Børne- og Ungeudvalget – Referat – 3. oktober 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

 Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsordenen.

2. Projektansøgning fra fem skoler til TRYG fonden - Projekt MUST (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Udvalget ønsker at følge projektet tæt.

Skoleledere Martin Meier og Anette Petersen samt konsulent i Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration Anette Steffensen deltog under oplysningen af punktet.


Kompetence

Børne- og Ungeudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget og Erhvervs- Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om projektansøgningen fra Virksomheds- og uddannelsesservice, Professionshøjskolen Absalon, samt fem skoler i Slagelse Kommune.

 

Indstilling

Chefen for Skole og Dagtilbud indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget tager sagen til orientering. 

 

Sagens indhold

Virksomheds- og uddannelsesservice, Professionshøjskolen Absalon, samt fem skoler i Slagelse Kommune har i fællesskab sendt en projektansøgning til Trygfonden. Projektet kaldes MUST - Motivation, Uddannelse, Skoleglæde og Trivsel.

Formålet er at udvikle indsatser, der kan fremme en skolekultur, som øger elevers trivsel, kompetencer, deltagelsesmuligheder og lyst til uddannelse.

Projektet vil udvikle, afprøve og udbrede kvalificeret viden om nye måder at bedrive skole og undervisning på samt etablere læringsrum med deltagelsesmuligheder for alle elever, så det kan øge elevernes trivsel, kompetencer, autonomi samt lyst til læring og uddannelse. Det indbefatter udvikling af en mere autentisk og relevant undervisning. Projektet har fem overordnede indsatsområder: elever, lærere, forældre, skoleledelse og åbenskole, hvortil der igangsættes en lang række aktiviteter på de deltagende skoler. Centralt i projektet er at udvikle og afprøve en ny skoleform med fire dages skemalagt undervisning og en dag, hvor elever i samarbejde med medarbejdere og forældre kan tilrettelægge deres læring samt udvikle og deltage i nye undervisningsformer og en mere praksisorienteret undervisning.

Projektet retter sig mod elever fra forskellige klassetrin på de fem skoler (Vemmelev, Dalmose, Stillinge, Broskolen og Kirkeskovskolen). Afsættet er den stigende psykiske mistrivsel og faldende skoleglæde, der kan konstateres i trivselsmålinger i Slagelse Kommune. Region Sjælland er ydermere den region med den højeste andel af unge, der ikke er klar til en ungdomsuddannelse efter grundskolen og det laveste antal unge, der gennemfører en ungdomsuddannelse. Forskning viser, at der er en større gruppe børn, der har brug for en øget selvbestemmelse og at blive understøttet i at udvikle deres faglige og sociale kompetencer, og at mange elever får et positivt udbytte af praksisrettet og anvendelsesorienteret undervisning i skolen. For skolerne kalder det på en ny måde at tænke skole og undervisning på, der via en højere grad af selvbestemmelse og autentiske og praksisnære undervisningsformer kan øge elevernes faglige og sociale trivsel samt lyst til læring og uddannelse.

Lærerindsatsen indbefatter etablering af professionelle læringsfællesskaber, hvor lærerteams udvikler deres undervisningskompetence i relation til at kunne opfylde projektets mål, understøttet af pædagogiske dage med eksperter. Et mål er at forbedre kommunikation og samarbejde mellem elever, forældre, skoler og virksomheder bl.a. gennem helt nye former for forældresamarbejde.

Åben skole-indsatsen skal via konkrete tiltag understøtte skolerne i at skabe autentiske læringsmiljøer og give eleverne mulighed for at udforske deres interesser, udvikle deres potentiale samt styrke elevernes forståelse for, hvordan faglig viden anvendes i lokale virksomheder. Derudover skal indsatsen hjælpe eleverne og forældrene med at udforske forskellige uddannelses- og erhvervsmuligheder og styrke elevernes lyst til at tage en uddannelse.

 

Retligt grundlag

Folkeskoleloven.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

3. Børne- og Ungeudvalgets mødekalender 2024 (B)

Beslutning

At 1: Udvalget godkendte mødekalender 2024 med mødedatoer som besluttet af Byrådet.

Udvalget besluttede, at møderne afholdes fra kl. 16.30-19.00.


Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal træffe beslutning om egne møder i 2024. 

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter politisk mødekalender for udvalgets ordinære møder i 2024.

 

Sagens indhold

Byrådet vedtog den 25. september 2023 den overordnede mødekalender for 2024.

Jævnfør Styrelseslovens § 20 skal fagudvalgene for hvert regnskabsår beslutte, hvornår udvalget skal mødes, og hvor møderne skal holdes. De enkelte fagudvalg skal derfor beslutte fagudvalgets mødekalender endeligt for 2024.

Fagudvalget kan med afsæt i den vedtagne politiske mødekalender for 2024, beslutte mødedato, tidspunkt, længde, og hvor socialudvalgsmøderne skal holdes.

Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget fastholder at have ordinære møder som i 2023, dvs. fra kl. 16.30-19.00 på datoerne angivet i den politiske mødekalender 2024 (bilag 1). Skulle der være behov for at afvige fra den besluttede mødestruktur, anbefales det, at møderne rykkes tættere på Økonomiudvalgets møde af hensyn til flow for tværgående sager.

Administrationen anbefaler ligeledes, at møder som udgangspunkt holdes, hvor det er muligt at gennemføre mødet både med hensyn til forplejning, mødefaciliteter og det tekniske, udstyr der skal være til rådighed.

Retligt grundlag

Styrelseslovens §20 fastslår, at stående udvalg for hvert regnskabsår træffer beslutning om, hvornår og hvor udvalgets møder skal afholdes.

 

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte politisk mødekalender for udvalgets ordinære møder i 2024.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

4. Planlægning af mødeaktivitet 2024 (B)

Beslutning

At 1: Udvalget besluttede at deltage i børn og unge-topmødet den 1.-2. februar 2024.

