Socialudvalget – Referat – 4. maj 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Godkendt. 

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende dagsordenen. 

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef  indstiller,

 1. at Socialudvalget godkender dagsorden.

 

 

 

2. Budgetopfølgning 2 for 2022 - Socialudvalget (B)

Beslutning

At 1 til At 5 følger indstillingen. Socialudvalget ønsker at få fremlagt opfølgning på de månedlige handleplaner fra SPS ved virksomhedsleder på udvalgsmøderne.

At 6 oversendes til Økonomiudvalg og Byråd i forbindelse med genåbning af budget 2022. A stemte imod oversendelsen til Økonomiudvalg og Byråd, da A kunne tilslutte sig At 6.

 

Kompetence: 

Byrådet

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende budgetopfølgning 2. 
Herudover skal Socialudvalget godkende handleplaner og anbefale bevillingsansøgninger overfor Økonomiudvalget og Byrådet.

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef indstiller,

1.  at Budgetopfølgning 2 for 2022 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.

2. at Socialudvalget overfor Økonomiudvalget anbefaler omplacering af bygningsbudget vedrørende varmestuen i Korsør på 0,45 mio. kr. i 2022 og 0,46 mio. kr. i 2023-2026.

3. at Socialudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, at der gives indtægts- og udgiftsbevillinger til Netstof på Misbrug Myndigheds på 0,4 mio. kr. i 2022-2026.

4. at Socialudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, at der gives indtægts- og udgiftsbevillinger til CSU's projekt N-Lited på 1,7 mio. kr. i 2022 og 0,7 mio. kr. i 2023.

5. at Socialudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, at budgettet til Begravelseshjælp og befordringsgodtgørelse flyttes fra Socialudvalget til Økonomiudvalget.

6. at Socialudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, at det overførte merforbrug fra 2021 på Børn og Familie, på i alt 28,9 mio. kr. gives som en tillægsbevilling til politikområde 4.2 Børn og familie.

Sagens indhold

Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2 for 2022 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.

Budgetopfølgningerne tager udgangspunkt i korrigeret budget pr. 31. marts 2022 (inklusiv driftsoverførsler), aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.

I budgetopfølgningen sættes fokus på områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling eller forklaring. Endvidere indgår forskellige data omkring udvikling i aktivitet m.m. på væsentlige områder, herunder serviceydelser til kommunens borgere.

Handleplaner, der kræver særlige indsatser i 2022, forelægges ligeledes.

I budgetopfølgningen er indarbejdet overførte mer-/og mindreforbrug på drift samt uforbrugte anlægsbudgetter fra 2021 godkendt af byrådet d. 28. marts 2022.

Genåbning af budget 2022

Der er igangsat en proces omkring genåbning af budget 2022 på drift, herunder:

  • Fordeling af besparelser på 80 mio.kr.
  • Forslag for en minimumsramme på 4% af serviceudgifterne
  • Nedjustering af den samlede anlægsramme til omkring 200 mio. kr.

Byrådet beslutter den 30. maj 2022 hvilke prioriteringsforslag på drift og nedjusteringer på anlæg, som skal iværksættes på de enkelte udvalg.

Denne budgetopfølgning tager udgangspunkt i korrigeret budget pr. 31. marts 2022 og kendte forhold.

Serviceudgifter 

Servicerammen for 2021 blev overskredet med omkring 95 mio. kr. Overskridelsen vil kunne medføre sanktioner og reduktion af bloktilskuddet for 2022 – men afhænger dels af kommunernes samlede forbrug på drift og anlæg i 2021, og dels i sidste ende aftale imellem KL og regeringen.

Udviklingen i forbrugsprocenter på serviceudgifter de tre første måneder af 2022 tyder også på en overskridelse af servicerammen for 2022. Der vil derfor i både denne og kommende budgetopfølgninger være ekstra fokus på udviklingen i serviceudgifterne.

Forventet resultat på drift og anlæg

I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2022, at have et merforbrug for driftsudgifterne på 103,1 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 1,1 mio. kr. 
Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.

Forventet resultat for politikområde 4.1, Handicap, Psykiatri og Misbrug
Politikområdet forventer et samlet merforbrug på 40,4 mio. kr. dette skyldes særligt forventningen om merforbrug på følgende enheder:

  • Handicap og Psykiatri Myndighed forventer et merforbrug på 26,1 mio. kr. som primært skyldes stigende udgifter på Botilbudsområdet - herunder stigende takster i SPS som følge af merforbruget i 2020, eksisterende borgere på botilbud som ikke kan rummes i de nuværende tilbud og derved bliver dyrere, borgere der udvikler en yderligere kompleksitet som medfører stigende takster (takstforhandlinger) og enkelte nye borgere af meget kompleks karakter. Derudover er der en stigning på §96 området, BPA-ordninger, som følge af en yderligere tilgang samt et stigende antal §85 ordninger end budgetteret.
  • Misbrug Myndighed forventer et merforbrug på 1,2 mio. kr. som følge af overført merforbrug fra 2021. Handleplanen for at hente merforbruget i 2022 og 2023 fremgår af bilag 2.
  • Specialcenter Slagelse (SPS) forventer et merforbrug på 12,7 mio. kr. primært som følge af forventet merforbrug på tilbuddet Rosenkildevej 87-89. Der er vedlagt handleplaner for SPS's udfordrede tilbud. Handleplanerne fremgår af bilag 3. 

