Social- og Beskæftigelsesudvalget (2018-2021) – Referat – 4. februar 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2019-15970                                            Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Dagorden godkendt med bemærkning om:
At (V) og resten af Social- og Beskæftigelsesudvalget gør opmærksom på, at der mangler en sag vedr. temaanalysen for Beskæftigelsesområdet.
Sagen vedr. temaanalyse skal på næstkommende møde i Social- og Beskæftigelsesudvalget. Administrationen beklager, at sagen grundet tekniske problemer ikke er medtaget dagens udvalgsmøde

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2019-16007                                            Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Ingen bemærkninger.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Administrationen orienterer om overførsel af § 85 til Center for Handicap og Psykiatri. Den stigning vi ser i forbruget på § 85, i de sager der har være en del af indsatsen hos os, ses som en konsekvens af, at vi ikke har formået, at løfte opgaven socialfagligt i en periode, hvor der samtidig har være en generel stigning på forbrug af § 85 på landsplan og nedprioritering i anvendelse af socialmentorer.
§ 85 er, at Kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp, omsorg eller støtte samt optræning og hjælp til udvikling af færdigheder til personer, der har behov herfor på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
Thomas Clausen (Ø) og Sofie Janning (A) orienterer om, at de har været på Autismecenter Vestsjælland og overrække Det Lokale Arbejdsmarkedsråd pris for offentlige virksomheder.

3. Budget 2019 | Orientering om budgetdokumentet - SBU (D)

3.     Budget 2019 | Orientering om budgetdokumentet - SBU (D)

Sagsnr.: 330-2018-61895               Dok.nr.: 330-2019-13543                                            Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg orienteres om budgetdokumentet for 2019, som er udarbejdet på baggrund af budgetaftalen for 2019-22.
Baggrund
Efter vedtagelse af budget 2019-2022 er der udarbejdet et budgetdokument (styringsark), som bl.a. skal tjene som orientering til og overblik for fagudvalget, og anvendes som styringsdokument i forhold til aftalepunkterne i budgetaftalen (bilag 1).
Budgetaftalen udmøntes igennem fagudvalget, i januar med en første politisk drøftelse ud fra budgetdokumentet og nærværende sag. På et efterfølgende møde i fagudvalget følges op med en beslutningssag vedr. fagudvalgets nærmere behandling af punkterne.
Retligt grundlag
Det retslige grundlag for budgettet fremgår af Den kommunale Styrelseslov §§ 37-40. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Fagudvalget drøfter budgetdokumentet
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. januar 2019:
Fraværende: 
Udsat.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Punktet drøftet med bemærkning om, at Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker, at der udarbejdes et dokument, som kun viser punkter inden for udvalgets område, og hvor teksterne fra budgetaftalen medtages.
Oversigten medtages på næstkommende møde i Social- og Beskæftigelsesudvalget, hvor drøftelserne genoptages.

4. Budgetopfølgning 1 for 2019 SBU (B)

4.     Budgetopfølgning 1 for 2019 SBU (B)

Sagsnr.: 330-2019-1313                 Dok.nr.: 330-2019-6756                                              Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 1 for 2019 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender budgetopfølgningen, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Budgetopfølgningerne udarbejdes i almindelighed på baggrund af aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.
Budgetopfølgning 1 gennemføres dog så tidligt på året, at de aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata er begrænsede. Derfor er udgangspunktet for budgetopfølgning 1, at budgettet overholdes på alle områder medmindre der er konkret viden om andet. Budgetopfølgningen udarbejdes derfor med fokus på:
      Væsentlige ændringer siden budgetvedtagelsen - særligt for områder, der er aktivitetsstyrede, eller tillægsbevillinger givet i 2018, som også har effekt i 2019
Der sættes således primært fokus på de områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling. Handleplaner fra tidligere år, der fordrer indsats i 2019, forelægges ligeledes.
Social- og Beskæftigelsesudvalget forventes i 2019 at have et samlet mindreforbrug på 3,089 mio. kr. En specifikation af mindreforbruget kan ses i bilag 1.
I hovedtræk kan nævnes at der forventes:
·         Mindreforbrug på kontanthjælpsområdet på ca. 14 mio. kr., som skyldes en nedgang i antallet af modtager i 2018.
·         Flere i fleksjob end oprindeligt beregnet, hvilket giver et merforbrug på ca. 8,5 mio. kr.
·         Flere sygedagpengemodtagere, hvilket giver et merforbrug på ca. 6,1 mio. kr.
·         Flere Jobafklaringsforløb end oprindelig budgetlagt, hvilket giver et merforbrug på 5,6 mio. kr.
Alle områder under udvalget følges tæt.
Alle budgetter tilrettes sådan at budgettet afspejler det forventede forbrug inden budgetopfølgning 2. Ved samme budgetopfølgning vil der indstilles til omplaceringer imellem centre, hvis dette er nødvendigt. Det vil dreje sig om området vedr. boligplacering, hvor der er en tilhørende handleplan vedlagt denne sag.
Siden budgetvedtagelsen er budgettet for Jobcentrets § 85 flyttet til Center for Handicap og Psykiatri.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Vedlagt er handleplan for midlertidige boliger
Vurdering
Der vurderes et samlet budget i balance.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren samt Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Budgetopfølgningen 1 for 2019 samt handleplan for midlertidige boliger godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Godkendt, og sagen videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet med bemærkning om, at man bør afsøge muligheden for finansiering af merforbrug på midlertidige boliger indenfor andre områder.
Sofie Janning (A) oplyser, at hun ikke ønsker kassefinansiering.
Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler, at udgifter til midlertidige boliger medtages i kommende budget.

5. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

5.     Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

Sagsnr.: 330-2018-38133               Dok.nr.: 330-2019-18044                                            Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på de politiske mål, der er politisk udpeget som de vigtigste i Beskæftigelsesplan 2018 samt øvrige ønskede nøgletal.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter løbende status for at iværksætte eventuelle tiltag, der kan forbedre resultaterne.
Vurdering
Administrationens vurdering og forklaring på udviklingen for de enkelte efffektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen fremgår af bilag, herunder sammenligning til landsplan og klynge.
De overordnede udviklingstendenser er:
·         Borgere i den arbejdsdygtige alder på kommunal forsørgelse falder mindre end i sammenligningsgrundlag gennem det seneste år
·         Jobcentrets samarbejdsgrad med virksomheder i Slagelse Kommune udviser samme stabile tendens som i sammenligningsgrundlag
·         Fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere med bopæl i Slagelse Kommune har været stagneret, men fra marts-august 2018 følger Slagelse igen tilnærmelsesvis udviklingen i sammenligningsgrundlag. Fra september til november er udviklingen igen dårligere, hvilket har tæt sammenhæng til mindre positiv udvikling i lokale arbejdspladser end i sammenligningsgrundlag.
·         Bruttoledigheden er siden september 2018 steget mere end i sammenligningsgrundlag som følge af mindre positiv udvikling i lokale arbejdspladser
·         Langtidsledigheden har siden oktober 2018 haft en mindre positiv udvikling end i sammenligningsgrundlag. Stigningen hænger sammen med stigningen i nyledigheden i efteråret 2017 inden for især HK-området
·         Andel flygtninge og familiesammenførte i beskæftigelse er steget gennem det seneste år. Det positive spænd til sammenligningsgrundlag er især mindsket siden september 2018, fordi målgruppen som den øvrige ledighed også påvirkes negativt af den mindre positive udvikling i lokale arbejdspladser.
·         Unge uden en uddannelse (uddannelseshjælp) er stagneret gennem det seneste år, til trods for at antallet løbende gennem året har været lavere end året før. Årsagen er, at flere unge, der tidligere er blevet afsluttet direkte til en uddannelse i december/januar måned, aktuelt er tilmeldt det EU-finansierede Kom.Udd.-projekt, som skal medvirke til, at færre på sigt frafalder uddannelse igen. Desuden er der stadig færre åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagerne, hvilket kan have haft en indvirkning på, hvor mange der afsluttes ved uddannelsesoptag.
·         Langtidsforsørgede personer er overordnet set stagneret gennem det seneste år, dog med et mindre fald ligesom i sammenlignelige kommuner. På landsplan har der været et større fald.
En vigtig forklaringsfaktor på forskelle til sammenligningsgrundlag er, at antallet af lokale arbejdspladser (lønmodtager) gennem det seneste år er steget 1,07 %, mens antallet er steget 1,51 % på landsplan. Siden august 2018 har stigningen i Slagelse været 0,04 % mod 2,05 % på landsplan.
Generelt set påvirker markedssituationen desuden med nogle overordnede tendenser i udviklingen i nøgletal og økonomi.
Højkonjunktur med stor efterspørgsel medfører generelt set en stigende arbejdsstyrke, fordi borgernes mulighed for at fastholde og opnå beskæftigelse bliver større. Arbejdsstyrken vokser bl.a. som følge af, at markant færre afgår til efterløn og folkepension, og flere tilgår arbejdsmarkedet enten som udenlandsk arbejdskraft, fra frivillig selvforsørgelse eller som alternativ til ordinær uddannelse.
Når beskæftigelsen stiger over en længere periode betyder det, at flere bliver berettiget til at modtage sygedagpenge og A-dagpenge. Især antallet af sygemeldte har en tendens til at vokse. Det skyldes for det første, at en stor del af de nybeskæftigede hidtil har haft en marginaliseret tilknytning til arbejdsmarkedet af forskellige årsager. For det andet betyder gode muligheder for at opnå beskæftigelse blandt ledige, at eventuelle begrænsninger i forhold til helbred hurtigere bliver synlige.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Orientering om nøgletal drøftes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Punktet drøftet og taget til orientering.

