Sundheds- og Seniorudvalget (2014-2017) – Referat – 4. marts 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-1457                 Dok.nr.: 330-2016-84121                                            Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 4. marts 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Orientering fra udvalgets medlemmer og fra Center for Sundhed og Omsorg (O)

2.      Orientering fra udvalgets medlemmer og fra Center for Sundhed og Omsorg (O)

Sagsnr.: 330-2016-1810                 Dok.nr.: 330-2016-77503                                            Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra udvalgets formand
2. Orientering fra udvalgets medlemmer
3. Orientering fra Center for Sundhed og Omsorg
3.1
Sundheds- og Ældreminister Sophie Løhde aflægger mandag den 11. april kl. 13-15 besøg i Slagelse Kommune til en fremvisning af, hvordan vi arbejder konkret med ” ”En borger en plan” (rehabilitering af ældre borgere).
3.2
KL`s Social- og Sundhedspolitiske Forum den 12.-13. maj 2016.
Program foreligger endnu ikke, men der åbnes for tilmeldinger den 29.2.2016.
4. Orientering fra Center for Børn og Familie - Sundhedstjeneste og Tandpleje
Der foreligger følgende punkt til orientering fra Center for Sundhed og Omsorg, jfr. bilag 1:
3. a)
Pressemeddelelse
3. b)
Klageopgørelse 2015 – Ankestyrelsen
3. c)
Sygefraværsstatistik 4. kvartal (år) 2015.
3. d)
Status på ventelisteopgørelse og ledige ældre-, pleje, og demensboliger pr. 15.2.2016 jf. bilag 2.
3. e)
Sags- og mødeoversigt for Sundheds- og Seniorudvalget pr. 4. marts 2016, jfr. bilag 3.
4. a)
Fokus på familiens første møde med Tandplejen
4. b)
Opstart af tandbehandling i Skælskør-området.
4. c)
Sundhedstjenesten sætter spot på Marte Meo i uge 11
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget tager orienteringerne til efterretning
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 4. marts 2016:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

3. Deponering ved indgåelse af lejemål til VASAC på Industrivej 5 i Slagelse (B)

3.      Deponering ved indgåelse af lejemål til VASAC på Industrivej 5 i Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2011-177069             Dok.nr.: 330-2016-48163                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Med henblik på at tilvejebringe tilstrækkelig lagerkapacitet til Hjælpemiddeldepotet samt at optimere driften fremlægges forslag om deponering ved indgåelse af lejemål på Industrivej 5 i Slagelse pr. 1. april 2016.
Baggrund
Slagelse Kommune vedtog med virkning fra den 1. januar 2013 at hjemtage driften af hjælpemiddeldepotet. Samtidige besluttedes det, at driften af depotet skulle varetages af VASAC Slagelse i ombyggede lokaler på Industrivej 9 i Slagelse.
Undervejs i anlægsprocessen blev en ønsket tilbygning samt en overdækning af læsseområdet desværre taget ud af projektet grundet manglende økonomi i anlægsprojektet. Efter indflytning i de nyindrettede lokaler, stod det hurtigt klart, at pladsen til opbevaring af den stigende mængde hjælpemidler er utilstrækkelig. Siden hen medførte K17 indkøbsaftalen, som trådte i kraft 1. september 2014, at der skulle bruges mere gulvplads til nye typer af ex. badebænke, kørestole og sengeborde samt mere reolplads til nye typer af madrasser og fritstående liftsystemer. Endvidere er der stigende aktivitet på hjælpemiddelområdet – både i form af flere, men også større hjælpemidler. Dette har betydet, at pladsproblematikken er vokset og dermed behovet for mere lagerplads.
For at dække det reelle pladsbehov for Hjælpemiddeldepotet på Industrivej 9, har VASAC måtte lave følgende midlertidige løsninger på samlet 564 m².
· Opsætning af telt på grunden ved Industrivej 9 (100 m²) – desværre ødelagt af storm
· Optage plads fra andre VASAC-aktiviteter til lager og adskillelse af hjælpemidler på Industrivej 7 (i alt 198 m²).
· Optage plads i forskellige kommunale bygninger – dels i Skælskør i værksted/garager på Næstved Landevej 94 cirka (ca. 500 m²) som måtte forlades grundet påbud fra Arbejdstilsynet og senest i 2 kommunale bygninger i Slagelse - Rosenkildevej 59 (161 m²) og lagerlokaler på Østre skole (105 m²).
De midlertidige løsninger medfører en række ulemper:
· Den spredte placering af depotet medfører, at der anvendes ekstra tid til at køre hjælpemidler frem og tilbage fra hoveddepotet på Industrivej og de 2 satellitdepoter.
· Den manglende plads på depotet indebærer, at der mange gange flyttes rundt med hjælpemidler for at komme frem og tilbage og for at få fat i de relevante hjælpemidler. Der kommer løbende nye produkter til – ved siden af de eksisterende produkter. Dette tager både megen tid og indebærer unødige arbejdsmiljømæssige udfordringer, som følge af mange løft etc.
På baggrund af ovenstående har VASAC i samarbejde med Center for Sundhed og Omsorg undersøgt muligheden for at leje 810 m² lagerhal, som ligger som nærmeste nabo til det eksisterende depot. VASAC, Center for Handicap og Psykiatri og Center for Sundhed og Omsorg er enige om, at lagerbygningen vil muliggøre samling af alle hjælpemidler på Industrivej, så der ikke længere skal foretages ekstrakørsler til fjerndepoter eller foretages gentagne flytning af hjælpemidler for at kunne komme til andre hjælpemidler. En yderligere gevinst ved den øgede lagerkapacitet er, at der kan etableres en fysisk adskilt opbevaring af hjælpemidler, som har været udlånt til borgere med f.eks. MRSA-bakterier, inden hjælpemidlerne kan rengøres. Dette vil nedsætte risikoen for spredning af disse resistente bakterier.
Lejemålet forudsætter opsættelsen af en rumadskillelse, da det er en del af flere lagerhaller.
Det er aftalt mellem Center for Kommunale Ejendomme og udlejer, at lejer afholder alle omkostninger ved etableringen af rumadskillelsen og udlejer overtager skillevæggen ved lejemålets ophør.
Den årlige leje pr. 1. januar 2016 udgør 93.150 kr. (excl. moms) + forbrug for 810 m². Depositum er 23.287,50 kr. (excl. moms). Lejeaftalen er uopsigelig i 3 år.
Etablering af rumadskillelsen koster ca. 85.285 kr. (excl. moms) - jf. tilbud indhentet af Kommunale Ejendomme.
Alle udgifter til etablering af rumadskillelse samt husleje, depositum og løbende forbrugs-/driftsudgifter finansieres af Center for Sundhed og Omsorg via finansiering af driften af Hjælpemiddeldepotet indenfor den eksisterende budgetramme.
Retligt grundlag
Ifølge Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. af 15. december 2011 § 3 stk. 1 nr. 7 er indgåelse af lejemål til kommunalt formål omfattet af kommunens låntagning. Det betyder, at værdien af det lejede enten skal belaste kommunens låneramme eller der skal ske deponering af det lejedes værdi. Efter § 5 stk. 5 kan opsagte lejemål inden for samme regnskabsår eller senest 31. marts efterfølgende år modregnes i værdien.
Handlemuligheder
Center for Kommunale Ejendomme oplyser, at kommunen ikke råder over arealer til det ønskede formål i Slagelse.
Hvis det bliver muligt for VASAC at leje lagerhallen på Industrivej 5, vil det betyde, at lokalerne (garager) på Rosenkildevej 59 frigøres. Ejendomsservice har et erkendt behov for at overtage garagerne på Rosenkildevej, når/hvis lejemålet bliver en realitet. De har i forvejen lokalerne lige overfor til deres område Slagelse-Nord, og har behov for garagerne til den løbende drift af den kommunale vognpark. Endvidere frigøres lagerlokalerne på Østre skole.
Driftsoptimering
Center for Handicap og Psykiatri og Center for Sundhed og Omsorg er enige om, at en samling af lageraktiviteterne umiddelbart ved siden af Industrivej 9 vil betyde betydelige driftsfordele i form af sparet transport og arbejdstid samt bedre arbejdsmiljø.
Deponering
Ved lejemål til kommunale formål skal der ifølge lånebekendtgørelsen ske en deponering svarende til det lejedes værdi, hvis kommunen ikke har ledig låneramme.
Lejemålet på Industrivej 5, Slagelse har en værdi opgjort efter reglerne i lånebekendtgørelsen på 4.294.884 kr. Deponeringsforpligtigelsen kan modregnes i værdien af opsagte lejemål og CSU har ved udgangen af januar måned opsagt Norgesvej 14, Slagelse, hvor deponeringsværdien udgør 7.300.000 kr., hvorfor der netto ikke skal ske en kassefinansieret deponering.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at lagerbygningen vil give den fornødne plads til at samle alle hjælpemidler på Industrivej samt give et bedre fysisk arbejdsmiljø for depotmedarbejderne. Endvidere vurderes det, at tilvejebringelsen af en tilstrækkelig og samlet lagerkapacitet i umiddelbar nærhed til Hjælpemiddeldepotet vil sikre optimering af driften.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Samlingen af lagerkapaciteten på Industrivej 5 vil være udgiftsneutral for den løbende drift, da driftsoptimeringen via sparet transport og arbejdstid til fjerndepoter opvejer de øgede udgifter til husleje ved det nye lejemål.
Alle udgifter til etablering af rumadskillelse samt husleje, depositum og løbende forbrugs-/driftsudgifter finansieres af Center for Sundhed og Omsorg via finansiering af driften af Hjælpemiddeldepotet indenfor den eksisterende budgetramme.
Beslutningen har ingen ansættelsesmæssige konsekvenser, men vil medvirke til et forbedret arbejdsmiljø i Hjælpemiddeldepotet.
Deponering
Binding af 4.294.884 kr. til Industrivej 5, Slagelse bevirker, at samme beløb ikke frigøres ved Center for Specialundervisning opsigelse af Norgesvej 14 i Slagelse.
Konsekvenser for andre udvalg
Sundhed og Seniorudvalget er ansvarlig for hjælpemiddelområdet. Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget er ansvarlig for Ejendomsstrategien.
Indstilling
Centercheferne indstiller, at det anbefales overfor Byrådet,
1.    at VASAC Slagelse’s indgåelse af lejemål på Industrivej 5 i Slagelse til Hjælpemiddeldepotet godkendes,
2.    at deponering på 4.294.884 kr. finansieres ved modregning af andele af deponeringsværdien på opsagte lejemål under Center for Specialundervisning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 29. februar 2016:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Godkendt.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 4. marts 2016:
Fraværende: 
Indstillingerne tiltrådt af Sundheds- og Seniorudvalget.
Steen Olsen (A)udtaler, at han ikke finder, at sagsfremstillingen er udarbejdet tilstrækkeligt kvalificeret med henblik på en langtidsløsning, vurderet både i forhold til interne og eksterne muligheder.

