Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 4. juni 2018



34. Godkendelse af dagsorden (B)

34.   Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2018-264607                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den 7. maj 2018.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den 4. juni 2018 godkendes.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

35. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

35.   Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-90127               Dok.nr.: 330-2018-264591                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra Formand
2. Orientering fra medlemmer
3. Orientering om henvendelser fra borgere
4. Orientering fra direktøren/Centercheferne
a) Orientering om nye rammer for Fælles Mål i folkeskolen
b) Orientering om konference om ungeindsatsen 19/9 2018
c) Orientering om henvendelse til formand for Børne- og Ungeudvalget Helle
d) Orientering om handleplan for specialundervisningsområdet
Indstilling
Centercheferne for Skole samt Børn og Familie indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Orientering fra formanden
Lis Tribler deltager i arrangement på Korsør stadion med FC Storebælt og 8 daginstitutioner.
Orientering fra medlemmer
Stén Knuth henledte opmærksomheden på udsendt notat vedrørende elevtal i store klasser. Notatet udsendes til udvalget. I oktober ønskes en tilsvarende orientering om elevtal i klasserne pr. 5.9.
I forhold til konference om ungeindsatsen 19. september, henviste Stén Knuth (V) til tidligere angivne bemærkninger vedrørende processen i forbindelse med den sammenhængende ungeindsats og FGU. Venstre kan ikke tage orienteringen til orientering, idet det politiske fokus er så langt væk, at der er stor bekymring over, hvad der kommer ud af processen. Venstre ser fortsat behov for, at der nedsættes et § 17 stk. 4 udvalg.
Orientering fra direktøren/centercheferne:
Direktøren orienterede om:
* KKR har godkendt indstilling vedrørende FGU-skoler på Sjælland. Denne er videresendt til Undervisningsministeriet.
* Der er indgået tillægsaftale til Forståelsespapir om tilrettelæggelse af lærernes arbejdstid.
* På ekstraordinært møde den 11. juni 2018 vil der blive fremlagt sag vedrørende ressourcetildeling til Xclass, samt orienteret om igangvende budgetanalyse vedrørende anbringelsessteder m.v.
Udvalget ønskede at "Nye rammer for mål i Folkeskolen" gøres til genstand for en sag i udvalget.
Udvalget er positivt indstillet overfor møde med lokalrådet i Vemmelev. Centeret tager kontakt til formanden for lokalrådet med henblik på en aftale.
Orienteringerne blev taget til orientering. (V) kunne ikke tage orienteringen vedr. pkt. b til orientering jfr. ovenfor.

36. Overførsel af anlæg fra 2018 til 2019 - Børne- og Ungeudvalget (B)

36.   Overførsel af anlæg fra 2018 til 2019 - Børne- og Ungeudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2018-31037               Dok.nr.: 330-2018-265516                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Fagudvalgenes Budgetopfølgning 2 for 2018 viste en forventning om et samlet mindreforbrug på anlæg i 2018 på 70,9 mio. kr. Byrådet besluttede på den baggrund på mødet den 28. maj 2018, at få udarbejdet et forslag til anlægsbevillinger, der udskydes fra 2018 til 2019. Formålet hermed er at sikre et mere retvisende budget for 2018 samt en opdatering af anlægsrammen i Budget 2019-2022.
Udgangspunkt for vurderingen af, om en bevilling overføres, er den forbrugsvurdering for 2018, der blev gjort i forbindelse med Budgetopfølgning 2. Udvalget har dog mulighed for at pege på og kommentere konkrete forhold, der justerer på dette grundlag inden samlet sag forelægges Økonomiudvalg og Byråd i juni.
I Bilag 1 er vist udvalgets anlæg i 2018 med forventet forbrug i henhold til Budgetopfølgning 2 samt evt. bemærkninger hertil.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalget kan bekræfte oversigten i Bilag 1 til overførsel af anlægsbevilling til 2019 eller vælge at indstille ændringer heri.
Vurdering
Centerchefen for skole vurderer, at følgende anlæg afsluttes i 2018:
· Skoleudbygning 301700
Der foreslås overført 1,0 mio. kr. til 2019 vedr. anlægstilskud til Bien samt 4,5 mio. kr. vedr. Eget specialtilbud i Havrebjerg som vist i Bilag 1.
Det vurderes, at der i alt kan overføres 5,5 mio. kr. til 2019.
Centerchefen for børn og familie:
I det vedtagne budget for 2018 er afsat 20 mio. kr. til udbygning af daginstitutionerne Østervang og Skovbørnehuset.
I november 2017 blev der givet anlægsbevilling på 10 mio. i 2018 til udbygning af Skovbørnehuset. I april 2018 vedtog Byrådet at give anlægsbevilling på de resterende 10 mio. kr. til udbygning af daginstitutionen Firkløveren – der dermed erstatter udbygningen af Østervang. Heraf vurderes 8,2 mio. kr. at kunne overføres til 2019.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne for Skole og for Børn og Familie indstiller,
1.   at  Børne- og Ungeudvalget til Økonomiudvalg og Byråd anbefaler overførsel af anlæg fra 2018 til 2019 som vist i Bilag 1.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Børne- og ungeudvalget anbefaler de forventede afvigelser på anlægsprojekter og overførsel til 2019 på i alt 20,838 mio. kr. til Økonomiudvalg og Byråd.
(V) kunne ikke tilslutte sig anbefalingen. (V) stillede spørgsmål til hvem der har besluttet, at vi ikke skal udføre anlægsopgaverne. (V) ønsker sikkerhed på vores landevej, gode forhold for de ældre og mulighed for bosætning i hele vores kommune. Cykelstier, Midgaard og midler til netadgang i landområderne. Bl.a. disse anlæg ønskes overført til 2019, det kan vi ikke være med til. (V) ønsker at få beskrevet konsekvenserne af dette anlægsstop.
Udvalget ønskede notat om fremdriften på de beskrevne anlægsprojekter inden for udvalgets område, herunder de udsatte projekter med særlig angivelse af begrundelse for udsættelsen..

37. Frigivelse af anlægsmidler - Skoleudbygning (B)

37.   Frigivelse af anlægsmidler - Skoleudbygning (B)

Sagsnr.: 330-2018-27227               Dok.nr.: 330-2018-236345                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal via fagudvalget træffe beslutning om at give anlægsbevilling til det afsatte rådighedsbeløb på 4,1 mio. i 2018 til Skoleudbygning v. Center for Skole. Anlægsmidlerne er prioriteret til tilpasning og modernisering af skolernes faglokaler.
Baggrund
Byrådet afsatte i forbindelse med budget 2018-2021 4,1 mio. kr. i 2018 til Skoleudbygning.
Center for Skole har indsamlet skolernes egne vurderinger af faglokalerne, og vil i 2018 anvende det afsatte beløb til at indfri en række af disse. Der prioriteres de anlæg, der giver hurtigst og bedst effekt indenfor den økonomiske ramme.
I 2019 er det afsatte beløb 19,0 mio. kr. og der kan her arbejdes med mere komplekse ombygninger.
Udvalget vil løbende blive orienteret om hvilke anlæg der prioriteres og en nærmere procesplan for udmøntningen af budgettet for 2019, vil blive præsenteret for udvalget efter sommerferien.
Retligt grundlag
Styrelsesloven.
Jf. Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal Byrådet give anlægsbevilling, før arbejdet kan igangsættes.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at anbefale frigivelse af anlægsbevilling.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Byrådet via fagudvalget træffer beslutning om at give an-lægsbevilling til det afsatte rådighedsbeløb således, at arbejdet med at forbedre skolernes faglokaler kan iværksættes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Anlægsbevillingen er en udmøntning af det i budget 2018-2021 afsatte rådighedsbeløb.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
8.01
 
4.090
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
8.01
 
-4.090
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Skole indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, at der bliver givet anlægsbevilling kr. 4.090.000 til det på sted 301700 afsatte rådighedsbeløb.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Notat vedrørende projekter i faglokaler omdelt på mødet og vedhæftes sagen. Der udarbejdes en konkret liste over påtænkte arbejder. Forelægges udvalget på møde den 11. juni 2018.
Anmodning om frigivelse til Økonomiudvalg og Byråd udsat til møde den 11. juni 2018.
Samlet liste over skolernes ønsker til anlæg/renoveringer m.v. udsendes til udvalgets orientering.

38. Frigivelse af anlægsbevilling - Eget specialtilbud Havrebjerg (B)

38.   Frigivelse af anlægsbevilling - Eget specialtilbud Havrebjerg (B)

Sagsnr.: 330-2017-65128               Dok.nr.: 330-2018-265354                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal via Børne- og Ungeudvalget træffe beslutning om at give anlægsbevilling til det afsatte rådighedsbeløb på 5 mio. kr. i 2018 til ombygning af Gl. Havrebjerg Skole, Krænkerupvej 54 i Havrebjerg.
Baggrund
Byrådet afsatte i forbindelse med Budget 2018 5 mio. kr. til eget specialtilbud på Havrebjerg Skole. Anlægsmidlerne skal bruges til at ombygge skolen til etablering af kommunalt døgntilbud til 8 døgnpladser og 2 akutpladser.
Center for Skole vurderer, at Havrebjerg Skole efter ombygning vil egne sig til dette formål og har på denne baggrund besluttet at arbejde videre med denne placering.
Retligt grundlag
Jf. reglerne for økonomistyring og ledelsestilsyn skal Byrådet give anlægsbevilling, før arbejdet kan igangsættes.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan anbefale frigivelse af anlægsbevilling.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Byrådet via Børne- og Ungeudvalget træffer beslutning om at frigive anlægsbevillingen på stednummer 308500 Eget specialtilbud – Havrebjerg.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
8.1
500
4.500
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
8.1
-500
4.500
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Center for Skole indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, at der bliver givet anlægsbevilling på 500.000 kr. i 2018 og 4.500.000 kr. i 2019 til det på stednummer 308500 afsatte rådighedsbeløb, i alt 5.000.000 kr.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Anbefales til Økonomiudvalg og Byrådet.
Der afholdes "Åbent hus arrangement"  ultimo juni 2018.

