Kompetence
Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte ressourcetildelingsmodellen for fritidstilbudsområdet for de 10-17-årige.
Indstilling
Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,
1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter ressourcetildelingsmodellen for fritidstilbudsområdet for de 10-17-årige.
Sagens indhold
I forbindelse med vedtagelsen af Budget 2023-2026 besluttede Byrådet den 10. oktober 2022 at reorganisere fritidstilbudsområdet for de 10-17-årige.
Det overordnede formål med reorganiseringen er at skabe et ensartet serviceniveau i hele kommunen. Den økonomiske hensigt er bl.a. at skabe en ensartethed i tilbud, som underbygges af ens lovgivning og finansiering.
Børne- og Ungeudvalget blev på udvalgsmødet den 07. november 2023 præsenteret for en tildelingsmodel. Udvalget besluttede på mødet, at ressourcetildelingsmodellen først behandles på mødet i Børne- og Ungeudvalget 05. december 2023.
Herunder følger principper der ligger til grund for ressourcetildelingsmodellen. Selve ressourcetildelingen er vedlagt sagen som bilag 1.
Økonomi pr. 01. januar 2024
Administrationen har undersøgt andre kommuners tildelingsmodeller på klubområdet. Der er dog kun klubvirksomhed i ganske få kommuner. Der er derfor fundet inspiration i en model fra Roskilde Kommune samt en model for tildeling til SFO i Næstved Kommune.
På klubområdet forventes fra 2024 at være 4 klubdistrikter med mellem 2 og 4 matrikler hver. Distrikterne vil have en leder tilknyttet.
Administrationen foreslår en model, hvor de økonomiske prioriteringer i de enkelte klubber ikke påvirker budgettildelingen, men en model der bygger på objektivitet og gennemskuelighed. En model der underbygger forståelsen af budgettets sammensætning, og dermed understøtter incitamentet for at løfte de faglige opgaver samtidig med budgetoverholdelse.
Budgettet udmeldes som en samlet ramme til hvert distrikt, hvorefter det er den decentrale leders faglige og strategiske ansvar at sikre en optimal anvendelse af de økonomiske ressourcer i forhold til den konkrete opgave og målsætning.
Budgettildelingsmodellen fastlægger rammen, men giver ikke anvisning på, hvordan rammen skal anvendes. Hermed opnås en stærk kobling mellem opgave og ansvar på den faglige bane.
Den samlede budgetramme for området er en samling af følgende budgetter:
- Klubber
- Juniorklubber
- Fritids- og ungdomsklub
- Fritidsklubber
- Klubdistrikter
- SFOII og 4. klasse
- Central pulje
- Fælles administration og ledelse
- Reduceret forældrebetaling
Forældrebetaling til SFO følger folkeskoleloven og udgør p.t. 76% af driftsudgifterne. Forældrebetaling til klubber følger dagtilbudsloven og kan maksimalt udgøre 20% af driftsudgifterne. Budgetrammen til klubdistrikterne er derfor reduceret med denne nedsatte forældrebetaling. Forældrebetalingen afregnes månedligt og opkræves i 11 rater pr. år.
Børne- og Ungeudvalget er på udvalgsmødet den 19. juni 2023 blevet oplyst, at forældrebetalingen vil reduceres, når børn i 4. klasse fra 01. januar 2024 skal benytte klubtilbud fremfor SFO-tilbud. På samme måde vil forældrebetalingen blive reduceret, når børn i SFOII-tilbud fremover skal benytte klubtilbud.
Dette skyldes, at klubtilbuddene fremadrettet vil organiseres efter dagtilbudsloven, der tilsiger, at forældrebetalingen maksimalt må udgøre 20% af de budgetterede udgifter til pladsen. Den samme regel er ikke gældende for SFO-tilbuddene, hvor forældrene p.t. betaler en større procentsats af de budgetterede udgifter.
Modsat vil taksten for børn fra 5. klasse og opefter stige, da beregningsgrundlaget for taksten øges med de tidligere afsatte distriktsmidler, som fremover anvendes til drift i den nye klubstruktur.
Den nye budgetramme
Børne- og Ungeudvalget blev den 07. november præsenteret for den samlede økonomi for området. Udvalget besluttede at videresende handlemulighed B til Byrådet, som behandler sagen på Byrådsmødet den 27. november 2023.
