Kompetence
Børne og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal træffe beslutning om, hvilke prioriteringsforslag der skal indgå i den videre budgetproces for Budget 2023-26.
Børne- og Ungeudvalget skal træffe beslutning om, hvilket scenarie for anlægsforslaget "Nyt klasselokale til Hashøjskolen", der skal oversendes til den videre budgetproces.
Indstilling
Skolechefen og Dagtilbudschefen indstiller,
- at Børne- og Ungeudvalget oversender BDO-rapporten med samtlige forslag til Byrådet
- at Børne- og Ungeudvalget indstiller hvilke forslag, udvalget vil anbefale til den videre budgetproces
- at Socialudvalget indstiller hvilke forslag vedrørende specialskolerne Socialudvalget vil anbefale til den videre budgetproces
- at Børne- og Ungeudvalget oversender scenarie B fra anlægsforslaget "Nyt klasselokale til Hashøjskolen" til den videre budgetproces.
Sagens indhold
Byrådet godkendte på møde i januar 2022 processen for Budget 2023-26, herunder at fagudvalgene på møderne i juni 2022 skal tage endelig stilling til de forslag, som skal indgå i den kommende budgetproces. På mødet i marts 2022 godkendte Byrådet rammerne for processen.
Byrådet har efterfølgende besluttet, at fagudvalgene skal holde møde i august. Det giver fagudvalgene mulighed for at genbehandle de prioriterings-, anlægs- og driftsforslag som er forelagt Byrådet til orientering på mødet d. 20. juni 2022 med henblik på justeringer til de kommende budgetforhandlinger.
Drift
Som konsekvens af de økonomiske udfordringer i Budget 2022 og overslagsårene og med genåbningen af budget 2022 besluttede Byrådet, at fagudvalgene skal finde prioriteringsforslag for 8 % af serviceudgifterne, svarende til i alt 322,4 mio. kr. i hvert af årene 2023-2026.
Børne- og Ungeudvalget skal finde prioriteringsforslag på 8 %, svarende til 90,6 mio. kr.
Med udgangspunkt i prioriteringsforslag og høringssvar m.v., som indgår i drøftelserne af genåbning af Budget 2022 og prioriteringsforlag til Budget 2023-2026 (bilag 1), skal udvalget drøfte og beslutte hvilke prioriteringsforslag, der skal sendes videre til de kommende budgetforhandlinger.
Der er tale om de samme forslag, som er behandlet senest på udvalgets møde i juni 2022, men for skoleområdets vedkommende er der yderligere udspecificeret de prioriteringsforslag, som skoleanalysen har givet anledning til. På udvalgets møde i juni 2022 var disse prioriteringsforslag samlet til ét prioriteringsforslag med overskriften "Skoleanalyse". Udvalget besluttede på junimødet at oversende samtlige forslag til Byrådet. For overskuelighedens skyld er de dog medtaget uændret i dette dagsordenpunkt.
BDO's potentialekatalog ifm. skoleanalysen kan ses i bilag 2. På siderne 10-13 i bilaget ses et resume af analysens resultater samt en oversigt over potentialerne i hver af de fem spor, jf. nedenstående.
Analysen er udarbejdet af BDO gennem en involverende proces, hvor skolelederne og administrationen har været med til at kvalificere forslagene. I sidste ende er det dog BDO, der har besluttet, hvilke potentialer, der er taget med i kataloget.
Analysen har taget udgangspunkt i fem spor:
- Almenområdet 21,1-23,6 mio. kr. i 2023 stigende til 22,6-25,1 mio. kr. i 2026
- Struktur på almenområdet 4,2-6,3 mio. kr. i 2023 stigende til 10,0-15,0 mio. kr. i 2026
- Specialundervisning 25,8-27,5 mio. kr. i 2023 stigende til 36,1-37,8 mio. kr. i 2026
- SFO og fritidshjemspladser 9,9-11,1 mio. kr. i 2023-2026
- PUI 1,2 mio. kr. i 2023-26
Inden for hvert spor er beskrevet forslag samt økonomisk potentiale til disse. Udover de besparelser, der kan findes på Børne- og Ungeudvalgets område, er der også beskrevet potentialer vedr. ejendomsdrift, som er under et andet politisk udvalg. Det samlede potentiale for Børne- og Ungeudvalget er således lavere i 2023 end de ca. 75 mio. kr., der er beskrevet i BDO-analysen.
Samlet set præsenterer BDO i analysen en række forslag, der er beregnet uafhængigt af hinanden, så der kan træffes politisk beslutning om, hvordan man ønsker at finde de nødvendige besparelser. Enkelte af potentialerne er afhængige af hinanden, dvs. alle forslag kan ikke prioriteres samtidig. Det mulige potentiale i det enkelte år er derfor lavere end summen af potentialerne.