39. Principbeslutning om opstart af sag om midlertidig etablering af døgntilbud i Rude (B)

39.   Principbeslutning om opstart af sag om midlertidig etablering af døgntilbud i Rude (B)

Sagsnr.: 330-2018-29708               Dok.nr.: 330-2018-283675                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
At Børne og Ungeudvalget godkender en principbeslutning om opstart af sag om midlertidig etablering af et døgntilbud i Rude.
Baggrund
Der er igangsat en proces vedr. etablering af et døgntilbud på den gamle skole i Havrebjerg. Dette kræver en omfattende ombygning, hvilket betyder at ombygningen først vil være klar til ibrugtagning december 2019. Sagen vedrørende etablering af et døgntilbud i Havrebjerg vil blive fremlagt udvalget i augustmødet.
Administrationen vurderer, at der er behov for at etablere eget døgntilbud. Tidsperspektivet i forhold til Havrebjerg er langt og der skønnes behov for en opstart før december 2019. Der er mulighed for, at etablere et midlertidigt døgntilbud i Rude, som vil kunne opstartes allerede i løbet af efteråret 2018 idet lokalerne er istandsat til oprindeligt at huse flygtninge, men nu står tomme. Lokalerne skal rengøres og møbleres. 
Lokalerne og omgivelserne i Rude rummer ikke samme muligheder som lokaliteten i Havrebjerg, hvorfor tilbuddet i Rude tænkes som et midlertidigt tilbud og som et pilotprojekt hvor der bliver mulighed for at indhente viden og erfaringer både i forhold til de ansatte og af målgruppen for de anbragte.
En endelig sag herunder budget for ibrugtagning af Rude, vil blive fremlagt på mødet i
august.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
At Børne- og Ungeudvalget godkender en principbeslutning om opstart af sag om midlertidig etablering af et døgntilbud i Rude.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at der er behov for en opstart før december 2019 og at lokaliteten i Rude vil være en udmærket midlertidig løsning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der skal beregnes et etableringsbudget (rengøring og møbler) samt driften af bygningen herunder varme, vand m.v.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Skolechefen indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender en principbeslutning om opstart af sag om midlertidig etablering af et døgntilbud i Rude.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Godkendt idet sag, inklusiv budget forelægges udvalget til endelig beslutning på møde i august 2018.
Der ønskes en målgruppebeskrivelse af de unge samt en nærmere beskrivelse af takstberegningen/budgettet, herunder med den nødvendige fleksibiletet i forbindelse med belægningsgraden.
Udvalget opforderer til informationsmøde hurtigst muligt i Rude.

40. Modtageklasse for sent ankomne (B)

40.   Modtageklasse for sent ankomne (B)

Sagsnr.: 330-2018-17627               Dok.nr.: 330-2018-210643                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal tage stilling til oprettelse af en modtageklasse for sent ankomne.
Baggrund
I Slagelse Kommune tilbyder vi 2 års undervisning i modtageklasse, når f.eks. flygtninge og indvandrere flytter til kommunen. Denne undervisning foregår i særlige modtageklasser på udvalgte almene folkeskoler.
Men i dag er mange i modtageklasserne ikke klar til at rykke videre i uddannelsessystemet, når de fylder 15 år eller er færdige med det, der svarer til 9. klassetrin. Der skal med andre ord noget andet og mere til, for at disse unge kan komme videre.
Der er behov for et alderssvarende tilbud til modtagebørn, der enten er 15 år ved ankomsten til Danmark eller har gået 1-2 år i modtageklasse, når de fylder 15 år.
Dette nye tilbud tænkes oprettet i regi af Ungdomsskolen med fysisk placering i uddannelsesfirkanten.
Tilbuddet starter op som et pilotprojekt, så der løbende kan justeres i takt med, at vi bliver klogere. I første omgang strækker det sig over skoleåret 2018/19.
Der er vedlagt et notat, der beskriver modtageklassen for sent ankomne.
Retligt grundlag
Folkeskoleloven og Ungdomsskoleloven
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan vælge:
a) At godkende oprettelsen af tilbuddet, som det beskrives i sagen og det vedlagte bilag.
b) Ikke at godkende oprettelsen af tilbuddet.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget vælger alternativ a.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De sidste to modtageklasser på Antvorskov Skole nedlægges, da behovet for modtageklasser ikke længere er til stede på denne skole. Budgetmidlerne herfra følger med til modtageklassen for sent ankomne.
Budgettet placeres hos Ungdomsskolen under UngSlagelse, der også organisatorisk får ansvaret for driften af modtageklassen. I 2018 vil UngSlagelse kun få tildelt budget til driften af klassen fra 1. august og frem, dvs. fra det nye skoleårs begyndelse. Dette svarer til 5/12 af 1,2 mio. kr. = 500.000 kr.
I hele 1.000 kr.
Budgetenhed
Navn
2018
2019
2020
Drift
44001
Center for Skole, myndigheden
-500
-1.200
-1.200
Drift
44402
UngSlagelse, Ungdomsskolen
500
1.200
1.200
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Skole indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget vælger alternativ a.
2.    at Der budgetomplaceres 500.000 kr. i 2018 fra myndigheden, Center for Skole til Ungdomsskolen.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
At 1.
Godkendt, at der oprettes modtageklasse pr. 1.8. 2018 for sent ankomne over ca. 15 år i regi af Ungdomsskolen og med fysisk placering i Uddannelsesfirkanten. Tilbuddet retter sig mod unge i hele kommunen.
(O)stemte imod, idet der er et ønske om at de unge er i den almene skole.
At 2. godkendt i 2018 og oversagsårene.
(V) stemte imod og foreslog at de 1,2 mio. kr. fra 2019 indgår i budgetforhandlingerne vedrørende 2019/22.

41. Opsigelse af samarbejdsaftale om ungdommens uddannelsesvejledning Vestsjælland (B)

41.   Opsigelse af samarbejdsaftale om ungdommens uddannelsesvejledning Vestsjælland (B)

Sagsnr.: 330-2017-37957               Dok.nr.: 330-2018-266047                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte, om de vil opsige samarbejdsaftalen om ungdommens uddannelsesvejledning.
Baggrund
Ungdommens Uddannelsesvejledning blev ved lov etableret i 2004 med henblik på at styrke vejledningen af unge i grundskolen og op til 25 år. UU Vestsjælland blev etableret som en tværkommunalt samarbejde bestående af de nuværende Ringsted, Slagelse og Sorø kommuner. Slagelse Kommune er administrationskommune for UU Vestsjælland, og alle medarbejdere er ansat i Slagelse Kommune, ligesom UU Vestsjællands sekretariat er placeret i Slagelse.
Formålet med samarbejdsaftalen er,
· at UU Vestsjælland i samarbejde med kommunerne til stadighed udvikler, tilpasser og fokuserer vejledningsindsatsen i henhold til gældende lovgivning og til kommunernes samlede og individuelle behov og
· at UU Vestsjælland som et fælles vejledningscenter sikrer kompetenceudvikling og videndeling til gavn for de tre kommuner og
· at sikre rationaliseringsfordele, ligesom der på en række områder opnås kvalitetsfordele, fx administrativ
Lovforslaget om den sammenhængende kommunale ungeindsats lægger op til, at kommunerne kan prioritere, om de vil bevare UU i den nuværende organisering, eller om de vil hjemkalde vejledingsindsatsen til den enkelte kommune. Lovforslaget indebærer ikke ændringer i selve vejledningsindsatsen.
Af den nuværende samarbejdsaftale fremgår det, at:
· Aftalen kan opsiges med 6 måneders varsel til d. 1. januar i tilfælde af reformer eller større lovændringer.
· Der skal tages hensyn til UU som organisation, medarbejdernes arbejds- og opsigelsesvilkår, samt de enkelte kommuners ønsker og behov.
· Opsigelse af aftalen fra én kommunes side medfører automatisk genforhandling af aftalen mellem de øvrige kommuner.
· Slagelse Kommune er initiativtager til genforhandling af aftalen
Samarbejdsaftalen fremgår af bilag 1.
Retligt grundlag
Udkast til lov om kommunal indsats for unge under 25 år af 1. februar 2018.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte at opsige samarbejdsaftalen pr 1. juli med virkning fra 1. januar 2019.
Alternativt kan udvalget beslutte at opsige samarbejdsaftalen pr 1. januar med virkning fra 1. juli 2019 eller fastholde samarbejdsaftalen uændret.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at samarbejdsaftalen varsles opsagt pr 1. juli 2018 med virkning fra 1. januar 2019. Formålet med at opsige aftalen på nuværende tidspunkt er, at give de tre kommuner mulighed for at bruge efteråret til at undersøge, hvordan vejledningsopgaven bedst organiseres fremadrettet. Som led heri skal der tages stilling til fremadrettede samarbejdsmuligheder, administrativ understøttelse og eventuel virksomhedsoverdragelse af medarbejderne til Sorø og Ringsted Kommune.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Opsigelse af aftalen har ingen økonomiske konsekvenser for de enkelte kommuner. Opsigelsen kan give anledning til, at den enkelte kommune genovervejer, hvordan den afsatte økonomiske ramme til uddannelsesvejledningen skal prioriteres.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen behandles sideløbende i de relevante politiske fagudvalg i Sorø og Ringsted Kommune.
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter at opsige samarbejdsaftalen om UU Vestsjælland med virkning pr 1. januar 2019.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Godkendt.
(V) og (O) Stemte imod med henvisning til at der mangler politisk fokus, samt en samlet drøftelse med alle interessenter om den tværgående ungeindsats, samt FGU. Uden en samlet plan, med inddragelse og åbenhed, giver det usikkerhed for alle involverede.
Notat med procesplan og initiativer i forbindelse med den sammenhængende ungeindsats udsendes til udvalget.

