5. Drøftelse af principielle spørgsmål til sagsbehandling (D)
5. Drøftelse af principielle spørgsmål til sagsbehandling (D)
Sagsnr.: 330-2020-140842 Dok.nr.: 330-2020-387530 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte nedenstående
emner ud fra et principielt perspektiv:
1. Tilbagebetalingspligt
med diagnose/trods diagnose
2. (Fejl)vurdering
af opsparingsmulighed
3. Langvarig
sagsbehandling
4. Tilbageholdelse
i ydelse med eller uden samtykke
5. Reaktion på fejl
i registrering af indgået post
6. Reaktion på
forøgelse af samlet udgift i løbet sagsbehandlingen
7. Reaktion over
for borgeren, når Ankestyrelsen træffer afgørelse
8. Lange svartider
fra borger, hvad dækker det over? (Manglende forståelse af det man skal svare
på, manglende overskud, nøl, kan vi som myndighed hjælpe borgeren?)
Baggrund
Udvalget blev på møde d. 7 september orienteret om en
konkret borgersag på et lukket sagspunkt.
Udvalget har efterfølgende ønsket at sagen rejses som principiel
drøftelsessag på åben dagsorden med belysning af ovenstående spørgsmål.
Administrationens svar på de rejste spørgsmål fremgår af
nedenstående:
1. Tilbagebetalingspligt
med diagnose/trods diagnose
Begrebet
diagnose er ikke et forhold som indgår i vurderingen af tilbagebetalingspligt. En
afgørelse om tilbagebetaling træffes efter Lov om aktiv socialpolitik §§ 91-94,
og sker på baggrund af en vurdering af ansøgers indtægter og formue.
Pligten
til at vurdere de økonomiske forhold, i forhold til en eventuel
tilbagebetaling, ligger i Lov om aktiv socialpolitik §§ 81-82.
Kommunen
skal i hvert enkelt tilfælde foretage en konkret vurdering af ansøgerens og
ægtefællens økonomiske forhold, herunder om ansøgeren har mulighed for selv at
betale en del af udgiften. Hjælp til tandbehandling
er trangsbestemt. Det betyder, at der kun kan ydes hjælp efter disse
bestemmelser, hvis ansøgeren ikke selv har økonomisk mulighed for at betale
udgiften.
Ved vurderingen af, om ansøgeren selv har mulighed for at
betale udgiften, lægges der vægt på ansøgerens rådighedsbeløb og formue. Der
lægges også vægt på, om ansøgeren har mulighed for at betale hele eller dele af
udgiften ved hjælp af en afdragsordning eller ved hjælp af et lån. Som
udgangspunkt er det de økonomiske forhold på tidspunktet for kommunens
afgørelse, der er afgørende for, om betingelserne for hjælp er opfyldt.
2. Vurdering af
opsparingsmulighed
Der kan ikke ydes hjælp, hvis en ansøger eller ægtefælle har indtægter
eller formue som kan dække udgiften. Kommunen skal i hvert enkelt tilfælde
foretage en konkret vurdering af ansøgerens og ægtefællens økonomiske forhold,
herunder om ansøgeren har mulighed for selv at betale en del af udgiften.
Når
en borgers økonomi vurderes, ses der både på indtægter og udgifter, herunder
kontoudtog og opkrævninger/regninger.
Der
laves en økonomisk beregning, som viser samtlige borgerens udgifter samt en
beregning der viser, hvilke udgifter kommunen kan godkende. Ankestyrelsen har
fastlagt praksis for, hvilke udgifter, der kan medtages. Det gælder f.eks.
udgifter til husleje, el, vand, varme, transport m.v. Udgifter til f.eks.
håndkøbsmedicin, afdrag på gæld, kabel-tv, ulykkesforsikring og udgifter til
privatskole kan ikke indgå i beregningen. Sådanne udgifter vurderes ikke at være
nødvendige udgifter ifølge Ankestyrelsen.
