Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (2014-2017) – Referat – 6. december 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-5389                 Dok.nr.: 330-2016-673727                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsordenen.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 6. december 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Gensidig orientering (O )

2.     Gensidig orientering (O )

Sagsnr.: 330-2016-5388                 Dok.nr.: 330-2016-673738                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra
a. Udvalgsformanden
b. Udvalgets medlemmer
c. Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren
d. Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration
1. Månedlige nøgletal for beskæftigelsesområdet
2. Månedlig status på integrationsområdet
3. Orientering om særlig indsats - 100 småjobs
e. Centerchefen for Børn og Familie
1. Månedlig orientering vedr. boligplacering af integrationsflygtninge m.v.
2. Status på konsekvenser af ændrede regler flygtningeområdet og udvidelse af målgruppen.
f. Centerchefen for Kultur, Fritid & Borgerservice
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 6. december 2016:
Fraværende: 
A (Ali Yavuz) påpeger, at stigningen i ungeledigheden er stærkt bekymrende.
Udvalget erklærer sig enige og imødeser nye indsatser på området.
Udvalget bliver fremadrettet orienteret om boligindplacering af integrationsflygtninge en gang i kvartalet.
Der aftales opfølgning på antal tildelte førtidspensioner fra 1. januar 2016.
Der afrapporteres månedligt antal tildelte ressourceforløb.
Administrationen undersøger, om der kan samles statistik på første og andet ressourceforløb.
Ø (Thomas Clausen) ønsker en månedlig statistik over antal af småjobs i forhold til 225 timers reglen. Administrationen undersøger, hvilke muligheder der er for dette.
Orienteringen taget til efterretning

3. Budgetopfølgning ultimo oktober 2016 (E)

3.     Budgetopfølgning ultimo oktober 2016 (E)

Sagsnr.: 330-2016-80485               Dok.nr.: 330-2016-658043                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
I forbindelse med budgetopfølgning primo budgetåret besluttede Byrådet, at der på områderne beskæftigelse- og integration, handicap- og psykiatri (myndighedsdelen), specialiserede skoletilbud og på det specialiserede børne- og ungeområde skal udarbejdes månedlig rapportering med data for udviklingen i aktivitet og økonomi.
Den månedlige rapportering fremlægges for fagudvalget til efterretning, og videresendes til Økonomiudvalget i en samlet sag for de fire fagområder.
Baggrund
På grund af stigende økonomiske udfordringer blev der i 2015 udarbejdet perspektivanalyser på de fire områder. Da udfordringerne endnu ikke er løst, er der behov for tæt opfølgning både administrativt og politisk.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Rapporteringen er udarbejdet, så den giver et enkelt overblik over udviklingen i udgifter og aktiviteter. Dermed opbygges der viden om den aktuelle udvikling i udgifter og aktiviteter, som kan underbygge beslutninger, der træffes enten i forbindelse med den kvartalsvise budgetopfølgning eller som et led i den løbende administrative og politiske styring af områderne.
Vurdering
I bilaget ses den månedlige opfølgning på økonomi og aktiviteter.
Hovedoversigt
Center
Serviceudgifter mio. kr.
Overførsels-udgifter mio. kr.
Anlæg       mio. kr.
Samlet mio.kr.
Center for Børn, Unge og Familie
-1,902
-0,559
 