 

At 2: Udvalget besluttede, at der arbejdes videre med en studietur med fokus på varieret skoledag, fritidstilbud samt trivsels- og forebyggelsesdagsordenen.

 

At 3-4: Udvalget får på et kommende møde præsenteret forslag til møderække samt tematikker. 


Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal beslutte rammerne for udvalgets tema- og dialogmøder i 2024 samt oplægget til udvalgets konferencedeltagelse og studieture i 2024. 

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter, hvilke konferencer de ønsker at prioritere deltagelse i i 2024.

2. at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuel prioritering af udvalgets midler til afholdelse af en studietur.

3. at Børne- og Ungeudvalget beslutter mødestruktur og rammer for temamøder i 2024.

4. at Børne- og Ungeudvalget beslutter, hvorvidt der skal planlægges dialogmøder med udgangspunkt i de skitserede rammer, eller om der skal igangsættes en proces for revidering af rammerne.

 

Sagens indhold

På udvalgsmødet den 30. maj drøftede Børne- og Ungeudvalget ønskerne til tema- og dialogmøder samt deltagelse i konferencer og planlægning af eventuel studietur.

Omkostninger til konferencer, studietur, forplejning mm. afholdes af udvalgets eget budget. Hertil indgår forplejning til udvalgsmøder, dialogmøder og temamøder. 

Børne- og Ungeudvalgets egen pulje:

Budget 2023

Overført fra 2022

Korrigeret budget 2023

Budget 2024

123.720

86.836

210.556

123.720

Udgifter til Børne- og Ungeudvalgets drift er forplejning til udvalgsmøder, dialogmøder og temamøder. Gennemsnitligt er der i 2022 brugt ca. 1.200 kr. til forplejning pr. møde inkl. dialogmøder og temamøder.

Udvalget kan selv disponere over de til udvalget afsatte midler. Anvender udvalget ikke alle midlerne i 2024, overføres midlerne til 2025 ifm. overførselssagen. Udvalget har således mulighed for at spare op til mere omkostningstunge aktiviteter i 2025, hvis udvalget ønsker dette. 

 

Konferencedeltagelse

  • KL's børn og unge topmøde d. 1.-2. feb. 2024.
    Børn & Unge Topmødet er KL’s store kommunalpolitiske konference på børne- og ungeområdet. Topmødet er for kommunalpolitikere, forvaltningsdirektører og -chefer, samt alle øvrige interessenter på hele 0-18-årsområdet. KL's ungetræf

Økonomiestimat: Deltagelse i KL-konference med 2 overnatninger forventes at koste ca. 10.000 kr. pr deltager (deltagergebyr, 2 middage, transport). Deltagelse i KL konference af 1 dags varighed forventes at koste ca. 2.500 kr. pr. deltager. 

 

Studieture

På mødet den 30. maj drøftede udvalget muligheden for en studietur til en kommune, der har fokus på varieret undervisning og trivselsdagsordenen. Derudover er det også en mulighed at tænke i en studietur til en kommune med en visionær klubstruktur, der er længere fremme i implementeringen.  

Administrationen kan arbejde videre med at konkretisere planer for en mulig studietur i 2024 med hensyntagen til udvalgets økonomiske ramme. 

 

Udvalgsmødernes fysiske placering

Administrationen foreslår, at Børne- og Ungeudvalget fortsætter med at afholde størstedelen af deres ordinære møder som en del af et besøg på en skole, i en klub eller et dagtilbud. Der veksles i udgangspunktet mellem virksomhedstype og geografisk placering, samtidig med at der tages hensyn til muligheden for at koble mødets fysiske placering med en aktuel sag på dagsordenen. Derudover suppleres med eksempelvis dialogmøder med interessenter, der kan afholdes på andre lokationer.  

Foreløbigt er der planlagt følgende i forlængelse af de ordinære udvalgsmøder:

  • Besøg på Nymarkskolen (november)
  • Dialogmøde med Handicaprådet (december)
  • Besøg i Nordlundens Idrætshus (januar)

På udvalgets november-møde fremlægger administrationen et halvårligt årshjul med forslag til mødesteder i 2024.

 

Temamøder

Temamøder kan afholdes på samme dag som udvalgsmøderne, eller de kan lægges på separate datoer. Konkrete emner til temamøder kan besluttes løbende af udvalget i god tid inden afholdelse.

 På mødet den 30. maj drøftede udvalget muligheden for at afholde et temamøde, der kan fungere som en opstart af drøftelser af en fælles retning for skole- og dagtilbudsområdet. Børne- og Ungepolitikken (bilag 1) kan fungere som den overordnede ramme for dette arbejde. 

 

Dialogmøder

Dialogmøder kan ligeledes afholdes på samme dag som udvalgsmøderne, eller de kan lægges på separate datoer. Konkrete emner til dialogmøder kan besluttes løbende af udvalget i god tid inden afholdelse.

Børne- og Ungeudvalget står på et grundlag, der giver mulighed for følgende dialogmøder:

  • Et årligt dialogmøde med Handicaprådet i forlængelse af et udvalgsmøde. Dette var en del af samarbejdet parterne imellem i den tidligere byrådsperiode.
  • Et årligt dialogmøde på en separat dato i august måned med en bred vifte af interessenter. Dialogmødet kan eventuelt deles i flere målgrupper (fx dagtilbud, klub og skole).
  • Jf. § 16 i  styrelsesvedtægten for skoleområdet (bilag 2) afholdes mindst to gange om året dialogmøde med repræsentanter for skolebestyrelser, skoleledere, relevante faglige organisationer samt Slagelse Kommunale Elevråd. Formålet med dialogmødet er drøftelse af spørgsmål om skoleområdets vilkår og udvikling. Administrationen vurderer, at det foreslåede dialogmødet i august måned kan udgøre det ene af de to dialogmøder beskrevet i styrelsesvedtægten.
  • Jf. spor 2 i kommunens lokale ramme for skoleudviklingssamtaler (bilag 3) afholdes der i april og november måned i forlængelse af udvalgsmødet et dialogmøde med skoleledere fra 2-4 udvalgte skoler. Dette dialogmøde tager udgangspunkt i temaer fra budgettet og andre politiske fokuspunkter.
  • Et årligt dialogmøde med repræsentanter for dagtilbuddenes forældrebestyrelser, dagtilbudsledere og relevante faglige organisationer på dagtilbudsområdet med fokus på dagtilbudsområdets vilkår og udvikling. En mulig pendant til dialogmødet på skoleområdet.
  • Et årligt dialogmøde med repræsentanter for bestyrelser, klubledere og relevante faglige organisationer på klubområdet med fokus på klubområdets vilkår og udvikling. En mulig pendant til dialogmødet på skoleområdet.
  • To årlige dialogmøder med 2-4 dagtilbud i forlængelse af et udvalgsmøde. En mulig pendant til dialogmøderne på skoleområdet.

Børne- og Ungeudvalget kan drøfte, om der er behov for at justere i rammen for dialogmøder vedrørende skoleområdet, idet der for at skabe ligevægt i antallet vedrørende skole-, dagtilbuds- og klubområdet vil skulle afholdes meget hyppige dialogmøder. Derudover kan udvalget drøfte, hvorvidt dialogmøder i udgangspunktet skal afvikles i forlængelse af et udvalgsmøde eller på separate datoer.

Der er mulighed for at lave en kobling til afholdelse af udvalgsmødet på en virksomhed og i stedet for 30 minutters rundvisning tænke i et egentligt dialogmøde med repræsentanter derfra.

 

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

 

Handlemuligheder

I forhold til konferencedeltagelse kan Børne- og Ungeudvalget beslutte, hvilke konferencer de ønsker at prioritere deltagelse i i 2024.

 

I forhold til studieture kan Børne- og Ungeudvalget beslutte en eventuel prioritering af udvalgets midler til afholdelse heraf.

 

I forhold til temamøder kan Børne- og Ungeudvalget beslutte mødestruktur og rammer, herunder mødernes hyppighed, om de afholdes i forlængelse af et ordinært udvalgsmøde samt eventuelle emner.

 

I forhold til dialogmøder med interessenter har Børne- og Ungeudvalget følgende handlemuligheder:

A. Den foreslåede række af dialogmøder godkendes med eller uden ændringer, og det besluttes hvorvidt dialogmøderne afvikles i forlængelse af et udvalgsmøde eller på separate datoer.

B. Udvalgte dialogmøder slås sammen, fx ved at samle skoler, dagtilbud og klubber omkring et fælles tema. Dette vil skulle ske under fortsat hensyntagen til rammerne, der er udstukket af styrelsesvedtægten for skoleområdet samt rammen for skoleudviklingssamtaler. Det besluttes endvidere, hvorvidt dialogmøderne afvikles i forlængelse af et udvalgsmøde eller på separate datoer.

C. Rammen for dialogmøder på skoleområdet søges justeret, så der lettere skabes ligevægt områderne imellem. Dette kan indebære en revidering af styrelsesvedtægten for skoleområdet og/eller rammen for skoleudviklingssamtalerne. Revidering og den medfølgende høring vil kunne pågå primo 2024, hvor styrelsesvedtægten i forvejen forventes revideret med udgangspunkt i organisatoriske ændringer afledt af Budget 2024-2026.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.  

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Såfremt udvalget beslutter at revidere rammerne for dialogmøder på skoleområdet ved at igangsætte en revidering af rammerne for skoleudviklingssamtaler og/eller styrelsesvedtægten for skoleområdet, kan arbejdet pågå primo 2024, hvor styrelsesvedtægten forventeligt i forvejen skal revideres. Børne- og Ungeudvalget vil få fremlagt høringssag som en del af denne proces.

5. Genoptaget - Samlesag Anlægsregnskaber for Børne- og Ungeudvalget (B)

Beslutning

At 1: Udvalget indstiller, at restfinansieringen af liggehallen i Slotsbjergby Daginstitution finansieres af mindreforbruget på anlægsregnskabet. De resterende midler indstilles overført til kassen.

Kompetence

 

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget godkende nedenstående anlægsregnskaber punkt A-D og at mindreforbruget overføres til kassen

 

Indstilling

 

Chefen for skole og dagtilbud indstiller,

1. at Byrådet godkender anlægsregnskaberne pkt. A-D, og at mindreforbruget på 0,462 mio. kr. tilføres kassen.

Sagens indhold

 

Når et anlægsprojekt er afsluttet, skal der aflægges et særskilt anlægsregnskab. Regnskabet skal redegøre for anlægsbevillingens anvendelse, herunder eventuelle afvigelser i økonomi og projektforudsætninger. I forbindelse med aflæggelse af regnskabet skal der tages stilling til finansiering af over- eller underskud.

Mindreforbrug tilføres som hovedregel kassen eller overføres til andre anlægsprojekter med forventet merforbrug. Merforbrug finansieres som hovedregel af øvrige bevillinger inden for udvalgets egen budgetramme (serviceudgifter) eller andre anlægsprojekter, hvor der forventes et mindreforbrug.

Samlet oversigt ses her:

Punkt

Nr.

Anlægsnavn

Forbrug

Anlægsbudget

Resultat

Afsluttende anlægsprojekter

A

130/132

Renovering af skolernes toiletfaciliteter / Skoletoiletter

10.563

10.824

261

B

131

Skolerenovering

38.445

38.512

67

C

262

Nyt tag Rosenkilde Vuggestue og Børnehave

1.036

1.169

133

D

134

Bien

3.400

3.400

-

 

 

Samlet

   53.444

              53.905

         461

Alle beløb er i 1.000 kr.

