7. Opfølgning på udmøntning af § 18 midler 2016 (B)
7. Opfølgning på udmøntning af § 18 midler 2016 (B)
Sagsnr.: 330-2014-21328 Dok.nr.: 330-2015-719778 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte udmøntningen af § 18 midler, herunder
selve modellen for tildeling af § 18 midler (tilskud til frivilligt socialt
arbejde).
Baggrund
På udvalgsmødet d. 02.12.2015 udtrykte udvalget ønske om en
opfølgning på fordelingen af § 18 midler i 2016 med fokus på at drøfte den
fremadrettede model for tildeling samt indstillingsgruppens sammensætning.
Modellen for udmøntning af § 18 midler – oversigt over
forløb
I forbindelse med udmøntningen af § 18 midler for 2014
ønskede det daværende Sundheds- og Omsorgsudvalg d. 26.11.2013 en revidering af
kriterierne for tildeling af § 18 midler.
D. 8.10.2014 godkendte det nuværende udvalg en ny model for
udmøntning af § 18-midler. Modellen indeholder:
1.
Kriterier for selve udmøntningen
2. Opdeling i henholdsvis en 1-årig og en 2-årig
pulje og en udviklingspulje
3. Indstillingsgruppens sammensætning
D. 4.2.2015 besluttede udvalget en fordelingsnøgle af
budgettet mellem de tre puljer:
Den 1-årige pulje får 45 %, den 2-årige pulje får 45 % og
udviklingspuljen får de resterende 10 %.
Disse beslutninger har dannet baggrund for udmøntningen af §
18 midlerne for 2016 og for Indstillingsgruppens sammensætning og arbejde.
Det samlede budget til udmøntning i 2016 er 1.704.799 kr. På
Indstillingsgruppen anbefaling besluttede udvalget d. 2.12.2015 at udmønte og
fordele et samlet beløb på 1.534.095 kr. til uddeling i de 1- og 2-årige
puljer. De resterende midler udmøntes løbende i 2016 via Udviklingspuljen.
Ikke alle ansøgninger til
den 2-årige pulje levede op til de politisk vedtagne kriterier. Derfor blev
”overskuddet” fra den 2-årige pulje overført til den 1-årige pulje, hvilket gav
mulighed for at imødekomme flere af de indkomne ansøgninger i denne pulje.
Oversigt over indkomne ansøgninger og indstilling, §
18 midler, 2016
| 1-årige | 2-årige | Udviklingspuljen (fordeles løbende af administrationen) |
Indkomne ansøgninger | (75) 2.503.983 kr. | (7) 423.859 kr. | (7) 670.100 kr. |
For sent indkomne | (6) 98.500 kr. | 0 | |
Der ansøges om i alt | 2.602.483 kr. | 423.859 kr. | 670.100 kr. |
| | | |
Indstillingsgruppens anbefaling | 1.235.695 | 298.400 | |
| | | |
Budget 2016 | 767.159 | 767.159 | 170.480 |
| | | |
Over/underskud | 468.536 (underskud) | 468.759 (overskud) | |
Erfaringsopsamling og opmærksomhedspunkter
I løbet af processen med udmøntning af § 18 midler for 2016
er der gjort en række erfaringer. Disse gennemgås og kommenteres her kort;
- For sent indkomne ansøgninger
o Ligesom tidligere år er der for sent indkomne ansøgninger. I 2015
var tidsfristen for ansøgningerne flyttet en måned frem (fra 15. oktober til
15. september) hvilket muligvis har medført flere sent indkomne ansøgninger.
De
for sent indkomne ansøgninger har dog indgået på lige fod med de øvrige ansøgninger
i Indstillingsgruppens arbejde.
- Information
om og støtte til ansøgning
o Der er blevet informeret om § 18 midler via annoncer i pressen,
på kommunens hjemmeside samt på informationsmøder afholdt i Slagelse og Korsør.
Der var mange deltagere på disse. Møderne blev afholdt i samarbejde med
Frivilligcenteret. Herudover har foreningerne løbende kunne søge om hjælp til
ansøgning og procedure herfor hos både administrationen og Frivilligcenteret.
- Elektronisk ansøgningsprocedure
o I overensstemmelse med Slagelse
Kommunes digitaliseringsstrategi har proceduren for ansøgning for 2016 været
elektronisk ansøgning. Der er i alt modtaget 95 ansøgninger til de tre puljer,
heraf 64 elektronisk. Nogle foreninger har været udfordret af den elektroniske
ansøgningsprocedure, men foreningerne har som nævnt kunnet hente hjælp hos
administrationen, og det har tillige været muligt at sende ansøgning pr. post,
såfremt foreningen ikke har haft mulighed for at sende elektronisk.
- 1- og 2-årige puljer
o Som noget nyt kunne der for 2016 søges
om midler i tre puljer - 1-årige og 2-årige samt Udviklingspuljen.
Oversigt over indkomne ansøgninger fremgår af foregående
side.
Den 1-årige pulje svarer i store træk til den tidligere
model for § 18 midler, og det ses også, at der er klart flest ansøgninger til
denne pulje.
Formålet med den 2-årige pulje er at yde støtte til større
foreninger eller organisationer, der gennem flere år har vist bæredygtighed og
resultater. Tildelingen af midler vil kunne give foreningen arbejdsro og lette
administrationen samt give mulighed for at lave større langsigtede initiativer.
Der er altså tale om forskellige formål i de to puljer og derfor forskellige
typer ansøgninger, der vil kunne godkendes.
