Sundheds- og Seniorudvalget (2014-2017) – Referat – 4. oktober 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-1104                 Dok.nr.: 330-2017-574289                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 4. oktober 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Godkendt.

2. Rådighedsbeløb og anlægsbevilling - Etablering af elevator i Korsør Kulturhus (B)

2.     Rådighedsbeløb og anlægsbevilling - Etablering af elevator i Korsør Kulturhus (B)

Sagsnr.: 330-2017-34489               Dok.nr.: 330-2017-596615                                Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget, Handicap- og Psykiatriudvalget samt Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal over for Byrådet anbefale, at der afsættes rådighedsbeløb og gives anlægsbevilling på i alt 1.531.000 kr. til etablering af elevator i Korsør Kulturhus.
Baggrund
Korsør Kulturhus har i en årrække arbejdet på at muliggøre etablering af elevator i Kulturhuset, således at samtlige etager kan anvendes optimalt.
Kulturhuset har modtaget en donation fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens Tilgængelighedspulje. Denne donation bortfalder den 16. april 2018, hvis projektet ikke er afsluttet.
Derudover har Kulturhuset søgt ekstern finansiering og har fået tilsagn fra fonde på denne finansiering, så det samlede projekt dermed er fuldt finansieret.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har i maj 2016 og i juni 2017 bevilget knap halvdelen af finansieringen til etablering af elevator.
Sundheds- og Seniorudvalget og Handicap- og Psykiatriudvalget har hver bevilget et mindre beløb på udvalgenes møde i juni 2017.
Hertil kommer et bidrag fra Center for Kommunale Ejendomme fra driftsmidler. Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal godkende, at midlerne overføres til Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets budget som anlægsmidler.
Beløbene fremgår af bilaget.
Retligt grundlag
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal Byrådet bevilge rådighedsbeløb og godkende anlægsbevillinger.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget, Handicap- og Psykiatriudvalget samt Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan
a) Anbefale over for Byrådet, at der afsættes et rådighedsbeløb og gives anlægsbevilling på 1.531.000 kr. til etablering af elevator i Korsør Kulturhus
b) Afvise, at der gives anlægsbevilling til etablering af elevator i Korsør Kulturhus. Et afslag vil betyde, at medfinansieringen fra Tilgængelighedspuljen bortfalder, og at finansieringen af projektet ikke er til stede.
c) Anbefale en anden finansiering af anlægsmidlerne over for Byrådet.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der afsættes rådighedsbeløb og gives anlægsbevilling til etablering af elevator i Korsør Kulturhus, så faciliteterne i huset kan anvendes optimalt til fordel for brugere og medarbejdere.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Finansieringen af projektet udgøres af en kombination af midler fra disse politikområder:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Anlæg, udgift
5.01
1.531
 
 
 
Anlæg, indtægt
5.01
-599
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
KFT, overførte midler
5.01
-500
 
 
 
KFT, bevilling juni 17
5.01
-190
 
 
 
SS, bevilling juni 17, Folkesundhed
7.02
-30
 
 
 
HP, bevilling juni 17
4.01
-30
 
 
 
Kommunale Ejendomme, driftsmidler
6.03
-182
 
 
 
Der forventes afledt drift til servicering af elevatoren.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen behandles i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget, Handicap- og Psykiatriudvalget samt Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget samtidig.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Udvalgene over for Byrådet anbefaler, at der afsættes et rådighedsbeløb og gives en anlægsbevilling på 1.531.000 kr. til etablering af elevator i Korsør Kulturhus.
2.    at Anlægsbevillingen finansieres af midler fra de tre udvalg, af driftsmidler fra Center for Kommunale Ejendomme samt eksterne midler.
3.    at Sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler over for Byrådet, at der afsættes et rådighedsbeløb og gives en anlægsbevilling på 1.531.000 kr. til etablering af elevator i Korsør Kulturhus.
Ad 2: Godkendt.
Ad 3: Godkendt.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende: 
Udsættes til Udvalgets ekstraordinære udvalgsmøde den 10. oktober 2017.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Anbefales.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 4. oktober 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Indstillingerne følges.

