12. Børneattester (O)
12. Børneattester (O)
Sagsnr.: 330-2018-5844 Dok.nr.: 330-2018-166034 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om de særlige krav til flygtninges
børneattester, og de konsekvenser beslutningen har for integrationsarbejdet i
Slagelse Kommune.
Baggrund
Udvalget har på udvalgsmøde den 5.
marts 2018 udtrykt ønske om en orienteringssag i maj om det anførte i
beslutningstema.
Juridisk forhold – Blanke
børneattester er et vilkår
Det er et lovkrav, at offentlige
forvaltningsmyndigheder indhenter en børneattest hos personer, som påtænkes
ansat, hvis arbejdet medfører direkte kontakt med børn under 15 år.
Flygtninge, som kommer til
Danmark, har ikke historik på hverken straffe- eller børneattest. Mange
flygtningenationer har ikke særskilt lovgivning om børns rettigheder og
registrerer derfor ikke kriminalitet af denne karakter. I praksis betyder det,
at flygtningenes børneattester altid vil være blanke og uden bemærkninger.
Økonomiudvalgets beslutninger –
KL’s efterfølgende vejledning
Økonomiudvalget i Slagelse Kommune
har den 14. marts 2016 truffet beslutning om, at
”... Slagelse Kommune kun vil
beskæftige flygtninge/emigranter på områder som ikke kræver børneattester. På
arbejdssteder hvor der er direkte kontakt med børn under 15 år og dermed
lovkrav på, at der skal indhentes børneattester, kan der ikke beskæftiges
flygtninge/emigranter, når der ikke kan indhentes børneattester med historik på.
Dette vil i et vist omfang besværliggøre integration af flygtninge på
arbejdsmarkedet”.
Under samme beslutningspunkt
godkendte Økonomiudvalget, at udvalgets ”… beslutningen revurderes, hvis
vejledning fra KL eller lovgivningen på området i øvrigt ændres”.
KL offentliggjorde i november 2016,
dvs. efter beslutningerne i Økonomiudvalget den 14. marts 2016,
inspirationsmateriale om brug af børneattester for flygtninge (jf. bilag). KL
oplyser, at stillingtagen på området er blevet mere aktuel som følge af
integrationslovændringerne den 1. juli 2016,
som bl.a. medførte lovkrav om, at alle flygtninge og familiesammenførte skal i
virksomhedsrettet tilbud mindst 15 timer om ugen.
Materialet beskriver reglerne om
børneattester og inspirerer til, hvordan det beskyttelseshensyn, der ligger bag
børneattester, kan tilgodeses på anden vis og giver eksempler på retningslinjer
for ansættelse af flygtninge inden for børne- og ungeområdet.
Retligt
grundlag
Børneattestloven, LBK nr. 362 af 2.
april 2014 (senere ændret ved LOV nr. 742 af 1. juni 2015), Integrationsloven, LBK nr.
1127 af 11. oktober 2017, samt Lov om Aktiv
Socialpolitik, LBK nr. 269 af 21. marts 2017.
Handlemuligheder
Beskæftigelsesudvalget har
mulighed for at forholde sig til forvaltningens orientering og indstille til
videre behandling i Økonomiudvalget.
Som det fremgår af
Økonomiudvalgets beslutninger i marts 2016, har man ikke taget stilling til,
hvor længe flygtninge er omfattet af beslutningerne og dermed, hvornår
målgruppen ligestilles med andre borgere, ligesom der ikke efterfølgende er taget
fornyet stilling til KL’s vejledning fra november 2016.
KL understreger, at brugen af
børneattester skal sikre, at kommunerne ikke uforvarende ansætter personer med dom
for forbrydelser begået mod mindreårige. Samtidigt oplyser KL, at indhentning
af børneattester ikke giver garanti mod, at sådanne forhold ikke foreligger
eller kan opstå. Derfor giver det mening at fastlægge en procedure for, hvordan
man vil håndtere praktik og ansættelse af flygtninge på børn- og ungeområdet,
frem for at lade børneattesten udgøre eneste grundlag for vurdering.