6. Genoptagelse: Offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på udvalgsmøder (B)

6.     Genoptagelse: Offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på udvalgsmøder (B)

Sagsnr.: 330-2018-42027               Dok.nr.: 330-2019-23920                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på udvalgsmøder. De stående udvalg skal drøfte og anbefale retningslinjer til Byrådet
Baggrund
I Slagelse Kommune har det ved udvalgsmøder længe været praksis, at der ved åbne punkter offentliggøres dagsorden, indstillinger, bilag og beslutninger. Mens vi der ved lukkede punkter kun offentliggøres overskriften på punktet og ikke andet; heller ikke beslutningen og afstemningsforhold.
Der har været et ønske om større åbenhed i udvalgene, og at beslutninger fra lukkede sager bliver offentliggjort.
I august 2018 drøftede Økonomiudvalget og de stående udvalg retningslinjer for offentliggørelse af lukkede punkter på udvalgsmøder. Udvalgene ønskede overordnet set størst mulig åbenhed, men ønskede samtidigt at få forelagt konkrete retningslinjer.
Økonomiudvalget besluttede den 20. august 2018, at administrationen skulle udarbejde konkrete retningslinjer for offentliggørelse af lukkede punkter, og at disse retningslinjer efterfølgende skulle drøftes og godkendes i de stående udvalg og Økonomiudvalget forud for beslutning i Byrådet.
Derudover besluttede Økonomiudvalget, at der generelt blev vejledt om reglerne for fortrolighed og lukkede sager.
Offentliggørelse af lukkede punkter på udvalg
Byrådet har ret til at fastsætte retningslinjer for hvor meget udvalgene skal offentliggøre, herunder om der skal offentliggøres dagsorden, indstillinger eller beslutninger.
Byrådets retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter kunne være:
-      Det skal anføres i sagsfremstillingen, hvorfor en sag behandles som et lukket punkt, f.eks. hvilke oplysninger der er tavshedsbelagte/personfølsomme, priser eller forhandlingssituationer m.m.
-      Der skal samtidigt tages stilling til om hele sagen kan åbnes eller offentliggøres efter mødet
-      Overskriften for det lukkede punkt bør udformes, så borgerne kan se hvad punktet handler om
-      Når der er truffet beslutning på et lukket punkt, skal protokollen udformes, så beslutningerne bliver forståelige for borgerne, selv om indstillingen ikke er offentliggjort, samtidig med, at der ikke røbes fortrolige oplysninger.
For at sikre at Byrådet træffer beslutning om retningslinjerne på et oplyst grundlag, får de stående udvalg og Økonomiudvalget mulighed for at afgive høringssvar til Byrådet, hvor fordele og ulemper kan beskrives, inden Byrådet træffer beslutning.
Vejledning om fortrolige oplysninger og lukkede sager:
I modsætning til byrådsmøder er alle udvalgsmøder er i princippet lukkede møder. Men det betyder ikke, at alt på møderne er fortroligt, tværtimod.
Hovedreglen er nemlig, at langt de fleste oplysninger ikke er fortrolige eller tavshedsbelagte, og det gælder både for åbne og lukkede punkter.
-      Der er kun tavshedspligt i forhold til fortrolige oplysninger, f.eks. personfølsomme oplysninger eller forretningshemmeligheder.
-      Derudover må man ikke gengive hvad andre udvalgsmedlemmer har sagt under forhandlingerne på mødet.
-      Man må gerne gengive/referere beslutningen, hvem der har stemt for eller imod, indstillingen fra forvaltningen, bilag i sagen m.m. (så længe der ikke er fortrolige oplysninger i fx bilagene)
Grunden til at enkelte punkter typisk bliver ”lukkede punkter” er, at sagerne handler om bedømmelse af personlige forhold, køb og salg af fast ejendom eller tilbud og forhandlinger. At et punkt er et ”lukket” punkt, er dog ikke ensbetydende med, at der er tavshedspligt for hele sagen, men der vil typisk være konkrete oplysninger, der er undergivet tavshedspligt.
Retligt grundlag
Styrelseslovens §§ 8 og 20
Handlemuligheder
Byrådet har kompetence til at beslutte retningslinjerne for de stående udvalgs offentliggørelse af dagsorden, indstillinger og beslutninger. Byrådet kan beslutte at fastholde de nuværende retningslinjer eller fastsætte nye retningslinjer.
Byrådet kan overlade det til de stående udvalg og Økonomiudvalget selv at fastsætte egne retningslinjer for offentliggørelse af lukkede punkter
Vurdering
Administrationen vurderer, at offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter vil give offentligheden bedre indsigt i de kommunale beslutningsprocesser. Samtidigt vil offentliggørelsen af beslutninger fra lukkede punkter gøre det lettere for udvalgsmedlemmerne efterfølgende at diskutere udvalgets beslutninger med borgere eller pressen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Udvalgene drøfter retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter og afgiver høringssvar til Byrådets videre behandling
2.    at Byrådet beslutter nye retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på stående udvalg og Økonomiudvalg
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O)
Ad 1: Drøftet.
Udvalget ønsker størst muligt offentlighed. Som minimum bør det af sagen fremgå, hvad den handler om. Der tages konkret stilling til offentliggørelse af beslutningsteksten i hver enkelt lukket sag.
Ad 2: Godkendt.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende: 
Drøftet.
Udvalget peger på muligheden for, at et punkt skal kunne lukkes (efter behandling).
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende: 
Udvalget ønsker at fastholde nuværende praksis for lukkede dagsordner/referater.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Punkterne drøftet og anbefales til Byrådet med følgende bemærkninger:
- Sofie Janninig (A) anbefaler, at hvis det er muligt at åbne sager efterfølgende, skal de åbnes. Det skal eksplicit fremgå, hvorfor sagen er lukket, ud fra hvilke katagorier sagen hører under. Endvidere anbefaler hun, at  der    udarbejdes fælles retningslinjer med mulighed for at supplere i de enkelte udvalg.
- Helle Blak (F) og Palle Kristiansen (O) bemærker, at de er tilfredse med nuværende praksis og at lukkede punkter, skal være lukkede.
- Christopher Trung (V) gør opmærksom på muligheden for at bruge Forvaltningslovens § 27 stk. 6.
- Thomas Clausen (Ø) anbefaler indstillingen fra administrationen.

