Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Seniorudvalget
skal godkende budgetstatus for forventet regnskab 2023, herunder godkende
nødvendige tiltag for at overholde udvalgets samlede budgetramme.
Seniorudvalget
kan godkende de udarbejdede handleplaner for sygeplejen og visitation til hjemmepleje, der bidrager til at mindske merforbrug.
Seniorudvalget
kan anbefale overfor Byrådet, at der omplaceres 0,5 mio. kr. fra Seniorudvalget
til Sundhedsudvalget vedrørende Seniorudvalgets prioriteringsforslag nr. 57
"På vej mod nye fællesskaber" vedtaget i budgetaftalen
2023-2026. Dette som følge af forkert placering af budgetreduktion under Sundhedsudvalget.
Indstilling
Konstitueret
Sundheds- og Ældrechef indstiller,
- at Seniorudvalget
godkender budgetstatus for forventet regnskab 2023 samt handleplaner for
sygeplejen og visitation til hjemmepleje jævnfør bilag 1 og 2,
som indgår i den samlede budgetstatus, der godkendes af Byrådet.
- at Byrådet
godkender budgetomplacering af 0,5 mio. kr. i 2023 fra
Seniorudvalget til Sundhedsudvalget vedrørende prioriteringsforslag
nr. 57 "På vej mod nye fællesskaber", som følge af forkert placering af budgetreduktion under Sundhedsudvalget.
Sagens
indhold
Alle
fagudvalg gennemfører en budgetstatus med henblik på at sikre
budgetoverholdelse i 2023. Samtidig er der mulighed for at igangsætte
nødvendige tiltag som sikrer at udvalgets samlede budgetramme overholdes.
Budgetstatus
tager udgangspunkt i:
- Vedtaget
budget 2023, herunder budgetforudsætninger og vedtagne besparelsesforslag
- Forventet
regnskab 2022 og aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata
- Planlagte
disponeringer og forventninger til forbrugsudviklingen resten af året
- Igangsatte
eller planlagte handleplaner.
I denne sag
er der fokus på implementering af besparelsesforslag i budget 2023 og på
budgetområder, hvor der allerede nu kan forventes væsentlige budgetafvigelser
eller budgetudfordringer, som derfor kræver særlig handling eller opmærksomhed.
Ved forventet
merforbrug forelægges handleplaner for de områder, som kræver særlige indsatser
i 2023.
På den
baggrund har udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tiltag,
så udvalgets samlede budgetramme overholdes.
Overførelser
af mer- og mindre forbrug fra 2022 til 2023 på drift og anlæg behandles i
særskilt sag og besluttes endeligt på Byrådsmøde d. 27. marts 2023. Derfor
indgår evt. overførelser fra 2022 ikke i forventet resultat for 2023. Når
overførelserne fra 2022 kendes, kan det blive nødvendigt at korrigere
handleplaner og forventninger til resultatet for 2023.
I forbindelse
med Budgetopfølgning 4. for 2022 ønskede Økonomiudvalget at følge udviklingen
tæt på:
- Det
specialiserede socialområde
- Specialundervisning
- Ældrepleje
- En
beskrivelse af mulige initiativer for beskæftigelsesområdet, hvis
beskæftigelsen begynder at falde.
Ældreområdets
konkrete udvikling er beskrevet senere i denne sagsfremstilling.
Forventet
resultat på drift og anlæg
Drift
Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetstatus 1 2023 opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.
Drift
(mio.kr) | Vedtaget budget | Korrigeret budget | Forventet resultat
Budgetstatus | Afvigelse Budgetstatus |
Pleje og Omsorg | 777,4 | 777,4 | 785,4 | 8,0 |
Resultat serviceudgifter | 777,2 | 777,2 | 785,2 | 8,0 |
Øvrige udgifter | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,0 |
I alt for udvalget | 777,4 | 777,4 | 785,4 | 8,0 |
Samlet resultat serviceudgifter | 777,2 | 777,2 | 785,2 | 8,0 |
Samlet resultat øvrige udgifter | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,0 |
På
Seniorudvalgets område forventes i 2023 merforbrug på budgetområderne;
Sygepleje og visitation til hjemmepleje. Der er, med
udgangspunkt i BDO's prioriteringsblokke udarbejdet handleplan til
Seniorudvalgets godkendelse. Herefter følger en nærmere uddybning af
merforbrug:
Sygeplejen forventes at vise et merforbrug i størrelsesordenen 8 mio. kr. i 2023. Den primære årsag til merforbruget findes i, at der ikke er budgetlagt med at sygeplejen afregner hjemmeplejen for køretid i forbindelse med delegerende sygeplejeydelser. Dette er nødvendigt, da det har vist sig at en del af de delegerede sygeplejeydelser ikke naturligt kan løses i sammenhæng med at hjemmeplejen udfører personlig og praktisk hjælp hos borgerne. Eksempelvis er det ikke altid at rengøring foretages på samme tidspunkt som en borger skal have sårpleje, medicin mm. En anden årsag til merforbruget findes i en stigende kompleksitet i sygeplejeydelserne, hvilket forudsætter medarbejdere der kan varetage disse opgaver. Endeligt har der været en stigning i sygeplejens sygefravær fra 2021 til 2022. Der er udarbejdet handleplan for at imødegå og formindske merforbrug i sygeplejen. Handleplan ses i bilag 1.
