Sundheds- og Seniorudvalget (2014-2017) – Referat – 3. februar 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-1457                 Dok.nr.: 330-2016-30129                                            Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 3. februar 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Godkendt.

2. Orientering fra udvalgets medlemmer og fra Center for Sundhed og Omsorg (O)

2.      Orientering fra udvalgets medlemmer og fra Center for Sundhed og Omsorg (O)

Sagsnr.: 330-2016-1810                 Dok.nr.: 330-2016-30303                                            Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra udvalgets formand
2. Orientering fra udvalgets medlemmer
3. Orientering fra Center for Sundhed og Omsorg
3.1
Opgradering af IT dækning på plejecentrene
3.2
Overblikket over ledige pleje-og ældreboliger og over ventelister til boliger foreligger ikke på grund af nyt omsorgssystem, hvor vi endnu ikke har mulighed for at trække data. Forventes klar til marts mødet.
4. Orientering fra Center for Børn og Familie - Sundhedstjeneste og Tandpleje
Der foreligger følgende punkt til orientering fra Center for Sundhed og Omsorg, jfr. bilag 1:
3. a)
Flytninger uden samtykke 4. kvartal.
3. b)
Termoalarmer.
3. c)
Sags- og mødeoversigt for Sundheds- og Seniorudvalget pr. 3. februar 2016, jfr. bilag 2.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget tager orienteringerne til efterretning
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 3. februar 2016:
Fraværende: 
Kurt Rasmussen (A) deltog fra pkt. 2,  underpunkt 4.
Ad 1.
Der har været afholdt dialogmøde med Ældresagen.
Udvalgsmøder afholdes fremadrettet, så vidt muligt på plejecentrene.
Ad 3.
Udvalgsmødet planlagt til den 6. maj afholdes i stedet 3. maj kl. 14:00-16:00.
Guldborgsund Kommunes politiske udvalg ønsker at besøge den velfærdsteknologiske lejlighed - formentligt den 7. april.
Udvalget inviteres ligeledes.
Ad 4.
Børn- og Familiechefen orientrede om, at Slagelse Kommunale Tandpleje har fået udarbejdet en mindre film, hvor ledelse og medarbejdere fortæller om nogle af de mange opgaver, Tandplejen løser.
Filmen er udarbejdet for at give både borgere samt interne og eksterne samarbejdspartnere et større kendskab til Tandplejens arbejde.
Filmen er bl.a. tilgængelig på: http://slagelse.tv/
Orienteringerne taget til efterretning.

