1. Godkendelse af dagsorden (B)
1. Godkendelse af dagsorden (B)
Sagsnr.: 330-2017-93238 Dok.nr.: 330-2020-226543 Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.
at dagsorden godkendes
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende:
Jimmi Jørgensen (A)
Godkendt.
2. Midlertidige boligtilbud til hjemløse (B)
2. Midlertidige boligtilbud til hjemløse (B)
Sagsnr.: 330-2020-35141 Dok.nr.: 330-2020-225099 Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Beslutningstema
Baggrund
SF og Venstre ved
byrådsmedlemmerne Jørgen Grüner (SF) og Christoffer Trung (V) har via, deres
initiativret ønsket, at byrådet behandler en sag om Slagelse Kommunes tilbud
til hjemløse i Slagelse Kommune.
Byrådet drøftede sagen i sit
møde i april 2020, og oversendte sagen til behandling i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser. Udvalget behandlede sagen samt Strategi- og
Handleplan for boligudfordringer for socialt udsatte (bilag 5) på møde den 3.
maj 2020. Her bad Udvalget administrationen om, at undersøge mulighederne for
snarest at etablere akutte/midlertidige boliger til hjemløse frem til Udvalgets
møde i juni 2020.
Nuværende midlertidige
boligtilbud til hjemløse i Slagelse Kommune.
Forsorgshjemmet Toften råder
over 26 midlertidige forsorgshjemspladser til hjemløse, hvoraf 1 plads kan
anvendes til akutplads. Endvidere råder Toften over 2 natherbergspladser, se
bilag 4.
Akutboliger – til husvilde
Til borgere der er husvilde,
henviser kommunen husly mod betaling, hvis borgeren i den akutte situation ikke
selv har mulighed for at skaffe sig husly på anden vis hos familie og venner.
Slagelse Kommune råder ikke selv over boliger, der kan anvendes til formålet,
se bilag 1, bilag 3 og bilag 6.
Overgangsboliger til socialt udsatte
hjemløse
Som alternativ til ophold på
forsorgshjem kan kommunen overveje, om der skal arbejdes med særlige
midlertidige overgangsboliger fx 1 overgangsbolig i hhv. Skælskør, Slagelse og
Korsør.
Det er en integreret del af
ideen med overgangsboliger, at opholdet i overgangsboligen højest varer 6
måneder. I perioden arbejdes der med at afdække borgerens fremtidige støtte- og
boligbehov, herunder om borgeren kan bo i egen bolig, egen bolig med støtte
eller har behov for en mere intensiv støtte i form af fx et botilbud, se bilag
2.
Tidsbegrænsningen betyder, at
der skal arbejdes målrettet med en permanent boligløsning i et tæt samarbejde
med boligorganisationerne om det fornødne antal overgangsboliger samt den
kommunale boliganvisning i afd. Rådgivning og Udbetaling. Succeskriteriet for
ordningen vil afhænge af, om der via boligselskaberne kan stilles det
nødvendige antal lejemål til rådighed. Boligselskaberne kan kun give kommunen
råderet over billige boliger, når der sker fraflytning, og derfor er et tilbud
om en permanent bolig afhængig af fraflytningsmønstret i den almene
boligsektor. Det er vigtigt at være opmærksom på, at billige boliger der
reserveres til overgangsboliger vil reducere det samlede antal af billige
boliger til den brede målgruppe af borgere med behov for billige boliger i
Slagelse Kommune. Det vil derfor være nødvendigt, at afd. Rådgivning og
Udbetaling foretager en prioritering af de billige boliger, som
boligselskaberne stiller til rådighed i fordelingen mellem boligløse målgrupper,
f.eks. udskrivningsparate kvinder med børn fra krisecentre, startboliger til
unge tidligere anbragte, Housing First unge og andre borgere som er omfattet af
retten til at få anvist en bolig.
Retligt
grundlag
Servicelovens § 80 (Husvilde) Servicelovens § 110 (boformer
til hjemløse), Almenboliglovens § 59 (overgangsboliger via kommunal anvisning).
Handlemuligheder
·
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning og beslutte, at
kommunens forsyningsforpligtelse til hjemløse varetages i tilstrækkelig grad
gennem Toftens midlertidige og akutte tilbud.
·
Udvalget kan vælge at udvide Toftens akuttilbud gennem flere
natherbergspladser.
·
Udvalget kan beslutte, at mulighederne for etablering af
overgangsboliger afsøges i et samarbejde med boligselskaberne og afd.
Rådgivning og Udbetaling.
Vurdering
Det er administrationens vurdering:
·
At en stabil boligsituation er et afgørende fundament for, at der
kan arbejdes med hjemløse borgeres øvrige problematikker og udfordringer.
