1. Godkendelse af dagsorden (B)
1. Godkendelse af dagsorden (B)
Sagsnr.: 330-2013-113193 Dok.nr.: 330-2015-670616 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden for Uddannelsesudvalgets møde den
6. juni 2016.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.
at Dagsorden godkendes.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 6. juni 2016:
Fraværende:
Godkendt.
2. Tidsplan for udvikling af det specialiserede børne- og ungeområde (B)
2. Tidsplan for udvikling af det specialiserede børne- og ungeområde (B)
Sagsnr.: 330-2016-29526 Dok.nr.: 330-2016-253098 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget skal godkende overordnet tidsplan for
udvikling af det specialiserede børne- og ungeområde i peroden 2016-2018.
Baggrund
Uddannelsesudvalget tog på mødet 2. maj 2016 resultaterne
fra BDO’s sagsgennemgang til efterretning samt anbefalede overfor
Økonomiudvalget, at forslag til tillægsbevillinger til rådgivere,
konsulentbistand til implementering af anbefalinger samt 1-årig
forebyggelsespulje godkendes.
Der blev opstillet 3 konkrete tiltag med tilhørende budget:
· Tilførsel af personaleressourcer, svarende til 2 mio. kr. i 2016
og derefter 4,5 mio. kr. årligt. Det forventes herved, at sagsantallet pr.
sagsbehandler kan reduceres. Målet er øget faglig kvalitet i sagsbehandlingen
og sagsstyring.
· Tilførsel af ressource til konsulentbistand på 0,5 mio. kr. i
2016 og 2017. Konsulentbistanden skal understøtte den nødvendige forandring
samt kvalitets- og kompetenceopbygning.
· Etablering af 1-årig forebyggelsespulje på 5 mio. kr., således at
der allerede i 2016 kan igangsættes tidlige indsatser for udsatte børn og unge.
Retligt
grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Udmøntningen af anbefalingerne i
BDO’s rapport samt de økonomiske udfordringer der i gennem længere tid har
været på det specialiserede børneområde forudsætter en omfattende og
længerevarende udviklings indsats.
Administrationen arbejder derfor
med et sammenhængende udviklingsforløb, der forankres i en projektorganisation
med reference til direktionen og med tæt afrapportering til Uddannelsesudvalget
og Økonomiudvalget.
Det forventes, at der inden
sommerferien kan tages stilling til hvilken ekstern konsulent, der skal bistå
kommunen i det videre udviklingsforløb. I valg af konsulentbistand bliver der
lagt vægt på erfaring med organisationsudvikling på det socialfaglige område.
Projektet vil have fokus på
følgende overordnede temaer:
· Udvikling af faglig kvalitet og faglig styring
· Fortsat tilpasning af organisering, ledelse, roller og ansvar
· Udbygning af interne tilbud
· Økonomisk styring og effektivitet.
Projektet forudsættes at forløbe
i 3 faser:
Fase 1 tager afsæt i BDO’s anbefalede tiltag.
Fasen er tidsmæssigt fastlagt til maj til oktober 2016 og omfatter de
initiativer, der er nødvendige på kort sigt. Initiativerne vedrører
· Rekruttering af afdelingsleder, fagspecialister og sagsbehandlere
· Introduktion og kvalificering af nye ledere og medarbejdere og
· Faglig kvalitet i sagsbehandlingen.
Centret har allerede igangsat følgende initiativer for at
styrke den faglige kvalitet, der er planlagt frem til primo juli 2016:
· Faglig sparring på gruppemøder i Børnefaglig undersøgelsesgruppe
og Indsats Ungegruppen ved ekstern leverandør.
· Undervisning i god journaliseringspraksis ved borgerrådgiveren.
· Gennemgang af eksisterende procedurer og opdatering af de højst
prioriterede procedurer – det vil sige de procedurer, det er vigtigst, at
rådgiverne anvender i omstillingsprocessen.
· Undervisning i den ”gode” børnefaglige undersøgelse.
· Undervisning i den ”gode” handleplan og opfølgningen.
· Udarbejdelse af visuel kompetenceprofil for hver rådgiver og
fagspecialist
· Dialog med Slagelse Familie Center i forhold til BDO’s
opmærksomhedspunkter og anbefalinger.
· Møde med de faglige organisationer på området for at drøfte
anbefalingerne og afledte aktiviteter.
Fase 2 vil, med afsæt i BDO-rapporten have
fokus på fastlæggelse af de overordnede udviklingslinjer, herunder:
· Fastsættelse af mål, succeskriterier, effekt og indikatorer for
målopfyldelse
· Udvikling af implementeringsplan, der blandt andet indbefatter
udvikling af socialfaglig praksis, videreudvikling af ledelse og faglig styring
samt generel kulturudvikling
· Udvikling af økonomiske styringsmodeller i sammenhæng med faglig
styring
· Opfølgning på organisering samt roller og ansvar
· Udbygning af interne tilbud
Fase 2 planlægges at forløbe i perioden primo august 2016
til ultimo december 2016. Der bliver inddraget ekstern konsulent i dette
arbejde.
Fase 3 forløber fra primo januar 2017 til
ultimo december 2018. Der bliver i denne fase arbejdet med implementering,
udmøntning, løbende opfølgning og slutevaluering.
Der vil i denne fase kunne inddrages ekstern konsulent til
undervisningsforløb og evaluering af udviklingsforløbet.
Tidsplan er vedlagt som bilag.
Ledelse, involverings og medinddragelse
Udviklingsforløbet forankres i en projektorganisation, der
forankres i Center for Børn og Familie.
Projektet ledes af en styregruppe, der skal godkende og
indstille projektets overordnede rammer og retning til politisk godkendelse.
