Seniorudvalget – Referat – 7. marts 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om at punkt 4 behandles før punkt 3.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller, 

1.     at Seniorudvalget godkender dagsordenen.

2. Foreløbigt regnskabsresultat for 2022 (O)

Beslutning

At 1: Sagen taget til orientering.

Kompetence: Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2022 på udvalget område. Endvidere orienteres om resultatet på enheder og anlægsprojekter omfattet overførsels adgang.      

Indstilling

Konstitueret sundheds- og ældrechef indstiller,

  1. at Seniorudvalget tager foreløbigt regnskabsresultat for 2022 til orientering.

Sagens indhold

Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat 2022 på drift og anlæg – herunder enheder som i henhold til overførselsreglerne i kommunens kasse- og regnskabsregulativ er omfattet af mulighed for overførelse af mer- og mindreforbrug til 2023.

Orienteringen skal bidrage til indsigt i anvendelse af udvalgets budgetrammer, budgetoverholdelse, samt hvorvidt resultatet kan give budgetudfordringer eller behov for budgetjusteringer inden for udvalgets rammer for 2023 og ved budgetlægningen af 2024-2027.

Kommunens økonomiske situation og faldende likviditet samt risikoen for overskridelse af dels servicerammen og dels det vedtagne budget for 2023 gør, at Økonomiudvalget på baggrund af direktionens anbefalinger indstiller overførslerne på drift og anlæg over for Byrådet.

Det betyder også, at Byrådets beslutning om overførelser til 2023 kan påvirke forventet resultat for 2023 og omfanget af handleplaner m.m.   

Resultat på drift er opdelt på de udgiftstyper, budgettet er lagt på. Opdeling på udgiftstyper skal ses i sammenhæng med den overordnede budgetstyring og finansiering af kommunernes økonomi, herunder fastsættelse af service- og anlægsramme og mulighed for sanktion.

Resultat pr. enhed/virksomhed på drift fremgår af bilag 1 og resultat på anlægsprojekter fremgår af bilag 2 fordelt på de enkelte projekter.

Regnskabsresultat, drift

Seniorudvalgets regnskab for 2022 viser et merforbrug på 1,267 mio. kr. Regnskabsresultatet for 2022 viser for drift et samlet forbrug på 809,4 mio. kr. Ved budgetopfølgning 4 for 2022, som blev godkendt i november 2022, var det forventede regnskab anslået til 809,8 mio. kr. 

Resultatet fordeler sig således:

Regnskabsresultat, drift

Seniorudvalget

Mio. kr.

Korrigeret budget
2022

Regnskab 2022

Afvigelse
(- = mer-
forbrug)

 

7.1 Pleje og Omsorg

 

 

 

Serviceudgifter

806,2

808,5

-2,3

Særligt Dyre Enkeltsager

-0,6

-1,8

1,1

Ældreboliger

2,6

2,7

-0,1

Total

808,1

809,4

-1,3

Herefter følger en overordnet gennemgang af de enkelte områder.

Serviceudgifter viser samlet set merforbrug på 2,3 mio. kr. i 2022, hvilket består af mindreforbrug på myndighedsområderne, centralt tværgående samt projekter på samlet 2,8 mio. kr. og på aktivitetscentre et mindreforbrug på 0,5 mio. kr. Modsat viser plejecentrene samlet et merforbrug på 1,8 mio. kr. og hjemme- og sygeplejen merforbrug på 3,8 mio. kr.

Refusions indtægter vedrørende særligt dyre enkeltsager viser merindtægt på 1,1 mio. kr. og huslejetab merudgift på 0,1 mio. kr.

Regnskabsresultat, anlæg

Regnskabsresultatet for anlæg for 2022 viser et samlet forbrug på 0,52 mio. kr. Ved budgetopfølgning 4 for 2022, som blev godkendt i november 2022, var det forventede regnskab anslået til 0,52 mio. kr.

Regnskabsresultat – anlæg (mio.kr.)


Seniorudvalget


Korrigeret

budget

2022

Regnskab

2022

Afvigelse

(-= mer-forbrug)

7.1 Pleje og Omsorg

Træningsfaciliteter

Anretterkøkken Plejecenter Smedegade

Blomstergården - Depot

 

              0,00

              0,02

              0,47

 

              0,00

              0,02

              0,50

 

             0,00

             0,00

            -0,03

I alt

              0,49

              0,52

            -0,03

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42, stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

”Kasse- og regnskabsregulativet” for Slagelse Kommune, afsnit om budgetrammer og overførselsadgang, som er godkendt af Byrådet den 28. marts 2022.  

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

Vurdering

Det skal bemærkes, at Seniorudvalget på mødet den 10. januar 2023 besluttede finansiering af de besparelser i udvalgets budget 2023, som ikke kan effektueres fuldt ud i 2023. 

Det er herefter administrationens vurdering, at der på Seniorudvalgets budgetområde fremkommer merforbrug på områderne sygepleje samt visitation til hjemmepleje. Der henvises til separat sagspunkt om budgetstatus på denne dagsorden, hvori også findes handleplaner for nedbringelse af merforbrug. I samme sag er nævnt særlige opmærksomhedsområder under myndighed, som følges tæt de kommende måneder frem mod næste budgetopfølgning.

