Social- og Beskæftigelsesudvalget (2018-2021) – Referat – 5. november 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2018-529963                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Udvalget bemærker, at der er brug for at udvalget reflekterer over, hvorledes man bedst bidrager til en positiv udvikling på arbejdsmarkedsområdet, således at udvalget kun behandler konkrete personsager i et læringsperspektiv.
Godkendt.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2018-529974                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Ingen bemærkninger.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Lone Wenzell orienterer om Beskæftigelseministeriets rangliste. Beskæftigelsesministeriets rangliste sættes på til drøftelse på udvalgsmøde i december 2018.

3. Mødeplan 2019 for Social- og Beskæftigelsesudvalget (B)

3.     Mødeplan 2019 for Social- og Beskæftigelsesudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2018-68924               Dok.nr.: 330-2018-553776                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal beslutte mødedage og tidspunkter for udvalgets møder i 2019 – 2021.
Baggrund
Byrådet besluttede på møde den 11. december 2017 en politisk mødekalender for 2018 ud fra princippet om at:
Uge 1: De stående udvalg (fagudvalgene) afholder møde.
Uge 2: Mødefri/plads til temamøder.
Uge 3: Økonomiudvalget afholder møde.
Uge 4: Byrådet afholder møde.
Det foreslås, at samme princip gør sig gældende for årene 2019 – 2021. Vedlagt som bilag er forslag til politisk kalender for perioden 2019 – 2021.
For at sikre koordinationen med ØU, BY og fagudvalgene har Borgmestersekretariatet foreslået, at Social- og Beskæftigelsesudvalgets møder placeres den første mandag i hver måned (dog ikke juli). Således afholdes møderne på følgende datoer i 2019:
Mandag den 7. januar 2019 kl. 12.30 – 15.00
Mandag den 4. februar 2019 kl. 12.30 – 15.00
Mandag den 4. marts 2019 kl. 12.30 – 15.00
Mandag den 8. april 2019 – tidspunkt kan aftales – sammenfaldende dato med møde i LAR
Mandag den 6. maj 2019 kl. 12.30 – 15.00
Mandag den 3. juni 2019 kl. 12.30 – 15.00
Mandag den 12. august 2019 kl. 12.30 – 15.00
Mandag den 2. september 2019 kl. 12.30 – 15.00
Mandag den 7. oktober 2019 - tidspunkt kan aftales – sammenfaldende dato med i LAR
Mandag den 4. november 2019 kl. 12.30 – 15.00
Mandag den 2. december 2019 kl. 12.30
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 20, stk. 1 – kommunens anliggender styres af Byrådet.
Handlemuligheder
Udvalget kan videreføre mødekadencen fra 2018 til 2019 – 2021 eller beslutte en anden mødestruktur.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at den stående mødestruktur vedtages, idet det så vil være muligt at lave booking af møder for resten af byrådsperioden.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter at fortsætte den foreslåede mødestruktur.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Godkendt.

4. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

4.     Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

Sagsnr.: 330-2018-38133               Dok.nr.: 330-2018-526736                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på de politiske mål, der er politisk udpeget som de vigtigste i Beskæftigelsesplan 2018 samt øvrige ønskede nøgletal.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter løbende status for at iværksætte eventuelle tiltag, der kan forbedre resultaterne.
Vurdering
Administrationens vurdering og forklaring på udviklingen for de enkelte efffektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen fremgår af bilag, herunder sammenligning til landsplan og klynge.
Den overordnede udviklingstendenser er:
· Borgere i den arbejdsdygtige alder på kommunal forsørgelse falder mindre end i sammenligningsgrundlag gennem de seneste år
· Jobcentrets samarbejdsgrad med virksomheder i Slagelse Kommune udviser samme stabile tendens som i sammenligningsgrundlag
· Fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere med bopæl i Slagelse Kommune har været stagneret, men siden marts 2018 følger Slagelse igen tilnærmelsesvis udviklingen i sammenligningsgrundlag
· Bruttoledigheden er gennem det seneste år faldet mindre end i sammenligningsgrundlag, men der er positive tendenser siden maj 2018
· Langtidsledigheden er steget gennem det seneste år, men følger samme tendens som sammenligningsgrundlag
· Andel flygtninge og familiesammenførte i beskæftigelse er steget gennem det seneste år. Det positive spænd til sammenligningsgrundlag er mindsket.
· Unge uden en uddannelse (uddannelseshjælp) er faldet gennem det seneste år. Siden årsskiftet har tendensen været dårligere end i sammenligningsgrundlag. Dog er der igen sket et kraftigt fald i forbindelse med uddannelsesstart, som er større end i sammenligningsgrundlag og som er fastholdt i september.
· Langtidsforsørgede personer er ligesom i sammenligningsgrundlag overordnet set stagneret gennem det seneste år.
En vigtig forklaringsfaktor på forskelle til sammenligningsgrundlag er, at antallet af lokale arbejdspladser (lønmodtager) i samme periode er faldet 0,23 %, mens antallet er steget 1,29 % på landsplan.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Orientering om nøgletal drøftes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Drøftet.

5. Budgetopfølgning 4 for 2018 - SBU

5.     Budgetopfølgning 4 for 2018 - SBU

Sagsnr.: 330-2018-58224               Dok.nr.: 330-2018-490693                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug i 2018 skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde.
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender handleplaner og budgetopfølgning 4, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2018 at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 21,958 mio. kr. Årsagen er hovedsageligt mindreudgifter til Førtidspension, kontanthjælp og dagpenge til forsikrede ledige. Isoleret set på serviceudgifterne ses et merforbrug, som skyldes § 85.
Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Vedlagt er handleplan for § 85 området. For at handleplanen kan følges og der opnås et budget i balance, så skal udvalget godkende omplacering af midler til § 85 fra andre områder i jobcentret. Udvalget kan også vælge ikke at godkende indstillingen, derved opnås ikke et budget i balance og merforbruget på 11,335 mio. kr. overføres forventeligt til næste år.
Dernæst kan udvalget vælge at godkende en indstilling til Økonomiudvalget om at korrigere samtlige områder på udvalgets budgetområde, sådan at der samlet set opnås et budget i balance, dog undtages løntilskud til forsikrede ledige.
Vurdering
Administrationen anbefaler at omplacering af midler til § 85 godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der indstilles omplaceret 11,335 mio. kr. fra jobcentrets overførselsudgifter til jobcenter § 85, som er en serviceudgift.
For at bringe balance i budgetter for § 85 i indeværende år, er det noteret i handleplanen for området at denne indstilling gøres ved nuværende budgetopfølgning. Omplaceringen er uden kassevirkning.
Dernæst indstilles en omplacering fra øvrige områder på nær løntilskud til forsikrede ledige, sådan at der opnås et budget i balance samlet set på udvalget. Dette har en positiv kasseeffekt på 10,623 mio. kr.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift (§ 85)
02.01
-11.335
 
