2. Budgetopfølgning primo 2016 - Uddannelsesudvalget (B)
2. Budgetopfølgning primo 2016 - Uddannelsesudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2015-95805 Dok.nr.: 330-2015-695637 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Budgetopfølgning og handleplaner godkendes af Uddannelsesudvalget,
og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Ved budgetopfølgningen pr. ultimo marts 2015 besluttede
Økonomiudvalget, at der skulle igangsættes perspektivanalyser på områder med
forventede merforbrug. Status på analyserne blev forelagt økonomiudvalget på
deres møde i juni, og de endelige analyser blev fremsendt som en del af
budgetmaterialet til Byrådet op til budgetseminaret.
På baggrund af perspektivanalyserne og de fortsatte
udfordringer er det besluttet, at de udfordrede områder skal udarbejde en
budgetopfølgning primo 2016.
Det specialiserede skoleområde
Forventet regnskabsresultat 2015
Det forventede regnskabsresultat for 2015 viser et samlet
merforbrug på 11,1 mio. kr. Dette er en forbedring på 3,3 mio. kr. i forhold
til budgetopfølgningen pr. ultimo september 2015.
Årsagerne hertil er at:
1) Objektiv
finansiering regionale tilbud er 0,5 mio. kr. lavere end forventet ultimo september.
2) Udgifterne til
befordring var 1,3 mio. kr. lavere end forventet.
3) En merindtægt på
elever fra andre kommuner i specialklasser og med støttetimer.
Bilag 1 angiver nærmere specifikation af det forventede
regnskabsresultat for 2015.
Forventet regnskabsresultat 2016
I 2016 forventes et mindreforbrug på 0,9 mio. kr.
Ved indgåelse af den endelige budgetaftale i byrådet i
oktober 2015, fik det specialiserede skoleområde tildelt ressourcer på 19,2
mio. kr. til at dække de forventede udfordringer i 2016 og overslagsår. Derudover
blev der vedtaget besparelser på 8,0 mio. kr. i 2016 stigende til 15,0 mio. kr.
i 2019.
De øvrige besparelser besluttet ved Budget 2016 (TAO,
kilometergodtgørelse, sygefravær mm.) er indarbejdet i taksten på de
specialskoler, som myndighedsområdet afregner med.
Budgetaftale 2016 (mio. kr.) | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Perspektivanalyse | 19,2 | 19,2 | 19,2 | 19,2 |
Takstreduktion – egne tilbud | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 |
Taksttilpasning Klostermarken | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 |
Ændring af visitationspraksis | -2,0 | -4,5 | -9,0 | -9,0 |
Det samlede elevtal er stabilt, men der har været et mindre
elevtalsfald primært på heldagsskoleelever og STU (Særligt Tilrettelagt
Ungdomsuddannelse), mens der samtidig har været en stigning af elever på
dagskoler, primært på autismetilbuddene A-klassen Stillinge og Autismecenter
Vestsjælland. Denne tendens har været tydelig siden januar 2013, hvor antallet
af elever på autismetilbud tilbud er vokset fra 80 til 121 elever.
Antal elever | Januar 2015 | Januar 2016 |
Egne dagskoler | 180 | 194 |
Egne heldagsskoler | 120 | 117 |
Regionale tilbud | 9 | 8 |
Private dag-/døgntilbud | 37 | 38 |
Dag-/døgnskoler anden kommune, samt øvrige | 38 | 34 |
STU (Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse) | 17 | 11 |
Fritidstilbud, alle | 166 | 165 |
Total | 567 | 567 |
Det er forudsat at elevtallet for de forskellige tilbud pr.
1. januar 2016 vil være stabilt for hele budgetåret, undtaget STU, hvor der er
afsat 0,5 mio. kr. til forventede ny-visitationer. Der regnes således med at
tilgangen af visiterede elever efter sommerferien svarer til elevafgangen.
Hovedvisitationen påbegyndes til marts og mere nøjagtige aktivitetstal, kan
findes herefter.
Ud fra ovenstående forudsætninger ses et forventet forbrug
for 2016 på 154,8 mio. kr. I forhold til det oprindelige budget giver dette et
samlet mindreforbrug på 0,9 mio. kr.
Med et overført merforbrug fra 2015 på 11,1 mio. kr. har det
specialiserede skoleområde i 2016 en udfordring på 10,2 mio. kr.
Bilag 2 angiver nærmere specifikation af det forventede
regnskabsresultat for 2016.
Handleplan
Handleplanen for det forventede merforbrug på specialområdet
for 2015 indeholder følgende indsatser:
Status på handleplan (mio. kr.) | 2016 | 2017 | Status |
Takstbesparelser på egne tilbud -1,5 % | 1,4 | 1,4 | Handleplan følges |
Ændret visitationspraksis (afventer beslutning efter sommerferien 2016) | 0 | 3,6 | Se nedenfor |
PPR - personalereduktion | 0,4 | 0,5 | Handleplan følges |
Overførsel fra udvalgets Udviklingspulje | 4,4 | 0 | Handleplan følges |
Beløbene i handleplanen er revideret i overensstemmelse med
de forventede resultater på området.
Med den tidligere handleplan er den ændrede
visitationspraksis beregnet til at give en besparelse på 1,7 mio. kr. i 2016 og
3,6 mio. kr. i 2017. Principperne bag en ændret visitationspraksis er under
udarbejdelse, og forventes endeligt behandlet efter sommerferien. En ændret
visitationspraksis vil derfor ikke træde i kraft til den kommende visitation i
foråret 2016 og effektiviseringsforslaget vil derfor formegentlig først have fuld
effekt fra 2017.
Bilag 3.a viser handleplan for 2016 og 2017 på det
specialiserede skoleområde.
Det specialiserede børne- og ungeområde
Forventet regnskabsresultat 2015
Det forventede regnskabsresultat for 2015 viser et samlet
merforbrug på ca. 18,1 mio. kr. Af dette beløb udgør serviceudgifter og særligt
dyre enkeltsager 17,8 mio. kr., og de resterende 0,3 mio. kr. er
overførselsudgifter.
Det er en stigning på 3,9 mio. kr. i forhold til
budgetopfølgningen pr. ultimo september 2015. Den endelige opgørelse af særligt
dyre enkeltsager er endnu ikke beregnet. Det vurderes på nuværende tidspunkt,
at der vil blive en højere refusion fra Staten end budgetlagt.
Stigningen på de 3,9 mio. kr. er bredt funderet på både
anbringelsesområdet og det forebyggende område:
Anbringelsesområdet:
Der har på anbringelsesområdet samlet set været et større
antal anbringelser, end det har været forventet ved tidligere
budgetopfølgninger. Hertil kommer, at der i flere anbringelser har været
nødvendige forandringer i forhold til at kunne sikre det anbragte barns behov
for omsorg og understøttelse af udvikling. Ændring i anbringelsessted medfører
en direkte merudgift, da der ofte i en overgangsperiode er tale om betaling til
to steder. Der er ligeledes ofte tale om et dyrere tilbud, når behovet ændrer
sig. Derudover har der været større enkeltudgifter på fx
forældreevneundersøgelser m.m.
Det forebyggende område:
Der har været en stigning i antal familier, hvor der har
været et massivt behov for støtte og tilstedeværelse i hjemmet. Der har været
behov for en målrettet, fleksibel og fagspecifik indsats, der i de givne
tilfælde alene har kunnet løses ved brug af ekstern familiebehandling.
Døgnanbringelse for barn og forældre har ligeledes været
stigende, hvilket har medført midlertidig anbringelse af fx mor og barn.
Kontaktpersonordningerne har ligeledes været stigende, og er
blevet anvendt i et forsøg på at vende en negativ udvikling eller en overhængende
risiko for anbringelse.
Administrationen har tidligere redegjort for følgende
forhold, der relaterer sig til merforbruget:
· Overført merforbrug fra 2014 på ca. 3,7 mio. kr.
· Enkeltydelser som følge af 2 tabte sager ved Ankestyrelsen på ca.
2 mio. kr.
· En særligt dyr enkeltsag på ca. 2,5 – 3 mio. kr.
· En stigning på dagbehandling på 2,5 mio. kr. (den pædagogiske
indsats i skolen til
børn/unge
der modtager specialundervisning).
Administrationen har tidligere redegjort for følgende
strukturelle udfordringer:
· Faldende børnetal men uændret/svagt stigende sagsantal.
· Siden 2012 er antallet af underretninger steget fra 670 til 1498
underretninger i 2015.
Det massive fokus, der har været over de seneste år, med at
bringe balance i budgettet, har medvirket til, at der ikke har været det
nødvendige fokus på den tidlige indsats i udsatte familier. Der er fortsat en
oplevelse af, at mange familier og børn befinder sig i massive vanskeligheder,
hvilket giver et tilsvarende stort arbejdspres i centret.
Bilag 1 angiver nærmere specifikation af det forventede
regnskabsresultat for 2015.
Forventet regnskabsresultat 2016
Ved budgetseminaret 2015 fik det specialiserede børne- og
ungeområdet på baggrund af den udarbejdede perspektivanalyse tildelt ressourcer
på 2,0 mio. kr. til at dække den forventede udfordring i 2016. Derudover blev
der vedtaget besparelser på 2,7 mio. kr. i 2016 og overslagsår, og området blev
tildelt 3,0 mio. kr. til finansiering af stigende takster fra skoleområdet.
Budgetaftale 2016 (mio. kr.) | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Perspektivanalyse | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
Reduktion på myndighedsområdet | -1,9 | -1,9 | -1,9 | -1,9 |
Øvrige besparelser (TAO,
indkøbsaftaler mv.) | -0,8 | -0,8 | -0,8 | -0,8 |
Taksttilpasning Klostermarken | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 |
Det specialiserede børne- og ungeområde fik med
budgetvedtagelsen ligeledes tildelt knap 1,0 mio. kr. til ansættelse af flere
sagsbehandlere. Dette vedrører dog områdets budget for administration (konto 6)
under Økonomiudvalget.
En foreløbig opgørelse af forventningerne til 2016 viser, at
der på trods af de tildelte ressourcer forventes et merforbrug på ca. 7,6 mio.
kr. i forhold til det vedtagne budget 2016.
Forventningen til dette resultat er beregnet med
udgangspunkt i de nuværende foranstaltninger fremskrevet året ud. En fortsat
tilgang i løbet af 2016, som ikke tilsvarende udlignes af en afgang, vil
medføre et stigende merforbrug.
Betydningen ved en fortsat tilgang i 2016 kan være svær at
give et konkret bud på. Man kan dog anlægge den betragtning, at forventningen
til 2016 baserer sig på et forbrug, der er ca. 3,7 mio. kr. lavere end
forventet regnskab 2015.
Der er således en del usikkerhed forbundet med denne
prognose.
Den samlede udfordring i 2016 inkl. forventet regnskab 2015
samt risikovurderingen af forventningen til 2016:
· Forventet overført merforbrug fra 2015, 17,8 mio. kr.
· Forventet merforbrug i 2016, 7,6 mio. kr.
· Usikkerhed/risiko ved fortsat tilgang i 2016, 3,7 mio. kr.
· Samlet udfordring i 2016 inkl. overført merforbrug i 2015, ca. 29,1
mio. kr.
Bilag 2 angiver nærmere specifikation af det forventede
regnskabsresultat for 2016.
Handleplan
Ved budgetopfølgningen ultimo
september vedtog Uddannelsesudvalget den nuværende handleplan. Den samlede
udfordring er dog væsentligt større end ved den seneste budgetopfølgning,
hvilket gør det nødvendigt at revurdere handleplanen.
Administrationen vil frem mod
fagudvalgsmødet i marts måned 2016 arbejde på at fremlægge en revurderet
handleplan. Arbejdet indebærer en revurdering af de hidtil beskrevne handlinger
samt en afdækning af nye initiativer, der på kort og længere sigt kan medvirke
til en positiv balance mellem budget og regnskab.
Bilag 3.b viser den vedtagne handleplan fra seneste
budgetopfølgning på det specialiserede børne- og ungeområde.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7
fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen
skal indrettes.
I kommunens kasse- og regnskabsregulativ bilag 2 er der
fastsat regler om, at der gennemføres 3 årlige budgetopfølgninger pr. ult.
marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende
samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der henvises til udarbejdede handleplaner i bilag 3.a og
3.b.
Administrationen vil for det specialiserede børne- og
ungeområde udarbejde forslag til en revurderet handleplan, som fremlægges på
fagudvalgsmødet i marts 2016.
Administrationen anbefaler, at der iværksættes en ekstern
sagsgennemgang. Sagsgennemgangen skal bistå med at pege på mulige reduktioner
på både kort og længere sigt, blandt andet ved at afdække den administrative
praksis af de vedtagne serviceniveauer samt give input til ændrede
serviceniveauer.
Administrationen
anbefaler, at sagsgennemgangen fokuserer på anbringelsesområdet
og anvendelsen af de mest indgribende forebyggelsestyper, og at der udvælges
ca. 100 sager fordelt på sager med anbringelse på døgninstitution,
socialpædagogisk opholdssted, et udvalg af sager i familiepleje, og et udvalg
af sager med en indgribende forebyggende foranstaltning, f.eks. aflastning på
aflastningsinstitution og mor/barn anbringelse på døgnophold.
Administrationen
anbefaler, at udgiften til sagsgennemgangen finansieres inden for rammen af
centralt overførte midler fra 2015.
Administrationen vurderer, at det er nødvendigt, at
Uddannelsesudvalget og Økonomiudvalget fremover får forelagt månedsvise
budgetopfølgninger på det specialiserede børne- og ungeområde.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at den samlede budgetopfølgning
tages til efterretning og godkendes.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelseschefen og Børne- og Familiechefen indstiller,
1. at Budgetopfølgningen
primo 2016 godkendes og videresendes til behandling i Økonomiudvalget og
Byrådet.
2.
at Handleplanen for det specialiserede
skoleområde godkendes.
3.
at Handleplanen for det specialiserede børne- og ungeområde revurderes og
fremlægges på fagudvalgsmødet i marts 2016.
4.
at Der iværksættes en ekstern sagsgennemgang på det specialiserede børne-
og ungeområde som finansieres inden for rammen af centralt overførte midler fra
2015.
5.
at Uddannelsesudvalget og Økonomiudvalget fremover får forelagt månedsvise
budgetopfølgninger på det specialiserede børne- og ungeområde.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 1. februar 2016:
Fraværende:
Johnny Persson (V), Niels Christian Nielsen (A)
Første "at" anbefales. Uddannelsesudvalget
udtrykker stor bekymring for det forhold, at merforbrug bliver overført fra det
ene år til det næste.
Andet "at" godkendt.
Tredje "at" godkendt.
Fjerde "at" godkendt. Uddannelsesudvalget
anerkender i denne situation behovet for en ekstern sagsgennemgang.
Femte "at" godkendt.