1. Godkendelse af dagsorden (B)
1. Godkendelse af dagsorden (B)
Sagsnr.: 330-2018-6456 Dok.nr.: 330-2018-55234 Åbent
Kompetence: Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Dagsorden godkendes
Beslutning i Seniorudvalget
den 6. februar 2018:
Fraværende:
Godkendt.
2. Forretningsorden for Seniorudvalget (B)
2. Forretningsorden for Seniorudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2018-7851 Dok.nr.: 330-2018-68309 Åbent
Kompetence: Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om udvalget vil have en
forretningsorden og i bekræftende fald forretningsordenens indhold.
Baggrund
Det følger af styrelsesvedtægten, at et udvalg selv
fastsætter sin forretningsorden. Byrådet kan bestemme, hvilken opgaveportefølje
udvalget har, men ikke hvordan udvalget skal tilrettelægge sit arbejde. Det
afgør udvalget selv.
Udvalgets forretningsorden kan bl.a. indeholde bestemmelse
om følgende:
· Udvalgsmødernes varighed
· Tidspunkt for udsendelse af forslag til dagsorden – der skal være
tid til forberedelse af de enkelte sager, men samtidigt skal dagsordenen heller
ikke sendes ud så tidligt, at udvalget afskærer sig selv for at have aktuelle
sager med på en ordinært udsendt (og offentliggjort) dagsorden. Ved
fastsættelse af et tidspunkt for udsendelse af dagsorden skal der også tages
højde for, at udvalget efter det vedtagne årshjul i de fleste måneder holder
møde ugen efter Byrådets møde, herunder at der skal være mulighed for at få
sager med på udvalgets møde, som Byrådet ønsker, at udvalget arbejder videre
med.
Der er ikke krav om, at udvalgets forretningsorden er
skriftlig.
Den vedhæftede forretningsorden er et eksempel på, hvad
udvalgets forretningsorden i givet fald kan indeholde.
Udvalget besluttede i Seniorudvalgsmødet 9. januar 2018
under behandling af punkt om ”Arbejdsform i Seniorudvalget”,
hvor hidtidige Forretningsorden blev fremlagt, at:
”Udvalget principgodkender forretningsordenen med
bemærkning om, at udvalget beslutter, at udvalgets medlemmer kan sende
eventuelle ændringsforslag og tilføjelser til forretningsordenen til Erhvervs-
og Arbejdsmarkedsdirektøren.
Forretningsordenen bliver herefter justeret efter de
indkomne forslag og med fokus på, at der bliver udarbejdet én fælles
forretningsorden for alle udvalg.
Forslaget til forretningsorden bliver herefter forelagt
Seniorudvalget på kommende udvalgsmøde”.
Der er på baggrund af indkomne forslag og bemærkninger, samt
ønsket om, at forslaget skal være identisk for alle
stående udvalg, udarbejdet et forslag til fælles forretningsorden.
Seniorudvalget vil dog fortsat
kunne beslutte egne ændringer til forslaget.
Retligt
grundlag
Jf. § 20, stk. 3 i styrelsesloven vedtager udvalget selv sin
forretningsorden.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Kommunaldirektøren anbefaler, at udvalget tager drøftelsen,
herunder eventuelt vedtager en forretningsorden, hvis der er flertal for det,
således at forventningsafstemningen omkring samarbejdet i udvalget er på plads.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Udvalget beslutter, om det vil vedtage en forretningsorden og i givet
fald forretningsordenens indhold.
Beslutning i Seniorudvalget
den 6. februar 2018:
Fraværende:
Udvalget godkender forretningsordenen med den bemærkning, at
udvalget ønsker, at dagsorden som udgangspunkt fremsendes 6 hverdage før
udvalgsmøde.
Udvalget får sagen forelagt på kommende udvalgsmøde til
anden behandling.
3. Budget 2018-2021 Seniorudvalget (O)
3. Budget 2018-2021 Seniorudvalget (O)
Sagsnr.: 330-2017-21232 Dok.nr.: 330-2017-778379 Åbent
Kompetence: Seniorudvalget.
Beslutningstema
Udvalget
orienteres om det vedtagne budget for 2018-2021, herunder status for udmøntning
af den politiske aftale, der ligger til grund for budgettet.