I det nedenstående er de enkelte anlægsregnskaber beskrevet.

Pkt. A - Renovering af skolernes toiletter

Tilbage i budget 2017, samt overslagsårene, blev der prioriteret budget til at renovere samtlige elevtoiletter på kommunens folkeskoler.  Der blev igangsat analysearbejde for at klarlægge udfordringerne på de enkelte skoler. Alle elevtoiletter er blevet renoveret, hvor der var spanske vægge, blev de fjernet, og erstattet med faste vægge, derudover er der indført automatik for sæbedispenser, papirhåndklæder og vandarmaturer. Se fordelingen af udgifter pr. skole på bilag 2.

Der er et samlet mindreforbrug på 0,261 mio. kr., der kan tilføres kassen.

Se bilag 1 og 2 for uddybende oplysninger om projekterne. 

Punkt B. Skolerenoveringer

Der har været afsat en pulje, som er udmøntet til renovering af 15 faglokaler og 13 legepladser. I bilag 4 ses på hvilke skoler, hvor faglokaler og legepladser er renoveret samt udgifter hertil.

I puljen var der også afsat 6 mio. kr. til erstatning af smartboards fra 2013 til elektroniske tavler på skolerne. Dette er også gennemført.

Der er et samlet mindreforbrug på 0,067 mio. kr. 

Se bilag 3 og 4 for uddybende oplysningerne om projekterne.

Punkt C. Nyt tag Rosenkilde Vuggestue og Børnehave

Der er lavet nyt tag på Rosenkildevuggestue og Børnehave i 2022.

Der er et mindreforbrug på 0,134 mio. kr., der kan tilføres kassen. 

Se bilag 5 

Punkt D. Bien

Der er udbetalt anlægstilskud over tre år (2020, 2021 og 2022) til FGU til projektet med indkøb og istandsætte Sejlskibet Bien.

Forbrug og anlægsbudget balancer.

Se bilag 6

Retligt grundlag

 

Når anlægsprojektet er afsluttet, skal der aflægges et særskilt anlægsregnskab til udvalgets godkendelse. Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune fastsætter, at anlægsrammer ikke må afviges uden godkendelse i Byrådet, idet bevillingskompetencen er byrådets. Jf. Slagelse Kommunes Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn.

 

Handlemuligheder

 

Byrådet kan godkende anlægsregnskab pkt. A. til pkt. D på foreliggende grundlag eller bede om yderlige beskrivelse samt godkende at mindreforbrug tilføres kassen.

Vurdering

 

Administrationen anbefaler, at anlægsregnskaber pkt. A. til pkt. D godkendes, og at mindreforbruget på 0,462 mio. kr. tilføres kassen

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

 

 

 

 

Anlæg - Skole og dagtilbud

-462

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

462

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

 

Ingen bemærkninger 

 

Sagens videre forløb

 

Ingen bemærkning 

 

Sagens forløb

05-09-2023 Børne- og Ungeudvalget

Sagen udsættes og genoptages på oktober-mødet. 


6. Fremtidig brug af frigjort bygning beliggende på Flakkebjerg Hovedgade 36, kaldet "Fristedet" (B)

Beslutning

At 1: Handlemulighed B indstilles til Økonomiudvalgets godkendelse.

Udvalget anbefaler, at der foretages en vurdering af pavillonen som et led i kapacitetsanalysen.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal på baggrund af indstilling fra Børne- og ungeudvalget beslutte fremtidig brug af den frigjorte bygning Fristedet.

 

Indstilling

Chefen for Kommunale Ejendomme & Chefen for Skole og Dagtilbud indstiller,

1. at Økonomiudvalget godkender handlemulighed B  - at bygningen Fristedet overgår til Daginstitutionen Flakkehaven, som i stedet for afgiver lærerboligen Kræmmerhuset 

Sagens indhold

Fritidshjemmet Fristedet, er beliggende mellem Flakkebjerg Skole og Daginstitutionen Flakkehaven. Beslutningen om at lukke Flakkebjerg Skole medførte, at tidl. Skolechef og Dagtilbudschef undtog Flakkehaven fra beslutningen om at Fritidshjem skulle overgå til SFO pr. 1. januar 2023.

Fristedet har altså været drevet under samme ledelse som Daginstitutionen Flakkehaven frem til lukningen af Flakkebjerg Skole. Bygningen har siden juli 2023 derfor været tom og der skal træffes en beslutning om, hvad der skal ske fremadrettet.

Daginstitutionen har i den forbindelse ønsket at samle børnehavebørnene i Fristedet, da denne bygning er større og i bedre stand.

Fristedet

Bygningen er på 506 m² og er et resultat af en udvidelse og sammenbygning af to lærerboliger fra 1960. Lokalerne er i fin stand og har energimærke D.

Indretningen lægger op til tre børnegrupper op til 20 børn hver, med adgang til fællesrum med køkken. Der er desuden god fælles garderobe og personalefaciliteter. Udefaciliteterne er af begrænset størrelse og børnene vil skulle gå ca. 50 meter over til Daginstitutionen Flakkehavens legeplads.

Daginstitutionen Flakkehaven

Institutionen forventer at have mellem 40-51 børnehavebørn i 2023/24. Derudover er der pt. indmeldt 18 vuggestuebørn, men her er prognosen mere usikker, da der løbende kommer børn på venteliste i takt med at kommende forældre beslutter sig for, hvilken type tilbud de ønsker.
Børnetallet har de seneste 5 år været relativt stabilt, med en tendens imod lidt flere vuggestuebørn og lidt færre børnehavebørn de seneste par år. Der ses pt. en national tendens imod færre nyfødte, hvilket kan betyde lavere efterspørgsel på vuggestuepladser i de kommende år.