7. Frikommuneforsøg 2019-2023 - beskæftigelsesområdet (D)

7.     Frikommuneforsøg 2019-2023 - beskæftigelsesområdet (D)

Sagsnr.: 330-2019-3590                 Dok.nr.: 330-2019-21973                                            Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte temaer, der kan udgøre fundamentet for ansøgning om frikommuneforsøg.
Baggrund
I budgetaftalen for 2019-2022 har Byrådet besluttet, at der på beskæftigelsesområdet skal søges om frikommuneforsøg. I budgetaftalen er skrevet, at der i højere grad skal arbejdes med en mere fleksibel og individuel tilrettelagt helhedsindsats.
Ansøgningen til Økonomi- og Indenrigsministeriet med deadline 1. april 2019.
Retligt grundlag
Budgetaftale for 2019-2022 af 17. september 2018.
Lovbekendtgørelse nr. 831 af 25. juni 2018 om nuværende frikommunenetværk.
Handlemuligheder
Administrationen har fundet 4 mulige temaer, der lever op til det politiske ønske om en mere fleksibel og individuelt tilrettelagt helhedsindsats. De 4 temaer er:
-      Mindre dokumentation for at oprette et fastholdelsesfleksjob
-      Øget individuel fleksibilitet i forhold til at fremlægge sager for rehabiliteringsteam.
-      Fravigelse fra rimelighedskrav for udsatte borgere
-      Frit valg til borgere - førtidspension som alternativ til fleksjob under 5 timer
De 4 temaer beskrives nærmere herunder.
Mindre dokumentation for at oprette et fastholdelsesfleksjob
Et fastholdelsesfleksjob er en ansættelse i fleksjob på den hidtidige arbejdsplads, hvor en sygemeldt borger senest har været ordinært ansat.
I dag er det en betingelse for at blive ansat i fleksjob på den hidtidige arbejdsplads, at personen har haft 12 måneders forudgående ansættelse under overenskomsternes sociale kapitler eller på særlige vilkår på arbejdspladsen. Det grundlæggende er, at virksomhederne fraviger fra de ordinære aftaler om løn og arbejdsforhold med henblik på at fastholde personer i tilknytning til arbejdsmarkedet. Her skal arbejdstager og arbejdsgiver lave en skriftlig aftale, der viser hvilke funktioner, som borgeren har svært ved at udføre, og hvilke skånehensyn der er aftalt. Den skriftlige aftale er dokumentationen for, hvornår 12-måneders perioden er startet.
Mange arbejdsgivere oplever dokumentationskravene i forhold til at arbejde henimod et fastholdelsesfleksjob på sigt, som voldsomt bureaukratiske – og det er lettere blot at afskedige den sygemeldte medarbejder, selvom virksomhederne i udgangspunktet ofte er interesserede i at hjælpe den sygemeldte medarbejder. Dokumentationskravene er dermed ofte med til at forhindre en tidlig og fastholdende sygedagpengeindsats, fordi mange arbejdsgivere giver op på forhånd.
I lovgivningen er der en undtagelsesbestemmelse til kravet om 12 måneders forudgående ansættelse, hvis den ansatte f.eks. har været udsat for akut opstået skade eller sygdom, og det er åbenbart formålsløst at gennemføre foranstaltninger med henblik på job efter overenskomstens sociale kapitler eller på særlige vilkår. Disse undtagelser tager dog ikke højde for, at hovedparten af sygemeldingerne i dag er bundet op på psykiske lidelser fremfor akut opståede fysiske skader eller fysisk sygdom.
Formålet med forsøget er at sikre større fleksibilitet og mindre bureaukrati i forhold til sygemeldtes mulighed for at blive ansat i fastholdelsesfleksjob på eksisterende arbejdsplads – og dermed via en tidligere indsats fastholde borgerne i tilknytning til arbejdsmarkedet. I forsøget anbefales det, at grænsen for dokumentation for fastholdelsesfleksjob sættes til eksempelvis 3 måneder i stedet for 12 måneder.
Øget individuel fleksibilitet i forhold til at fremlægge af sager for rehabiliteringsteam
Under gældende lovgivning skal en ressourceforløbs- og en jobafklaringsforløbssag forelægges for rehabiliteringstemaet ved udløb af forløbet. I flere tilfælde betyder det, at man skal have en sag for rehabiliteringsteamet, som er tæt på en afklaring, men endnu ikke er helt klar. Dette er til omkostning for borgeren og for kommunen.
Hvis en sygedagpengesag skal overgå til jobafklaring, så er lovkravet, at sagen skal for rehabiliteringsteamet senest 4 uger efter, at borgeren er visiteret til jobafklaringsforløbet. I nogle sager er det svært at nå at få sagen for indenfor de 4 uger, hvorfor det vil være en fordel for både borger og kommunen at udskyde deadlinen.
Med dette tema ønskes der en bedre behandling og forberedelse af borgeres sager, inden de kommer for rehabiliteringsteamet til gavn for de pågældende borgere. Ligeledes vil det give en reduktion i udgifterne, da gældende sager derfor først vil komme for rehabiliteringsteamet, når de er klar.
Fravigelse fra rimelighedskrav for udsatte borgere
Der er dokumentation for, at der kommer flere udsatte i beskæftigelse, når en virksomhed er involveret i beskæftigelsesindsatsen. Desuden er der dokumentation for, at de små virksomheder er velegnede til at få de mest udsatte borgere tættere mod arbejdsmarkedet, bl.a. fordi:
·         De små virksomheder er alle vegne, også i den udsatte borgers umiddelbare nabolag.
·         Små virksomheder kan tilbyde en nærhed, hvor udsatte borger bliver en integreret del af virksomheden, som hele arbejdspladsen bakker op om.
·         De små virksomheder er ofte motiveret af et praktisk socialt engagement og en vilje til at gøre en forskel i lokalområdet.
Imidlertid spænder rimelighedskravet til tider ben, når der opdyrkes små virksomheder, som påviseligt er gode til at sikre borgerne progression og som er interesserede i at udbygge det gensidige samarbejde.
På samme vis spænder rimelighedskravet ben for, at frivillige foreninger kan indgå som en del af aktiveringsindsatsen for samme målgruppe, fordi der oftest ikke er ordinært ansatte i foreningerne. Også for unge i et Særligt tilrettelagt Uddannelsesforløb ses et potentiale for at inddrage frivillige foreninger, der kan gøre, at den unge ikke føler sig isoleret og ensom efter endt forløb.
Rimelighedskravet betyder, at antallet af personer i virksomhedspraktik og antallet af ansatte med løntilskud maksimalt må udgøre 1 person for hvert ordinært ansatte, hvis virksomheden har mellem 0-50 ansatte. Dog skal der altid være minimum 1 ordinært ansat.
Formålet med forsøget er at sikre en større fleksibilitet i forhold til rimelighedskravet for de små virksomheder med under 10 ansatte, når det handler om at sikre progression for de udsatte borgere.
Frit valg til borgere - førtidspension som alternativ til fleksjob under 5 timer
Med gældende lovgivning på området er det ikke muligt at tilkende en borger førtidspension, hvis den pågældende borger er vurderet til at kunne varetage et fleksjob, selvom fleksjobbet kun er på få timer, og det samtidig vurderes, at der er mulighed for progression i timetallet.
I et frikommuneforsøg på området foreslås det, at borgere, der er vurderet til et fleksjob på eksempelvis 5 timer eller færre, skal tilbydes mulighed for at vælge mellem en førtidspension eller et fleksjob, suppleret med vejledning om reglerne for at arbejde ved siden af førtidspensionen.
Målgruppen er ofte borgere, der har været gennem længere udrednings- og behandlingsforløb og har haft langvarig kontakt med det offentlige. De borgere, der ikke er motiverede for et fleksjob på få timer, kan være vanskelige at finde et passende fleksjob til, primært fordi arbejdsevne og motivation er begrænset.
Aktuel lovgivning giver risiko for, at de i en længere periode går ledige på en passiv ydelse, samtidig med at de skal honorere lovens krav til opfølgning m.v., uden reelt at have ønske om en tilknytning til arbejdsmarkedet. For denne gruppe borgere er hensigten at understøtte borgerens fokus på hverdagen, herunder retablering af socialt netværk, familie-, bolig- og økonomiske forhold ved at tilkende en førtidspension. Indsatsen suppleres med, at kommunen mindst 1 gang om året vejleder borgeren om mulighed og regler for arbejdsindtægter ved siden af førtidspension.
Med dette tema søges afklaret, om fritagelse fra krav om deltagelse i arbejdsmarkedsrettede aktiviteter og kontakten med Jobcentret på sigt kan motivere vedkommende til at træde ind på arbejdsmarkedet igen.
Kriterier for ansøgning: kommunerne opfordres til at indgå i netværk, således at der er to eller flere kommuner, der ansøger om at deltage i frikommuneforsøget. Administrationen arbejder på at afsøge mulige samarbejdskommuner for nærværende frikommuneforsøg.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget drøfter temaerne og kommer med pejlemærker til administrationen, som der kan arbejdes videre med.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser afhænger af, hvilket tema der vælges og kræver en analyse af området.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter og kommer med input til temaer, der skal arbejdes videre med og lægge til grund for en ansøgning om frikommune.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Punktet drøftet med bemærkning om at Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker, at der skal arbejdes videre med en samling af alle fire temaer under en fælles frikommuneansøgning.
Yderligere forslag fra Social- og Beskæftigelsesudvalget til frikommuneforsøg eller via prøvehandlinger j.f. budgetaftale:
- Skabe småjob i private hjem for borgere på kanten af arbejdsmarkedet.
- Mere fokus på socialøkonomiske virksomheder.
- Særlig indsats omkring det sociale frikort.
- Kritisk gennemgang af egen praksis omkring registrering og dokumentering, indkaldelser, systemer mv. - altså en reel afbureaukratisering. (Skabe overblik)

