4. Unge i uddannelse eller beskæftigelse - tilrettelæggelse af den kommunale ungeindsats (B)
4. Unge i uddannelse eller beskæftigelse - tilrettelæggelse af den
kommunale ungeindsats (B)
Sagsnr.: 330-2017-77212 Dok.nr.: 330-2019-228635 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende rammer for den Kommunale Ungeindsats,
der starter op 1. august 2019.
Baggrund
I maj 2018 blev loven om den
kommunale ungeindsats vedtaget på baggrund af ’Aftalen om bedre veje til
uddannelse og job’. Loven indebærer, at kommunerne skal etablere en
sammenhængende ungeindsats. Det er op til den enkelte kommune at beslutte,
hvordan ungeindsatsen tilrettelægges. Tilrettelæggelsen
skal understøtte koordination på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialindsatsen.
I lovgrundlaget er målgruppen for
den kommunale ungeindsats defineret som unge under 25 år. I Slagelse Kommune
har Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget i juni 2018
vedtaget at udvide målgruppen, så den omfatter unge fra 7. klasse til 30 år.
Det skal bidrage til et yderligere fokus på henholdsvis den forebyggende
tidlige indsats i grundskolen, på overgangen fra grundskole til
ungdomsuddannelse og på uddannelse og beskæftigelse for unge op til 30 år.
Lokal proces
I 2018 og 2019 har en bred vifte af
interessenter været inddraget i overvejelserne om tilrettelæggelse af
ungeindsatsen. En række unge, uddannelsesinstitutioner, erhvervsrepræsentanter,
medarbejdere og fagudvalg har givet deres input gennem interviews, arbejdsgrupper,
konferencer mm.
Et forslag til principper for
ungeindsatsen blev præsenteret for Byrådet den 26. januar 2019 og efterfølgende
sendt i høring. Administrationens endelige oplæg samt høringssvarene blev
behandlet i fagudvalgene og Byrådet i maj. Byrådet besluttede ikke at godkende
principperne, og at fagudvalgene skulle drøfte et nyt oplæg i juni.
Revideret oplæg til ungeindsats
Det reviderede oplæg består af tre
dele, der bliver foldet ud i de følgende afsnit:
·
Et fælles fundament, der beskriver, hvordan den unge bliver mødt.
·
Organisering af uddannelsesvejledningen, der beskriver to
modeller
·
Opfølgning på ungeindsatsen
Et fælles fundament for ungeindsatsen
Ungeindsatsen baseres på et fælles
fundament, der skal understøtte, at den unge er omdrejningspunkt for indsatsen.
Fundamentet er baseret på seks elementer, og alle medarbejdere og afdelinger,
der varetager opgaver med unge, arbejder med afsæt i dette fundament.
Nøglemedarbejdere og mulige tovholdere i arbejdet med de unge er:
·
Uddannelses- og erhvervsvejledere (UU)
·
Rådgivere i Børn og Familie
·
Sagsbehandlere i Handicap og Psykiatri
·
Sagsbehandlere i Ungehuset
Andre relevante faggrupper, som kan
indgå i indsatsen omkring en ung, er: Rusmiddelcenteret, SSP og
skolekontaktpersoner, PUI-psykologer, Fokus, Rådgivning og Udbetaling samt
Familiehuset. De seks elementer i fundamentet er: et fælles formål, et fælles
mindset, en fælles plan, en fælles proces med beslutningskompetence tæt på den
unge, en fælles hotline og en fælles kontaktpersonordning. Elementerne er
beskrevet nedenfor.
Et fælles formål
Det overordnede formål med den
sammenhængende kommunale ungeindsats er, at alle unge er i uddannelse eller
beskæftigelse. Unge, som ikke er fast forankret i uddannelse eller
beskæftigelse, skal have et målrettet løft. Ungeindsatsen skal sikre, at:
·
alle unge bliver parate til at gennemføre en ungdomsuddannelse
eller komme i beskæftigelse.
·
den unge oplever sammenhæng i de kommunale tilbud
·
den unge får ejerskab til uddannelsesplanen, der bliver
omdrejningspunktet for indsatsen og samarbejdet mellem den unge og de
forskellige aktører
Et fælles mindset: Den unge i centrum
Omdrejningspunktet for
ungeindsatsen er den unge og eventuelt den unges familie. Indsatsen skal tage
afsæt i den unges ønsker og drømme i forhold til uddannelse og beskæftigelse og
baseres på den unges motivation. Samtidig skal indsatsen bygge på den unges
styrker, ressourcer og muligheder. Det forudsætter, at de fagprofessionelle er
gode til at sætte den unge i centrum, inddrage den unge og eventuelt familien
og styrke deres ejerskab. Gennem fælles kompetenceudvikling for de
fagprofessionelle skal der udvikles et fælles mindset og tilgang, hvor den unge
i centrum.