42. Beslutning af målgruppe, målsætning og baseline for den kommunale ungeindsats (B)

42.   Beslutning af målgruppe, målsætning og baseline for den kommunale ungeindsats (B)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2018-268176                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
De tre fagudvalg skal godkende målgruppe, baseline og lokalpolitisk målsætning for den sammenhængende ungeindsats.
Baggrund
De tre fagudvalg havde i midten af april et temamøde om den kommunale sammenhængende ungeindsats. Her blev målgruppen for ungeindsatsen blandt andet drøftet, og der blev efterspurgt en kommunal baseline samt lokalpolitiske målsætninger. På udvalgenes møder i maj blev den lokale baseline på de to nationale målsætninger præsenteret, og der blev fremlagt andre mulige parametre i en lokal baseline.
Projektgruppen, der består af repræsentanter fra Jobcenter, UU, Skole, Handicap og socialpsykiatri, rusmiddel samt Børn og Familie, har på baggrund heraf udarbejdet forslag til:
· målgruppe for ungeindsatsen
· lokalpolitisk målsætning for ungeindsatsen
· kommunal baseline for ungeindsatsen
Målgruppe for ungeindsatsen
I lovforslaget om den kommunale ungeindsats er målgruppen defineret som unge under 25 år.
Projektgruppen anbefaler, at målgruppe for ungeindsatsen er alle unge fra 7. klasse til 29 år, som ikke har de personlige, sociale eller faglige kompetencer, der skal til for at komme i gang med og fastholdes i ordinær uddannelse eller beskæftigelse. Formålet med at afgrænse målgruppen sådan er at understøtte og sikre:
· en forebyggende indsats allerede fra 7. klasse, sådan at unge i målgruppen opspores tidligt og indsatser, der skaber en positiv progression, kan iværksættes, så de unge kan komme i uddannelse eller beskæftigelse  
· fokus på overgangen mellem grundskole og ungdomsuddannelse
· mulighed for at unge i målgruppen kan få én gennemgående kontaktperson fra 7. klasse til 29 år
· én sammenhængende uddannelsesplan for den enkelte unge og samlet fokus på uddannelse og beskæftigelse i og på tværs af alle fagområder
· den lovgivningsmæssigt bestemte fokus på uddannelse og beskæftigelse i beskæftigelseslovgivning til og med 29 år
· ejerskab og ansvar i forhold til at løfte opgaven på tværs af alle relevante fagområder
· alle relevante fagområder i forhold til at få flest mulige unge i uddannelse eller beskæftigelse deltager i ungeindsatsen (mindske snitflader)
Lokalpolitisk målsætning
De nye nationale uddannelsespolitiske målsætninger er:
· Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030
· Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030
Projektgruppen anbefaler, at de nationale målsætninger suppleres med en lokalpolitisk målsætning, der både sætter fokus på den tidlige, forebyggende indsats fra 7. klasse og overgangen til ungdomsuddannelse. Det fremgår af ’Aftale om bedre veje til uddannelse og job’, at unge, der ikke kommer i gang med en ungdomsuddannelse direkte efter grundskolen har sværere ved at få fodfæste i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. På baggrund heraf anbefaler projektgruppen følgende lokalpolitiske målsætning (se baseline under næste afsnit):
· Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6 % i 2025 og 5 % i 2030
Baseline
Baseline for de nationale målsætninger og forslaget til den lokalpolitiske målsætning fremgår af nedenstående tabeller.
Nationale målsætninger:
 
Andel af ungdomsårgang 2016, som forventes at få mindst en ungdomsuddannelse inden de er 25 år, dvs. 8 år efter 9. klasse[1]
Antal unge uden tilknytning til uddannelse og arbejdsmarked[2]
Andel af kommunes unge uden tilknytning til uddannelse og arbejdsmarked2
Kommunes andel af landets unge uden tilknytning til uddannelse og arbejdsmarked2
Slagelse
81 %
910
9,2 %
1,9 %
Hele landet
84 %
48.490
7,0 %
100,0 %
Andel unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse3:
 
Forberedende uddannelse
Beskæftigelse (deltid/fuld tid)
Andet
Ikke i gang med noget
Total
Slagelse
36
2,7 %
15
1,1 %
11
0,8 %
29
2,2 %
91
6,8 %
[1] Data er fremskrevne værdier baseret på kommuneprofilmodel 2016. Kommune er bopælskommune i 9. klasse.
2 Unge uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked er defineret som unge, der: ikke har en ungdomsuddannelse, ikke er i gang med en ordinær fuldtidsuddannelse, ikke går på produktionsskole, ikke er i arbejde over 18 timer og ikke er på førtidspension eller SU.
3 Unge, der ikke er startet direkte på ungdomsuddannelse efter 9. eller 10. klasse er defineret som unge, der:
er i gang med forberedende grunduddannelse (produktionsskole, AVU, EGU, KUU), er i beskæftigelse, er i gang med andre aktiviteter (fx afsoning) eller ikke er i gang med noget. Data er trukket pr 1/10 2017, dvs. 3 måneder efter afslutning af 9. eller 10. klasse.
Retligt grundlag
Forslag til Lov om kommunal indsats for unge under 25 år a 1. februar 2018.
Handlemuligheder
Udvalgene kan godkende forslag til målgruppe, baseline og lokalpolitisk målsætning som det foreligger.
Udvalgene kan foreslå ændringer til forslagene til målgruppe, baseline og lokalpolitisk målsætning.
Vurdering
Administrationen vurderer at den foreslåede målgruppe, baseline og lokalpolitisk målsætning indfrier de ønsker udvalgene har givet udtryk for på temamødet i april.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen behandles sideløbende i de tre udvalg.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller,
1.    at Udvalgene for Børn og Unge, Specialiserede Borgerindsatser samt Handicap og Socialpsykiatri godkender målgruppe, baseline og lokalpolitisk målsætning for ungeindsatsen
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Godkendt at
* målgruppen for ungeindsatsen er alle unge fra 7. klasse til 29 år, som ikke har de personlige, sociale og faglige kompetencer, der skal til for at komme i gang med og fastholdes i ordinæruddannelse eller beskæftigelse.
* de nationale uddannelsespolitiske målsætninger godkendt og suppleret med et lokalt mål, hvorefter andelen af unge, der ikke er startet på en ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2015 og 5% i 2030.
* baseline for de nationale og lokalt mål godkendt som beskrevet.
Der udarbejdes en detaljeret procesplan for de kommende politiske beslutninger der udsendes til udvalget inden sommerferien.
Udvalget anmoder om en konkret handleplan med angivelse af del mål startende i 2018, tidsplaner og organisering der understøtter sammenhæng.
(V) kan ikke stemme for denne sag. Der mangler fokus, samt en samlet drøftelse med alle interessenter om den tværgående ungeindsats, samt FGU. Uden en samlet plan, med inddragelse og åbenhed, giver det usikkerhed for alle involverede.