Styregruppen godkender endvidere udmøntningsplanen. Styregruppen skal følge
udmøntningen af de strategiske beslutninger, projektets målopfyldelse og har
ansvaret for afrapportering til Uddannelsesudvalget, Økonomiudvalget og
direktionen.
Styregruppen består af ansvarlig fagdirektør, centerchef for
Børn og Familie, afdelingsleder for det specialiserede børneområde, økonomichef
og fagspecialist.
I Center for Børn og Familie nedsættes en
projektledelsesgruppe, hvis medlemmer er centerchef, afdelingsledere,
fagspecialister og chefkonsulent. Gruppens formål er at sikre vedvarende fokus,
fremdrift og koordinering mellem de igangsatte initiativer og implicerede
aktører. Gruppen skal endvidere sikre kvaliteten af den opfølgning, som skal
forelægges direktionen, Økonomiudvalget og Uddannelsesudvalget.
Status på arbejdet og revideret tidsplan bliver forelagt
direktionen månedligt og Økonomiudvalget og Uddannelsesudvalget kvartalsvis fra
september 2016 til udgangen af 2018.
LokalMed for Center for Børn og Familie er aktivt inddraget
og vil løbende drøfte arbejdet med forandringen på de ordinære møder.
Forandringsprocessen i Afdelingen for Børn og Unge vil
endvidere blive drøftet på centrets månedlige personalemøder i forhold til
temaer, der involverer alle medarbejdere og på afdelingsmøder i forhold til
temaer, der er relateret til selve afdelingen.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Uddannelsesudvalget godkender
tidsplanen og samtidig tilkendegiver, hvis der er elementer, som udvalget
særligt vil følge og have status på i den planlagte statusopfølgning.
Tidsplanen vil løbende blive justeret, således at den
afspejler de aktuelle aktiviteter, der samlet skal sikre øget kvalitet samt
øget faglig og økonomisk styring af områdets opgaver. Væsentlige justeringer af
tidsplanen vil blive forelagt Uddannelsesudvalget.
Uddannelsesudvalget vil på mødet i oktober 2016 få forelagt
første bud på mål, succeskriterier samt effektindikatorer for nøgleaktiviteter
i forandringsprocessen. Den relaterede status og resultatmåling vil
fremadrettet indgå i opfølgningen til henholdsvis direktion,
Uddannelsesudvalget og Økonomiudvalget.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Tidsplanen indgår aktivt i Centrets MED-organisation og den
daglige praksis. Finansieringen forudsætter politisk godkendelse af den
anbefalerede budgettilførsel.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Familie indstiller,
1.
at Tidsplanen godkendes.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 6. juni 2016:
Fraværende:
Godkendt med bemærkning om, at der kan tænkes i alternativer
i forhold til håndtering af sagsmængden - eksempelvis ved aftale om merarbejde
og anvendelse af vikarbureau ved frie lønmidler.
Udvalget ønsker, at der sker et styrket samarbejde med
sundhedsområdet og udvikling af det forebyggende arbejde. Indsatser skal foregå
lokalt og tæt på dagtilbud og skoler.
Udvalget får månedligt en status på fremdriften i
udviklingsforløbet.
3. Indsats for elever i 8./9. kl., der ikke er uddannelsesparate (B)
3. Indsats for elever i 8./9. kl., der ikke er uddannelsesparate (B)
Sagsnr.: 330-2016-29292 Dok.nr.: 330-2016-266905 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget skal beslutte at iværksætte en proces,
der skal udmunde i forslag til tiltag, der sikrer at flere elever vurderes
uddannelsesparate i 8. og 9. klasse.
Baggrund
Socialdemokratiets medlemmer i Uddannelsesudvalget havde til
udvalgets møde maj 2016 anmodet om, at udvalget skulle drøfte indsatsen for
elever i 8./9. klasse, der ikke er uddannelsesparate. Udvalget besluttede, at
Center for Uddannelse skal iværksætte forskellige indsatser, som skal sikre at
flere unge vurderes uddannelsesparate. Tiltagene skal rettes mod elever i 8. og
9. klasse. Indsatserne skal ske i et samarbejde mellem Center for Uddannelse,
skoler med overbygning, Ungdommens Uddannelsesvejledning og UngSlagelse.
Uddannelsesudvalget besluttede at finansieringen af
indsatserne kan ske fra mindreforbrug over 5 pct., der efter seneste
byrådsbeslutning ikke lægges i kassen (1,5 mio. kr.).
Forslaget udspringer af den bevågenhed, der er kommet
omkring uddannelsesparathedsvurderingen i 8. klasse. Det blev i 2014 indført
med en ny bekendtgørelse, at unge skal uddannelsesparathedsvurderes allerede i
8. klasse. Dette skete første gang i marts 2015 og senest i marts 2016. I 2016
var andelen af ikke uddannelsesparate i 8. klasse 27% på landsplan og 33% i
Slagelse. I 2015 var tallene 26% på landsplan og 30% i Slagelse. I 9. klasse er
andelen af unge, som bliver vurderet uddannelsesparate, på niveau med
landsgennemsnittet. I 2014/15 var andelen på 93,4 % i Slagelse og 93,3 på
landsplan. Dette tyder på, at den eksisterende indsats for at gøre eleverne
uddannelsesparate i løbet af 8. og 9. klasse virker for langt størstedelen af
de unge. Andelen af unge, der ikke forventes at gennemføre en ungdomsuddannelse
ligger fortsat noget over landsgennemsnit: 27% i Slagelse og 23 % på landsplan
i 2014.
Center for Uddannelse vil på baggrund heraf nedsætte en
arbejdsgruppe. Arbejdsgruppen skal drøfte og vurdere hvilke indsatser, de
anbefaler iværksat. I vurderingen skal arbejdsgruppen inddrage eksisterende på
området. Blandt andet har Danmarks Evalueringsinstitut EVA i 2016 udgivet et
inspirationshæfte, der bygger på erfaringer fra seks kommuners arbejde med
ikke-uddannelsesparate.
Arbejdsgruppen leverer et samlet forslag med deres
anbefalinger i oktober 2016, som Uddannelsesudvalget skal godkende. Forslaget
skal understøtte mål på området, og det skal overvejes, hvordan indsatsen
hænger sammen med indsatsen i forhold til flere elever i erhvervsuddannelser.
Af forslaget skal også fremgå afledte konsekvenser herunder økonomi.
Retligt
grundlag
Bekendtgørelse om uddannelsesparathedsvurdering med mere BEK
839 af 30/6 2014.
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget godkender at processen iværksættes.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det for at imødekomme de
udfordringer, som kommunen står overfor, er nødvendigt at iværksatte en række
indsatser for at understøtte, at flest mulige elever bliver vurderet
uddannelsesparate. Administrationen vurderer, at den foreslåede proces vil
bidrage til en sammenhængende og kvalificeret indsatsvifte i forhold til
ikke-uddannelsesparate elever.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelseschef indstiller,
1.
at Uddannelsesudvalget godkender processen
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 6. juni 2016:
Fraværende:
Godkendt.
SF anbefaler, at klubområdet indtænkes i udvikling af
indsatserne.
4. Iværksættelse af proces med henblik på, at flere elever vælger en erhvervsuddannelse. (B)
4. Iværksættelse af proces med henblik på, at flere elever vælger en erhvervsuddannelse. (B)
Sagsnr.: 330-2016-32733 Dok.nr.: 330-2016-258525 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Beslutning om iværksættelse af proces med henblik på, at
flere elever vælger en erhvervsuddannelse.
Baggrund
På baggrund af henvendelse fra Tony Borgstrøm, besluttede
Uddannelsesudvalget på mødet den 2. maj 2016, at få forelagt en beslutningssag
om, flere unge i erhvervsuddannelse.
Baggrunden er ”Handleplan for øget gennemførsel 2016”
Selandia – CEU, som bl.a. beskriver en udvikling med faldende ungdomsårgange i
Region Sjælland og det potentiale, der ligger i at hver femte ung i regionen,
ikke har en ungdomsuddannelse. Således er der også i Slagelse kommune en række
kendte udfordringer, som specifikt handler om, at andelen af unge, der ikke
påbegynder en ungdomsuddannelse efter 9./10. klasse ligger over
landsgennemsnittet og at 34 % af folkeskolens elever i 8. klasse blev vurderet
ikke-uddannelsesparate i marts 2015.
Handleplan for øget gennemførsel peger på, at et af de
parametre, som gør sig gældende i forhold til rekrutteringen af elever direkte
fra folkeskolen, omfatter tre specifikke målgrupper, hvor der er behov for
skærpelse af indsatser. Det er folkeskoleeleverne, folkeskolelærerne og
elevernes forældre. For hver af de tre målgrupper beskrives en række tiltag,
som allerede er i gang samt de udfordringer, der er i den forbindelse.
Center for Uddannelse vil på baggrund heraf nedsætte en
arbejdsgruppe. Arbejdsgruppen skal drøfte og vurdere, hvilke indsatser de
anbefaler iværksat. I vurderingen skal arbejdsgruppen inddrage eksisterende
viden på området.
Arbejdsgruppen leverer et samlet forslag med anbefalinger i
oktober 2016, som Uddannelsesudvalget skal godkende. Forslaget skal understøtte
mål på området, og det skal overvejes, hvordan indsatsen hænger sammen med
indsatsen i forhold til indsats for elever i 8./9. kl., der ikke er
uddannelsesparate.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget beslutter iværksættelse af proces, som
ovenfor beskrevet.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at det for at imødekomme
de udfordringer, som kommunen står overfor, er nødvendigt, at iværksatte en
række indsatser herunder samarbejder på tværs af institutioner for i videst
muligt omfang at understøtte, at flere elever vælger en erhvervsuddannelse.
Administrationen vurderer, at den beskrevne proces vil
bidrage til yderligere sammenhængende og kvalificeret indsats i forhold til at
få flere elever i erhvervsuddannelse.
Det skal overvejes, hvordan indsatsen hænger sammen med
indsatsen i forhold til elever der ikke er uddannelsesparate.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Uddannelseschefen indstiller,
1.
at iværksætte proces med henblik på, at flere elever vælger en
erhvervsuddannelse.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 6. juni 2016:
Fraværende:
Godkendt.
5. Indgåelse af aftale om Naturcenter Bildsø (B)
5. Indgåelse af aftale om Naturcenter Bildsø (B)
Sagsnr.: 330-2016-37375 Dok.nr.: 330-2016-293594 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget skal tage stilling til om kommunen
ønsker at indgå en aftale om Naturcenter Bildsø, herunder finansiering.
Baggrund
Foreningen Aktiv Natur Velvære Bildsø Skov og Strand har
henvendt sig til Slagelse Kommune med henblik på bevilling af økonomisk støtte
til det planlagte ’Naturcenter Bildsø’.
Naturcenter Bildsø er ifølge deres konceptbeskrivelse (se
bilag) tænkt som et biologi- og naturundervisningssted samt et multifunktionelt
sted, der kan rumme diverse aktiviteter med tilknytning til naturen. De
foreslår fx:
- møde-, kursus- og samlingsrum for foreningen Aktiv Natur
Velvære, motionister, spejdere samt ved blå flag arrangementer, skovens dag mv.
- bådehus for Aktiv Natur Velværes kajakker
- undervisnings- og oplevelsesrum for naturvejledning af
kommunens børn og unge med inddragelse af it
- opholdsrum for børnehaver i forbindelse med ture
- åbent for andre interesserede: gæster på Bildsø
feriekoloni og andre borgere
- udlejning til private
Naturcenter Bildsø tænkes placeret på kommunens grund på
samme matrikel som Bildsø feriekoloni. Slagelse Kommune (afdeling for Teknik og
Miljø) har 3. februar 2016 givet Landzonetilladelse til opførelse af en
rundtømmerhytte på 212 m2. Ifølge konceptbeskrivelsen har
Naturstyrelsen den 24. juli 2015 givet tilladelse til placering og opførelse af
centret. Center for Kommunale Ejendomme gør opmærksom på, at de er ved at
undersøge mulighederne for at udstykke og sælge Bildsø camping og feriekoloni,
dvs. også den grund hvor naturcenteret ønskes placeret. Center for Kommunale
Ejendomme oplyser, at de har søgt Naturstyrelsen om tilladelse til udstykning
og afventer svar. Dette skal der tages højde for ved en eventuel aftale om
opførelse af Naturcenteret. Aktiv Natur Velvære gør i konceptbeskrivelsen
opmærksom på, at de søger om tilladelse til en større bygning (271 m2). Aktiv
Natur Velvære søger fondsmidler til opførelsen af naturcenteret og inventar.
Aktiv Natur Velvære ønsker at etablere Naturcenter Bildsø
som en selvejende institution og har rettet henvendelse til Slagelse Kommune om
indgåelse af en brugeraftale.
Aktiv Natur Velvære har en række ønsker til en aftale med
Slagelse Kommune. Aktiv Natur Velvære forventer et årligt driftsbudget på
100.000 kr., som skal dækkes via lejeindtægter. Det forelægger ikke et
udspecificeret budget eller overvejelser omkring, hvilke konsekvenser
udvidelsen af bygningen har i forhold til driftsbudgettet. Der foreligger
heller ikke en beskrivelse af, hvor denne lejeindtægt skal komme fra. Aktiv
Natur Velvære ønsker, at kommunen stiller garanti for lejeindtægten, dvs. op
til 100.000 kr. årligt. Center for Uddannelse gør opmærksom på, at kommunen
ikke har lovhjemmel til at give en garanti for lejeindtægten. Kommunen har dog
mulighed for at stille en underskudsgaranti, men kun for den del som vedrører
kommunale formål.
Herudover har Aktiv Natur velvære en række ønsker til
kommunens medfinansiering af Naturcenteret, som der efterfølgende skal tages
stilling til, hvis Uddannelsesudvalget beslutter at indgå en aftale. Det drejer
sig om følgende ønsker:
· Slagelse naturskole skal varetage opbygning og vedligehold af
undervisningsmaterialer. Center for Uddannelse gør opmærksom på, at Slagelse
naturskole ikke kan påtage sig denne opgave indenfor den nuværende ramme.
· Slagelse kommune varetager økonomistyring af den daglige drift og
udlejning. Center for Uddannelse gør opmærksom på, at kommunen ikke løser denne
type opgaver for andre selvejende institutioner under Kultur- og Fritidsområdet
eller Uddannelsesområdet. Der er derfor formentlig ikke lovhjemmel til at
udføre denne opgave.
· Medfinansiering af en ekstra naturvejleder under Slagelse
naturskole, der primært skal varetage naturundervisning i Naturcenter Bildsø og
afholde åbent hus for borgere og turister efter nærmere aftale. Aktiv Natur
Velvære søger fondsmidler fra Friluftsrådet hertil, der kan dække op til 70 %
af lønudgiften, og de ønsker en aflønningsmodel mellem Slagelse Kommune og
Naturcenteret. Center for Uddannelse gør opmærksom på, at fondsmidler fra
Friluftsrådet typisk gives til en 3 årig periode, samt at den samlede udgift
til en ekstra naturvejleder vil være omkring 500.000 kr. årligt. Herudover er
der udfordringer i forhold til, hvem der har ledelsesansvar overfor denne
person.
Retligt
grundlag
I henhold til Kommunalfuldmagten skal formålet med
Naturcenteret vurderes i forhold til, om centeret tilfører kommunen og dens
borgere en merværdi som er proportionalt i forhold til aktiviteten indenfor det
kommunale formål.
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan beslutte, at de ønsker at indgå en aftale
med Naturcenter Bildsø, eller at de ikke ønsker at indgå en aftale. Hvis
Uddannelsesudvalget ønsker at indgå en aftale, ser Center for Uddannelse og
Byrådssekretariatet to muligheder: en leverandør aftale eller et foreningshus.
De to løsninger er uddybet nedenfor. Hvis Uddannelsesudvalget beslutter, at der
skal indgås en aftale om Naturcenter Bildsø, skal de økonomiske konsekvenser og
juridiske grundlag afklares nærmere, uanset hvilken aftale der arbejdes videre
med.
Leverandøraftale
Slagelse Kommune indgår en leverandøraftale med Aktiv Natur
Velvære om leje af de lokaler i Naturcenteret, som kommunen ønsker at benytte.
Det kan fx være undervisnings- og mødelokaler. Med denne løsning har foreningen
Aktiv Natur Velvære mulighed for at søge om lokalestøtte til
foreningsaktiviteter for deres medlemmer. Herudover kan bygningen lejes ud til
andet formål.
Denne løsning kræver, at Aktiv Natur Velvære lejer grunden
af kommunen. Det er Økonomiudvalget som har beslutningskompetence hertil, og Landdistrikts-,
Teknik- og Ejendomsudvalget skal høres.