Forventet resultat for politikområde 4.2, Børn og Familie
Politikområdet forventer et samlet merforbrug på 68,9 mio. kr. pga. følgende:

  • Børn og Familie Myndighed forventer et samlet merforbrug på 66,9 mio. kr. Isoleret set, er det forventede merforbrug i 2022 ca. 38 mio. kr. Herudover er overført et merforbrug på myndighed på 28,9 mio. kr. fra 2021. Siden Budgetopfølgning 1 ses, udover det overførte merforbrug fra 2021 et øget merforbrug. Dette øgede merforbrug i forhold til Budgetopfølgning 1 skyldes primært ekstraordinært mange og omkostningskrævende anbringelser. Denne udvikling redegøres der særskilt for i Bilag 4 - Notat om budget og budgetopfølgning 2 - Børn og Familie. Samtidig ses på forebyggelsesområdet at forventningerne til årets resultat er reduceret siden seneste budgetopfølgning, og at den udgiftsstigning, der har været på området er bremset.
  • På virksomhederne forventes samlet set et merforbrug på 2,1 mio. kr. der primært vedrører Familieinstitutionen Havrebjerg.

Forventet resultat for politikområde 4.3, Førtidspensioner og Boligstøtte
Politikområdet forventer et samlet mindreforbrug på 6,2 mio. kr. pga. følgende:

  • Førtidspension og boligstøtte forventer et mindreforbrug på 6,9 mio. kr. vedrørende overførselsudgifter, og et merforbrug på 0,7 mio. kr. vedrørende serviceudgifter.
  • Mindreforbruget på overførselsudgifter skyldes, at der er blevet tilkendt færre førtidspensioner i slutningen af 2021 end budgetlagt. Ydermere medfører det lavere antal tilkendegivelser i starten af 2022, at forventningerne nedjusteres fra 420 til 375 nye tilkendelser i 2022. Mindreforbruget på førtidspension tilkendt efter 1. juli 2014 udgør 14 mio. kr. Der forventes et merforbrug på både seniorpension og førtidspension tilkendt før 1. juli 2014. Det forventede merforbrug på seniorpension skyldes flere tilkendegivelser end budgetlagt, og det forventede merforbrug på førtidspension tilkendt før 1. juli 2014 skyldes tilflytninger.  
  • Det forventede merforbrug på serviceudgifter skyldes, at kvindekrisecentrene har oplevet en større mængde indskrivninger end budgetteret i de første måneder af 2022. Der forventes yderligere et merforbrug på 0,7 mio. kr. på området vedr. boligplacering af udlændinge. Prognosen vedr. boligplacering af udlændinge er behæftet med stor usikkerhed, da det stadig er uvist hvor mange ukrainske flygtninge der kommer.

Sagens videre forløb

Fagudvalgenes behandling af Budgetopfølgning 2 for 2022 indgår i samlet sag til behandling i Økonomiudvalget den 23. maj 2022 og Byrådet den 30. maj 2022. 

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Styrelseslovens § 40 omkring, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling. 

Det fremgår ligeledes af den økonomiske politik, at i forbindelse med ansøgning om tillægsbevillinger skal der angives andre finansieringsmuligheder end kassefinansiering.

Handlemuligheder

På politikområde 4.2 Børn og Familie imødeser forvaltningen et samlet merforbrug på 66,9 mio. som følge af stadigt stigende udgifter på området og som følge af det overførte merforbrug fra 2021 på i alt 28,9 mio. kr. Forvaltningen har i forbindelse med genåbning af budget 2022 fremlagt besparelsesforslag for i alt 23,4 mio. kr., med effekt i 2022. Der er dog fortsat en væsentlig forventet budgetudfordring.

Derfor anbefaler administrationen, at Socialudvalget indstiller til Økonomiudvalget og Byrådet, at det overførte merforbrug fra 2021, i alt 28,9 mio. kr. tilføres som en tillægsbevilling til politikområdet.

Vurdering

På politikområde 4.2 Børn og Familie vurderes det samlede forventede merforbrug på 66,9 mio. kr., at kunne nedbringes væsentligt, som følge af dels de samlede besparelsesforslag i forbindelse med genåbningen af Budget 2022 på 23,4 mio. kr. og dels den anbefalede tillægsbevilling på baggrund af det overførte merforbrug fra 2021.

For politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug vurderes merforbruget på myndighedsområdet for Handicap og Psykiatri ikke at kunne nedbringes væsentligt, der er omvendt stor sandsynlighed for, at merforbruget vil kunne stige yderligere i 2022.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Flytning af bygningsbudget til Kommunale Ejendomme
I 2021 blev det besluttet at hjemtage driften af varmestuen i Korsør fra Kirkens Korshær, således at Rusmiddelcentret blev tilført budget til at drive varmestuen fremadrettet.
I forbindelse med budgetkorrektionerne blev der ikke taget højde for, at bygningsbudgettet skulle tilgå Kommunale Ejendomme. Derfor søges bygningsbudgettet nu omplaceret til Kommunale Ejendomme under Økonomiudvalget.

Udgifts- og indtægtsbevillinger
Misbrug Myndighed driver projektet Netstof på vegne af 34 kommuner. Hertil søges indtægts- og udgiftsbevillinger på 0,45 mio. kr. i 2022 og 0,46 mio. kr. i 2023-2026.

Center for Specialundervisning (CSU) driver projektet N-Lited, som er finansieret af Velux-fonden. Hertil søges indtægts- og udgiftsbevillinger på 1,67 mio. kr. i 2022 og 0,74 mio. kr. i 2023.

Indtægts- og udgiftsbevillingerne har ingen kassevirkning. 

