Byrådet – Referat – 25. november 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2019-3738                 Dok.nr.: 330-2019-439286                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende dagsorden.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes.
Beslutning i Byrådet den 25. november 2019:
Fraværende: 
Der var afbud fra Helle Jacobsen (V) og Ebbe Jens Ahlgren (V). Som suppleanter deltog Jan Møller Pedersen (V) og Morten Røngaard (V).
Dagsorden og tillægsdagsorden godkendt.

2. Politik for vandløbsområdet (B)

2.     Politik for vandløbsområdet (B)

Sagsnr.: 330-2019-2637                 Dok.nr.: 330-2019-383073                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende politik for administrationen af vandløb.
Baggrund
Som led i at udarbejde politikker på de enkelte fagområder blev der på udvalgsmøde d. 3. juni forelagt et oplæg til politik for vandløbsområdet. På mødet blev det besluttet at genoptage sagen med de faldne bemærkninger, idet oplægget blev sendt i høring i vandsynsrådet.
Politikken har været drøftet to gange i Vansynsrådet den 25. juni og den 12. september 2019. Udkastet er løbende blevet tilrettet på baggrund af de indkomne tilbagemeldinger.
”Ålauget for Lindes Å, Seerdrup Å og Bjerge Å med tilløb”, ”Vandløbslauget for nedre Tude Å og Vårby Å”, ”Landøkonomisk selskab” samt ”Gefions politiske afdeling” har fremsendt skriftlige bemærkninger til udkastet. Der er udarbejdet en hvidbog, som er vedlagt.
Retligt grundlag
Vandløbsloven.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende oplægget og/eller komme med ændringer.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Opgaverne udføres indenfor nuværende budget.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at udkast til politik for administration af vandløb godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Godkendt.
Anne Bjergvang (A) ønsker at udkastet kommer i offentlig høring.
Anne Bjergvang (A) begærer sagen i Byrådet.
Beslutning i Byrådet den 25. november 2019:
Fraværende: 
Byrådet godkendte forslag til Politik for vandløbsområdet med 28 stemmer;
Imod stemte Steen Olsen (A), Anne Bjergvang (A) og Thomas Clausen (Ø).

3. Godkendelse af takster vedr. Budget 2020-2023 (B)

3.     Godkendelse af takster vedr. Budget 2020-2023 (B)

Sagsnr.: 330-2019-78458               Dok.nr.: 330-2019-461240                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende takster
Baggrund
Ved 2. behandlingen af Budget 2020-2023 den 28. oktober 2019 godkendte Byrådet en række takster for kommunale ydelser.
En række takster beregnes med udgangspunkt i det endelig budget, og kan først færdigberegnes når budget for 2020 er endelig vedtaget.
Til Byrådets beslutning fremlægges hermed færdigberegnede takster på følgende områder.
·         Frit valg, mellemkommunale takster, m.m. på ældreområdet
·         Specialskoletilbud
·         Dagtilbud samt SFO- og klubområdet
·         Takster for Slagelse Musikskole (genberegnet)
På området specialiserede borgerindsatser, samt servicepakker på plejecentre skal taksterne godkendes i fagudvalgene primo december, og herefter i Byrådet d. 16. december.
Takster jf. Bilag 1 er beregnet på grundlag af hidtidige beregningsprincipper, og er dermed en tilpasning til de vedtagne budgetter.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov, dagtilbudsloven, serviceloven m.fl.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Taksterne er beregnet i overensstemmelse med det godkendte budget 2020-2023.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og teknikdirektøren indstiller,
1.    at Takster jf. bilag 1 godkendes
Beslutning i Økonomiudvalget den 18. november 2019:
Fraværende: 
At 1 - Takster jfr. bilag 1 anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 25. november 2019:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt, med rettelse i forhold til indstillingen, således at taksten på "5,-6.(-7) Klasse fritidsklubtilbud" og "5, -6.(-7) Klasse fritidsklubtilbud ungdomsskole skal være 234 kr. pr. måned.