En fælles plan: Ungeplanen
Alle unge, som har brug for
indsatser fra flere enheder i kommunen, skal have tilbudt en fælles plan.
Ungeplanen er først og fremmest den unges plan, som skal skabe overblik og give
mening for den unge. Det er også den fælles overordnede plan på tværs af
afdelinger og lovgivninger. Ungeplanen skal sætte en klar retning for den unge
mod uddannelse og job og tage afsæt i den unges ønsker, motivation og styrker,
men også være realistisk i forhold til, hvad der er muligt. I ungeplanen
beskrives de udviklingsmål og indsatser, der skal til for at den unge på sigt
kan få sin ønskede uddannelse eller job. Det kan fx være en indsats i
rusmiddelcenteret, hjælp til bolig, uddannelsesvejledning eller sproglige
kompetencer. Indsatser og mål formuleres på tværs af lovgivninger og
afdelinger, så de er prioriterede i fællesskab, er så enkle som muligt og
involverer så få fagpersoner som muligt. For at gøre den unge aktivt styrende i
eget liv er det vigtigt, at den unge kan genkende sig selv i planen. Planen skal
derfor skrives med den unges egne ord og formuleringer og et aktivt
’jeg-sprog’.
En fælles kontaktpersonsordning
Når en ung har behov for støtte fra
flere afdelinger i kommunen, udpeges en tovholder
(koordinerende sagsbehandler) for den unge. Tovholderen har til opgave at
støtte den unge til at realisere sin uddannelsesplan, følge den unge i overgang,
være bindeled og koordinere andre kommunale indsatser mm. Unge, der har behov
for støtte til at få hverdagen til at fungere og få struktur på livet, skal
også tilbydes en kontaktperson, der varetager denne støtte. Kontaktpersonen
anvendes i de tilfælde, hvor den unge ikke kan bevilges hjemmevejleder eller
kontaktperson efter Serviceloven, og hvor den unge vurderes at have behov for
støtte længere, end der kan bevilges mentor efter Beskæftigelsesloven.
Kontaktpersonen kan være en
medarbejder i en af kommunens virksomheder eller en voksen fra den unges
netværk. Det afgørende er, at vedkommende via sin relation til den unge kan
medvirke til, at den unge bliver forankret i uddannelse eller job.
Kontaktpersonen skal leve op til fælles kompetencekrav. Kontaktpersoner skal
klædes på til opgaven gennem informationsmøder og løbende sparring fx via en
kontaktpersons-netværksgruppe.
En fælles proces med beslutningskompetence tæt på den
unge
Ungeplanen udarbejdes i tæt dialog
med den unge og eventuelt familien. En god relation til den unge er
forudsætningen for at kunne udarbejde en plan, som den unge føler ejerskab til.
Det er tovholderen, som sammen med den unge, udfylder første del af ungeplanen.
Tovholderen har et særligt ansvar for at have blik for den unge og understøtte,
at den unges ønsker, drømme, ressourcer, styrker og motivation kommer frem. Det
gælder både i tovholderens indledende dialog med den unge og i det
efterfølgende samarbejde, herunder netværksmøder og opfølgning.
På et netværksmøde udfyldes de
øvrige punkter i ungeplanen i dialog med den unge, eventuelt forældre og
relevante fagpersoner fra andre afdelinger. Tovholderen er mødeleder og har ansvar
for, at den unges perspektiver er i centrum. Fagpersonerne har faglig og
økonomisk beslutningskompetence inden for eget område for at sikre, at de
indsatser, som den unge og fagpersonerne bliver enige om, rent faktisk kan
iværksættes. Hvis den unge har behov for en kontaktperson, besluttes det også
på netværksmødet.
Efter netværksmødet kontakter
tovholder den unge for at få den unges feedback på netværksmødet. Ved
efterfølgende netværksmøder følger tovholder i dialog med den unge, eventuelt
familien og netværksgruppen op på planen og justerer eventuelt planen til. Når
den unge er fast forankret i uddannelse eller job, eller kun har behov for en
indsats i én afdeling, kontakter tovholderen den unge for at følge op og undgå
tilbagefald samt for at få den unges feedback på det samlede forløb.
En fælles hotline: Let tilgængelighed for alle unge
Alle unge skal have mulighed for
let at kunne få hjælp, uanset deres alder og hvad de har brug for hjælp til.
Der etableres en unge-hotline, som de unge kan skrive eller ringe til og få
svar senest den førstkommende hverdag. Hotlinen guider den unge videre til det
tilbud eller den fagperson, den unge skal tale med.
