Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal
på baggrund af indstillinger fra Økonomiudvalget godkende det samlede resultat
af Budgetstatus for 2024, samt forventninger til forventet resultat og budgetudfordringer
for 2024.
Byrådet skal
på baggrund af indstillinger fra Økonomiudvalget godkende
bevillingsansøgninger.
Indstilling
Økonomi- og
Digitaliseringschefen indstiller,
1. at Byrådet
godkender forventet resultat for regnskab 2024
2. at Byrådet godkender bevillingsansøgninger i 2024 og
budgetoverslagsår jf. punkt 1.a til 5.a. og at
bevillinger i 2024 på 4,5 mio.kr. tilføres kassen
3. at
Byrådet
godkender bevillingsansøgninger uden kassevirkning jf. bilag 2.
Sagens
indhold
Konklusion
Resultatet
af det skattefinansierede område viser på nuværende tidspunkt et forventet
overskud på 121,8 mio.kr. – sammenholdt med det vedtagne budget har
resultatet udviklet sig positivt med 55,5 mio. kr.
Det skal
bemærkes, at overførelser fra 2023 ikke er indregnet ligesom nulstilling af
pulje reserveret til overførelser og opståede merforbrug i 2024 på 40 mio.kr.
har påvirket forventet forbrug under Økonomiudvalget og dermed det samlede
forbrug positivt.
Resultatet
betyder også at forventede serviceudgifter ligger 47,5 mio. kr. under den
fastlagte serviceramme på 4.214,5 mio.kr.
Indregnes
finansieringsoversigten i forventet resultatet er der et overskud på 21,9 mio.kr. - en ændring på 21,4 mio.kr. i forhold til de forudsætninger som
lå til grund for budget 2024.
På anlæg
inkl. overførelser fra 2023 forventes et mindreforbrug på
45,2 mio.kr. - beslutning om tilpasning af anlægsrammen for 2024 besluttes i
særskilt sag.
På nuværende
tidspunkt forventer flere udvalg merforbrug som opvejes af mindreforbrug
under Økonomiudvalget og Socialudvalget. Det forventes at der til
budgetopfølgning 2 vil foreligge et mere opdateret grundlag og vurdering af
behov for udarbejdelse af handleplaner samt budgettilpasninger.
og
finansieringsoversigt
Resultatopgørelse og finansieringsoversigt
(mio. kr.) | Oprindeligt
budget | Korrigeret
budget | Forventet
resultat
BO1 | Afvigelse
BO1 |
Resultatopgørelse |
Indtægter | -6.392,0 | -6.392,0 | -6.398,9 | -6,9 |
Driftsudgifter | 6.185,2 | 6.185,9 | 6.137,7 | -48,2 |
Heraf: serviceudgifter | 4.214,2 | 4.214,9 | 4.166,7 | -48,2 |
Øvrige driftsudgifter | 1.971,0 | 1.971,0 | 1.971,0 | 0,,0 |
Renter m.v. | 12,5 | 12,5 | 12,5 | 0,0 |
Anlæg | 128,1 | 172,0 | 126,8 | -45,2 |
Renovation (brugerfinansieret) | 26,3 | 26,3 | 27,3 | 1,0 |
Resultat i alt | -40,0 | 4,7 | -94,5 | -100,2 |
Finansieringsoversigt
|
Resultat efter renter | -40,0 | 4,7 | -94,5 | -100,2 |
Optagne lån | -19,5 | -19,5 | -19,5 | 0,0 |
Afdrag på lån | 104,7 | 104,7 | 104,7 | 0,0 |
Finansforskydninger | -46,7 | -33,4 | -12,6 | 20,8 |
Ændring af kassebeholdning | -1,5 | 56,5 | -21,9 | -79,4 |
* Negative
tal = indtægter eller kassestyrkelse
** Under anlæg er indarbejdet forventet overførsel fra 2023 på 19,5 mio.kr.
Udgangspunktet
for budgetopfølgning 1
Alle
fagudvalg har i marts behandlet Budgetopfølgning 1 for 2024 med vurdering af
forventet
regnskabsresultat for 2024. Fokus har været på, hvorvidt der er væsentlige
ændringer i de
forudsætninger, som Budget 2024-2027 bygger på – herunder implementering af
besparelsesforslag.
Der er således ikke tale om en traditionel budgetopfølgning med baggrund i
forbrug og disponeringer, men alene fokus på de områder, hvor der som
følge af udviklingen siden budgettets vedtagelse forventes væsentlige
budgetafvigelser, som kræver særlig handling.