43. Bæredygtig økonomi til Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber (B)

43.   Bæredygtig økonomi til Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber (B)

Sagsnr.: 330-2018-18053               Dok.nr.: 330-2018-264262                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til, om der kan afsættes økonomi til Åben Dagtilbud Partnerskaber på tværs af dagtilbudsområdet og idrætsforeninger i perioden fra 2018-2020.
Baggrund
”Åben Dagtilbud” indgår som et prioriteret område i den nye Dagtilbudsaftale fra Børne- og Socialministeriet. ”Åben Dagtilbud” indebærer, at dagtilbuddene skal ”åbne sig op” og indgå i samarbejder med forenings-, kultur- og erhvervsliv.
I perioden fra 2015-2018 har Center for Børn og Familie, Afdelingen for Dagtilbud samarbejdet med Center for Kultur, Fritid og Borgerservice, Fritidsafdelingen om at indgå Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber på tværs af dagtilbudsområdet og idrætsforeninger. Et idrætspartnerskab indbefatter, at den pågældende idrætsforening tilbyder forløb bestående af 3-4 aktivitetsbesøg med fokus på en given idræt til dagtilbuddenes førskolebørn og personale. Partnerskaberne har overordnet til formål:
§ At fremme den alsidige bevægelse i dagtilbuddet.
§ At inspirere personalet til andre former for bevægelseslege end dem, de kender i forvejen.
§ At udfordre børnene motorisk, med henblik på at reducere antallet af børn med motoriske udfordringer ved skolestart (at styrke brobygningsindsatserne til skole).
§ At give alle børn et blik for, at man kan gå til sport (også gerne andet end fodbold og gymnastik) i sin fritid.
§ At få flere børn til tidligt at blive en del af foreningsfællesskaber i deres fritid.
Slagelse Kommune har siden 2015 haft et Åben Dagtilbud Partnerskab med fodboldforeningen FC Storebælt, som hvert forår har afviklet forløb med op til 10 dagtilbud i Korsør. Partnerskabet på tværs af FC Storebælt og dagtilbuddene i Korsør har bl.a. været medvirkende til, at flere børn er begyndt at spille fodbold i foreningen samt at pædagogerne i højere grad implementer boldspilslege i dagtilbuddet.
For at give endnu flere dagtilbud muligheden for Åben Dagtilbud Partnerskaber med idrætsforeninger har administrationen i foråret 2018 indgået partnerskaber med Dalmose Hockey Klub, Sørbymagle Hockeyklub og Slagelse Basketball Klub om at lave idrætsforløb i kommunens dagtilbud. For at sikre kvaliteten i partnerskaberne er der yderligere indgået samarbejde med specialforbundene under Danmarks Idræts Forbund (DIF) om at understøtte foreningerne i Åben Dagtilbud indsatsen. I 2018 har der i alt været indgået partnerskaber med fire idrætsforeninger og 15 dagtilbud. Ud fra en estimering af, at der er 18 førskolebørn pr. dagtilbud, har 270 børn mødt en idrætsforening i deres dagtilbud og ca. 30 pædagoger har oplevet kompetenceløft. I forhold til idrætsdeltagelsen har partnerskaberne også medført en øget medlemstilgang til foreningerne. Et konkret eksempel er, at FC Storebælt allerede midtvejs i partnerskabssamarbejdet har måttet starte et nyt hold for U5-U6, idet de har fået 11 nye medlemmer.
Indtil videre har Center for Børn og Familie, Afdelingen for Dagtilbud bidraget med økonomi svarende til 35.000 kr. i 2018. Det har skabt mulighed for, at 15 dagtilbud og deraf ca. 270 børn har gennemgået idrætsforløb, mens ca. 30 pædagoger har fået kompetenceløft. Center for Kultur, fritid og Borgerservice, Fritidsafdelingen har bidraget med arbejdstid i forhold til koordinering og planlægning af idrætspartnerskaberne.
Afdelingen for Dagtilbud og Fritidsafdelingen har på baggrund af de indtil videre opnåede resultater fra Åben Dagtilbud Partnerskaber udarbejdet et forslag til en bæredygtig økonomisk prioritering af indsatsen gældende for perioden fra 2018-2020
Retligt grundlag
Af forslag til den nye Dagtilbudslov § 8 stk. 5 fremgår det, at dagtilbuddene skal prioritere samarbejdet med lokalsamfundet og herunder bl.a. idrætsforeninger.
Forslag til Dagtilbudsloven bliver tredje behandlet i Folketinget den 22. maj 2018.
Handlemuligheder
Center for Børn og Familie samt Center for Kultur, Fritid og Borgerservice ser følgende handlemuligheder:
a) Beslutte indenfor den budgetmæssige ramme at afsætte 30.000kr. i 2018, 60.000kr. i 2019 og 90.000.kr. i 2020 til Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber.
b) Beslutte indenfor den budgetmæssige ramme at afsætte et mindre beløb end anført til Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber i perioden fra 2018-2020.
c) Beslutte ikke at prioritere idrætsindsatsen i Åben Dagtilbud.
Vurdering
På baggrund af de gennemførte idrætspartnerskaber kan administrationen konstatere, at et fokus på Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber er meningsfuldt for børns motoriske og sociale udvikling samt for personalets kompetenceudvikling og motivation i forhold til implementering af kvalificeret leg og bevægelse i dagtilbud.
Et øget fokus på Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber vil ikke alene bidrage til at skabe bedre læring og trivsel for børn i dagtilbud, men også understøtte implementering af den nye dagtilbudslov.
Set i forhold til idrætspolitikken vil en bæredygtig prioritering af Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber bidrage til, at børn oplever bevægelsesglæde samt bliver udfordret fysisk og motorisk i dagtilbud. Endvidere skaber idrætspartnerskaberne på tværs af foreninger og dagtilbud gode forudsætninger for, at flere børn i en tidlig alder tilslutter sig et aktivt forpligtende foreningsfællesskab i deres fritid (jf. resultater fra 2015-2018 i forhold til øget medlemstilgang). I relation til skolepolitikken samt Børn- og Ungepolitikken bidrager indsatsen med idrætspartnerskaber endvidere til at understøtte brobygning til henholdsvis skole og fritidsfællesskaber.
For at skabe grundlag for en bæredygtig udvikling af idrætspartnerskaber under Åben Dagtilbud har administrationen udarbejdet forslag til en økonomisk prioritering, som sikrer, at partnerskaberne kan udvikles over tid samtidig med at kvaliteten i tilbuddene prioriteres. Budgetsummen kan prioriteres indenfor de centrale afsatte midler til udvikling af dagtilbudsområdet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Center for Børn og Familie, Afdelingen for Dagtilbud skal over de næste tre år indenfor den budgetmæssige ramme afsætte samlet set 180.000 kr. til at indgå idrætspartnerskaber med kommunens idrætsforeninger:
· År 1, 2018: 30.000kr.
(Minimum 12 partnerskabsforløb idet 2.400kr. er højeste forløbstakst)
· År 2, 2019: 60.000kr.
(Minimum 25 partnerskabsforløb idet 2.400kr. er højeste forløbstakst)
· År 3, 2020: 90.000kr.
(Minimum 37 partnerskabsforløb idet 2.400kr. er højeste forløbstakst. På år 3 vil alle kommunale dagtilbud have partnerskabsforløb med idrætsforeninger).
Pædagogiske konsulent fra Afdelingen for Dagtilbud skal bidrage med arbejdstid i forhold til at understøtte implementering af bevægelse i dagtilbud efter forløbene. Idrætskonsulenten fra Fritidsafdelingen skal bidrage med arbejdstid i forhold til planlægning og koordinering af idrætspartnerskaberne.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Børn og Familie indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender, at der indenfor den budgetmæssige ramme på Dagtilbudsområdets centralt placerede budget bliver ”øremærket” i alt 180.000 kr. over en 3-årige periode til Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Godkendt.
Udvalget udtrykker anerkendelse for indsatsen fra de deltagende idrætsforeninger. Administrationen formidler til foreningerne.

44. Årsrapportering magtanvendelse 2017 (B)