4. Godkendelse af anlægs- og driftsbidrag for private almene vandværker for 2020 (B)

4.     Godkendelse af anlægs- og driftsbidrag for private almene vandværker for 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-63706               Dok.nr.: 330-2019-431107                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal en gang årligt godkende anlægs- og driftsbidrag (takster) for almene vandværker i Slagelse Kommune. Der er takstændringer for 4 private almene vandværker samt uændrede takster for de øvrige private almene vandværker og private forsyningsselskaber i Slagelse Kommune.
Baggrund
Almene vandforsyninger skal fastsætte takster en gang årligt. Taksterne skal godkendes af Byrådet. Der har fra både administrationens og fra vandforsyningernes side været et stort ønske om, at taksterne godkendes samlet og i slutningen af året med henblik på ikrafttrædelse d. 1. januar det følgende år.
Taksterne består af et anlægs- og driftsbidrag. Anlægsbidraget er et engangsbidrag, der opkræves, når en ejendom tilsluttes til vandforsyningen. Driftsbidraget opkræves hvert år og består af en fast afgift samt en kubikmeterpris. Vandforsyningen fastsætter taksterne i et takstblad, der gælder for levering af drikkevand i hele vandforsyningens forsyningsområde.
Ved godkendelsen skal kommunen foretage en legalitetskontrol, dvs. en kontrol at, at taksterne er fastsat i overensstemmelse med vandforsyningsloven. Byrådet skal sikre, at de fremlagte takster er i overensstemmelse med følgende principper:
·      at taksterne opfylder ”Hvile i sig selv princippet” – Pengene skal bruges til lovlige formål i henhold til lovgivningen, og vandforsyningen må ikke opsamle uforholdsmæssig stor formue.
·      at taksterne opfylder ”ligebehandlingsgrundsætningen” - at ens borgere behandles lige.
For de vandværker, som søger om takstændringer, er regnskaber, budgetter og investeringsplaner gennemgået og godkendt af kommunen. De fastsatte takster afspejler de faktiske udgifter på vandforsyningerne.
Den markante prisstigning på Agersø Vandværk skyldes de store omkostninger vandværket har til analyseomkostninger, da vandværket bl.a. er underlagt skærpet overvågning for indhold af pesticider i grundvand og drikkevand. Desuden forventes store udgifter i fremtiden til grundvandsbeskyttelse af vandværkets indvindingsopland. Der ønskes ydermere opsparing til etablering af ny boring samt udskiftning af en del af ledningsnettet.
De vandforsyninger, som har sendt ændrede takster til godkendelse for 2020, er markeret med gult i bilag 1. Bilaget viser også de vandforsyninger, som har sendt uændrede takster for 2020 til godkendelse. Der er, for hver vandforsyning, beregnet, hvor meget drikkevand koster for en husstand med et årligt forbrug på 100 m3 inkl. afgifter og moms.
Da taksterne skal afspejle de nødvendige udgifter, som et alment vandværk kan indregne i taksterne for vandet, jf. Vandforsyningslovens § 52 a, kan man ikke harmonisere taksterne.
Taksterne for SK Vand (forsyningsselskabet) for 2020 vil blive behandlet separat og vil blive indstillet til politisk behandling på et af de kommende Byrådsmøder.
Retligt grundlag
Kommunens godkendelse af vandforsyningernes takster sker i henhold til vandforsyningslovens § 53. Taksterne skal godkendes hvert år.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge enten at godkende taksterne for anlægs- og driftsbidragene for 2020 eller vælge ikke at godkende dem. Byrådet kan som hovedregel ikke fastsætte andre takster end dem, der er foreslået af vandforsyningerne.
Hvis Byrådet ikke kan godkende taksterne, skal beslutningen begrundes. Slagelse Kommune skal herefter indgå i en forhandling om at nå til enighed om taksterne.
Vurdering
Center for Miljø, Plan og Teknik vurderer, at vandforsyningerne overholder gældende lovgivning og tidligere nævnte principper, og anbefaler derfor, at taksterne godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at anlægs- og driftsbidrag for 2020 godkendes for de private almene vandværker i Slagelse Kommune.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. november 2019:
Fraværende:  Pernille Ivalo Frandsen (V)
Anbefales.
Knud Vincents (V) blev som formand for Bisserup Vandværk erklæret inhabil af udvalget.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18. november 2019:
Fraværende:  Knud Vincents (V)
Knud Vincents (V) blev som formand for Bisserup Vandværk erklæret inhabil og deltog ikke i behandlingen af punktet.
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 25. november 2019:
Fraværende:  Knud Vincents (V)
Knud Vincents (V) blev som formand for Bisserup Vandværk erklæret inhabil og deltog ikke i behandlingen af punktet.
At 1 - Godkendt.

