Seniorudvalget – Referat – 9. august 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

1.     at Seniorudvalget godkender dagsordenen.

 

2. Budgetopfølgning 3 2022 - Seniorudvalget (B)

Beslutning

1.   at  Godkendt.

2.   at Godkendt. Seniorudvalget anbefaler budgetomplacering af 0,5 mio. kr. i 2022 vedrørende Frivilligcentret til Sundhedsudvalget overfor Byrådet.

3.   at  Taget til orientering.

Kompetence

Seniorudvalget og Byrådet   

Beslutningstema

Seniorudvalget kan godkende budgetopfølgning 3 for 2022 for udvalgets økonomi.

Derudover kan Seniorudvalget anbefale overfor Byrådet, at der flyttes budget vedrørende Frivilligcenter til Sundhedsudvalget, svarende til kompetenceplanen.

Seniorudvalget orienteres derudover om, at Sundhedsudvalget behandler sag om flytning af budget til Seniorudvalget vedrørende kørsel.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.   at Seniorudvalget godkender budgetopfølgning 3, som indarbejdes i den samlede budgetopfølgning, der godkendes af Byrådet.

2.   at Byrådet godkender budgetomplacering af 0,5 mio. kr. i 2022 vedrørende Frivilligcentret til Sundhedsudvalget.

3.   at Seniorudvalget tager til orientering, at Sundhedsudvalget indstiller godkendelse af budgetomplacering af 0,7 mio. kr. i 2022 vedrørende kørsel til Servicelovsydelser, til Seniorudvalget. 

Sagens indhold

Alle fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 3 for 2022 med rapportering og godkendelse af forventet regnskab for 2022 på udvalgets område.

Budgetopfølgningen tager udgangspunkt i:

Det korrigerede budget pr. 30. juni 2022 (dvs. inklusive driftsoverførsler 2021-2022 og konsekvenser af genåbning af budget 2022)

Aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata

Forventninger til forbrugsudviklingen resten af året.

I budgetopfølgningen er der fokus på budgetområder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, og som derfor kræver særlig handling eller forklaring.

Der er fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt. Det skærpede fokus skal ses i lyset af resultatet af budgetopfølgning 2, genåbning af budget 2022, udviklingen i forbrugsprocenterne, den forventede overskridelse af servicerammen samt de stigende priser. Hermed sikres at udvalget har mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tiltag, så udvalgets samlede budgetramme overholdes, herunder at besparelsesforslagene fra genåbningen af budgettet kan udmøntes som beskrevet, og at der udarbejdes yderligere handleplaner eller justeringer i nuværende serviceniveau.

Forventet resultat på drift og anlæg

Drift:

Der forventes samlet set et merforbrug på Seniorudvalgets budget for driftsudgifter på 16,789 mio. kr. ved udgangen af 2022. 

Herefter følger en specifikation:

De centrale tværgående områder, projekter, myndighedsområderne og hjælpemidler forventes samlet set at overholde budgettet ved regnskabsafslutningen 2022, herunder projekter mm.

Der forventes mindreforbrug på udgifter til SSA- og SOSU-elever på ca. 6,265 mio. kr. begrundelsen er faktorer; fravær, forlængelser, godskrivning, ansættelser og ophør i løbet af 2022 samt ekstraordinære indtægter.

På følgende områder forventes merforbrug:

Kommunale Plejecentre med samlet set 14,565 mio. kr. For så vidt angår Plejecentret Skovvang blev der ved seneste budgetopfølgning godkendt handleplan, det forventede merforbrug er siden da steget til ca. 7 mio. kr. 2 andre klynger forventer pt. merforbrug på 3-4 mio. kr. Der foretages pt. budgetgennemgang for derved at kunne specificere nærmere. Denne forventes afsluttet inden Seniorudvalgets møde den 9. august 2022. Det forventes at sagen kan nå at blive opdateret inden den publiceres.  

Hjemme- og Sygeplejen forventer merforbrug på i alt 8,406 mio. kr. Det er primært hjemmeplejen der forventes at fremkomme med merforbrug i størrelsesordenen 8,2 mio. kr. Merforbruget forklares med, at plejepersonalet udfører opgaver i dagligdagen, som ikke er deciderede plejeopgaver, hvilken hjemmeplejen ikke modtager indtægt for fra myndighed i afregningstakster. Derudover afregnes ikke køretid for delegerede sygeplejeydelser/sundhedslovsydelser, som hjemmeplejen udfører i stedet for sygeplejen. Endeligt er der en stigende tendens på fravær og forbrug af eksterne vikarer.

Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 3 og forventet resultat ved sidste budgetopfølgning opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.

Drift
(1.000 kr.)

BO2

BO3

Korrigeret budget

Forventet resultat

Afvigelse

Korrigeret budget

Forventet resultat

Afvigelse

Pleje og Omsorg

817,855  

820,216  

-2,361  

792,151  

808,941 

-16,789 

Resultat serviceudgifter

817,855 

820,216 

-2,361  

792,151 

808,941

-16,789 

I alt for udvalget

817,855  

820,216  

-2,361  

792,151  

808,941 

-16,789 

Samlet resultat serviceudgifter

817,855 

820,216 

-2,361  

792,151 

808,941

-16,789 

I bilag 1 er budgetafvigelser nærmere beskrevet.

Anlæg:

På anlæg forventes et mindreforbrug på 2,5 mio. kr. ved udgangen af 2022.

Mindreforbruget er på projektet med etablering af anretter køkkener på Plejecentret Smedegade.

I bilag 1 er forbruget på anlæg specificeret nærmere.

Genåbning af budget 2022

Ved genåbning af budget 2022 blev vedtaget besparelser for i alt ca. 26 mio. kr. 

3,695 mio. kr. af disse besparelser forventes ikke at blive effektueret i 2022, det drejer sig om følgende:

Huslejetab 1,8 mio. kr.

Demenskonsulenter 0,938 mio. kr. (hentes ikke pga. opsigelsesvarsel og aftrædelsesgodtgørelse)

Inkontinens sygeplejersker 0,457 mio. kr. (hentes ikke pga. opsigelsesvarsel og aftrædelsesgodtgørelse)

Ernæringsteam ca. 0,3 mio. kr. (hentes ikke pga. opsigelsesvarsler og aftrædelsesgodtgørelse)

Demensdaghjem 0,2 mio. kr. (medarbejdere har sygemeldt sig efterfølgende).

Det er usikkert, om alle reduktioner på plejecentre gennemføres med fuld effekt, da flere klynger forventer større merforbrug ud over besparelser.

Omplacering af budget mellem Sundhedsudvalget og Seniorudvalget

Foranlediget af genåbningssagen og udarbejdelse af prioriteringsforslag, har administrationen konstateret, at flere budgetter i forbindelse med den nye udvalgsstruktur ikke er placeret korrekt mellem Sundhedsudvalget og Seniorudvalget. Det drejer sig om budgettet afsat til Myndighed kørsel servicelov og budget til Frivilligcentret.
Der indstilles i denne sag, at der godkendes budgetomplacering fra Seniorudvalget til Sundhedsudvalget svarende til 0,5 mio. kr. til Frivilligcentret. Budgetændringen i 2023-2026 vil indgå som en teknisk korrektion i forbindelse med budgetlægningen.  
Der orienteres om en budgetomplacering fra Sundhedsudvalget til Seniorudvalget på 0,7 mio. kr. i 2022 vedr. Myndighed Kørsel, servicelov.

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden Byrådets bevilling. 

Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder: 

  1. Seniorudvalget kan godkende den udarbejdede budgetopfølgning for 2022 og sende denne til videre behandling i Økonomiudvalg og Byråd. Alternativt kan Seniorudvalget foretage tilføjelser til budgetopfølgningen eller beslutte yderligere besparelser inden for udvalgets budgetramme.
  2. Byrådet kan godkende budgetomplacering af 0,5 mio. kr. i 2022, vedrørende Frivilligcentret til Sundhedsudvalget. Alternativt kan Byrådet godkende anden placering af budgetområdet.
  3. Seniorudvalget kan tage til orientering, at Sundhedsudvalget indstiller godkendelse af budgetomplacering af 0,7 mio. kr. i 2022, vedrørende kørsel til Servicelovsydelser, til Seniorudvalget. Alternativt kan Seniorudvalget forslå anden budgetplacering.

Vurdering

Det er administrationen vurdering, at denne budgetopfølgning er retvisende med de på budgetopfølgningstidspunktet kendte forudsætninger: Det ses ikke realistisk at indhente det forventede merforbrug i 2022 på i alt 16,789 mio. kr. på Seniorudvalgets område uden at Seniorudvalget vedtager yderligere serviceforringelser for borgerne. Begrundelsen er, at Seniorudvalgets budget ved genåbning af budget 2022 blev reduceret med ca. 26 mio. kr., hvoraf ca. 3,695 mio. kr. ikke ses at kunne effektueres i år som beskrevet ovenfor.