De
overordnede beløb i budgetopfølgningen er vist i ovenstående opstilling.
Opfølgningen er baseret
på korrigeret budget pr. ultimo januar 2024 på drift og anlæg.
Det skal
understreges, at der i de anførte beløb på driften ikke indgår overførsel
af fra 2023. På anlæg er der af hensyn til vurdering af forbruget i 2024 indarbejdet
forventet overførsel fra 2023.
Resultatet af
Budgetstatus er beskrevet nærmere i bilag 1
Resultat
på drift
Indtægter
De samlede
sanktioner bliver netto 6,9 mio. kr. lavere end budgetlagt
- Individuelle
sanktion som følge af skatteforhøjelse på 0,5 % til budget 2024 bliver 9,1
mio.kr. lavere end budgetlagt
- Kollektiv
sanktion som følge af kommunernes samlede skatteforhøjelser i 2024 er ikke
budgetlagt. Sanktionen er nu udmeldt og udgør 2,2 mio.kr.
Finansiering
I
forbindelse med
nulstilling af pulje til imødegåelse af overskridelse af servicerammen, som
følge af overførelser fra 2023 og opståede merforbrug i 2024 på driften
nulstilles modpost på 40 mio.kr. under finansforskydninger. Ved nulstilling
begge steder er der ingen kassevirkning. Der frigives 40 mio. kr. på
servicerammen og medvirker væsentlig til forventet mindreforbrug
på serviceudgifterne.
På
grundtilskud forventes en lavere udgift på 13,5 mio.kr., da Seniorboliger i
Byparken ikke forventes gennemført 4,1 mio.kr. samt igangsætning af
Sverigesvej på 9,4 mio.kr. først forventes afregnet i 2025.
Udgifter
Økonomiudvalget
Her forventes
et mindreforbrug
på 58,2 mio.kr - heraf kan 40 mio.kr. henføres til pulje afsat til overførelser
og opståede merforbrug i 2024.
- Mindreforbrug på administrationen på 7,7
mio.kr. vedr. IT og Udbetaling Danmark
- Mindreforbrug på Kommunale Ejendomme på samlet 11,5 mio.kr. vedr.
lavere udgifter til energi og flere huslejeindtægter på drift af
ældreboliger end budgetlagt.
Erhvervs-,
Beskæftigelses- og uddannelsesudvalget
- På
overførelsesudgifter forventes et merforbrug på 1,8 mio.kr. som
primært skyldes færre i fleksjob og flere på ledighedsydelse
- På
serviceudgifterne forventes lavere udgifter på 1,1 mio.kr. til løntilskud
til forsikrede ledige
- Erhverv-
og Kultur forventer et mindreforbrug
på 4,4
mio.kr. - hvoraf 4 mio.kr. skyldes Slagelse
Erhvervscenter hvor budget skal overføres til Økonomiudvalget.
Klima- og
Miljøudvalget
Det forventes
at stort set alle driftsområder vil overholde det vedtagne budget 2024. Der
forventes dog et lille mindreforbrug på
miljøområdet på 0,6 mio. kr.
Socialudvalget
På Handicap-,
Psykiatri- og Misbrugsområdet forventes budgetbalance dog er der usikkerhed på
følgende områder:
- Implementering
af ny lovgivning hjemløseområdet
- Private
botilbud varsler ekstraordinære takstforhøjelser
Børn og
familie området forventer et lille mindreforbrug
som fordeler sig således:
- Mindreforbrug på anbringelses- og foranstaltningsområdet på 10
mio.kr.
- Modsvares delvist af faldende indtægter fra særligt dyre enkeltsager
-5,2 mio.kr.
- Merforbrug
på døgninstitutionerne Halseby og Havrebjerg på 4,6 mio.kr.
Førtidspensioner
og boligstøtte forventer et mindreforbrug
fordelt på
- Mindreforbrug
på førtidspensioner på 1,4 mio.kr.
- Merforbrug
på midlertidig boligplacering af udlændinge på 0,5 mio.kr.
Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget
Der forventes
som udgangspunkt balance mellem budget og forbrug. Dog er der usikkerhed
omkring indtægter i forbindelse med renovering af Korsør svømmehal og opstart
af renovering.
