6. Hjælpemiddelområdet - serviceniveau og sagsbehandlingsfrister (B)
6. Hjælpemiddelområdet - serviceniveau og sagsbehandlingsfrister (B)
Sagsnr.: 330-2016-27197 Dok.nr.: 330-2016-211075 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte fremtidigt serviceniveau og
sagsbehandlingsfrister på Hjælpemiddelområdet.
Baggrund
Status på Hjælpemiddelområdet 2016:
Hjælpemiddelområdet er opdelt i to personalegrupper:
Genbrugshjælpemidler og kropsbårne (personlige) hjælpemidler:
Nærværende sagsfremstilling fokuserer på området
Genbrugshjælpemidler:
· Genbrugshjælpemidler, forbrugsgoder og boligindretning (bl.a.
plejesenge, trykaflastende puder og madrasser, lifte, toiletbadestole,
rollatorer, kørestole, el-scootere, tilpasning af boliger m.m.).
Hjælpemiddelområdet har igennem de seneste år været under et
stadigt stigende pres for at kunne fastholde serviceniveauet og de politisk
fastsatte sagsbehandlingstider som følge af, at antallet af ansøgninger til
området er steget år for år.
For at imødegå det stigende antal ansøgninger har
Hjælpemiddelområdet kontinuerligt arbejdet med at ressourceoptimere og
effektivisere sagsbehandlingen/arbejdsgange, herunder via IT-systemer for at
imødekomme digitaliseringsstrategien, og for at kunne følge med og leve op til
det fastsatte serviceniveau. Området gennemførte tilbage i 2009 et LEAN-forløb;
og i de seneste år har området flere gange foretaget omorganiseringer for også
at tilpasse sig nye opgaver afledt af strukturelle ændringer; bl.a.
Sundhedsaftalen. Sideløbende har der været arbejdet på at flytte opgaver til
andre aktører (hjemmepleje og Slagelse Sygehus), der med
selvbetjeningsløsninger har adgang til at bestille gængse hjælpemidler, bl.a.
ifm borgers udskrivelse fra sygehus til eget hjem.
På trods af ovennævnte tiltag og kontinuerlig fokus på
ressourceoptimering kan Hjælpemiddelområdet med den nuværende
personalenormering, som situationen er nu, ikke overholde den politisk
fastsatte sagsbehandlingstid på ”øvrige ansøgninger,” hvor sagsbehandlingstiden
er fastsat til 65 hverdage.
Nye teknologier har dertil i de senere år ændret og udviklet
sortimentet af ”hjælpemidler” i en sådan grad, at området er mere komplekst og
stiller større krav til terapeuternes viden og faglighed på visse hjælpemidler
målt i forhold til tidligere.
Fakta:
Genbrugshjælpemidler:
Personalenormering: 12,92 fuldtid sagsbehandlende
terapeuter; i alt 15 medarbejdere. Normeringen har været uændret siden 2011.
Udviklingen i antallet af ansøgninger i.t. 2012 – 2015/16:
Indkomne ansøgninger: | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 3 mdr./2016* |
Genbrugshjælpemidler | 8.159 | 8.352 | 8.501 | 8.847 | 2.318/9.272 |
Heraf behandlet akut/semi
akut, (inkl. APV-sager) | 7.507 | 7.684 | 7.837 | 8.092 | 2.146/8.574 |
Sager behandlet akut/semi
akut udgør i % på genbrugsområdet. | 91% | 92% | 92% | 91,5 | |
*2016; indkomne ansøgninger 3
mdr. i.t. 1.1. – 31.3.2016 / 2016 estimeret forventet antal 2016
Sagsmængden er i perioden 2012 til 2015 steget med 8,4 %.
I perioden 2007 til 2015 er antallet af ansøgninger steget
med 34 % svarende til 2.252 ansøgninger. (Antallet udgjorde 6.595 ansøgninger i
2007).
Tendensen med fortsat stigning i antallet af ansøgninger ser
ikke ud til at ændre sig i år 2016; målt på antallet af de indkomne ansøgninger
i de 3 første måneder i 2016 kan der i forhold til 2015 forventes ca. 400 flere
ansøgninger i 2016.