8. Veteranindsatsen - udkast til indhold i Årsrapport 2019 (D)

8.     Veteranindsatsen - udkast til indhold i Årsrapport 2019 (D)

Sagsnr.: 330-2018-80000               Dok.nr.: 330-2018-628063                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte rammen for årsrapporten for udmøntningen af Veteranstrategien for 2019 – herunder de udfordringer og potentialer, der skal arbejdes med – både på kort sigt (i 2019) og på lang sigt.
Baggrund
Veteranstrategien for Slagelse Kommune tager udgangspunkt i den nationale Veteranpolitik. Veteranstrategien blev godkendt af Byrådet i december 2017 efter behandling i Beskæftigelses- og integrationsudvalget.
Der var et ønske fra fagudvalget om, at sikre et bredt input til arbejdet med en aktiv årsrapport, der hvert år skal fortælle hvordan året er gået, men som også peger fremad og foreslår forbedringer. Derfor vil udvalget fremadrettet blive præsenteret for en årsrapport for det forgangene år og et udkast til de det år vi lige er gået ind i, tilsvarende det vedlagte udkast for årsrapporten for 2019(Bilag 1).
I efteråret 2017 blev der etableret et forum bestående at én repræsentant fra en bred vifte af relevante organisationer og samarbejdspartnere samt frivillige, veteraner og pårørende i alt ca. 25 personer. Dette forum – Veteran Dialogforum Slagelse, sikrer dialogprocesserne og giver et bredt input til Slagelse Kommunes veteranindsats. Dialogforum har i 2018 givet input og information om udfordringer og potentialer for udviklingen af den brede veteranindsats for 2019 i Slagelse Kommune, som er indarbejdet i udkastet for årsrapporten 2019.
Årsrapporten understøtter afrapportering omkring de 5 strategispor, som netop sætter fokus på veteranerne selv, deres pårørende og som handler om at sikre anerkendelse af veteranernes indsats, yderligere koordinering af indsatsen for veteraner og fokus på at sprede information om de tilbud, der kan hjælpe veteranerne både internt i kommunen og i samarbejde med de mange eksterne aktører og frivillige.
Retligt grundlag
Danmarks Veteranpolitik og Slagelse Kommunes Veteranstrategi.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    At Social- og Beskæftigelsesudvalget tager udkastet til Årsrapport 2019 til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Taget til efterretning med bemærkninger om, at udarbejde ændringer fra 'notat til årsrapport 2018' også fremgår af årsrapport 2019.
Thomas Clausen (Ø) tager punktet til orientering.

9. Genoptagelse: Årsrapport for Veteranindsatsen 2018 (O)

9.     Genoptagelse: Årsrapport for Veteranindsatsen 2018 (O)

Sagsnr.: 330-2018-82744               Dok.nr.: 330-2019-36768                                            Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres yderligere jf. orientering om Årsrapport for Veteranindsatsen 2018 på udvalgets møde mandag den 7. januar 2019.
Baggrund
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. januar 2019:
Fraværende: 
Taget til orientering med følgende bemærkninger:
Social- og Beskæftigelsesudvalget anerkender den store indsats veterankoordinatoren gør for veteranerne i Slagelse Kommune.
Ad. 1
Flertal bestående af Christopher Trung (V), Morten Hass Augustsen (V), Palle Kristiansen (O), Ali Yavuz (A) og Sofie Janning (A) ønsker med baggrund i tidligere udvalgsbeslutning, at få suppleret årsrapporten med et bilag med konkret besvarelse af de 5 spørgsmål fra Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. august 2017.
Ad. 2
Thomas Clausen (Ø), Christopher Trung (V), Morten Hass Augustsen (V), Palle Kristiansen (O), Ali Yavuz (A) og Sofie Janning (A) ønsker at få tilsendt referater/notater fra afholdte dialogmøder.
Ad. 3
Thomas Clausen (Ø) ønsker, at administrationen udarbejder en navneliste på repræsentanterne fra Veterandialogforum.
Ad 4.
Palle Kristiansen (O) ønsker en status på Veteran Jumpstart. Punktet skal på som særskilt punkt på det kommende Social- og Beskæftigelsesudvalgsmøde.
Ad. 5
Thomas Clausen (Ø), Helle Blak (F), Christopher Trung (V), Morten Hass Augustsen (V) ønsker, at administrationen foretager en screening af, om veterankoordinatoren har de nødvendige ressourcer for at udarbejde de efterspurgte data - herunder en vurdering af, om der bør tilføres sekretærressourcer.
Administrativ bemærkning:
Sagen genoptages, idet der er suppleret med et notat (bilag) der giver svar på en række spørgsmål stillet på Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde i januar 2019.
Ad. 1 og 3 – notat er vedlagt.
Ad. 2 – referater fra de afholdte dialogmøder er vedlagt.
Ad. 4 – orientering om status på Veteran Jumpstart jf. særskilt dagsordenspunkt.
Ad. 5 – administrationen vurderer, at der er de fornødne ressourcer med den nuværende be-
            villing til Veteranindsatsen. Det er således ikke nødvendigt at tilføre sekretærressour-
            cer.
Retligt grundlag
Danmarks Veteran politik og Slagelse Kommunes Veteranstrategi.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Udsat.