Organisering af uddannelsesvejledningen
Børne- og Ungeudvalget besluttede
på deres møde i juni 2018 at opsige samarbejdsaftalen om UU med UU Vestsjælland
med virkning fra 1. januar 2018. Der skal træffes beslutning om den
fremadrettede organisering af vejledningsopgaven. Administrationen foreslår to
modeller, der er beskrevet nedenfor. Fordele og ulemper ved de to modeller
fremgår af bilag 1.
Model 1:
Vejledningen opdeles i en
grundskolevejledning og en unge/STUvejledning. Center for Børn og Unge får
drift- og ledelsesansvaret for grundskolevejledningen, og Center for
Arbejdsmarked og Integration (Ungehuset) får drifts- og ledelsesansvaret for unge/STUvejledningen.
Dette for at sikre den bedste koordinering med øvrige tilbud og indsatser for
unge i hvert af de to centre.
Vejledningen forbliver en
organisatorisk kompetenceenhed under Center for Børn og Unge, der skal sikre,
at de vejledningsfaglige kompetencer på tværs af målgruppen fastholdes og
videreudvikles. Modellen imødeser høringssvar fra dele af organisationen.
Model 2:
Vejledningen forbliver en samlet
enhed med drift- og ledelsesansvar for den samlede vejledningsopgave. Dette for
at sikre sammenhæng i vejledningsforløbet for den enkelte unge og i den
vejledningsprofessionelle faglighed og hermed undgå overgange og
overleveringer.
Vejledningsopgaverne organiseres
sådan, at den enkelte unge så vidt muligt har den samme vejleder i hele
forløbet fra grundskole til 25 år. Det indebærer, at vejlederne omkvalificeres
til både at varetage grundskolevejledning og unge/STUvejledning. Modellen
imødeser høringssvar fra andre dele af organisationen.
Opfølgning på ungeindsatsen
I lovgrundlaget er der opstillet
tre nye nationale uddannelsespolitiske målsætninger for unge:
·
Alle 25-årige skal have gennemført en uddannelse, være i
uddannelse eller være i beskæftigelse.
·
Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025
og 90% i 2030.
·
Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller
arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030.
I Slagelse Kommune har Børne- og
Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget i juni 2018 vedtaget at
supplere de nationale målsætninger med en lokalpolitisk målsætning:
·
Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte
efter 9. eller 10. klasse, er højst 6 % i 2025 og 5 % i 2030.
Baseline for de fire målsætninger
blev vedtaget på fagudvalgenes møder i juni 2018. Administrationen følger op på
de fire målsætninger en gang årligt og afrapporterer til Byrådet.
Derudover udarbejder
administrationen forslag til tre enkle effektmål, som beskriver den forventede
effekt af ungeindsatsen og samtidig er trin henimod opfyldelse af de
overordnede målsætninger. Et vigtigt parameter, der skal inddrages i
effektmålene, er de unges oplevelser af indsatsen. Børne- og Ungeudvalget samt
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger op på effektmålene kvartalsvist.
Effektmålene er samtidig en vigtig vejviser i administrationens arbejde med at
implementere og udvikle ungeindsatsen. Forslaget til effektmål behandles på
fagudvalgenes møder i september.
Retligt
grundlag
Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv
samt pligt til uddannelse og beskæftigelse m.v. af 29. maj 2018.
Aftale af 13. oktober 2017 om bedre veje til uddannelse og
job.
Handlemuligheder
Fagudvalgene og Byrådet kan godkende forslaget til fælles
fundament for ungeindsatsen med suppleringer og ændringsforslag.
Fagudvalgene kan indstille model 1 eller model 2 for
organisering af uddannelsesvejledningen til beslutning i Byrådet.
Fagudvalgene og Byrådet kan godkende forslaget til opfølgning
på ungeindsatsen med suppleringer og ændringsforslag.
Vurdering
Administrationen vurderer, at forslaget til et fælles
fundament for ungeindsatsen sætter den unge i centrum og kan skabe progression
for den enkelte unge. Dette vil bidrage til, at flere unge fastholdes i
uddannelse eller beskæftigelse.
Samtidig vurderer administrationen, at forslaget til
opfølgning bidrager til et løbende indblik i implementeringen af ungeindsatsen
og progressionen hen imod de politiske målsætninger.
