4. Budget 2017 - budgetkatalog (B)
4.     Budget 2017 - budgetkatalog (B)
Sagsnr.: 330-2016-82226               Dok.nr.: 330-2016-671640                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og
 Integrationsudvalget/Økonomiudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget skal drøfte 12
 forslag med henblik på beslutning om, hvilke forslag der skal prioriteres for
 udmøntning af en besparelse på min. 25 mio. kr. på budget 2017.
Baggrund
I forbindelse med behandlingen af Budget 2017-20 besluttede
 et flertal i Byrådet en besparelse på 25 mio. kr. i 2017 og 40 mio. kr. i hvert
 af overslagsårene indenfor udvalgets område.
Center for Arbejdsmarked og Integration har til udmøntning
 af denne besparelse udarbejdet et katalog bestående af 12 forskellige forslag.
Hvis udvalget beslutter alle forslagene, forventes der et
 samlet besparelsespotentiale på ca. 33,5 mio. kr. i 2017.
Besparelsen forventes hentet på:
·  Resultatsiden med 55 færre helårspersoner på uddannelseshjælp, 60
 færre helårspersoner på kontanthjælp og 50 færre helårspersoner på a-dagpenge.
·  Indsatssiden med færre udgifter til vejledning, mentorer og
 STU-tilbud.
Overordnet set betyder forslagene:
·  Opprioritering af virksomhedsrettede tilbud og nedprioritering af
 klassiske vejledningstilbud
·  Styrkelse af jobformidlings- og efterværnsindsatsen
·  Etablering af nyt ret- og pligt-tilbud for at sikre lovbestemte
 krav om aktivering for visse grupper af de aktivitetsparate borgere
·  Prioritering af mentorindsatsen til de borgere, der ifølge
 lovgivningen har ret og pligt til mentor, eller har behov for mentorstøtte i
 forbindelse med deltagelse i virksomhedsrettede tilbud eller ved overgang til
 ordinær uddannelse.
·  Hovedparten af uddannelses-, vejlednings- og afklaringsindsatsen
 købes hos eksterne leverandører for at sikre mere effektive tilbud og større
 fleksibilitet i tilbuddene.
Generelt lægges der op til en markant omlægning af den
 samlede indsats. Indsatsen skal tydeligt afspejle intentionerne i lovgivningen,
 det der virker i beskæftigelsesindsatsen - og byrådets beslutning om at gå en
 anden vej på arbejdsmarkedsområdet. Konkret betyder det, at der bl.a. skal
 iværksættes en omlægning af de virksomhedsrettede indsatser, så aktiviteterne
 giver varig effekt og reduceret tilbagefald til ledighed.
For ungeområdet er besparelserne endnu ikke fuldt ud
 konkretiseret. Det skal ses i lyset af, at direktionen først i januar 2017 skal
 komme med forslag til en styrket helhedsløsning og samlet organisering af
 ungeområdet i Slagelse Kommune.
Retligt
 grundlag
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at prioritere mellem 12 forslag på
 indsatssiden:
·  4 investeringsforslag styrker de indsatser, som bidrager mest til
 at optimere resultater på forsørgelsessiden, når mindre effektive indsatser
 nedlægges.
·  1 investeringsforslag er et nyt ret- og pligt-tilbud, som er
 nødvendigt for at sikre, at lovgivningen fortsat overholdes, når andre tilbud
 nedlægges.
·  1 forslag, som er udgiftsneutralt i 2017, men som betyder en
 væsentlig omorganisering og ændret styring af indsatserne. Forslaget vil
 bidrage til at optimere resultater på forsørgelsessiden i 2017, og skønnes at
 kunne give besparelser på indsatssiden på sigt.
·  6 besparelsesforslag indebærer nedlæggelse eller kraftig
 reduktion i de indsatser, hvor effekten på forsørgelsessiden er minimal.
Såfremt udvalget vælger ikke at
 godkende alle forslag, kan det få konsekvenser for opnåelse af de samlede
 besparelser.
