Social- og Beskæftigelsesudvalget (2018-2021) – Referat – 7. maj 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2018-222929                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Godkendt
Punktet om lægeerklæringer blev aff administrationen udsat til mødet i juni (prioritering pga ressourcer). Udvalget ønsker, at administrationen fremover sørger for at orientere udvalget såfremt sager tages af. Punktet er prioriteret og vil være klart til at komme på mødet i juni.
Udvalget ønskede endvidere at bruttoledighedstallet fremkommer på hvert af møderne, som det blev gjort på tidligere møder.
Uvalget spurgte til et tidligere ønsket investeringsforslag med henblik på nedbringelse af sygefravær. Administrationen har ikke lavet forslaget, da det med den model, der er valg for budgetprocessen ikke er muligt for fagudvalgene at indbringe forslag til processen.
Punkt 10 (orientering om udvikling i tilgang af førtidspensioner) udsættes til junimødet.

2. Handicaprådet (O)

2.     Handicaprådet (O)

Sagsnr.: 330-2018-27461               Dok.nr.: 330-2018-238037                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Med henblik på at lægge sporet for et godt samarbejde mellem Social- og Beskæftigelsesudvalget og Handicaprådet for valgperioden 2018 – 2021, har formandskabet ønsket at komme på besøg hos fagudvalget.
På mødet vil Handicaprådets formandskab kort præsentere Handicaprådet for fagudvalget, drøfte indhold og muligheder i samarbejdet mellem Handicapråd og fagudvalg samt præsentere Handicaprådets ønske om at indgå en samarbejdsaftale.
Der er sat en halv time af til drøftelsen.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter samarbejdsmuligheder med Handicaprådets formandskab og tilkendegiver ønske om at indgå en samarbejdsaftale.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Formand og næstformand fra Handicaprådet deltog i punktet.
Udvalget bad administrationen forelægge et udkast til en samarbejdsaftale med Handicaprådet.
Adminsitrationen koordinerer med Rådets sekretær for at sikre at der løbende koordineres relevante drøftelser mellem udvalg og råd.

3. Gensidig orientering (O)

3.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2018-222949                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
a. Udvalgsformanden
b. Udvalgets medlemmer
c. Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør
d. Børn- og Ungedirektør
e. Centerchefen for Arbejdsmarked & Integration
f. Centerchefen for Børn & Familie
g. Centerchefen for Kultur, Fritid & Borgerservice
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Taget til efterretning.

4. Orientering om Projekt Backstage (O)

4.     Orientering om Projekt Backstage (O)

Sagsnr.: 330-2018-28480               Dok.nr.: 330-2018-246894                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget har anmodet om en status for projekt Backstage på baggrund af avisartikler om, at jobcentret var ved at lukke projektet.
Baggrund
13. april 2018 havde Sjællandske en forside med overskriften ”Backstage blev reddet, men jobcentret sender ingen nye”. Af artiklen kan man få det indtryk, at jobcentret er ved at lukke Backstage. Det er ikke tilfældet.
Dels kan jobcentret ikke lukke projektet, da det er et projekt etableret under CHP og dels er der truffet politisk beslutning om at holde fast i det.
Jobcentret har tidligere – i forbindelse med – arbejdet med budgetkataloget til 2017 og 2018 foreslået at man ikke længere skulle benytte sig af tilbuddet, da det var svært at påvise beskæftigelseseffekter af projektet. Begge gange blev dette forslag taget af bordet. Backstage kører derfor nu videre efter en model hvor jobcentret (ganske som angivet i avisen) betaler en pris pr. visiteret borger.
Det er rigtigt som det fremgår af artiklen, at der ikke har været visiteret borgere hen over foråret. Jobcentret afdeling ”Opkvalificering” (der arbejder med de langvarige kontanthjælpssager) har haft fokus på implementering af det store Flere Skal Med projekt. Projektet er en ny måde at arbejde med borgere på, som bla bygger på at skabe relationer til borgerne og understøtte deres tro på at de godt kan lykkes med at (gen)skabe en kontakt til og måske plads på arbejdsmarkedet.
Der er tale om et stort både fagligt og kulturelt skift i tilgangen, som tager tid og kræver både kompetenceløft og ressourcer, men som er den vej vi bør gå for at skabe varige resultater for denne gruppe af borgere. Koblet med en situation hvor den enkelte sagsbehandler sidder med omkring 90 tunge kontanthjælpssager hver, har der været et behov for at prioritere, og på den korte bane har prioriteringen været Flere Skal Med frem for andre indsatser.
Det betyder imidlertid ikke at BackStage ikke vil blive brugt længere, men blot at der hen over foråret ikke har været ressourcer til også at finde borgere hertil. Jobcentret er i dialog med Backstage og vil prioritere visitationen af borgere hertil igen så projektet kan køre videre og de borgere, der har brug for indsatsen fra Backstage også igen kan få denne.
Retligt grundlag
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at Projekt Backstage er et godt projekt, som løfter en betydelig opgave i forhold til udsatte misbrugere. Projektet vil derfor også fremover blive anvendt af jobcentret i det omfang det vurderes, at det kan være en understøttende indsats i forhold til at (gen)skabe relationen til arbejdsmarkedet for de udsatte.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udgifterne vil afhænge af antallet af visiterede borgere til projektet, men anslås at være ca. kr. 600.000,-.
Konsekvenser for andre udvalg
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Taget til orientering.