4. Budgettildelingsmodel plejecentre (B)

4.      Budgettildelingsmodel plejecentre (B)

Sagsnr.: 330-2015-12894               Dok.nr.: 330-2016-73267                                            Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Den fremtidige budgettildelingsmodellen for plejecentrene skal drøftes og besluttes. Samtidig skal den budgetmæssige placering af plejecenterledernes lønninger besluttes.
Baggrund
I budgetprocessen for 2016-2019 indgik et effektiviseringsforslag omkring udvikling af ny budgettildelingsmodel for plejecentrene. Dette forslag blev ikke vedtaget i budgetbehandlingen.
På Sundheds- og Seniorudvalgets møde i oktober 2015 blev det derfor besluttet, at 2,5 mio. kr. fra 2016 flyttes fra plejecenterområdet. Beslutningen var en del af en samlet omprioritering inden for udvalgets område. Implicit i denne beslutning var, at den daværende budgettildelingsmodel skulle justeres.
I gennemsnit har plejecentrene en tomgang (dvs. ledige boliger) på 5% over året på plejecentrene, hvilket totalt set svarer til omkring 10 mio. kr. De 2,5 mio. kr. der er besluttet flyttet fra plejecentrenes totale budgetramme fra 2016 er en del heraf. De resterende ca. 7,5 mio. kr. (ud af de 10 mio.kr) er fortsat en del af plejecentrenes totale budgetramme.
Retligt grundlag
Kommunens Kasse- og Regnskabsregulativ.
Handlemuligheder
Som følge af beslutningen i udvalget har administrationen arbejdet med dels kortlægning af den nuværende budgettildelingsmodel og dels med udvikling af en alternativ model.
Neden for følger et kort oprids af den eksisterende model:
I den nuværende budgettildelingsmodel tildeles plejecentrene et budget pr. bolig/plads. Dette sker uafhængigt af, om boligen er besat eller ej.
I budgettildelingen sondres der mellem boligtyperne: somatisk plejebolig, aflastningsbolig og skærmet plejebolig.
For de 2 førstnævnte boligtyper tildeles et budget på 321.055 kr. og pr. skærmet plejebolig 436.132 kr. pr. år i 2016.
Det enkelte plejecenters grundbudgetramme bliver udregnet ud fra de nævnte årstakster ganget med antallet af den enkelte boligtype.
Hertil lægges ekstra budget, svarende til de konkrete udgifter på det enkelte plejecenter til:
- Plejecenterledernes løn incl. diverse omkostninger
- Bygningsdrift
- Øvrig drift pr. bolig
- Servicebetaling
- Beboernes betaling for servicepakker.
Tankesættet bag en alternativ model
Ønsket var, at udvikle nye principper for budgettildeling på plejecenterområdet, med øget fleksibilitet, således at budget i højere grad tildeles efter borgerens plejebehov og antallet af pladser, der er i brug på det respektive plejecenter.
Dvs. hvis der er ledige boliger på et plejecenter, tildeles plejecentret ikke automatisk budget til de ledige boliger. Sagt på en anden måde var ønsket en model, der i højere grad var kendetegnet ved at ”pengene følger borgeren”.
De midler der i denne model således ville være ”overskydende” budgetmidler var tiltænkt anvendt målrettet på det enkelte plejecenter, primært til særligt plejekrævende borgere. På den måde var målet, i højere grad at lade budgettet følge den enkelte borgers konkrete behov for hjælp.
Vurdering
Ved administrationens nærmere analyse af mulighederne for ændret model for budgettildeling på plejecentrene, har det vist sig, at en budgettildelingsmodel, hvor pengene følger den enkelte borgers behov og som er afhængig af perioden, hvor den enkelte bolig er udlejet, vil medføre store uhensigtsmæssigheder for plejecentrene.
En budgettildeling, hvor pengene følger den enkelte borger, medfører stor grad af bureaukrati og dermed utilsigtet ressourceanvendelse på administration. I forlængelse af dette vil det, der var tiltænkt som øget fleksibilitet, ofte komme til at virke modsat. Det vil tværtimod betyde større grad af styring og afhængighed. Samtidig vil en alternativ model stille det enkelte plejecenter mere økonomisk usikkert.
Administrationens konklusionen er derfor og i samarbejde med plejecenterlederne, at den hidtidige model for budgettildeling anbefales videreført. Dog tilpasset enkelte justeringer; dels i forhold til anvendelse af boligerne til nuværende borgerkategorier, og dels en konsekvens af at en stor del af bygningsdriften overgår til kommunale ejendomme, med dertil hørende budget (opgaveflytning til kommunale ejendomme). Sidst anbefales det, at budgettet til plejecenterledernes løn, incl. diverse overhead flyttes til Sundheds- og Omsorgschefen, da det ikke er hensigtsmæssigt, at plejecenterlederne har ansvar for egen løn. Plejecenterlederne refererer efter sidste reduktion i ledelse direkte til Sundhed- og Omsorgschefen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget godkender, at den nuværende budgettildelingsmodel fortsætter
2.    at Sundheds- og Seniorudvalget godkender, at budget til plejecenterledernes løn samt overhead flyttes til centralt under Sundheds- og Omsorgschefen.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 4. marts 2016:
Fraværende: 
Indstillingerne tiltrådt af Sundheds- og Seniorudvalget .
Udvalgets godkendelse sker under forudsætning af, at beslutningen ikke medfører serviceforringelser på plejecentrene.