3. Værdighedspolitik for ældreplejen (B)

3.      Værdighedspolitik for ældreplejen (B)

Sagsnr.: 330-2016-936                   Dok.nr.: 330-2016-40194                                            Åbent
Kompetence: Byråd
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget skal drøfte indhold i Værdighedspolitikken samt i forlængelse deraf konkret anvendelse af midler i 2016.
Baggrund
I Finansloven for 2016 er afsat i 1 mia. kr. årligt fra 2016 og frem, til at understøtte udbredelsen og implementeringen af en værdighedspolitik i kommunerne. Midlerne ligger ud over kommunernes budgetter for 2016 og skal derfor gå til nye initiativer eller en udvidelse af eksisterende.
Sundheds- og Ældreministeriet har fremsat lovforslag om værdighedspolitikker for ældreplejen i høring. Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. marts 2016.
Lovforslaget forpligter kommunalbestyrelserne til, at vedtage en værdighedspolitik for den kommunale ældrepleje. Den første værdighedspolitik skal offentliggøres af kommunalbestyrelsen senest den 1. juli 2016.
Der skal som supplement til Værdighedspolitikken udarbejdes en redegørelse for anvendelse af midlerne. Redegørelsen for 2016 skal være offentliggjort den 1. juli 2016.
Retligt grundlag
Finansloven for 2016.
Handlemuligheder
Værdighedspolitikken skal som minimum beskrive, hvordan kommunens ældrepleje kan understøtte følgende områder i forhold til plejen og omsorgen for den enkelte ældre:
1) Livskvalitet
2) Selvbestemmelse
3) Kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng i plejen
4) Mad og ernæring
5) En værdig død
Partierne bag finansloven er enige om, at en værdig ældrepleje bedst tilrettelægges med udgangspunkt i den enkelte borgers behov og under hensynstagen til lokale forhold. Midlerne skal derfor anvendes ud fra en vurdering i den enkelte kommune af, hvor behovet er størst lokalt.
Den afsatte 1 mia. kr. i 2016 fordeles på baggrund af en objektiv fordelingsnøgle for udgiftsbehovet på ældreområdet. Slagelse Kommunes andel udgør 14,796 mio. kr. i 2016.
Ældrerådet samt eventuelle øvrige relevante parter skal inddrages i forbindelse med udarbejdelsen af værdighedspolitikken. Efter Sundheds- og Seniorudvalgets behandling af sagen, skal sagen til høring hos Ældreråd m.fl.
Vurdering
I bilag 1 ses Center for Sundhed og Omsorgs forslag til indsatser, der kan indgå som konkrete forslag i Sundheds- og Seniorudvalgets drøftelser. I bilag 2 findes Ældrerådet forslag og i bilag 3 skrivelse fra Alzheimerforeningen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Kan først beskrives når konkret indhold kendes.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter og beslutter, hvilket indhold samt anvendelsesforslag, der skal arbejdes videre med til næste møde.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 3. februar 2016:
Fraværende: 
Udvalget ønsker, at administrationen til næste udvalgsmøde udarbejder et konkret oplæg, der har et særligt fokus på
- Demens
- Livskvalitet og ensomme ældre (herunder en "værdig død")
- Mad (særligt med fokus på mad, der udbringes)
- Ekstra omsorgstid
- Mødet med borgere (at medarbejdere evner at opfange signaler fra borgerne)
- Bedre kvalitet i sektorovergangene.
- Sociale aktiviteter
Oplægget skal give et indtryk af, hvordan der kan arbejdes indenfor de udvalgte temaer og med tilknyttet økonomisk overslag.