3. Budgetopfølgning 2017 Center for Sundhed og Ældre (B)

3.     Budgetopfølgning 2017 Center for Sundhed og Ældre (B)

Sagsnr.: 330-2017-5849                 Dok.nr.: 330-2017-588678                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Godkendelse af månedlig opfølgning på handleplaner 2017, for områder med merforbrug i 2016.
Baggrund
De enheder/virksomheder, som havde merforbrug i 2016, har udarbejdet handleplaner, for afvikling i 2017 og 2018, hvilke blev godkendt på Sundheds- og Seniorudvalgets møde i april.
Det drejer sig om myndighedsområdet vedrørende visitation til hjemmepleje, hjælpemiddelområdet, hjemme- og sygeplejen inkl. vikarteam samt 5 plejecentre.
På udvalgets møder er der derefter hver måned fremlagt opfølgning på handleplaner, ligesom behov for justeringer i handleplanerne er behandlet og godkendt.
Handleplaner for visitation, hjælpemiddelsområdet og hjemme- og sygeplejen er senest ændret på udvalgets møde i august.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der arbejdes på udmøntning af de i handleplanerne beskrevne tiltag, med det mål at opnå det økonomiske resultat, som den enkelte handleplan beskriver.
Udvalget kan drøfte alternative indsatser, for at supplere handleplanerne med yderligere tiltag med henblik på at forbedre områdets økonomiske resultat.
Vurdering
Status på handleplaner
Den månedlige opfølgning på handleplanerne er udarbejdet med udgangen af august og forelægges til Udvalgets godkendelse. Opfølgningen på såvel indsatser som økonomisk effekt ses i bilag 1. Den månedlige opfølgning på handleplaner indledes med en ”forside”, der viser handleplanerne samlet set.
Handleplanen for et plejecenter viser positiv udvikling, hvorefter handleplanen er justeret med en hurtigere effekt end forventet. Handleplanen for et plejecenter anbefales justeret jf. vedlagte udkast. De øvrige plejecentres handleplaner følges. 
På hjælpemiddelområdet ses en stagnation i udgifterne inden for dele af handleplanens indsatser, ligesom der på nogle indsatser ses en positiv effekt før forventet. Der er områder, hvor der først forventes en effekt i september, og der er områder, hvor der er behov for yderligere indsatser for at få den ønskede effekt. Der henvises til bilag, som viser udviklingen på respektive hjælpemiddeltyper. Derudover er der, efter nærmere analyse, udpeget ”Quick Wins” og egentlige projektområder, med det formål at optimere driften af såvel selve hjælpemiddelområdet, som det tilknyttede lager. Der henvises til bilag med samlet oversigt. Derudover henvises til separat sagspunkt på denne dagsorden omhandlende de fremtidige rammer for udbringning af hjælpemidler. Endeligt skal bemærkes, at der på dele af hjælpemiddelområdet i sommer er foretaget momsberigtigelser med tilbagevirkende kraft. Konkret i 2017 betyder dette, at der er mindre udgift på 950.000 kr. til og med juli 2017. Hertil kommer effekt af momsomlægningen resten af 2017. Totalt set forventes hjælpemiddelområdets handleplan at blive efterlevet i 2017.
Handleplanen på visitationsområdet viser, at der er sket en opbremsning i udviklingen i antal visiterede timer. Dette som direkte effekt af, at visitatorer og hjemme-/sygeplejen de seneste uger er påbegyndt nye samarbejdsformer tættere på den enkelte borger. Denne indsats har direkte reference til ”Strategi for rehabilitering, omsorg og pleje” samt den igangværende ”Værdighedsproces”. Dette arbejde fortsættes, udvikles løbende, og følges tæt uge for uge. På nuværende tidspunkt forventes, at visiterede timer ved udgangen af 2017 vil være på niveau, så budget 2018 overholdes. Merforbrug siden sidste budgetopfølgning forventes at kunne dækkes inden for øvrige myndighedsområder. Dette vil nærmere blive belyst på udvalgsmødet i november i forbindelse med ordinær budgetopfølgning.
Hjemmeplejen viser nu en opbremsning i udgiftsudviklingen. Ultimo juli var forventningen til regnskab 2017 et merforbrug på ca. 9,9 mio. kr. Aktuelt er dette tal nedjusteret i størrelsesordenen 0,1 mio. kr. Hertil kommer, at det er forventningen, at der i årets sidste måneder kan ske en reduktion i størrelsesordenen 1,5 – 1,9 mio. kr. Vikarteamet viser aktuelt et merforbrug på 0,8 mio. kr., hvilket er ca. 0,2 mio. kr. lavere end sidste måned. Sygeplejen forventes at have et merforbrug ved udgangen af 2017 på ca. 2,2 mio. kr., hvilket er ca. 0,2 mio. kr. højere end sidste måned. Det skal hertil oplyses, at dette merforbrug kan vokse, afhængigt af, hvordan vikarforbruget udvikler sig de næste måneder. Endeligt skal bemærkes, at der ikke forventes at kunne ske afvikling af resterende merforbrug fra 2016 på disse 3 områder i 2017, hvor der i alt henstår overført merforbrug på 13,471 mio. kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter mulighederne for at supplere handleplanerne på områderne hjælpemidler, visitation samt hjemmepleje, vikarteam og sygepleje med yderligere tiltag
2.    at Sundheds- og Seniorudvalget godkender opfølgning på alle handleplaner jf. bilag.
3.    at Revideret handleplan for henholdsvis Lützensvej/Quistgården og Smedegade godkendes
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 4. oktober 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
"Tendens for forbrugsudvikling på hjælpemiddelområdet" & "status på hjemme- og sygepleje" er drøftet.
Udvalget følger de tre indstillingspunkter.
Udvalget ønsker, at serviceniveauet bliver fastholdt, og at de nødvendige ressourcer til opgaverne sikres.
Hvis handleplanerne ikke kan fastholdes, ønsker udvalget at blive orienteret omgående.
Steen Olsen (A) undlader at stemme, da han ikke finder, at der er belæg for forudsætningerne, primært omkring hjemme- og sygepleje.
Udvalget ønsker afklaret, om det er realistisk - og såfremt det er muligt - at hjemme- og sygeplejens handleplaner forlænges til og med 2019. Udvalget ønsker opfølgning i forbindelse med kommende budgetopfølgning.

