Trafiksikkerhedsudvalget – Referat – 5. december 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2019-493347                                          Åbent
Kompetence: Trafiksikkerhedsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Udvalgsformanden for Trafiksikkerhedsplan indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 5. december 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Cykelstier og -baner, Lovkrav/anbefalinger (O)

2.     Cykelstier og -baner, Lovkrav/anbefalinger (O)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2019-494007                                          Åbent
Kompetence: Trafiksikkerhedsudvalget
Beslutningstema
Orientering om hvad der er lovkrav og hvad der er vejledning til etablering af cykelstier og cykelbaner, samt nye typer skiltning, der forventes taget i brug i 2020 i Slagelse Kommune.
Baggrund
Vejreglerne for cykeltrafik er opdateret jan 2019.
Ny skiltning i færdselsloven, der muliggør etablering cykelgade og tillader højresving for cyklister i signalanlæg.
Retligt grundlag
Færdselsloven, Vejreglerne, Cirkulære om etablering af dobbeltrettede cykelstier langs vej; Bekendtgørelse om vejafmærkning.
Handlemuligheder
Indarbejdes i relevante trafiksikkerhedsprojekter. 
Vurdering
Oversigt over bredder på stier:
Tværprofilbredde for elementer langs vej
 
Normal bredde
 
Vejledende
minimumsbredde
Cykelsti Langs vej
Ensrettet cykelsti
Ensrettet fællessti
Dobbeltrettet cykelsti
Dobbeltrettet fællessti
Del af delt sti
Cykelbane (inkl. afmærkning)
2,25 m F)
2,25 m F)
Min. krav: 2,50
Min. krav: 3,00
1,70 m
1,50 mI)
1,80 mF)
1,80 m G)
Min. krav: 2,50 m*
Min. krav: 3,00 m*
1,50 m
-
 
 
 
 
Bredder markeret med stjerne er krav, jf. cirkulære.
F) Ved parkering langs cykelstien øges bredden med 0,1 m.
G) Den kantstensbegrænsede del bør være mindst 2,00 m bred. Hertil bør lægges minimum 2*0,25 m kantbaner på hver side af hellen.
H) Såfremt der placeres faste genstande i midterhellen/-rabatten, skal der sikres afstand til disse fra vognbanekanten. Afstand fra vognbanekant til den del af en færdselstavle, der er nærmest vognbanen, bør normalt ikke være mindre end 0,5 m, på midterheller og midterrabat dog 0,3 m. Se endvidere håndbogen "Grundlag for udformning af trafikarealer".
I) Såfremt der er beliggende en parkeringsbane eller parkeringsbåse langs en cykelbane, bør cykelbanens bredde forøges med 0,3 m til 1,8 m, da det i dette tilfælde er lovligt at parkere et køretøj med hjulene på den brede kantlinje.
Figur 3.1 Krav, normal bredde og vejledende minimumsbredde for tværprofilelementer langs vej.
Vejreglerne udarbejdes i vejregelgrupper, som er sammensat af repræsentanter fra kommuner, vejdirektorat, uddannelsesinstitutioner, rådgivere, interessenter m.fl.. Gruppernes arbejde tager overordnet afsæt i at skabe grundlag for et trafiksystem, der planlægges og udformes, så alle trafikantgruppers behov tilgodeses bedst muligt under hensyntagen til trafiksikkerhed, mobilitet og miljø. Generelt er vejreglerne er vejledende, men de er suppleret med krav fra lovgivning.
Cirkulære om etablering af dobbeltrettede cykelstier langs vej
Cirkulære nr. 95 af 6. juli 1984 Beskriver minimumskrav både til den dobbeltrettede cykelsti i bymæssigbebyggelse og uden for bymæssigbebyggelse, samt rabatter og sidearealer i forbindelse med stien.
Nye skilte i færdselsloven
Cykelgade, E47/E48:
Skiltning til cykelgade er en ny mulighed i færdselsloven for at prioriterer veje til cykeltrafik. Med en undertavle kan kørsel med andre køretøjer tillades. Kørslen skal tilpasses i cykelgaden, så kørslen på kørebanen kun sker med en hastighed svarende til cyklister og førere af lille knallert, normalt under 30 km/t.
Højresving tilladt, U7:
Skiltnigen åbner mulighed for at tillade højresving for rødt for cyklister, når de fysiske rammer og trafiksikkerheden tillader det.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Udvalgsformanden indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 5. december 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

