Social- og Beskæftigelsesudvalget (2018-2021) – Referat – 4. juni 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2018-262919                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Godkendt med ændringsforslag som følger:
Thomas Clausen (Ø) foreslår, at pkt. 7 udsættes til næste møde, da bilag mangler.
Udvalget foreslog, at serviceramme til FØP behandles under Pkt. 3 Økonomiopfølgning.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2018-262926                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
a. Udvalgsformanden
b. Udvalgets medlemmer
c. Erhvervs- & Arbejdsmarkedsdirektør
a. Orientering om centerledelsen i CAI
d. Børn- & Ungedirektør
e. Centerledelsen for Arbejdsmarked & Integration
a. Integrationsområdet – Status pr. 4. maj 2018
b. Nøgletal – diverse statistikker for beskæftigelsesområdet
c. Effektindikatorer på Jobcenter Slagelses beskæftigelsesindsats
d. Udsendt af Danmark:
Udsendt af Danmark underbygger strategien ved at vise anerkendelse overfor alle de lokale krigsveteraner, som har været udsendt siden 1948.
Udsendt af Danmark er en national event om Danmarks internationale tjenester siden 1948, og der vil være fokus på at formidle en unik dansk militær-, kultur- og samfundshistorie.
Der er særlig fokus på garnisonsbyerne, der af naturlige grunde har mange udsendte.
Udsendt af Danmark vil derfor bidrage med viden og information, og ikke mindst vise anerkendelse overfor de veteraner, der har været udsendt, men også overfor deres familier.
Det drejer sig om alle veteraner, der har være udsendt i internationale missioner, såsom soldater, politi, beredskabsfolk, sygeplejersker osv.
e. Orientering om konference om ungeindsatsen den 19. september 2018:
Den 19. september 2018 kl. 13.00 – 16.00 planlægger Center for Skole i samarbejde med Jobcenteret, Børn og Familie og Socialpsykiatri en konference om den sammenhængende ungeindsats.
Formålet med konferencen er, at involvere aftagere og eksterne interessenter i arbejdet med at kvalificere den fremadrettede ungeindsats.
Deltagere ved konferencen er ungdomsuddannelserne, lokale virksomheder, interesseorganisationer, ledere og nøglemedarbejdere fra fagområderne samt de tre fagudvalg – Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Invitation med nærmere information og program udsendes primo juni. Udvalgene inviteres også i deres Outlook kalender.
Herudover planlægges der med følgende overordnede aktiviteter i forbindelse med ungeindsatsen:
Ultimo maj 2018
 
Primo juni
Medio august
Medio september
Ultimo september
Ultimo september
Primo oktober
Primo november
Ultimo november
Primo november
 
 
Ultimo november
Primo december
Primo december
Medio december
Jan 2019
 
Jan 2019
Jan 2019
Jan-juni 2019
· Oplæg til rammesætning (målgruppe, baseline og lokalpolitiske mål) for ungeindsatsen er udarbejdet
· Oplæg til rammesætning er politisk besluttet
· Inspirationsworkshop for medarbejder- og lederrepræsentanter er afholdt
· Konference for aftagere, interesseorganisationer, politikere mfl. afholdt
· 2-3 modeller for tilrettelæggelse af ungeindsatsen er udarbejdet
· Oplæg til organisering af uddannelsesvejledningen er udarbejdet
· Tilrettelæggelse af ungeindsatsen er politisk besluttet
· Organisering af uddannelsesvejledningen er politisk besluttet
· Oplæg til udmøntningsstrategi for ungeindsatsen er udarbejdet
· Oplæg til udmøntning er udarbejdet, herunder koordinering af indsatser, økonomimodeller, procedurer, samarbejdsaftaler og kompetenceudviklingsplan
· Oplæg til udmøntning er administrativt besluttet
· Udmøntningsstrategi for ungeindsatsen er politisk besluttet
· It system til uddannelsesplanen er valgt
· Implementeringsworkshop for medarbejdere og ledere i ungeindsatsen
· Opstart af tværpolitisk følgegruppe og revitalisering af uddannelsesrådet som følgegruppe
· Etablering af implementeringsunderstøttelse/sekretariat
· Implementering af it-systemer
· Implementering og opstart af ungeindsats, kompetenceudvikling, målgruppevurdering til FGU
f. Centerchefen for Børn & Familie
g. Centerchefen for Kultur, Fritid & Borgerservice
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Godkendt.
Ad. c. Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør orienterer om ledelseskommisoriet i overgangsperioden.
Ad. e. a. Centerledelsen orienterer om en stigning i familiesammenføringer fra 2017. Samme tendensen anslås at fortsætte i 2018 og 2019.
Ad. e. b. Ali Yavuz (S) ønsker at få sekmenteret statistik på de enkelte forsørgelsesområder, som det tidligere har været vist.
Ad. e. c. Christoffer Trung (V) forslår, at der arbejdes mere ift. netværksdannelse for de ledige.
Ad. d. e. Orientering om 'Udsendt af Danmark' og aktivitetens sammenhæng med veteranstrategien. Helle Blak (F) ønsker fremadrettet, at det blver synligt hvordan aktiviteter fremkommer.