I forhold til de to modeller for organisering af
uddannelsesvejledningen er det administrationens vurdering, at begge modeller
vil tilgodese de unge. Model 1 vægter en vejledning, der er specialiseret i en
målgruppe (elever i grundskole eller unge/STUelever) og tæt koordinering med
basisorganisationen. Derimod model 2 vægter en vejledning, hvor der er
sammenhæng i vejledningsforløbet for den enkelte unge.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Økonomiske konsekvenser
Den samlede økonomi til kommunale ungeindsatser er på
baggrund af de gældende budgetter opgjort til 130-152 mio. kr. årligt i
perioden 2018- 2022 (Se bilag 3).
Væksten i udgifterne skyldes primært estimerede udgifter til
FGU. Der pågår særskilt analyse heraf, der først kan gøres færdigt, når optaget
til FGU pr. 1. august 2019 er kendt. Der fremlægges et oplæg i forbindelse med
budget 2020-23.
Det er ikke muligt for indeværende at vurdere behovet for
kontaktpersoner. Udgiften i 2019 afholdes derfor inden for Center for Børn og
Unges og Center for Arbejdsmarkeds budgetter til indsatser. Der fremlægges et
konkret forslag i forbindelse med budget 2020-23. For FGU-elever er der via
DUT-midler tilført kommunen 0,5 mio. kr. i 2021 til kontaktpersoner. Disse vil
indgå i budgetoplægget.
Personalemæssige konsekvenser
De primære personalemæssige konsekvenser vedrører
uddannelsesvejlederne. Model 1 indebærer en opdeling af vejlederne i to
grupper, hvoraf unge- og STUvejlederne vil få ny ledelsesmæssig forankring og
fysisk placering. Der fastholdes kompetenceudvikling og sparring i en samlet
enhed.
Model 2 indebærer ikke ændringer i ledelsesmæssig forankring
eller fysisk placering. Derimod skal vejlederne omkvalificeres i forhold til at
varetage en bredere vejledningsopgave. Det første år vil være en implementerings-
og omstillingsproces, hvor vejlederne kommer grundigt ind i de nye
vejledningsområder- og opgaver. Model 2 drøftes på personalemøde med MEDstatus
i UU mandag den 3. juni, og deres høringssvar til modellen vil foreligge til
fagudvalgenes møde. Høringssvar vedrørende model 2 fra SektorMED i Center for
Arbejdsmarked og Integration samt Center for Børn og Unge vil foreligge til
behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Grundlæggende forudsætter fundamentet i ungeindsatsen en
længerevarende kompetenceudviklingsindsats for alle medarbejdere, der varetager
opgaver med unge. I dag er der forskellige tilgange til de unge og forskellige
arbejdsgange i de forskellige afdelinger. Det fælles mindset, hvor den unge
sættes i centrum, skal udvikles gennem fælles kompetenceudvikling og
ledelsesunderstøttelse på tværs af alle afdelinger. Særligt nøglepersonerne har
behov for fælles kompetenceudvikling understøttet af sparring i konkrete sager.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren samt Erhvervs- og
Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller, at Børne- og Ungeudvalget, Social- og
beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser anbefaler
til Byrådets godkendelse:
1.
at Fundamentet for ungeindsatsen godkendes
2.
at Enten model 1 eller model 2 for organisering af uddannelsesvejledningen
besluttes
3.
at Opfølgningen på ungeindsatsen godkendes
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende:
At 1 - Anbefales til Byrådet godkendelse med bemærkning om,
at forslaget bliver sendt i høring, således at høringssvarene kan foreligge
forud for Byrådsmødet i juni.
At 2 - (A) er positivt indstillet over for model 1, men
afventer høringssvarene og ønsker en nærmere beskrivelse af de to modeller. (F),
(V) og (O) anbefaler model 2 til Byrådets godkendelse.
At 3 - Anbefales til byrådets godkendelse med bemærkning om
at involvere de unge. Udvalget ønsker, at der er halvårlige målinger frem for
kvartalsvise.
Overordnet skitse til effektmålinger fremlægges ved
byrådsbehandlingen i juni.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 3. juni 2019:
Fraværende:
Jørn-Ole Didriksen (V), Palle Kristiansen (O)
Udvalget besluttede, at sagen skal genoptages på udvalgets
augustmøde, da det foreliggende grundlag er ændret markant i forhold til det,
der tidligere er fremlagt for Byrådet. Administrationen bedes forholde sig til
de fremsendte forslag fra Christopher Trung omkring indarbejdelse af
høringssvarene.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende:
Ad 1. Anbefales til byrådets godkendelse.
Ad 2. (A) anbefaler model 1. (F), (V), (Ø) og (O) anbefaler
model 2.
Ad 3. Anbefales til byrådets godkendelse med bemærkning om,
at forslaget bliver sendt i høring og med bemærkninger om, at involvere de
unge.
Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker, at der er
halvårlige målinger frem for kvartalsvise.