Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 10. juni 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2020-226543                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at dagsorden godkendes
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Godkendt.

2. Midlertidige boligtilbud til hjemløse (B)

2.     Midlertidige boligtilbud til hjemløse (B)

Sagsnr.: 330-2020-35141               Dok.nr.: 330-2020-225099                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Beslutningstema
Baggrund
SF og Venstre ved byrådsmedlemmerne Jørgen Grüner (SF) og Christoffer Trung (V) har via, deres initiativret ønsket, at byrådet behandler en sag om Slagelse Kommunes tilbud til hjemløse i Slagelse Kommune.
Byrådet drøftede sagen i sit møde i april 2020, og oversendte sagen til behandling i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser. Udvalget behandlede sagen samt Strategi- og Handleplan for boligudfordringer for socialt udsatte (bilag 5) på møde den 3. maj 2020. Her bad Udvalget administrationen om, at undersøge mulighederne for snarest at etablere akutte/midlertidige boliger til hjemløse frem til Udvalgets møde i juni 2020.
Nuværende midlertidige boligtilbud til hjemløse i Slagelse Kommune.
Forsorgshjemmet Toften råder over 26 midlertidige forsorgshjemspladser til hjemløse, hvoraf 1 plads kan anvendes til akutplads. Endvidere råder Toften over 2 natherbergspladser, se bilag 4.
Akutboliger – til husvilde
Til borgere der er husvilde, henviser kommunen husly mod betaling, hvis borgeren i den akutte situation ikke selv har mulighed for at skaffe sig husly på anden vis hos familie og venner. Slagelse Kommune råder ikke selv over boliger, der kan anvendes til formålet, se bilag 1, bilag 3 og bilag 6.
Overgangsboliger til socialt udsatte hjemløse
Som alternativ til ophold på forsorgshjem kan kommunen overveje, om der skal arbejdes med særlige midlertidige overgangsboliger fx 1 overgangsbolig i hhv. Skælskør, Slagelse og Korsør.
Det er en integreret del af ideen med overgangsboliger, at opholdet i overgangsboligen højest varer 6 måneder. I perioden arbejdes der med at afdække borgerens fremtidige støtte- og boligbehov, herunder om borgeren kan bo i egen bolig, egen bolig med støtte eller har behov for en mere intensiv støtte i form af fx et botilbud, se bilag 2.
Tidsbegrænsningen betyder, at der skal arbejdes målrettet med en permanent boligløsning i et tæt samarbejde med boligorganisationerne om det fornødne antal overgangsboliger samt den kommunale boliganvisning i afd. Rådgivning og Udbetaling. Succeskriteriet for ordningen vil afhænge af, om der via boligselskaberne kan stilles det nødvendige antal lejemål til rådighed. Boligselskaberne kan kun give kommunen råderet over billige boliger, når der sker fraflytning, og derfor er et tilbud om en permanent bolig afhængig af fraflytningsmønstret i den almene boligsektor. Det er vigtigt at være opmærksom på, at billige boliger der reserveres til overgangsboliger vil reducere det samlede antal af billige boliger til den brede målgruppe af borgere med behov for billige boliger i Slagelse Kommune. Det vil derfor være nødvendigt, at afd. Rådgivning og Udbetaling foretager en prioritering af de billige boliger, som boligselskaberne stiller til rådighed i fordelingen mellem boligløse målgrupper, f.eks. udskrivningsparate kvinder med børn fra krisecentre, startboliger til unge tidligere anbragte, Housing First unge og andre borgere som er omfattet af retten til at få anvist en bolig.
Retligt grundlag
Servicelovens § 80 (Husvilde) Servicelovens § 110 (boformer til hjemløse), Almenboliglovens § 59 (overgangsboliger via kommunal anvisning).
Handlemuligheder
·         Udvalget kan tage orienteringen til efterretning og beslutte, at kommunens forsyningsforpligtelse til hjemløse varetages i tilstrækkelig grad gennem Toftens midlertidige og akutte tilbud.
·         Udvalget kan vælge at udvide Toftens akuttilbud gennem flere natherbergspladser.
·         Udvalget kan beslutte, at mulighederne for etablering af overgangsboliger afsøges i et samarbejde med boligselskaberne og afd. Rådgivning og Udbetaling.
Vurdering
Det er administrationens vurdering:
·         At en stabil boligsituation er et afgørende fundament for, at der kan arbejdes med hjemløse borgeres øvrige problematikker og udfordringer.
·         At hjemløse borgere bør tilbydes en permanent boligløsning med en tidsubestemt lejekontrakt for at opnå en normaliseret boligsituation.
·         At overgangsboliger i almindelige boligområder med tilpas støtte kan bane vejen ud af hjemløshed og en normaliseret boligsituation for nogle.
·         At midlertidige boliger har en tendens til at fastholde borgeren i sociale problematikker og uhensigtsmæssige mønstre.
·         At der ikke er brug for udvidelse af akutpladser i form af flere natherbergspladser i regi af Forsorgshjemmet Toften da erfaringen viser, at pladserne ikke belægges fuldt ud.
·         At der samtidig frigøres midlertidige pladser på Forsorgshjemmet Toften gennem prioritering af anvisningsboliger til udskrivningsparate beboere på Toften.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ved etablering af overgangsboliger vil der skulle påregnes merudgifter til Housing-First bo-støtte til beboerne. Tomgangshusleje til overgangs- og permanente lejemål. Istandsættelse af boligerne ved misvedligehold og afledte administrationsopgaver.
Der tages udgangspunkt i omkostninger til 1 fuldtidsansat pædagog, 550.000 kr., tomgangshusleje på 3 lejemål årligt, svarende til 120.000,00 kr., istandsættelsesomkostninger 100.000,00 kr. årligt og afledt administration 70.000,00 kr. årligt. I alt 850.000 kr. i løbende driftsomkostninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Social – og Beskæftigelsesudvalget (afd. Rådgivning og Udbetaling).
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen om nuværende akutte og midlertidige boligløsninger til hjemløse tages til efterretning.
2.    at hjemløse borgere så vidt mulig tilbydes en permanent bolig.
3.    at der ikke oprettes flere akutpladser i form af natherbergspladser i regi af Forsorgshjemmet Toften.
4.    at der i samarbejde med afd. Rådgivning og Udbetaling tages kontakt til boligselskaberne om etablering af 1 overgangsbolig i hhv. Slagelse, Korsør og Skælskør. Lokale modeller for overgangsboliger fremlægges på Udvalgets møde i november 2020.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Godkendt. Med bemærkning om, at den budgetmæssige drift overgår til budgetforhandlingerne.

