Trafiksikkerhedsudvalget – Referat – 23. februar 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2021-61489                                  Åbent
Kompetence: Trafiksikkerhedsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Udvalgsformanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 23. februar 2021:
Fraværende: 
Dagsorden godkendt.
Præsentation af alle medlemmer, på grund af nye tilkommende;
Bo Gabe (ny vejchef)
Anders Borgstrup (afdeling Center for Børn og Unge - erstatter Rikke Kromann)
Peter Mains fra Sweco deltog under pkt. 2 og 3.

2. Ny Cykelplan(O)

2.     Ny Cykelplan(O)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2021-65869                                  Åbent
Kompetence: Trafiksikkerhedsudvalget
Beslutningstema
Orientering om ny Cykelplan 2021
Sagsfremstilling
Erhvervs- og Teknikudvalget udtrykte på temamødet den 14. november 2019, hvor også Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget deltog, at administrationen skulle udarbejde et nyt grundlag til en revideret prioritering af midler til nye cykelstier.
På Erhvervs- og Teknikudvalgets møde 11. januar 2021 vedtog Erhvervs- og Teknikudvalget, at de er enige i de generelle målsætninger i planen.
Udvalget besluttede bla. overensstemmende med budgetaftalens pkt. 17:
·        at der primært prioriteres cykelstier til skoleveje, herunder etablering af del cykel-/gangstier, hvor man anvender en del af hidtidige fortorve, hvor det er muligt.
·        at Trafiksikkerhedsudvalget fremkommer med indstilling om anvendelse af cykelsti-midlerne i forhold til tryghedsskabende skoleveje, samt at indstillingen skal rumme mulighed for udvalget til at prioritere ud fra Trafiksikkerhedsudvalgets indstilling.
·        at der tillige fokuseres på ansøgning til den Statslige pulje på 150 mio. kr., hvor der kræves kommunal medfinansiering på 50% og ud fra et særligt fokus på at sikre børnenes skoleveje.
Hvorfor planen nu fremsendes til behandling i Trafiksikkerhedsudvalget, se bilag 1.
Sweco fremlægger Cykelplanen på mødet.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Prioriteringerne behandles under punktet: Anbefaling til prioritering i 2021 af trafiksikkerhedsfremmende projekter, samt projekter i Cykelplanen.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Udvalgsformanden for Trafiksikkerhedsudvalget indstiller,
1.    at orientering tages til efterretning.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 23. februar 2021:
Fraværende: 
Peter Mains gennemgår cykelplanen for udvalget.
Skolevejsanalysen forventes færdigt til april 2021. Efterfølgende indarbejdes den i cykelplanen.
Steen Olsen (A), foreslår at fribusprojektet indtænkes i planen.
Slagelse Kommune ønsker at ansøge i cykelpuljen, hvor finansieringen er 50/50, mellem puljen og kommunen.

