Social- og Beskæftigelsesudvalget (2018-2021) – Referat – 6. december 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2021-87851                                            Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender dagsordenen.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

Godkendt med bemærkning om at punkt 4 "Temadrøftelse vedr. udfordringer med mangel på arbejdskraft, herunder hvordan vi sikrer opkvalificering for ledige" udsættes og behandles i det nye udvalg.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2021-393373                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1.    Orientering fra udvalgsformand (føres til referat på mødet)

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer (føres til referat på mødet)

3.    Orientering fra administrationen

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Sofie Janning (A), Søren Lund Hansen (O)

Udsat.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

Orientering modtaget.

3. Beskæftigelsesplan 2021-2022 (B)

3.     Beskæftigelsesplan 2021-2022 (B)

Sagsnr.: 330-2021-87850               Dok.nr.: 330-2021-395713                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet.

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Social- og Beskæftigelsesudvalget og Økonomiudvalget godkende Beskæftigelsesplan 2021-2022 (bilag 1) og godkende �Ministermål 2022 og lokale beskæftigelsesmål� præsenteret i sagens bilag 2 som appendiks til beskæftigelsesplanen 2021-2022.

Sagens indhold

På Byrådets møde d. 14. december 2020 (sag nr. 19) godkendte Byrådet beskæftigelsesplan 2021-2022. Beskæftigelsesplanen er i år blevet revideret med gældende lovgivning på repatrieringsområdet (Beskæftigelsesplanens afsnit 6). Endvidere har forvaltningen udarbejdet forslag til målsætninger jf. ministermål 2022, ungemål og lokale beskæftigelsesmål jf. strateginotat for beskæftigelsesområdet besluttet af byrådet d. 21. juni 2021 (sag nr. 16).

Målsætningerne for beskæftigelsesindsatsen 2022 er jf. bilag 2:

 

Ministermål 2022

 

Målsætning

1

Alle ledige skal have en værdig sagsbehandling

Findes via løbende borgerevaluering.

2

Flere ledige skal opkvalificeres

Minimum 100 borgere starter i voksenlærlinge forløb. Andel personer som påbegynder et opkvalificeringsforløb skal minimum være på niveau med landsplan.

3

Flere flygtninge og familiesammenførte skal være selvforsørgende

Andelen i beskæftigelse skal minimum være 45% og minimum på niveau med landsplan.

4

Flere personer med handicap skal i beskæftigelse

Andelen på Ledighedsydelse skal falde til 0,6% af arbejdsstyrken.

5

Virksomhederne skal sikres den nødvendige og kvalificerede arbejdskraft

Minimum 300 jobordre fra virksomheder og minimum 200 jobordrer besættes af jobcentret.

 

Mål på Ungeområdet

 

Målsætning

 

1

 

Unge på uddannelseshjælp

Maksimalt 575 fuldtidspersoner i 2022, og andelen ift. arbejdsstyrken er mindre end 0,2 procentpoint over klyngens niveau.

 

 

MÃ¥l jf. Strateginotat

 

Målsætning

1

Strateginotatets 3 hovedmålgrupper:

 

 

a

A-dagpenge

Maksimalt 1052 fuldtidspersoner. Andel af arbejdsstyrke er maksimalt 0,2 procentpoint over klyngen.

 

b

Sygedagpenge

Maksimalt 1056 og 200 fuldtidspersoner på hhv. sygedagpenge og Jobafklaringsforløb.

 

c

Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere

Reduceres til maksimalt at udgøre 878 fuldtidspersoner.

2

Den virksomhedsrettede indsats

Minimum 300 jobordre fra virksomheder og minimum 200 jobordrer besættes af jobcentret.

 

Handlinger jf. strateginotat

1

Anden aktører

2

Civilsamfundet

Retligt grundlag

Lov nr. 1482 af 23. december 2014. Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. §4.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A. Godkende beskæftigelsesplanen 2020-2021

B. Godkende sagens bilag �Ministermål 2022 og lokale beskæftigelsesmål�

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at Beskæftigelsesplanen 2021-2022 inklusiv de i bilag 2 fremlagte målsætninger for et samlet beskæftigelsesområde udgør en ambitiøs og realiserbar ramme for opfyldelse af de politiske mål for Slagelse Kommunes beskæftigelsesindsats i 2022.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Byrådet godkender Beskæftigelsesplan 2021-2022.

2.    at Byrådet godkender målene for beskæftigelsesområdet jf. sagens bilag.

Bilag

330-2021-410203

Bilag 1_Beskæftigelsesplan 2021-2022 - Rettet ift ændret Repatrieringslov

330-2021-422485

Bilag 2_Appendiks Beskæftigelsesplan 2021-2022

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

Social- og Beskæftigelsesudvalget indstiller til Byrådet, at Beskæftigelsesplan 2021-2022 og 'Ministermål 2022 og lokale beskæftigelsesmål' godkendes med bemærkning om, at referencer til tidligere budgetaftale opdateres og indledningen justeres i forhold til indholdet i budgetaftale 2022-25.

4. Temadrøftelse vedr. udfordringer med mangel på arbejdskraft, herunder hvordan vi sikrer opkvalificering for ledige (D)

4.     Temadrøftelse vedr. udfordringer med mangel på arbejdskraft, herunder hvordan vi sikrer opkvalificering for ledige (D)

Sagsnr.: 330-2021-76012               Dok.nr.: 330-2021-393383                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte udfordringer med mangel på arbejdskraft, herunder hvordan vi sikrer opkvalificering for ledige.

Sagens indhold

Temadrøftelsen vedr. udfordringer med mangel på arbejdskraft, herunder hvordan vi sikrer opkvalificering for ledige blev besluttet på Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde den 30. august 2021.

Arbejdsmarkedschefen deltog den 13. september 2021 i Økonomiudvalgets temamøde om beskæftigelse, hvor mangel på arbejdskraft og opkvalificering var centrale emner. Ved mødet var det samlede Byråd inviteret.

Arbejdsmarkedschefen vil holde et kort oplæg som igangsætning til udvalgets drøftelse.

Retligt grundlag

Lov om aktiv Beskæftigelse.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter udfordringer med mangel på arbejdskraft, herunder hvordan vi sikrer opkvalificering for ledige.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Sofie Janning (A), Søren Lund Hansen (O)

Udsat.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

Udsat.

5. Orientering om Første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen (O)

5.     Orientering om Første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen (O)

Sagsnr.: 330-2021-75960               Dok.nr.: 330-2021-393385                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om ’Første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen’.

Sagens indhold

Som led i ’Aftale om en ny ret til tidlig pension’ (2020) er det aftalt, at Nytænkningen af beskæftigelsesindsatsen samlet set skal tilvejebringe en besparelse på 300 mio. kr. i 2022, 750 mio. kr. i 2023 og en årlig besparelse på 1,1 mia. kr. fra 2024 og frem inden for jobcentrenes samlede indsatsområde.

Den 19. juni 2021 indgik aftalepartierne bag ’Aftale om en ny ret til tidlig pension’ (S, DF, SF og EL) ’Første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen’. Delaftalen indfrier en besparelse på 344 mio. kr. i 2022 og 371 mio. kr. fra 2023 og frem. Den resterede del af besparelsen, som ikke indfris med denne aftale, skal forhandles i 2022.

Elementer i første delaftale

Aftalen lemper proceskravene i indsatsen for uddannelseshjælpsmodtagere, så der kan gives en mere fleksibel og individuelt tilpasset indsats. Samtidig har aftalen til hensigt at sikre, at unge får bedre rettigheder og støtte i forbindelse med deres overgang til uddannelse, hvor der er risiko for frafald.

Herudover følger aftalen op på de positive erfaringer, der er gjort med at afholde samtaler i jobcentre og a-kasser digitalt under COVID-19.

I det følgende gives en kort præsentation af de enkelte elementer i aftalen, herunder intentionerne med dem:

1. Lempede regler for aktivering af uddannelseshjælpsmodtagere: fire måneder mellem tilbud

Intentionen er at understøtte, at de unge i højere grad oplever, at de får indsatser, der understøtter og forbereder dem til at påbegynde en uddannelse.

Der ændres ikke ved kontaktforløbet med de unge, som fortsat skal have deres første samtale i jobcentret inden for én uge og første tilbud inden for den første måned.

2. Uddannelseshjælpsmodtagere får ret til selvfunden virksomhedspraktik og løntilskud

Det er intentionen om at give uddannelseshjælpsmodtagere (gælder ikke åbenlyst uddannelsesparate) bedre mulighed for at tage ansvar og ejerskab i eget forløb, der ligger til grund for at give unge ret til selv at finde virksomhedspraktik og løntilskud, hvor jobcentret alene skal påse, om betingelserne for et tilbud i øvrigt er opfyldt.

3. Uddannelseshjælpsmodtagere får ret til mentorstøtte i overgangen til uddannelse

Ved at give unge ret til mentorstøtte i overgangen til uddannelse, er det intentionen, at støtte udsatte unge og hjælpe dem til at finde fodfæste i overgangen fra uddannelseshjælp til uddannelse. Det forventes, at aftalen udmøntes således, at den unge får ret til mentorstøtte i seks måneder fra uddannelsesoptag, som kommunen efter en konkret vurdering kan forlænge med op til yderligere seks måneder.

4. Jobcentret forpligtes til at reagere på beskeder om risiko for frafald fra uddannelsesinstitutioner

Forpligtigelsen gælder de første seks måneder efter studiestart ud fra intentionen om, at etablere en styrket og entydig ramme for samarbejdet om at fastholde udsatte unger, der overgår til uddannelse. Når uddannelsesstedet underretter kommunen om risiko for frafald, skal kommunen kontakte den unge for på baggrund heraf – i samarbejde med den unge og uddannelsesinstitutionen – at vurdere, om relevante fastholdelsesinitiativer kan igangsættes.

5. Ledige får mulighed for at vælge om samtaler med jobcenter eller a-kasse skal afholdes ved personligt fremmøde, over video eller telefonisk

Med afsæt i de gode erfaringer som både borgere og medarbejdere har gjort i forbindelse med den digitale samtale under COVID-19, er det intentionen, at give borgerne større fleksibilitet.

Retten vil gælde for modtagere af dagpenge, kontanthjælp, uddannelseshjælp, ledighedsydelse, overgangsydelse (uden for integrationsprogrammet), sygedagpenge og personer i revalideringsforløb, ressourceforløb eller jobafklaringsforløb samt førtidspensionister. Dog vil både jobcenter og a-kasse kunne ændre samtaleformen til personligt fremmøde, hvis de vurderer, der er behov for det.

Der ændres ikke på kontaktforløbet.

Retligt grundlag

Første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Administrationen bemærker, at det ikke centralt er besluttet, hvordan ’Første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen’ skal udmøntes, men at der lægges op til en de facto besparelse på ungeområdet. Kun delen vedr. virtuelle samtaler rammer andre områder.

Med beslutningen om at give uddannelseshjælpsmodtagere ret til mentorstøtte i overgangen til uddannelse, vurderer administrationen, at der vil være et øget behov for mentorer og dermed en merudgift hertil, som langt fra vil kunne dækkes af den økonomi, som ligger i lovforslaget. Det skal dog bemærkes, at lovforslaget endnu ikke er forhandlet med KL.

Administrationen skal endvidere bemærke, at besparelserne på beskæftigelsesområdet som følge af finansieringen af Arne-pensionen vil ramme kommuner med lave enhedspriser uligt hårdt, idet lave enhedspriser medfører en større andelsmæssig besparelse pr. Capita. Som det fremgik af servicetjekket fra Mploy (nu BDO), er de samlede enhedsomkostninger i Slagelse 17 % lavere end gennemsnittet blandt 20 kommuner. Det vil være en udfordring i Slagelse, når der i de kommende år skal findes en samlet besparelse på beskæftigelsesområdet på 1,1 mia. kr. på landsplan.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Da udmøntningen af aftalen ikke er besluttet endnu, er det svært at vurdere de faktiske konsekvenser. Den samlede økonomiske konsekvens for Slagelse vurderes i 2022 til at være ca. 5 mio. kr. og 5,4. mio. kr. i 2023.

Til sammenligning er i budgettet for Ungeafdelingen, der refererer til Social- og Beskæftigelsesudvalget frem til udgangen af 2021, afsat 8,5 mio. kr. til køb af indsatser samt 11 mio. kr. til lønninger af både sagsbehandlere og indsatsmedarbejdere.

Administrationen bemærker, at besparelsen i 2023 og årene frem vil være større, når den resterende del af ’Aftale om en ny ret til tidlig pension’ skal indfries.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om ’Første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen’.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Sofie Janning (A), Søren Lund Hansen (O)

Udsat.

Bilag

330-2021-356868

Bilag 1_Første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

Orientering modtaget.

6. Mulig indgåelse af samarbejde med KLAPjob (O)

6.     Mulig indgåelse af samarbejde med KLAPjob (O)

Sagsnr.: 330-2021-72767               Dok.nr.: 330-2021-393386                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om kommende mulig indgåelse af samarbejde mellem Center for Arbejdsmarked & Integration og KLAPjob.

Sagens indhold

Center for Arbejdsmarked & Integration har modtaget en henvendelse fra organisationen KLAPjob vedrørende muligheden for at indgå et formaliseret samarbejde.

KLAPjob er en NGO-organisation under Landsforeningen LEV, der i samarbejde med erhvervslivet formidler skånejob og fleksjob til mennesker med udviklingshæmning og andre kognitive handicap. Det vil sige KLAPjob primært formidler job til borgere med autisme, ADHD, spasticitet, epilepsi, sen hjerneskadet eller personer med psykiske lidelser.

KLAPjob finansieres udover medlemsmidler og donationer også via satspuljemidlerne. Således er KLAPjob qua aftale om udmøntning af satspuljemidlerne 2019 – 2022 sikret en finansiering frem til medio 2022. Med aftalen tildeles LEV samlet 31,5 mio. kroner til deres arbejde med indsatser, der skal sikre, at flere handicappede kommer i job og uddannelse.

KLAPjob formidler primært deres skåne- og fleksjob til unge under 30 år, men alder er ikke et kriterium for at blive ansat i et KLAPjob.

KLAPjob hjælper årligt ca. 600 førtidspensionister med kognitive handicaps i job, og har gennem deres landsdækkende virksomhedsnetværk (+25 virksomheder) samlet formidlet 4200 skånejobs og 215 fleksjob.

KLAPjob har allerede etableret 38 skånejob og 1 fleksjob i Slagelse, men erfaringen viser, at med indgåelse af en aftale kan antallet øges betragteligt. Næstved har f.eks. etableret 114 og Kalundborg 97 job via aftale med KLAPjob

I forhold til Center for Arbejdsmarked & Integration, vil et samarbejde med KLAPjob bidrage til, at flere mennesker, der varigt eller midlertidigt befinder sig uden for arbejdsmarkedet, genvinder fodfæste på arbejdsmarkedet og får mulighed for at bidrage til fællesskabet i meningsfulde job. Primært vil borgere fra nedenstående grupper kunne nyde godt af indsatsen:

·         Førtidspension

·         Fleksjob

·         Aktivitetsparate

·         STU

·         Ressourceforløb

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at et formaliseret samarbejde med KLAPjob vil betyde, at flere borgere i Slagelse Kommune vil kunne profitere af KLAPjobs tilbud. Samarbejdet mellem KLAPjob og de enkelte sagsbehandlere vil bære præg af et gensidigt kendskab, og derved yderligere kvalificere samarbejdet til gavn for den enkelte borger.

Som førtidspensionist er det ikke et krav, at man har et job, men mange vil gerne bevare eller reetablere en tilknytning til arbejdsmarkedet. At finde et job som førtidspensionist, der både matcher kompetencer og interesser, kan dog være vanskeligt – her er vurderingen at KLAPjob tilbyder en særlig kompetence til Slagelse Kommune.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Samarbejdet med KLAPjob er omkostningsfrit for kommunen, og KLAPjob er derfor heller ikke at betragte som anden aktør i denne sammenhæng. Primært har de kontakt med de borgere, der ønsker deres service, hvorefter de via samarbejde med borgers sagsbehandler/STU-sted etc. formidler de nødvendige aftaler og indledende opfølgninger.

Tværgående konsekvenser

Afhængigt af karakteren af den endelige aftaletekst, vil det kunne blive nødvendigt at orientere udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.

Sagen sendes i høring hos Slagelse Kommunes Handicapråd.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen om kommende mulig indgåelse af samarbejde mellem Center for Arbejdsmarked & Integration og KLAPjob til orientering.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Søren Lund Hansen (O)

Sagen udsættes til næste møde og oplæg til samarbejdsaftale vedlægges som bilag.

Tilføjelser til sagen pr. 11. oktober 2021:

Der er tilføjet følgende bilag til sagen:

·         Bilag 1 – Høringsmateriale – Samarbejdsaftale Slagelse Jobcenter og kommune

·         Bilag 2 – Høringsmateriale – Skånejob og fleksjob i KLAPjob

·         Bilag 3 – Høringssvar fra Handicaprådet

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Sofie Janning (A), Søren Lund Hansen (O)

Udsat.

Bilag

330-2021-369155

Bilag 1 - Høringsmateriale - Samarbejdsaftale Slagelse Jobcenter og kommune

330-2021-369157

Bilag 2 - Høringsmateriale - Skånejob og fleksjob i KLAPjob

330-2021-369158

Bilag 3 - Høringssvar fra Handicaprådet

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

Orientering modtaget.

7. Headspace Slagelse - Halvårsrapport 1. januar 2021 - 30. juni 2021 (O)

7.     Headspace Slagelse - Halvårsrapport 1. januar 2021 - 30. juni 2021 (O)

Sagsnr.: 330-2021-32540               Dok.nr.: 330-2021-393389                                          Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Børne- og Ungeudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om headspace Slagelses halvårsrapport 1. januar 2021 – 30. juni 2021

Sagens indhold

Foreningen Det Sociale Netværk/headspace Danmark indgik i februar 2020 en samarbejdsaftale om headspace Slagelse, hvoraf det fremgår, at headspace Slagelse leverer to halvårsrapporter pr. kalenderår.

headspace Slagelse er et tilbud til unge mellem 12 og 25 år, som har brug for rådgivning og hjælp i deres konkrete situation – fx kærestesorger, familieproblemer, misbrug, problemer i skolen, selvskadende adfærd, bekymringer om krop, kost og motion, mobning, tristhed, ensomhed eller hjemløshed.

Halvårsrapporten beskriver headspace Slagelses:

·         Aktivitetsniveau

·         Beskrivelse af unge i headspace Slagelse

·         Henvendelsesårsager

·         Uddannelsesstatus

·         Brobygning

Fra halvårsrapporten fremgår følgende resultater:

headspace Slagelse har afholdt 105 udgående aktiviteter, som er forskellige synlighedsaktiviteter og oplæg for både unge i målgruppen og pårørende/fagfolk. Og her har 1.982 unge deltaget/været tilstede ved den udgående aktivitet.

Der har være 109 unikke unge i individuel rådgivning.

Kønsfordelingen på henvendelser til headspace Slagelse udgør 41 % for drenge/mænd og 55 % for piger/kvinder. Aldersfordelingen ved første samtale er højest for de 21-23 årige med 27 %, næsthøjest er de 12-14 årige med 19 % og tredje højest er de 15-16 årige med 17 %.

De primære henvendelsesårsager blandt de unge er bl.a. håndtering af hverdagen med 36 %, ensomhed med 22 % og hhv. uddannelse/arbejde samt tristhed/nedtrykthed/depressive tanker begge med en andel på 19 %.

79 % af de unge, der henvender sig er i uddannelse, hvoraf 37 % i varierende grad er i risiko for frafald.

De unge er primært blevet støttet i brobygning ift. andet kommunalt tilbud med 27 % og psykiatrien/psykiater med 23 %.

Covid-19:

Aktivitetsniveauet i 1. halvår 2021 har som det meste af 2020 været stærkt påvirket af Covid-19 påbud. I den forbindelse har alle headspace-centre være lukket for fysiske aktiviteter i januar 2021. headspace-centrene er løbende genåbnet fra februar 2021, hvor der gradvist er åbnet op for flere og flere aktiviteter, efterhånden som smittetrykket er faldet.

Med Covid-19 fulgte behovet for nye og mere digitale rådgivningsformer for at kunne nå de unge, når de fysiske samtaleformer i lange perioder ikke var muligt. Chatten fungerede allerede før Covid-19, men har oplevet stor vækst i samtaler under Covid-19. Dertil kommer at video-rådgivning blev et tilbud under Covid-19, som nu er integreret i samtlige 26 headspace-centre. Det er forventningen, at den større tilgængelighed til rådgivning med de nye digitale rådgivningsformer vil øge mulighederne for at nå unge udenfor headspace-byerne.

Retligt grundlag

Samarbejdsaftale mellem foreningen Det sociale Netværk/headspace Danmark og Slagelse kommune – headspace Slagelse indgået februar 2020.

Handlemuligheder

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Børne- og Ungeudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget kan tage orienteringen til efterretning

Vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Social- og Projektchefen og Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at  Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget tager sagen til orientering.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Sofie Janning (A), Søren Lund Hansen (O)

Udsat.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Helle Jacobsen (V), Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Taget til orientering.

Bilag

330-2021-376920

Bilag 1 - Halvaarsrapport Slagelse januar-juni 2021

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

Orientering modtaget.

8. Status vedr. voksenlærlingeindsatsen (O)

8.     Status vedr. voksenlærlingeindsatsen (O)

Sagsnr.: 330-2021-90193               Dok.nr.: 330-2021-404519                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status på voksenlærlingeindsatsen.

Sagens indhold

Social- og Beskæftigelsesudvalget modtog senest den 12. april 2021 en status vedr. voksenlærlingeindsatsen. I den forbindelse bad udvalget om at modtage forslag til, hvordan der kan arbejdes videre med ordningen og hvordan den eventuelt kan udbygges.

Der arbejdes kontinuerligt på, at flere borgere over 25 år får en erhvervsuddannelse og derved større mulighed for beskæftigelse – i det arbejde er voksenlærlingeordningen én af løsningerne. Voksenlærlingetilskuddet kompenseres gennem 100 % statslig refusion, og giver dermed mulighed for indtægter, der for eksempel kan bruges til at øge elevoptaget eller tilbyde grundforløb med voksenelevløn.

På baggrund af de tiltag, der allerede er iværksat i forhold til arbejdet med voksenlærlingeindsatsen, anbefaler administrationen, at vente med en drøftelse af yderligere tiltag til der foreligger en evaluering af voksenlærlingeprojektet, som udløber med udgangen af 2021. Dette, da evalueringen forventes, at kunne bidrage til et tydeligt bud på, hvordan udviklingen vil kunne skærpes. Ydermere vil det videre arbejde med indsatsen omkring voksenlærlinge også kunne inkorporeres i forhold til det fokus, den nye arbejdsmarkedschef har på at sætte mål og retning for beskæftigelsesindsatsen samlet set.

Status for antallet af voksenlærlinge fra 2018 og frem til oktober 2021 fremgår af tabellen nedenfor, der efterfølges af et kort oprids af de igangværende og planlagte tiltag vedr. ordningen.

Tilgang af

voksenlærlinge

Fra beskæftigelse

Fra ledighed

I alt

2018

15

38

53

2019

24

26

50

2020

23

73

96

Oktober 2021

51

56

107

Et redskab i arbejdet med voksenlærlingeindsatsen er den tværgående referencegruppe, der er nedsat, og som har deltagelse af både Slagelse Kommunes HR-afdeling, virksomheder, faglige organisationer, STAR, ZBC og Slagelse Erhvervscenter. Udover voksenlærlingeindsatsen, forventes gruppen, at have potentiale til at medvirke til at løfte niveauet for �flere faglærte�.

Siden udvalget blev orienteret i april, har referencegruppen haft flere møder, hvor de løbende følger op på både potentialer for forbedring og konkrete udfordringer forbundet med voksenlærlingeindsatsen. Det giver mulighed for løbende at forbedre indsatsen, ligesom emner der skal behandles andre steder, løbende løftes ind i de relevante fora. 

Dertil kommer, at der kontinuerligt igennem 2021 har været en dialog med kommunens HR-afdeling og Entreprenørservice i forhold til, at indhente deres erfaringer og input til det videre arbejde med ordningen. Ligesom der er en tæt dialog med HR-afdelingen omkring uddannelsesforløb for SOSU-assistenter, serviceassistener og pædagogiske assistenter.

Aktuelt arbejdes der på en ny pressemeddelelse, som omtaler voksenlærlingeordningen i forbindelse med, en fejring af voksenlærling nr. 100.

Voksenlærlingeindsatsen nævnes også i ’Strateginotat for beskæftigelsesområdet’, hvoraf det fremgår, at for de forsikrede ledige skal der – foruden løntilskud og virksomhedspraktikker – være et særligt fokus på de indsatser, der kan løfte de faglige kompetencer, herunder voksenlærlinge, jobrotations- og Job-VEU-modellen samt traineeforløb i samarbejde med a-kasserne.

Dette vil på sigt – sammen med en styrket ungeindsats – kunne bidrage til en mere veluddannet arbejdsstyrke. Derfor er det også en klar målsætning, at antallet af jobparate i uddannelsesordningerne minimum skal være på landsniveauet. Der er således et kontinuerligt fokus på de værktøjer, herunder voksenlærlingeordningen, der kan anvendes for at flere borgere kommer og fastholdes på arbejdsmarkedet.

Retligt grundlag

Lov om Aktivbeskæftigelsesindsats.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

Social- og Beskæftigelsesudvalget modtog orienteringen med bemærkning om og opfordring til, at det gode arbejde fortsætter.

9. Integrationsområdet - 3. kvartal 2021 (O)

9.     Integrationsområdet - 3. kvartal 2021 (O)

Sagsnr.: 330-2020-3927                 Dok.nr.: 330-2021-395370                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Orientering om status fra området for nyankomne udlændinge.

Sagens indhold

På mødet orienteres om status på integrationsområdet på baggrund af ønske om kvartalsvis orientering om udviklingen inden for området for nyankomne udlændinge.

Nyankomne udlændinge til Slagelse Kommune

Slagelse Kommunes kommunekvote for 2021 er fastsat til 0 flygtninge. Der er dog modtaget 3 flygtninge de tre første kvartaler.

Til og med 3. kvartal 2021 har Slagelse Kommune derudover modtaget i alt 28 voksne og 8 børn på familiesammenføring samt overtaget 3 borgere i integrationsprogram fra andre kommuner (tilflytning).

Status på vejledning om repatriering

Vejledningspligten på repatrieringsområdet er ændret. Det indebærer, at der fra den 1. august 2021 er indført særskilt vejledningspligt for udlændinge, der er omfattet repatrieringsbestemmelserne, hvis de har mere end 5 års ophold i Danmark og har været på kontanthjælpslignede ydelse i mindst 18 måneder ud af 36. Samtalerne afholdes som en samtale, der er adskilt fra beskæftigelsesindsatsen og som alene har fokus på mulighederne i Repatrieringsloven.

Status på udmelding om en 37-timers arbejdspligt

Regeringen har udmeldt, at der i løbet af 2023 vil blive indført en 37-timers arbejdspligt for nyankomne udlændinge og andre borgere med et integrationsbehov. Udgangspunktet er, at modtagere af SH-ydelse (selvforsørgelses- og hjemrejseydelse), overgangsydelse samt modtagere af kontanthjælp og uddannelseshjælp omfattes regler om 37 timers aktivering om ugen. Der er endnu ikke fremsat lovforslag, hvorfor nærmere indhold i aktiveringskravet afventes. Det står dog klart, at nyttejob forventes at blive en væsentlig del af aktiveringskravet. Der er ikke italesat ekstra økonomi til kommunerne i forbindelse med forventningen om, at nyttejobindsatsen udvides.

Frem til ny lovgivning på området træder i kraft, er der fokus på udvikling af særlige arbejdsmarkedsrettede undervisningsforløb i samarbejde med Slagelse Sprogcenter. Målsætningen er, at flere efterfølgende bliver i stand til at komme i virksomhedspraktik, job med løntilskud og ordinært arbejde.

Udviklingen i antal personer og resultattilskud:

 

2017

 

2018

 

2019

 

2020

 

2021

Pr. 1. okt.

Personer i alt omfattet af Integrationsloven

 

472

 

471

 

362

 

272

 

228

Personer på SH-ydelse (Integrationsprogram)

 

-

 

205

 

129

 

87

 

51

Selvforsørgede der forsat er i program

 

-

 

266

 

232

 

185

 

177

Borgere på overgangsydelse (LAB-loven)

 

-

 

-

 

-

 

-

 

110

Resultattilskud - ordinær uddannelse

 

21

 

28

 

41

 

40

 

24

Resultattilskud - ordinært arbejde

 

76

 

47

 

38

 

42

 

31

Resultattilskud -  Danskuddannelse

 

84

 

78

 

84

 

120

 

40

NB: Resultattilskud opnås efter 6 måneders ustøttet beskæftigelse, 6 måneders ordinær uddannelse og/eller bestået Danskuddannelse. Resultattilskud kan kun modtages én gang. Antallet af iværksatte job er højere.

Udviklingen i familiesammenføringer, flygtninge, EU-borgere m.v.:

 

 

2017

 

2018

 

2019

 

2020

 

2021

Pr. 1. okt.

Nyankomne flygtninge (Kvote) *)

23

(29)

11

(12)

18

(18)

5

(7)

3

(0)

Familiesammenføringer *)

 

83

 

75

 

42

 

47

 

37

Tilflyttere i program

 

12

 

4

 

8

 

2

 

3

EU-borgere på Danskuddannelse

 

186

 

260

 

171

 

127

 

117

Gennemførte repatrieringer *)

 

4

 

3

 

9

 

5

 

8

*) Tal omfatter både voksne og børn

Udviklingen i løntilskud og praktikker:

LØNTILSKUD

Integrationsindsatsen

Apr. 21

Maj 21

Juni 21

Juli 21

Aug. 21

Sep. 21

Privat arbejdsplads

6

7

11

12

1

12

Forening/organisation

 

 

 

 

 

 

Kommunal arbejdsplads

0

0

0

0

14

0

Regional arbejdsplads

0

0

0

0

0

0

Statslig arbejdsplads

0

0

0

0

0

0

6

7

11

12

15

12

PRATIKKER

 

 

 

 

 

 

Integrationsindsatsen

Apr. 21

Maj 21

Juni 21

Juli 21

Aug. 21

Sep. 21

Privat arbejdsplads

4

8

7

2

5

7

Forening/organisation

 

 

 

 

 

 

Kommunal arbejdsplads

0

0

1

1

2

2

Regional arbejdsplads

0

0

1

1

0

0

Statslig arbejdsplads

0

0

0

0

0

2

4

8

9

4

7

11

Retligt grundlag

Integrationsloven, Repatrieringsloven, Udlændingeloven, Lov om integrationsgrunduddannelse (IGU), Serviceloven § 11, stk. 3, Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats og bekendtgørelser om sikkerhedsstillelse efter Udlændingeloven til dækning af offentlige udgifter til hjælp efter Lov om aktiv social politik eller Integrationsloven.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

Orientering modtaget.

Helle Blak (UFP) bemærker, at Slagelse Kommune bør modtage flere flygtninge og foreslår, at borgmesteren retter henvendelse til Integrationsministeriet herom. Thomas Clausen (Ø) bakker op om forslaget.

10. Resultatmåling: Antal borgere på offentlig forsørgelse (O)

10.   Resultatmåling: Antal borgere på offentlig forsørgelse (O)

Sagsnr.: 330-2021-87839               Dok.nr.: 330-2021-395689                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget præsenteres for Slagelse Kommunes aktuelle status i forhold til resultatmål.

Sagens indhold

Kommunerne har på baggrund af �Aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats� af 2018 fået større frihed til at tilrettelægge beskæftigelsesindsatsen efter den enkelte borgers behov. Den øgede kommunale frihed betyder til gengæld øget opfølgning og monitorering af kommunernes indsats. Kommunerne underlægges et skærpet tilsyn, når de ikke lever op til intentionerne i beskæftigelseslovgivningen om, at der skal gives en aktiv indsats til borgerne. En kommunes udvælgelse til at være omfattet af skærpet tilsyn sker på baggrund af resultat- og fokusmålinger.

En kommune opfylder resultatmålet, når det faktiske antal borgere på offentlig forsørgelse er den samme eller mindre end det forventede antal borgere på offentlig forsørgelse.

Resultatmålingen følger Beskæftigelsesministeriet benchmarkinganalyse, som offentliggøres to gange årligt. Benchmarkinganalysen viser, hvor mange borgere den enkelte kommune kan forvente at have på offentlig forsørgelse på baggrund af kommunens rammevilkår.

Hvis kommunen har den samme eller færre personer på offentlig forsørgelse end forventet ud fra kommunens rammevilkår, kan kommunen ikke komme under skærpet tilsyn.

I forhold til opfølgning på kommunernes beskæftigelsesindsats i forbindelse med skærpet tilsyn medfører ændringsbekendtgørelse nr. 564, at kommuner i april 2022 kan udvælges til skærpet tilsyn ved manglende opfyldelse af både resultatmålet og fokusmålet for samtaler i 2021. Kommunerne kan først i april 2024 udtages til skærpet tilsyn ved manglende opfyldelse af fokusmålet om aktive tilbud mv. på baggrund af indsatsen i 2023.

Aktuel status i Slagelse Kommune

Slagelse Kommune havde ifølge den seneste benchmarkingopgørelse 5.640 borgere på offentlig forsørgelse i perioden 3. kvartal 2020 til 2. kvartal 2021, hvilket er 180 flere end forventet på baggrund af Slagelse Kommunes rammevilkår. Slagelse Kommune ligger således med en faktisk andel borgere på offentlig forsørgelse på 11,16 %, hvor den forventede andel er 10,82 %. Slagelse Kommune ligger dermed 0,34 pct. point over den forventede andel borgere på offentlig forsørgelse i relation til det resultatmål, som Beskæftigelsesministeriet har fastsat for Slagelse Kommune.

Slagelse Kommune får på baggrund af dette en placering som nr. 76 på den nyeste benchmarkingopgørelse vedrørende faktiske og forventede andel og antal offentligt forsørgede. Dette er en fremgang på fire pladser i forhold til den seneste opgørelse, der dækkede perioden 1. kvartal 2020 til 4. kvartal 2020, hvor Slagelse Kommune lå som nr. 80 på listen.

Retligt grundlag

Ændringsbekendtgørelse nr. 564 af 30. marts 2021 om ændring af bekendtgørelse om skærpet tilsyn med kommunernes beskæftigelsesindsats.

Handlemuligheder

Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte punktet.

Vurdering

Af seneste benchmarkingopgørelse fremgår det, at Slagelse Kommune ligger 0,34 pct. point over den forventede andel borgere på offentlig forsørgelse. Konkret betyder det, at kommunen i april 2022 på trods af fremgang fortsat kan blive udtaget til at skulle vurderes i forhold til at skulle omfattes af skærpet tilsyn. Denne vurdering vil ske ud fra om Slagelse Kommune opfylder fokusmålet i forhold til minimum fire individuelle samtaler til mindst 80 % af de samlede ydelsesmodtagere i de seneste 12 måneder.

Ved seneste måling i juli i Jobindsats lå Slagelse Kommune på 91,1 % og opfyldte dermed fokusmålet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter resultatmålingen.

Bilag

330-2021-408200

Bilag 1 Benchmark-model

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

Drøftet.

Helle Blak (UFP) og Thomas Clausen (Ø) bemærker, at bilaget er en hån mod engagerede politikere.

Arbejdsmarkedschefen orienterede om, at på seks år er antallet af fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere i Slagelse vokset med 3.000. Ledigheden blandt de jobparate er faldet uafbrudt siden februar 2021 og har i samme periode nærmet sig landsgennemsnittet mere og mere.

11. Opsamling på valgperiode og overdragelse til nyt udvalg (D)

11.   Opsamling på valgperiode og overdragelse til nyt udvalg (D)

Sagsnr.: 330-2021-87760               Dok.nr.: 330-2021-395310                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget kan samle op på seneste valgperiode og drøfte sager, opmærksomhedspunkter mv., de ønsker at overdrage til det nye udvalg.

Sagens indhold

Social- og Beskæftigelsesudvalget besluttede på deres møde den 30. august 2021, at de ved årets sidste udvalgsmøde ville samle op på den seneste valgperiode og samtidig drøfte emner til videregivelse til det nye udvalg.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget samler op på og drøfter emner mv., der overdrages til nyt udvalg.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

Drøftet med bemærkning om, at følgende emner overdrages til de nye udvalg:

- Hvordan passive udgifter konverteres til aktive investeringer (fx borgere på ledighedsydelse | pulje 8 etc.)

- Småjob for voksne

- Vi skal tale samme sprog forvaltning og borgere imellem | forskellige borgere kræver forskellige tilgange selvom rammerne er de samme

- Unge skal hjælpes så tidligt som muligt fx skal der fokus på de, der falder fra umiddelbart efter folkeskolen

- Ret og krav italesættes ofte, men der er også en pligt, som skal huskes

- Rekrutteringsudfordring fx i forhold til sundhedsområdet | hvordan kan Slagelse Kommune bidrage positivt til en løsning (samlet udfordring for Slagelse Kommune)

- Relationen mellem borger og medarbejder er det væsentligste værktøj

- De frafald der sker på erhvervsuddannelserne skal reduceres

- Arbejdsmarkedet skal gøres klar til at modtage unge mennesker, ligesom de unge mennesker skal gøres klar til arbejdsmarkedet

12. Punkter til kommende møder (O)

12.   Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2021-393392                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.

Sagens indhold

Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på Social- og Beskæftigelsesudvalgets kommende møder.

Da udvalgsstrukturen der skal gælde pr. 1. januar 2022 ikke er vedtaget, er der ikke udarbejdet en plan for sager, der skal behandles. 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Sofie Janning (A), Søren Lund Hansen (O)

Udsat.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

Orientering modtaget med følgende bemærkninger:

- Punkt 4 "Temadrøftelse vedr. udfordringer med mangel på arbejdskraft, herunder hvordan vi sikrer opkvalificering for ledige" udsættes og behandles i 2022.

- Punkt 11 "Opsamling på valgperiode og overdragekse til nyt udvalg" videregives til de nye udvalg.

13. Godkendelse af referat (B)

13.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-27839               Dok.nr.: 330-2021-88268                                            Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender referatet

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

Godkendt.