3. Månedlig økonomiopfølgning ultimo marts 2018 - SBU (O)

3.     Månedlig økonomiopfølgning ultimo marts 2018 - SBU (O)

Sagsnr.: 330-2018-25023               Dok.nr.: 330-2018-211088                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
På baggrund af tidligere beslutning om at følge udviklingen på arbejdsmarkedsområdet tæt fremlægges den månedlige økonomiopfølgning – ultimo marts 2018.
Det samlede resultat for driften pr. ultimo marts 2018 viser et forventet mindre forbrug på 16,8 mio. kr., hvilket svarer til ca. 1,5 mio. kr. mindre end tidligere opfølgning. Årsagen til dette er en større forventet udgift til § 85, end tidligere.
Hovedoversigt
(1.000 kr.)
Serviceudgifter
Overførsels-udgifter
Anlæg
Samlet
Forebyggende indsats for ældre og handicappede
-11.335      
            -  
            -  
-11.335      
Center for Børn og Familie
-3.100      
4.700      
            -  
1.600    
Jobcenter, Forsikrede ledige
1.105       
-177      
            -  
928      
Jobcenter, ekskl. Forsikrede ledige
          
25.641      
            -  
25.641      
Samlet mer-/mindreforbrug
-13.330
30.164
0
16.834
Merforbrug = -
Mindreforbrug = +
Bilag angiver nærmere specifikation af forbruget.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der skal udarbejdes handleplaner ved forventet merforbrug på over 100.000 kr. Handleplaner forelægges fagudvalg til godkendelse i forbindelse med budgetopfølgninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Den månedlige økonomiopfølgning ultimo marts tages til orientering
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Godkendt med følgende bemærkninger:
Thomas Clausen (Ø) foreslår, at der skabes retvisende budget ift. FØP og at det lægges op til behandling på augustmødet.
Udvalget ønsker, at der samlet ses på konsekvenser af, at flytte flere til FØP, herunder hvilke yderligere ressourcer der bruges ift. den enkelte borger og de enkelte målgrupper. Udvalget ønsker, at der til augustmødet skal fremgå tal fra sammenlignlige klyngekommuner.

4. Orientering om forslag til Råderumskataloget (O)

4.     Orientering om forslag til Råderumskataloget (O)

Sagsnr.: 330-2018-31789               Dok.nr.: 330-2018-271009                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om, hvilke forslag der sendes videre i budgetprocessen.
Baggrund
På Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde den 7. maj 2018 ønskede udvalget en orientering om, hvilke besparelsesforslag, der er videresendt fra Center for Arbejdsmarked og Integration i forbindelse med Råderumskataloget.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Tages til orientering med bemærkning om at:
Udvalget ønsker en orientering efter arbejdsmiljøtstilsynets (AT) besøg den 25.  og 26. juni 2018, når der forligger et svar fra AT.
Udvalget ønsker, at der kigges på investeringsmodeller ift. forslagene til råderumskataloget.
Udvalget ønsker at der arbejdes videre med forslagene ift. efterværn.

