Kompetence:
Byrådet
Beslutningstema
Socialudvalget skal godkende budgetopfølgning 2.
Herudover skal Socialudvalget godkende handleplaner og anbefale bevillingsansøgninger overfor Økonomiudvalget og Byrådet.
Indstilling
Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef indstiller,
1. at Budgetopfølgning 2 for 2022 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
2. at Socialudvalget overfor Økonomiudvalget anbefaler omplacering af bygningsbudget vedrørende varmestuen i Korsør på 0,45 mio. kr. i 2022 og 0,46 mio. kr. i 2023-2026.
3. at Socialudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, at der gives indtægts- og udgiftsbevillinger til Netstof på Misbrug Myndigheds på 0,4 mio. kr. i 2022-2026.
4. at Socialudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, at der gives indtægts- og udgiftsbevillinger til CSU's projekt N-Lited på 1,7 mio. kr. i 2022 og 0,7 mio. kr. i 2023.
5. at Socialudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, at budgettet til Begravelseshjælp og befordringsgodtgørelse flyttes fra Socialudvalget til Økonomiudvalget.
6. at Socialudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, at det overførte merforbrug fra 2021 på Børn og Familie, på i alt 28,9 mio. kr. gives som en tillægsbevilling til politikområde 4.2 Børn og familie.
Sagens indhold
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2 for 2022 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Budgetopfølgningerne tager udgangspunkt i korrigeret budget pr. 31. marts 2022 (inklusiv driftsoverførsler), aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.
I budgetopfølgningen sættes fokus på områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling eller forklaring. Endvidere indgår forskellige data omkring udvikling i aktivitet m.m. på væsentlige områder, herunder serviceydelser til kommunens borgere.
Handleplaner, der kræver særlige indsatser i 2022, forelægges ligeledes.
I budgetopfølgningen er indarbejdet overførte mer-/og mindreforbrug på drift samt uforbrugte anlægsbudgetter fra 2021 godkendt af byrådet d. 28. marts 2022.
Genåbning af budget 2022
Der er igangsat en proces omkring genåbning af budget 2022 på drift, herunder:
- Fordeling af besparelser på 80 mio.kr.
- Forslag for en minimumsramme på 4% af serviceudgifterne
- Nedjustering af den samlede anlægsramme til omkring 200 mio. kr.
Byrådet beslutter den 30. maj 2022 hvilke prioriteringsforslag på drift og nedjusteringer på anlæg, som skal iværksættes på de enkelte udvalg.
Denne budgetopfølgning tager udgangspunkt i korrigeret budget pr. 31. marts 2022 og kendte forhold.
Serviceudgifter
Servicerammen for 2021 blev overskredet med omkring 95 mio. kr. Overskridelsen vil kunne medføre sanktioner og reduktion af bloktilskuddet for 2022 – men afhænger dels af kommunernes samlede forbrug på drift og anlæg i 2021, og dels i sidste ende aftale imellem KL og regeringen.
Udviklingen i forbrugsprocenter på serviceudgifter de tre første måneder af 2022 tyder også på en overskridelse af servicerammen for 2022. Der vil derfor i både denne og kommende budgetopfølgninger være ekstra fokus på udviklingen i serviceudgifterne.
Forventet resultat på drift og anlæg
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2022, at have et merforbrug for driftsudgifterne på 103,1 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 1,1 mio. kr.
Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Forventet resultat for politikområde 4.1, Handicap, Psykiatri og Misbrug
Politikområdet forventer et samlet merforbrug på 40,4 mio. kr. dette skyldes særligt forventningen om merforbrug på følgende enheder:
- Handicap og Psykiatri Myndighed forventer et merforbrug på 26,1 mio. kr. som primært skyldes stigende udgifter på Botilbudsområdet - herunder stigende takster i SPS som følge af merforbruget i 2020, eksisterende borgere på botilbud som ikke kan rummes i de nuværende tilbud og derved bliver dyrere, borgere der udvikler en yderligere kompleksitet som medfører stigende takster (takstforhandlinger) og enkelte nye borgere af meget kompleks karakter. Derudover er der en stigning på §96 området, BPA-ordninger, som følge af en yderligere tilgang samt et stigende antal §85 ordninger end budgetteret.
- Misbrug Myndighed forventer et merforbrug på 1,2 mio. kr. som følge af overført merforbrug fra 2021. Handleplanen for at hente merforbruget i 2022 og 2023 fremgår af bilag 2.
- Specialcenter Slagelse (SPS) forventer et merforbrug på 12,7 mio. kr. primært som følge af forventet merforbrug på tilbuddet Rosenkildevej 87-89. Der er vedlagt handleplaner for SPS's udfordrede tilbud. Handleplanerne fremgår af bilag 3.
Forventet resultat for politikområde 4.2, Børn og Familie
Politikområdet forventer et samlet merforbrug på 68,9 mio. kr. pga. følgende:
- Børn og Familie Myndighed forventer et samlet merforbrug på 66,9 mio. kr. Isoleret set, er det forventede merforbrug i 2022 ca. 38 mio. kr. Herudover er overført et merforbrug på myndighed på 28,9 mio. kr. fra 2021. Siden Budgetopfølgning 1 ses, udover det overførte merforbrug fra 2021 et øget merforbrug. Dette øgede merforbrug i forhold til Budgetopfølgning 1 skyldes primært ekstraordinært mange og omkostningskrævende anbringelser. Denne udvikling redegøres der særskilt for i Bilag 4 - Notat om budget og budgetopfølgning 2 - Børn og Familie. Samtidig ses på forebyggelsesområdet at forventningerne til årets resultat er reduceret siden seneste budgetopfølgning, og at den udgiftsstigning, der har været på området er bremset.