Hvis merforbrug fra 2022 overføres jævnfør gældende overførselsregler til 2023, skal der findes nye besparelser til finansiering på de virksomheder, der har merforbrug. 

Det skal yderligere bemærkes, at madproduktion har mindreforbrug på 0,084 mio. kr., som der er disponeret over til nødvendig udskiftning af materiel i 2023, jævnfør til køkkenernes investeringsplan.

I forhold til budget 2024-2027 anbefales, at der på områderne hjemme- og sygepleje foretages budgetjusteringer på faste udgifter som fx biler, personaleforsikringer, beklædning m.m., da disse ikke er omfattet af den årlige demografiregulering, hvorved de fast udgifter ikke reguleres i takt med, at antal modtagere af hjemme- og sygepleje stiger som følge af såvel befolkningsudviklingen som sundhedsprofilen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Overførsel af mer- og mindreforbrug på drift og anlæg kan påvirke forventet resultat for 2023 og de forventninger, som ligger til grund for forventet resultat 2023 i sagen omkring budgetstatus for 2023, som behandles på samme dagsorden.

 Det kan også blive nødvendigt, at udvalget efterfølgende godkender budgetpasninger imellem enheder med henblik på at sikre en hensigtsmæssigt drift i 2023 og samtidig minimere omfanget af handleplaner m.m.

Sagens videre forløb  

Økonomiudvalget indstiller på møde d. 20. marts 2023 til Byrådet d. 27. marts 2023 overførsel af mer- og mindreforbrug på drift og anlæg til 2023.

 

3. Budgetstatus - Forventninger til Regnskab 2023 (B)

Beslutning

Udvalget stillede følgende ændringsforslag:

At 1 deles op i 2 hvor "at 1a" omfatter at udvalget godkender budgetstatus for forventet regnskab og "at 1b" omhandler godkendelse af handleplaner.

Godkendt med 5 stemmer. Ændringsforslaget blev godkendt.

At 1a: Godkendt

At 1b: Godkendt med bemærkning om, at udvalget lægger til grund, at medarbejderne er blevet hørt og har peget på justeringer der er indarbejdet.

(A) stemte imod, da (A) ikke ønsker at iværksætte prioriteringsblokkene men mener de skal undersøges nærmere.

At 2: Godkendt.






Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende budgetstatus for forventet regnskab 2023, herunder godkende nødvendige tiltag for at overholde udvalgets samlede budgetramme.  

Seniorudvalget kan godkende de udarbejdede handleplaner for sygeplejen og visitation til hjemmepleje, der bidrager til at mindske merforbrug. 

Seniorudvalget kan anbefale overfor Byrådet, at der omplaceres 0,5 mio. kr. fra Seniorudvalget til Sundhedsudvalget vedrørende Seniorudvalgets prioriteringsforslag nr. 57 "På vej mod nye fællesskaber" vedtaget i budgetaftalen 2023-2026. Dette som følge af forkert placering af budgetreduktion under Sundhedsudvalget.  

Indstilling

Konstitueret Sundheds- og Ældrechef indstiller,

  • at Seniorudvalget godkender budgetstatus for forventet regnskab 2023 samt handleplaner for sygeplejen og visitation til hjemmepleje jævnfør bilag 1 og 2, som indgår i den samlede budgetstatus, der godkendes af Byrådet. 
  • at Byrådet godkender budgetomplacering af 0,5 mio. kr. i 2023 fra Seniorudvalget til Sundhedsudvalget vedrørende prioriteringsforslag nr. 57 "På vej mod nye fællesskaber", som følge af forkert placering af budgetreduktion under Sundhedsudvalget.

 

Sagens indhold

Alle fagudvalg gennemfører en budgetstatus med henblik på at sikre budgetoverholdelse i 2023. Samtidig er der mulighed for at igangsætte nødvendige tiltag som sikrer at udvalgets samlede budgetramme overholdes.

Budgetstatus tager udgangspunkt i:

  • Vedtaget budget 2023, herunder budgetforudsætninger og vedtagne besparelsesforslag
  • Forventet regnskab 2022 og aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata
  • Planlagte disponeringer og forventninger til forbrugsudviklingen resten af året
  • Igangsatte eller planlagte handleplaner.

I denne sag er der fokus på implementering af besparelsesforslag i budget 2023 og på budgetområder, hvor der allerede nu kan forventes væsentlige budgetafvigelser eller budgetudfordringer, som derfor kræver særlig handling eller opmærksomhed.

Ved forventet merforbrug forelægges handleplaner for de områder, som kræver særlige indsatser i 2023.

På den baggrund har udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tiltag, så udvalgets samlede budgetramme overholdes.

Overførelser af mer- og mindre forbrug fra 2022 til 2023 på drift og anlæg behandles i særskilt sag og besluttes endeligt på Byrådsmøde d. 27. marts 2023. Derfor indgår evt. overførelser fra 2022 ikke i forventet resultat for 2023. Når overførelserne fra 2022 kendes, kan det blive nødvendigt at korrigere handleplaner og forventninger til resultatet for 2023. 

I forbindelse med Budgetopfølgning 4. for 2022 ønskede Økonomiudvalget at følge udviklingen tæt på:

  • Det specialiserede socialområde
  • Specialundervisning
  • Ældrepleje
  • En beskrivelse af mulige initiativer for beskæftigelsesområdet, hvis beskæftigelsen begynder at falde.