Flytning af enheden Begravelseshjælp og befordringsgodtgørelse fra Socialudvalget til Økonomiudvalget

Budgettet ønskes flyttet, da der er tale om udgifter til begravelseshjælp og sygetransport, som falder udenfor Socialudvalgets specialiserede områder, idet tilskud til borgerne ydes efter objektive tilskudskriterier.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

4.1, Misbrug Myndighed

-445,900

-455,264

-455,264

-455,264

Drift 1.6 Kommunale Ejendomme   445,900 455,264  455,264  455,264 
Drift 

4.1, Misbrug Myndighed 

4.1, CSU

 -401,000

  401,000

-1.668,717

 1.668,717

 -411,827

  411,827

 -737,048

  737,048

 -411,827

  411,827

            0

            0

-411,827

 411,827

           0

           0

 Drift

 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte

1.2 Administration

 -4.697,069

  4.697,069

 -4.317,895

  4.317,895

 -4.317,895

  4.317,895

-4.317,895

 4.317,895

 
 Drift4.2 Børn og Familie28.899,000   

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

-28.899,000

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

3. Genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026 - drift (B)

Beslutning

At 1 taget til efterretning. Udvalget kvitterer og takker for alle de fremsendte høringssvar. Udvalget vil være opmærksomme på høringssvarene, og vil lade dem indgå i budgetproces 2023-2026.

At 2 C, F, V fremlagde prioriteringsforslag for budget 2022, som fremsendes til Byrådets prioritering. Forslagene vedhæftes som bilag 7.

A stemte imod med henvisning til, at A er imod genåbning af budget 2022. A er ikke en del af genåbningen, da A ikke mener, at kommunens økonomi er udfordret i en sådan grad, at der er behov for en genåbning af budget 2022. A er bekymret for de fremlagte prioriteringer og processen for budget 2022, da A mener, at det har store negative konsekvenser for kommunen, medarbejdere der søger væk, bliver utrygge, lavtærskeltilbud og forebyggende indsatser fjernes og borgerne oplever serviceforringelser.

At 3 drøftet.  De videre drøftelser vil foregå på baggrund af de tidligere fremlagte besparelsesforslag, høringssvarene samt supplerende forslag fra virksomhederne med flere til budget 2023- 2026.  

 

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Socialudvalget orienteres omkring indkomne høringssvar til genåbning af budget 2022.

Socialudvalget skal træffe beslutning om hvilke prioriteringsforslag for budget 2022, der skal fremsendes til beslutning i Byrådet samt drøfte og beslutte prioriteringsforslag, der skal indgå i budgetprocessen for 2023-2026.

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef indstiller,

1. at Socialudvalget tager orientering om indkomne høringssvar til genåbning af budget 2022 til efterretning.

2. at Socialudvalget beslutter hvilke prioriteringsforslag for budget 2022, der skal fremsendes til Byrådet prioritering.

3. at Socialudvalget drøfter prioriteringsforslag, der skal indgå i budgetprocessen for 2023-2026.

Sagens indhold

Slagelse Kommunes økonomi er udfordret. Byrådet har besluttet, at det er nødvendigt at genåbne budget 2022 sideløbende med budgetlægningen af budget 2023-2026. De to forløb skal ses i sammenhæng og derfor samles processerne nu i denne sag.

Processen for begge forløb har Byrådet godkendt i tids-og procesplan i januar 2022. Rammerne for de to forløb er godkendt på byrådsmøderne i februar og marts 2022.

Udvalgenes prioriteringsforslag, der fremsendes til Byrådets prioritering, indgår i samlet sag til Økonomiudvalget og Byrådet. 

Genåbning af budget 2022

Fagudvalgene skal fremsende prioriteringsforslag for i alt 155,3 mio. kr. som skal indgå i Byrådets prioriteringer i maj 2022. 
På Socialudvalget skal findes prioriteringsforslag svarende til 34,5 mio. kr. som fordeler sig således på politikområderne:

  • Handicap Psykiatri og Misbrug: 21,4 mio. kr.
  • Børn og Familie: 12,8 mio. kr.
  • Førtidspensioner og Boligstøtte: 0,3 mio. kr.

Socialudvalget drøftede på møde i april 2022 prioriteringsforslag (drift) vedrørende genåbning af budget 2022 og besluttede i forlængelse heraf, hvilke prioriteringsforslag der skulle sendes i høring og til hvem.

Høringssvarene vedrørende genåbning af budget 2022 er vedlagt til udvalgets orientering (bilag 1).

Udvalget skal med udgangspunkt i høringsmaterialet (bilag 2) beslutte hvilke prioriteringsforslag, der skal videresendes til Byrådet. Byrådet skal herefter på mødet den 30. maj 2022 prioritere hvilke forslag fra fagudvalgene, der skal implementeres i budget 2022.

Byrådets beslutninger og eventuelle konsekvenser for forventet resultat for 2022 vil blive indarbejdet i kommende budgetopfølgning 3 til august 2022.

Budget 2023-2026

Fagudvalgene skal finde prioriteringsforslag for 8% af serviceudgifterne svarende til i alt 322,4 mio. kr. i 2023.
På Socialudvalget skal findes prioriteringsforslag på 8% svarende til 72,7 mio. kr. som fordeler sig således på politikområderne:

  • Handicap Psykiatri og Misbrug: 46,4 mio. kr.
  • Børn og Familie: 25,6 mio. kr.
  • Førtidspensioner og Boligstøtte: 0,7 mio. kr.