5. Afsluttede STU-forløb i 2016 og 2017 (O)

5.     Afsluttede STU-forløb i 2016 og 2017 (O)

Sagsnr.: 330-2018-28486               Dok.nr.: 330-2018-247054                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget har ønsket en opgørelse af i hvilket omfang borgere, der har modtaget en STU, efterfølgende kommer i ordinær beskæftigelse.
Baggrund
Formålet med en STU, er at give unge under 25 med særlige behov, en mulighed for at opnå personlige, sociale og faglige kompetencer med henblik på selvstændigt at kunne deltage i voksenlivet, og eventuelt kan opnå mulighed for at deltage i videre uddannelse og beskæftigelse.
Der vedlægges to figurer, der viser, hvad unge afsluttes til, efter deltagelse i en STU.
Af bilaget fremgår det, at der i 2016 blev afsluttet 45 STU forløb, hvoraf størstedelen er afsluttet til en førtidspension eller til uddannelseshjælp. En enkelt er afsluttet til ordinær beskæftigelse og 3 til ordinær uddannelse.
I 2017 er afsluttet 35 STU forløb, hvoraf størstedelen også dette år er afsluttet til førtidspension og uddannelseshjælp. Her er 2 afsluttet til ordinær uddannelse.
Måler man succesraten på afslutning til uddannelse eller beskæftigelse, så har 2016 en succesrate på 9 % og 2017 en succesrate på 6 %.
Det skal dog bemærkes at succesraten ikke alene kan måles på en afslutning til uddannelse eller beskæftigelse. Succes kan også findes i den unges udvikling af andre kompetencer og mulighed for bedre at kunne deltage aktivt i voksenlivet.
Retligt grundlag
Lov om ungdomsuddannelser til unge med særlige behov m.fl.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Taget til orientering. Sagen sendes til handicaprådet til udtalelse ifht hvordan succesraten kan forbedres.

6. Orientering om Flere Skal Med (O)

6.     Orientering om Flere Skal Med (O)

Sagsnr.: 330-2018-28491               Dok.nr.: 330-2018-247130                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget har bedt om en orientering og projekt Flere Skal Med.
Baggrund
Flere Skal Med, er et 2 årigt projekt under STAR (Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering), som er støttet af Satspuljemidlerne.
Formålet med initiativet er først og fremmest at hjælpe de borgere, hvor langvarig sygdom er en forhindring for arbejde. Er borgeren i målgruppen for ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension, skal borgerens sag forberedes til rehabiliteringstemaet. For de øvrige borgere skal der igangsættes en individuel og helhedsorienteret indsats, hvor målet er, at flest mulige opnår hel eller delvis fodfæste på arbejdsmarkedet i form af ordinære timer.
Retligt grundlag
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Slagelse Kommune har modtaget i alt kr. 4,9 mio. til projektet fra STAR.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Punktet manglede bilag. Genbehandles på mødet i juni.

7. Status budgetproces 2019-2022 - SBU (O)

7.     Status budgetproces 2019-2022 - SBU (O)

Sagsnr.: 330-2018-24460               Dok.nr.: 330-2018-205706                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Centercheferne vil på mødet give en mundtlig orientering og status på arbejdet med råderumskataloget vedrørende budget 2019-2022 samt hovedtemaer, som indgår heri.
Baggrund
I forbindelse med Byrådets vedtagelse af budgetproces for 2019-2022 blev det bl.a. besluttet at der skal etableres et råderumskatalog for at give det politiske niveau et grundlag for at prioritere kommunens samlede økonomi anderledes. Kataloget skal udarbejdes gennem en involverende proces, der drives mest muligt ”nedefra og op”.
Det blev endvidere besluttet at ansvaret for at skabe et råderumskatalog placeres i økonomiudvalget, da det er deres ansvar at koordinere budgetprocessen og sikre, at der foreligger et budgetoplæg til 1. behandling i byrådet til september 2018.
Og det blev besluttet at fagudvalgene inddrages i maj i form af orientering og status samt evt. kort drøftelse af hovedtemaerne på eget område.
Udarbejdelsen af selve råderumsforslagene etableres altså gennem involvering af de decentrale ledere samt MED-organisationen, brugerbestyrelser og andre interessenter, dog koordineret inden for hver fagområde. Direktionen varetager den koordinerende rolle.
Centercheferne vil på mødet give en mundtlig orientering og status på arbejdet med og hovedtemaer, som indgår i råderumskataloget.
Retligt grundlag
Økonomiudvalget skal, jfr. Styrelseslovens § 37, overfor Byrådet fremsende sit forslag til kommunens årsbudget for det kommende regnskabsår, samt budgetoverslagsårene inden den 15. september.
Økonomiudvalgets forslag til årsbudget og flerårige budgetoverslag skal undergives 2 behandlinger i kommunalbestyrelsen med mindst 3 ugers mellemrum.
Handlemuligheder
Der er tale om status på budgetprocessen og hovedtemaer, der arbejdes med i MED-organisationen, hvorfor det anbefales at orienteringen tages til efterretning. Udvalget kan alternativt vælge ikke at tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Såfremt temaerne har indflydelse på andre udvalg, orienteres der herom på mødet.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning samt at hovedtemaerne kort drøftes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Taget til orientering. Udvalget ønsker at der til junimødet fremlægges en orietering om hvilke besparelsesforslag, der er videresendt fra centret.