Ældreområdets konkrete udvikling er beskrevet senere i denne sagsfremstilling.

 

Forventet resultat på drift og anlæg

Drift

Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetstatus 1 2023 opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.

Drift
(mio.kr)

Vedtaget

budget

Korrigeret budget

Forventet

resultat
Budgetstatus

Afvigelse

Budgetstatus

Pleje og Omsorg

777,4

777,4

785,4

8,0

Resultat serviceudgifter

777,2

777,2

785,2

8,0

Øvrige udgifter

0,1

0,1

0,1

0,0

I alt for udvalget

777,4

777,4

785,4

8,0

Samlet resultat serviceudgifter

777,2

777,2

785,2

8,0

Samlet resultat øvrige udgifter

0,1

0,1

0,1

0,0

På Seniorudvalgets område forventes i 2023 merforbrug på budgetområderne; Sygepleje og visitation til hjemmepleje. Der er, med udgangspunkt i BDO's prioriteringsblokke udarbejdet handleplan til Seniorudvalgets godkendelse. Herefter følger en nærmere uddybning af merforbrug:

Sygeplejen forventes at vise et merforbrug i størrelsesordenen 8 mio. kr. i 2023. Den primære årsag til merforbruget findes i, at der ikke er budgetlagt med at sygeplejen afregner hjemmeplejen for køretid i forbindelse med delegerende sygeplejeydelser. Dette er nødvendigt, da det har vist sig at en del af de delegerede sygeplejeydelser ikke naturligt kan løses i sammenhæng med at hjemmeplejen udfører personlig og praktisk hjælp hos borgerne. Eksempelvis er det ikke altid at rengøring foretages på samme tidspunkt som en borger skal have sårpleje, medicin mm. En anden årsag til merforbruget findes i en stigende kompleksitet i sygeplejeydelserne, hvilket forudsætter medarbejdere der kan varetage disse opgaver. Endeligt har der været en stigning i sygeplejens sygefravær fra 2021 til 2022. Der er udarbejdet handleplan for at imødegå og formindske merforbrug i sygeplejen. Handleplan ses i bilag 1. 

Visitation til hjemmepleje forventes i 2023 at vise et merforbrug, da de takster, som myndighed afregner til hjemmeplejen for servicelovsydelser i form af hjemmepleje, er genberegnet efter at budget 2023 blev vedtaget. De genberegnede takster er justeret i forhold til faktiske data i forhold til sygefraværs, lønniveau samt de opgaver hjemmeplejen udfører som ikke er direkte borgertid, eksempelvis oplæring af nye medarbejdere og elever mm. Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at estimere hvor stort merforbrug bliver, da der ikke er foretaget afregning for visiterede timer i januar 2023 i skrivende stund. Derudover medfører overgang til nyt omsorgssystem i slutningen af 2022, at der pt. ikke er ledelsesinformationsdata. Der er allerede nu udarbejdet handleplan for derved at imødegå og formindske merforbrug. Handleplan ses i bilag 2. 


Seniorudvalgets øvrige budgetområder
:

Alle budgetområder under Seniorudvalget er gennemgået. I det følgende beskrives i hovedtræk konklusioner for respektive områder. Det skal bemærkes, at der på disse områder på nuværende tidspunkt er stor usikkerhed om estimaterne, derfor er der ikke udarbejdet handleplaner. Områderne følges tæt hver måned frem mod Budgetopfølgning 1.

  • Plejecentrene forventes samlet set at overholde budget 2023. Der er på dette område særligt fokus på at nedbringe sygefravær. 
  • Samlet set viser øvrige myndighedsområder (ekskl. visitation til hjemmepleje, som beskrives ovenfor og i separat handleplan) aktuelt et estimeret merforbrug på 1,1 mio. kr. ved udgangen af 2023. Det skal bemærkes, at der er tale om et øjebliksbillede, som vil ændre sig gennem året. Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at lave et mere præcist estimat.  

På myndighedsområderne er der tale om konkrete borgeransøgninger/-bevillinger. Områderne følges helt tæt på person-/ bevillings niveau hver måned, næste afrapportering i forbindelse med budgetopfølgning 02. Det er ikke relevant at anvende seneste års forbrugsmønstre, da Corona og konsekvenser af verserende krig - med direkte indflydelse på leverancer af bl.a. biler samt markant stigende priser på bl.a. hjælpemidler - har haft direkte indflydelse på borgernes ansøgninger på myndighedsområderne og på myndighedsudgifterne.   