4. Aftalestyring (B)

4.      Aftalestyring (B)

Sagsnr.: 330-2014-59130               Dok.nr.: 330-2016-40202                                            Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget orienteres om det nye aftalestyringskoncept, efterfulgt af en drøftelse af temaer og overordnet mål på udvalgets område i 2016.
Baggrund
Slagelse Kommune har i perioden 2010 til 2015 arbejdet med et aftalestyringskoncept med henblik på, dels at fagudvalgene indgår udviklingsaftaler for de enkelte politikområder, dels at centrene inden for rammerne af udviklingsaftalerne indgår virksomhedsaftaler med virksomhederne på det enkelte område.
Dette koncept er nu blevet opdateret med henblik på at lægge større vægt på aftaleprocessen med målformulering samt at øge fokusset på effekt.
Formål
Formål med aftalestyringen er, at skabe et politisk forankret styringsinstrument, som kan understøtte Slagelse Kommunes øgede fokus på mål og effekt.
Aftalestyringsmodellen skal sikre, at:
· der arbejdes med udgangspunkt i politiske ønsker til fokusområder og mål
· der er fokus og koordinering på tværs af organisationen og politikområderne
· målene er mere effektorienterede – frem for procesorienterede.
Tidsplan
Tidsplanen for 2016 er en undtagelse. Der vil ske en drøftelse af temaer/overordnet mål på udvalgsmøder i februar med henblik på at godkende de endelige effektmål i marts.
Fremadrettet vil processen med drøftelse og godkendelse af udviklingsaftalerne foreligge på udvalgsmøder i henholdsvis november og december. Dvs. at processen for drøftelse og godkendelse af udviklingsaftalerne for 2017 foregår på udvalgsmøderne i november og december 2016.
Udover at understøtte forankring i Byrådet og kobling til den politiske budgetaftale, så sikrer tidsplanen en komprimeret aftaleproces i fagudvalgene, umiddelbart inden aftalernes ikrafttræden. Derved understøtter processen også det politiske ønske om, at aftalerne er relevante (forstået som nutidige).
I bilag 1, 2 og 3 findes Skabelon til aftalestyring, Implementeringsplan samt Årshjul.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
I efteråret 2014 godkendte Sundheds- og Seniorudvalget Udviklingsaftale for Center for Sundhed og Omsorg 2015-2017, se bilag 4.  Udviklingsaftalen tog udgangspunkt i et forudgående godkendt strategioplæg.
Ved den aktuelle implementering af justeret aftalestyringskoncept, skal der ske en fornyet behandling af indhold i udviklingsaftale for 2016.
Vurdering
Sundheds- og Omsorgschefen anbefaler, at Sundheds- og Seniorudvalget på mødet drøfter temaer og mål for udvalgets område i 2016. 
Der vil på mødet ske en kort præsentation af de aktuelle krav og rammer, som området står over for.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen økonomiske konsekvenser, idet den kommende Udviklingsaftale skal tager udgangspunkt i Byrådets budgetaftale for 2016-2017 og dermed Sundheds- og Seniorudvalgets budget for perioden.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget tager orienteringen om nyt aftalestyringskoncept til efterretning
2.    at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter og beslutter temaer og overordnede mål for Center for Sundhed og Omsorg 2016 samt fremkommer med ønsker til indhold til den kommende udviklingsaftale for 2016.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 3. februar 2016:
Fraværende: 
Ad 1) Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Ad 2) Udvalget drøftede overordnet mål og temaer, som udvalget på næstkommende møde drøfter videre. Udvalget ønsker tre overordnede temaer med tilknyttet indhold:
- Sundhed (herunder særligt en god start for børn og unge - særlig trivsel (mental robusthed) og kost) og genoptræning.
- Værdighed (herunder særligt inden for demens, "basal omsorg", værdighed i samspillet: kommunikation, ekstra omsorgstid (klippekort), mødet med borgerne (at personalet kan opfange signaler), mad, livskvalitet (ensomme ældre), "værdig død" og sociale aktiviteter).
- Sammen om det nære sundhedsvæsen (herunder særligt bedre kvalitet i sektor-overgangene og forebygge indlæggelser og genindlæggelser).
Udvalget ønsker en evaluering af den eksisterende udviklingsaftale med fokus på, hvilken forskel aftalen har haft, og hvor mange ressourcer, administrationen har brugt på tilblivelsen af udviklingsaftalen.