8. Budgetopfølgning 2 for 2018 - SBU (B)

8.     Budgetopfølgning 2 for 2018 - SBU (B)

Sagsnr.: 330-2018-17526               Dok.nr.: 330-2018-152023                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug i 2018 skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved udgangen af marts 2018.
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender handleplaner og budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2018 at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 18,336 mio. kr.
Center
Serviceudgifter mio. kr.
Overførsels-udgifter mio. kr.
Anlæg       mio. kr.
Samlet mio.kr.
Forebyggende indsats for ældre og handicappede
      -9.835
            -  
            -  
      -9.835
Center for Børn, Unge og Familie
      -3.100
      4.700
            -  
    1.600
Jobcenter, forsikrede ledige
       1.105
      -177
            -  
      -928
Jobcenter, eksl. Forsikrede ledige
0          
      25.643
            -  
      25.643
Samlet mer/mindre forbrug
-11.830
30.166
0
18.336
Den primære årsag til mindreforbruget skyldes, at der fortsat ses en stigning i beskæftigelsen, samt større indtægter på mellemkommunale refusioner end budgetlagt.
Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget. Det bemærkes, at overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2017 til 2018, som blev godkendt af Byrådet den 26. marts 2018, er indeholdt i det korrigerede budget.
Handleplaner ved forventet merforbrug over 100.000 kr. vedlægges til udvalgets godkendelse.
Vedlagt er notat vedr. forbrugsanalyse på den kommunale beskæftigelsesindsats, samt beskæftigelsesindsats til ressourceforløb og jobafklaring.
Ligeledes er vedlagt notat vedr. afsluttede STU forløb i 2016 og 2017.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende handleplanerne eller beslutte, at der skal ændres, f.eks. med uddybende beskrivelse af tiltag og økonomi, andre handlinger eller ændret tidsfølge.
Udvalget kan godkende ansøgningen om omplaceringer indenfor udvalgets egen ramme og videresende til økonomiudvalget eller ansøgningerne kan afvises.
Vurdering
Administrationen vurderer at vedlagte budgetopfølgning anses som værende en reel vurdering af det forventede regnskab for 2018 med de forudsætninger der er kendt på nuværende tidspunkt.
Der er fortsat fokus på området for mellemkommunale betalinger, som kan have en større positiv effekt end der på nuværende tidspunkt er indregnet.
Den samlede vurdering baseres på årets første kvartal og da denne er markant anderledes på ydelserne end udviklingen i 2017, er der derfor tale om et skøn, forbundet med en vis usikkerhed, for udviklingen resten af året.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der søges om omplaceringer indenfor udvalget egen ramme, til dækning af merforbrug på kvindekrisecentre og boligplacering af udlændinge. Tilførsel af budget til kvindekrisecentre indstilles at komme fra samme center, hvor der findes et mindreforbrug på førtidspensioner. Budgettilførsel til boligplacering af udlændinge indstilles til at komme fra integrationsområdets indtægter under integrationsprogrammet.
I begge tilfælde indstilles til en omplacering fra overførselsudgifter til serviceudgifter.
Det vil påvirke kommunens samlede serviceramme. Kompetencen lægger derved hos Økonomiudvalget.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
02.01 (05.60)
-800
 
 
 
Drift
02.01 (00.11)
800
 
 
 
Drift
02.01 (05.68)
-2.300
 
 
 
Drift
02.01 (05.42)
2.300
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 2 for 2018 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.    at Handleplaner for jobcentrets § 85, kvindekrisecentre, samt boligplacering af udlændinge godkendes
3.    at Omplaceringerne fra integrationsområdet og førtidspensionsområdet til kvindekrisecentre og boligplacering af udlændinge. (Fra overførselsudgifter til serviceudgifter) godkendes og videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Ad 1 Godkendt. Videresendes med bemærkning om at Økonomiudvalget bedes være opmærksom på kommentaren under beskæftigelsesindsatsens effektindikatorer vedr tilgangen af førstegangsbevillinger af førtidspensioner ("Det skal bemærkes, at de nye præciseringer af lovgivningen i forhold til førtidspensionsområdet kan gøre det vanskeligere at overholde den budgetterede tilgang. Der kan derfor blive behov for en mindre opjustering af målet senere på året").

