6. Forslag til anvendelse af Svendeforeningens donation (B)
6. Forslag til anvendelse af Svendeforeningens donation (B)
Sagsnr.: 330-2016-34436 Dok.nr.: 330-2016-438953 Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Genoptagelse af sagen.
Udvalget skal godkende administrationens forslag til
udmøntning af Svendeforeningens donation rettet mod en indsats for elever i
folkeskolen, UngSlagelse og de 15-17 årige, der er færdige med grundskolen og
ikke i gang med job eller uddannelse samt de ledige 18-19 årige unge.
Baggrund
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget besluttede på møde
den 15. november 2015, at udvalget ønskede et nyt forslag forelagt til
anvendelse af Svendeforeningens donation, således at donationen blev øremærket
til unge, der har brug for en særlig indsats for at kunne opfylde
optagelseskravene til en erhvervsuddannelse.
Projektet er tænkt som en forebyggende foranstaltning,
således at Jobcentrets Ungeafdeling fremadrettet får færre 18-19 årige, der søger
ungeydelse og samtidig, at de unge, der måtte frafalde uddannelse, er løftet
til et kvalifikationsniveau, der svarer til 02 i dansk og matematik og samtidig
er rykket fra at være aktivitetsparate til uddannelsesparate eller åbenlyst
uddannelsesparate.
På udvalgets møde den 28. juni 2016 blev administrations
projektforslag forelagt udvalget.
Projektforslaget var bygget op omkring et eksisterende
samarbejde mellem Selandia, SOSU og True North, der er førende på området
omkring intensive læringsforløb for netop denne målgruppe.
Samtidig påtænkes samarbejde med Center for Uddannelse for
de 15-17 årige, der er i risikozonen for at blive ydelsesmodtagere, når de
fylder 18 år, samt de 18-19 årige, der har behov for et løft af deres faglige
kompetencer med henblik på at kunne blive optaget på en erhvervsuddannelse.
Udvalget drøftede sagen og fremsatte følgende bemærkninger
og ønsker til nyt oplæg:
Målgruppen 15-17 årige, der er færdige med grunduddannelsen
og ikke i gang med job eller uddannelse skrives ind i oplægget. Måltallene
gennemgås generelt i forhold til de faldne bemærkninger. Til næste udgave
indarbejdes løsning på udfordringer med vikarudgifter for de deltagende
enheder. Der udarbejdes forslag til, at unge uddannelsesparate og unge, der er
i gang med eller har afsluttet en erhvervsuddannelse, inddrages i projektet som
supplement som mentorer/rollemodeller.
Sagen genoptages på møde den 9. august 2016. Forvaltningen
arbejder videre med forberedelse af projektet, herunder inddragelse af
relevante aktører og fagudvalg.
Administrationen har efterfølgende udarbejdet redigeret
oplæg til udmøntning af Svendeforeningens donation (bilag 1) samt vedlagt
beskrivelse af indhold af læringsmål for de deltagende lærer og vejledere
(bilag 2).
Målgruppen 15-17 årige
Jobcentrets relative store tilgang af unge i alderen 18-19
år med behov for en særlig indsats for at kunne opfylde adgangskravene til en
erhvervsuddannelse gør, at det vil være hensigtsmæssigt med en præventiv
indsats i en målgruppe, som Jobcentret normalt ikke beskæftiger sig med, nemlig
de 15-17 årige (UU, 9.-10. klasse samt UngSlagelse).
Derfor er der et ønske om at etablere et forløb i samarbejde
med Center for Uddannelse for de 15-17 årige, der er i risikozonen for at blive
ydelsesmodtagere, når de fylder 18 år, samt de 18-19 årige, der har behov for
et løft af deres faglige kompetencer med henblik på at kunne blive optaget på
en erhvervsuddannelse.
Da målgruppen indholdsmæssigt og aldersmæssigt skal passe
sammen på fælles hold, er det på UU´s anbefaling, at projektet ikke inkluderer
8. klasses elever og er derfor taget ud af projektbeskrivelsen.
Måltal
Der er behov for at der i samarbejde med de involverede
aktører - UU, UngSlagelse og Jobcentret udfærdiges konkrete måltal, hvilket vil
være en del af den konkrete projektplanlægning.
Læringsakademi for de unge – opkvalificering af
medarbejdere
Projektet tager et helhedsorienteret afsæt for en løsning og
en måde at løfte denne gruppe af unge på. Pilotprojektet består af intensive
læringsforløb med fokus på de unges faglige, sociale og personlige kompetencer.
Derudover består projektet af et parallelt opkvalificeringsforløb af
medarbejdere og undervisere ansat i kommunen – et såkaldt ressourceteam, som
efterfølgende vil kunne gennemføre egne forløb for de unge.
Målet er, at Slagelse kan danne sig de erfaringer, der er
brug for, for at sammensætte en indsats, der kontinuerligt kan fange denne
gruppe af unge og klargøre dem til at bestå afgangsprøver og optagelsesprøver
på uddannelserne på et adgangsgivende niveau, både som forebyggende indsats og
for de ledige unge.
Vikardækning via Svendeforeningens midler
Udfordringerne
omkring vikardækning tydeliggøres her for de enkelte enheder, da de er
forskelligartede. Der er anvendt en fælles enhedstakst i beregningerne. Den
samlede udgift til vikardækning udgør 208.680 kr.:
UU
– Der er behov for fuld vikardækning for UU´s vejledere, da denne opgave ligger
ud over vejledningsopgaven,- der vil være behov for vikardækning i
projektperioden.
2
vejledere:
2
vejledere x 30 timer Introduktionsforløb (inkl. mødeaktivitet mellem forløbene)
2
vejledere x 3 forløb x 4 uger (á 37 timer)
Samlet
estimeret udgift= 104.340 kr.
UngSlagelse
– Der er behov for vikardækning for de deltagende lærere i
projektperioden.
2
lærere:
2
lærere x 30 timer Introduktionsforløb (inkl. mødeaktivitet mellem forløbene)
2
lærere x 3 forløb x 4 uger (á 37 timer)
Samlet
estimeret udgift= 104.340 kr.
Jobcentret – Jobcentrets primære opgave i forhold til
målgruppen består netop i at ”klargøre” de unge til uddannelse, derfor er der
ikke umiddelbart behov for vikardækning, da medarbejderne samtidig har deres
unge på holdene i projektet.
Andre muligheder for at søge dækning af vikarudgifter
Som eksempel har
Fredensborg Kommune på baggrund af netop forløb med læringsakademi og
lærertræning, søgt om vikardækning i Undervisningsministeriet inden for
følgende områder:
· Klasserumledelse
· Læsning
· Inklusion
Se uddybende forklaring via nedenstående link:
Inddragelse af mentorer og
rollemodeller
Der er mulighed for at
tilknytte det frivillige mentorkorps i de tilfælde, hvor den unge over 18 år
har brug for frivillig mentorstøtte i overgangen til uddannelse.
Der er mulighed for at gøre
brug af rollemodelkorpset i projektet, hvilket vil indgå i overvejelserne i
forbindelse med den konkrete projektplanlægning.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende indstillingen, så de
relevante fagcentre kan igangsætte det yderligere arbejde.
Vurdering
Administrationen anbefaler den
foreslåede indsats i forhold til udmøntningen af Svendeforeningens donation.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Udgiften til Læringsakademi og Lærertræning udgør 1.500.000
kr. til kompetenceudvikling af personale (8-10 personer), elever og ledige unge
(ca. 75).
(Hvis det kan garanteres, at dansk- og matematiklærerne
deltager på samtlige
hold inkl. intro, så kan prisen reduceres med ca. 200.000 kr., hvilket i så
fald
vil kunne dække vikarudgifterne i UU og UngSlagelse inden for Svende-
foreningens donation).
I forbindelse med aktiviteterne
for kompetenceudvikling skal de relevante
medarbejdere deltage med den normale arbejdstid.
Konsekvenser
for andre udvalg
Uddannelsesudvalget orienteres
om sagen.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.
at Det redigerede forslag til udmøntning af Svendeforeningens donation
godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses-
og Integrationsudvalget den 9. august 2016:
Fraværende:
Forslaget til udmøntning af Svendeforeningens donation
godkendt med den ændring, at indsatsen retter sig mod 15-17 årige og 18-19
årige, der er færdige med grundskolen og ikke er i gang med job eller
uddannelse.
Ali Yavuz (A) ønskede målgruppen suppleret med ikke
uddannelsesparate elever i 8. klasse.