Baggrund
Budget
2018-2021 blev i oktober 2017 besluttet af Byrådet, og fagudvalgene har i
henhold til styrelsesvedtægtens § 11 ansvaret for, at bevillinger, der er
tildelt udvalget, ikke overskrides. Udvalget præsenteres for Budget 2018
(korrigeret budget), og de elementer, der i den politiske budgetaftale særligt
vedrører udvalget.
Bilag 1 Notat
om budgetgrundlag 2018-2021 giver en kort beskrivelse af udvalgets budget (med
fordeling på politikområder) som indeholder:
· Beskrivelse af området
· Budgetrammer
· Budgetfordelingsmodeller
· Anlæg
· Nøgletal
Budgetgrundlaget er beskrevet med
den opgavefordeling for fagudvalgene, der er gældende fra 1.1.2018, og der kan
derfor være afvigelser til tidligere beskrivelser.
Derudover ses
de budgetændringer for udvalget, som blev indarbejdet i budgettet ved den
politiske behandling i september/oktober 2017.
Retligt grundlag
Det retslige
grundlag for budgettet fremgår af Den kommunale Styrelseslov §§ 37-40.
I Regler for Økonomistyring
og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den
økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Udvalget har
mulighed for at disponere inden for de økonomiske rammer og
aktivitetsforudsætninger, der ligger bag budgettet.
Budgetområderne
hjemmeterapeuter, træningsvisitatorer og hjerneskadekoordinator er placeret
under Sundheds- og Forebyggelsesudvalget. Det vil skabe bedre sammenhæng mellem
indsatserne, såfremt disse flyttes til Seniorudvalget. Ajourført budgetgrundlag
vil blive forelagt udvalget på ny efter behandling i Økonomiudvalget.
I
budget 2018 blev afsat en budgetpulje på 9,8 mio. kr. placeret teknisk under
Seniorudvalget. På Sundheds- og Seniorudvalgets møde den 6. december 2017 blev
besluttet, at puljen anvendes til Vederlagsfri fysioterapi, hospice og
færdigbehandlede patienter, disse områder er placeret under Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget. Der vil således ske en teknisk omplacering af de 9,8
mio. kr. – hvilke vil fremgå af ajourført budgetgrundlag 2018 på kommende
udvalgsmøde.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen
bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Orienteringen om budget 2018-2021 tages til efterretning
2.
at Seniorudvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget, at budgetområderne
hjemmeterapeuter, træningsvisitatorer og hjerneskadekoordinator flyttes fra
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget til Seniorudvalget. Det vil skabe bedre
sammenhæng mellem indsatserne.
Beslutning i Seniorudvalget
den 6. februar 2018:
Fraværende:
Sagen udsættes til kommende møde, hvor bilaget
(budgetgrundlaget) er mere uddybet og økonomien tydeliggøres.
Budgettet tages i øvrigt til efterretning.
4. Budgetopfølgning 1 for 2018 (B)
4. Budgetopfølgning 1 for 2018 (B)
Sagsnr.: 330-2018-3718 Dok.nr.: 330-2018-30940 Åbent
Kompetence: Seniorudvalget.
Beslutningstema
Alle
fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 1 for 2018 med rapportering og
godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Seniorudvalget
godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og
Byråd.
Baggrund
I Regler for
Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat
regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr.
ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og
efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Budgetopfølgningerne
udarbejdes i almindelighed på baggrund af aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata
samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.
Budgetopfølgning
1 gennemføres dog så tidligt på året, at de aktuelle forbrugs- og
aktivitetsdata er begrænsede. Derfor er udgangspunktet for budgetopfølgning 1,
at budgettet overholdes på alle områder medmindre, der er konkret viden om
andet. Budgetopfølgningen udarbejdes derfor med fokus på:
· Væsentlige ændringer i forudsætninger i forhold til det
korrigerede budget, herunder afledt af forventet regnskab 2017.
· Budgetaftalens udmøntning
· Forventet realisering af anlægsbudget
Der sættes
således alene fokus på de områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser,
som kræver særlig handling. Handleplaner fra tidligere år, der fordrer indsats
i 2018, forelægges ligeledes.
Drift
Seniorudvalgets
budgetområde forventes totalt set at udvise budgetbalance ved udgangen af 2018
med udgangspunkt i kendte faktorer på opfølgningstidspunktet.
