566. Status på ungetilbud i Skælskør (D)
566. Status på ungetilbud i Skælskør (D)
Sagsnr.: 330-2021-37466Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Dok.nr.: 330-2021-181374Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Ã…bent
Kompetence: | Børne- og Ungeudvalget  |
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan drøfte opsamlingen på
dialogprocessen med udvalgte aktører omkring etablering af et ungetilbud i
Skælskør.
Sagens indhold
På udvalgsmødet den 10. maj 2021
blev udvalget præsenteret for en procesplan omkring arbejdet med ungetilbuddet
i Skælskør. Der blev bl.a. lagt op til, at administrationen efter udvalgsmødet
ville blive klogere på målgruppen vha. forskelligt datamateriale samt
igangsætte en dialogproces med relevante aktører i Skælskør.
For at danne et overblik over
målgruppen i Skælskør har administrationen rettet henvendelse til UU og
Jobcenteret. UUs datamateriale for målgruppen viser bl.a., at der pr. maj 2021
er registreret 53 unge mellem 16 og 21 årige i Skælskør, som ikke er i gang med
en uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet. Af dem har 50 ikke
gennemført en ungdomsuddannelse. 32 af de 50 har haft et frafald på en
ungdomsuddannelse / FGU. Langt størstedelen af de 50 uden en ungdomsuddannelse
gælder, at de er på offentlig forsørgelse. Jobcenteret bemærker herudover
bl.a., at størstedelen af de unge i deres ressortområde er registreret som
aktivitetsparate og vurderes ikke i stand til at starte og gennemføre en
uddannelse indenfor de næste 12 måneder.
På baggrund af ovenstående har
administrationen bl.a. vurderet, at der har været et grundlag for det videre
arbejde med et tilbud for unge i Skælskør samt at tænke et eventuelt
uddannelses- og beskæftigelsesperspektiv ind i tilbuddet. Administrationen
igangsatte medio maj 2021 derfor dialogprocesser med relevante aktører via
spørgeskemaer. Spørgsmålene i skemaerne blev tilpasset de respektive aktører og
alle blev udarbejdet med afsæt i udvalgets bemærkninger, som bl.a. centrerer
sig omkring målgruppens ønsker og behov, en alderssammensætning, et
uddannelsesperspektiv samt snitflader til civilsamfund og erhvervsliv.
Administrationen har modtaget 11
svar fra forskellige aktører fra ungemiljøet og det fagprofessionelle personale
i kommunen. Svarene varierer i længde og detaljegrad alt efter den adspurgte
part.
Biblioteket i Skælskør er afstået
fra at bidrage med faglige input, men støtter etablering af et tilbud for de
unge i Skælskør. De adspurgte aktører fra civilsamfundet / erhvervslivet er
ikke vendt retur med deres besvarelser, hvorfor evt. bemærkninger fra dette
segment ikke fremgår af opsamlingen på de følgende sider. To af de adspurgte
aktører fra civilsamfundet har bl.a. udtrykt, at der tidligere er pågået et
grundigt arbejde i dette regi, og derfor er man uforstående overfor, at
arbejdet "starter forfra" omkring dette tilbud. Af samme grund har de
ikke returneret med yderligere bemærkninger via det tilsendte spørgeskema.
Herunder følger en opsamling på
de generelle tendenser fra dialogprocesserne.
Unge i Skælskør
Der er foretaget fire
gruppeinterviews, hvor 35 individer i alt i aldersgruppen 12 til +18 år har
deltaget. De generelle punkter i besvarelserne er:
·       Â
Ønsker en alderssammensætning
for et værested på +17 år
·       Â
Stort ønske omkring et fysisk
opholdssted i form af f.eks. et café lignende miljø
·       Â
Placering så central som mulig,
f.eks. i en af de lukkede butikker i byen
·       Â
Ønsker til fysiske
aktivitetsmuligheder, f.eks. via en hal med idrætsfaciliteter
·       Â
Interesse for et
uddannelsestilbud i form af f.eks. lektiehjælp
·       Â
Fleksible åbningstider, særligt
for aftentimerne
·       Â
Mindre pædagogstyring
·       Â
Ønske om inddragelse i
udviklingen af tilbuddet
Unge fra Oliemøllen
Oliemøllen har pga.