 
 
Drift (§ 85)
02.01
11.335
 
 
 
Drift
02-01
-10.623
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
10.623
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren samt Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Budgetopfølgningen 4 for 2018 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
2.    at Omplacering af 11,335 mio. kr. fra overførselsudgifter til § 85 området godkendes og videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
3.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at alle områder bevillingstilpasses til forventet forbrug, dog undtaget løntilskud til forsikrede ledige ansat i kommuner.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Administrationen oplyser, at der er rettelse til bilag 1, hvor det rigtige tal er 21.494.000 på serviceudgifterne i stedet for 23.541.000,-.
I indstillingen på side 6 (Tabel) skal der i kassen stå 21.494.000,- som mindreforbrug i stedet for 10.643.000,-.
Ali Yavuz (A) spørger ind til økonomi på ledighedsydelse - hvilket tal er det rigtige i forhold til tidligere dagsordner. Hvorfor er der så stor afvigelse på ledighedsydelser fra sidste budgetopfølgning? Adminstrationen oplyser, at der har været tilbagereguleringer fra foregående år, ligesom der er forskellige refusioner på borgerne.
Thomas Clausen (Ø) ønsker uddybet note side 4. Administrationen oplyser at konsekvens i det forventede mindreforbrug på førtidpension tilkendt efter 1. juli er, at der er arbejdet med et styrket beskæftigelsesperspektiv som der f.eks. er arbejdet med i projekt Flere Skal Med.
Med ovenstående bemærkninger er indstillingerne godkendt.

6. Udviklingen i ansættelser siden nedlæggelsen af 40 stillinger i maj 2017 (O)

6.     Udviklingen i ansættelser siden nedlæggelsen af 40 stillinger i maj 2017 (O)

Sagsnr.: 330-2018-66802               Dok.nr.: 330-2018-538164                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Der orienteres om udviklingen i nyansættelser og afgange på såvel konto 5, som konto 6 siden maj 2017.
Baggrund
Udvalget har udbedt sig en redegørelse for udviklingen i medarbejdere siden nedlæggelsen af 40 stillinger i maj 2017.
I nedenstående figur ses en oversigt over ændringerne i perioden:
Ansættelser
Tiltrådte
Fratrådte
Nedskæring maj 2017
 -
40
Projektansatte
16
2
Ledere
0
2
Vikarer
5
2
Studentermedhjælpere
4
2
Pulje 8
 -
3
Seniorjobber
7
7
Fastansatte
35
22
 - heraf administrative (konto 6)
1
1
 - heraf indsatsmedarbejdere (konto 5)
19
5
 - heraf delte konto 5/6 (hovedsageligt sagsbehandlere)
15
16
I alt
67
80
Her ses en ændring på i alt 13 ansatte.
Ændringen på 14 projektansatte er midlertidige stillinger og dækket af puljemidler.
Derudover er der en ændring på 3 vikarer, som ligeledes er midlertidige stillinger og en stigning på 2 studentermedhjælpere. Vikarer bruges kun i det omfang det er højst nødvendigt.
De ansatte der skal bemærkes er de fastansatte, her ses en øgning af indsatsmedarbejdere på 14 personer. Det skyldes en omlægning af indsatsstrategien, hvor centret nu arbejder mere virksomhedsrettet. Der er lavet store besparelser på køb af indsatser eksternt, for at kunne ansatte internt. Der er i 2017 lavet en besparelse ved dette på 40 mio. kr. som var en del af budgetforliget.
Derudover er der et fald på 1 ansat, der konteringsmæssigt er delt mellem konto 5 og 6, hvilket betyder, at det er en ansat, der har haft med myndighed at gøre, eller andet administrativt i sit arbejde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at tage sagen til orientering, eller de kan udbede sig uddybende oplysninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Sagen tages til orientering
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Taget til orientering.