 
Jobcenter, forsikrede ledige
 2,109
  27,181
 
 
Jobcenter, eksl. Forsikrede ledige
 0,005
-49,928
 
 
Samlet mer/mindre forbrug
 0,212
-23,306
0,0
-23,094
Merforbrug = - Mindre forbrug = +
Budgetopfølgningen ultimo september viste en forventet merforbrug på 19,451 mio. kr., heri er medtaget et forventet mindre forbrug vedr. Ringparken/ Motalavej på 2,311 mio. kr., som stadig forventes. Da det kun er myndighedsområderne som medtages i de månedlige budgetopfølgninger, fremgår der derfor et forventet merforbrug, der er højere end det reelt er.
Hovedårsagerne i forhold til det korrigerede budget:
· Merforbrug på kontanthjælp til flygtninge på 7,0 mio. kr.
· Merforbrug på Integrationsprogrammet på 1,2 mio. kr.
· Merforbrug på boligplacering af flygtninge på 1,2 mio. kr.
· Merforbrug på førtidspensioner på 1,9 mio. kr.
· Merforbrug på sygedagpenge på 11,2 mio. kr.
· Merforbrug på kontant- og uddannelseshjælp på kr. 4,7 mio. kr.
· Mindre forbrug på boligsikring og –ydelse på 0,9 mio. kr.
· Mindre forbrug på dagpenge til forsikrede ledige på kr. 10,9 mio. kr.
· Mindre forbrug på Arbejdsmarkedsydelse på 1,4 mio. kr.
· Mindre forbrug på kontantydelse på 1,5 mio. kr.
· Merforbrug på fleksjob/ løntilskud på 4,3 mio. kr.
· Merforbrug på ressource- og jobafklaringsforløb på 15,9 mio. kr.
· Mindre forbrug på ledighedsydelse på 1,9 mio. kr.
· Merforbrug på driftsudgifter til den kommunale beskæftigelsesindsats på 17,6 mio. kr.
· Mindre forbrug på beskæftigelsesindsats for forsikrede ledige på 17,0 mio. kr.
· Mindre forbrug på seniorjob på 4,7 mio. kr.
· Mindre forbrug på beskæftigelsesindsatsen på 2,5 mio. kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De månedlige rapporteringer forelægges til efterretning og danner dermed ikke grundlag for, at der træffes beslutninger med økonomiske og personalemæssige konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget tager den månedlige rapportering til efterretning, og videresender til Økonomiudvalget.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 6. december 2016:
Fraværende: 
Den månedlige rapportering er taget til efterretning og videresendes til Økonomiudvalget. Udvalget bemærker, at merforbruget er ca. 20,7 mio. kr., idet det forventede mindreforbrug vedr. Ringparken/Motalavej skal fratrækkes det samlede forbrug.