  • På hjælpemidler viser estimater pt. et mindre forbrug ved udgangen af 2023 i størrelsesordenen 2 mio. kr. primært på bevilling af biler. Målgruppen for bevilling af biler er lovbestemt og det er administrationens vurdering at det ikke er muligt at justere yderligere på visitationspraksis. Det skal bemærkes, at der er stor variation på hvor lang tid der går fra en borger ansøger en bil til borgeren modtager bilen og kommunen betaler. Årsagerne kan være kompleksiteten i specialindretninger på bilen, leveringstid mm. På de øvrige hjælpemidler som omfatter boligændringer, genbrugshjælpemidler og kropsbårne hjælpemidler samt depotdrift, er der i budget 2023 reduceret i depotdrift og samtidig er indført selvafhentning for borgerne af lette hjælpemidler.
  • Betalinger til/fra andre kommuner viser et øjebliksbillede på ca. 3,7 mio. kr. i merforbrug. Det skal hertil bemærkes at det er et øjebliksbillede for de refusionstilsagn som pt. er afgivet/modtaget. Merforbruget er primært begrundet i, at budget 2023 for plejecentrene i Slagelse Kommune er reduceret, hvilket har den konsekvens at taksterne, som andre kommuner betaler for deres borgeres ophold på Slagelse Kommunes plejecentre, er lavere end hidtil. Indtægtsbudgettet under mellemkommunale betalinger er ikke forholdsmæssigt reduceret. Der er i det foreløbige estimat tager udgangspunkt i andre kommuners takster for 2022, da de nye takster ikke kendes pt. De andre kommuner kan have nedsat deres budgetter til plejecentre tilsvarende Slagelse og dermed have lavere takster i 2023. Det skal bemærkes, at kommunen ingen indflydelse har på hverken udgifter eller indtægter på dette område, da borgere, der er visiteret til plejebolig, har frit valg af plejecenter i alle kommuner. Det er således ikke muligt at justere serviceniveau på dette område. Antal borgere som Slagelse Kommune betaler for i andre kommuner og modsat borgere fra andre kommuner på Slagelse Kommunes plejecentre er svingende gennem året. Et udsving i dette har direkte indflydelse på nettoudgiften.
  • Plejevederlag er estimeret til et merforbrug på 0,8 mio. kr. ved udgangen af 2023. Dette er med udgangspunkt i det faktiske forbrug i 2021 og 2022. Det skal bemærkes, at der har været en udgiftsstigning på 36% fra 2021 til 2022. Dette område er uforudsigeligt, da målgruppen er terminale borgere, hvor pårørende eller nære bekendte kan ansøge om plejevederlag under orlov for at passe den døende. Dette område er lovbestemt, og kommunen kan ikke justere serviceniveau.
  • Slagelse Kommune har på baggrund af en gennemgang af processen med at gennemføre Byrådets beslutning om at reducere den praktiske hjælp til rengøring og bad besluttet at lade processen gå om. Det sker for at sikre, at sikre borgernes retssikkerhed. Den økonomiske konsekvens opgøres når alle sager er gennemgået på ny.

Effektuering af budgetreduktioner 2023 på Seniorudvalgets område:

På Seniorudvalgets møde den 10. januar 2023 blev vedtaget kompenserende besparelser for de besparelser i budget 2023 som ikke kan effektueres fuldt ud i 2023, i alt 4,34 mio. kr. ud af de i alt ca. 59 mio. kr. udvalgets budget er reduceret med i 2023. Herefter effektueres alle besparelser i 2023. 

 Foranlediget af budgetgennemgangen ved budgetstatus 1 2023, har administrationen konstateret, at Seniorudvalgets prioriteringsforslag nr. 57 "På vej mod nye fællesskaber", som blev vedtaget i Budgetaftalen 2023-2026, fejlagtigt er indberettet som budgetreduktion under Sundhedsudvalgets budget. Der indstilles i denne sag, at der godkendes budgetomplacering på 0,5 mio. kr. fra Seniorudvalget til Sundhedsudvalget, så budgetreduktionen bliver indarbejdet med korrekt placering. 

Anlæg  

Der findes ingen anlægsprojekter på Seniorudvalgets område. 

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jævnfør Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling. 

Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

A. At godkende de 2 handleplaner for nedbringelse af merforbrug på sygeplejen og myndighedsområdet visitation til hjemmepleje

B. At indarbejde andre indsatser til handleplaner for nedbringelse af merforbrug

C. At anvise anden finansiering af forventet merforbrug i 2023 på sygeplejen og myndighedsområdet visitation til hjemmepleje inden for Seniorudvalgets budget.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at en budgetstatus på nuværende tidspunkt af året er et øjebliksbillede og behæftet med stor usikkerhed. Dertil kommer specielt for 2023, at ældreområdet ibrugtog nyt omsorgssystem i slutningen af 2022, hvilket betyder at der pt. ikke er aktuel ledelses information i form af data på de respektive ydelsestyper at følge udviklingen ud fra.

I forhold til handleplanerne er det administrationens vurdering, at de medtagne prioriteringsblokke fra BDO's råderumsanalyse er realistiske at effektuere. Der er i disse medtagne økonomiske effekter taget højde for, at indsatserne tager tid at gennemføre samt at beslutning om igangsætning først sker i marts 2023, hvorefter der ikke vil være helårseffekt i 2023. De konkrete økonomiske effekter kendes ikke på nuværende tidspunkt før alle sager er gennemgået, så den samlede effekt er behæftet med usikkerbed. Der henvises i øvrigt til separat sagspunkt på denne dagsorden, hvor de respektive prioriteringsblokke fra BDO er nærmere beskrevet.

Generelt set igangsættes et fornyet fokus på nedbringelse af sygefravær, dette i såvel hjemme- og sygeplejen som på plejecentrene, der er aktuelt afsendt puljeansøgning om ressourcer til dette.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

Drift – Budgetomplacering

7.1 Pleje og Omsorg

-500

 

 

 

Drift - Budgetomplacering

9.1 Sundhed og Forebyggelse

500

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anlæg

Afledt drift

Finansiering

Afsat rådighedsbeløb

Kassen

0

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Fagudvalgenes forventninger til regnskab 2023 og behandling af budgetstatus indgår i samlet sag til behandling i Økonomiudvalget den 20. marts 2023 og Byrådet den 27. marts 2023. 