7. Revisionsbemærkninger - status (O)

7.     Revisionsbemærkninger - status (O)

Sagsnr.: 330-2018-65870               Dok.nr.: 330-2018-531179                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget anmodede ved udvalgsmødet den 3. september 2018, om at blive præsenteret for de effekter og resultater, der er fremkommet i forhold til håndteringen af revisionens bemærkninger.
Baggrund
Direktionen havde til deres møde den 27. september 2018 udbedt sig en status på opfølgning vedr. revisionens bemærkninger. Det vil være samme status, der nedenfor gives til Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Udviklingen i forhold til den konkrete håndtering af revisionens bemærkninger, lader sig bedst vise via vores ledelsestilsyn. Det er således ikke umiddelbart en mulighed at trække nogle relevante tal og herudfra tale om en effektmåling. De foreløbige resultater lader sig derfor bedst illustrere ved nedenstående status, der skal ses i sammenhæng med ”Redegørelse til revisionsberetning 2, Delberetning for efteråret 2017” præsenteret for Social- og Beskæftigelsesudvalget ved udvalgsmødet den 3. september 2018.
Det skal endvidere bemærkes, at Center for Arbejdsmarked og Integration skiftede fagsystem til Schultz FASIT den 1. marts 2018. Systemet giver mulighed for mere effektiv sagsgang og bedre overbliksbilleder for såvel medarbejdere, ledelse og organisation. På kort sigt har skiftet været ressourcetungt i forhold til implementering og oplæring og forandring af arbejdsgange og rutiner.
På lang sigt vurderes det, at det nye system giver mulighed for forbedret sagsarbejde og øget effektivitet og overblik. Der arbejdes målrettet på at anvende disse muligheder blandt andet med henblik på at komme revisionens bemærkninger i møde.
Status 
1. Af revisionsberetningen konstateres der fejl vedrørende:
(Sygedagpenge)
A. Manglende rettidig opfølgning, B. manglende journalisering i forhold til opfølgningerne, samt C. manglende tydelig begrundelse for undladelse af personlig opfølgning
Området for sygedagpenge (herunder) jobafklaring har som bemærket i forrige redegørelse været opdelt i 2017, men blev lagt sammen igen i afdelingen for Fastholdelse for at sikre en højere faglighed og bedre sagsflow. Efterfølgende har afdelingen fået sin egen leder, hvorved det ledelsesmæssige fokus er styrket markant. Pt. fungerer denne leder også som leder for ressourceforløbsområdet.
Siden efteråret 2017 har afdelingen for Fastholdelse tillige haft en udpeget faglig konsulentfunktion. Denne har igangsat en række læringsprocesser, der skal se på rettidig opfølgning og korrekt journalføring i forbindelse med opfølgninger, herudover også på at arbejde med fyldestgørende dokumentation og tydelig begrundelse for undladelse af personlig opfølgning.
Den faglige konsulent følger allerede nu op på ovennævnte områder, bl.a. ved faste fag- og sagsmøder med sagsbehandlerne.
Rettidighed, journalisering og begrundelser ved manglende personligt fremmøde vil ligeledes indgå i ledelsestilsynet i såvel i fjerde kvartal 2018, som i det nye ledelsestilsyn, der træder i kraft i januar 2019.
I tillæg hertil er der anvendt ressourcer i forhold til at klæde sagsbehandlerne godt på i forbindelse med implementeringen af Schultz FASIT (centrets nye fagsystem) i foråret 2018. Der arbejdes pt. på at optimere systemanvendelse og overbliksbilleder i det nye fagsystem blandt sagsbehandlerne. 
Der er derudover indført retningslinjer ift., at alle forlængelsesafgørelser skal godkendes af en specialistgruppe i afdelingen. Dette for give læring og for at nedbringe forlængelserne og for at se nærmere på hvorfor sagerne trækker ud.
Det vurderes, at ovennævnte forandringer allerede nu har positiv effekt på journalisering i forbindelse med opfølgninger og begrundelse for deres form.
Der er derudover lavet et projekt tidlig indsats pr. 1 oktober 2018, som forsøger at fastholde borgere i job på arbejdspladsen, eller igangsætte en målrettet indsats i deres sag så tidligt som muligt. Det vurderes, at dette vil styrke rettidigheden i centrets opfølgninger på dette område.
(Jobafklaring)
A. Manglende behandling af sager i Rehabiliteringsteamet inden 4 uger, B. Lange tidsintervaller mellem individuel opfølgning herunder forsinket journalisering af afholdte samtaler
Medarbejdergruppen, der sidder med jobafklaringssager er forholdsvis ny, hvorfor ovennævnte faglige konsulent sammen med den nyudpegede leder på området, har fokus på at oplære medarbejderne og øge deres fokus på de lovbestemte retningslinjer for jobafklaringsforløb og journalisering i sagerne med mere.
Der vil i efteråret 2018 blive udarbejdet en plan for den konkrete afvikling af puklen af sager, der ikke er blevet forelagt rehabiliteringsteamet inden for de lovbestemte fire uger. Tillige bliver der udarbejdet en arbejdsgang, der skal sikre at alle jobafklaringssager fremadrettet forelægges rehabiliteringsteamet indenfor de i loven fastsatte fire uger.
Dette vil også indgå i de fremtidige ledelsestilsyn, såvel i fjerde kvartal 2018, som i det nye ledelsestilsyn, der træder i kraft i januar 2019.
I tillæg til ovenstående omrokeres der på medarbejderressourcerne, så der kommer endnu en medarbejder på jobafklaringsområdet.
Forbedringerne er allerede ved at få effekt. Det må dog realistisk forventes, at der vil gå en rum tid inden den eksisterende pukkel af sager og oprydning heri er afviklet, men centret forventer at ovennævnte tiltag vil komme revisionens bemærkninger i møde.
Kontanthjælp).
A. Manglende rettidig opfølgning, B. manglende tilstrækkelig journalføring i forbindelse med den udførte opfølgning, og C. manglende tilbud til tiden for særligt aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere
Centret er begyndt at opkvalificere myndighedssagsbehandlerne for de aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere til at håndtere deres opgaveportefølje mere hensigtsmæssigt. Fokus på denne indsats er særligt en bedre anvendelse af centrets nye fagsystem, dets overbliksbilleder og andre muligheder, med henblik på at højne effektiviteten.
Derudover ses der på at opkvalificere medarbejderne i anvendelse af rehabiliteringsplanen og i anvendelse af rådighedsvurderinger og sanktioner overfor målgruppen. Samlet forventes dette at give luft til at sikre en mere tilfredsstillende journalføring.
I efteråret 2017 oprettede centret et såkaldt ret og pligt tilbud – ”Din vej frem”.
Formålet hermed var blandt andet at sikre rettidige tilbud til kontanthjælpsmodtagere. Der er pt. øget fokus på anvendelse af dette forløb for at sikre rettidige tilbud til borgerne.
I tillæg hertil arbejdes der med at synliggøre den eksisterende tilbudsvifte og de aktuelt tilgængelige pladser heri i forbindelse med opkvalificerings- og overbliksarbejdet i centrets nye fagsystem.  
Derudover arbejdes der forsat med projekt ”Flere skal med”, der forventes at have positiv effekt på sagsbehandlingen på området.
I tillæg hertil er der igangsat en drøftelse i centrets ledelse med henblik på en håndtering af kontanthjælpsområdets udfordringer. Derudover vil tilstrækkelig journalisering, rettidig opfølgning og rettidige tilbud til aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere også indgå i centrets ledelsestilsyn i såvel i fjerde kvartal 2018, som i det nye ledelsestilsyn, der træder i kraft i januar 2019.
Det øgede ledelsestilsyn vurderes at have positiv effekt på journalføring, rettidig opfølgning og den rettidige aktivering af kontanthjælpsmodtagerne. 
(Ressourceforløb)
A. Lange tidsintervaller mellem individuel opfølgning herunder forsinket journalisering af afholdte samtaler, samt B. mangler i de udarbejdede indsatsplaner
Sagsbehandlerne på ressourceforløb har siden marts 2018 været en del af projekt ”Tværgående Indsats – Ressourceforløb” (TVIR), hvor fokus er på at nedbringe sagsmængden for bl.a. at øge tiden til den individuelle opfølgning, dertilhørende journalisering og udarbejdelse af og opfølgning i forhold til indsatsplanerne.
I tillæg hertil er der indført personlige dialogmøder med medarbejderne hvor der ses på rettidighed, placeringer og indsatsplaner. Samtidigt er der indført fælles fagmøder for styrket læring. Revisionens punkter vil løbende indgå i ledelsestilsynet i såvel i fjerde kvartal 2018, som i det nye ledelsestilsyn, der træder i kraft i januar 2019.
Det er forvaltningens vurdering, at tilføjelsen af ressourcer og det øgede fokus på området allerede nu har ført til kortere tidsintervaller mellem opfølgningerne, og journaliseringen sker i umiddelbar forlængelse af opfølgningen. Det vurderes, at disse forbedringer vil øges med tiden.
Derudover har tiltaget også ført til begyndende forbedringer i indsatsplanerne. Det må dog forventes, at den oparbejdede pukkel af arbejde i forhold til disse planer tager længere tid.
1. Derudover gives der i beretningen anbefalinger vedrørende:
At alle kvalitetskontroller foretages som besluttet, herunder at der udarbejdes konklusioner for hvert sagsområde hvorpå der er udført kontrol, og at det samlede materiale arkiveres.
En forbedring og øget strukturering af ledelsestilsynet fremgår både som et behov og en løsning i forhold til flere af de områder, som revisionen bemærker på.
Arbejdet i forhold til denne forandring er igangsat, men grundet ovennævnte ledelsesmæssige forandringer forventes det fulde ledelsestilsyn først at kunne træde fuldt i kraft pr. 1 januar 2019.
Indtil da forsættes med den og de eksisterende model(ler) for ledelsestilsyn.
Der er dog allerede nu øget fokus på ledelsestilsynene og deres indhold. Det er centrets vurdering, at de kommende forandringer vil komme en lang række af revisionens bemærkninger i møde.
At der tilrettelægges en kontrol af udbetalinger til alternative modtagere i de afdelinger, der anvender udbetalingssystemer med adgang til udbetaling til alternative modtagere.
Det kommende ledelsestilsyn, der skal træde i kraft den 1. januar 2019 vil ligeledes indeholde en kontrol af udbetalinger til alternative modtagere, som revisionen har anbefalet.
For at komme revisionens bemærkninger i møde allerede i nærværende år, pågår der pt. en gennemgang af alle alternative modtagere.
At ”arbejdet med Min Plan generelt set kan forbedres så planen anvendes som et dynamisk værktøj både i sager hvor der gives konkret tilbud, men også i sager hvor der iværksættes en indsats for at borger kan blive i stand til at deltage i tilbud på sigt. Det er oplyst, at der fremover ved ledelsestilsynet vil være øget fokus på arbejdet med Min Plan, herunder vurdering på metoden for anvendelsen af Min Plan.”
Min Plan og anvendelse heraf vil indgå i de fremtidige ledelsestilsyn, der forventes at træde i kraft i januar 2019.
Retligt grundlag
Lov om aktiv beskæftigelse.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Taget til efterretning.