Institutionen har et ønske om at inkludere Fristedet i deres daglige arbejde, da det vil give dem mulighed for at samle alle børnehavebørn ét sted. Via omorganisering af bygninger og børnegrupper kan institutionen frigøre lærerboligen Kræmmerhuset, som er den ældste og mest vedligeholdelseskrævende bygning. Kræmmerhuset er på 126 m², hvilket betyder at institutionen brutto får tilført 380 m².

Grundet stigende antal vuggestuebørn, blev der i 2021 opsat et pavillonbyggeri til denne gruppe. Bygningen er 98 m² og det er teknisk muligt at flytte pavillonerne til en anden lokation, om end flytning af denne type bygninger ofte er dyrt.

Det skal undersøges yderligere om der fortsat er plads til den bundne opgave med at gøre plads til indfasningen af dagplejere samt gæstepladser. Dagplejerne skal have et grupperum til rådighed og dernæst ved dagplejerens fravær, skal der skabes rum for at dagplejebørnene (gæstebørnene) kan være i en vuggestuegruppe. Denne løsning bør optimalt set findes enten i forbindelse med Flakkehaven eller Dalmose Daginstitution.

Mulighed A – Daginstitutionen beholder samtlige bygninger
Lade bygningen Fristedet indgå som en del af Daginstitutionen Flakkehaven

Mulighed B – Daginstitutionen får Fristedet og afgiver lærerboligen Kræmmerhuset
Lade bygningen Fristedet indgå som en del af Daginstitutionen Flakkehaven og sigte imod frasalg af lærerboligen Kræmmerhuset på 126 m².

Mulighed C - Daginstitutionen får Fristedet og afgiver Pavillonen
Lade bygningen Fristedet indgå som en del af Daginstitutionen Flakkehaven og sigte imod flytning af pavillonen til andre institutioner 

Mulighed D

Sælge Fristedet i åbent offentligt udbud.

  • Bygningen er fra 1960, senest ombygget i 2006.
  • 506m² (opmålt)
  • Energimærkning D

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger

Handlemuligheder

Økonomiudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Beslutte at Daginstitutionen får Fristedet og beholder samtlige bygninger
  2. Beslutte at Daginstitutionen får Fristedet men afgiver lærerboligen Kræmmerhuset
  3. Beslutte at Daginstitutionen får Fristedet men afgiver pavillonen
  4. Beslutte at sælge Fristedet via åbent offentligt udbud

 

Vurdering

Administrationen anbefaler handlemulighed B. Det vil sige, at bygningen bibeholdes på kommunale hænder. Endvidere at daginstitutionen Flakkehaven får råderet over bygningen da det betyder at institutionen får tilført 506,4m² der gør, at de kan samle deres børnehavebørn ét sted. Ejendomsstrategisk giver det dog mening at de så afgiver en af deres andre bygninger, og det anbefales at være lærerboligen ”Kræmmerhuset”, da det er den mest vedligeholdelseskrævende bygning, og den bygning der i dag netop rummer børnehavebørnene. Det giver derudover mulighed for at holde driftsomkostninger nede og forsat indfri en del af de besparelser som ”Fristedet” giver på nuværende tidspunkt ved at den står i tomgang. Kræmmerhuset vil efterfølgende blive sat til salg.

På grunden står også en pavillon, som det er teknisk muligt at flytte, dette giver også mulighed for at det er denne bygning der afgives. Det anbefales dog at afvente efterårets kapacitetsanalyse som kan belyse, om pavillonen kan løse en evt. pladsmangel i andre institutioner. Udvalgene skal dog være opmærksomme på, at der er væsentlige omkostninger forbundet med at flytte en pavillon fra ét sted til ét andet.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Fristedets drift har siden juli været reduceret til tomgangsdrift, med henblik på at bidrage til den rammebesparelse på 2,4 mio. kr. årligt til afledte konsekvenser af Budget 2023, som Kommunale Ejendomme blev pålagt. Det vurderes dog at denne besparelse fortsat kan indhentes, selvom Fristedet sættes i drift igen. Hvis det besluttes at ”Kræmmerhuset” frasælges eller pavillonen flyttes, vil besparede rengørings- og bygningsdriftsudgifter herfra understøtte driften af Fristedet.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Sagens videre forløb

Alt efter hvilken handlemulighed der vælges vil det videre forløb se således ud:

A - Ingen bemærkninger

B - Ny sag til Økonomiudvalget omkring salget af lærerboligen Kræmmerhuset

C - Ny sag til Økonomiudvalget og Byrådet om en bevilling til flytteomkostninger af pavillonen

D - Ny sag til Økonomiudvalget omkring salget af Fristedet

7. Skovbrynet Vuggestue - flytning fra Hvilebjergvej til Kirkerupvej (B)

Beslutning

At 1-2: Indstilles til Økonomiudvalgets godkendelse.


Kompetence

Økonomiudvalget

 

Beslutningstema

Økonomiudvalget kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget godkende, at vuggestuen på Skovbrynet i Sørbymagle flyttes fra Hvilebjergvej 6 til Kirkerupvej 18a, således at Skovbrynets aktiviteter, vuggestue og børnehave, samles på samme matrikel.

 

Indstilling

Chefen for Skole og dagtilbud og Chefen for Kommunale Ejendomme indstiller,

1. at Økonomiudvalget beslutter at samle daginstitutionen Skovbrynets aktiviteter på samme matrikel på Kirkerupvej 18a (Handlemulighed A).

2. at Økonomiudvalget beslutter, at den fraflyttede institutionsbygning på Hvilebjergvej 6 kan benyttes til andre kommunale formål eller frasælges (Handlemulighed B).

 

Sagens indhold

I forbindelse med vedtagelsen af Budget 2023 besluttede Byrådet at lukke klubtilbuddet i Sørbymagle og oprette et SFO-tilbud på Hvilebjergskolen med virkning fra 1. januar 2023. Siden januar 2023 har bygningen, der rummede klubtilbuddet, derfor stået ubenyttet.