9. Niveaumål for beskæftigelsesindsatsens effektindikatorer (B)

9.     Niveaumål for beskæftigelsesindsatsens effektindikatorer (B)

Sagsnr.: 330-2018-26963               Dok.nr.: 330-2018-234538                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkendte Beskæftigelsesplan 2018 på udvalgsmødet den 9. april 2018. I tilknytning til Beskæftigelsesplanen har praksis været, at der indgår en løbende orientering til udvalget om status på målopfyldelsen for de vigtigste effektindikatorer.
For at kunne levere en fortsat status på målopfyldelsen, efter der er begyndt at komme resultater for 2018, kræver det udvalgets stillingtagen til, hvad målene skal være for 2018.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget har mulighed for at komme med input til forslag til niveaumål for 2018 og herefter beslutte niveaumål for 2018. Administrationen foreslår, at målene for 2018 fastsættes til:
Område
Mål
Borgere i den arbejdsdygtige alder på kommunal forsørgelse
 
Udviklingen i antal borgere i den arbejdsdygtige alder på kommunal forsørgelse skal falde fra 9.747 til 9.684 fuldtidspersoner fra december 2017 til december 2018.
Samarbejdet med virksomhederne
Jobcentrets samarbejdsgrad med virksomhederne i Slagelse Kommune skal minimum være på niveau med den gennemsnitlige samarbejdsgrad på landsplan i 2018.
Fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere
Antal beskæftigede lønmodtagere (fuldtidspersoner) med bopæl i Slagelse Kommune skal fra december 2017 til december 2018 fastholdes på samme niveau.
Borgere tættest på arbejdsmarkedet
Bruttoledigheden skal falde fra 1.900 til 1.890 personer fra december 2017 til december 2018.
Langtidsledigheden
Langtidsledigheden skal falde fra 493 til 480 personer fra december 2017 til december 2018.
Andel flygtninge og familiesammenførte i beskæftigelse
Andelen af flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, som er i beskæftigelse, skal minimum fastholdes på samme niveau i 2018 som i 2017.
Unge uden uddannelse
Antallet af uddannelseshjælpsmodtagere skal falde fra 686 til 666 fuldtidspersoner fra december 2017 til december 2018.
Borgere i udkanten af arbejdsmarkedet
Antallet af langtidsforsørgede personer (over 3 sammenhængende år på kommunal forsørgelse) skal falde fra 1.779 til 1.725 personer fra december 2017 til december 2018.
Førtidspensioner
Tilgangen af førstegangsbevillinger til førtidspension bør ikke overstige 162 i hele 2018.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at de udvalgte nøgleindikatorer fra 2017 videreføres til 2018. Disse nøgleindikatorer, som understøttes datamæssigt i jobindsats.dk, vurderes at give et dækkende billede af de vigtigste effekter.
Da det er en vanskelig opgave at fastsætte realistiske og samtidig ambitiøse niveauer for effektmålene, har administrationen udarbejdet et forslag til målniveauer. Niveauerne er fastsat ud fra målets aktuelle status, tidligere års udvikling, forventede sæsonudsving, prognoser og kendskab til virksomhedernes efterspørgsel og borgernes sammensætning, samt viden om de iværksatte og påtænkte indsatser i 2018.
Niveaumålene præsenteres som en del af opfølgningen på nøgleindikatorerne (bilag). Under statusbeskrivelsen for hver effektindikator er kort begrundet de overvejelser, som ligger bag forslaget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget beslutter mål og målniveauer jf. ovenfor i forhold til beskæftigelsesindsatsen i 2018.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Godkendt. Opgørelsen af tilkendelser af førtidspensioner udgår som politisk måltal, da der udelukkende er tale om en administrativ budgetindikator.
Venstre foreslår at at måltallet for faldet i antal unge uden uddannelse tredobles, så faldet bliver fra 686 til 626 helårspersoner.

10. Orientering om udvikling i tilgang til førtidspensioner (O)

10.   Orientering om udvikling i tilgang til førtidspensioner (O)

Sagsnr.: 330-2018-26733               Dok.nr.: 330-2018-232095                                          Åbent
Kompetence:
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget har på udvalgsmødet den 9. april 2018 ønsket en orientering om, hvor tilgangen af førtidspensioner kommer fra.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget har mulighed for at drøfte orienteringen og tage den til efterretning.
Vurdering
Udviklingen i tilgangen til førtidspensioner 2014-2017 afspejler i høj grad implementeringen af reformen af førtidspension og fleksjob, som blev iværksat i 2013.
I overensstemmelse med reformens intentioner faldt tilgangen til førtidspension drastisk umiddelbart efter implementeringen. Reformens intentioner var, at flere borgere i stedet skulle have en ekstra afklaring af arbejdsmuligheder via et ressourceforløb. Målet var, at flere borgere hermed kunne tilknyttes arbejdsmarkedet i et af de nye minifleksjob i stedet for førtidspension.
I takt med at stadig flere ressourceforløb stoppede, skete der i 2016 og især 2017 igen en stor stigning i tilgangen til førtidspension. Det skyldtes en naturlig ophobning af sager som konsekvens af reformen, som nu blev afsluttet på samme tid. Samtidig prioriterede det daværende Byråd i Budget 2017, at der skulle ske en lempeligere tilgang til tilkendelse af førtidspension.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Udsat til mødet i juni, jvf. punkt 1

