2. Midlertidige boligtilbud til hjemløse (B)
2. Midlertidige boligtilbud til hjemløse (B)
Sagsnr.: 330-2020-35141 Dok.nr.: 330-2020-225099 Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Beslutningstema
Baggrund
SF og Venstre ved
byrådsmedlemmerne Jørgen Grüner (SF) og Christoffer Trung (V) har via, deres
initiativret ønsket, at byrådet behandler en sag om Slagelse Kommunes tilbud
til hjemløse i Slagelse Kommune.
Byrådet drøftede sagen i sit
møde i april 2020, og oversendte sagen til behandling i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser. Udvalget behandlede sagen samt Strategi- og
Handleplan for boligudfordringer for socialt udsatte (bilag 5) på møde den 3.
maj 2020. Her bad Udvalget administrationen om, at undersøge mulighederne for
snarest at etablere akutte/midlertidige boliger til hjemløse frem til Udvalgets
møde i juni 2020.
Nuværende midlertidige
boligtilbud til hjemløse i Slagelse Kommune.
Forsorgshjemmet Toften råder
over 26 midlertidige forsorgshjemspladser til hjemløse, hvoraf 1 plads kan
anvendes til akutplads. Endvidere råder Toften over 2 natherbergspladser, se
bilag 4.
Akutboliger – til husvilde
Til borgere der er husvilde,
henviser kommunen husly mod betaling, hvis borgeren i den akutte situation ikke
selv har mulighed for at skaffe sig husly på anden vis hos familie og venner.
Slagelse Kommune råder ikke selv over boliger, der kan anvendes til formålet,
se bilag 1, bilag 3 og bilag 6.
Overgangsboliger til socialt udsatte
hjemløse
Som alternativ til ophold på
forsorgshjem kan kommunen overveje, om der skal arbejdes med særlige
midlertidige overgangsboliger fx 1 overgangsbolig i hhv. Skælskør, Slagelse og
Korsør.
Det er en integreret del af
ideen med overgangsboliger, at opholdet i overgangsboligen højest varer 6
måneder. I perioden arbejdes der med at afdække borgerens fremtidige støtte- og
boligbehov, herunder om borgeren kan bo i egen bolig, egen bolig med støtte
eller har behov for en mere intensiv støtte i form af fx et botilbud, se bilag
2.
Tidsbegrænsningen betyder, at
der skal arbejdes målrettet med en permanent boligløsning i et tæt samarbejde
med boligorganisationerne om det fornødne antal overgangsboliger samt den
kommunale boliganvisning i afd. Rådgivning og Udbetaling. Succeskriteriet for
ordningen vil afhænge af, om der via boligselskaberne kan stilles det
nødvendige antal lejemål til rådighed. Boligselskaberne kan kun give kommunen
råderet over billige boliger, når der sker fraflytning, og derfor er et tilbud
om en permanent bolig afhængig af fraflytningsmønstret i den almene
boligsektor. Det er vigtigt at være opmærksom på, at billige boliger der
reserveres til overgangsboliger vil reducere det samlede antal af billige
boliger til den brede målgruppe af borgere med behov for billige boliger i
Slagelse Kommune. Det vil derfor være nødvendigt, at afd. Rådgivning og
Udbetaling foretager en prioritering af de billige boliger, som
boligselskaberne stiller til rådighed i fordelingen mellem boligløse målgrupper,
f.eks. udskrivningsparate kvinder med børn fra krisecentre, startboliger til
unge tidligere anbragte, Housing First unge og andre borgere som er omfattet af
retten til at få anvist en bolig.
Retligt
grundlag
Servicelovens § 80 (Husvilde) Servicelovens § 110 (boformer
til hjemløse), Almenboliglovens § 59 (overgangsboliger via kommunal anvisning).
Handlemuligheder
·
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning og beslutte, at
kommunens forsyningsforpligtelse til hjemløse varetages i tilstrækkelig grad
gennem Toftens midlertidige og akutte tilbud.
·
Udvalget kan vælge at udvide Toftens akuttilbud gennem flere
natherbergspladser.
·
Udvalget kan beslutte, at mulighederne for etablering af
overgangsboliger afsøges i et samarbejde med boligselskaberne og afd.
Rådgivning og Udbetaling.
Vurdering
Det er administrationens vurdering:
·
At en stabil boligsituation er et afgørende fundament for, at der
kan arbejdes med hjemløse borgeres øvrige problematikker og udfordringer.
·
At hjemløse borgere bør tilbydes en permanent boligløsning med en
tidsubestemt lejekontrakt for at opnå en normaliseret boligsituation.
·
At overgangsboliger i almindelige boligområder med tilpas støtte
kan bane vejen ud af hjemløshed og en normaliseret boligsituation for nogle.
·
At midlertidige boliger har en tendens til at fastholde borgeren
i sociale problematikker og uhensigtsmæssige mønstre.
·
At der ikke er brug for udvidelse af akutpladser i form af flere
natherbergspladser i regi af Forsorgshjemmet Toften da erfaringen viser, at
pladserne ikke belægges fuldt ud.
·
At der samtidig frigøres midlertidige pladser på Forsorgshjemmet
Toften gennem prioritering af anvisningsboliger til udskrivningsparate beboere
på Toften.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ved etablering af overgangsboliger vil der skulle påregnes
merudgifter til Housing-First bo-støtte til beboerne. Tomgangshusleje til
overgangs- og permanente lejemål. Istandsættelse af boligerne ved
misvedligehold og afledte administrationsopgaver.
Der tages udgangspunkt i omkostninger til 1 fuldtidsansat
pædagog, 550.000 kr., tomgangshusleje på 3 lejemål årligt, svarende til
120.000,00 kr., istandsættelsesomkostninger 100.000,00 kr. årligt og afledt
administration 70.000,00 kr. årligt. I alt 850.000 kr. i løbende
driftsomkostninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Social – og Beskæftigelsesudvalget (afd. Rådgivning og
Udbetaling).
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.
at orienteringen om nuværende akutte og midlertidige boligløsninger til
hjemløse tages til efterretning.
2.
at hjemløse borgere så vidt mulig tilbydes en permanent bolig.
3.
at der ikke oprettes flere akutpladser i form af natherbergspladser i regi
af Forsorgshjemmet Toften.
4.
at der i samarbejde med afd. Rådgivning og Udbetaling tages kontakt til
boligselskaberne om etablering af 1 overgangsbolig i hhv. Slagelse, Korsør og
Skælskør. Lokale modeller for overgangsboliger fremlægges på Udvalgets møde i
november 2020.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende:
Jimmi Jørgensen (A)
Godkendt. Med bemærkning om, at den budgetmæssige drift
overgår til budgetforhandlingerne.