Social- og Beskæftigelsesudvalget (2018-2021) – Referat – 4. oktober 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2021-87847                                            Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender dagsordenen.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Søren Lund Hansen (O)

Godkendt.

2. Initiativsag: Anmodning om forvaltningens vurdering af budget (B)

2.     Initiativsag: Anmodning om forvaltningens vurdering af budget (B)

Sagsnr.: 330-2021-77528               Dok.nr.: 330-2021-355409                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Christopher Trung (V), har den 27. september 2021 via sin initiativret ønsket forvaltningens vurdering af konsekvenserne for Social- og Beskæftigelsesudvalget med det vedtagne budget fra 1. behandling samt de to ændringsforslag ved 2. behandling i Økonomiudvalget.

Sagens indhold

Ingen bemærkninger.

Retligt grundlag

Lov om kommunernes styrelse § 11 stk.3.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Christopher Trung (V)  indstiller,

1.    at forvaltningen vurderer konsekvenserne for Social- og Beskæftigelsesudvalget med det vedtagne budget fra 1. behandling samt de to ændringsforslag ved 2. behandling i Økonomiudvalget.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Søren Lund Hansen (O)

Stemmer for: Morten Hass Christensen (V) og Christopher Trung (V)

Stemmer imod: Helle Blak (UFP) og Sofie Janning (A)

Undlader at stemme: Thomas Clausen (Ø)

Helle Blak (UFP), Sofie Janning (A) og Thomas Clausen (Ø) bemærker, at de er forundrede over denne sag, eftersom der i de enkelte udvalg altid arbejdes med implementering af det vedtagne budget, herunder vurdering af hvad der er muligt samt hvilke konsekvenser det vedtagne budget får. Derudover bemærkes det, at sagen betragtes som politisk drilleri.

Sofie Janning (A) bemærker, at der har været mulighed for at stille spørgsmål til budgetprocessen siden 12. august 2021, og initiativtageren henvises til dette. Herudover stiller Sofie Janning (A) spørgsmål til (V) om, hvilke tal forvaltningen skal beregne ud fra i Ændringsforslag VSB, SO og AS.

Christopher Trung (V) bemærker, at der i sagen spørges ind til konsekvenserne af ændringsforslagene, der er indkommet og ikke til budgetprocessen.

3. Gensidig orientering (O)

3.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2021-88256                                            Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1.    Orientering fra udvalgsformand (føres til referat på mødet)

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer (føres til referat på mødet)

3.    Orientering fra administrationen:

a.    JobCAMP og logistik

b.    ’Første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen’

c.    Status vedr. besparelse på 37 mio. kr.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Søren Lund Hansen (O)

Forvaltningen orienterer om, at der til næste udvalgsmøde kommer en orienteringssag vedr. indholdet i Første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen.

Forvaltningen orienterer om, at Økonomiudvalget ved deres møde den 11. oktober behandler udmøntningen af besparelsen på 37 mio. kr.

4. Dialog mellem Borgerrådgiveren og Social- og Beskæftigelsesudvalget (D)

4.     Dialog mellem Borgerrådgiveren og Social- og Beskæftigelsesudvalget (D)

Sagsnr.: 330-2021-72771               Dok.nr.: 330-2021-322973                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte aktuelle og relevante emner med Borgerrådgiveren.

Sagens indhold

Borgerrådgiveren giver sit vue på udvalgets område. Med afsæt heri indledes en fælles dialog om aktuelle og relevante emner.

Drøftelsen sker med baggrund i Byrådets anbefaling den 31. maj 2021 om, at Borgerrådgiveren skal møde fagudvalgene.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget indgår i en fælles dialog med Borgerrådgiveren.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Søren Lund Hansen (O)

Drøftet.

Borgerrådgiver Lone Engly deltog i drøftelsen.

Et enigt Social- og Beskæftigelsesudvalg udtrykker stor tilfredshed med borgerrådgiveren.

5. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

5.     Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

Sagsnr.: 330-2018-38133               Dok.nr.: 330-2021-337416                                          Åbent

Kompetence:

Social og Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget præsenteres for de seneste nøgletal, og kan på den baggrund drøfte effektopfølgning på beskæftigelsesplanens politiske mål, samt opfølgning på øvrige nøgletal.

Sagens indhold

Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på de udpegede politiske mål ift. Beskæftigelsesplanen samt øvrige fremlagte nøgletal.