Med udgangspunkt i prioriteringsforslag, som indgår i drøftelserne af genåbning af budget 2022 (bilag 2), skal udvalget drøfte og beslutte prioriteringsforslag, der skal arbejdes videre med i processen til budget 2023-2026. På udvalgets møde i juni 2022 skal træffes endelig beslutning om, hvilke prioriteringsforslag der skal sendes videre til budgetforhandlingerne. I Bilag 4 Socialudvalgets prioriteringsforslag drift, oplistes forslagene til brug på mødet.

Der er udarbejdet budgetgrundlag 2023-2026 for Socialudvalget (bilag 3). Budgetgrundlaget giver et overblik over udvalgets overordnede udgiftsrammer.

I budgetgrundlaget er kun indarbejdet de budgetændringer, der er endeligt vedtaget politisk. Det betyder, at besparelserne på 322,4 mio. kr. i 2023-2026 ikke er indarbejdet, da de først bliver endeligt godkendt af Byrådet i forbindelse med 2. behandlingen af budget 2023-2026.

Sagens videre forløb

Alle fagudvalg behandler sag om "Genåbning af budget 2022 og Budget 2023-26 - drift" på møder primo maj. Økonomiudvalg og Byråd skal behandle en tilsvarende samlet sag for hele kommunen ultimo maj.

Retligt grundlag

Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.

Vedtaget proces og rammer for genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026.

Handlemuligheder

Genåbning af budget 2022

Socialudvalget skal vælge hvilke prioriteringsforslag for budget 2022, der skal fremsendes til Byrådets prioritering, dog således at der fremsendes forslag svarende til 4% af udvalgets serviceudgifter.

Budget 2023-2026

Socialudvalget kan vælge hvilke prioriteringsforslag, der skal med videre i processen for budget 2023-2026. Udvalget skal træffe endelig beslutning herom på fagudvalgsmøde i juni 2022.

Vurdering

Socialudvalget appellerede på april-mødet til, om Administrationen kunne finde yderligere besparelser i budget 2022.

I Børn og Familie er der i den forbindelse fundet yderligere forslag til hjemtagning af familiebehandlingsindsatsen, der vil kunne reducere udgifterne i 2022 med 0,9 mio. kr. og med 1,4 mio. kr. årligt i årene 2023-2026. Forslaget er yderligere beskrevet i "Bilag 5 - Nye forslag til besparelser på politikområde 4.2 Børn og Familie".

Økonomiudvalget har sendt en besparelse på Børn og Families lønramme i høring, der svarer til en reduktion på 5,7% i 2022 og 11,3% i 2023 og frem. Dette er en betydelig reduktion i lønrammen, som ikke kan undgås at få konsekvenser for sagsbehandlingen i afdelingen, herunder også henset til, at der allerede i dag opleves et stort arbejdspres i afdelingen. Flere af de besparelsesforslag, som har været sendt i høring fra Socialudvalget kræver tættere og oftere opfølgning på hver enkelt sag og tættere og bedre styring af ledelsen, hvilket vil være vanskeligt efter en sådan reduktion i lønrammen. Det omhandler stort set alle forslag, men i særlig grad:

  • Bedre styring på familiebehandlingsområdet (3,0 mio. kr. i 2022 og 4,0 mio. kr. i 2023 i frem).
  • Reduktion i gennemsnitsudgifterne til anbringelser (6,5 mio. kr. i 2022, 11,0 mio. kr. i 2023 og 12,0 mio. kr. i 2024 og frem).
  • Øget opfølgning på dagbehandling (0,3 mio. kr. i 2022 og 1,0 mio. kr. i 2023 og frem).

Derudover har forvaltningen gennemgået reglerne for forældrekompetenceundersøgelser og det er vurderingen, at det forslag som var forelagt for udvalget om besparelser på dette område vurderes ikke at være lovmedholdeligt. Følgende besparelsesforslag er derfor nødt til at udgå:

  • Forældrekompetenceundersøgelser (0,1 mio. kr. i 2022 og 0,2 mio. kr. i 2023 og frem).

I Center for Handicap, Psykiatri og Misbrug må Administrationen efter grundige overvejelser komme til kort. Vi kan ikke se, at der kan findes yderligere besparelser som ikke blot medfører et større underskud i 2022 - altså reelle besparelser der kan realiseres.

På det takstbaserede område er man i gang med at forberede sig på en omstilling, der vil muliggøre takstreduktioner fra Budget 2023-26, som der ligger forslag på.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Gennemførsel af besparelse i hhv. 2022 og 2023-2026 vil reducere det samlede budget, som udvalget har til rådighed. De konkrete økonomiske og personalemæssige konsekvenser fremgår af de udarbejdede prioriteringsforslag.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

4. Budget 2023-2026 - anlæg (B)

Beslutning

Socialudvalget besluttede, at Administrationen skal udarbejde relevante anlægsforslag til fremlæggelse på Socialudvalgets møde i juni forud for budget 2023-2026.

 

Kompetence: 

Socialudvalget

Beslutningstema

Socialudvalget skal drøfte og beslutte om der til budgetprocessen for budget 2023-2026 skal fremsendes nye anlægsforslag, som enten er akutte eller har et effektiviseringspotentiale.

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef indstiller,

1. at Socialudvalget drøfter og beslutter om administrationen skal udarbejde nye anlægsforslag, som skal indgå i budgetprocessen for budget 2023-2026.

Sagens indhold

Slagelse Kommunes økonomi er udfordret blandt andet som følge af et højt anlægsniveau i både 2021 og 2022. Byrådet har på møde i februar 2022 besluttet, at der fra 2022 og fremadrettet arbejdes med en anlægsramme på omkring 200 mio. kr.

Byrådet træffer derfor på mødet i maj beslutning omkring redisponering, nedjustering af anlægsrammer, samt mulighed igangsætning af nye akutte anlægsforslag for 2022.    

Byrådet har til den kommende budgetproces besluttet, at udvalgene til den kommende budgetproces kun har mulighed for at komme med nye anlægsforslag (bilag 1), som er akutte eller har et effektviseringspotentiale.

Drøftelserne og vurdering af behov for nye anlægsforslag skal ses i sammenhæng med udvalgets drøftelser i forbindelse med genåbning af budget 2022, hvor udvalget blev forelagt redisponering af anlægsrammerne for budget 2022-2026.

I den forbindelse prioriterede udvalget anlægsramme med henblik på en nedjustering af den samlede anlægsramme til omkring 200 mio. kr.

Sagens videre forløb

Alle fagudvalg behandler sag om "Budget 2023-26 - anlæg" på møder primo maj. Økonomiudvalg og Byråd orienteres om fagudvalgenes forslag til nye anlæg i juni og disse indgår i budgetforhandlingerne i forbindelse med Budget 2023-26.

Retligt grundlag

Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.

Vedtaget tids- og procesplan for budget 2023-2026.

Handlemuligheder

Socialudvalget skal drøfte og beslutte behov for udarbejdelse af nye anlægsforslag, der skal arbejdes videre med og som skal indgå i budgetprocessen for budget 2023-2026.

Udvalget skal senest på mødet i juni 2022 træffe endelig beslutning om nye anlægsforslag.

Center for Specialundervisning (CSU) har i samarbejde med Heldagsskolen og Klostermarken skole beskrevet et akutbehov for flere m2 på Nørrevang, Bilag 1. De tre enheder på Nørrevang har et akutbehov for inddragelse af flere m2 på Nørrevang for at kunne drive skole og specialtilbud på matriklen. Udvalget skal beslutte om Administrationen skal arbejde videre med forslaget for en kvalificering af anlægget på juni mødet.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at der arbejdes videre med en kvalificering af anlægget frem mod juni mødet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

5. Valg af ny leverandør for varmestuen i Korsør (B)

Beslutning

Socialudvalget besluttede at udsætte sagen til september 2022 med henblik på at få kvalificeret sagen.

Kompetence

Socialudvalget.

Beslutningstema

Socialudvalget principbeslutter valg af leverandør til drift af varmestuen til udsatte borgere i Korsør.

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef indstiller,

1.  at  Socialudvalget principbeslutter valg af leverandør til drift af varmestuen til udsatte borgere i Korsør.

2. at Administrationen udarbejder en tids- og handleplan for den videre proces.

Sagens indhold

Partierne F, C, V ønsker, at Socialudvalget drøfter og træffer beslutning om, at der indgås aftale med en NGO om driften af varmestuen i Korsør med afsæt i det af Kirkens Korshærs oplæg fremsendte forslag til Byrådsmødet den 26. april 2021 pkt.19 (se bilag). Endvidere ønsker partierne F, C, V, en høring i Udsatterådet samt at overdragelsen til anden leverandør sker så det sikres, at tilbuddet overdrages kontinuerligt for brugergruppen, der benytter varmestuens tilbud.

Den politiske drøftelse om valg af leverandør for driften af varmestuen i Korsør blev aktualiseret i sidste valgperiode i forbindelse med fornyelsen af samarbejdsaftalen med Kirkens Korshær (KKH) om drift af varmestuer samt som følge af KKHs salg  af Havnegade 10 i Korsør.  Leverandørvalg til driften af varmestuen i Korsør var genstand for flere drøftelser i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og  i Byrådet. Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser besluttede i sit møde den 7. april 2021, at Slagelse Kommunes Rusmiddelcenter (RCS) skulle overtage driften af varmestuen i Korsør, og Byrådet fulgte på sit møde den 26. april 2021 udvalgets beslutning.

Slagelse Kommunes Rusmiddelcenter overtog driften af varmestuen i Korsør pr. 1. juli 2021 og har etableret en veldreven varmestue i lejede lokaler på Lilleøvej i Korsør.

Det anbefales, at Socialudvalget tager principbeslutning om, hvilken leverandør udvalget ønsker der skal drive varmestuen i Korsør samt forventning til serviceniveau. Derudover skal administrationen have mulighed for at afklare opsigelsesvarsler for personale, afviklingsomkostninger, driftstilskuddets størrelse og bindinger i den nuværende lejekontrakt m.v.

Såfremt Socialudvalget beslutter, at der skal ske en ændring i leverandørvalg skal administrationen have mulighed for at indgå i dialog med den kommende leverandør om rammer og vilkår for driften af varmestuen.

Sagens videre forløb

Det anbefales, at sagen sendes videre til høring i Udsatterådet.

Der skal tages kontakt til mulige NGOer.

Udarbejdelse af tids-og handleplan for et eventuelt leverandørskifte.

Retligt grundlag

Styrelsesvedtægten 2022, Slagelse Kommunes Forretningsorden, Socialudvalget § 4 stk. 3.

Handlemuligheder

1) Socialudvalget kan beslutte, at Rusmiddelcentret forsætter med at drive varmestuen i Korsør.

2) Socialudvalget kan beslutte, at varmestuen i Korsør skal drives af NGO.

3) Socialudvalget kan ved beslutning om at 2, anmode Administrationen om at udarbejde en tids- og handleplan for den videre proces.