3. Politiske pejlemærker (B)

3.     Politiske pejlemærker (B)

Sagsnr.: 330-2017-21896               Dok.nr.: 330-2020-225859                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget skal godkende de reviderede pejlemærker, som herefter indgår som en del af budgetmaterialet for budgetprocessen 2021-24.
Baggrund
Udvalget drøftede sagen den 6. maj 2020 og besluttede:
1.    at forslaget skulle forelægges Handicaprådet, Udsatterådet, Sektormed og Lederforum.
a.    Pejlemærkerne har været forelagt til drøftelse og dialog med Handicaprådet den 19. maj, Udsatterådet den 27. maj, og Lederforum i CHP har løbende været i dialog omkring pejlemærkerne.
b.    Sektormed har været forelagt pejlemærkerne den 2. juni.2020
c.    Bemærkninger fra dialogen med Rådene og SektorMED indgår som bilag til dagsordenspunktet vedr. budgetprocessen.
d.    Dialogen med Lederforum har medført enkelte tekstændringer og præciseringer til pejlemærkerne: Udsatte, Rusmiddel og Sælgerkommune. Ændringerne er indskrevet i det foreliggende dokument.
2.    at en henvisning til udviklingsstrategien indgår i indledningen til de politisk pejlemærker, som følge af Byrådets beslutning om at lade medborgerpolitikken og tilgængelighed blive indskrevet som en central del af strategien for, hvordan Slagelse Kommune kan udvikle sig.
a.    Henvisningen er indsat i pejlemærkedokumentet på side 1, fjerde sidste afsnit.
3.    at der ønskes en yderligere beskrivelse af de økonomiske elementer til budgetprocessen.
a.    Der er under hvert pejlemærke foretaget en vurdering af eventuelle økonomiske implikationer for budgettet.
b.    Udvalget forelægges disse under dagsordenspunktet vedr. budgetprocessen.
4.    at sagen genoptages på Udvalgets junimøde.
Handlemuligheder
1)    Udvalget kan godkende, at pejlemærkerne indgår som budgetmateriale i den videre budgetproces 2021-2024.
2)    Udvalget kan vælge at tilføje yderligere bemærkninger til pejlemærkerne inden de indgår som budgetmateriale i den videre budgetlægningsproces 2021-2024.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at pejlemærkerne kan godkendes og indgå i budgetprocessen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De budgetmæssige implikationer af handlinger affødt af pejlemærkerne behandles under dagsordenspunktet vedr. budgetprocessen.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Pejlemærkerne godkendes, og herefter indgår som budgetmateriale i den videre budgetproces 2021-2024.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Med bemærkning fra O om, at:
Etik i arbejdet med borgerne og borgernes retssikkerhed bør nævnes og, hvordan man vil arbejde med og sikre dette.
At der først og fremmest er fokus på at udvikle eksisterende tilbud og ikke udvikle nye.
At Slagelse Kommune anerkender mangfoldigheden ved private og kommunale tilbud og ser disse som en medspiller.
At der også indtænkes en samarbejdsform mellem kommune og private aktører.
At såvel kommunale som private tilbud leverer resultater.
At velfærdsteknologiske løsninger i højere grad tænkes ind for at øge livskvaliteten for borgerne og medarbejdernes arbejdsvilkår. Dette kan gøres i et samarbejde med FSU.
Punktet genoptages på Udvalgets møde i september 2020.