4. Igangsætning af prioriteringsblokke fra BDO's råderumsanalyse (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om, at udvalget lægger til grund, at der sker en faglig vurdering hos borgeren ved justering af prioriteringsblokkene, og at medarbejderne er blevet hørt og har peget på justeringer, der er indarbejdet.

(A) stemte imod, da (A) ikke ønsker at iværksætte prioriteringsblokkene men mener de skal undersøges nærmere.

At 2: Godkendt.


Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget kan beslutte, hvilke af de prioriteringsblokke, som indgår i BDO's råderumsanalyse, der skal iværksættes, og om der skal udarbejdes uddybende beslutningsoplæg vedrørende fremtidig anvendelse af de midlertidige pladser på Blomstergården.

Indstilling

Konstitueret sundheds- og ældrechef indstiller,

1. at Seniorudvalget beslutter iværksættelse af prioriteringsblokkene for Sygeplejen nr. 1-6, Hjemmeplejen nr. 8-11 samt nr. 20 vedrørende tværgående indsats for nedbringelse af sygefravær, som alle indgår i administrationens udkast til handleplaner i sagsfremstilling, på denne dagsorden, om budgetstatus. Ses i bilag 1.

2. at Seniorudvalget beslutter, at der med udgangspunkt i bilag 2 udarbejdes uddybende beslutningsoplæg omkring den fremtidige anvendelse af de 48 midlertidige pladser på Blomstergården, herunder effekt og potentiale, med henblik på, at det eventuelt kan indgå i budgetprocessen for 2024.

Sagens indhold

På Seniorudvalgets møde den 10. januar 2023 blev besluttet, at administrationen udarbejder beslutningsgrundlag på de prioriteringsblokke, som ikke allerede er omfattet helt eller delvist af Byrådets vedtagne besparelser for 2023. For Sygeplejen er det nr. 1-6, Hjemmeplejen nr. 8-11, plejecentre nr. 16, midlertidige pladser nr. 17 samt nr. 20 vedrørende tværgående indsats for nedbringelse af sygefravær.  

Det skal bemærkes, at denne sagsfremstilling har tæt sammenhæng med sag på indeværende dagsorden om budgetstatus 2023. Det betyder, at såfremt Seniorudvalget har godkendt administrationens indstilling i sag om budgetstatus 2023, er indsatserne i Sygeplejen nr. 1-6 og Hjemmeplejen nr. 8-11 samt nr. 20 omhandlende sygefravær allerede besluttet. 

Beslutningsoplæg er nu udarbejdet og ses i bilag 1 for følgende prioriteringsblokke:

1)   Sygeplejen: Tilretning af praksis for ydelser vedr. medicingivning

2)   Sygeplejen: Tilretning af praksis på ydelser vedr. medicindispensering

3)   Sygeplejen: Tilretning af serviceniveau vedr. kompressionsbehandling

4)   Sygeplejen: Styrket dokumentation og faglig styring på sygeplejeydelser

5)   Sygeplejen: Opfølgning på og reduktion i omfang af delegerede sygeplejeydelser

6)   Sygeplejen: Tilrettelæggelse af en mere effektiv drift, der kan øge den direkte tid (BTP)

8)   Hjemmeplejen: Tilretning af serviceniveau på praktisk hjælp: Tilberedning og servering

9)   Hjemmeplejen/myndighed: En løftet dokumentationspraksis

10) Hjemmeplejen/myndighed: Ændring af praksis for tildeling af tid på servicelovsydelser

11) Hjemmeplejen: Tilrettelæggelse af en mere effektiv drift, der kan øge den direkte borgertid 

20) Tværgående nedbringelse af sygefravær i plejen.

I bilag 2 ses beslutningsoplæg omhandlende BDO's prioriteringsblok nr. 17 Midlertidige pladser på plejecentrene.

For så vidt angår BDO's prioriteringsblok nr. 16 Antal pladser på plejecentre, vil der blive udarbejdet separat sag til Seniorudvalgets kommende møde omhandlende yderligere analysebehov på ældreområdet.  

Retligt grundlag

Byrådets budgetaftale 2023-2025

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder vedrørende prioriteringsblokke omhandlende Sygeplejen, Hjemmeplejen og sygefravær:

A. At beslutte iværksættelse af prioriteringsblokkene for Sygeplejen nr. 1-6, Hjemmeplejen nr. 8-11 samt nr. 20 vedrørende tværgående indsats for nedbringelse af sygefravær, som alle indgår i administrationens udkast til handleplaner i sagsfremstilling, på denne dagsorden, om budgetstatus.

B. At beslutte dele eller ingen af de præsenterede prioriteringsblokke.

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder vedrørende prioriteringsblokken omhandlende de midlertidige pladser:

C. At beslutte, at der med udgangspunkt i bilag 2 udarbejdes uddybende beslutningsoplæg omkring den fremtidige anvendelse af de 48 midlertidige pladser på Blomstergården, herunder effekt og potentiale, med henblik på, at det eventuelt kan indgå i budgetprocessen for 2024.