5. Møllebakken 4230 - Tildeling af vejbidrag jf. lov om offentlige veje - Behandling efter afholdt høring (B)

5.     Møllebakken 4230 - Tildeling af vejbidrag jf. lov om offentlige veje - Behandling efter afholdt høring (B)

Sagsnr.: 330-2019-37935               Dok.nr.: 330-2019-356388                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget skal træffe beslutning om det overfor Byrådet skal anbefales, at beslutningen om at der pålægge vejbidrag i forbindelse med udvidelse af Møllebakken, Skælskør skal trækkes tilbage eller fastholdes.
Baggrund
Byrådet godkendte på mødet den 24. juni 2019, at det påtænkes, at der opkræves vejbidrag hos fire ejendomme som ligger på østsiden af Møllebakken, og at beslutningen skulle sendes i høring hos de berørte ejendomme. Efter endt høring skal der træffes endelig beslutning om der skal opkræves vejbidrag.
I høringsperioden indkom der ét høringssvar, som var fremsendt af ACCURA på vegne af Safetyhouse A/S, der er ejer af følgende matrikler på Møllebakken; 155a, 155d, 155e, 155f, 155g, 155h og 155i Skælskør Markjorder (Den gamle folkehøjskole).
Af høringssvaret fremgår det, at der gøres indsigelse imod det fremsendte høringsmateriale, da ejendomsejeren er af den opfattelse at fordelingen af anlægsudgifterne til vejudvidelsen som den er angivet i ”Fordelingsnøgle version 1; Foreløbige fordelingsnøgle” ikke sker i overensstemmelse med retningslinjerne i Lov om offentlige veje (nr. 1520 af 27. december 2014). Fordelingsnøglen er vedhæftet som bilag. Indsigelsen begrundes i 4 punkter; (1) Vejstrækningen ud for matriklen, (2) Julemærkefonden, (3) Fordeling efter byggeretsgivende grundareal/forventet antal husstande og (4) Procentsats. Høringssvaret er oplistet og kommenteret i vedlagte hvidbog.
På baggrund af det indkomne høringssvar har administrationen været i dialog med landinspektøren, der har medvirket til det sagsforberedende arbejde og Vejdirektoratet. I den forbindelse er administrationen blevet gjort opmærksomme på, at gruppen af parter, som har været udgangspunkt for den første behandling af sagen, ikke har været fyldestgørende nok, da alle ejendomme som grænser til Møllebakken skal indgå som parter. Det betyder, at de ejendomme som ligger vest for Møllebakken, samt dem der er beliggende helt ned til fjorden også skal indgå i fordelingen.
Retligt grundlag
Lov om offentlige veje kapitel 4 – Vejbidrag mv.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan træffe beslutning om det overfor Byrådet skal anbefales:
1.    at det besluttes, at der påtænkes at pålægge vejbidrag på baggrund af en ny sagsfremlæggelse, hvor gruppen af parter udvides med alle tilgrænsende ejendomme på strækningen fra sidevej ”Ved Fjorden” og frem til og med indkørslen til Møllebakken 33 (Den gamle folkehøjskole).
2.    at det besluttes ikke at pålægge vejbidrag.
3.    at der, ved en beslutning om ikke at pålægge vejbidrag, igangsættes sagsbehandling med henblik på, at den del af offentlig vej, der er beliggende på matr. nr. 155a Skælskør Markjorder (ejer: Safetyhouse A/S), omklassificeres til privat fællesvej (se Bilag - Møllebakken - offentlig vej til privat fællesvej). Hvis strækningen kan omklassificere til privat fællesvej, vil det være de vejberettigede ejendomme, der skal afholde udgifter til fremtidige ændringer af vejen og vedligeholdelse.
Vurdering
På baggrund af dialogen med Vejdirektoratet er det administrationens anbefaling, at beslutningen truffet af Byrådet om tildeling af vejbidrag til udvidelse af Møllebakken omgøres.
Hvis Byrådet beslutter at fastholde, at der skal kunne opkræves vejbidrag, vil det betyde, at omfanget af parter i sagen skal udvides med alle tilgrænsende ejendomme til Møllebakken samt private fællesveje, der alene udmunder i den offentlige vej – Møllebakken (se Bilag - Ny afgrænsning af parter). Sagen skal behandles med afsæt i en fornyet sagsbehandling.
Yderligere har Vejdirektoratet anbefalet, at der for hver enkelt ejendom skal udarbejdes en specifik vurdering med en konkret begrundelse om størrelsen af den andel ejendommen skal påføres af anlægsudgiften. Det vil sige, at ingen ejendomme kan undgå at betale vejbidrag. I vejmyndighedens vurdering kan der tillægges vægtning i forhold til flere forskellige kriterier, hvoraf et kriterie kunne være, størrelsen af den glæde en ejendom måtte have af en vejudvidelse set i forhold til benyttelsen af den eksisterende vej.
Det vurderes, at der tidligst kan forelægges et nyt beslutningsgrundlag til den politiske møderække i marts 2020.
Det er administrationens anbefaling, at muligheden for at pålægge vejbidrag ikke bringes i anvendelse, men at der indledes sagsbehandling med henblik på, at omklassificere den del af offentlig vej – Møllebakken – der ligger på matr. nr. 155a Skælskør Markjorder (Safetyhouse A/S’ ejendom) til privat fællesvej (se Bilag - Møllebakken - offentlig vej til privat fællesvej). Dette betyder, at der skal forelægges en sag for Erhvervs- og Teknikudvalget om, at det påtænkes at vejstykket omklassificeres til privat fællesvej. Når der er truffet beslutning skal der i henhold til vejloven gå en perioden på ikke under 4 år, før beslutningen om omklassificering kan gøres endelig og vejstykket vil herefter være privat fællesvej.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Med en beslutning om, ikke at pålægge ejendommene og private fællesveje vejbidrag vil Slagelse Kommune skulle bære den fulde udgift til udvidelse af Møllebakken, Skælskør, på den del af vejstrækningen (ca. 325 meter), der ligger udfor kommunens ejendomme samt Julemærkehjemmet. Anlægsudgiften skønnes til ca. 2,7 mio. kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Der er på nuværende tidspunkt ikke bevilget en anlægsramme til vejudvidelsen. Fastholder Byrådet, at der pålægges vejbidrag hos tilgrænsende ejendomme vil det påvirke projektets samlede økonomi positivt.
I investeringsoversigten er der i overslagsåret 2021 afsat 12,0 mio. kr. til boligudbygning i Skælskør. På nuværende tidspunkt er der ikke foretaget disponeringer af den afsatte anlægsramme.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at Byrådets beslutningen den 24. juni 2019 om at påtænke at opkræve vejbidrag på det fremlagte grundlag frafaldes,
2.    at Det oversendes til Erhvervs- og Teknikudvalget, at frembringe beslutningsgrundlag jævnfør lov om offentlige vejes om at omklassificere den del af den offentlige vej – Møllebakken – som er beliggende på matr. nr. 155a Skælskør Markjorder til privat fællesvej.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 14. november 2019:
Fraværende: 
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18. november 2019:
Fraværende: 
At 1 til 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Thomas Clausen (Ø) stemte imod.
Beslutning i Byrådet den 25. november 2019:
Fraværende: 
At 1 til 2  - Godkendt.
Thomas Clausen (Ø) stemte imod.