8. Fleksjob, mini-fleksjob og førtidspensioner (O)

8.     Fleksjob, mini-fleksjob og førtidspensioner (O)

Sagsnr.: 330-2018-61438               Dok.nr.: 330-2018-527744                                          Åbent
Kompetence: Social- og beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Administrationen orienterer om økonomien der er forbundet med fleksjob, minifleksjob og Førtidspension og reglerne for tildeling heraf.
Baggrund
På baggrund af initiativsag fra Ali Yavuz (A) vedr. fleksjob, der var på Social- og Beskæftigelsesudvalget d. 1. oktober 2018 og efterfølgende seminar for udvalget d. 2. oktober, hvor emnet fleksjob, minifleksjob og førtidspension blev drøftet, gives her en uddybning af den oplyste økonomi i tidligere sag, samt en beskrivelse af de muligheder der ligger i gældende lov på området.
Emnerne i denne sag berøres i beskæftigelsesplanen.
I vedlagte bilag 1, ses en oversigt over økonomien der knytter sig til ledighedsydelsesmodtagere og førtidspensionister i 2018. Prisen for kommunen på en helårsperson på ledighedsydelse varierer fra 76.057 kr. til 205.947 kr. Nytilkendelser koster kommunen 118.490 kr. pr helårsperson i gennemsnit. Ledighedsydelsen som borgeren modtager afhænger af hvilket forsørgelsesgrundlag borgeren kommer fra og er derfor ikke ens for alle. Udgiften til en helårsperson på førtidspension udgør i gennemsnit 157.404 kr.
Det er ikke muligt jf. pensionsloven eller andre relaterede love, at borgere selv vælger hvorvidt de ønsker en førtidspension, eller et fleksjob.
Grundlaget for tilkendelse af førtidspension er, at alle behandlingsmuligheder er udtømte, at alle beskæftigelsesfremmende tiltag skal være afprøvet og individuelt tilpasset borgeren.
Det skal ikke blot være sandsynliggjort men dokumenteret, at beskæftigelsesmulighederne er udtømte.
Hvis det vurderes at borgeren har en rest af arbejdsevne, så kan der ikke gives en førtidspension.
Førtidspension er som hovedregel er langvarig, offentlig forsørgelsesydelse, som udbetales indtil overgang til Folkepension eller dødsfald.
Midlertidig førtidspension / pension med kontrol:
Der kan i ganske særlige tilfælde tilkendes førtidspension, selvom det ikke helt kan udelukkes, at der på længere sigt kan opnås en vis forbedring af arbejdsevnen ved yderligere forsøg på behandling.
Der skal dog været tale om personer med en alvorlig lidelse, som betyder, at de på afgørelsestidspunktet for førtidspension vurderes at være ude af stand til at kunne blive selv forsørgelse, som udgangspunkt inden for en længere periode på omkring 5 år.
Der skal være tale om en sygdom, der erfaringsmæssigt har et uforudsigeligt forløb, f.eks. organtransplantation.
De borgere der i dag er tilkendt et fleksjob, kan kun opfylde betingelserne til en førtidspension, hvis der kan dokumenteres en ændring i borgerens samlede tilstand, som er indtrådt efter tilkendelse af fleksjob, der gør at de ikke længere har nogen arbejdsevne.
Der skal derfor dokumenteres en aktuel, konkret forværring af borgerens helbredstilstand og resterhvervsevne.
Borgere, hvor det ikke er lykkes jobcentret eller anden aktør at finde et fleksjob og hvor der ønskes en anden tilgang til sagen, f.eks. i form af socialøkonomisk virksomhed, vil kræve en gennemgang af den enkelte borgers sag. Der er tale om en lille målgruppe af borgere, hvor dette vil være aktuelt. Yderligere vil der være forbundet et større ressourcetræk til en sådan gennemgang af sagerne, som der på nuværende tidspunkt ikke er tilgængelig.
Retligt grundlag
Loven om aktiv beskæftigelsesindsats
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Administrationen vurderer, at det ikke er muligt at arbejde videre med ændringer i måden der tilkendes førtidspensioner under nuværende regelsæt. En gennemgang af ældre ledighedsydelsessager vil kræve brug af en del ressourcer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Sagen tages til orientering
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Taget til orientering med en forventning om, at der arbejdes videre med punktet i udmøntning af Beskæftigelsesplan, Temaanalyse og evt. frikommuneforsøg.