5. Tilrettet model for den Velfærdsteknologiske Investeringsbank (B)

5.      Tilrettet model for den Velfærdsteknologiske Investeringsbank (B)

Sagsnr.: 330-2015-11845               Dok.nr.: 330-2016-18838                                            Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget, Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Baggrund
D. 4.3.2015 godkendte Sundheds- og Seniorudvalget og Handicap- og Psykiatriudvalget en model for den Velfærdsteknologiske Investeringsbank som et led i udmøntningen af den velfærdsteknologiske strategi. Begge udvalg har tidligere besluttet den velfærdsteknologiske strategi.
Den Velfærdsteknologiske Investeringsbank blev etableret med det formål at give borgerne gavn af nye velfærdsteknologiske løsninger, der kan styrke livskvaliteten i hverdagen. Investeringsbanken er således tænkt som et redskab til at understøtte og lette de kommunale virksomheders arbejde med at indføre mere velfærdsteknologi til gavn for borgerne – og til dels også medarbejderne.
Oprindeligt var modellen for Velfærdsteknologiske Investeringsbank, at virksomhederne i de to centre kunne søge om midler i Velfærdsteknologiske Investeringsbank, som så efterfølgende skulle tilbagebetales til Velfærdsteknologiske Investeringsbank sammen med eventuelle besparelser/gevinster ”høstet” i driften.
På baggrund af erfaringer fra det sidste års tid er der behov for, at modellen omtænkes. Bl.a. viser det sig, at der i den oprindelige model manglede økonomisk incitament for virksomhederne til at søge midler. Ligeledes er der forhold af teknisk/administrativ karakter, der besværliggør flytningen af midler frem og tilbage mellem investeringsbank og virksomheder.
På den baggrund er der udarbejdet en ny model for udmøntning, der kort kan opridses således:
1. Virksomhederne søger om midler til diverse velfærdsteknologiske hjælpemidler hos den velfærdsteknologiske enhed (der fungerer som bank), som efterfølgende formelt set indkøber hjælpemidlet og overdrager det til virksomheden.
2. Prisen på hjælpemidlet tilbagebetales over en årrække – fra virksomhed tilbage til den velfærdsteknologiske enhed (banken). Og det er kun midlerne/prisen på hjælpemidlet, der tilbagebetales, og eventuelle gevinster beholdes i virksomheden.
3. Derved sikres pengene i banken, pengestrømmen er envejs (tilbagebetaling fra virksomhed til bank), og banken har i princippet midler altid.
Formålet med Velfærdsteknologiske Investeringsbank er det samme som i den oprindelige model, den største forskel er, at gevinsterne beholdes i virksomhederne, og dermed er der et tydeligt incitament for virksomhederne til at søge.
Ansøgningsprocessen igangsættes i foråret 2016, og virksomhederne i de to centre vil undervejs løbende blive orienteret, ligesom de understøttes i selve arbejdet med at udforme ansøgninger.
I ansøgningerne vil der blive gjort brug af business case, hvori virksomhederne skal tydeliggøre gevinster og effekter. Herudfra vurderes og udvælges de ansøgninger/virksomheder, der skal modtage midler.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalgene kan vælge at fortsætte med den hidtidige model. Udfordringen med dette er at der ikke hidtil har været ansøgninger. Alternativt kan vælges den tilrettede model som beskrevet.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den tilrettede model for Velfærdsteknologiske Investeringsbank giver bedre muligheder for at understøtte virksomhederne i deres arbejde med velfærdsteknologi til gavn for borgerne. Den tilrettede model sikrer incitamentet for virksomhederne til at søge midler, og der vil altid være penge i banken til løbende udmøntning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Modellen for den Velfærdsteknologiske Investeringsbank har ingen konsekvenser for andre udvalg end Sundheds- og Seniorudvalget og Handicap- og Psykiatriudvalget.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen og Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalgene træffer beslutning om model for den Velfærdsteknologiske investeringsbank.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 27. januar 2016:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Tilrettet model godkendt.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 3. februar 2016:
Fraværende: 
Udvalget ønsker at implementere den nye model for den velfærdsteknologiske investeringsbank. Udvalget ønsker at have en opfølgning på virkningen efter sommerferien 2016.