4) Socialudvalget kan beslutte at udsætte sagen til et senere tidspunkt.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Det nuværende budget for varmestuen i Korsør er kr. 1.317.775, hvoraf kr. 445.000 årligt er bundet til husleje.  Det vil være muligt i følge lejekontrakten med Korsør Havn at fremleje lokalerne til en NGO, der så vil være forpligtet på lejekontrakten til den 1.juli 2024. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

6. Kvalitetsstandarder Center for Handicap og Psykiatri (B)

Beslutning

Socialudvalget besluttede, at administrationen skal igangsætte arbejdet med at udarbejde forslag til kvalitetsstandarder på handicap-, psykiatri- og udsatteområdet.

Kompetence

Socialudvalget

Beslutningstema

Socialudvalget kan træffe beslutning om Slagelse Kommune skal igangsætte arbejdet omkring forslag til kvalitetsstandarder på handicap-, psykiatri- og udsatteområdet. 

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef indstiller,

1.     at Socialudvalget godkender handlemulighed A; at Administrationen igangsætter arbejdet med at udarbejde forslag til kvalitetstandarder på handicap-, psykiatri- og udsatteområdet.

2. at Socialudvalget godkender handlemulighed B; at Administrationen ikke igangsætter arbejdet med at udarbejde forslag til kvalitetsstandarder på handicap-, psykiatri- og udsatteområdet.

 

Sagens indhold

Myndighed i Center for Handicap og Psykiatri indleder arbejdet med at beskrive perspektiverne i  kvalitetsstandarder på handicap-, psykiatri- og udsatteområdet, idet der opleves en  generel stigning i tilgangen af borgere med behov for hjælp, og borgernes udfordringer er langt mere komplekse og sammensatte end tidligere.

Ved politisk vedtagne kvalitetsstandarter bliver der skabt en større klarhed over niveauet for hjælp, samt en gennemsigtighed og ensartethed i vurdering af målgruppe og tildeling af ydelser til borgerne. Kvalitetsstandarderne vil blive et udtryk for Slagelse Kommunes serviceniveau, og skal sikre, at der er sammenhæng mellem det politisk besluttede serviceniveau, den konkrete afgørelse og den tildelte indsats.

Myndighed i Center for Handicap og Psykiatri anbefaler, at der udarbejdes kvalitetsstandarder for områderne:

Lov om Social Service:

  • § 82 Tidlige forebyggende indsatser (§82a, §82b)
  • § 84 Afløsning/aflastning til familien
  • § 85 Socialpædagogisk støtte
  • § 95 Tilskud til personlig og praktisk hjælp
  • § 96 Borgerstyret Personlig Assistance (BPA)
  • § 97 Ledsagerordningen
  • § 98 Kontaktperson til døvblinde
  • § 100 Merudgifter til voksne
  • § 102 Tilbud af behandlingsmæssig karakter
  • § 103 Beskyttet beskæftigelse
  • § 104 Aktivitets- og samværstilbud
  • § 107 Midlertidigt botilbud
  • § 108 Længerevarende botilbud
  • Botilbudslignende tilbud i Almene Boliger efter § 105

Kvalitetsstandarder på hovedparten af myndigheds budgetramme kan medvirke til en mere gennemsigtig budgetstyring. 

Sagens videre forløb

Det forventes, at arbejdet med kvalitetsstandarderne kan påbegyndes i juni 2022. De enkelte kvalitetsstandarder fremlægges til godkendelse efterhånden, som de bliver udarbejdet. Forventeligt fremlægges de første udkast for udvalget i september til videre anbefaling til Økonomiudvalget og Byrådet.

Retligt grundlag

Brugen af kvalitetsstandarder er reguleret af servicelovens § 138, der angiver, at: ”Kommunalbestyrelsen kan inden for lovens rammer træffe beslutning om at fastsætte generelle vejledende serviceniveauer for den lokale udmøntning af hjælp efter loven.”

Handlemuligheder

Socialudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. At Administrationen igangsætter arbejdet med at udarbejde forslag til kvalitetstandarder på handicap-, psykiatri- og udsatteområdet.
  2. At Administrationen ikke igangsætter arbejdet med at udarbejde forslag til kvalitetsstandarder på handicap-, psykiatri- og udsatteområdet.

Vurdering

Administrationen anbefaler handlemulighed A.

En kvalitetsstandard beskriver serviceniveauet herunder indholdet og omfanget af de tilbud og ydelser, som kommunen som udgangspunkt tilbyder. Kvalitetsstandarden afgiver således en ramme for, hvad myndigheden typisk vil tilbyde til borgeren, og hvad der vil være gældende i langt de fleste situationer. Det synliggør Slagelse Kommunes Medborgerpolitik og prioriteringer for både borgere, medarbejdere og hos leverandørerne. Kvalitetsstandarder udgør hermed en ramme for sagsbehandling, styring og opfølgning.

Hvis Slagelse Kommune vedtager kvalitetsstandarder på handicap-, psykiatri- og udsatteområdet, er det vigtigt at notere sig, at det aldrig vil blive en bindende retningslinje. Sagsbehandlere skal altid foretage en konkret og individuel vurdering i hver enkelt borgersag.

Kvalitetsstandarden kan ikke have retningslinjer, som går imod det lovbestemte. Det vil sige, at hensyn som er lovbestemt ikke kan forbigås i en kvalitetsstandard. Derimod kan en kvalitetsstandard godt indeholde retningslinjer for særlige hensyn, som er faglige eller økonomiske. I forhold til nuværende besparelser kan en retningslinje være, at der er et krav om at vælge den billigste løsning, såfremt borgerens behov for hjælp tilgodeses. Eksempler på kvalitetsstander kan ses af bilag 1.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

7. Sagsbehandlingstider (O)

Beslutning

Taget til efterretning, idet det bemærkes, at de nuværende sagsbehandlingstider er de politisk godkendte, og de fremtidige sagsbehandlingstider er de faktuelle sagsbehandlingstider.