Udvalget besluttede d. 4.2.2015, at der maksimalt kan
tildeles 100.000 kr., hvad enten der er tale om ansøgninger til den 1-årige
eller den 2-årige pulje.
Hvis der ses med ”budgetmaksimeringsbriller” på puljerne,
er der derfor tilsyneladende størst incitament til at søge den 1-årige pulje
hvert år, idet den enkelte forening teoretisk vil kunne få tildelt 200.000 kr.
i en 2-årig periode. Dog er der ingen garanti for, at samme forening hvert år
er sikret midler, ligesom formålet og derfor kriterierne for den 1-årige og den
2-årige pulje ikke er identiske.
- Udviklingspuljen
o Udviklingspuljen
kan søges løbende og udmøntes 3-4 gange årligt af en administrativ
netværksgruppe. Opdraget til denne gruppe er, at de skal vurdere og udvælge de
ansøgninger, der skal have støtte, hvorefter midlerne fordeles administrativt.
Udvalget skal orienteres om hvilke initiativer, der har fået støtte fra
Udviklingspuljen, jf. udvalgets beslutning d. 4.2.2015. Gruppen består af
ansatte fagfolk i Slagelse Kommune med faglig indsigt i de målgrupper, som §
18-midlerne er rettet mod. I gruppen er medarbejdere fra centrene Børn og
Familie, Kultur, Fritid og Borgerservice, Uddannelse, Handicap og Psykiatri,
Sundhed og Omsorg samt Borger- og Udviklingsdirektøren. Puljen er på 170.480
kr. for hele 2016.
- Ansøgninger fra landsdækkende organisationer
o Ligesom tidligere år er der indkommet ansøgninger fra
landsdækkende organisationer og fra organisationer, der ikke er fysisk
forankrede i kommunen. Indstillingsgruppen har – som foregående år – anbefalet
en del af disse til at modtage midler. De organisationer, der er indstillet til
at modtage midler, har alle lokalt orienterede aktiviteter og målgruppen for
deres aktiviteter er borgere i kommunen (jf. kriterierne) for at kunne søge.
Lig
foregående år har mange underafdelinger af landsdækkende organisationer
(eksempelvis Kirkens Korshær Slagelse Kommune) ansøgt. Disse er i sagens natur
lokalt forankrede og har aktiviteter rettet mod kommunens borgere, og indgår
igen i år derfor i den samlede indstilling. Altså er det den lokale tilknytning
– i form af målgruppen er Slagelse-borgere – der har været afgørende for
indstillingen.
- Indstillingsgruppens sammensætning og
arbejde
o Sammensætningen af Indstillingsgruppen
er sket i overensstemmelse med udvalgets beslutning d. 8.10.2014. Udpegningen af medlemmerne af indstillingsgruppen er
foretaget for at få et bredt perspektiv på hvilke initiativer der udvælges.
Medlemmerne i Indstillingsgruppen er valgt som
repræsentanter og videnspersoner ift. de målgrupper § 18-midlerne er rettet
imod. Medlemmer af Indstillingsgruppen kan ikke komme til at behandle ”egne”
ansøgninger, idet de ikke deltager i behandlingen/drøftelsen af disse. Her
gælder de almindelige habilitetsregler. Indstillingsgruppen består af
repræsentanter fra Ældrerådet, Ungerådet, Udvalget for Aktivt medborgerskab,
Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. I Indstillingsgruppen er også
administrationen repræsenteret ved Udviklings- og Borgerdirektøren samt
administrativt personale fra Center for Sundhed og Omsorg.
Retligt
grundlag
Serviceloven § 18.
Handlemuligheder
Udvalget kan, på baggrund af de beskrevne erfaringer, drøfte
udmøntningen af § 18 midler, og indgive eventuelle ønsker til korrektioner i
model herfor i fremtiden.
Vurdering
Udmøntningen af § 18 midler for 2016 er sket i
overensstemmelse med de af udvalget trufne beslutninger – herunder den ny model
indeholdende kriterier, opdeling i tre puljer samt sammensætning af
Indstillingsgruppen.
Det er første gang modellen bliver udmøntet. På den baggrund
vurderer administrationen at udmøntningen af midler for 2016 – trods det
ovenfor beskrevne – er forløbet godt. Administrationen anbefaler, at modellen
får tid og lejlighed til at blive implementeret over flere år inden modellen
justeres.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.
at Udvalget beslutter at fortsætte med den nuværende model med
efterfølgende evaluering efter fordeling af § 18 midler for 2017.
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 3. februar 2016:
Fraværende:
Punktet udsættes til kommende møde.
Udvalget ønsker den tidligere model vedhæftet.
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 4. marts 2016:
Fraværende:
Udvalget beslutter en ændret
model for tildeling af § 18 midler med afsæt i:
· Politisk deltagelse i indstillingsgruppen
· Udviklingspuljen nedlægges
· De 2-årige midler reduceres væsentligt, således at man primært
kan søge 1-årigt
· Indarbejdelse af, at man som udgangspunkt ikke giver midler til
organisationer/foreninger, der ikke er forankret lokalt
· Udvalget vil tage konkret stilling til, om der skal tildeles
midler - såfremt der er organisationer/foreninger, der ikke er lokalt
forankret.
· Opmærksomhed på, at den samme forening ikke tildeles midler fra
flere udvalg samtidig
Allerede tildelte midler for
2016 berøres ikke af ovennævnte. Udviklingspuljen for resten af 2016
fastholdes.
Udvalget vil gerne have, at
Administrationen på baggrund af dette, udarbejder nyt oplæg til behandling på
udvalgsmødet i maj 2016.