Rådet for socialt udsatte (2018-2021) – Referat – 9. marts 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-116411                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at dagsorden godkendes
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 9. marts 2016:
Fraværende:  Diana Madsen, Gorm Hermind, Hanne Thomsen, Martin Henrik Reumert Freitag, Merete Keis Schrøder, René Køhn, Rikke Melau
Velkommen til Solveig Didriksen som er ny repræsentant fra Røde Kors. Solveig er daglig leder af vågetjenesten.
Herefter blev dagsordenen godkendt.

2. Godkendelse af referat (B)

2.      Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-116422                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Referat fra møde den 13. januar 2016 godkendes.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 9. marts 2016:
Fraværende:  Diana Madsen, Gorm Hermind, Hanne Thomsen, Martin Henrik Reumert Freitag, Merete Keis Schrøder, René Køhn, Rikke Melau
Godkendt.

3. Statistik 2015 for Forsorgshjemmet Toften (O)

3.      Statistik 2015 for Forsorgshjemmet Toften (O)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-117042                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Baggrund
Ifølge vedtægterne for Rådet for Socialt Udsatte er det blandt andet rådets opgave at rådgive Handicap og Socialpsykiatriudvalget i forhold til indsatser målrettet socialt udsatte borgere i Slagelse Kommune. Rådet er høringspart og talerør for målgruppen i relevante spørgsmål, samt medvirkende til at styrke det fælles ansvar for socialt udsatte borgere i Slagelse Kommune.
Rådet ser det derfor også som sin opgave at medvirke til at implementere Slagelse Kommunes Udsattepolitik, som er vedtaget af Byrådet den 28. november 2011.
Et af Udsattepolitikkens temaer er boliger, og af Udsattepolitikken fremgår, at det i forhold til boliger på udsatteområdet er Slagelse Kommunes mål:
· at kunne tilbyde en bredere vifte af boligtyper og huslejepriser, som imødegår de særlige behov socialt udsatte kan have
· at ingen borgere ufrivilligt skal leve på gaden
· at unge mellem 18 og 25 år som udgangspunkt ikke anbringes i § 110 tilbud (Forsorgshjem og Herberg)
· at styrke samarbejdet om den fælles indsats mellem kommune og boligorganisationer for at forebygge borgere sættes på gaden
Rådet ønsker derfor løbende at følge udviklingen i antallet af hjemløse i Slagelse Kommune, dels gennem den landsdækkende hjemløsetælling som foretages hvert andet år af SFI (Det nationale forskningscenter for velfærd) og dels gennem en årlig redegørelse (statistik) fra Forsorgshjemmet Toften, over antallet af ind- og udskrivninger, samt opgørelse af antallet af borgere der er afvist/henvist til andet tilbud.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at rådet tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 9. marts 2016:
Fraværende:  Diana Madsen, Gorm Hermind, Hanne Thomsen, Martin Henrik Reumert Freitag, Merete Keis Schrøder, René Køhn, Rikke Melau
Karen-Marie Heltoft og Anja Hansen orienterede om Statistik 2015 for Forsorgshjemmet Toften.
Bemærkninger til den samlede Belægningsstatistik:
Kapaciteten for den enkelte måned beregnes ved at man ganger antallet af pladser med antal dage i måneden.
Det samlede antal af afvisninger/henvisninger til andre tilbud udgør i 2015 i alt 668. I 2014 var antallet 576 – en stigning på 92 henvendelser. Antallet af henvendelser der afvises kan godt rumme den samme person op til flere gange – så antallet på afvisninger siger ikke noget om antallet af personer der afvises. Samtidig ses en stigning i antallet af personer/belægningsdage som er borgere fra Slagelse Kommune.
Der er stadig et stort pres på pladserne på Forsorgshjemmet Toften, som i 2015 havde en gennemsnitlig belægningsprocent på 100,68 %.
Orienteringen blev taget til efterretning.