D. Beslutte at der ikke udarbejdes beslutningsoplæg omkring den fremtidige anvendelse af de midlertidige pladser.

Vurdering

For så vidt angår BDO's prioriteringsblokke nr. 1-6, nr. 8-11 samt nr. 20 omhandlende sygeplejen, visitation til hjemmepleje samt sygefravær - er det administrationens vurdering, at de beskrevne indsatser kan igangsættes og dermed, at der kan opnås besparelser i den størrelsesorden, der er oplyst på respektive bilag 1 og 2.

Det er administrationens vurdering, at det laveste potentiale er det mest realistiske i 2023, idet politisk beslutning om iværksættelse tidligst træffes på møde i marts 2023. En gennemgang af ydelserne tager tid. Realistisk vil det være maksimalt en økonomisk ½-års effekt i 2023.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at BDO's analyse tager udgangspunkt i regnskab 2021 og driftsdata fra 2021, 1. halvår 2022 samt et billede af driften medio 2022. De af BDO oplistede potentialer tager således afsæt i en ændring fra niveau for regnskab 2021 - altså før besparelser i budget 2022 og 2023 blev effektueret. Det er pt. ikke muligt at trække nyere aktivitetsdata på grund af overgang til nyt omsorgssystem i slutningen af 2022.

For så vidt angår prioriteringsblok nr. 17 omhandlende anvendelse af midlertidige boliger, er det administrationens vurdering, at det emne relevant kan indgå processen for budget 2024.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Det skal bemærkes, at der er vedtaget reduktioner i budget 2023 på 58,799 mio. kr. på ældreområdet, som har medført ændringer i service for borgerne samt ændrede arbejdsvilkår for medarbejderne. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

I forbindelse med budgetopfølgninger i 2023 vil blive fulgt op på status og effekt.

5. Kommunalt vikarkorps i hjemmeplejen og på plejecentre (B)

Beslutning

At 1: Udvalget besluttede, at der arbejdes videre med handlemulighed A.

Kompetence

Seniorudvalget 

Beslutningstema

Seniorudvalget kan beslutte, om der skal udarbejdes beslutningsoplæg på etablering af kommunalt vikarkorps for hjemmeplejen og/eller plejecentrene. 

Indstilling

Konstitueret sundheds- og ældrechef indstiller,

1. at Seniorudvalget beslutter ikke at arbejde videre med undersøgelse af mulige modeller for kommunalt vikarkorps for hjemmeplejen og/eller plejecentrene. 

Sagens indhold

Seniorudvalget har ønsket en sagsfremstilling omkring kommunalt vikarkorps for hjemmeplejen og plejecentrene.

Slagelse Kommune oplever, ligesom alle andre af landets kommuner, stigende sygefravær blandt sundhedspersonalet samt rekrutteringsudfordringer. Begge disse faktorer medvirker til, at det er nødvendigt at anvende vikarer fra eksterne vikarbureauer.

Historik:

Ældreområdet i Slagelse Kommune havde i perioden 2009-2017 et internt vikarteam, som var organiseret som selvstændig enhed i hjemmeplejen. Da det daværende Sundheds- og Omsorgsudvalg i 2009 besluttede at etablere et vikarteam i hjemmeplejen, var formålet på sigt at dække al akut sygdom hos medarbejdere i ældreplejen i Slagelse Kommune. Plejecentrene var i perioder også tilknyttet vikarteamet.

I sommeren 2015 blev der igangsat en proces med det formål at re-implementere vikarteamet med henblik på at opnå "mere valuta for pengene". Fokus var på, at borgerne skulle have færrest mulige hjælpere i hjemmet, samt at vikarteamet skulle tilbyde døgndækning for både hjemmeplejen og plejecentrene samt på såvel pleje som sygepleje. 

Det viste sig vanskeligt at opnå den nødvendige medarbejdermæssige volumen og den ønskede stabilitet i forhold til "kendte medarbejdere" hos den enkelte borger. I juni 2016 blev det besluttet, at plejecentrene fremover kunne ansætte egne vikarer på hvert plejecenter for at opnå "kendte ansigter" hos beboerne og samtidig en mere økonomisk rentabel løsning for plejecentrene. Vikarteamet i hjemmeplejen fortsatte, men det var fortsat svært at rekruttere det nødvendige antal kvalificerede medarbejdere til vikarteamet og dermed ustabilitet blandt medarbejderne. Udgifterne til eksterne vikarer var stigende, og det var ikke muligt at tilbyde kendte vikarer til borgerne tilknyttet hjemmeplejen. 

Daværende Sundheds- og Seniorudvalg besluttede i oktober 2017 at nedlægge vikarteamet. 

Erfaringer fra andre kommuner og region

Flere kommuner har i de senere år forsøgt at etablere kommunalt vikarteam. Ambitioner i forhold til dækningsomfang i forhold til døgn-, dag- og/eller weekenddækning, kort-/langtids- samt planlagt/ikke planlagt fravær hos fastansatte medarbejdere, SSH/SSA/Sygeplejersker, hjemmepleje og/eller plejecentre er forskellige i de respektive kommuner. Der er udarbejdet en kortlægning af udvalgte kommuner, der de seneste år har etableret kommunalt vikarteam for hjemmepleje og/eller plejecentre. I bilag 1 ses kortlægning af andre kommuner med vikarteam.