4. Budget 2017 - budgetkatalog (B)

4.     Budget 2017 - budgetkatalog (B)

Sagsnr.: 330-2016-82226               Dok.nr.: 330-2016-671640                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget/Økonomiudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget skal drøfte 12 forslag med henblik på beslutning om, hvilke forslag der skal prioriteres for udmøntning af en besparelse på min. 25 mio. kr. på budget 2017.
Baggrund
I forbindelse med behandlingen af Budget 2017-20 besluttede et flertal i Byrådet en besparelse på 25 mio. kr. i 2017 og 40 mio. kr. i hvert af overslagsårene indenfor udvalgets område.
Center for Arbejdsmarked og Integration har til udmøntning af denne besparelse udarbejdet et katalog bestående af 12 forskellige forslag.
Hvis udvalget beslutter alle forslagene, forventes der et samlet besparelsespotentiale på ca. 33,5 mio. kr. i 2017.
Besparelsen forventes hentet på:
· Resultatsiden med 55 færre helårspersoner på uddannelseshjælp, 60 færre helårspersoner på kontanthjælp og 50 færre helårspersoner på a-dagpenge.
· Indsatssiden med færre udgifter til vejledning, mentorer og STU-tilbud.
Overordnet set betyder forslagene:
· Opprioritering af virksomhedsrettede tilbud og nedprioritering af klassiske vejledningstilbud
· Styrkelse af jobformidlings- og efterværnsindsatsen
· Etablering af nyt ret- og pligt-tilbud for at sikre lovbestemte krav om aktivering for visse grupper af de aktivitetsparate borgere
· Prioritering af mentorindsatsen til de borgere, der ifølge lovgivningen har ret og pligt til mentor, eller har behov for mentorstøtte i forbindelse med deltagelse i virksomhedsrettede tilbud eller ved overgang til ordinær uddannelse.
· Hovedparten af uddannelses-, vejlednings- og afklaringsindsatsen købes hos eksterne leverandører for at sikre mere effektive tilbud og større fleksibilitet i tilbuddene.
Generelt lægges der op til en markant omlægning af den samlede indsats. Indsatsen skal tydeligt afspejle intentionerne i lovgivningen, det der virker i beskæftigelsesindsatsen - og byrådets beslutning om at gå en anden vej på arbejdsmarkedsområdet. Konkret betyder det, at der bl.a. skal iværksættes en omlægning af de virksomhedsrettede indsatser, så aktiviteterne giver varig effekt og reduceret tilbagefald til ledighed.
For ungeområdet er besparelserne endnu ikke fuldt ud konkretiseret. Det skal ses i lyset af, at direktionen først i januar 2017 skal komme med forslag til en styrket helhedsløsning og samlet organisering af ungeområdet i Slagelse Kommune.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at prioritere mellem 12 forslag på indsatssiden:
· 4 investeringsforslag styrker de indsatser, som bidrager mest til at optimere resultater på forsørgelsessiden, når mindre effektive indsatser nedlægges.
· 1 investeringsforslag er et nyt ret- og pligt-tilbud, som er nødvendigt for at sikre, at lovgivningen fortsat overholdes, når andre tilbud nedlægges.
· 1 forslag, som er udgiftsneutralt i 2017, men som betyder en væsentlig omorganisering og ændret styring af indsatserne. Forslaget vil bidrage til at optimere resultater på forsørgelsessiden i 2017, og skønnes at kunne give besparelser på indsatssiden på sigt.
· 6 besparelsesforslag indebærer nedlæggelse eller kraftig reduktion i de indsatser, hvor effekten på forsørgelsessiden er minimal.
Såfremt udvalget vælger ikke at godkende alle forslag, kan det få konsekvenser for opnåelse af de samlede besparelser.
Vurdering
Center for Arbejdsmarked- og Integration er i forbindelse med budgetforliget blevet bedt om at levere en besparelse på 25 mio. kr. i 2017 og 40 mio. kr. i hvert af overslagsårene. Der er tale om et ambitiøst resultatmål, som kræver betydelige omlægninger af beskæftigelsesindsatsen i Slagelse Kommune. For at kunne nå målet på 40 mio. kr. allerede i 2018, har administrationen derfor valgt at fremlægge en række tiltag, som samlet set ”overpræsterer” i forhold til målet på 25 mio. kr. i 2017, men samtidig har den fordel, at det forbereder organisationen på de ekstra tiltag, der skal implementeres i forhold til 2018.
Center for Arbejdsmarked og Integration anbefaler, at det samlede budgetkatalog vedtages. De 5 investeringsforslag udgør vigtige forudsætninger for at kunne levere mere effektive indsatser, som skal bidrage til besparelser på forsørgelsesydelserne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Ydelse - A-Dagpengemodtagere
2.01
-6,800
 
 
 
Ydelse - Kontanthjælpsmodtagere
2.01
-6,300
 
 
 
Ydelse - Uddannelseshjælpsmodtagere
2.01
-3,700
 
 
 
Forslag 2 - Mentorudgifter
2.01
-10,000
 
 
 
Forslag 3 - Omlægning af korps
2.01
-3,600
 
 
 
Forslag 4 – Diverse kurser Østre skole
2.01
-1,100
 
 
 
Forslag 5 – Omlægning af Businesscase
2.01
-4,100
 
 
 
Forslag 5 – Omlægning af Businesscase
1.02
-2,400
 
 
 
Forslag 6 – Jobkonsulenter (80%)
2.01
4,480
 
 
 
Forslag 6 – Jobkonsulenter (20%)
1.02
1,120
 
 
 
Forslag 7 – Rekrutteringskonsulent (70%)
2.01
0,840
 
 
 
Forslag 7 – Rekrutteringskonsulent (30%)
1.02
0,360
 
 
 
Forslag 8 – Ret- og pligttilbud
2.01
1,100
 
 
 