5. Orientering om Flere Skal Med (O)

5.     Orientering om Flere Skal Med (O)

Sagsnr.:                                           Dok.nr.: 330-2018-263145                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget har bedt om en orientering om Projekt Flere Skal Med.
Baggrund
Flere Skal Med er et 2-årigt projekt under STAR (Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering), som er støttet af satspuljemidlerne.
Formålet med initiativet er først og fremmest at hjælpe de borgere, hvor langvarig sygdom er en forhindring for arbejde. Er borgeren i målgruppen for ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension, skal borgerens sag forberedes til rehabiliteringsteamet. For de øvrige borgere skal der igangsættes en individuel og helhedsorienteret indsats, hvor målet er at flest mulige opnår helt eller delvist fodfæste på arbejdsmarkedet i form af ordinære timer.
Retligt grundlag
Lov om en Aktiv Beskæftigelsesindsats.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Slagelse Kommune har modtaget i alt 4,9 mio. kroner til projektet fra STAR.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Godkendt.
Udvalget ønsker punktet genoptaget med et samlet budget på 'Flere skal med projektet' som bilag.

6. Orientering om brugen af lægeerklæringer (O)

6.     Orientering om brugen af lægeerklæringer (O)

Sagsnr.: 330-2018-31537               Dok.nr.: 330-2018-268913                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Orientering om brugen af lægeerklæringer.
Baggrund
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget havde på mødet den 5. februar 2018 under punkt 6 en opfølgning på Analyser af Velfærdsområderne. I den forbindelse ønskede udvalget en sag om brugen af lægeerklæringer.
På mødet den 9. april fik udvalget en oversigt over antal og økonomi til de forskellige typer lægeattester.

Udvalget udsatte sagen til mødet i juni, idet man ønsker en opgørelse over hvor mange sager, der ikke kommer til umiddelbar behandling fordi lægeerklæringerne er blevet for gamle.
På nedenstående oversigt kan man se hvor mange LÆ265 der er blevet genindhentet på samme borger, pga. forældelse:
Genindhentning af LÆ265
2016
2017
Fastholdelse
6 sager
8 sager
Opkvalificering
6 sager
7 sager
Unge
11 sager
0 sager
Total
23 sager (2,8) %)
15 sager (2,6 %)
Læ265 i alt
816 sager
587 sager
Internt i Center for Arbejdsmarked og Integration er der en retningslinje om, at Læ265 skal fornyes efter 9 mdr. Øvrige lægeattester forældes ikke. Årsagen til at Læ265 bliver forældet er oftest, at de bliver indhentet for tidligt, inden sagen er belyst tilstrækkeligt til at komme for rehabiliteringsteamet.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse 996 af 29/06/2016 ”Om rehabiliteringsplan og rehabiliteringsteamets indstilling om ressourceforløb, fleksjob, førtidspension mv.” § 4.
 Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Til efterretning.

7. Orientering om udvikling i tilgang til førtidspensioner (O)

7.     Orientering om udvikling i tilgang til førtidspensioner (O)

Sagsnr.: 330-2018-26733               Dok.nr.: 330-2018-263903                                          Åbent
Kompetence:
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget har på udvalgsmødet den 9. april 2018 ønsket en orientering om, hvor tilgangen af førtidspensioner kommer fra.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget har mulighed for at drøfte orienteringen og tage den til efterretning.
Vurdering
Udviklingen i tilgangen til førtidspensioner 2014-2017 afspejler i høj grad implementeringen af reformen af førtidspension og fleksjob, som blev iværksat i 2013.
I overensstemmelse med reformens intentioner faldt tilgangen til førtidspension drastisk umiddelbart efter implementeringen. Reformens intentioner var, at flere borgere i stedet skulle have en ekstra afklaring af arbejdsmuligheder via et ressourceforløb. Målet var, at flere borgere hermed kunne tilknyttes arbejdsmarkedet i et af de nye minifleksjob i stedet for førtidspension.
I takt med at stadig flere ressourceforløb stoppede, skete der i 2016 og især 2017 igen en stor stigning i tilgangen til førtidspension. Det skyldtes en naturlig ophobning af sager som konsekvens af reformen, som nu blev afsluttet på samme tid. Samtidig prioriterede det daværende Byråd i Budget 2017, at der skulle ske en lempeligere tilgang til tilkendelse af førtidspension.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Udsat til mødet i juni, jvf. punkt 1
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Udsat til augusmødet.