Vurdering
Center for Arbejdsmarked- og
 Integration er i forbindelse med budgetforliget blevet bedt om at levere en
 besparelse på 25 mio. kr. i 2017 og 40 mio. kr. i hvert af overslagsårene. Der
 er tale om et ambitiøst resultatmål, som kræver betydelige omlægninger af
 beskæftigelsesindsatsen i Slagelse Kommune. For at kunne nå målet på 40 mio.
 kr. allerede i 2018, har administrationen derfor valgt at fremlægge en række
 tiltag, som samlet set ”overpræsterer” i forhold til målet på 25 mio. kr. i
 2017, men samtidig har den fordel, at det forbereder organisationen på de
 ekstra tiltag, der skal implementeres i forhold til 2018.
Center for Arbejdsmarked og Integration anbefaler, at det
 samlede budgetkatalog vedtages. De 5 investeringsforslag udgør vigtige
 forudsætninger for at kunne levere mere effektive indsatser, som skal bidrage
 til besparelser på forsørgelsesydelserne.
Økonomiske
 og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.  | Politikområde  | 2017  | 2018  | 2019  | 2020  | 
Bevillingsønske  |    |    |    |    |    | 
Ydelse - A-Dagpengemodtagere  | 2.01  | -6,800  |    |    |    | 
Ydelse - Kontanthjælpsmodtagere  | 2.01  | -6,300  |    |    |    | 
Ydelse - Uddannelseshjælpsmodtagere  | 2.01  | -3,700  |    |    |    | 
Forslag 2 - Mentorudgifter  | 2.01  | -10,000  |    |    |    | 
Forslag 3 - Omlægning af korps  | 2.01  | -3,600  |    |    |    | 
Forslag 4 – Diverse kurser Østre skole  | 2.01  | -1,100  |    |    |    | 
Forslag 5 – Omlægning af Businesscase  | 2.01  | -4,100  |    |    |    | 
Forslag 5 – Omlægning af Businesscase  | 1.02  | -2,400  |    |    |    | 
Forslag 6 – Jobkonsulenter (80%)  | 2.01  | 4,480  |    |    |    | 
Forslag 6 – Jobkonsulenter (20%)  | 1.02  | 1,120  |    |    |    | 
Forslag 7 – Rekrutteringskonsulent (70%)  | 2.01  | 0,840  |    |    |    | 
Forslag 7 – Rekrutteringskonsulent (30%)  | 1.02  | 0,360  |    |    |    | 
Forslag 8 – Ret- og pligttilbud  | 2.01  | 1,100  |    |    |    | 
Forslag 9 – Socialøkonomiske Virksomheder  | 2.01  | -0,500  |    |    |    | 
Forslag 10 - Rådgivnings- og vejlederfunktion  | 1.02  | 0,600  |    |    |    | 
Forslag 11 – STU tilbud  | 2.01  | -4,000  |    |    |    | 
Forslag 12 -  Kompetenceudvikling medarb.  | 1.02  | 0,500  |    |    |    | 
Finansiering  |    |    |    |    |    | 
Afsat rådighedsbeløb  |    |    |    |    |    | 
(Kassen)  |    | 33,500  |    |    |    | 
   |    |    |    |    |    | 
   |    |    |    |    |    | 
Note: Fordeling af de 40 mio. kr. i overslagsårerne er ikke
 udarbejdet endnu. De forventes fremlagt politisk inden juli 2017.
Hvis alle forslag besluttes, forventes en samlet besparelse
 for kommunen på 33,5 mio. kr.
Hvis alle forslag besluttes, forventes både nedlæggelse af
 stillinger og oprettelse af nye stillinger i Center for Arbejdsmarked og
 Integration.
Konsekvenser
 for andre udvalg
Eventuelle beslutninger, der berører konto 6 (forslag 5, 6,
 7, 10 og 12), skal forelægges Økonomiudvalget.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.   
 at Udvalget drøfter forslagene og beslutter, hvilke forslag der skal prioriteres
 for at udmønte en besparelse på min. 25 mio. kr. i 2017.