9. 1. Udkast til Beskæftigelsesplan 2019 (D)

9.     1. Udkast til Beskæftigelsesplan 2019 (D)

Sagsnr.: 330-2018-65263               Dok.nr.: 330-2018-526844                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Det er et lovkrav, at alle kommuner skal udarbejde en årlig Beskæftigelsesplan, som skal vedtages af Byrådet.
Beskæftigelsesplanen sætter retningen for kommunens strategiske prioriteringer på beskæftigelsesområdet. Planen skal medvirke til at sikre sammenhæng mellem beskæftigelsespolitiske udfordringer, politiske mål og resultatkrav på området, lokalt såvel som nationalt.
Første udkast til Beskæftigelsesplan 2019 er udarbejdet med udgangspunkt i Lokalt Arbejdsmarkedsråd og Beskæftigelses- og Socialudvalgets input på det fælles seminar, der blev afholdt den 2. oktober 2018. Beskæftigelsesministerens mål for 2019, politisk aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats, elementer fra nyt Handicapudspil samt kommunens kontrolindsats er desuden inddraget i udarbejdelsen.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte forslag til Beskæftigelsesplan 2019 og har mulighed for at komme med input, som indarbejdes til næste udvalgsmøde i december, hvor udvalget skal lave en indstilling til Byrådets godkendelse af planen.
Vurdering
Forslag til Beskæftigelsesplan 2019 følger Beskæftigelsesministerens retningslinjer for at udarbejde beskæftigelsesplanen.
Beskæftigelsesplanen indeholder de nye ministermål for 2019, og der er systematisk arbejdet henimod at få indarbejdet og tydeliggjort de mange input fra det fælles seminar.
Dagen før afholdelsen af det fælles seminar om Beskæftigelsesplan 2019, præsenterede Beskæftigelsesministeren et forsinket handicapudspil ”Flere mennesker med handicap skal i job”. Her blev også lanceret et nyt beskæftigelsespolitisk mål for personer med handicap.
På grund af den knappe tid kunne udspillet ikke nå at blive gennemgået og drøftet som en del af det fælles seminar. Men det er vigtigt, at udvalget forholder sig dette udspil, herunder drøfter om udspillet skal indtænkes endnu mere i Beskæftigelsesplan 2019 end, hvad der er gjort i første udkast til plan. Administrationen vurderer, at for, at Handicap-udspillet skal blive konkret, kræver det først ændret lovgivning på flere områder. Administrationen vurderer desuden, at det umiddelbart vil blive vanskeligt at styre og følge løbende op på selve ministermålet. Det skyldes, at målet er baseret på subjektive vurderinger af handicapbegrebet og surveys fremfor registerbaserede data.
Det skal bemærkes, at Rådgivning & Udbetaling har udarbejdet et revideret afsnit med forslag til de særlige indsatsområder for kontrolindsatsen i 2019, som indgår under afsnittet ” Bekæmpelse af socialt bedrageri”. Forslaget er udarbejdet med baggrund i den halvårsrapportering for 2018, som er givet til Økonomiudvalg og Byråd.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Økonomiudvalget er ansvarlig for kontrolindsatsen, som er beskrevet som en del af afsnittet om ”Bekæmpelse af socialt bedrageri.
Byrådet skal godkende Beskæftigelsesplan 2019 på Byrådsmødet den 17. december 2018.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget drøfter 1. udkast til Beskæftigelsesplan 2019.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Palle Kristiansen (DF) bemærker under punkt 5, at dem der skal have pension skal have pension og dem der har sproglige udfordringer skal på Sprogcenter. Lige vilkår for alle.
Christopher Trung (V) ønsker at tekst på side 10 "Byrådet ønsker....." fjernes.
Sofie Janning (A) ønsker at der bliver skrevet indsats om småjob ind i Beskæftigelsesplanen.
Drøftet med ovenstående bemærkninger. Der udarbejdes revideret udkast af Beskæftigelseplanen til decembermødet.
Med ovenstående bemærkninger er punktet drøftet.

10. Din vej frem (O)

10.   Din vej frem (O)

Sagsnr.: 330-2018-65798               Dok.nr.: 330-2018-530721                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget anmodede ved udvalgsmødet den 1. oktober 2018, om at få en beskrivelse af tilbuddet ”Din vej frem”, samt en orientering om, hvordan borgerne præsenteres for og henvises til tilbuddet.
Baggrund
”Din vej frem” er en udløber af forslag 8 ”Investering i nye ret- og pligt-tilbud for at sikre lovbestemte aktiveringskrav for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, som det ikke har mulighed for på kort sigt at deltage i individuelle virksomhedspraktikker” i ’Budgetkatalog, Arbejdsmarkedsområdet 2017-2020’. Dette forslag blev politisk vedtaget på møde i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 6. december 2016.
”Din vej frem” er således et ret og pligt-tilbud, hvor hensigten er, at efterleve lovgivningens krav om, at borgerne skal i et aktivt tilbud, minimum en gang årligt. Der er tale om et individuelt tilpasset undervisningsforløb for målgruppen jobparate og aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere over 30 år, hvor formålet er at understøtte borgernes manglende kontakt til arbejdsmarkedet. Tilbuddet er af 14-dages varighed med 1-12 timer ugentligt - hvert hold består af max. 20 borgere.
I forløbet synliggøres forskellige aktører og instanser, der kan hjælpe borgerne videre, hvis der fx er problemstillinger vedr. økonomi, sundhed og netværk. Med afsæt i samtaler både individuelt og i plenum, om hverdagen og samfundet omkring os, får de enkelte deltagere mulighed for at byde ind med holdninger og erfaringer. Tillige skabes der et læringsrum blandt deltagerne i samspillet med medarbejderne, hvor muligheder, barrierer og potentialer bliver bragt op og kan være med til at inspirere til handling i eget liv.
I starten af forløbet, bliver det afklaret, hvilke aktuelle temaer det enkelte hold kan profitere af at dykke ned i. I de efterfølgende dage samles der op på individuelt niveau i forhold til de overordnede temaer, ligesom der arbejdes med værktøjer af mere generel karakter, som fx brug af NemID, udarbejdelse af CV og ”Ressourcekort” (hvad er det, jeg kan o. lign.).
Tilgangen til arbejdet med borgeren tager afsæt i empowerment-tænkningen og hensigten om ”at følge borgeren på vej”. Desuden er det gennem hele forløbet det afgørende, at borgeren oplever, at der er fuld tilgængelighed i jobcentret, hvis borgerens situation ændres.
Præsentation og visitation
Borgere, der er i målgruppen for ”Din vej frem”, bliver præsenteret for tilbuddet ved et personligt møde med deres sagsbehandler, når der er behov for at iværksætte et ret-og-pligt-tilbud.
Ved samtalen oplyser sagsbehandler borgeren om ret og pligt, indholdet i ”Din vej frem” samt fastlægger mødedage og tidsrum. Derudover får borgeren udleveret folderen om ”Din vej frem” (bilag 1).
Som udgangspunkt er det 12 timer ugentligt, at borgeren skal deltage, men på baggrund af en individuel vurdering, kan sagsbehandleren nedjustere dette.
Senest 10 dage før opstart henviser sagsbehandleren borgeren og udfylder øverste halvdel af henvisningsskemaet, der fremsendes til tilbudsstedet.
Evaluering
Nedenfor ses antal tilmeldte og fremmødte samt fremmødeprocenten for samtlige ”Din vej frem”-hold, der har været afholdt. For 2018 fremgår desuden en statistik over hvor mange borgere, der procentmæssigt har fået oprettet/opdateret deres CV på Jobnet i forbindelse med forløbet. Måltallet herfor er 80 % af de fremmødte.
2017
Tilmeldte
Fremmødte
Fremmøde i %
Hold 1
18
15
83,3
Hold 2
17
15
88,2
Hold 3
22
15
68,2
Hold 4
12
7
58,3
Hold 5
11
9
81,8
2018
Tilmeldte
Fremmødte
Fremmøde i %
CV Omregnet til %
Hold  1
9
8
88,9
50
Hold  2
12
10
83,3
70
Hold  3
13
9
69,2
67
Hold  4
16
15
93,8
80
Hold  5
12
10
83,3
80
Hold  6
8
6
75,0
100
Hold  7
2
1
50,0
100
Hold  8
3
3
100,0
67
Hold  9
17
15
88,2
53
Retligt grundlag
Lov om aktiv beskæftigelse.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Udsat.