8. Godkendelse af medlemmer til - og kommissorium for Lokalt Arbejdsmarkedsråd - LAR - § 17, stk. 4 udvalg (B)

8.     Godkendelse af medlemmer til - og kommissorium for Lokalt Arbejdsmarkedsråd - LAR - § 17, stk. 4 udvalg (B)

Sagsnr.: 330-2018-33624               Dok.nr.: 330-2018-286778                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Godkendelse af kommissorium for Det lokale arbejdsmarkedsråd (LAR) og udpegning af medlemmerne til samme efter indstilling fra berørte organisationer.
Baggrund
Med udgangspunkt i evalueringen af et lignende råd i sidste byrådsperiode besluttede Byrådet i mødet den 26. februar 2018, at oprette et § 17, stk. 4-udvalg inden for beskæftigelsesområdet. Udvalget benævnes Det Lokale arbejdsmarkedsråd (LAR). Byrådet godkendte samtidig at Beskæftigelsesudvalget, nu Social- og beskæftigelsesudvalget, efterfølgende skulle godkende kommissorium og medlemmer til LAR.
Center for Arbejdsmarked og Integration, som varetager sekretariatsbetjeningen for rådet, har indhentet forslag til medlemmer fra berørte organisationer. Nedenstående personer er indstillet:
Formanden fra Social- og Beskæftigelsesudvalget Thomas Clausen (Ø)

Næstformand fra Social- og Beskæftigelsesudvalget
Sofie Janning (A)

Repræsentant fra arbejdsgiverforeninger under DA, der bredt
repræsenterer de lokale virksomheder – Slagelse
Micael Duncan

Repræsentant fra arbejdsgiverforeninger under DA, der bredt
repræsenterer de lokale virksomheder -  Korsør Hans-Jørn Andersen

Repræsentant fra arbejdsgiverforeninger under DA, der bredt
repræsenterer de lokale virksomheder – Skælskør
Flemming Hansen
3 Repræsentanter fra LO
Annette Elvensøe
Estrid Husen
Mogens Justesen

1 repræsentant fra FTF Per Struwe

1 repræsentant fra AC Henrik Thøger Hagelskjær
1 repræsentant fra ZBC Mette Tram Pedersen
1 repræsentant fra Ungdommens Uddannelsesvejledning Jacob Mortensen
Når der er oprettet en FGU-institution (Forberedende Grunduddannelse) skal der desuden vælges 1 repræsentant fra denne.

Derudover har LAR mulighed for, efter indstilling fra Rådets egne medlemmer, at udpege op til 2 repræsentanter fra relevante lokale afdelinger/foreninger.
Retligt grundlag
I henhold til Lov om kommunernes styrelse, LBK nr. 186, § 17, stk. 4, har Byrådet i Slagelse Kommune den 27. oktober 2014 nedsat § 17, stk. 4-udvalget – Lokalt Arbejdsmarkedsråd (LAR). I Byrådets beslutning er sammensætning og antallet af rådets medlemmer fastsat
Byrådet har uddelegeret kompetencen til udpegning af medlemmer, på baggrund af indstillinger fra organisationerne m.v. til LAR til Beskæftigelsesudvalget, som pr. 26 marts 2018 betegnes Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udgiften holdes inden for budgettets rammer på konto 6 om Kommissioner, råd og nævn.
Ansvaret for sekretariatsbetjeningen pålægges Center for Arbejdsmarked og Integration.
Der ydes ikke mødediæter og kørselsgodtgørelse.
Konsekvenser for andre udvalg
Et lokalt arbejdsmarkedsråd vil være rådgivende i forhold til Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender rådets sammensætning.
2.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender kommissoriet for LAR 
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Til orientering.
Ad. 1. Kommisoriet ændres således, at LAR udvides med 4 pladser som udvalget udpeger, og at LAR dermed ikke har mulighed for at udpege to de ekstra repræsentanter.
Ad. 2. Udvalget ønsker LAR suppleret med en repræsentant fra Slagelse Erhvervscenter, en fra Slagelse Erhvervsråd, en fra Handicaprådet og en medarbejderrepræsentant fra Arbejdsmarkedsområdet.

