Kompetence
Teknik- Plan og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende tids- og procesplanen for Trafikbestilling 2025, samt tage stilling til de rammer, der skal være bærende for retænkningen af busnettet i Slagelse Kommune.
Indstilling
Chefen for Teknik- Plan og Erhverv indstiller,
1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender tids- og procesplan for Trafikbestilling 2025, som den er anført i bilag 1 "Tids- og Procesplan"
2. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter hvilke principper, der skal danne grundlag for administrationens arbejde med en retænkning af busnettet:
a.) Udvalget skal opstille følgende målgrupper; pendlere, skoleelever og lejlighedsrejsende i prioriteret orden, startende med målgruppen der skal have højest prioritet.
b.) Udvalget anviser om prioriteringen af de kommunale buslinjer skal understøtte flest mulige passagerer indenfor budgetrammen, eller om der kan gås på kompromis med antallet af passagerer for at kunne betjene områder af kommunen med et lavere passagerpotentiale.
c.) Alle buslinjer med en medfinansiering på mindre end 30 pct. skal retænkes, og kan ændres ifm. trafikbestillingen 2025. Buslinjernes egenfinansiering fremgår i bilag 2.
Sagens indhold
Med udgangspunkt i de stigende udgifter i den kollektive trafik blev det i budgetforliget 2024 - 2027 aftalt, at den kollektive trafik skal gentænkes. Gentænkningen skal ske på køreplaner og Flextrafik. Busbetjeningen i kommunernes landdistrikter skal indtænkes i trafikbestillingsprocessen for 2025 og fremover.
Kommunens busnet tilpasses løbende i de årlige trafikbestillinger til Movia. En af grundstammerne i busnettet blev implementeret i 2013, med en større justering af busnettet som primært havde indflydelse på bybusser i Korsør og Slagelse samt betjeningen af strækningen mellem Korsør og Slagelse – linjerne 901 og 902. Efterfølgende er der foretaget større og mindre tilpasninger af busnettet. Den største nyere forandring har været de ændringer som der er sket med implementeringen af fribus/kommunebusruterne i 2021. Derudover er der sket mindre tilpasninger på ruterne 907, 904 og 431 samt justeringer på 901 og 902.
Formål
Projektets hovedformål er, at tilpasse kommunens eksisterende busnet for at skabe mere værdi for pengene. Derfor vil projektet også kunne få indflydelse på alle kommunale buslinjer (inkl. fribusser/kommunebusser) som indgår i den offentlige kollektive trafik. Projektets ledende spørgsmål er derfor om der skal skabes bedre service for den enkelte på bekostning af mange, eller skal der skabes bedre service for mange på bekostning af den enkelte?
Principper
For at kunne arbejde målrettet med forandringer i den kollektive bustrafik er det nødvendigt, at der fastlægges politiske rammer for de principper der skal danne grundlag for den forandring en retænkning af busplanen skal varetage. Principper skal være styrende i trafikbestilling 2025 og skal være grundlag for de kommende trafikbestillinger.
Princip 1 - Målgrupper
Det offentlige yder tilskud til alle rejser med den kollektive bustrafik til alle målgrupper. Generelt yder kommunen størst tilskud pr. passager på de buslinjer med færrest passagerer. I Slagelse Kommune drejer det sig hovedsageligt om skolebuslinjer i landdistrikter, hvor passagerernes medfinansiering til buslinjen er under 30 pct.
I den kollektive trafik arbejder vi med fire målgrupper, som er:
- Lejlighedsrejsende
- Skoleelever
- Uddannelsessøgende
- Pendlere
I Slagelse Kommune opnår typiske pendler- buslinjer, som linjerne 901, 903 og 431 mest medfinansiering fra buspassagerer.
Princip 2 - Benyttelsesgraden
Buslinjer med mange passagerer er mere rentable, end de buslinjer som transporterer få passagerer. Dette udfordrer ønsket om en rimelig kollektiv busbetjening af også de mere tyndt befolkede områder af kommunen.
Dette leder frem til følgende spørgsmål:
- Ønsker man at tilrettelægge trafikbestlllingen, så man bruger ressourcerne på at give den bedst mulige service for borgerne i vores landdistrikter (benyttelsesgrad under 30 %)
- Eller ønsker man i stedet at tilrettelægge trafikbestillingen så man tilgodeser borgerne i vores bysamfund (benyttelsesgrad over 30 %).
Administrationen vurderer, at det nuværende busnet dækker manges brugeres behov for kollektive trafik, og at der er nem adgang til busnettet fra alle større bysamfund og landsbyer i kommunen. Betjeningen på strækningen Korsør - Vemmelev - Slagelse (rute 901) løser transportbehovet for mange borgere. Denne rute har et serviceniveau der er tilnærmelsesvis, er på samme niveau som Region Sjællands buslinjer.
I bilag 2 med nøgletal for buslinjerne fremgår kommunens medfinansiering af de enkelte buslinjer. Hvis man udvider buslinjer i landdistrikter, hvor der er et lavere passagerpotentiale, vil det medføre et øget tilskudsbehov.
Vurdering
Ud fra en betragtning om mere service for pengene, bør der rettes fokus mod at forbedre det kollektive transporttilbud for passagergrupper i de områder, hvor kundepotentialet er størst. Ligeledes bør projektet tilstræbe, at forandringer i busnettet tilser, at også den kollektive busbetjening medvirker til, at kommunens kørselsforpligtigelse jf. folkeskoleloven løses så optimalt som det er muligt.
Dette vil dog kompromitter et ønske om at styrke den kollektive trafik i landområderne. Derfor bør der også ses på andre tilbud i de områder, hvor der ikke umiddelbart vil være en ”gul bus”. Her vil det være blandt andet være relevant at skele til de udmeldinger, som vil komme fra det landsdækkende ekspertudvalg der er nedsat af Transportministeren, der blandt andet skal afdække hvordan nye kollektive transportløsninger kan understøtte mobiliteten i hele landet, herunder også yderområder.
Proces for borgerinvolvering fra den 9. januar til den 31. april 2024
Der tilrettelægges en borgerinvolverende proces, som afspejler de prioriterede målgrupper og som afstemmes med udvalgets beslutning af om man skal prioritere ressourcerne på at gentænke busruter i landdistrikter, eller om man skal bruge ressourcerne på at gentænke buslinjer i kommunens byområder.
Det kan dreje sig om borgermøder, dialog i grupper i afgrænsede lokalområder, med skolebestyrelser m.m.
Hvis udvalget vælger at bruger ressourcerne på at give borgerne i landdistrikterne den bedst mulige service, vil der blive lavet en proces i regi af Landdistriktsudvikling, som skal gøre det mere attraktivt at bruge den kollektive transport i de tyndt befolkede områder med fokus på eksempelvis kombinationsrejser (at bruge flere forskellige transportformer for at komme fra A til B) eller multifunktionelle stoppesteder på udvalgte lokationer i forhold til busnettet. Processen vil forløbe i foråret 2024.
Retligt grundlag
Trafikselskabsloven.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I 2024 er der afsat 59,9 mio. kr. til busdrift hos Movia inkl. produkterne fra Flextrafik, herunder Flexhandicap, Flextur og Plustur.
Serviceniveauet som det er nu, og som det vil blive med køreplanskiftet ultimo juni 2024, er givet med trafikbestillingerne 2023 og 2024. Den kollektive bustrafik vil i årene 2024 og 2025 kører med et budgetmæssigt underskud, som forventes at være udlignet i 2026. Sker der ikke væsentlige ændringer i budgettet til ”Busdrift” i overslagsårene vil det betyde at der vil være en mulighed for øget service ift. trafikbestilling 2026
Med ovenstående taget i betragtning vil trafikbestilling 2025 ikke medføre reduceret service, da budgetrammen til ”Busdrift” ikke er reduceret jf. budgetaftalen.
Tværgående konsekvenser
Der kan ikke peges på tværgående konsekvenser med beslutning af denne sag. Dette vil tidligst være muligt i forbindelse med udvalgets behandling af trafikbestillingssagen i juni 2024.
Sagens videre forløb
Teknik- Plan og Landdistriktsudvalget skal på mødet den 03. juni 2024 forholde sig til administrationens forslag til tilpasninger i den kollektive bustrafik. Udvalget skal tage stilling til om forslaget skal sendes i offentlig høring, med direkte meddelelse til lokalråd, skolebestyrelser, Ældreråd og Handicapråd.
Udvalget skal beslutte ændringer senest på Udvalgets møde den 30. september 2024. Administrationen skal meddele ændringer hos Movia senest den 31. oktober 2024.