4. Udviklingsaftale 2016 (O)

4.      Udviklingsaftale 2016 (O)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-116558                                          Åbent
Kompetence: Handicap og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Rådet for Socialt Udsatte deltog i Handicap- og Psykiatriudvalgets dialogmøde den 27. januar 2016. Formålet med dialogmødet var, at få input fra de inviterede råd m.fl., til Handicap og Psykiatriudvalgets videre arbejde med de kommende års visioner for udvalgsområdet.
Handicap og Psykiatriudvalget har på et 13/13 møde efterfølgende arbejdet videre med formuleringen af Handicap og Psykiatri udvalgets vision for de kommende år.
På baggrund af den politiske vision for området, indgås der hvert år en udviklingsaftale mellem Handicap- og Psykiatriudvalget og Handicap- og Psykiatrichefen.
Målene i Udviklingsaftalen er valgt på baggrund af dialogmødet med udvalgsområdets samarbejdspartnere og interessenter, samt 13/13-mødet med Handicap og Psykiatriudvalget.
Udviklingsaftalens mål vedrører temaerne:
· Udsatteområdet
· Slagelse som sælgerkommune
· Recovery og rehabilitering
· Tværgående borgermiljøer
Handicap- og Psykiatriudvalget har på møde den 29. februar 2016 godkendt endelig formulering af Handicap og Psykiatriudvalgets vision, samt temaer og mål for Udviklingsaftale 2016. Udviklingsaftale 2016 er vedlagt sagen som bilag.
Med udvalgets godkendelse af udviklingsaftalen får Handicap- og Psykiatrichefen ansvaret for, at fagcentret realiserer de politisk fastsatte mål og resultatkrav inden for de valgte temaer, som er essentielle for udviklingen inden for udvalgsområdet.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Rådet for Socialt Udsatte tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 9. marts 2016:
Fraværende:  Diana Madsen, Gorm Hermind, Hanne Thomsen, Martin Henrik Reumert Freitag, Merete Keis Schrøder, René Køhn, Rikke Melau
Johannes Patursson orienterede om udviklingsaftalen. Udvalget holdt deres 13/13 møde på INSP i Roskilde. INSP er en socialøkonomisk virksomhed, som har ”åben” dør for alle grupper af mennesker der har behov for et sted at være – et meget spændende sted som anbefales rådet at besøge. På nedenstående link kan rådets medlemmer få et indblik i de aktiviteter der foregår på INSP.
Rådet ser med tilfredshed på, at der er fokus på udsatteområdet i udviklingsaftalen, og at målet er at styrke det tværgående samarbejde mellem relevante aktører. Et tiltag der er helt i tråd med Udsattepolitikken. Rådets medlemmer oplever, at psykisk syge borgere med et misbrug ofte har svært ved at få den rette behandling og støtte.
Rådet vil gerne stille forslag om, at målgruppen for styrkelse af det tværgående samarbejde udvides til, også at omfatte andre kommunale aktører og sundhedssektoren. 
Orienteringen blev herefter taget til efterretning.