10. Socialøkonomisk Årsrapport 2018 (O)

10.   Socialøkonomisk Årsrapport 2018 (O)

Sagsnr.: 330-2019-4466                 Dok.nr.: 330-2019-26304                                            Åbent
Kompetence:
Erhvervs- og Teknikudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om Årsrapport for Socialøkonomi 2018.
Baggrund
I november og december 2017 blev vedtaget hhv. strategi og udmøntningsplan for socialøkonomi som dækker perioden 2018-2020.
Det blev samtidig besluttet, at ved hvert årsskifte skal der udarbejdes en Årsrapport, som afrapporterer resultater og viser fremdriften på arbejdet med strategi og udmøntningsplan.
Årsrapporten tager afsæt i punkterne fra strategi og udmøntningsplan og fra udvalgets tilføjelser til beslutningerne vedrørende netop strategi og udmøntningsplan.
Strategi og Udmøntningsplan har fokus på at fremme en bred og integreret værditilvækst og skabe job til mennesker som gerne vil arbejde, men af forskellige grunde har svært ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet. Der arbejdes med socialøkonomi med afsæt i lokale muligheder, styrker og udfordringer og det sker under overskriften: ”Lokal socialøkonomi”. 
Socialøkonomi folder sig ud i samspil med den omverden, som Slagelse Kommune er en del af og, Årsrapporten tager også afsæt i ideer og input fra de socialøkonomiske virksomheder og initiativer.
Årsrapporten lægger ud med at give en introduktion til:
·         Socialøkonomiske virksomheder og initiativer
·         Registreringsordningen for socialøkonomiske virksomheder
·         Socialøkonomisk Netværk
·         Medvind på cykelstierne – 5 positive historier
Herefter afrapporteres på følgende punkter:
·         Socialøkonomi og CSR
·         Ansøgninger og fondsmidler til socialøkonomi
·         Boligområder med Helhedsplan
·         Udvidelse af målgruppen
·         Lokale indkøb
·         In-House løsninger
·         Tilføjelser A, B, C og D
Årsrapporten afsluttes med anbefalinger til det videre arbejde med socialøkonomien.  
Der er to overordnede mål for perioden fra 2018-2020:
·         At vinde Den Socialøkonomiske Årspris, hvilket sket sommeren 2018
·         At have 25 socialøkonomiske virksomheder og initiativer med udgangen af 2020 – status ultimo 2018 er 19 socialøkonomiske virksomheder og initiativer
Hvert år skal socialøkonomiske virksomheder og initiativer levere 30 job. I 2018 er leveret 35 job, og virksomheder og initiativer har ansat flere gennem andre kanaler.
Retligt grundlag
Lov om registrering af socialøkonomiske virksomheder
Lov om ansvaret for styring af den aktive socialpolitik
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats
Serviceloven
Førtidspension – og Fleksjobreformen
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orientering om Årsrapport for Socialøkonomi 2018 til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, ar strategi og udmøntningsplan virker, og med anbefalinger giver den forventede værdi fremadrettet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget tager Årsrapport for Socialøkonomi 2018 til orientering.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O)
Årsrapporten taget til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Udsat.

11. Ankestatistik (O)

11.   Ankestatistik (O)

Sagsnr.: 330-2019-6083                 Dok.nr.: 330-2019-34421                                            Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Udvalget orienteres om ankestatistik fra Ankestyrelsen for første halvår 2018. Derudover præsenteres udvalget for en udarbejdet statistik for ankesager for 2016 og 2017 fra Ankestyrelsen, på en række områder. Ankestatistikken for hele 2018 foreligger endnu ikke.
Baggrund
Ankestyrelsen udsender løbende statistik for Ankestyrelsens afgørelser i klagesager vedrørende den enkelte kommunes afgørelser på social- og beskæftigelsesområdet. Hermed præsenteres statistikken for første halvår 2018, som fremsendt af Ankestyrelsen. Selve statistikken fremgår af bilag 1.
Ankestyrelsen har endnu ikke udarbejdet en statistik for hele 2018. I stedet er der foretaget et træk på Ankestyrelsens hjemmeside jf. bilag 2. Her fremgår statistikken over afgørelser på følgende områder, der er mest relevante inden for beskæftigelsesområdet: Lov om aktiv beskæftigelsesindsats, Lov om aktiv socialpolitik samt Sygedagpengeloven for 2016 og 2017.
Som det fremgår af bilag 1, dækker statistikken over afgørelser på en lang række lovområder: Lov om aktiv beskæftigelsesindsats, Lov om aktiv socialpolitik, Lov om social pension og Loven om højeste, mellemste mv. førtidspension, Retssikkerhedsloven, Sygedagpengeloven, Serviceloven (fx særlig støtte – børn og voksne, hjælpemidler, magtanvendelse mv.) samt en række områder samlet under øvrige: Børnetilskud, børnefamilieydelse, inddrivelse, boligstøtte, almene boliger, repatriering.
Som det ses, har Ankestyrelsen afgjort flere sager, end de har modtaget fra Slagelse Kommune i første halvår 2018. Her har de modtaget 179 ankesager over kommunens afgørelser, men i samme periode har de afgjort 221 sager.
Af Ankestyrelsens statistik ses det, at den samlede omgørelsesprocent i Slagelse Kommune ligger lidt under landsgennemsnittet i første halvår 2018. Her har Slagelse Kommune samlet haft en omgørelsesprocent på 29. På landsplan lå omgørelsesprocenten på 30 i første halvår 2018. Ankestyrelsens statistik i bilag 1, dækker over flere områder end den til lejligheden producerede statistik, der fremgår af bilag 2, der kan derfor ikke foretages en valid sammenligning i forhold til den samlede ankestatistik for 2016 og 2017.
Nedenfor fremgår de mest relevante lovområder i forhold til beskæftigelsesområdet fra både bilag 1 og 2. Der gøres opmærksom på, at såkaldte afviste sager ikke tælles med når, andelen af omgjorte sager opregnes.
Sygedagpengeområdet
Af bilag 1 fremgår det, at der på sygedagpengeområdet i Slagelse Kommune i første halvår 2018 var en omgørelsesprocent på 18. Dette svarer til, at Ankestyrelsen har omgjort 3 ud af 17 sager, de har behandlet på dette område i første halvår 2018.
På landsplan er omgørelsesandelen i samme periode 17 %. - dvs. en procent lavere end i Slagelse.
I hele 2016 lå omgørelsesprocenten på sygedagpengeområdet på ca. 7 % i Slagelse Kommune mod ca. 13 % på landsplan. I 2017 var omgørelsesprocenten ca. 11 % i Slagelse Kommune og ca. 14 på landsplan som det fremgår af bilag 2.
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats
Jf. bilag 1 lå omgørelsesandelen i Slagelse Kommune i første halvdel af 2018 på 27 %. Dette svarer til 3 omgjorte sager ud af 11 behandlede, idet afviste sager ikke tælles med i omgørelsesstatistikken. På landsplan lå omgørelsesprocenten på 25 % i forhold til Lov om aktiv beskæftigelsesindsats.
Dette skal holdes op imod tallene fra bilag 2. Her lå omgørelsesandelen i 2016 på ca. 23 % i Slagelse Kommune og ca. 19 % på landsplan. I 2017 var omgørelsesandelen ca. 8 % i Slagelse Kommune mod ca. 19 % på landsplan.
Lov om aktiv socialpolitik
I forhold til lov om aktiv socialpolitik var omgørelsesandelen i Slagelse Kommune den samme som for hele landet i første halvår 2018 - begge lå på 35 % jf. bilag 1.
Jf. bilag 2 var omgørelsesandelen i 2016 ca. 36 % for Slagelse Kommune og ca. 31 % for hele landet. I 2017 lå andelen på ca. 30 i Slagelse Kommune og ca. 28 på landsplan. 
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Udsat.