4. Medicinadministration og - håndtering (B)

4.     Medicinadministration og - håndtering (B)

Sagsnr.: 330-2017-61116               Dok.nr.: 330-2017-579503                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om den elektroniske medicinboks, DoseCan, skal implementeres i kommunens øvrige hjemmeplejeområder efter evaluering af pilotprojekt i Område Dalmose og Område Kirke Stillinge.
Baggrund
Sundheds- og Seniorudvalget besluttede d. 11. januar 2017 at igangsætte en 1-årig indsats med fokus på medicinadministration og –håndtering i Center for Sundhed og Ældre, herunder at ansætte en midlertidig udviklingskonsulent til implementering og tilpasning af indsatsen på tværs i organisationen. Indsatsen hører under indsatsområdet frihedsteknologi i den velfærdsteknologiske strategi.
Det overordnede formål med indsatsen er, at gøre borgere, der modtager hjælp til medicinadministration, mere selvhjulpne. Det er erfaringen fra andre kommuner, at borgerne oplever en frihed ved at kunne administrere egen medicin, og at det medvirker til at øge borgernes værdighed og livskvalitet.
Samtidig kan indsatsen på sigt frigive medarbejderressourcer, der kan anvendes hos de borgere, der har et merbehov og medføre en mere effektiv ressourceudnyttelse. Den skærpede opmærksomhed omkring medicinadministration og kvalitetssikring heraf, vil muligvis også kunne føre til fald i antal af utilsigtede hændelser grundet medicinadministration.
Den 1. maj 2017 blev der ansat en midlertidig udviklingskonsulent til varetagelse af indsatsen. Mulighederne for borgerrettede hjælpemidler indenfor det velfærdsteknologiske område blev herefter afdækket, og på baggrund af andre kommuners erfaringer og resultater, er den elektroniske medicinboks, DoseCan, efterfølgende blevet testet, som pilotprojekt, hos borgere i eget hjem i henholdsvis Område Dalmose og Område Kirke Stillinge.
Hvordan den elektroniske medicinboks fungerer
Den elektroniske medicinboks, DoseCan afgiver alarm ved tid for medicinindtag, og borgeren skal herefter kvittere ved hjælp af en OK-knap på medicinboksen. Kvitteres der ikke for medicinindtag, sender medicinboksen besked til hjemmeplejen om, at borgeren ikke har kvitteret for medicinindtag. Hjemmeplejen kontakter herefter borgeren pr. telefon eller besøg for at sikre, at borger har indtaget medicinen på rette tidspunkt. Borgerne kan herved opleve en tryghedsfølelse i forhold til, at de vil blive kontaktet af hjemmeplejen i dét tilfælde, de glemmer at tage medicin eller ikke kvitterer korrekt på den elektroniske medicinboks.
Pilotprojektets resultater
Pilotprojektet har inddraget borgere, der har et ønske om at opnå større selvhjulpenhed, men som er udfordrede grundet forskellige problematikker angående hukommelsen og/eller manglende evne til at skabe struktur i hverdagen. Syv borgere i eget hjem har testet den elektroniske medicinboks, DoseCan, og evalueringen viser, at 85 % af testborgerne er blevet mere selvhjulpne til medicinadministration. Disse borgere har efterfølgende været i stand til at varetage medicinering helt eller delvist selvstændigt, og hjælpen er afsluttet ud fra en individuel vurdering. Derudover er 29 % af testborgerne blevet helt selvhjulpne og dermed fri for daglige besøg fra hjemmeplejen.
Nyt produkt: medicinrobot
I løbet af pilotprojektet er der kommet en ny type elektronisk medicindispenser (også kaldet medicinrobot) på det danske marked. Denne model henvender sig umiddelbart til en anden gruppe af borgere, da hjælpemidlet fremstår mere guidende i form af talebeskeder, og der kun udleveres dén dosis medicin, der skal indtages på det givne tidspunkt. Medicindispenseren vil blive testet de kommende 6 måneder hos 10 borgere i eget hjem. Herefter vil der blive evalueret på effekt i forhold til borgerens livskvalitet og værdighed samt kommunens ressourceudnyttelse. Umiddelbart ses der en hensigtsmæssighed i denne automatiske medicindispenser til nogle borgere. Testforløbet omkring dette hjælpemiddel vil derfor lægge vægt på, hvilken målgruppe, der i givet fald, kan have gavn af denne.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at igangsætte implementering af den elektroniske medicinboks, DoseCan i kommunens hjemmeplejegrupper eller afvise forslaget.
Vurdering
Som en del af den velfærdsteknologiske strategi og i tråd med den rehabiliterende tankegang anbefaler administrationen, at den elektroniske medicinboks, DoseCan, implementeres områdevis i kommunens øvrige hjemmeplejeområder.
Baseret på erfaringer fra pilotprojektet vil indsatsen understøtte kommunens værdighedspolitik og rehabiliterende tankegang. Implementering af hjælpemidlet vil give værdi for de berørte borgere i forhold til øget livskvalitet og værdighed, da deres grad af selvhjulpenhed herved styrkes. Det vurderes, at implementering af elektroniske medicinbokse på sigt kan frigive ressourcer til de borgere, der har et merbehov.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den omkostningsmæssige besparelse for kommunen vil være til stede, når borger opnår en vis grad af selvhjulpenhed, således at borgeren mindst 1 gang dagligt selvstændigt kan varetage medicinindtag fremfor at få støtte til dette fra hjemmeplejen.
Det anslås, at 40-60 borgere i kommunen på sigt vil kunne administrere egen medicin helt eller delvist ved hjælp af DoseCan. Den samlede årlige besparelse er på den baggrund estimeret til mellem 1,6 mio. og 2,4 mio. kr.
Implementering af den elektroniske medicinboks, DoseCan, vurderes herved, at være en økonomisk gevinst for kommunen i forhold til omkostningerne. Målgruppen for DoseCan vil blive udvalgt efter både borger-ønske og hensigtsmæssighed for plejen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter, at igangsætte implementering af den elektroniske medicinboks, DoseCan, i Center for Sundhed og Ældre.
2.    at Udvalget tager orienteringen vedr. afprøvning af medicinrobotten til efterretning og afventer evalueringen af afprøvningen.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 4. oktober 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Indstillingerne følges.

5. Strategi for Boliger til ældre (B)

5.     Strategi for Boliger til ældre (B)

Sagsnr.: 330-2017-66149               Dok.nr.: 330-2017-582784                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Principgodkendelse af udkast til Strategi for Boliger til ældre.
Baggrund
På Udvalgets temamøde i slutningen af august 2017 blev drøftet indhold i Strategi for Boliger til Ældre.
Denne strategi er den sidste i rækken af nye strategier, som Sundheds- og Seniorudvalget har besluttet at udarbejde. I separat sagspunkt på dette møde findes høringssvar til Strategi for Velfærdsteknologi.
Baggrunden for disse nye strategier er, at Byrådet, tilbage i december 2012 besluttede, at fagudvalg fremadrettet kan arbejde med 2-4 politikker, for derved at skabe et mere ensartet koncept i kommunen.
I 2016 blev vedtaget den nye Værdighedspolitik for ældreplejen. Loven beskriver, at formålet med Værdighedspolitikken er, at denne skal udgøre den overordnede værdimæssige ramme for kommunens prioriteringer i ældreplejen. Det betyder, at Værdighedspolitikken vil udgøre den overordnede værdimæssige ramme for Center for Sundhed og Ældres arbejde inden for de områder, der er omfattet af Lov om Social Service.
Sundheds- og Seniorudvalget besluttede i 2016, at de øvrige politisk vedtagne retningstilkendegivelser og mål benævnes ”Strategier” med reference til Værdighedspolitikkens rammesætning. Strategierne vil derefter udgøre ”oversættelsen” eller operationaliseringen af Værdighedspolitikken på de enkelte opgaveområder.
Retligt grundlag
Lovgivningen inden for Sundheds- og Seniorudvalgets område, samt Værdighedspolitikken for ældreplejen i Slagelse Kommune.
Handlemuligheder
Det anbefales, at første effektmåling finder sted i foråret 2018 sammen med den brugertilfredsheds undersøgelse, der allerede finder sted. Sundheds- og Seniorudvalget kan herefter behandle resultatet i efteråret 2018.
Fremadrettet anbefales, at Strategi for Boliger til Ældre følger samme plan for politisk behandling som Værdighedspolitikken. Det betyder, at Sundheds- og Seniorudvalget genbehandler strategier i løbet af første år af den kommunale valgperiode, dvs. hvert 4. år. Herved opnås kontinuitet og mulighed for, at beslutte mål og forventet effekt for den kommende udvalgsperiode. Samtidig fremkommer en tydelig retningstilkendegivelse for den kommende periodes arbejde på området.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det foreliggende udkast til Strategi for Boliger til Ældre er i overensstemmelse med den overordnede værdiramme i form af Værdighedspolitikken. De i strategien forventede effekter samt konkrete initiativer vil, med de foreslåede måleparametre, løbende fremover kunne følges og dermed evalueres.
Ny strategi for Boliger til Ældre i Slagelse Kommune erstatter, sammen med Værdighedspolitikken, hidtidige Social- og Omsorgspolitik samt Ældre- og Plejeboligpolitik.
Administrationen anbefaler, at Sundheds- og Seniorudvalget principgodkender udkast til Strategi for Boliger til ældre i Slagelse Kommune og sender det til høring i Ældreråd samt Sektor-MED for Sundhed og Ældre. Når høringssvar modtages, får udvalget høringssvar til behandling, samt sagen til endelig godkendelse
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen, idet forudsætningen er, at nye aktiviteter og indsatser sker inden for den eksisterende budgetramme, samt at der søges konkrete anlægsbevillinger til nye tiltag.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen pt.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget principgodkender udkast til Strategi for Boliger til ældre i Slagelse Kommune
2.    at Sundheds- og Seniorudvalget sender udkast til Strategi for Boliger til ældre i Slagelse Kommune til høring i Ældrerådet og Sektor-MED for Sundhed og Ældre.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 4. oktober 2017:
Fraværende: 
Udvalget principgodkender strategien med følgende bemærkninger:
Udvalget vil gerne have indarbejdet mulighederne for, at blive boende længst muligt i eget hjem med tilknyttede nødvendige tilpasninger i boliger beliggende i landsbyer og landområder.
Derudover også tilføjelse af mulighederne for bofællesskaber for seniorer. I begge tilfælde ønsker udvalget, at mulighederne skal være økonomisk holdbare for seniorer generelt.
Under "initiativer" ønsker udvalget tydeliggjort, at der er tale om 1 aflastningsplads i henholdsvis Korsør og Skælskør.
Under "effekter" ønsker udvalget tilføjet nødvendigheden af permanente træningsfaciliteter.
Udvalget ønsker, at de 24 boliger på Blomstergården, som har været midlertidigt brugt af Skælskør Plejecenter, afklares i forhold til fremtidigt behov og anvendelse samt tilhørende økonomi.
Udvalget ønsker det præciseret, at 'muligheder afdækkes' for etablering af afdeling for de sværeste demente (under "initiativer").
Under "initiativer" ønsker udvalget ifm. sundhedshuset - i stedet for at vurdere køb-og-leje-muligheder - at administrationen opstiller forskellige scenarier. Herunder med tydeliggørelse af samarbejdspartnere og finansieringsmodeller.
Med tilrettelserne sendes udkast til strategien til udvalget, inden den sendes i høring.