11. Status på arbejdet med ungeindsatsen og FGU (O)

11.   Status på arbejdet med ungeindsatsen og FGU (O)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2018-552626                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Børne og Ungeudvalget
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Børne og Ungeudvalget orienteres om status på arbejdet med tilrettelæggelse af ungeindsatsen samt FGU.
Baggrund
Status på FGU
De første bestyrelser for de nye FGU-institutioner er nu udpeget. Bestyrelsen for FGU-institutionen, der dækker Slagelse, Næstved og Vordingborg Kommuner ser således ud:
Udpeget af kommunalbestyrelserne i dækningsområdet:
· John Dyrby Paulsen (borgmester Slagelse)
· Carsten Rasmussen (borgmester Næstved)
· Mikael Smed (borgmester Vordingborg)
Udpeget af arbejdstagerorganisationerne:
· Kim Rozalski (3F)
Udpeget af arbejdsgiverorganisationerne:
· afventer
Udpeget af bestyrelserne for dækningsområdets institutioner for erhvervsrettet uddannelse med udbud af erhvervsuddannelser efter lov om erhvervsuddannelser:
· Glenny Hansen (uddannelsesdirektør, ZBC)
Udpeget af de relevante faglige organisationer for medarbejderne på skoler, der skal sammenlægges eller overdrage til FGU-institutionen:
· René Jensen (VUC Storstrøm)
Medarbejderrepræsentant uden stemmeret:
· Anita Olsen (Korsør Produktionshøjskole)
Funktionsperioden for de første bestyrelser er som udgangspunkt frem til 1. august 2019. Den første bestyrelse skal iværksætte og gennemføre de opgaver, som er en forudsætning for, at institutionen den 1. august 2019 kan påbegynde udbuddet af forberedende grunduddannelse. Det indebærer blandt andet:
· ansættelse af leder til institutionen
· udarbejdelse af strategi og handleplan for det første skoleår
· skoleudvikling
· pædagogisk ledelse
· samarbejde med den kommunale unge indsats
· etablering af administrative funktioner og procedurer
· kapacitetsudvikling og tilpasning af de fysiske rammer
Undervisningsministeriet har afholdt en kick-off workshop for de nye bestyrelser om forventningerne og opgaverne.
Arbejdsmarkedschefen i Vordingborg varetager indtil videre sekretariatsfunktionen for den nye bestyrelse.
Status på ungeindsatsen
KL har inviteret interesserede kommuner med i et 1-årigt partnerskab om den sammenhængende kommunal ungeindsats. Formålet med partnerskabet er at understøtte den kommunale proces fra ord og intention om en ny sammenhængende ungeindsats, til en omstilling af ungeindsatsen i den enkelte kommune, og til etablering af samarbejdet med FGU-institutionen i dækningsområdet. Partnerskabet består både af netværksmøder mellem kommunerne og aktiviteter i den enkelte kommune.
Der pågår desuden drøftelser mellem de tre kommuner på administrativt niveau om at etablere et kommunalt netværk.
Retligt grundlag
Lov om institutioner for forberedende grunduddannelse LOV nr. 698 af 08/06/2018.
Handlemuligheder
Udvalgene kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer at det vil være givtigt at deltage i KL’s partnerskab med henblik på at få inspiration og videndele og erfaringsudveksle med andre kommuner. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Udsat.