11. Orientering om arbejdet med den kommunale ungeindsats (O)

11.   Orientering om arbejdet med den kommunale ungeindsats (O)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2018-226212                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Social- og Beskæftigelsesudvalget skal tage orienteringen til efterretning.
Baggrund
Udvalgene har ønsket at få en løbende orientering om arbejdet med etablering af FGU og den sammenhængende ungeindsats.
Den 16. april afholdte Børne- og ungeudvalget, Social og beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser et fælles temamøde om den nye sammenhængende kommunale ungeindsats. På temamødet blev udvalgene præsenteret for baggrund, formål, målsætninger, indhold og overvejelser i forbindelse med tilrettelæggelse af ungeindsatsen.
De nye nationale målsætninger for ungeindsatsen indebærer, at:
· Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030
· Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030
Udvalgene havde en række overvejelser og spørgsmål, som fremgår af vedhæftede opsamling (se bilag 1). Et centralt ønske fra udvalgene er at få skabt en baseline for indsatsen. I vedlagte bilag 1 fremgår nogle centrale parametre i forhold til ungeindsatsen i Slagelse Kommune, som kunne danne grundlag for en baseline.
Med afsæt i baseline skal de tre udvalg på kommende møder tage stilling til eventuelle lokalpolitiske målsætninger og strategi for ungeindsatsen.
Tidsplan for processen omkring tilrettelæggelse af ungeindsatsen fremgår af bilag 2.
Retligt grundlag
Forslag til Lov om kommunal indsats for unge under 25 år af 1. februar 2018.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Til efterretning.
Venstre kan ikke tage orienteringen til efterretning, idet det politiske fokus er så langt væk, at der er stor bekymring over, hvad der kommer ud af processen.
Venstre ser fortsat behov for, at der nedsættes et "paragraf 17 stk. 4" udvalg.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Taget til efterretning

