4. GENOPTAGET - Arbejdsnotat for Trafiksikkerhedsplan 2021 - (B)
4. GENOPTAGET - Arbejdsnotat for Trafiksikkerhedsplan 2021 - (B)
Sagsnr.: 330-2015-7807 Dok.nr.: 330-2021-64588 Åbent
Kompetence: Trafiksikkerhedsudvalget
Beslutningstema
Anbefaling til Erhvervs- og Teknikudvalget og Byrådet at den
overordnede prioritering i arbejdet med Trafiksikkerhedsplan 2021- sker ud fra
arbejdsnotat for Trafiksikkerhedsplan 2021-.
Baggrund
Slagelse Kommunes nuværende Trafiksikkerhedsplan 2016-2020 udløber
i 2020, derfor vil det være nødvendigt at der udarbejdes en ny/revideret
trafiksikkerhedsplan for perioden 2021 og fremefter.
Vedhæftet denne sag er vores arbejdsnotat, som er en
opsamling af udvalgets anbefalinger for prioritering af midler til henholdsvis
tryghedprojekter og trafiksikkerhedsprojekter, samt ønsket om, at der hellere
arbejdes med flere små projekter end få store projekter.
Der lægges op til følgende prioritering af de overordnede
temaer i Trafiksikkerhedsplan:
1. tryghedsprojekter
2. infrastruktur
ved skolerne, kampagner, adfærd, synlighed
3. landdistrikterne
4. sortplet/gråstrækning
Anbefaling vedr. prioritering af de afsatte budgetpuljer:
Af investeringsoversigten fremgår det, at der til
trafiksikkerhed er afsat i alt 6,0 mio. kr. (en pulje på 5,0 mio. kr. og en
pulje på 1 mio. kr.), heraf er 1 mio. kr. disponeret til lønninger og
administration. De 5 mio. kr. foreslås fordelt således, at 2 mio. kr. afsættes
til tryghedsprojekter, 1 mio. kr. afsættes til fremme af infrastruktur ved
skoler og de resterende 2 mio. kr. anvendes til forbedringer af vejnettet hvor
der kan konstateres sortpletter og grå-strækninger.
I forbindelse med den igangværende budgetforhandling for
2021 er der fremført ønske om udvidelse af budgettet til trafiksikkerhed med
2,0 mio. kr., denne udvidelse vil være målrettet tiltag i landdistrikterne.
Hvis der træffes beslutning om udvidelse af budgetrammen til trafiksikkerhed
vil der være i alt 7,0 mio. kr. til projekter. Hvis der ikke sker en udvidelse
af budgettet, skal tiltag i landdistrikter naturligt indgå som en del af rammen
afsat til tryghedsprojekter.
Retligt
grundlag
Ingen.
Handlemuligheder
Trafiksikkerhedsudvalget at vælge at der arbejdes videre ud
fra arbejdsnotatet eller beslutte at ændre på oplægget om den overordnede
prioritering.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Da der er en stor efterspørgsel på trafiktiltag omkring
skoler og institutioner ønsker trafiksikkerhedsudvalget et samarbejde med Børne-
og Ungeområdet, det er ønsket, at Trafiksikkerhedsudvalget får foretræde for
Børn og Ungeudvalget ved et kommende møde i dette udvalg.
Indstilling
Udvalgsformanden indstiller,
1.
at arbejdsnotatet drøftes og den videre overordnede prioritering besluttes.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget
den 20. august 2020:
Fraværende:
Anders Koefoed (V), Flemming Kortsen
Genoptages på næste møde, efter 2. behandling af budget med
henblik på en anbefaling til Erhvervs- og Teknikudvalget på deres møde i december.
Spørgsmål, der vendes med
centerchefen: er der sammenhæng mellem personaleressourcer og ønsker til
anlægsportofølgen.
Administrative bemærkninger:
Uddybende omkring prioriteringen af de overordnede temaer
i Trafiksikkerhedsplan:
1. Tryghedsprojekter:
med baggrund i borgerhenvendelser fra landsbyerne og de mindre bysamfund er der
udarbejdet et forslag til en prioritering af indsatser. Prioriteringen tager
udgangspunkt i vejtype, trafikmængde, hastighed, tungtrafik, areal til gående
og cyklister, LUP og politiregistrerede uheld.
2. Infrastruktur
ved skolerne, kampagner, adfærd, synlighed: Elevernes tilbagemeldinger i
skolevejsanalysen fra Cykelplanen kommer til at danne grundlag, sammen med
kendt viden om stinettet, input fra skoler, borgere m.fl. Forventes færdigt
omkring årsskiftet.
3. Landdistrikterne,
landevejene mellem bysamfundene. Borgerønskerne er typisk ønske om at der
etableres cykelsti på strækningen. Borgerønsker om etablering af cykelstier
indgår som baggrundsmateriale i udarbejdelsen af oplæg/forslag til ny
prioritering af midler til cykelstier. Oplægget forventes færdigt omkring
årsskiftet 2020/2021 og vil blive forelagt til politisk behandling i første
kvartal 2021.
4. sortplet/gråstrækning,
Udpegningsperioden er 2015-2019, en femårs periode som tidligere anvendt.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget
den 3. december 2020:
Fraværende:
Rikke Maja Kromann
Notatet er opdateret med budgettallene for 2021 og
overslagsårene.
Grundlaget drøftet bredt. Sortplet-analyse pågår.
Landsbyanalysen bør måske indgå.
Skadestueregistrering er startet op, forventes tidligst at
kunne indgå primo 2021.
Prioriteringsmodel for tryghedsprojekter i landsbyerne blev
drøftet. Prioriteringsmodellen, suppleres med to kolonner, som indeholder de
faktiske tal for hastighed overskredet i % og tung trafik i % ændres til
faktiske tal, fremsendes på mail til Trafiksikkerhedsudvalgsmedlemmerne.
Procesplan og forslag til projekter for 2021 fremlægges på
næste møde.
Administrative bemærkninger:
Administrationen har efterfølgende, iht. udvalgets ønske
reviderede prioriteringsmodellen for landsbyer i Slagelse kommune.
Prioriteringsmodellen fremgår i bilag 5, Prioritering af tryghedsprojekter i
landsbyer 2021. Udvalget bedes beslutte om det er den model der anvendes.
Administration vil under mødet holde oplæg ang. Eksempler på
sammenhænge mellem niveau af trafiktiltag og økonomi ved at trafiksanere en
landsby.
Ny Trafiksikkerhedsplan består af to handleplaner:
Sortplet udpegning for kryds og strækninger:
Udpegningen fremgår af bilag 6.
Tryghedsprojekter, landsbyer med
borgerhenvendelser.
Kompetence: Trafiksikkerhedsudvalget
Beslutningstema
Anbefaling til Erhvervs- og Teknikudvalget og Byrådet at den
overordnede prioritering i arbejdet med Trafiksikkerhedsplan 2021- sker ud fra
arbejdsnotat for Trafiksikkerhedsplan 2021-.
Baggrund
Slagelse Kommunes nuværende Trafiksikkerhedsplan 2016-2020
udløber i 2020, derfor vil det være nødvendigt at der udarbejdes en
ny/revideret trafiksikkerhedsplan for perioden 2021 og fremefter.
Vedhæftet denne sag er vores arbejdsnotat, som er en
opsamling af udvalgets anbefalinger for prioritering af midler til henholdsvis
tryghedprojekter og trafiksikkerhedsprojekter, samt ønsket om, at der hellere
arbejdes med flere små projekter end få store projekter.
Der lægges op til følgende prioritering af de overordnede
temaer i Trafiksikkerhedsplan:
1. tryghedsprojekter
2. infrastruktur
ved skolerne, kampagner, adfærd, synlighed
3. landdistrikterne
4. sortplet/gråstrækning
Anbefaling vedr. prioritering af de afsatte budgetpuljer:
Af investeringsoversigten fremgår det, at der til
trafiksikkerhed er afsat i alt 6,0 mio. kr. (en pulje på 5,0 mio. kr. og en
pulje på 1 mio. kr.), heraf er 1 mio. kr. disponeret til lønninger og
administration. De 5 mio. kr. foreslås fordelt således, at 2 mio. kr. afsættes
til tryghedsprojekter, 1 mio. kr. afsættes til fremme af infrastruktur ved
skoler og de resterende 2 mio. kr. anvendes til forbedringer af vejnettet hvor
der kan konstateres sortpletter og grå-strækninger.
I forbindelse med den igangværende budgetforhandling for
2021 er der fremført ønske om udvidelse af budgettet til trafiksikkerhed med
2,0 mio. kr., denne udvidelse vil være målrettet tiltag i landdistrikterne.
Hvis der træffes beslutning om udvidelse af budgetrammen til trafiksikkerhed
vil der være i alt 7,0 mio. kr. til projekter. Hvis der ikke sker en udvidelse
af budgettet, skal tiltag i landdistrikter naturligt indgå som en del af rammen
afsat til tryghedsprojekter.
Retligt
grundlag
Ingen.
Handlemuligheder
Trafiksikkerhedsudvalget at vælge at der arbejdes videre ud
fra arbejdsnotatet eller beslutte at ændre på oplægget om den overordnede
prioritering.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Da der er en stor efterspørgsel på trafiktiltag omkring
skoler og institutioner ønsker trafiksikkerhedsudvalget et samarbejde med
Børne- og Ungeområdet, det er ønsket, at Trafiksikkerhedsudvalget får foretræde
for Børn og Ungeudvalget ved et kommende møde i dette udvalg.
Indstilling
Udvalgsformanden indstiller,
1.
at arbejdsnotatet drøftes og den videre overordnede prioritering besluttes.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget
den 20. august 2020:
Fraværende:
Anders Koefoed (V), Flemming Kortsen
Genoptages på næste møde, efter 2. behandling af budget med
henblik på en anbefaling til Erhvervs- og Teknikudvalget på deres møde i
december.
Spørgsmål, der vendes med
centerchefen: er der sammenhæng mellem personaleressourcer og ønsker til
anlægsportofølgen.
Administrative bemærkninger:
Uddybende omkring prioriteringen af de overordnede temaer
i Trafiksikkerhedsplan:
1. Tryghedsprojekter:
med baggrund i borgerhenvendelser fra landsbyerne og de mindre bysamfund er der
udarbejdet et forslag til en prioritering af indsatser. Prioriteringen tager
udgangspunkt i vejtype, trafikmængde, hastighed, tungtrafik, areal til gående
og cyklister, LUP og politiregistrerede uheld.
2. Infrastruktur
ved skolerne, kampagner, adfærd, synlighed: Elevernes tilbagemeldinger i
skolevejsanalysen fra Cykelplanen kommer til at danne grundlag, sammen med
kendt viden om stinettet, input fra skoler, borgere m.fl. Forventes færdigt
omkring årsskiftet.
3. Landdistrikterne,
landevejene mellem bysamfundene. Borgerønskerne er typisk ønske om at der
etableres cykelsti på strækningen. Borgerønsker om etablering af cykelstier
indgår som baggrundsmateriale i udarbejdelsen af oplæg/forslag til ny
prioritering af midler til cykelstier. Oplægget forventes færdigt omkring
årsskiftet 2020/2021 og vil blive forelagt til politisk behandling i første
kvartal 2021.
4. sortplet/gråstrækning,
Udpegningsperioden er 2015-2019, en femårs periode som tidligere anvendt.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget
den 3. december 2020:
Fraværende:
Rikke Maja Kromann
Notatet er opdateret med budgettallene for 2021 og
overslagsårene.
Grundlaget drøftet bredt. Sortplet-analyse pågår.
Landsbyanalysen bør måske indgå.
Skadestueregistrering er startet op, forventes tidligst at
kunne indgå primo 2021.
Prioriteringsmodel for tryghedsprojekter i landsbyerne blev
drøftet. Prioriteringsmodellen, suppleres med to kolonner, som indeholder de
faktiske tal for hastighed overskredet i % og tung trafik i % ændres til
faktiske tal, fremsendes på mail til Trafiksikkerhedsudvalgsmedlemmerne.
Procesplan og forslag til projekter for 2021 fremlægges på
næste møde.
Administrative bemærkninger:
Administrationen har efterfølgende, iht. udvalgets ønske
reviderede prioriteringsmodellen for landsbyer i Slagelse kommune.
Prioriteringsmodellen fremgår i bilag 5, Prioritering af tryghedsprojekter i
landsbyer 2021. Udvalget skal tage beslutning om prioriteringsmodellen kan
anbefales indarbejdet i Trafiksikkerhedsplanen i denne form.
Administration vil under mødet holde oplæg ang. eksempler på
sammenhænge mellem niveau af trafiktiltag og økonomi ved at trafiksanere en
landsby. Udvalget skal beslutte hvilket niveau der arbejdes videre med.
Ny Trafiksikkerhedsplan består af to handleplaner:
Sortplet udpegning for kryds og strækninger:
Udpegningen fremgår af bilag 6.
Tryghedsprojekter, landsbyer med
borgerhenvendelser.
For at holde fremdrift i 2021, vil administrationen anbefale
for 2021:
·
Sortpletudpegning, at i 2021 udpeges projekter for i alt 2 mio.:
o
Slagelse, Signalanlæggene på Sdr. Ringgade.
o
Korsør, signalanlægget i krydset Teilmanns
Alle/Dahlsvej/Norvangen.
o
Skælskør: Krydset Stigsnæs Landevej / Maglebyvej
·
Tryghedsprojekter:
o
At der tages stilling til niveau af tiltag og der arbejdes i
prioriteret rækkefølge på handleplanen for landsbyerne. I alt 2 mio.
o
At tryghedsprojekter udenfor landsbyerne ikke prioriteres i 2021.
Projekterne kvalificeres i skitseprojekt og den endelige
projektering.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Bevillingsønske | | | | | |
Anlæg – Trafiksikkerhedsfremme Sortpletudpegning Tryghedsprojekter Kampagner Administrationsudgifter | 94 - ETU | 6 mio., hvoraf 2 mio. 2 mio. 1 mio. 1 mio. | 6 mio. | 6mio | 6 mio. |
| | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | | | | |
Administrationen foreslår følgende procesplan:
·
TSU møde d. 11. marts 2021 – indstilling af cykelbane projekter
til ETU d. 6. april 2021
·
TSU møde d. 8. april 2021 – indstilling af den endelig cykelplan
til ETU d. 3. maj 2021
·
TSU møde senest d. 15. juli 2021 – indstilling af
Trafiksikkerhedsplanen og cykelplanen til ETU d. 9. august 2021, hvorefter den
behandles i byrådet i august.
Indstilling
Udvalgsformanden indstiller,
2.
at der arbejdes i prioriteret rækkefølge på handleplanen for landsbyerne
for i alt 2 mio.
3.
at der tages stilling til niveau af tiltag på tryghedsprojekter i
landsbyerne 2021
4.
at tryghedsprojekter udenfor landsbyerne ikke prioriteres i 2021.
5.
at der for 2021 peges på sortpletprojekter for i alt 2 mio.
6.
at sortpletprojekterne i Slagelse er signalanlæggene på Sdr. Ringgade.
7.
at sortpletprojektet i Korsør, signalanlægget i krydset Teilmanns
Alle/Dahlsvej/Norvangen.
8.
at sortplet projektet i Skælskør er krydset Stigsnæs Landevej / Maglebyvej
9.
at udvalget godkender procesplanen for den politiske behandling 2021.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget
den 23. februar 2021:
Fraværende:
Forslag ifm. budgethandlingerne 2021 indtænkes i
prioriteringen for landsbyerne.
Udvalget ønsker at midler til tryghed kun anvendes til
landsbyerne, og at der udføres små projekter, såsom afstribning, bump,
skiltning mv.
Indstilling 1-8 er alle godkendt.