12. Orientering om Socialt Frikort (O)

12.   Orientering om Socialt Frikort (O)

Sagsnr.: 330-2019-4418                 Dok.nr.: 330-2019-37047                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Social – og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Social – og Beskæftigelsesudvalget orienteres om forsøgsordning med socialt frikort til udsatte borgere.
Baggrund
Folketinget vedtog ved lov om forsøg med socialt frikort med virkning pr. 1. januar 2019, hvorefter socialt udsatte borgere kan blive visiteret til socialt frikort.
Formålet med initiativet, er at borgere med særlige sociale problemer i en forsøgsperiode i 2019 og 2020 har ret til at modtage socialt frikort. Frikortet skal give udsatte borgere mulighed for at tjene op til 20.000 kr. skattefrit pr. kalenderår ved ordinært og ustøttet arbejde for virksomheder, offentlige myndigheder m.v., uden at indtægten fradrages i forsørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige offentlige ydelser.
Formålet med det sociale frikort er, at give de mest socialt udsatte borgere i samfundet bedre muligheder for at deltage i samfundets fællesskaber, bidrage og opleve værdi i hverdagen. Hensigten er desuden, at det sociale frikort tilskynder virksomheder til at tage et socialt ansvar ved at engagere udsatte borgere.
Målgruppen for socialt frikort er personer med særlige sociale problemer (fx hjemløshed eller misbrug), herunder psykiske vanskeligheder (fx angst eller depression). Det er en forudsætning, at personerne i målgruppen skal være langt fra beskæftigelse og uddannelse, således at man hverken har været under uddannelse eller har haft arbejdsindkomst over 10.000 kr. indenfor det sidste år.
Visitation til socialt frikort
Det er kommunerne der skal visitere borgerne til socialt frikort. Virksomhederne skal indberette borgerens aktivitet, når de har ansat en borger med et frikort. Borgerne kommer til at kunne identificere sig selv ved hjælp af et identifikationsnummer på det sociale frikort. Via frikortet vil både borger og virksomhed kunne få overblik over det optjente beløb.
Loven skal administreres via en fælles kommunal it-løsning. It-løsningen skal bruges af både borgerne, virksomhederne og de offentlige virksomheder.
Der er er nedsat en tværgående arbejdsgruppe bestående af medarbejdere fra Jobcenter og Center for Handicap og Psykiatri. Arbejdsgruppen har til opgave at afklare og beskrive den præcise målgruppe der vil være berettiget til socialt frikort samt visitationskriterier/oplysninger til brug for visitation. På baggrund heraf skal der en træffes administrativ beslutning om, hvilket center der skal varetage visitationsopgaven.
Retligt grundlag
Lov om forsøg med socialt frikort. Lov om social service afsnit V. Aktivlovens § 11.
Handlemuligheder
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Social- og Beskæftigelsesudvalget kan tage orienteringen til efterretning eller bede om yderligere oplysninger.
Vurdering
Det er administrationernes vurdering, at frikortets succes bl.a. vil afhænge af kommunens indsats i forhold til, at tage kontakt til det lokale erhvervsliv og sociale organisationer herunder, at virksomheder er villige til at ansætte socialt udsatte i fleksible stillinger. Desuden vil succesen afhænge af en smidig ansøgningsprocedure og sagsbehandling. Den foreløbige antagelse er, at det få socialt udsatte borgere i kommunen der vil ansøge om socialt frikort samt opfylde kriterierne for visitation frikortet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I økonomiaftalen for 2019 er der afsat 50 mio. kr. til indførelse af et socialt frikort for hjemløse i 2019 og 2020.  Til forsøgsordningen er Slagelse Kommune tildelt 108.000 kr. i 2019 og 45.000 kr. i 2020. Det er endnu ikke besluttet hvilket center midlerne skal overføres til.
Konsekvenser for andre udvalg
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om socialt frikort på udvalgsmøde d. 4. februar 2019.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres om socialt frikort på udvalgsmøde d. 6. februar 2019.
Indstilling
Centerledelsen i Center for Arbejdsmarked og Integration og Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Udsat.