12. Børneattester (O)

12.   Børneattester (O)

Sagsnr.: 330-2018-5844                 Dok.nr.: 330-2018-166034                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om de særlige krav til flygtninges børneattester, og de konsekvenser beslutningen har for integrationsarbejdet i Slagelse Kommune.
Baggrund
Udvalget har på udvalgsmøde den 5. marts 2018 udtrykt ønske om en orienteringssag i maj om det anførte i beslutningstema.
Juridisk forhold – Blanke børneattester er et vilkår
Det er et lovkrav, at offentlige forvaltningsmyndigheder indhenter en børneattest hos personer, som påtænkes ansat, hvis arbejdet medfører direkte kontakt med børn under 15 år.
Flygtninge, som kommer til Danmark, har ikke historik på hverken straffe- eller børneattest. Mange flygtningenationer har ikke særskilt lovgivning om børns rettigheder og registrerer derfor ikke kriminalitet af denne karakter. I praksis betyder det, at flygtningenes børneattester altid vil være blanke og uden bemærkninger.
Økonomiudvalgets beslutninger – KL’s efterfølgende vejledning
Økonomiudvalget i Slagelse Kommune har den 14. marts 2016 truffet beslutning om, at
”... Slagelse Kommune kun vil beskæftige flygtninge/emigranter på områder som ikke kræver børneattester. På arbejdssteder hvor der er direkte kontakt med børn under 15 år og dermed lovkrav på, at der skal indhentes børneattester, kan der ikke beskæftiges flygtninge/emigranter, når der ikke kan indhentes børneattester med historik på. Dette vil i et vist omfang besværliggøre integration af flygtninge på arbejdsmarkedet”.
Under samme beslutningspunkt godkendte Økonomiudvalget, at udvalgets ”… beslutningen revurderes, hvis vejledning fra KL eller lovgivningen på området i øvrigt ændres”.
KL offentliggjorde i november 2016, dvs. efter beslutningerne i Økonomiudvalget den 14. marts 2016, inspirationsmateriale om brug af børneattester for flygtninge (jf. bilag). KL oplyser, at stillingtagen på området er blevet mere aktuel som følge af integrationslovændringerne den 1. juli 2016, som bl.a. medførte lovkrav om, at alle flygtninge og familiesammenførte skal i virksomhedsrettet tilbud mindst 15 timer om ugen.
Materialet beskriver reglerne om børneattester og inspirerer til, hvordan det beskyttelseshensyn, der ligger bag børneattester, kan tilgodeses på anden vis og giver eksempler på retningslinjer for ansættelse af flygtninge inden for børne- og ungeområdet.
Retligt grundlag
Børneattestloven, LBK nr. 362 af 2. april 2014 (senere ændret ved LOV nr. 742 af 1. juni 2015), Integrationsloven, LBK nr. 1127 af 11. oktober 2017, samt Lov om Aktiv Socialpolitik, LBK nr. 269 af 21. marts 2017.
Handlemuligheder
Beskæftigelsesudvalget har mulighed for at forholde sig til forvaltningens orientering og indstille til videre behandling i Økonomiudvalget.
Som det fremgår af Økonomiudvalgets beslutninger i marts 2016, har man ikke taget stilling til, hvor længe flygtninge er omfattet af beslutningerne og dermed, hvornår målgruppen ligestilles med andre borgere, ligesom der ikke efterfølgende er taget fornyet stilling til KL’s vejledning fra november 2016.
KL understreger, at brugen af børneattester skal sikre, at kommunerne ikke uforvarende ansætter personer med dom for forbrydelser begået mod mindreårige. Samtidigt oplyser KL, at indhentning af børneattester ikke giver garanti mod, at sådanne forhold ikke foreligger eller kan opstå. Derfor giver det mening at fastlægge en procedure for, hvordan man vil håndtere praktik og ansættelse af flygtninge på børn- og ungeområdet, frem for at lade børneattesten udgøre eneste grundlag for vurdering.
KL’s løsningsforslag indeholder følgende opmærksomhedspunkter:
· Overvej både de muligheder og de udfordringer ansættelse af flygtninge på børn- og ungeområdet kan give i kommunen.
· I skal altid indhente en børneattest, men lad ikke børneattesten stå alene.
· I må ikke stille et absolut krav om, hvor langt børneattesten går tilbage. Der er ikke hjemmel i Børneattestloven til at stille krav til, hvor længe en børneattest skal gå tilbage for at være gyldig.
· Iværksæt procedurer, der både sikrer agtpågivenhed og støtter den, der ansættes, fx:
o Screen formelle og uformelle færdigheder på børn- og ungeområdet.
o Instruer praktikanten/den ansatte grundigt og beskriv opgaver tydeligt og overvej en mentor.
o Informer grundigt og kommuniker åbent til forældre og andre om hvem der ansættes i dagtilbud og skoler.
Vurdering
Det lokalpolitiske vedtagne krav, om at Slagelse Kommune ikke kan beskæftige flygtninge med børneattester uden historik, har gjort det vanskeligt at indsluse kvinder i pædagogiske fag, ligesom flere skolelærere fra Syrien ikke kan gøre brug af deres kompetencer, fx i IGU-stillinger (Integrationsgrunduddannelsen).
Det har ikke været muligt at finde praktikpladser i andre kommuner inden for de nævnte brancher, da nabokommunerne bruger deres offentlige praktikpladser til egne borgere.
Beslutningen har omfattende konsekvenser for målgruppens muligheder på det danske arbejdsmarked, fordi integrationsborgere ikke kan fraflytte den kommune, de er visiteret til i 5 år.
De mest ressourcestærke integrationsborgere, med erfaring inden for lærer- og pædagogområdet, har måtte finde praktik og arbejde inden for andre fag. En stor gruppe af kvinder, som ikke har kunnet indfri arbejdsgivernes ønsker inden for andre brancher, står forsat uden erfaring fra det danske arbejdsmarked.
Administrationen i Center for Arbejdsmarked og Integration vurderer, at det vil medføre en væsentlig ændring i kvindernes muligheder på det danske arbejdsmarked, såfremt Slagelse Kommune indfører et individuelt skøn og ikke lader børneattesten stå alene.
Administrationen anbefaler derfor, at KL’s opmærksomhedspunkter danner grundlag for fastlæggelse af en ny fremadrettet procedure, der både sikrer agtpågivenhed, og samtidig støtter den der ansættes, ved at der;
1) foretages et skøn i hver enkelte konkrete situation med baggrund i personens historik og erfaring,
2) screenes for formelle og uformelle færdigheder på børn- og ungeområdet,
3) gives grundig instruktion i praktikantens/løntilskudsansattes arbejdsopgaver,
4) bruges mentor til praktikant/løntilskudsansatte, herunder krav om at personen ikke opholder sig alene med børn under 15 år, samt
5) gives grundig og åben information til forældre og andre om, hvem der er i praktik/ansættes i kommunens dagtilbud og skoler.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forslaget vil medføre, at flere kvinder bliver selvforsørgende og give besparelse på overførselsindkomster på sigt. Samtidigt vil Slagelse Kommune kunne have gavn af målgruppens to-kulturelle forståelse inden for både lærerfaget og pædagogområdet.
Desuden vil en tidlig indsats for målgruppen medføre, at der fremadrettet vil være mindre tilgang til kontanthjælpsområdet.
Konsekvenser for andre udvalg
Beslutningskompetencen ligger i Økonomiudvalget.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget, såfremt man er enige i sagsfremstillingen, anmoder administrationen om at udarbejde en sag, der kan fremsendes til Økonomiudvalget med henblik på en ændret beslutning om den fremadrettede brug af børneattester.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Godkendt. Venstre udtrykker bekymring for fremtiden ved en ændret beslutning om den fremadrettede brug af børneattester, men følger indstillingen, efter forudsætningen om at forslaget følger loven om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v.