Ved
udarbejdelse af denne sagsfremstilling foreligger regnskab 2017 ikke. Der
forventes ikke de store afvigelser, idet der i slutningen af 2017 er foretaget
omplacering af budget svarende til forventet forbrug, jf. Byrådets beslutning
den 27. november 2017.
Det skal
bemærkes, at der på syge- og hjemmeplejens område er en igangværende analyse,
forestået af eksterne konsulenter, jf. beslutning i budgetaftalen for 2018. I
starten af februar forventes, at der er et første overblik på, hvordan
økonomien i hjemmeplejen hænger sammen i 2018, samt hvilke initiativer, der kan
besluttes igangsat. Dette vil blive præsenteret på Seniorudvalgets møde primo
februar. Sygeplejen forventes at være i budgetbalance.
Myndighedsområdet for visitation
af timer til hjemmehjælp har tæt sammenhæng med hjemmeplejen, idet hjemmeplejen
udfører de timer, der visiteres. De sidste 3-4 måneder af 2017 har det
visiterede timetal været rimeligt stabilt. Dette niveau forventes at fortsætte
i 2018. Med udgangspunkt i de godkendte timepriser for 2018 svarer niveau for
visiterede timer til budgettet på visitationsområdet. I analysen på hjemme- og
sygeplejen, arbejdes der på en ny model for timepriser, denne vil foreligge på
Seniorudvalgets møde primo februar. Eventuel konsekvens for myndighedsbudgettet
vil også kendes på det tidspunkt.
Anlæg
Der er i 2018 afsat anlægsmidler
til renovering af Midgård, hvilket forventes gennemført i 2018. Derudover vil
der ske færdiggørelse af ombygning af Skælskør Plejecenter.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen
skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan
kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. ”Regler for Økonomistyring
og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” indeholder retningslinjer for
budgetopfølgningerne.
Handlemuligheder
Der er pt. ingen handleplaner
for 2018 på Seniorudvalgets område.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Vil blive konkret beskrevet ifm. regnskabsafslutningen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Budgetopfølgning 1 for 2018 godkendes og videresendes til orientering
for Økonomiudvalg og Byrådet.
Beslutning i Seniorudvalget
den 6. februar 2018:
Fraværende:
Udvalget godkender budgetopfølgningen og videresender til
Økonomiudvalg og Byråd.
På udvalgets møde i marts fremlægges forventede økonomiske
tendenser i form af forbrugstal.
5. Servicepakker til plejecenterbeboere (B)
5. Servicepakker til plejecenterbeboere (B)
Sagsnr.: 330-2015-64729 Dok.nr.: 330-2018-36845 Åbent
Kompetence: Seniorudvalget.
Beslutningstema
Endelig godkendelse af priser
gældende for 2018 på Servicepakker til plejecenterbeboerne, samt mindre
justeringer til indhold i servicepakker for beboerne for plejecentrene,
herunder hvilke servicepakker, der er obligatoriske og hvilke der er
valgfrie.
Baggrund
På Sundheds- og Seniorudvalgets
møde i december 2017 blev principgodkendt priser på servicepakker for
plejecenterbeboere gældende for 2018 samt justeret indhold af ”Personlig pleje
1”. Det blev samtidig principgodkendt, at ”Personlig pleje 1” gøres valgfri for
det enkelte plejecenter at tilbyde beboerne. Sagen blev derefter sendt til
høring i Ældrerådet. Der foreligger nu høringssvar fra Ældrerådet, hvilket ses
i bilag 1.
Sundheds- og Seniorudvalget
besluttede i efteråret 2015 at harmonisere servicepakker på plejecentrene, for
derved at sikre ensartet serviceniveau, øget kvalitet og den tilstrækkelige
gennemsigtighed.
De harmoniserede priser for
plejecenterbeboernes servicepakker er gældende for alle kommunens 11
plejecentre, herunder fælles indhold, kvalitet og pris. De harmoniserede
servicepakker medvirker til priseffektivitet og ensartet serviceniveau, med
fokus på kvalitet, miljøvenlighed og sundhed for beboerne.
Reglerne foreskriver, at priserne
skal svare til de faktiske udgifter til servicepakkernes indhold set over en
flerårig periode.