Daginstitutionen Skovbrynet, der drev klubtilbuddet, ønsker nu at flytte institutionens vuggestue til den bygning, der tidligere rummede klubfunktionen. Dette med et ønske om at samle institutionens børn på samme matrikel. Skovbrynet er i dag opdelt på to lokationer i Sørbymagle. Vuggestuen liger på Hvilebjergvej 6 og børnehaven ligger Kirkerupvej 18a. Se 'Bilag 1 - Kortbilag over Skovbrynet' for et overblik over eksisterende placering og flytteønske.

Denne flytning vil styrke sammenhængen mellem vuggestue og børnehave og understøtte brobygning i forbindelse med det enkelte barns overflytning fra vuggestue til børnehave. Det faglige sparringsmiljø vil højnes, og udnyttelsen af Skovbrynets personaleressourcer vil kunne optimeres.

Den foreslåede flytning forudsætter en mindre tilpasning af toiletterne i den bygning, der fremadrettet vil skulle rumme vuggestuen, da der skal etableres de nødvendig puslefaciliteter. På udearealet skal der ligeledes ske ændringer, så der etableres en adskillelse mellem vuggestuens og børnehavens legearealer. På vuggestuens udeareal skal der ligeledes etableres nogle alderssvarende legeredskaber. Se 'Bilag 2 - Ændring af toiletforhold i vuggestuen' og 'Bilag 3 - Ændring på udearealet'.

Efter endt flytning vil den nuværende vuggestuebygning, der er beliggende på en grund på 3637m², være frigjort til andre kommunale formål, eller den ville kunne frasælges på markedsvilkår. Sidstnævnte mulighed falder i god tråd med målsætningen i kommunens ejendomsstrategi omkring at minimere Slagelse Kommunes ejendomsportefølje og på den måde minimere de ejendomsrelaterede driftsudgifter.

Den fremtidige brug af den fraflyttede bygning og eventuelle salg af denne vil blive behandlet i en særskilt sag på et senere tidspunkt.

 

Retligt grundlag

I henhold til kommunalfuldmagten skal kommunalt ejede bygninger benyttes til kommunale formål.

 

Handlemuligheder

Økonomiudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. At godkende, at Skovbrynets vuggestue flyttes fra Hvilebjergvej 6 til Kirkerupvej 18a.
  2. At godkende, at den i handlemulighed A fraflyttede bygning på Hvilebjergvej 6 frigives til anden kommunal aktivitet eller frasælges.
  3. Beslutte, at Skovbrynets vuggestue ikke flyttes fra Hvilebjergvej 6 til Kirkerupvej 18a, hvorefter arbejdet med at samle Skovbrynet på Kirkerupvej 18 stoppes, og institutionen fortsætter som i dag som en institution på to forskellige lokationer.
  4. Beslutte, at bygningen på Kirkerupvej 18a, der tidligere rummede Skovbrynets klubtilbud, frigives til andet kommunalt formål eller frasælges.

 

Vurdering

Administrationen anbefaler at samle Skovbrynets aktiviteter. Fordelene ved denne løsning er ud fra et pædagogisk synspunkt, at der skabes et mere sammenhængende børnemiljø med en mere flydende og tryg overgang mellem vuggestue- og børnehavelivet. Ud fra et organisatorisk og personalemæssigt synspunkt er fordelene, at der kan skabes et tættere fagligt samarbejde mellem personalet i vuggestuen og børnehaven, samtidig med at det bliver lettere at koordinere den personalemæssige sammensætning ved sygdom og i ydertimerne, hvor der erfaringsmæssigt ikke er så mange børn i institutionen. Ud fra et ejendomsstrategisk og økonomisk synspunkt er fordelene, at vuggestuen flytter fra en ældre til en nyere og dermed mindre driftstung bygning. Derudover vil Hvilebjergvej 6 forventeligt være lettere at frasælge eller anvende til andre kommunale formål.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Driftsøkonomien for de to ejendomme er overordnet ens og der er derfor ikke anledning til at søge driftsbevilling.

Kommunale Ejendomme afholder en række udgifter i forbindelse med rokaden og vil ved et eventuelt frasalg af Hvilebjergvej 6 opnå færre driftskvadratmeter og mindre grønt vedligehold.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

8. Kommunalt tilskud til forældrebetaling på specialefterskoler (B)

Beslutning

At 1: Udvalget får på et kommende møde præsenteret forslag til en justering af ordningen, jf. handlemulighed C.


Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal beslutte, om den nuværende tilskudsordning til forældrebetaling for børn på specialefterskoler skal fortsætte.

 

Indstilling

Chefen for Skole og Dagtilbud indstiller

1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter at fortsætte den nuværende tilskudsordning (handlemulighed A).

 

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget besluttede den 5. august 2019 at justere serviceniveauet for tilskud til specialefterskoler. Siden kommunesammenlægning havde det været gældende, at forældre kunne modtage et fast beløb på kr. 14.000 årligt som tilskud til forældrebetalingen, hvis deres barn gik på en specialefterskole. Beløbet blev givet til alle ansøgere. 

Med beslutningen den 5. august 2019 ændredes serviceniveauet til, at tilskuddet gives til hele forældrebetalingen på godkendte specialefterskoler, dog fraregnet et månedligt beløb på kr. 1500,- som skønnes at være den sparede udgift ved ikke længere at have et hjemmeboende barn. Støtten gives til elever på specialefterskoler, der kunne forventes at skulle modtage et specialpædagogisk tilbud i folkeskolen efter folkeskolelovens §20 stk 2 om vidtgående specialundervisning – det vil sige enten skolegang på en specialskole, i en specialklasse eller mindst 9 klokketimers individuel støtte om ugen i gennemsnit.

Børne- og Ungeudvalget evaluerede ordning den 2. november 2020 og besluttede at gøre den permanent. Udvalget tilkendegav, at det ønskede at følge udviklingen i anvendelsen af tilskudsordningen.

