2. Tidsplan for udvikling af det specialiserede børne- og ungeområde (B)
2. Tidsplan for udvikling af det specialiserede børne- og ungeområde
(B)
Sagsnr.: 330-2016-29526 Dok.nr.: 330-2016-253098 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget skal godkende overordnet tidsplan for
udvikling af det specialiserede børne- og ungeområde i peroden 2016-2018.
Baggrund
Uddannelsesudvalget tog på mødet 2. maj 2016 resultaterne
fra BDO’s sagsgennemgang til efterretning samt anbefalede overfor
Økonomiudvalget, at forslag til tillægsbevillinger til rådgivere,
konsulentbistand til implementering af anbefalinger samt 1-årig
forebyggelsespulje godkendes.
Der blev opstillet 3 konkrete tiltag med tilhørende budget:
· Tilførsel af personaleressourcer, svarende til 2 mio. kr. i 2016
og derefter 4,5 mio. kr. årligt. Det forventes herved, at sagsantallet pr.
sagsbehandler kan reduceres. Målet er øget faglig kvalitet i sagsbehandlingen
og sagsstyring.
· Tilførsel af ressource til konsulentbistand på 0,5 mio. kr. i
2016 og 2017. Konsulentbistanden skal understøtte den nødvendige forandring
samt kvalitets- og kompetenceopbygning.
· Etablering af 1-årig forebyggelsespulje på 5 mio. kr., således at
der allerede i 2016 kan igangsættes tidlige indsatser for udsatte børn og unge.
Retligt
grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Udmøntningen af anbefalingerne i
BDO’s rapport samt de økonomiske udfordringer der i gennem længere tid har
været på det specialiserede børneområde forudsætter en omfattende og
længerevarende udviklings indsats.
Administrationen arbejder derfor
med et sammenhængende udviklingsforløb, der forankres i en projektorganisation
med reference til direktionen og med tæt afrapportering til Uddannelsesudvalget
og Økonomiudvalget.
Det forventes, at der inden
sommerferien kan tages stilling til hvilken ekstern konsulent, der skal bistå
kommunen i det videre udviklingsforløb. I valg af konsulentbistand bliver der
lagt vægt på erfaring med organisationsudvikling på det socialfaglige område.
Projektet vil have fokus på
følgende overordnede temaer:
· Udvikling af faglig kvalitet og faglig styring
· Fortsat tilpasning af organisering, ledelse, roller og ansvar
· Udbygning af interne tilbud
· Økonomisk styring og effektivitet.
Projektet forudsættes at forløbe
i 3 faser:
Fase 1 tager afsæt i BDO’s anbefalede tiltag.
Fasen er tidsmæssigt fastlagt til maj til oktober 2016 og omfatter de
initiativer, der er nødvendige på kort sigt. Initiativerne vedrører
· Rekruttering af afdelingsleder, fagspecialister og sagsbehandlere
· Introduktion og kvalificering af nye ledere og medarbejdere og
· Faglig kvalitet i sagsbehandlingen.
Centret har allerede igangsat følgende initiativer for at
styrke den faglige kvalitet, der er planlagt frem til primo juli 2016:
· Faglig sparring på gruppemøder i Børnefaglig undersøgelsesgruppe
og Indsats Ungegruppen ved ekstern leverandør.
· Undervisning i god journaliseringspraksis ved borgerrådgiveren.
· Gennemgang af eksisterende procedurer og opdatering af de højst
prioriterede procedurer – det vil sige de procedurer, det er vigtigst, at
rådgiverne anvender i omstillingsprocessen.
· Undervisning i den ”gode” børnefaglige undersøgelse.
· Undervisning i den ”gode” handleplan og opfølgningen.
· Udarbejdelse af visuel kompetenceprofil for hver rådgiver og
fagspecialist
· Dialog med Slagelse Familie Center i forhold til BDO’s
opmærksomhedspunkter og anbefalinger.
· Møde med de faglige organisationer på området for at drøfte
anbefalingerne og afledte aktiviteter.
Fase 2 vil, med afsæt i BDO-rapporten have
fokus på fastlæggelse af de overordnede udviklingslinjer, herunder:
· Fastsættelse af mål, succeskriterier, effekt og indikatorer for
målopfyldelse
· Udvikling af implementeringsplan, der blandt andet indbefatter
udvikling af socialfaglig praksis, videreudvikling af ledelse og faglig styring
samt generel kulturudvikling
· Udvikling af økonomiske styringsmodeller i sammenhæng med faglig
styring
· Opfølgning på organisering samt roller og ansvar
· Udbygning af interne tilbud
Fase 2 planlægges at forløbe i perioden primo august 2016
til ultimo december 2016. Der bliver inddraget ekstern konsulent i dette
arbejde.
Fase 3 forløber fra primo januar 2017 til
ultimo december 2018. Der bliver i denne fase arbejdet med implementering,
udmøntning, løbende opfølgning og slutevaluering.
Der vil i denne fase kunne inddrages ekstern konsulent til
undervisningsforløb og evaluering af udviklingsforløbet.
Tidsplan er vedlagt som bilag.
Ledelse, involverings og medinddragelse
Udviklingsforløbet forankres i en projektorganisation, der
forankres i Center for Børn og Familie.
Projektet ledes af en styregruppe, der skal godkende og
indstille projektets overordnede rammer og retning til politisk godkendelse.
Styregruppen godkender endvidere udmøntningsplanen. Styregruppen skal følge
udmøntningen af de strategiske beslutninger, projektets målopfyldelse og har
ansvaret for afrapportering til Uddannelsesudvalget, Økonomiudvalget og
direktionen.
Styregruppen består af ansvarlig fagdirektør, centerchef for
Børn og Familie, afdelingsleder for det specialiserede børneområde, økonomichef
og fagspecialist.
I Center for Børn og Familie nedsættes en
projektledelsesgruppe, hvis medlemmer er centerchef, afdelingsledere,
fagspecialister og chefkonsulent. Gruppens formål er at sikre vedvarende fokus,
fremdrift og koordinering mellem de igangsatte initiativer og implicerede
aktører. Gruppen skal endvidere sikre kvaliteten af den opfølgning, som skal
forelægges direktionen, Økonomiudvalget og Uddannelsesudvalget.
Status på arbejdet og revideret tidsplan bliver forelagt
direktionen månedligt og Økonomiudvalget og Uddannelsesudvalget kvartalsvis fra
september 2016 til udgangen af 2018.
LokalMed for Center for Børn og Familie er aktivt inddraget
og vil løbende drøfte arbejdet med forandringen på de ordinære møder.
Forandringsprocessen i Afdelingen for Børn og Unge vil
endvidere blive drøftet på centrets månedlige personalemøder i forhold til
temaer, der involverer alle medarbejdere og på afdelingsmøder i forhold til
temaer, der er relateret til selve afdelingen.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Uddannelsesudvalget godkender
tidsplanen og samtidig tilkendegiver, hvis der er elementer, som udvalget
særligt vil følge og have status på i den planlagte statusopfølgning.
Tidsplanen vil løbende blive justeret, således at den
afspejler de aktuelle aktiviteter, der samlet skal sikre øget kvalitet samt
øget faglig og økonomisk styring af områdets opgaver. Væsentlige justeringer af
tidsplanen vil blive forelagt Uddannelsesudvalget.
Uddannelsesudvalget vil på mødet i oktober 2016 få forelagt
første bud på mål, succeskriterier samt effektindikatorer for nøgleaktiviteter
i forandringsprocessen. Den relaterede status og resultatmåling vil
fremadrettet indgå i opfølgningen til henholdsvis direktion,
Uddannelsesudvalget og Økonomiudvalget.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Tidsplanen indgår aktivt i Centrets MED-organisation og den
daglige praksis. Finansieringen forudsætter politisk godkendelse af den
anbefalerede budgettilførsel.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Familie indstiller,
1.
at Tidsplanen godkendes.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 6. juni 2016:
Fraværende:
Godkendt med bemærkning om, at der kan tænkes i alternativer
i forhold til håndtering af sagsmængden - eksempelvis ved aftale om merarbejde
og anvendelse af vikarbureau ved frie lønmidler.
Udvalget ønsker, at der sker et styrket samarbejde med
sundhedsområdet og udvikling af det forebyggende arbejde. Indsatser skal foregå
lokalt og tæt på dagtilbud og skoler.
Udvalget får månedligt en status på fremdriften i
udviklingsforløbet.