Visitation til hjemmepleje forventes i 2023 at vise et merforbrug, da de
takster, som myndighed afregner til hjemmeplejen for servicelovsydelser i form
af hjemmepleje, er genberegnet efter at budget 2023 blev vedtaget. De
genberegnede takster er justeret i forhold til faktiske data i forhold til
sygefraværs, lønniveau samt de opgaver hjemmeplejen udfører som ikke er direkte
borgertid, eksempelvis oplæring af nye medarbejdere og elever mm. Det er på
nuværende tidspunkt ikke muligt at estimere hvor stort merforbrug bliver, da
der ikke er foretaget afregning for visiterede timer i januar 2023 i skrivende
stund. Derudover medfører overgang til nyt omsorgssystem i slutningen af 2022,
at der pt. ikke er ledelsesinformationsdata. Der er allerede nu udarbejdet
handleplan for derved at imødegå og formindske merforbrug. Handleplan ses i
bilag 2.
Seniorudvalgets øvrige budgetområder:
Alle budgetområder under Seniorudvalget er gennemgået. I det følgende beskrives i hovedtræk konklusioner for respektive områder. Det skal bemærkes, at der på disse områder på nuværende tidspunkt er stor usikkerhed om estimaterne, derfor er der ikke udarbejdet handleplaner. Områderne følges tæt hver måned frem mod Budgetopfølgning 1.
- Plejecentrene
forventes samlet set at overholde budget 2023. Der er på dette område
særligt fokus på at nedbringe sygefravær.
- Samlet
set viser øvrige myndighedsområder (ekskl. visitation til hjemmepleje, som
beskrives ovenfor og i separat handleplan) aktuelt et estimeret merforbrug
på 1,1 mio. kr. ved udgangen af 2023. Det skal bemærkes, at der er tale om
et øjebliksbillede, som vil ændre sig gennem året. Det er på nuværende
tidspunkt ikke muligt at lave et mere præcist estimat.
På
myndighedsområderne er der tale om konkrete borgeransøgninger/-bevillinger.
Områderne følges helt tæt på person-/ bevillings niveau hver måned, næste
afrapportering i forbindelse med budgetopfølgning 02. Det er ikke relevant at
anvende seneste års forbrugsmønstre, da Corona og konsekvenser af verserende
krig - med direkte indflydelse på leverancer af bl.a. biler samt markant
stigende priser på bl.a. hjælpemidler - har haft direkte indflydelse på
borgernes ansøgninger på myndighedsområderne og på myndighedsudgifterne.
- På
hjælpemidler viser estimater pt. et mindre forbrug ved udgangen af 2023 i
størrelsesordenen 2 mio. kr. primært på bevilling af biler. Målgruppen for bevilling af
biler er lovbestemt og det er administrationens vurdering at det ikke er
muligt at justere yderligere på visitationspraksis. Det skal bemærkes, at der er stor variation på hvor lang tid der går fra en borger ansøger en bil til borgeren modtager bilen og kommunen betaler. Årsagerne kan være kompleksiteten i specialindretninger på bilen, leveringstid mm. På de øvrige
hjælpemidler som omfatter boligændringer, genbrugshjælpemidler og
kropsbårne hjælpemidler samt depotdrift, er der i budget 2023 reduceret i
depotdrift og samtidig er indført selvafhentning for borgerne af lette
hjælpemidler.
- Betalinger
til/fra andre kommuner viser et øjebliksbillede på ca. 3,7 mio. kr. i
merforbrug. Det skal hertil bemærkes at det er et øjebliksbillede for de
refusionstilsagn som pt. er afgivet/modtaget. Merforbruget er primært
begrundet i, at budget 2023 for plejecentrene i Slagelse Kommune er
reduceret, hvilket har den konsekvens at taksterne, som andre kommuner
betaler for deres borgeres ophold på Slagelse Kommunes plejecentre, er
lavere end hidtil. Indtægtsbudgettet under mellemkommunale betalinger er ikke forholdsmæssigt reduceret. Der er i det foreløbige estimat tager udgangspunkt i
andre kommuners takster for 2022, da de nye takster ikke kendes pt. De
andre kommuner kan have nedsat deres budgetter til plejecentre tilsvarende
Slagelse og dermed have lavere takster i 2023. Det skal bemærkes, at
kommunen ingen indflydelse har på hverken udgifter eller indtægter på
dette område, da borgere, der er visiteret til plejebolig, har frit valg
af plejecenter i alle kommuner. Det er således ikke muligt at justere
serviceniveau på dette område. Antal borgere som Slagelse Kommune betaler
for i andre kommuner og modsat borgere fra andre kommuner på Slagelse
Kommunes plejecentre er svingende gennem året. Et udsving i dette har
direkte indflydelse på nettoudgiften.