Retligt
grundlag
Vejledning om hjælp og støtte
efter serviceloven. Herunder borgerens betaling af tilbud efter servicelovens
§§ 79, 83 og 84.
Handlemuligheder
Seniorudvalget skal beslutte de
nye priser på servicepakker for beboerne på kommunens 11 plejecentre samt kan
træffe beslutning om der ønskes et justeret indhold i ”Plejepakke 1” samt om
der ønskes valgfrihed i forhold til om det enkelte plejecenter skal tilbyde
beboerne ”Plejepakke 1”.
Vurdering
Priserne på servicepakkerne blev
prisfastsat gældende fra 2016. 2016-priserne blev videreført i 2017, dog
prisfremskrevet. Reglerne foreskriver, at priserne skal svare til de faktiske
udgifter til servicepakkernes indhold. Der er derfor efter 2 år behov for en
pristilpasning til faktisk udgiftsniveau for de respektive pakkers indhold.
Priserne for 2018 er fastsat med udgangspunkt i faktiske udgifter i 2016 og
2017, samt prisfremskrevet til 2018-priser. I bilag 2 ses såvel priser for
servicepakker i 2017 samt for de nye for 2018.
Da servicepakkerne fra 2016 blev
harmoniseret, blev det samtidig besluttet, hvilke af servicepakkerne, der er
obligatoriske samt hvilke beboerne frit kan vælge til/fra.
Rengøringspakken og
aktivitetspakke I har siden 2016 været obligatoriske for alle beboerne på
kommunens plejecentre. Rengøringspakkens indhold er nødvendigt, for at kunne
opretholde, dels en tilstrækkelig hygiejne, samt forebygge smitterisiko.
Aktivitetspakke I omfatter et minimum af aktiviteter i dagligdagen på
plejecentrene. Derudover har Personlig Plejepakke II været obligatorisk for de
beboerne, der er sengeliggende og/eller ikke selv kan klare kropsvask.
Alle øvrige pakker har været
valgfrie for alle beboerne på plejecentrene. Dog sker der, for et plejecenters
vedkommende, en gradvis indfasning, sådan at de ovennævnte pakker først gøres
obligatorisk ifm. nye beboeres indflytning, for derved at imødegå en større
udgiftsforøgelse.
Det
er plejecenterledernes anbefaling, at ”Plejepakke 1” fra 2018 forbliver
valgfri, for det enkelte plejecenter, at tilbyde beboerne. Det betyder, at det
er det enkelte plejecenter, som afgør, hvorvidt det giver mening på det
respektive plejecenter at tilbyde ”Plejepakke 1”. Værdighedspolitikken
beskriver stort grad af valgfrihed, og dermed mulighed for fleksibilitet i hverdagen,
ud fra den enkeltes ønsker og behov. Beboernes selvbestemmelse understøttes
herved, da de frit kan vælge, hvilke produkter, de ønsker at anvende. Såfremt
beboerne ikke selv kan indkøbe og ikke har pårørende, kan bestilles eksempelvis
sammen med medicin mm. fra apoteket, købmandsordning o.lign. Derudover er der
et rent praktisk og økonomisk perspektiv, idet plejecentrene ikke alle har
tilstrækkelig opbevaringsplads til plejepakkens indhold.
Derudover
anbefales, at indholdet af ”Plejepakke 1” ændres til, også at omfatte
tandbørster og tandpasta.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Seniorudvalget drøfter høringssvaret og tager stilling til, hvorvidt
dette giver anledning til justeringer i indhold samt valgfrihed af
servicepakker
2.
at Seniorudvalget godkender priser, servicepakkers indhold samt valgfrihed.
Beslutning i Seniorudvalget
den 6. februar 2018:
Fraværende:
Udvalget beslutter, at plejepakke 1 forbliver valgfri.
Udvalget godkender priser, service-pakkers indhold og valgfrihed.
Udvalget ønsker, at plejecentrenes hjemmesider justeres jf. Ældrerådets
bemærkninger.
6. Inspirationstur til andre kommuner (B)
6. Inspirationstur til andre kommuner (B)
Sagsnr.: 330-2018-6057 Dok.nr.: 330-2018-51067 Åbent
Kompetence: Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om udvalget
ønsker en inspirationstur til andre kommuner. Hvis udvalget beslutter at tage
på inspirationstur, skal udvalget beslutte, hvilke temaer, der kan være
interessante og eventuelt, hvilke kommuner, udvalget ønsker at besøge.