De forskellige kommuner har haft forskellige begrundelser for at etablere et kommunalt vikarteam som fx højere andel af "kendte medarbejdere" og dermed stabilitet hos borgerne, der modtager pleje, højere kvalitet i plejen og økonomi. Det er vigtigt at afklare, hvilke gevinster man ønsker at opnå ved at etablere kommunalt vikarteam, og være realistiske, hvorved der er større chance for succes.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger. 

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Beslutte, at administrationen udarbejder beslutningsoplæg indeholdende alternative modeller for etablering af kommunalt vikarteam for hjemmeplejen og/eller plejecentre

  2. Beslutte, at der pt. ikke arbejdes videre med tanker om vikarteam.

Vurdering

Det er administrationen vurdering, at det i den nuværende situation på arbejdsmarkedet vil blive vanskeligt at rekruttere tilstrækkeligt antal kvalificerede medarbejdere til et kommunalt vikarteam samlet set for hele kommunens hjemmepleje og plejecentre. Dels er der konkurrence om arbejdskraft med sundhedsfaglige kompetencer, dels er der på det kommunale område overenskomster, som gør det mindre fleksibelt at være ansat i vikarteam end tilsvarende i private vikarbureauer. Medarbejderne oplever større mulighed for fleksible arbejdsvilkår i private vikarbureauer i forhold til vagter og dermed arbejdstider samt arbejdsmængde og variationer i denne. Det vil ikke være muligt for et kommunalt vikarteam at matche tilsvarende vilkår, da volumen ikke vil blive i den størrelsesorden.

Flere klynger i hjemmeplejen og nogle af plejecentrene arbejder allerede med timelønnede ansættelser for derved at kunne dække en del af behovet for vikardækning internt i de geografiske områder. Det er imidlertid behæftet med flere udfordringer både i forhold til overenskomstmæssige forhold og rekruttering. 

Endeligt skal bemærkes, at Slagelse Kommune i dag deltager i Fælles Kommunalt Udbud Sjælland, hvor der blandt andet er indgået fælleskommunale udbudsaftaler med private vikarbureauer. Dette medfører fordelagtige priser og samarbejdsvilkår. Hvis der etableres kommunalt vikarteam, vil der fortsat skulle anvendes eksterne vikarer - men i mindre omfang. Det vil forventeligt betyde dårligere FUS-aftaler end i dag og dermed angiveligt højere priser på eksterne vikarer. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der vil kunne opnås mindre økonomiske potentialer, hvis det er muligt at rekruttere flere timelønnede til ansættelse i hjemmeplejen og på plejecentrene.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

6. Brugerdrevne aktivitetslokaler - aktuel anvendelse (O)

Beslutning

At 1: Sagen taget til orientering.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget orienteres om frivilliges, foreningers m.fl. igangværende aktiviteter i brugerdrevne aktivitetslokaler samt modtagne tilkendegivelser om fremtidig interesse i anvendelse af lokalerne.

Indstilling

Konstitueret sundheds- og ældrechef indstiller,

1. at Seniorudvalget tager sagen om aktiviteter i brugerdrevne aktivitetslokaler til orientering.

Sagens indhold

Seniorudvalget ønskede på mødet den 10. januar 2023 at få en sag på kommende møde vedrørende foreninger, boligforeninger, oplysningsforbund og Frivilligcentrets ønsker om aktiviteter og koordinering af aktiviteter i de ikke bemandede aktivitetscentre.

Administrationen har udarbejdet oversigt, der viser de aktiviteter, der pt. er igangværende i de brugerdrevne aktivitetslokaler. Derudover er modtaget henvendelse af Frivilligcentret og FOB omkring eventuel fremtidig brug af lokale i Kongehavecentret. I bilag 1 ses samlet oversigt, der viser igangværende aktiviteter i brugerdrevne aktivitetslokaler samt henvendelser om eventuel fremtidig anvendelse.

Retligt grundlag

Servicelovens § 79 beskriver, at Byrådet kan iværksætte eller give tilskud til generelle tilbud med aktiverende og forebyggende sigte. Byrådet skal fastsætte retningslinjer for, hvilke persongrupper der kan benytte tilbuddene.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at der er behov for at afholde et informationsmøde omkring de "nye" brugerdrevne aktivitetslokaler, så alle interessenter får mulighed for at få svar på spørgsmål om eventuel fremtidig brug af lokalerne. I samme forbindelse vil blive annonceret om mulighed for anvendelse samt målgruppe.

I forhold til de to konkrete henvendelser fra henholdsvis Frivilligcentret og FOB, vil de blive indbudt til møde med henblik på dialog om eventuel fremtidig anvendelse, herunder målgruppe for aktiviteter, omfang m.m.  

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Tværgående konsekvenser

Kultur og Fritid står fremadrettet for lokalebookning af de brugerstyrede aktivitetslokaler i lighed med øvrige kommunale lokaler.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

 

7. Opfølgning på handleplan for Plejecentret Skovvang (E)

Beslutning

At 1: Sagen taget til efterretning.

Udvalget får ny status på mødet i maj måned.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget kan tage opfølgning på økonomisk handleplan for Plejecenter Skovvang til efterretning. 