6. Vedtagelse af etablering af Destination Sjælland A/S

6.     Vedtagelse af etablering af Destination Sjælland A/S

Sagsnr.: 330-2019-4945                 Dok.nr.: 330-2019-418071                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet bedes godkende, at Slagelse Kommune indgår i et samarbejde med kommunerne Sorø, Kalundborg, Holbæk og Odsherred, herunder at være part i et fælles destinationsselskab, Destination Sjælland A/S. Destinationsselskabet skal varetage den lokale destinationsudvikling, og turismefremmeindsatsen i de kommuner, der indgår i selskabet.
Baggrund
Beslutningen om dannelsen af en ny turisme destination, og etableringen af et fælles destinationsselskab, Destination Sjælland A/S, tager henholdsvis afsæt i Folketingets beslutning om, at den kommunale turismefremmeindsats skal konsolideres i færre og større destinationsselskaber frem mod 2021, samt i Slagelse Byråds beslutning af 25.02.2019 om, at arbejde videre med etablering af et samarbejde om et fælles turismedestinationsselskab.
Kommunerne Sorø, Slagelse, Kalundborg og Odsherred besluttede i februar 2019, at etablere et nyt turismesamarbejde, Destination Sjælland A/S. Beslutningen skete med afsæt i ikrafttrædelsen af en ny lov om erhvervsfremme i januar 2019, og en heraf aftale mellem Erhvervsministeriet og Kommunernes Landsforening. Aftaleparterne forventer, at aftalen kan skabe stærkere destinationer og en mere sammenhængende turismefremmeindsats.
Indsatsen skal udmøntes ved en konsolidering af sektoren, hvor knap 80 turismeorganisationer i 2019, skal indgå samarbejder i 25 tværkommunale destinationsselskaber.
Den 19. juni 2019 tilkendegav Holbæk Kommune et ønske om, at afsøge mulighederne for at indtræde i samarbejdet med Odsherred, Slagelse, Kalundborg og Sorø kommuner.
Potentialet for en destination omfattende kommunerne Sorø, Slagelse, Kalundborg, Holbæk og Odsherred, er en samlet turismeomsætning på 4,4 mia. kr. og 6.125 turismeskabte årsværk. Et område, der er forbundet af en lang sammenhængende og varieret kyststrækning, fra Storebælt over Sejerø Bugt og Kattegat til Isefjorden. En kyststrækning, der rummer mere end 20% af Danmarks fritidshuse. Desuden omfatter området bl.a. et istidslandsskab, der danner grundlag for en tværgående istidsrute og naturparker. En destination på tværs af de fem kommuner, vil have et stærkt afsæt i stedbundne værdier og oplevelser, den nære stedudvikling, fastholdelse af lokal identitet og lokalt samarbejde, især rettet mod kystturisme, naturturisme, kulturarvsturisme og erhvervsturisme. 
Det foreslåede samarbejde i et nyt destinationsselskab, med et stærkt økonomisk og fagligt samarbejde vil få et effektivt ressourcetræk, en højere udnyttelsesgrad af styrkepositionerne på tværs af kommunegrænserne og skabe bedre mulighed for synergi. Destinationsselskabet vil udbyde en øget professionalisering og større specialistviden til gavn for virksomheder og kommuner. Resultaterne forventes, at være:
·         En stærk og koordineret enhed, der er tæt på aktørerne og fastholder den lokale identitet
·         Flere økonomiske ressourcer i forhold udvikling af markedet og markedsføring af Sjælland
·         Stærkere faglige ressourcer
·         Styrket gearing (privat medfinansiering) af de kommunale midler
Kommunerne har, i forbindelse med deres drøftelser om en mulig etablering af et turismesamarbejde, nedsat en styregruppe, der har udarbejdet det formelle grundlag for etablering af et kommende tværkommunalt destinationsselskab, Destination Sjælland A/S.
Det udarbejdede grundlag består af et introducerende baggrundsnotat, Ejeraftale, Vedtægter, Ejerstrategi, Finansieringsmodel, Leverancenotat og foreløbigt oplæg til turismestrategi (alle vedhæftet som bilag).
Nedenstående er der en kort præcisering af selskabets strategiske indsatser og opgaver, selskabets organisering og styring, selskabets økonomi samt en beskrivelse af det videre forløb.
Selskabets strategiske indsatser og opgaver
Det er ejerkommunerne Sorø, Slagelse, Kalundborg, Holbæk og Odsherred, der fastlægger Destination Sjælland A/S overordnede opgaver og strategiske retning. Dette er udgangspunkt for, at selskabets daglige ledelse i samarbejde med bestyrelsen, varetager de primære ydelser og udviklingsaktiviteter, under hensyn til ejerstrategi og turismestrategi.