13. Veteran Jumpstart (O)

13.   Veteran Jumpstart (O)

Sagsnr.: 330-2019-6462                 Dok.nr.: 330-2019-37006                                            Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Der gives en orientering om Slagelses deltagelse i Veteran Jumpstart.
Baggrund
Veteran Jumpstart er et 13-26 ugers forløb til veteraner med det formål at hjælpe veteraner med at håndtere mentale belastningsskader sætte hverdagen i struktur, inspirere til gode vaner og igangsætte fysisk og mental velvære – give indholdretning og mål i hverdagen. Samtidig er målet at opbygge netværk og sammenhold blandt veteranerne.
Det endelige sigte et at gøre veteranen klar til uddannelse eller ordinær beskæftigelse.
Slagelse Kommune har i 2017 købt 5 enkeltmandsforløb i Veteran Jumpstart, veteraner tilbage på arbejdsmarkedet hos LOGIC MINDS ApS. De 5 forløb har haft en varighed af 13 uger til 56.600 kr. pr. forløb – i alt 282.500 kr.
Af de 5 deltagende, er der én der er fraflyttet kommunen, én der senere er bevilliget et fleksjob, én der er tilkendt førtidspension, én har været et år i ordinær beskæftigelse, er nu ledig og én mødte aldrig op. Man forsøgte at finde en anden veteran der kunne tage pladsen, men det var ikke muligt.
Der har ikke været købt tilsvarende forløb i 2018.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Social og Beskæftigelsesudvalget kan tage sagen til orientering eller bede om yderligere uddybelser.
Vurdering
Administrationen anbefaler at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager sagen til orientering.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Sagen tages til orientering
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Udsat.

14. Status på ungeindsatsen og den forberedende grunduddannelse FGU (O)

14.   Status på ungeindsatsen og den forberedende grunduddannelse FGU (O)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2019-27813                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status på arbejdet med at etablere den kommunale ungeindsats og den forberedende grunduddannelse (FGU).
Baggrund
Tilrettelæggelse af ungeindsatsen
Administrationen arbejder på et oplæg til principper for ungeindsatsen og organisering heraf. Der er løbende dialog med afdelingsledere på alle berørte fagområder for at kvalificere oplægget og skabe ejerskab. Oplægget præsenteres for Byrådet den 26/1 og forventes at sendes i skriftlig høring i MEDsystemet i slutningen af februar. Den endelige sag planlægges at blive lagt op til politisk beslutning i april eller maj.
Sideløbende arbejdes på en implementeringsplan, der skal beskrive håndteringen af en række centrale forhold og opgaver i ungeindsatsen. Det drejer sig bl.a. om:
·         Etablering af fælles kultur og tilgang til de unge
·         Nærmere afgrænsning af målgruppen
·         Tværfaglig ledelsesforankring og ressourcestyring
·         Opbygning af det tværfaglige samarbejde
·         Forskellige typer praktik
·         Indhold i Ungehuset
·         It-koordinationssystem
·         Sikring af gode overgange
·         Samarbejdet med eksterne aktører herunder ungdomsuddannelser, psykiatri, kriminalforsorg, egen læge mfl
KL Partnerskabet om ungeindsatsen
KL Partnerskabet blev formelt startet op med et Kick off seminar den 23/1. Her deltog administrationen sammen med de 11 andre tilmeldte kommuner. På seminaret kvitterede KL og undervisningsminister Merethe Risager for det store arbejde med at tilrettelægge ungeindsatsen, som er lagt ud til kommunerne. Kommunerne rejste en del spørgsmål vedrørende den forberedende grunduddannelse, og KL opfordrede til tæt og løbende dialog med FGU’erne med henblik på at afstemme målgruppen, indhold og tilbud.
Sorø Kommune præsenterede en samarbejdsmodel for det tværfaglige samarbejde, som er udviklet med afsæt i socialstyrelsens anbefalinger. Her sikrer en mødeleder, at relevante fagpersoner og den unge i fællesskab lægger én fælles plan for den unge. Ligeledes sikrer et tværfagligt lederforum kontinuerlig opfølgning på og udvikling af samarbejdsmodellen.
It-koordinationssystem
Administrationen har haft møde med KMD, hvor it-systemet NOVA Link blev præsenteret. Systemet kan betragtes som en paraply, der trækker udvalgte data fra kommunens fagsystemer om en given borger. Systemet giver et samlet overblik over de indsatser, der er iværksat for en borger, samt oplysninger om hvilke fagpersoner, der er tilknyttet borgeren. Desuden kan der i systemet udarbejdes en fælles plan med delmål og indsatser for borgeren. Borgeren kan via en mobil, pc eller tablet også få adgang til systemet og her se en kalender med de aftalte indsatser og aktiviteter samt kontaktoplysninger på fagpersonerne. Det er administrationens umiddelbare vurdering, at systemet kan give et efterspurgt overblik og lette koordinering på tværs af afdelinger. Ligeledes vil systemet bidrage til, at borgeren ikke behøver at fortælle sin historie igen, hver gang vedkommende møder en ny fagperson, idet et overordnet indblik vil være tilgængeligt. Systemet er forholdsvist nyt og udvikles løbende i tæt dialog med de kommuner, der benytter det. For at det er relevant at benytte i Slagelse Kommune kræver det, at der indgås aftaler mellem KMD og de virksomheder, som vores fagsystemer er udviklet af. Dette pågår i øjeblikket. Administrationen undersøger systemet nærmere, herunder andre kommuners erfaringer.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalgene kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer at orienteringen er dækkende for den aktuelle status på arbejdet med den kommunale ungeindsats og den forberedende grunduddannelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og ungedirektøren indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende: 
Udvalget henleder opmærksomheden på, at FGU bliver omdrejningspunktet for ungeindsatsen, samt at der holdes fokus på kontaktpersonrollen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Udsat.

15. Punkter til kommende møder (O)

15.   Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2019-16023                                            Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder i 2019.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte eventuelle punkter til orientering, drøftelse, efterretning og/eller beslutning på udvalgets kommende møder.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på Social- og Beskæftigelsesudvalgets kommen-de møder godkendes
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Udsat.