Rådet for socialt udsatte (2018-2021) – Referat – 8. april 2021



1. Godkendelse af dagsorden(B)

1.     Godkendelse af dagsorden(B)

Sagsnr.: 330-2020-10140               Dok.nr.: 330-2020-413859                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 8. april 2021:
Fraværende:  Anja Nielsen, Else Karlsson, Gert Maclean, Peter Thomas Raagaard, Solveig Didriksen
Godkendt.

2. Præsentation af nyt medlem Rådet for Socialt Udsatte(O)

2.     Præsentation af nyt medlem Rådet for Socialt Udsatte(O)

Sagsnr.: 330-2020-10140               Dok.nr.: 330-2020-473589                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet skal orienteres om nyt medlem af Rådet for Socialt Udsatte. Else Karlsson indtræder i Rådet i stedet for Merete Keis Schrøder.
Baggrund
Merete Keis Schrøder har meddelt at hun grundet helbredsmæssige årsager desværre er nødt til at udtræde af Rådet for Socialt Udsatte.
Merete Keis Schrøder meddeler, at hun har været utrolig glad for at være med. 
FBU Forældrelandsforeningen har i stedet udpeget Else Karlsson til rådet.
Retligt grundlag
Rådets for Socialt Udsattes vedtægter.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orientering tages til efterretning
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 8. april 2021:
Fraværende:  Anja Nielsen, Else Karlsson, Gert Maclean, Peter Thomas Raagaard, Solveig Didriksen
Orienteringen blev taget til efterretning

3. Projekt En Ny Start - Housing First til Unge i Slagelse Kommune (O)

3.     Projekt En Ny Start - Housing First til Unge i Slagelse Kommune (O)

Sagsnr.: 330-2020-129994             Dok.nr.: 330-2020-415794                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Iben Jessen og Mette Kaas Holt fra Toften deltager og fortæller om projektet.
Baggrund
Slagelse Kommune har søgt Socialstyrelsen om puljemidler fra ansøgningspuljen Housing First for Unge, og har modtaget 2.952.060,00 kr. fordelt over en 2 årig periode til Projekt En Ny Start.
Den overordnede antagelse er, at projektet kan medvirke til at vende udviklingen i stigningen af antallet af unge hjemløse i Slagelse Kommune. Formålet med Projekt En Ny Start er grundlæggende at støtte, kvalificere og videreudvikle Slagelse Kommunes arbejde og samarbejde med unge i risiko for hjemløshed samt unge i hjemløshed på tværs af velfærdsområderne i kommunen.
Målgruppe og antal unge i projektet
Målgruppen for projektet er unge mellem 14-24 år, der er i risiko for eller allerede lever i hjemløshed. Målgruppen er kendetegnet ved enten allerede at have været, eller være i risiko for at få komplekse sociale udfordringer, hvorved de ofte har betydelige problemer ud over manglen på en bolig.  En stor del af de unge kæmper med misbrug og psykiske vanskeligheder og de fleste står uden for uddannelsessystemet og arbejdsmarked. Mange af de unge har haft svære opvækstvilkår og omkring halvdelen har været tidligere anbragte under opvæksten.
Målsætninger på borgerniveau er at:
·         De unge opspores og får identificeret risiko – og beskyttelsesfaktorer i forhold til hjemløshed.
·         De unge får udarbejdet en helhedsorienteret handleplan.
·         De unge får etableret en boligløsning, der så vidt muligt matcher den unge ønsker og behov.
·         De unge får tilbudt en sammenhængende og koordinerende indsats.
Målsætninger for kommunen er at:
·         At Slagelse Kommune sikrer en helhedsorienteret indsats på tværs af det specialiserede socialområde og det almene område for de unge i målgruppen samt etablering af et samarbejde med den regionale børne- og ungepsykiatri.
·         At færre unge gennem forebyggelse og den sammenhængende unge indsats oplever behov for specialiserede indsatser efter serviceloven samt undgår ophold på forsorgshjem.
Projektet er beskrevet nærmere i bilag A. Projektbevilling Bilag B.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det forventes, at forebyggelse af hjemløshed samt boligløsninger til unge i hjemløshed og i risiko for hjemløshed vil reducere kommunens udgifter til bl.a. forsorgshjem og andre sociale støtteforanstaltninger til målgruppen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 8. april 2021:
Fraværende:  Anja Nielsen, Else Karlsson, Gert Maclean, Peter Thomas Raagaard, Solveig Didriksen
Orienteringen blev taget til efterretning.
Rådet for Socialt Udsatte ønsker at bemærke til sagen, at der i Slagelse Kommune er mangel på billige boliger og boligløsninger til unge i hjemløshed, herunder under også akutboliger idet de unge ikke bør på forsorgshjem.
Rådet for Socialt Udsatte ønsker at følge op på ”Projekt En Ny Start” ved projektperiodens udløb med henblik på at anbefale dets videreførelse.