Efter de allerede vedtagne besparelser er det overalt i Center for Sundhed og Ældre nødvendigt at udvise tilbageholdenhed og udelukkende anvende ressourcer på det mest presserende nødvendige, med det mål at overholde det korrigerede budget.

Som beskrevet ovenfor forventes fortsat merforbrug på Plejecentret Skovvang, dette er steget fra 5,740 mio. kr. i budgetopfølgning 2 til nu ca. 7 mio. kr. Opfølgning på den vedtagne handleplan ses i lukket sag på denne dagsorden.  

Hjemmeplejen og 2 yderligere klynger af plejecentre varsler i denne budgetopfølgning merforbrug. Det er administrationen vurdering, at der er behov for lidt tid til at analysere, dokumentere og beskrive dels årsager dels handlemuligheder.

Revistionsfirmaet BDO er i gang med analyser på henholdsvis hjemmeplejen, sygeplejen og på plejecentrene. BDO forventer at fremlægge de første resultater af analyserne i løbet af september 2022. Når konklusionerne fra BDO foreligger, vil der blive udarbejdet handleplaner for nedbringelse af merforbrug.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

 Drift - Budgetomplacering Myndighed Kørsel

9.1 Sundhed og Forebyggelse

7.1 Pleje og Omsorg

-700

 

700

 

 

 

Drift - Budgetomplacering Frivilligcenter

9.1 Sundhed og Forebyggelse

7.1 Pleje og Omsorg

500

 

-500

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Seniorudvalget forelægges handleplaner for nedbringelse af merforbrug med udgangspunkt i konklusioner fra BDO's analyser.

 

3. Budget 2023-26 – genbehandling af prioriterings- og anlægsforslag (B)

Beslutning

1.   at  Seniorudvalget beslutter at sende hele prioriteringskataloget og begge anlægsønsker til overordnet prioritering over hele kommunens opgavespektrum til Byrådet. Udvalget udbeder sig ekstra faglig uddybning af udvalgte besparelsesforslag på et temamøde. Relevante interessentgrupper inddrages snarest muligt i høringsprocessen for budget 2023-2026. Udvalget tager strukturen for ældreområdet til drøftelse, når den kommende BDO analyse foreligger. 

(A) gør opmærksom på at de ikke er en del af genåbning af budget 2022, som danner udgangspunkt for budgetforhandlingerne for budget 2023-2026. (A) forventer derfor en anden og åben og faglig baseret drøftelse af kommende års budgetter.

 

Kompetence 

 Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget skal træffe beslutning om, hvilke prioriterings- og anlægsforslag som skal indgå i den videre budgetproces for budget 2023-26.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.   at  Seniorudvalget beslutter de prioriterings- og anlægsforslag, som skal indgå i budgetprocessen for budget 2023-26.

Sagens indhold

Byrådet godkendte på møde i januar 2022 processen for budget 2023-26, herunder at fagudvalgene på møderne i juni 2022 skal tage endelig stilling til de forslag, som skal indgå i den kommende budgetproces. På mødet i marts 2022 godkendte Byrådet rammerne for processen.

Byrådet har efterfølgende besluttet, at fagudvalgene skal holde møde i august. Det giver fagudvalgene mulighed for at genbehandle de prioriterings-, anlægs- og driftsforslag som er forelagt Byrådet til orientering på mødet d. 20. juni 2022 med henblik på justeringer til de kommende budgetforhandlinger.

Drift

Som konsekvens af de økonomiske udfordringer i Budget 2022 og overslagsårene og med genåbningen af budget 2022 besluttede Byrådet, at fagudvalgene skal finde prioriteringsforslag for 8 % af serviceudgifterne, svarende til i alt 322,4 mio. kr. i hvert af årene 2023-2026.

Seniorudvalget skal finde prioriteringsforslag på 8%, svarende til 66,9 mio. kr.

Med udgangspunkt i prioriteringsforslag og høringssvar m.v., som indgår i drøftelserne af genåbning af Budget 2022 og prioriteringsforlag til Budget 2023-2026 (Bilag 1), skal udvalget drøfte og beslutte hvilke prioriteringsforslag, der skal sendes videre til de kommende budgetforhandlinger. Der er tale om de samme forslag, som er behandlet senest på udvalgets møde i 31. maj 2022.