44.   Årsrapportering magtanvendelse 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2018-27432               Dok.nr.: 330-2018-237893                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Herudover skal udvalget træffe beslutning, om der skal udarbejdes en handleplan version 3 for nedbringelse af magtanvendelser gældende for 2018-2019.
Baggrund
Magtanvendelse er et indgreb i selvbestemmelsesretten og kan kun benyttes overfor borgere med betydelig og varig nedsat psykisk funktionsevne i situationer, hvor der er akut fare for alvorlig personskade.
Alle former for magtanvendelse kræver et lovgrundlag, fordi den personlige frihed indskrænkes.
Lovgrundlaget for anvendelse af magtanvendelse på voksenområdet reguleres af servicelovens §§ 126-129. Magtanvendelse på børneområdet reguleres af Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge. Formålet med lovgrundlaget er at styrke retssikkerheden både for modtageren af offentlig omsorg og for personalet.
Magtanvendelse skal altid være undtagelsen og må aldrig erstatte omsorg, pleje og socialpædagogisk støtte.
Magtanvendelse skal registreres på særlige skemaer og indberettes til Socialfagligt Team, der afgør om magtanvendelsen har været lovlig og følger op på magtanvendelserne.
Forskellige former for magtanvendelse
Reglerne omkring magtanvendelse giver hjemmel for visse former for magtanvendelse i den offentlige omsorgsudøvelse i forskelligt og begrænset omfang. Som eksempler kan nævnes:
Akut fastholdelse eller føren (§126), i situationer, hvor kommunalbestyrelsen (personalet) kan træffe afgørelse om at anvende fysisk magt i form af at fastholde eller føre en person til et andet opholdsrum, når der er nærliggende risiko for at personen udsætter sig selv eller andre for at lide alvorlig personskade eller forholdene i det enkelte tilfælde gør det påkrævet. Langt størstedelen af de indberetninger om magtanvendelser som behandles i Socialfagligt Team er akut fastholdelse eller føren.
Alarmsystemer (§ 125), for eksempel pejlesystem, der kan anvendes til at lokalisere bortkommen person, eller døralarm, der orienterer personalet om, at en given person forlader boligen.
Fastholdelse (§ 126a) m.v. for eksempel, hvis der er nærliggende risiko for at personen udsætter sig selv eller andre for at lide alvorlig personskade, eller hvis det må anses for en absolut nødvendighed for at udøve omsorgspligten i personlige hygiejnesituationer.
Tilbageholdelse i bolig (§127) for eksempel, hvis der er nærliggende risiko for at personen ved at forlade boligen/tilbuddet udsætter sig selv eller andre for at lide væsentlig personskade.
Anvendelse af beskyttelsesmidler (§128) for eksempel at fastspænde en person med stofseler for at hindre fald når forholdene gør det absolut påkrævet. Der er ikke meddelt tilladelser hertil i 2010.
Optagelse i særlige botilbud uden samtykke for eksempel hvis det er absolut påkrævet for, at personen kan få den nødvendige hjælp, og hjælpen ikke kan gennemføres i personens hidtidige bolig.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser har tidligere besluttet, at antallet af magtanvendelser på kommunens virksomheder samlet set skal nedbringes, og har i den forbindelse iværksat en politisk handleplan (version 1 i 2014 og version 2 i 2016). I henhold hertil orienteres udvalget om udviklingen af magtanvendelser gennem hele år 2017.
Antallet af magtanvendelse i 2017
Voksenområdet
Der identificeres et fortsat fald i antallet af magtanvendelser:
· I 2017 har der været 205 magtanvendelser på voksenområdet.
1.    at I 2016 er der i alt 300 magtanvendelser. Der er således sket et fald i magtanvendelser på 31,7% fra 2016 – 2017.
2.    at I 2015 var der i alt 546 magtanvendelser på voksenområdet på Slagelses tilbud.
3.    at Samlet set er der i perioden med politisk handleplan sket et fald i antallet magtanvendelserne fra 2015-2017 på 62,5%.
Ikke tilladte magtanvendelser
Magtanvendelser vurderes i henhold til servicelovens kapitel 24. En magtanvendelse er ikke tilladt, hvis den udøves i en situation, hvor der enten
· ikke er fare for personskade
· alle pædagogiske metoder ikke er afprøvet
· hvor personalets håndtering er konfliktoptrappende
· hvor der ikke er tale om mindsteindgreb
· handling på formodning
· tilsidesættelse af borgerens selvbestemmelse   
Udviklingen i de ikke tilladte magtanvendelser viser, at der har været 25 ikke tilladte magtanvendelser i 2017. Det svarer til, at 12,2 % af magtanvendelserne er ikke tilladte. I 2016 udgjorde de ikke tilladte magtanvendelser 13,67%.
De ikke tilladte magtanvendelser i 2017 er typisk, hvor der ikke er fare for personskade, der skal personalet løse situationen uden anvendelse af magt, eller hvor personalet anvender magt uden, at alle pædagogiske muligheder er afprøvet.
Fordeling af magtanvendelserne
ACV
På voksenområdet henhører de fleste magtanvendelser under ACV. Der har i alt været 145 magtanvendelser i 2017 mod 241 magtanvendelser i 2016.
 Særligt tre borgere tegner sig for størstedelen af det samlede antal magtanvendelser på ACV i 2017.
· Borger x (blå) med 32 magtanvendelser. Borgeren havde i 2016 83 magtanvendelser. Denne borger er en udenbys borger, der i 3. kvartal 2017 flytter til andet mere egnet botilbud i anden kommune.
· Borger Y (rød) med 27 magtanvendelser i 2017 mod 49 magtanvendelser i 2016
· Borger Z (grøn) med 12 magtanvendelser i 2017 mod 25 magtanvendelser i 2016
På Specialcenter Slagelse har der været 28 magtanvendelser i 2017 mod 21 i 2016.
På CPUS har der været en stigning til 19 magtanvendelser i 2017 mod 6 magtanvendelser i 2016. Magtanvendelserne fordeler sig på 7 borgere.
Antallet af magtanvendelser på Slagelse borgere på udenbys tilbud er faldet i 2017 til 13 mod til 28 magtanvendelser i 2016. Magtanvendelserne fordeler sig på 5 borgere.
Godkendte magtanvendelser
Der er i 2017 givet tilladelse til godkendt magtanvendelse efter § 129 – flytning uden samtykke:
· 3 flytninger efter § 129 udenbys tilbud.
· 6 flytninger til nybygget tilbud i Slagelse Kommune
· 1 flytning til matchende tilbud inden for samme virksomhed
Børneområdet
Magtanvendelser de seneste over de seneste 3 år fordeler sig således:
· I 2017 har der været 57 magtanvendelser
· I 2016 var der 79 magtanvendelser (31 af disse henhører under skole, så antallet af magtanvendelser efter serviceloven udgør 48)
· I 2015 var der 172 magtanvendelser (56 af disse henhører under skole, så antallet af magtanvendelser efter serviceloven udgør 116 magtanvendelser
· Samlet set er der i perioden med politisk handleplan sket et fald i antallet af magtanvendelser indenfor servicelovens område på 50,9 % (fraregnet magtanvendelser i skoleregi)
Der har således samlet været et fald i antallet fra 2015 og til 2017, mens der ses en stigning i antallet af magtanvendelser fra 2016-2017 på 9 magtanvendelser.
Det er særligt et barn N (udenbys borger), som har 17 magtanvendelser i 2017. Socialfagligt Team er i tæt dialog med handlekommune samt botilbud for at finde løsninger, der skal reducere antallet af magtanvendelser.
Ikke tilladte magtanvendelser
1. januar 2017 trådte voksenansvarsloven i kraft. Det har blandt andet den betydning, at der ikke må anvendes magt overfor børn, som ikke er døgnanbragt på institution, men som er i aflastningstilbud. Med loven skal magtanvendelse i institutionens interne skole ligeledes indberettes som magtanvendelse for de børn, som er døgnanbragt.
I 2017 var der 11 ikke tilladte. 5 af disse er for Slagelsebørn i udenbys eller private tilbud. 6 af disse magtanvendelser er i Slagelse Kommunes tilbud.
· I 2016 var der samlet 7 ikke tilladte magtanvendelser.
· I 2015 var der 22 ikke tilladte magtanvendelser på børneområdet.
Fordeling af magtanvendelserne
ACV
På børneområdet har der været 36 magtanvendelser. 4 af disse er ikke tilladt. 2 af de ikke tilladte er på døgntilbud (2 børn), og 2 af disse er i aflastningstilbud (2 børn), hvor der ikke er hjemmel til at anvende magt.
På Specialcenter Slagelse har der været 2 magtanvendelser i 2017. Begge disse er ikke tilladte, da der er pågået i aflastningstilbud (1 barn). I 2016 var der ingen magtanvendelser på Specialcenter Slagelse.
Antallet af magtanvendelser på de udenbys tilbud er 5 i 2017, så uændret i forhold til 2016.
2 af disse er pågået i et aflastningstilbud (1 barn), mens de øvrige 3 er ikke tilladte magtanvendelser overfor 3 børn.
Retligt grundlag
· Lovgrundlaget på børneområdet er Bekendtgørelse af lov om voksenansvar for anbragte børn og unge LBK nr. 507 af 2. maj 2015 samt vejledning om voksenansvar for anbragte børn og unge VEJ nr. 10370 af 21. december 2016.
Handlemuligheder
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan vælge at tage årsrapporteringen til efterretning uden at iværksætte en handleplan version 3 for nedbringelse af magtanvendelser for 2018-2019. Eller udvalget kan beslutte at iværksætte en ny handleplan version 3 på baggrund af årsrapporteringen.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den politiske handleplan version 1 (2014-2015) og version 2 (2016-2017) har spillet en tydelig og effektiv rolle i nedbringelsen af antallet af magtanvendelser.  Handlingsplanernes fokus med nedbringelse af magtanvendelser er indarbejdet i virksomhedernes daglige praksis med et stort fokus på forebyggelse. Virksomhederne introducerer nyansat personale til lovgivning og praksis, og personalet har deltaget i temadage og kurser i blandt andet etik, konfliktløsning.
Administrationen vil styrke fortsat nedbringelse af magtanvendelser ved at:
· Styrke dialogen med andre kommuner, hvor borgeren har mange magtanvendelser for at sikre borgeren den rette indsats.
· Håndholdt opfølgning på de ikke tilladte magtanvendelser med direkte dialog med borgerens tilbud.  
· Fortsat dialog og sparring med virksomhederne om lovgrundlaget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Børne- og Ungeudvalget orienteres om udviklingen af magtanvendelser i år 2017.
Årsrapporteringen forelægges ligeledes til orientering i Handicaprådet. 
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
4.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
2.    at Udvalget tager stilling til, om der skal iværksættes ny handleplan
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. maj 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Udvalget besluttede, at der ikke iværksættes en politisk handleplan version 3, men at indsatserne i handleplan version 2 forsættes. Der opstilles en målsætning med fortsat reduktion af magtanvendelserne, som også indeholder en målsætning om reduktion af de ikke tilladte magtanvendelser.
Udvalget orienteres årligt om udviklingen i antallet af magtanvendelser.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Orienteringen blev taget til efterretning.
Udvalget orienteres om anvendelse af magtanvendelse i dagtilbud og skoler.