Forslag 9 – Socialøkonomiske Virksomheder
2.01
-0,500
 
 
 
Forslag 10 - Rådgivnings- og vejlederfunktion
1.02
0,600
 
 
 
Forslag 11 – STU tilbud
2.01
-4,000
 
 
 
Forslag 12 -  Kompetenceudvikling medarb.
1.02
0,500
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
(Kassen)
 
33,500
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Note: Fordeling af de 40 mio. kr. i overslagsårerne er ikke udarbejdet endnu. De forventes fremlagt politisk inden juli 2017.
Hvis alle forslag besluttes, forventes en samlet besparelse for kommunen på 33,5 mio. kr.
Hvis alle forslag besluttes, forventes både nedlæggelse af stillinger og oprettelse af nye stillinger i Center for Arbejdsmarked og Integration.
Konsekvenser for andre udvalg
Eventuelle beslutninger, der berører konto 6 (forslag 5, 6, 7, 10 og 12), skal forelægges Økonomiudvalget.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget drøfter forslagene og beslutter, hvilke forslag der skal prioriteres for at udmønte en besparelse på min. 25 mio. kr. i 2017.
2.    at Udvalget sender prioriterede forslag med betydning for konto 6 til godkendelse i Økonomiudvalget (forslag 5, 6, 7, 10 og 12), herunder at Økonomiudvalget godkender eventuelle budgetomplaceringer fra konto 05 til konto 06.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 6. december 2016:
Fraværende: 
Administrationen bemærker, at forslag der særligt vedrører ungeområdet medtages i det samlede oplæg for 0 – 30 års området, der fremlægges politisk i første kvartal 2017.
Udvalget ønsker, at der i første kvartal fremlægges en sag vedr. brug af andre leverandører. Udvalget ønsker, at der i denne sag indgår forventede effekter ved brug af leverandøren. Udvalget ønsker endvidere en løbende og tæt opfølgning på brug af leverandører.
Udvalget ((Helle Jacobsen (V), Pernille Ivalo Frandsen (V), Ann Sibbern (O)) beslutter at udtage forslag 9 omhandlende socialøkonomiske virksomheder af det samlede budgetkatalog. Der ønskes fortsat en form for virksomhedskorps ( en del af forslag 3).
Ø (Thomas Clausen) fremkommer med forslag om
”Køb af vejlednings-, afklarings- og ressourceforløb hos eksterne leverandører, -16,8 mio kr.”
Udvalget (Helle Jacobsen (V), Pernille Ivalo Frandsen (V), Ann Sibbern (O)) kan ikke godkende forslaget.
Ø (Thomas Clausen) kommer med forslag om ”Ophør af nytteindsats, -0,5 mio.kr.”
Den foreslåede besparelse på 0,5 mio.kr. forventes alene at hidrøre fra driftsomkostninger ved nytteindsatsen”.
Udvalget (Helle Jacobsen (V), Pernille Ivalo Frandsen (V), Ann Sibbern (O)) kan ikke godkende forslaget.
Ø (Thomas Clausen) kommer med forslag om ”udmøntning af Satspuljen for 2017.
Afklaring og bedre hjælp til kontanthjælpsmodtagere på langvarig offentlig forsørgelse, social støtte i overgang til og fastholdelse af job og pulje til styrket håndholdt indsats i ressourceforløb, 2,1 mio.kr.
I satspuljeaftalen for 2017 er der afsat 143 mio.kr. til de ovennævnte tre indsatsområder. Slagelse Kommune udgør cirka 1,5 procent af befolkningen, hvilket svarer til 2,1 mio. kr. ud af de 143 mio. kr.”
Udvalget (Helle Jacobsen (V), Pernille Ivalo Frandsen (V), Ann Sibbern (O), Thomas Clausen (Ø)) beslutter at medtage forslaget, såfremt der kommer penge fra satspuljemidlerne til Slagelse Kommune.
Ali Yavuz (A) ønsker følgende protokolleret:
”A undlader at stemme, da A ikke er en del af budgetforliget.
A bemærker med tilfredshed, at jobformidlings-, rekrutterings- og efterværnsindsatsen bliver styrket, og specielt sidstnævnte har længe været et udtalt A-ønske.
A påpeger, at der kan effektiviseres på området, men at det fremlagte katalog er baseret på urealistisk store besparelser, hvor konsekvenserne er højst usikre, og som forventes både at omfatte fyringer og inkludere besparelser på svært-styrbare udgifter til ydelser til ledige og kontanthjælpsmodtagere. A hilser dog en mere virksomhedsrettet indsats velkommen.
A påpeger endvidere, at den stigende ledighed på ungeområdet er stærkt bekymrende, og det havde været formålstjenligt, hvis udvalget også havde fået en samlet plan for besparelserne for ungeindsatserne”.
Med ovenstående bemærkninger godkender Udvalget ((Helle Jacobsen (V), Pernille Ivalo Frandsen (V), Ann Sibbern (O)), Budgetkatalogets forslag 1 – 8, samt 10 – 12.
Herefter ønsker Thomas Clausen (Ø) sagen løftet til Byrådet.