4. Budget 2021-2024 - Opsamling på dialog og forslag til budgetprocessen (D)

4.     Budget 2021-2024 - Opsamling på dialog og forslag til budgetprocessen (D)

Sagsnr.: 330-2020-28778               Dok.nr.: 330-2020-214801                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget drøfter resultat af dialogmøderne med borgere og interessegrupper, samt om der skal fremsendes forslag, som skal indgå i budgetprocessen. Derudover drøftes oplæg til anlægsprojekter indenfor udvalgets område.
Baggrund
Byrådet har på sit møde den 23. marts 2020 godkendt fagudvalgenes rammer og proces for udarbejdelse af Budget 2021-2024 i april til juni. På Udvalgets møde den 6. maj 2020 besluttede Udvalget at lade Pejlemærkerne være udgangspunktet for drøftelserne i forhold til konkrete input og tiltag til budgetprocessen
COVID19 krisen har dog betydet, at budgetprocessen er blevet udfordret indholds- og tidsmæssigt - blandt andet er processen for dialogmøder ændret.
Udvalget besluttede derfor, at der skulle afholdes dialogmøder med Handicap- og udsatterådet samt en høring i Sektor-Med og Lederforum med Udgangspunkt i Pejlemærkerne. Tilbagemeldingerne er vedhæftet som bilag 2.
Nye anlægsforslag
Administrationen har udarbejdet oplæg til 2 nye anlægsprojekter:
·         Alternative plejeboliger
·         Skæve boliger (Holbækvej 16).
Anlægsprojekter som fagudvalgene ønsker fremsendt til drøftelse på budgetseminaret kvalificeres yderligere med hensyn til tid, økonomi og indhold frem mod budgetseminaret.
Udvalgets nuværende anlægsprojekter for 2020-2023 fremgår af anlægsoversigten. (Bilag 1)                 
Prioriteringer inden for udvalgets budgetramme
Udvalget drøfter særlige fokusområder og udfordringer - herunder evt. behov og muligheder for justeringer inden for udvalgets budgetramme. Drøftelsen foretages med udgangspunkt i Pejlemærkerne.
Prioriteringsmuligheder med tværgående perspektiv
Udvalget drøfter, om der er prioriteringsmuligheder på tværs af udvalg og organisation, som skal indgå budgetprocessen. Drøftelsen foretages med udgangspunkt i Pejlemærkerne.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest den 15. september 2020 udarbejde budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Administrationen indarbejder handlingerne fra Pejlemærkerne i det videre arbejde med Budgetgrundlaget. Anlægsønskerne er foreløbige vurderinger, som skal kvalificeres. Udvalget drøfter om anlægsønskerne skal indgå i den videre budgetproces.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget drøfter resultat af dialogprocessen og prioriteringer inden for egen budgetramme.
2.    at Udvalget drøfter nye anlægsforslag og prioriteringsmuligheder med tværgående perspektiv, som skal indgå i budgetprocessen.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende: 
Drøftet.
Med bemærkning om, at Udvalget ønsker, at der i budgetforhandlingerne 2021-2024 øremærkes økonomi til forbedring af tilgængelighed for handicappede herunder badebroer.
Forslagene om alternative plejehjem samt skæve boliger oversendes til budgetforhandlingerne.