3. Cykelplan 2021 - anbefaling til prioritering i 2021 (B)

3.     Cykelplan 2021 - anbefaling til prioritering i 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2021-63374                                  Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal komme med en anbefaling til prioritering af cykelstiprojekter 2021.
At der udpeges 1-2 cykelstier til skitseprojektering.
Sagens indhold
Cykelplanen med baggrund i Erhvervs- og Teknikudvalgets møde januar 2021, inkl. skolevejsanalysen, som pågår pt. og forventes færdig primo april.
Der bliver to handleplaner i Cykelplanen:
Cykelstier generelt, på baggrund af Cykelstiplanen fra 2007, borgerønsker, samt ønske om at skabe sammenhæng i det eksisterende cykelstinet. Se bilag 1
Cykelstier ved skolerne, handleplanen udarbejdes på baggrund af en online besigtigelse sammen med skolerne. Planen kan forelægge Trafiksikkerhedsudvalget i april 2021. 
Alle cykelstiprojekterne er lagt ind i GIS, link zoombar kort er fremsendt til udvalgsmedlemmerne.
For at holde fremdrift i 2021, vil administrationen anbefale for 2021:
·        Cykelplanprojekter, der udføres i prioriteret rækkefølge de højest prioriterede projekter med cykelbaner for i alt 1 mio, samt ændring af enkeltrettet til dobbeltrettet cykelsti på et kort stykke på Idagårdsvej. I alt 10 projekter.
·        At der udpeges 1-2 cykelstiprojekter til skitseprojektering. 0,2 mio
·        At skolevejsprojekterne prioriteres i Trafiksikkerhedsudvalget i april med henblik på en anbefaling til Erhvervs- og Teknikudvalget i maj for i alt 3,5 mio
Projekterne kvalificeres i skitseprojekt og den endelige projektering.
Retligt grundlag
Cykelplan, færdselsloven og vejreglerne.
Handlemuligheder
Trafiksikkerhedsudvalget kan anbefale Erhvervs- og Teknikudvalget prioriteringen for 2021
·        At der udpeges 1-2 cykelstiprojekter til skitseprojektering. 0,2 mio
·        At skolevejsprojekterne prioriteres i Trafiksikkerhedsudvalget i april med henblik på en anbefaling til Erhvervs- og Teknikudvalget i maj for i alt 3,5 mio.
Vurdering
Administrationen anbefaler ovenstående for at holde fremdrift i 2021. Den endelige Cykelplan fremlægges Trafiksikkerhedsudvalget i april, med henblik på behandling i Erhvervs- og Teknikudvalget, ØK og Byrådet i august 2021.
I efteråret 2021 forventes en ny cykelpulje at åbne for ansøgninger. Her kan både Cykelplanen og skitseprojekter danne grundlag for en ansøgning.
Administrationen anbefaler, at der udpeges 1-2 projekter blandt de fem øverste på handleplanen til skitseprojektering:
1.      Bildsøvej - fra Forlevvej til Agervej, Enkeltrettede cykelstier 5.040.000
2.      Næstvedvej, Skælskør, Enkeltrettede cykelstier 5.236.000
3.      Kjærsvej, Korsør, Enkeltrettede cykelstier 13.580.000
4.      Valbyvej, Slagelse, Enkeltrettede cykelstier 3.276.000
5.    Holbækvej - fra Tjørne Alle til Østre Alle, Slagelse Enkeltrettede cykelstier 2.415.000
Erhvervs- og Teknikudvalget har prioriteret 1,5 mio af cykelstier/skoleveje(241) til cykelstien Bildsø-Kirke Stillinge.
Der udstår arbejder i forbindelse med cykelstien Slagelse-Vemmelev, 1,5 mio.(101)
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Projekterne finansieres af de frigivne anlægspuljer.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2021
2022
2023
2024
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Anlæg – Cykelstier
Heraf bruges til Cykelplanen
Disponeret Slagelse-Vemmelev
101 - ETU
3 mio
1,2 mio
1,5 mio
7 mio
7 mio
7 mio
Anlæg – skoleveje/stier
Heraf bruges til skoleveje/stier
Disponeret til cykelstien til Bildsø
241 - ETU
5 mio
3,5 mio
1,5 mio
5 mio
5 mio
5 mio
 
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Planen kræver tværfagligt samarbejde for at nå i mål med fokuspunkterne, hvorfor planen sendes i høring hos relevante udvalg.
Indstilling
Udvalgsformanden indstiller,
1.    at Cykelplanprojekterne i 2021 er cykelbaneprojekter, samt en kort strækning på Idagårdsvej. Projekterne udføres i prioriteret rækkefølge fra handleplanen for i alt 1 mio.
2.    at  der udpeges 1-2 cykelstiprojekter til skitseprojektering. 0,2 mio
3.    at skolevejsprojekterne prioriteres i Trafiksikkerhedsudvalget i april med henblik på en anbefaling til Erhvervs- og Teknikudvalget i maj for i alt 5 mio.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 23. februar 2021:
Fraværende: 
Cykelbanerne i bilaget er valgt at blive udført.
Projekter til påbegyndelse af skitseprojektering:
- Næstvedvej, Skælskør
- Valbyvej, Slagelse
Disse to projekter anvendes til at søge midler i cykelstipuljen i pkt. 2.

4. GENOPTAGET - Arbejdsnotat for Trafiksikkerhedsplan 2021 - (B)

4.     GENOPTAGET - Arbejdsnotat for Trafiksikkerhedsplan 2021 - (B)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2021-64588                                  Åbent
Kompetence: Trafiksikkerhedsudvalget 
Beslutningstema
Anbefaling til Erhvervs- og Teknikudvalget og Byrådet at den overordnede prioritering i arbejdet med Trafiksikkerhedsplan 2021- sker ud fra arbejdsnotat for Trafiksikkerhedsplan 2021-.
Baggrund
Slagelse Kommunes nuværende Trafiksikkerhedsplan 2016-2020 udløber i 2020, derfor vil det være nødvendigt at der udarbejdes en ny/revideret trafiksikkerhedsplan for perioden 2021 og fremefter.
Vedhæftet denne sag er vores arbejdsnotat, som er en opsamling af udvalgets anbefalinger for prioritering af midler til henholdsvis tryghedprojekter og trafiksikkerhedsprojekter, samt ønsket om, at der hellere arbejdes med flere små projekter end få store projekter.
Der lægges op til følgende prioritering af de overordnede temaer i Trafiksikkerhedsplan:
1.    tryghedsprojekter
2.    infrastruktur ved skolerne, kampagner, adfærd, synlighed
3.    landdistrikterne
4.    sortplet/gråstrækning
Anbefaling vedr. prioritering af de afsatte budgetpuljer:
Af investeringsoversigten fremgår det, at der til trafiksikkerhed er afsat i alt 6,0 mio. kr. (en pulje på 5,0 mio. kr. og en pulje på 1 mio. kr.), heraf er 1 mio. kr. disponeret til lønninger og administration. De 5 mio. kr. foreslås fordelt således, at 2 mio. kr. afsættes til tryghedsprojekter, 1 mio. kr. afsættes til fremme af infrastruktur ved skoler og de resterende 2 mio. kr. anvendes til forbedringer af vejnettet hvor der kan konstateres sortpletter og grå-strækninger. 
I forbindelse med den igangværende budgetforhandling for 2021 er der fremført ønske om udvidelse af budgettet til trafiksikkerhed med 2,0 mio. kr., denne udvidelse vil være målrettet tiltag i landdistrikterne. Hvis der træffes beslutning om udvidelse af budgetrammen til trafiksikkerhed vil der være i alt 7,0 mio. kr. til projekter. Hvis der ikke sker en udvidelse af budgettet, skal tiltag i landdistrikter naturligt indgå som en del af rammen afsat til tryghedsprojekter.
Retligt grundlag
Ingen.
Handlemuligheder
Trafiksikkerhedsudvalget at vælge at der arbejdes videre ud fra arbejdsnotatet eller beslutte at ændre på oplægget om den overordnede prioritering.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Da der er en stor efterspørgsel på trafiktiltag omkring skoler og institutioner ønsker trafiksikkerhedsudvalget et samarbejde med Børne- og Ungeområdet, det er ønsket, at Trafiksikkerhedsudvalget får foretræde for Børn og Ungeudvalget ved et kommende møde i dette udvalg.
Indstilling
Udvalgsformanden indstiller,
1.    at arbejdsnotatet drøftes og den videre overordnede prioritering besluttes.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 20. august 2020:
Fraværende:  Anders Koefoed (V), Flemming Kortsen
Genoptages på næste møde, efter 2. behandling af budget med henblik på en anbefaling til Erhvervs- og Teknikudvalget på deres møde i december.
Spørgsmål, der vendes med centerchefen: er der sammenhæng mellem personaleressourcer og ønsker til anlægsportofølgen.
 
Administrative bemærkninger:

­­­Uddybende omkring prioriteringen af de overordnede temaer i Trafiksikkerhedsplan:

1.    Tryghedsprojekter: med baggrund i borgerhenvendelser fra landsbyerne og de mindre bysamfund er der udarbejdet et forslag til en prioritering af indsatser. Prioriteringen tager udgangspunkt i vejtype, trafikmængde, hastighed, tungtrafik, areal til gående og cyklister, LUP og politiregistrerede uheld.
2.    Infrastruktur ved skolerne, kampagner, adfærd, synlighed: Elevernes tilbagemeldinger i skolevejsanalysen fra Cykelplanen kommer til at danne grundlag, sammen med kendt viden om stinettet, input fra skoler, borgere m.fl. Forventes færdigt omkring årsskiftet.
3.    Landdistrikterne, landevejene mellem bysamfundene. Borgerønskerne er typisk ønske om at der etableres cykelsti på strækningen. Borgerønsker om etablering af cykelstier indgår som baggrundsmateriale i udarbejdelsen af oplæg/forslag til ny prioritering af midler til cykelstier. Oplægget forventes færdigt omkring årsskiftet 2020/2021 og vil blive forelagt til politisk behandling i første kvartal 2021.
4.    sortplet/gråstrækning, Udpegningsperioden er 2015-2019, en femårs periode som tidligere anvendt.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 3. december 2020:
Fraværende:  Rikke Maja Kromann
Notatet er opdateret med budgettallene for 2021 og overslagsårene.
Grundlaget drøftet bredt. Sortplet-analyse pågår. Landsbyanalysen bør måske indgå.
Skadestueregistrering er startet op, forventes tidligst at kunne indgå primo 2021.
Prioriteringsmodel for tryghedsprojekter i landsbyerne blev drøftet. Prioriteringsmodellen, suppleres med to kolonner, som indeholder de faktiske tal for hastighed overskredet i % og tung trafik i % ændres til faktiske tal, fremsendes på mail til Trafiksikkerhedsudvalgsmedlemmerne.
Procesplan og forslag til projekter for 2021 fremlægges på næste møde.
Administrative bemærkninger:
Administrationen har efterfølgende, iht. udvalgets ønske reviderede prioriteringsmodellen for landsbyer i Slagelse kommune. Prioriteringsmodellen fremgår i bilag 5, Prioritering af tryghedsprojekter i landsbyer 2021. Udvalget bedes beslutte om det er den model der anvendes.
Administration vil under mødet holde oplæg ang. Eksempler på sammenhænge mellem niveau af trafiktiltag og økonomi ved at trafiksanere en landsby.
Ny Trafiksikkerhedsplan består af to handleplaner:
Sortplet udpegning for kryds og strækninger:
Udpegningen fremgår af bilag 6.
Tryghedsprojekter, landsbyer med borgerhenvendelser.
Kompetence: Trafiksikkerhedsudvalget 
Beslutningstema
Anbefaling til Erhvervs- og Teknikudvalget og Byrådet at den overordnede prioritering i arbejdet med Trafiksikkerhedsplan 2021- sker ud fra arbejdsnotat for Trafiksikkerhedsplan 2021-.
Baggrund
Slagelse Kommunes nuværende Trafiksikkerhedsplan 2016-2020 udløber i 2020, derfor vil det være nødvendigt at der udarbejdes en ny/revideret trafiksikkerhedsplan for perioden 2021 og fremefter.
Vedhæftet denne sag er vores arbejdsnotat, som er en opsamling af udvalgets anbefalinger for prioritering af midler til henholdsvis tryghedprojekter og trafiksikkerhedsprojekter, samt ønsket om, at der hellere arbejdes med flere små projekter end få store projekter.
Der lægges op til følgende prioritering af de overordnede temaer i Trafiksikkerhedsplan:
1.    tryghedsprojekter
2.    infrastruktur ved skolerne, kampagner, adfærd, synlighed
3.    landdistrikterne
4.    sortplet/gråstrækning
Anbefaling vedr. prioritering af de afsatte budgetpuljer:
Af investeringsoversigten fremgår det, at der til trafiksikkerhed er afsat i alt 6,0 mio. kr. (en pulje på 5,0 mio. kr. og en pulje på 1 mio. kr.), heraf er 1 mio. kr. disponeret til lønninger og administration. De 5 mio. kr. foreslås fordelt således, at 2 mio. kr. afsættes til tryghedsprojekter, 1 mio. kr. afsættes til fremme af infrastruktur ved skoler og de resterende 2 mio. kr. anvendes til forbedringer af vejnettet hvor der kan konstateres sortpletter og grå-strækninger. 
I forbindelse med den igangværende budgetforhandling for 2021 er der fremført ønske om udvidelse af budgettet til trafiksikkerhed med 2,0 mio. kr., denne udvidelse vil være målrettet tiltag i landdistrikterne. Hvis der træffes beslutning om udvidelse af budgetrammen til trafiksikkerhed vil der være i alt 7,0 mio. kr. til projekter. Hvis der ikke sker en udvidelse af budgettet, skal tiltag i landdistrikter naturligt indgå som en del af rammen afsat til tryghedsprojekter.
Retligt grundlag
Ingen.
Handlemuligheder
Trafiksikkerhedsudvalget at vælge at der arbejdes videre ud fra arbejdsnotatet eller beslutte at ændre på oplægget om den overordnede prioritering.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Da der er en stor efterspørgsel på trafiktiltag omkring skoler og institutioner ønsker trafiksikkerhedsudvalget et samarbejde med Børne- og Ungeområdet, det er ønsket, at Trafiksikkerhedsudvalget får foretræde for Børn og Ungeudvalget ved et kommende møde i dette udvalg.
Indstilling
Udvalgsformanden indstiller,
1.    at arbejdsnotatet drøftes og den videre overordnede prioritering besluttes.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 20. august 2020:
Fraværende:  Anders Koefoed (V), Flemming Kortsen
Genoptages på næste møde, efter 2. behandling af budget med henblik på en anbefaling til Erhvervs- og Teknikudvalget på deres møde i december.
Spørgsmål, der vendes med centerchefen: er der sammenhæng mellem personaleressourcer og ønsker til anlægsportofølgen.
 
Administrative bemærkninger:

­­­Uddybende omkring prioriteringen af de overordnede temaer i Trafiksikkerhedsplan:

1.    Tryghedsprojekter: med baggrund i borgerhenvendelser fra landsbyerne og de mindre bysamfund er der udarbejdet et forslag til en prioritering af indsatser. Prioriteringen tager udgangspunkt i vejtype, trafikmængde, hastighed, tungtrafik, areal til gående og cyklister, LUP og politiregistrerede uheld.
2.    Infrastruktur ved skolerne, kampagner, adfærd, synlighed: Elevernes tilbagemeldinger i skolevejsanalysen fra Cykelplanen kommer til at danne grundlag, sammen med kendt viden om stinettet, input fra skoler, borgere m.fl. Forventes færdigt omkring årsskiftet.
3.    Landdistrikterne, landevejene mellem bysamfundene. Borgerønskerne er typisk ønske om at der etableres cykelsti på strækningen. Borgerønsker om etablering af cykelstier indgår som baggrundsmateriale i udarbejdelsen af oplæg/forslag til ny prioritering af midler til cykelstier. Oplægget forventes færdigt omkring årsskiftet 2020/2021 og vil blive forelagt til politisk behandling i første kvartal 2021.
4.    sortplet/gråstrækning, Udpegningsperioden er 2015-2019, en femårs periode som tidligere anvendt.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 3. december 2020:
Fraværende:  Rikke Maja Kromann
Notatet er opdateret med budgettallene for 2021 og overslagsårene.
Grundlaget drøftet bredt. Sortplet-analyse pågår. Landsbyanalysen bør måske indgå.
Skadestueregistrering er startet op, forventes tidligst at kunne indgå primo 2021.
Prioriteringsmodel for tryghedsprojekter i landsbyerne blev drøftet. Prioriteringsmodellen, suppleres med to kolonner, som indeholder de faktiske tal for hastighed overskredet i % og tung trafik i % ændres til faktiske tal, fremsendes på mail til Trafiksikkerhedsudvalgsmedlemmerne.
Procesplan og forslag til projekter for 2021 fremlægges på næste møde.
Administrative bemærkninger:
Administrationen har efterfølgende, iht. udvalgets ønske reviderede prioriteringsmodellen for landsbyer i Slagelse kommune. Prioriteringsmodellen fremgår i bilag 5, Prioritering af tryghedsprojekter i landsbyer 2021. Udvalget skal tage beslutning om prioriteringsmodellen kan anbefales indarbejdet i Trafiksikkerhedsplanen i denne form.
Administration vil under mødet holde oplæg ang. eksempler på sammenhænge mellem niveau af trafiktiltag og økonomi ved at trafiksanere en landsby. Udvalget skal beslutte hvilket niveau der arbejdes videre med.
Ny Trafiksikkerhedsplan består af to handleplaner:
Sortplet udpegning for kryds og strækninger:
Udpegningen fremgår af bilag 6.
Tryghedsprojekter, landsbyer med borgerhenvendelser.
For at holde fremdrift i 2021, vil administrationen anbefale for 2021:
·        Sortpletudpegning, at i 2021 udpeges projekter for i alt 2 mio.:
o   Slagelse, Signalanlæggene på Sdr. Ringgade.
o   Korsør, signalanlægget i krydset Teilmanns Alle/Dahlsvej/Norvangen.
o   Skælskør: Krydset Stigsnæs Landevej / Maglebyvej
·        Tryghedsprojekter:
o   At der tages stilling til niveau af tiltag og der arbejdes i prioriteret rækkefølge på handleplanen for landsbyerne. I alt 2 mio.
o   At tryghedsprojekter udenfor landsbyerne ikke prioriteres i 2021.
Projekterne kvalificeres i skitseprojekt og den endelige projektering.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2021
2022
2023
2024
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Anlæg – Trafiksikkerhedsfremme
Sortpletudpegning
Tryghedsprojekter
Kampagner
Administrationsudgifter
 94 - ETU
6 mio., hvoraf
 
2 mio.
2 mio.
1 mio.
1 mio.
6 mio.
6mio
6 mio.
 
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Administrationen foreslår følgende procesplan:
·        TSU møde d. 11. marts 2021 – indstilling af cykelbane projekter til ETU d. 6. april 2021
·        TSU møde d. 8. april 2021 – indstilling af den endelig cykelplan til ETU d. 3. maj 2021
·        TSU møde senest d. 15. juli 2021 – indstilling af Trafiksikkerhedsplanen og cykelplanen til ETU d. 9. august 2021, hvorefter den behandles i byrådet i august.
Indstilling
Udvalgsformanden indstiller,
2.    at der arbejdes i prioriteret rækkefølge på handleplanen for landsbyerne for i alt 2 mio.
3.    at der tages stilling til niveau af tiltag på tryghedsprojekter i landsbyerne 2021
4.    at tryghedsprojekter udenfor landsbyerne ikke prioriteres i 2021.
5.    at der for 2021 peges på sortpletprojekter for i alt 2 mio.
6.    at sortpletprojekterne i Slagelse er signalanlæggene på Sdr. Ringgade.
7.    at sortpletprojektet i Korsør, signalanlægget i krydset Teilmanns Alle/Dahlsvej/Norvangen.
8.    at sortplet projektet i Skælskør er krydset Stigsnæs Landevej / Maglebyvej
9.    at udvalget godkender procesplanen for den politiske behandling 2021.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 23. februar 2021:
Fraværende: 
Forslag ifm. budgethandlingerne 2021 indtænkes i prioriteringen for landsbyerne.
Udvalget ønsker at midler til tryghed kun anvendes til landsbyerne, og at der udføres små projekter, såsom afstribning, bump, skiltning mv.
Indstilling 1-8 er alle godkendt.

5. Orientering om WebGIS (O)

5.     Orientering om WebGIS (O)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2021-62989                                  Åbent
Kompetence: Trafiksikkerhedsudvalget
Sagens indhold
I forbindelse med udarbejdelse af cykelplanen og trafiksikkerhedsplanen har administrationen valgt at visualiserer dette i WebGIS. Dette giver en bedre visuelt forståelse og overblik over indberetninger samt udfordringer i kommunen ifm. tryghed, trafiksikkerhed og fremkommelighed.
Administrationen gennemgår WebGIS kort og de muligheder der ligger i det.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 23. februar 2021:
Fraværende: 
Administrationen orienterer udvalget om mulighederne i værktøjet WebGis.

6. Målsætning til ny trafiksikkerhedsplan (B)

6.     Målsætning til ny trafiksikkerhedsplan (B)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2021-64897                                  Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget 
Beslutningstema
Beslutte en anbefaling til Erhvervs- og Teknikudvalget om målsætning for den nye trafiksikkerhedsplan.
Sagens indhold
Færdselssikkerhedskommissionens målsætning er frem mod 2030:
For at målet for 2030 skal være så enkelt og let at kommunikere som muligt, har
Færdselssikkerhedskommissionen valgt følgende målsætning med udgangspunkt i de
politiregistrerede trafikulykker:
• I 2030 skal antallet af dræbte i trafikken være 90 eller derunder
• I 2030 skal antallet af alvorligt tilskadekomne i trafikken være 900 eller
derunder.
Tallene svarer til en omtrentlig halvering af gennemsnittet for 2017-2019, som er 182
dræbte og 1.813 alvorligt tilskadekomne pr. år. Da antallet af registrerede personskader
er underlagt en vis tilfældig variation fra år til år, hvilket især gælder antallet af dræbte,
er der taget udgangspunkt i et gennemsnit for tre år, således som det også var tilfældet
med handlingsplanen for 2013-2020.
I erkendelse af, at mange tilskadekomster i trafikken ikke registreres af politiet, har Færdselssikkerhedskommissionen valgt at opstille en supplerende målsætning med udgangspunkt i oplysninger fra Landspatientregisteret:
• I 2030 må højst 10.000 mennesker komme lettere til skade i trafikken.
Omsat til i forhold til uheldene på kommunevejene i Slagelse Kommune svarer det i 2030 til:
0 dræbte og 14 alvorlig tilskadekomne.
Danmarks Statistik arbejder på at levere data fra landspatientregisteret, der er opdelt på kommune.
Færdselssikkerhedskommissionen har valgt at arbejde med målepunkter (benævnt KPI’er i Færdselssikkerhedskommissionen materiale), der har dokumenteret betydning for trafiksikkerheden. De har valgt at sætte fokus på:
1. Hastighed
2. Hjelmbrug
3. Påvirkning af alkohol, narkotika og medicin
4. Distraktion/uopmærksomhed
5. Bilparkens stand
6. Brug af sikkerhedssele
7. Færdselsundervisning i grundskolen
8. Kommunale trafiksikkerhedshandlingsplaner
Punkt 1, 3, 4, 7 og 8 fra færdselssikkerhedskommissionen handleplan anbefales som kommunale fokuspunkter, samt trafikplaner på skolerne.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Trafiksikkerhedsudvalget kan anbefale at målsætningen i den nye Trafiksikkerhedsplan lægger sig op ad Færdselssikkerhedskommissionens målsætning eller de kan vælge ikke at lægge sig op ad den nationale målsætning.
Trafiksikkerhedsudvalget kan anbefale at der i planperioden sættes fokus på målepunkterne i et kommunalt perspektiv.
Vurdering
Administrationen anbefaler at følge Færdselssikkerhedskommissionens målsætning.
Det giver lokalforankring at sætte fokus på punkt 1, 3, 4, 7 og 8 fra færdselssikkerhedskommissionen handleplan, samt arbejde med trafikplaner på skolerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Kræver et systematisk arbejde med trafiksikkerhed, høj drift af trafiktekniske installationer samt god vedligeholdelse. Tværfagligt samarbejde.
Konsekvenser for andre udvalg
Den endelige plan sendes i høring i de relevante udvalg.
Indstilling
Udvalgsformanden indstiller,
1.    at Udvalget anbefaler, at målsætningen følger Færdselssikkerhedskommissionens målsætning.
2.    at Udvalget anbefaler, at der arbejdes med lokale fokuspunkter. Punkt 1, 3, 4, 7 og 8 fra færdselssikkerhedskommissionen handleplan, samt trafikplaner på skolerne.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 23. februar 2021:
Fraværende: 
Indstilling følges.

7. Mødedatoer 2021 (B)

7.     Mødedatoer 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2021-62535                                  Åbent
Kompetence: Trafiksikkerhedsudvalget
Beslutningstema
Trafiksikkerhedsudvalget skal beslutte mødedatoer for udvalget i 2021.
Sagens indhold
Trafiksikkerhedsudvalget skal beslutte mødedatoer 2021 for trafiksikkerhedsvalget.
Datoer for ETU, MPL og ØK er fastlagt for 2021, derfor er der nu god mulighed for at fastsætte
Administrationen forslår følgende datoer:
11. marts 2021
8. april 2021
6. maj 2021
26. august 2021
2. september 2021
9. september 2021
4. november 2021
11. november 2021
Senest den 8. april 2021 skal trafiksikkerhedsudvalget tage stilling til cykelplanen. Beslutningen skal efterfølgende indstilles til ETU d. 3 maj.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Følgende handlemuligheder:
a)    Beslutte mødedatoer for 2021 – ud fra de forslået
b)    Fastsætte møde datoer for de næste to kvartal
c)    Udskyde beslutningen til næste møde
Vurdering
Administrationen anbefaler løsning a), da det fastsætter en tidsramme som administrationen kan arbejde efter. Derudover vil dette sikre at trafiksikkerhedsudvalgsmøderne ikke overlappes med andre udvalg.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkning
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger
Indstilling
Trafiksikkerhedsudvalgsformanden indstiller,
1.    at Udvalget beslutter hvilke mødedatoer i 2021, at Trafiksikkerhedsvalgsmødet skal afholdes.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 23. februar 2021:
Fraværende: 
15. marts 2021 (kl. 16-18) (udgår)
8. april 2021
3. juni 2021
2. september 2021
11. november 2021

8. Evt. (O)

8.     Evt. (O)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2021-61490                                  Åbent
Kompetence: Trafiksikkerhedsudvalget
Orientering:
Fra administrationen og udvalgsmedlemmerne.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 23. februar 2021:
Fraværende: 
Anders Koefoed (V):
Opfølgning på borgerhenvendelser
Fredensvej, Korsør
Klosterbanken/ Sorøvej, Slagelse (administrationen meddeler, at der er træffet en beslutning)
Steen Olsen (A): Ønsker evaluering af Trafiksikkerhedsudvalget. Formand foreslår, at dette foretages efter sommerferien 2021.