På mødet d. 31. maj 2022 besluttede Seniorudvalget at sende samtlige prioriteringsforslag videre, og gjorde opmærksom på, at der imødeses analyser fra BDO som skal indgå i budgetprocessen.

I bilag 1 er tilføjet et prioriteringsforslag vedr. "på vej mod nye fællesskaber" som er nummer 57. Forslag nr. 44b er opdateret siden sidste fagudvalgsmøde.

Anlæg

Byrådet har på møde i februar 2022 besluttet, at der fra 2022 og fremadrettet arbejdes med en anlægsramme på omkring 200 mio. kr.

Derfor besluttede Byrådet, at udvalgene til den kommende budgetproces 2023-26 kun har mulighed for at komme med nye anlægsforslag, som er akutte eller som har et effektviseringspotentiale.

På mødet d. 31 maj 2022 besluttede Seniorudvalget at sende begge anlægsforslag videre i budgetprocessen, med en bemærkning om, at beslutningen vedr. anlæg, om muligt, bør træffes ud fra den planlagte BDO analyse. Anlægsforslagene er siden Seniorudvalgets sidste møde blevet kvalificeret af Kommunale Ejendomme, hvilket har medført justeringer. Anlægsforslagene kan ses i bilag 2 og 3. 

Retligt grundlag

Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.

Vedtaget proces og rammer for genåbning af Budget 2022 og Budget 2023-2026.

Handlemuligheder

Seniorudvalget skal på augustmødet beslutte hvilke prioriteringsforslag, der skal med videre i budgetprocessen for budget 2023-2026.

Vurdering

Ingen bemærkninger. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Gennemførsel af besparelser i 2023-2026 vil reducere det samlede budget, som udvalget har til rådighed. De konkrete økonomiske og personalemæssige konsekvenser fremgår af de udarbejdede prioriteringsforslag.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

4. Borgerens betaling for døgnkost samt vask og leje af linned på midlertidige pladser (B)

Beslutning

1.     at    Seniorudvalget anbefaler takst for midlertidige pladser omfattende døgnkost, vask og leje af linned med 135 kr. pr. døgn gældende fra 1. juli 2022 overfor Byrådet.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget og Økonomiudvalget godkende takst for døgnkost samt vask og leje af linned gældende for borgere på midlertidige pladser.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Byrådet godkender takst for midlertidige pladser omfattende døgnkost, vask og leje af linned med 135 kr. pr. døgn gældende fra 1. juli 2022.

Sagens indhold

Byrådet vedtog i forbindelse med genåbning af Budget 2022, at borgere der tilbydes ophold på midlertidige pladser skal opkræves en døgntakst på ca. 135 kr. dækkende forplejning i form af døgnkost samt leje og vask af linned. Taksten er nu endeligt beregnet og viser, at de faktiske udgifter svarer til 135 kr. pr. døgn.

Slagelse Kommune har i alt 47 midlertidige pladser, fordelt på 45 pladser på Blomstergården i Slagelse, 1 aflastningsplads på Plejecenter Solbakken i Korsør og 1 aflastningsplads på Plejecenter Hjemmet ved Noret i Skælskør. Borgere der fremover tilbydes ophold på disse pladser skal opkræves betaling. 

Taksten er, i henhold til den vedtagne besparelse, gældende fra 1. juli 2022. Det skal hertil oplyses, at de borgere, der siden 1. juli 2022 har haft ophold eller tilbydes ophold orienteres om denne brugerbetaling.

Det skal bemærkes, at der på Blomstergården findes to E-hospitalspladser, som Region Sjælland råder over og kan udskrive patienter til. Patienter, der er på E-hospital betaler ikke for opholdet, da det er at sammenligne med indlæggelse på sygehus. Som følge heraf er de to E-hospitalspladser, der er etableret i henhold til Sundhedsloven, ikke omfattet af den nye brugerbetalingstakst. 

Retligt grundlag

Ifølge Servicelovens § 84, skal Byrådet tilbyde afløsning eller aflastning til ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Jfr.  tilbyde afløsning eller aflastning til ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. 

Efter stk. 2 kan Kommunen tilbyde midlertidigt ophold til personer, der i en periode har et særligt behov for omsorg og pleje.

