Uddannelsesudvalget (2017) – Referat – 2. maj 2016


1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2013-113193             Dok.nr.: 330-2015-670602                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden for Uddannelsesudvalgets møde den 2. maj 2016.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Godkendt.

2. Budgetopfølgning ultimo marts 2016 - Uddannelsesudvalget (B)

2.      Budgetopfølgning ultimo marts 2016 - Uddannelsesudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2016-4557                 Dok.nr.: 330-2016-31523                                            Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved udgangen af marts 2016.
Uddannelsesudvalget godkender budgetopfølgning med bevillingsansøgninger som angivet. Budgetopfølgningen indgår i samlet opfølgning for alle udvalg til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2016 at have et merforbrug for driftsudgifter på 39,8 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifter på 3,6 mio. kr.
Uddannelsesudvalget har samlet set overført et driftsoverskud på 4,8 mio. kr. og et samlet overskud på anlæg på 7,9 mio. kr. fra regnskab 2015 til budget 2016.
Bilag 1.a og 1.b angiver nærmere specifikation af forbruget.
Det bemærkes, at overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2015 til 2016, som blev godkendt af Byrådet den 29. marts 2016, er indeholdt i det korrigerede budget.
Handleplaner
Der foreligger i bilag 2 handleplaner for merforbrug på følgende enheder:
· Myndighed – Vidtgående specialundervisning
· Hashøjskolen
· Skælskør skole
· Søndermarksskolen
· UU Vestsjælland
· Børnehaven Byskovgård
· Børnehuset Møllebakken
· Sygehusets daginstitution
Ændring af navne på politikområder
Siden oprettelsen af Uddannelsesudvalget den 1. januar 2014 er der sket ændringer på udvalgets politikområder og den organisatoriske struktur.
Administrationen anbefaler, at der sker en tilpasning af navnene på udvalgets politikområder.
Nye navne på politikområderne under Uddannelsesudvalget:
8.1 Uddannelse
før Skoler og SFO
8.2 Dagtilbud
før Dagtilbud, fritidshjem og klubtilbud
8.3 Produktionsskoler
før Produktionsskoler
8.4 Børn og Unge
før Børn, Unge og Familie
8.1 Uddannelse
Redegørelse fra centerchef for Uddannelse
Drift
Center for Uddannelse forventer ved denne budgetopfølgning et samlet merforbrug på 6,2 mio. kr.
Det forventede merforbrug fordeler sig således:
Almenområdet, myndighed
Der forventes et samlet mindreforbrug på 0,5 mio. kr., blandt andet som følge af ej udmøntede midler på skolechefens fællesområde.
Afregning af det statsbestemte tilskud til elever på privatskoler, efterskoler og produktionsskoler sker fra skolernes fællesområde. Her er budgetlagt 75,8 mio. kr. til formålet, men grundet takstforøgelse og tilgang til privatskoler er forbruget for 2016 beregnet til 78,8 mio. kr.
Mer/mindreforbrug for disse områder afregnes over kassen, jf. Økonomiudvalgets beslutning i april 2013.
2016
Budget
Forventet forbrug
Afvigelse
Bidrag til statslige og private skoler
61.569
66.039
-4.470
Efterskoler og ungdomsskoler
11.604
9.947
1.657
Produktionsskoler (under 18 år)
2.671
2.814
- 143
I alt
75.844
78.800
-2.956
Efteruddannelsesmidler i 2016 (Fuld kompetencedækning 2014 - 2020)
På finansloven for 2016 er der afsat 127,8 mio. kr. til kompetenceudvikling af lærere og pædagoger i folkeskolen. Slagelse Kommunes andel udgør i 2016 1,7 mio. kr. der overføres til Center for Uddannelse. Der vil i forbindelse med denne budgetopfølgning blive søgt om en indtægtsbevilling og en udgiftsbevilling på 1,7 mio. kr.
Vidtgående specialundervisning, myndighed
Der forventes ultimo marts et merforbrug på 5,3 mio. kr. Det samlede merforbrug kan opdeles på følgende måde:
· Overført merforbrug fra 2015, 4,6 mio. kr.
· Merforbrug vedr. aktiviteterne i 2016, 0,7 mio. kr.
Pr. ultimo marts forventes et merforbrug på 0,7 mio. kr. ud fra det oprindelige budget 2016 på 145,7 mio. Hertil er der overført et underskud fra 2015 på 8,6 mio. kr. Samtidig er der overført et overskud på 4,4 mio. til området fra almenområdets udviklingspulje, jf. handleplan primo 2016. Endelig er der reguleret med 0,4 mio. kr. i budgettildeling pga. ændrede pladser primo 2016. Korrigeret budget udgør herefter 141,1 mio. Dette giver således en forventet udfordring i 2016 på 5,3 mio. kr.
Området oplever stigende visitationer fra Børnepsykologisk Klinik i Holbæk (primært elever med autisme- og ADHD diagnoser), hvilket udfordrer området. Antallet af elever på autismecenteret er steget løbende de seneste år. 
Udviklingen i de øvrige aktiviteter viser en svag negativ tendens med stigende antal elever.
I den reviderede handleplan for 2016 foreslås det, at der overføres 1,5 mio. fra centrale konti vedrørende myndighedsområdet til vidtgående specialundervisning, for at følge handleplan 2016 af 19. januar 2016, der udviser et forventet underskud på 3,8 mio. kr.
Virksomhederne
Der forventes et samlet merforbrug på virksomhederne på 1,4 mio. kr., blandt andet som følge af, at 3 almen skoler forventer underskud.
Handleplaner
Vidtgående specialundervisning
Der forslås, at der overføres 1,5 mio. kr. fra centrale konti vedrørende myndighedsområdet, så handleplanen af 19. januar 2016 (primo budgetopfølgning 2016) følges, hvor den forventede afvigelse ultimo 2016 udgør et merforbrug på 3,8 mio. kr.
I handleplanen for 2017 indhentes underskuddet fra 2016.
Almen skoler
· Hashøjskolen
I handleplan for 2017 forventes hentet 0,2 mio. kr. af underskud i 2016.
· Skælskør skole
I handleplan for 2017 forventes hentet 0,6 mio. kr. af underskud i 2016.
· Søndermarksskolen
I handleplan for 2016 forventes underskud fra 2015 på 2,3 mio. kr. hentet
Virksomheder, øvrige
UU Vestsjælland
I handleplan for 2017 forventes hentet 0,3 mio. kr. af underskud i 2016.
Anlæg
Der forventes et mindreforbrug på området på 0,3 mio. kr.
Øvrigt
I forbindelse med etablering af virksomheden Pædagogisk Udvikling og Inklusion (PUI) samt flytning af fritidsklubber, blev der flyttet enheder fra Dagtilbud til Uddannelse. Samtidig er enheden Pædagogisk, Psykologisk Rådgivning (PPR) overgået til virksomheden Pædagogisk Udvikling og Inklusion (PUI).
De aktuelle enheder, der er flyttet fra Dagtilbud til Uddannelse er:
· Tale- Høre- og Motorikkonsulenter
· Socialpædagogisk bistand til børn 0 – 5 år
· Støttepædagoger i Institutionerne
· Juniorklubben Halsskov
· Juniorklubben KUK
· Juniorklubben Vemmelev
· Fritidsklubben Marievang
· Fritidsklubben ved Oliemøllen
· Vestsjællands Ungdomsklub
· Stjernen
· Fællesudgifter og indtægter vedr. klubber
I forlængelse af omorganisering foreslås det, at områderne skifter politikområde fra 8.2 Dagtilbud til 8.1 Uddannelse.
8.2 Dagtilbud
Redegørelse fra centerchef for Børn og Familie
Drift
På dagtilbudsområdet forventer Center for Børn og Familie ved denne budgetopfølgning et samlet mindreforbrug på serviceudgifterne (ekskl. vippen og PA-elever) på 0,4 mio. kr.
Dagtilbud – de centrale poster:
På de centrale konti er Center for Børn og Familie opmærksom på, at der i budgetopfølgning er et merforbrug på 0,6 mio. kr. på forældreindtægter. Merforbruget kan forklares ved, at flere har valgt pasning af egne børn og, der er en lille stigning i antallet af forældre, der benytter privat pasning.