9. Beslutning af målgruppe, målsætning og baseline for den kommunale ungeindsats (B)

9.     Beslutning af målgruppe, målsætning og baseline for den kommunale ungeindsats (B)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2018-268176                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
De tre fagudvalg skal godkende målgruppe, baseline og lokalpolitisk målsætning for den sammenhængende ungeindsats.
Baggrund
De tre fagudvalg havde i midten af april et temamøde om den kommunale sammenhængende ungeindsats. Her blev målgruppen for ungeindsatsen blandt andet drøftet, og der blev efterspurgt en kommunal baseline samt lokalpolitiske målsætninger. På udvalgenes møder i maj blev den lokale baseline på de to nationale målsætninger præsenteret, og der blev fremlagt andre mulige parametre i en lokal baseline.
Projektgruppen, der består af repræsentanter fra Jobcenter, UU, Skole, Handicap og socialpsykiatri, rusmiddel samt Børn og Familie, har på baggrund heraf udarbejdet forslag til:
· målgruppe for ungeindsatsen
· lokalpolitisk målsætning for ungeindsatsen
· kommunal baseline for ungeindsatsen
Målgruppe for ungeindsatsen
I lovforslaget om den kommunale ungeindsats er målgruppen defineret som unge under 25 år.
Projektgruppen anbefaler, at målgruppe for ungeindsatsen er alle unge fra 7. klasse til 29 år, som ikke har de personlige, sociale eller faglige kompetencer, der skal til for at komme i gang med og fastholdes i ordinær uddannelse eller beskæftigelse. Formålet med at afgrænse målgruppen sådan er at understøtte og sikre:
· en forebyggende indsats allerede fra 7. klasse, sådan at unge i målgruppen opspores tidligt og indsatser, der skaber en positiv progression, kan iværksættes, så de unge kan komme i uddannelse eller beskæftigelse  
· fokus på overgangen mellem grundskole og ungdomsuddannelse
· mulighed for at unge i målgruppen kan få én gennemgående kontaktperson fra 7. klasse til 29 år
· én sammenhængende uddannelsesplan for den enkelte unge og samlet fokus på uddannelse og beskæftigelse i og på tværs af alle fagområder
· den lovgivningsmæssigt bestemte fokus på uddannelse og beskæftigelse i beskæftigelseslovgivning til og med 29 år
· ejerskab og ansvar i forhold til at løfte opgaven på tværs af alle relevante fagområder
· alle relevante fagområder i forhold til at få flest mulige unge i uddannelse eller beskæftigelse deltager i ungeindsatsen (mindske snitflader)
Lokalpolitisk målsætning
De nye nationale uddannelsespolitiske målsætninger er:
· Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030
· Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030
Projektgruppen anbefaler, at de nationale målsætninger suppleres med en lokalpolitisk målsætning, der både sætter fokus på den tidlige, forebyggende indsats fra 7. klasse og overgangen til ungdomsuddannelse. Det fremgår af ’Aftale om bedre veje til uddannelse og job’, at unge, der ikke kommer i gang med en ungdomsuddannelse direkte efter grundskolen har sværere ved at få fodfæste i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. På baggrund heraf anbefaler projektgruppen følgende lokalpolitiske målsætning (se baseline under næste afsnit):
· Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6 % i 2025 og 5 % i 2030
Baseline
Baseline for de nationale målsætninger og forslaget til den lokalpolitiske målsætning fremgår af nedenstående tabeller.
Nationale målsætninger:
 