6. Restarealer i forbindelse med ombygningen af Skælskør Plejecenter (O)

6.      Restarealer i forbindelse med ombygningen af Skælskør Plejecenter (O)

Sagsnr.: 330-2014-92083               Dok.nr.: 330-2016-40931                                            Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres efter ønske på sidste udvalgsmøde om overslag på driftsomkostningerne af restarealerne ved Skælskør Plejecenter, og om et overblik over kommunale lejemål i Skælskør området.
Baggrund
Som følge af planlægningen af det fremtidige Skælskør Plejecenter, er det aftalt, at en del af de eksisterende arealer ikke skal indgå i det fremtidige plejecenter. Arealerne betegnes restarealer, og den fremtidige funktion er endnu ikke fastlagt, men under overvejelse.
I forbindelse med udvalgets drøftelse den 8. januar 2016 om den fremtidige anvendelse af restarealet, ønskede udvalget et overslag over driftsomkostningerne af restarealerne, samt en afdækning af de kommunale lejemål i Skælskør området.
Beregnet overslag over driftsomkostninger af restarealerne
Den endelige driftsudgift vil være afhængig af valg af anvendelse af arealerne.
Alt andet lige må forventes en årlig driftsudgift i nøgletal på 225.000 kr. (inkl. rengøring, indvendig/udvendig bygningsvedligeholdelse, el, vand, varme, udenoms arealer og ejendomsservice).
Der tages forbehold for beløbet, da beregningen er lavet ud fra grove nøgletal samt vægtede bruttokvadratmeter.
Kommunale lejemål i Skælskør området
Kommunens lejemål med fakta er oplistet nedenfor
Bygningsadr.
Postnr.
Ejer
Lejer
BBR
(samlet areal)
Anvendelse
Bakkenborgvej 2A
4230 Skælskør
Skælskør Ejendomme, Teglværksvej 2B, Skælskør
Center for Handicap og Psykiatri
239
Misbrugscenteret:
Cafe Backstage
Grendalsvej 44A
4230 Skælskør
Landsforeningen LEV, Kløverprisvej 10B, Hvidovre
Center for Handicap og Psykiatri
36
 
Specialcenter Vest:
Serviceareal for personale
Langeklinten 22
4230 Skælskør
Ole Odsgård
Center for Sundhed og Omsorg
46
Kontorfaciliteter mm., Hjemmeplejen/Sygeplejen
Næstvedvej 7A
4230 Skælskør
Skælskør Bank, Algade 18, Skælskør
Center for Handicap og Psykiatri
209
Socialpsykiatrisk Center:
Værestedet Godthåb for sindslidende
Retligt grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Intet at bemærke.
Vurdering
Intet at bemærke.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Intet at bemærke.
Konsekvenser for andre udvalg
Det er væsentligt at påpege, at nogle af lejemålene hører under andre fagudvalg.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 3. februar 2016:
Fraværende: 
Udvalget tager orienteringen til efterretning og ønsker til næste udvalgsmøde følgende punkter oplyst:
- Udvalget ønsker et estimat for, hvad administrationen forventer at kunne spare, såfremt restarealet ikke anvendes.
- Udvalget ønsker at kende til udgifterne ved de eksisterende lejemål.
- Udvalget ønsker desuden orientering om dato for afholdelse af workshop.