- På virksomhederne forventes samlet set et merforbrug på 2,1 mio. kr. der primært vedrører Familieinstitutionen Havrebjerg.
Forventet resultat for politikområde 4.3, Førtidspensioner og Boligstøtte
Politikområdet forventer et samlet mindreforbrug på 6,2 mio. kr. pga. følgende:
- Førtidspension og boligstøtte forventer et mindreforbrug på 6,9 mio. kr. vedrørende overførselsudgifter, og et merforbrug på 0,7 mio. kr. vedrørende serviceudgifter.
- Mindreforbruget på overførselsudgifter skyldes, at der er blevet tilkendt færre førtidspensioner i slutningen af 2021 end budgetlagt. Ydermere medfører det lavere antal tilkendegivelser i starten af 2022, at forventningerne nedjusteres fra 420 til 375 nye tilkendelser i 2022. Mindreforbruget på førtidspension tilkendt efter 1. juli 2014 udgør 14 mio. kr. Der forventes et merforbrug på både seniorpension og førtidspension tilkendt før 1. juli 2014. Det forventede merforbrug på seniorpension skyldes flere tilkendegivelser end budgetlagt, og det forventede merforbrug på førtidspension tilkendt før 1. juli 2014 skyldes tilflytninger.
- Det forventede merforbrug på serviceudgifter skyldes, at kvindekrisecentrene har oplevet en større mængde indskrivninger end budgetteret i de første måneder af 2022. Der forventes yderligere et merforbrug på 0,7 mio. kr. på området vedr. boligplacering af udlændinge. Prognosen vedr. boligplacering af udlændinge er behæftet med stor usikkerhed, da det stadig er uvist hvor mange ukrainske flygtninge der kommer.
Sagens videre forløb
Fagudvalgenes behandling af Budgetopfølgning 2 for 2022 indgår i samlet sag til behandling i Økonomiudvalget den 23. maj 2022 og Byrådet den 30. maj 2022.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Styrelseslovens § 40 omkring, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling.
Det fremgår ligeledes af den økonomiske politik, at i forbindelse med ansøgning om tillægsbevillinger skal der angives andre finansieringsmuligheder end kassefinansiering.
Handlemuligheder
På politikområde 4.2 Børn og Familie imødeser forvaltningen et samlet merforbrug på 66,9 mio. som følge af stadigt stigende udgifter på området og som følge af det overførte merforbrug fra 2021 på i alt 28,9 mio. kr. Forvaltningen har i forbindelse med genåbning af budget 2022 fremlagt besparelsesforslag for i alt 23,4 mio. kr., med effekt i 2022. Der er dog fortsat en væsentlig forventet budgetudfordring.
Derfor anbefaler administrationen, at Socialudvalget indstiller til Økonomiudvalget og Byrådet, at det overførte merforbrug fra 2021, i alt 28,9 mio. kr. tilføres som en tillægsbevilling til politikområdet.
Vurdering
På politikområde 4.2 Børn og Familie vurderes det samlede forventede merforbrug på 66,9 mio. kr., at kunne nedbringes væsentligt, som følge af dels de samlede besparelsesforslag i forbindelse med genåbningen af Budget 2022 på 23,4 mio. kr. og dels den anbefalede tillægsbevilling på baggrund af det overførte merforbrug fra 2021.
For politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug vurderes merforbruget på myndighedsområdet for Handicap og Psykiatri ikke at kunne nedbringes væsentligt, der er omvendt stor sandsynlighed for, at merforbruget vil kunne stige yderligere i 2022.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Flytning af bygningsbudget til Kommunale Ejendomme
I 2021 blev det besluttet at hjemtage driften af varmestuen i Korsør fra Kirkens Korshær, således at Rusmiddelcentret blev tilført budget til at drive varmestuen fremadrettet.
I forbindelse med budgetkorrektionerne blev der ikke taget højde for, at bygningsbudgettet skulle tilgå Kommunale Ejendomme. Derfor søges bygningsbudgettet nu omplaceret til Kommunale Ejendomme under Økonomiudvalget.
Udgifts- og indtægtsbevillinger
Misbrug Myndighed driver projektet Netstof på vegne af 34 kommuner. Hertil søges indtægts- og udgiftsbevillinger på 0,45 mio. kr. i 2022 og 0,46 mio. kr. i 2023-2026.
Center for Specialundervisning (CSU) driver projektet N-Lited, som er finansieret af Velux-fonden. Hertil søges indtægts- og udgiftsbevillinger på 1,67 mio. kr. i 2022 og 0,74 mio. kr. i 2023.
Indtægts- og udgiftsbevillingerne har ingen kassevirkning.
Flytning af enheden Begravelseshjælp og befordringsgodtgørelse fra Socialudvalget til Økonomiudvalget
Budgettet ønskes flyttet, da der er tale om udgifter til begravelseshjælp og sygetransport, som falder udenfor Socialudvalgets specialiserede områder, idet tilskud til borgerne ydes efter objektive tilskudskriterier.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | 4.1, Misbrug Myndighed | -445,900 | -455,264 | -455,264 | -455,264 |
Drift | 1.6 Kommunale Ejendomme | 445,900 | 455,264 | 455,264 | 455,264 |
Drift | 4.1, Misbrug Myndighed 4.1, CSU | -401,000 401,000 -1.668,717 1.668,717 | -411,827 411,827 -737,048 737,048 | -411,827 411,827 0 0 | -411,827 411,827 0 0 |
Drift | 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte 1.2 Administration | -4.697,069 4.697,069 | -4.317,895 4.317,895 | -4.317,895 4.317,895 | -4.317,895 4.317,895
|
Drift | 4.2 Børn og Familie | 28.899,000 | | | |
Anlæg | | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | -28.899,000 | | | |
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.