Nedenstående skema opsummerer kommunens præstation ift. de 7 politiske mål i relation til landsplan over de seneste 12 måneder. Skemaet viser, Slagelse Kommunes afvigelse (+/-) i procentpoint, i forhold til det landsdækkende niveau.

Politiske mål

Udvikling seneste år Slagelse

Udvikling seneste år Landsplan

Afvigelse ift. landsplan (Bedre udvikling end landsplan = positiv pct.pnt.)

1. Borgere på kommunal forsørgelse - alle

-3,8 pct.

-4,2 pct.

-0,4

2. Borgere på kommunal forsørgelse - skærpet tilsyn

-14,5 pct.

-11,2 pct.

3,3

3. Borgere i beskæftigelse

6 pct.

5,4 pct.

0,6

4. Borgere tilmeldt som ledige

-29,3 pct.

-26,3 pct.

3,0

5. Langtidsledige borgere

3,4 pct.

5,8 pct.

2,4

6. Flygtninge i beskæftigelse

-11% pct.pnt.

- 5 pct.pnt.

-6,0

7. Unge uden uddannelse

-16,5 pct.

-16,2 pct.

0,3

Retligt grundlag

Lov nr. 1482 af 23. december 2014 om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen mv., § 4, der handler om beskæftigelsesplan og resultatrevision.

Handlemuligheder

Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte punktet.

Vurdering

Slagelse Kommune præsterer bedre over de seneste 12 måneder sammenholdt med landsplan på mål 2, 3, 4, 5 og 7, mens Slagelse præsterer dårligere på mål 1 og 6.

Slagelse Kommune har haft en procentvis større stigning i førtidspensioner og fleksjob end landsplan. Dette betyder, at Slagelse Kommune præsterer dårligere end landsplan i Mål 1, da førtidspension og fleksjob tælles med her. Mens Slagelse Kommune præsterer bedre end landsplan i Mål 2 (skærpet tilsyn), hvor førtidspension og fleksjob ikke er indeholdt.

Ifølge de seneste tal for flygtninge i beskæftigelse (mål 6), hvor der ses et fald i andelen, der er i beskæftigelse fra 4. kvartal 2019 (Andel i beskæftigelse 39 %) til 4. kvartal 2020 (Andel i beskæftigelse 28 %). Nationalt og i sammenlignelige kommuner ses der et samtidigt fald, sandsynligvis begrundet i den nationale COVID-19 situationen. Faldet i Slagelse er dog markant, og bør være genstand for opmærksomhed.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter nøgletallene på beskæftigelsesområdet.

Bilag

330-2021-337445

Bilag 1_Nøgletal - Effektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen - september 2021...

330-2021-337448

Bilag 2_Nøgletal - Diverse statistikker for beskæftigelsesområdet - september 20...

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Søren Lund Hansen (O)

Drøftet.

6. Serviceniveau i forbindelse med ændring af udbetalingspraksis vedr. befordringsgodtgørelse til borgere (B)

6.     Serviceniveau i forbindelse med ændring af udbetalingspraksis vedr. befordringsgodtgørelse til borgere (B)

Sagsnr.: 330-2021-67941               Dok.nr.: 330-2021-270579                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutte en fastlæggelse af et serviceniveau for befordringsgodtgørelse til borgere for den transport, der ligger mellem 0-24 km.

Sagens indhold

Borgeres ret til befordringsgodtgørelse i forbindelse med beskæftigelsesrettede tilbud er fastsat i beskæftigelsesindsatslovens § 175. Borgere har efter denne ret til at få godtgjort en fast kilometertakst, hvis borger har mere end 24 km til tilbudsstedet t/r, og godtgørelsen gives for de kilometer, der ligger udover 24 km daglig transport.

Borgere med særlige behov har dog ret til fuld godtgørelse for hele transportudgiften (dvs. alle kilometer og i nødvendigt transportmiddel).

Efter § 176 kan kommunen – ud over den lovbestemte befordringsgodtgørelse, der følger af § 175 - beslutte, om man ønsker at tilbyde borgere en merudgiftsgodtgørelse for de kilometer, der ligger under 24 km daglig transport.

Det vil betyde, at også borgere med under 24 km t/r til tilbudsstedet kan modtage tilskud til fx buskort, og de borgere, der har mere end 24 km t/r vil modtage samme kompensation for afstanden under 24 km i tillæg til den lovpligtige efter § 175.  