13. Puljeansøgning: Integrations- og beskæftigelsesambassadør (B)

13.   Puljeansøgning: Integrations- og beskæftigelsesambassadør (B)

Sagsnr.: 330-2018-5844                 Dok.nr.: 330-2018-207355                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) udmeldte en ansøgningspulje, som Integration og Netværk har søgt den 3. april. SIRI stiller krav om, at ansøgningen bliver politisk godkendt for at sikre en politisk og ledelsesmæssig forankring i kommunen.
Baggrund
Satspuljepartierne og Regeringen har afsat 61 mio. kr. til indsatsen ”Integrations- og beskæftigelsesambassadører”. Landets kommuner har haft mulighed for at søge om 0,5 mio. kr. årligt til at ansætte en integrations- og beskæftigelsesambassadør i 3 år. SIRI vil i projektperioden understøtte ambassadørens arbejde.
Ambassadøren skal medvirke til at styrke kommunes samarbejde med de lokale virksomheder ved øget støtte til indsatsen med at skabe flest mulige ordinære jobs til flygtninge og familiesammenførte. Det opnås bl.a. gennem succesfulde IGU-forløb, virksomhedspraktikker og job med løntilskud, hvor der er et godt match mellem flygtning og virksomhed. Ambassadøren skal også have fokus på et styrket samarbejde med sprogcenter og medvirke til at udbrede viden om god integration i kommunen og mellem kommunerne.
For at sikre sammenhæng i indsatsen og et særligt fokus på de mere udsatte grupper, skal ambassadøren varetage konkrete opgaver:
· Styrke implementeringen af best practice i opgavevaretagelsen
· Sikre en systematisk vidensformidling internt i kommunen
· Styrke forløbstankegangen i dialogen mellem kommune og virksomheder, fx ved brug af et progressionsværktøj
· Udvikle en målrettet kvindeindsats i kommunen
· Sikre kommunens fokus på at etablere fritidsjob for ungegruppen, som en trædesten ind på arbejdsmarkedet
Projektets primære målgrupper i Slagelse Kommune er familiesammenførte til flygtninge, der er omfattet af integrationsprogram – især kvinder langt fra arbejdsmarkedet og unge i alderen op til 18 år hvis forældre er omfattet af integrationsprogram. Begrundelserne for ønsket om øget fokus på disse to målgrupper er, at der er en overrepræsentation af kvinder på ydelse, ligesom det er vigtigt, at unge får en tidlig introduktion til det danske arbejdsmarkedet via fritidsjobs.
For at understøtte indsatsen overfor disse målgrupper har Integration og Netværk i Center for Arbejdsmarked og Integration indsendt ansøgning samt budgetskema (jf. bilag).
Der forventes svar, på om Slagelse Kommune er blandt de ca. 35 kommuner der tildeles midler, senest primo juni.
Retligt grundlag
Integrationsloven, LBK nr. 1127 af 11. oktober 2017.
Handlemuligheder
Det er et krav, at projektansøgningen bliver politisk godkendt, for at Slagelse Kommune kan komme i betragtning til puljemidlerne og blive tildelt det samlede beløb på 1,5 mio. over 3 år.
På grund af korte tidsfrister kunne projektansøgningen dog ikke nå at blive udvalgsbehandlet, inden ansøgningsfristen udløb 3. april 2018.
Det er muligt at eftersende en politisk godkendelse. Udvalget kan godkende eller afvise godkendelse af ansøgningen og budgetskema.
Vurdering
For understøtte en særlig indsats og øget fokus overfor den nævnte kvindegruppe og gruppen af unge anbefaler administrationen, at udvalget godkender ansøgningen og budgetskemaet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Projektet har en egenfinansiering på kr. 132.000. Beløbet hjemtages igen ved at blot én kvinde i projektet kommer i arbejde. Udgifter til aktiviteter til målgrupperne forventes afholdt inden for de budgetmæssige rammer i årene 2018-2021. Puljemidlerne vil gå til ansættelse af en projektleder/beskæftigelsesambassadør.
Projektet er en udgiftsneutral mulighed for ekstra fokus på både aktivitetsparate og jobparate kvinder i integrationsprogram samt unge med forældre i integrationsprogram over en 3-årig periode.
Et øget antal af selvforsørgende kvinder vil på sigt medføre mindreforbrug på ydelser.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender den til Udlændinge- og Integrationsministeriet / Styrelsen for International Rekruttering og Integration fremsendte ansøgning af 3. april 2018 og det medfølgende budgetskema.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Godkendt.

