Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (2014-2017) – Referat – 9. august 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-5389                 Dok.nr.: 330-2016-332098                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 9. august 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2016-5388                 Dok.nr.: 330-2016-332131                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra
a. Udvalgsformanden
b. Udvalgets medlemmer
c. Uddannelsesdirektøren
1. Orientering om tidsplanen for den boligsociale helhedsplan 2017-21 (bilag 1)
d. Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration
1. Månedlige nøgletal for beskæftigelsesområdet (bilag 2)
2. Månedlig status på flygtningeområdet (bilag 3)
3. Opdateret oversigt over puljemidler 2016 (bilag 4)
4. Status på Vasac, Stabil Start og Back Stage (bilag 5)
e. Centerchefen for Børn og Familie
1. Månedlig orientering vedr. boligplacering af integrationsflygtninge (bilag 6)
2. Orientering om udviklingen af midlertidige boliger på Østergården (bilag 7)
f. Centerchefen for Kultur, Fritid & Borgerservice
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 9. august 2016:
Fraværende: 
Direktøren orienterede supplerende om, at leder af Program Ringparken/Motalavej er tiltrådt anden stilling uden for kommunen. Ledelsesopgaverne af programmet varetages midlertidigt inden for organisationen.
Vedrørende pkt. d.4. - aftalerne indgåes inden 1. oktober 2016. Der arbejdes i forhold til alle tilbud med progression og effekt. Når de samlede oversigter ca. sidste kvartal 2016 over effekt foreligger, orienteres udvalget om resultatet, bl.a. med henblik på en politisk drøftelse af aktiveringsstrategi.
Vedrørende pkt. e. 2 - der afholdes borgermøde den 23. august, kl. 19.00 på Kirkeskovskolen i Rude. Byrådet indbydes.
Orienteringerne taget til efterretning.

3. Budgetopfølgning ultimo juni 2016 (B)

3.     Budgetopfølgning ultimo juni 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2016-41026               Dok.nr.: 330-2016-320779                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved udgangen af juni 2016.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget skal godkende budgetopfølgning som angivet. Budgetopfølgningen indgår i den samlede opfølgning for alle udvalg til Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2016 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 7,970 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Budgetopfølgning primo 2016 viste et forventet mindre forbrug på 2,306 mio. kr., en negativ udvikling på 10,276 mio. kr.
Center
Serviceudgifter mio. kr.
Overførsels-udgifter mio. kr.
Anlæg       mio. kr.
Samlet mio.kr.
Program Ringparken/ Motalavej
 2,093
 -0,013
0,000
  2,080
Forebyggende indsats for ældre og handicappede
 0,000
  0,000
0,000
  0,000
Center for Børn, Unge og Familie
-1,980
  1,108
0,000
 -0,872
Jobcenter, forsikrede ledige
 0,817
 14,453
0,000
 15,270
Jobcenter, eksl. Forsikrede ledige
 0,000
-24,448
0,000
-24,448
Samlet mer/mindre forbrug
0,930
 -8,900
0,000
-7,970
Merforbrug = - Mindre forbrug = +
Det forventede forbrug i 2016, er på baggrund af regnskab 2015 samt udviklingen i de to første kvartaler 2016. Overførsel af mer- mindre forbrug fra 2015 til 2016 er medtaget i det korrigerede budget.
Påvirkningen af refusionsreformen, der trådte i kraft 1. januar 2016 er ligeledes indregnet.
I budget 2016 er det KL’s fordelingstal der ligger til baggrund for den forventede refusion. For de første 5 måneder i 2016 svarer refusionsprocenten, som er afregnet til STAR, med den forventede refusionsafregning ifølge KL’s fordelingstal.
Hovedårsagerne til afvigelserne:
· Mindre forbrug på Program Ringparklen/ Motalavej på 2,080 mio. kr.
· Merforbrug på kontanthjælp til flygtninge på 1,779 mio. kr.
· Merforbrug på boligplacering af flygtninge på 1,770 mio. kr.
· Merforbrug på sygedagpenge på 4,588 mio. kr.
· Merforbrug på kontant- og uddannelseshjælp på kr. 15.522 mio. kr.
· Mindre forbrug på dagpenge til forsikrede ledige på kr. 7,535 mio. kr.
· Mindre forbrug på kontantydelse på 1,257 mio. kr.
· Merforbrug på revalidering på 1,492 mio. kr.
· Merforbrug på ressource- og jobafklaringsforløb på 8,493 mio. kr.
· Mindre forbrug på ledighedsydelse på 1,387 mio. kr.
· Mindre forbrug på beskæftigelsesindsats for forsikrede ledige på 6,918 mio. kr.
· Mindre forbrug på seniorjob på 4,794 mio. kr.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal - jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 - fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 3 årlige budgetopfølgninger pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Budgetopfølgningen vil indgå i det halvårsregnskab for 2016, som skal godkendes i Økonomiudvalget og Byrådet.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Budgetopfølgningen ultimo juni 2016 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 9. august 2016:
Fraværende: 
Revideret bilag til sagen blev omdelt. Erstatter dele af det udsendte bilag.
Vedlægges sagen som bilag 3.
Godkendt og videresendes til Økonomiudvalget.