Forbruget til dato ser således ud:

Skoleåret 2018/19: 15 elever kr. 200.000 (Den gamle ordning)

Skoleåret 2019/20: 16 elever kr. 640.000 (0 afslag)

Skoleåret 2020/21: 32 elever kr. 1.280.000 (1 afslag)

Skoleåret 2021/22: 49 elever kr. 2.450.000 (4 afslag)

Skoleåret 2022/23: 69 elever kr. 3.450.000 (5 afslag)

Skoleåret 2023/24: 65 elever kr. 3.250.000 (14 afslag)

 

Retligt grundlag

Folkeskoleloven. Friskoleloven. Bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. Der er ikke nationale bestemmelser, der pålægger Slagelse Kommune at yde tilskud til forældrebetalingen.

Klagenævnet for Specialundervisning undlader konsekvent at forholde sig til betalingsspørgsmålet ifm. unges ophold på specialefterskoler. Det er således udelukkende tale om et politisk defineret serviceniveau i Slagelse Kommune.

 

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Fortsætte den nuværende ordning med tilskud til specialefterskole, hvis den unge er i målgruppen for vidtgående specialundervisning

  2. Afskaffe den nuværende tilskudsordning.

  3. Justere den nuværende tilskudsordning.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at den nuværende ordning fungerer fint, og at den har været nem at administrere for PPR og visitationsudvalget.

Hvis BUU vælger handlemulighed C ovenfor, skal der formuleres en ny beslutningssag, hvor kriterierne for tilskud besluttes

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Tilskuddet udgør gennemsnitligt kr. 50.000 pr elev årligt.

Tilskudsordningen finansieres af budgettet for vidtgående specialundervisning.

 

Konsekvenser for andre udvalg

Ingen bemærkninger

 

Tværgående konsekvenser

Tilskudsordningen betyder sandsynligvis en mindre udgift til hjælp i Børn & Unge.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

9. Pulje til løft af fritidspædagogikken (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om pulje til løft af fritidspædagogikken.

 

Indstilling

Chefen for Skole og Dagtilbud indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (herefter STUK) har tildelt Slagelse Kommune et tilskud fra puljen, som har til hensigt af løfte fritidspædagogikken i områder med høj andel af sårbare og udsatte børn. Bevillingsbrevet er vedlagt sagen som bilag. Det er forventningen, at tilskudsperioden gælder fra 2023 - 2025. Dette er dog forudsat, at der på Finansloven i 2024 og 2025 fortsat findes midler til fortsættelse af puljen.

Puljen udmøntes i to dele til hhv. SFO'er og fritidshjem og/eller klubtilbud og SFO for børn og unge på 10 år eller ældre. Puljemidler må ikke anvendes på tværs af de to grupper. For begge typer af tilskud gælder, at de kan anvendes til fritidstilbud i relation til både folkeskoler og fri- og privatskoler.

Slagelse Kommune har fået del af i midler fra begge dele med hhv. 3.272.000 mio. årligt for første del og 980.000 kr. årligt for anden del. Det samlede tilskud for 2023 udgør 4.252.000 mio. kr. Som tidligere beskrevet kan disse beløbe bortfalde, hvis puljen ikke genforhandles fra 2024 og frem på Finansloven.

Listen over skoler, som har udløst til skud til SFO og fritidshjems delen er:

  • Klostermarken Skole
  • Storebæltsskolen
  • Skælskør Skole (herefter Solskinsskolen)
  • Nymarkskolen

STUK opfordrer til at tilgodese de omkringliggende SFOer og fritidshjem ved de skoler, som har udløst tilskuddet til kommunen.

Formålet med puljen er at løfte fritidspædagogikken i områder med høj andel af sårbare og udsatte børn gennem ansættelse af mere personale. Ved personale forstås pædagoger, særlige ressource-pædagoger, pædagogiske assistenter og pædagogmedhjælpere.

Puljen udbetales i 2023 ad to omgange. Første rate er overført til Slagelse Kommune og kan anvendes fra d.d.

Der er en række krav opstillet fra STUK, som er gældende for anvendelsen af midlerne. Der må bl.a. ikke anvendes midler i undervisningsdelen på skolerne, og tilskuddet skal anvendes udover kommunens tildelte budget på området, hvorfor der ikke kan kompenseres for omprioriteringer i allerede tildelte budgetter på området. Herudover er der meget specifikke krav til afrapportering samt del- og slutregnskaber, som administrationen er bekendt med fra tidligere puljemidler og håndterer rettidigt.

Administrationen vil hurtigst muligt igangsætte en analyse af, hvordan og til hvem midlerne skal udmøntes. Derudover vil der hurtigst muligt også foregå en orientering til relevante aktører, som kan få gavn af midlerne.

 

Retligt grundlag

Bekendtgørelse nr. 683 af 06. juni 2023 om pulje til løft af fritidspædagogikken i områder med høj andel af sårbare og udsatte børn.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Puljen kan have en positiv indvirkning på fritidstilbudsområdet for de 10 - 18 årige, som p.t. er på vej til at blive reorganiseret. Da der er tale om midler, som skal anvendes på personale jf. ovenstående, vil det kunne have en gavnlig effekt. Dette vil, i samarbejde med relevante aktører og de tilknyttede ledere på fritidstilbudsområdet for de 10 - 18 årige, afklares nærmere fra september 2023.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Administrationen vil sammen med relevante aktører indgå i dialog omkring udmøntning af midlerne samt kriterierne herfor. Der vil også være et særligt fokus på fritidstilbudsområdet for de 10-18-årige, som potentielt kan få gavn af midlerne fra puljen til ansættelse af fagpersonale i de eksisterende og nye fritidstilbud.

10. Status på projekt 'Levende Legekultur' (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget 

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget og Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget orienteres om status på projekt 'Levende Legekultur'.