6. Velfærdsteknologisk Strategi (B)

6.     Velfærdsteknologisk Strategi (B)

Sagsnr.: 330-2017-8323                 Dok.nr.: 330-2017-579589                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Endelig godkendelse af Velfærdsteknologisk Strategi.
Baggrund
På Udvalgets møde i august 2017 blev udkast til Velfærdsteknologisk Strategi principgodkendt. Udkastet jf. bilag 1, blev derefter sendt i høring i Ældrerådet og Sektor-MED.
Der foreligger nu høringssvar fra Ældrerådet og fra Sektor-MED for Sundhed og Ældre, hvilke ses i bilag 2 og 3.
Retligt grundlag
Lovgivningen inden for Sundheds- og Seniorudvalgets område samt Værdighedspolitikken for ældreplejen i Slagelse Kommune.
Handlemuligheder
Sundheds- og Seniorudvalget drøfter, hvorvidt de modtagne høringssvar giver anledning til justeringer i udkast til Velfærdsteknologisk Strategi.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det foreliggende udkast til Velfærdsteknologisk Strategi er i overensstemmelse med den overordnede værdiramme i form af Værdighedspolitikken. De, i strategien, forventede effekter samt konkrete initiativer vil, med de foreslåede måleparametre, løbende fremover kunne følges og dermed evalueres.
Ny Velfærdsteknologisk Strategi erstatter hidtidige Velfærdsteknologisk Strategi 2014-17.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen, idet forudsætningen er, at nye aktiviteter og indsatser sker inden for den eksisterende budgetramme, samt at der ved nye større initiativer søges separate budgetbevillinger til formålet.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1. at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter høringssvarene og tager stilling til, hvorvidt disse giver anledning til justeringer i strategien.
2. at Velfærdsteknologisk Strategi godkendes.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 4. oktober 2017:
Fraværende: 
Udvalget følger indstillingerne med bemærkning om, at høringssvarene indarbejdes i strategien.

7. Ændring af serviceniveau ved levering af genbrugshjælpemidler (B)

7.     Ændring af serviceniveau ved levering af genbrugshjælpemidler (B)

Sagsnr.: 330-2017-66011               Dok.nr.: 330-2017-591715                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget skal tage stilling til forslag om ændret serviceniveau ved levering af genbrugshjælpemidler fra Slagelse Kommunes depot til borger.
Baggrund
Depotdrift, herunder kørsel fra depot til borger, varetages af VASAC. Ved bestilling af kørsler er det normalt, at sagsbehandlerne specificerer, hvilken dag, der skal leveres til borger. I nogle tilfælde, bestilles med en fleksibel dato, hvilket giver VASAC et udvalg af leveringsdatoer, og dermed mulighed for at balancere arbejdsmængden fra dag til dag. De fleste bestillinger specificerer dog, hvilken dag, der skal leveres, og også et 2-timers interval, indenfor hvilket, borgeren kan forvente levering. Dette resulterer i væsentlige udsving i arbejdsmængden til chaufførerne fra dag til dag, en usmidig planlægning og ineffektive kørselsruter.
Der er således behov for, at optimere kørselsruter gennem større frihed til at tilrettelægge, hvornår et genbrugshjælpemiddel skal leveres til en borger. Dette gør sig dog kun gældende ved ikke akutte sager. Typen af hjælpemidler kan være rollatorer, badestole og toiletforhøjere m.m.
Intervalkørsler
På nuværende tidspunkt, leveres genbrugshjælpemidler til borger indenfor et 2-timers interval, efter aftale med borger.
Ved ændring fra, at tilbyde levering indenfor et 2-timers interval til et 6 timers interval, eksempelvis i tidsrummet kl. 9-15 på hverdage, vil det være muligt at opnå en mere smidig og effektiv tilrettelæggelse af kørsel.
Fleksibel leveringstid
Ved ikke akutte sager, leveres genbrugshjælpemidler i dag indenfor 2 hverdage. Ved at tilbyde levering indenfor 5 hverdage i stedet, vil det medføre yderligere mulighed for en mere smidig og effektiv tilrettelæggelse af kørselsruter. Dette set i lyset af, at ændringen samtidig betyder, at det fremover er depotet, der kontakter borgeren for konkret aftale om leveringsdato/tidspunkt – hvor det indtil nu har været terapeuten. Med andre ord giver det depotet en langt bedre mulighed for at tilrettelægge og optimere på kørsel af hjælpemidler – og borgerne vil nødvendigvis ikke opleve den store forskel i serviceniveauet sammenlignet med den nuværende.
Det forventes, at effektiviteten vil kunne øges med 10 % og, at der er potentiale til at reducere antallet af varebiler til levering fra 5 til 4.
Samtidig vil det gøres synligt overfor borgerne at der er mulighed for selv at afhente hjælpemidlet i depotet fra dag til dag.
Retligt grundlag
Lov om social service §112-116
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at tiltræde eller afvise nærværende forslag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at serviceniveauet ændres således, at ved levering af genbrugshjælpemidler fra Slagelse Kommunes depot til borger, kan borger forvente levering indenfor 5 hverdage, i stedet for de nuværende 2 hverdage, og at der tilbydes levering på en given dato indenfor et 6 timers interval, i stedet for det nuværende 2 timers interval. Samtidig gives der mulighed for at borgere der selv kan afhente hjælpemidlet får mulighed for dette.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Serviceniveauet ændres, således at borgerne kan forvente levering af genbrugshjælpemidler indenfor 5 hverdage, ved ikke akutte sager.
2.    at Serviceniveauet ændres således, at levering foregår indenfor et 6 timers interval, på en given dato.
3.    at Borgere der selv er i stand til at afhente får mulighed for det.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 4. oktober 2017:
Fraværende: 
Administrationen gør opmærksom på, at det retmæssigt er 3 dage, der i dag er det politisk vedtaget serviceniveau.
Udvalget ønsker at fastholde serviceniveauet på 3 hverdage for levering af ikke-akutte genbrugshjælpemidler.
Udvalget beslutter, at følge indstilling ad 2 med ændringen fra 2- til 6-timers interval med bemærkning om, at der forinden enten foretages opringning eller afsendes sms til borger.
Ad 3: udvalget følger indstillingen.
Udvalget ønsker en evaluering efter et halvt års effekt.
Administrationen overvejer etablering af mindre fjerndepoter for at sikre større smidighed og hurtigere udlevering til borgerne.

8. Afvikling af Ældrerådsvalg i november 2017 (B)

8.     Afvikling af Ældrerådsvalg i november 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2017-13031               Dok.nr.: 330-2017-607168                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om der skal afholdes fredsvalg i forbindelse med Ældrerådsvalget.
Baggrund
I 2017 skal der afholdes valg til Ældrerådet. På Økonomiudvalgsmøde den 22. maj 2017 blev det godkendt, at valget bliver afholdt med brevstemmer.
Udvalget er blevet orienteret om processen på udvalgsmøde den 6. september 2017, herunder at afviklingen af valget sker i nært samarbejde mellem Ældrerådets valggruppe og Administrationen.
I forbindelse med ansøgningsrunden har Center for Sundhed og Ældre modtaget 11 kandidatansøgninger. Ansøgningsfristen for kandidatansøgninger var 25. september 2017 kl. 12:00.
Forud for ansøgningsrunden har Ældrerådet i samarbejde med Center for Sundhed og Ældre annonceret i uge 35 og 36 i Sjællandske, Uge nyt, Skælskøravisen og Korsørposten. Desuden har Ældrerådet afholdt fire informationsmøder i henholdsvis Korsør, Skælskør, Slagelse og Dalmose. Samtidig har der været annonceret på forsiden af Slagelse Kommunes hjemmeside og på infoskærme på biblioteker og aktivitetscentre.
Ifølge Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område er det muligt at afholde fredsvalg, når antallet af opstillede kandidater er under det antal medlemmer, der ifølge Ældrerådets vedtægt kan vælges (15 medlemmer). Ved fredsvalg aflyses afstemningen, og alle de opstillede kandidater er i så fald valgt.
Retligt grundlag
LBK nr. 1345 af 23/11/2016, § 32 stk. 3.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte, at afholde fredsvalg eller annoncere efter yderligere kandidater.
Vurdering
Administrationen har forhørt sig i Ældrerådets valgarbejdsgruppe i forhold til deres holdning til 11 indkomne kandidater. Ældrerådets valgarbejdsgruppe anbefaler, jfr. referat fra møde i Valgarbejdsgruppen den 25. september 2017, at valget aflyses, og at valget afgøres ved fredsvalg.
Det er Administrationens vurdering, at annonceringen forud for ældrerådsvalget har været rettidig og tilstrækkelig. Administrationen vurderer ikke, at yderligere annoncering vil ændre nuværende udfald af ansøgningsrunden. Administrationen anbefaler derfor fredsvalg.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Økonomiudvalget har med beslutning i sit møde den 22. maj 2017 afsat 350.000 kr. til afholdelse af valg.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter at afholde fredsvalg, hvorved de 11 opstillede kandidater er valgt.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 4. oktober 2017:
Fraværende: 
Udvalget godkender, at der afholdes fredsvalg, under forudsætning af, at der ikke kommer 16 eller flere kandidater senest 4 uger før valgdagen.

9. Midler til værdig ældrepleje 2018 (B)

9.     Midler til værdig ældrepleje 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2017-69998               Dok.nr.: 330-2017-614970                                Åbent
Kompetence:  Sundheds- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget skal tage stilling til, hvordan midler til en værdig ældrepleje skal anvendes i 2018.
Baggrund
Sundheds- og Ældreministeriet har den 28. september 2017 udsendt information om, at kommunernes frist for ansøgning om midler fra pulje til en værdig ældrepleje 2018 er den 1. november 2017.
Tilskudsbeløbet som Slagelse Kommune kan ansøge om at modtage i 2018 udgør 15,552 mio. kr. Indsatsområderne er uændret i forhold til 2017. Anvendelsen af Værdighedsmidlerne skal understøtte udmøntning af Kommunens Værdighedspolitik.
Retligt grundlag
Finansloven samt Værdighedspolitikken for ældreplejen i Slagelse Kommune.
Handlemuligheder
Intentionerne omkring Værdighedsmidlerne er, at en værdig ældrepleje bedst tilrettelægges med udgangspunkt i den enkelte borgers behov og under hensyntagen til lokale forhold. Midlerne skal derfor anvendes ud fra en vurdering i den enkelte kommune af, hvor behovet er størst lokalt.
Værdighedsmidlerne skal anvendes til at understøtte udmøntningen af Værdighedspolitikken for kommunens ældrepleje, i forhold til plejen og omsorgen for den enkelte ældre, inden for følgende områder:
1) Livskvalitet
2) Selvbestemmelse
3) Kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng i plejen
4) Mad og ernæring
5) En værdig død
Vurdering
Administrationen har, i bilag 1, beskrevet forslag til alternative indsatser, som kunne iværksættes, finansieret af Værdighedsmidlerne for 2018. Bilag 1 eftersendes tirsdag den 3. oktober 2017.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Reglerne for udmøntningen foreskriver, at de bevilgede værdighedsmidler i 2018 skal anvendes i 2018. Dog med evt. mulighed for overførsel at evt. uforbrugte midler til 2019.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter og godkender, hvad værdighedsmidlerne ønskes anvendt til i 2018.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 4. oktober 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (Udenfor partierne)
Udvalget ønsker at få en evaluering af nuværende værdighedsmidler (forbrugt i 2017) på et af udvalgsmøderne inden udgangen af 2017.
Udvalget ønsker, at følgende indsatser (som de fremgår af bilaget) prioriteres i 2018:
· Livskvalitet og selvbestemmelse, Flere ”varme hænder” på plejecentrene (6 mio. kr.)
· Sammenhæng i plejen, selvbestemmelse og livskvalitet, Fokus på ”det hele menneske” via nye samarbejdsformer tættest muligt på borgerne (1 mio. kr.)
· Ledsagelse, Værdigheds-SSA (aften og nat) (1,8 mio. kr.)
· Sammen om det nære sundhedsvæsen, Forebygge unødvendige ind- og genindlæggelser (0,6 mio. kr.)
· Ensomme ældre - Ansøgningspulje til aktiviteter for ensomme ældre i lokalområderne (0,2 mio. kr.)
· Kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng i plejen, telemedicin (1,9 mio. kr.)
· Mad og ernæring, Dysfagi mm. (afsat 2,5 mio. kr.)
· Social- og Omsorgskoordinator; parkinson mm. - Forlængelse af forsøgsordning (0,552 mio. kr.)
· Livskvalitet, Lys som trivselsfremmer i plejeboliger hos demente (1 mio. kr.)
Udvalget fremsender dette til Ældrerådets orientering.
Udvalget anbefaler, at kommende udvalg umiddelbart efter sommeren 2018 får forskellige muligheder og overvejelser omkring evt. kommende værdighedsmidler.

10. Status på Hjælpemiddelområdet (O)

10.   Status på Hjælpemiddelområdet (O)

Sagsnr.: 330-2017-15362               Dok.nr.: 330-2017-591802                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget får en status på hjælpemiddelområdets ansøgninger og overholdelse af de politisk fastsatte sagsbehandlingstider.
Baggrund
Udvalget har løbende fået en orientering om sagsmængder og sagsbehandlingstider på hjælpemiddelområdet. Dette set i lyset af, at området igennem de seneste år har været udfordret på at kunne holde de politisk fastsatte sagsbehandlingsfrister som følge af, at antallet af ansøgninger til området er steget år for år.
En stadig større andel af ansøgningerne bliver akut behandlet og afgjort, hvorfor området især har været udfordret på at overholde den fastsatte sagsbehandlingstid på ventelistesagerne ”øvrige ansøgninger”, hvor sagsbehandlingsfristen for afgørelse er fastsat til 65 hverdage. Ventelistesagerne er ansøgninger, der ikke er akutte eller som kræver længere sagsbehandlingstid; f.eks. udskiftning af kørestole, el-kørestole, el-scootere, trehjulet cykel, særlig boligretning m.m.
Afledt af situationen i 2016 besluttede Udvalget - på mødet i maj 2016, - at opnormere hjælpemiddelområdet med 2 sagsbehandlende terapeuter samt 0,5 medarbejder til afledt drift. De nye medarbejdere blev ansat i august 2016.
Udvalget godkendte derefter i efteråret 2016 en Tids- og Handleplan for, hvorledes Hjælpemiddelområdet ville nedbringe de 80 ansøgninger, som pr. ultimo september 2016 havde overskredet den fastsatte sagsbehandlingsfrist på de 65 hverdage. Handleplanen blev fulgt og pr. 1. april 2017 var mængden af ansøgninger med overskreden sagsbehandlingsfrist bragt i 0, hvorefter det i en periode var muligt for de sagsbehandlende terapeuter at følge med og behandle og afgøre sagerne indenfor den fastsatte frist.
Situationen er imidlertid ændret hen over sommeren 2017, som følge af de medarbejderressourcer, som er allokeret til de konkrete tiltag/indsatser, som den økonomiske handleplan, der blev igangsat på hjælpemiddelområdet i foråret, kræver for at opnå de fastsatte økonomiske resultater.
Pr. ultimo september d.å. er der 38 ansøgninger, der har overskredet sagsbehandlingsfristen på de 65 hverdage; – udviklingen i antallet af ansøgninger på hjælpemiddelområdet (genbrugsområdet) er skitseret nedenfor:
Udviklingen i antallet af ansøgninger på hjælpemiddelområdet (genbrugsområdet):
Indkomne ansøgninger
År 2015
År 2016
År 2017
1/1 – 31/8-17
År 2017
Estimeret/forventet
 
Genbrugshjælpemidler
Ansøgninger i alt inkl. APV
 
8.847
 
 
9.008
 
 
6.060
 
9.090
APV-sager
1.000*
1.058*
710
1.065
Ansøgninger ex. APV-sager
7.847
7.950
5.350
8.025
 
Heraf ansøgninger (sager på venteliste)
 
755
 
703
 
381
 
   572
*APV-hjælpemidler blev bevilget af hjemmeplejen.
Størstedelen af ansøgningerne bliver behandlet akut eller afgjort med en kort sagsbehandlingstid. I årene 2015 og 2016 var det hhv. 90,4% og 91,2% af de indkomne ansøgninger, der blev behandlet akut eller semi akut. I 2017 er denne %-andel øget, idet der for perioden 1.1. – 31.8.2017 er 92,88% af ansøgningerne, der er behandlet akut eller afgjort med kort sagsbehandlingstid. Som følge heraf er mængden/antallet af ”øvrige ansøgninger” på venteliste lavere sammenlignet med 2015 og 2016.
Regnskabet på hjælpemiddelområdet udviste et merforbrug i 2016. Som følge heraf er der udarbejdet en økonomisk handleplan, for afvikling i 2017 og 2018, hvilken blev godkendt på udvalgets møde i april.
Arbejdet med udmøntning af de i handleplanen i alt 8 beskrevne tiltag blev igangsat i hjælpemiddelområdet i foråret, med det mål at opnå de økonomiske resultater i 2017/2018, som de enkelte tiltag i handleplanen beskriver.
Handleplanen fordrer, at der er flyttet 1,5 stilling (sagsbehandlende terapeuter) indenfor områdets normering til de konkrete tiltag/indsatser nedenfor.
Handleplanen: indsats 1Nedbringelse af udgifter til APV-hjælpemidler:
sagsbehandlende terapeut – 1,0 normeret stilling
Tiltaget indebærer i praksis, at bevilling af APV-hjælpemidler pr. 20. marts 2017 er hjemtaget fra hjemmeplejen, således at det nu er en sagsbehandlende terapeut i Hjælpemiddelområdet, der bevilger APV-hjælpemidler (plejesenge, lifte, bækkenstole m.m.) efter konkrete individuelle vurderinger. Indtil marts d.å. var det de forflytningsansvarlige i hjemmeplejen, der varetog opgaven. Mængden af APV-ansøgninger forventes at udgøre 1.065 sager i 2017. 
Handleplanen: indsats 3: Nedbringelse af udgifter til indkøb af nye genbrugshjælpemidler:
Indkøbskoordinator: sagsbehandlende terapeut – 0,5 normeret stilling
Tiltaget indebærer bl.a., at der pr. 25. september d.å. er oprettet en funktion som indkøbskoordinator i Hjælpemiddelområdet, hvor hovedopgaven er at sikre, at der indkøbes genbrugshjælpemidler efter princippet ”bedst egnet og billigst”. Funktionen er normeret til 0,5 stilling og varetages af en sagsbehandlende terapeut, der har det faglige kendskab til områdets produkter. Indkøbskoordinatoren skal forhandle med de større leverandører med henblik på at oprette samhandelsaftaler på produkter uden for FUS-aftaler.
Retligt grundlag
Lov om social service §§ 112-116
Handlemuligheder
Udvalget orienteres om sagen med henblik på en konkret drøftelse af eventuelle handlemuligheder, der ønskes undersøgt eller iværksat på området med henblik på at kunne overholde det politisk fastsatte serviceniveau.
Vurdering
Afledt af de igangværende indsatser i Hjælpemiddelområdet vurderer administrationen, at det i indeværende år ikke vil være muligt at overholde serviceniveauet og den fastsatte sagsbehandlingsfrist på de 65 hverdage på ventelistesagerne. Der verserer ultimo september 38 sager med overskreden sagsbehandlingstid. Der arbejdes på at nedbringe dette antal, og det skønnes, at antallet hen over efteråret vil kunne nedbringes til en gennemsnitlig mængde på 25 sager i resten af året.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 4. oktober 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (Udenfor partierne)
Udvalget ønsker, at administrationen arbejder på en midlertidig ansættelse af en medarbejder, der kan sikre, at serviceniveauet fastholdes. Midlerne findes inden for udvalgets ramme.
Udvalget ønsker, at det nye udvalg følger op og får fremlagt ny status for sagsbehandlingstiderne.
Udvalget tager orienteringen til efterretning.

11. Tilbageflytning af borgere til Skælskør Plejecenter (O)

11.   Tilbageflytning af borgere til Skælskør Plejecenter (O)

Sagsnr.: 330-2014-92083               Dok.nr.: 330-2017-586131                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om den planlagte tilbageflytningsproces af borgere til Skælskør Plejecenter efter endt ombygning af plejecentret.
Baggrund
Som udvalget er bekendt med, er ombygningen af Skælskør Plejecenter i gang. Status på ombygningen er, at tidsplanen fortsat holder, og at ombygningen er færdig 26.04.2018 (som udvalget også er orienteret om den 14.4.16). Det betyder, at beboere kan flytte tilbage til Skælskør maj 2018. Der vil være 29 faste boliger og 1 aflastningsbolig.
Ud af de 24 beboere, der pt. bor på Skælskør Plejecenter, er der 13 beboere, som er flyttet med fra Skælskør til den midlertidige genhusning lokaliseret på Blomstergården. Disse borgere skal flytte tilbage til Skælskør på samme vilkår, som de flyttede til Blomstergården (dvs. kommunen betaler flytteomkostningerne).
11 beboere er ”nyindflyttet” ind på Skælskør Plejecenter, mens det har haft til huse på Blomstergården.
Der har været dialog med de beboere, der er flytter ind på Skælskør Plejecenters lokation på Blomstergården om den forestående flytning, for at sikre at de beboere der flytter ind, i udgangspunktet har lyst til at flytte med til Skælskør. Dette for at undgå flere flytninger end højst nødvendigt, samt at sikre plads på Skælskør Plejecenter til borgere, der gerne vil bo i Skælskør.
Med udgangspunkt i de positive erfaringer fra flytningen af Skælskør Plejecenter til lokalerne på Blomstergården, er det planen, at gennemføre tilbageflytningen til Skælskør på samme måde. Nedenfor skitseres den planlagte tilbageflytning i hovedtræk.
Inden flytningen vil beboere og de familiemedlemmer, der har lyst og mulighed, komme på besøg på Skælskør Plejecenter. Her får den enkelte beboer mulighed for at se lejlighederne og udtrykke ønske om, i hvilken lejlighed, de gerne vil bo.
I dagene op til flytningen vil medarbejdere (og de familiemedlemmer, der har ønske og mulighed for det) hjælpe beboerne med at sortere og pakke det, som er muligt, i flyttekasser.
Et flyttefirma vil blive engageret til at varetage flytningen. Flytningen vil foregå over ca. 5 dage og blive tilrettelagt til mindst muligt gene for beboerne.
Første dag flyttes kontorer og andet som har relation til medarbejderne. De følgende dage bliver beboer og deres indbo flyttet. Flytningen vil foregå på den måde, at alle beboere (og de familiemedlemmer som ønsker at være med) mødes til fælles morgenmad.
Herefter tages der på tur med de beboere, som skal flytte på dagen og deres familiemedlemmer.
Ved sidste flytning gik turene forskellige steder hen, men fælles for alle dage var, at der blev spist frokost på Comwell i Korsør. Her var også lejet værelser, så de beboere, der havde behov for at hvile efter frokosten, havde mulighed for det.
Imens beboerne er på tur, sørger flyttefolkene for at tage billeder af den enkelte lejlighed og flytte tingene til Skælskør. Når beboerne kommer tilbage til Skælskør, vil flyttefolkene, i det omfang, det er muligt, have sat møbler m.m., så det står som hjemme i boligen på Blomstergården. Medarbejdere tømmer flyttekasser, lægger tøj i skabe, sætter toiletartikler på plads, lægger medicin i medicinskabe m.m., samt sætter de personlige effekter op, som de stod tidligere.
Alt dette for at sikre genkendelighed det nye sted og gøre flytningen overskuelig for beboerne. Ved ankomsten til Skælskør vil medarbejdere og evt. familiemedlemmer pakke det sidste ud sammen med beboeren. Dagene bliver afsluttet med fælles aftensmad.
Det er virksomhedens oplevelse, at denne måde at flytte på betød, at alle beboere var glade og specielt det, at deres ting stod i lejlighederne fik mange til at sige ”jamen det er jo mine ting, der står her, nej, se mine fugle er her også, hvor er der altså pænt og lyst her, hvordan er mine ting og tøj da kommet så hurtigt på plads, her er da dejligt at være osv.”
Skælskør Plejecenter er et registreret EDEN plejehjem. Dette betyder blandt andet, at den enkelte beboere og dennes ønsker og individuelle behov er i fokus. På et EDEN hjem er der fokus på, at der er plads til forskelligheder, og at man bor sammen som en ”familie”. Fremover er det besluttet at afholde familiemøder, hvor der er deltagelse af beboere, familiemedlemmer og medarbejdere (er der punkter af faglig karakter, som ikke kan tages op på disse møder, holdes der et kort møde med medarbejdere alene).
Skælskør Plejecenter vil i oktober invitere alle beboere og familier til et stort fælles møde. Her vil der kort blive vist nogle film, som illustrerer hvad et EDEN-plejehjem er, og alle vil få til opgave at lave en collage, som viser, hvordan de ønsker, at deres fremtid/hverdag skal se ud på Skælskør Plejecenter. EDEN gruppen vil samle dagens input og ud fra dem lave et udkast til, hvordan vi skal gøre tingene fremover. Efter første møde vil der blive afholdt familiemøde en gang månedligt. På møderne frem til april vil flytningen tilbage til Skælskør være et fast punkt på dagsorden, så personale, beboere og familier i fællesskab kan skabe rammerne for en god flytning.
Selve indvielsen af Skælskør Plejecenter planlægges fejret i juni 2018, hvor plejecentret også kan fejre 40 års fødselsdag.
Retligt grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Administrationen gør opmærksom på, at der efter tilbageflytning til Skælskør, vil være mulighed for at anvende de 24 boliger på Blomstergården som en udvidelse af plejecenter-kapaciteten. Som tidligere fremlagt er der en medfølgende driftsudgift på 8,2 mio. kr., såfremt udvalget ønsker at anvende disse boliger.
Vurdering
Administrationen vurderer, at den planlagte flytning imødekommer beboerne og deres familiers behov. Samtidig er der mulighed for - og plads til beboernes og deres familiers ønsker ifm. flytningen og plejecenters kultur og stemning, som de skal hjem til.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De 13 beboere der pt. er genhuset (altså oprindeligt boede på Skælskør)
Slagelse Kommune finansierer boligindskud og flytteomkostninger.
Beboerne skal enkeltvis bestemme om de vil benytte ’den gamle ordning’ eller almen boliglovgivningen.
”Den gamle ordning” indebærer, at huslejen er det samme som da borger tidligere boede på Skælskør Plejecenter (indkomstbestemt beregnet husleje).
Efter almen boliglovgivning vil borger modtage en lejekontrakt og huslejen er fastsat efter almen boliglovgivningens principper (hertil kan man søge boligstøtte).
Beboere der ikke er genhuset (pt. bor på Blomstergården og har ikke tidligere boet på Skælskør).
Slagelse Kommune finansierer flytteomkostningerne.
Disse borgere skal betale indskud (men får refunderet indskuddet på Blomstergården). Efter almen boliglovgivning vil borger modtage en lejekontrakt og huslejen er fastsat efter almen boliglovgivningens principper (hertil kan man søge boligstøtte).
Konsekvenser for andre udvalg
Intet at bemærke.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 4. oktober 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (Udenfor partierne)
Udvalget tager orienteringen til efterretning.