45. Opfølgning pr. maj - Specialundervisning Skole & Børn og Unge (E)

45.   Opfølgning pr. maj - Specialundervisning Skole & Børn og Unge (E)

Sagsnr.: 330-2018-3190                 Dok.nr.: 330-2018-255707                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Specialundervisningsområdet og det specialiserede børne- og ungeområde er begge præget af udfordringer, der lægger kraftigt pres på områdernes økonomi. Der er af den grund behov for en stærkt administrativt og politisk fokus. I den månedlige opfølgning bliver Børne- og Ungeudvalget derfor præsenteret for den seneste udvikling på områderne.
I forbindelse med Budgetopfølgning 1, der blev behandlet på udvalgets møde den 5. februar 2018, blev der udarbejdet handleplaner for begge områder. Den månedlige opfølgning tjener ligeledes til løbende at kunne vurdere disse handleplaner, så de afspejler udviklingen på områderne.
Rapporteringen er udarbejdet, så den giver et enkelt overblik over udviklingen i udgifter og aktiviteter, ligesom der – hvor det er muligt – er beregnet gennemsnitspriser på anvendte indsatser. Dermed opbygges der viden om den aktuelle udvikling i udgifter og aktiviteter, som kan underbygge beslutninger, der træffes enten i forbindelse med de faste budgetopfølgninger eller som et led i den løbende administrative og politiske styring af områderne.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage den månedlige rapportering omkring specialundervisning og det specialiserede børne- og ungeområde til efterretning.
Vurdering
I bilag 1 ses månedlig opfølgning på økonomi og aktiviteter for specialundervisning.
I bilag 2 ses den månedlige opfølgning på økonomien på det specialiserede børne- og ungeområde.
Månedlig opfølgning Specialundervisning
Udvikling i forbrug pr. ultimo maj:
Myndigheden for specialundervisning forventer ved denne budgetopfølgning et estimeret merforbrug på 13 mio. kr. Der fremlægges handleplan med forslag til at imødegå merforbruget, således at budgettet overholdes i 2018.
Udvikling i aktiviteter:
Den vidtgående specialundervisning er stadig et område præget af udfordringer. Dette skyldes primært den øgede aktivitet på området, hvor de seneste års tendens med et stigende antal visitationer til specialundervisning umiddelbart ser ud til at fortsætte, hvis ikke der gøres en ekstraordinær indsats. Særligt i private dagskoler og på Autisme Center Vestsjælland har der været en stigning i antallet af elever de senere år:
Antal børn
Aug. 2012
Aug. 2013
Aug. 2014
Aug. 2015
Aug. 2016
Aug.
2017
Jan. 2018
Undervisning i private dagskoler
30
26
25
40
53
65
73
Undervisning på
Autisme Center
Vestsjælland
37
50
60
69
71
78
80
Vi kan dog begynde at se antydningen af et faldende elevtal i de specialiserede tilbud efter sommerferien, hvilket er et positivt tegn i forhold til at nå i hus med handleplanen. Der er dog stadig et betydeligt arbejde foran os, hvis økonomien på området skal balancere på lidt længere sigt.
Vurdering af handlemuligheder for specialundervisning fra 2018:
Ved årets første budgetopfølgning blev der fremsat en handleplan, der skal nedbringe aktiviteten på området. Handleplanen tager fat i flere forskellige styringshåndtag, men vigtigst af disse er den helt overordnede ambition om at bremse søgningen til området for i sidste ende at kunne vende tendensen. Dette skal understøtte bevægelsen hen mod et område, der er præget af større styrbarhed.
Et af elementerne i handleplanen er ”Justeret grænse for garantitildeling på almenskolerne”. Dette element blev efter høringsprocessen ikke godkendt i Børne- og Ungeudvalget, hvorfor der for nuværende mangler 1,7 mio. kr. i handleplanen, der skal dækkes ad anden vej.
Pr. maj 2018 er det stadig ambitionen, at vi i løbet af året lykkedes med at nedbringe det forventede merforbrug gennem de handlinger, der er oplistet i handleplanen.
Månedlig opfølgning Børn og Unge
Udvikling i forbrug pr. ultimo maj:
Som et afsæt for økonomistyringen på børne- og ungeområdet i 2018 blev der primo 2018 udarbejdet et dispositionsbudget. Den samlede økonomiske ramme var det politisk vedtagne budget for 2018.
Disponering af budget 2018 indeholdt alle kendte udgifter fra 2017, der ”går igen” i 2018 samt den erfaringsbaserede forventning om til- og afgang i sager og foranstaltninger på BU-området. Disponeringen indeholdt ligeledes de forhold, der lå bag ved merforbruget for 2017.
I den månedlige økonomiopfølgning sammenlignes det disponerede budget måned for måned med det realiserede forbrug.
I forbindelse med Budgetopfølgning 2, der blev forelagt Børne- og Ungeudvalget d. 7. maj 2018 er foretaget en revurdering af det forventede forbrug for resten af 2018. Det vurderedes at området vil komme ud af 2018 med et forventet merforbrug på 31,5 mio. kr. Dette forventes nedbragt med 7,6 mio. kr. til 23,9 mio. kr., hvis handleplan godkendt af Børne- og Ungeudvalget d. 5. februar 2018 kan realiseres, som forventet.
I forbindelse med Budgetopfølgning 2 er der foretaget nye disponeringer på samtlige funktioner på baggrund af det forventede regnskab.
Udviklingen i den seneste måned giver ikke anledning til at foretage ændringer i disponeringerne.
Rækken ”disponeret” viser således hvor højt forbruget ”må være” i resten af året for at lande på det forventede merforbrug på 31,5 mio. kr. uden indregnet realisering af handleplan.
Børn og Unge (mio. kr.)
 
Jan
Feb.
Mar
Apr.
Maj
Jun
Jul
Aug.
Sep.
Okt.
Nov.
Dec.
Budget
21,8
19,7
18,0
20,1
19,5
15,9
20,6
18,6
19,0
19,1
19,3
13,2
Realiseret forbrug
21,0
21,4
23,9
22,9
20,0*
 
 
 
 
 
 
 
Disponeret
 
 
 
 
22,4
18,3
23,7
21,3
21,8
22,0
22,3
15,2
*Forbruget for maj er opgjort pr. 28/5 og derfor ikke endeligt.
I forhold til det disponerede forbrug kan der i den resterende del af maj anvendes 2,4 mio. kr. uden at overskride disponeringen. Dette vurderes ud fra kendte fakturaer og tidligere måneders forbrugsmønster at være realistisk.
I bilag 2 til denne sag fremgår disponering og forbrug på samtlige funktioner.
Til funktionen ”Forebyggende Foranstaltninger” er indsat et lagkagediagram, der viser hvordan budgettet er fordelt på foranstaltninger. Heraf ses at ”Aflastning” og ”Økonomisk støtte til forældremyndighedens indehaver” udgør hver ca. en 1/3 af budgettet, mens den sidste 1/3 er fordelt på en lang række forskellige foranstaltninger.
Opfølgning på igangværende initiativer
Handleplan
Det forventes fortsat at Handleplanens målsætninger kan realiseres. Der har været gennemgang af udvalgte særlige dyre enkeltsager.
Ud af Handleplanens 7.6 mio. kr. er der på nuværende tidspunkt realiseret en gevinst på knap 3. mio. kr. med helårseffekt.
Bud på handlinger, jf. notat af 24. april (bilag 5 til Budgetopfølgning 2)
Anbringelsessager
”Anbringelseskonsulenten” har i april og maj været inde i alle nye anbringelser. Dette har bevirket, at der allerede nu ses et bedre match mellem barnets behov og den iværksatte foranstaltning.
Fagligt ledelsestilsyn
I den seneste periode er der arbejdet med et fagligt tættere ledelsestilsyn i ”modtagelsesgruppen”.  Effekten har været mere flow i sagerne, og der er som følge deraf sket et fald i antallet af igangværende sager. Modellen til ledelsestilsynet udbredes til de øvrige grupper i juni.
Øget anvendelse af netværk
Der arbejdes med øget fokus på inddragelse af netværkets ressourcer.
Læring fra kurset ”Systematik i sagsbehandlingen” indgår i det daglige arbejde med sagsbehandlingen.
Konkret er der supplerende planlagt kursus i familierådslagning i august 2018, og metoden forventes at kunne blive implementeret efterfølgende.
Analyse af leverandørlandskabet
Deloittes analyse af leverandørlandskabet er ved sin afslutning. Analysens resultater bliver forelagt for Børne- og Ungeudvalget på augustmødet. Det er forventningen, at analysen vil medføre anbefalinger, der efterfølgende kan implementeres.
Interne tilbud
I øjeblikket undersøges mulighederne for at etablere et internt tilbud på Havrebjerg skole. Indtil ”Havrebjerg” er klar, hvilket forventes ultimo 2019, er der mulighed for at benytte bygning i Rude. Børne- og Ungeudvalget behandler temaet i anden sag på udvalgsmødet i juni.
De iværksatte tiltag forventes alene at kunne bremse op for udviklingen og dermed understøtte, at den fornyede disponering for resten af 2018 kan holdes.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchef for Børn og Familie og Centerchef for Skole indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Den månedlige rapportering tages til efterretning
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Udvalget anmodede om en redegørelse for estimatet for december 2018 på det Særlige børne- og ungeområde, da der var bekymring for det angivnie budget m.v.

