Sundheds- og Seniorudvalget (2014-2017) – Referat – 3. maj 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-1457                 Dok.nr.: 330-2016-199477                                       Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 3. maj 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Godkendt.

2. Orientering fra udvalgets medlemmer og fra Center for Sundhed og Omsorg (O)

2.     Orientering fra udvalgets medlemmer og fra Center for Sundhed og Omsorg (O)

Sagsnr.: 330-2016-1810                 Dok.nr.: 330-2016-199057                                       Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra udvalgets formand
2. Orientering fra udvalgets medlemmer
3. Orientering fra Center for Sundhed og Omsorg
3.1 Overholdelse af tidsplan, ombygning af Skælskør Plejecenter – Anmodning om optagelse på kommende udvalgsmøde.
3.2. Værdiansættelse af grund Skælskør Plejecenter, jfr. bilag 4.
3.3. Sociale klausuler, jfr. bilag 5-9
3.4. Valg af totalrådgiver i f.m. ombygning af Skælskør Plejecenter, jfr. bilag 10
4. Orientering fra Center for Børn og Familie - Sundhedstjeneste og Tandpleje
Der foreligger følgende punkt til orientering fra Center for Sundhed og Omsorg, jfr. bilag 1:
3. a)
Pressemeddelelse
3. b)
§ 129 SL - Flytninger uden samtykke 01.01.16 – 31.03.16 – 1. kvartal 2016.
3. c)
Klageopgørelse for 1. kvartal – 2016 - Ankestyrelsen.
3. d)
Projekt "Designing Your Life"
3. e)
Status på ventelisteopgørelse og ledige ældre-, pleje, og demensboliger pr. 15.4.2016 jf. bilag 2.
3. f)
Sags- og mødeoversigt for Sundheds- og Seniorudvalget pr. 3. maj 2016, jfr. bilag 3.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget tager orienteringerne til efterretning
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 3. maj 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Ad 1.
Udvalgsformanden har modtaget henvendelse fra Ældrerådet angående ønsket om høringssvar på flere af punkterne på dagsordenen. Ældrerådets bemærkninger vil indgå i drøftelserne af de enkelte punkter.
Der følges op på den forestående deltagelse i KL`s Social- og Sundhedspolitiske Forum på næste udvalgsmøde.
Ad 2.
På kommende udvalgsmøde ønsker udvalget at drøfte kommunens nyligt indgåede leasingaftale af biler.
Udvalget ønsker på kommende udvalgsmøde at drøfte serviceringen af Ældrerådet med henblik på telefoni og kontorhold.
Udvalget ønsker på kommende udvalgsmøde at drøfte navneændring af Motalavej i forhold til ændring af adresse for Plejecenteret Solbakken. At der udarbejdes et forslag til anbefaling til Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget.
Ad 3.
Centerchefen for Sundhed og Omsorg orienterede om, at bygherre meddeler, at tidsplanen holder for ombygning af Skælskør Plejecenter (dvs. med angivelse af indflytningsklare boliger fra den 1.5.2018).
Steen Olsen (A) udtrykker utilfredshed med forskydelse i tidsplanen, herunder information til udvalget.
Ad. 4.
Der ses positive resultater af den særlige indsats i forhold til behandling af overvægtige børn og unge. Indsatsen sker i et samspil mellem Folkesundhed og Sundhedstjenesten.
"Rejsehold i seksuel sundhed" har, i forlængelse af den landsdækkende drøftelse af unges brug af sociale medier og fremvisning af personlige billeder, taget temaet med i deres undervisning. Formålet er at skabe grundlag for et bevidst valg fra den unges side.
Udvalget ønsker planlagt et dialogmøde med Ældrerådet en onsdag i efteråret.
Orienteringen tages til efterretning.