3. Prioriteringsmodel 2021-2024 (D)

3.     Prioriteringsmodel 2021-2024 (D)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2019-493383                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Trafiksikkerhedsudvalget skal tage stilling til en anbefaling til Erhvervs- og Teknikudvalget om prioriteringsmodel gældende for Trafiksikkerhedsplan 2021-2024.
Baggrund
Den gældende Trafiksikkerhedsplan udløber i 2020 og der skal tages stilling til hvordan trafiksikkerhedsarbejdet skal prioriteres fremadrettet i en ny Trafiksikkerhedsplan 2021-2024.
De sidste fire år har der været hovedfokus på handleplanprojekter, hvor udpegningen er sket på baggrund af de politiregistrerede uheld. Fokus på tryghedsprojekter har primært været hvor der kunne ses sammenhæng med handleplanprojekter f.eks. hastighedszoner i Slagelse by. Derudover har der været lokale kampagner og samarbejde med skoler, samt netværkssamarbejde med færdselskontaktlærerne.
Slagelse Kommune har været en af drivkræfterne bag projektet med skadestueregistrering på Sjælland. Opstarten på registrering af skadestuedata forventes tidligst i gang sat 1/1 2020. Det forventes at skadestuedata vil så kunne indgå i en midtvejsvurdering for en ny planperiode.
Gennem den gældende planperiode er borgernes henvendelser omkring utryghed /trafiksikkerhed samlet ved direkte indberetning i Trafiksikkerhedsplanen. I Slagelse bymidte har de været afgørende for etableringen af hastighedszone. Derudover er der blevet gennemført et mindre antal tryghedsprojekter i perioden.
Fremadrettet kunne en større prioritering af utrygge områder ønskes, der kunne lægges lige stor vægt på at bekæmpe utrygge strækninger, som trafikfarlige strækninger.
Herudover er det vigtigt, at den gode trafikadfærd understøttes fra Slagelse Kommunes side, det kan være skolekampagner, samarbejde med skolerne, faciliterer netværksmøder for færdselskontaktlærerne osv.
Retligt grundlag
Færdselsloven.

Handlemuligheder
Trafiksikkerhedsudvalget skal drøfte mulighederne for prioritering til Trafiksikkerhedsplan 2021-2024.
Vurdering
Der sker årligt ca. 350 politiregistrerede færdselsuheld i Slagelse Kommune.
Derfor bør der fortsat være fokus på kryds og strækninger, hvor der bør foretages vejtekniske tiltag. Så vejnettet løbende opdateres med mindre tiltag for at forbedre trafiksikkerheden.
Tryghedsønsker omfatter typisk vejstrækninger med megen gennemkørende trafik.
Mulige fremtidige tryghedsprojekter:
Tårnborgvej, Korsør.
Nygade, Korsør.
Skælskør bymidte.
Landsbyer med megen gennemkørende trafik:
·         Lille Valby
·         Hejninge
·         Sønderrupsønder
Hastighedsplan, byzonetavler/lokalhastighedsbegrænsning (Efter 1. august 2022 skal Byzonetaver, E 55 og E 56 være placeret på høj stander i begge vejsider.)
Forslag til alternative udpegninger:
·         Sikker skoleveje.
·         Hastighedszoner.
·         Hastighedsplaner for landsbyerne.
·         Trafiksanering af landsbyer.
·         Fokus på at nedbringe cyklist- og fodgængerulykker.
·         Rabatsanering, fra grøft til trug.
·         Følgeprojekter til byudvikling.
·         ”Lup’erne”.
·         Fokus på eneulykker.
·         Cyklistsignaler i alle signalanlæg.
·         Lokal hastighedsbegrænsning i kryds i åbent land.
·         Afkortede cykelstier.
·         Fokus på mødeulykker.
·         Udskiftning af gamle signalanlæg.
Indberetninger til Trafiksikkerhedsplanen, som omfatter ønske om cykelsti, behandles sammen med cykelstiplanen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Projekter afholdes indenfor anlægsrammen til trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger.
Der kan forekomme afledt drift på nogle af anlægsarbejderne.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Trafiksikkerhedsudvalgsformanden indstiller,
1.    at Udvalget drøfter prioriteringsmodel for den nye planperiode 2021-2024,
2.    at Drøftelserne udmønter i en prioriteringsmodel som behandles på næste møde i Trafiksikkerhedsudvalget, for efterfølgende anbefaling til Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 5. december 2019:
Fraværende: 
1) Bred drøftelse af de udfordringer, der er på trafiksikkerhedsområdet og dem er der mange af.
Nogle af dem, der blev nævnt er: skolebørn, LUP'erne, Lokalråd, ønsker på statsveje, steder med politiregistrerede ulykker.
Udvalget ser hellere, at der gennemføres flere små projekter end et stort.
Skoler med færdselskontaktlærer kunne inviteres til et samarbejde.
Parallelt med trafiksikkerhedspuljen er der afsat en cykelstipulje på 5 mio. i 2020 og 2021. Prioriteret til skolerne, forventes behandlet i Erhvervs- og Teknikudvalget i januar 2020.
Trafiksikkerhedsudvalget ønsker en  mailorientering om sagen.
Havrebjerg, ønske om trinbræt skal motiveres gennem Regionen.
Ønsker på statsvejene skal fremsendes til Vejdirektoratet.
Ønske om et fællesmøde mellem Erhvervs- og Teknikudvalget og Børne- og Ungeudvalget. Flemming Kortsen vil arrangere
Store omkostningstunge tiltag der ikke kan løftes i trafiksikkerhedspuljen kan overfor Erhvervs- og Teknikudvalget anbefales løftet ind i budgetfasen som et budgetønske (Anlæg).
2) Behandles som et beslutningspunkt på næste Trafiksikkerhedsudvalgsmøde.
Der var enighed om at anbefale, at de afsatte midler fremadrettet i Trafiksikkerhedsplan 2021-2024 prioriteres:
2 mio. til projekter udpeget på grundlag af registrerede færdselsuheld.
2 mio. til tryghedsprojekter udpeget med baggrund i borgerønsker, med en 2-3 årig prioritering.
1 mio. infrastruktur ved skolerne, kampagner, adfærd, synlighed.

4. Mødedatoer 2020 og underskriftsprocedure (B)

4.     Mødedatoer 2020 og underskriftsprocedure (B)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2019-494004                                          Åbent
Kompetence: Trafiksikkerhedsudvalget
Beslutningstema
Trafiksikkerhedsudvalget skal beslutte mødedatoerne for 2020.
Evt. fastlæggelse af temaer for møderne.
Afgrænse en interessentgruppe, der kan byde ind på et trafiksikkerhedsudvalgsmøde i forhold til trafiksikkerhedsudvalgets arbejde.
Underskriftsprocedure, skal vi fortsætte med underskriftsarket eller gå over til digital underskrift.
Vurdering
Forslag til mødedatoer i 2020:
27. februar.
14. maj.
24. september.
26. november.
At følgende interessenter indkaldes til møde i foråret 2020.
Interessentgrupper kunne være:
Kørelærerforeningen.
Cyklistforbundet.
Rådet for trafiksikkerhed.
Handicaprådet.
Skolerne
m.fl.
Underskiftsarket som underskrives på mødet eller den digitale løsning i FirstAgenda, der kendes fra andre udvalg, her går den enkelte ind og godkender referatet på mødet eller efterfølgende.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden for Trafiksikkerhedsudvalget indstiller,
1.    at Mødedatoer for 2020 fastlægges.
2.    at Evt. tema for møderne fastlægges.
3.    at Interessegruppen fastlægges.
4.    at Underskriftprocedure for 2020 fastlægges.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 5. december 2019:
Fraværende: 
1) 27. februar og 24. september er fastlagt.
Der findes nye datoer for maj og november.
2) Der tages udgangspunkt i interessentgruppens udfordringer i forhold til trafiksikkerhed.
3) Fastlægges endeligt i foråret 2020.
4) Tages op på næste møde.

5. Evt. (O)

5.     Evt. (O)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2019-493368                                          Åbent
Kompetence: Trafiksikkerhedsudvalget
Beslutningstema
Orientering bordet rundt fra udvalgsmedlemmerne med kort nyt.
Indstilling
Udvalgsformanden for Trafiksikkerhedsudvalget indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 5. december 2019:
Fraværende: 
Anders Koefoed (V):
Ønsker lidt mere handling, få pengene ud at arbejde!
Steen Olsen (A):
Ønsker at problematikken omkring cyklende på fortovet i Algade, Skælskør behandles politisk.
Borger på Øster Allé, Slagelse afventer svar på henvendelse. Administrationen fremsender et svar til borgeren.
Støjproblematik ved Teglparken, borgerhenvendelsen fremsendes til Vejdirektoratet. Borgeren orienteres om, at sagen er videresendt.
Unnie Oldenburg (A):
Havrebjerg Lokalråd, der er store udfordringer i forhold til trafiksikkerheden på statsvejen.
Thuan: Fremhæver at tilgængelighedsrevision af projekter i byområder kan være med til at få evt. udfordringer/problemområder op til drøftelse på forhånd.
Flemming Erichsen (A):
Problemer for venstresvingende cyklister ved Halsskovbroen skal undersøges nærmere.
Det er svært at finde rundt i den digitale trafiksikkerhedsplan på Slagelses kommunes hjemmeside i dag.
Derfor skal den digitale trafiksikkerhedsplan 2021 gøres mere brugervenligt for borgerne.
Det er tilladt at køre bil i flere gågader i Slagelse Kommune, kan det synliggøres at man skal huske at man kører på de gåendes præmisser.
Der er genererelt ønske om mere indflydelse i at påvirke udbygningsaftaler fremadrettet.