12. Orientering om Aftale om en forenkling af beskæftigelsesindsatsen (O)

12.   Orientering om Aftale om en forenkling af beskæftigelsesindsatsen (O)

Sagsnr.: 330-2018-65180               Dok.nr.: 330-2018-526637                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Aftalepartierne ønsker, at Danmark fortsat skal have et velfungerende arbejdsmarked med lav ledighed, hvor virksomhederne får den nødvendige arbejdskraft. Det er til gavn for både borgere, virksomheder og for samfundet som helhed. For at sikre at det fortsat er tilfældet, er ønsket at reducere den komplekse lovgivning på beskæftigelsesområdet med mange proceskrav og særregler, så disse ikke risikerer at stå i vejen for en effektiv beskæftigelsesindsats.
Reformen skal bidrage til at frigøre ressourcer i kommuner og A-kasser til effektivt at hjælpe borgerne i beskæftigelse og væk fra offentlig forsørgelse, så alle kommer med. Tiden skal ikke bruges på skemaer og registreringer, som ikke giver mening, eller ulogiske regler, der begrænser muligheden for at give den enkelte borger den indsats, der skal til for at komme tættere på arbejdsmarkedet. I stedet skal bl.a. ske en opprioritering af en målrettet, opsøgende indsats over for virksomhederne.
Aftalepartierne er desuden enige om, at når kommunerne og A-kasserne får en større frihed til at tilrettelægge indsatsen, skal der samtidig være øget fokus på resultater og indsatser. Det er således frihed undersvar, da prioritering af beskæftigelsesindsatsen har stor betydning for landets samlede økonomiske situation.
Aftalen bygger på 4 grundelementer:
· Færre og mere enkle proceskrav
· Ens regler på tværs af målgrupper
· Flere digitale løsninger
· Fokus på kommunernes resultater gennem benchmarking.
Færre og mere enkle proceskrav
En vigtig konsekvens af ændrede og færre proceskrav er, at kommunerne skal gennemføre flere jobsamtaler først i en borgers forsørgelsesforløb, mens der til gengæld åbnes op for, at den efterfølgende kontakt og aktive indsats kan tilrettelægges fleksibelt ud fra den enkelte borgers behov. Det skal sikre, at der ikke afholdes jobsamtaler og igangsættes aktivering blot for at leve op til reglerne. Der forventes bl.a. frigivet ressourcer til de flere samtaler først i et forsørgelsesforløb ved, at der ikke længere skal gennemføres en række samtaler, hvor det er åbenlyst, at de ikke giver mening. Det er, når borgeren inden for 6 uger går enten i job, på barsel, efterløn eller folkepension, samt når borgere er åbenlyst syge.
Administrationen støtter op om, at det giver god mening ud fra et effektmæssigt perspektiv at opprioritere den tidlige intensive kontakt og øge fokus på at komme i beskæftigelse fremfor unødig administration. Det giver også god mening at øge fleksibiliteten i kontakt- og aktiveringsforløb, så begge dele altid giver mening for både borger og sagsbehandler.
Reformen ligger endvidere op til, at proceskravet om mentorstøtte bortfalder både som ret- og pligt-tilbud og generelt set som et tilbud. Det virker i mange tilfælde fornuftigt, da det har været vanskeligt at dokumentere en entydig effekt af mentorordningen. Administrationens vurdering er, at mentorstøtte er et redskab, der er meget personafhængigt ved den enkelte mentors evner.
Som udgangspunkt er det fornuftigt med færre detaljerede proceskrav, da det giver mulighed for at opnå en større fleksibilitet i indsatsen rettet mod den enkeltes behov. Som kommune bør både politikere og administration dog være opmærksom på, at der ofte har været velmenende ræsonnementer bag, at Folketinget har tænkt forskellige indsatser for forskellige målgrupper. Når kommunen fremadrettet skal vurdere behovene i forhold til den enkelte og den enkeltes risiko for langtidsforsørgelse, giver det derfor fortsat god mening at have et fundament at bygge de individuelle vurderinger på. Kommunen bør også undlade at genopfinde alle mulige egne aktiveringsprojekter, blot fordi det nu kan lade sig gøre igen. Det er fortsat vigtigt, at borgernes udgangspunkt er, at de afklares og opkvalificeres bedst i tæt tilknytning til virksomheder og virksomhedernes behov.
Et mindre element i aftalen er, at staten for at styrke vidensgrundlaget om betydningen af kontaktforløbet, giver udvalgte a-kasser i en 4-årig forsøgsperiode ansvar for kontaktforløbet for A-dagpengemodtagere i de første 3 måneder af ledighedsforløbet. Initiativet skal omfatte 25 % af de nyindplacerede årligt. Administrationen vurderer, at denne del af aftalen vil få stor politisk fokus, men rent administrativt vil det få mindre betydning både ressourcemæssigt og forhåbentligt også forsørgelsesmæssigt. Naturligvis kan man som KL hævde, at det er uheldigt, at der ikke længere er sammenhæng mellem ansvar for indsats og ansvar for resultater, da den enkelte kommune skal finansiere forsørgelsen, uanset om forsøget går godt eller skidt. Administrationen vurderer dog, at a-kasserne vil have ekstremt stort incitament til at prøve at få succes med opgaven, ligesom staten vil følge de enkelte a-kassers resultater ekstremt tæt. Staten har tilkendegivet, at de vil gribe hurtigt ind, hvis der opstår problemer med forsøget.
Ens regler på tværs af målgrupper
Det at skabe mere ens regler på tværs af målgrupper handler om at gøre lovgivningen mere overskuelig og let at forstå for både administration, borgere og virksomheder. Men det handler bestemt også om, at hvis indsatsen skal tage udgangspunkt i den enkelte borgers behov, så duer det ikke, at snævre målgrupper er med til at forhindre, at den enkelte borger kan få den rette indsats.
Derfor udvides jobrotationsordningen til flere målgrupper længere væk fra arbejdsmarkedet. I praksis vil det dog sandsynligvis kun blive få ekstra, der vil komme til at blive jobrotationsvikar, da ansættelsen fortsat skal kunne ske på almindelige løn- og ansættelsesvilkår. På samme vis vil de nuværende 2 varslingspuljer blive slået sammen til 1, som vil gælde for varslede/opsagte personer både i og efter opsigelsesperioden. Det betyder reelt en permanentgørelse af forsøget med en udvidet varslingsindsats for afskedigelse af mindst 50 pct. af medarbejderne på et arbejdssted med mellem 20-99 ansatte. Endelig kommer der ens regler om læse-, skrive- og regnekurser og test, så alle ledige uanset uddannelsesbaggrund får ret til test, med mindre jobcentret vurderer, at der åbenlyst ikke er behov herfor, ligesom undtagelsesbestemmelsen om mulighed for kompetencegivende uddannelse til ledige under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse harmoniseres.
Der er også fine intentioner i, at der skal ske en harmonisering og ensretning af varighedsbegrænsninger på løntilskud og virksomhedspraktikker, så der grundlæggende kun skelnes mellem, om borgerne er tæt på arbejdsmarkedet eller længere væk fra arbejdsmarkedet. Dog er der på nuværende tidspunkt usikkerhed om, hvordan de politiske intentioner vil blive lovmæssigt udmøntet i forhold til anvendelse af virksomhedspraktikker for borgere længere væk fra arbejdsmarkedet. Her hedder det i aftalen, at der er ”mulighed for forlængelse op til 26 uger efter en konkret vurdering. Herefter er der i særlig tilfælde mulighed for yderligere forlængelse”. Spørgsmålet er, hvad der kommer til at blive forstået som i ”særlige tilfælde”. Problematikken er, at de nyeste undersøgelser viser, at borgere længere væk fra arbejdsmarkedet ofte vil have bedre effekt af at være i et længere virksomhedsforløb ved samme arbejdsgiver, eksempelvis 1-2 år, hvor der løbende bygges stadig mere oven på og over tid blive aflønnet med stadig flere ordinære løntimer, som en vej tilbage mod arbejdsmarkedet. For borgerne længere væk fra arbejdsmarkedet er det personlige match mellem arbejdsgiver og borger også endnu mere vigtigt, hvorfor det ikke giver mening at tage en borger ud af et velfungerende match, hvor der skabes progression, når det endeligt er at lykkes at finde et sådant. Det vigtigste er selvfølgelig at sikre, at der undervejs tilføjes stadig flere løntimer i takt med, at borgeren udvikler sig, så der ikke bliver tale om misbrug af ordningerne.
Voksenlærlingeordningen er et effektfuldt redskab. Det giver derfor også god mening, at der lægges op til en forenkling af ordningen og en styrkelse af ordningen for de ufaglærte ledige, hvor ordningen har bedst effekt. Fremover bliver det således mindre afgørende for de ledige, om et uddannelsesønske er på en positivliste på et bestemt tidspunkt. Hermed vægtes borgerens motivation for at påbegynde en uddannelse højst, hvor tidligere undersøgelser har vist, at det afgørende for effekt af uddannelsesredskabet er, at borgeren selv er motiveret herfor. Derimod giver uddannelse sjældent mening, hvis der ikke er motivation for at tage den.
Flere digitale løsninger
Flere digitale løsninger for virksomhederne og borgerne indebærer, at der skal ske diverse automatiseringer af indberetninger af og høringer af oplysninger samt ansøgninger, ligesom alle borgere tættest på arbejdsmarkedet skal bruge selvbooking af samtaler. Borgerne skal desuden have et større ejerskab til indsatserne via Min Plan på Jobnet.
Endelig lægger aftalen op til, at også udsatte borgere kan have gavn af et CV på Jobnet, hvor der vil blive udarbejdet et særligt CV, som er målrettet udsatte grupper. I praksis er der tale om et initiativ, som Jobcenter Slagelse allerede påbegyndte implementeringen af med projekterne ”Flere skal med” og ”TVIR” for de udsatte målgrupper, hvor der er fokus på småjobs og virksomhedsrettede tilbud. I Slagelse vil det nye initiativ derfor ikke have nævneværdig ændret betydning, udover at borgerne nu skal ændre deres CV til en helt ny skabelon.
Fokus på kommunens resultater
Der er ikke nyt, at kommunerne løbende skal følges af statslige benchmarkingrapporter med fokus på bl.a. andelen af offentligt forsørgede sammenholdt med den andel, som kommunen kan forvente på baggrund af dens rammevilkår. Det er sket siden 2007, hvor man indførte de nuværende kommunale jobcentre og den såkaldte resultatrevision med tilhørende besparelsespotentiale.
Det nye er, at det i højere grad bliver muligt for staten at skride ind over for kommuner, der ikke lever op til deres ansvar i beskæftigelsesindsatsen og den frihed, som kommunerne får med regelforenklingen.
I første omgang indføres der såkaldt trinvis skærpet opfølgning, når der vurderes at være utilfredsstillende resultater, som ikke svarer til rammevilkårene og som samtidig ikke lever op til fokusmålene omkring den aktive indsats. I sidste ende gives der mulighed for, at kommuner der fortsat ikke lever op til deres ansvar, sættes under statslig administration med faste krav til indsatsen. Kommunerne kan komme ud af den skærpede opfølgning med centralt fastsatte krav, hvis de et år efter lever op til de statslige krav.
Retligt grundlag
Aftalen udmøntes med to lovforslag. Det ene vedrører den nye hovedlov for Lov om Aktiv Beskæftigelse og det andet vedrører afledte konsekvensændringer i øvrig lovgivning, ex. Lov om Aktiv Socialpolitik.
KL oplyser, at lovforslagene forventes at komme i høring til december og behandles i Folketinget primo 2019, sandsynligvis februar. Hovedparten af reformen træder i kraft 1. juli 2019.
Handlemuligheder
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget får Aftale om forenklet beskæftigelsesindsats til orientering til en første drøftelse. Aftalens overordnede intentioner skal i første omgang gøres til en del af Beskæftigelsesplan 2019 og efterfølgende udmøntes i driftsplaner i takt med konsekvenser bliver stadig mere tydelige ved fremsættelsen af selve lovforslagene og tilhørende bekendtgørelser.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forenkling af beskæftigelsesindsatsen er omfattet af Moderniserings- og Effektiviseringsprogrammet og derfor ikke er omfattet af DUT. I Økonomiaftalen for 2019 er det aftalt, at gevinsten ved forenkling af beskæftigelsesindsatsen samt fire andre initiativer – uden for beskæftigelsesområdet - tilsammen kan frigøre 500 mio. kr. KL vil foretage en samlet vurdering af, om de fem initiativer kan frigøre 500 mio. kr. De første kommentarer ved reformens præsentation var, at det ikke var tilfældet.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Orientering om Aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Udsat.