3. Budgetopfølgning pr. ultimo marts 2016 for Sundheds- og Seniorudvalget (B)

3.     Budgetopfølgning pr. ultimo marts 2016 for Sundheds- og Seniorudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2016-24897               Dok.nr.: 330-2016-214044                                       Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved udgangen af marts 2016.
Sundheds- og Seniorudvalget skal behandle budgetopfølgningen, hvorefter den indgår i den samlede opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Der er foretaget økonomisk opfølgning med udgangen af marts 2016. Opfølgning indeholder et skøn over udvalgets samlede regnskabsresultat for 2016 på drift og anlæg.
Totalt set forventes Sundheds- og Seniorudvalget at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på ca. 2,8 mio. kr. og et mindre forbrug på anlæg i størrelsesordenen ca. 19 mio. kr. i 2016. 
Det bemærkes, at overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2015 til 2016, som blev godkendt af Byrådet den 29. marts 2016, er indeholdt i det korrigerede budget.
Drift
Foregående års erfaring viser, at det er meget komplekst at foretage et retvisende skøn over forventet regnskabsresultat på et så tidligt tidpunkt af året som udgangen af marts. Der er en række områder, som ikke afregnes måned for måned, der er således på nuværende tidspunkt ikke et reelt billede af udviklingen i 2016.
Der er enkelte områder, hvor udviklingen følges særligt tæt, idet de i 2015 viste en stigende tendens, med deraf merforbrug ved årets udgang. Det drejer sig om hjælpemiddelområdet samt betalinger til regionen; primært vedrørende vederlagsfri fysioterapi samt aktivitetsbestemt medfinansiering. Disse områder er kendetegnet ved, at kommunen har meget lille styringsmulighed og dermed ringe indflydelse på udgiftsudviklingen, idet bevillingskompetencen ligger hos andre end kommunen.
Anlæg
På Velfærdsteknologi forventes et mindre forbrug i 2016 på ca. 3 mio. kr. hvilke skal anvendes i 2017 til videre implementering af projekter som påbegyndes i 2016. Derudover skal den største del af bevillingen vedrørende ombygning af Skælskør Plejecenter først anvendes i 2017. Endeligt skal bemærkes, at anlægsregnskabet vedrørende Blomstergården pt. ikke er aflagt, det præcise regnskabsresultat kendes derfor ikke, hvorfor der fremkommer en teknisk foreløbig afvigelse under dette i bilag 2.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I kommunens kasse- og regnskabsregulativ bilag 2 er der fastsat regler om, at der gennemføres 3 årlige budgetopfølgninger pr. ultimo marts, juni og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Konkret er der behov for enkelte bevillingsmæssige korrektioner:
· Der søges om konvertering af 0,6 mio. kr. fra drift til anlæg, samt anlægsbevilling, til etablering af nyt ventilationsanlæg i storkøkkenet Hashøj. Anlægsbevillingen kan finansieres inden for Sundheds- og Seniorudvalgets samlede budgetramme af overførte midler fra 2015 under Centerchefens område (ledelse), reserveret til imødegåelse af øget aktivitet
· I forbindelse med den netop gennemførte omorganisering af det administrative personale, skal der flyttes budget fra hjemme- og sygepleje, træning, plejecentre og centralt i Center for Sundhed og Omsorg m.fl. til Administrativ Service samt til centralt i Center for Sundhed og Omsorg. Den tilsvarende omplacering skal nu ske for 2016 samt budgetoverslagsårene. Beløbet svarer til de pågældende medarbejderes faktiske løn samt følgeudgifter. I alt kr. 7,045 mio. kr. inkl. årligt i 2016 samt budgetoverslagsårene.
Vurdering
Det anbefales, at budgetopfølgningen ultimo marts 2016 godkendes.
Alle områder følges tæt og status afrapporteres næste gang i forbindelse af halvårsregnskabet, som forelægges på udvalgets møde i august.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
7.01
-600
 
 
 
Anlæg
7.01
600
 
 
 
Drift
7.01
-7.045
-7.045
-7.045
-7.045
Drift
7.01
7.045
7.045
7.045
7.045
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Sundheds og Omsorgschefen indstiller,
1.   at  Budgetopfølgningen ultimo marts 2016 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.   at  der konverteres 0,6 mio. kr. fra drift (enhed 32010, sted 532001) til anlæg vedrørende nyt ventilationsanlæg til køkkenet i Hashøj samt at der gives en anlægsbevilling på 0,6 mio. kr.
3.   at  der foretages budgetomplaceringer ifm. Administrativ Service samt administrative omorganiseringer på i alt 7,045 mio. kr.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 3. maj 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Indstillingerne følges.

4. Oplæg til Værdighedspolitik (B)

4.     Oplæg til Værdighedspolitik (B)

Sagsnr.: 330-2016-936                   Dok.nr.: 330-2016-221654                                       Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Godkendelse af udkast til Værdighedspolitik.
Baggrund
I februar 2016 blev vedtaget ændring af Lov om social service, hvorefter alle kommuner skal udarbejde en Værdighedspolitik for ældreplejen hver 4. år (første år i den kommunale valgperiode), første gang 2016.
Formålet med loven er, at styrke kommunernes arbejde med en mere værdig ældrepleje. De kommunale værdighedspolitikker skal udgøre den overordnede værdimæssige ramme for den enkelte kommunalbestyrelses prioriteringer i ældreplejen.
Lovens krav er, at Værdighedspolitikken skal være vedtaget af Byrådet og offentliggjort senest 1. juli 2016, sammen med en beskrivelse af udmøntningen i 2016. Dette er ligeledes forudsætningen for modtagelse af midler fra Værdighedspuljen.
Retligt grundlag
Finansloven for 2016 samt ændring til Lov om social service.
Handlemuligheder
Lovens formål er som nævnt, at Værdighedspolitikken skal udgøre den overordnede værdimæssige ramme for kommunens prioriteringer i ældreplejen. Det betyder, at Værdighedspolitikken vil udgøre den overordnede værdimæssige ramme for Center for Sundhed og Omsorgs arbejde inden for de områder, der er omfattet af Lov om social service.  
Byrådet besluttede tilbage i december 2012, at fagudvalg fremadrettet kan arbejde med 2-4 politikker, for derved at skabe et mere ensartet koncept i kommunen.
I efteråret 2015 vedtog Byrådet den tværgående Sundhedspolitik. Nu følger den nye overordnede værdimæssige ramme i form af Værdighedspolitikken for Center for Sundhed og Omsorgs øvrige områder. Det kan herefter give god mening, hvis udvalgets øvrige politisk vedtagne retningstilkendegivelser og mål benævnes ”Strategier” med reference til Værdighedspolitikkens rammesætning. Strategierne vil derefter udgøre ”oversættelsen” eller operationaliseringen af Værdighedspolitikken på de enkelte opgaveområder.
Sundheds- og Seniorudvalget har herefter mulighed for, at vedtage en række strategier for de enkelte områder, alle med reference til værdirammen i Værdighedspolitikken.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter oplæg til ny Værdighedspolitik og godkender denne. Derefter sendes Værdighedspolitikken til høring i Ældrerådet.
Værdighedspolitikken forelægges til godkendelse på Byrådets møde den 30. maj 2016. Ældrerådets høringssvar vedlægges sagen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter indhold af Værdighedspolitikken og godkender denne, hvorefter den forelægges til Byrådets endelige godkendelse
2.    at Sundheds- og Seniorudvalget sender Værdighedspolitikken til høring i Ældrerådet
3.    at Sundheds- og Seniorudvalget godkender, at benævnelsen strategi anvendes for udvalgets retningstilkendegivelser og mål, med reference til Værdighedspolitikken.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 3. maj 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Indstillingerne følges med følgende bemærkninger:
Udvalget orienteres løbende om den konkrete udmøntning af midlerne - særligt i forhold til, hvordan midlerne reelt bruges til de politisk valgte indsatsområder. Endvidere at der følges op på de opnåede resultater.
Udvalget kvitterer for Ældrerådets bemærkninger og involvering i tilblivelsen af værdighedspolitikken- og indsatserne, men ønsker, med arbejdsprocessen in mente, samt tidspresset, at videresende værdighedspolitikken til godkendelse i Byrådet. Ældrerådets høringssvar vil indgå som grundlag for drøftelsen i Byrådet.