4. Gensidig opdatering siden sidst(O)

4.     Gensidig opdatering siden sidst(O)

Sagsnr.: 330-2021-13573               Dok.nr.: 330-2021-106309                                          Åbent
Kompetence:
Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for Socialt Udsatte orienterer om stort og småt fra de respektive medlemmers bagland.
Sagens indhold
Rådet for Socialt Udsatte har grundet COVID-19 situationen desværre måttet aflyse de seneste 2 møder.
Under punktet gives alle medlemmer mulighed for gensidigt at orientere om stort og småt fra de respektive medlemmers bagland.
Eksempelvis har sekretariatet for ud for mødet modtaget materiale fra Rusmiddelcentret.
Rusmiddelcentret – Orientering om 2 nye tilbud
·         Blend – A, online alkoholbehandling
·         Sygeplejeklinik på Parkvej
Der vedhæftet materiale herom som bilag til punktet.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringer tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 8. april 2021:
Fraværende:  Anja Nielsen, Else Karlsson, Gert Maclean, Peter Thomas Raagaard, Solveig Didriksen
Rådet gav følgende gensidig orientering:
Anne-Kristina orienterede om Rusmiddelcentrets 2 nye tilbud; Blend – A, online alkoholbehandling og Sygeplejeklinik på Parkvej

Nina orienterede om Den Sociale Tandpleje i Slagelse Kommune. Tilbuddet er nu i luften. Man bliver behandlet af personale fra hjemmetandplejen og visitationen foregår via Forsorgscenter Toften, som kan kontaktes på 58 42 72 22. Rådet ønsker en opfølgning fra Slagelse Kommune vedr. stillingtagen til udbredelsen af tilbuddet til en bredere gruppe af socialt udsatte.
Hanne Møller orienterede om følgende punkter fra Bedre Psykiatri:
·         Slagelse Kommune har ansat pårørendevejledere i forhold til ældre, men disse tager sig ikke af pårørende til borgere med psykiske udfordringer. Bedre Psykiatri sender en kraftigt opfordring til at Slagelse Kommune tager initiativ til at denne pårørendegruppe også får mulighed for tilsvarende pårørendevejledning.
·         Bedre Psykiatri oplyser at forældre til unge med psykiske udfordringer oplever store udfordringer i forhold til at flytte i egen bolig, når de bliver voksne. Der opleves mangel på billige boliger og tilbud til de unge i forbindelse hermed.
·         Bedre Psykiatri oplyser at de oplever at Slagelse Kommune ikke deltager/melder afbud til møderne i KSP samarbejdet (Kommunalt Samarbejdsforum for Psykiatri (KSP) er det lokale forum for koordinering, implementering og videnspredning mellem sektorerne inden for psykiatrien. KSP refererer til Tværgående Samarbejdsforum for Psykiatri (TSP)). Bedre Psykiatri opfordrer Slagelse Kommune til at prioritere deltagelsen i møderne.
·         Bedre Psykiatri opfordrer til, at hvis der findes uforbrugte midler indenfor psykiatriområdet i kommunen grundet COVID-19, så anvendes disse til aktivitetsindsatser for borgerne med psykiske udfordringer.
Via mail fremsendt til sekretariatet orienterede Anja Nielsen om, at Skælskør Boligselskab har iværksat samarbejde med Projekt En Ny Start. De har allerede udlejet den første lejlighed til en ung. Anja fremhæver, at de andre boligorganisationer også gerne skal med i et samarbejde.
Rådet tog orienteringerne til efterretning.