Senest blev serviceniveauet fastsat af Erhvervs- Innovations- og Arbejdsmarkedsudvalget den 6. juni 2021 (vedlagt som bilag).

Retligt grundlag

Beskæftigelsesindsatslovens § 176.

Kommunens retningslinjer skal respektere rammerne i § 176:

-      Målgrupper der kan bevilges godtgørelsen: Kontanthjælp, uddannelseshjælp, overgangs ydelse, jobafklaring og ressourceforløb (dvs. ikke dagpenge, sygedagpenge, revalidering, fleksjob/ledighedsydelse og førtidspension).

-      Ved deltagelse i: Virksomhedspraktik, nytteindsats og vejledning/opkvalificering (dvs. ÷ løntilskud).

-      Beløbsmaksimum 1000 kr./måned. Beløbet er skattepligtigt (i modsætning til § 175).

-      Ikke dække kilometer over 24 km/dag (disse skal dækkes efter § 175).

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A. At følge administrationens forslag om retningslinjer for § 176:

-      Borgere i alle målgrupper for § 176, jf. ovf. med mere end 8 km t/r til tilbudssted bevilges 125 kr. om ugen ved deltagelse i alle tilbudstyper nævnt i § 176.

-      Ved transport over Storebæltsbroen kan der efter en konkret vurdering ydes et ekstra tillæg indenfor rammerne af § 176.

-      Der kan bevilges godtgørelse for konkrete og specifikke krav til arbejdsbeklædning ved deltagelse i tilbud, der ikke dækkes andetsteds.

B. At lægge et andet serviceniveau end det administrationen foreslår.

Vurdering

Det er Jobcentrets vurdering, at handlemulighed A. tilgodeser og balancerer væsentlige hensyn:

-      At borgere, der har behov for offentlig transport stort set får godtgjort udgiften til zonekort.

-      Berettigelse efter objektive kriterier.

-      At retningslinjerne, der gøres tilgængelige på kommunens hjemmeside, er transparente for borgerne.

-      Administrativt enkelt - så hurtig ekspedition/udbetaling og færrest fejl sikres.

-      Minimere risiko for overkompensation, både af hensyn til økonomisk forsvarlig forvaltning og af hensyn til den afledte konsekvens merudgiftsgodtgørelse kan have for bl.a. boligstøtte (§ 176-godtgørelse indgår i husstandsindkomstgrundlaget).

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Det er ikke muligt at vurdere økonomien i forhold til sidste vedtagelse fra 2012, da lovændringer mht. målgrupper og tilbud gør det vanskeligt sammenligneligt.

Set i forhold til seneste budgettering forventes nærværende forslag at holde sig inde for rammerne trods det lidt øgede serviceniveau.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Byrådet beslutter en fastlæggelse af et serviceniveau for befordringsgodtgørelse til borgere for den transport, der ligger mellem 0-24 km.

Bilag

330-2021-337783

Bilag 1_beslutning af serviceniveau fra 2012

330-2021-337785

Bilag 2_bilag til bilag 1 vedr. beslutning af serviceniveau fra 2012

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Søren Lund Hansen (O)

Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler handlemulighed A til Byrådet.

7. Status på Social- og Beskæftigelsesudvalgets punkter i budgetaftale 2021-2024 (D)

7.     Status på Social- og Beskæftigelsesudvalgets punkter i budgetaftale 2021-2024 (D)

Sagsnr.: 330-2021-34688               Dok.nr.: 330-2021-322978                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte status på udvalgets punkter i budgetaftale 2021-2024.

Sagens indhold

Social- og Beskæftigelsesudvalget besluttede den 30. november 2020 en afrapporteringsmodel vedr. status på udvalgets punkter i budgetaftale 2021-2024.

Af bilaget fremgår den seneste status, som blev afgivet til Økonomiudvalgets styringsark medio september 2021.

Udvalget har tidligere modtaget lignende statusopdateringer ved deres møder den 11. januar og 7. juni 2021.

Retligt grundlag

Det retlige grundlag for budgettet fremgår af Den Kommunale Styringslov §§ 37 – 40. I Regler for Økonomistyring for Slagelse Kommune har byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Suspenderingen af beskæftigelsesindsatsen i forbindelse med Covid 19-pandemien har haft afgørende betydning for arbejdet med flere af punkterne i budgetaftalen.