- Plejevederlag
er estimeret til et merforbrug på 0,8 mio. kr. ved udgangen af 2023. Dette
er med udgangspunkt i det faktiske forbrug i 2021 og 2022. Det skal
bemærkes, at der har været en udgiftsstigning på 36% fra 2021 til 2022.
Dette område er uforudsigeligt, da målgruppen er terminale borgere, hvor
pårørende eller nære bekendte kan ansøge om plejevederlag under orlov for
at passe den døende. Dette område er lovbestemt, og kommunen kan ikke
justere serviceniveau.
Slagelse Kommune har på baggrund af en gennemgang af processen med at gennemføre Byrådets beslutning om at reducere den praktiske hjælp til rengøring og bad besluttet at lade processen gå om. Det sker for at sikre, at sikre borgernes retssikkerhed. Den økonomiske konsekvens opgøres når alle sager er gennemgået på ny.
Effektuering af budgetreduktioner 2023 på
Seniorudvalgets område:
På Seniorudvalgets møde den 10. januar 2023
blev vedtaget kompenserende besparelser for de besparelser i budget 2023 som
ikke kan effektueres fuldt ud i 2023, i alt 4,34 mio. kr. ud af de i alt ca. 59
mio. kr. udvalgets budget er reduceret med i 2023. Herefter effektueres alle
besparelser i 2023.
Foranlediget af budgetgennemgangen ved budgetstatus 1 2023, har administrationen konstateret, at Seniorudvalgets prioriteringsforslag nr. 57 "På vej mod nye fællesskaber", som blev vedtaget i Budgetaftalen 2023-2026, fejlagtigt er indberettet som budgetreduktion under Sundhedsudvalgets budget. Der indstilles i denne sag, at der godkendes budgetomplacering på 0,5 mio. kr. fra Seniorudvalget til Sundhedsudvalget, så budgetreduktionen bliver indarbejdet med korrekt placering.
Anlæg
Der findes ingen anlægsprojekter på
Seniorudvalgets område.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jævnfør
Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet.
Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke
kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og
som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling.
Det fremgår af Kasse- og
Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger,
der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene
finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.
Handlemuligheder
Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:
A. At godkende de 2 handleplaner for nedbringelse af merforbrug på sygeplejen og myndighedsområdet visitation til hjemmepleje
B. At indarbejde andre indsatser til handleplaner for nedbringelse af merforbrug
C. At anvise anden finansiering af forventet merforbrug i 2023 på sygeplejen og myndighedsområdet visitation til hjemmepleje inden for Seniorudvalgets budget.
Vurdering
Det er
administrationens vurdering, at en budgetstatus på nuværende tidspunkt af året
er et øjebliksbillede og behæftet med stor usikkerhed. Dertil kommer specielt
for 2023, at ældreområdet ibrugtog nyt omsorgssystem i slutningen af 2022,
hvilket betyder at der pt. ikke er aktuel ledelses information i form af data
på de respektive ydelsestyper at følge udviklingen ud fra.
I forhold til
handleplanerne er det administrationens vurdering, at de medtagne prioriteringsblokke fra BDO's råderumsanalyse er realistiske at effektuere. Der er
i disse medtagne økonomiske effekter taget højde for, at indsatserne tager tid at gennemføre samt at
beslutning om igangsætning først sker i marts 2023, hvorefter der ikke vil være
helårseffekt i 2023. De konkrete økonomiske effekter kendes ikke på nuværende tidspunkt før alle sager er gennemgået, så den samlede effekt er behæftet med usikkerbed. Der henvises i øvrigt til separat sagspunkt på denne dagsorden, hvor de respektive prioriteringsblokke fra BDO er nærmere beskrevet.
Generelt set
igangsættes et fornyet fokus på nedbringelse af sygefravær, dette i såvel
hjemme- og sygeplejen som på plejecentrene, der er aktuelt afsendt
puljeansøgning om ressourcer til dette.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift – Budgetomplacering | 7.1 Pleje og Omsorg | -500 | | | |
Drift - Budgetomplacering | 9.1 Sundhed og Forebyggelse | 500 | | | |
| | | | | |
Anlæg | | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | 0 | | | |
Tværgående
konsekvenser
Ingen
bemærkninger.
Sagens
videre forløb
Fagudvalgenes
forventninger til regnskab 2023 og behandling af budgetstatus indgår i samlet
sag til behandling i Økonomiudvalget den 20. marts 2023 og Byrådet den 27.
marts 2023.