5. Regnskab 2015 og overførsler til 2016 (B)

5.      Regnskab 2015 og overførsler til 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2014-89768               Dok.nr.: 330-2016-91585                                            Åbent
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget orienteres om regnskabsresultat for 2015. Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalg og Byråd vedr. overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2016.
Baggrund
Der foreligger regnskabsresultat 2015 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af bilag 1 og er fordelt på udgiftstyper samt resultat pr. enhed/virksomhed. Resultat på anlæg fremgår af bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter.
Fagudvalgene skal fremsende ansøgning til Økonomiudvalget om overførsel fra 2015 til 2016 af merforbrug/mindreforbrug på henholdsvis drift og anlæg. Økonomiudvalget behandler på møde den 14. marts 2016 de enkelte fagudvalgs anbefalinger, med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 29. marts 2016.
For Budgetramme 1 (serviceudgifter, særligt dyre enkeltsager og ældreboliger) og for Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og Centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, jfr. Kasse- og Regnskabsregulativet.
For budgetramme 1 overføres bevillinger til virksomheder og centre efter følgende hovedprincipper:
· mindreforbrug under 5 % af det korrigerede budget overføres
· mindreforbrug på over 5 % af det korrigerede budget overføres, såfremt der er givet overførelsesadgang ved budgetopfølgning pr. ultimo september 2015
· mindreforbrug på over 5 % af det korrigerede budget, hvor der ikke er søgt om overførelsesadgang tilføres kassen
· merforbrug overføres fuldt ud (og skal være afviklet inden udgangen af 2016).
For budgetramme 3 (anlæg) overføres uforbrugte rådighedsbeløb fuldt ud.
For Budgetramme 2 (øvrige driftsudgifter) er der ikke overførsel af mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene.
Såfremt en virksomhed ønsker at afvige fra hovedprincipperne skal det indstilles af fagudvalget til godkendelse i Økonomiudvalget og Byråd.
A. Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2015 viser for drift et samlet forbrug på 1.008,81 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede regnskab anslået til 1.020,86 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat, drift

Sundheds- og Seniorudvalget

Mio. kr.
Korrigeret budget
2015
Regnskab 2015
Afvigelse
(- = mer-
forbrug)
7.1 Pleje og Omsorg
 
 
 
Serviceudgifter
561,0
528,4
32,7
Særligt dyre enkeltsager
0,0
0,4
-0,4
Ældreboliger
-9,2
-5,7
-3,6
7.2 Sundhed og Forebyggelse
 
 
 
Serviceudgifter
174,2
180,1
-5,9
Særligt dyre enkeltsager
0,0
0,0
0,0
7.3 Aktivitetsbestemt medfinansiering
 
 
 
Medfinansiering
302,5
305,6
-3,1
Total
1.028,5
1.008,8
19,6
Mindreforbrug på politikområde 7.01 Pleje og Omsorg består i hovedtræk af disponerede midler til igangsatte tværgående projekter i Center for Sundhed og Omsorg, dertil kommer periodeforskydninger i betalinger samt mindreforbrug på områderne myndighed, plejecentre, hjemmeplejen samt elever. Merforbrug vedrører huslejetab.
På politikområde 7.02 Sundhed og Forebyggelse fremkommer merforbrug på områderne hjælpemidler samt betalinger til regionen.
Merforbrug på politikområde 7.03 Aktivitetsbestemt Medfinansiering.
B. Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift

Sundheds- og Seniorudvalget

Mio. kr.
Overført
fra
2014
Overført
til
2016
Tilføres
kassen
7.1 Pleje og Omsorg
19,9
16,9
2,5
7.2 Sundhed og Forebyggelse
4,3
3,3
0,0
Total
24,2
20,3
2,5
Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til Kasse- og Regnskabsregulativet, herunder de dispensationer for 5 %-reglen, som Byrådet godkendte ved budgetopfølgning pr. ultimo september 2015 (Byrådet den 30. november 2015, sag nr. 7).
Overførslerne fra 2015 til 2016 består for en stor dels vedkommende af disponerede midler i form af igangsatte udviklings- og omstillingsprojekter, dertil kommer opsparinger til større investeringer i 2016 samt reserverede midler til imødegåelse af vækst på de udgiftstunge områder. Endeligt skal bemærkes, at på plejecenterområdet er der fra 2016 anvendt justeret budgettildelingsmodel, hvorefter tilsvarende mindre forbrug ikke bør fremkomme fremover.
C. Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2015 viser for anlæg samlet uforbrugte rådighedsbeløb på 13,1 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede uforbrugte rådighedsbeløb anslået til 13,6 mio. kr.
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på anlæg overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel af uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg

Sundheds- og Seniorudvalget

Mio. kr.
Overføres
til
2016
7.1 Pleje og Omsorg
13,1
Der overføres uforbrugt rådighedsbeløb ifm. Plejecentret Blomstergården, da anlægsregnskabet først kan endeligt afsluttes i 2016. Derudover overføres der uforbrugt rådighedsbeløb på velfærdsteknologi, idet de fleste tiltag på dette område først er egentligt igangsat i slutningen af 2015.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativets bilag 1.
Handlemuligheder
Sundheds- og Seniorudvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for drift og anlæg, herunder at der ved merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplaner.
Ved merforbrug, hvor der ikke via handleplan kan opnås balance i løbet af 2 år, skal udvalget afklare mulighed for at finansiere merforbruget på tværs af egne politikområder. Alternativt kan Byrådet ansøges om finansiering via kassen.
Ved mindreforbrug udover 5%, som ikke er søgt overført (jf. bilag 1), er udgangspunktet, at de uforbrugte midler tilgår kassen. Alternativt kan udvalget anbefale Økonomiudvalg og Byrådet, at der gives dispensationer for 5 %-reglen.
Vurdering
Administrationen anbefaler at kommunens styringsregler følges, og der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2015 til 2016 under hensyntagen til 5% reglen som angivet i bilag 1.
I 2016 har kommunen en særlig udfordring med ekstraordinære udgifter som følge af flygtningesituationen. Der bør derfor være skærpet opmærksomhed på anvendelsen af mindreforbrug udover 5%, der ikke er søgt dispensation for.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indstilling fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal overføres mindreforbrug på netto 20,3 mio. kr. fra 2015 til 2016.
Tilsvarende betyder indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte rådighedsbeløb på anlægsprojekter for samlet 13,1 mio. kr.
Overførslerne finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr.
Politik--område
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
7.01
16.933
 