14. Kompetenceplan 2018 (B)

14.   Kompetenceplan 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2017-62614               Dok.nr.: 330-2018-225897                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende kompetenceplanen, hvor kommunens opgaver er uddelegeret.
Baggrund
Da der er kommet ny styrelsesvedtægt skal kompetenceplanen opdateres, således at den svarer til den nye udvalgsstruktur. Administrationen har derfor gennemgået den kompetenceplan, som udvalgene drøftede på møderne i marts, således at opgaverne bliver flyttet ud på de nye udvalg. Denne flytning skal godkendes af Byrådet.
Principperne bag kompetenceplanen er vedhæftet som bilag. Bilaget beskriver blandt andet forholdet mellem Styrelsesloven, Styrelsesvedtægten og kompetenceplanen.
Ajourføringen
Forslag til kompetenceplanen var til drøftelse på alle fagudvalg i marts 2018. Ud over opdateringen ifht. ny styrelsesvedtægt er bemærkningerne fra fagudvalgene indskrevet i det nye forslag til kompetenceplan. 
Følgende principper er grundlæggende for kompetenceplanen:
Tværgående politikker er Byrådets kompetence. Det samme gælder overordnede serviceniveauer omfattende alle kommunens borgere. Politikker og serviceniveauer på de enkelte fagområder er udvalgenes kompetence. Det samme gælder udmøntningen af de tværgående politikker i strategier inden for de enkelte fagområder. Opdatering af serviceniveauerne med baggrund f.eks. i ændret lovgivning, hvor der ikke ændres væsentligt på serviceniveauet, er administrationens kompetence, eventuelt med efterfølgende orientering af det relevante fagudvalg.
Indgreb (eller håndhævelse af en fastsat pligt f.eks. tilslutningspligt) er administrationens kompetence med efterfølgende orientering af udvalget i de generelle typer af sager, hvor udvalget måtte ønske det (fordi der er tale om enkeltsagsbehandling med baggrund i en allerede fastlagt ramme).
Støtte fra midler under udvalgets område er udvalgets kompetence (meddelelsen af støtten beror på et skøn), denne kompetence kan eventuelt udøves gennem fastsættelse af retningslinjer, som administrationen forvalter i forhold til enkeltansøgninger.
Retligt grundlag
Beslutning om kompetenceændringer er Byrådets kompetence.
Handlemuligheder
Fagudvalgene kan vælge at komme med yderligere forslag til ændringer.
Byrådet kan vælge ikke at uddelegere kompetencen, som foreslået af administrationen eller udvalgene.
Vurdering
Det anbefales, at de foreslåede ændringer godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Den konstituerede kommunaldirektør indstiller,
1.    at Fagudvalgene indstiller til Byrådet, at Byrådet godkender de foreslåede ændringer,
2.    at Byrådet godkender kompetenceplanen med de foreslåede ændringer fra fagudvalgene og administrationen.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. maj 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Helle Jacobsen (V)
Ann Sibbern (O) og Cecilie Geiker (V) anerkender ikke principperne for ændring af sty-relsesvedtægterne og kan derfor ikke stemme for ændringerne af kompetenceplanen.
Indstillingerne følges.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende: 
Anbefales.
Udvalget ønsker, at principielle sager mv. forelægges udvalget til orientering / beslutning.
Venstre og Dansk Folkeparti anerkender ikke principperne for ændringer af styrelsesvedtægterne, og kan derfor ikke godkende det nye forslag til kompetenceplaner.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende: 
Anbefales.
Venstre anerkender ikke principperne for ændringer af styrelsesvedtægterne, og kan derfor ikke godkende det nye forslag til kompetenceplaner.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Direktøren fremlagde forslag om, at Byrådet tillægges kompetence til at godkende den Sammenhængende Børn og Unge politik.
Venstre (V) og Dansk Folkeparti (O) stemte imod. V og O anerkender ikke principperne og argumenterne for ændring af styrelsesvedtægten.
Socialdemokratiet (A) stemte for.
Forslaget bortfald, da der var stemmelighed.
I forhold til indstillingspunkterne stemte V og O imod. V og O anerkender ikke principperne og argumenterne for ændring af styrelsesvedtægten.
A stemte for.
Udvalget kunne dermed ikke følge indstillingerne.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Godkendt.
Venstre anerkender ikke principperne for ændringer af styrelsesvedtægterne og kan derfor ikke godkende det nye forslag til kompetenceplanen.

15. Affaldssortering i kommunale bygninger (O)

15.   Affaldssortering i kommunale bygninger (O)

Sagsnr.: 330-2018-23917               Dok.nr.: 330-2018-209392                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Ejendomsservice vil orientere udvalget om, at man pr. 1. maj 2018 påbegynder en sortering af affald i kommunale bygninger.
Baggrund
Pr. 1. maj 2018 indføres en øget affaldssortering af husholdningsaffald fra private husstande i Slagelse Kommune. Erhvervsregulativet for affald siger, at kommunale bygninger og institutioner, også er omfattet af denne sortering. Derfor vil Ejendomsservice påbegynde en tilsvarende sortering af affald i alle kommunale bygninger.
Da det drejer sig om mange bygninger og institutioner med specielle behov, vil sorteringen blive rullet ud i etaper.
Ejendomsservice regner med, at udrulningen forløber således:
Administrative bygninger (rådhuse, biblioteker, jobcentre mv.)
Maj-juni 2018
4-5 folkeskoler hvor løsninger testes af
Maj-juni 2018
Daginstitutioner
Maj-Juni 2018
Plejecentre mv.
Juni 2018
Idrætshaller, svømmehaller mv.
Juni 2018
Folkeskoler
August 2018
Det er endnu for tidligt at estimere på hvad den samlede udgift til nye og evt. ekstra affaldsspande mv. bliver.
Den øgede sortering af affald får betydning for stort set alle ansatte og brugere i de kommunale institutioner, da de fremover skal sortere affaldet i flere fraktioner.
Sorteringen får også betydning for det tekniske servicepersonale, samt rengøringspersonalet. Den øgede arbejdsbyrde kan, udover at påvirke vores egne kollegaer, også betyde en øget omkostning de steder, hvor rengøringen er udliciteret.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orientering til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den nye affaldssortering kan medføre en øget udgift i de bygninger, hvor rengøringen er udliciteret, da rengøringspersonalet pålægges ekstra opgaver.
Konsekvenser for andre udvalg
En lignende sag har været på dagsorden i Erhvervs- og Teknikudvalget d. 6. april, hvor udvalget besluttede, at sagen skulle fremsendes til øvrige relevante fagudvalg.
Indstilling
Centerchefen for Center for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Taget til orientering.

16. Punkter til kommende møder (O)

16.   Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2018-222978                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder i 2018.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt til behandling på udvalgets kommende møder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte eventuelle punkter til behandling eller orientering på de kommende møder.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Godkendt. Sag om efterværn tages op på mødet i august.