5. Proces for udvikling af masterplan for fremtidens tilbud på handicap- og psykiatriområdet (B)

5.     Proces for udvikling af masterplan for fremtidens tilbud på handicap- og psykiatriområdet (B)

Sagsnr.: 330-2017-21896               Dok.nr.: 330-2020-229019                                          Åbent
Kompetence:
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte og beslutte, om der til temamødet i august 2020 ønskes oplæg til tids- og procesplan for udvikling af masterplan for fremtidens tilbud på handicap- og psykiatriområdet
Baggrund
I gennem en årrække har ”Slagelse som sælgerkommune” været ét af de strategiske pejlemærker for Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og tidligere udvalg. Slagelse kommune ønsker at tilbyde egne borgere og borgere fra landets øvrige kommuner højt specialiserede og specialiserede tilbud på handicap- og socialpsykiatriområdet samt inden for rusmiddelområdet.
Forudsætningen for at denne ambition kan realiseres er, at der til enhver tid er den nødvendige kapacitet i form af pladser og øvrige tilbud, hvilket konkret er fysiske rammer og kompetent personale. Tilbuddene skal kunne stilles til rådighed i et konkurrencepræget marked, hvor såvel pris som kvalitet er vægtige parametre.
For at sikre, at Slagelse Kommune kan imødekomme de fremtidige behov for højtspecialiserede og specialiserede tilbud i høj kvalitet og til omkostningseffektive priser, er det nødvendigt at etablere et planmæssigt grundlag – en masterplan i forhold til fremtidens tilbud inden for de næste 5 til 10 år.
Det er skrevet ind som et fokuspunkt under pejlemærket, der er fremlagt til udvalgets godkendelse den 10. juni 2020.
I den kommende Rammeaftale for 2021-2022 lægges der op til, at der for hele Region Sjælland skabes data og viden om den aktuelle kapacitet på bl.a. det specialiserede voksenområde og prognose for fremtiden behov for højtspecialiserede og specialiserede tilbud. En viden som kan nyttiggøres og muligvis suppleres i forhold til forventet kapacitetsbehov i Slagelse Kommune.
Der er løbende sket vedligeholdelse og renovering af store dele af den kommunale bygningsmasse, Som Center for Handicap og Psykiatri disponerer over. Kravene til fremtidens fysiske rammer for handicappede og udsatte borgere ændrer sig dog over tiden. En række af de nuværende tilbud er ikke indretningsmæssigt tidssvarende, og vil ikke blive godkendt som nye tilbud, ligesom der er forhold som af hensyn til arbejdsmiljøet kunne være mere optimalt.
Kompetent personale forudsætter et vedvarende intensivt rekrutterings- og fastholdelsesarbejde. Prognoserne for de store personalekategorier på Handicap og Psykiatri forudsiger personalemangel inden for en kortere årrække.
Et sidste forhold der er relevant i de fremtidige overvejelser er, hvordan kommunens tilbud står sig i den stærke konkurrence i forhold til såvel andre offentlige som private tilbud.
Der er således fire centrale elementer i en masterplan for fremtidens tilbud
• Kapacitetsbehov
• Bygningsmæssig kapacitet og kvalitet
• Kompetente medarbejdere
• Omkostningseffektiv drift.
Der er tale om et større analysearbejde, der forudsætter samarbejde med Økonomicenteret, Kommunale Ejendomme og Center for Handicap og Psykiatri. Der vil også være områder, hvor der er behov for ekstern analysekapacitet.
Retligt grundlag
Styrelsesloven
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte og beslutte, at Center for Handicap og Psykiatri udarbejder forslag til masterplan for fremtidens tilbud på handicap- og psykiatriområdet i Slagelse Kommune.
Alternativt kan udvalget beslutte at afvente analyse i regi af Rammesamarbejdet i Region Sjælland og tage stilling til supplerende analyser, når denne forventes at foreligge i foråret 2022.
Vurdering
Center for Handicap og Psykiatri anbefaler en tids- og procesplan for en masterplan for Handicap og Psykiatri. Det giver mulighed for at udvikle og tilpasse de specialiserede tilbud ud fra et fagligt og økonomisk kvalificeret grundlag.
Alternativt skal kapaciteten løbende tilpasses ad hoc efter konstaterede vigende/stigende behov for pladser m.v. ud fra de aktuelle ressourcemæssige forhold med de økonomiske uforudsigelige konsekvenser.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Følger i sag om tids- og procesplan.
Konsekvenser for andre udvalg
Kommunale ejendomme vil være en central part i en analyse af de bygningsmæssige ressourcer m.v.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget drøfter og beslutter, om der til temamøde i august 2020 ønskes oplæg til tids- og procesplan for udvikling af masterplan for fremtidens tilbud på handicap- og psykiatriområdet.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