Når
beregningen over godkendte udgifter er lavet, vil der fremgå et rådighedsbeløb.
Rådighedsbeløbet skal dække udgifter til mad, tøj, fritidsaktiviteter og andre
fornødenheder for ansøger og familien.
Eksempel
En
familie på 2 voksne og 4 børn har kr. 17.000 til rådighed hver måned når deres
faste godkendte udgifter er betalt.
Der
kan være udgifter som ikke er medtaget i beregningen jf. Ankestyrelsens praksis
Grunden
til, at udgifter til børn ikke medtages er, at der heller ikke medtages
indtægter i form af børneydelser, da disse netop skal dække udgifter til børn.
En familie med 4 børn modtager i alt kr. 7.388 pr måned i børneydelser og
børnebidrag.
I
eksemplet har familien på 2 voksne og 4 børn derfor ca. kr. 17.000 til rådighed
hver måned + kr. 7.388 kr. i børneydelser. En familie med et samlet
rådighedsbeløb på knap 25.000 kr. om måneden vurderes ikke at være økonomisk
vanskelig stillet.
I
eksemplet har Ankestyrelsen vurderet, at familien ikke har ført økonomisk
uforsvarlig økonomi, men råder kommunen til at vurdere, om familien kan
tilbagebetale hjælpen i løbet af kortere tid.
3. Langvarig
sagsbehandling
En
afgørelse om enkeltydelser skal vurderes på forskellige parametre. Ved en sag
om tandbehandling skal der vurderes på:
1. En ansøgers
økonomiske forhold.
2. Om behandlingen
er nødvendig og helbredsmæssig velbegrundet.
I
vejledningen til Aktivloven er det nævnt, at kommunen bør påse at der ikke
foretages behandlinger, som går ud over, hvad der er nødvendigt i hvert enkelt
tilfælde. Kommunen skal i den forbindelse vurdere, om det er absolut nødvendigt
at få foretaget en dyr og omfattende tandbehandling på et tidspunkt, hvor
ansøgeren ikke selv har mulighed for at betale udgiften.
For
at vurdere ovenstående 2 forhold er der brug for oplysninger fra borgeren og
evt. andre aktører.
En
sagsbehandling kan være langvarig af forskellige årsager. Det kan for eksempel
skyldes:
·
At der kan være behov for at indhente yderligere oplysninger fra
enten borgeren eller andre parter af enten økonomisk karakter eller for at
vurdere nødvendigheden af en behandling.
·
At der skal indhentes et alternativt behandlingsforslag.
F.eks.
peger Ankestyrelsen på, at der skal indhentes et alternativt overslag hvis
ansøgers tandlæge og kommunens tandlægekonsulent er uenige i et
behandlingsbehov.
I
disse tilfælde vil der være længere sagsbehandling, da ansøger skal have en tid
hos en anden tandlæge og denne skal fremsende et nyt overslag.
·
At borgeren klager over kommunens afgørelse og sagen sendes til
ankestyrelsen.
Når
borgeren klager, skal kommunen partshøre borgeren om nye oplysninger. En
partshøring forlænger derfor sagsbehandlingstiden. Ankestyrelsen har et mål om
at have en sagsbehandlingstid på 17 uger ifølge deres hjemmeside. Udover deres
sagsbehandlingstid kan Ankestyrelsen pege på, at der skal indhentes yderligere
oplysninger til brug for kommunens behandling af sagen.
·
At ansøgeren eller en partsrepræsentant anmoder om udsættelse af
behandlingen af sagen.
·
At en ansøger undervejs ønsker at skifte tandlæge og derfor
kommer der nye oplysninger til ansøgningen.
·
At en ansøger skal kontaktes gentagne gange pr. mail, telefonisk
eller via digital post, før ansøger svarer.
4. Tilbageholdelse
i ydelse med eller uden samtykke
Der
kan foretages tilbageholdelse i ydelsen enten ved en skriftlig afgørelse eller
med samtykke fra borgeren.