Indstilling

Konstitueret sundheds og ældrechef indstiller,

1. at Seniorudvalget tager opfølgning på økonomisk handleplan for Plejecentret Skovvang til efterretning. 

Sagens indhold

På Seniorudvalgets møde den 31. maj 2022 blev godkendt økonomisk handleplan for Plejecentret Skovvang. Samtidig blev det besluttet, at der skal forelægges månedlige opfølgninger. I november godkendte Byrådet tillægsbevilling til dækning af merforbrug i 2022. Der blev herefter ikke forelagt sag om handleplan på følgende møder. På Seniorudvalgets møde den 7. februar 2023 ønskede udvalget på ny opfølgning på handleplan for Skovvang Plejecenter forelagt. Der er nu udarbejdet fornyet opfølgning.

Status:

Økonomi:

Skovvang Plejecenter har overholdt sit budget fra september til udgangen af december 2022. 

I 2022 har der været udgifter på ca. 9,5 mio. kr. til eksterne vikarer, som har varetaget faste rul grundet mange vakante stillinger. D.d. er der en enkelt ekstern vikar, der varetager et rul, hvilket ophører ved udgangen af februar 2023. 

Medarbejdersituationen:

Skovvang Plejecenter har igennem 2022 været udfordret på flere parametre; vakante stillinger, rekruttering og fastholdelse, ekstraordinært højt sygefravær, dårligt arbejdsmiljø og høj personaleomsætning.

Skovvang Plejecenter har p.t. to vakante stillinger. Der opleves en forbedring i rekruttering og fastholdelse. Der er fortsat nogle udfordringer i forhold til rekruttering og fratrædelse inden ansættelse.

Der er tiltrådt arbejdsmiljørepræsentant i efteråret 2022. Der er planlagt valg til tillidsrepræsentant. Der arbejdes konstruktivt med arbejdsmiljø, i dialog med Slagelse Kommunes arbejdsmiljø konsulenter samt arbejdstilsynet.

Personaleomsætning det seneste år er 127,7%. Årsagerne er blandt andet et stort antal uansøgte fratrædelser. De seneste 3 måneder ses en bedring, idet der har været flere tiltrædelser end fratrædelser. Personaleomsætningen de seneste 6 måneder har været 65,49% og ser man på de seneste 3 måneder er tallet 27,66%.

Sygefraværet de senest 12 afsluttede måneder ligger på 14,36%, fordelt med 3,73% på kort sygefravær, 1,95% på mellemlangt sygefravær og 8,68% på langt sygefravær. Sygefraværet viser et fald på 1,68% igennem de seneste tre måneder.  

Retligt grundlag

Byrådet skal jævnfør Styrelseslovens § 42, stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

Styrelseslovens §40 bestemmer, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden Byrådets bevilling.

Det fremgår ligeledes af den økonomiske politik, at i forbindelse med ansøgning om tillægsbevillinger, skal der angives andre finansieringsmuligheder end kassefinansiering.

Slagelse Kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ beskriver, at ved driftsudgifter med overførsels- adgang skal der ved forventet merforbrug på over 1 mio. kr. eller et merforbrug på over 5% af enhedens budgetramme udarbejdes en redegørelse for afvikling af merforbruget. Redegørelsen skal være specificeret på et så konkret niveau, at effekten kan følges opfølgning for opfølgning.

Afvikling af et merforbrug skal til enhver tid finde sted i løbet af det næstfølgende budgetår, så den pågældende enhed ikke overfører merforbrug mere end et år. Det betyder, at afvikling af merforbrug skal ske inden for højst to budgetår.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at der er reduceret i ansættelser svarende til budgetreduktionen samt reduceret i disponeringer til interne og eksterne vikarer. Med disse tilpasninger forventes Skovvang Plejecenter at overholde budget 2023. Det skal bemærkes, at der kan opstå langtidssygemeldinger, øget behov for personaleressourcer m.v., som kan påvirke forventet resultatet i negativ retning.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ny opfølgning forelægges på Seniorudvalgets næste møde.

8. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Følgende orienteringer givet:

Udvalgsformanden

  • Henvendelse fra en gruppe af frivillige med indsats for let til moderat demente.
  • Ansøgning til puljen "Ensomme ældre".
  • Borgerhenvendelser.

Administrationen:

  • KL´s Social- og Sundhedspolitisk Forum 11-12. maj
  • KL´s Ældrekonference 12. oktober. 


Kompetence

Seniorudvalget

 

Beslutningstema

Seniorudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Seniorudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen

9. Punkter til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Udvalget ønsker, at der på det kommende møde sættes følgende punkter på:

  • Opsamling på dialogmødet med ældrerådet.
  • Plejehjem i eget hjem.

Kompetence

Seniorudvalget

 

Beslutningstema

Seniorudvalgets medlemmer kan komme med input til kommende temaer. Det er et samlet udvalg, som beslutter, om administrationen skal arbejde videre med temaet.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at  Seniorudvalget beslutter eventuelle input til temaer, som ønskes behandlet på kommende møder.

10. Presse (B)

Beslutning

At 1: Ingen ønsker til pressemeddelelser.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget træffer beslutning om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.

 

Indstilling 

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1.     at Seniorudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde. 

 

11. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1.     at Seniorudvalget godkender referatet.