6. Udvalgstur den 26-27 august (B)

6.     Udvalgstur den 26-27 august (B)

Sagsnr.: 330-2017-21896               Dok.nr.: 330-2020-226080                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte muligheder for alternative datoer for udvalgsturen til Vejle Kommune og om evt. brug af de allerede afsatte dage, den 26.-27. august 2020 til en intern studietur i Slagelse Kommune med fokus på lokalefaciliteter.
Baggrund
Udvalget besluttede på Udvalgsmødet den 5. februar 2020 at afsætte den 26.-27. august 2020 til en studietur for Udvalget.
Udvalget tilkendegav på Udvalgsmødet den 6. maj 2020 interesse for at fastholde tidspunktet for studieturen. Udvalget ønskede at hente inspiration uden for Slagelse Kommunes grænser i en anden sælgerkommune.
Administrationen har været i kontakt med Vejle Kommune som er en sammenlignelig sælgerkommune og anbefaler, at studieturen går til Vejle Kommune af følgende årsager:
1)    Vejle Kommune er en sælgerkommuner (sælger for 280 mio.kr. om året).
2)    Kommunen har samme fokus omkring recovery, som Slagelse Kommune, men er på peer-området førende i Region Syddanmark, hvilket vil være interessant for Slagelse Kommune at få nærmere kendskab til.
3)    Og så har Vejle Kommune et Handicapområde med institutioner svarende til Slagelse, men har også her været i gang med et forudgående udviklingsarbejde, som Slagelse Kommune vil kunne lade sig inspirere af.
Vejle Kommune vil gerne have besøg, men vil pga. Corona-krisen gerne have, at vi udsætter besøget til senere på året.
Udvalget må derfor drøfte alternative datoer, hvis Studieturen skal gå til Vejle.
Udvalget kan også drøfte, om de ønsker at fastholde dagene den 26.-27. august og evt. bruge dagene til at besøge og undersøge kommunens ledige lokalefaciliteter og deres eventuelle anvendelsesmuligheder.
Der er behov for en vurdering af omfanget og anvendeligheden af den ledige bygningsmasse. Og der er behov for en kobling af viden om bygningsmassens anvendelighed til eksisterende og fremtidige behov for kapacitet og tilbud.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget finder alternative forslag til datoer til en studietur til Vejle.
2.    at Udvalget fastholder datoerne den 26.-27. august og bruger disse på en studietur i Slagelse Kommune med fokus på lokalefaciliteter.
3.    at Udvalget godkender 1 og 2 i kombination.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
At 2 fastholdes, der findes alternative datoer til Vejle.

7. Opfølgning på Budgetaftalen 2020-23 - Styringsark (D)

7.     Opfølgning på Budgetaftalen 2020-23 - Styringsark (D)

Sagsnr.: 330-2019-35214               Dok.nr.: 330-2020-223811                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Baggrund
Byrådet vedtog den 28. oktober 2019 budget for 2020-2023. Aftalen viderefører udarbejdelsen af et styringsark til den løbende opfølgning på aftalens punkter.
Bilag 1 indeholder ajourført oversigt over de punkter i budgetaftalen, som hører under Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Retligt grundlag
Det retslige grundlag for budgettet fremgår af Den Kommunale Styrelseslov §§ 37-40. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter punkterne i budgetaftalen og den løbende opfølgning for 2020.
Vurdering
Der arbejdes fortsat på de enkelte tiltag. Den aktuelle Corona-krise betyder dog, at forhandlingsarbejdet ikke kan foldes ud i samme omfang som det var planlagt.
Status for maj måned er uændret ift. seneste afrapportering i april måned. Rammevilkår for egne tilbud er fuldt implementeret med en samlet besparelse på 4,5 mio. kr. Forhandlingskonsulentens arbejde viser en besparelse på ca. 1,4 mio. kr. med udgangspunkt i afsluttede og igangværende forhandlinger.
I forhold til forventningen til Myndighedsområdets økonomi, så er der ikke væsentlige ændringer ift. vurderingen i Budgetopfølgning 2.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget drøfter styringsarket og den løbende opfølgning i 2020.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende: 
Drøftet.
V og O tager orienteringen til orientering, da de ikke er en del af budgetforliget.