Handlemulighed B er følgende:
Besparelse på omorganisering af 10 – 17-års området fordeles mellem Ungdomsskolens fritidsundervisning og de fremtidige klubdistrikter.
Budgetrammen ved denne handlemulighed er ca. 25.5 mio. kr. Taksten er 408 kr.
Besparelsesrammen for hhv. den Kriminalpræventive Enhed (KPE), Ungdomsskolen fritidsundervisning og de fremtidige distrikter vil være følgende: 0 kr., 773.812 kr. og 2.460.788 kr.
Fremtidig tildelingsmodel:
Budgettet til SFOII og klubber bliver i dag tildelt efter en tildelingsmodel, hvor pengene følger barnet – den børnevariable ressource.
Variabler i fremtidige budgettildelingsmodel:
- Antal matrikler
- Antal indskrevne elever
- Antal indbyggere i distriktet 10 - 17 år
- Gennemsnitsløn
- Åbningstid
- Socioøkonomi
- Ungdomsklub
Der afsættes midler til ledelse og administration til op til 4 matrikler, svarende til én leder og 0,25 normering administration.
Ungdomsklubben tildeles et fast beløb på 385.000 kr. pr. distrikt og samlet 1.540.000 mio. kr. på tværs af distrikterne.
Ved mere end 4 matrikler eller mere end 500 indmeldte øges budget til ledelse og administration.
Det sikres i modellen, at der er to personaler på matriklen i alle åbningstimer. Der tildeles pædagogiske ressourcer svarende til en voksen pr. 40 indmeldte (forventet fremmøde 50%). Tildeling til distriktet er det højeste budget i disse to beregninger. Derved sikres mindst 2 voksne i åbningstiden og derudover ressourcer svarende til det indmeldte elevtal. Åbningstiderne i fritidsklubberne vil være 1200 timer årligt.
Øvrige midler til f. eks materialer og aktiviteter fordeles efter antal indmeldte og antal borgere i distriktet i aldersgruppen 10 - 17 år. Disse to faktorer vægter med 50% hver.
Der regnes i modellen med gennemsnitsløn for pædagogisk personale. Gennemsnitslønnen for en pædagog er udregnet til 438.000 kr.
Pædagoger beregnes med et børnetimetal på 1378 timer årligt.
Klubberne får tildelt et rammebudget ud fra den model, hvor ovenstående beskrevne variable indgår. Det betyder at der i budgetopfølgning og ved regnskabsaflægning følges op på det samlede budget og ikke på de enkelte dele af budgettet.
Der fordeles 2 mio.kr efter det Socioøkonomiske Nøgletal på tværs af distrikterne.
Budgetterne på klubområdet meldes ud til institutionerne inden kalenderårets start.
Den børnevariable ressource opgøres på baggrund af forventningen til kommende års antal børn.
Budgetterne til den børnevariable ressource reguleres med udgangen af året i forhold til det faktiske antal børn, der har været i klubben. I løbet af året kan lederen af klubben følge med i, hvor mange børn der reelt set har været i klubben og dermed også, hvordan det endelige budget for klubben ser ud. Dermed kan forbruget i løbet af året tilpasses det endelige budget og i serviceniveauet klubberne imellem.
Den konkrete budgettildeling til distrikterne er vedlagt sagen som bilag 1.
Retligt grundlag
Klubtilbuddene organiseres efter dagtilbudslovens §65, som bl.a. beskriver, at klubtilbud og andre socialpædagogiske fritidstilbud til større børn og unge, i samarbejde med børnene og de unge skal skabe aktiviteter og samværsformer, der fremmer den enkeltes alsidige udvikling, selvstændighed og forståelse for demokrati.
Dagtilbudslovens §71, stk. 2 beskriver bl.a., at tilskud skal udgøre mindst 80 pct. og forældrenes egenbetaling højst 20 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i klubtilbud m.v. bortset fra materialer og forplejning samt ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte den nye ressourcetildelingsmodel for fritidstilbudsområdet for de 10 - 17-årige.
Vurdering
Administrationen anbefaler at ressourcetildelingsmodellen besluttes, da beregningerne er foretaget med inddragelse af fagpersoner og relevante kommunale aktører, hvorfor vurderingen er, at fritidstilbudsområdet kan reorganiseres fra 01. januar 2024 med en budgetfordeling baseret på objektive kriterier.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger.