Social- og Beskæftigelsesudvalget (2018-2021) – Referat – 5. oktober 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2020-367755                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende dagsordenen.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender dagsordenen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende: 
Godkendt med beslutning om, at Morten Hass Augustsen (V) deltager online.
Referatet godkendes manuelt.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2020-367772                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Ingen bemærkninger.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende: 
Administrationen orienterede om, at Arbejdstilsynet har været på besøg. Vi er orienteret om, at Jobcenteret får tildelt en grøn smiley. Når rapporten forelægger, sendes den til orientering til Social- og Beskæftigelsesudvalget.

3. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

3.     Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

Sagsnr.: 330-2018-38133               Dok.nr.: 330-2020-375599                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på de politiske mål, der er politisk udpeget som de vigtigste i Beskæftigelsesplanen samt øvrige ønskede nøgletal.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte orienteringen om nøgletal.
Vurdering
Administrationens vurdering og forklaring på udviklingen for de enkelte effektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen fremgår af bilag, herunder sammenligning til landsplan og sammenlignelige klyngekommuner.
De sammenlignelige kommuner er: Assens, Brøndby, Fredericia, Frederikshavn, Faaborg-Midtfyn, Kalundborg, Kerteminde, Læsø, Norddjurs, Nordfyns, Nyborg, Odense, Odsherred, Randers, Samsø, Svendborg, Sønderborg, Thisted og Vordingborg.
Denne ekstraordinære situation med COVID-19 vil få endnu ukendte påvirkninger af resultaterne for både beskæftigelse, ledighed og sygdom i 2020. Der er derfor ikke opsat måltal for 2020, men udviklingen for 2020 følges sammenlignet med samme tidspunkt sidste år i forhold til landsplan og sammenlignelige kommuner. December 2019 udgør indeks 100 i de viste udviklingskurver.
Der foreligger ikke fuldstændige data for måling 1 og 2 siden januar 2020 på grund af implementeringen af nyt sygedagpengesystem, først i pilotkommuner og siden i de resterende kommuner. Styrelsen forventer tidligst at kunne vise sygedagpengedata igen på jobindsats.dk i oktober 2020. Derfor opgøres de 2 målinger midlertidigt eksklusiv sygedagpenge for fortsat at have en indikation på den overordnede udvikling.
Udviklingstendenser, hvor der er væsentlige ændringer siden sidste opfølgning, er nedenstående fremhævet med fed skrift.
De overordnede udviklingstendenser gennem det sidste år er:
·         Stigning i antal borgere på kommunal forsørgelsesydelse (eksklusiv sygedagpenge) er større end på landsplan og i sammenlignelige kommuner. Siden forrige opfølgning er der sket en ændring fra, at udviklingen fulgte landsplan og sammenlignelige kommuner. Årsagen er, at den sæsonbetonede ledighed, som i større omfang kendetegner Slagelse, ikke er faldet lige så meget i juli 2020 som i juli 2019 som følge af covid-19. I efteråret forventes der igen at ske en udjævning af tallene, når der sammenlignes 1 år tilbage, da resultaterne så er udover de vidt forskellige sommersæsoner i 2019 og 2020.
·         Stigning i antal borgere på kommunale forsørgelsesydelser, eksklusiv fleksjob og førtidspension (og sygedagpenge), som er mindre end på landsplan og i sammenlignelige kommuner.
·         Reduktion i beskæftigelsen for borgere med bopæl i kommunen, i sammenlignelige kommuner og på landsplan. Reduktionen er større i Slagelse og sammenlignelige kommuner end på landsplan, men kan ikke aflæses tilsvarende i ledigheden. Den større reduktion i beskæftigelsen skal derfor i stedet findes hos studerende, udenlandsk arbejdskraft samt lønmodtagere, der vælger at gå ned i tid eller helt afgår fra arbejdsmarkedet til efterløn, folkepension eller selvforsørgelse (ægtefælle/formue).
·         Stigning i antal bruttoledige. Stigningen er mindre end på landsplan, men større end i sammenlignelige kommuner. Siden forrige opfølgning er sammenlignelige kommuner gået fra at følge Slagelse til at være bedre end Slagelse. Man skal dog under de nuværende omstændigheder være ekstra påpasselig med tolkning på særligt juli-tallene, da ledigheden også kan påvirkes i nedadgående retning af, at flere afholder selvbetalt ferie efter afskedigelser i foråret.
·         Stigning i antal langtidsledige er mindre end i sammenlignelige kommuner og landsplan.
·         Reduktion i andel flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, som er i beskæftigelse efter 3 år i Danmark, er på samme niveau som på landsplan og sammenlignelige kommuner.
·         Reduktion i antal unge uden en uddannelse (uddannelseshjælp), som er større end på landsplan og i sammenlignelige kommuner. Siden forrige opfølgning er Slagelse gået fra en stigning til en reduktion - og fra at følge andre kommuners udvikling til at være bedre end dem.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Opfølgning tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Administrationen orienterede om, at der arbejdes videre med at give den månedlige orientering om nøgletal på beskæftigelsesindsatsen en mere enkel opbygning suppleret med de aktuelle tal trukket i fagsystemet.

4. Opfølgning budget 2020-2023 (D)

4.     Opfølgning budget 2020-2023 (D)

Sagsnr.: 330-2020-130323             Dok.nr.: 330-2020-343502                                          Åbent
Kompetence:
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte styringsark for udvalgets punkter i budgetaftalen 2020 – 2023 og den løbende opfølgning i 2020.
Baggrund
Byrådet vedtog mandag den 28. oktober 2019 budget for 2020 – 2023. Aftalen viderefører udarbejdelsen af et styringsark til den løbende opfølgning for aftalens punkter.
Bilaget indeholder det samlede styringsark over budgetaftalens punkter. Nedenfor fremgår de af aftalens punkter, som hører under Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Nr.
Overskrift
Status og forventet tidsplan
Udvalg
Status-farve (tekst)
Ansvarlig
Budgetaftale  2020
2.d.1
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

Ved igangsætning af business case på sygedagpengeområdet vurderes forbruget at kunne nedjusteres med netto kr. 8,5 mio. Det kræver en investering på konto 6 på kr. 1,5 mio. og kr. 1,5 mio. på konto 5. Konto 5 investeringen vurderes at kunne afholdes indenfor eksisterende rammer. Erfaring fra tidligere personalemæssi-ge investeringer har givet stor besparelse på ydelsessiden. Besparelse kr. 8,5 mio.
Vi begynder så småt at kunne se effekterne af business casen - fuld effekt forventes dog først, når alt er implementeret.
SBU
Mindre afvigelser
Chef Henrik Skov
2.d.2
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Social- og beskæftigelsesområdet - indlagte besparelser på særlige indsatser.

På området for jobafklaringsforløb kan der opnås en positiv effekt af investeringen på sygedagpengeområdet svarende til kr. 3,5 mio. Ved investeringen i sygedagpengeområdet vil antallet af langvarige sygedagpengesa-ger mindskes, og derved vil antallet af potentielle jobafklaringsforløb ligeledes blive mindre (se vedlagte business case). Besparelse kr. 3,5 mio.
Vi begynder så småt at kunne se effekterne af business casen - fuld effekt forventes dog først, når alt er implementeret.
SBU
Mindre afvigelser
Chef Henrik Skov
2.d.3
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

På integrationsområdet vurderes det muligt at nedjustere forbrug med kr. 4 mio. Gennemgang af antallet på forsørgelse ved indgangen til 4. kvartal 2019 viser en nedgang, som vil have en positiv konsekvens på forsør-gelsen. Nedgangen vil også betyde færre i danskuddannelse, hvorfor forbruget også nedjusteres her. Besparel-se kr. 4 mio.
Integrationsindsatsen er forsat blandt landets bedst placerede kommuner på benchmark. Det har været muligt at opnå besparelse på bl.a. Danskuddannelse, fordi antallet af S-kursister (udenlandske arbejdstagere) og integrationsborgere var faldende i første halvår. Tilsvarende opnås færre indtægter i grundtilskud og resultattilskud på integrationsborgere. Antallet af S-kursister forventes at stige i andet halvår. Det medfører samlet set et merforbrug. Området er omfattet budgetgaranti.
SBU
Mindre afvigelser
Leder Helle S.D. Larsen / Chef Henrik Skov
2.d.4
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

Ved omlægning af STU forløb til brug af private aktører og virksomhedsrettede forløb frem for kommunale kan opnås besparelse på kr. 4 mio. Omlægningen vil have en afledt effekt hos de kommunale tilbud, hvor STU for-løbene købes. Tiltaget vil ikke have effekt på forsørgelsesydelsen, men vil alene have betydning for omkostnin-gen til indsatsen. Besparelse kr. 4 mio.
Grundet 1) ekstraordinær stigende tilgang af unge på Særligt Tilrettelagt Uddannelse (STU), samt 2) forsinkelse af ændringer på STU-området grundet coronakrisen, vurderes det ikke muligt at opnå den besluttede besparelse i 2020.

Social- og Beskæftigelsesudvalget blev ved deres møde i august præsenteret for en handleplan på området.
SBU
Udfordringer!!
Leder Zina Zvizdic / Chef Henrik Skov
3.c
Der tilføres midler til social- og beskæftigelsesområdet og Førtidspensioner. Slagelse Kommune udfordres, som en række andre kommuner landet over af en betragtelig vækst i omkostninger på disse områder. Ud over de udfordrede områder budgetlægges med en fortsat vækst i antallet af førtidspensioner, på trods af, at partierne gerne så at også denne kurve blev knækket. Samlet set tilføres der netto følgende beløb (i 1.000 kr.)

   2020   2021    2022        2023
 28.500  38.700  48.700    80.400
Til trods for de ekstra tilførte midler til førtidspension forventes et merforbrug på ca. 15 mio. kr. – en del af årsagen hertil er de nye seniorpensioner, som der ikke har været budgetlagt tilstrækkeligt med.
SBU
Afsluttet
Ledere Marianne Søgaard og Helle Guldager / Chef Henrik Skov
4.
Partierne er opmærksomme på, at forventningerne til udviklingen på førtidspensionsområdet ikke afspejler den faktiske udvikling i 2019. Med henblik på at imødegå en forventet yderli-gere vækst på området afsættes en buffer på yderligere 6 mio. kr. i 2020 stigende med dette beløb i hvert af overslagsårene til 24 mio. kr. i 2023.
Til trods for de ekstra tilførte midler til førtidspension forventes et merforbrug på ca. 15 mio. kr. – en del af årsagen hertil er de nye seniorpensioner, som der ikke har været budgetlagt tilstrækkeligt med.
SBU
Afsluttet
Ledere Marianne Søgaard og Helle Guldager / Chef Henrik Skov
11.b
Partierne er enige om, at:
Brugen af eksterne aktører på Jobcenteret reduceres (2 mio. kr. pr. år)
Det samlede indsatsbudget nedsættes med 2 mio.
SBU
Afsluttet
Leder Marianne Søgaard / Chef Henrik Skov
11.c
Partierne er enige om, at:
Udgifter til Sprogcenter kan reduceres (med skønsmæssigt) -2,0 mio.kr.
Afskaffelse af deltagerbetaling for S-kursister 01.07.20 (udenlandske arbejdstagere og studerende) betyder, at der siden starten af august ses en stigning i antallet af denne gruppe borgere, der har ret til danskuddannelse. Sprogcenteret har 0-budget og besparelsen skal derfor udmøntes under integrationsområdet.
SBU
Mindre afvigelser
Leder Line Cramer / Chef Henrik Skov
12.
Partierne ønsker, at Slagelse Kommune på beskæftigelsesområdet i sammenlignelige undersøgelser placerer sig markant bedre fra en placering i laveste tredjedel til indenfor de næste 1-2 år til en placering i midten af sammenlignelige danske kommuner. Partierne er enig om, at der skal markante ændringer til indenfor området og ønsker, der senest december 2019 politisk (for budgetgruppen) fremsættes forslag til initiativer for de kommende 1-3 år med fokus på øget beskæftigelse og uddannelse.
Partierne ønsker forslaget udarbejdet efter følgende retningslinjer:

a. Generel fokus på erhvervsaktive, særlig fokus på unge i alderen 16-30 år.
b. Vi vil udfordre beskæftigelsesområdet med fokus på nytænkning og nye arbejdsgange på området.
c. Fokus på sammenhængen mellem indsats og effekt.

Kommunaldirektøren er ansvarlig for udarbejdelse af forslaget til december 2019 og skal involvere eksterne aktører i udarbejdelsen.
Social- og Beskæftigelsesudvalget har besluttet, at der skal arbejdes videre med anbefalingerne fra Mploys rapport. Samme rapport vil indgå ved temadrøftelse i Byrådet.
SBU
Afsluttet
Chef Henrik Skov
Retligt grundlag
Det retlige grundlag for budgettet fremgår af Den Kommunale Styringslov §§ 37 – 40. I Regler for Økonomistyring for Slagelse Kommune har byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter punkterne i styringsarket og den løbende opfølgning for 2020.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter styringsark og den løbende opfølgning i
           2020.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende: 
Drøftet.
(A), (F), (Ø) og (O) ønsker at foreslå, at det ved fremtidige styringsark fremgår tydeligere, hvor langt man er i forhold til opfyldelse af måltallene.
Da (V) og (O) ikke er en del af budgetaftalen, tager (V) og (O) forbehold for opfølgning på Budgetaftale 2020-2023.

5. Drøftelse af principielle spørgsmål til sagsbehandling (D)

5.     Drøftelse af principielle spørgsmål til sagsbehandling (D)

Sagsnr.: 330-2020-140842             Dok.nr.: 330-2020-387530                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte nedenstående emner ud fra et principielt perspektiv:
1.    Tilbagebetalingspligt med diagnose/trods diagnose
2.    (Fejl)vurdering af opsparingsmulighed
3.    Langvarig sagsbehandling
4.    Tilbageholdelse i ydelse med eller uden samtykke
5.    Reaktion på fejl i registrering af indgået post
6.    Reaktion på forøgelse af samlet udgift i løbet sagsbehandlingen
7.    Reaktion over for borgeren, når Ankestyrelsen træffer afgørelse
8.    Lange svartider fra borger, hvad dækker det over? (Manglende forståelse af det man skal svare på, manglende overskud, nøl, kan vi som myndighed hjælpe borgeren?)
Baggrund
Udvalget blev på møde d. 7 september orienteret om en konkret borgersag på et lukket sagspunkt.
Udvalget har efterfølgende ønsket at sagen rejses som principiel drøftelsessag på åben dagsorden med belysning af ovenstående spørgsmål.
Administrationens svar på de rejste spørgsmål fremgår af nedenstående:
1.    Tilbagebetalingspligt med diagnose/trods diagnose
Begrebet diagnose er ikke et forhold som indgår i vurderingen af tilbagebetalingspligt. En afgørelse om tilbagebetaling træffes efter Lov om aktiv socialpolitik §§ 91-94, og sker på baggrund af en vurdering af ansøgers indtægter og formue.
Pligten til at vurdere de økonomiske forhold, i forhold til en eventuel tilbagebetaling, ligger i Lov om aktiv socialpolitik §§ 81-82.
Kommunen skal i hvert enkelt tilfælde foretage en konkret vurdering af ansøgerens og ægtefællens økonomiske forhold, herunder om ansøgeren har mulighed for selv at betale en del af udgiften.  Hjælp til tandbehandling er trangsbestemt. Det betyder, at der kun kan ydes hjælp efter disse bestemmelser, hvis ansøgeren ikke selv har økonomisk mulighed for at betale udgiften.
Ved vurderingen af, om ansøgeren selv har mulighed for at betale udgiften, lægges der vægt på ansøgerens rådighedsbeløb og formue. Der lægges også vægt på, om ansøgeren har mulighed for at betale hele eller dele af udgiften ved hjælp af en afdragsordning eller ved hjælp af et lån. Som udgangspunkt er det de økonomiske forhold på tidspunktet for kommunens afgørelse, der er afgørende for, om betingelserne for hjælp er opfyldt.
2.    Vurdering af opsparingsmulighed
Der kan ikke ydes hjælp, hvis en ansøger eller ægtefælle har indtægter eller formue som kan dække udgiften. Kommunen skal i hvert enkelt tilfælde foretage en konkret vurdering af ansøgerens og ægtefællens økonomiske forhold, herunder om ansøgeren har mulighed for selv at betale en del af udgiften.
Når en borgers økonomi vurderes, ses der både på indtægter og udgifter, herunder kontoudtog og opkrævninger/regninger.
Der laves en økonomisk beregning, som viser samtlige borgerens udgifter samt en beregning der viser, hvilke udgifter kommunen kan godkende. Ankestyrelsen har fastlagt praksis for, hvilke udgifter, der kan medtages. Det gælder f.eks. udgifter til husleje, el, vand, varme, transport m.v. Udgifter til f.eks. håndkøbsmedicin, afdrag på gæld, kabel-tv, ulykkesforsikring og udgifter til privatskole kan ikke indgå i beregningen.  Sådanne udgifter vurderes ikke at være nødvendige udgifter ifølge Ankestyrelsen.
Når beregningen over godkendte udgifter er lavet, vil der fremgå et rådighedsbeløb. Rådighedsbeløbet skal dække udgifter til mad, tøj, fritidsaktiviteter og andre fornødenheder for ansøger og familien.
Eksempel
En familie på 2 voksne og 4 børn har kr. 17.000 til rådighed hver måned når deres faste godkendte udgifter er betalt.
Der kan være udgifter som ikke er medtaget i beregningen jf. Ankestyrelsens praksis
Grunden til, at udgifter til børn ikke medtages er, at der heller ikke medtages indtægter i form af børneydelser, da disse netop skal dække udgifter til børn. En familie med 4 børn modtager i alt kr. 7.388 pr måned i børneydelser og børnebidrag.
I eksemplet har familien på 2 voksne og 4 børn derfor ca. kr. 17.000 til rådighed hver måned + kr. 7.388 kr. i børneydelser. En familie med et samlet rådighedsbeløb på knap 25.000 kr. om måneden vurderes ikke at være økonomisk vanskelig stillet.
I eksemplet har Ankestyrelsen vurderet, at familien ikke har ført økonomisk uforsvarlig økonomi, men råder kommunen til at vurdere, om familien kan tilbagebetale hjælpen i løbet af kortere tid.
3.    Langvarig sagsbehandling
En afgørelse om enkeltydelser skal vurderes på forskellige parametre. Ved en sag om tandbehandling skal der vurderes på:
1.    En ansøgers økonomiske forhold.
2.    Om behandlingen er nødvendig og helbredsmæssig velbegrundet.
I vejledningen til Aktivloven er det nævnt, at kommunen bør påse at der ikke foretages behandlinger, som går ud over, hvad der er nødvendigt i hvert enkelt tilfælde. Kommunen skal i den forbindelse vurdere, om det er absolut nødvendigt at få foretaget en dyr og omfattende tandbehandling på et tidspunkt, hvor ansøgeren ikke selv har mulighed for at betale udgiften.
For at vurdere ovenstående 2 forhold er der brug for oplysninger fra borgeren og evt. andre aktører.
En sagsbehandling kan være langvarig af forskellige årsager. Det kan for eksempel skyldes:
·         At der kan være behov for at indhente yderligere oplysninger fra enten borgeren eller andre parter af enten økonomisk karakter eller for at vurdere nødvendigheden af en behandling.
·         At der skal indhentes et alternativt behandlingsforslag.
F.eks. peger Ankestyrelsen på, at der skal indhentes et alternativt overslag hvis ansøgers tandlæge og kommunens tandlægekonsulent er uenige i et behandlingsbehov.
I disse tilfælde vil der være længere sagsbehandling, da ansøger skal have en tid hos en anden tandlæge og denne skal fremsende et nyt overslag.
·         At borgeren klager over kommunens afgørelse og sagen sendes til ankestyrelsen.
Når borgeren klager, skal kommunen partshøre borgeren om nye oplysninger. En partshøring forlænger derfor sagsbehandlingstiden. Ankestyrelsen har et mål om at have en sagsbehandlingstid på 17 uger ifølge deres hjemmeside. Udover deres sagsbehandlingstid kan Ankestyrelsen pege på, at der skal indhentes yderligere oplysninger til brug for kommunens behandling af sagen.
·         At ansøgeren eller en partsrepræsentant anmoder om udsættelse af behandlingen af sagen.
·         At en ansøger undervejs ønsker at skifte tandlæge og derfor kommer der nye oplysninger til ansøgningen.
·         At en ansøger skal kontaktes gentagne gange pr. mail, telefonisk eller via digital post, før ansøger svarer.
4.    Tilbageholdelse i ydelse med eller uden samtykke
Der kan foretages tilbageholdelse i ydelsen enten ved en skriftlig afgørelse eller med samtykke fra borgeren.
Hvis der er truffet en afgørelse om tilbageholdelse i ydelsen vil en borger altid have en klagemulighed.
5.    Reaktion på fejl i registrering af indgået post
Hvis der er fejl i registrering af indgået post, søges dette hurtigst muligt rettet og borgeren orienteres om det videre sagsforløb.
Som eksempel kan nævnes en partsrepræsentant, som kontaktede kommunen for at gøre opmærksom på, at der var sendt nogle akter som kommunen ikke havde reageret på. Akterne var sendt til kommunen 8 forinden.
Samme dag blev disse opsporet og der blev givet tilbagemelding til partsrepræsentanten om, at akterne var fundet. Der blev ligeledes givet besked om, at akterne hurtigst muligt ville blive gennemgået. I den pågældende sag var akterne gennemgået, besvaret og videresendt til behandling i ankestyrelsen 3 arbejdsdage efter henvendelsen fra partsrepræsentanten.
6.    Reaktion på forøgelse af samlet udgift i løbet sagsbehandlingen
Generelt kan der godt opstå en forøgelse af en samlet udgift i løbet af en sagsbehandling. Dette kan f.eks. være tilfældet hvis borgeren søger om hjælp til en huslejerestance dagen før sagen overgår til inddrivelse ved foged. Dette medfører øgede omkostninger i form af fogedretsgebyrer.
Det kan også være tilfældet i en sag om tandbehandling, hvis tandbehandlingen ikke påbegyndes under behandling af sagen.
Et tandsæt kan forværres meget hurtigt, hvis der først er konstateret caries, især hvis en borger ikke har gået regelmæssigt til tandlæge og vedligeholdt sine tænder ved tandbørstning.
Eksempel
En borger indgiver en ansøgning om tandbehandling til udtrækning af tænder samt plastfyldninger. Den pågældende borger indgiver ikke et overslag på protesedelen som erstatning for de manglende tænder.
Borgeren oplyser efterfølgende, at der ikke skal tages stilling til dette overslag, fordi borgeren ønsker en anden tandlæge. Borgeren vil selv finde en anden tandlæge. Borgeren går herefter til en ny tandlæge, som giver et overslag på både tandbehandling og proteser. Behandlingen er betydelig dyrere, end det første overslag.
Grundet den væsentlige forskel i 1. overslag og 2. overslag aftales en tid til en second opinion hos en anden tandlæge, i overensstemmelse med Ankestyrelsens praksis. Tiden hos en anden tandlæge aftales til dagen efter. Borgeren syntes at det er for kort varsel og benytter ikke tiden.
Borgeren kommer først til en ny tandlæge 3 måneder senere, grundet aflysninger fra både borgeren og tandlægen. 
Det 3. overslag ligger prismæssigt midt imellem de første 2 overslag. Hos den nye tandlæge er der 2 tandlæger tilknyttet, som er uenige om det videre behandlingsforløb.
Sagen behandles og videresendes til Ankestyrelsen. Ankestyrelsen peger på, at der skal indhentes et nyt overslag fra en ny tandlæge, fordi der er uenighed mellem tandlægerne.
Som det fremgår af ovenstående eksempel kan der være mange årsager til, at behovet kan ændre sig undervejs.
Disse ændringer kan skyldes at borgeren ønsker en ny tandlæge, at der skal indhentes nye overslag, at borgeren ikke bestiller tid eller aflyser tider hos tandlægen, at tandlægen aflyser tider osv.
7.    Reaktion over for borgeren, når Ankestyrelsen træffer afgørelse
Praksis i Rådgivning og Udbetaling er at reagere på Ankestyrelsens afgørelser hurtigst muligt (indenfor 1 uge) ved at kontakte borgeren, hvis der er tale om en hjemvisning eller en ændring.
Der er 4 afgørelsestyper i Ankestyrelsen.
a.    Hjemvisning: Sagen sendes tilbage til kommunen som skal træffe en ny afgørelse. Grunden kan for eksempel være, at der mangler oplysninger eller at der skal indhentes noget nyt.
b.    Ændring/ophævelse: Kommunens afgørelse er forkert og ankestyrelsen ophæver afgørelsen
c.    Stadfæstelse: Ankestyrelsen er enig i kommunens afgørelse
d.    Afvisning: Ankestyrelsen vil ikke behandle sagen.
Eksempel 1
Kommunen har sendt en sag til Ankestyrelsen i april måned 2019. Ankestyrelsen hjemviser sagen i starten af august 2019. Ankestyrelsen vurderer ikke at afgørelsen er forkert, men at der skal indhentes flere oplysninger. Ankestyrelsen anmoder om, at kommunen indhenter et alternativt behandlingsoverslag.
Rådgivning og Udbetaling forsøger straks at få fat i borgeren telefonisk for at tale med borgeren. Da dette ikke er muligt, aftales en tid med tandlægen til et alternativt overslag, og der sendes skriftlig besked til borgeren om dette indenfor 7 dage. 
Der træffes en ny afgørelse efter hjemvisning af sagen efter modtagelse af alternativt overslag. Der bevilges hjælp til det alternative overslag, mod tilbagebetaling.
Borgeren ønsker ikke at benytte det alternative overslag og fastholder ansøgning til det tidligere overslag, som ankestyrelsen har anmodet om en second opinion på. Sagen sendes derfor til Ankestyrelsen igen.
Slagelse Kommune vurderer ikke, at det tidligere overslag er rimeligt og nødvendigt, da der nu er en billigere løsning, som kan dække den nødvendige tandbehandling.
Eksempel 2
Der modtages en ankeafgørelse i juli måned 2020. Borgeren kontaktes samme dag.
8.    Lange svar tider fra borger, hvad dækker det over? (Manglende forståelse af det man skal svare på, manglende overskud, nøl, kan vi som myndighed hjælpe borgeren?)
Der kan være mange årsager til, at en borger er lang tid om af svare eller handle. Nogle gange tjekker borgere ikke deres digitale post og ser derfor ikke brevet, nogle gange tager de ikke telefonen når man ringer.
I mange situationer tilbydes borgeren personlige møder, så vi kan forklare f.eks. hvilken dokumentation, der skal bruges og hvorfor. Rådgivning og Udbetaling tilbyder også at hjælpe med at indhente nødvendig dokumentation med samtykke fra borgeren, så en ansøgning kan blive færdigbehandlet.
Retligt grundlag
Lov om Aktiv socialpolitik, §§ 81, 82 og 82a.
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte sagen.
Vurdering
En ansøgning om enkeltydelse tager altid udgangspunkt i den enkelte borger og afgørelsen er derfor altid konkret og individuelt. Der tages hensyn til Ankestyrelsens principielle anbefalinger. Et sagsforløb kan variere afhængig af sagens kompleksitet og sagens interessenter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ikke relevant.
Konsekvenser for andre udvalg
Ikke relevant.
Indstilling
Chefer for Arbejdsmarked og for Rådgivning og Udbetaling indstiller,
1.    at Udvalget drøfter sagen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende: 
Drøftet.
Tina Kristiansen, Områdeleder, Rådgivning og Udbetaling, deltog under behandlingen af punktet.
Social og Beskæftigelsesudvalget ønsker, at der på baggrund af udvalgets drøftelse igangsættes udarbejdelse af et dilemmakatalog med det formål at finde løsningsmuligheder.
Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker, at genoptage den herværende sags punkt 1 vedr. Tilbagebetalingspligt med diagnose/trods diagnose og punkt 7 vedr. Reaktion over for borgeren, når Ankestyrelsen træffer afgørelse. Formand Thomas Clausen (Ø) formulerer de uddybende spørgsmål, der ønskes svar på.

6. Kompetenceplan 2020 (B)

6.     Kompetenceplan 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2020-115020             Dok.nr.: 330-2020-376272                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende den reviderede kompetenceplan, hvor kommunens opgaver er uddelegeret.
Baggrund
Alle udvalg har drøftet forslag til revidering af kompetenceplanen ved møderne i august 2020.
I forbindelse med møderne er der udtrykt ønske om at ændringerne skal fremgå tydeligere. Det er indarbejdet i det nye forslag til kompetenceplan (bilag 1) som følger:
·         Teksten i den oprindelige kompetenceplans punkter, som administrationen foreslår rettet, er overstreget med gul.
·         De nye ændringer er markeret med rød.
·         Forslag der er fremsat ved august-møderne er markeret med grøn.
Fra udvalgsmøderne er der kommet følgende forslag:
·         Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget ønsker en mere detaljeret behandling af kompetenceplanen.
·         Erhvervs- og Teknikudvalget ønsker, at transportområdet skal samles under Erhvervs- og Teknikudvalget jf. budgetaftalen 2020: ”Slagelse kommune vil i budgetperioden arbejde for en reorganisering af den kollektive transport med det formål at opnå dels en bedre og billigere service, dels en mere skånsom belastning af hhv. veje og miljø. Det forudsættes, at kommunen hjemtager de dårligst udnyttede busruter, og at der sker en skarpere styring og koordinering af den visiterede kørsel. ETU varetager den politiske inddragelse på tværs af de mange brugergrupper, og udarbejder forslag til ny struktur på området i samarbejde med brugergrupper mv.”
Forslaget er ikke indskrevet i forslaget til kompetenceplanen, da det berører flere slags kørsel og flere udvalgs kompetencer og udvalgene ønsker mere tid til behandlingen.
Retligt grundlag
Beslutning om kompetenceændringer er byrådets kompetence med hjemmel i Slagelse Kommunes styrelsesvedtægt.
Handlemuligheder
Vedr. ændringer i vedhæftede kompetenceplan:
1.    Fagudvalgene kan vælge at komme med yderligere forslag til ændringer.
2.    Byrådet kan vælge helt eller delvist at godkende de ændringer, som er indskrevet i vedhæftede kompetenceplan.
3.    Byrådet kan vælge ikke at godkende de ændringer, som er indskrevet i vedhæftede kompetenceplan.  
Vedr. forslagene fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget:
1.    Byrådet kan anmode udvalgene om at arbejde videre med deres respektive kompetenceplaner med henblik på en senere godkendelse i byrådet.
2.    Byrådet kan afvise at lade udvalgene arbejde videre med de respektive kompetenceplaner.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at de foreslåede ændringer i den vedlagte kompetenceplan godkendes.
Administrationen vurderer, at forslagene fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget kræver en nærmere bearbejdning bl.a. fordi det er et område, der går på tværs af flere udvalg.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Forslaget fra Erhvervs- og Teknikudvalget vil påvirke Børne- og Ungeudvalget, Forebyggelses- og Seniorudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Social- og Beskæftigelsesudvalget.  
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Fagudvalgene indstiller til byrådet, at byrådet godkender de foreslåede ændringer i den vedlagte kompetenceplan. 
2.    at Byrådet godkender den vedhæftede kompetenceplan med de foreslåede ændringer fra fagudvalgene og administrationen.
3.    at Byrådet godkender, at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget arbejder videre med deres kompetenceplan, som senere godkendes af byrådet.   
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 1. september 2020:
Fraværende: 
At 1 - 3:
(A) godkender indstillingen.
(V) tager forbehold
(O) stemmer imod
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 1. september 2020:
Fraværende: 
At 1: Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. september 2020:
Fraværende: 
Godkendt med 4 stemmer
V og O undlod at stemme.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 31. august 2020:
Fraværende: 
Sagen ønskes genoptaget. Der arbejdes videre med forslagene fra Miljø-, Plan- og Landsdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 31. august 2020:
Fraværende: 
Udsat.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. september 2020:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Helle Blak (F), Søren Lund Hansen (O)
Udsat jf. punkt 1 Godkendelse af dagsorden (B).
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
(F), (A) (O) ønsker, at der skal være repræsentation af fagudvalgene, når der ansættes chefer samt at kompetence og ansvar følges ad.
(V) tager forbehold for Kompetenceplanen.

7. Proces for Beskæftigelsesplan 2021-2022 (B)

7.     Proces for Beskæftigelsesplan 2021-2022 (B)

Sagsnr.: 330-2020-139083             Dok.nr.: 330-2020-378038                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Det er et lovkrav, at alle kommuner skal udarbejde en årlig Beskæftigelsesplan, som skal vedtages af Byrådet. Beskæftigelsesplanen kan dog gøres flerårig og tages op til revision ved behov.
Beskæftigelsesplanen sætter retningen for kommunens strategiske prioriteringer på beskæftigelsesområdet. Planen skal medvirke til at sikre sammenhæng mellem beskæftigelsespolitiske udfordringer, politiske mål og resultatkrav på området, såvel lokalt som nationalt. Beskæftigelsesministerens mål for 2021 og Forslag til Budgetaftale 2021-2024 indgår som bilag i sagen.
Beskæftigelsesplanen skal være godkendt af Byrådet inden udgangen af året, før end planen træder i kraft. Baggrunden for den sene godkendelse på året er for at sikre sammenhæng mellem årets budgetforudsætninger og ambitionerne for retningen i beskæftigelsesplanen.
I forslaget til Budgetaftale 2021-2024 står der, at det er aftaleparternes ”vurdering, at Slagelse kommune ift. andre kommuner har en effektiv beskæftigelsesindsats, og derfor skal fokus rettes mod at nedbringe forsørgelsesudgifterne ved at skabe bedre effekter i indsatserne”. Forud for budgetforliget har Byrådet fået præsenteret en kort foreløbig opsamling på optimering og besparelsespotentiale, som er udarbejdet af konsulentfirmaet Mploy. Af forslag til Budgetaftalen fremgår, at de endelige analyser og forslag til konkrete tiltag skal forelægges det politiske niveau senest i november 2020.
Det giver derfor god mening at indarbejde retningen i disse optimeringstiltag i den allerede eksisterende beskæftigelsesplan og herudover tilpasse beskæftigelsesplanen til ændrede lovvilkår og konjunkturer som følge af covid-19 samt ministerens mål.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende forslag til proces for Beskæftigelsesplan 2021-2022 og har mulighed for at tilføje eventuelle justeringer.
Forslag til processen er tilpasset de allerede fastsatte mødedatoer for Udvalget, Byrådet og Lokalt Arbejdsmarkedsråd.
·         Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender procesplan (5. oktober 2020)
·         Administrationen indarbejder retningen i Mploys optimeringskatalog i den nuværende beskæftigelsesplan og tilpasser planen til ændrede vilkår og konjunktursituation som følge af covid-19 (oktober 2020)
·         Lokalt Arbejdsmarkedsråds har mulighed for at indgive bemærkninger til Mploys analyse af optimering og besparelsespotentiale samt implementeringen af Budget 2021-2024 (21. oktober 2020)
·         Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter 1. udkast til revideret Beskæftigelsesplan 2021-2022 (2. november 2020)
·         Social- og Beskæftigelsesudvalget indstiller til Økonomiudvalg og Byråd, at Beskæftigelsesplan 2021-2022 godkendes (30. november 2020)
·         Økonomiudvalget indstiller til Byråd, at Beskæftigelsesplan 2021-2022 godkendes (7. december 2020)
·         Byrådet godkender Beskæftigelsesplan 2021-2022 (14. december 2020)
·         Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter nye målniveauer for 2021 (februar 2021)
Vurdering
Administrationen vurderer, at procesplanen er stram, men det er afgørende at sikre en realistisk sammenhæng til Budget 2021-2024. Jo hurtigere der kan anes en klar og entydig politisk retning for budgettet, desto hurtigere og bedre kan den strategiske retning i Beskæftigelsesplanen beskrives. Administrationen vurderer, at det i år vil give god mening fra start at vedtage en 2-årig beskæftigelsesplan. Årsagen er, at de fleste økonomiske eksperter forventer, at covid-19 vil påvirke konjunktursituation udover 2021. Desuden vil flere af optimeringsinitiativerne have en tidshorisont udover 1 år, herunder også aftalepartnernes sigte om at sikre en øget vedholdende, tværgående og fokuseret indsats indenfor beskæftigelsesområdet, uddannelsesområdet, sundhedsområdet og mestring af eget liv.
Administrationen foreslår, at fastsættelsen af målniveauer for 2021 ligesom tidligere år først sker primo 2021. Endnu har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering ikke udmeldt målemetoder for 2021, ligesom det er afgørende for at kunne sætte realistiske mål, at udgangspunktet ved udgangen af 2020 kendes.
De umiddelbare risici, der kan forsinke processen og skabe usikkerhed om den strategiske retning, er tidspunkt for politisk afklaring af særligt organisering af ungeindsatsen og hvilke investeringer, som der politisk besluttes på baggrund af administrationens oplæg ud fra Mploys optimeringskatalog.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Lokalt Arbejdsmarkedsråd giver input til Beskæftigelsesplan 2021-2022 på baggrund af Mploys servicetjek af beskæftigelsesområdet – Opsamlings- og optimeringskatalog 2021.
Beskæftigelsesplanen skal godkendes af Byrådet inden årets udgang.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Udvalget godkender procesplan for Beskæftigelsesplan 2021-2022.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

8. Beslutning vedr. sagsbehandlingsfrister i Center for Arbejds-marked og Integration (B)

8.     Beslutning vedr. sagsbehandlingsfrister i Center for Arbejds-marked og Integration (B)

Sagsnr.: 330-2020-139142             Dok.nr.: 330-2020-378459                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal træffe beslutning vedr. de gældende sagsbehandlingsfrister i Center for Arbejdsmarked og Integration.
Baggrund
I Borgerrådgiverens Årsrapport 2019 anbefales det, at hvert fagområde sikrer, at der af kommunens hjemmeside fremgår en offentliggørelse af sagsbehandlingstider i overensstemmelse med reglerne. Social- og Beskæftigelsesudvalget skal derfor træffe beslutning vedr. sagsbehandlingsfrister i Center for Arbejdsmarked og Integration.
Af bilaget fremgår dels fristerne, dels opsætningen som den planlægges at være på hjemmesiden. Der vil være tale om en drop-down-menu, da dette giver god mulighed for at indsætte forklarende tekster.
Det bør bemærkes, at nogle af fristerne er lovbestemte mens andre er kommunens egne servicestandarder.
Retligt grundlag
Retssikkerhedslovens § 3, stk. 2.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan træffe beslutning vedr. dele af sagsbehandlingsfristerne, dog ikke de lovbestemte.
Sagsbehandlingsfristen starter, når myndigheden har modtaget en ansøgning og frem til, at der træffes en afgørelse.
Sagsbehandlingsfristerne er generelle. Det betyder, at der kan være særlige situationer, hvor den angivne sagsbehandlingsfrist ikke kan overholdes.
Hvis sagsbehandlingsfristen ikke kan overholdes, vil ansøgeren få besked om, hvornår der kan forventes en afgørelse.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at de sagsbehandlingsfrister der her lægges op til, er inden for gældende lovgivning og lever op til Slagelse Kommunes servicestandarder. Sagsbehandlingsfristerne er udarbejdet i samarbejde med Borgerrådgiveren og ligger sig op af de øvrige kommuners frister.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget træffer beslutning om at gøre de foreslåede sagsbehandlingsfrister gældende.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende: 
Besluttet med bemærkning om, at der eftersendes en oversigt til udvalget om, hvilke frister der er lovbestemte og hvilke der ikke er.
Social- og Beskæftigelsesudvalget foreslår, at der skal være fokus på, at når der ikke er lovbestemte frister, så har kommunen en forpligtelse til at foretage en afklaring hurtigst muligt jf. retssikkerhedslovens hurtighedsprincip. Samtidig udtrykker udvalget tillid til, at Administrationen allerede gør det.

9. Uddybende information vedr. dispensation i forbindelse med frikommuneforsøg (O)

9.     Uddybende information vedr. dispensation i forbindelse med frikommuneforsøg (O)

Sagsnr.: 330-2020-141081             Dok.nr.: 330-2020-388399                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om indholdet i den dispensation, der kan gives i forbindelse med frikommuneforsøget.
Baggrund
Byrådet sendte ved deres møde den 31. august 2020 sagen vedr. dispensation i forbindelse med frikommuneforsøget tilbage til behandling i Social- og Beskæftigelsesudvalget.
For at give det bedst mulige grundlag at træffe en beslutning ud fra, vil der her blive uddybet, hvad dispensationen konkret vil betyde for både borgere, medarbejdere og arbejdsgange.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan modtage orienteringen og tage afsæt heri, når udvalget skal træffe beslutning, om der skal gøres brug af dispensationen eller ej.
Vurdering
Dispensationen vil betyde, at Slagelse Kommune får hjemmel til at fravige bestemmelsen i LAB § 68 d, stk. 2, som vedrører overgangen fra sygedagpenge til jobafklaringsforløb:
LAB § 68 d, stk. 2: Senest 4 uger efter overgang til et jobafklaringsforløb eller 4 uger efter det tidspunkt, hvor kommunen har truffet afgørelse om, at personen er berettiget til et jobafklaringsforløb efter § 24 a i lov om sygedagpenge, skal sagen, jf. dog stk. 3, behandles i rehabiliteringsteamet efter reglerne i kapitel 2 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Konkret betyder det, at sager, der visiteres til jobafklaringsforløb, ikke skal forelægges rehabiliteringsteamet senest 4 uger efter de overgået fra sygedagpenge.
Det vil betyde følgende;
-      At sagsbehandlere og borgere i fællesskab får mere tid til at gøre sagen klar til, at sagen skal forelægges rehabiliteringsteamet.
-      At der lettes på det pres, der i dag er på at få tider i rehabiliteringsteamet.
-      At det undgås, at sager forelægges for rehabiliteringsteamet for at overholde deadline, men uden at sagen er bedst muligt klargjort. Og med deraf følgende risiko for at sagen skal genforelægges.
-      At det undgås, at mødet i rehabiliteringsteamet bliver en formalitet, fordi loven siger, at sagen skal forelægges rehabiliteringsteamet, men uden at der nødvendigvis er et reelt behov for det, da sagerne i jobafklaringsforløb som udgangspunkt fortsætter i den plan, der blev lagt, mens det var en sygedagpengesag.
-      At borgerne ikke vil få en negativ opfattelse af systemets bureaukrati ved at deadline ikke overholdes eller sagen ikke har kunne klargøres fuldstændigt. 
Indtil vi kender udformningen af bekendtgørelsen, vil det dog ikke være muligt at vurdere i hvilken grad ovenstående elementer fremadrettet vil adskille sig fra de nuværende omstændigheder. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget modtog orienteringen.

10. Dispensation i forbindelse med frikommuneforsøg (B)

10.   Dispensation i forbindelse med frikommuneforsøg (B)

Sagsnr.: 330-2020-118101             Dok.nr.: 330-2020-282827                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal beslutte, om der skal gøres brug af den dispensation, der åbnes op for i forhold til ansøgning om deltagelse i det nu nedlagte frikommuneforsøg.
Baggrund
Ved Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde den 8. juni 2020 blev udvalget orienteret om svaret på Slagelse Kommunes ansøgning til Frikommuneforsøg III 2019-2023.
Heraf fremgik det, at Social- og Beskæftigelsesudvalget, når beskæftigelsesindsatsen igen var fuldt genåbnet, skulle tage endelige stilling til, om Slagelse Kommune ønsker at gøre brug af dispensation ved at få tilladelse til at fravige de nedenstående bestemmelser i forhold til at blive delvist imødekommet vedr. Lempelse af rettidighedskrav ved forelæggelse af komplekse forløb i rehabiliteringsteamet.
Dispensationen vil konkret betyde, at vi får hjemmel til at fravige bestemmelsen i
LAB § 68 d, stk. 2, som vedrører overgangen fra sygedagpenge til jobafklaringsforløb:
LAB § 68 d, stk. 2: Senest 4 uger efter overgang til et jobafklaringsforløb eller 4 uger efter det tidspunkt, hvor kommunen har truffet afgørelse om, at personen er berettiget til et jobafklaringsforløb efter § 24 a i lov om sygedagpenge, skal sagen, jf. dog stk. 3, behandles i rehabiliteringsteamet efter reglerne i kapitel 2 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Såfremt udvalget beslutter, at tage imod dispensationen, vil Administrationen give besked herom til Beskæftigelsesministeriet, der efterfølgende vil udarbejde en bekendtgørelse herom.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det er Administrationens vurdering, at der ved at sige ja til dispensationen kan fjernes en del af det pres, der i dag er på både rehabiliteringsteamet og medarbejderne, der arbejder med jobafklaringsforløb, i forhold til at kunne nå at klargøre og behandle sagerne inden for den fire ugers periode.
Indtil vi kender udformningen af bekendtgørelsen, vil det dog ikke være muligt at vurdere i hvilken grad presset vil kunne reduceres.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter, om der skal gøres brug af dispensationsmuligheden.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Drøftet.
(V) mener, at borgerne så hurtigt som muligt skal have afklaring på deres situation. Derfor mener (V) ikke, at der skal fraviges fra bestemmelsen i LAB §68 d, stk. 2.
(A), (F) og (Ø) støtter dispensationsmuligheden for at give borgerne en hurtigere og flexibel sagsbehandling og afklaring.
Christopher Trung (V) gør brug af sin standsningsret.
Beslutning i Byrådet den 31. august 2020:
Fraværende: 
Sagen sendes tilbage til Social- og Beskæftigelsesudvalget til fornyet behandling.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende: 
Besluttet med bemærkning om, at Social- og Beskæftigelsesudvalget først træffer endelig beslutning, når Bekendtgørelsen er udarbejdet. Dette for at sikre, at der tages hensyn til de intentioner, der var med ansøgningen til frikommuneforsøget: Frikommuneforsøget åbner op for en fleksibilitet ift. vurdering af, hvilke jobafklaringsforløb der giver god mening at have for rehabliteringsteamet, og for hvilke det ikke giver mening. 4 ugers kravet vil naturligvis fortsat være gældende for de sager, der ønskes forelagt for rehabliteringsteamet.

11. Orientering vedr. Boligsocial Helhedsplan (O)

11.   Orientering vedr. Boligsocial Helhedsplan (O)

Sagsnr.: 330-2020-130845             Dok.nr.: 330-2020-376273                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Udvalget bliver via statusnotat (bilag) orienteret om status på økonomi og medarbejderressourcer afsat til Den Boligsociale Helhedsplan 2017-2021.
Baggrund
På byrådsmødet d. 22/6 under punkt 24 ”Initiativsag – Boligsocial Helhedsplan for almene Boligområder i Slagelse, Korsør og Skælskør” besluttede byrådet på indstilling fra (Ø):
”At administrationen inden mødet i Social & Beskæftigelsesudvalget den 10. august 2020 til byrådet udarbejder en redegørelse for Slagelse Kommunes andel i den Boligsociale Helhedsplans indsatsområder såvel økonomisk som personalemæssigt per dags dato”.
I forlængelse af dette ønsker (O) at få afdækket følgende:
1.    Hvad er det præcist for konkrete indsatser som Slagelse Kommune bidrager med ift. den Boligsociale Helhedsplan?
2.    Hvilke øvrige indsatser med økonomi, medarbejderressourcer og konkrete indsatser bidrager Slagelse Kommune med i forhold til de øvrige udfordrede boligområder? F.eks. den kriminalpræventive indsats, særlige sundhedsopgaver, fremskudt sagsbehandling m.v.
3.    Hvornår har der været foretaget en evaluering af øvrige indsatser udover den Boligsociale Helhedsplan?
Spørgsmålene ønskes fremsendt til hele byrådet.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i styrelsesloven.
Handlemuligheder
Udvalget kan modtage orienteringen.
Vurdering
Ingen Bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen Bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen Bemærkninger.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. september 2020:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Helle Blak (F), Søren Lund Hansen (O)
Udsat jf. punkt 1 Godkendelse af dagsorden (B).
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget modtog orienteringen.
Rune Gustafsen, chefkonsulent, Jobcenteret deltog under behandlingen af punktet.

12. Analyse af arbejdsmarkedsområdet (O)

12.   Analyse af arbejdsmarkedsområdet (O)

Sagsnr.: 330-2020-129751             Dok.nr.: 330-2020-389043                                          Åbent
Beslutningstema
Økonomiudvalget orienteres om økonomisk analyse af beskæftigelsesområdet foretaget af Mploy (nu BDO).
Baggrund
På Økonomiudvalgets møde d. 15.06.2020, punkt 34 beslutter økonomiudvalget, at de ønsker forelagt en økonomisk analyse af beskæftigelsesområdet, med henvisning til at tallene for Slagelse Kommune afviger fra tilsvarende kommuner. Analysen ønskes forelagt, sådan at den kan indgå i budget 2021-2024
På baggrund af dette har Mploy foretaget et servicetjek af området. Formålet med servicetjekket er dels at afdække potentialer for at optimere beskæftigelsesindsatsen og derigennem forbedre effekter og reducere antallet af personer på offentlig forsørgelsesydelser, og dels at belyse og vurdere udviklingen i offentligt forsørgede og scenarier for den fremadrettede udvikling.
Analysen opdeles i 2 dele. Første del af analysen har fokus på områderne; Sygedagpenge, A-dagpenge, samt unge.
Nedenstående er uddrag fra analysens første del, som er vedhæftet som bilag til sagen. Den endelige rapport vil blive forelagt økonomiudvalget til november.
Lavere andel på offentlig forsørgelse end kommuner med sammenlignelige rammevilkår
Slagelse ligger i forsørgelsestryk over gennemsnittet af kommuner på landsplan (17,1 pct.). Forskellen hertil hænger især sammen med, at Slagelse Kommune i denne sammenligning har relativt mange på førtidspension. Derudover er der relativt mange borgere visiteret som aktivitetsparate ydelsesmodtagere – både unge og blandt borgere over 30 år. Sammensætningen af borgere på ydelse er stærkt sammenhængende med kommunens rammevilkår.
Slagelse Kommunes udgifter til forsørgelse er således delvist bestemt af forhold, som ikke kan påvirkes af beskæftigelsesområdet.
Der laves løbende tests på kommunernes rammevilkår, som handler om borgernes sammensætning ift. uddannelsesbaggrund, alder, tilknytning til arbejdsmarkedet samt erhvervsstruktur i og omkring Slagelse osv. Beskæftigelsesministeriet anvender disse rammevilkårsberegninger til løbende at måle kommunernes resultater. Med afsæt i disse rammevilkårsberegninger har Slagelse Kommune de 11. dårligste rammevilkår i Danmark på beskæftigelsesområdet og dermed en relativt høj sandsynlighed for, at borgerne kommer på offentlig forsørgelse. 
Potentiale for at vende udviklingen i borgere på offentlige forsørgelsesydelser
Igennem en årrække har Slagelse Kommune leveret gode resultater på beskæftigelsesområdet med et fald i antallet af borgere på offentlig forsørgelse, der flugter med resultaterne i andre vestsjællandske Kommuner. Igennem 2018 og 2019 har udviklingen dog være mindre gunstig ift. andre vestsjællandske kommuner og landsplan og det påvirker det kommunale økonomiske råderum. 
Mploy vurderer, at der er et potentiale for at skabe bedre effekter i beskæftigelsesindsatsen i Slagelse Kommune i de kommende år.
Fortsat prioritering af beskæftigelsesområdet er en væsentlig forudsætning for at lykkes med at skabe resultater
Analysen af Slagelses udgifter og resultater på beskæftigelsesområdet tegner et billede af en kommune, som ift. sammenligningskommuner har et lavt omkostningsniveau på beskæftigelsesområdet. På trods af de lave omkostninger opnår Slagelse gode effekter (afgang til job og uddannelse) for flere målgrupper.
Analysen af udgifterne til indsatsen peger på, at Slagelse Kommune har enhedsomkostninger, der er blandt de laveste af de 20 kommuner, som har deltaget i en ressourceafdækning. Slagelse Kommune har i 2019 en gennemsnitlig udgift på 25.200 kr. pr. fuldtidsperson på tværs af alle ydelser mod et gennemsnit i de øvrige kommuner på 30.400 kr. pr. fuldtidsperson i 2019. Det svarer til, at enhedsomkostningerne i Slagelse Kommune er 17 pct. lavere end gennemsnittet for de øvrige kommuner.
Mploy vurderer, at skabelse af bedre effekter i beskæftigelsesindsatsen, er afhængig af de ressourcer, som er til rådighed for indsatsen. Det lave omkostningsniveau på beskæftigelsesområdet i Slagelse Kommune indikerer, at en yderligere reduktion i de samlede ressourcer på området vil vanskeliggøre skabelsen af de effekter i indsatsen og de resultater, der er mulighed for – særligt i den aktuelle situation, hvor der er flere borgere, der har brug for en beskæftigelsesindsats.  
Det er derimod mploy’s vurdering, at det kan være nødvendigt at investere og ændre i prioriteringerne og det fokus, der lægges i indsatsen, hvis det skal lykkes at nedbringe det samlede antal forsørgelsesydelsesmodtagere i de kommende år. Det kan ske via initiativer, der styrker jobfokus i samtaleindsatsen og styrkelse af indsatsen ud mod virksomhederne.
Det relativt lave ressourceforbrug afspejler sig i serviceniveauet.
Når man ser på indsatsen for borgerne på offentlig forsørgelse, så peger resultaterne på at brugen af beskæftigelsestilbud og samtaler er mindre intensiv i Slagelse ift. andre kommuner. De kommuner med sammenlignelige rammevilkår der har de bedste resultater har et betydeligt højere serviceniveau ift. brugen af samtaler og beskæftigelsestilbud og herunder især forløb på virksomheder.
Det er mploy’s vurdering, at samtalefrekvensen og den virksomhedsrettede indsats med fordel kan styrkes for de fleste målgrupper. For enkelte områder kan det kræve en investering, men der er også muligheder for at nå videre gennem en endnu højere prioritering af ressourcer over mod disse aktiviteter.
Mploy’s forslag til optimering af effekter
Mploy har foreløbigt identificeret og beskrevet 8 forslag til, hvordan der kan prioriteres ressourcer til en række effektskabende initiativer, der kan øge intensiteten i borgernes indsats og bidrage til, at der tilbydes en mere virksomhedsrettet indsats. Mploy har beskrevet det i en række forslag til optimering af effekter i beskæftigelsesindsatsen, der kan bidrage til af Slagelse Kommune realiserer en samlet besparelse på samlet ca. 58 mio. kr. ift. det forventede budget i 2022.
Med baggrund i analysen vurderer mploy, at der særligt er tre hovedveje, der kan forfølges, til at nedbringe gruppen på offentlig forsørgelse.
1.  hovedvej – effektiv håndtering af konsekvenserne af Covid-19