Baggrund
Udvalget besluttede på mødet d. 9.
januar 2018 at drøfte mulig studietur på baggrund af oplæg fra
administrationen.
Administrationen har følgende forslag til relevante
besøgssteder – flere af forslagene kan naturligvis
kombineres:
Tema | Indhold | Kommune |
Sammenhængende sygehusvæsen samt kvalificeret og effektiv
sygepleje | Brug af sygeplejeklinikker. Fælles akutteam, der arbejder på tværs af sektorer. Medicingennemgang mindsker brug af medicin. | Esbjerg kommune |
Demens | Udarbejdelse af
demensplan Vejle kommune har
udarbejdet en demensplan, der indeholder syv mål for kommunens indsats på
området. Huset Nyvang – kåret som årets
sundhedsbyggeri 2017 Huset
Nyvang er i sin grundidé tilpasset borgere med demens og deres særlige behov,
men alle plejekrævende kan bo her. Byggeriet tager udgangspunkt i den seneste
viden på området, hvor begreber som hjemlighed og genkendelighed er
nøgleværdier. Byggeriet består af fire adskilte boenheder og en fælles
bygning som rummer et bytorv, hvor butikker og aktive facader danner
genkendelige motiver for en række fælles funktioner. Fællesbygningen er
sammenbygget med en stor daginstitution som rummer såvel vuggestue og
børnehavegrupper, hvilket skaber et spændende potentiale i generationsmøder. De
første beboere flytter ind først i december 2017. | Vejle kommune Randers kommune |
Aktivitetscentre | KU.BE huset Fungerer som et åbent kulturhus
– en ny måde at tænke aktivitet, kultur, sundhed og socialt samlingspunkt i
lokalområdet, for alle generationer. Aktivitetscentret Hamlet Mere traditionel aktivitetscenter,
men næsten helt selvstyrende/brugerstyret center. Seniorværkstedet Stedet, hvor aktive seniorer
mødes for at videregive eller modtage erfaringer samt håndelag til fælles
glæde for alle deltagere | Frederiksberg kommune Helsingør kommune Forening i Svendborg kommune |
Mad og måltider | Madkurv Fokus på at underernæring gennem samarbejde mellem sygehus
og kommune. Ældre medicinske patienter i risiko for underernæring får en
madkurv med hjem ved udskrivelse. Elektronisk måltidshåndbog Odense Kommune har udviklet en elektronisk måltidshåndbog,
der kan bruges både af private borgere og medarbejdere i forbindelse med
rehabilitering. | Århus kommune Odense kommune |
Plejecentre | Lokalcenter Søholm Det første kommunale plejehjem i Aarhus, der bliver
certificeret som senioridrætscenter. Plejecenter med fokus på motion og
bevægelse både for plejecentrets beboere og øvrige borgere. Desuden har
idrætsforeninger mulighed for at benytte lokalerne | Århus kommune |
Derudover foreslår
administrationen, at udvalget (evt. sammen med Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget) besøger et sundhedscenter. Dels fordi det vil øge fokus
på borgeren i centrum samt kvaliteten i det rehabiliterende arbejde. Og dels
fordi der i de kommende år udmøntes særlige puljer målrettet etableringen af
sundhedscentre.
Egedal sundhedscenter et moderne center med alt fra
træning og sundhedsvejledning til sygepleje og sygeplejeklinik. Mere end 100
sygeplejersker, terapeuter, sundhedsmedarbejdere og sosu-assistenter arbejder
hver dag i Egedal Sundhedscenter, for at give borgerne den bedste hjælp til
genoptræning, sundhedsvejledning, sygepleje og meget mere.
Kolding sundhedscenter er hele kommunes
sundhedscenter, hvor borgerne kan henvende sig ved behov for genoptræning,
rehabilitering, sundhedsfremme, forebyggelse, sundhedspleje, specialtandpleje,
omsorgstandpleje og tandregulering. Formålet med sundhedscenteret er at give
borgerne en indgang til det kommunale sundhedsvæsen, sammenhængende
sundhedsydelser og være ramme for nemme, kendte og tilgængelige sundhedstilbud.
