27. Forslag til konkrete aktiviteter for langtidsforsørgede borgere med ikke vestlig baggrund (B)
27. Forslag til konkrete aktiviteter for langtidsforsørgede borgere med
ikke vestlig baggrund (B)
Sagsnr.: 330-2017-58368 Dok.nr.: 330-2017-577943 Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og
Integrationsudvalget/Økonomiudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget skal godkende
forslag til konkrete aktiviteter for så vidt angår sprogundervisning samt
nyttelignende indsatser for langtidsforsørgede personer med ikke vestlig baggrund.
Såfremt forslaget godkendes, skal Økonomiudvalget godkende
en udvidelse af Jobcentres budget med 2,0 mio. kr. på konto 6 i en to-årig
periode (2018 og 2019). Udvidelsen angår udgiften til 0,5 sagsbehandler og 2
jobkonsulenter, samt udgiften til lægeerklæringer i to år.
Baggrund
Udvalget har på mødet den 5. september 2017 godkendt de
overordnede principper for nedbringelse af langtidsforsørgede borgere.
Udvalget har samtidig fremsat ønske om et forslag til
konkrete aktiviteter for så vidt angår sprogundervisning samt nyttelignende
indsatser ift. målgruppen for langtidsforsørgede personer, hvor herkomsten er
ikke-vestlig. Ultimo 2017 ønskes en større sag om mere dybdegående indsatser,
herunder erfaringer fra andre kommuner.
På baggrund heraf har administrationen udarbejdet
nedennævnte forslag til et 2 årigt projekt, som retter sig mod den del af
målgruppen, som ikke i forvejen omfattes af ”Flere skal med”.
Målgruppen
I Slagelse Kommune er der i marts 2017 i alt 294
langtidsforsørgede personer (over 3 sammenhængende år) på kontanthjælp eller
ressourceforløbsydelse, hvor herkomsten er ikke-vestlig. Denne gruppe er
udfordret af ringe sprogkundskaber, ofte også fysiske, psykiske eller
kulturelle problemstillinger såvel reelle som selvoplevede, manglende
arbejdsidentitet og/eller manglende erfaring fra arbejdsmarkedet.
Begrænsende sprogkundskaber
En stor del af målgruppen er udfordret af begrænsede
sprogkundskaber. Sprogundervisningen alene resulterer ikke i selvforsørgelse
for denne målgruppe. Mange har opbrugt deres Danskuddannelsesret, men
praktiserer ikke det danske sprog, hvorfor tilegnede kundskaber over tid
fortaber sig.
Der er ikke foretaget en
isoleret registrering af selve sprogudfordringen. Det er ikke et krav, at borgere
skal kunne tale dansk, for at modtage ydelser efter Lov om Aktiv Socialpolitik
eller for at deltage i beskæftigelsesrettede tilbud. Det er ikke centrets
vurdering, at der er brug for nye længerevarende sprogkurser til denne gruppe.
Derimod kan sigtes mod at de sprogkundskaber, der skal optrænes, sker i
forbindelse med deltagelse i aktive indsatser på arbejdsmarkedet.
Manglende arbejdsidentitet
I gruppen findes såvel mænd som
kvinder med forskellige etniske baggrunde. Omfanget af kvinder i gruppen er størst.
Aldersmæssigt er spredningen stor. Uden motivation for at opnå selvforsørgelse,
kan målet for nogle derfor blive at undgå tilbud om aktivering og job.
For målgruppens kvinder er der ofte tale om manglende
arbejdsidentitet. Kvinderne identificerer sig ofte med det traditionelle
kønsrollemønster. Ofte understøtter ægtefællen holdningen hertil. Det ses
derfor også, at mændene er aktive i kontakten til Jobcentre - eksempelvis med
henblik på at bekræfte ægtefællens evt. sygdom.
For den mandlige del af
målgruppen, som ikke ønsker at være på arbejdsmarkedet, drejer det sig mere om,
at de ikke finder de konkrete jobmuligheder økonomisk attraktive.
Helbred
En del af målgruppen har reelle og ganske alvorlige
diagnoser, mens andre har sygdomme, som i dansk kultur ikke betragtes som
barrierer i forhold til arbejde. Sidstnævnte sygdomsopfattelse bygger typisk på
manglende information og utilstrækkeligt kendskab til eventuelle
skånemuligheder på arbejdsmarkedet.
En del af målgruppen oplever sig
syge, og lever i denne sygdomsidentitet. Hos dele af målgruppen kan man møde
opfattelser af, at det derfor ikke er rimeligt at skulle arbejde.
Helbredsmæssig afdækning for den del af målgruppen, som har
eller oplever at have begrænsninger i arbejdsevnen, og som forhindrer dem i at
stå til rådighed, kan skabe overblik over skånebehov i forhold til
arbejdsmarkedet.
Manglende afdækning medfører frustration hos borgeren og
sagsbehandleren og koster også ressourcer og økonomi ift. spildte driftsressourcer
og aktiveringsøkonomi.