46. Samarbejde mellem Center for Skole og Løkkefonden om kompetenceudvikling (O)

46.   Samarbejde mellem Center for Skole og Løkkefonden om kompetenceudvikling (O)

Sagsnr.: 330-2017-35441               Dok.nr.: 330-2018-279329                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om Center for Skoles samarbejde med Løkkefonden.
Baggrund
På Udvalgets møde 7. maj 2018 orienterede Center for Skole om den indgåede kontrakt med Løkkefonden. Det afledte uddybende spørgsmål til processen op til kontraktindgåelse.
Sommeren 2016: 
Den daværende borgmester rettede henvendelse til Center for Skole for at gøre opmærksom på, at han ved et arrangement på Flakkebjerg Efterskole havde stiftet bekendtskab med Løkkefonden og resultaterne af deres drengeakademi/læringscamps.
Efteråret 2016:
Skolechefen og afdelingsleder i Center for Skole havde møde med Løkkefonden, hvor et muligt samarbejde om læringscamps blev drøftet.
Center for Skole drøftede ideen om læringscamps med skolelederne på flere virksomhedsledermøder. Der var bred interesse i og opbakning til ideen.
Center for Skole mødtes med interesserede skoler og drøftede et muligt A. P. Møller projekt om læringscamps.
Center for Skole og fem skoler (Skælskør Skole, Søndermarksskolen, Baggesenskolen, Marievangsskolen og Broskolen) arbejdede sammen med Løkkefonden på et udkast til en A. P. Møller ansøgning om etablering af læringscamps. I forlængelse af økonomioverslag fra Løkkefonden vurderede Center for Skole, at deciderede læringscamps for udvalgte elever var en meget dyr indsats. Samtidig havde UngSlagelse gang i et lignende tiltag for elever med behov for et turboforløb. Der opstod i stedet en ide om at undervise pædagoger og lærere i Løkkefondens metoder til at udvikle elevernes personlige og sociale kompetencer. Dette ville betyde, at omkostningerne blev væsentligt lavere. Samtidig ville det sikre, at viden blev opbygget lokalt på skolerne, samt at arbejdet med eleverne kunne ske i deres daglige skolegang.
Vinter 2017:
De fem skoler mødtes med Center for Skole og Løkkefonden og drøftede i fællesskab et setup for kompetenceudvikling af lærere og pædagoger. Løkkefondens konsulenter skulle varetage kompetenceudviklingen, der skulle afvikles lokalt på skolerne.
Skælskør Skole og Baggesenskolen sprang fra på grund af andre lokale indsatser. Nymarkskolen koblede sig på projektet, da det passede godt ind i deres øvrige indsatser og behov.
Forår 2017:
De fire skoler (Nymarkskolen, Søndermarksskolen, Marievangsskolen og Broskolen) mødtes individuelt med Løkkefonden for at skræddersy deres forløb med udgangspunkt i den enkelte skoles ønsker og behov.
Center for Skole var i dialog med skolerne om deres lokale ønsker til indhold, omfang og tidsplan samt de økonomiske rammer for kompetenceudviklingen.
Løkkefonden udarbejdede i samarbejde med de fire skoler individuel tids- og aktivitetsplan for kompetenceudviklingen.
Center for Skole ved skolechef Per Kensø indgik kontrakt med Løkkefonden.
Skolerne havde formøder med Løkkefondens konsulenter lokalt på skolerne.
Sommer 2017- sommer 2018:
Kompetenceudviklingen er blevet afviklet lokalt på skolerne. Tids- og aktivitetsplanerne varierede fra skole til skole, men indeholdt alle i udgangspunktet:
· 1 indledende pædagogisk dag eller to introducerende workshops
· 4 teamsparringer til årgangsteams
· 1 sparring med ledelsesteam/ressourcepersoner
· 1 afslutningsworkshop med videndeling mm.
Center for Skole mødtes med skolerne i efteråret 2017 for at videndele på tværs af skoler og følge op på opstarten.
Center for Skole har løbende været i dialog med Løkkefonden for at følge op og sikre fremdrift.
Løkkefonden evaluerer midtvejs og afslutningsvist.
Kontraktvilkår
Prisen i den samlede kontrakt er beregnet ud fra aktiviteterne på de enkelte skoler. Enhedsprisen for de forskellige aktiviteter er:
· Sparring m. lederteam/ressourcepersoner (2 t): 2850 kr.
· Teamsparring (2 t): 2625 kr.
· Workshop (3 t): 9.500 kr.
· Pædagogisk dag (6 t): 18.000 kr.
· Materialer, evaluering, koordinering, forløbsledelse, design mm.: 80.000 kr.
I alt 561.875 kr.
Hertil kommer kørselsomkostninger for Løkkefondens konsulenter, der er bosiddende i henholdsvis Hedensted Kommune og Bagsværd, hvilket fremgår af kontrakten. Transportudgifter afregnes pr kilometer til høj sats 3,53 kr. pr km jf. kontrakten samt broafgift eller togbillet. Alle priser er eksklusiv moms. Center for Skole har efterfølgende aftalt med konsulenterne, at de kan overnatte på hotel ved flere sammenhængende dage i Slagelse, da dette er billigere.
Prisen for de forskellige aktiviteter ligger på niveau med andre eksterne konsulenthuses pris. Kontrakten har ikke været i udbud, og skal det ikke grundet beløbets størrelse.
Det er normal praksis, at eksterne konsulenter afregner kørselsomkostninger til høj takst. Center for Skole har også indgået aftale om overnatning på hotel med andre eksterne konsulenter, hvis det er billigere ved flere sammenhængende dage i Slagelse.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage sagen til orientering.
Vurdering
I forlængelse af folkeskolereformen kan Center for Skole få refunderet ca. 1.6 mio. kr. årligt til kompetenceudvikling af lærere og pædagoger i folkeskolerne. Midlerne kommer fra Undervisningsministeriet i perioden 2014-2020. Da samarbejdet med Løkkefonden er et kompetenceudviklingsprojekt og udgifterne kan refunderes vurderede skolechefen, at han har kompetencen til at beslutte iværksættelse af projektet. Det blev derfor ikke lagt op til politisk beslutning i Børne- og Ungeudvalget. Det samme gør sig gældende for øvrige kontrakter Center for Skole har indgået om kompetenceudvikling. For eksempel med Absalon og UCL om linjefagsuddannelse af lærere og med Kompetencehuset Heckmann om efteruddannelse af pædagoger i klasse- og læringsledelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Skolechefen indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Taget til orientering.
Udvalget får en skriftlig orientering om Løkkefondens midtvejs- og slutevalueringer samt notat udarbejdet af Løkke-fonden.

47. Orientering om ny Dagtilbudslov - 2018 (O)

47.   Orientering om ny Dagtilbudslov - 2018 (O)

Sagsnr.: 330-2018-31859               Dok.nr.: 330-2018-271787                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal orienteres om ny dagtilbudslov af 22. maj 2018.
Baggrund
Lovforslag til ny Dagtilbudslov blev fremsat i Folketinget den 28. februar 2018. Den nye Dagtilbudslov blev endeligt vedtaget af Folketinget ved 3. behandlingen den 22. maj 2018.
Dagtilbudsloven træder med enkelte undtagelser i kraft den 1. juli 2018. Loven medfører en række ændringer, der er opsamlet i KL’s oversigt ”Ny Dagtilbudslov på vej – kort oversigt til kommunerne”. Oversigten er vedlagt som bilag.
Den nye Dagtilbudslov er et resultat af en politisk aftale juni 2017 – ”Stærke dagtilbud – alle børn skal med i fællesskabet”.
Overskrifterne i lovforslaget er:
- Bedre sammenhæng i kommunernes indsats for de 0-6-årige
o Fastsættelse og offentliggørelse af rammer dagtilbuddene. Herunder stillingtagen til prioriterede indsatser, der kan medvirke til udmøntning af den sammenhængende børnepolitik.
- Styrket pædagogisk læreplan
o Bortfald af den politiske behandling af den pædagogiske læreplan.
o Politisk drøftelse hvert 2. år af udviklingen på dagtilbudsområdet.
- Evalueringskultur og egenanalyse ud fra det pædagogiske grundlag
o Lederen i dagtilbuddet har ansvar for at etablere en evalueringskultur, som udvikler og kvalificerer det pædagogiske læringsmiljø.
o Børne- og socialministeren bemyndiges til at udarbejde indholdsbeskrivelse for hvert tema samt to læringsmål for hver tema.
Dagtilbuddene skal ikke længere beskrive de anvendte aktiviteter og metoder for at nå målene.
o Børne- og Socialministeriet udvikler et refleksions- og analyseredskab, der skal bidrage til dagtilbuddenes egenanalyse.
- Styrket forældreindflydelse i forældrebestyrelser
o Minimumskompetencen bliver udvidet i forhold til, at forældrebestyrelsen skal fastsætte principper for samarbejdet mellem dagtilbud og skole samt at forældrebestyrelsen kan indgå i bestyrelsesfora på tværs af flere dagtilbud
- Bedre vilkår for private leverandører
o Ansøgning om godkendelse af en privatinstitution skal behandles umiddelbart efter, at ansøgningen er modtaget af kommunen.
o Privatinstitutioner skal senest seks måneder efter offentliggørelse af nye godkendelseskriterier efterleve de nye krav og kriterier.
o Mulighed for at give driftstilskud svarende til øvrige alderssvarende daginstitutioner samt mulighed for at yde et højere bygningstilskud til privatinstitutioner.
- Ret til deltidspladser for forældre på barsels- eller forældreorlov
o Forældre på barsels- eller forældreorlov får fra 1. januar 2019 ret til en 30 timers deltidsplads til søskende. Pladsen skal tilbydes i den institution, hvor barnet allerede går – og være til en reduceret pris.
o Fastsættelse og offentliggørelse af rammer og retningslinjer for deltidspladser.
- Styrket mulighed for forældre til at ønske og få konkret dagtilbud
o Forældre får mulighed for at afgive ønske om en plads i et bestemt dagtilbud.
o Forældre kan fortsat stå på venteliste til en ønsket plads, efter at forældre har taget imod en plads i et andet dagtilbud.
o De samme muligheder gælder i en anden kommune, hvis denne kommune ikke har lukket for ventelisten.
o Ændringen træder i kraft pr. 1. januar 2019.
- Krav om læringsfokus i SFO og Fritidshjem indtil skolestart
o SFO og Fritidshjem skal enten arbejde med børnehaveklassens kompetenceområder eller temaerne i den pædagogiske læreplan.
- Bedre kvalitet i private pasningsordninger
o Private pasningsordninger skal arbejde med læringsmiljøer, der understøtter børns kropslige, motoriske, sociale, emotionelle læring og dannelse.
o ”Privat pasningsordning” skal indgå i alle private pasningsordningers navn.
- Kombinationstilbud til familie med skæve arbejdstider
o Forældre med arbejdsbetinget behov uden for almindelig åbningstid skal have tilbudt et kombinationstilbud.
o Kombinationstilbuddet kan samlet set maksimum svare til en fuldtidsplads – og den fleksible del skal være på minimum 10 timer i gennemsnit pr. uge.
- Mere fleksibilitet i ordningen vedrørende tilskud til pasning af eget barn
o Forældre skal have mulighed for at dele deres tilskud til samme barn op i to perioder – samt for at dele tilskuddet mellem begge forældre.
Supplerende til den nye Dagtilbudslov bliver der etableret en informationsportal. Formålet er at skabe gennemsigtighed for forældrene forud for ”opskrivning”. Informationsportalen forventes igangsat 1. oktober 2018, og det er intentionen, at der i første omgang bliver tale om et mindre antal obligatoriske oplysninger.
Retligt grundlag
L 160 Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven og lov om folkeskolen.  
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen til orientering – og samtidig give bemærkninger til implementeringen af ny lovgivning.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at der er tale om en række ændringer, der skal håndteres i flere spor. Ændringerne vil – mere eller mindre – få indflydelse på alle parametre omkring dagtilbuddene. De konkrete ændringer og deres betydning i en Slagelse Kommune sammenhæng vil blive foldet ud hen over sommeren. I dette arbejde vil indgå støttemateriale fra KL samt de pædagogiske konsulenters og virksomhedsledernes vurdering af nuværende praksis i forhold til krav og intentioner i ny lovgivning.
Børne- og Ungeudvalget vil på møder i 2. halvår få forelagt konkrete oplæg til implementering af de lovgivningsmæssige elementer, der fordre politisk behandling.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
KL og Børne- og Socialministeriet forhandler den økonomiske kompensation til kommunerne. Størrelsen af kompensationen er endnu ikke fastlagt, hvorfor det endnu ikke er muligt at beregne den kommunale udgift for Slagelse Kommune ved implementering af loven.
De centrale økonomiforhandlinger forventes færdige primo juni.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchef for Børn og Familie indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen om ny dagtilbudslov til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
At 1 godkendt.
Udvalget får snarest forelagt tids- og procesplan for implementering af ny dagtilbudslov, herunder i hvilke sammenhænge udvalget skal involveres.
Forventninger om konsekvenser for budget 2019-22 forelægges i muligt omfang for udvalget på møde i august 2018.
Udvalget understreger vigtigheden af at Med-organisationen og de faglige organisationer involveres i implementeringsarbejdet.