 
 
Drift
7.02
3.323
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg (rådighedsbeløb)
7.1
13.059
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
1.4
-33.315
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Sundheds og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Orientering om regnskabsresultat for 2015 tages til efterretning
2.    at Fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 7.01 overføres et samlet mindreforbrug på drift på i alt 16,933 mio. kr. til fordeling på de respektive enheder.
3.    at Fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 7.01 ikke overføres mindreforbrug på drift på i alt 2,452 mio. kr.
4.    at Fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 7.02 overføres et samlet mindreforbrug på 3,323 mio. kr. på drift
5.    at Fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 7.02 ikke overføres mindreforbrug på drift på i alt 0,034 mio. kr.
6.    at Fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på anlæg overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 13,059 mio.kr.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 4. marts 2016:
Fraværende: 
Indstillingerne tiltrådt af Sundheds- og Seniorudvalget.

6. Værdighedspolitik for ældre - anvendelse af midler i 2016. (B)

6.      Værdighedspolitik for ældre - anvendelse af midler i 2016. (B)

Sagsnr.: 330-2016-936                   Dok.nr.: 330-2016-91632                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Der skal træffes beslutning om anvendelse af midlerne i Værdighedspuljen for 2016.
Baggrund
I Finansloven for 2016 blev afsat 1 mia. kr. i 2016, som fordeles på baggrund af en objektiv fordelingsnøgle for udgiftsbehovet på ældreområdet. Slagelse Kommunes andel udgør 14,796 mio. kr. i 2016.
På Sundheds- og Seniorudvalgets møde i februar blev besluttet, at administrationen til udvalgsmødet i marts udarbejder et konkret oplæg til anvendelse af midlerne i 2016, der har et særligt fokus på:
- Demens
- Livskvalitet og ensomme ældre (herunder en "værdig død")
- Mad (særligt med fokus på mad, der udbringes)
- Ekstra omsorgstid
- Mødet med borgere (at medarbejdere evner at opfange signaler fra borgerne)
- Bedre kvalitet i sektorovergangene.
- Sociale aktiviteter
Oplægget skal give et indtryk af, hvordan der kan arbejdes inden for de udvalgte temaer og med tilknyttet økonomisk overslag.
Administrationen har med afsæt i udvalgets ønsker udarbejdet et mere detaljeret oplæg (fremgår af bilag 1).
Af hensyn til forenkling er udvalgets ønsker for anvendelsen af værdighedspuljen samlet i 4 overskrifter:
1. Styrkelse af nærværende, relevante aktiviteter på plejecentrene
Fokus på aktiviteter for dels demente borgere samt sociale aktiviteter på plejecentrene. En personalemæssig udvidelse af Det Aktiverende Team vil sikre relevante og nærværende aktiviteter for borgere (både individuelt og fællesaktiviteter) på plejecentrene.
2. Livskvalitet og værdighed
Fokus på medarbejdernes møde med borgerne, så borgerne oplever at blive mødt mere nærværende og vedkommende. Læring i hverdagen for medarbejderne.
3. Mad (særligt fokus på mad der udbringes)
Fokus på udbragt mad der er mere velsmagende, varieret, sæsonbestemt og ernæringsmæssig korrekt. 
4. Sammen om det nære sundhedsvæsen
Fokus på dels at forbedre utilfredsstillende borgerforløb ved indlæggelser og i samarbejdet mellem sygehus og kommune. Dels at hindre indlæggelse og genindlæggelser hvor muligt.
Retligt grundlag
Finansloven for 2016.
Handlemuligheder
Værdighedspolitikken skal som minimum beskrive, hvordan kommunens ældrepleje kan understøtte følgende områder i forhold til plejen og omsorgen for den enkelte ældre:
1) Livskvalitet
2) Selvbestemmelse
3) Kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng i plejen
4) Mad og ernæring
5) En værdig død
Partierne bag finansloven er enige om, at en værdig ældrepleje bedst tilrettelægges med udgangspunkt i den enkelte borgers behov og under hensynstagen til lokale forhold. Midlerne skal derfor anvendes ud fra en vurdering i den enkelte kommune af, hvor behovet er størst lokalt.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at de i bilag 1 beskrevne indsatser godkendes, hvorefter der straks vil blive igangsat en konkret udmøntning. Det er afgørende, at de vedtagne indsatser igangsættes hurtigt, da der derved vil kunne være ½-års effekt i 2016, ligesom forudsætningen for tildeling af midlerne er, at de anvendes fuldt ud i 2016.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Kan først beskrives konkret, når de enkelte indsatser er yderligere beskrevet i forbindelse med implementering. De beskrevne tiltag vil alle blive finansieret fuldt ud af værdighedsmidlerne.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter udkast til anvendelse og beslutter, hvordan midlerne i 2016 skal anvendes.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 4. marts 2016:
Fraværende: 
Udvalget ønsker at prioritere
· Det Aktiverende Team i form af både individuelle forløb og fælles aktiviteter - ca. 5 mio. kr.
· Kompetenceudvikling af personalet - ca. 6 mio.kr.
· Styrkelse af aften- og nattevagtordning med henblik på at give ledsagelsesmuligheder (erstatter punktet omkring mad) - ca. 1.5 mio.kr. 
· ”Sammen om det nære sundhedsvæsen” ca. 2 mio. kr.
Udvalget modtager oplæg pr. mail.
Efterfølgende sendes oplægget i høring hos Ældrerådet.

7. Opfølgning på udmøntning af § 18 midler 2016 (B)

7.      Opfølgning på udmøntning af § 18 midler 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2014-21328               Dok.nr.: 330-2015-719778                                          Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte udmøntningen af § 18 midler, herunder selve modellen for tildeling af § 18 midler (tilskud til frivilligt socialt arbejde).
Baggrund
På udvalgsmødet d. 02.12.2015 udtrykte udvalget ønske om en opfølgning på fordelingen af § 18 midler i 2016 med fokus på at drøfte den fremadrettede model for tildeling samt indstillingsgruppens sammensætning.
Modellen for udmøntning af § 18 midler – oversigt over forløb
I forbindelse med udmøntningen af § 18 midler for 2014 ønskede det daværende Sundheds- og Omsorgsudvalg d. 26.11.2013 en revidering af kriterierne for tildeling af § 18 midler.
D. 8.10.2014 godkendte det nuværende udvalg en ny model for udmøntning af § 18-midler. Modellen indeholder:
          1. Kriterier for selve udmøntningen
          2. Opdeling i henholdsvis en 1-årig og en 2-årig pulje og en udviklingspulje
          3. Indstillingsgruppens sammensætning
D. 4.2.2015 besluttede udvalget en fordelingsnøgle af budgettet mellem de tre puljer:
Den 1-årige pulje får 45 %, den 2-årige pulje får 45 % og udviklingspuljen får de resterende 10 %.
Disse beslutninger har dannet baggrund for udmøntningen af § 18 midlerne for 2016 og for Indstillingsgruppens sammensætning og arbejde.
Det samlede budget til udmøntning i 2016 er 1.704.799 kr. På Indstillingsgruppen anbefaling besluttede udvalget d. 2.12.2015 at udmønte og fordele et samlet beløb på 1.534.095 kr. til uddeling i de 1- og 2-årige puljer. De resterende midler udmøntes løbende i 2016 via Udviklingspuljen.
Ikke alle ansøgninger til den 2-årige pulje levede op til de politisk vedtagne kriterier. Derfor blev ”overskuddet” fra den 2-årige pulje overført til den 1-årige pulje, hvilket gav mulighed for at imødekomme flere af de indkomne ansøgninger i denne pulje.
Oversigt over indkomne ansøgninger og indstilling, § 18 midler, 2016
 
1-årige
2-årige
Udviklingspuljen (fordeles løbende af administrationen)
Indkomne ansøgninger
(75)
2.503.983 kr.
(7)
423.859 kr.
(7)
670.100 kr.
For sent indkomne
(6)
98.500 kr.
0
 
Der ansøges om i alt
 
2.602.483 kr.
423.859 kr.
670.100 kr.
 