2. hovedvej – Styrke fokus på forebyggelse og fastholdelse i sygedagpengeindsatsen

3. hovedvej – Borgere på kanten af arbejdsmarkedet skal udvikles ud mod job
I nedenstående ses 8 forslag Mploy har stillet, som kan medvirke til at optimere effekterne i beskæftigelsesindsatsen i Slagelse Kommune.
Forslagene er uddybet i sagens bilag.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan modtage orienteringen og inddrage den i det videre arbejde med budget 2021-2024
Vurdering
Administrationen anbefaler Økonomiudvalget, at der arbejdes videre med anbefalingerne fra Mploy med dertilhørende investeringer, samt omprioriteringer, for de områder, hvor der ikke allerede er igangsat noget i forbindelse med budgetaftalen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser afhænger af om analysens forslag indarbejdes i budgettet, samt hvilke af de 8 forslag der indarbejdes.
Indstilling
Administrationen indstiller,
1.    at Økonomiudvalget modtager orienteringen
Beslutning i Økonomiudvalget den 28. september 2020:
Fraværende: 
At 1 - Orienteringen taget til orientering.
Økonomiudvalget ønsker at Beskæftigelsesområdet gøres til genstand for et temamøde i 2020 i Byrådet, med deltagelse af Mploy og repræsentanter fora Jobcenteret.
Sagen tages derefter op i Social- og Beskæftigelsesudvalget og anbefalingerne herfra drøftes efterfølgende i Økonomiudvalget.
(O) anbefaler, at rapportens anbefalinger prioriteres.
(O) foreslår at indsatsen for borgere med anden herkomst end dansk i højere grad prioriteres i jobcentret, hvor krav og vilkår bør være de samme.
Dette med aktivering, heraf nytteindsats, virksomhedspraktik og sprogundervisning, for at bringe borgerne tættere på arbejdsmarkedet og for også at bidrage til at nedbringe udgifterne på området. O vurderer, at der er et effektiviseringspotentiale og kan f.eks. være rapportens punkt 3.
Thomas Clausen (Ø) ønskede oplyst, hvad rapporten har kostet og hvordan udgiften finansieres.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget modtog orienteringen.
(O) tilslutter sig (O)'s bemærkninger fra behandlingen af sagen i Økonomiudvalget.
(Ø) opretholder sit ønske fra behandlingen af sagen i Økonomiudvalget.

13. Orientering om status vedr. hjælpepakkens punkt 20 vedr. flere elevpladser (O)

13.   Orientering om status vedr. hjælpepakkens punkt 20 vedr. flere elevpladser (O)

Sagsnr.: 330-2020-139143             Dok.nr.: 330-2020-378470                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status på udmøntningen af Slagelse Kommunes COVID-19-Hjælpepakkes punkt 20 vedr. flere elevpladser.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget blev ved deres møde den 8. juni 2020 orienteret om rammerne for udmøntningen af hjælpepakkens punkt 20 vedr. flere elevpladser. Siden da er Økonomiudvalget løbende blevet orienteret om status på punktet.
Med Slagelse Kommunes COVID-19-Hjælpepakke blev der afsat 5 mio. kr. til oprettelse af 20-25 flere elevpladser i kommunen.
Status er, at der den 10. august 2020 blev opstartet et hold af 19 ledige (heraf ti unge under 30 år), som er påbegyndt uddannelsen som serviceassistenter. Formålene med at samle et nyt hold serviceassistenter, er dels for at understøtte og styrke det aktuelle og fremtidige behov for øget rengøring samt dels for at skabe mulighed for at eleverne, når de er på deres praktikpladser kan inddrages i andre opgaver fx synlig rengøring.
Forløbet for holdet vil vare 2,5 år – altså længere tid end hjælpepakken er estimeret til – men det er vurderet at være den bedste investering i forhold til hjælpepakkens målsætninger vedr. flere elevpladser i kommunen.
Herudover arbejdes der med at ansætte enkelte ekstra elever inden for øvrige elevområder i det omfang, der er match mellem ledige med grundforløb og mulige praktiksteder. Her der aktuelt ansat to under etablering.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens regler om initiativer med almennyttigt interesse for kommunens borgere.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan modtage orienteringen.
Vurdering
Det vurderes, at hjælpepakkens målsætning om etablering af 20-25 flere elevpladser i kommunen er realistisk idet, der aktuelt er ansat 19 serviceassistentelever samtidig med der arbejdes videre med at matche praktikpladser med unge der har et grundforløb.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De centrale aftaler der er afledt af COVID-19-krisen har bl.a. omfattet et ekstraordinært AUB-tilskud (Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag) på 6,8 mio.kr. til flere elev-/uddannelsespladser i kommunerne. Hvis beløbet ikke bliver anvendt skal det tilbagebetales til ordningen. 
På den baggrund er Økonomiudvalget blevet foreslået at de afsatte 5 mio.kr. i den lokale hjælpepakke tilføres kassen, og at de ekstraordinære elev- og uddannelsespladser finansieres af AUB-midlerne.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget modtog orienteringen.

14. Orientering vedr. brugen af psykologhjælp til unge under 30 år (O)

14.   Orientering vedr. brugen af psykologhjælp til unge under 30 år (O)

Sagsnr.: 330-2020-139145             Dok.nr.: 330-2020-378486                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om brugen af gratis psykologhjælp til unge under 30 år med særlige udfordringer.
Baggrund
I forbindelse med budgetaftale 2017 blev det besluttet, at skal tilbydes gratis psykologhjælp via Ungehuset til unge med særlige udfordringer – både individuelle forløb og gruppeforløb. Det blev samtidig besluttet, at denne skal koordineres med uddannelsesinstitutionernes tilbud om psykologbistand.
Til dette afsættes der årligt 1 mio. kr. Aktuelt køber Jobcenteret uddannelsespsykologer fra ZBC Selandia som et tilbud, der rummer telefonrådgivning, visitering til psykologtilbud, individuelle samtaleforløb, gruppeforløb, mindfulness for udvalgte unge, rådgivning af medarbejdere i Ungehuset mm.
Formålet med tilbuddet er, dels at de unge bliver parat til at påbegynde et uddannelsestilbud, dels at yde støtte til unge, der er frafaldstruede.
Det nuværende samarbejde med ZBC har fungeret siden 1. januar 2018 og der har gennem årene været en stigende efterspørgsel på at modtage psykologhjælp blandt de unge under 30 år med særlige udfordringer. Det har betydet, at der er blevet en længere venteliste til tilbuddet. Derfor er der blevet afsat yderligere 600.000 kr. for frem mod oktober 2021 at nedbringe ventelisten.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan modtage orienteringen samt have øje for den fremadrettede udvikling i forhold til efterspørgslen på gratis psykologhjælp blandt unge under 30 år med særlige udfordringer.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at der er stor efterspørgsel på psykologhjælp blandt de unge under 30 år med særlige udfordringer. Det er derfor positivt, at der ved budgetaftale 2017 blev truffet beslutning om at afsætte midler til formålet.
Administrationen vurderer, at de ekstra afsatte 600.000 kr. vil være nok til at nedbringe ventelisten for nuværende. Samtidig vurderes det, at det ikke kan forventes, at de årligt afsatte 1 mio. kr. vil være nok fremadrettet – dette begrundes med, at der ikke forventes et fald i antallet af unge under 30 år med særlige udfordringer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget modtog orienteringen.
Udvalget ønsker sagen genoptaget med oplysninger om, hvor mange unge der har modtaget indsatsen og gjort brug af psykologhjælpen samt hvilke kriterier der er for, at modtage hjælpen.

15. Punkter til kommende møder (O)

15.   Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2020-367789                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på Social- og Beskæftigelsesudvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte at godkende punkter til orientering, drøftelse og/eller beslutning på udvalgets kommende møder.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende: 
Ingen bemærkninger.

16. Godkendelse af referat (B)

16.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-27839               Dok.nr.: 330-2020-367801                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende referatet fra dagens møde.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender referatet.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende: 
Godkendt.