En direkte afledt konsekvens af suspenderingen har været en kraftig reduktion i brugen af indsatser, og derfor har været vanskeligt at sætte et systematisk fokus på effekten af indsatserne. Dog har der i de enkelte afdelinger, herunder sygedagpengeområdet, været fokus på indhold og resultat af tilbuddene hos anden aktør igennem dialog og møder.

En systematisk gennemgang og vurdering af anden aktør-aftalerne er endvidere et særskilt fokus i ’Strateginotat vedr. beskæftigelsesområdet’ og derfor en prioriteret opgave.

Når punktet vedr. ’indsats strukturelle udfordringer’ videreføres til 2022 hænger det sammen med, at fokus i både Center for Arbejdsmarked og Integration og Center for Sundhed og Ældre frem til sommerferien har været krævet andet steds grundet Covid-19.

Begrundelsen for at videreføre punktet vedr. ’flere jobs i udsatte boligområder’ er, at suspenderingen af beskæftigelsesindsatsen har udfordret arbejdet hermed samt, at der i 2021 ikke har været en systematisk opfølgning på området.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.       at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter status på udvalgets punkter i budgetaftalen.

Bilag

330-2021-333315

Bilag 1_SBUs punkter i ØUs styringsdokument

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Søren Lund Hansen (O)

Drøftet.

8. Integrationsområdet - 2. kvartal 2021 (O)

8.     Integrationsområdet - 2. kvartal 2021 (O)

Sagsnr.: 330-2020-3927                 Dok.nr.: 330-2021-260332                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Orientering om status fra området for nyankomne udlændinge.

Sagens indhold

På mødet orienteres om status på integrationsområdet på baggrund af ønske om kvartalsvis orientering om udviklingen inden for området for nyankomne udlændinge.

Nyankomne udlændinge til Slagelse Kommune

Selvom Slagelse Kommunes kommunekvote for 2021 er fastsat til 0 flygtninge, er der modtaget 2 flygtninge pr. 1 juli. Udlændingestyrelsen har medio juli visiteret endnu 1 flygtning til Slagelse Kommune.

Derudover har Slagelse Kommune modtaget i alt 31 voksne og børn på familiesammenføring i første halvår af 2021. Antallet af familiesammenførte indgår i Udlændingestyrelsens beregningsgrundlag for, hvor mange flygtninge kommunerne skal modtage.

Kvoteflygtninge – 2020 og 2021

Udlændinge- og integrationsministeren offentliggjorde i 2020, at Danmark vil modtage 200 FN-kvoteflygtninge, der opholdt sig i Rwanda. Grundet Covid-19 skete indrejsen i forsommeren 2021. Ultimo juni 2021 offentliggjorde udlændinge- og integrationsministeren, at Danmark igen i år vil tage imod 200 kvoteflygtninge fra Rwanda, og at der ligesom sidste år vil være fokus på kvinder og børn.

FN-kvoteflygtninge er ikke medregnet i landstallet for kommunekvoter. Slagelse Kommune har ikke modtaget kvoteflygtninge i 2021.

Status på aktiviteter og udvikling

Med Udlændinge- og Integrationsministeriet bekendtgørelse i april blev der åbnet op for, at ledige kunne komme i virksomhedspraktik og løntilskud med fysisk fremmøde. Medio maj blev der åbnet for nytteindsats og øvrig opkvalificering. Ultimo juni orienterede STAR om udfasning af digitale samtaler og møder gældende fra 1. august 2021, hvorefter samtaler igen afholdes med fysisk fremmøde.

Nedenstående tal bærer præg af Covid-19 med deraf følgende suspendering af beskæftigelsesdelen og de lukkede grænser.

Et øget antal personer afsluttede det 5-årige integrationsprogram. De personer som fortsat er på ydelse, fortsætter under LAB-loven, hvilket er årsagen til, at der ses en stigning i tabellen.

Resultattilskud for første halvår viser, at integrationsindsatsen klarer sig bedre end budgetteret, qua det er lykkedes at få flere end forventet i arbejde og uddannelse.

Integration og Netværk har særligt fokus på at flere aktivitetsparate (der har brug for væsentlig opkvalificering for at komme i job) – og særligt på at kvindegruppen – opnår tilknytning til arbejdsmarkedet.

Generelt har Integration og Netværk kontinuerligt fokus på den virksomhedsrettede indsats og de tilbudsmuligheder, der skal skabes. Derudover bliver der i efteråret rettet særlig opmærksomhed på at øge antallet af virksomhedspraktikker.

Udviklingen i antal personer og resultattilskud:

 

2017

 

2018

 

2019

 

2020

 

2021

Pr. 1. juli

Antal personer i alt omfattet af Integrationsloven

 

472

 

471

 

362

 

272

 

246

Antal ydelsesmodtagere omfattet af integrationsprogram

 

-

 

205

 

129

 

87

 

68

Antal selvforsørgede omfattet af integrationsprogram

 

-

 

266

 

232

 

185

 

178

Antal personer omfattet af LAB-loven

 

-

 

-

 

30

 

68

 

74

Antal resultattilskud på ordinær uddannelse

 

21

 

28

 

41

 

40

 

19

 

Antal resultattilskud på ordinært arbejde

 

76

 

47

 

38

 

42

 

27

Antal resultattilskud på Danskuddannelse

 

84

 

78

 

84

 

120

 

39

NB: Resultattilskud opnås efter 6 måneders ustøttet beskæftigelse, 6 måneders ordinær uddannelse og/eller bestået Danskuddannelse. Det vil sige, at resultattilskud viser antallet af fastholdte i job og uddannelse, mens antallet af iværksatte job er højere.

Udviklingen i familiesammenføringer, flygtninge, EU-borgere m.v.:

 

 

2017

 

2018

 

2019

 

2020

 

2021

Pr. 1. juli

Antal nyankomne flygtninge – I alt

(Kvote)

 

23

(29)

 

11

(12)

 

18

(18)

 

5

(7)

 

2

(0)

Antal gennemførte familiesammenføringer – I alt

 

83

(Voksne + børn)

 

75

(Voksne + børn)

 

42

(Voksne + børn)

 

47

(Voksne + børn)

 

31

(Voksne + børn)

Antal programomfattede overtaget fra andre kommuner

 

12

 

4

 

8

 

2

 

3

Antal EU-borgere på Danskuddannelse

 

186

(Helårspersoner)

 

260 1)

 

171

 

127

 

98

Gennemførte repatrieringer

 

4

 

3

 

9

(Voksne + børn)

 

5

(Voksne + børn)

 

8

(Voksne + børn)

1) Fra 2018 og fremadrettet er antal opgjort i personer (og ikke i helårspersoner).

Udviklingen i løntilskud og praktikker:

LØNTILSKUD

Integrationsindsatsen

Jan. 21

Feb. 21

Mar. 21

Apr. 21

Maj 21

Juni 21

Privat arbejdsplads

9

8

5

6

7

11

Forening/organisation 2)

 

 

 

 

 

 

Kommunal arbejdsplads

1

1

1

0

0

0

Regional arbejdsplads

0

0

0

0

0

0

Statslig arbejdsplads

0

0

0

0

0

0

10

6

6

6

7

11

PRATIKKER

 

 

 

 

 

 

Integrationsindsatsen

Jan. 21

Feb. 21

Mar. 21

Apr. 21

Maj 21

Juni 21

Privat arbejdsplads

4

1

1

4

8

7

Forening/organisation 2)

 

 

 

 

 

 

Kommunal arbejdsplads

0

0

0

0

0

1

Regional arbejdsplads

0

0

0

0

0

1

Statslig arbejdsplads

0

0

0

0

0

0

4

1

1

4

8

9

2) I det nye fagsystem (pr. 1. marts 2018) kan der ikke fordeles ud på foreninger. Sådanne forløb ender i stedet som enten private eller den form for offentlig virksomhed, hvor de modtager offentligt tilskud fra.

Retligt grundlag

Integrationsloven, Repatrieringsloven, Udlændingeloven, Lov om integrationsgrunduddannelse (IGU), Serviceloven § 11, stk. 3, Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats og bekendtgørelser om sikkerhedsstillelse efter Udlændingeloven til dækning af offentlige udgifter til hjælp efter Lov om aktiv social politik eller Integrationsloven.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Søren Lund Hansen (O)

Orientering modtaget.

Helle Blak (UFP) bemærker, at Slagelse Kommune bør modtage flere flygtninge og foreslår, at borgmesteren retter henvendelse til Integrationsministeriet herom. Thomas Clausen (Ø) bakker op om forslaget.

9. Mulig indgåelse af samarbejde med KLAPjob (O)

9.     Mulig indgåelse af samarbejde med KLAPjob (O)

Sagsnr.: 330-2021-72767               Dok.nr.: 330-2021-322969                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om kommende mulig indgåelse af samarbejde mellem Center for Arbejdsmarked & Integration og KLAPjob.

Sagens indhold

Center for Arbejdsmarked & Integration har modtaget en henvendelse fra organisationen KLAPjob vedrørende muligheden for at indgå et formaliseret samarbejde.

KLAPjob er en NGO-organisation under Landsforeningen LEV, der i samarbejde med erhvervslivet formidler skånejob og fleksjob til mennesker med udviklingshæmning og andre kognitive handicap. Det vil sige KLAPjob primært formidler job til borgere med autisme, ADHD, spasticitet, epilepsi, sen hjerneskadet eller personer med psykiske lidelser.

KLAPjob formidler primært deres skåne- og fleksjob til unge under 30 år, men alder er ikke et kriterium for at blive ansat i et KLAPjob.

KLAPjob hjælper årligt ca. 600 førtidspensionister med kognitive handicaps i job, og har gennem deres landsdækkende virksomhedsnetværk (+25 virksomheder) samlet formidlet 4200 skånejobs og 215 fleksjob.

KLAPjob har allerede etableret 38 skånejob og 1 fleksjob i Slagelse, men erfaringen viser, at med indgåelse af en aftale kan antallet øges betragteligt. Næstved har f.eks. etableret 114 og Kalundborg 97 job via aftale med KLAPjob

I forhold til Center for Arbejdsmarked & Integration, vil et samarbejde med KLAPjob bidrage til, at flere mennesker, der varigt eller midlertidigt befinder sig uden for arbejdsmarkedet, genvinder fodfæste på arbejdsmarkedet og får mulighed for at bidrage til fællesskabet i meningsfulde job. Primært vil borgere fra nedenstående grupper kunne nyde godt af indsatsen:

·         Førtidspension

·         Fleksjob

·         Aktivitetsparate

·         STU

·         Ressourceforløb

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at et formaliseret samarbejde med KLAPjob vil betyde, at flere borgere i Slagelse Kommune vil kunne profitere af KLAPjobs tilbud. Samarbejdet mellem KLAPjob og de enkelte sagsbehandlere vil bære præg af et gensidigt kendskab, og derved yderligere kvalificere samarbejdet til gavn for den enkelte borger.

Som førtidspensionist er det ikke et krav, at man har et job, men mange vil gerne bevare eller reetablere en tilknytning til arbejdsmarkedet. At finde et job som førtidspensionist, der både matcher kompetencer og interesser, kan dog være vanskeligt – her er vurderingen at KLAPjob tilbyder en særlig kompetence til Slagelse Kommune.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Samarbejdet med KLAPjob er omkostningsfrit for kommunen, og KLAPjob er derfor heller ikke at betragte som anden aktør i denne sammenhæng. Primært har de kontakt med de borgere, der ønsker deres service, hvorefter de via samarbejde med borgers sagsbehandler/STU-sted etc. formidler de nødvendige aftaler og indledende opfølgninger.

Tværgående konsekvenser

Afhængigt af karakteren af den endelige aftaletekst, vil det kunne blive nødvendigt at orientere udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.

Sagen sendes i høring hos Slagelse Kommunes Handicapråd.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen om kommende mulig indgåelse af samarbejde mellem Center for Arbejdsmarked & Integration og KLAPjob til orientering.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Søren Lund Hansen (O)

Sagen udsættes til næste møde og oplæg til samarbejdsaftale vedlægges som bilag.

10. Ankestatistik for første halvår af 2021 (O)

10.   Ankestatistik for første halvår af 2021 (O)

Sagsnr.: 330-2021-72769               Dok.nr.: 330-2021-322972                                          Åbent

Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om ankestatistik fra Ankestyrelsen for første halvår af 2021.

Sagens indhold

Ankestyrelsen udsender løbende statistik for Ankestyrelsens afgørelser i klagesager vedrørende den enkelte kommuners afgørelser på social- og beskæftigelsesområdet. I det følgende præsenteres udvalget for statistikken for første halvår af 2021, som er fremsendt af Ankestyrelsen. Selve statistikken fremgår af sagens bilag 1.

Når Ankestyrelsen modtager en sag, kan der træffes fire typer afgørelser:

·         Afvisning/Henvisning – Sagen bliver ikke behandlet af Ankestyrelsen.

·         Hjemvisning – Sagen returneres til kommunen til genbehandling og afgørelse. Det kan være på baggrund af alvorlige sagsbehandlingsfejl, der ikke kan rettes op i klagesagsbehandlingen eller fordi der er et behov for inddragelse af nye oplysninger, som kommunen skal medtage i en afgørelse.

·         Stadfæstelse – Ankestyrelsen er enig i kommunens afgørelse.

·         Ændring/Ophævelse – Ankestyrelsen ændrer eller ophæver kommunens afgørelse. Her er sagen tilstrækkeligt belyst, men Ankestyrelsen er uenig i kommunens afgørelse på baggrund af sagens oplysninger.

På baggrund af Ankestyrelsens afgørelser udregnes en omgørelsesprocent, som andelen af sager, der enten ændres eller hjemvises i forhold til alle klager eksklusive afviste/bortfaldne sager.

·         Af Ankestyrelsen 10.886 modtagne sager kommer de 163 fra Slagelse Kommune.

·         Den samlede omgørelsesprocent i første halvår af 2021 i Slagelse Kommune er på 25 %, hvilket ligger lige under landsgennemsnittet (27 %).

Nedenfor fremhæves relevante lovområder i forhold til beskæftigelsesområdet fra Ankestyrelsens opgørelse.

Som det ses ligger omgørelsesprocenten i Slagelse Kommune over landsgennemsnit på LAB- og SDP-området. Ankestyrelsen anfører dog generelt, at omgørelsesprocenten oftest vil være baseret på ganske få sager.

Kommunens ni omgjorte sager på LAB- og SDP-området omhandler alle afgørelser indenfor forskellige lov- og paragrafområder. Afgørelserne fordeler sig dermed på flere forskellige tematikker. Fælles for alle ni afgørelser er dog, at de beror på en indledende dialog med Ankestyrelsen, hvor man sammen med, og på opfordring fra Ankestyrelsen afprøver lovens fortolkning for at fastlægge en gældende praksis fremadrettet. Dermed bidrager Kommunen med sager til fastlæggelse af præcedens for den videre sagsbehandling.

Når en afdelingen i Center for Arbejdsmarked på baggrund af ovenstående modtager en omgørelse fra Ankestyrelsen, drøftes denne med både leder, fagkonsulent og det samlede sagsbehandlerteam, således at en fælles faglig læring på baggrund af Ankestyrelsens afgørelse sikres og indarbejdes i den fremadrettede sagsbehandling. 

·         Lov om aktiv beskæftigelsespolitik (LAB)

Omgørelsesprocenten i Slagelse Kommune er på 29 %. Dette svarer til 2 omgjorte sager ud af 7 behandlede. På landsplan lå omgørelsesprocenten på 17 %.

·         Lov om aktiv socialpolitik (LAS)

Omgørelsesprocenten i Slagelse Kommune er på 28 % jf. Dette svarer til 16 omgjorte sager ud af 57 behandlede. På Landsplan lå omgørelsesprocenten på 28 %.  

·         Sygedagpengeområdet (SDP)

Omgørelsesprocent i Slagelse Kommune er på 29 %. Dette svarer til 7 omgjorte sager ud af 29 sager. På landsplan lå omgørelsesprocenten på 19%.

Retligt grundlag

Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. LBK nr. 1647 af 04/08/2021.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager ankestatistik fra første halvår af 2021 til orientering.

Bilag

330-2021-322976

Bilag 1_Tal fra Ankestyrelsen over Ankestatistik for første halvår af 2021

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Søren Lund Hansen (O)

Orientering modtaget.

11. Punkter til kommende møder (O)

11.   Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2021-88257                                            Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.

Sagens indhold

Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på Social- og Beskæftigelsesudvalgets kommende møder.

Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender oversigten over punkter til behandling på udvalgets kommende møder.

Bilag

330-2021-344376

Bilag 1_Kommende sager_Social- og Beskæftigelsesudvalget_opdateret september 2021

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Søren Lund Hansen (O)

Godkendt.

12. Godkendelse af referat (B)

12.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-27839               Dok.nr.: 330-2021-88259                                            Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender referatet.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Søren Lund Hansen (O)

Godkendt.