Når reelle lægeligt vurderede skånehensyn er definerede, bør
der i samarbejde med borgeren vurderes på, om jobmål/-retninger, nytteindsats
eller alternativ aktivering kan etableres, hvilket kan understøtte den
sproglige udvikling.
Manglende arbejdserfaring
På baggrund af ovenstående, og
grundet generelt lavt uddannelsesniveau, mangler målgruppen ofte
arbejdserfaring, hvilket er selvforstærkende for ledighed.
En tilknytning til arbejdsmarkedet vil modvirke en del af de
nævnte problematikker, men udfordringernes kompleksitet kalder på
specialiserede ressourcer, som Jobcentret ikke aktuelt besidder.
Erfaringer og forskning viser,
at mange sygdomme faktisk lindres og i bedste fald helbredes, hvis borgerne får
et aktivt fagligt og socialt arbejdsliv. Et aktivt arbejdsliv kan derfor være
en vigtig del af løsningen på dele af målgruppens problemer.
Af nævnte målgruppe estimeres
omkring 115-130 personer at indgå i Projekt ”Flere skal med”, jfr. orientering
på udvalgets møde den 5. september 2017. Projektet har til formål at
understøtte, at flest mulige borgere i målgruppen opnår hel eller delvis
fodfæste på arbejdsmarkedet i form af ordinære timer.
Nytteindsats
Nytteindsatsordningen
trådte i kraft 1. januar 2014 og blev indført som en del af
kontanthjælpsreformen. Formålet med
indsatsen er, at borgerne, som kan arbejde, skal arbejde for deres ydelse.
Eksempler
på nytteindsatsopgaver i andre kommuner:
Vedligehold:
Vedligehold
af kommunens gratis service eksempelvis shelters, borde/bænke-sæt og bycykler
samt vedligehold af byens grønne områder.
Renholdelse
af gader, parker, haver, strande o. lign: ”Havehold” og ”Haveservice” for
pensionister er typiske eksempler på nytteindsats. Borgerne slår græs, klipper
hæk m.v. om sommeren og rydder sne om vinteren.
Rengøring:
I
flere kommuner rengøres legetøj, dørhåndtag m.v. i daginstitutioner som en del
af nytteindsatsen, for blandt andet at minimere smittefare.
Kørselsopgaver:
Nyttehold
hjælper med at tømme dødsboer, når ældre i kommunen, der ikke har noget familie
eller slægtninge, dør.
Pasning
og pleje: Eksempler
på opgaver inden for pasning og pleje er ekstra hjælp i børneinstitutioner
eller på skoler som lærerassistenter.
Udfordringer
og risici:
· Det kan være en
udfordring, at funktionerne ofte er fysisk krævende og med begrænsede
skånemuligheder.
· En anden udfordring
ved nytteindsatsen er, at der ofte ikke følger et oplevet arbejdsfællesskab, da
indsatserne ofte laves, hvor der er mange borgere og få fastansatte.
· En generel risiko ved nytteindsatsen – såvel som andre
aktiveringsindsatser – er, at indsatsen fastholder borgerne i ledighed på bekostning
af ordinært job eller uddannelse.
Oplevede effekter ved
nytteindsats ifølge Jobcentrene:
Ifølge
en kvalitativ evaluering af nytteindsatsen udarbejdet af Damvad for Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering (2015) vurderer Jobcentrene bl.a., at
nytteindsatsen motiverer nogle borgere til at forlade ydelsessystemet.
Jobcentrene vurderer særligt, at det er de åbenlyst uddannelsesparate (59%) og
de jobparate kontanthjælpsmodtagere (31%), som ”vendes i døren”, mens
aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere kun i begrænset omfang (6%) ”vendes i
døren”.
Nytteindsats med henblik på at udskille den del af målgruppen, som
reelt ikke har til hensigt at indtræde på arbejdsmarkedet i nogen form, og som
derfor afsiger sig ydelsen, vurderes hensigtsmæssigt. Nytteindsatsen kan
således medvirke til en rådighedstestning af målgruppen.
Retligt
grundlag
Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats.
Bekendtgørelse af Lov om Danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende oplæg til konkrete initiativer.
Udvalget kan godkende oplæg med udvalgets eventuelle
ændringer.
Vurdering
Der er Jobcenterets vurdering, at:
· Nytteindsats
er hensigtsmæssig med henblik på rådighedsafprøvning
· Optræning af relevante
sprogkundskaber, skal ske i forbindelse med deltagelse i aktive indsatser på
arbejdsmarkedet.
· Skånebehov sker på baggrund af
lægelig dokumentation.