Der er overført et mindreforbrug fra 2015 på 1.8 mio. kr. Det overførte beløb er disponeret til understøttelse af virksomhederne herunder etablering af vuggestuer jævnfør Uddannelses udvalgets beslutning den 7. marts 2016 om at ændre børnehaver til aldersintegrerede institutioner.
”Vippen”
Det er forventningen, at der på ”vippen” ved årets udgang er et merforbrug på 5,5 mio. kr.. Dette skyldes primært en væsentlig større tilgang af børn end prognosen indikerede ved budgetlægningen. ”Vippen” er i konstant bevægelse da den ligeledes bliver påvirket af til/fraflytning, til/afgang af børn i private institutioner, stemning blandt forældre i forhold til tidspunkt for opstart i dagtilbud m.m.
Ifølge beslutning i Økonomiudvalget pkt. 8 d. 22. april 2013 bliver merforbruget udlignet fra kassen ved endeligt regnskabsafslutning for 2016.
Pulje til mere pædagogisk personale i dagtilbud
Slagelse Kommune er blevet tildelt 3,06 mio. kr. fra puljen til mere pædagogisk personale i dagtilbud. Puljen er tildelt området i 2016 og 2017. Der aflægges selvstændigt regnskab til ministeriet, idet det skal dokumenteres, at midlerne bliver brugt til formålet.
Administrativt Fællesskab
Administrativt Fællesskab blev som følge af etableringen af Administrativ Service (TAO) lukket med udgangen af februar 2016. Der er lønudgifter til afskedigede medarbejdere til og med maj 2016 ligesom der udbetales restferie og feriepenge. Udgifterne indgår som en del af de centrale poster – og håndteres indenfor rammen.
Virksomhedsområdet
Virksomheder (børnehaver og aldersintegrerede institutioner samt dagplejen): Mer-/mindreforbrug på 1 mio. kr.
Der er samlet et forventet mindreforbrug på virksomhedsområdet på 1 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor rammerne for god økonomistyring.
Handleplaner
Der er i relation til dagtilbudsområdet 3 virksomheder, der har iværksat handleplan i forhold til at opnå balance mellem budget og regnskab. Handleplanerne er relateret til 2016 og 2017. Effekten af de iværksatte tiltag bliver fulgt tæt af virksomhedsleder og administrationen.
Børnehaven Byskovgård
I handleplan for 2017 forventes hentet underskud på 0,2 mio. kr. i 2016
Børnehuset Møllebakken
I handleplan for 2017 forventes hentet underskud på 0,6 mio. kr. i 2016
Sygehusets daginstitution
I handleplan for 2016 forventes 0,2 mio. ud af underskuddet på 0,4 at kunne hentes i 2016.
Anlæg
I henhold til budgetopfølgningen forventer dagtilbudsområdet et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 3,2 mio. kr. Mindreforbruget er relateret til, at etablering af ny institution i Slotsbjergby ikke er igangsat.
Anlægsbevilling kr. 400.000 er afsat til konvertering af børnehavepladser til vuggestuepladser i 2016. Projekter er igangsat og forventes afsluttet i 2016.
8.3 Produktionsskoler
Redegørelse fra centerchef for Arbejdsmarked og Integration
Drift
Der forventes et merforbrug på 1,2 mio. kr., heraf vedrører 0,9 mio. kr. overførsel af merforbrug i 2015.
Der er sket en stigning i antallet af produktionsskoleelever over 18 år fra 2013 og frem. I forbindelse med EUD reformens ikrafttrædelse pr. 1.8.2015 forventes behovet for produktionsskolepladser at stige yderligere.
Handleplaner
Det ses ikke muligt at udarbejde en objektiv handleplan, der imødekommer de udfordringer, der beskrives ovenfor.
8.4 Børn og Unge
Redegørelse fra centerchef for Børn og Familie
Drift
Afdelingen for Børn og Unge forventes i 2016 at have et samlet merforbrug på 27,6 mio. kr. Det samlede merforbrug på 27,6 mio. kr. kan opdeles på følgende måde:
· Overført merforbrug fra 2015, 18.1 mio. kr.
· Merforbrug vedrørende aktiviteterne i 2016, 9,5 mio. kr.
Merforbruget vedr. 2015 og det forventede merforbrug i 2016 er der tidligere redegjort for ved regnskabsresultatet på UU mødet i marts måned samt ved budgetopfølgning 0 på UU mødet i februar måned. En kort opsummering fra disse redegørelser peger på: En stigning i anbragte børn i forhold til forventet samt en stigning i mor/barn anbringelser og ekstern familiebehandling i sidste halvår 2015.
Ved budgetseminaret for 2016 indgik Perspektivanalysen som grundlag for vedtagelsen af budget 2016. Perspektivanalysen pegede på en nødvendig tilførsel på 2 mio. kr. for at budgettet kunne være i balance. Beregningen bag tog udgangspunkt i en vurdering på baggrund af aktivitetsniveauet i foråret 2015 samt kommende til- og afgange af foranstaltninger i 2016. Derudover var der ved halvårsregnskabet opgjort et forventet merforbrug i 2015 på ca. 10 mio. kr., som ikke er medtaget i perspektivanalysens vurdering af den fremtidige budgetramme.
Merforbruget på 10 mio. kr. ved halvårsregnskabet i 2015 er ved budgetopfølgningen ult. september 2015 steget til ca. 13,5 mio. kr. I den forbindelse blev der udarbejdet handleplaner for en 2-årig periode med en forventet effekt i 2016 på 5,5 mio. kr. og 10,3 mio. kr. i 2017. Initiativerne indeholdt følgende:
· Sænkelse af serviceniveauet for aflastning.
· Revisitering af kontaktpersonordninger.
· Genforhandling af plejevederlag.
· Optimering af visitationspraksis ved undersøgelser.
· Fokus på opkrævning af egenbetaling.
· Revisitering af efterværnssager.
· Fokus på unge anbringelsessager.
Sænkelse af serviceniveauet for aflastning blev fremlagt til endelig beslutning på UU mødet i januar 2016. Udvalget besluttede at sagen skulle genoptages i forlængelse af UU´s behandling af ”Serviceniveau og afregningsmetoder for aflastning til handicappede børn" - jf. Byrådets beslutning af 30. november 2015.
Af de øvrige handleplansinitiativer er Optimering af visitationspraksis, Revisitering af efterværnssager og Fokus på unge anbringelser igangsat. De øvrige initiativer har det endnu ikke været muligt at igangsætte på grund af manglende ressourcer. Initiativerne vil blive revurderet i forlængelse af det videre arbejde med resultatet af BDO´s sagsgennemgang.
Når merforbruget henover sidste halvår af 2015 stiger fra et forventet merforbrug på ca. 10 mio. kr. til et regnskabsresultat for 2015 på 18,1 mio. kr., får det ligeledes betydning for det vedtagne budgetgrundlag, og udfordringerne rækker dermed videre ind i budget 2016. Det skal forstås på den måde, at aktivitetsudvidelsen fra 2015 umiddelbart er blivende foranstaltninger som er fortsat ind i 2016.
I forbindelse med budgetopfølgning 0 på UU mødet i februar måned 2016 bliver der til UU mødet i marts måned fremlagt en revideret handleplan. Her peges der på to modeller, hvor den ene model forudsætter tilførsel af personaleressourcer over en 2-årig periode. Udvalget ønskede at afvente sagsgennemgangen fra BDO.
Handleplaner
BDO fremlægger deres resultat af sagsgennemgangen i et selvstændigt punkt. Resultatet af sagsgennemgangen ved BDO giver anledning til en række tiltag, der er beskrevet i sagspunktet. I lyset af sagsgennemgangen er det ikke muligt på nuværende tidspunkt at fremlægge fornyet handleplan. 
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I kommunens regelsæt for Økonomistyring og ledelsestilsyn afsnit 1.2., er der fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger primo budgetåret, ultimo marts, ultimo juni, og ultimo september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der henvises til udarbejdede handleplaner i bilag
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
8.1
3,0
 
 
 
Drift
8.1
1,7
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Indtægt, Finanslov
8.1
-1,7
 
 
 
Kassen
 
-3,0
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Uddannelsesdirektøren samt Centercheferne for Uddannelse og Børn og Familie indstiller,
1.    at budgetopfølgningen ultimo marts 2016 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
2.    at handleplaner godkendes.
3.    at Uddannelsesudvalget tager orientering om navneændring på politikområderne 8.1, 8.2 og 8.4 til efterretning
4.    at Uddannelsesudvalget godkender, at enhederne, der er overgået til virksomheden Pædagogisk Udvikling og Inklusion (PUI) flytter fra politikområde 8.2 Dagtilbud til 8.1 Uddannelse:
· Tale- Høre- og Motorikkonsulenter (304026)
· Socialpædagogisk bistand til børn 0 – 5 år (308008)
· Støttepædagoger i Institutionerne (510800)
5.    at Uddannelsesudvalget godkender, at 5 fritidsklubber og 2 private klubber flytter fra politikområde 8.2 Dagtilbud til 8.1 Uddannelse:
· Juniorklubben Halsskov (44801)
· Juniorklubben KUK (44802)
· Juniorklubben Vemmelev (44803)
· Fritidsklubben Marievang (44804)
· Fritidsklubben ved Oliemøllen (44805)
· Fællesudgifter- og indtægter vedr. klubber (516001)
· Vestsjællands Ungdomsklub (516012)
· Stjernen (516013)
6.    at tillægsbevilling på 3,0 mio. kr. finansieret af kassen til dækning af forventede merudgifter til tilskud til elever på statslige og private skoler anbefales, og videresendes til Byrådets behandling.
7.    at Indtægtsbevilling og udgiftsbevilling på 1,7 mio. kr. til fuld kompetencedækning i folkeskolen anbefales og videresendes til Byrådets behandling.
8.    at Uddannelsesudvalget godkender, at der overføres 1,5 mio. fra centrale konti vedrørende myndighedsområdet til vidtgående specialundervisning. Overførslen sker inden for egen budgetramme
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende: 
Uddannelsesudvalget følger indstillingerne vedrørende første til og med syvende "at".
Tonny Borgstrøm (udenfor partierne) kan ikke anbefale indstillingerne, da der ikke foreligger regnskaber.
Behandling af ottende "at":
Tonny Borgstrøm (udenfor partierne) kan ikke anbefale indstillingerne, da der ikke foreligger regnskaber.
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti stemmer imod.
Venstre undlader at stemme om det ottende "at" - og opfordrer Økonomiudvalget til at behandle udvalgets samlede økonomi i forbindelse med dets behandling af konsekvenser af BDO rapporten.
Uddannelsesudvalget godkendte på den baggrund ikke indstillingen i ottende "at".
Helle Blak (F) udtrykker en generel bekymring om, at området er underbudgetteret.
Uddannelsesudvalget udtrykker ønske om, at der fremadrettet modtages økonomiske sagsfremstillinger, som i højere grad indeholder talmæssige opstillinger i stedet for lange beskrivende afsnit.

3. Resultatet af sagsgennemgangen på det specialiserede børne- og ungeområde (B)

3.      Resultatet af sagsgennemgangen på det specialiserede børne- og ungeområde (B)

Sagsnr.: 330-2016-29526               Dok.nr.: 330-2016-230726                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget skal tage orienteringen af resultatet af sagsgennemgangen på det specialiserede børne- og ungeområde til efterretning samt godkende videre tids- og procesplan og anbefale Økonomiudvalget tilførsel af budget til ekstra rådgivere, konsulentbistand og forebyggelsespulje.
Baggrund
Økonomiudvalget godkendte 22. februar 2016, at den eksterne sagsgennemgang bliver varetaget af BDO. Sagsgennemgangen blev iværksat, fordi regnskab 2015 viser et merforbrug på 18,1 mio. kr., og at den forventede regnskab for 2016 viser et yderligere merforbrug på 9,5 mio. kr.
BDO fik til opgave at lokalisere mulige reduktioner på både kort og længere sigt, blandt andet ved at afdække den administrative praksis af de vedtagne serviceniveauer samt give input til ændringer.
Sagsgennemgangen har et omfang på 80 sager med foranstaltninger. Der er fokuseret på anbringelsesområdet og anvendelsen af de mest indgribende forebyggende foranstaltninger – såsom aflastning på aflastningsinstitution og mor/barn-anbringelse på døgnophold. Fordelingen er sager er:
48 anbringelsesager
· 16 i plejefamilie
· 17 i private opholdssteder
· 15 i kommunale eller regionale døgntilbud
32 sager i forebyggende foranstaltninger
· 14 i forebyggende dagforanstaltninger med højt indsatsniveau
· 15 i aflastning (børn og unge med handicap)
· 3 forældre-barn anbringelser
Derudover er der gennemført en række fokusgruppeinterviews med rådgiverne i Afdeling for Børn og Unge for at kvalificere data fra sagsgennemgangen. Interviewene har haft fokus på fire temaer: organisering/samarbejde, retningslinier/processer, faglige kompetencer og kultur.
Der har været fokus på følgende i sagsgennemgangen:
· Om der er tilstrækkelig faglig styring i selve sagsbehandlingen og hvilke udfordringer, der eventuelt ses at være i styringen
· Om der er sammenhæng mellem det udmeldte serviceniveau herunder anbringelsesgrundlag og den praksis der udøves
· Om indholdet i foranstaltningerne indholdsmæssigt og prismæssigt svarer til formålet med indsatsen
Hovedkonklusionen i rapporten er, at retningslinierne for sagsbehandlingen overordnet set er hensigtsmæssige, men at kvaliteten af den faglige styring på enkeltsagsniveau er præget af store udfordringer og mangler.
De vedtagne serviceniveauer vurderes at være relevante, men i de gennemgåede sager ses de ikke at være implementerede.
BDO ser på baggrund af analysen tre overordnede udfordringer, som i nogen grad er internt forbundne, og som får en forstærket effekt, når de kombineres.
1. Den enkelte rådgiver har ansvaret for et særdeles stort antal sager, set i lyset af tyngden og kompleksiteten af sagerne.
2. Afdeling for Børn og Unge er en organisation præget af en overlevelseskultur, hvor kvaliteten i sagsbehandlingen nedprioriteres.
3. Der er utilstrækkelig kapacitet hos den interne leverandør, Slagelse Familie Center, og dermed uforholdsmæssig lang ventetid på indsatser.
Det er BDO’s vurdering, at der er en helt grundlæggende udfordring i det forhold, at der ikke er mulighed for at arbejde forebyggende på det specialiserede børn og unge område. Kombinationen af, at der er et højt sagsantal for den enkelte rådgiver og en utilstrækkelig kapacitet hos Slagelse Familie Center, betyder, at sagerne kommer til at ligge længe i alle dele af organisationen. Det betyder, at problematikkerne omkring barnet udvikler sig yderligere og ikke længere kan håndteres med forebyggende indsatser.
Retligt grundlag
Kasse- og regnskabsregulativet.
Handlemuligheder
I relation til de tre ovenstående hovedkonklusioner opstiller rapporten en række anbefalinger:
1. Personalemæssige ressourcer
Der skal være tilstrækkelige personaleressourcer til stede. En forudsætning for, at der kan ske hyppig og målrettet opfølgning i alle sager og med udgiftsreduktioner for øje, er, at den enkelte rådgiver har den fornødne tid til rådighed for at kunne sikre tilstrækkelig styring på enkeltsagsniveau og samtidig sikre tilstrækkelig kvalitet og lovmedholdelighed i sagerne. Sagstallet i Afdeling for Børn og Unge er gennemsnitligt omkring 50 sager pr. årsværk. BDO vurderer, at dette sagstal er for højt.
2. Organisering, roller og ansvar
BDO anser det centralt, at den nye organisering af Afdeling for Børn og Unge (iværksat 1. oktober 2015)s øges færdigimplementeret med et særligt fokus på accept af roller, ansvar og kompetencer på både ledelses- og medarbejderniveau. Dette bør ske med en høj grad af leder- og medarbejderinvolvering med henblik på forankring og kulturændring.
BDO anbefaler endvidere, at der sættes fokus på at få implementeret de udarbejdede retningslinier/arbejdsgange/serviceniveauer således at målet med disse rent faktisk kan indfries.
3. Udbygning af tilbud
Det bør afsøges om (eller hvordan) Slagelse Familie Center har tilstrækkeligt fokus på progression i familierne samt et skarpt fokus på afslutning af sager, når målet i sagen er nået. Det kræver, at der udvikles en klar og tydelig praksis for anvendelse af dokumentation i arbejdet, herunder udarbejdelse af pædagogiske handleplaner og statusnotater, der er målrettet rådgivernes handleplan i henhold til SEL § 140.
Det er BDO’s umiddelbare vurdering, at det bør undersøges hvorvidt og hvordan det vil være muligt at omlægge en del af indsatserne til interne leverandører. Det anses umiddelbart for sandsynligt, at der på trods af en investering i tilbud vil kunne opnås en samlet besparelse.
Elementerne vil indgå i den tids- og finansieringsplan som fremlægges på Uddannelsesudvalgets møde den 6. juni 2016.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at de ovenstående anbefalinger er aktuelle og relevante, og at dette vil kræve et længerevarende udviklingsarbejde over de næste 2-3 år. Det er afgørende, at dette udviklingsarbejde også bygger på kompetenceudvikling af rådgiverne og afdelingen, og at der afsættes ressourcer til, at forandringer bliver implementeret ”håndholdt” i samarbejde med den enkelte rådgiver, gruppe og hele afdelingen. Dette udviklingsarbejde er en forudsætning for, at området over tid kan opnå økonomisk balance og faglig bæredygtighed.
Rapporten peger ikke på initiativer til en handleplan, der kan imødekomme det overførte merforbrug fra 2015. Økonomiudvalget vil derfor få forelagt forslag fra administrationen til håndtering af overført merforbrug.
BDO’s rapport peger til gengæld på, at der er behov for en tidsafgrænset budgettilførsel, således der over de næste 2-3 år kan ske de nødvendige forandringer for at skabe langvarig økonomisk balance. Desuden vurderes sagsantallet pr. rådgiver til at være for højt. For at iværksætte de nødvendige forandringer anbefaler administrationen derfor, at der allerede tilføres midler i 2016.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Administrationen vurderer, at der her og nu er brug for følgende behov for budgettilførsel. Behovene vil blive yderligere beskrevet til udvalgsmødet 6. juni 2016.
· Tilførsel af 10 rådgivere, svarende til 2 mio. kr. i 2016 og derefter 4,5 mio. kr. årligt. Det forventes herved, at sagstallet kan reduceres til 30-40 sager pr. rådgiver. Dermed kan der tages hyppigere og mere målrettet hånd om den enkelte sag.
· Tilførsel af ressource til konsulentbistand med 0,5 mio. kr. i 2016 og 2017, som kan understøtte den nødvendige forandring samt kvalitets- og kompetenceopbygning.
· Etablering af 1-årig forebyggelsespulje på 5 mio. kr., således at der allerede i 2016 kan igangsættes tidlige indsatser for udsatte børn og unge.
Frem mod budgetforhandlingerne udarbejdes en opdateret perspektivanalyse som grundlag for at vurdere den samlede økonomi på Børne og Ungeområdet fra 2017. Rapporten forelægges politisk til august.
I mio. kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift (Sagsbehandlere)
1.2
2,0
4,5
4,5
4,5
Drift (Konsulentbistand)
1.2
0,5
0,5
 
 
Drift (Forebyggelsespulje)
8.4
5,0
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
1.4
-7,5
-5,0
-4,5
-4,5
Konsekvenser for andre udvalg
Rapporten skal behandles på Økonomiudvalget.
Indstilling
Centerchef for Børn og Familie indstiller,
1.    at Resultatet af sagsgennemgangen tages til efterretning.
2.    at Udvalget godkender, at der på udvalgsmødet d. 6. juni 2016 bliver forelagt en samlet tidsplan i relation til den fremadrettede udvikling af området.
3.    at Forslag til tillægsbevillinger til rådgivere, konsulentbistand til implementering af anbefalinger samt 1-årig forebyggelsespulje godkendes.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende: 
Første til og med tredje "at" godkendes.
Tredje "at" bliver oversendt til Økonomiudvalget med Uddannelsesudvalgets anbefaling om, at forslag til tillægsbevillinger til rådgivere, konsulentbistand til implementering af anbefalinger samt 1-årig forebyggelsespulje godkendes.

4. Handleplan for idrætspolitikken - Vi lægger fundamentet for idræt og bevægelse tidligt (B)

4.      Handleplan for idrætspolitikken - Vi lægger fundamentet for idræt og bevægelse tidligt (B)

Sagsnr.: 330-2016-26325               Dok.nr.: 330-2016-201625                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget orienteres om idrætspolitikkens handleplan for afsnittet omhandlende mål og indsatser for børn og unge, ”Vi lægger fundamentet tidligt”.
Desuden skal Uddannelsesudvalget beslutte om enkelte af indsatserne i handleplanen skal understøttes med økonomiske midler fra Uddannelsesudvalgets Udviklingspulje til Folkeskoleområdet.
Baggrund
Slagelse Kommunes idrætspolitik blev endeligt godkendt af Byrådet den 30. november 2015.
Idrætspolitikken i relation til børne- og ungeområdet
Idræt og bevægelse for alle aldre og niveauer skal være kendetegnende for idrætsområdet i Slagelse Kommune. Alle skal have adgang til og mulighed for at have et aktivt idræts- og fritidsliv gennem hele livet og med adgang til attraktive muligheder.
Der bakkes op om DGI og DIF’s fælles vision ”Bevæg dig for livet” og indsatsen 25, 50, 75.
Idræt i daginstitutioner og skoler er med til at danne fundamentet for børns aktive idrætsliv, og derfor skal muligheden for, at børn og unge har et alsidigt idrætstilbud af høj idrætsfaglig kvalitet i deres skoletid og i samarbejde med foreningslivet, styrkes.
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice, der er projektejer af operationaliseringen af idrætspolitikken, har bedt relevante interessenter om at udarbejde handleplaner, der kan være med til at realisere politikkens mål.
Pædagogisk Udviklings- og Inklusionsenhed (PUI), har udarbejdet et udkast til handlinger for 2016 og 2017. Udkastet er drøftet med en gruppe skoledere, der er kommet med input til det endelige udkast til handleplanen.  
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Handlemulighed A
- At handleplanen tages til efterretning og at Uddannelsesudvalget bevilger 237.500 kr. i 2016 og 417.500 kr. i 2017 fra Uddannelsesudvalget udviklingspulje til Folkeskoleområdet
Handlemulighed B
- At handleplanen tages til efterretning og at, der ikke bevilges midler fra Uddannelsesudvalgets udviklingspulje til Folkeskoleområdet.
Handlemulighed C
- At handleplanen tages til efterretning og at Uddannelsesudvalget bevilger et andet beløb i 2016 og 2017 fra Uddannelsesudvalgets udviklingspulje til Folkeskoleområdet.
Vurdering
Det er administrations vurdering, at handleplanen for afsnittet ”Vi lægger fundamentet tidligt”, vil understøtte de ambitiøse mål, der er nedfældet i politikken. Det er desuden administrationens vurdering, at der er behov for økonomi til at understøtte enkelte af handlingerne i handleplanen, da skolerne selv kan have svært ved at finde økonomiske midler til disse indsatser.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
2016
Indsats
UU udviklingspulje til skoleområdet
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice
I alt for indsats
Partnerskabspulje
200.000 kr.
100.000 kr.
300.000 kr.
Juniorinstruktøruddannelse
7.500 kr.
 
7.500 kr.
Idrætstematiske kurser
30.000 kr.
 
30.000 kr.
I alt
237.500 kr.
100.000
 
Restbudgettet af Uddannelsesudvalgets udviklingspulje for 2016 er kr. 3.755.913. Efter forslaget vil der således være kr.3.518.413 tilbage, der ikke er disponeret.
2017
Indsats
UU udviklingspulje til skoleområdet
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice
I alt for indsats
Partnerskabspulje
200.000 kr.
100.000 kr.
300.000 kr.
Juniorinstruktøruddannelse
7.500 kr.
 
7.500 kr.
Idrætstematiske kurser
30.000 kr.
 
30.000 kr.
Bevægelsescoach-uddannelse
80.000 kr.
 
80.000 kr.
Idrætsmærket
100.000 kr.
 
100.000 kr.
I alt
417.500 kr.
100.000 kr.
 
Uddannelsesudvalgets udviklingspulje for 2017 er kr. 3.924.541. Efter forslaget vil der således være kr. 3.507.041 tilbage, der ikke er disponeret.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Center for Uddannelse indstiller, Handlemulighed A
1.    at at handleplanen tages til efterretning og, at der bevilges 237.500 kr. i 2016 og 417.500 kr. i 2017 til at understøtte handleplanen.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

5. Drøftelse af henvendelse fra Tonny Borgstrøm (D)

5.      Drøftelse af henvendelse fra Tonny Borgstrøm (D)

Sagsnr.: 330-2016-28366               Dok.nr.: 330-2016-220300                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget drøfter henvendelsen og kommer med input
Baggrund
Medlem af Uddannelsesudvalget Tonny Borgstrøm har i en henvendelse til Uddannelsesudvalget anmodet om, at udvalget drøfter ”Handleplan for øget gennemførsel 2016”  Selandia – CEU (bilag 1.) særligt med fokus på mål 1 (bilag 1. side 6)
Retligt grundlag
Intet
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget imødekommer anmodningen eller Uddannelsesudvalget afslår en drøftelse.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at det som led i de udfordringer Slagelse kommune står overfor, vil være hensigtsmæssigt, at Uddannelsesudvalget imødekommer anmodningen fra Tonny Borgstrøm.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Uddannelseschefen indstiller,
1.    at Uddannelsesudvalget drøfter muligheden for forslag vedrørende øget fastholdelse.
2.    at Uddannelsesudvalget får forelagt en beslutningssag på udvalgets møde i juni.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Første "at" drøftet.
Andet "at" godkendt.

6. Anmodning om optagelse af sag: Indsats for elever i 8./9. kl., der ikke er uddannelsesparate (D)

6.      Anmodning om optagelse af sag: Indsats for elever i 8./9. kl., der ikke er uddannelsesparate (D)

Sagsnr.: 330-2016-29292               Dok.nr.: 330-2016-228707                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Niels Christian Nielsen og Bodil Knudsen har den 23. april 2016 anmodet om optagelse af sag, hvor de ønsker, at Uddannelsesudvalget drøfter indsats for elever i 8./9. klasse, der ikke er uddannelsesparate.
”Center for Uddannelse iværksætter snarest forskellige indsatser for at sikre, at flere elever efter 9. og 10. klasse er parate til en ungdomsuddannelse. Indsatsen bør starte allerede i 8. klasse, hvor en stor andel af eleverne bliver erklæret Ikkeuddannelsesparate.
Indsatsen skal ske i et samarbejde mellem centeret, skoler med overbygning, Xclass, UU og ungdomsskolen.
Finansiering kan ske fra mindreforbrug over 5 pct., der efter seneste byrådsbeslutning ikke lægges i kassen (1,5 mio. kr.)”
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget imødekommer anmodningen eller afslår en drøftelse.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at det som led i de udfordringer Slagelse kommune står overfor, vil være hensigtsmæssigt, at Uddannelsesudvalget imødekommer anmodningen fra Niels Christian Nielsen og Bodil Knudsen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen yderligere bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelseschefen indstiller,
1.    at Uddannelsesudvalget drøfter muligheden for forslag vedrørende indsats for elever i 8./9. kl., der ikke er uddannelsesparate.
2.    at Uddannelsesudvalget får forelagt en beslutningssag på udvalgets møde i juni.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Første "at" drøftet.
Andet "at" godkendt.

7. Status på bygningsdrift (O)

7.      Status på bygningsdrift (O)

Sagsnr.: 330-2016-21275               Dok.nr.: 330-2016-162981                                          Åbent
Kompetence: Fagudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status på omlægning af bygningsdriften, med henblik på at afdække og drøfte bekymrings- og fokuspunkter, indenfor fagudvalgets område.
Baggrund
Byrådet besluttede i forbindelse med budget 2015-18 en total omlægning af bygningsdriften med henblik på udmøntning af en besparelse på 10 mio. kr. fra 2019.
Pr. 1. januar 2016 blev alle servicemedarbejdere overflyttet til den nye serviceorganisation Ejendomsservice.  2016 vil være et overgangsår hvor de fremtidige snitflader (SLA) skal udvikles i samarbejde med medarbejderne og de decentrale virksomheder.
Centerchefen for kommunale Ejendomme vil deltage på mødet og orientere om status og udfordringer i forbindelse med omlægningen.
Omlægning af bygningsdriften bygger på en række delelementer. Disse delelementer er nærmere beskrevet nedenfor:
Ny serviceorganisation - Ejendomsservive
Ejendomsservice er opbygget af et tværgående team og 4 lokale serviceområder, som er den bærende akse i Ejendomsservice. De fremtidige snitflader forventes at blive således:
Ø Opgaver der er uændret i forbindelse med omlægning af bygningsdrift.
Ø Opgaver der er ændret i forbindelse med omlægning af bygningsdrift.
Decentrale virksomheder og institutioner
Ø Indholdsdrift (passe børn, undervise, ældrepleje osv.)
Ø Udvikling af det faglige indhold
Ø Sparring og samarbejdspartner i forhold til driften og udviklingen af bygninger
Ø Adfærd i forhold til energiforbrug
Lokale serviceområder
Ø Serviceopgaver (en bred vifte af forskellige serviceopgaver, herunder klargøring af lokaler til aktiviteter, opstilling af borde, sportsanlæg, kørselsopgaver mm.)
· Mindre flytteopgaver, oprydning, ophængning af tavler mm.
Ø Daglig dialog med brugerne (adgang, oprydning, glemte ting mv.)
· Opsyn med bygningerne tilknyttet området, herunder grundejerforpligtigelser (renhold, snerydning mm.)
Ø Almindelige driftsopgaver (skifte pærer, test af ABA-anlæg, alarmer mv.)
Ø Daglig drift af tekniske anlæg, varmestyring, varmeanlæg mv.
Ø Åbne/lukke funktion (hvor det løses af servicemedarbejder)
Ø Mindre planlagte vedligeholdelsesopgaver og rekvirering af håndværkere – indvendig
Ø Akut og alm. bygningsvedligeholdelse – indvendig (toiletter og vandhaner der løber, rense vandlåse, afløb og lignende)
· Akut og alm. bygningsvedligeholdelse – udvendig (klimaskærm og tekniske installationer)
· Mindre planlagte vedligeholdelsesopgaver og rekvirering af håndværkere - udvendig
· Løbende dialog med brugerne om energiforbrug
· Tæt dialog med de decentrale virksomheder
· Kørsel til alarmer i bestemte tidsrum
Tværgående opgaver (Tidligere ”Kommunale Ejendomme”)
Ø Planlagt bygningsvedligeholdelse - indvendig
Ø Udsving i energipriser og graddage
· Planlagt bygningsvedligeholdelse - udvendig
· Større vedligeholdelses- og ombygningsopgaver
· Service af ventilationsanlæg
· Tværgående serviceaftaler (elevator, andre lovpligtige service mv.)
· CTS-anlæg og energioptimering
· Energiprojekter
· Alarmsystem og overordnet ansvar for alarmkørsel
· Risikovurdering af kommunens ejendomme
· Elektroniske låse/adgangskontrol
· Bygningssyn
· Støttefunktion for serviceområderne
Udover den nye serviceorganisation består omlægningen af bygningsdriften af følgende primære elementer: Arealdisponering, udearealer, boligadministration og intern husleje.
Arealdisponering
Arealdisponeringen vil fremover blive mere koncernstyret – som et led i den vedtagne ejendomsstrategi. Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal vedtage retningslinjer for arealoptimering/-anvendelse, gældende for alle bygninger i Slagelse Kommune (en del af udmøntningsplanen for ejendomsstrategien). Center for Kommunale Ejendomme vil efterfølgende - i en periode på 2-3 år - registrere anvendelsen af alle arealer i basisbygninger, og med henblik på at arealanvendelsen optimeres.
Udearealer
Drift af udearealer og grundejerforpligtigelser (ikke sportsgræs) samles, på samme måde som det er gjort med rengøringen. Området opmåles, beskrives og udliciteres, helt eller delvist. Opgaven med at samle og udbyde driften i samarbejde med Entreprenørservice, da kompetencerne til denne type opgave er bedst her. Der udarbejdes en særskilt politisk sag for selve udliciteringen. Udliciteringen skal udover en konkurrenceudsættelse af opgaven medvirke til en betydelig sæsonudjævning i den fremtidige bygningsdrift.
Boligadministration og intern husleje
Udover en række forskellige udlejningsejendomme har Slagelse Kommune ca. 500 boligenheder, der er opført efter lov om almene boliger. Det er plejeboliger (ældreboliger) og handicapboliger. Den tekniske og administrative drift af disse boliger har tidligere været delt ud over 3 forskellige kommunale centre og en ekstern aftale med et boligselskab i Roskilde (huslejeopkrævning, regnskab iht. særlig lovgivning mv.). Denne opgave samles i én enhed (Boligadministration) i Center for Kommunale Ejendomme, og den tekniske servicedel integreres i den nye serviceorganisation (beskrevet ovenfor). Administrationsaftalen med boligselskabet i Roskilde fornyes derfor ikke, når den udløber i 2017.
Der indføres intern husleje indenfor det tunge takstfinansierede område (handicap- og psykiatriområdet). Modellen udarbejdes i tæt samarbejde med Center for Handicap og Psykiatri og Økonomicenteret. Intern husleje vil betyde, at områdets økonomi til bygningsdrift og vedligeholdelse bliver én lukket økonomisk enhed. Det er endnu ikke fastsat hvornår, intern husleje skal indføres, men målsætningen er 2017.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Omlægningen af bygningsdriften skal udmønte en samlet driftsbesparelse på 10 mio. kr., som er en del af en større effektiviseringsproces på ejendomsområdet.
Konsekvenser for andre udvalg
Omlægning af bygningsdriften omfatter alle politiske fagudvalg med bygninger.
Indstilling
Centerchefen for Kommunal Ejendomme indstiller,
Ø Orienteringen drøftes med henblik på at udpege eventuelle fokuspunkter i det videre arbejde.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 4. april 2016:
Fraværende:  ingen
Udvalget drøftede orienteringen og har følgende fokuspunkter:
- Der skal arbejdes på at tydeliggøre, hvad hver enkelt udvalg har ansvar for, og hvilke roller de enkelte udvalg spiller i en politisk sagsbehandling
- Der skal være en skarphed i den administrative koordinering af sager
A foreslog her ud over, at følgende fokuspunkter som minimum indgår i det videre arbejde:
- En vurdering af udviklingen i det oplevede serviceniveau i virksomheder
- En skelnen mellem indeholdte effektiviseringer og besparelser på serviceområderne
- En vurdering af bureaukrati i rekvirering af serviceydelser
- En vurdering af virksomhedernes evt. ændrede holdning til at passe på egne bygninger
- En vurdering af beslutningskompetence for så vidt angår nødvendige investeringer i bygningsvedligehold eller bygningsinvesteringer.
V, I og O tilsluttede sig A|s forslag.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 4. april 2016:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Orienteringen tages til efterretning og Handicap- og Psykiatriudvalget foreslår at følgende fokuspunkter som minimum indgår i det videre arbejde:
En vurdering af udviklingen i  det oplevede serviceniveau i virksomhederne.
En skelnen mellem indeholdte effektiviseringer og besparelser på serviceområderne.
En vurdering af bureaukratiet i rekvirering af serviceydelser.
En vurdering af virksomhedernes evt. ændrede holdning til at passe på egne bygninger
og en tydeliggørelse af beslutningskompetence for så vidt angår nødvendige investeringer i bygningsvedligehold elller bygningsinvesteringer.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. april 2016:
Fraværende: 
Orienteringen blev drøftet og taget til efterretning.
Ali Yavuz (A) foreslog herudover, at følgende fokuspunkter som minimum indgår i det videre arbejde:
- En vurdering af udviklingen i det oplevede serviceniveau i virksomheder
- En skelnen mellem indeholdte effektiviseringer og besparelser på serviceområderne
- En vurdering af bureaukrati i rekvirering af serviceydelser
- En vurdering af virksomhedernes evt. ændrede holdning til at passe på egne bygninger
- En vurdering af beslutningskompetencen for så vidt angår nødvendige investeringer i bygningsvedligehold eller bygningsinvesteringer.
V, O og Ø tilsluttede sig forslaget.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. april 2016:
Fraværende: 
Orienteringen er drøftet og Udvalget udpeger følgende fokuspunkter som minimum indgår i det videre arbejde;
- En vurdering af udviklingen i det oplevede serviceniveau i virksomhederne,
- En skelnen mellem indeholdte effektiviseringer og besparelser på serviceområderne,
- En vurdering af bureaukratiet i rekvirering af serviceydelser,
- En vurdering af virksomhedernes evt. ændrede holdning til at passe på egne bygninger, og
- En vurdering af beslutningskompetence for så vidt angår nødvendige investeringer i bygningsvedligehold eller bygningsinvesteringer.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende: 
Orienteringen blev drøftet og udvalget udpegede følgende fokuspunkter som minimum indgår i det videre arbejde:
- Vurdering af udviklingen i det oplevede serviceniveau i virksomhederne,
- Skelnen mellem indeholdte effektiviseringer og besparelser på serviceområderne,
- Vurdering af bureaukratiet i rekvirering af serviceydelser,
- Vurdering af virksomhedernes evt. ændrede holdning til at passe på egne bygninger, og
- Vurdering af beslutningskompetence for så vidt angår nødvendige investeringer i bygningsvedligehold eller bygningsinvesteringer.
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti bemærker, at de er imod udlicitering af serviceopgaver vedrørende udearealer - jf. budgetaften 2016.

8. Orienteringssag til Uddannelsesudvalget (O)

8.      Orienteringssag til Uddannelsesudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2013-113206             Dok.nr.: 330-2015-670775                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra direktøren/centercheferne
a) Orientering om brugerportalsinitiativet i folkeskolen
b) Orientering om status på kunsttalentklasse
c) Orientering om ”Designing Your Life” – et dannelsesprojekt for 8. klasser
d) Orientering om drop out elever
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Uddannelsesudvalget orienteres.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Til orientering.
Uddannelseschefen fremsender forslag til Uddannelsesudvalget om ny dato til møde med skolebestyrelser omkring "Gør en god skole bedre".

9. Status på særlig indsats for udsatte børnefamilier - Task Force (E)

9.      Status på særlig indsats for udsatte børnefamilier - Task Force (E)

Sagsnr.: 330-2015-79083               Dok.nr.: 330-2016-106454                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage revideret ramme og den videre proces for arbejdet med en særlig indsats for børnefamilier med de alvorligste sociale og økonomiske problemer til efterretning.
Baggrund
I budgetforliget for 2016-2017 står følgende: ”Parterne fokuserer en særlig indsats for børnefamilier med de alvorligste sociale og økonomiske problemer. Der nedsættes en tværfaglig task-force, der iværksætter en håndholdt indsats, der forbedrer familiernes livsvilkår og nedbringer de kommunale udgifter.”
Udvalget drøftede på temamøde 2. november 2015 samt 7. marts 2016 oplæg til task-force for børnefamilier med de alvorligste sociale og økonomiske problemer.
Administrationen har i samarbejde med Center for Handicap og Socialpsykiatri, Jobcentret og Center for Uddannelse udarbejdet oplæg til en indholdsmæssig ramme for task-forcens arbejde.
Retligt grundlag
Budgetforliget 2016-2017.
Handlemuligheder
Administrationen har siden temamødet 7. marts 2016 iværksat denne proces i forhold til, at ramme og indhold skal basere sig på en samskabende proces med familien, kommunale og offentlige aktører samt civilsamfundet, der skal medvirke til at skabe læring, der forankres, så organisationen udvikles og køres i stilling til at varetage opgaveløsningen med de udsatte familier på nye og bedre måder for familien.
Det betyder, at udviklingen af task-forcens ramme og indhold vil ske løbende afhængig af indholdet af vanskelighederne i de familier, der udvælges til projektet og de medarbejderressourcer og –kompetencer, der er tilstede.
Det undersøges om udvælgelse af familierne kan ske på baggrund af det projekt som Slagelse Kommune har været med i sammen med Næstved Kommune omkring de dyreste borgere. Relativt få borgere står for en stor del af kommunens samlede omkostninger til velfærdsydelse. Der er i projektet lavet et overblik over de 1% og 10% dyreste borgere, familier og enlige i kommunen, herunder sammensætningen af omkostninger til grupperne.
Hvis ikke dette kan lade sig gøre, så sker udvælgelsen på baggrund af cpr-udtræk i Afdeling for Børn og Unge, hvorefter der indhentes oplysninger på forældrene i de øvrige centre.
Der vil på hver udvalgt familie blive en kort beskrivelse af: antal familiemedlemmer, overblik over foranstaltninger/ydelser opdelt på medlemmerne, kort overblik over problematikker og overblik over involverede centre.
Dette arbejde forventes færdigt ultimo april/primo maj.
Herefter mødes de involverede centre/rådgivere til et ”kick-off” møde, der vil have fokus på, at den politiske ramme bliver videreformidlet til rådgiverne samt at task-forcens indhold bliver kendt, drøftet og konkretiseret af de medarbejdere, der skal indgå i arbejdet. Ledelse og medarbejdere vil sammen udvikle task-forcen, mens ”den” arbejder. Anden del af mødet vil være konkret opstartsaftaler centrene/rådgivere imellem omkring de udvalgte familier, således at familierne efterfølgende kan blive kontaktet af det centre/rådgiver, hvor ”kerneårsagen” er eller hvor medarbejdere har vurderet at relationen er mest givtig. Dette møde forventes gennemført i maj, således familierne efterfølgende kan inviteres ind til en drøftelse af deres medvirken i task-forcen. Det er forventningen, at der er etableret kontakt til 5 familier inden sommerferien 2016.
Endvidere vil alle øvrige centre og deres medarbejdere blive informeret om den nye indsats via InSlag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget tager den reviderede ramme og den videre proces til efterretning.
Den reviderede ramme fremgår af bilag 1.
Administrationen anbefaler, at udvalget får en orientering om status på task-forcens arbejde på udvalgsmødet i september 2016 og igen i december 2016. På udvalgsmødet i september vil administrationen give en kort status på arbejdet med de involverede familier, læringspointer ifht. mål, organisering og ressourcer og give en vurdering af, hvor mange flere familier, der kan komme med i task-forcens arbejde i 2016.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Målgruppen er også borgere på Beskæftigelses- og Integrationsudvalget samt Handicap og Psykiatriudvalgets områder, hvorfor begge udvalg bør orienteres.
Indstilling
Centerchef for Børn og Familie indstiller,
1.    at Udvalget tager den reviderede ramme og den videre proces for arbejdet med en særlig indsats for børnefamilier med de alvorligste sociale og økonomiske problemer til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Godkendt idet oplægget bliver betragtet som 1. etape af udmøntningen af budgetforliget.

10. Opdateret styrelsesvedtægt for skoleområdet (E)

10.   Opdateret styrelsesvedtægt for skoleområdet (E)

Sagsnr.: 330-2016-26562               Dok.nr.: 330-2016-205552                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Styrelsesvedtægt for skoleområdet beskriver udmøntningen af rammebestemmelser i folkeskoleloven. Ændringer i styrelsesvedtægten kan foretages, når der er behov for det. I Slagelse Kommune har det været procedure at foretage en opdatering af styrelsesvedtægten hvert forår, gældende for det kommende skoleår.
Styrelsesvedtægten blev vedtaget af Byrådet den 28. april 2014 efter høring i MED-udvalg, skolebestyrelser og faglige organisationer. I april 2015 blev styrelsesvedtægten opdateret administrativt.
Center for Uddannelse har vurderet, at der for nuværende ikke er behov for at foretage ændringer i styrelsesvedtægten som forudsætter høring eller fornyet politisk behandling. Derfor er der igen i år blevet foretaget en administrativ opdatering, der vedrører tidligere politiske beslutninger, årstal, henvisninger mv.
Styrelsesvedtægten er blevet opdateret med følgende:
· Afsnit 1.1: Henvisning til ny udviklingsaftale på skoleområdet og ny ungdomsskoleplan, jf. tidligere politiske beslutninger
· Afsnit 2.4: Skolebestyrelsen kan beslutte, om den understøttende undervisning skal konverteres til mere personale i fagundervisningen (under forudsætning af, at Byrådet har godkendt dette den 25. april)
· Afsnit 2.5: I stedet for efterår og forår er angivet, at der årligt afholdes en skole- eller børnekonference samt et dialogmøde mellem skolebestyrelser og Uddannelsesudvalg.
· Afsnit 3.1: Fælles ledelse mellem Omø og Eggeslevmagle Skole, jf. tidligere politiske beslutning
· Afsnit 3.1: Funktionsklasser på Broskolen og modtageklasser på Antvorskov Skole
· Afsnit 3.1: Kunsttalentklasser på Skælskør Skole, jf. tidligere politiske beslutning
· Afsnit 3.3: Havrebjerg og Klostermarken Skoles samarbejder i højere grad om feriepasning i forbindelse med udflytning på Nørrevangsskolen
· Afsnit 5.2: Modtageklasser på Antvorskov Skole
· Afsnit 6.2: Marievangsskolen og Storebæltskolen deltager i Ministeriets rammeforsøg med konfirmationsforberedelsen
· Afsnit 6.2: Retningslinjer vedr. skolebestyrelsers mulighed for at beslutte, om den understøttende undervisning skal konverteres til mere personale i fagundervisningen (under forudsætning af, at Byrådet har godkendt dette den 25. april)
· Afsnit 6.3:Ændring af retningslinjer for lektiehjælp og faglig fordybelse, jf. lovændring
· Afsnit 6.4: Administrationen har kompetencen til at godkende skolers ansøgning om valgfag ud over valgfagsrækken, jf. tidligere politiske beslutning
· Afsnit 6.6: Oprettelse af eliteidrætsklasser og kunsttalentklasser
· Afsnit 7.1: Enhed for Pædagogisk Udvikling og Inklusion(PUI) er skrevet ind
· Afsnit 8: Opdaterede budgettal
· Afsnit 9.3: Opdateret aftale om konfirmationsforberedelsen (præcisering af, at den skal afsluttes senest kl.16.00)
· Afsnit 9.4: Opdateret ferieplan, jf. tidligere politiske beslutning
Styrelsesvedtægten er opdateret den 11. april 2016 og er gældende fra 1. august 2016. Styrelsesvedtægten er vedlagt som bilag til sagen og ovenstående tilføjelser og ændringer er markeret med farve.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan tage den opdaterede styrelsesvedtægt for skoleområdet til efterretning.
Uddannelsesudvalget kan til enhver tid indstille ændringer i styrelsesvedtægten til Byrådet, hvis der er behov for det. Ændring i bestemmelser der fremgår af § 41 i folkeskoleloven forudsætter udtalelse fra skolebestyrelserne.
Vurdering
Center for Uddannelse har vurderet, at der for nuværende ikke er behov for, at Byrådet vedtager en ny styrelsesvedtægt for skoleområdet efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne. Center for Uddannelse har foretaget en administrativ opdatering i forhold til tidligere politiske beslutninger, årstal, henvisninger mv.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelseschefen indstiller,
1.    at opdateret styrelsesvedtægt for skoleområdet tages til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Til efterretning.

11. Punkter til kommende møder (B)

11.   Punkter til kommende møder (B)

Sagsnr.: 330-2014-8615                 Dok.nr.: 330-2015-671097                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget godkender sagsoversigten over punkter til udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en sagsoversigt over sager til Uddannelsesudvalgets møder.
Sagsoversigten er et overbliks- og planlægningsværktøj. Sagsoversigten er desuden et dynamisk værktøj, hvor sager henover året bliver lagt ind.
Sagsoversigten vil blive fremlagt i revideret form på hvert udvalgsmøde. 
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget har følgende handlemuligheder:
a. Udvalget godkender sagsoversigten som den foreligger
b. Udvalget ændrer i sagsoversigten
Vurdering
Administrationen vurderer, at sagsoversigten er et vigtigt planlægningsredskab.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchferne indstiller,
1.    at Uddannelsesudvalget godkender sagsoversigten som grundlag for administrationens planlægning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Godkendt.

12. Pressemeddelelser (B)

12.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2014-43001               Dok.nr.: 330-2015-677108                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Baggrund
I forbindelse med revidering af Slagelse Kommunes forretningsorden for Uddannelsesudvalget på mødet den 2. juni 2014, er der i forhold til ”pressemeddelelser” enighed om, at forretningsordenens § 8 bliver suppleret med, at der på hver udvalgsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt grundlag
Slagelse Kommunes forretningsorden for Uddannelsesudvalget, godkendt den 3. februar 2014 og revideret den 2, juni 2014.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Ingen forslag fra udvalget.