KL’s løsningsforslag indeholder
følgende opmærksomhedspunkter:
· Overvej både de muligheder og de
udfordringer ansættelse af flygtninge på børn- og ungeområdet kan give i
kommunen.
· I skal altid indhente en
børneattest, men lad ikke børneattesten stå alene.
· I må ikke stille et absolut krav om,
hvor langt børneattesten går tilbage. Der er ikke hjemmel i Børneattestloven
til at stille krav til, hvor længe en børneattest skal gå tilbage for at være
gyldig.
· Iværksæt procedurer, der både sikrer
agtpågivenhed og støtter den, der ansættes, fx:
o Screen formelle og uformelle
færdigheder på børn- og ungeområdet.
o Instruer praktikanten/den ansatte
grundigt og beskriv opgaver tydeligt og overvej en mentor.
o Informer grundigt og kommuniker
åbent til forældre og andre om hvem der ansættes i dagtilbud og skoler.
Vurdering
Det lokalpolitiske vedtagne krav, om
at Slagelse Kommune ikke kan beskæftige flygtninge med børneattester uden historik,
har gjort det vanskeligt at indsluse kvinder i pædagogiske fag, ligesom flere
skolelærere fra Syrien ikke kan gøre brug af deres kompetencer, fx i
IGU-stillinger (Integrationsgrunduddannelsen).
Det har ikke været muligt at finde
praktikpladser i andre kommuner inden for de nævnte brancher, da nabokommunerne
bruger deres offentlige praktikpladser til egne borgere.
Beslutningen har omfattende
konsekvenser for målgruppens muligheder på det danske arbejdsmarked, fordi
integrationsborgere ikke kan fraflytte den kommune, de er visiteret til i 5 år.
De mest ressourcestærke
integrationsborgere, med erfaring inden for lærer- og pædagogområdet, har måtte
finde praktik og arbejde inden for andre fag. En stor gruppe af kvinder, som
ikke har kunnet indfri arbejdsgivernes ønsker inden for andre brancher, står
forsat uden erfaring fra det danske arbejdsmarked.
Administrationen i Center for
Arbejdsmarked og Integration vurderer, at det vil medføre en væsentlig ændring
i kvindernes muligheder på det danske arbejdsmarked, såfremt Slagelse Kommune
indfører et individuelt skøn og ikke lader børneattesten stå alene.
Administrationen anbefaler derfor,
at KL’s opmærksomhedspunkter danner grundlag for fastlæggelse af en ny fremadrettet procedure,
der både sikrer agtpågivenhed, og samtidig støtter
den der ansættes, ved at der;
1) foretages et skøn i hver enkelte konkrete
situation med baggrund i personens historik og erfaring,
2) screenes for formelle og uformelle
færdigheder på børn- og ungeområdet,
3) gives grundig instruktion i
praktikantens/løntilskudsansattes arbejdsopgaver,
4) bruges mentor til
praktikant/løntilskudsansatte, herunder krav om at personen ikke opholder sig
alene med børn under 15 år, samt
5) gives grundig og åben information til forældre
og andre om, hvem der er i praktik/ansættes i kommunens dagtilbud og skoler.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Forslaget vil medføre, at flere kvinder bliver
selvforsørgende og give besparelse på overførselsindkomster på sigt. Samtidigt
vil Slagelse Kommune kunne have gavn af målgruppens to-kulturelle forståelse
inden for både lærerfaget og pædagogområdet.
Desuden vil en tidlig indsats for målgruppen medføre, at der
fremadrettet vil være mindre tilgang til kontanthjælpsområdet.
Konsekvenser
for andre udvalg
Beslutningskompetencen ligger i Økonomiudvalget.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget, såfremt man er enige i
sagsfremstillingen, anmoder administrationen om at udarbejde en sag, der kan
fremsendes til Økonomiudvalget med henblik på en ændret beslutning om den
fremadrettede brug af børneattester.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:
Helle Blak (F)
Godkendt. Venstre udtrykker bekymring for fremtiden ved en
ændret beslutning om den fremadrettede brug af børneattester, men følger
indstillingen, efter forudsætningen om at forslaget følger loven om forbud mod
forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v.