dialogprocessen afholdt et aftenarrangement for de unge, hvor de er inviteret
ind i dialogen omkring et kommende tilbud. Der er indsamlet 14 skemaer, hvor de
generelle punkter i besvarelserne er:
·       Â
Der er også blandt denne
målgruppe et stort ønske om et fysisk opholdssted, f.eks. med et fælles
hyggerum for min. +15 årige
·       Â
Placeringen skal være så
central som mulig
·       Â
En række af de unge
efterspørger aktivitetsmuligheder i det nye tilbud, f.eks. i form af en hal, en
svømmehal, et tilbud om kampsport/fitness eller en skaterbane
·       Â
Enkelte af de adspurgte
efterspørger muligheder for varierede madtilbud, særligt glutenfri muligheder i
det kommende tilbud
·       Â
Der efterspørges et weekendtilbud
for +17 årige, hvor de unge kan hygge sig alene, også i aftentimerne
·       Â
De unge oplever kedsomhed som
følge af manglende tilbud for de unge i Skælskør
·       Â
Der er en stor interesse for at
bidrage til udviklingen og etableringen af tilbuddet
·       Â
For at inddrage de kommende
årgange og gøre tilbuddet attraktivt for fremtidens brugere foreslås det bl.a.,
at elevrådene inviteres med i udviklingen af tilbuddet
Unge på skolerne i Skælskør
Unge fra 9. klasseårgangene på
Dalmose Skole, Eggeslevmagle Skole og Skælskør Skole er også inddraget i
dialogprocessen. De har besvaret spørgeskemaet, hvor de generelle punkter i
besvarelserne er:
·       Â
Manglende tilbud gør det svært
at være ung i Skælskør, da en lang række af eleverne føler, at de bliver smidt
væk fra de steder, hvor de opholder sig, og modtager for mange klager.
Derudover betyder manglende tilbud, at de unge ikke socialiserer og møder andre
jævnaldrende
·       Â
Langt de fleste unge
efterspørger et fysisk opholdstilbud, f.eks. i form af en café og med både
inde- og ude opholdsområder
·       Â
Der efterspørges en central
placering af tilbuddet
·       Â
Der efterspørges åbningstider i
weekenderne, også i aftentimerne
·       Â
En række af de adspurgte
bemærker, at alderssammensætning ikke skal variere for meget, da de ældre ikke
vil deltage i tilbud med for mange yngre brugere, samt at det generelt i
Skælskør er tilbud til de ældre, som mangler. En række af de adspurgte nævner
aldersgruppen fra 16 og op efter som passende
·       Â
Også her er der enkelte som ser
en god idé i en skaterpark, en parkourbane, fitnessfaciliteter eller et
værksted til cykler og knallerter. Andre idrætsmuligheder nævnes også, f.eks.
badminton, tennis og fodbold
·       Â
En enkelt bemærker også, at
kunstneriske muligheder som et område med musikinstrumenter ville give god
mening
·       Â
De unge vil gerne bidrage til
udviklingen og driften, f.eks. i form af rengøringsopgaver
·       Â
En række unge efterspørger, at
faciliteter skal have el-installationer til elektronisk udstyr, herunder ladere
til telefoner og en e-sports station
·       Â
Enkelte elever ser muligheder
for sammentænkning med aktiviteter på Oliemøllen og et uddannelsesperspektiv,
med f.eks. lektiehjælp
·       Â
En enkelt elev bemærker, at de
unge ikke gider et klubhus med personale, men et opholdssted, hvor de kan være
sig selv uden at få klager
Fagprofessionelle
De fagprofessionelle tæller bl.a.
KPE, FGU, Ungdomsskolen, Center for Handicap og Psykiatri samt Center for
Kultur, Fritid og Borgerservice. De generelle punkter i besvarelserne er:
·       Â
Et nyt tilbud skal ses som et
supplement til eksisterende tilbud i byen, herunder særligt Oliemøllen hvor de
fysiske rammer får stor betydning for tilbuddets indhold
·       Â
Med hensyn til de kommende
Ã¥rganges brug af tilbuddet kan et overlap og evt. samdrift med fordel
sammentænkes med Oliemøllen
·       Â
Der ses mange koblinger til
øvrige kommunale indsatser i tilbuddet. Det kunne være ungdomsuddannelser, UU,
Ungehus, den kommende Ungeenhed, de lokale kontaktpersoner, gadeteamet m.v.
·       Â
Et uddannelsesperspektiv kunne
være interessant, f.eks. via lokal studievejledning, lektiecafé, opgavehjælp
mm.
·       Â
Det vurderes også relevant at
sammentænke tilbuddet med erhvervslivet, f.eks. via en fritidsjobsordning
·       Â
Inddragelse af de unge i den
praktiske udbygning, udviklingen og indretningen af tilbuddet, hvor bl.a. den
ældre gruppe f.eks. pålægges et ansvar, vurderes at være afgørende, da unge
vokser med ansvar
·       Â
Et tilbud bør have åbent 6
gange ugentligt, også i aftentimerne
·       Â
Fritidsafdelingen har d.d.
flere tiltag i gang i Skælskør, som potentielt kan kobles på tilbuddet. Nogle
af tilbuddene er f.eks. fritidsvejledning, brobyggende indsats mellem udsatte
boligområder mm.
·       Â
FGU vurderer, at et
uddannelsesperspektiv er muligt, men bemærker særligt, at kvalitet i et
uddannelsestilbud afhænger af volumen. Alternativt kan det være hensigtsmæssigt
med individuelt tilpassede indsatser, eksempelvis EGU-forløb
·       Â
FGU er i samarbejde med UU og
Jobcenter Slagelse lige nu i gang med at etablere dialog med de unge i Skælskør
om mulighederne for et uddannelsesforløb i EGU regi
·       Â
Ungdomsskolen udbyder bl.a.
også mange forskellige fritidsundervisningshold i Skælskør hvert år, som kan
benyttes i forbindelse med tilbuddet. Samtidig kan Ungdomsskolen også inddrages
som led i uddannelsesperspektivet i tilbuddet.