· Projektets målgruppe forventes at
udgøre 165-180 borgere
Det er hensigten, at metoden i projekt ”Flere skal med” på
sigt forankres bredt i Jobcentrets sagsbehandling. Projektet kræver en intensiv
og ofte langvarig virksomhedsrettet indsats, hvor øvrige indsatser fungerer som
parallelindsatser. Med etableringen af dette projekt får Jobcentret mulighed
for at implementere metoden fra ”Flere skal med” overfor denne målgruppe på et
tidligere tidspunkt og derved opnå effekten heraf tidligere.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Indsatsen kan ikke løftes inden
for de nuværende bevillinger. Der vil primært være tale om aktivitetsparate
borgere. Sagsbehandlerne på dette område har i forvejen knap 100 sager hver.
Det foreslås derfor, at indsatsen, såfremt den skal iværksættes, etableres som
et to-årigt projekt inden for følgende budgetramme:
· 0,5 sagsbehandler om året i 2 år - kr.
500.000 (konto 6)
· 2,0 jobkonsulent om året i 2 år - kr.
2.000.000 (konto 5)
· Lægeerklæringer: kr. 300.000 i hele
projektperioden (konto 6).
I alt i projektperioden over 2 år:
kr. 2.800.000.
Vurdering af effekt ved udgangen
af 2019: kr. 2.160.000 i form af sparede ydelser.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift, Sagsbehandler | 01.02 (konto 6 – BIU) | 250 | 250 | 0 | 0 |
Drift, Lægeerklæringer | 01.02 (Konto 6 – BIU) | 150 | 150 | 0 | 0 |
Drift, Jobkonsulenter | 01.02 (Konto 6 – BIU) | 600 | 600 | 0 | 0 |
Drift, Jobkonsulenter | 02.01 BIU (05.90) | 400 | 400 | 0 | 0 |
Drift, Kontanthjælp | 02.01 BIU (05.73) | -750 | -1.500 | -2.700 | -2.700 |
Drift, Kontanthjælp refusion | 02.01 BIU (05.73) | 150 | 300 | 540 | 540 |
Finansiering | | | | | |
Kassefinansieret tillægsbevilling | | -800 | -200 | 2.160 | 2.160 |
Effektvurderingen udfordres af, at
der ikke findes historiske sammenlignelige indsatser. Der forventes dels en
push-effekt af nytteindsats og dels en effekt via metoderne fra ”Flere skal
med”, som ved udgangen af 2019 reducerer ydelsesniveauet med samlet set 10,5%
svarende til 18 helårspersoner.
Konsekvenser
for andre udvalg
Da en del af projektøkonomien
indebærer en budgetudvidelse på konto 6 skal denne del af sagen godkendes af
Økonomiudvalget. Udvidelsen angår udgiften til 0,5 sagsbehandler og 2
jobkonsulenter, samt udgiften til lægeerklæringer i to år. Samlet forøgelse på
2 mio. kr. over en 2-årig periode.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.
at Udvalget godkender administrationens forslag til et 2 årigt projekt.
2.
at Udvalget fremsender sagen til Økonomiudvalget til godkendelse, for så
vidt angår en udvidelse af Jobcentres budget på konto 6 i en to-årig periode
(2018-2019).
Beslutning i Beskæftigelses-
og Integrationsudvalget den 3. oktober 2017:
Fraværende:
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren påpeger, at "2.
at" i indstilling fra administrationen i stedet for er:
At, såfremt udvalget godkender forslaget, beder udvalget
administrationen finde projektmidlerne indenfor udvalgets egen ramme.
Udvalget konstaterer, at der er en gruppe borgere, der har
været på offentlig forsørgelse i mere end 3 år uden at have modtaget et tilbud
om aktivitet med målbar progression hen i mod arbejdsmarkedet.
Udvalget finder at opgaven skal løses indenfor eget budget.
Udvalget godkender derfor administrationens forslag til
2-årigt projekt, dog således at Sprogcenteret, nytteindsatsen og praktikker
inddrages i videst mulig omfang. Udvalget ønsker opfølgning ultimo 1. kvartal
2018.
Ali Yavuz (S) stemmer imod forslaget. Ali Yavuz (S) påpeger,
at pengene kan investeres meget bedre på ungeområdet. Set i lyset af de
udfordringer der er på ungeområdet med relativ høj ledighed, vil Ali Yavuz (S)
hellere investere og forebygge på ungeområdet, så flere unge kan komme i gang
med en uddannelse eller arbejde.
Helle Blak (F) stemmer imod og bemærker, at det ikke er
relevant at anvende ekstraordinære ressourcer på gruppen af de 165-180
langtidsforsørgede ikke-vestlige personer, set i lyset af de begrænsede ressourcer
Jobcenter Slagelse har pt.
Helle Blak (F) begærer herefter sagen i byrådet.
Beslutning i Byrådet den 30.
oktober 2017:
Fraværende:
Jens Jørgensen (Udenfor partierne), Troels Christensen (I), Villum
Christensen (I)
Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets beslutning blev sat
til afstemning.
For stemte 14; (V), (O), Michael Gram (FB) og Tonny
Borgstrøm (udenfor partierne).
Imod stemte 14; (A), (F), (Ø).
Forslaget er herefter bortfaldet.