Teknik-,
Plan- og Landdistriktsudvalget
Udvalget
forventer et samlet merforbrug på 10,3 mio.kr. som fordeler sig blandt andet på
følgende områder:
- Merforbrug
på færgedrift på 1,9 mio.kr. grundet større periodisk vedligeholdelse
- Merforbrug
på busdrift på 2,5 mio.kr.
- Merforbrug
på vintervedligeholdelse -på nuværende tidspunkt en merudgift på 7
mio.kr.
Seniorudvalget
Udvalget
forventer et samlet merforbrug på 4,5 mio.kr. som er sammensat af forskellige
budgetafvigelser med mer- og mindreforbrug som
kræver yderligere afklaring frem mod Budgetopfølgning 2.
- Merforbrug
på friplejehjem 18,4 mio.kr.
- Merforbrug
på mellemkommunale betalinger på 10,8 mio.kr.
- Merforbrug
på
huslejetab på 5,6 mio.kr.
- Mindreforbrug på visitation til hjemmeplejen 15,4 mio.kr.
- Mindreforbrug på øvrige områder 15,2 mio.kr.
Børne- og
Ungeudvalget
Der forventes et merforbrug på 4,6 mio.kr. som relatere sig til Dagtilbud og flere børn end budgetlagt 2,0 mio.kr. (budgettilføres ved Budgetopfølgning 4), samt 2,6 mio.kr. på dagplejen grundet tilpasning af kapacitet som følge af fald i børnetallet.
På skoleområdet afdækkes businesscase og grundlaget for den indlagte budgetlagt reduktion "Bevægelse i skolen" på 5,0 mio.kr. med henblik en vurdering af effekten af den bevilling som blev indlagt til budget 2021.
Sundhedsudvalget
Udvalget forventer samlet et mindreforbrug på 2,5 mio.kr. som primært skyldes, at budget afsat til Kommunal Medfinansiering er budgetlagt 3,8 mio.kr. for højt. Der er fortsat udfordringer med udviklingen på vederlagsfri fysioterapi og et forventet merforbrug på 2,1 mio.kr.
Anlæg
På
anlæg forventes et forbrug på 126,8 mio.kr. inkl. overførelser fra 2023 og
dermed et forventet mindreforbrug på 45,2 mio.kr.
Økonomiudvalget
og Byrådet forelægges i særskilt sag den samlede
økonomi for de enkelte anlægsprojekter med henblik en beslutning om redisponering og tilpasning af anlægsrammen for 2024.
Fagudvalgene orienteres derfor først til budgetopfølgning 2
omkring den økonomiske status på deres anlægsprojekter.
Serviceudgifter
Der
forventes afholdt serviceudgifter for 4.166,7 mio.kr. svarende til et
forbrug som ligger 47,5 mio.kr. under kommunens serviceramme som udgør 4.214,2
mio.kr. (vedtaget budget)
Likviditet
Budgetopfølgningen
estimerer med udgangspunkt i gennemsnitlig likviditet pr. ultimo januar 2024 en gennemsnitlig kassebeholdning ved årets udgang på 350 mio.kr.
Prognosen
tager udgangspunkt i en gennemsnitlig kassebeholdning på 198 mio.kr. ved
starten af
2024 og der forventes en stigning på omkring 152 mio.kr. i løbet af 2024 -
blandt andet som følge af det positive regnskabsresultat for 2023. (bilag 1.
afsnit 3)
Langfristet
gæld og forpligtigelser
På gæld og forpligtelser forventes afdraget/afviklet med netto 97,7 mio.kr. fra 1.437,2 mio.kr. til 1.344,5 mio.kr. Der er budgetlagt med hjemtagelse af lån for 19,5 mio.kr.
Byrådet tager i sagen omkring lånoptagelse endelig stilling til størrelsen på optagelse af lån i 2024.
Ansøgning
om tillægsbevillinger
Der er søgt
om følgende tillægsbevillinger med kassevirkning. Bevillingsansøgninger uden
kassevirkning er beskrevet mere uddybende i bilag 2.
1.
Økonomiudvalget
a. Budget til Udbetaling Danmark kan på baggrund af udmelding omkring de
endelig
administrationsbidrag til UDK nedjusteres med 3,0
mio. kr., som kan tilføres kassen i 2024
og overslagsår
b. Ældreboligdrift - budget 2024 og overslagsår tilpasses forventede
indtægter med 4,6 mio.
kr. i merindtægt. Tilpasningen er teknisk, så budget og faktiske
indtægt stemmer overens.
c. Byggeherrerådgivningen - Modelen
for finansiering af rådgiverne forudsætter et 4% træk fra anlægsprojekterne. Det vurderes at
der kan trækkes på en anlægsramme på 71 mio. kr. og en finansiering på ca. 2,8 mio.
kr. Der er i bygherrerådgivningen ansat 5,75 årsværk med en
samlet lønsum på 4,2 mio. kr. Der mangler således finansiering
for 1,4 mio.
kr. For ikke at øge udgifterne yderligere på anlægsprojekterne
søges tillægsbevilling
på 1,4 mio.kr.