Generelt for besvarelserne
gælder, at der er helt klare tendenser på tværs af de forskellige aktører
omkring de centrale emner, som spørgeskemaerne er centreret omkring.
Det står f.eks. klart, at de
fleste unge, ønsker et fysisk opholdssted med inde- og udeområder, hvor
aldersgruppen fokuseres omkring den ældre målgruppe, og hvor der er forskellige
aktivitetsmuligheder. De unge vurderer, at aldersgruppen bør fokuseres omkring
de ældre, bl.a. for at adskille Oliemøllen fra det nye tilbud, men også for at
den ældre målgruppe kan socialisere med jævnaldrende.
På tværs af besvarelserne er der
også en stor enighed om, at placeringen af et tilbud skal være så central som
mulig.
Opsamlingen viser også, at der er
konsensus omkring åbningstiderne, som skal være fleksible. I forhold til
åbningstiderne vurderer de unge særligt, at der bør fokuseres på aften- og
weekendtilbud, da lignende tilbud dags dato mangler for målgruppen i Skælskør.
Derudover er der blandt de unge
en stor interesse i at deltage i udviklingen af tilbuddet. Fagligt vurderer de
professionelle, at dette også er hensigtsmæssigt for den enkelte unges
udvikling, da mange unge kan vokse ved at blive pålagt noget ansvar.
BÃ¥de de fagprofessionelle og en
betydelig andel af de unge ser ligeledes et uddannelsesperspektiv som værende
muligt i tilbuddet, f.eks. i form af lektiehjælp på lokationen.
Særligt de fagprofessionelle
vurderer, at inddragelse af civilsamfund, erhvervsliv og kommunens øvrige
aktører kan sammentænkes med tilbuddet. Der er allerede en masse tiltag i gang
i Skælskør i kommunalt regi, særligt hvad angår aktiviteter for de unge, og
derfor kunne inddragelsen være i forlængelse af eksisterende samarbejder, men
også via studie- og fritidsvejledning eller via en fritidsjobsordning med det
lokale erhvervsliv.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan drøfte opsamlingen på
dialogprocessen og afgive bemærkninger til det videre arbejde.
Vurdering
På baggrund af ovenstående vurderer administrationen, at der
er et grundlag for at undersøge mulighederne omkring et fysisk tilbud med en
central placering for det kommende tilbud. Dialogprocesserne viser, at der skal
være tale om en fysisk ramme og en placering, som kan rumme inden- og udendørs
opholdsområder med forskellige aktivitetsmuligheder, evt. med et caféområde med
mulighed for f.eks. madlavning og plads til lektiehjælp og som er let
tilgængeligt.
Derudover står det klart, at de unge er meget engagerede i
dette forløb og har en stor efterspørgsel for et relevant tilbud, hvor de
inddrages i udbygning og udvikling af tilbuddet.
Administrationen vurderer, at den videre proces i første
omgang beror på en nærmere undersøgelse af de fysiske muligheder for et tilbud
i Skælskør, som baseres på de unges og de fagprofessionelles bemærkninger jf.
ovenstående opsamling. Den fysiske ramme kan enten bestå af en selvstændig
bygning eller i form af en ombygning af et eksisterende byggeri og evt. som en
tilbygning til Oliemøllen, hvor kun den ældre målgruppe får adgang. En
afgrænsning og afklaring af mulighederne i forhold til de fysiske rammer er
derfor nødvendig for at kvalificere de tilbud og aktiviteter, som tilbuddet
skal rumme baseret på de besvarelser, som administrationen har modtaget.
Når de fysiske rammer er afklaret vil de næste skridt i forhold
til tilbuddets konkrete indhold kunne udarbejdes på et oplyst og kvalificeret
grundlag og hvor relevante parter kan inddrages i udviklingsprocesserne. Derfor
kan en yderligere dybdegående analyse af målgruppen, deres baggrund og evt.
udfordringer på ny foretager i de kommende faser i udviklingen af tilbuddet,
således at tilbuddet hele tiden fremstår vedkommende for de nuværende og
fremtidige brugere, men også for at sikre en faglig tyngde i de processer og
det indhold, som tilbuddet medfører og skal rumme.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Skolechefen indstiller,
1.  Â
at Børne- og Ungeudvalget drøfter opsamlingen fra dialogprocessen og
afgiver bemærkninger til det videre arbejde med ungetilbuddet i Skælskør.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 7. juni 2021:
Fraværende:Â
At 1 - Opsamlingen drøftet.
Udvalget tiltrådte, at der arbejdes videre med forslag til
udvikling af et fysisk ungemiljø for alle unge i Skælskør.
Der beskrives alternative muligheder til den kommende
budgetproces.
Helle Jacobsen gentog ønsket om, at de, der har arbejdet med
projektet tidligere, fortsat inddrages.