13. 2-årigt tilbud om gældsrådgivning i frivillig regi (O)

13.   2-årigt tilbud om gældsrådgivning i frivillig regi (O)

Sagsnr.: 330-2018-27497               Dok.nr.: 330-2018-534135                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal orienteres om etablering af et nyt samarbejde med KFUM om gælds- og økonomirådgivning til borgere i Slagelse Kommune.
Baggrund
KFUM kontaktede i foråret 2018 Slagelse Kommune med henblik på at etablere et tilbud om gælds- og økonomirådgivning til borgere i Slagelse Kommune.
Rådgivning og Udbetaling har indgået en partnerskabsaftale med KFUM om at indlede dette samarbejde, og KFUM har søgt og nu modtaget midler i Socialstyrelsen til drift i Slagelse og ca. 30 lignende tilbud over hele landet.
Der er modtaget midler til at drive tilbuddet i 2 år, med opstart januar 2019.
Konkret tilbydes borgere økonomisk rådgivning af frivillige 2 x 2 timer ugentligt. KFUM bemander rådgivningen med frivilligt fagprofessionelt personale i form af jurister, bankuddannede og socialrådgivere.
Rådgivning og Udbetaling er forpligtet til at henvise mindst 25-35 borgere til KFUMs gældsrådgivning årligt. Slagelse Kommune lægger også lokaler til – henholdsvis på Biblioteket og i Gørtlergade.
Samarbejdet er tænkt som brobygning mellem frivillige og de kommunale indsatser.
Der er udpeget kontaktpersoner i afdelingen, som bl.a. skal forestå undervisning af de frivillige, deltage i regionale/nationale erfa-møder og formidle kontakt til andre relevante afdelinger i Slagelse Kommune. Sagsbehandleren indgår også i et konkret rådgivningssamarbejde om den enkelte borger, hvis borgeren ønsker det.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Rådgivning og Udbetaling oplever, at der er et stigende behov for økonomirådgivning, og forventer, at borgerne vil benytte sig af KFUMs tilbud. Afdelingen ser bl.a., at flere og flere unge er udfordret af manglende økonomisk overblik og store gældsposter.
Det vurderes, at KFUMs gældsrådgivning er et glimrende supplement til Boligselskabernes tilbud om økonomirådgivning, og Kontrolgruppens tilbud om undervisning i budgetlægning af unge uddannelsessøgende og unge på kontanthjælp.
KFUMs gældsrådgivning favner alle borgere i Slagelse Kommune, uanset alder og boform.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Samarbejdet er umiddelbart omkostningsneutralt, idet der anvendes eksisterende lokaler.
Sagsbehandlernes tidsforbrug forventes at kunne holdes indenfor rammen.
Evt. afledt effekt kan være, at rådgivningen medfører flere ansøgninger om enkeltudgifter, som dog ikke vurderes at have væsentlig betydning for budgetrammen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Udsat.

14. Punkter til kommende møder (O)

14.   Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2018-530002                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende eventuelle punkter til behandling eller orientering på kommende møder.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Udsat.
15. Lukket: Orientering om registrering af borgeres politiske aktivitet (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
16. Lukket: Lukket dagsordenspunkt - Generel beskrivelse af sagsforløb gældende for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
17. Lukket: Lukket dagsordenspunkt - Anonymiseret sag - konkret (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.