 
 
 
Indstillingsgruppens anbefaling
1.235.695
298.400
 
 
 
 
 
Budget 2016
767.159
767.159
170.480
 
 
 
 
Over/underskud
 
 
468.536
(underskud)
468.759
(overskud)
 
Erfaringsopsamling og opmærksomhedspunkter
I løbet af processen med udmøntning af § 18 midler for 2016 er der gjort en række erfaringer. Disse gennemgås og kommenteres her kort;
- For sent indkomne ansøgninger
o Ligesom tidligere år er der for sent indkomne ansøgninger. I 2015 var tidsfristen for ansøgningerne flyttet en måned frem (fra 15. oktober til 15. september) hvilket muligvis har medført flere sent indkomne ansøgninger.
De for sent indkomne ansøgninger har dog indgået på lige fod med de øvrige ansøgninger i Indstillingsgruppens arbejde.
- Information om og støtte til ansøgning
o Der er blevet informeret om § 18 midler via annoncer i pressen, på kommunens hjemmeside samt på informationsmøder afholdt i Slagelse og Korsør. Der var mange deltagere på disse. Møderne blev afholdt i samarbejde med Frivilligcenteret. Herudover har foreningerne løbende kunne søge om hjælp til ansøgning og procedure herfor hos både administrationen og Frivilligcenteret.
- Elektronisk ansøgningsprocedure
o I overensstemmelse med Slagelse Kommunes digitaliseringsstrategi har proceduren for ansøgning for 2016 været elektronisk ansøgning. Der er i alt modtaget 95 ansøgninger til de tre puljer, heraf 64 elektronisk. Nogle foreninger har været udfordret af den elektroniske ansøgningsprocedure, men foreningerne har som nævnt kunnet hente hjælp hos administrationen, og det har tillige været muligt at sende ansøgning pr. post, såfremt foreningen ikke har haft mulighed for at sende elektronisk. 
- 1- og 2-årige puljer
o Som noget nyt kunne der for 2016 søges om midler i tre puljer - 1-årige og 2-årige samt Udviklingspuljen.
Oversigt over indkomne ansøgninger fremgår af foregående side.
Den 1-årige pulje svarer i store træk til den tidligere model for § 18 midler, og det ses også, at der er klart flest ansøgninger til denne pulje.
Formålet med den 2-årige pulje er at yde støtte til større foreninger eller organisationer, der gennem flere år har vist bæredygtighed og resultater. Tildelingen af midler vil kunne give foreningen arbejdsro og lette administrationen samt give mulighed for at lave større langsigtede initiativer. Der er altså tale om forskellige formål i de to puljer og derfor forskellige typer ansøgninger, der vil kunne godkendes.
Udvalget besluttede d. 4.2.2015, at der maksimalt kan tildeles 100.000 kr., hvad enten der er tale om ansøgninger til den 1-årige eller den 2-årige pulje.
Hvis der ses med ”budgetmaksimeringsbriller” på puljerne, er der derfor tilsyneladende størst incitament til at søge den 1-årige pulje hvert år, idet den enkelte forening teoretisk vil kunne få tildelt 200.000 kr. i en 2-årig periode. Dog er der ingen garanti for, at samme forening hvert år er sikret midler, ligesom formålet og derfor kriterierne for den 1-årige og den 2-årige pulje ikke er identiske.
- Udviklingspuljen
o Udviklingspuljen kan søges løbende og udmøntes 3-4 gange årligt af en administrativ netværksgruppe. Opdraget til denne gruppe er, at de skal vurdere og udvælge de ansøgninger, der skal have støtte, hvorefter midlerne fordeles administrativt. Udvalget skal orienteres om hvilke initiativer, der har fået støtte fra Udviklingspuljen, jf. udvalgets beslutning d. 4.2.2015. Gruppen består af ansatte fagfolk i Slagelse Kommune med faglig indsigt i de målgrupper, som § 18-midlerne er rettet mod. I gruppen er medarbejdere fra centrene Børn og Familie, Kultur, Fritid og Borgerservice, Uddannelse, Handicap og Psykiatri, Sundhed og Omsorg samt Borger- og Udviklingsdirektøren. Puljen er på 170.480 kr. for hele 2016.
- Ansøgninger fra landsdækkende organisationer
o Ligesom tidligere år er der indkommet ansøgninger fra landsdækkende organisationer og fra organisationer, der ikke er fysisk forankrede i kommunen. Indstillingsgruppen har – som foregående år – anbefalet en del af disse til at modtage midler. De organisationer, der er indstillet til at modtage midler, har alle lokalt orienterede aktiviteter og målgruppen for deres aktiviteter er borgere i kommunen (jf. kriterierne) for at kunne søge.
Lig foregående år har mange underafdelinger af landsdækkende organisationer (eksempelvis Kirkens Korshær Slagelse Kommune) ansøgt. Disse er i sagens natur lokalt forankrede og har aktiviteter rettet mod kommunens borgere, og indgår igen i år derfor i den samlede indstilling. Altså er det den lokale tilknytning – i form af målgruppen er Slagelse-borgere – der har været afgørende for indstillingen.
- Indstillingsgruppens sammensætning og arbejde
o Sammensætningen af Indstillingsgruppen er sket i overensstemmelse med udvalgets beslutning d. 8.10.2014. Udpegningen af medlemmerne af indstillingsgruppen er foretaget for at få et bredt perspektiv på hvilke initiativer der udvælges.
Medlemmerne i Indstillingsgruppen er valgt som repræsentanter og videnspersoner ift. de målgrupper § 18-midlerne er rettet imod. Medlemmer af Indstillingsgruppen kan ikke komme til at behandle ”egne” ansøgninger, idet de ikke deltager i behandlingen/drøftelsen af disse. Her gælder de almindelige habilitetsregler. Indstillingsgruppen består af repræsentanter fra Ældrerådet, Ungerådet, Udvalget for Aktivt medborgerskab, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. I Indstillingsgruppen er også administrationen repræsenteret ved Udviklings- og Borgerdirektøren samt administrativt personale fra Center for Sundhed og Omsorg.
Retligt grundlag
Serviceloven § 18.
Handlemuligheder
Udvalget kan, på baggrund af de beskrevne erfaringer, drøfte udmøntningen af § 18 midler, og indgive eventuelle ønsker til korrektioner i model herfor i fremtiden.
Vurdering
Udmøntningen af § 18 midler for 2016 er sket i overensstemmelse med de af udvalget trufne beslutninger – herunder den ny model indeholdende kriterier, opdeling i tre puljer samt sammensætning af Indstillingsgruppen.
Det er første gang modellen bliver udmøntet. På den baggrund vurderer administrationen at udmøntningen af midler for 2016 – trods det ovenfor beskrevne – er forløbet godt. Administrationen anbefaler, at modellen får tid og lejlighed til at blive implementeret over flere år inden modellen justeres.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Udvalget beslutter at fortsætte med den nuværende model med efterfølgende evaluering efter fordeling af § 18 midler for 2017.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 3. februar 2016:
Fraværende: 
Punktet udsættes til kommende møde.
Udvalget ønsker den tidligere model vedhæftet.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 4. marts 2016:
Fraværende: 
Udvalget beslutter en ændret model for tildeling af § 18 midler med afsæt i:
· Politisk deltagelse i indstillingsgruppen
· Udviklingspuljen nedlægges
· De 2-årige midler reduceres væsentligt, således at man primært kan søge 1-årigt
· Indarbejdelse af, at man som udgangspunkt ikke giver midler til organisationer/foreninger, der ikke er forankret lokalt
· Udvalget vil tage konkret stilling til, om der skal tildeles midler - såfremt der er organisationer/foreninger, der ikke er lokalt forankret.
· Opmærksomhed på, at den samme forening ikke tildeles midler fra flere udvalg samtidig
Allerede tildelte midler for 2016 berøres ikke af ovennævnte. Udviklingspuljen for resten af 2016 fastholdes.
Udvalget vil gerne have, at Administrationen på baggrund af dette, udarbejder nyt oplæg til behandling på udvalgsmødet i maj 2016.