Udvalget tilkendegav på sidste møde et ønske om at
studieturen foretages inden sommerferien. Med det in mente kan studietur
eksempelvis foretages 28.-29. juni.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter og beslutter,
evt. med afsæt i administrationens forslag, studietur for udvalget.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Afhænger af studieturens længde.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundheds- og Ældre
indstiller,
1.
at Seniorudvalget beslutter, om udvalget ønsker
en inspirationstur.
2. at Seniorudvalget beslutter,
hvilke temaer udvalget ønsker for en inspirationstur, og eventuelt hvilke kommuner,
udvalget gerne vil besøge.
Beslutning i Seniorudvalget
den 6. februar 2018:
Fraværende:
Udvalget ønsker et nærmere oplæg til inspirationstur, der
fokuserer på eksempler på velfungerende organisering og struktur omkring
aflastningspladser, sygeplejeklinikker samt særlige boliger til udadreagerende
borgere samt fællesbyggeri (fx Huset Nyvang, Randers Kommune)
Udvalget ønsker, at inspirationsturen finder sted 26.-27.
juni.
7. Brugerundersøgelse 2018 (D)
7. Brugerundersøgelse 2018 (D)
Sagsnr.: 330-2017-38214 Dok.nr.: 330-2018-48602 Åbent
Kompetence: Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte forståelsen af spørgsmålene og spørgerammen
i udkast til brugerundersøgelse 2018.
Baggrund
Udvalget for Sundhed og Omsorg besluttede den 06.03.2013, at
der skal laves en kvantitativ brugerundersøgelse i hjemmeplejen hvert andet år
med start i 2014.
I forbindelse med udarbejdelse af strategi for
rehabilitering, omsorg og pleje (godkendt på Sundheds- og Seniorudvalgsmøde den
10.5.2017) og Strategi for bomiljøer til ældre (godkendt på Sundheds- og
Seniorudvalgsmøde den 05.04.2017) blev det besluttet, at effektmåling af
strategierne sker hvert 2. år, som en integreret del af brugerundersøgelsen.
Derudover er brugerundersøgelsen 2018 også en del af tilsyn
og opfølgning på tilbud efter servicelovens § 83 og 83a til borger i eget hjem,
som beskrevet i tilsynspolitikken, der er principgodkendt på Sundheds- og
Seniorudvalgsmøde den 06.12.2017.
Brugerundersøgelsen 2018
forventes gennemført i hjemmepleje og på plejecentre i marts måned 2018. Alle
relevante beboere på plejecentre spørges og derudover spørges ca. 800 modtagere
af hjemmepleje.
I hjemmeplejen udsendes
spørgeskemaet via post med en frankeret svarkuvert.
På plejecentrene omdeler
personalet spørgeskemaet med en svarkuvert. Der opstilles lukkede kasser, hvor
beboere, evt. med hjælp fra pårørende eller personale, kan aflevere svarkuverten
med det udfyldte skema. Kasserne indsamles herefter af Sekretariatet.
Alternativt har Ældrerådet
tilbudt at stå til rådighed, når beboerne skal udfylde spørgeskemaerne.
Som forrige år gennemføres
databehandlingen af Aspekt R&D. Besvarelserne behandles anonymt.
Udkast til brugerundersøgelsen
har været drøftet på Ældrerådsmøde den 30.01.2018. Ældrerådets kommentarer er
vedhæftet.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte spørgerammen og forståelsen af spørgsmålene
i udkast til brugerundersøgelsen 2018.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at brugerundersøgelsen
2018 med sin spørgeramme giver mulighed for at måle effekten af strategi for
rehabilitering, omsorg og pleje samt strategi for bomiljøer til ældre. Samtidig
fungerer brugerundersøgelsen 2018 som en del af opfølgningen på
tilsynspolitikken. Dermed kan brugerundersøgelsen 2018 være en indikator på
kvaliteten i hjemmepleje og på plejecentre og på den måde være med til at
identificere kommende indsatsområder.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Seniorudvalget drøfter spørgerammen og forståelsen af spørgsmålene i udkast
til brugerundersøgelsen 2018.
Beslutning i Seniorudvalget
den 6. februar 2018:
Fraværende:
Udvalget ønsker, at spørgeskemaet ved skala-besvarelser
tilføjes et muligt kommentarfelt (således at skala-svaret kan suppleres med en
begrundelse).