Hvis Uddannelsesudvalget ønsker denne løsning, er der en
række forhold, der skal tages nærmere stilling til, herunder hvor stor en del
af bygningen kommunen ønsker at leje og i hvilket omfang, samt hvad der skal
ske med allerede opført bygning, hvis der ikke samles nok fondsmidler til hele
opførslen samt konsekvenser for bygningen, hvis kommunen ikke ønsker at udleje
grunden til foreningen længere.
Foreningshus
Som alternativ mulighed kan bygningen opføres som et
foreningshus eller moderne forsamlingshus, der har til formål at styrke
fællesskabet. Hvis bygningen udelukkende bruges til kommunale formål vil
kommunen kunne stille en garanti for et eventuelt underskud. Med denne løsning
vil det være kommunen, der ejer bygningen. Bygningen vil kun i begrænset omfang
kunne udlejes ved overskudskapacitet og kun til markedspriser. Foreningen Aktiv
Natur Velvære har mulighed for at søge om lokalestøtte til foreningsaktiviteter
for deres medlemmer.
Denne løsning forudsætter en beslutning i Kultur-, Fritids
og Turismeudvalget.
Vurdering
Center for Uddannelse anbefaler, at Uddannelsesudvalget
drøfter Aktiv Natur Velværes anmodning om en aftale omkring Naturcenter Bildsø,
herunder hvilken form for aftale der ønskes indgået.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Afhængig af hvilke borgergrupper, der skal benytte Naturcenteret,
vil der være en udgift hertil i andre centre. Aktiv Natur Velvære foreslår
udover skoler også ældreplejen, sundhedssektoren og fritid.
Ligeledes foreslår Aktiv Natur velvære at der etableres et
samarbejde med Kalundborg Kommune på samme vilkår som Slagelse, men med
Slagelse som primær samarbejdspartner og brugergruppe.
Indstilling
Uddannelseschefen indstiller,
1.
at Uddannelsesudvalget beslutter om der skal arbejdes videre med en aftale
om Naturcenter Bildsø, og i så fald hvilken form for aftale
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 6. juni 2016:
Fraværende:
Udvalget betragter i udgangspunktet forslaget som positivt,
men ser det ikke som en mulighed at arbejde videre med konceptet i
Uddannelsesudvalgets regi.
6. Muligheder for placering af dagtilbud for Handicap & Psykiatri på Tårnborg Skole (O)
6. Muligheder for placering af dagtilbud for Handicap & Psykiatri på Tårnborg Skole (O)
Sagsnr.: 330-2015-6773 Dok.nr.: 330-2016-283130 Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
I marts 2015 besluttede udvalget efter indstilling fra
Center for Kommunale Ejendomme (CKE), at igangsætte udviklingen af en model for
fortætningsanalyser på folkeskolerne. Tårnborg Skole var en af de to
pilotskoler, der blev anvendt til udvikling af modellen.
Valget af Tårnborg Skole var blandt andet begrundet i et hos
Center for Handicap & Psykiatri (CHP) erkendt behov for at etablere et nyt
samlet dagtilbud til deres psykisk/fysisk handicappede borgere bosiddende i
Tårnborg/Korsør, samt den vestlige del af Slagelse Kommune. Disse borgere køres
i dag i busser til hhv. Slagelse og Skælskør på daglig basis. Det kunne derfor
være interessant at afdække, hvorvidt der kunne frigøres m2 på
skolen til brug for anden kommunal aktivitet.
Fortætningsanalysen for Tårnborg Skole og det tilhørende
Bygningskompas viser, at skolen er en energieffektiv skole i god
vedligeholdelsestilstand, med gode udearealer og en planløsning, der giver
relativt gode muligheder for ændret anvendelse. Hertil kommer, at Bygningskompasset
med 2016-elevtallet viser, at der findes rigtig gode muligheder for frigørelse
af arealer til anden kommunal anvendelse. Tendensen med yderligere fald i
elevtal for 2016/17 og frem vil forstærke dette billede.
CKE har afholdt besigtigelser af dagtilbuddene i hhv.
Skælskør (”Solskinshuset”, Næstvedvej 15) og Slagelse (”Kulturhuset”,
Rosenkildeparken) sammen med repræsentanter fra CHP.
Der er desuden holdt et orienterende møde med den
nytiltrådte skoleleder på Tårnborg Skole, idet der er skiftet skoleleder siden
Bygningskompasset for skolen blev udarbejdet. På mødet drøftedes dels processen
frem mod at kortlægge konkrete arealer, som skolen kan afgive til det nye
dagtilbud, og hvorledes et sådant dagtilbud vil kunne indpasses i skolens
primære funktion som folkeskole.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at tage orienteringen til efterretning
eller at komme med bemærkninger til orienteringen.
Vurdering
CHP har udarbejdet en kravspecifikation med tilhørende
arealbehov dateret 8. marts 2016, som er vedlagt denne sag som bilag. På
baggrund af ovennævnte besigtigelser i sammenlignelige dagtilbud, er det CKE’s
umiddelbare vurdering, at de ønskede m2 er rimelige set i forhold
til CHP’s ønske til tilbuddets kapacitet.
Det kan således opsummeres, at dagtilbuddet skal huse 70
borgere, hvoraf 42 har psykisk handicap (mobile), mens 28 har både psykisk og
fysisk handicap (kørestol og/eller udadrettede). Med nøgletal fra CHP kan dette
omsættes til et nettobehov for areal på 873 m2, svarende til et skønnet
bruttobehov på 1310 m2. Hertil vil der være behov for adgang til et
tydeligt afgrænset og rekreativt udeareal i direkte forbindelse til
dagtilbuddet, samt gode ankomst/-parkeringsforhold for mindre handicapbusser,
der skal bringe borgerne til og fra tilbuddet.
Efter drøftelser med hhv. CFU, CHP og skoleleder, er det
CKE’s vurdering, at nedenstående interessenter bør inddrages allerede i den
afklarende fase:
- Skoleledelsen
- Skolebestyrelsen
- CFU,
ejendomskoordinator eller dennes repræsentant
- CHP,
ejendomskoordinator eller dennes repræsentant
Skoleledelse og Skolebestyrelse på Tårnborg Skole orienteres
på bestyrelsesmøde den 14. juni 2016, med henblik på at få udpeget et
bestyrelsesmedlem til at deltage i det videre arbejde.
Desuden bør følgende interessenter (udover nærværende
udvalg) holdes orienteret:
- Uddannelsesudvalg
- Handicap-
og Psykiatriudvalg
- Handicaprådet
Ultimo september 2016 vil input fra interessenterne, sammen
med de økonomiske beregninger, kunne danne grundlaget for indstilling om
hvorvidt, der kan iværksættes et projekt omkring placering af dagtilbuddet for
handicappede på Tårnborg Skole.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Det er forventningen, at en placering på Tårnborg Skole,
frem for et nybyggeri eller indgåelse af lejemål, vil vise en markant
besparelse i både anlægsinvestering og bygningsdrift og afdækningen af
muligheder vil indeholde en nærmere analyse af dette forhold.
Da Tårnborg Skole i dag er i fuld bygningsdrift, vil
udgiften til drift af et nyt dagtilbud være begrænset til en eventuel merudgift
i forhold til drift af skolekvadratmeter. Da udgiften til bygningsdrift af
skoler typisk ligger i den tunge ende, vil der med rimelighed kunne forventes
en driftsudgift til dagtilbuddet på 0,- kr., hvilket vil svare til en
besparelse i forhold til drift på nybyggede 1310 m2, i
størrelsesorden 600.000,- kr. om året.
Yderligere er det typisk
5.000-10.000,- kr. billigere at ombygge frem for at nybygge – naturligvis
afhængig af de eksisterende forhold. Men da Tårnborg Skole opnår gode point
mht. vedligeholdelsestilstand, energieffektivitet og planløsning, ses det ikke
umuligt at kunne opnå denne besparelse. Det vil, såfremt der skulle etableres
de estimerede 1310 brutto-m2 indenfor skolens eksisterende rammer,
betyde en potentiel anlægsbesparelse i størrelsesorden 6–12 mio. kr.
På baggrund af disse indledende
skøn, vurderes det interessant at arbejde videre med muligheden.
Konsekvenser
for andre udvalg
En eventuel placering af dagtilbuddet har en naturlig
konsekvens for både Handicap & Psykiatriudvalget samt Uddannelsesudvalget.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.
at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 6. juni 2016:
Fraværende:
Til efterretning med bemærkning om, at Uddannelsesudvalget
anbefaler, at interessenter bliver involveret.
7. Status på skolernes arbejde med Visible Learning (O)
7. Status på skolernes arbejde med Visible Learning (O)
Sagsnr.: 330-2014-47002 Dok.nr.: 330-2016-205885 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget orienteres om status på skolernes
arbejde med Visible Learning.
Baggrund
Alle almenskoler i Slagelse Kommune valgte i foråret 2014 at
deltage i Visible Learning – synlig læring. Visible Learning er en tilgang til
læring, der er baseret på forskning i, hvad der har størst effekt på elevers
læring. Visible Learning sætter fokus på læring frem for undervisning og
understøtter de nationale mål med folkeskolereformen om, at alle elever skal
udfordres, så de bliver så dygtige, som de kan. Mange af elementerne i Visible
Learning er værktøjer og tilgange, som lærere, pædagoger og ledere i forvejen
arbejder med, men Visible Learning er med til at skabe en systematik og
tydelighed i forhold til, hvad der skal prioriteres for at understøtte at
eleverne lærer mest muligt.
Igangsatte tiltag – centralt og decentralt
Igennem de sidste knap to år har alle ledere, lærere og
pædagoger på almenskolerne (ca. 800 medarbejdere) deltaget i en række kurser,
hvor tilgangen er blevet foldet ud. Sideløbende har hver enkelt skole skullet
samle data om læringskulturen på egen skole og med afsæt heri udarbejdet en
handleplan for arbejdet med Visible Learning på deres skole. Hver skole har
udpeget et antal VL coaches, der gennem yderligere uddannelse er blevet klædt
på til at understøtte arbejdet på egen skole via oplæg og sparring til
kollegaer og løbende dialog med ledelsen om skolens plan. Ligeledes har hver
enkelt skole fået et såkaldt ’skolebesøg’, hvor der følges op på skolens
arbejde med Visible Learning og drøftes anbefalinger til næste step.
Der er nedsat en central styregruppe for Visible Learning
kaldet Impact Counsil. Her deltager repræsentanter for DLF, BUPL, skoleledere,
SFOledere, coaches samt Center for Uddannelse. I styregruppen drøftes blandt
andet de kommunale mål for Visible Learning, hvordan det går med
implementeringen, hvilke udfordringer der er, hvordan der kan evalueres og hvad
evalueringerne viser samt nye tiltag. Center for Uddannelse er også løbende i
dialog med skoleledergruppen om centrale spørgsmål i relation til arbejdet med
Visible Learning.
Arbejdet med Visible Learning er altså til en vis
udstrækning centralt styret gennem et fælles setup for alle skoler. Samtidig er
der i vid udstrækning mulighed for, at den enkelte skole kan sætte sit eget
præg på arbejdet. Beslutningerne om, hvordan man vil tilrettelægge arbejdet med
Visible Learning, træffes decentralt på den enkelte skole og kan således tage
afsæt i skolens lokale kultur, forhold, udfordringer mv.
Foreløbig udvikling – hvad viser evalueringerne
Arbejdet med at forankre Visible Learning på skolerne og
bruge værktøjer og tilgange systematisk er en stor omstillingsproces. Derfor
arbejder skolerne og Center for Uddannelse med en tidshorisont på minimum fem
år frem til 2019. Med afsæt i en kommunal baseline udarbejdet medio 2014 har
styregruppen udarbejdet en række kommunale mål for skolernes arbejde. For
løbende at følge op på arbejdet evaluerer Center for Uddannelse udviklingen
flere gange frem mod 2019.
I foråret 2016 er den første
evaluering gennemført. Her er foretaget en spørgeskemaundersøgelse blandt alle
lærere og pædagoger på almenskolerne samt fire fokusgruppeinterviews med
henholdsvis lærere, pædagoger, coaches og ledere. Evalueringerne dokumenterer
en udvikling i den rigtige retning. Helt overordnet har skolerne fra medio 2014
til primo 2016 generelt set flyttet sig fra:
Tema | Medio 2014 | Primo 2016 |
Den synligt lærende elev | Hovedfokus på undervisning samt
elevernes trivsel og adfærd. Ikke nok fokus på læring eller ’lærende elever’.
Brug af læringsmål i undervisningen er ikke udbredt. | Stærk fokus på læring og lærende
elever. Udstrakt brug af læringsmål i undervisningen, mindre brug af succeskriterier
for læring. |
Den inspirerede og passionerede
lærer og pædagog | Formodninger om, at lærere og
pædagoger har en høj grad af relationel tillid, hvilket er afgørende for videndeling,
kollegial sparring og samarbejde. Ingen fælles forståelse af, hvad god undervisning
er. | Data viser, at lærere og pædagoger
har høj grad af relationel tillid og i høj grad videndeler og samarbejder. En
vis grad af fælles forståelse for hvad god undervisning indebærer. |
Brug af data | Data om
elevernes resultater indsamles systematisk i enkelte fag, primært dansk. Der
er udelukkende fokus på elevernes faglige resultater. Anvendelse af data til
planlægning af den fremadrettede undervisning sker ikke systematisk. | Fokus på at indsamle data om
den enkelte elevs læringsprogression (udvikling). Brug af før- og eftertests,
der viser hvad eleverne kan før og efter et undervisningsforløb. Begyndende
fokus på at bruge data mere systematisk til planlægning af den fremadrettede
undervisning. |
Brug af feedback | Lærerne giver feedback til
eleverne men primært på opgaveniveau (resultater). Feedback fra ledelsen til
lærere på deres undervisning sker i mindre omfang. Feedback fra elever til
lærere på undervisningen og deres læring sker i mindre omfang. | Eleverne bruger den feedback
de får i nogen grad i deres videre arbejde. Forsat mangel på feedback fra ledelse
til lærere. Lærerens feedback til eleverne vedrører fortsat primært opgaveniveau.
Feedback fra elever til lærere på undervisningen og deres læring sker fortsat
i mindre omfang. |
Center for Uddannelse gør
opmærksom på, at der er store forskelle i arbejdet med Visible Learning både
internt på skolerne og mellem skolerne. Denne forskel forventes minimeret
gennem det fortsatte arbejde både via centrale tiltag såsom kurser og via de
lokale tiltag på skolerne.
Fremadrettede tiltag – centralt
og decentralt
På baggrund af evalueringen og drøftelser med styregruppe,
coaches og skoleledere har Center for Uddannelse udarbejdet en plan for
centrale tiltag i det kommende skoleår. Her vil alle skoler få mulighed for 2
halve kursusdage lokalt, der understøtter dem konkret i deres arbejde og
proces, og alle skoler vil få endnu et skolebesøg. Samtidig fastholdes
coachuddannelsesdagene med særligt fokus på netværk og videndeling. Sideløbende
udbydes en række workshops for lærerne med fokus på de enkelte fag, særligt
brug af læringsmål og succeskriterier i undervisningen. Sidst men ikke mindst
afvikles ’opsamlingskurser’ for nyansatte og andre medarbejdere, der ikke har
haft mulighed for at deltage i de tidligere afviklede kurser. Herudover vil
Center for Uddannelse afprøve at samle data på alle elever på en enkelt årgang
i et enkelt fag, der kan vise elevernes progression. Dette understøtter
skolernes og lærerenes fokus på den enkelte elevs progression og kan bidrage
til større viden om, hvad der skal til for at eleverne lærer mest muligt.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelseschefen indstiller,
1.
at Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 6. juni 2016:
Fraværende:
Til efterretning.
8. Orienteringssag til Uddannelsesudvalget (O)
8. Orienteringssag til Uddannelsesudvalget (O)
Sagsnr.: 330-2013-113206 Dok.nr.: 330-2015-670784 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra
direktøren/centercheferne
a) Orientering om
Projekt Gifted Children
b) Oversigt over
indsatser på 0-18 års området
c) Orientering om
Uddannelsesudvalgets besøg i Loppen, Grotten og Broskolen
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.
at Uddannelsesudvalget orienteres.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 6. juni 2016:
Fraværende:
Til orientering.
Uddannelsesudvalget bemærker, at oversigt over indsatser på
0-18 års området bør suppleres med indsatser favnet af "Programmet",
som vedrører Motalavej og Ringparken.
Udvalget ser gerne, at der i forlængelse af besøg på
Broskolen og Loppen sker en nærmere drøftelse af klubområdets virke og dets
mission. Første oplæg vil blive forelagt på udvalgets møde i oktober.
9. Månedlig rapportering april - Vidtgående specialundervisning og det specialiserede børne- og unge område (E)
9. Månedlig rapportering april - Vidtgående specialundervisning og det specialiserede børne- og unge område (E)
Sagsnr.: 330-2016-10280 Dok.nr.: 330-2016-250433 Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Den månedlige rapportering fremlægges for fagudvalget til
efterretning, og videresendes til Økonomiudvalget i en samlet sag for de fire
fagområder.
Baggrund
På grund af stigende økonomiske
udfordringer, blev der i 2015 udarbejdet perspektivanalyser på de fire områder.
Da udfordringerne endnu ikke er løst, er der behov for tæt opfølgning både
administrativt og politisk.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Rapporteringen er udarbejdet så den giver et enkelt overblik
over udviklingen i udgifter og aktiviteter, ligesom der hvor det er muligt er
beregnet gennemsnitspriser på anvendte indsatser. Dermed opbygges der viden om
den aktuelle udvikling i udgifter og aktiviteter, som kan underbygge
beslutninger, der træffes enten i forbindelse med den kvartalsvise
budgetopfølgning eller som et led i den løbende administrative og politiske
styring af områderne.
Vurdering
I bilag 1 og 2 ses månedlig opfølgning på økonomi og
aktiviteter for hhv. vidtgående specialundervisning og det specialiserede
børne- og ungeområde.
Vidtgående specialundervisning
Der forventes pr. ultimo april et merforbrug i 2016 på 5,3
mio. kr. Det samlede merforbrug kan opdeles på
følgende måde:
· Overført merforbrug fra 2015 – 4,6 mio. kr.
· Merforbrug vedrørende aktiviteterne i 2016 – 0,7 mio. kr.
Udviklingen i aktiviteter viser en tendens med stigende
antal fra januar til maj måned. Stigningen er fordelt på private og kommunale
dagskoler samt Autismecenter skole. Herudover har priserne en svag stigende
tendens, især på områderne regionale tilbud samt undervisning private
døgnskoler og dagskoler. Samlet set viser udviklingen en svag negativ tendens,
med lidt højere udgifter end det budgetterede.
Det specialiserede børne- og ungeområde
Der forventes pr. ultimo april et merforbrug i 2016 på ca.
11 mio. kr. Hertil kommer et overført merforbrug fra 2015 på 18,1 mio. kr.
Dette giver således en forventet udfordring i 2016 på ca. 29,1 mio. kr.
Dette er en stigning på ca. 1,5 mio. kr. i forhold til
budgetopfølgningen pr. ult. marts 2016. Udviklingen fordeler sig med ca. 1 mio.
kr. på det forebyggende område og ca. 0,5 mio. kr. på plejefamilieområdet.
På det forebyggende område er det blandt andet en fortsat
tilvækst på ekstern familiebehandling samt konsulentbistand
(forældreevneundersøgelser m.m.). På plejefamilieområdet er der aktuelt en ny
anbringelse og 1-2 nye anbringelser undervejs.
Udviklingen i aktiviteter viser en faldende tendens fra
januar til maj måned, med en vis stabilisering fra februar–maj måned. Samlet
set viser aktivitetsrapporten dog fortsat, at der er en højere aktivitet end
budgetteret.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Udvikling i aktivitet og økonomi er kommenteret efter behov
i bilagene.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne for Center for Uddannelse og Center for Børn
og Familie indstiller,
1.
at den månedlige rapportering tages til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 6. juni 2016:
Fraværende:
Til efterretning.
Udvalget ser positivt på og opfordrer endnu engang til, at
forventet merforbrug bliver behandlet i Økonomiudvalget og budgettilførsel i
overslagsårene vil indgå i budgetprocessen for 2017-2020.
10. Punkter til kommende møder (B)
10. Punkter til kommende møder (B)
Sagsnr.: 330-2014-8615 Dok.nr.: 330-2015-675663 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget godkender sagsoversigten over punkter
til udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en sagsoversigt over
sager til Uddannelsesudvalgets møder.
Sagsoversigten er et overbliks- og planlægningsværktøj.
Sagsoversigten er desuden et dynamisk værktøj, hvor sager henover året bliver
lagt ind.
Sagsoversigten vil blive fremlagt i revideret form på hvert
udvalgsmøde.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget har følgende handlemuligheder:
a. Udvalget
godkender sagsoversigten som den foreligger.
b. Udvalget ændrer
i sagsoversigten.
Vurdering
Administrationen vurderer, at sagsoversigten er et vigtigt
planlægningsredskab.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.
at Uddannelsesudvalget godkender sagsoversigten som grundlag for
administrationens planlægning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 6. juni 2016:
Fraværende:
Udvalget anmoder om, at der på UU's augustmøde under
orienteringspunktet bliver forelagt rammer og mulighed for at foretage
tvangsadoptioner.
11. Pressemeddelelser (B)
11. Pressemeddelelser (B)
Sagsnr.: 330-2014-43001 Dok.nr.: 330-2015-677151 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget træffer aftaler om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser
og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Baggrund
I forbindelse med revidering af Slagelse Kommunes
forretningsorden for Uddannelsesudvalget på mødet den 2. juni 2014, er der i
forhold til ”pressemeddelelser” enighed om, at forretningsordenens § 8 bliver
suppleret med, at der på hver udvalgsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt
grundlag
Slagelse Kommunes forretningsorden for Uddannelsesudvalget,
godkendt den 3. februar 2014 og revideret den 2. juni 2014.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.
at Udvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i
forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 6. juni 2016:
Fraværende:
Intet til beslutning.