8. Udviklingsaftale 2016 til endelig godkendelse. (B)

8.      Udviklingsaftale 2016 til endelig godkendelse. (B)

Sagsnr.: 330-2014-59130               Dok.nr.: 330-2016-92175                                            Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget skal endeligt beslutte fokusområder, mål og effekter.
Baggrund
Med udgangspunkt i udvalgets drøftelser på mødet i februar, har administrationen udarbejdet udkast til den endelige udviklingsaftale, dette fremgår af bilag 1-4.
Tidsplanen for 2016 er en undtagelse, idet udviklingsaftalen skal godkendes i fagudvalget på mødet i marts. Fremadrettet følges årshjulet, hvor udviklingsaftalen for det kommende år godkendes i efteråret efter budgetvedtagelsen.
På Sundheds- og Seniorudvalgets møde i februar blev drøftet overordnede mål og temaer. Følgende tre overordnede temaer med tilknyttet indhold, ønskede udvalget, at der arbejdes videre med:
1) Sundhed; Herunder særligt en god start for børn og unge - særlig trivsel i form af mental robusthed og kost.
2) Værdighed; Herunder særligt inden for demens, "basal omsorg", værdighed i samspillet: kommunikation, ekstra omsorgstid (klippekort), mødet med borgerne (at personalet kan opfange signaler), mad, livskvalitet (ensomme ældre), "værdig død" og sociale aktiviteter.
3) Sammen om det nære sundhedsvæsen; Herunder særligt bedre kvalitet i sektor-overgangene og forebygge indlæggelser og genindlæggelser.
Udvalget ønskede endvidere en evaluering af den eksisterende udviklingsaftale med fokus på, hvilken forskel aftalen har haft, og hvor mange ressourcer, administrationen har brugt på tilblivelsen af udviklingsaftalen. Evalueringen vil blive forelagt på udvalgets møde i april 2016.
De enkelte temaer er udbygget i bilag 1-4. Administrationen gør opmærksom på, at der for temaet omkring det nære sundhedsvæsen for nuværende ikke er en baseline. Når der foreligger en indlæggelsesprofil og kendskab til uhensigtsmæssige forløb, vil udvalget blive præsenteret for dette samt for et revideret bilag med mere præcist opstillet effektindikatorer.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
De beskrevne fokusområder samt mål og effekter afspejler den ønskede retning for Center for Sundhed og Omsorg samt Center for Børn og Familie, Sundhedstjenestens arbejde de kommende år. I bilag 1-4 findes mål, aktiviteter, effekt mm. for det enkelte tema. Da udviklingsaftalen for indeværende år først godkendes i marts, afspejler indholdet i vid udstrækning de mål og aktiviteter, der er igangsat eller planlagt implementeret konkret i 2016. Derudover er den ønskede udvikling beskrevet i et lidt længere fremtidsperspektiv, idet ikke alle de beskrevne indsatser vil kunne fuldt effektueres i 2016, ligesom mål og effekter for en dels vedkommende først vil kunne måles og dokumenteres over tid.
Vurdering
Det er afgørende, at Udviklingsaftalen for Center for Sundhed og Omsorg samt Center for Børn og Familie, Sundhedstjenestens angiver en langsigtet retning for, hvilke indsatser, der prioriteres de kommende år. Ud over de konkrete initiativer og indsatser, er det vigtigt, at den igangværende omstillingsproces, der allerede arbejdes med i Center for Sundhed og Omsorg, understøttes, videreføres og videreudvikles.
På områder hørende under Center for Børn og Familie er der i bilag 1 under Tema Sundhed, indarbejdet mål og effekter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen økonomiske konsekvenser, idet den kommende Udviklingsaftale skal tage udgangspunkt i Byrådets budgetaftale for 2016-2017 og dermed Sundheds- og Seniorudvalgets budget for perioden.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget godkender udkast til Udviklingsaftale for Center for Sundhed 2016.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 4. marts 2016:
Fraværende: 
Udvalget godkender udviklingsaftalerne for Center for Sundhed og Omsorg og Center for Børn og Familie, Sundhedstjenesten 2016.

9. Kvalitetsstandard 2016 - forebyggende hjemmebesøg (B)

9.      Kvalitetsstandard 2016 - forebyggende hjemmebesøg (B)

Sagsnr.: 330-2012-167393             Dok.nr.: 330-2016-97457                                            Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Kvalitetsstandarden for forebyggende hjemmebesøg skal revideres én gang om året.
Udvalget skal tage stilling til, om forslag til kvalitetsstandard for 2015 kan sendes i høring i Ældrerådet.
Baggrund
Lovgivningen om forebyggende hjemmebesøg er ændret pr. 1. januar 2016.
Hidtil har kommunen været forpligtet til at tilbyde alle borgere på 75 år og derover et årligt forebyggende hjemmebesøg.
Den nye lovgivning forpligter kommunen til at tilbyde
· mindst et årligt forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, der er fyldt 80 år
· et forebyggende hjemmebesøg til alle borgere i deres fyldte 75. år
· forebyggende hjemmebesøg efter behov til borgere i alderen 65 år til 79 år, som er i særlig risiko for at få nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne.
Som hidtil kan borgere, som modtager både personlig pleje og praktisk hjælp, undtages fra ordningen om forebyggende hjemmebesøg.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om de kommunale forpligtelser vedrørende ordningen, herunder samordning med andre generelle kommunale forebyggende og aktiverende foranstaltninger, og om andre måder at gennemføre det forebyggende hjemmebesøg på, end ved besøg i hjemmet.
Ministeren har endnu ikke fastsat regler, men af bemærkningerne til lovforslaget er rammerne for indsatsen beskrevet lidt nærmere – f.eks., at tilbuddet kan være i form af invitation til et kollektivt arrangement – invitationen skal gives ved direkte henvendelse til den enkelte borger – og der skal gøres opmærksom på, at såfremt borgeren i stedet for at deltage i arrangementet ønsker et forebyggende hjemmebesøg, så er det muligt.
Formålet med lovændringen er, at:
· skabe rum for, at kommunerne kan målrette de forebyggende hjemmebesøg i forhold til særlige risikogrupper, da der er klare sociale forskelle i forekomsten og fordelingen af sundhed og sygelighed i ældrebefolkningen.
· samle ressourcerne og sikre, at svage og udsatte borgere under 80 år får et tilbud om forebyggende hjemmebesøg.
I oplæg til Slagelse Kommunes nye kvalitetsstandard foreslås indsatsen tilrettelagt således
· borgere på 75 år får som hidtil, et brev med tilbud om deltagelse i et kollektivt arrangement eller et hjemmebesøg
· borgere på 80 år og fra 83 år får som hidtil, et brev med dato og tid for et hjemmebesøg én gang om året – eventuelt suppleret med invitation til et kollektivt arrangement
· borgere på 81 og 82 år får et brev med tilbud om deltagelse i et kollektivt arrangement eller et hjemmebesøg
· borgere på 65 år og derover, der har mistet deres partner, får et brev med tilbud om et hjemmebesøg
· borgere på 65 år og derover, der er i en vanskelig livssituation, kan henvende sig om hjemmebesøg
· borgere i aldersgruppen 65 år og derover, der er i særlig risiko for at få nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne vil blive tilbudt at deltage i aktiviteter i aktivitetscentrene og/eller aktiviteter, der vil blive etableret i nærmiljøer/boligområder.
Ved kontakt med borgerne – specielt ved besøgene til 75 årige og 80 årige – vurderes, om der er brug for besøg oftere end hvert år eller brug for anden form for indsats.
Der vil i løbet af året blive igangsat tilbud i nærmiljøer/boligområder – ligesom både de forskellige fagområder i kommunalt regi og foreninger/boligforeninger vil blive inddraget i opsporing af sårbare ældre borgere.
En nærmere beskrivelse af tilrettelæggelsen af de forebyggende hjemmebesøg kan ses i vedhæftede forslag til kvalitetsstandard 2016.
Retligt grundlag
Servicelovens § 79a
Handlemuligheder
Det foreslås, at udvalget sender forslag til kvalitetsstandard 2016 i høring i Ældrerådet med høringsfrist den 21. marts 2016.
Vurdering
Det nye lovgrundlag understøtter kommunen i at fortsætte og styrke den sundhedsfremmende og forebyggende indsats for de sårbare borgere i aldersgruppen 65 år og derover.
Administrationen vurderer, at kvalitetsstandarden lever op til de nye forpligtelser i loven, og at den giver mulighed for at flytte ressourcer fra besøgene til ”de yngre” og ressourcestærke borgere til en mere specifik indsats til de mere sårbare ældre.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Udvalget sender forslag til ny kvalitetsstandard for de forebyggende hjemmebesøg i   
   høring i Ældrerådet.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 4. marts 2016:
Fraværende: 
Indstillingen tiltrådt af Sundheds- og Seniorudvalget.

10. Uddybende materiale om restarealet i forbindelse med ombygning af Skælskør Plejecenter (O)

10.   Uddybende materiale om restarealet i forbindelse med ombygning af Skælskør Plejecenter (O)

Sagsnr.: 330-2014-92083               Dok.nr.: 330-2016-95629                                            Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget har bedt om uddybende materiale om restarealet i forbindelse med ombygningen af Skælskør Plejecenter.
Baggrund
Som følge af planlægningen af det fremtidige Skælskør Plejecenter, er det aftalt, at en del af de eksisterende arealer ikke skal indgå i det fremtidige plejecenter. Arealerne betegnes restarealer, og den fremtidige funktion er endnu ikke fastlagt, men under overvejelse.
Udvalget udbad sig på mødet d. 3. februar 2016 under punktet om ” Restarealer i forbindelse med ombygningen af Skælskør Plejecenter (O)” yderligere oplysninger:
1. Udvalget ønsker et estimat for, hvad administrationen forventer at kunne spare, såfremt restarealet ikke anvendes.
2. Udvalget ønsker at kende til udgifterne ved de eksisterende lejemål.
3. Udvalget ønsker desuden orientering om dato for afholdelse af dialogmøde
Ad 1. Forventet besparelse
Administrationen gør opmærksom på, der er tale om ca. tal ud fra en nøgletalsberegning. Kommunale Ejendomme har lavet en overslagsberegning ud fra forskellen på fuld drift (tidligere oplyst 225.000 kr.) og en såkaldt minimal tomgangsdrift.
Tomgangsdriften kan være svær at skønne, men som hovedregel kan indvendig vedligehold, rengøring og 30 % af forbrugsafgifterne spares.
For restarealet er et estimat på forventet besparelse på ca. 122.500,-/år.
Ad 2. Udgifter ved eksisterende lejemål i Skælskør by
Bygningsadr.
Lejeudgift pr/år
Ejer
Lejer
BBR
(samlet areal)
Anvendelse
Bakkenborgvej 2A
137.020
Skælskør Ejendomme, Teglværksvej 2B, Skælskør
Center for Handicap og Psykiatri
239
Misbrugscenteret:
Cafe Backstage
Grendalsvej 44A
43.314
Landsforeningen LEV, Kløverprisvej 10B, Hvidovre
Center for Handicap og Psykiatri
36
 
Specialcenter Vest:
Serviceareal for personale
Næstvedvej 7A
111.925
Skælskør Bank, Algade 18, Skælskør
Center for Handicap og Psykiatri
209
Socialpsykiatrisk Center:
Værestedet Godthåb for sindslidende
Oveni lejeudgifterne skal lægges udgifter til bygningsdrift, dog normalt undtaget forsikring, ejendomsskat og udvendig vedligehold (kan afhænge af den enkelte lejekontrakt). Det vil svare til, at der oveni lejen skal lægges kr. 350,-/m2
Ad 3 Afholdelse af dialogmøde
Dialogmødet planlægges afholdt d. 26.4.16 kl. 17.00 – 18.30.
Formålet er at belyse og idéudvikle på mulighederne for restarealerne ved at inddrage de lokale borgeres og interessenters idéer og perspektiver.
Inputtene fra dialogmødet vil blive brugt fremadrettet i de videre (politiske) drøftelser omkring restarealets anvendelse.
Alle borgere er velkomne. Der vil være annoncering i lokalpressen og på hjemmesiden. Derudover vil der ske en skriftlig invitation til nedenstående ”organiserede” interessenter i lokalområdet:
Bruger-/Pårørenderåd - Centerrådet
Lokalråd
Foreninger i området – kultur, fritid, sociale
Ældreråd, Handicapråd, Ungeråd mv.
Skælskør Bykontor
Skælskør Erhvervsforening
Turistforeningen
Repræsentanter fra Center for Handicap og Psykiatri (som jf. overblikket over eksisterende kommunale lejemål i Skælskørområdet har flere lejemål).
Desuden inviteres Udvalget for Sundhed og Omsorg til at deltage for at få et indtryk af borgernes ideer.
De ideer der fremkommer på dialogmødet vil blive præsenteret for udvalget efterfølgende.
Retligt grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Intet at bemærke.
Vurdering
Intet at bemærke.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Intet at bemærke for nuværende.
Konsekvenser for andre udvalg
Administrationen gør opmærksom på, at nogle af lejemålene hører under andre fagudvalg.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 4. marts 2016:
Fraværende: 
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Steen Olsen (A) ser gerne, at dialogmødet afholdes en uge tidligere.