Udvalget sætter pris på Ældrerådets tilkendegivelse om at
stille sig til rådighed ved udfyldelse af spørgeskemaerne ved de borgere, der
ønsker det, og udvalget ønsker, at Ældrerådet inddrages til dette.
Udvalget ønsker senere at drøfte, hvordan pårørende og
medarbejderne spørges ind til deres oplevelse af udmøntningen af udvalgets
strategier og målepunkter.
Dette som et dagsordenspunkt på mødet i august/september.
Brugerundersøgelsen fremsendes til borgere i eget hjem
postomdelt.
8. Status på analyse af hjemme- og sygepleje (D)
8. Status på analyse af hjemme- og sygepleje (D)
Sagsnr.: 330-2017-21232 Dok.nr.: 330-2018-55780 Åbent
Kompetence: Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres mundtligt om status på analysen af
hjemme- og sygeplejen.
Baggrund
Som en del af budgetaftalen 2018 blev det besluttet at få
analyseret velfærdsområderne, herunder hjemme- og sygeplejen.
Fokus for analysen af hjemme- og sygepleje blev drøftet på
Sundheds- og Seniorudvalgets møde d. 6.12.17. Udvalget besluttede at følgende
fokusområder og udfordringer skulle omfattes af analysen:
- Organisering (medarbejdergrupper og
ledelse)
- Takstberegningen/takstfastsættelse og
takstafregning
- Fravær (hvordan styrkes medarbejdernes
tilstedeværelse og minimering af fravær)
- Planlægning (optimering af
tjenestetidsplanlægning (vagtplan for medarbejderne) og ruteplanlægning (ift.
borgerne)
- Ledelse (ledelsesroller,
ledelseskompetencer og ledelsesrum – på alle niveauer) og
ledelsesunderstøttelse
- Styringsmodel og underliggende daglig
styring (drift)
- Økonomiske styringskompetencer
- Datagrundlag (herunder sammenhæng mellem
plejebehov og normering faggruppeopdelt)
- Afdækning af kultur og mindset
- Visitering i forhold til borgergrundlag
(får borgerne det, de har behov for sammenholdt med borgergrundlaget og
serviceniveau).
Analysen foretages af eksternt konsulentfirma og blev
igangsat umiddelbart efter udvalgsmødet d. 6.12.17. Analysen følger de
principper for velfærdsanalyserne, som er vedtaget i forbindelse med budget
2018 – bl.a. at analysens design sikrer en høj grad af involvering af områdets
ledere, medarbejdere og brugere.
Seniorudvalget fik d. 9.1.18 en foreløbig orientering om
analysen.
Hovedkonklusionerne i analysen vil blive fremlagt for
udvalget på mødet. Hertil vil der foreligge en overordnet plan for videre
fremdrift.
Retligt
grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte analysens konklusioner, herunder den
videre fremdrift i form af initiativer afledt af analysen.
Vurdering
Intet at bemærke.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Intet at bemærke.
Konsekvenser
for andre udvalg
Intet at bemærke.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Udvalget drøfter analysen.
Beslutning i Seniorudvalget
den 6. februar 2018:
Fraværende:
Anders Nielsen (A)
Analysen blev udleveret på mødet.
Udvalget har drøftet analysen.
9. Værdisæt på plejecentre og aktivitetscentre (O)
9. Værdisæt på plejecentre og aktivitetscentre (O)
Sagsnr.: 330-2017-6953 Dok.nr.: 330-2018-40686 Åbent
Kompetence: Seniorudvalget.
Beslutningstema
Opfølgning på udarbejdelse af Værdisæt
på plejecentre samt aktivitetscentre jf. Strategi for Leve-Bomiljø på
ældreområdet i Slagelse Kommune.
Baggrund
Strategi for Leve-Bomiljø på
ældreområdet i Slagelse Kommune blev godkendt af Sundheds- og Seniorudvalget
den 5. april 2017. Strategien ses i bilag 1. Udvalget ønskede, at der - udover
de vedtagne målepunkter - også følges op på, hvorvidt plejecentre og
aktivitetscentre har udarbejdet "Værdisæt" som beskrevet i
effektdelen.