Hjemmelen for at opkræve takster er fastsat i Social- og Ældreministeriets bekendtgørelse nr. 1576 af 27. december 2014 om betaling for generelle tilbud mv. efter servicelovens § 84 mfl. 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

Godkender takst på 135 kr. pr. døgn for borgeres ophold på midlertidige pladser omfattende døgnkost samt vask og leje af linned gældende fra 1. juli 2022.

Alternativt kan Byrådet fastsætte anden takst.

Vurdering

Det er administrations vurdering, at den beregnede takst er realistisk ud fra de faktiske udgifter kommunen afholder til døgnkost samt vask og leje af linned. Døgnkost er indregnet med samme pris som beboerne med permanente ophold på kommunens plejecentre.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Det skal bemærkes, at borgere på midlertidige ophold siden 2019 har været fritaget for betaling af døgnkost samt leje og vask af linned. Udgiften var finansieret af Værdighedsmidler, der ved genåbning af budget 2022 er besluttet besparet.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

5. Proces for revidering af Værdighedspolitik (B)

Beslutning

1.   Seniorudvalget beslutter, at administrationen udarbejder forslag til ændringer af nuværende Værdighedspolitik, som sendes til høring hos de høringsrelevante foreninger. Administrationens forslag til Værdighedspolitikken lægges på kommunens hjemmeside til  kommentering, inden Seniorudvalget får Værdighedspolitikken til beslutning.

 

 

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget kan beslutte, hvilken proces der ønskes gennemført med det mål at revidere Værdighedspolitik for Ældre i Slagelse Kommune.

Indstilling

Sundhed- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Seniorudvalget beslutter Model A for revidering af Værdighedspolitik for Ældre i Slagelse Kommune, hvilket betyder, at administrationen udarbejder forslag til ændringer af nuværende Værdighedspolitik, som indgår i et temamøde med Ældrerådet med henblik på udarbejdelse af endeligt udkast til Seniorudvalgets drøftelse. Seniorudvalget sender herefter udkastet i høring.

Sagens indhold

Byrådet skal, inden for det første år i hver valgperiode vedtage en Værdighedspolitik for den kommunale ældrepleje. Byrådet skal således i 2022 vedtage en Værdighedspolitik for kommunens ældrepleje gældende for indeværende valgperiode.

I februar 2016 blev Lov om Social Service ændret, hvorefter alle Byråd skal vedtage en Værdighedspolitik for Ældre hver 4. år, første gang 2016, derefter første år af den kommunale valgperiode. Den nuværende Værdighedspolitik blev godkendt af Byrådet den 17. december 2018.

Formålet med Værdighedspolitikken er, at styrke kommunernes arbejde med en endnu mere værdig ældrepleje. De kommunale Værdighedspolitikker skal udgøre den overordnede værdimæssige ramme for det enkelte Byråds prioriteringer i ældreplejen. Værdighedspolitikken skal som minimum beskrive, hvordan kommunens ældrepleje kan understøtte følgende områder i forhold til plejen og omsorgen for den enkelte ældre:

1) Livskvalitet

2) Selvbestemmelse

3) Kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng i plejen

4) Mad og ernæring

5) En værdig død

6) Pårørende

7) Ensomhed.

Den nuværende Værdighedspolitik for Ældre i Slagelse Kommune ses i bilag 1.

Retligt grundlag

§ 81a, stk. 2 i Lov om Social Service og Bekendtgørelse om Værdighedspolitikker for Ældreplejen.

Handlemuligheder

Seniorudvalget kan beslutte en af nedenstående modeller for revidering af Værdighedspolitik for Ældre i Slagelse Kommune eller alternativt en anden proces.

A. Administrationen udarbejder forslag til ændringer af nuværende Værdighedspolitik som indgår i et temamøde med Ældrerådet med henblik på udarbejdelse af endeligt udkast til Seniorudvalgets drøftelse. Seniorudvalget sender herefter udkastet i høring

B. Seniorudvalget afholder politisk temamøde, hvorpå drøftes Værdighedspolitik for Ældre

C. Der afholdes workshop, hvortil Seniorudvalget indbyder høringsberettigede at deltage,  herunder Ældrerådet.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at det vil være hensigtsmæssigt, at beslutte model A. Ved denne model giver det administrationen mulighed for, at indarbejde forslag til ændringer i Værdighedspolitikken som konsekvens af de vedtagne reduktioner i budget 2022.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Udmøntning af Værdighedspolitik for Ældre i Slagelse Kommune skal kunne finde sted inden for den til enhver tid vedtagne budgetramme. 