11. Anvendelse af fællesfaciliteterne omkring plejecenter Lützensvej (O)

11.   Anvendelse af fællesfaciliteterne omkring plejecenter Lützensvej (O)

Sagsnr.: 330-2016-12310               Dok.nr.: 330-2016-90745                                            Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
I forbindelse med etablering af et kommende asylcenter i Korsør (tidl. Sygehus) har udvalgsmedlem Frederik Pedersen (O) ønsket, at udvalget drøfter forholdene omkring Plejecenter Lützensvej og plejecenterets evt. fremtidige samarbejde med asylcenteret.
Baggrund
Udvalgsmedlem Frederik Pedersen (O) har anmodet om, at udvalget drøfter under hvilke omstændigheder, Plejecenter Lützensvej kan gøre de udendørsarealer tilgængelige for asylcenterets beboere.
Anledningen er, at Plejecenterlederen i Sjællandske (lørdag d. 6.2) blev citeret for at udtrykke en hensigt om at åbne plejecenterets have, der vil støde op til asylcenteret, for de kommende beboere på asylcenteret.
Retligt grundlag
Intet at bemærke
Handlemuligheder
Center for Sundhed og Omsorg gør opmærksom på, at Plejecentrenes udendørsarealer er en del af beboernes fællesfaciliteter, som beboerne derfor har bestemmelsesret over.
Såfremt andre – hvad enten det er beboere på asylcenter eller andre borgere – skal inviteres til at benytte disse fællesfaciliteter kan det kun ske efter inddragelse og positivt samtykke af beboerne og evt. disses værger.
Vurdering
Anvendelsen af fællesfaciliteterne på plejecentrene – herunder også udendørsarealerne – skal drøftes med de pågældende centres bruger-pårørende råd. At invitere gæster i fællesfaciliteterne kan kun ske efter forudgående positiv tilkendegivelse fra beboerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Intet at bemærke.
Konsekvenser for andre udvalg
Intet at bemærke
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Udvalget tager orientering til efterretning.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 4. marts 2016:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

12. Idræts- og Bevægelseskonference (O)

12.   Idræts- og Bevægelseskonference (O)

Sagsnr.: 330-2016-3713                 Dok.nr.: 330-2016-26247                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Kultur, Fritid og Turisme, Uddannelsesudvalget samt Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget for Kultur, Fritid og Turisme, Uddannelsesudvalget samt Sundheds og Seniorudvalget orienteres om afholdelse af en fælles konference på Musholm den 11. maj 2016 om Slagelse Kommunes idræts- og bevægelsesindsatser.
Baggrund
Center for Kultur og Fritid, Center for Sundhed og Omsorg og Center for Uddannelse planlægger en konference, der skal give viden om og inspirere til flere initiativer ift. idræt, bevægelse – og folkesundhedsområdet i det hele taget. Konferencen er eksternt rettet og selvfinansierende.
Formålet med konferencen er at:
· Give konferencedeltagerne konkret inspiration til at igangsætte lign. projekter i egen kommune/forening.
· Synliggøre Slagelse Kommunes arbejde med folkesundhed, idræt og bevægelse i endnu højere grad end det er tilfældet i dag.
I Slagelse Kommune er der siden 2010 blevet arbejdet målrettet med sundhedsinitiativer indenfor især idræts- og bevægelsesområdet på institutioner, skoler og i foreninger.
Siden Slagelse Kommune i 2014 indgik en partnerskabsaftale med Danmarks Idrætsforbund om at være rollemodelskommune i forhold til arbejdet med idræt og bevægelse på skoleområdet, har administrationen oplevet en massiv interesse fra kommuner, DIF, KL, Dansk Skoleidræt m.m. for de mange idræts- og bevægelsesprojekter, der er udviklet i løbet af de sidste 6 år.
Den konkrete anledning til at afholde konferencen er, at de tre centre oplever at få mange henvendelser fra eksterne (særligt forskellige kommunale enheder samt foreninger), der gerne vil have et indtryk af, hvordan vi arbejder med bevægelse/idræt/folkesundhed på tværs af de typiske kommunale ’skel’ (rent organisatorisk ml. centre/forvaltninger).
Målgruppen for konferencen er kommunale konsulenter, ledere og praktikere fra skole, fritids- og sundhedsområdet.
Der er sammensat et varieret program, hvor virksomhedsledere, praktikere og konsulenter fra Slagelse Kommune vil holde oplæg, der formidler erfaringer og resultater fra idræts- og bevægelsesindsatser, der er igangsat i kommunen. Desuden er en række oplægsholdere fra organisationer, som kommunen har samarbejdet med i løbet af de sidste par år, inviteret til at holde oplæg. Her kan nævnes DIF, Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, Gerlev Legepark, University College VIA og SDU.
Følgende temaer berøres på konferencen:
· Slagelse Kommunes politikker og strategier på folkesundheds-, idræts- og bevægelsesområdet
· Den åbne skole – samarbejde mellem skoler og idrætsforeninger
· Inklusion i idrætten – Hel Fritid, Bobu og Jump4Fun
· Certificeringer af bevægelsesinstitutioner
· Udeskoleprojekt
· Sundhed i Folkeskolen
· Kompetenceløft i idræt og bevægelse af lærere og pædagoger
· Integrationsfremmende idrætsindsatser i fritiden
· De aktive frikvarterer – Legeagenter
Konferencen afholdes i tråd med såvel Sundhedspolitikken som Idrætspolitikken.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det er administrations vurdering, at konferencen vil tiltrække mellem 150-200 deltagere. Desuden er det vurderingen, at konferencen og kommunikationsindsatsen i forbindelse med konferencen, vil bidrage til en omfattende positiv omtale af Slagelse Kommune.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det er målet, at konferencen er selvfinansierende via egenbetaling fra konferencedeltagerne
Pædagogisk Udvikling og Inklusion har stillet en underskudsgaranti ved færre end 150 tilmeldte.
Budget for konference
Ved 200 deltagere
· Lokaler og forplejning 450 kr. pr. person                                          90.000 kr.
· Oplægsholdere                                                                                16.000 kr.
· Pr. materiale inkl. FB annoncering og tilmeldingssystem.                  20.000 kr.  
· Kursusmateriale med tips og idéer (opsætning og tryk).                   10.000 kr.
· Diverse (skilte, navneskilte mv).                                                      5.000 kr.
I alt.                                                                                          141.000 kr.
· Indtægt ved deltagerbetaling (200 x 850 kr.)                                170.000 kr.
Ved 150 deltagere
· Lokaler og forplejning 450 kr. pr. person                                          67.500 kr.
· Oplægsholdere                                                                                16.000 kr.
· Pr. materiale inkl. FB annoncering og tilmeldingssystem.                  20.000 kr.  
· Kursusmateriale med tips og idéer (opsætning og tryk).                   10.000 kr.
· Diverse (skilte, navneskilte mv).                                                      5.000 kr.
I alt.                                                                                          118.500 kr.
· Indtægt ved deltagerbetaling (150 x 850 kr.)                                127.500 kr.
Ved 100 deltagere
· Lokaler og forplejning 450 kr. pr. person                                          45.000 kr.
· Oplægsholdere                                                                                16.000 kr.
· Pr. materiale inkl. FB annoncering og tilmeldingssystem.                  20.000 kr.  
· Kursusmateriale med tips og idéer (opsætning og tryk).                   10.000 kr.
· Diverse (skilte, navneskilte mv).                                                      5.000 kr.
I alt.                                                                                            96.000 kr.
· Indtægt ved deltagerbetaling (100 x 850 kr.)                                  85.000 kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne fra Kultur, Fritid og Borgerservice, Center for Uddannelse og Center for Sundhed og Omsorg indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  ingen
Til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  Johnny Persson (V), Niels Christian Nielsen (A)
Til orientering.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 4. marts 2016:
Fraværende: 
Taget til efterretning.