7. Orientering om udvalgets pulje til egne aktiviteter (O)

7.      Orientering om udvalgets pulje til egne aktiviteter (O)

Sagsnr.: 330-2015-86744               Dok.nr.: 330-2016-22738                                            Åbent
Kompetence: Stående udvalg
Beslutningstema
Udvalget orienteres om, at Økonomiudvalget den 7. december 2015 har besluttet, at der etableres udvalgsstyrede puljer, således at det enkelte stående udvalg og Økonomiudvalget selv har mulighed for at prioritere midlerne til egne interne aktiviteter.
Baggrund
Ønske fra udvalgene om mulighed for prioritering af økonomi til egne aktiviteter er fra og med 1. januar 2016 udmøntet som en pulje til det enkelte udvalg. Puljens størrelse er fastsat ud fra antallet af medlemmer i det enkelte udvalg.
Udvalgets pulje fyldes op hvert år med baggrund i det vedtagne budget. Ikke anvendte midler i udvalgets pulje videreføres fra budgetår til budgetår, dog således at puljen ophører, når det siddende Byråd fratræder med udgangen af 2017. Det betyder, at udvalget har mulighed for at spare op f.eks. til en større rejse i 2017.
Det er samtlige udgifter til udvalgenes egne aktiviteter, der afholdes fra puljen, bortset fra udvalgsvederlag og kørepenge til det enkelte udvalgsmedlem ved ordinær mødeaktivitet.
Uddannelse omfatter deltagelse i kurser f.eks. på COK, hvor enkelte udvalgsmedlemmer deltager for personligt at opdatere sig. Møder og rejser omfatter fællesaktiviteter i udvalget som f.eks. mødeforplejning, konferencedeltagelse og egentlige udvalgsrejser.
Puljen omfatter udgifterne til såvel udvalgsmedlemmer som de embedsmænd, der bistår udvalget.
Det er naturligvis fortsat sådan, at udvalget har mulighed for at søge om en tillægsbevilling, hvis udvalget ønsker at afholde aktiviteter, som ikke kan finansieres indenfor den fastsatte ramme.
Udvalgets sekretær står for den daglige administration af puljen.
Pulje
Økonomiudvalget
67.083
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
47.917
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
67.083
Handicap- og Psykiatriudvalget
47.917
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
67.083
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
47.917
Sundheds- og Seniorudvalget
47.917
Uddannelsesudvalget
67.083
Retligt grundlag
Økonomiudvalget er tillagt opgaven med tilrettelæggelse af den økonomiske forvaltning inden for de af byrådet fastsatte rammer. Der er tale om fastlæggelse af økonomisk praksis.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger - der disponeres inden for konto 0120.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og vicekommunaldirektøren indstiller,
1.    at udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 27. januar 2016:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  ingen
Til efterretning.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Johnny Persson (V)
Taget til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  Johnny Persson (V), Niels Christian Nielsen (A)
Til orientering.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 2. februar 2016:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Taget til efterretning.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 3. februar 2016:
Fraværende: 
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Udvalget ønsker udsendt et overblik over, hvad udvalget allerede har disponeret i 2016.

8. Opfølgning på udmøntning af § 18 midler 2016 (B)

8.      Opfølgning på udmøntning af § 18 midler 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2014-21328               Dok.nr.: 330-2015-719778                                          Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte udmøntningen af § 18 midler, herunder selve modellen for tildeling af § 18 midler (tilskud til frivilligt socialt arbejde).
Baggrund
På udvalgsmødet d. 02.12.2015 udtrykte udvalget ønske om en opfølgning på fordelingen af § 18 midler i 2016 med fokus på at drøfte den fremadrettede model for tildeling samt indstillingsgruppens sammensætning.
Modellen for udmøntning af § 18 midler – oversigt over forløb
I forbindelse med udmøntningen af § 18 midler for 2014 ønskede det daværende Sundheds- og Omsorgsudvalg d. 26.11.2013 en revidering af kriterierne for tildeling af § 18 midler.
D. 8.10.2014 godkendte det nuværende udvalg en ny model for udmøntning af § 18-midler. Modellen indeholder:
          1. Kriterier for selve udmøntningen
          2. Opdeling i henholdsvis en 1-årig og en 2-årig pulje og en udviklingspulje
          3. Indstillingsgruppens sammensætning
D. 4.2.2015 besluttede udvalget en fordelingsnøgle af budgettet mellem de tre puljer:
Den 1-årige pulje får 45 %, den 2-årige pulje får 45 % og udviklingspuljen får de resterende 10 %.
Disse beslutninger har dannet baggrund for udmøntningen af § 18 midlerne for 2016 og for Indstillingsgruppens sammensætning og arbejde.
Det samlede budget til udmøntning i 2016 er 1.704.799 kr. På Indstillingsgruppen anbefaling besluttede udvalget d. 2.12.2015 at udmønte og fordele et samlet beløb på 1.534.095 kr. til uddeling i de 1- og 2-årige puljer. De resterende midler udmøntes løbende i 2016 via Udviklingspuljen.
Ikke alle ansøgninger til den 2-årige pulje levede op til de politisk vedtagne kriterier. Derfor blev ”overskuddet” fra den 2-årige pulje overført til den 1-årige pulje, hvilket gav mulighed for at imødekomme flere af de indkomne ansøgninger i denne pulje.
Oversigt over indkomne ansøgninger og indstilling, § 18 midler, 2016
 
1-årige
2-årige
Udviklingspuljen (fordeles løbende af administrationen)
Indkomne ansøgninger
(75)
2.503.983 kr.
(7)
423.859 kr.
(7)
670.100 kr.
For sent indkomne
(6)
98.500 kr.
0
 
Der ansøges om i alt
 
2.602.483 kr.
423.859 kr.
670.100 kr.
 