Sagsbehandlingstider:
Som det fremgår af tabellen ovenfor, har antallet af
ansøgninger om genbrugshjælpemidler været stigende år for år.
Området presses af, at flere borgere har behov for
hjælpemidler – og hurtigere udskrivninger fra sygehuset betyder, at borgerne i
stigende grad har brug for hjælpemidler, når de udskrives til eget hjem.
En stadig større andel af ansøgningerne (92%) bliver akut
sagsbehandlet og afgjort; herunder APV hjælpemidler (plejesenge, lifte,
bækkenstole m.m.), som skal bevilges/leveres som en forudsætning for, at
hjemmeplejen kan varetage opgaver med plejekrævende borgere i hjemmene.
Sagsbehandlingsfrister på Hjælpemiddelområdet -
Genbrugshjælpemidler:
Akutte ansøgninger – sagsbehandlingstid 2 hverdage
Hjælpemidler, der skal sikre borgeren eller hjemmehjælperen
en nødvendig og sikkerhedsmæssig forsvarlig pleje.
Ekspeditionssager – sagsbehandlingstid 10 hverdage
Hjælpemidler, der kompenserer for manglende eller nedsat
funktionsevne, f.eks. sengeklodser, toiletforhøjer, badebænk.
Ansøgninger om rollatorer – sagsbehandlingstid 20
hverdage
Rollatorer, der kræver særlig tilpasning.
Øvrige hjælpemiddelsager – sagsbehandlingstid 65 hverdage
(ventelistesager)
Sager, der ikke er akutte eller kræver længere
sagsbehandlingstid; f.eks. el-kørestole, el-scootere, særlig boligindretning.
Gældende for alle ansøgninger er, at de vurderes og
sagsbehandles ud fra en konkret individuel vurdering i forhold til den
væsentlige funktionsnedsættelse – og om der er særlige forhold, der skal tages
hensyn til.
Ventelistesager:
Det er med den nuværende personalenormering ikke muligt at
overholde de politisk fastsatte sagsbehandlingstider på ventetidssagerne
”øvrige ansøgninger,” hvor sagsbehandlingsfristen er fastsat til 65 hverdage.
Der er p.t. 40 sager, der har overskredet ventetiden; – og en fokuseret
prioritering på disse ventelistesager holder kun kortvarigt, idet området
konstant må allokere ressourcer til de akutte sager for at kunne følge med og
dermed overholde de korte sagsbehandlingsfrister på de hjælpemidler, som
borgerne har brug for her og nu.
I 2014 var der 664 sager svarende til 8 % af de indkomne
ansøgninger, som blev vurderet ”ikke akutte” og var på venteliste. I 2015 var
antallet 755 ansøgninger vurderet som værende ”ikke akutte” og deraf med en
sagsbehandlingstid på op til 65 hverdage.
I 2016 er forventningen, at der vil være ca. 800
ansøgninger/sager på venteliste.
Retligt
grundlag
Lov om social service §§ 112-116
Slagelse Kommunes serviceniveau – fastsat i.h.t.
Retssikkerhedslovens § 3:
Sundheds- og Omsorgsudvalget vedtog på dets møde den 25. maj
2011 de nuværende sagsbehandlingsfrister, der trådte i kraft 1. juni 2011.
Handlemuligheder
Administrationen vurderer afledt situationen, at Udvalget må
tage stilling til serviceniveauet; herunder hvorvidt den gældende
sagsbehandlingsfrist på 65 hverdage for ”øvrige sager” skal fastholdes eller
ændres:
Der er følgende muligheder:
1) Sagsbehandlingsfristen
på 65 hverdage for ”øvrige sager” fastholdes. (sv.t. max. 13 uger).
Forudsætningen herfor er, at Udvalget samtidig træffer beslutning om, at
Hjælpemiddelområdet tilføres personaleressourcer ved opnormering 2,5 stilling
(2 sagsbehandlende terapeuter og 0,5 medarbejder til afledt drift)
2) Sagsbehandlingsfristen
for ”øvrige sager” ændres til 100 hverdage (sv.t. max. 20 uger).
Nuværende personalenormering 12,92 fastholdes.
Alternative muligheder: ændret serviceniveau og sagsbehandlingsfrister:
Såfremt Udvalget ønsker at fastsætte en kortere
sagsbehandlingsfrist på ”øvrige sager,” er der følgende muligheder, som
ligeledes vil forudsætte, at Hjælpemiddelområdet tilføres ekstra personale ved
opnormering af den nuværende normering på 12,92 medarbejdere.
3) Sagsbehandlingsfristen
for ”øvrige sager” fastsættes til 45 hverdage (sv.t. max. 9 uger).
Forudsætter at Hjælpemiddelområdet skal tilføres ekstra personale ved
opnormering 3,5 stilling (3 sagsbehandlende terapeuter og 0,5 medarbejder til
afledt drift).
4) Sagsbehandlingsfristen
for ”øvrige sager” fastsættes til 25 hverdage (sv.t. max. 5 uger).
Forudsætter at Hjælpemiddelområdet skal tilføres ekstra personale ved
opnormering 4,5 stilling (4 sagsbehandlende terapeuter og 0,5 medarbejder til
afledt drift).
Vurdering
På trods af flere iværksatte tiltag og kontinuerlig fokus på
ressourceoptimering kan Hjælpemiddelområdet med den nuværende
personalenormering, som situationen er nu, ikke overholde den politisk
fastsatte sagsbehandlingstid på ”øvrige ansøgninger,” hvor sagsbehandlingstiden
er fastsat til 65 hverdage.
Administrationen vurderer, at Hjælpemiddelområdet har behov
for en opnormering på 2,5 stilling omsat i 2 sagsbehandlende terapeuter samt
0,5 medarbejder til afledt drift (håndtering af ekspeditionssager,
reparationssager, hjemkaldelser m.m.); som en forudsætning for, at den politisk
fastsatte sagsbehandlingstid på 65 hverdage på ”øvrige ansøgninger,” kan
overholdes
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Løn- og afledte personaleudgifter ved opnormering af 2,5
stilling (2 sagsbehandlende terapeuter og 0,5 medarbejder til afledt drift) i
Hjælpemiddelområdet; kr. 1,25 mio.kr.
Administrationen foreslår, at udgiften 1,25 mio. kr. i 2016
og i overslagsårene finansieres inden for Center for Sundhed og Omsorgs
budgetramme; konkret ved en budgetomplacering fra politikområde 7.01 Pleje og
Omsorg; Innovationspulje (under centerchefens enhed) til politikområde 7.02
Sundhed og Forebyggelse; Myndighed - Hjælpemiddelområdet.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | 07.01 | -1,25 | -1,25 | -1,25 | -1,25 |
Drift | 07.02 | 1,25 | 1,25 | 1,25 | 1,25 |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | | | | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.
at Udvalget træffer beslutning om serviceniveau, herunder
sagsbehandlingsfrister på Hjælpemiddelområdet.
2.
at Udvalget fastholder serviceniveauet med de nuværende
sagsbehandlingsfrister (65 hverdage på ”øvrige ansøgninger”), og at
Hjælpemiddelområdet tilføres en opnormering på 2,5 stilling for at kunne
fastholde serviceniveauet.
3.
at Finansieringen 1,25 mio. kr. i 2016 og i overslagsårene til opnormering
2,5 stilling i Hjælpemiddelområdet sker ved en budgetomplacering af beløbet fra
politikområdet 7.01 Pleje og Omsorg; Innovationspulje (under centerchefens
enhed) til politikområdet 7.02 Sundhed og Forebyggelse; Myndighed –
Hjælpemiddelområdet. Finansieringen afholdes derved inden for Center for
Sundhed og Omsorgs budgetramme.
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 3. maj 2016:
Fraværende:
Kurt Rasmussen (A)
Indstillingerne følges.
Udvalget ser gerne, i forbindelse med imødekommelse af
indstillingen, at der fortsat arbejdes fokuseret med lean-tankegangen og kompetenceudvikling.
Da serviceniveauet fastholdes, ser udvalget ikke anledning
til at videresende sagen til høring i Ældrerådet.