Selskabet er facilitator, og skal styrke sammenhængskraften, den fælles attraktionskraft og skabe gennemslagskraft, der kan fremme en lang række indsatser, som den enkelte turismeaktør og kommunerne ikke kan opnå alene.
De strategiske indsatser og opgaver for selskabet er, at:
·         styrke samarbejdet med øvrige aktører, der kan understøtte turismeerhvervet
·         koble sig til nationale tiltag, med udgangspunkt i selskabets geografi
·         have særligt fokus på udvikling af endagsturismen
·         have fokus på nye og flere turistsegmenter, som kan danne grundlag for et bredere turistgrundlag
·         udvikle tiltag, der kan øge antallet af overnatninger ved udbygning, opkvalificering og en mere differentieret overnatningskapacitet
·         medvirke til, at der sker en styrkelse af turismeomsætningen og turismevirksomhedernes indtjeningsevne
·         afsøge mulighederne for et udvidet kommunalt turismesamarbejde
Hertil kommer bl.a.:
·         Udvikling og synliggørelse af de unikke oplevelser
·         Vejledning, sparring og hjælp til de lokale turismeaktører
·         Kommunikation og markedsføring
·         Facilitator for lokale turismenetværk
·         Facilitering af lokale aktiviteter og events
Slagelse Kommune fastholder muligheden for, at støtte lokal turisme- og kulturoplevelser, gennem de lokale turistforeninger og bykontorerne.
Selskabets organisering og styring
Destination Sjælland A/S foreslås organiseret som et aktieselskab, hvor alle ejerkommuner er ligestillede partnere, med hver en andel på 20% af aktierne og stemmerne.
Styringen af selskabet sker på generalforsamlingen, der er selskabets øverste myndighed i alle anliggender. Udøvelsen af styringen, sker således under hensyn til selskabets vedtægter og ejeraftale, samt i forhold til ejerstrategien.
Generalforsamlingen nedsætter en bestyrelse for 4 år ad gangen (følger kommunalvalgsperioden) bestående af 10-12 medlemmer, som sammensættes på følgende vis:
·         Et medlem fra hver af ejerkommunernes byråd/kommunalbestyrelse, i alt 5 medlemmer
·         En repræsentant for hver af ejerkommunernes turisterhverv (indstillet af hver enkel ejerkommunes byråd eller kommunalbestyrelse), i alt 5 medlemmer
·         1-2 medlemmer, der kan styrke bestyrelsens kompetencer, indstilles af bestyrelsen
Den 4-årige periode følger den kommunale valgperiode, så der skal afholdes ekstraordinær generalforsamling lige efter valg til byråd og kommunalbestyrelse, med henblik på konstituering af bestyrelsen.
Bestyrelsen konstituerer sig selv, herunder valg af formand, som skal komme fra turisterhvervet.
Bestyrelsen ansætter en direktør. Det er besluttet, at stillingen som direktør for selskabet, opslås umiddelbart efter, de fem kommuners vedtagelse af etablering af selskabet.
Selskabet vil have 2 administrative lokaliteter – den ene beliggende i Slagelse og den anden beliggende i Nykøbing S.
Selskabets daglige ledelse sikrer, i tæt samarbejde med bestyrelsen, at der er de nødvendige ressourcer til at løse indsatser og opgaver, under hensyn til de vedtagne strategier.
Selskabets økonomi
Selskabets økonomi består af henholdsvis selskabets egenkapital (likviditet), og selskabets midler til daglig løbende drift, bestående af kommunale driftstilskud, støtteordninger og indtægter.
Selskabet er et aktieselskab, hvor alle ejerkommuner er lige, i både partnerskab og finansiering. Derfor indskyder hver ejerkommune et indskud på 250.000 kr., hvorved selskabet har en samlet egenkapital på 1,25 mio. kr.
Finansieringen af selskabets drift skal sikre, den daglige og langsigtede målopfyldelse. Selskabets finansiering af drift og udvikling, er sammensat af kommunale tilskud, midler fra private (turistaktører, virksomheder, fonde, m.fl.), støtte fra både statslige og internationale fonde (særligt EU’s strukturfonde), og indtægter ved salg af ydelser. Det samlede budget for Destination Sjælland A/S i 2020 er 14,3 mio. kr. Fra 2020 til 2023 øges budgettet til 15,7 mio. kr.
Det er den kommunale finansiering, der udgør den primære finansiering. I 2020 er det samlede kommunale tilskud på 10,9 mio. kr., som øges til 11,2 mio.kr. i 2023. Midlerne fra private turistvirksomheder og projektmidler fra Erhvervsstyrelsen er i 2020 på 2,5 mio. kr. og forventes at blive øget til 3,5 mio. kr. i 2023.