Beslutningssag fremsættes på udvalgets møde i efteråret 2022, om sagsbehandlingstider for CHP Myndighed, Børn og Familie og Rådgivning og Udbetaling.

Kompetence

Socialudvalget

Beslutningstema

Socialudvalget orienteres om aktuelle sagsbehandlingstider på Myndighedsområdet i Center for Handicap og Psykiatri. Beslutningssag fremlægges for Økonomiudvalg og Byrådet efter resultat af genåbning Budget 2022 foreligger.

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef indstiller,

1. at Socialudvalget tager orienteringen om sagsbehandlingstiderne til efterretning.

 

 Sagens indhold

Gennem de seneste 7 år er sagsbehandlingstiderne på Myndighedsområdet i Center for Handicap og Psykiatri ikke blevet opdaterede. Der er sket en stigning i antallet af sager pr. sagsbehandler som har betydning for sagsbehandlingstiden. I forbindelse med opdateringen af hjemmeside skal sagsbehandlingstiderne være retvisende. 
 
De nuværende sagsbehandlingstider er ikke retvisende, og dette medfører blandt andet klager over lang sagsbehandlingstid. Det er vigtigt, at borgerne er trygge i, og har tillid til, at det de læser på hjemmesiden, også stemmer overens med det de oplever i forhold til, hvor lang tid de kan forvente, at sagsbehandlingen er. For at Myndighed kan leve op til dette, skal sagsbehandlingstiderne justeres. 

Fra en borger søger om støtte i Myndighed i Center for Handicap og Psykiatri til borgeren modtager en afgørelse, er der mange væsentlige sagsbehandlingsskridt på vejen. Først og fremmest er det vigtigt, at sagsbehandler møder borgeren og bruger tid på at opbygge relationen og tilliden inden det egentlige sagsarbejde kan påbegyndes. Der er i de indledende samtaler fokus på borgers håb og drømme, og der arbejdes med åben dialog for at sætte fokus på, hvad borger selv ønsker støtte til i hverdagen jf. udvalgets vision. 

Sagsbehandlerne i Myndighed Center for Handicap og Psykiatri anvender Socialstyrelsens voksenudredningsmetode i deres sagsbehandling, som understøtter en systematisk udredning af borgerens ønsker, funktionsevne og behov for støtte, samt tilrettelæggelse af en lovmedholdelig og effektiv sagsbehandling. I forbindelse med udredningen kan der være behov for at indhente lægelige akter, og lægerne har op til 8 uger til at besvare en anmodning, jf. aftale mellem Kommunernes Landsorganisation og De Praktiserende Lægers Organisation. Disse sagsbehandlingsskridt har betydning for, om sagen er tilstrækkeligt oplyst.  Ligeledes har det betydning i forhold til opfyldelse af dokumentationskravet, og for at undgå sagens hjemvisning fra Ankestyrelsen. 

Derudover er det vigtigt at finde det rette match til borger i form af den rette leverandør og tilbud for at sikre, at borger får den rette og nødvendige hjælp. Borger vil herefter modtage en påtænkt afgørelse med en partshøringsfrist på omkring 14 dage, og der vil blive truffet endelig afgørelse i sagen såfremt borger ingen indsigelser har til den påtænkte afgørelse. Såfremt borgeren har partshøringsbemærkninger til den påtænkte afgørelse kan dette forlænge sagsbehandlingstiden yderligere. 

Sagsbehandlingstiden afhænger af de enkelte sagstyper, og af sagens kompleksitet. Der er foretaget en repræsentativ stikprøvemåling på alle paragrafområderne nedenfor, og ud fra denne måling er der fastsat forslag til nye sagsbehandlingstider. 

Målingen af sagsbehandlingstiderne er blevet lavet ud fra de personalemæssige ressourcer, der var til stede i afdelingen på daværende tidspunkt. Oversigten illustrerer således de faktiske sagsbehandlingstider det seneste år. Årsagen til disse sagsbehandlingstider er udtryk for rådgiver normering, medarbejderflow i afdelingen, sagernes kompleksitet samt dokumentationskravet. Sker der ændringer i f.eks. antallet af sagsbehandlere vil dette påvirke sagsbehandlingstiderne. 

Af bilag 1 fremgår en oversigt over antallet af sager fordelt på den enkelte rådgiver. Ligeledes er der en oversigt over normeringen i forhold til sagsbehandlere i Myndighed, Center for Handicap og Psykiatri. 

Paragraf

Nuværende sagsbehandlingstider

Fremtidige sagsbehandlingstider

Servicelovens § 82a

-

2,5 uge*

Servicelovens § 85

30 dage

3 måneder

Servicelovens § 95, stk. 3

8 måneder

Servicelovens § 96

60 dage

8 måneder

Servicelovens § 97

20 dage

3 måned

Servicelovens § 98

14 dage

3 måneder

Servicelovens § 100

30 dage

6 måneder

Servicelovens § 102

30 dage

3 måneder

Servicelovens § 103

14 dage

3 måneder

Servicelovens § 104

14 dage

3 måneder

Servicelovens § 107

30 dage

6 måneder

Servicelovens § 108

30 dage

6 måneder

Almenboligloven § 105

6 måneder

* Fra borger henvender sig i Center for Handicap og Psykiatri og til borger er henvist til et forløb i FOKUS.