 
 
 
Indstillingsgruppens anbefaling
1.235.695
298.400
 
 
 
 
 
Budget 2016
767.159
767.159
170.480
 
 
 
 
Over/underskud
 
 
468.536
(underskud)
468.759
(overskud)
 
Erfaringsopsamling og opmærksomhedspunkter
I løbet af processen med udmøntning af § 18 midler for 2016 er der gjort en række erfaringer. Disse gennemgås og kommenteres her kort;
- For sent indkomne ansøgninger
o Ligesom tidligere år er der for sent indkomne ansøgninger. I 2015 var tidsfristen for ansøgningerne flyttet en måned frem (fra 15. oktober til 15. september) hvilket muligvis har medført flere sent indkomne ansøgninger.
De for sent indkomne ansøgninger har dog indgået på lige fod med de øvrige ansøgninger i Indstillingsgruppens arbejde.
- Information om og støtte til ansøgning
o Der er blevet informeret om § 18 midler via annoncer i pressen, på kommunens hjemmeside samt på informationsmøder afholdt i Slagelse og Korsør. Der var mange deltagere på disse. Møderne blev afholdt i samarbejde med Frivilligcenteret. Herudover har foreningerne løbende kunne søge om hjælp til ansøgning og procedure herfor hos både administrationen og Frivilligcenteret.
- Elektronisk ansøgningsprocedure
o I overensstemmelse med Slagelse Kommunes digitaliseringsstrategi har proceduren for ansøgning for 2016 været elektronisk ansøgning. Der er i alt modtaget 95 ansøgninger til de tre puljer, heraf 64 elektronisk. Nogle foreninger har været udfordret af den elektroniske ansøgningsprocedure, men foreningerne har som nævnt kunnet hente hjælp hos administrationen, og det har tillige været muligt at sende ansøgning pr. post, såfremt foreningen ikke har haft mulighed for at sende elektronisk. 
- 1- og 2-årige puljer
o Som noget nyt kunne der for 2016 søges om midler i tre puljer - 1-årige og 2-årige samt Udviklingspuljen.
Oversigt over indkomne ansøgninger fremgår af foregående side.
Den 1-årige pulje svarer i store træk til den tidligere model for § 18 midler, og det ses også, at der er klart flest ansøgninger til denne pulje.
Formålet med den 2-årige pulje er at yde støtte til større foreninger eller organisationer, der gennem flere år har vist bæredygtighed og resultater. Tildelingen af midler vil kunne give foreningen arbejdsro og lette administrationen samt give mulighed for at lave større langsigtede initiativer. Der er altså tale om forskellige formål i de to puljer og derfor forskellige typer ansøgninger, der vil kunne godkendes.
Udvalget besluttede d. 4.2.2015, at der maksimalt kan tildeles 100.000 kr., hvad enten der er tale om ansøgninger til den 1-årige eller den 2-årige pulje.
Hvis der ses med ”budgetmaksimeringsbriller” på puljerne, er der derfor tilsyneladende størst incitament til at søge den 1-årige pulje hvert år, idet den enkelte forening teoretisk vil kunne få tildelt 200.000 kr. i en 2-årig periode. Dog er der ingen garanti for, at samme forening hvert år er sikret midler, ligesom formålet og derfor kriterierne for den 1-årige og den 2-årige pulje ikke er identiske.
- Udviklingspuljen