2.   
 at Udvalget sender prioriterede forslag med betydning for konto 6 til
 godkendelse i Økonomiudvalget (forslag 5, 6, 7, 10 og 12), herunder at
 Økonomiudvalget godkender eventuelle budgetomplaceringer fra konto 05 til konto
 06.
Beslutning i Beskæftigelses-
 og Integrationsudvalget den 6. december 2016:
Fraværende: 
Administrationen bemærker, at forslag der særligt vedrører
 ungeområdet medtages i det samlede oplæg for 0 – 30 års området, der fremlægges
 politisk i første kvartal 2017.
Udvalget ønsker, at der i første kvartal fremlægges en sag
 vedr. brug af andre leverandører. Udvalget ønsker, at der i denne sag indgår
 forventede effekter ved brug af leverandøren. Udvalget ønsker endvidere en
 løbende og tæt opfølgning på brug af leverandører.
Udvalget ((Helle Jacobsen (V), Pernille Ivalo Frandsen (V),
 Ann Sibbern (O)) beslutter at udtage forslag 9 omhandlende socialøkonomiske
 virksomheder af det samlede budgetkatalog. Der ønskes fortsat en form for
 virksomhedskorps ( en del af forslag 3).
Ø (Thomas Clausen) fremkommer med forslag om
”Køb af vejlednings-, afklarings- og ressourceforløb hos
 eksterne leverandører, -16,8 mio kr.”
Udvalget (Helle Jacobsen (V), Pernille Ivalo Frandsen (V),
 Ann Sibbern (O)) kan ikke godkende forslaget.
Ø (Thomas Clausen) kommer med forslag om ”Ophør af
 nytteindsats, -0,5 mio.kr.”
Den foreslåede besparelse på 0,5 mio.kr. forventes alene at
 hidrøre fra driftsomkostninger ved nytteindsatsen”.
Udvalget (Helle Jacobsen (V), Pernille Ivalo Frandsen (V),
 Ann Sibbern (O)) kan ikke godkende forslaget.
Ø (Thomas Clausen) kommer med forslag om ”udmøntning af
 Satspuljen for 2017.
Afklaring og bedre hjælp til kontanthjælpsmodtagere på
 langvarig offentlig forsørgelse, social støtte i overgang til og fastholdelse
 af job og pulje til styrket håndholdt indsats i ressourceforløb, 2,1 mio.kr.
I satspuljeaftalen for 2017 er der afsat 143 mio.kr. til de
 ovennævnte tre indsatsområder. Slagelse Kommune udgør cirka 1,5 procent af
 befolkningen, hvilket svarer til 2,1 mio. kr. ud af de 143 mio. kr.”
Udvalget (Helle Jacobsen (V), Pernille Ivalo Frandsen (V),
 Ann Sibbern (O), Thomas Clausen (Ø)) beslutter at medtage forslaget, såfremt
 der kommer penge fra satspuljemidlerne til Slagelse Kommune.
Ali Yavuz (A) ønsker følgende protokolleret:
”A undlader at stemme, da A ikke er en del af
 budgetforliget.
A bemærker med tilfredshed, at jobformidlings-,
 rekrutterings- og efterværnsindsatsen bliver styrket, og specielt sidstnævnte
 har længe været et udtalt A-ønske.
A påpeger, at der kan effektiviseres på området, men at
 det fremlagte katalog er baseret på urealistisk store besparelser, hvor
 konsekvenserne er højst usikre, og som forventes både at omfatte fyringer og
 inkludere besparelser på svært-styrbare udgifter til ydelser til ledige og
 kontanthjælpsmodtagere. A hilser dog en mere virksomhedsrettet indsats
 velkommen.
A påpeger endvidere, at den stigende ledighed på
 ungeområdet er stærkt bekymrende, og det havde været formålstjenligt, hvis
 udvalget også havde fået en samlet plan for besparelserne for ungeindsatserne”.
Med ovenstående bemærkninger godkender Udvalget ((Helle
 Jacobsen (V), Pernille Ivalo Frandsen (V), Ann Sibbern (O)), Budgetkatalogets
 forslag 1 – 8, samt 10 – 12.
Herefter ønsker Thomas Clausen (Ø) sagen løftet til Byrådet.