2. Erhvervs-,
Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget
a. Der søges tillægsbevilling til en langsommere indfasning af finansiering af
retten til tidlig pension
(Arne-pensionen) Den ansøgte tillægsbevilling på i alt 3 mio.kr. vil
finansiere 5,5 årsværk.
Der søges om en fordeling mellem konto 5 ( 0,9 mio.kr.
-30%) og konto 6 (administration
under Økonomiudvalget) ( 2,1 mio-
kr. -70%).
3.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
a. I forbindelse med budgetforlig 2024 blev der i Slagelse Kommune afsat
penge til en udvidet økonomiaftale
med Museum Vestsjælland. Tilsvarende udvidet økonomiaftale blev dog ikke prioriteret
i øvrige samarbejdskommuner, hvorfor økonomien til Museum Vestsjælland 2024 fortsat er baseret
på den tidligere økonomiaftale. De afsatte 160.000 kr. til en udvidet økonomiaftale
lægges i kassen.
4. Børne-
og Ungeudvalget
a. Der
søges om en kassefinansieret tillægsbevilling på 1,4 mio. kr. til
modtageklasser i 2024 og overslagsår.
Dette skyldes, at der tegner sig et billede af et varigt behov, hvorfor det vil
være nødvendigt at
fastansætte personale til modtageklasser og samtidigt sikre, at ressource tildelingen i modtageklassen
stemmer overens med de gældende lovkrav på området.
b. Der søges en kassefinansieret tillægsbevilling på 1,2 mio.kr. på
Almen myndighed på skoleområdet i 2024
og overslagsår. Dette skyldes, at den nye ressource tildeling er baseret på elevtildeling, hvilket indebærer en
lavere tildeling pr. elev end den tidligere anvendte model. Derfor ansøges om en kassefinansieret
tillægsbevilling for at sikre en bedre overgang mellem de to ressourcemodeller for skolerne.
5.
Sundhedsudvalget
a. På området Aktivitetsbestemt medfinansiering søges
tillægsbevilling på -3,8 mio. kr., da det afsatte budget er for højt i forhold til den faktiske udmeldte afregning
for 2024.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen
skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan
kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Styrelseslovens § 40 fastsætter, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger
som ikke er en del af
det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden
kommunalbestyrelses bevilling.
I Kasse- og Regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat
regler om,
at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts,
juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Der søges
følgende tillægsbevillinger med kassevirkning. Ansøgninger uden kassevirkning
fremgår af bilag 2 og vedr. primært indtægts- og udgiftsbevillinger vedr.
tilskud, omplaceringer imellem udvalg, samt nulstilling af pulje til
imødegåelse af overførelser og opståede merforbrug.
I
hele 1.000 kr. | Politikområde | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | | | | | |
1.2
Udbetaling Danmark | ØU
1.2 | -3.000 | -3.000 | -3.000 | -3.000 |
1.b
Byggeherrerådgivning | ØU
1.2 | 1.433 | | | |
1.c
Huslejeindtægter -ældreboliger | ØU
1.6 | -4.600 | -4.600 | -4.600 | -4.600 |
2.a
Indfasning ”Arnepension” | ØU
1.2 EBU
2.1 | 2.118 907 | 2.118 907 | 1.059 453 | |
3.a
Museum Vestsjælland | KFTU
5.1 | -160 | -249 | -332 | -415 |
4.
a Modtagerklasser | BUU
8.1 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 1.400 |
4.b
Regulering demografimodel | BUU
8.1 | 1.216 | 1.216 | 1.216 | 1.216 |
5.a
Tilpasning Kom. medfinansiering | SUND
9.2 | -3.768 | | | |
Kassen | | 4.454 | 2.208 | 3.804 | 5.399 |
*
Positive tal er enten forhøjelse budgetrammen eller styrkelse af
kassebeholdningen.
Tværgående
konsekvenser
Ingen
bemærkninger
Sagens
videre forløb
Ingen
bemærkninger