48. Børnetal og kapacitet i dagtilbud 2018 (E)

48.   Børnetal og kapacitet i dagtilbud 2018 (E)

Sagsnr.: 330-2018-31971               Dok.nr.: 330-2018-272878                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om den aktuelle børnetalsprognose og kapacitetsbehovet på dagtilbudsområdet.
Baggrund
Slagelse Kommune oplevede fra 2008 til foråret 2015 et fald i antallet af 0-6 årige. Faldet betød, at der var overskydende kapacitet på dagtilbudsområdet – og flere dagtilbud blev lukket og antallet af dagplejere reduceret.
I 2015 vendte udviklingen – og dagtilbudsområdet har oplevet stigende efterspørgsel efter pladser og pres på kapaciteten. Særligt er det antallet af børn i alderen 0-3 år i Slagelse Kommune, der er og har været højere end forventet. Der har siden maj 2015 løbende været givet en status til udvalget omkring et øget pres på kapaciteten.
I forbindelse med orientering til det daværende Uddannelsesudvalg i maj 2015 anbefalede Center for Dagtilbud, at fleksibiliteten i de eksisterende dagtilbud blev øget, og at kapaciteten i Slagelse By blev udvidet.
På den baggrund besluttede uddannelsesudvalget den 7. marts 2016 at tilpasse antallet af pladser ved at ændre børnehaver til aldersintegrerede institutioner i det omfang, det var muligt inden for den nuværende ramme. Daginstitutionernes fysiske rammer er vurderet i forhold til lovens minimumskrav om børnerelateret areal på 2 m² til de 3-5 årige og 3 m² til de 0-2 årige.
Derudover er en række handlemuligheder bragt i spil:
Ændret anvendelse af lokaler til legestuer
- Dagplejens legegrupper har haft råderet over to lokaler i forbindelse med to institutioner i Slagelse by (Søbjerggård og Sverigesvej). Inddragelse af disse lokaler har været en del af løsninger på det akutte behov fra foråret 2016.
Udvidelse af Dagplejens kapacitet.
- Der er løbende ansat dagplejere i Slagelse by og i Korsør.
Udbygninger og tilbygninger.
- 2 kommunale institutioner i Slagelse by (Skovbørnehuset og Firkløveren) og 1 institution i Korsør (Lilleskov) er undervejs med udvidelser. Udvidelserne forventes færdige i løbet af 2019.
I juni 2017 foreslog Center for Kommunale Ejendomme i samarbejde med Center for Børn og Familie, at der derudover bygges en ny institution i Slagelse. Forslaget havde afsæt i den interne befolkningsprognose, som forudsagde forsat stigende børnetal – særligt i Slagelse by.
Prognosen omkring stigende børnetal i Slagelse by fastholdes i den seneste interne befolkningsprognose, som er udarbejdet i 1. kvartal 2018.  
Retligt grundlag
Ifølge Dagtilbudsloven § 4 skal kommunen sørge for det nødvendige antal pladser i dag-, fritids- og klubtilbud.
Handlemuligheder
Et fortsat stigende antal børn i alderen 0-5 år betyder, at der er behov for at øge kapaciteten i Slagelse by. Som det er beskrevet ovenfor, er der de seneste år blevet arbejdet fokuseret på at udnytte den eksisterende kapacitet fuldt ud. Det vurderes ikke, at der for nuværende er muligt at udbygge yderligere i forbindelse med eksisterende institutioner. En handlemulighed er, at der bygges en ny institution til 200 børn. Alt andet lige vil en institution i den størrelse sammen med de igangværende udvidelser kunne dække det forventede behov for pladser frem til 2022.
Såfremt kapaciteten i Slagelse by ikke øges med en ny daginstitution, vil det betyde, at forældre tilbydes plads udenfor eget distrikt i andre dele af Slagelse Kommune. Der er ledig kapacitet i Rude, Boeslunde, Skælskør, Dalmose og Stillinge. Det er dog i langt de fleste tilfælde et ønske hos forældre, at de får plads i dagtilbud (daginstitution eller dagpleje) indenfor det geografiske område, hvor de bor.
En ny institution i Slagelse by kan tidligst være klar til ibrugtagning i januar 2021.
Ibrugtagning pr. 1. januar 2021 forudsætter,
· At der frem til august 2018 arbejdes med at udpege en egnet byggegrund
· At der i perioden fra august 2018 til april 2019 tilvejebringes en lokalplan for området
· At der i forbindelse med budget 2019-2022 træffes beslutning om at bygge en ny daginstitution i Slagelse by – herunder afsætte budget til byggeriet og den relaterede bygningsdrift
· At der allerede i sensommeren 2018 forlods afsættes 200.000 kr. til bl.a. programmering og udarbejdelse af EU-udbud (intern og ekstern rådgivning)
Forslag til tidsplan for ny institution i Slagelse by er vedhæftet som bilag.
Center for Kommunale Ejendomme oplyser, at det koster 200.000 kr. pr. plads at bygge ny daginstitution. En ny institution til 200 børn vil således forudsætte et anlægsbudget på 40 mio. kr.
Nedenfor fremgår forventning til børnetallet i Slagelse by.
Figur 1 viser det forventede pladsbehov i Slagelse midtby i perioden 2018 til 2022. Prognosen tager højde for forventet alder ved indskrivning i dagtilbud og forventet dækningsgrad. I Slagelse Kommune er dækningsgraden (andelen af børn, der er indmeldt i dagtilbud) 94-95% for de 1-2 årige og 98% for de 3-5 årige.
Figur 1 Forventet udvikling i antallet af 0-5 årige i dagtilbud Slagelse Midtby (2018-2022)
Figur 2 viser den forventede udvikling i antallet af 0-5 årige i Slagelse by i perioden 2018 til 2032, som det fremgår af Befolkningsprognosen. Her ses det, at stigningen forventes at forsætte indtil 2027, hvor kurven topper.
Figur 2 Forventet udvikling i antallet af 0-5 årige i Slagelse by (2018-2032)
Vurdering
Kapaciteten i Slagelse by er under pres, og et fortsat stigende børnetal kan ikke håndteres indenfor de nuværende rammer i Slagelse by.
Det er administrationens anbefaling, at der bygges ny institution i Slagelse by. Institutionen bør have en størrelse, så den kan rumme i alt 200 børn. En institution i den størrelse er både fagligt og økonomisk bæredygtig.
Administrationen anbefaler, at der hurtigst muligt udpeges en byggegrund til formålet og udarbejdes en lokalplan.
Finansiering af de 200.000 kr. til rådgivning ”lånes” af dagtilbudsområdets centralt placerede driftsmidler.
Et alternativ til at bygge ny institution er at visitere børn til andre daginstitutioner uden for Slagelse by.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Center for Kommunale Ejendomme vurderer, at der allerede i 2018 og 2019 vil være udgifter til intern og ekstern rådgivning på ca. 200.000 kr. ved byggeri, der er klar til ibrugtagning 1. januar 2021.
Afdelingen for Dagtilbud kan af de centrale udviklingsmidler disponere 200.000 kr. til formålet i 2018 og 2019. Såfremt anlægget ved politisk behandling bliver prioriteret og der afsættes et budget på 40 mio. kr. vil de 200.000 kr. blive tilbageført til dagtilbudsområdet.
Såfremt, at der ikke afsættes et anlægsbudget til ny institution i Slagelse by vil dagtilbudsområdet selv skulle finansiere afholdte udgifter til rådgivning.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchef for Børn og Familie indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orientering om børnetal og kapacitet til efterretning
2.    at Børne- og Ungeudvalget tager dagtilbudsområdets disponering af en ramme på 200.000 kr. i 2018 og 2019 til rådgivning til efterretning
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
At 1. Godkendt
At 2. Godkendt.
Der fremlægges konkret forslag til nyt dagtilbud i forbindelse med budgetforhandlingerne vedrørende budget 2019-22.

49. Årshjul 2018 (B)

49.   Årshjul 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2018-264571                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget godkender årshjul 2018 med punkter til behandling i kommende år.
Baggrund
Administrationen udarbejder og opdaterer løbende årshjulet til Børne- og Ungeudvalgets møder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget har følgende handlemuligheder:
a. Udvalget godkender årshjulet som det foreligger.
b. Udvalget ændrer i årshjulet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at årshjulet er et vigtigt planlægningsredskab.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne for Skole og for Børn og Familie indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender årshjulet som grundlag for udvalgets og administrationens planlægning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

50. Pressemeddelelser (B)

50.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-92251               Dok.nr.: 330-2018-264576                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde. 
Baggrund
I Børne- og Ungeudvalgets Forretningsorden § 8, er anført at der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Udvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Der udarbejdss forslag til pressemeddelse vedrørende sag 43, Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber. Lis Tribler og Søren Lund Hansen citeres.