5. Model for udmøntning og tildeling af § 18-midler (B)

5.     Model for udmøntning og tildeling af § 18-midler (B)

Sagsnr.: 330-2014-21328               Dok.nr.: 330-2016-196705                                       Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte model for udmøntning af § 18-midler (tilskud til frivilligt socialt arbejde) gældende fra 2017 og frem.
Baggrund
Udvalget besluttede d. 4.3.2016, at ændre den eksisterende model for udmøntning af § 18-midler med afsæt i:
· Politisk deltagelse i indstillingsgruppen
· Udviklingspuljen nedlægges
· De 2-årige midler reduceres væsentligt, således at man primært kan søge 1-årigt tilskud.
· Indarbejdelse af, at man som udgangspunkt ikke giver midler til organisationer/foreninger, der ikke er forankret lokalt i Slagelse Kommune.
· Udvalget vil tage konkret stilling til, om der skal tildeles midler - såfremt der er organisationer/foreninger, der ikke er lokalt forankret.
· Opmærksomhed på, at den samme forening ikke tildeles midler fra flere udvalg samtidig
Sammen med erfaringer fra de foregående års udmøntning er der udarbejdet en model for udmøntning af midler gældende fra 2017. Modellen fremgår af bilaget.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalget kan;
1) Drøfte oplægget til model og angive eventuelle ønsker til ændringer.
2) Drøfte oplægget til model og godkende denne med virkning i forbindelse med udmøntning af midler for 2017.
Vurdering
Det vurderes at modellen - med udgangspunkt i udvalgets ønsker samt under hensyntagen til erfaringerne fra de seneste års udmøntning - vil være en realistisk, effektiv og fair model for udmøntning af § 18-midlerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgettet for § 18-midlerne kendes først efter den endelige budgetvedtagelse. De seneste år har det samlede beløb været ca. 1,7 mio. kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Udvalget udpeger de politiske repræsentanter, som skal indgå i Indstillingsgruppen.
2.    at Udvalget drøfter og godkender modellen.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 3. maj 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Udvalgsformanden orienterede om Ældrerådets interesse i sagen, som udvalget kvitterer for. Udvalget finder ikke anledning til at sende oplægget i høring i Ældrerådet, men vil gerne drøfte, også dette tema løbende med Ældrerådet på det planlagte dialogmøde.
Udvalget ønsker at "flygtninge" under "Eksempler på frivilligt socialt arbejde" udgår.
Udvalget ønsker, at 2 udvalgsmedlemmer deltager i indstillingsgruppen. Steen Olsen (A) og Frederik Pedersen (O) er valgt til indstillingsgruppen.
Indstillingerne følges.