På Byrådets møde den 30. maj 2022 blev vedtaget budgetreduktioner for 2022, blandt andet, en reduktion i midler til at virkeliggøre Værdighed i Ældreplejen svarende til ca. 6,8 mio. kr. i sidste halvår af 2022. Omregnet til helårsvirkning udgør besparelsen i Værdighedsmidler 13,6 mio. kr.  ud af de i alt ca. 16 mio. kr. der tidligere blev tilført til Værdighed. Det betyder, at det indhold som den reviderede Værdighedspolitik kommer til at indeholde, skal kunne udmøntes inden for det korrigerede budget 2022.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Seniorudvalget kan beslutte proces for revidering af Værdighedspolitik for Ældre i Slagelse Kommune. Når udkast til ny Værdighedspolitik er udarbejdet, skal denne i høring hos høringsberettigede. Høringssvar skal behandles i Seniorudvalget og endeligt udkast til revideret Værdighedspolitik skal godkendes i Byrådet, senest på mødet i december 2022.

 

6. Opfølgning på dialogmødet med Ældrerådet (D)

Beslutning

1.     at Seniorudvalget drøfter, om der er emner fra dialogmødet 31. maj 2022, som udvalget ønsker at arbejde videre med. 

Seniorudvalget kvitterer for dialogen med Ældrerådet den 31/5. Seniorudvalget tager samtlige emner med i udvalgets videre politiske arbejde og ser frem til de kommende dialogmøder.

 

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget skal drøfte, om der er konkrete emner fra dialogmødet med Ældrerådet den 31. maj 2022, som udvalget ønsker arbejde videre med. 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

1.     at Seniorudvalget drøfter, om der er emner fra dialogmødet 31. maj 2022, som udvalget ønsker at arbejde videre med. 

Sagens indhold

På Seniorudvalgets møde den 1. februar 2022 besluttede udvalget en plan for afholdelse af dialogmøder med relevante interesseorganisationer, råd m.fl.

Seniorudvalget har afholdt dialogmøde med Ældrerådet den 31. maj 2022 og udvalget ønsker efterfølgende at drøfte, om der er emner, som udvalget ønsker at arbejde videre med.

Retligt grundlag

Ifølge Ældrerådets vedtægter § 3 mødes Ældrerådet med Seniorudvalget mindst to gange årligt. 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Seniorudvalget drøfter sagen. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

7. Gensidig orientering (O)

Beslutning

Orientering fra Udvalgsformand Pernille Frandsen orienterer om møde med Ældresagen som hun og Britta Huntley deltog i.

Orientering fra udvalgsmedlemmer: Helle Dalsgaard orienterede om en henvendelse fra en borger om at der ikke serveres vegetar kost på aktivitetscentrene.

Christopher Trung orienterede om henvendelse vedrørende manglende administration af Klippekortsordning og manglende bade og borgers oplevelse af tone på plejecentrene.

Orientering fra administrationen Chefen orienterer om, at Hjælpemiddelområdet ikke kan overholde deres sagsbehandlingsfrister på udvalgte hjælpemidler og om årsagerne til det. Administrationen udarbejder en sagsfremstilling til udvalgsmøde den 1/11, hvor vi vil komme med anbefalinger til ændrede arbejdsgange så vi fremover overholder sagsbehandlingsfristerne med de reducerede medarbejder ressourcer.

Orientering om en borgerklage vedrørende reduktion på demensdaghjemmene og forvaltningens orientering om dette. 

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Seniorudvalget orienteres.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen

 

 

 

8. Punkter til kommende møder og årshjul (B)

Beslutning

 Ingen input til sager til kommende udvalgsmøder.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Udvalgets medlemmer kan komme med input til kommende temaer. Det er et samlet udvalg som beslutter, om administrationen skal arbejde videre med temaet. 

I Bilag ses udvalgets aktivitetskalender samt kendte sager til kommende udvalgsmøder.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Seniorudvalget beslutter eventuelle input til temaer, som ønskes behandlet på kommende møder. 

9. Presse (B)

Beslutning

Udvalget har ingen ønsker om pressemeddelelser.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget træffer beslutning om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.

Indstilling 

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.  at Seniorudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde. 

 

 

 

10. Lukket: Opfølgning på handleplan for Plejecentret Skovvang (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

11. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.      at Seniorudvalgets godkender referatet.