Generelt er det et komplekst arbejde at opstille potentialer, da mange af de mulige håndtag står i et indbyrdes afhængighedsforhold med hinanden.
Nogle af forslagene er rammebesparelser, dvs. en procentsats, da der har været et ønske hos lederne i Slagelse Kommune om et decentralt ledelsesrum til at foretage prioriteringerne til at indfri besparelserne.
I de dele af analysen, der omhandler strukturen på almenområdet, kommer BDO med en række eksempler på, hvad forskellige strukturændringer kan have af potentiale. BDO anbefaler, at der politisk vedtages et ambitionsniveau for, hvilken besparelse, der skal opnås gennem skolelukninger, og at der herefter gennemføres en strukturanalyse for at afdække, hvilke konkrete besparelser der kan opnås.
Ved eventuelle skolelukninger er der en række fastlagte krav til proceduren, herunder tidsfrister. Hvis en skolelukning skal have effekt til skoleårets start august 2023, skal beslutningen herom senest foreligge den 1. marts 2023. Forinden denne dato skal der være en officiel høring og mulighed for indsigelser, hvilket bevirker, at et endeligt forslag om skolelukning skal ligge klart og være offentliggjort senest 1. december 2022.
Analysen fra BDO beskriver en række kvalificerede veje at gå ift. at indfri de økonomiske potentialer. Den endelige udmøntning af besparelsespotentialet, der besluttes politisk, anbefaler BDO på almenområdet sker i dialogen om og udarbejdelse af en ny tildelingsmodel samt evt. en strukturanalyse.
Anlæg
På Børne- og Ungeudvalgets møde i den 4. maj 2022 blev det besluttet at oversende tre anlægsforslag til budgetforhandlingerne omkring Budget 2023-26. Ét af disse forslag var "Nyt klasselokale til Hashøjskolen". Siden maj-mødet har Center for Kommunale Ejendomme kvalificeret anlægsforslagene, og det har medført, at nævnte anlægsforslag er blevet splittet op i to scenarier.
Scenarierne er vedlagt som bilag 3.
Børne- og Ungeudvalget skal på dette møde beslutte, hvilket af de to scenarier, der skal oversendes til budgetforhandlingerne.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.
Vedtaget proces og rammer for genåbning af Budget 2022 og Budget 2023-2026.
Folkeskolelovens §24, stk. 4 vedr. nedlæggelse af folkeskoler.
Bekendtgørelse nr. 700 om proceduren ved nedlæggelse af en folkeskole.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget skal på augustmødet beslutte hvilke prioriteringsforslag, der skal med videre i budgetprocessen for Budget 2023-2026.
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte, om scenarie A eller B for anlægsforslaget "Nyt klasselokale til Hashøjskolen" skal oversendes til den videre budgetproces.
Vurdering
For skoleområdet vurderer administrationen overordnet, at besparelseskravet til området er så stort, at der er behov for at arbejde med alle prioriteringsforslagene, hvis besparelsen skal indfris. Herunder vurderer administrationen, at der bør arbejdes med strukturelle ændringer af skoleområdet, og at der er behov for at få sat et ambitionsniveau for drøftelserne af den fremtidige struktur.
For dagtilbudsområdet henviser administrationen til bemærkninger fremsat i forbindelse med behandlingen på mødet i april 2022.
Nogle af de fremsendte forslag er udmøntet i 2022 og en fortsat udmøntning er naturlig.
Som på skoleområdet er der tale om række forslag, der er beregnet uafhængigt af hinanden, så der kan træffes politisk beslutning om, hvordan man ønsker at finde de nødvendige besparelser. Enkelte af potentialerne er afhængige af hinanden, og derfor kan alle forslag kan ikke prioriteres samtidig. Det mulige potentiale i det enkelte år er lavere end summen af potentialerne.
Opmærksomheden skal endvidere henledes på, at loven om minimumsnormering på dagtilbudsområdet træder i kraft pr. 1. januar 2024.
Vedrørende de to scenarier for anlægsforslaget "Nyt klasselokale til Hashøjskolen" vurderer administrationen, at scenarie B vil være at foretrække ud fra et ejendomsstrategisk perspektiv.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Gennemførsel af besparelser i 2023-2026 vil reducere det samlede budget, som udvalget har til rådighed. De konkrete økonomiske og personalemæssige konsekvenser fremgår af de udarbejdede prioriteringsforslag.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Økonomiudvalget orienteres på møde i august 2022 om fagudvalgenes beslutninger i forhold til prioriterings-, anlægs- og driftsforslag. Forslagene indarbejdes herefter i budgetmaterialet til prioritering i den kommende budgetproces. Endelig godkendelse af Budget 2023-26 sker i forbindelse med Byrådets 2. behandlingen d. 10. oktober 2022.