 

Indstilling

Chefen for Kultur, Fritid og Borgerservice samt Chefen for Skole og Dagtilbud indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget og Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

Levende Legekultur er et treårigt projekt i fem danske kommuner, herunder Slagelse Kommune.

Formålet med projektet var at skabe en levende legekultur på tværs af institutioner, skoler, boligområder og kommunale afdelinger.

Projektet har udformet sig forskelligt i de fem kommuner, hvor der i Slagelse Kommune har været særligt fokus på overgangen mellem dagtilbud og skole, og hvor målet har været at motivere, understøtte og forankre en levende legekultur til gavn for lærer, pædagoger og familier.

I Slagelse Kommune har tre dagtilbud og tre skoler deltaget i projektet. De er følgende:

  • Børnehuset Strandloppen (Dagtilbud)
  • Antvorskov Børnegård (Dagtilbud)
  • Hesselgården (Dagtilbud)
  • Broskolen (Skole)
  • Antvorskov Skole (Skole)
  • Eggeslevmagle Skole - nu Solskinsskolen (Skole)

Projektet blev igangsat august 2020 og var planlagt til at skulle afsluttes i juni 2023. Projektet blev forsinket og dermed forlænget, men forventes at afsluttes med udgangen af 2023. Dette betyder, at Levende Legekultur nu arbejder på at forankre projektet bedst muligt i de seks dagtilbud/skoler, så den levende legekultur kan leve videre i bedste forstand.

Levende Legekultur har været forankret og drevet af Gerlev Idrætshøjskole. Kultur- og Fritidsafdelingen i Slagelse Kommune har bidraget med en idrætskonsulent i med henblik på sparring samt for at sikre, at der gennem projektperioden blev bundet meningsfulde  sløjfer over til kommunens bevægelsesramme samt andre bevægelsesprojekter- og indsatser. 

Gennem projektperioden har Gerlevs arbejdsgruppe bag Levende Legekultur besøgt de deltagende dagtilbud og skoler for at undervise og lære fra sig i henhold til følgende temaer:

  1. Legekultur i daginstitutioner
  2. Legekultur for indskoling
  3. Legeambassadører
  4. Leg i idræt
  5. Ungevisionsforløb
  6. Rådet for Legekultur

Ud over undervisningsgangene har der været løbende sparring på tværs af de deltagende dagtilbud, skoler, sparringspartnere mm., både lokalt og nationalt.

Sideløbende med forløbene i dagtilbud og skole har der årligt været besøg af Legeskibet, som lagde til i hhv. Korsør og Skælskør havn. Dette har været for at skabe en kobling til en levende legekultur i det generelle bybillede. 

Onsdag d. 13. september 2023 afholdte Levende Legekultur en mini-konference, hvor blandt andet de tre skoler og tre dagtilbud var inviteret med, og her delte alle ud af deres oplevelser og læring fra deltagelse i projektet.

De deltagende dagtilbud og skoler italesatte projektet positivt, og der var generelt en oplevelse af, at projektet havde bidraget til en mere levende legekultur og understøttet en kulturændring. To af de deltagende dagtilbud/skoler udtalte ydermere, at de gerne ville være med i Levende Legekultur som projekt igen, hvis der bliver mulighed for det.

Levende Legekultur taler positivt ind i bevægelsesrammen for dagtilbuds- og skoleområdet, som har til formål at skabe endnu mere opmærksomhed på at integrere bevægelse som en naturlig og meningsfuld del af børn og unges hverdag.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Projektet afsluttes med udgangen af 2023 ud fra de i sagen beskrevne forhold. Der vil således ikke være yderligere nye forhold at orientere om.

 

11. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

På mødet blev der desuden orienteret om følgende:

  • Henvendelser vedr. Xclass
  • Minimumsnormeringer i dagtilbud
  • Prøvekarakterer

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand
2. Orientering fra udvalgsmedlemmer
3. Orientering fra administrationen

 

Kumult – kulturregionens børnekulturprojekt

Slagelse Kommune er i 2023 og 2024 en del af børnekulturprojektet Kumult med 0.–6. klasse. Lige som tidligere har Slagelse Kommune ikke obligatorisk deltagelse for skolerne, og derfor sigter Slagelse Kommune efter 50 % deltagelse. Økonomien for dette er politisk vedtaget.

I indeværende skoleår er 10 skoler tilmeldt med 74 klasser. Det svarer til 33% deltagelse til de syv forløb med tilhørende forberedende lærerworkshops. Forløbene varetages bl.a. af kulturaktører, der har til huse i Slagelse Kommune, fx Slagelse Museum, Kunsthal Kongegaarden, Sjællands Teater og Slagelse Musikskole. 

Tilbagemeldingerne fra det foregående skoleår har været særdeles positive, hvor de deltagende skoler fastholder deres interesse og tilmelding til diverse forløb. Dog er tilmeldingen stadig meget påvirket af, at forløbene ikke er obligatoriske. 
De tilmeldte skoler fordeler sig over hele Slagelse Kommune.

Kumult indgår i et forskningssamarbejde med Designskolen Kolding og rektor Lene Tanggaard med fokus på, hvilke muligheder og begrænsninger der opstår i børn og unges møde med kunst og kultur, og er baseret på både kvantitative evalueringer i form af spørgeskemaer samt årlige effektmålinger og kvalitativ følgeforskning med fokusgruppeinterviews og observationer.

 

12. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Udvalget besluttede, at følgende emner sættet på et kommende møde:

  • Indledende drøftelse af nye nationale tiltag på skoleområdet
  • Møderække og tematikker for tema- og dialogmøder i 2024
  • Justering af tilskudsordning til specialefterskoler
  • Justering af fordeling af midler til løft af fritidspædagogikken

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenspunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag findes en oversigt over kommende punkter til behandling.

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som
ønskes behandlet på kommende møder.

 

13. Kommunikation (B)

Beslutning

Ingen bemærkninger.


Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,
1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

 

14. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet.