3. Prioriteringsmodel 2021-2024 (D)
3. Prioriteringsmodel 2021-2024 (D)
Sagsnr.: 330-2015-7807 Dok.nr.: 330-2019-493383 Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Trafiksikkerhedsudvalget skal tage stilling til en
anbefaling til Erhvervs- og Teknikudvalget om prioriteringsmodel gældende for
Trafiksikkerhedsplan 2021-2024.
Baggrund
Den gældende
Trafiksikkerhedsplan udløber i 2020 og der skal tages stilling til hvordan
trafiksikkerhedsarbejdet skal prioriteres fremadrettet i en ny
Trafiksikkerhedsplan 2021-2024.
De sidste fire år har der været
hovedfokus på handleplanprojekter, hvor udpegningen er sket på baggrund af de
politiregistrerede uheld. Fokus på tryghedsprojekter har primært været hvor der
kunne ses sammenhæng med handleplanprojekter f.eks. hastighedszoner i Slagelse
by. Derudover har der været lokale kampagner og samarbejde med skoler, samt
netværkssamarbejde med færdselskontaktlærerne.
Slagelse Kommune har været en af
drivkræfterne bag projektet med skadestueregistrering på Sjælland. Opstarten på
registrering af skadestuedata forventes tidligst i gang sat 1/1 2020. Det
forventes at skadestuedata vil så kunne indgå i en midtvejsvurdering for en ny
planperiode.
Gennem den gældende planperiode er
borgernes henvendelser omkring utryghed /trafiksikkerhed samlet ved direkte
indberetning i Trafiksikkerhedsplanen. I Slagelse bymidte har de været
afgørende for etableringen af hastighedszone. Derudover er der blevet
gennemført et mindre antal tryghedsprojekter i perioden.
Fremadrettet kunne en større
prioritering af utrygge områder ønskes, der kunne lægges lige stor vægt på at
bekæmpe utrygge strækninger, som trafikfarlige strækninger.
Herudover er det vigtigt, at den
gode trafikadfærd understøttes fra Slagelse Kommunes side, det kan være
skolekampagner, samarbejde med skolerne, faciliterer netværksmøder for
færdselskontaktlærerne osv.
Retligt
grundlag
Færdselsloven.
Handlemuligheder
Trafiksikkerhedsudvalget skal drøfte mulighederne for
prioritering til Trafiksikkerhedsplan 2021-2024.
Vurdering
Der sker årligt ca. 350 politiregistrerede færdselsuheld i
Slagelse Kommune.
Derfor bør der fortsat være fokus på kryds og strækninger,
hvor der bør foretages vejtekniske tiltag. Så vejnettet løbende opdateres med
mindre tiltag for at forbedre trafiksikkerheden.
Tryghedsønsker omfatter typisk vejstrækninger med megen
gennemkørende trafik.
Mulige fremtidige tryghedsprojekter:
Tårnborgvej, Korsør.
Nygade, Korsør.
Skælskør bymidte.
Landsbyer med megen gennemkørende trafik:
·
Lille Valby
·
Hejninge
·
Sønderrupsønder
Hastighedsplan, byzonetavler/lokalhastighedsbegrænsning
(Efter 1. august 2022 skal Byzonetaver, E 55 og E 56 være placeret på høj
stander i begge vejsider.)
Forslag til alternative udpegninger:
·
Sikker skoleveje.
·
Hastighedszoner.
·
Hastighedsplaner for landsbyerne.
·
Trafiksanering af landsbyer.
·
Fokus på at nedbringe cyklist- og fodgængerulykker.
·
Rabatsanering, fra grøft til trug.
·
Følgeprojekter til byudvikling.
·
”Lup’erne”.
·
Fokus på eneulykker.
·
Cyklistsignaler i alle signalanlæg.
·
Lokal hastighedsbegrænsning i kryds i åbent land.
·
Afkortede cykelstier.
·
Fokus på mødeulykker.
·
Udskiftning af gamle signalanlæg.
Indberetninger til Trafiksikkerhedsplanen, som omfatter
ønske om cykelsti, behandles sammen med cykelstiplanen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Projekter afholdes indenfor anlægsrammen til
trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger.
Der kan forekomme afledt drift på nogle af anlægsarbejderne.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Trafiksikkerhedsudvalgsformanden indstiller,
1.
at Udvalget drøfter prioriteringsmodel for den nye planperiode 2021-2024,
2.
at Drøftelserne udmønter i en prioriteringsmodel som behandles på næste
møde i Trafiksikkerhedsudvalget, for efterfølgende anbefaling til Erhvervs- og
Teknikudvalget.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget
den 5. december 2019:
Fraværende:
1) Bred drøftelse af de udfordringer, der er på
trafiksikkerhedsområdet og dem er der mange af.
Nogle af dem, der blev nævnt er: skolebørn, LUP'erne,
Lokalråd, ønsker på statsveje, steder med politiregistrerede ulykker.
Udvalget ser hellere, at der gennemføres flere små projekter
end et stort.
Skoler med færdselskontaktlærer kunne inviteres til et
samarbejde.
Parallelt med trafiksikkerhedspuljen er der afsat en
cykelstipulje på 5 mio. i 2020 og 2021. Prioriteret til skolerne, forventes
behandlet i Erhvervs- og Teknikudvalget i januar 2020.
Trafiksikkerhedsudvalget ønsker en mailorientering om
sagen.
Havrebjerg, ønske om trinbræt skal motiveres gennem
Regionen.
Ønsker på statsvejene skal fremsendes til Vejdirektoratet.
Ønske om et fællesmøde mellem Erhvervs- og Teknikudvalget og
Børne- og Ungeudvalget. Flemming Kortsen vil arrangere
Store omkostningstunge tiltag der ikke kan løftes i
trafiksikkerhedspuljen kan overfor Erhvervs- og Teknikudvalget anbefales løftet
ind i budgetfasen som et budgetønske (Anlæg).
2) Behandles som et beslutningspunkt på næste
Trafiksikkerhedsudvalgsmøde.
Der var enighed om at anbefale, at de afsatte midler
fremadrettet i Trafiksikkerhedsplan 2021-2024 prioriteres:
2 mio. til projekter udpeget på grundlag af registrerede
færdselsuheld.
2 mio. til tryghedsprojekter udpeget med baggrund i
borgerønsker, med en 2-3 årig prioritering.
1 mio. infrastruktur ved skolerne, kampagner, adfærd,
synlighed.