4. Indsatser på integrationsområdet afledt af 2-partsaftalen 2016 (O)

4.     Indsatser på integrationsområdet afledt af 2-partsaftalen 2016 (O)

Sagsnr.: 330-2016-44803               Dok.nr.: 330-2016-350855                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om rækken af indsatser på integrationsområdet afledt af forårets 2-partsaftale samt status for disses anvendelse/implementering i Slagelse Kommune, hvor det er relevant.
Baggrund
Regeringen og KL indgik i marts 2016 en aftale om bedre rammer for at modtage og integrere flygtninge. Aftalepunkterne forbedrer vilkår på en række områder, herunder på modtagelse, tidlig indsats, boligplacering, integration på arbejdsmarkedet mm. En del af ændringerne vil skulle implementeres af Slagelse Kommune, mens de resterende er ændringer, der vedrører et centralt initiativ eller forhold i regi af modtagelsen af asylansøgere.
Folketinget vedtog den 3. juni 2016 forslaget til ”Lov om ændring af integrationsloven og forskellige andre love” med henblik på at opnå bedre rammer for at modtage og integrere flygtninge og styrke virksomhedsrettet integrationsprogram m.v. Størstedelen af ændringerne træder i kraft den 1. juli 2016, mens en mindre andel træder i kraft henholdsvis den 1. oktober 2016, den 1. januar 2017 samt den 1. juli 2018.
De nødvendige vejledninger, der gør det muligt at udrede hvilke økonomiske og administrative konsekvenser de vedtagne ændringer vil få, er ikke på nuværende tidspunkt tilgået Slagelse Kommune. Nærværende orientering formidler derfor alene overblik over den samlede ændring på området samt oplysninger om, hvad der fra administrationen er foretaget/vurderes i forhold til den specifikke lovændring (se bilag 1). De økonomiske konsekvenser vil blive formidlet i forbindelse med 2. budgetopfølgning.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
2-partsaftalens indsatser rammer på tværs af en række fagområder, hvorfor samme orientering gives til Uddannelsesudvalget.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 9. august 2016:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning, idet den ønskes yderligere uddybet, når nye oplysninger foreligger.
Ann Sibbern (O) kunne ikke tage sagen til efterretning på grund af manglende oplysninger og indholdets karakter.

5. Boligplacering af integrationsflygtninge - specificeret overslag på Barmarks-projekt (O)

5.     Boligplacering af integrationsflygtninge - specificeret overslag på Barmarks-projekt (O)

Sagsnr.: 330-2014-68060               Dok.nr.: 330-2016-210528                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Udvalget besluttede på sit møde den 8. marts 2016, at der skulle laves en nærmere udspecificering af det af Center for Kommunale Ejendomme (CKE) udarbejdede anlægsoverslag for et barmarks-projekt opført på kommunal grund.
Økonomien skulle desuden belyses med både et kort og langt tidsperspektiv, idet tidsperspektivet kan være afgørende for det endelige valg af løsning i barmarks-projekter.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at tage orienteringen til efterretning, eller udvalget kan komme med bemærkninger eller spørgsmål til orienteringen.
Vurdering
På baggrund af drøftelser med Center for Børn og Familie, har CKE valgt at undersøge økonomien med et tidsperspektiv på 3 år (kort) og 6 år (langt).
Beregningerne viser – måske ikke overraskende - at ejede barmarksprojekter er økonomisk mest velegnede, såfremt der arbejdes med et langt tidsperspektiv, mens lejede løsninger er mest fordelagtige, såfremt tidsperspektivet er kort.
Af de vedlagte overslagsberegninger ses det, at frem til 46 måneders drift (3,8 år) er det økonomisk mest fordelagtigt med en lejet løsning, mens det efter 46 måneder tipper over og bliver mest fordelagtigt at leje.
Risikoen ved at foretage investeringer i det lange tidsperspektiv er dog som altid, at såfremt anlægget viser sig at skulle afvikles væsentlig før tid, så ville en kortsigtet investering have været mere fordelagtig.
Som eksempler kan belyses to scenarier:
Der lejes en løsning i 6 år/72 md - merprisen frem for at have ejet: 43.660,- pr. sengeplads over de 6 år
Der ejes en løsning i 3 år/36 md – merprisen frem for at have lejet: 16.810,- pr. sengeplads over de 3 år
Det bør tilføjes at der alt andet lige er en større usikkerhed forbundet med at eje end ved at leje. Dette afspejler sig ikke i de vedlagte overslag. Denne usikkerhed er primært bundet op på gensalgsværdien af det ejede.
Såfremt der vælges at arbejde videre med et barmarksprojekt, er det CKE’s vurdering, at udvalget bør lægge stor vægt på at minimere usikkerheder i projektets tidsperspektiv i det omfang det overhovedet er muligt, da dette vil have afgørende betydning for det rette valg mellem et ejet eller lejet projekt.
Center for Børn og Familie vurderer, at der ikke aktuelt er behov for at etablere boliger i et barmarks-projekt. Vurderingen tager udgangspunkt i, at der aktuelt er et fald i antallet af flygtninge, der skal boligplaceres. Behovet for boliger søges dækket via almene boliger, privat udlejning og etablering af boliger i kommunale ejendomme.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Et barmarksprojekt af denne karakter vil ofte kræve dispensation, hvis grundstykket er omfattet af en lokalplan, hvorfor Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget må forventes at skulle behandle en sådan dispensationsansøgning.
Indstilling
Chefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 9. august 2016:
Fraværende: 
Sagen udsat med henblik på besvarelse af spørgsmål fra Ann Sibbern (O) forud for behandling. Spørgsmål rundsendes.

6. Forslag til anvendelse af Svendeforeningens donation (B)

6.     Forslag til anvendelse af Svendeforeningens donation (B)

Sagsnr.: 330-2016-34436               Dok.nr.: 330-2016-438953                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Genoptagelse af sagen.
Udvalget skal godkende administrationens forslag til udmøntning af Svendeforeningens donation rettet mod en indsats for elever i folkeskolen, UngSlagelse og de 15-17 årige, der er færdige med grundskolen og ikke i gang med job eller uddannelse samt de ledige 18-19 årige unge.
Baggrund
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget besluttede på møde den 15. november 2015, at udvalget ønskede et nyt forslag forelagt til anvendelse af Svendeforeningens donation, således at donationen blev øremærket til unge, der har brug for en særlig indsats for at kunne opfylde optagelseskravene til en erhvervsuddannelse.
Projektet er tænkt som en forebyggende foranstaltning, således at Jobcentrets Ungeafdeling fremadrettet får færre 18-19 årige, der søger ungeydelse og samtidig, at de unge, der måtte frafalde uddannelse, er løftet til et kvalifikationsniveau, der svarer til 02 i dansk og matematik og samtidig er rykket fra at være aktivitetsparate til uddannelsesparate eller åbenlyst uddannelsesparate.
På udvalgets møde den 28. juni 2016 blev administrations projektforslag forelagt udvalget.
Projektforslaget var bygget op omkring et eksisterende samarbejde mellem Selandia, SOSU og True North, der er førende på området omkring intensive læringsforløb for netop denne målgruppe.
Samtidig påtænkes samarbejde med Center for Uddannelse for de 15-17 årige, der er i risikozonen for at blive ydelsesmodtagere, når de fylder 18 år, samt de 18-19 årige, der har behov for et løft af deres faglige kompetencer med henblik på at kunne blive optaget på en erhvervsuddannelse.
Udvalget drøftede sagen og fremsatte følgende bemærkninger og ønsker til nyt oplæg:
Målgruppen 15-17 årige, der er færdige med grunduddannelsen og ikke i gang med job eller uddannelse skrives ind i oplægget. Måltallene gennemgås generelt i forhold til de faldne bemærkninger. Til næste udgave indarbejdes løsning på udfordringer med vikarudgifter for de deltagende enheder. Der udarbejdes forslag til, at unge uddannelsesparate og unge, der er i gang med eller har afsluttet en erhvervsuddannelse, inddrages i projektet som supplement som mentorer/rollemodeller.
Sagen genoptages på møde den 9. august 2016. Forvaltningen arbejder videre med forberedelse af projektet, herunder inddragelse af relevante aktører og fagudvalg.
Administrationen har efterfølgende udarbejdet redigeret oplæg til udmøntning af Svendeforeningens donation (bilag 1) samt vedlagt beskrivelse af indhold af læringsmål for de deltagende lærer og vejledere (bilag 2).
Målgruppen 15-17 årige
Jobcentrets relative store tilgang af unge i alderen 18-19 år med behov for en særlig indsats for at kunne opfylde adgangskravene til en erhvervsuddannelse gør, at det vil være hensigtsmæssigt med en præventiv indsats i en målgruppe, som Jobcentret normalt ikke beskæftiger sig med, nemlig de 15-17 årige (UU, 9.-10. klasse samt UngSlagelse).
Derfor er der et ønske om at etablere et forløb i samarbejde med Center for Uddannelse for de 15-17 årige, der er i risikozonen for at blive ydelsesmodtagere, når de fylder 18 år, samt de 18-19 årige, der har behov for et løft af deres faglige kompetencer med henblik på at kunne blive optaget på en erhvervsuddannelse.
Da målgruppen indholdsmæssigt og aldersmæssigt skal passe sammen på fælles hold, er det på UU´s anbefaling, at projektet ikke inkluderer 8. klasses elever og er derfor taget ud af projektbeskrivelsen.
Måltal
Der er behov for at der i samarbejde med de involverede aktører - UU, UngSlagelse og Jobcentret udfærdiges konkrete måltal, hvilket vil være en del af den konkrete projektplanlægning.
Læringsakademi for de unge – opkvalificering af medarbejdere
Projektet tager et helhedsorienteret afsæt for en løsning og en måde at løfte denne gruppe af unge på. Pilotprojektet består af intensive læringsforløb med fokus på de unges faglige, sociale og personlige kompetencer. Derudover består projektet af et parallelt opkvalificeringsforløb af medarbejdere og undervisere ansat i kommunen – et såkaldt ressourceteam, som efterfølgende vil kunne gennemføre egne forløb for de unge.
Målet er, at Slagelse kan danne sig de erfaringer, der er brug for, for at sammensætte en indsats, der kontinuerligt kan fange denne gruppe af unge og klargøre dem til at bestå afgangsprøver og optagelsesprøver på uddannelserne på et adgangsgivende niveau, både som forebyggende indsats og for de ledige unge.
Vikardækning via Svendeforeningens midler
Udfordringerne omkring vikardækning tydeliggøres her for de enkelte enheder, da de er forskelligartede. Der er anvendt en fælles enhedstakst i beregningerne. Den samlede udgift til vikardækning udgør 208.680 kr.:
UU – Der er behov for fuld vikardækning for UU´s vejledere, da denne opgave ligger ud over vejledningsopgaven,-  der vil være behov for vikardækning i projektperioden.
2 vejledere:
2 vejledere x 30 timer Introduktionsforløb (inkl. mødeaktivitet mellem forløbene)
2 vejledere x 3 forløb x 4 uger (á 37 timer)
Samlet estimeret udgift= 104.340 kr.
UngSlagelseDer er behov for vikardækning for de deltagende lærere i projektperioden.
2 lærere:
2 lærere x 30 timer Introduktionsforløb (inkl. mødeaktivitet mellem forløbene)
2 lærere x 3 forløb x 4 uger (á 37 timer)
Samlet estimeret udgift= 104.340 kr.
Jobcentret – Jobcentrets primære opgave i forhold til målgruppen består netop i at ”klargøre” de unge til uddannelse, derfor er der ikke umiddelbart behov for vikardækning, da medarbejderne samtidig har deres unge på holdene i projektet.
Andre muligheder for at søge dækning af vikarudgifter
Som eksempel har Fredensborg Kommune på baggrund af netop forløb med læringsakademi og lærertræning, søgt om vikardækning i Undervisningsministeriet inden for følgende områder:
· Klasserumledelse
· Læsning
· Inklusion
Se uddybende forklaring via nedenstående link:
Inddragelse af mentorer og rollemodeller
Der er mulighed for at tilknytte det frivillige mentorkorps i de tilfælde, hvor den unge over 18 år har brug for frivillig mentorstøtte i overgangen til uddannelse.
Der er mulighed for at gøre brug af rollemodelkorpset i projektet, hvilket vil indgå i overvejelserne i forbindelse med den konkrete projektplanlægning.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende indstillingen, så de relevante fagcentre kan igangsætte det yderligere arbejde.
Vurdering
Administrationen anbefaler den foreslåede indsats i forhold til udmøntningen af Svendeforeningens donation.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udgiften til Læringsakademi og Lærertræning udgør 1.500.000 kr. til kompetenceudvikling af personale (8-10 personer), elever og ledige unge (ca. 75).
(Hvis det kan garanteres, at dansk- og matematiklærerne deltager på samtlige
hold inkl. intro, så kan prisen reduceres med ca. 200.000 kr., hvilket i så fald
vil kunne dække vikarudgifterne i UU og UngSlagelse inden for Svende-
foreningens donation).
I forbindelse med aktiviteterne for kompetenceudvikling skal de relevante
medarbejdere deltage med den normale arbejdstid.
Konsekvenser for andre udvalg
Uddannelsesudvalget orienteres om sagen.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Det redigerede forslag til udmøntning af Svendeforeningens donation godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 9. august 2016:
Fraværende: 
Forslaget til udmøntning af Svendeforeningens donation godkendt med den ændring, at indsatsen retter sig mod 15-17 årige og 18-19 årige, der er færdige med grundskolen og ikke er i gang med job eller uddannelse.
Ali Yavuz (A) ønskede målgruppen suppleret med ikke uddannelsesparate elever i 8. klasse.

7. Forslag fra Enhedslisten: afklaring af ansøgninger om førtidspension eller forelæggelse af sagerne for rehabiliteringsteam (B)

7.     Forslag fra Enhedslisten: afklaring af ansøgninger om førtidspension eller forelæggelse af sagerne for rehabiliteringsteam (B)

Sagsnr.: 330-2016-55032               Dok.nr.: 330-2016-439315                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Beslutningsforslag fra Thomas Clausen, Enhedslisten (Ø) vedr. stillingtagen til Slagelse Kommunes egen afklaring af ansøgninger om førtidspension eller forelæggelse af sagerne for rehabiliteringsteam.
Baggrund
Thomas Clausen, Enhedslisten (Ø) har den 28. juli 2016 fremsendt nedenstående forslag til behandling på udvalgets møde:
Beskæftigelsesministeriet har den 30. maj 2016 udsendt vejledning 9465 af 27. maj 2016 om sager, hvor kommunen kan tilkende førtidspension uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet, fordi det er åbenbart formålsløst at udvikle arbejdsevnen.
Denne vejledning indledes således:
”1. Karakteristik af åbenbare sager
a. Formål
Som udgangspunkt skal alle sager om førtidspension forelægges for rehabiliteringsteamet, inden der kan træffes afgørelse i sagen. Efter § 18, stk. 2, i lov om social pension kan kommunen dog træffe afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension uden forudgående forelæggelse for rehabiliteringsteamet, når kommunen vurderer, at det er helt åbenbart, at personens arbejdsevne ikke kan forbedres. Det er en betingelse, at sundhedskoordinatoren først har udtalt sig i sagen, eller at personen er terminalt syg.
Det vil altid bero på en konkret vurdering, om der er tale om en åbenbar sag om førtidspension. Nogle sager vil være helt entydige og vil kunne behandles uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet, mens andre vil være mere komplekse. Uanset om der efterfølgende tilkendes førtidspension, er det relevant at forelægge de mere komplekse sager for rehabiliteringsteamet både i forhold til at drøfte udviklings- og behandlingsmuligheder og i forhold til, om andre tilbud kan være relevante for borgeren.
Denne vejledning har til formål at give kommunerne et værktøj til at afgrænse de ”åbenbare sager” om førtidspension, som kommunen kan undlade at forelægge for rehabiliteringsteamet.
Vejledningen afgrænser således de mest alvorlige sager, hvor det helt klart fremgår allerede af de helbredsmæssige oplysninger, at det er åbenbart formålsløst at udvikle arbejdsevnen.
Der kan fortsat være sager, hvor kommunen vurderer, at det er åbenbart, at der skal tilkendes førtidspension, men hvor kommunen finder, at det vil være hensigtsmæssigt at forelægge sagen for rehabiliteringsteamet. Lige som der fortsat vil være sager, hvor det først i forbindelse med mødet i rehabiliteringsteamet, kan slås fast, at det er åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen.
Kommunen kan altid vælge at forelægge en sag om førtidspension for rehabiliteringsteamet.”
I forbindelse med ansøgninger om førtidspension eller tildeling af ressourceforløb er det vigtigt, at Slagelse Kommune fastlægger en politik, så der tages hensyn til borgerne og til de socialfaglige ressourcer.
”Det kan være direkte skadeligt at begynde i et såkaldt ressourceforløb for at genopbygge arbejdsevnen, hvis man har været ude for en ulykke eller sygdom”, udtalte overlæge ved Arbejdsmedicinsk Klinik på Slagelse Sygehus, Rolf Petersen, den 22. juli 2016 til Ekstra Bladet.
- Vores undersøgelser har vist, at patienterne nogle gange er blevet mere syge af den behandling, de har fået under jobprøvningen på jobcenteret, end de egentlig var til at begynde med. Det psykiske pres kan være meget stort med den usikkerhed, der er. Men vi har også set eksempler på folk, der måske har haft meget dårlig ryg. Men som kommer ud og skal lave tungt løftearbejde, som forværrer deres i forvejen dårlige ryg, siger Rolf Petersen.
- Jeg synes, det er ganske udmærket, at man skaffer arbejde til folk med nedsat erhvervsevne. Men på en eller anden vis skal der jo være en evne til at gøre de her ting.”
(Ekstra Bladet, 22. juli 2016)
I forbindelse med ansøgninger om førtidspension eller tildeling af ressourceforløb er det vigtigt, at Slagelse Kommune fastlægger en politik, så det er klart for borgere, forvaltning og byråd, hvor kompetencen til at træffe afgørelser er placeret.
Kommunikationschef Svend-Erik Kristensen udtalte den 22. juli 2016 til Ekstra Bladet:
”Når sagen når så langt i vores kommune, så overgår den til Region Sjælland, der ser på sagens akter og indstiller, om borgeren er berettiget til førtidspension. Det er de regler, vi er underlagt.”
Denne beskrivelse af reglerne eller proceduren stemmer ikke umiddelbart helt overens med vejledning 9465 af 27. maj 2016 fra Beskæftigelsesministeriet:
”Vurderer kommunen, at kriterierne er opfyldt, kan kommunen vælge at behandle sagen uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet. Kommunen skal i så fald forelægge sagen for sundhedskoordinatoren, som skal udtale sig i sagen, inden kommunen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet.”
Kompetencen til at træffe afgørelse i sager om førtidspension er fortsat i den del af den kommunale forvaltning, som kommunalbestyrelsen har delegeret kompetencen til.”
Retligt grundlag
Udvalgets forretningsorden § 3, stk. 4 – medlemmers ret til at få behandlet en sag.
Handlemuligheder
Udvalget kan helt eller delvist imødekomme eller afvise det indstillede.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Thomas Clausen, Enhedslisten (Ø) indstiller,
1.    at Administrationen udarbejder en redegørelse for Slagelse Kommunes politik vedrørende sager om førtidspension, hvor ”det er åbenbart formålsløst at udvikle arbejdsevnen”
2.    at Kompetencen til at træffe afgørelse i sager om førtidspension fortsat er i den del af den kommunale forvaltning, som byrådet har delegeret kompetencen til.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 9. august 2016:
Fraværende: 
At 1 Godkendt.
At 2 Kompetenceforholdet er uændret, Slagelse Kommune træffer afgørelsen om førtidspension i Pensionsafdelingen.

8. Forslag fra Enhedslisten: Tilsidesættelse af forældelsesfristen ved ny praksis efter Højesteretsdom (B)

8.     Forslag fra Enhedslisten: Tilsidesættelse af forældelsesfristen ved ny praksis efter Højesteretsdom (B)

Sagsnr.: 330-2016-16561               Dok.nr.: 330-2016-193721                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Genoptagelse af sagen – efter modtagelse af Ankestyrelsens vejledning om forældelsesfristen.
Beslutningsforslag af 26. februar 2016 fra Thomas Clausen, Enhedslisten (Ø) vedr. tilsidesættelse af forældelsesfristen på tre år i forbindelse med den nye praksis efter Højesterets dom om ugyldig fratagelse af sygedagpenge med tilbagevirkende kraft.
Baggrund
Thomas Clausen, Enhedslisten (Ø), har den 26. februar 2016 fremsendt nedenstående forslag til behandling på udvalgets møde den 8. marts 2016.:
”I september 2015 vandt 3F en principiel sag i Højesteret på vegne af et medlem, der ulovligt fik frataget sine sygedagpenge.
Den 28-årige 3F'er Heidi Olsson mistede sine sygedagpenge fra 31. december 2009 på grund af reglen om varighedsbegrænsning. Den ulovlige afgørelse blev truffet af en medarbejder ansat ved Falck Jobservice, som Kolding Kommune havde hyret som anden aktør i sager om sygedagpenge.
Først i november 2010 traf Kolding Kommune en gyldig afgørelse. Kommunen stoppede ikke bare sygedagpengene med virkning for fremtiden, men med tilbagevirkende kraft fra 31. december 2009.
Men Højesteret slog i september 2015 fast, at der ikke efter sygedagpengeloven eller efter almindelige forvaltningsretlige regler var grundlag for at tillægge afgørelsen virkning tilbage fra 31. december 2009.
Gitte Reisberg fik sine sygedagpenge stoppet ulovligt 30. august 2010. Men 3F'er Heidi Olsson har fået efterbetalt sygedagpenge fra Kolding Kommune, selv om hun fik stoppet ydelsen inden Gitte Reisberg.”
På mødet i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. januar 2016 blev der til punkt 2 på dagsordenen (Gensidig orientering) fremlagt et notat som bilag, se vedlagte bilag af 17. december 2015 fra Center for Arbejdsmarked og Integration.
Notatet handler om ny praksis efter den ovennævnte højesteretsdom:
”Sager om stop af sygedagpenge med tilbagevirkende kraft skal afgøres på ny.
Ankestyrelsen har offentliggjort en ny principafgørelse 75-15, der fastlægger praksis efter en dom fra Højesteret d. 10. september 2015.
Den nye principafgørelse ændrer Ankestyrelsens tidligere praksis om, at udbetalingen af sygedagpenge ophører automatisk på revurderingstidspunktet (tidligere varighedsbegrænsningens udløb) eller ved udløbet af en af forlængelsesmulighederne.
Ny praksis
Den nye praksis betyder, at udbetalingen af sygedagpenge ikke ophører automatisk efter 22 uger (tidligere 52 uger) eller ved udløbet af en af forlængelsesmulighederne.
Udbetalingen af sygedagpenge kan først ophøre, når der er truffet en gyldig afgørelse, hvor der er foretaget en vurdering af, om der er grundlag for at forlænge sygedagpengeperioden eller for at iværksætte revalidering, ressourceforløb, visitere til fleksjob eller tilkende førtidspension.”
På mødet i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 2. februar 2016 var punkt 4 på dagsordenen Opfølgning i forhold til sygedagpengeområdet - orientering om opfølgning på Jobcentrets indsats i forhold til sygedagpengeområdet – sagsbehandling og kommunikation.
I denne orientering var der ingen omtale af arbejdet med den ny praksis efter højesteretsdommen af 10. september 2015 om ugyldig fratagelse af sygedagpenge med tilbagevirkende kraft.
På mødet bad Enhedslisten om en orientering om denne nye praksis. Efterfølgende blev der den 4. februar fra Center for Arbejdsmarked og Integration udsendt Jobcentrets supplerende bemærkninger:
”Jobcentret har lagt information om muligheden op på slagelse.dk/genoptagsygedagpenge.
Der er annonceret i Søndagsavisen i uge 2. Jobcentret planlægger at gøre dette nogle flere gange. Datoer herfor er endnu ikke besluttet.
Jobcentret har informeret om dommen og hjemmesiden på samarbejdsmødet med de faglige organisationer og interesseorganisationerne den 1. februar 2016, og henstillet at de henviser deres medlemmer til ovennævnte side på Slagelse.dk.
Ovennævnte tiltag har dog ikke ført til nogle relevante borgerhenvendelser endnu.
Der har ligeledes været en gennemgang af Jobcentrets sager for at se, om man kunne identificere relevante sager. Dette arbejde pågår stadig. Jobcentret vil dog ikke med sikkerhed kunne identificere alle sager selv, da man ikke som sådan registrerer, om der er truffet afgørelse med tilbagevirkende kraft i en sag.
I arbejdet er der taget udgangspunkt i den eksisterende 3 års forældelsesfrist på området. For at ingen borgeren skal stilles dårligt som følge af, hvornår Jobcentret eventuelt finder frem til en sag, har Jobcentret taget udgangspunkt i højesterets dom fra september 2015 og ser tre år tilbage herfra, idet dette er forældelsesfristen for tilbagebetalinger, jf. notatet.
Der er pt. identificeret 22 sager, som Ankestyrelsen skal se på igen (derudover har FOA selv sendt 9 sager til Ankestyrelsen)·
Derudover er der identificeret ca. 31 sager, som Jobcentret selv ser nærmere på og gennemgår for at se, om de er i målgruppen.
Som nævnt pågår dette arbejde stadig, og der kan komme flere sager til.
Mht. den økonomiske udgift, er der endnu ikke dannet et samlet overblik herover. En del af de identificerede sager har dog fået anden ydelse frem til selve afgørelsen i sygedagpengesagen. Dette betyder, at en efterbetaling af sygedagpenge frem til afgørelsestidspunktet skal modregnes denne ydelse.
På ovennævnte samarbejdsmøde med organisationerne den 1. februar, blev der spurgt ind til om kommunen havde truffet principiel stilling til, hvorvidt man skulle tilsidesætte forældelsesfristen for sygedagpenge på 3 år.
Pt. har Jobcentret ikke forholdt sig direkte hertil. I stedet har Jobcentret, som det fremgår af notatet taget udgangspunkt i at følge de eksisterende regler på området, herunder forældelsesreglen på 3 år, på linje med KL´s udmeldinger.
Såfremt forældelsesreglen ikke skal følges, skal der træffes en politisk beslutning herom.”
Retligt grundlag
Udvalgets forretningsorden § 3, stk. 4. – medlemmers ret til at få behandlet en sag.
Handlemuligheder
Udvalget kan helt eller delvist imødekomme eller afvise det indstillede.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Thomas Clausen, Enhedslisten (Ø) indstiller,
1.    at  Jobcentret ser bort fra forældelsesfristen på tre år i forbindelse med genoptagelse af sager om ugyldig fratagelse af sygedagpenge, jævnfør principafgørelse 75-15, der fastlægger praksis efter en dom fra Højesteret den 10. september 2015
2.    at Jobentret intensiverer samarbejdet med de faglige organisationer på sygedagpengeområdet.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. marts 2016:
Fraværende: 
Udsat til næste møde.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. april 2016:
Fraværende: 
Sagen genoptages, når Ankestyrelsens vejledning vedrørende forældelsesspørgsmålet m.v. foreligger.
Supplerende bemærkninger til sagen:
Ankestyrelsen har nu truffet principafgørelse i forhold til forældelsesfristen. Principafgørelsen er offentliggjort den 7. juni 2016.
Ankestyrelsens principafgørelse 24-16 peger på, at forældelsesfristen for tilbagebetalinger for sygedagpenge skal tage udgangspunkt i den konkrete afgørelse i borgerens sag, og tre år frem. Er der gået mere end tre år siden Jobcentrets afgørelse, er kravet som udgangspunkt forældet.
De supplerende bemærkninger fremgår af bilag 2.
Forvaltningen påpeger, at der som udgangspunkt ikke er juridisk grundlag for at tilsidesætte forældelsesfristen.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 9. august 2016:
Fraværende: 
At 1 og 2. Kunne ikke godkendes.
Thomas Clausen (Ø) ønskede sagen løftet til Byrådet.

9. Opfølgning i forhold til sygedagpengeområdet - sagsbehandling og kommunikation (B)

9.     Opfølgning i forhold til sygedagpengeområdet - sagsbehandling og kommunikation (B)

Sagsnr.: 330-2013-74865               Dok.nr.: 330-2016-349410                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal ligeledes tage stilling til, om udvalget fortsat ønsker, at Center for Arbejdsmarked og Integration fremadrettet udarbejder disse opfølgninger samt i hvilket omfang.
Baggrund
Erhvervs-, Innovations- og Arbejdsmarkedsudvalget besluttede på mødet den 28. maj 2013, at der hvert kvartal indtil maj 2014 skulle følges op på en række områder inden for sygedagpengeområdet i relation til Jobcentrets indsats på baggrund af den såkaldte Mploy-rapport.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har efterfølgende besluttet at fortsætte disse opfølgninger, senest den 8. juni 2015, hvor udvalget besluttede, at opfølgningerne skulle fortsætte i endnu et år, men nu med en halvårlig frekvens, idet der skulle arbejdes hen imod en normalisering.
På baggrund af ovenstående orienteres udvalget om Center for Arbejdsmarked og Integrations indsats på opfølgning på sygedagpengeområdet (bilag 1). Der er ligeledes gennemført en brugertilfredshedsundersøgelse, hvis resultater fremgår af bilag 2.
Af opfølgningen fremgår det, at der er sket en mindre stigning i antallet af anker over Jobcentrets afgørelser, hvis man holder de seneste 6 måneder op i mod de foregående 6 måneder. I samme periode er der sket en stigning i forhold til antallet af modtagne klager over sagsbehandlingen. Sidstnævnte stigning skal dog ses i relation til et meget lavt antal klager fra juni til november 2015.
Opfølgningen viser også, at der samtidigt med et fald i antallet af sager modtaget retur fra Ankestyrelsen, er sket en stigning i andelen af sager, som Ankestyrelsen omgør. De sidste 6 måneder har omgørelsesandelen ligget på 41,2 %, mens den i de forudgående 6 måneder lå på 23,2 %.
Center for Arbejdsmarked og Integration har gennemgået store forandringer siden organisationsforandringen startede i januar 2016. Sygedagpengeområdet indgår i dag i enheden for ”Fastholdelse”, der står for myndighedsarbejdet på områderne for sygedagpenge, jobafklaring, revalidering og ledighedsydelse. Som følge af forandringerne pågår der løbende et udviklingsarbejde i enheden, herunder arbejdes der på at sikre en ensartethed og god praksis i sagsbehandlingen på sygedagpengeområdet.
Der er for 9. gang gennemført en brugertilfredshedsundersøgelse på sygedagpengeområdet. Undersøgelsen havde 61 respondenter.
Alle undersøgelserne viser typisk gennemsnitlige tilbagemeldinger på 4,0 ud af 5 mulige for alle spørgsmål. Dette er også tilfældet i den seneste undersøgelse, hvor alle gennemsnitlige svar ligger på 4,1 eller lidt højere. En gennemgang af resultaterne i deres fulde form fremgår af selve brugertilfredshedsundersøgelsen (bilag 2).
Den gennemsnitlige tilfredshed med Jobcentrets sagsbehandling er stort set uændret på tværs af alle undersøgelser. Borgernes tilfredshed med sagsbehandlingen ligger i denne seneste undersøgelse på 4,21, hvilket er lidt lavere end den seneste undersøgelse fra december 2015, hvor tilfredshedsniveauet lå på 4,41.
Den seneste undersøgelse skiller sig ud, idet der er en meget høj andel af borgere, der har gået sygemeldt i mere end 52 uger. Ligeledes er disse borgere markant mere tilfredse (4,23) med sagsbehandlingen end i tidligere undersøgelser.  Tidligere tilbagemeldinger for denne gruppe ligger for de fleste undersøgelser på 3,6 eller derunder.
Retligt grundlag
Udvalgets beslutning af 8. juni 2015 om fortsættelse af opfølgning på sygedagpengeområdet hvert ½ år.
Handlemuligheder
Udvalget skal beslutte, om udvalget fortsat ønsker opfølgning på sygedagpengeområdet samt med hvilken frekvens.
Ønsker udvalget at forsætte opfølgningerne, kan Center for Arbejdsmarked og Integration fortsætte med en opfølgningsmodel, hvor centret udarbejder to halvårlige opfølgninger og brugertilfredshedsundersøgelser på sygedagpengeområdet. Efter et år tages der stilling til, om opfølgningerne skal fortsætte.
Alternativt kan centret fortsætte arbejdet mod en normalisering og først udarbejde næste opfølgning om ca. 1 år. Herefter tages der stilling til, hvorvidt udvalget ønsker at fortsætte med opfølgningerne.
Vurdering
Det vurderes, at der fortsat bør arbejdes mod en normalisering i forhold til opfølgninger omkring sygedagpengeindsatsen. Dette bør ske igennem en fortsat nedtrapning af opfølgningsindsatsen. Derfor anbefales det, at fremtidig opfølgning og brugertilfredshedsundersøgelse for sygedagpengeområdet sker om et år, og at udvalget herefter beslutter, om man fortsat ønsker opfølgning på sygedagpengeområdet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Udvalget tager opfølgningen på sygedagpengeområdet til efterretning
2.    at Udvalget beslutter, at Center for Arbejdsmarked og Integration fortsætter med en begrænset opfølgningsmodel, hvor der først laves en opfølgning og brugertilfredshedsundersøgelse igen om et år
3.    at Udvalget efter næste opfølgning vurderer, om man skal fortsætte med opfølgningen.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 9. august 2016:
Fraværende: 
At 1. Taget til efterretning.
At 2 . Udvalget får forelagt næste opfølgning den 1. februar 2017 og i den forbindelse vurderer fremadrettet hyppighed i opfølgninger og brugerundersøgelser.
At 3.  Godkendt.

10. Punkter til kommende møder (B)

10.   Punkter til kommende møder (B)

Sagsnr.: 330-2015-93890               Dok.nr.: 330-2016-332112                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (BIU) skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte eventuelle punkter til behandling eller orientering på kommende møder (se bilag 1).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 9. august 2016:
Fraværende: 
At 1. Godkendt og tilføjet, at Stabil Start og Back Stage samt sag om Boligsocial Helhedsplan sættes på dagsordenen i oktober 2016.
Sag om tilbagefald/efterværn tages op i sammenhæng med sag om aktiveringsindsats i november/december.
11. Lukket: Forslag fra Enhedslisten: politik vedr. tilsidesættelse af erklæringer fra borgeres egen læge m.v. (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.