Sagens videre forløb

Der vil efter budgetvedtagelsen for 2022 blive udarbejdet en beslutningssag med anbefaling af nye sagsbehandlingstider. Idet konsekvens af budgetvedtagelsen kan medføre yderligere forlængelse af sagsbehandlingstiderne.

Retligt grundlag

Lovbekendtgørelse 2021-07-01 nr. 1548 om social service §§ 82a, 85, 95, stk. 3, 96, 97, 98, 100, 102, 103, 104, 107, 108.

Lovbekendtgørelse 2020-08-03 nr. 1203 om almene boliger mv. § 105.

Handlemuligheder

A. At Socialudvalget tager orienteringen om sagsbehandlingstiderne til efterretning. 

Vurdering

Myndighed i Center for Handicap og Psykiatri vurderer, at de nye sagsbehandlingstider imødekommer lovgivningens krav og skaber skaber større gennemsigtighed i serviceniveauet.

En afledt gevinst kan være et muligt fald i antal klager over lang sagsbehandling. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

8. Årsrapportering 2021 fra Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte (O)

Beslutning

Taget til orientering. Socialudvalget kvitterer for Rådenes indsats 2021.

Kompetence

Socialudvalget

Beslutningstema

Socialudvalget orienteres om Årsrapporter for 2021 fra Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig indstiller,

1.  at Socialudvalget tager årsrapportering 2021 fra Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte til orientering

 

Sagens indhold

Ifølge vedtægterne for Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte udarbejder rådene hvert år en beretning for rådenes arbejde til orientering for Socialudvalget. Årsrapporterne bygger dels på faktuelle data over rådenes aktiviteter og dels på en kort beskrivelse af de temaer, der har været aktuelle for rådene at sætte fokus på.

I tilrettelæggelsen af rådenes arbejde udarbejdes et årshjul, hvor der skabes overblik over rådenes mødeaktivitet, samt hvilke emner/temaer rådene ønsker prioriteret for den kommende periode.

I prioriteringen af temaer for rådenes arbejde lægges der vægt på, at rådene skal rådgive Byrådet i relation til de aktuelle lokale udfordringer, der er i forhold til rådenes målgrupper – også i sammenhæng med nationale strategier og udviklingstendenser inden for handicap-, psykiatri- og udsatteområdet.

Det er endvidere centralt for rådene at understøtte implementeringen af Slagelse Kommunes politikker gældende for områderne handicap, psykiatri og socialt udsatte. Disse politikker er nu samlet i Medborgerpolitikken.

Årsrapporter for 2021 fra henholdsvis Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte vedlægges som bilag.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

Retligt grundlag

Vedtægterne for hhv. Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Både Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte er tværgående råd.

9. Statusrapport fra TUBA (O)

Beslutning

Taget til orientering.  Socialudvalget kvitterer for indsatsen 2021.

Kompetence

Socialudvalget.

Beslutningstema

Socialudvalget orienteres om statusrapport 2021 fra TUBA

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef indstiller,

1. at Socialudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold 

TUBA´s lokalafdeling i Slagelse udgiver årligt en statusrapport, der beskriver såvel lokalafdelingens som den landsdækkende organisations indsats og effekt. Lokalafdelingen i Slagelse har i 2021 haft 74 unge/yngre mellem 14 og 35 år, som lever i familier med misbrug i terapeutisk behandling i løbet af året. TUBA er til stede i 34 kommuner over hele landet, og har i 2021 haft 3600 unge i terapeutisk behandling.

TUBA Slagelse har haft et flereårigt samarbejde med Rusmiddelcenter Slagelse, og er støttet med et årligt driftstilskud fra Rusmiddelcenterets myndighedsbudget på 170.t kr.   

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Retligt grundlag

Servicelovens § 101.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

10. Input til kommende møder (B)

Beslutning

Udvalget ønsker en sag med mødedatoer for temamøder og dialogmøde på udvalgets møde i juni 2022.

 

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef  indstiller,

 1. at Socialudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

 

 

 

11. Gensidig orientering (O)

Beslutning

Taget til orientering.

Socialudvalget ønsker et fælles temamøde med EBU, og foreslår, at mødet afvikles den 10. eller 11. august 2022. 

Socialudvalget er inviteret til Åbent hus-arrangement på Halseby torsdag den 9. juni kl. 17-20. Naboer og Tårnborg Lokalråd inviteres ligeledes.

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag og
projekter.

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef indstiller,

1. at Socialudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformanden
2. Orientering fra udvalgets medlemmer
3. Orientering fra administrationen

 

Orientering fra CHP 

 Konstitueret Stabs- og Myndighedschef Jeannett Jakobsen orienterer om ledelses- og personalesituationen i Stab- og Myndighed i CHP.

 

Temamøde om fælles indsats om tilgang til FØP (EBU og SOU) 

På 14-14 mødet udtrykte SOU ønske om et fælles temamøde med EBU omkring FØP. EBU er kommet med følgende datoforslag til afholdelse af møde:

28. juni kl. 17 eller 29. juni kl. 17. Alternativt 10. august kl. 17 eller 11. august kl. 17. 

12. Presse (B)

Beslutning

Ingen bemærkninger.

Kompetence

Socialudvalget

Beslutningstema

Socialudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef  indstiller,

1.  at Socialudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser  og  øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 

 


13. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef  indstiller,

1. at Socialudvalget godkender referatet.