6. Hjælpemiddelområdet - serviceniveau og sagsbehandlingsfrister (B)

6.     Hjælpemiddelområdet - serviceniveau og sagsbehandlingsfrister  (B)

Sagsnr.: 330-2016-27197               Dok.nr.: 330-2016-211075                                       Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte fremtidigt serviceniveau og sagsbehandlingsfrister på Hjælpemiddelområdet.
Baggrund
Status på Hjælpemiddelområdet 2016:
Hjælpemiddelområdet er opdelt i to personalegrupper: Genbrugshjælpemidler og kropsbårne (personlige) hjælpemidler:
Nærværende sagsfremstilling fokuserer på området Genbrugshjælpemidler:
· Genbrugshjælpemidler, forbrugsgoder og boligindretning (bl.a. plejesenge, trykaflastende puder og madrasser, lifte, toiletbadestole, rollatorer, kørestole, el-scootere, tilpasning af boliger m.m.).
Hjælpemiddelområdet har igennem de seneste år været under et stadigt stigende pres for at kunne fastholde serviceniveauet og de politisk fastsatte sagsbehandlingstider som følge af, at antallet af ansøgninger til området er steget år for år.
For at imødegå det stigende antal ansøgninger har Hjælpemiddelområdet kontinuerligt arbejdet med at ressourceoptimere og effektivisere sagsbehandlingen/arbejdsgange, herunder via IT-systemer for at imødekomme digitaliseringsstrategien, og for at kunne følge med og leve op til det fastsatte serviceniveau. Området gennemførte tilbage i 2009 et LEAN-forløb; og i de seneste år har området flere gange foretaget omorganiseringer for også at tilpasse sig nye opgaver afledt af strukturelle ændringer; bl.a. Sundhedsaftalen. Sideløbende har der været arbejdet på at flytte opgaver til andre aktører (hjemmepleje og Slagelse Sygehus), der med selvbetjeningsløsninger har adgang til at bestille gængse hjælpemidler, bl.a. ifm borgers udskrivelse fra sygehus til eget hjem.
På trods af ovennævnte tiltag og kontinuerlig fokus på ressourceoptimering kan Hjælpemiddelområdet med den nuværende personalenormering, som situationen er nu, ikke overholde den politisk fastsatte sagsbehandlingstid på ”øvrige ansøgninger,” hvor sagsbehandlingstiden er fastsat til 65 hverdage.
Nye teknologier har dertil i de senere år ændret og udviklet sortimentet af ”hjælpemidler” i en sådan grad, at området er mere komplekst og stiller større krav til terapeuternes viden og faglighed på visse hjælpemidler målt i forhold til tidligere. 
Fakta:
Genbrugshjælpemidler:
Personalenormering: 12,92 fuldtid sagsbehandlende terapeuter; i alt 15 medarbejdere. Normeringen har været uændret siden 2011.
Udviklingen i antallet af ansøgninger i.t. 2012 – 2015/16:
Indkomne ansøgninger:
2012
2013
2014
2015
3 mdr./2016*
Genbrugshjælpemidler
8.159
8.352
8.501
8.847
2.318/9.272
Heraf behandlet akut/semi akut,
(inkl. APV-sager)
7.507
7.684
7.837
8.092
2.146/8.574
Sager behandlet akut/semi akut udgør i % på genbrugsområdet.
91%
92%
92%
91,5
 
*2016; indkomne ansøgninger 3 mdr. i.t. 1.1. – 31.3.2016 / 2016 estimeret forventet antal 2016
Sagsmængden er i perioden 2012 til 2015 steget med 8,4 %.
I perioden 2007 til 2015 er antallet af ansøgninger steget med 34 % svarende til 2.252 ansøgninger. (Antallet udgjorde 6.595 ansøgninger i 2007).
Tendensen med fortsat stigning i antallet af ansøgninger ser ikke ud til at ændre sig i år 2016; målt på antallet af de indkomne ansøgninger i de 3 første måneder i 2016 kan der i forhold til 2015 forventes ca. 400 flere ansøgninger i 2016.
Sagsbehandlingstider:
Som det fremgår af tabellen ovenfor, har antallet af ansøgninger om genbrugshjælpemidler været stigende år for år.
Området presses af, at flere borgere har behov for hjælpemidler – og hurtigere udskrivninger fra sygehuset betyder, at borgerne i stigende grad har brug for hjælpemidler, når de udskrives til eget hjem.
En stadig større andel af ansøgningerne (92%) bliver akut sagsbehandlet og afgjort; herunder APV hjælpemidler (plejesenge, lifte, bækkenstole m.m.), som skal bevilges/leveres som en forudsætning for, at hjemmeplejen kan varetage opgaver med plejekrævende borgere i hjemmene. 
Sagsbehandlingsfrister på Hjælpemiddelområdet - Genbrugshjælpemidler:
Akutte ansøgninger – sagsbehandlingstid 2 hverdage
Hjælpemidler, der skal sikre borgeren eller hjemmehjælperen en nødvendig og sikkerhedsmæssig forsvarlig pleje.
Ekspeditionssager – sagsbehandlingstid 10 hverdage
Hjælpemidler, der kompenserer for manglende eller nedsat funktionsevne, f.eks. sengeklodser, toiletforhøjer, badebænk.
Ansøgninger om rollatorer – sagsbehandlingstid 20 hverdage
Rollatorer, der kræver særlig tilpasning.
Øvrige hjælpemiddelsager – sagsbehandlingstid 65 hverdage (ventelistesager)
Sager, der ikke er akutte eller kræver længere sagsbehandlingstid; f.eks. el-kørestole, el-scootere, særlig boligindretning.
Gældende for alle ansøgninger er, at de vurderes og sagsbehandles ud fra en konkret individuel vurdering i forhold til den væsentlige funktionsnedsættelse – og om der er særlige forhold, der skal tages hensyn til.
Ventelistesager:
Det er med den nuværende personalenormering ikke muligt at overholde de politisk fastsatte sagsbehandlingstider på ventetidssagerne ”øvrige ansøgninger,” hvor sagsbehandlingsfristen er fastsat til 65 hverdage. Der er p.t. 40 sager, der har overskredet ventetiden; – og en fokuseret prioritering på disse ventelistesager holder kun kortvarigt, idet området konstant må allokere ressourcer til de akutte sager for at kunne følge med og dermed overholde de korte sagsbehandlingsfrister på de hjælpemidler, som borgerne har brug for her og nu.
I 2014 var der 664 sager svarende til 8 % af de indkomne ansøgninger, som blev vurderet ”ikke akutte” og var på venteliste. I 2015 var antallet 755 ansøgninger vurderet som værende ”ikke akutte” og deraf med en sagsbehandlingstid på op til 65 hverdage.
I 2016 er forventningen, at der vil være ca. 800 ansøgninger/sager på venteliste.
Retligt grundlag
Lov om social service §§ 112-116
Slagelse Kommunes serviceniveau – fastsat i.h.t. Retssikkerhedslovens § 3:
Sundheds- og Omsorgsudvalget vedtog på dets møde den 25. maj 2011 de nuværende sagsbehandlingsfrister, der trådte i kraft 1. juni 2011.
Handlemuligheder
Administrationen vurderer afledt situationen, at Udvalget må tage stilling til serviceniveauet; herunder hvorvidt den gældende sagsbehandlingsfrist på 65 hverdage for ”øvrige sager” skal fastholdes eller ændres:
Der er følgende muligheder:
1) Sagsbehandlingsfristen på 65 hverdage for ”øvrige sager” fastholdes. (sv.t. max. 13 uger). Forudsætningen herfor er, at Udvalget samtidig træffer beslutning om, at Hjælpemiddelområdet tilføres personaleressourcer ved opnormering 2,5 stilling (2 sagsbehandlende terapeuter og 0,5 medarbejder til afledt drift)
2) Sagsbehandlingsfristen for ”øvrige sager” ændres til 100 hverdage (sv.t. max. 20 uger). Nuværende personalenormering 12,92 fastholdes.
Alternative muligheder: ændret serviceniveau og sagsbehandlingsfrister:
Såfremt Udvalget ønsker at fastsætte en kortere sagsbehandlingsfrist på ”øvrige sager,” er der følgende muligheder, som ligeledes vil forudsætte, at Hjælpemiddelområdet tilføres ekstra personale ved opnormering af den nuværende normering på 12,92 medarbejdere.
3) Sagsbehandlingsfristen for ”øvrige sager” fastsættes til 45 hverdage (sv.t. max. 9 uger). Forudsætter at Hjælpemiddelområdet skal tilføres ekstra personale ved opnormering 3,5 stilling (3 sagsbehandlende terapeuter og 0,5 medarbejder til afledt drift).
4) Sagsbehandlingsfristen for ”øvrige sager” fastsættes til 25 hverdage (sv.t. max. 5 uger). Forudsætter at Hjælpemiddelområdet skal tilføres ekstra personale ved opnormering 4,5 stilling (4 sagsbehandlende terapeuter og 0,5 medarbejder til afledt drift).
Vurdering
På trods af flere iværksatte tiltag og kontinuerlig fokus på ressourceoptimering kan Hjælpemiddelområdet med den nuværende personalenormering, som situationen er nu, ikke overholde den politisk fastsatte sagsbehandlingstid på ”øvrige ansøgninger,” hvor sagsbehandlingstiden er fastsat til 65 hverdage.
Administrationen vurderer, at Hjælpemiddelområdet har behov for en opnormering på 2,5 stilling omsat i 2 sagsbehandlende terapeuter samt 0,5 medarbejder til afledt drift (håndtering af ekspeditionssager, reparationssager, hjemkaldelser m.m.); som en forudsætning for, at den politisk fastsatte sagsbehandlingstid på 65 hverdage på ”øvrige ansøgninger,” kan overholdes
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Løn- og afledte personaleudgifter ved opnormering af 2,5 stilling (2 sagsbehandlende terapeuter og 0,5 medarbejder til afledt drift) i Hjælpemiddelområdet; kr. 1,25 mio.kr.
Administrationen foreslår, at udgiften 1,25 mio. kr. i 2016 og i overslagsårene finansieres inden for Center for Sundhed og Omsorgs budgetramme; konkret ved en budgetomplacering fra politikområde 7.01 Pleje og Omsorg; Innovationspulje (under centerchefens enhed) til politikområde 7.02 Sundhed og Forebyggelse; Myndighed - Hjælpemiddelområdet.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
07.01
-1,25
-1,25
-1,25
-1,25
Drift
07.02
1,25
1,25
1,25
1,25
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om serviceniveau, herunder sagsbehandlingsfrister på Hjælpemiddelområdet.
2.    at Udvalget fastholder serviceniveauet med de nuværende sagsbehandlingsfrister (65 hverdage på ”øvrige ansøgninger”), og at Hjælpemiddelområdet tilføres en opnormering på 2,5 stilling for at kunne fastholde serviceniveauet.
3.    at Finansieringen 1,25 mio. kr. i 2016 og i overslagsårene til opnormering 2,5 stilling i Hjælpemiddelområdet sker ved en budgetomplacering af beløbet fra politikområdet 7.01 Pleje og Omsorg; Innovationspulje (under centerchefens enhed) til politikområdet 7.02 Sundhed og Forebyggelse; Myndighed – Hjælpemiddelområdet. Finansieringen afholdes derved inden for Center for Sundhed og Omsorgs budgetramme.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 3. maj 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Indstillingerne følges.
Udvalget ser gerne, i forbindelse med imødekommelse af indstillingen, at der fortsat arbejdes fokuseret med lean-tankegangen og kompetenceudvikling.
Da serviceniveauet fastholdes, ser udvalget ikke anledning til at videresende sagen til høring i Ældrerådet.

7. Kvalitetsstandard 2016 - forebyggende hjemmebesøg (B)

7.     Kvalitetsstandard 2016 - forebyggende hjemmebesøg (B)

Sagsnr.: 330-2012-167393             Dok.nr.: 330-2016-221544                                       Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Kvalitetsstandarden for forebyggende hjemmebesøg skal revideres én gang om året.
Udvalget skal tage stilling til godkendelse af forslag til kvalitetsstandard for 2016.
Forslaget har været i høring i Ældrerådet, og der foreligger høringssvar.
Baggrund
Lovgivningen om forebyggende hjemmebesøg er ændret pr. 1. januar 2016.
Hidtil har kommunen været forpligtet til at tilbyde alle borgere på 75 år og derover et årligt forebyggende hjemmebesøg.
Den nye lovgivning forpligter kommunen til at tilbyde
· mindst et årligt forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, der er fyldt 80 år
· et forebyggende hjemmebesøg til alle borgere i deres fyldte 75. år
· forebyggende hjemmebesøg efter behov til borgere i alderen 65 år til 79 år, som er i særlig risiko for at få nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne.
Som hidtil kan borgere, som modtager både personlig pleje og praktisk hjælp, undtages fra ordningen om forebyggende hjemmebesøg.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om de kommunale forpligtelser vedrørende ordningen, herunder samordning med andre generelle kommunale forebyggende og aktiverende foranstaltninger, og om andre måder at gennemføre det forebyggende hjemmebesøg på, end ved besøg i hjemmet.
Ministeren har endnu ikke fastsat regler, men af bemærkningerne til lovforslaget er rammerne for indsatsen beskrevet lidt nærmere – f.eks., at tilbuddet kan være i form af invitation til et kollektivt arrangement – invitationen skal gives ved direkte henvendelse til den enkelte borger – og der skal gøres opmærksom på, at såfremt borgeren i stedet for at deltage i arrangementet ønsker et forebyggende hjemmebesøg, så er det muligt.
Formålet med lovændringen er, at:
· skabe rum for, at kommunerne kan målrette de forebyggende hjemmebesøg i forhold til særlige risikogrupper, da der er klare sociale forskelle i forekomsten og fordelingen af sundhed og sygelighed i ældrebefolkningen.
· samle ressourcerne og sikre, at svage og udsatte borgere under 80 år får et tilbud om forebyggende hjemmebesøg.
I oplæg til Slagelse Kommunes nye kvalitetsstandard foreslås indsatsen tilrettelagt således
· borgere på 75 år får som hidtil, et brev med tilbud om deltagelse i et kollektivt arrangement eller et hjemmebesøg
· borgere på 80 år og fra 83 år får som hidtil, et brev med dato og tid for et hjemmebesøg én gang om året – eventuelt suppleret med invitation til et kollektivt arrangement
· borgere på 81 og 82 år får et brev med tilbud om deltagelse i et kollektivt arrangement eller et hjemmebesøg
· borgere på 65 år og derover, der har mistet deres partner, får et brev med tilbud om et hjemmebesøg
· borgere på 65 år og derover, der er i en vanskelig livssituation, kan henvende sig om hjemmebesøg
· borgere i aldersgruppen 65 år og derover, der er i særlig risiko for at få nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne vil blive tilbudt at deltage i aktiviteter i aktivitetscentrene og/eller aktiviteter, der vil blive etableret i nærmiljøer/boligområder.
Ved kontakt med borgerne – specielt ved besøgene til 75 årige og 80 årige – vurderes, om der er brug for besøg oftere end hvert år eller brug for anden form for indsats.
Der vil i løbet af året blive igangsat tilbud i nærmiljøer/boligområder – ligesom både de forskellige fagområder i kommunalt regi og foreninger/boligforeninger vil blive inddraget i opsporing af sårbare ældre borgere.
En nærmere beskrivelse af tilrettelæggelsen af de forebyggende hjemmebesøg kan ses i vedhæftede forslag til kvalitetsstandard 2016.
Høring
Ældrerådets høringssvar fremgår af vedlagte bilag.
Administrationens bemærkninger til forslagene i høringssvaret:
· De foreslåede redaktionelle ændringer er sket i det vedlagte forslag til kvalitetsstandard.
· Vedrørende ”Leverandør og kompetencekrav” foreslår Ældrerådet, at det er personer med sundhedsfaglig uddannelse, der udfører aktiviteterne til de 65+ årige (målgruppe 5), i lighed med besøgene til de ældre målgrupper. Det er tilføjet under målgruppe 5, at det også kan være personer med sundhedsfaglig mellemlang uddannelse, der udfører aktiviteterne. Da der kan være tale om mange forskellige aktiviteter, vil det ikke altid være denne faggruppe, der udfører aktiviteterne.
· Folderen om forebyggende hjemmebesøg vil blive rettet i overensstemmelse med den nye kvalitetsstandard.
· Vedrørende henvendelse til borgerne forudsætter Ældrerådet, at der i det personlige brev til borgerne er angivet dato og tidspunkt for besøget. Det vil være tilfældet for de 80 årige og fra 83 år. De 75-årige og 81-82 årige får brev med invitation til en aktivitet og oplysning om, at de også kan få et hjemmebesøg ved at henvende sig til forebyggelseskonsulenten. Indtil aktiviteterne er etableret, får de brev om, at de kan få et hjemmebesøg ved at henvende sig til forebyggelseskonsulenten. Sådan har det også hidtil været for de 75-79 årige og 81 årige. Besøget ved 80 år fungerer som et slags visitationsbesøg, hvor det vurderes individuelt, dels om der er behov for flere besøg end 1 gang årligt, dels om næste brev om besøg skal være med dato og tidspunkt. Formålet er så meget som muligt at målrette indsatsen til de borgere, der har størst behov.
Retligt grundlag
Servicelovens § 79a
Handlemuligheder
Administrationen anbefaler, at forslaget til kvalitetsstandard godkendes.
Vurdering
Det nye lovgrundlag understøtter kommunen i at fortsætte og styrke den sundhedsfremmende og forebyggende indsats for de sårbare borgere i aldersgruppen 65 år og derover.
Administrationen vurderer, at kvalitetsstandarden lever op til de nye forpligtelser i loven, og at den giver mulighed for at flytte ressourcer fra besøgene til ”de yngre” og ressourcestærke borgere til en mere specifik indsats til de mere sårbare ældre.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Ny kvalitetsstandard for de forebyggende hjemmebesøg godkendes.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 3. maj 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Indstillingen følges.

8. Serviceniveauet på plejecentrene 2016 (D)

8.     Serviceniveauet på plejecentrene 2016 (D)

Sagsnr.: 330-2016-28535               Dok.nr.: 330-2016-221699                                       Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget har på mødet den 8. april 2016 ønsket på kommende møde at drøfte serviceniveauet på plejecentrene 2016.
Baggrund
I Slagelse Kommune er der 11 plejecentre, hvoraf Antvorskov er selvejende.
Plejecentrene adskiller sig både i størrelse og indretning, men har som fælles mål at skabe attraktive bo- og levemiljøer til glæde og gavn for beboere og pårørende.
Qua kommunens styrelsesvedtægt med en klar decentral beslutningskompetence adskiller plejecentrene sig fra hinanden i organiseringsstruktur og medarbejdermæssigt.
Udvalget har på mødet i februar vedtaget en ændret budgettildelingsmodel på plejecenterområdet uden konsekvenser for serviceniveauet på plejecentrene.
Udvalget har på sidste møde fået udleveret et overblik over normeringen på plejecentrene.
Administrationen har trukket ECO-nøgle tal for Slagelse Kommune til grundlag for drøftelserne jfr. bilag 1.
Retligt grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Intet at bemærke.
Vurdering
Intet at bemærke.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Intet at bemærke.
Konsekvenser for andre udvalg
Serviceniveauet på plejecentrene har relation både til udviklingsaftale og politikkerne på området.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Udvalget drøfter serviceniveauet
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 3. maj 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Udvalget har focus på, at serviceniveauet på plejecentrene fastholdes, men bemærker samtidig, at der er en stigning i antallet af ældre.

9. Opfølgning på Udviklingsaftale 2015 for Center for Sundhed og Omsorg (O)

9.     Opfølgning på Udviklingsaftale 2015 for Center for Sundhed og Omsorg (O)

Sagsnr.: 330-2014-59130               Dok.nr.: 330-2016-176473                                       Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget har på tidligere møde ønsket en opfølgning på Udviklingsaftalen 2015 for Center for Sundhed og Omsorg. 
Baggrund
Udviklingsaftalen blev godkendt i efteråret 2014. Udvalget fik i april 2015 en status på udviklingsaftalens implementering. I Udviklingsaftalen er beskrevet de konkrete aktiviteter samt mål for udvikling og effekt.
I bilag 1 findes aktuel status på Udviklingsaftalen for 2015.
Det skal bemærkes, at Sundheds- og Seniorudvalget på seneste møde i marts 2016 godkendte den nye udviklingsaftale gældende for 2016.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Det anbefales, at Sundheds- og Seniorudvalget tager Udviklingsaftalens status til efterretning.
Vurdering
De i denne udviklingsaftale beskrevne indsatsområder er nu en del af den daglige drift og dermed den omstillingsproces, som er en naturlig del af hverdagen i Center for Sundhed og Omsorg. Det skal hertil bemærkes, at der løbende følges op på mål og effekt, ligesom indhold og retning justeres i forhold hertil.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Udviklingsaftalen er koblet til Sundhedspolitikken for Slagelse Kommune samt den Velfærdsteknologiske Strategi for Slagelse Kommune, som er gældende på tværs af centrene.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1. at Sundheds- og Seniorudvalget tager status til efterretning.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. april 2016:
Fraværende: 
Punktet udskydes til førstkommende møde.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 3. maj 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Udvalget finder ikke anledning til at sende orienteringspunktet til høring i Ældrerådet. Ældrerådet får sagen til orientering.

10. Kommunale tilsyn plejecentre 2015 (O)

10.   Kommunale tilsyn plejecentre 2015 (O)

Sagsnr.: 330-2016-21819               Dok.nr.: 330-2016-167098                                       Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget anmodes om at tage orienteringen om Årsrapport Kommunale tilsyn - Tilsyn ved plejecentre 2015 fra Socialtilsyn Øst til efterretning.
Baggrund
Ifølge det retlige grundlag skal der årligt gennemføres 2 uanmeldte tilsyn på kommunens plejehjem og plejeboliger. Det ene tilsyn udføres af Sundhedsstyrelsen (Embedslægeinstitutionen) og det andet udføres efter aftale med Slagelse Kommune af Socialtilsyn Øst.
De to tilsyn vil blive forelagt for udvalget i en samlet orientering, så snart Sundhedsstyrelsens årsrapport 2015 er modtaget.
Der foreligger nu samlet årsrapport 2015 for kommunale tilsyn ved de 11 plejecentre i Slagelse Kommune udarbejdet af Socialtilsyn Øst, og Sundheds- og Seniorudvalget har ønsket denne rapport til orientering på udvalgsmødet i april 2015.
Fokusområder i de kommunale tilsyn i 2016 vil være som i 2015, nemlig på
· Rehabilitering, træning og vedligehold af sociale, fysiske og psykiske færdigheder
· Pædagogiske indsatser
· Tilbudsportalen
Retligt grundlag
Lov om almene boliger LBK nr. 884 af 10. august 2011 - § 5a
Lov om Social Service, LBK nr. 596 af 18. juni 2012 - §§ 148 a, 151, stk. 1 – 2 og 192
Lov om Retssikkerhed og Administration på det sociale område LBK nr. 452 af 10. juni 1997 - §§ 15 - 16
Handlemuligheder
Socialtilsyn Øst har fremsendt detaljerede tilsynsrapporter til de respektive plejecentre i Slagelse Kommune (11).
Den enkelte plejecenterleder følger op på tilsynene og orienterer medarbejdere og Bruger- og pårørende Råd.
Plejecentrene følger og iværksætter handlinger i overensstemmelse med de anbefalinger, som Socialtilsyn Øst har fremsat i det kommunale tilsyn 2015. 
Plejecenterlederne sikrer, at årsrapporterne fra Socialtilsyn Øst offentliggøres på det respektive plejecenters hjemmeside under www.slagelse.dk
Vurdering
Der har været foretaget uanmeldt tilsynsbesøg på alle 11 plejecentre i Slagelse Kommune, og der foreligger en samlet vurdering i rapporten.
Tilbagemeldingen er, at langt de fleste beboere er tilfredse med de leverede indsatser, og der opleves generelt en god stemning og trivsel blandt plejecentrenes beboere.
Der er oplevelse af overvejende tilfredsstillende og kompetent indsats – særligt anført på de plejecentre, hvor der er lidt udskiftning af personale eller få vikarer.
Der er overvejende bred tilfredshed med information og inddragelse. Der arbejdes løbende på at kvalitetssikre den samlede indsats på de respektive plejecentre. Der er fokus på borgerens retssikkerhed og inddragelse, men der er udfordringer i dokumentation for dette.
Der er god opmærksomhed om den enkelte borgers rehabilitering, træning og vedligehold af funktioner, men også her kan dokumentationen blive bedre.
Særligt lægger tilsynet fokus på tydeliggørelse af værdier, meningsfuldhed, tryghedsskabende socialpædagogik og krav til øgede pædagogiske kompetencer. Dette vil der komme et forøget fokus på i tilsynene i 2016.
Det er vurderingen, at et større fokus på, at plejecentrene er et hjem for borgerne, vil øge mulighederne for samarbejde og inddragelse af frivillige.
Endelig er der særlig opmærksomhed på Socialstyrelsens site Tilbudsportalen, hvor Slagelse Kommune - som de fleste andre kommuner - har en opgave med at sikre, at kommunale tilbud fremgår retvisende jf. Bekendtgørelse af Tilbudsportalen BEK, 1558 af 19. december 2013.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning
2.    at Sagen sendes til orientering i Ældrerådet
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. april 2016:
Fraværende: 
Punktet udskydes til førstkommende møde.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 3. maj 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Udvalget vil på sin årlige drøftelse af embedslægens rapport og Plejecentrenes tilsynsrapporter blive forlagt et overblik over indsatsområder og handlinger pr. plejecenter.
Rapporterne er tilgængelige på kommunens (og de enkelte plejecentres) hjemmeside.
Udvalget har ikke fundet anledning til at sende punktet til høring i Ældrerådet, men videresender til orientering til Ældrerådet.