Hvis
der er truffet en afgørelse om tilbageholdelse i ydelsen vil en borger altid
have en klagemulighed.
5. Reaktion på
fejl i registrering af indgået post
Hvis
der er fejl i registrering af indgået post, søges dette hurtigst muligt rettet
og borgeren orienteres om det videre sagsforløb.
Som
eksempel kan nævnes en partsrepræsentant, som kontaktede kommunen for at gøre
opmærksom på, at der var sendt nogle akter som kommunen ikke havde reageret på.
Akterne var sendt til kommunen 8 forinden.
Samme
dag blev disse opsporet og der blev givet tilbagemelding til partsrepræsentanten
om, at akterne var fundet. Der blev ligeledes givet besked om, at akterne
hurtigst muligt ville blive gennemgået. I den pågældende sag var akterne
gennemgået, besvaret og videresendt til behandling i ankestyrelsen 3
arbejdsdage efter henvendelsen fra partsrepræsentanten.
6. Reaktion på
forøgelse af samlet udgift i løbet sagsbehandlingen
Generelt
kan der godt opstå en forøgelse af en samlet udgift i løbet af en
sagsbehandling. Dette kan f.eks. være tilfældet hvis borgeren søger om hjælp
til en huslejerestance dagen før sagen overgår til inddrivelse ved foged. Dette
medfører øgede omkostninger i form af fogedretsgebyrer.
Det
kan også være tilfældet i en sag om tandbehandling, hvis tandbehandlingen ikke
påbegyndes under behandling af sagen.
Et
tandsæt kan forværres meget hurtigt, hvis der først er konstateret caries, især
hvis en borger ikke har gået regelmæssigt til tandlæge og vedligeholdt sine
tænder ved tandbørstning.
Eksempel
En
borger indgiver en ansøgning om tandbehandling til udtrækning af tænder samt
plastfyldninger. Den pågældende borger indgiver ikke et overslag på
protesedelen som erstatning for de manglende tænder.
Borgeren
oplyser efterfølgende, at der ikke skal tages stilling til dette overslag,
fordi borgeren ønsker en anden tandlæge. Borgeren vil selv finde en anden
tandlæge. Borgeren går herefter til en ny tandlæge, som giver et overslag på
både tandbehandling og proteser. Behandlingen er betydelig dyrere, end det
første overslag.
Grundet
den væsentlige forskel i 1. overslag og 2. overslag aftales en tid til en
second opinion hos en anden tandlæge, i overensstemmelse med Ankestyrelsens
praksis. Tiden hos en anden tandlæge aftales til dagen efter. Borgeren syntes
at det er for kort varsel og benytter ikke tiden.
Borgeren
kommer først til en ny tandlæge 3 måneder senere, grundet aflysninger fra både
borgeren og tandlægen.
Det
3. overslag ligger prismæssigt midt imellem de første 2 overslag. Hos den nye
tandlæge er der 2 tandlæger tilknyttet, som er uenige om det videre behandlingsforløb.
Sagen
behandles og videresendes til Ankestyrelsen. Ankestyrelsen peger på, at der
skal indhentes et nyt overslag fra en ny tandlæge, fordi der er uenighed mellem
tandlægerne.
Som
det fremgår af ovenstående eksempel kan der være mange årsager til, at behovet
kan ændre sig undervejs.
Disse
ændringer kan skyldes at borgeren ønsker en ny tandlæge, at der skal indhentes
nye overslag, at borgeren ikke bestiller tid eller aflyser tider hos tandlægen,
at tandlægen aflyser tider osv.
7. Reaktion over
for borgeren, når Ankestyrelsen træffer afgørelse
Praksis
i Rådgivning og Udbetaling er at reagere på Ankestyrelsens afgørelser hurtigst
muligt (indenfor 1 uge) ved at kontakte borgeren, hvis der er tale om en
hjemvisning eller en ændring.
Der
er 4 afgørelsestyper i Ankestyrelsen.
a. Hjemvisning:
Sagen sendes tilbage til kommunen som skal træffe en ny afgørelse. Grunden kan
for eksempel være, at der mangler oplysninger eller at der skal indhentes noget
nyt.
b. Ændring/ophævelse:
Kommunens afgørelse er forkert og ankestyrelsen ophæver afgørelsen
c. Stadfæstelse:
Ankestyrelsen er enig i kommunens afgørelse
d. Afvisning:
Ankestyrelsen vil ikke behandle sagen.
Eksempel
1
Kommunen
har sendt en sag til Ankestyrelsen i april måned 2019. Ankestyrelsen hjemviser
sagen i starten af august 2019. Ankestyrelsen vurderer ikke at afgørelsen er
forkert, men at der skal indhentes flere oplysninger. Ankestyrelsen anmoder om,
at kommunen indhenter et alternativt behandlingsoverslag.
Rådgivning
og Udbetaling forsøger straks at få fat i borgeren telefonisk for at tale med
borgeren. Da dette ikke er muligt, aftales en tid med tandlægen til et
alternativt overslag, og der sendes skriftlig besked til borgeren om dette
indenfor 7 dage.
Der
træffes en ny afgørelse efter hjemvisning af sagen efter modtagelse af
alternativt overslag. Der bevilges hjælp til det alternative overslag, mod
tilbagebetaling.
Borgeren
ønsker ikke at benytte det alternative overslag og fastholder ansøgning til det
tidligere overslag, som ankestyrelsen har anmodet om en second opinion på.
Sagen sendes derfor til Ankestyrelsen igen.
Slagelse
Kommune vurderer ikke, at det tidligere overslag er rimeligt og nødvendigt, da
der nu er en billigere løsning, som kan dække den nødvendige tandbehandling.
Eksempel
2
Der
modtages en ankeafgørelse i juli måned 2020. Borgeren kontaktes samme dag.
8. Lange svar
tider fra borger, hvad dækker det over? (Manglende forståelse af det man skal
svare på, manglende overskud, nøl, kan vi som myndighed hjælpe borgeren?)
Der
kan være mange årsager til, at en borger er lang tid om af svare eller handle.
Nogle gange tjekker borgere ikke deres digitale post og ser derfor ikke brevet,
nogle gange tager de ikke telefonen når man ringer.
I
mange situationer tilbydes borgeren personlige møder, så vi kan forklare f.eks.
hvilken dokumentation, der skal bruges og hvorfor. Rådgivning og Udbetaling
tilbyder også at hjælpe med at indhente nødvendig dokumentation med samtykke
fra borgeren, så en ansøgning kan blive færdigbehandlet.
Retligt
grundlag
Lov om Aktiv socialpolitik, §§ 81, 82 og 82a.
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte sagen.
Vurdering
En ansøgning om enkeltydelse tager altid udgangspunkt i den
enkelte borger og afgørelsen er derfor altid konkret og individuelt. Der tages
hensyn til Ankestyrelsens principielle anbefalinger. Et sagsforløb kan variere
afhængig af sagens kompleksitet og sagens interessenter.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ikke relevant.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ikke relevant.
Indstilling
Chefer for Arbejdsmarked og for Rådgivning og Udbetaling
indstiller,
1.
at Udvalget drøfter sagen.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende:
Drøftet.
Tina Kristiansen, Områdeleder, Rådgivning og Udbetaling,
deltog under behandlingen af punktet.
Social og Beskæftigelsesudvalget ønsker, at der på baggrund
af udvalgets drøftelse igangsættes udarbejdelse af et dilemmakatalog med det
formål at finde løsningsmuligheder.
Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker, at genoptage den
herværende sags punkt 1 vedr. Tilbagebetalingspligt med diagnose/trods diagnose
og punkt 7 vedr. Reaktion over for borgeren, når Ankestyrelsen træffer
afgørelse. Formand Thomas Clausen (Ø) formulerer de uddybende spørgsmål, der
ønskes svar på.