Udgangspunktet for det kommunale tilskud i 2020 er, at ejerkommunerne betaler det samme som i 2019. Det gælder dog for Holbæk Kommune, at Holbæk Kommunes tilskud til selskabet frem til 2022, øges årligt med 150.000 kr. til samlet 1,8 mio. kr. om året, hvorved det beregningsmæssigt, er i balance med de øvrige kommuners tilskud.
De kommunale partneres tilskud til selskabet i perioden 2020 - 2023
Beløb i kr. i 2020 priser
År
2020
2021
2022
2023
Odsherred
2.830.000
2.830.000
2.830.000
2.830.000
Slagelse
3.462.660
3.462.660
3.462.660
3.462.660
Sorø
965.865
965.865
965.865
965.865
Kalundborg
2.141.987
2.141.987
2.141.987
2.141.987
Holbæk
1.500.000
1.650.000
1.800.000
1.800.000
Samlet kommunalt tilskud
10.900.512
11.050.512
11.200.512
11.200.512
Af det kommunale tilskud afsættes der 20% årligt til en udviklingsramme. Udviklingsrammen sikrer muligheden for, at igangsætte projekter og initiativer på tværs af kommuner, eller at den enkelte kommune kan igangsætte lokale initiativer. Det betyder for hver enkelt kommune, at de kan deltage i og få del af udviklingsarbejder for mere end 20% af deres kommunale tilskud. (Det gælder for Holbæk Kommune, at Holbæk Kommune frem til 2021, kun har adgang til 10 % af udviklingsrammen, grundet det mindre kommunale tilskud).
Beskrivelse af det videre forløb
Destination Sjælland A/S vil skulle være virksom fra 1. januar 2020. Derfor skal der i forlængelse af den politiske beslutning om en eventuel godkendelse, af ”Deltagelse i Destinationsselskabet” ved byrådsmødet 25. november 2019 tages følgende skridt:
·         Udpegning af 2 medlemmer til selskabets bestyrelse, på byrådsmødet senest på mødet 16. december 2019
·         Opslag af direktørstilling og igangsættelse af rekruttering
·         Konstituering af selskabets bestyrelse
·         Igangsættelse af projekter om destinationsudvikling, der er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
·         Konference i februar 2020 om turismestrategien for destination Sjælland
·         Vedtagelse af den nye turismestrategi i marts 2020
Retligt grundlag
Erhvervsfremmeloven og Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
1.    Erhvervs- og Teknikudvalget kan anbefale overfor Byrådet, at Slagelse Kommune tager del i det nye turismedestinationssamarbejde, og indgår som lige part i destinationsselskabet Destination Sjælland A/S.
2.    Erhvervs- og Teknikudvalget kan anbefale overfor Byrådet, at træde ud af det nuværende destinationssamarbejde (VisitVestSjælland), og foreslår en kommunalt baseret indsats for turismefremme i Slagelse Kommune.
Vurdering
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren vurderer, at der er et stort potentiale for en yderligere vækst i arbejdspladser, omsætning og synergi for Slagelse Kommune, ved at indgå i et forstærket samarbejde med de 4 nævnte kommuner.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Af loven fremgår det ikke, at der direkte vil være økonomiske konsekvenser. Indirekte vil muligheden for at kunne søge midler til udviklingsprojekter i Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, muliggøres med beslutning om etableringen af det foreslåede destinationsselskab Destination Sjælland.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at Slagelse Kommune tager del i det nye turismedestinationssamarbejde, og indgår som lige part i destinationsselskabet Destination Sjælland A/S.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 14. november 2019:
Fraværende: 
Anbefales.
Anders Koefoed (V) anbefaler, at der til bestyrelsen udpeges 2 medlemmer fra hvert byråd.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18. november 2019:
Fraværende: 
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
(O) undlader at stemme med henvisningen til, at det er en dyr løsning for Slagelse Kommune.
(V) anbefaler at man på tværs af valggrupperne bliver enige om udpegningerne. Økonomiudvalget tilsluttede sig denne bemærkning.
Beslutning i Byrådet den 25. november 2019:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt med 27 stemmer; (A), (V), (F), (I), (B) og (Ø).
(O) undlod at stemme.
Byrådet tilsluttede sig, at valggrupperne på tværs internt og eksternt bliver enige om udpegningerne til bestyrelsen.

7. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1192, Slagelse Miljøcenter samt Kommuneplantillæg nr. 6 til Kommuneplan 2017 (B)

7.     Endelig vedtagelse af Lokalplan 1192, Slagelse Miljøcenter samt Kommuneplantillæg nr. 6 til Kommuneplan 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2017-7027                 Dok.nr.: 330-2019-405774                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Lokalplan 1192, Slagelse Miljøcenter og Kommuneplantillæg nr. 6 skal vedtages endeligt, med de ændringer der fremgår af hvidbogen.
Baggrund
Slagelse Miljøcenter er en virksomhed beliggende ved Kalundborgvej umiddelbart nord for Slagelse by. Miljøcentrets aktiviteter består af behandling af affald, herunder ren og lettere forurenet jord, fejesand, slam, papir, glas, plastic, træ, gips og murbrokker. Virksomheden har behov for at udvide og har på den baggrund anmodet om en ny lokalplan for et areal syd for virksomheden op mod Slagelse.
Byrådet besluttede den 24. juni 2019 at sende forslag til lokalplan 1192 og Kommuneplantillæg nr. 6 i 8 ugers offentlig. I løbet af den offentlige høring blev der afholdt et borgermøde hvor det blev aftalt, at holde et møde på virksomheden i august 2019 for en nærmere drøftelse.
Som opfølgning på mødet i august på virksomheden og for at imødekomme bekymringer fra naboer til virksomheden, har virksomheden fremsendt et brev hvori virksomheden fremfører en række tiltag som vil blive gennemført: Et hul i gavlen til slamhallen omkring transportbåndet vil blive lukket, der vil blive opsat gardiner på siderne af slamhallen, 2 fag i affaldshallen vil blive lukket med bølgeplader og man forventer at færdiggøre og beplante volden mod nord i 2020. Desuden oplyser virksomheden, at der er etableret en 3. port i affaldshallen samt at gylletanken er blevet overdækket.
Den offentlige høring af planforslaget er nu afsluttet og der modtaget 21 høringssvar, heraf 19 høringssvar fra naboer til virksomheden. Høringssvarene fremgår af vedlagte hvidbog. Bemærkningerne fra naboer handler overordnet om gener fra virksomheden i form lugt, støj, støv, skadedyr, trafik, manglende afskærmning i form af jordvold og beplantning, manglende overholdelse af gældende lokalplan, bekymring i forhold til grundvand og natur samt en antennemast. Endelig er der en bekymring for ejendomsværdien i nærområdet som følge af virksomhedens udvidelse. Vejdirektoratet har bemærkninger i forhold til deres myndighedsrolle i relation til skiltning og reklamering i det åbne land og langs statsvejnettet samt statsvejen Kalundborgvej.
Bemærkningerne fra naboer handler i større grad om virksomhedens drift og relaterer sig derfor i højere grad til virksomhedens miljøgodkendelse, som regulerer driften af virksomheden gennem en række vilkår, og som skal sikre, at virksomheden eksempelvis overholder gældende grænseværdier for støj, støv og lugt og håndtering af skadedyr.
På baggrund af høringssvarene er der foretaget følgende ændringer i lokalplanen:
      Under ”Tilladelser og dispensationer fra andre myndigheder” er tilføjet, at Vejdirektoratet er tilsynsmyndighed i forhold til Naturbeskyttelseslovens regler om reklames-kiltning i det åbne land langs statsvejnettet og at Vejdirektoratet er påtaleberettiget for adgangsbegrænsningerne langs Kalundborgvej.
      Der er tilføjet et afsnit i redegørelsen efter ”Naturnetværk” om skiltning i det åbne land og langs statsveje og at Vejdirektoratet er tilsynsmyndighed.
      Under ”Servitutter” er ”Vestsjællands Amtsråd” slettet så der kun står ”Påtaleberettiget: Vejdirektoratet”.
      Vejbyggelinjen på 20 m fra vejmidte på Kalundborgvej er indtegnet på kortbilag 2.
      Rammenavnet for rammeområde L.E4 er ændret til ”Enggården syd”.
Retligt grundlag
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c.
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Byrådet har generelt mulighed for at foretage mindre justeringer af planen, som en del af den endelige vedtagelse.
Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1192 og Kommuneplantillæg nr. 6 med de foreslåede ændringer. Derved skabes plangrundlaget for virksomhedens udvidelse.
Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1192 og Kommuneplantillæg nr. 6 endeligt. Derved vil den påtænkte udvidelse ikke være mulig og det vil betyde, at den eksisterende virksomhed ikke kan aktivere området. Efterfølgende ansøgninger om aktiviteter og udvidelser vil skulle håndteres som særskilte landzoneansøgninger.
Vurdering
Administrationen anbefaler at Lokalplan 1192 og Kommuneplantillæg nr. 6 vedtages endeligt. Dette vil sikre en samlet planlægning for områdets udvikling og dermed en samlet disponering af området. Alternativt, vil virksomheden skulle søge om landzonetilladelse fra sag til sag, hvilket ikke sikrer en sammenhængende planlægning for området.
Området er beliggende indenfor udpegningen af ”Områder med særlige drikkevandsinteresser” (OSD) og er desuden beliggende i et indsatsområde til grundvandsbeskyttelse.