o Udviklingspuljen kan søges løbende og udmøntes 3-4 gange årligt af en administrativ netværksgruppe. Opdraget til denne gruppe er, at de skal vurdere og udvælge de ansøgninger, der skal have støtte, hvorefter midlerne fordeles administrativt. Udvalget skal orienteres om hvilke initiativer, der har fået støtte fra Udviklingspuljen, jf. udvalgets beslutning d. 4.2.2015. Gruppen består af ansatte fagfolk i Slagelse Kommune med faglig indsigt i de målgrupper, som § 18-midlerne er rettet mod. I gruppen er medarbejdere fra centrene Børn og Familie, Kultur, Fritid og Borgerservice, Uddannelse, Handicap og Psykiatri, Sundhed og Omsorg samt Borger- og Udviklingsdirektøren. Puljen er på 170.480 kr. for hele 2016.
- Ansøgninger fra landsdækkende organisationer
o Ligesom tidligere år er der indkommet ansøgninger fra landsdækkende organisationer og fra organisationer, der ikke er fysisk forankrede i kommunen. Indstillingsgruppen har – som foregående år – anbefalet en del af disse til at modtage midler. De organisationer, der er indstillet til at modtage midler, har alle lokalt orienterede aktiviteter og målgruppen for deres aktiviteter er borgere i kommunen (jf. kriterierne) for at kunne søge.
Lig foregående år har mange underafdelinger af landsdækkende organisationer (eksempelvis Kirkens Korshær Slagelse Kommune) ansøgt. Disse er i sagens natur lokalt forankrede og har aktiviteter rettet mod kommunens borgere, og indgår igen i år derfor i den samlede indstilling. Altså er det den lokale tilknytning – i form af målgruppen er Slagelse-borgere – der har været afgørende for indstillingen.
- Indstillingsgruppens sammensætning og arbejde
o Sammensætningen af Indstillingsgruppen er sket i overensstemmelse med udvalgets beslutning d. 8.10.2014. Udpegningen af medlemmerne af indstillingsgruppen er foretaget for at få et bredt perspektiv på hvilke initiativer der udvælges.
Medlemmerne i Indstillingsgruppen er valgt som repræsentanter og videnspersoner ift. de målgrupper § 18-midlerne er rettet imod. Medlemmer af Indstillingsgruppen kan ikke komme til at behandle ”egne” ansøgninger, idet de ikke deltager i behandlingen/drøftelsen af disse. Her gælder de almindelige habilitetsregler. Indstillingsgruppen består af repræsentanter fra Ældrerådet, Ungerådet, Udvalget for Aktivt medborgerskab, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. I Indstillingsgruppen er også administrationen repræsenteret ved Udviklings- og Borgerdirektøren samt administrativt personale fra Center for Sundhed og Omsorg.
Retligt grundlag
Serviceloven § 18.
Handlemuligheder
Udvalget kan, på baggrund af de beskrevne erfaringer, drøfte udmøntningen af § 18 midler, og indgive eventuelle ønsker til korrektioner i model herfor i fremtiden.
Vurdering
Udmøntningen af § 18 midler for 2016 er sket i overensstemmelse med de af udvalget trufne beslutninger – herunder den ny model indeholdende kriterier, opdeling i tre puljer samt sammensætning af Indstillingsgruppen.
Det er første gang modellen bliver udmøntet. På den baggrund vurderer administrationen at udmøntningen af midler for 2016 – trods det ovenfor beskrevne – er forløbet godt. Administrationen anbefaler, at modellen får tid og lejlighed til at blive implementeret over flere år inden modellen justeres.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Udvalget beslutter at fortsætte med den nuværende model med efterfølgende evaluering efter fordeling af § 18 midler for 2017.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 3. februar 2016:
Fraværende: 
Punktet udsættes til kommende møde.
Udvalget ønsker den tidligere model vedhæftet.