5. Status fra Team 99 på deres indsats i 2015 (O)

5.      Status fra Team 99 på deres indsats i 2015 (O)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-117334                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Baggrund
Team 99 er det opsøgende team i Socialpsykiatrisk Center Slagelse (SCS) som kan kontaktes ved bekymringer for en medborger. Team 99 er etableret i februar 2010 og har siden opstarten ført statistik over teamets indsats.
Team 99 er et tilbud om støtte og kontakt fra opsøgende medarbejdere
Tilbuddet henvender sig primært til udsatte borgere i alderen ca. 35-65 år med svære sociale eller psykiske problemer. Aldersgrænsen er vejledende.
  • Et tilbud om forebyggende, opsøgende og afklarende socialpædagogisk/socialpsykiatrisk støtte til særligt udsatte borgere
  • Alle kan kontakte Team 99, hvis man er bekymret for en medborger, der har psykiske problemer eller befinder sig i en vanskelig situation
  • De 2 medarbejdere i Team 99 har base på Sorøvej 8, 1. sal i Slagelse
  • Teamet er etableret efter Servicelovens § 99
  • Opsøgende arbejde med særlig fokus på udsatte yngre borgere varetages af Café R
Team 99 kan hjælpe borgeren videre
Team 99 kan hjælpe borgeren videre, hvis borgeren befinder sig i en vanskelig og ofte akut situation i forbindelse med psykisk sygdom, og hvor der kan være behov for støtte, til at få en mere stabil og meningsfuld hverdag. Teamet samarbejder tæt med kommunens øvrige socialpsykiatriske tilbud. I lighed med resten af tilbuddene i SCS arbejder team 99 med afsæt i en recovery orienteret tilgang. De opsøgende medarbejdere søger i dialog med borgeren, at afværge eller stabilisere den kritiske situation borgeren befinder sig i. Den situation teamet ofte møder borgerne i er kendetegnet ved, at borgeren:
· lever en isoleret tilværelse
· har det psykisk meget dårligt
· er selvmordstruet
· lever meget uhygiejnisk / sundhedsskadeligt i deres bolig
· lever på gaden
Team 99 fungerer også som vejledere/guider
Team 99 fungerer også som vejledere/guider for de henvendelser der kommer, og forsøger enten at henvise til den rette hjælp eller påtager sig opgaven med at sikre, at opgaven lander det rette sted. På denne måde arbejder Team 99 meget helhedsorienteret og fungerer som brobygger ved at inddrage andre relevante aktører i den enkelte sag.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 9. marts 2016:
Fraværende:  Diana Madsen, Gorm Hermind, Hanne Thomsen, Martin Henrik Reumert Freitag, Merete Keis Schrøder, René Køhn, Rikke Melau
Søren Krainer orienterede om status for Team 99`s indsats i 2015. Til sammenligning er vedhæftet opgørelsen for 2014.
Rådet ser med bekymring på, det store antal borgere Team 99 (som består af to medarbejdere) yder hjælp til, og at antallet af ventende sager støt og roligt vokser. Gennem Team 99 forebygges, at en lang række borgere ender i yderligere udsathed, eller at den aktuelle og akutte situation løses på en værdig måde for borgeren.
En del af løsningen kan være Udviklingsaftalens afsnit om styrkelse af det tværgående samarbejde. Rådet vil følge udviklingen nøje og evt. arbejde for flere ressourcer til den opsøgende indsats.

6. Udkast til Årsrapport 2015 fra Rådet for Socialt Udsatte (B)

6.      Udkast til Årsrapport 2015 fra Rådet for Socialt Udsatte (B)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-122538                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Baggrund
Ifølge vedtægterne for Rådet for Socialt Udsatte i Slagelse Kommune, skal rådet en gang årligt udarbejde en beretning, om rådets arbejde til Handicap og Psykiatriudvalget.
Flere af rådets medlemmer har udarbejdet bidrag til Årsrapporten, og det hele er nu samlet i et fælles udkast.
Årsrapportens design og indhold er blevet drøftet med en konsulent fra kommunens kommunikation og marketingsafdeling, og er efterfølgende blevet tilrettet råd og vejledning til udformning og budskaber.
Udkast til rapporten er vedlagt dagordenen i kopi.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at udkast til Årsrapport 2015 drøftes og godkendes med rådets eventuelle bemærkninger
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 9. marts 2016:
Fraværende:  Diana Madsen, Gorm Hermind, Hanne Thomsen, Martin Henrik Reumert Freitag, Merete Keis Schrøder, René Køhn, Rikke Melau
Udkast til Årsrapporten blev drøftet. Det blev besluttet, at tilføje et afsnit om rådets fokusområder for 2016, og at vedlægge en oversigt over rådets medlemmer som bilag.
Udkastet til Årsrapporten blev godkendt.
Årsrapporten uddeles til Byrådets medlemmer.

7. Budget 2017 - 2020 (D)

7.      Budget 2017 - 2020 (D)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-122665                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Baggrund
Byrådet vedtog sidste år en 2 årrig budget aftale. Det har selvfølgelig konsekvenser for tilrettelæggelse af budgetprocessen for 2017 – 2020. Planlægningen af budgetprocessen for 2017 – 2020 er endnu ikke meldt ud.
Rådet har ønsket en drøftelse af eventuelle mærkesager, de gerne vil skabe opmærksomhed omkring i forbindelse med kommende budgetforhandlinger.
En af de mærkesager som rådet har besluttet skal indgå i rådets drøftelse, er nedbringelse af antallet af hjemløse.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at rådet drøfter eventuelle mærkesager til kommende budgetforhandlinger.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 9. marts 2016:
Fraværende:  Diana Madsen, Gorm Hermind, Hanne Thomsen, Martin Henrik Reumert Freitag, Merete Keis Schrøder, René Køhn, Rikke Melau
Rådet har følgende mærkesager de ønsker at gøre opmærksom på, såfremt det bliver muligt i forbindelse med budgetprocessen for 2017 – 2020:
· Etablering af skæve boliger
· Etablering af alternative plejehjemspladser
· Fortsættelse af Housing First indsatsen
· Styrkelse af det opsøgende arbejde
Bent Jensen laver udkast til skrivelse vedr. budget 2017 – 2020, som sendes til øvrige i budgetarbejdsgruppen (Martin Reumert og Paul Visby).

8. Dialogmøde vedr. Beskæftigelsesplan 2016 (O)

8.      Dialogmøde vedr. Beskæftigelsesplan 2016 (O)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-119099                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget inviterede foreninger og råd til dialogmøde den 9. februar 2016 vedr. Beskæftigelsesplan 2016, som er godkendt af Byrådet den 14. december 2015. Til dialogmødet var inviteret:
· Arbejdsskadeforeningen
· Flex Team Slagelse
· Rådet for Socialt Udsatte
I præsentationen af Beskæftigelsesplan 2016 var der fokus på:
Ministermål for indsatsen i 2016
· Flere unge skal have en uddannelse
· Borgere i udkanten af arbejdsmarkedet skal tættere på arbejdsmarkedet bl.a. gennem en styrket tværfaglig indsats
· Langtidsledigheden skal bekæmpes
· Indsatsen for bedre match mellem arbejdsløse og virksomheder skal styrkes
Fokus på kerneopgaven i Beskæftigelsesplan 2016
Udfordre og påvirke borgere og virksomheders forskellige tankesæt og handlen med udgangspunkt i deres behov i forhold til:
· Geografisk mobilitet
· Faglig fleksibilitet
· Personlig og social fleksibilitet
· Kulturbestemt fleksibilitet (alder, etnicitet og køn)
· Sygdomsopfattelse
Tilgang til kerneopgaven
Serviceorienteret myndighed
4 tværgående hovedspor relateret til kerneopgaven
Forebygge manglende balance
Udvikle brugere ud fra deres behov
Skabe job
Samarbejde og koordinere
Rådets formand vil orientere fra dialogmødet. Til orientering for alle er oplæg fra dialogmødet og Beskæftigelsesplan 2016 vedhæftet som bilag.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 9. marts 2016:
Fraværende:  Diana Madsen, Gorm Hermind, Hanne Thomsen, Martin Henrik Reumert Freitag, Merete Keis Schrøder, René Køhn, Rikke Melau
Orienteringen blev taget til efterretning.

9. Orientering fra forvaltning og rådsmedlemmer (O/D)

9.      Orientering fra forvaltning og rådsmedlemmer (O/D)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-116501                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 9. marts 2016:
Fraværende:  Diana Madsen, Gorm Hermind, Hanne Thomsen, Martin Henrik Reumert Freitag, Merete Keis Schrøder, René Køhn, Rikke Melau
Mogens Lindstrøm:
Netværket som Rådgivning og Udbetaling har etableret omkring hjælp til tandbehandling fungerer fint.
Bent Jensen:
Der skal træffes beslutning om formål med studieturen i 2015 og hvor studieturen skal gå hen. Der er følgende ideer i spil Herning, Roskilde, Fredericia og Guldborgsund Kommune.
Der er enighed om, at rådet forsøger at få planlagt en studietur til Guldborgsund Kommune og med fokus på arbejdsmarkedsrelaterede indsatser for de mest udsatte borgere.
Ældrerådets formand Otto Dræbye har sendt invitation til Udsatterådets- og Handicaprådets formænd om at afholde et fællesmøde, hvor interesse for samarbejde kunne drøftes. Bent har givet tilsagn om han godt vil deltage, men har ikke hørt videre.
Eva Larsen:
Ny suppleant for Eva er Dorte Lerche Mortensen fra Forsorgshjemmet Toften.
Kirsten Nielsen:
Innovations workshop
Bent Jensen, Rikke Melau og Kirsten Nielsen deltog i Innovations-workshoppen den 29. februar vedr. partnerskab mellem en række institutioner i Slagelse, som er gået sammen om at skabe tværfaglig læring og innovation inden for de psykiatriske indsatser.
For at realisere visionen har en række folk drøftet konkrete projekter, som de vil søge ekstern finansiering til. På workshoppen blev præsenteret forslag til 3 konkrete projekter, som deltagerne fik mulighed for at komme med input til:
· Studie Unit
· Fysisk aktivitet for patienter og medarbejder ved psykiatriske bosteder
· Værtsfamilier
Tilbagemelding vedr. Høring af kvalitetsrapporten 2014 -15 for skoleområdet.
Uddannelsesudvalget har på møde den 7. marts 2015 behandlet de indkomne høringssvar vedr. Kvalitetsrapport 2014 – 2015 for skoleområdet.
Center for Uddannelse har modtaget i alt 26 høringssvar fra 19 skolers bestyrelser og MED-udvalg, Slagelse Lærerkreds, SektorMED for Uddannelse, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Høringsparterne var blevet bedt om at forholde sig til, om de centrale indsatser er dækkende i forhold til at kunne efterkomme de kommunale og nationale mål, samt hvilke resultater der bør give anledning til særlig opmærksomhed.
Generelt mener høringsparterne, at de centrale understøttende indsatser er dækkende og hver især gode i forhold til at opnå de kommunale og nationale mål - men også, at der er alt for mange indsatser på én gang. Der er en bekymring for, om det er muligt at gennemføre alle indsatser lige kvalificeret, med de ressourcer der er til rådighed.
Flere gør også opmærksom på, at indsatserne skal have tid til at virke, og effekten først kan ses på den lange bane.
Flere høringsparter oplever, at der mangler ressourcer, værktøjer, viden og/eller sparring i forhold til inklusionsopgaven.
Flere høringsparter gør opmærksom på, at den nye it-strategi med udgangspunkt i den kommende brugerportal vil kræve ressourcer. Med den centrale besparelse på it-området, skal den enkelte skole selv finde pengene i eget budget.
Flere høringsparter mener, at der bør være fokus på at tiltrække og fastholde uddannede lærere i kommunen, samt at kompetenceudvikling af lærere og pædagoger fortsat bør prioriteres, for at skolerne kan nå de fastsatte mål.
På baggrund af høringssvarene vurderer Center for Uddannelse, at de centrale indsatser vil bidrage til, at Slagelse Kommune på sigt kan efterkomme de kommunale og nationale mål. Center for Uddannelse vurderer også, at der ikke skal sættes nye større indsatser i gang de kommende år.
Uddannelsesudvalget anbefaler Byrådet, at godkende kvalitetsrapporten 2014-2015.
Undersøgelse vedr. lokale udsatteråd
       Rådet for Socialt Udsatte har den 2. marts 2016 rettet henvendelse til kommunernes borgmestre, for at undersøge, hvilke kommuner der har et Udsatteråd og en Udsattepolitik. Af bilaget til undersøgelsen fremgår det, at der på nuværende tidspunkt er 31 kommuner der har etableret et Udsatteråd og 17 kommuner der har en Udsattepolitik.
       Årsrapport 2015 fra Landsforeningen af Væresteder  
       På nedenstående link kan Årsrapporten hentes – klik på Meddelelsesbogen.  
       Rådets medlemmer ønsker også der bestilles nogle eksemplarer, hvis det er muligt. Kirsten undersøger det.