12. Orienteringspunkter (B)

12.   Orienteringspunkter (B)

Sagsnr.: 330-2017-1110                 Dok.nr.: 330-2017-582370                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra udvalgets formand
2. Orientering fra udvalgets medlemmer
3. Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
- Omstilling af diabetesprodukter
- Henvendelse fra Sorø Kommune vedrørende aftale om kommunal læge
- Konkret borgersag på Blomstergården
4. Orientering fra Center for Børn og Familie - Sundhedstjeneste og Tandpleje
Der foreligger følgende punkt til orientering fra Center for Sundhed og Ældre, jfr. bilag 1:
3. a):
Pressemeddelelser/Nyheder
3. b):
Status på ventelisteopgørelse og ledige ældre-, pleje, og demensboliger pr. 15.09.2017. jfr. bilag 2.
3. c):
Status på indsatser – Sundhedsområdet, jfr. bilag 3.
3. d):
Udlevering af rygeafvænningsprodukter.
3. e):
Status på indsatser – Velfærdsteknologi.
3. f):
Vederlagsfri ordning for borgere på plejecentre og i boenheder.
3. g):
Udmøntning af projektmidler til Praksisnært kompetenceløft i kommuner og regioner.
3. h):
Fremskudt visitation.
3. i):
Status på Ombygning Skælskør Plejecenter.
3. j):
Folder om flextrafik, jfr. bilag 4.
3. k):
Sags- og mødeoversigt for Sundheds- og Seniorudvalget pr. 4. oktober 2017 jf. bilag 5.
Der foreligger følgende punkt til orientering fra Center for Børn og Familie, jfr. bilag 1:
4. a):
Overgangsmodel for Den Kommunale Tandpleje
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 4. oktober 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (Udenfor partierne)
Ad 1:
Møde med DSR 27.10. som opfølgning på tidligere møde.
Særtilbud på cirkusforestilling - Arena.
Møde med Ældresagen 5.10. (Frederik Pedersen og Steen Olsen er forhindret i at deltage).
Henvendelse fra Slagelse Boligselskab drøftes på næste møde.
Forslag fra Antvorskov Plejecenter om dialogmøde 24.10. (afbud fra Kurt Rasmussen og Steen Olsen).
Henvendelse fra Sjællandske vedr. sag om borgere med diabetes.
Ad 2:
Henvendelse fra pårørende til beboer på plejecenter.
Ad 3:
Orientering om forløbet omkring omstilling af diabetesprodukter, herunder samspillet med lokal diabetesforening. Slagelse Kommune har afledt af Diabetesforeningens kritik evalueret og revurderet processen, herunder det orienteringsbrev, som de 1100 berørte borgere med diabetes nu har modtaget. Vi har taget til efterretning, at processen kunne have været tilrettelagt bedre, således at borgere, i stedet for et ”orienteringsbrev”, havde modtaget en afgørelse indeholdende en konkret og individuel vurdering samt en klagevejledning.
Dette havde været god forvaltningsskik - og dette vil vi gerne rette op på.
For at give trygheden tilbage vil vi derfor i den kommende tid tage telefonisk kontakt til de borgere, som ikke har reageret på orienteringsbrevet. Dette for at sikre den konkrete individuelle vurdering, således at borgerne får de diabetesprodukter, som de fagligt og behandlingsmæssigt har brug for - ud fra princippet bedst egnet og billigst.
Diabetesforeningen har på baggrund af ovenstående handlinger vendt positivt tilbage.
Henvendelse fra Sorø Kommune, der ønsker at ”købe” konsultationstid hos den kommunale læge. Dette ser udvalget positivt på.
Orientering om en konkret borgersag.
Ad 4:
Børne- og Familiechefen orienterede om, at der fortsat ses et positivt fald i udeblivelsesprocenten for 1,5-årige børn til forebyggende tandplejebesøg (17,7% til 14,9%). Den aktive indsats fortsætter, således at endnu flere børn bliver tilset, og deres forældre kan blive tilbudt vejledning i gode tandplejevaner.
Udvalget ønsker en drøftelsessag omkring fremskudt visitation (jf. orienteringspunktet i bilaget) på kommende udvalgsmøde.
13. Lukket: Hjemmeplejen (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.