Andel af ungdomsårgang 2016, som forventes at få mindst en ungdomsuddannelse inden de er 25 år, dvs. 8 år efter 9. klasse[1]
Antal unge uden tilknytning til uddannelse og arbejdsmarked[2]
Andel af kommunes unge uden tilknytning til uddannelse og arbejdsmarked2
Kommunes andel af landets unge uden tilknytning til uddannelse og arbejdsmarked2
Slagelse
81 %
910
9,2 %
1,9 %
Hele landet
84 %
48.490
7,0 %
100,0 %
Andel unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse3:
 
Forberedende uddannelse
Beskæftigelse (deltid/fuld tid)
Andet
Ikke i gang med noget
Total
Slagelse
36
2,7 %
15
1,1 %
11
0,8 %
29
2,2 %
91
6,8 %
[1] Data er fremskrevne værdier baseret på kommuneprofilmodel 2016. Kommune er bopælskommune i 9. klasse.
2 Unge uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked er defineret som unge, der: ikke har en ungdomsuddannelse, ikke er i gang med en ordinær fuldtidsuddannelse, ikke går på produktionsskole, ikke er i arbejde over 18 timer og ikke er på førtidspension eller SU.
3 Unge, der ikke er startet direkte på ungdomsuddannelse efter 9. eller 10. klasse er defineret som unge, der:
er i gang med forberedende grunduddannelse (produktionsskole, AVU, EGU, KUU), er i beskæftigelse, er i gang med andre aktiviteter (fx afsoning) eller ikke er i gang med noget. Data er trukket pr 1/10 2017, dvs. 3 måneder efter afslutning af 9. eller 10. klasse.
Retligt grundlag
Forslag til Lov om kommunal indsats for unge under 25 år a 1. februar 2018.
Handlemuligheder
Udvalgene kan godkende forslag til målgruppe, baseline og lokalpolitisk målsætning som det foreligger.
Udvalgene kan foreslå ændringer til forslagene til målgruppe, baseline og lokalpolitisk målsætning.
Vurdering
Administrationen vurderer at den foreslåede målgruppe, baseline og lokalpolitisk målsætning indfrier de ønsker udvalgene har givet udtryk for på temamødet i april.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen behandles sideløbende i de tre udvalg.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller,
1.    at Udvalgene for Børn og Unge, Specialiserede Borgerindsatser samt Handicap og Socialpsykiatri godkender målgruppe, baseline og lokalpolitisk målsætning for ungeindsatsen
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Godkendt at
* målgruppen for ungeindsatsen er alle unge fra 7. klasse til 29 år, som ikke har de personlige, sociale og faglige kompetencer, der skal til for at komme i gang med og fastholdes i ordinæruddannelse eller beskæftigelse.
* de nationale uddannelsespolitiske målsætninger godkendt og suppleret med et lokalt mål, hvorefter andelen af unge, der ikke er startet på en ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2015 og 5% i 2030.
* baseline for de nationale og lokalt mål godkendt som beskrevet.
Der udarbejdes en detaljeret procesplan for de kommende politiske beslutninger der udsendes til udvalget inden sommerferien.
Udvalget anmoder om en konkret handleplan med angivelse af del mål startende i 2018, tidsplaner og organisering der understøtter sammenhæng.
(V) kan ikke stemme for denne sag. Der mangler fokus, samt en samlet drøftelse med alle interessenter om den tværgående ungeindsats, samt FGU. Uden en samlet plan, med inddragelse og åbenhed, giver det usikkerhed for alle involverede.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Godkendt.
Ad. 1 Indstillingen ændres således, at Social- og Beskæftigelsesudvalget nævnes i indstillingen.
V og O ønsker de nationale mål indskrevet således, at de understøtter de lokale politiske mål.
Udvalget ønsker konkrete handlinger beskrevet med delmål startende i 2018.
Udvalget ønsker forslag til organisering, der understøtter sammenhæng.

10. Punkter til kommende møder (O)

10.   Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2018-263068                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget (SBU) skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder i 2018.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en sagsoversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte eventuelle punkter til behandling eller orientering på kommende møder.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Godkendt.