Plejecentrene har udarbejdet
Værdisæt, udarbejdet via inddragende proces med beboere, pårørende, personale
m.fl. Bjergbyparken påbegynder proces mhp. udarbejdelse nu, hvorefter Værdisæt
forventes at foreligge til udvalgets møde primo april 2018, det samme er
tilfældet med Aktivitetscentrene. Alle øvrige Værdisæt ses i bilag 2. Værdisæt
findes ligeledes på Plejecentrenes hjemmesider.
Retligt
grundlag
Lovgivningen inden for Sundheds-
og Seniorudvalgets område samt Værdighedspolitikken for ældreplejen i Slagelse
Kommune.
Handlemuligheder
Seniorudvalget anbefales at drøfte, hvorvidt de udarbejdede
Værdisæt på plejecentre og aktivitetscentre giver anledning til bemærkninger.
Vurdering
Administrationen vurderer, at de
foreliggende Værdisæt er i ”god tråd” med den overordnede værdimæssige ramme
for området i form af Værdighedspolitikken samt de gældende strategier.
Plejecentrenes Værdisæt lever op til målet i strategien: ”Borgerne
oplever, at have et levende ældremiljø med plads til forskellighed, samt
respekt for den enkeltes oplevelse af livskvalitet.
Der arbejdes med løsninger i
samarbejde med lokalsamfundet og pårørende”. Værdisættene afspejler den
mangfoldighed, som plejecentrene repræsenterer.
I Strategien er nævnt; ”Beboerne
og de pårørende på det enkelte plejecenter inddrages i udarbejdelse af
værdisæt. På aktivitetscentre inddrages brugerne samt lokalsamfundet. Værdisætttene
for pleje- og aktivitetscentrene gøres ”levende i hverdagen og bruges aktivt
sammen med beboere, pårørende og brugere.
Plejecentrene har arbejdet på forskellig vis med
udarbejdelsen af Værdisæt. Beboere, familie, pårørende og personale har
deltaget. Værdisættene ”gøres levende i hverdagen” ved at omsætte indhold til
virkelighed i samspil med beboere, familie/pårørende og personale. Der arbejdes
med Værdisæt på beboer-/pårørendemøder, husmøder, teammøder mm. – ligesom
Værdisæt flere steder er ophængt i stort format for synliggørelse.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen, idet forudsætningen er, at
nye aktiviteter og indsatser sker inden for den eksisterende budgetramme.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Seniorudvalget
den 6. februar 2018:
Fraværende:
Anders Nielsen (A)
Orienteringen taget til efterretning.
10. Orienteringspunkter (O)
10. Orienteringspunkter (O)
Sagsnr.: 330-2018-6176 Dok.nr.: 330-2018-53216 Åbent
Kompetence: Seniorudvalget
Beslutningstema
1. Orientering
fra udvalgets formand
2. Orientering
fra udvalgets medlemmer
3. Orientering
fra Center for Sundhed og Ældre
Herunder
orientering om konkrete henvendelser
Der foreligger følgende punkter til orientering fra
Center for Sundhed og Ældre, jfr. bilag 1:
3. a):
Pressemeddelelser/Nyheder
3. b):
§ 129 Serviceloven - Flytninger
uden samtykke 01.10.2017-31.12.2017 – 4. kvartal.
3. c):
Status på Ombygning Skælskør
Plejecenter
3.d):
Sags- og mødeoversigt for Seniorudvalget pr. 6. februar 2018
jf. bilag 2.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Seniorudvalget
den 6. februar 2018:
Fraværende:
Anders Nielsen (A)
Ad1) Henvendelse vedrørende praksis i forbindelse med
Røgpartikelfjerner på plejecentrene
Udvalget får følgende sager på næste møde:
Beslutningssag vedr. praksis i forbindelse med
Røgpartikelfjerner på plejecentrene
Midler til bedre bemanding i hjemmeplejen og på plejehjem,
plejecentre og friplejeboliger. Sagen sendes i høring i Ældrerådet inden
udvalgets behandling i marts.
Formøde den 27. marts flyttes til den 26. marts kl. 13:30 |
15:00
Udvalgsmødet den 8.marts flyttes til den 7. marts kl. 18:30
| 21:00
Udvalgsmødet den 9. august flyttes til den 16. august kl.
15:30 | 17:30
Orienteringerne taget til efterretning.