5. Udpegning af medlem til Lokalt Arbejdsmarkedsråd (LAR) (B)

5.     Udpegning af medlem til Lokalt Arbejdsmarkedsråd (LAR) (B)

Sagsnr.: 330-2015-11716               Dok.nr.: 330-2016-658276                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende udpegning af Flemming Hansen som medlem af § 17 stk. 4-udvalget - Lokalt Arbejdsmarkedsråd (LAR).
Baggrund
Byrådet besluttede den 27. oktober 2014 og den 23. marts 2015 sammensætningen af rådet. Sammensætningen inkluderer tillige ”… 3 repræsentanter fra arbejdsgiverforeninger under DA, der bredt repræsenterer de lokale virksomheder …”.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget godkendte på møderne henholdsvis den 8. juni 2015 og den 3. marts 2016 de på daværende tidspunkt indstillede repræsentanter. Efterfølgende er der modtaget tilsagn fra bestyrelsen i Skælskør Erhvervsforening om indstilling af en repræsentant, som ønskes udpeget som medlem.
Til den vakante plads (repræsentant for de lokale virksomheder) i rådet indstilles næstformand i Skælskør Erhvervsforening Flemming Hansen.
Medlemmer af Lokalt Arbejdsmarkedsråd (LAR) udpeges for 4 år ad gangen. Funktionsperioden følger den kommunale valgperiode, hvorfor rådets nuværende funktionsperiode udløber den 31. december 2017.
Retligt grundlag
I henhold til Bekendtgørelse af lov om kommuners styrelse (LBK nr. 186 af 19. februar 2014), § 17, stk. 4, har Byrådet i Slagelse Kommune den 27. oktober 2014 nedsat § 17 stk. 4-udvalget – Lokalt Arbejdsmarkedsråd (LAR). I Byrådets beslutning er sammensætning og antallet af rådets medlemmer fastsat.
Byrådet har uddelegeret kompetencen til udpegning af medlemmer til rådet til Beskæftigelses- og Integrationsudvalget på baggrund af indstillinger fra organisationerne m.v.
Handlemuligheder
a) Beskæftigelses- og Integrationsudvalget kan udpege den indstillede repræsentant som nyt medlem af Lokalt Arbejdsmarkedsråd, eller
b) Beskæftigelses- og Integrationsudvalget kan undlade at udpege et nyt medlem.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at den indstillede repræsentant (for de lokale virksomheder) Flemming Hansen godkendes som medlem af Lokalt Arbejdsmarkedsråd (LAR).
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 6. december 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

6. Boligplacering af integrationsflygtninge - pavilloner (O)

6.     Boligplacering af integrationsflygtninge - pavilloner (O)

Sagsnr.: 330-2014-68060               Dok.nr.: 330-2016-614070                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Udvalget besluttede på sit møde den 8. marts 2016, at der skulle laves en nærmere udspecificering af det af Center for Kommunale Ejendomme (CKE) udarbejdede anlægsoverslag for et Pavillon-projekt opført på kommunal grund.
Økonomien skulle desuden belyses med både et kort og langt tidsperspektiv, idet tidsperspektivet kan være afgørende for det endelige valg af løsning i pavillon-projekter.
Udvalget besluttede på udvalgsmøde den 9. august 2016, at udsætte sagen med henblik på besvarelse af spørgsmål fra Ann Sibbern (O) forud for behandling.
Spørgsmål og administrationens svar fremgår af bilag 2.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at tage orienteringen til efterretning, eller udvalget kan komme med bemærkninger eller spørgsmål til orienteringen.
Vurdering
På baggrund af drøftelser med Center for Børn og Familie, har CKE valgt at undersøge økonomien med et tidsperspektiv på 3 år (kort) og 6 år (langt).
Beregningerne viser – måske ikke overraskende - at ejede pavillon-projekter er økonomisk mest velegnede, såfremt der arbejdes med et langt tidsperspektiv, mens lejede løsninger er mest fordelagtige, såfremt tidsperspektivet er kort.
Af de vedlagte overslagsberegninger ses det, at frem til 46 måneders drift (3,8 år) er det økonomisk mest fordelagtigt med en lejet løsning, mens det efter 46 måneder tipper over og bliver mest fordelagtigt at eje.
Risikoen ved at foretage investeringer i det lange tidsperspektiv er dog som altid, at såfremt anlægget viser sig at skulle afvikles væsentlig før tid, så ville en kortsigtet investering have været mere fordelagtig.
Som eksempler kan belyses to scenarier:
Der lejes en løsning i 6 år/72 md - merprisen frem for at have ejet: 43.660,- pr. sengeplads over de 6 år
Der ejes en løsning i 3 år/36 md – merprisen frem for at have lejet: 16.810,- pr. sengeplads over de 3 år
Det bør tilføjes at der alt andet lige er en større usikkerhed forbundet med at eje end ved at leje. Dette afspejler sig ikke i de vedlagte overslag. Denne usikkerhed er primært bundet op på gensalgsværdien af det ejede.
Såfremt der vælges at arbejde videre med et pavillon-projekt, er det CKE’s vurdering, at udvalget bør lægge stor vægt på at minimere usikkerheder i projektets tidsperspektiv i det omfang det overhovedet er muligt, da dette vil have afgørende betydning for det rette valg mellem et ejet eller lejet projekt.
Center for Børn og Familie vurderer, at der ikke aktuelt er behov for at etablere boliger i et pavillonprojekt. Vurderingen tager udgangspunkt i, at der aktuelt er et fald i antallet af flygtninge, der skal boligplaceres og at kvoten for 2017 er reduceret til 111 personer. Behovet for boliger søges dækket via almene boliger, privat udlejning og etablering af boliger i kommunale ejendomme.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Et pavillonprojekt af denne karakter vil ofte kræve dispensation, hvis grundstykket er omfattet af en lokalplan, hvorfor Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget må forventes at skulle behandle en sådan dispensationsansøgning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 9. august 2016:
Fraværende: 
Sagen udsat med henblik på besvarelse af spørgsmål fra Ann Sibbern (O) forud for behandling. Spørgsmål rundsendes.
Indstilling
Chefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. november 2016:
Fraværende: 
Udsat, idet Ann Sibbern (O) ikke fandt, at de forudstillede spørgsmål var besvaret.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 6. december 2016:
Fraværende: 
Sagen genoptages.
Udvalget tager orienteringen til efterretning.

7. Punkter til kommende møder (B)

7.     Punkter til kommende møder (B)

Sagsnr.: 330-2015-93890               Dok.nr.: 330-2016-673912                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (BIU) skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte eventuelle punkter til behandling eller orientering på kommende møder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 6. december 2016:
Fraværende: 
Godkendt.