·
At hjemløse borgere bør tilbydes en permanent boligløsning med en
tidsubestemt lejekontrakt for at opnå en normaliseret boligsituation.
·
At overgangsboliger i almindelige boligområder med tilpas støtte
kan bane vejen ud af hjemløshed og en normaliseret boligsituation for nogle.
·
At midlertidige boliger har en tendens til at fastholde borgeren
i sociale problematikker og uhensigtsmæssige mønstre.
·
At der ikke er brug for udvidelse af akutpladser i form af flere
natherbergspladser i regi af Forsorgshjemmet Toften da erfaringen viser, at
pladserne ikke belægges fuldt ud.
·
At der samtidig frigøres midlertidige pladser på Forsorgshjemmet
Toften gennem prioritering af anvisningsboliger til udskrivningsparate beboere
på Toften.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ved etablering af overgangsboliger vil der skulle påregnes
merudgifter til Housing-First bo-støtte til beboerne. Tomgangshusleje til
overgangs- og permanente lejemål. Istandsættelse af boligerne ved
misvedligehold og afledte administrationsopgaver.
Der tages udgangspunkt i omkostninger til 1 fuldtidsansat
pædagog, 550.000 kr., tomgangshusleje på 3 lejemål årligt, svarende til
120.000,00 kr., istandsættelsesomkostninger 100.000,00 kr. årligt og afledt
administration 70.000,00 kr. årligt. I alt 850.000 kr. i løbende
driftsomkostninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Social – og Beskæftigelsesudvalget (afd. Rådgivning og
Udbetaling).
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.
at orienteringen om nuværende akutte og midlertidige boligløsninger til
hjemløse tages til efterretning.
2.
at hjemløse borgere så vidt mulig tilbydes en permanent bolig.
3.
at der ikke oprettes flere akutpladser i form af natherbergspladser i regi
af Forsorgshjemmet Toften.
4.
at der i samarbejde med afd. Rådgivning og Udbetaling tages kontakt til
boligselskaberne om etablering af 1 overgangsbolig i hhv. Slagelse, Korsør og
Skælskør. Lokale modeller for overgangsboliger fremlægges på Udvalgets møde i
november 2020.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende:
Jimmi Jørgensen (A)
Godkendt. Med bemærkning om, at den budgetmæssige drift
overgår til budgetforhandlingerne.
3. Politiske pejlemærker (B)
3. Politiske pejlemærker (B)
Sagsnr.: 330-2017-21896 Dok.nr.: 330-2020-225859 Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget skal godkende de reviderede
pejlemærker, som herefter indgår som en del af budgetmaterialet for
budgetprocessen 2021-24.
Baggrund
Udvalget drøftede sagen den 6. maj 2020 og besluttede:
1. at forslaget skulle
forelægges Handicaprådet, Udsatterådet, Sektormed og Lederforum.
a. Pejlemærkerne
har været forelagt til drøftelse og dialog med Handicaprådet den 19. maj,
Udsatterådet den 27. maj, og Lederforum i CHP har løbende været i dialog
omkring pejlemærkerne.
b. Sektormed har
været forelagt pejlemærkerne den 2. juni.2020
c. Bemærkninger fra
dialogen med Rådene og SektorMED indgår som bilag til dagsordenspunktet vedr.
budgetprocessen.
d. Dialogen med
Lederforum har medført enkelte tekstændringer og præciseringer til
pejlemærkerne: Udsatte, Rusmiddel og Sælgerkommune. Ændringerne er indskrevet i
det foreliggende dokument.
2. at en henvisning
til udviklingsstrategien indgår i indledningen til de politisk pejlemærker, som
følge af Byrådets beslutning om at lade medborgerpolitikken og tilgængelighed
blive indskrevet som en central del af strategien for, hvordan Slagelse Kommune
kan udvikle sig.
a. Henvisningen er
indsat i pejlemærkedokumentet på side 1, fjerde sidste afsnit.
3. at der ønskes en
yderligere beskrivelse af de økonomiske elementer til budgetprocessen.
a. Der er under
hvert pejlemærke foretaget en vurdering af eventuelle økonomiske implikationer
for budgettet.
b. Udvalget
forelægges disse under dagsordenspunktet vedr. budgetprocessen.
4. at sagen
genoptages på Udvalgets junimøde.
Handlemuligheder
1) Udvalget kan
godkende, at pejlemærkerne indgår som budgetmateriale i den videre budgetproces
2021-2024.