8. Budgetopfølgning 2B for 2020 - Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (B)

8.     Budgetopfølgning 2B for 2020 - Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (B)

Sagsnr.: 330-2020-19398               Dok.nr.: 330-2020-204369                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2B for 2020 med fokus på udgifter, der følger af COVID-19, og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Budgetopfølgning 2B medtager afholdte udgifter til COVID-19 i 2020.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender budgetopfølgningen, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
Fagudvalget har i maj måned godkendt budgetopfølgning 2 for 2020 med ønsket om en ekstra budgetopfølgning i juni måned med fokus på forventede mer-/mindreudgifter til COVID-19.
I Budgetopfølgning 2B har forvaltningen set nærmere på udgifter relateret til COVID-19, både engangsudgifter, øgede driftsudgifter, mindreindtægter samt evt. mindreudgifter.
Forventningerne til de økonomiske effekter af COVID-19 er beskrevet nedenfor.
Forventet resultat for 2020 fra budgetopfølgning 2 fremgår af nedenstående tabel sammen med indarbejdede COVID-19 udgifter i budgetopfølgning 2, ligesom afholdte COVID-19 udgifter pr. ultimo april, og revideret forventning til årets resultat kan ses i tabellen.
Forventet resultat for 2020 samt afholdte COVID-19 udgifter
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
(1.000 kr.)
Forventet resultat for 2020
Budgetopfølgning 2
Indarbejdede
COVID-19
udgifter i
Budgetopfølgning 2
Afholdte
COVID-19
udgifter ultimo april
Forventet resultat for 2020
Budgetopfølgning 2B
4.1 – Handicap, Psykiatri og Misbrug
-4.687
0
4.522
-4.687
I alt for fagudvalget
-4.687
0
4.522
-4.687
I COVID-19 udgifterne er der indregnet indkøb af værnemidler for 0,3 mio. kr. Merudgifterne til værnemidler er pt. bogført under FSU, men USB’s andel indgår i COVID-19 udgiften i ovenstående skema. De er dog ikke indregnet i forventet resultat, da der forventes kompensation jf. Aftale om kommunernes økonomi for 2021.
Udover ovenstående forventes der en ekstraudgift på 0,3 mio. kr. til at gennemføre forløb i Fokus, som ikke har været muligt grundet Covid-19.
Administrationen har udarbejdet en skønnet ugeudgift for COVID-19 relaterede udgifter med udgangspunkt i de løbende driftsudgifter og det nuværende aktivitetsniveau. Den skønnede ugeudgift fremgår af følgende tabel.
Ugeudgift COVID-19
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
(1.000 kr.)
Ugentlige driftsudgifter
relateret til COVID-19
4.1 – Handicap, Psykiatri og Misbrug
530
I alt for fagudvalget
530
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser præsenteres for forbrugsprocent opgjort pr. ultimo april 2018-2020 i følgende tabel.
Der er ikke et særligt mønster i forbrugsprocenterne – de kan variere år for år – nedenstående giver ikke anledning til bemærkninger.
Forbrugsprocenter for april i perioden 2018-2020
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
 
 
2018
April
2019
April
2020
April
4.1 – Handicap, Psykiatri og Misbrug
43,5
39,5
42,2
I alt for fagudvalget
43,5
39,5
42,2
Forbrugsprocenterne viser, hvor stor en procentmæssig andel forbruget til og med april udgør af det korrigerede budget.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Myndighed har ikke haft ekstraudgifter i forhold til de private tilbud, men det vurderes, at der kan komme takstforhøjelser fra private tilbud, på de merudgifter de evt. har haft i forbindelse med COVID-19.
Derudover vurderes det, at der kan være en hel del borgere, som har brug for hjælp – som fx ikke har fulgt deres behandlinger i Psykiatrien, som har isoleret sig, eller som har udviklet behandlingskrævende symptomer som følge af Covid-19. Der er således en bekymring for, at der vil opleves en vækst i borgere med behov for hjælp og støtte, når samfundet nu begynder at åbne op igen.
Fokus har som følge af Covid-19 ikke kunnet gennemføre planlagte og nye forløb i samme omfang som før Covid-19. Det har betydning for flowet i Fokus og risiko for ventelister.
Virksomhedernes udgifter til COVID-19 ultimo april vedrører primært manglende takstindtægter på aflastningstilbud, manglende salgsindtægter på beskyttet beskæftigelsestilbud samt personaleudgifter. Herudover ligger udgifter til værnemidler.
Det er endnu ikke muligt at sige, hvordan COVID-19 udgifterne vil påvirke årets resultat, da det afhænger af genåbningsplanerne, og i hvilket omfang der kompenseres for COVID-19 udgifter i 2020.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 2B for 2020 godkendes, og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

9. Årsrapportering 2019 fra Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte (O)

9.     Årsrapportering 2019 fra Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte (O)

Sagsnr.: 330-2017-36293               Dok.nr.: 330-2020-227524                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres om Årsrapporter for 2019 fra Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Baggrund
Ifølge vedtægterne for Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte, udarbejder rådene hvert år en beretning for rådenes arbejde til orientering for Handicap og Psykiatriudvalget. Årsrapporterne bygger dels på faktuelle data over rådenes aktiviteter og dels på en kort beskrivelse af de temaer, der har været aktuelle for rådene at sætte fokus på.
I tilrettelæggelsen af rådenes arbejde udarbejdes et årshjul, hvor der skabes overblik over rådenes mødeaktivitet, samt hvilke emner/temaer rådene ønsker prioriteret for den kommende periode.
I prioriteringen af temaer for rådenes arbejde lægges der vægt på at understøtte implementeringen af Slagelse Kommunes politikker gældende for områderne handicap, psykiatri og socialt udsatte. Herudover også de aktuelle lokale udfordringer der er i forhold til rådenes målgrupper – også i sammenhæng med de nationale og lokale strategier og udviklingstendenser inden for handicap-, psykiatri- og udsatteområdet.
Årsrapporterne er ensrettet i indhold og opbygning.
Årsrapporter for 2019 fra henholdsvis Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte vedlægges som bilag.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Både Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte er tværgående råd.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.

10. Høring af forslag til Ø-politik (B)

10.   Høring af forslag til Ø-politik (B)

Sagsnr.: 330-2018-18254               Dok.nr.: 330-2020-220951                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Baggrund
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har på møde den 4. maj 2020 besluttet at sende forslag til en revideret Ø-politik i høring. Forslaget skal erstatte den eksisterende Ø-politik fra 2009. Fagudvalget har forankret opgaven i Ø-udvalget, der har nedsat en projektgruppe bestående af medlemmer af Ø-udvalget og repræsentanter for beboerforeningerne på Agersø og Omø, som har arbejdet med politikken.
Opgaven er håndteret i regi af borgerdreven innovation i landdistrikterne, som for andre lokalområders vedkommende omfatter udviklingen af lokal udviklingsplaner (LUP’er) med borgernes egne visioner for udviklingen af deres lokalområder.
Borgerinddragelsen har omfattet stormøder på Agersø og Omø i to omgange, hvor der blev gjort status på de to øers handleplaner, og hvor deltagerne kom med input til Ø-politikken. Der er også holdt en vidensmesse i Magleby Forsamlingshus. Et foreløbigt udkast til Ø-politikken har været i høring på begge øer i september 2019.
Med en ø-politik for Agersø og Omø gives der udtryk for, at der er en række forhold og udfordringer, som enten er specifikt gældende for øerne eller forstærkes af de rammebetingelser, som øerne har, i form af geografi, demografi, erhvervsudvikling og infrastruktur. Det er disse forhold og udfordringer, som ø-politikken handler om. 
Ø-politikken skal ses som et redskab til at understøtte den fortsatte udvikling af Agersø og Omø, hvilket Ø-udvalget og øernes beboerforeninger ønsker at deltage i og bidrage til.
Ø-politikken har følgende struktur:
·         Ø-politikken med vision, målsætninger og beskrivelser af Agersø og Omø
·         Bilag 1: Indsatsområder
·         Hvidbog med beskrivelse af proces, borgerinddragelse og høringssvar fra høring på øerne.
Ø-politikkens vision
Med respekt for de to øers forskellighed skal Agersø og Omø være naturmæssigt og socialt bæredygtige helårsbeboede lokalsamfund.
Målsætninger
Ø-politikkens temaer er tværgående og rummer følgende målsætninger: 
·         at langtidssikre en stabil og hyppig færgedrift til øerne.
·         at understøtte og sikre Agersø og Omø som aktive helårssamfund med fysisk og digital infrastruktur.
·         at fremme mulighederne for øget bosætning og et varieret udbud af boligmuligheder på øerne, samt tilstræbe at nybyggeri bliver energirigtigt.
·         at sikre et trygt liv for øboere i alle aldre og udvikle løsninger, der er tilpasset øerne uden at der af den grund gås på kompromis med kvaliteten.
·         at fremme nytænkning indenfor økonomisk og bæredygtig erhvervsudvikling på øerne.
·         at genoprette og sikre øernes naturmæssige livsgrundlag for mennesker og dyr.
·         at sikre rammer for varierede tilbud indenfor kultur, idræt og aftenskole.
·         at sikre øboerne indflydelse bl.a. via det kommunale ø-udvalg og sikre, at ø-udvalget bliver hørt i alle sager vedrørende øerne.
Indsatsområderne
Ø-politikken omhandler indsatsområderne færgedrift, infrastruktur, boliger og bosætning, offentlig service, erhvervs- og turismeudvikling, natur og bæredygtighed, kultur og fritid samt demokrati.
Proces
Forslaget til Ø-politikken er sendt til høring i samtlige fagudvalg. De indkomne høringssvar behandles på møde i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 11. august. Ø-politikken forventes behandlet i Økonomiudvalget den 24. august og i Byrådet den 31. august 2020.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalget for specialiserede borgerindsatser kan komme med input til høringssvar.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Slagelse kommune modtager et årligt beløb på 12,1 mio. kr. (2020) i henhold til lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner med mindre øer. Beløbet anvendes blandt andet til færgedrift, børn og unge, hjemmepleje og beredskab. Derudover modtager kommunen et årligt beløb til nedsættelse af færgetakster.
Konsekvenser for andre udvalg
Ø-politikken er tværgående og rummer temaer, som rækker ind i flere fagudvalgs ressortområder.
Indstilling
Fagchefen for Miljø, Plan, og Teknik indstiller,
1.    at forslaget til den reviderede Ø-politik drøftes med henblik på at afgive høringssvar.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Udvalget havde følgende bemærkninger til høringen; at forslag til indsatsområder, der knytter sig til ø-politikken oversendes til budgetforhandlingerne

11. Presse (O)

11.   Presse (O)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2020-225947                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.
Der udarbejdes pressemeddelelse om varmestuerne, som sendes til godkendelse i Udvalget.

12. Næste møde (O)

12.   Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2020-225953                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
·         2. september 2020
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.

13. Eventuelt (O)

13.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-93245               Dok.nr.: 330-2020-226136                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.

14. Orientering (O)

14.   Orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2020-225940                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser  
Gensidig orientering
Åbning af headspace Slagelse: Etableringen af headspace Slagelse er i gang, og der åbnes for rådgivning i lokalerne på Klingenberg i Slagelse den 9. juni. Til og med august vil åbningstid tirsdag-torsdag kl. 12-16, med ferielukket i ugerne 29-31. Efter skoleferien forventes åbningstiden at være kl. 12-18, hvis omstændighederne med COVID-19 tillader det.
headspace Slagelse har i maj måned været på 33 skole- og klubbesøg i Slagelse Kommune. Grundet COVID-19 har besøgene udelukkende omfattet uddeling af flyers og plakater på kontoret samt samtale med for eksempel en leder eller lærer om headspace. headspace Slagelse har fremtidige aftaler med flere potentielle samarbejdspartnere i kommunen, herunder Mødrehjælpen, Biblioteket, Den Kriminalpræventive Enhed (KPE) samt studievejledningen på en ungdomsuddannelse.
Den officielle åbning af headspace Slagelse vil foregå den 8. september kl.14.30-16.30, hvor blandt andre borgmesteren og Poul Nyrup vil være til stede.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.
15. Lukket: Ny samarbejdsaftale med Kirkens Korshær (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

16. Godkendelse af referat (B)

16.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2019-55516               Dok.nr.: 330-2020-226145                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af referat.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at referatet godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 10. juni 2020:
Fraværende: 
Godkendt.