5. Status vedr. etableringen af 9 skæve boliger i Nordlunden(O)

5.     Status vedr. etableringen af 9 skæve boliger i Nordlunden(O)

Sagsnr.: 330-2017-10197               Dok.nr.: 330-2020-416573                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for Socialt Udsatte orienteres om status vedr. etablering af 9 skæve boliger i Nordlunden, herunder om den politiske behandling af forslag fra Slagelse Boligselskab om ændring af anskaffelsessum samt finansiering til etablering af 9 fritliggende skæve boliger.
Baggrund
Byrådet godkendte den 26. august 2019, at der arbejdes videre med etablering af fritliggende skæve boliger på en kommunal grund nord for Rosenkildeparken, og bevilligede et rådighedsbeløb på 1,9 mio. kr. som kommunal medfinansiering til etablering af de skæve boliger.
Økonomiudvalget har efter anbefaling fra Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 20. januar 2020 godkendt, at der indgås samarbejde med Slagelse Boligselskab omkring etableringen. Det er aftalt, at Slagelse Kommune stiller grunden vederlagsfrit til rådighed og sørger for at afholde omkostninger som jordbundsundersøgelser, museumsundersøgelser, evt. udmatrikulering og evt. rådgivning i forbindelse med disse opgaver inden udlån af grunden. Slagelse Boligselskab afholder herefter alle udgifter i forbindelse med byggemodningen, dvs. kloak og diverse tilslutninger (el, vand og varme). Slagelse Boligselskab er bygherre og står for både etableringen samt den efterfølgende drift af de 9 almene boliger.
Byrådet godkendte den 25. maj 2020 ansøgning fra Slagelse Boligselskab om tilskud til etablering af 9 skæve boliger fra Transport- og Boligministeriet. Ansøgningen indebar, at Slagelse kommune godkendte rammerne for samarbejdet, herunder stillede lånegaranti samt medunderskrev ansøgning om tilskud på 3,825 mio. kr. fra ministeriet.
Ansøgningen indebar en godkendelse af en anskaffelsessum for 9 boliger på kr. 8.020.000 med en finansiering indeholdende følgende økonomiske forudsætninger:
Finansiering:
Realkreditlån                                         kr. 4.195.000
Tilskud fra Transport- og Boligministeriet     kr. 3.825.000
I alt                                                     kr. 8.020.000
Resultat af indkomne tilbud samt ændrede forudsætninger i Slagelse Boligselskabs oprindelige projektforslag forelagt Byrådet den 25. maj 2020
På baggrund af resultatet af indkomne tilbud den 25. september 2020 samt ændrede forudsætninger i Slagelse Boligselskabs oprindelige projektforslag til de 9 skæve boliger ”Nordlunden”, meddelte Slagelse Boligselskab den 1. oktober 2020, at anskaffelsessum på 8.020.0000 kr. ikke kan opnås.
Forholdene er beskrevet i vedhæfte bilag 1 ”Økonomisk statusnotat Nordlunden” fra Slagelse Boligselskab.
Mulighed for realisering af projektet
Slagelse Boligselskab har arbejdet videre med, hvordan projektet kan realiseres. Forslaget er beskrevet i vedhæftede bilag 1 ”Økonomisk statusnotat Nordlunden” fra Slagelse Boligselskab. I kolonnen status i notatet har Slagelse Boligselskab angivet en finansieringsmodel, som tager højde for de afvigelser, der er konstateret i forbindelse med udbud af projektet. Hovedelementer er at øge realkreditlånet med 1,0 mio. kr. samt, at der er kommunal medfinansiering på 1,7 mio. kr.
Forslaget indebærer, at byggeriet fastholder de behov for kvalitet og indretning, som er blevet indarbejdet i samarbejde med Center for Handicap og Psykiatri for særligt at målrette boligerne til den målgruppe af særligt socialt udsatte, som har brug for en fritliggende bolig. Endvidere fastholdes de oprindelige projektforudsætninger om at indkørsel/forsyningsvej, p-plads og stier udføres i grus samt, at der ikke etableres fælles skur/depot.
Såfremt denne model kan godkendes af Slagelse Kommune, vil Slagelse Boligselskab forhandle med de enkelte entreprenører for at fastholde de samlede omkostninger, etablere et rådighedsbeløb til uforudsete forhold og gennemføre projektet med den ønskede kvalitet af de 9 skæve boliger. Indflytningsdatoen forventes i positivt fald at kunne planlægges til 1. maj 2021.
Slagelse Boligselskab har den 1. oktober 2020 haft kontakt med Trafik og Boligministeriet/Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og forholdt dem behovet for og forslag til ændrede finansiering, herunder det revideret huslejeniveau på kr. 3.600,- pr. måned. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har oplyst på dette foreliggende grundlag, at de ikke har brug for at genbehandle ansøgning om tilskud, og at tilskuddet står ved magt også ved de ændrede økonomiske forudsætninger.
Slagelse Boligselskab forslag til realiseringen bygger således på følgende nye økonomiske forudsætninger:
Finansiering:
Realkreditlån                                       kr.   5.195.000
Kommunal medfinansiering                   kr.   1.700.000
Tilskud fra Transport og Boligministeriet kr.   3.825.000
I alt                                                     kr. 10.720.000
Retligt grundlag
·       Bekendtgørelsen om tilskud til fremme af udviklingen af almene boliger til særligt socialt udsatte grupper (skæve boliger).
·       Garantistillelse sker jf. bekendtgørelsen og påvirker ikke kommunens låneramme jf. Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier mv. § 3, stk. 2 nr. 1.
·       Reglerne om deponering er omfattet af Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse om garantier m.v. § 3 stk. 1 nr. 6 og § 6.
Ifølge Slagelse Kommunes regler for økonomistyring og ledelsestilsyn skal Byrådet give anlægsbevilling før arbejdet kan igangsættes.
Handlemuligheder
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan beslutte at:
1.    anbefale Økonomiudvalg og Byråd at godkende sagens forhold.
2.    udsætte beslutningen for yderligere belysning af sagen.
3.    meddele Slagelse Boligselskab, at forslaget ikke kan anbefales.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Slagelse Boligselskabs forslag til ændret finansiering godkendes, og at der træffes beslutning om at frigive anlægsbevillingen.
Anbefalingen begrundes med:
·         At forslaget sikrer, at boligerne lever op til de behov for kvalitet og indretning som målgruppen af særligt socialt udsatte har brug for.
·       At forslaget følger Byrådets godkendelse af den 26. august 2019, og vil bidrage til at opfylde Byrådets budgetaftalen 2019-2022 (pkt. 52,I)
·       At forslaget vil støtte borgere, der er særligt socialt udsatte, men har potentiale for at bo mere selvstændigt i en fritliggende bolig.
·       At den foreløbigt beregnede husleje pr. bolig, fortsat ligger inden for de økonomiske muligheder en borger med kontanthjælp som forsørgelsesgrundlag vil kunne betale.
·       At udgiften til den sociale støtte for borgere, der kan bo i en skæv bolig, sænkes set i forhold til et ophold på et forsorgshjem.
·       At forslaget vil medvirke til at imødegå, at pladserne på Forsorgshjemmet Toften ikke ”sander til”, da de skæve boliger anvendes til udslusning fra Toften.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Nedenfor fremgår de økonomiske forudsætninger ved etablering af de 9 skæve boliger.
Anskaffelsessum: kr. 10.720.000
Finansiering:
Realkreditlån                                       kr.   5.195.000
Kommunal medfinansiering                    kr.   1.700.000
Tilskud fra Transport og Boligministeriet   kr.   3.825.000
I alt                                                   kr. 10.720.000
Konsekvenser af den ændrede finansiering for kommunen:
·         Ændret realkreditbelåning påvirker kommunen i forhold til kommunale garantistillelse for realkreditlånet.
·         Ændret huslejeniveau på Fælleshuset som kommunen lejer påvirker kommunen deponeringsforpligtigelse.
·         Ændret behov for kommunale medfinansiering, men indenfor det af Byrådet godkendte rådighedsbeløb for etablering af boligerne. I bilag 1A vedlægges skema med forbrugsspecifikation i forhold til anlægsbevillingen på 1,6 mio. kr.
Konsekvenser for kommende beboere
·         De kommende beboere berøres af, at huslejeniveauet stiger fra kr. 3300 pr md. til kr. 3600 pr. md. Myndighedsafdelingen i Center for Handicap og Psykiatri vurderer, at et huslejeniveau er acceptabelt for målgruppen. Det understreges, at der ikke bliver ændret på boligernes indretning og kvalitet, som er blevet målrettet målgruppen af særligt socialt udsatte, som har brug for en fritliggende boliger.
Vedr. ændret kommunal medfinansiering
Jf. ovenstående vedr. finansiering, så er der behov for kommunal medfinansiering. Der er i 2019 blevet frigivet 0,1 mio. kr. og den 23. marts 2020 blev der frigivet 0,2 mio. kr. til jordbundsundersøgelser, inkl., miljøundersøgelser, museumsundersøgelser af grunden, rådgivning samt evt. udmatrikulering. Med denne sag søges om, at den resterende del af rådighedsbeløbet svarende til kr. 1,6 mio. bliver frigivet. Den kommunale medfinansiering vil blive udbetalt i 2021 som et anlægstilskud, hvorfor der også søges anlægsbevilling på det resterende rådighedsbeløb i 2021.
Den samlede kommunale medfinansiering på kr. 1,9 mio. svarer dermed til den af Byrådet godkendte økonomiske ramme for byggeriet. Behovet for en kommunal medfinansiering på samlet kr. 1,9 mio. svarer dermed til den vurdering fra Center for Kommunale Ejendomme fremkom med forud for Byrådets godkendelse.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg, bev. 177
4.1
1.600 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb, bev. 177
4.1
1.600 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Vedr. ændret garantistillelse
Boligselskabet søger om 100 % kommunal garantistillelse for realkreditlån på maksimalt kr. 5.195.000 – der udgør den ustøttede del af finansieringen. Kommunen garanterer for den del af lånet, der får sikkerhed ud over 60 % af ejendommens værdi.
Vedr. Ændret afledt deponering
Fællesboligen lejes i udgangspunktet af Slagelse Kommune, og der er her en ny foreløbig beregnet husleje på kr. 3.600 - månedligt excl. forbrug. Ved indgåelse af lejemål med et kommunalt formål skal der deponeres et beløb svarende til det lejedes værdi, og ved dette lejemål beregnes deponeringen af kostprisen og udgør kr. 1.001.574. Deponeringen kan efter gældende regler finansieres af ledig låneramme (lånerammen er disponeret), modregning af værdien af andre opsagte lejemål indenfor samme regnskabsår eller af kassen. Deponeringen skal ske, når aftalen tiltrædes.
Alle opsagte lejemål i 2020, hvor værdien af det lejede ikke er disponeret til andre formål, kan modregnes i deponeringsforpligtigelsen, og dermed løbende nedbringe det deponerede beløb. Efter regnskabsårets udgang vil den endelige deponering blive frigivet med 1/25 pr. år. Et eventuelt restbeløb skal finansieres af kassen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, at der bliver givet anlægsbevilling på 1,6 mio. kr. i 2021 af det afsatte rådighedsbeløb til Skæve boliger.
2.    at anskaffelsessummen for etablering af de 9 boliger med en anskaffelsessum på 10,720 mio. kr. som ansøgt af Slagelse Boligselskab godkendes.
3.    at den foreløbige gennemsnitlige husleje for en bolig på 39,53 m2. Kr. 3.600,- pr. måned godkendes.
4.    at Slagelse kommune stiller 100 % kommunal garanti for realkreditlån for maksimalt 5.195.000 kr.
5.    at deponeringsforpligtigelse på 1.001.574 kr. sker ved løbende modregning af værdien af opsagte lejemål, der ikke er disponeret til anden side. Et eventuelt restbeløb vil blive finansieret af kassen.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. oktober 2020:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Udvalget udsatte sagen til ekstraordinært udvalgsmøde den 14. oktober 2020 kl. 17. Indstillingen foreligger til Økonomiudvalgets møde.
Supplerende oplysninger fra administrationen:
Såfremt alle 9 boliger i Nordlunden udlejes til borgere, og der således ikke reserveres en bolig til fællesbolig og eventuel senere udlejning til borger, så bortfalder deponeringsforpligtelsen på ca. 1 mio. kr. Der er efterspørgsel efter alle 9 boliger fra udsatte borgere. 
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 14. oktober 2020:
Fraværende: 
At 1 - anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse.
At 2 - anbefales til Økonomiudvalgets- og Byrådets godkendelse.
At 3 - anbefales til Økonomiudvalgets- og Byrådets godkendelse.
At 4 - anbefales til Økonomiudvalgets- og Byrådets godkendelse.
(V) Tilsluttede sig At 1 til 4 principielt og udtrykte dyb utilfredshed med håndteringen af byggesagen fra Slagelse Boligselskab.
(V) tog endvidere forbehold i forhold til at licitationsloven er overholdt.
At 5 - Anbefales til Økonomiudvalgets- og Byrådets godkendelse.
Forud for møde i Økonomiudvalget undersøges, spørgsmålet vedrørende Licitationsloven.
USB anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at alle 9 boliger udlejes til borgere, og der således ikke reserveres en bolig til fællesbolig. Deponeringsforpligtelsen bortfalder hermed.
Udvalget ønsker, at der arbejdes med muligheder for at skabe og deltage i fællesskaber udenfor boligerne. Oplæg forelægges efterfølgende udvalget i god tid inden ibrugtagning.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19. oktober 2020:
Fraværende: 
At 1 til 4 anbefales til Byrådets godkendelse.
Økonomiudvalget anbefaler at 1-4 til Byrådets godkendelse og at alle 9 boliger udlejes til borgere.
Ann Sibbern (O) og Jørgen Gruner (F) undlod at stemme, idet de ikke ikke kunne tilslutte sig nedlæggelse af fællesboligen. De manglede den socialfaglige begrundelse for at nedlægge denne.
VOB udtrykte dyb utilfredshed med håndteringen af byggesagen fra Slagelse Boligselskabs side.
V og B udtrykte bekymring for etablering af den 9. bolig, men er betrygget ved, at den kan tilbageføres til fælleshus, hvis det skønnes nødvendigt.
Til Byrådsmødet ønskes en socialfaglig vurdering af etablering af den 9. bolig/opgivelse af fælleshuset.
Beslutning i Byrådet den 26. oktober 2020:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
At 1 til 4 - Godkendt med 9 boliger.
Henrik Brodersen (O) og Ann Sibbern (O) stemte imod etableringen af 9. bolig.
(V), (O) og (B) udtrykte dyb utilfredshed med håndteringen af byggesagen fra Slagelse Boligselskabs side.
(F), (V), Henrik Brodersen (O) og Ann Sibbern (O) udtrykte ønske om etablering af fællesarealer som en nødvendig ramme for de sociale indsatser.
(V) og (B) udtrykte bekymring for etablering af den 9. bolig, men var betrygget ved, at den kan tilbageføres til fælleshus, hvis det skønnes nødvendigt.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 8. april 2021:
Fraværende:  Anja Nielsen, Else Karlsson, Gert Maclean, Peter Thomas Raagaard, Solveig Didriksen
Orienteringen blev taget til efterretning.

6. Godkendelse af samarbejde med KFUMs Sociale Arbejde om etablering af 6-8 skæve boliger ved Forsorgscenter Toften(O)

6.     Godkendelse af samarbejde med KFUMs Sociale Arbejde om etablering af 6-8 skæve boliger ved Forsorgscenter Toften(O)

Sagsnr.: 330-2021-13573               Dok.nr.: 330-2021-106077                                          Åbent
Kompetence:
Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Sagens indhold
I budgetaftalen for 2021-2024 indgår anlægsprojekt vedr. etablering af 6-8 skæve boliger ved Forsorgscenter Toften på Holbækvej 16 i Slagelse.
Grund og eksisterende bygninger på Holbækvej 16 er kommunalt ejet. Det forudsættes, at grunden stilles vederlagsfrit til rådighed for projektet.
Der skal udarbejdes lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg for grunden forud for etablering af boligerne.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser er ansvarlig for anlægsprojektet og skal indstille til Økonomiudvalget, hvem der skal søges at indgå et samarbejde med omkring etablering og drift af de 6-8 skæve boliger.
Både Slagelse Kommune selv, boligorganisationer, selvejende institutioner, privatpersoner, private organisationer, selskaber, fonde og foreninger kan ansøge om tilskud til at etablere skæve boliger.
Kommunens udpegningen af en samarbejdspart til etablering og drift af de skæve boliger er ikke omfattet af udbudsregler.
Boligerne skal senest samtidig med færdiggørelsen af byggeriet, overdrages til en afdeling af en almen boligorganisation, en almen selvejende institution eller en kommune.
Boligerne drives efterfølgende efter almenlejelovens bestemmelser.
Forsorgscenter Toften drives af KFUMs Sociale Arbejde efter driftsoverenskomst med Slagelse Kommune. Efter opførelse af de skæve boliger på grunden, hvor på forsorgscentret er beliggende, vil driften af støtten til borgerne i boligerne blive organisatorisk tilknyttet Forsorgscenter Toften.
På denne baggrund har Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. februar 2021 haft KFUMs Sociale Arbejdes Hovedadministration på besøg i udvalget for at orientere om deres erfaringer med etablering og drift af skæve boliger. Udvalget besluttede efterfølgende at anmode administrationen om at arbejde videre med KFUM om et nærmere forslag om skæve boliger på Holbækvej 16. KFUMs Sociale Arbejde har også efterfølgende bekræftet deres ønske om at indgå et samarbejde med Slagelse Kommune derom.
På baggrund af anbefaling fra Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkendte Økonomiudvalget den 15. marts 2021, at der indgås samarbejde med KFUMs Sociale Arbejde omkring etablering og efterfølgende drift af 6-8 skæve boliger ved Forsorgscenter Toften på Holbækvej 16 i Slagelse.
Tids- og procesplan
Sideløbende med denne sag behandler Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget anmodning om lokalplanlægning for Holbækvej 16. Planafdelingen oplyser, at denne proces forventes at tage 11 måneder frem til ca. den 1. februar 2022.
Sideløbende med planprocessen påbegyndes designprocessen med henblik på at kunne forelægge projektbeskrivelse med skitseprojekt samt projektøkonomi. Dette materiale forelægges til Byrådets godkendelse sammen med ansøgning til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet om tilskud til etablering af boligerne.
Med en godkendelse fra Byrådet samt fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vil bygherre kunne iværksætte den tekniske udførelse af byggeriet. Byggeriet kan tidligst fysisk igangsættes, når Byrådet har godkendt en lokalplan for området.
KFUMs Sociale Arbejde er i gang med at udarbejde en overordnet tids- og procesplan.
Retligt grundlag
·       Bekendtgørelsen om tilskud til fremme af udviklingen af almene boliger til særligt socialt udsatte grupper (skæve boliger).
·       Garantistillelse sker jf. bekendtgørelsen og påvirker ikke kommunens låneramme jf. Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier mv. § 3, stk. 2 nr. 1.
Ifølge Slagelse Kommunes regler for økonomistyring og ledelsestilsyn skal Byrådet give anlægsbevilling før arbejdet kan igangsættes.
Handlemuligheder
Rådet kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der søges at indgå samarbejde med KFUM Sociale Arbejde omkring etablering og drift af de 6-8 skæve boliger ved Toften.
Vurderingen sker på baggrund af:
·         At Slagelse Kommune i forvejen har driftsoverenskomst med KFUMs Sociale Arbejde omkring driften af Forsorgscenter Toften samt omkring støtte til borgere i eksisterende skæve boliger i Slagelse Kommune.
·         At tæthed mellem driften af både forsorgshjem og de skæve boliger på den kommunale grund bedst kan optimeres ved at indgå samarbejde med KFUMs Sociale Arbejde.
·         At KFUMs Sociale Arbejde har stor erfaring med målgruppe samt erfaring med byggeri og drift af skæve boliger.
Administrationen vurderer, at placeringen tæt ved forsorgshjemmet gør det muligt i tæt samarbejde med KFUMs Sociale Arbejde at målrette boligerne til særlige grupper af særligt socialt udsatte i form af:
§  Kronisk hjemløse med psykiske lidelser, misbrugsproblemer og meget komplekse støttebehov.
§  Socialt udsatte borgere, der har levet et hårdt liv med misbrug og har misbrugeradfærd, og ikke kan rummes i almindelig opgangsbyggeri eller på almindeligt plejehjem.
Begge overnævnte grupper har følgende fælles kendetegn:
§  Stigende somatiske støttebehov (Alternativt plejehjem)
§  I særlig grad profiterer af tæthed til den rummelighed og faglige tilgang som de mødes med i forsorgshjemsmiljøet på Toften
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indgås der samarbejde med KFUMs Sociale Arbejde omkring etablering og drift af boligerne, så vil KFUMs Sociale Arbejde være bygherre. Det forudsættes, at Slagelse Kommune stiller grunden vederlagsfrit til rådighed. KFUMs Sociale Arbejde varetager efterfølgende driften.
Sideløbende med planprocessen opstartes, vil KFUMs Sociale Arbejde ansøge Byrådet om godkendelse af en almen selvejende institution til boligafdelingen.
Endelig projektbeskrivelse og projektøkonomi forelægges, når ansøgning til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet om tilskud til etablering af boligerne forelægges til Byrådets godkendelse.
Tværgående konsekvenser
Erhvervs- og Teknikudvalget har sagen til efterretning.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget behandler anmodning om lokalplanlægning.
Indstilling
Social- og Projektchefen indstiller,
1.    at Slagelse Kommune søger at indgå KFUMs Sociale Arbejde omkring etablering og efterfølgende drift af 6-8 skæve boliger ved Forsorgshjemmet Toften på Holbækvej 16 i Slagelse.
2.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser oversender sagen til behandling i Økonomiudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 1. marts 2021:
Fraværende: 
Sagen taget til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. marts 2021:
Fraværende: 
At 1 | Anbefales til Økonomiudvalgets godkendelse.
Dialogen mellem KFUM og Slagelse Kommune fortsætter op til Økonomiudvalgets møde den 15. marts 2021 omkring den fremsendte tids- og procesplan, samt nærmere præciseringer af forudsætningerne for samarbejdet
At 2 - Godkendt
Beslutning i Økonomiudvalget den 15. marts 2021:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 8. april 2021:
Fraværende:  Anja Nielsen, Else Karlsson, Gert Maclean, Peter Thomas Raagaard, Solveig Didriksen
Orienteringen blev taget til efterretning.

7. Orientering om Socialt Frikort (O)

7.     Orientering om Socialt Frikort (O)

Sagsnr.: 330-2021-6392                 Dok.nr.: 330-2021-110990                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for Socialt Udsatte gives en status på anvendelsen og implementeringen af socialt frikort, samt orientering af videreførelse af ordningen med socialt frikort.
Baggrund
Folketinget vedtog en lov om forsøgsordning med socialt frikort for perioden 1. januar 2019- udgangen af 2020. Som en del af finansloven for 2021 har Folketinget besluttet, at forlænge forsøgsordningen yderligere to år, til udgangen af 2022. Ordningen er forlænget uden ændringer.
Formålet med forsøgsordningen er, at borgere med særlige sociale problemer i forsøgsperioden har ret til, at modtage et socialt frikort. Frikortet skal give udsatte borgere mulighed for, at tjene op til 20.000 kr. skattefrit pr. kalenderår ved ordinært og u-støttet arbejde for virksomheder, offentlige myndigheder m.v. uden at indtægten fradrages i forsørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige ydelser.
Hensigten er, at det sociale frikort skal give de mest udsatte borgere i samfundet bedre mulighed for at deltage i samfundets fællesskaber, bidrage og opleve værdi i hverdagen. Hensigten er desuden, at det sociale frikort tilskynder virksomheder til at tage et socialt ansvar ved at engagere udsatte borgere.
Målgruppen for det sociale frikort er personer med særlige sociale problemer, herunder psykiske vanskeligheder, misbrug og hjemløshed, der er i målgruppen for støtte efter afsnit V i lov om social service. Det er en forudsætning, at personerne i målgruppen skal være langt fra beskæftigelse og uddannelse således, at man hverken har været under uddannelse eller har haft arbejdsindkomst på over 10.000 kr. inden for de seneste 12 måneder.
Det er kommunerne der visiterer borgerne til ordningen med det sociale frikort og virksomhederne der skal indberette borgernes aktivitet når de har ansat en frijobber.
Loven administreres af kommunerne via en fælleskommunal it-løsning. It-løsningen anvendes både af borgerne, virksomhederne og kommunen.
Praksis i Slagelse 2019-2020
I Slagelse Kommune blev det efter en dialog mellem myndighedslederne i Center for Handicap og Psykiatri, Jobcentret og Afd. Rådgivning og Udbetaling administrativt besluttet, at visitation af borgere til det sociale frikort skulle varetages af myndighed i Center for Handicap og Psykiatri da centret i forvejen varetager visitation til målgruppen efter servicelovens afsnit V. Det blev desuden besluttet, at borgeren selv skulle være jobsøgende uden støtte fra kommunen. Der har således ikke været afsat kommunale ressourcer til en målrettet implementering af det sociale frikort ud over formidling til borgere og virksomheder via kommunens hjemmeside og postkort om det sociale frikort målrettet borgere og virksomheder.
Antal af sociale frikort i forsøgsperioden 2019-2020
Slagelse Kommune:
·         46 personer har ansøgt om socialt frikort.
·         32 personer har fået tildelt et socialt frikort.
·          7 frijobbere har fået job fordelt på 15 ansættelser.
På landsplan:
·         2673 personer har fået tildelt et socialt frikort.
·         906 har fået ansættelser.
De ansøgere der har fået afslag på et socialt frikort har enten ikke været indenfor målgruppen eller har tjent mere end 10.000 kr. oveni forsørgelsesydelsen indenfor de seneste 12 måneder fra ansøgningstidspunktet.
Retligt grundlag
Lov om forsøg med socialt frikort. Lov om social service afsnit V, Lov om aktiv socialpolitik § 11.
Handlemuligheder
Rådet for Socialt Udsatte kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Forsøgsordningen med socialt frikort er forlænget yderligere 2 år (udgang af 2022), hvorefter Folketinget skal beslutte om ordningen skal permanentgøres. Det er den foreløbige erfaring, at det sociale frikort i sig selv ikke nødvendigvis får frijobberne i u-støttet beskæftigelse. Dette fordrer en mere håndholdt indsats samt målrettet oplysning over for virksomheder og offentlige myndigheder om jobmuligheder til frijobbere samt mulighed for, at styrke virksomhedens CSR- profil. Både landstallene og Slagelse tallene viser, at der skal en prioriteret indsats til, hvis det ønskes kommunen skal understøtte frijobbernes jobmuligheder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Social- og Beskæftigelsesudvalget er orienteret om status på det sociale frikort i sit møde i januar 2021. Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser har fået det på sit møde februar 2021.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. februar 2021:
Fraværende: 
Til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 8. april 2021:
Fraværende:  Anja Nielsen, Else Karlsson, Gert Maclean, Peter Thomas Raagaard, Solveig Didriksen
Orienteringen blev taget til efterretning med bemærkning om, at Slagelse Kommune anbefales at iværksætte en styrket indsats suppleret med mere oplysning med henblik på at øge jobmulighederne for fri-jobberne.

8. Årshjul 2021(D)

8.     Årshjul 2021(D)

Sagsnr.: 330-2021-13573               Dok.nr.: 330-2021-106222                                          Åbent
Kompetence:
Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet skal drøfte input til årshjulet 2021
Sagens indhold
Rådets mødekalender
Rådet har de seneste år fortrinsvist holdt møde om onsdagen og hver anden måned.
Grundet corona-situationen er dette møde 8. april 2021 årets første. For resten af året foreslås følgende mødedatoer:
·         Onsdag d. 9. juni 2021
·         Onsdag d. 1. september 2021(Budget)
·         Onsdag d. 3. november 2021
·         Onsdag d. 8. december 2021
Møderne har været holdt i tidsrummet fra kl. 15.00 – 17.00. Dette foreslås fastholdt.
Planlægning af temaer
I forbindelse med tilrettelæggelsen af årets mødeaktivitet er der behov for at drøfte hvilke temaer, som Rådet for Socialt Udsatte skal sætte fokus på i det kommende år.
Rådet har allerede aftale med Socialsygeplejerskerne om temadrøftelse – denne er udsat til næste møde.
Her ud har Rådet tidligere ønsket følgende temaer:
·         Temadrøftelse med Rådgivning og Udbetalingen med orientering omkring den nye udlejningsaftale med boligorganisationerne i Slagelse Kommune.
·         Tema: Opfølgning på initiativer omkring kontanthjælpsloftet/Beskæftigelsesindsatsen i forhold til social udsatte hos Slagelse Kommune.
·         Tema: Kvalitetsstandard § 85 og § 83 samt evalueringen af Den sociale Hjemmepleje.
·         Tema: Distriktspsykiatrien
·         Tema: Rusmiddelcentret - blandt andet at høre om det nye forebyggende team.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Rådet drøfter input til årshjulet 2021.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 8. april 2021:
Fraværende:  Anja Nielsen, Else Karlsson, Gert Maclean, Peter Thomas Raagaard, Solveig Didriksen
Rådet drøftede årshjulet og der var ikke bemærkninger til mødeplanen.
I forhold til temaer, så blev der suppleret med forslag om at få besøg af RoSa-enheden som udspringer af satspuljeprojektet RoSa (2017-2020) | et samarbejdsprojekt mellem Psykiatrien Vest og de seks kommuner i optageområdet med det overordnede formål at sikre mere stabile og sammenhængende forløb for borgere på kommunale botilbud.

9. Meddelelser(O)

9.     Meddelelser(O)

Sagsnr.: 330-2020-10140               Dok.nr.: 330-2020-416601                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Gensidig orientering fra rådsmedlemmer, forvaltninger og Rådets sekretariat.
1: Orientering fra Rådsmedlemmer
Gensidig orientering fra deltagelsen i konferencer, møder mv.
Orientering fra deltagelse i Hjem til Alle alliancens konference
”Sådan stopper vi hjemløshed - Det næste store skridt”
Orientering vedr. landspanel af udsatteråd
Det nationale Råd for Socialt Udsatte har holdt to online panelmøder if. med landspanel af udsatteråd. Rådet for Socialt Udsatte har fået opsamlingerne fra de to møder rundsendt.  
·         Minikonferencen – Hvorfor bliver folk udsatte?
Minikonferencen –  God brugerdeltagelse – hvordan?

2: Orientering fra forvaltningen
Orientering vedr. Socialtandpleje
Orientering om salg af Kirkens Korshærs Varmestue i Korsør
Regionschef Susanne Lodberg orienterede 29. september 2020 Slagelse Kommune om, at varmestuen i Havnegade 13 i Korsør er solgt til købers overtagelse den 1. november 2020. Kirkens Korshær og Slagelse Kommune er i gang med drøftelser omkring varetagelsen af tilbud til hjemløse i Korsør.
3: Orientering fra sekretariatet
Dialogmøde med Forebyggelses- og Seniorudvalget
Der afventer tilbagemelding på den videre planlægning.
Dialogmøde med Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Planlægges til 5. maj 2021.
3: Orientering fra sekretariatet
Tema til næste rådsmøde
Socialsygeplejerskerne
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 8. april 2021:
Fraværende:  Anja Nielsen, Else Karlsson, Gert Maclean, Peter Thomas Raagaard, Solveig Didriksen
Rådet fik følgende orienteringer:
1: Orientering fra Rådsmedlemmer
Orientering fra deltagelse i Hjem til Alle alliancens konference
John og Hanne havde deltaget og gav tilbagemelding fra mødet.
Orientering vedr. landspanel af udsatteråd
Gorm havde deltaget og gav tilbagemeldinger herfra.
2: Orientering fra forvaltningen
Orientering vedr. Socialtandpleje
Der henvises til orientering under punkt 4.
Orientering om salg af Kirkens Korshærs Varmestue i Korsør
Der afventes tilbagemelding fra den politiske behandling af det fremtidige tilbud.
3: Orientering fra sekretariatet
Dialogmøde med Forebyggelses- og Seniorudvalget
Der afventes tilbagemelding på den videre planlægning.
Dialogmøde med Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Dialogmødet planlægges flyttet fra 5. maj 2021 til 2. juni 2021, således at det kan afholdes fysisk.
3: Orientering fra sekretariatet
Tema til næste rådsmøde
Socialsygeplejerskerne