2) Udvalget kan
vælge at tilføje yderligere bemærkninger til pejlemærkerne inden de indgår som
budgetmateriale i den videre budgetlægningsproces 2021-2024.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at pejlemærkerne kan
godkendes og indgå i budgetprocessen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
De budgetmæssige implikationer af handlinger affødt af
pejlemærkerne behandles under dagsordenspunktet vedr. budgetprocessen.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.
at Pejlemærkerne godkendes, og herefter indgår som budgetmateriale i den videre
budgetproces 2021-2024.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende:
Godkendt.
Med bemærkning fra O om, at:
Etik i arbejdet med borgerne og borgernes retssikkerhed bør
nævnes og, hvordan man vil arbejde med og sikre dette.
At der først og fremmest er fokus på at udvikle eksisterende
tilbud og ikke udvikle nye.
At Slagelse Kommune anerkender mangfoldigheden ved private
og kommunale tilbud og ser disse som en medspiller.
At der også indtænkes en samarbejdsform mellem kommune og
private aktører.
At såvel kommunale som private tilbud leverer resultater.
At velfærdsteknologiske løsninger i højere grad tænkes ind
for at øge livskvaliteten for borgerne og medarbejdernes arbejdsvilkår. Dette
kan gøres i et samarbejde med FSU.
Punktet genoptages på Udvalgets møde i september 2020.
4. Budget 2021-2024 - Opsamling på dialog og forslag til budgetprocessen (D)
4. Budget 2021-2024 - Opsamling på dialog og forslag til budgetprocessen (D)
Sagsnr.: 330-2020-28778 Dok.nr.: 330-2020-214801 Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget drøfter resultat af dialogmøderne med borgere og
interessegrupper, samt om der skal fremsendes forslag, som skal indgå i
budgetprocessen. Derudover drøftes oplæg til anlægsprojekter indenfor udvalgets
område.
Baggrund
Byrådet har på sit møde den 23. marts 2020 godkendt
fagudvalgenes rammer og proces for udarbejdelse af Budget 2021-2024 i april til
juni. På Udvalgets møde den 6. maj 2020 besluttede Udvalget at lade
Pejlemærkerne være udgangspunktet for drøftelserne i forhold til konkrete input
og tiltag til budgetprocessen
COVID19 krisen har dog betydet, at budgetprocessen er blevet
udfordret indholds- og tidsmæssigt - blandt andet er processen for dialogmøder
ændret.
Udvalget besluttede derfor, at der skulle afholdes
dialogmøder med Handicap- og udsatterådet samt en høring i Sektor-Med og
Lederforum med Udgangspunkt i Pejlemærkerne. Tilbagemeldingerne er vedhæftet
som bilag 2.
Nye anlægsforslag
Administrationen har udarbejdet oplæg til 2 nye anlægsprojekter:
Administrationen har udarbejdet oplæg til 2 nye anlægsprojekter:
·
Alternative plejeboliger
·
Skæve boliger (Holbækvej 16).
Anlægsprojekter som fagudvalgene ønsker fremsendt til
drøftelse på budgetseminaret kvalificeres yderligere med hensyn til tid,
økonomi og indhold frem mod budgetseminaret.
Udvalgets nuværende anlægsprojekter for 2020-2023 fremgår af
anlægsoversigten. (Bilag 1)
Prioriteringer inden for udvalgets budgetramme
Udvalget drøfter særlige fokusområder og udfordringer - herunder evt. behov og muligheder for justeringer inden for udvalgets budgetramme. Drøftelsen foretages med udgangspunkt i Pejlemærkerne.
Udvalget drøfter særlige fokusområder og udfordringer - herunder evt. behov og muligheder for justeringer inden for udvalgets budgetramme. Drøftelsen foretages med udgangspunkt i Pejlemærkerne.
Prioriteringsmuligheder med tværgående perspektiv
Udvalget drøfter, om der er prioriteringsmuligheder på tværs
af udvalg og organisation, som skal indgå budgetprocessen. Drøftelsen foretages
med udgangspunkt i Pejlemærkerne.
Retligt
grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om
kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for
budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest den 15. september 2020 udarbejde
budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Administrationen indarbejder
handlingerne fra Pejlemærkerne i det videre arbejde med Budgetgrundlaget.
Anlægsønskerne er foreløbige vurderinger, som skal kvalificeres. Udvalget
drøfter om anlægsønskerne skal indgå i den videre budgetproces.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.
at Udvalget drøfter resultat af dialogprocessen og prioriteringer inden for
egen budgetramme.
2.
at Udvalget drøfter nye anlægsforslag og prioriteringsmuligheder med
tværgående perspektiv, som skal indgå i budgetprocessen.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende:
Drøftet.
Med bemærkning om, at Udvalget ønsker, at der i
budgetforhandlingerne 2021-2024 øremærkes økonomi til forbedring af
tilgængelighed for handicappede herunder badebroer.
Forslagene om alternative plejehjem samt skæve boliger
oversendes til budgetforhandlingerne.
5. Proces for udvikling af masterplan for fremtidens tilbud på handicap- og psykiatriområdet (B)
5. Proces for udvikling af masterplan for fremtidens tilbud på handicap- og psykiatriområdet (B)
Sagsnr.: 330-2017-21896 Dok.nr.: 330-2020-229019 Åbent
Kompetence:
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte og beslutte, om der til temamødet i
august 2020 ønskes oplæg til tids- og procesplan for udvikling af masterplan
for fremtidens tilbud på handicap- og psykiatriområdet
Baggrund
I gennem en årrække har ”Slagelse som sælgerkommune” været
ét af de strategiske pejlemærker for Udvalget for Specialiserede
Borgerindsatser og tidligere udvalg. Slagelse kommune ønsker at tilbyde egne
borgere og borgere fra landets øvrige kommuner højt specialiserede og
specialiserede tilbud på handicap- og socialpsykiatriområdet samt inden for
rusmiddelområdet.
Forudsætningen for at denne ambition kan realiseres er, at
der til enhver tid er den nødvendige kapacitet i form af pladser og øvrige
tilbud, hvilket konkret er fysiske rammer og kompetent personale. Tilbuddene
skal kunne stilles til rådighed i et konkurrencepræget marked, hvor såvel pris
som kvalitet er vægtige parametre.
For at sikre, at Slagelse Kommune kan imødekomme de
fremtidige behov for højtspecialiserede og specialiserede tilbud i høj kvalitet
og til omkostningseffektive priser, er det nødvendigt at etablere et
planmæssigt grundlag – en masterplan i forhold til fremtidens tilbud inden for
de næste 5 til 10 år.
Det er skrevet ind som et fokuspunkt under pejlemærket, der
er fremlagt til udvalgets godkendelse den 10. juni 2020.
I den kommende Rammeaftale for 2021-2022 lægges der op til,
at der for hele Region Sjælland skabes data og viden om den aktuelle kapacitet
på bl.a. det specialiserede voksenområde og prognose for fremtiden behov for højtspecialiserede
og specialiserede tilbud. En viden som kan nyttiggøres og muligvis suppleres i
forhold til forventet kapacitetsbehov i Slagelse Kommune.
Der er løbende sket vedligeholdelse og renovering af store
dele af den kommunale bygningsmasse, Som Center for Handicap og Psykiatri
disponerer over. Kravene til fremtidens fysiske rammer for handicappede og
udsatte borgere ændrer sig dog over tiden. En række af de nuværende tilbud er
ikke indretningsmæssigt tidssvarende, og vil ikke blive godkendt som nye
tilbud, ligesom der er forhold som af hensyn til arbejdsmiljøet kunne være mere
optimalt.
Kompetent personale forudsætter et vedvarende intensivt
rekrutterings- og fastholdelsesarbejde. Prognoserne for de store
personalekategorier på Handicap og Psykiatri forudsiger personalemangel inden
for en kortere årrække.
Et sidste forhold der er relevant i de fremtidige
overvejelser er, hvordan kommunens tilbud står sig i den stærke konkurrence i
forhold til såvel andre offentlige som private tilbud.
Der er således fire centrale elementer i en masterplan for
fremtidens tilbud
• Kapacitetsbehov
• Bygningsmæssig kapacitet og kvalitet
• Kompetente medarbejdere
• Omkostningseffektiv drift.
Der er tale om et større analysearbejde, der forudsætter
samarbejde med Økonomicenteret, Kommunale Ejendomme og Center for Handicap og
Psykiatri. Der vil også være områder, hvor der er behov for ekstern
analysekapacitet.
Retligt
grundlag
Styrelsesloven
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte og beslutte, at Center for Handicap og
Psykiatri udarbejder forslag til masterplan for fremtidens tilbud på handicap-
og psykiatriområdet i Slagelse Kommune.
Alternativt kan udvalget beslutte at afvente analyse i regi
af Rammesamarbejdet i Region Sjælland og tage stilling til supplerende analyser,
når denne forventes at foreligge i foråret 2022.
Vurdering
Center for Handicap og Psykiatri anbefaler en tids- og
procesplan for en masterplan for Handicap og Psykiatri. Det giver mulighed for
at udvikle og tilpasse de specialiserede tilbud ud fra et fagligt og økonomisk
kvalificeret grundlag.
Alternativt skal kapaciteten løbende tilpasses ad hoc efter
konstaterede vigende/stigende behov for pladser m.v. ud fra de aktuelle
ressourcemæssige forhold med de økonomiske uforudsigelige konsekvenser.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Følger i sag om tids- og procesplan.
Konsekvenser for andre
udvalg
Kommunale ejendomme vil være en central part i en analyse af
de bygningsmæssige ressourcer m.v.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.
at Udvalget drøfter og beslutter, om der til temamøde i august 2020 ønskes
oplæg til tids- og procesplan for udvikling af masterplan for fremtidens tilbud
på handicap- og psykiatriområdet.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende:
Godkendt.
6. Udvalgstur den 26-27 august (B)
6. Udvalgstur den 26-27 august (B)
Sagsnr.: 330-2017-21896 Dok.nr.: 330-2020-226080 Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte muligheder for alternative datoer for
udvalgsturen til Vejle Kommune og om evt. brug af de allerede afsatte dage, den
26.-27. august 2020 til en intern studietur i Slagelse Kommune med fokus på
lokalefaciliteter.
Baggrund
Udvalget besluttede på Udvalgsmødet den 5. februar 2020 at
afsætte den 26.-27. august 2020 til en studietur for Udvalget.
Udvalget tilkendegav på Udvalgsmødet den 6. maj 2020
interesse for at fastholde tidspunktet for studieturen. Udvalget ønskede at
hente inspiration uden for Slagelse Kommunes grænser i en anden sælgerkommune.
Administrationen har været i kontakt med Vejle Kommune som
er en sammenlignelig sælgerkommune og anbefaler, at studieturen går til Vejle
Kommune af følgende årsager:
1) Vejle Kommune er
en sælgerkommuner (sælger for 280 mio.kr. om året).
2) Kommunen har samme
fokus omkring recovery, som Slagelse Kommune, men er på peer-området førende i
Region Syddanmark, hvilket vil være interessant for Slagelse Kommune at få
nærmere kendskab til.
3) Og så har Vejle
Kommune et Handicapområde med institutioner svarende til Slagelse, men har også
her været i gang med et forudgående udviklingsarbejde, som Slagelse Kommune vil
kunne lade sig inspirere af.
Vejle Kommune vil gerne have besøg, men vil pga.
Corona-krisen gerne have, at vi udsætter besøget til senere på året.
Udvalget må derfor drøfte alternative datoer, hvis
Studieturen skal gå til Vejle.
Udvalget kan også drøfte, om de ønsker at fastholde dagene
den 26.-27. august og evt. bruge dagene til at besøge og undersøge kommunens
ledige lokalefaciliteter og deres eventuelle anvendelsesmuligheder.
Der er behov for en vurdering af omfanget og anvendeligheden
af den ledige bygningsmasse. Og der er behov for en kobling af viden om
bygningsmassens anvendelighed til eksisterende og fremtidige behov for
kapacitet og tilbud.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.
at Udvalget finder alternative forslag til datoer til en studietur til
Vejle.
2.
at Udvalget fastholder datoerne den 26.-27. august og bruger disse på en
studietur i Slagelse Kommune med fokus på lokalefaciliteter.
3.
at Udvalget godkender 1 og 2 i kombination.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende:
Godkendt.
At 2 fastholdes, der findes alternative datoer til Vejle.
7. Opfølgning på Budgetaftalen 2020-23 - Styringsark (D)
7. Opfølgning på Budgetaftalen 2020-23 - Styringsark (D)
Sagsnr.: 330-2019-35214 Dok.nr.: 330-2020-223811 Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Baggrund
Byrådet vedtog den 28. oktober
2019 budget for 2020-2023. Aftalen viderefører udarbejdelsen af et styringsark
til den løbende opfølgning på aftalens punkter.
Bilag 1 indeholder ajourført
oversigt over de punkter i budgetaftalen, som hører under Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser.
Retligt
grundlag
Det retslige grundlag for
budgettet fremgår af Den Kommunale Styrelseslov §§ 37-40. I Regler for
Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat
regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter punkterne i budgetaftalen og den løbende
opfølgning for 2020.
Vurdering
Der arbejdes fortsat på de enkelte
tiltag. Den aktuelle Corona-krise betyder dog, at forhandlingsarbejdet ikke kan
foldes ud i samme omfang som det var planlagt.
Status for maj måned er uændret
ift. seneste afrapportering i april måned. Rammevilkår for egne tilbud er fuldt
implementeret med en samlet besparelse på 4,5 mio. kr. Forhandlingskonsulentens
arbejde viser en besparelse på ca. 1,4 mio. kr. med udgangspunkt i afsluttede
og igangværende forhandlinger.
I forhold til forventningen til
Myndighedsområdets økonomi, så er der ikke væsentlige ændringer ift.
vurderingen i Budgetopfølgning 2.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.
at Udvalget drøfter styringsarket og den løbende
opfølgning i 2020.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende:
Drøftet.
V og O tager orienteringen til orientering, da de ikke er en
del af budgetforliget.
8. Budgetopfølgning 2B for 2020 - Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (B)
8. Budgetopfølgning 2B for 2020 - Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (B)
Sagsnr.: 330-2020-19398 Dok.nr.: 330-2020-204369 Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører
Budgetopfølgning 2B for 2020 med fokus på udgifter, der følger af COVID-19, og
godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Budgetopfølgning 2B medtager
afholdte udgifter til COVID-19 i 2020.
Udvalget for Specialiserede
Borgerindsatser godkender budgetopfølgningen, som indgår i samlet opfølgning
til Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
Fagudvalget har i maj måned
godkendt budgetopfølgning 2 for 2020 med ønsket om en ekstra budgetopfølgning i
juni måned med fokus på forventede mer-/mindreudgifter til COVID-19.
I Budgetopfølgning 2B har
forvaltningen set nærmere på udgifter relateret til COVID-19, både
engangsudgifter, øgede driftsudgifter, mindreindtægter samt evt. mindreudgifter.
Forventningerne til de
økonomiske effekter af COVID-19 er beskrevet nedenfor.
Forventet resultat for 2020 fra
budgetopfølgning 2 fremgår af nedenstående tabel sammen med indarbejdede
COVID-19 udgifter i budgetopfølgning 2, ligesom afholdte COVID-19 udgifter pr.
ultimo april, og revideret forventning til årets resultat kan ses i tabellen.
Forventet
resultat for 2020 samt afholdte COVID-19 udgifter
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (1.000 kr.) | Forventet resultat for 2020 Budgetopfølgning 2 | Indarbejdede COVID-19 udgifter i Budgetopfølgning 2 | Afholdte COVID-19 udgifter ultimo april | Forventet resultat for 2020 Budgetopfølgning 2B |
4.1
– Handicap, Psykiatri og Misbrug | -4.687 | 0 | 4.522 | -4.687 |
I alt for fagudvalget | -4.687 | 0 | 4.522 | -4.687 |
I COVID-19 udgifterne er der
indregnet indkøb af værnemidler for 0,3 mio. kr. Merudgifterne til værnemidler
er pt. bogført under FSU, men USB’s andel indgår i COVID-19 udgiften i
ovenstående skema. De er dog ikke indregnet i forventet resultat, da der forventes
kompensation jf. Aftale om kommunernes økonomi for 2021.
Udover ovenstående forventes der
en ekstraudgift på 0,3 mio. kr. til at gennemføre forløb i Fokus, som ikke har
været muligt grundet Covid-19.
Administrationen har udarbejdet
en skønnet ugeudgift for COVID-19 relaterede udgifter med udgangspunkt i de
løbende driftsudgifter og det nuværende aktivitetsniveau. Den skønnede
ugeudgift fremgår af følgende tabel.
Ugeudgift
COVID-19
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (1.000 kr.) | Ugentlige driftsudgifter relateret til COVID-19 |
4.1
– Handicap, Psykiatri og Misbrug | 530 |
I alt for fagudvalget | 530 |
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser præsenteres for forbrugsprocent
opgjort pr. ultimo april 2018-2020 i følgende tabel.
Der er ikke et særligt mønster i forbrugsprocenterne – de
kan variere år for år – nedenstående giver ikke anledning til bemærkninger.
Forbrugsprocenter for april
i perioden 2018-2020
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser | 2018 April | 2019 April | 2020 April |
4.1
– Handicap, Psykiatri og Misbrug | 43,5 | 39,5 | 42,2 |
I alt for fagudvalget | 43,5 | 39,5 | 42,2 |
Forbrugsprocenterne viser,
hvor stor en procentmæssig andel forbruget til og med april udgør af det
korrigerede budget.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens
§ 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og
regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger:
primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne
forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Myndighed har ikke haft
ekstraudgifter i forhold til de private tilbud, men det vurderes, at der kan
komme takstforhøjelser fra private tilbud, på de merudgifter de evt. har haft i
forbindelse med COVID-19.
Derudover vurderes det, at der
kan være en hel del borgere, som har brug for hjælp – som fx ikke har fulgt
deres behandlinger i Psykiatrien, som har isoleret sig, eller som har udviklet
behandlingskrævende symptomer som følge af Covid-19. Der er således en
bekymring for, at der vil opleves en vækst i borgere med behov for hjælp og
støtte, når samfundet nu begynder at åbne op igen.
Fokus har som følge af Covid-19
ikke kunnet gennemføre planlagte og nye forløb i samme omfang som før Covid-19.
Det har betydning for flowet i Fokus og risiko for ventelister.
Virksomhedernes udgifter til
COVID-19 ultimo april vedrører primært manglende takstindtægter på
aflastningstilbud, manglende salgsindtægter på beskyttet beskæftigelsestilbud
samt personaleudgifter. Herudover ligger udgifter til værnemidler.
Det er endnu ikke muligt at
sige, hvordan COVID-19 udgifterne vil påvirke årets resultat, da det afhænger
af genåbningsplanerne, og i hvilket omfang der kompenseres for COVID-19
udgifter i 2020.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1. at Budgetopfølgning
2B for 2020 godkendes, og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og
Byrådet
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende:
Godkendt.
9. Årsrapportering 2019 fra Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte (O)
9. Årsrapportering 2019 fra Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte (O)
Sagsnr.: 330-2017-36293 Dok.nr.: 330-2020-227524 Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres om
Årsrapporter for 2019 fra Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Baggrund
Ifølge vedtægterne for Handicaprådet og Rådet for Socialt
Udsatte, udarbejder rådene hvert år en beretning for rådenes arbejde til
orientering for Handicap og Psykiatriudvalget. Årsrapporterne bygger dels på
faktuelle data over rådenes aktiviteter og dels på en kort beskrivelse af de
temaer, der har været aktuelle for rådene at sætte fokus på.
I tilrettelæggelsen af rådenes arbejde udarbejdes et
årshjul, hvor der skabes overblik over rådenes mødeaktivitet, samt hvilke
emner/temaer rådene ønsker prioriteret for den kommende periode.
I prioriteringen af temaer for rådenes arbejde lægges der
vægt på at understøtte implementeringen af Slagelse Kommunes politikker
gældende for områderne handicap, psykiatri og socialt udsatte. Herudover også de
aktuelle lokale udfordringer der er i forhold til rådenes målgrupper – også i
sammenhæng med de nationale og lokale strategier og udviklingstendenser inden
for handicap-, psykiatri- og udsatteområdet.
Årsrapporterne er ensrettet i indhold og opbygning.
Årsrapporter for 2019 fra henholdsvis Handicaprådet og Rådet
for Socialt Udsatte vedlægges som bilag.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Både Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte er tværgående
råd.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.
at orienteringen tages efterretning.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende:
Til efterretning.
10. Høring af forslag til Ø-politik (B)
10. Høring af forslag til Ø-politik (B)
Sagsnr.: 330-2018-18254 Dok.nr.: 330-2020-220951 Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Baggrund
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har på møde den 4.
maj 2020 besluttet at sende forslag til en revideret Ø-politik i høring.
Forslaget skal erstatte den eksisterende Ø-politik fra 2009. Fagudvalget har
forankret opgaven i Ø-udvalget, der har nedsat en projektgruppe bestående af
medlemmer af Ø-udvalget og repræsentanter for beboerforeningerne på Agersø og
Omø, som har arbejdet med politikken.
Opgaven er håndteret i regi af borgerdreven innovation i
landdistrikterne, som for andre lokalområders vedkommende omfatter udviklingen
af lokal udviklingsplaner (LUP’er) med borgernes egne visioner for udviklingen
af deres lokalområder.
Borgerinddragelsen har omfattet stormøder på Agersø og Omø i
to omgange, hvor der blev gjort status på de to øers handleplaner, og hvor
deltagerne kom med input til Ø-politikken. Der er også holdt en vidensmesse i Magleby
Forsamlingshus. Et foreløbigt udkast til Ø-politikken har været i høring på
begge øer i september 2019.
Med en ø-politik for Agersø og Omø gives der udtryk for, at der
er en række forhold og udfordringer, som enten er specifikt gældende for
øerne eller forstærkes af de rammebetingelser, som øerne har, i form af
geografi, demografi, erhvervsudvikling og infrastruktur. Det er disse
forhold og udfordringer, som ø-politikken handler om.
Ø-politikken skal ses som et redskab til at understøtte den fortsatte
udvikling af Agersø og Omø, hvilket Ø-udvalget og øernes beboerforeninger
ønsker at deltage i og bidrage til.
Ø-politikken har følgende struktur:
·
Ø-politikken med vision, målsætninger og beskrivelser af Agersø
og Omø
·
Bilag 1: Indsatsområder
·
Hvidbog med beskrivelse af proces, borgerinddragelse og
høringssvar fra høring på øerne.
Ø-politikkens vision
Med respekt
for de to øers forskellighed skal Agersø og Omø være naturmæssigt og socialt
bæredygtige helårsbeboede lokalsamfund.
Målsætninger
Ø-politikkens temaer er tværgående og rummer følgende
målsætninger:
·
at langtidssikre en stabil og hyppig færgedrift til øerne.
·
at understøtte og sikre Agersø og Omø som aktive helårssamfund
med fysisk og digital infrastruktur.
·
at fremme mulighederne for øget bosætning og et varieret udbud af
boligmuligheder på øerne, samt tilstræbe at nybyggeri bliver energirigtigt.
·
at sikre et trygt liv for øboere i alle aldre og udvikle
løsninger, der er tilpasset øerne uden at der af den grund gås på kompromis med
kvaliteten.
·
at fremme nytænkning indenfor økonomisk og bæredygtig
erhvervsudvikling på øerne.
·
at genoprette og sikre øernes naturmæssige livsgrundlag for
mennesker og dyr.
·
at sikre rammer for varierede tilbud indenfor kultur, idræt og
aftenskole.
·
at sikre øboerne indflydelse bl.a. via det kommunale ø-udvalg og
sikre, at ø-udvalget bliver hørt i alle sager vedrørende øerne.
Indsatsområderne
Ø-politikken omhandler indsatsområderne færgedrift,
infrastruktur, boliger og bosætning, offentlig service, erhvervs- og turismeudvikling,
natur og bæredygtighed, kultur og fritid samt demokrati.
Proces
Forslaget til Ø-politikken er sendt til høring i samtlige
fagudvalg. De indkomne høringssvar behandles på møde i Miljø-, Plan- og
Landdistriktsudvalget den 11. august. Ø-politikken forventes behandlet i
Økonomiudvalget den 24. august og i Byrådet den 31. august 2020.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Udvalget for specialiserede borgerindsatser kan komme med
input til høringssvar.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Slagelse kommune modtager et årligt beløb på 12,1 mio. kr.
(2020) i henhold til lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner med mindre øer. Beløbet anvendes blandt andet til færgedrift, børn og
unge, hjemmepleje og beredskab. Derudover modtager kommunen et årligt beløb til
nedsættelse af færgetakster.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ø-politikken er tværgående og rummer temaer, som rækker ind
i flere fagudvalgs ressortområder.
Indstilling
Fagchefen for Miljø, Plan, og Teknik indstiller,
1.
at forslaget til den reviderede Ø-politik drøftes med henblik på at afgive
høringssvar.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende:
Godkendt.
Udvalget havde følgende bemærkninger til høringen; at
forslag til indsatsområder, der knytter sig til ø-politikken oversendes til
budgetforhandlingerne
11. Presse (O)
11. Presse (O)
Sagsnr.: 330-2018-3626 Dok.nr.: 330-2020-225947 Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.
at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende:
Til efterretning.
Der udarbejdes pressemeddelelse om varmestuerne, som sendes
til godkendelse i Udvalget.
12. Næste møde (O)
12. Næste møde (O)
Sagsnr.: 330-2018-3628 Dok.nr.: 330-2020-225953 Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
·
2. september 2020
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.
at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende:
Til efterretning.
13. Eventuelt (O)
13. Eventuelt (O)
Sagsnr.: 330-2017-93245 Dok.nr.: 330-2020-226136 Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende:
Til efterretning.
14. Orientering (O)
14. Orientering (O)
Sagsnr.: 330-2018-3623 Dok.nr.: 330-2020-225940 Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Gensidig orientering
Åbning af headspace Slagelse: Etableringen af
headspace Slagelse er i gang, og der åbnes for rådgivning i lokalerne på Klingenberg
i Slagelse den 9. juni. Til og med august vil åbningstid tirsdag-torsdag kl.
12-16, med ferielukket i ugerne 29-31. Efter skoleferien forventes åbningstiden
at være kl. 12-18, hvis omstændighederne med COVID-19 tillader det.
headspace Slagelse har i
maj måned været på 33 skole- og klubbesøg i Slagelse Kommune. Grundet COVID-19
har besøgene udelukkende omfattet uddeling af flyers og plakater på kontoret
samt samtale med for eksempel en leder eller lærer om headspace. headspace
Slagelse har fremtidige aftaler med flere potentielle samarbejdspartnere i
kommunen, herunder Mødrehjælpen, Biblioteket, Den Kriminalpræventive Enhed
(KPE) samt studievejledningen på en ungdomsuddannelse.
Den officielle åbning af headspace Slagelse vil foregå den
8. september kl.14.30-16.30, hvor blandt andre borgmesteren og Poul Nyrup vil være til stede.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.
at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende:
Til efterretning.
15. Lukket: Ny samarbejdsaftale med Kirkens Korshær (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.16. Godkendelse af referat (B)
16. Godkendelse af referat (B)
Sagsnr.: 330-2019-55516 Dok.nr.: 330-2020-226145 Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af referat.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.
at referatet godkendes.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende:
Godkendt.