Det er administrationens vurdering, at hensynet til beskyttelsen af grundvandet er varetaget gennem lokalplanens formål- og anvendelsesbestemmelser, der sikrer, at potentielt grundvandstruende aktiviteter ikke må foregå i området. Dette er fulgt op af en række bestemmelser i lokalplanen som sikrer, at overfladevand fra befæstede arealer ikke må nedsives men skal forsinkes og renses inden udledning.
Lokalplanen er dermed helt i tråd med Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets beslutning den 1. april 2019 vedr. potentielt grundvandstruende virksomheder i områder med særligt sårbart grundvand (indsatsområder).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at Lokalplan 1192, Slagelse Miljøcenter med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 6 vedtages endeligt med de ændringer, som fremgår af hvidbogen.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. november 2019:
Fraværende: 
Anbefales med følgende bemærkninger:
- 5.4 stier: Der skal etableres en landsskabssti.
- Ny bestemmelse til 7.6: Ny bebyggelse skal have karakter af industri i form af lukkede industrihaller med portsystemer. Opførelsen må desuden kun ske som længehuse.
Denne bestemmelse gælder ikke antennemast og mindre sekundære bygninger på op til 50 m2.
- Pkt. 9.1: Samlet højde på 15 meter for jordvold og beplantning.
- Ad side 27 i redegørelsen: Her tilføjes følgende bestemmelse: Det forudsættes ligeledes, at der i miljøgodkendelsen eller lignende godkendelse stilles krav til lugt, støj og støv fra virksomheden.
Jørgen Grüner (F) kunne på baggrund af hensyn til grundvand og nabogener ikke tilslutte sig indstillingen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18. november 2019:
Fraværende: 
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse, med bemærkninger fra Miljø-, Plan- og Landistriktsudvalget:
- Pkt. 5.4. Stier: Der skal etableres en landskabssti
- Ny bestemmelse til pkt. 7.6: Ny bebyggelse skal have karakter af industri i form af lukkede industrihaller med portsystemer. Opførelsen må desuden kun ske med længehuse. Denne bestemmelse gælder ikke antennemast og mindre sekundære bygninger på op til 50m2.
- pkt. 9.1: Samlet højde på 15 meter fra jordvold og beplantning.
S. 27 i redegørelsen: Her tilføjes følgende bestemmelse: Det forudsættes ligeledes, at der i miljøgodkendelsen eller lignende godkendelse stilles krav til lugt, støj og støv fra virksomheden.
Jørgen Grüner (F), Ann Sibbern (O), Troels Brandt (B) og Thomas Clausen (Ø) kunne på baggrund af hensyn til grundvand og nabogener ikke tilslutte sig indstillingen.
Beslutning i Byrådet den 25. november 2019:
Fraværende: 
Jørgen Grüner (F) fremsatte ændringsforslag, hvorefter kommunen igangsætter en proces, hvor der kan findes alternative udvidelsesmuligheder for Miljøøcenter Enggården, idet Byrådet anerkender behovet for at få håndteret skrald og affald og bakker op om Miljøcenterets ønske om udvidelse af sine aktiviteter. Imidlertid ligger Miljøcenteret i et område, hvor grundvandsreserven er særlig sårbar.
For stemte 11; (F), (B), (Ø);  Ali Yavuz (A), Sofie Janning (A), Unnie Oldenburg (A), Flemming Erichsen (A), Jørgen Andersen (A), Anders Nielsen (A), Jimmi Jørgensen (A),
Imod stemte 20; (V), (I), (O) John Dyrby Paulsen (A), Lis Tribler (A), Steen Olsen (A), Britta Huntley (A), Anne Bjergvang (A),
Forslaget bortfaldt.
At 1 - Godkendt med bemærkningerne fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget med 16 stemmer; (V),  (I), John Dyrby Paulsen (A), Lis Tribler (A), Steen Olsen (A), Anne Bjergvang (A) og Britta Huntley (A)
15 stemte imod; (O), (F), (B), (Ø), Ali Yavuz (A), Sofie Janning (A), Unnie Oldenburg (A), Jørgen Andersen (A), Anders Nielsen (A), Flemming Erichsen (A), Jimmi Jørgensen (A).
Byrådet besluttede offentlig høring af forslag til mijløgodkendelsen.

8. Oplæg til ny Servicemodel - Ejendomsservice (B)

8.     Oplæg til ny Servicemodel - Ejendomsservice (B)

Sagsnr.: 330-2019-67598               Dok.nr.: 330-2019-458222                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til en ny retning for Ejendomsservice.
Baggrund
Slagelse Kommunes Ejendomsservice blev etableret 1. januar 2016, hvor servicemedarbejdere fra alle kommunens virksomheder blev samlet under én administration, med fælles økonomi. Økonomien er siden 2016 blevet reduceret med 17,5 mio. kr., samtidig med at flere virksomheder og ejendomme, som ikke før 2016 blev serviceret, nu serviceres af Ejendomsservice.
I Budgetaftalen 2019 – 2022, pkt. 43, fremgår det, at der skal arbejdes i retning mod større ledelsesrum og samtidig rettes der fokus på kundebetjening og valgfrihed hos de decentrale enheder.
Erhvervs- og Teknikudvalget fik præsenteret et drøftelsesoplæg på deres møde den 30. september, hvor temaet blev drøftet.
I Budgetaftalen 2020-2023 er det efterfølgende besluttet, at:
Partierne ønsker, at Kommunale Ejendomme (KE) videreudvikles, så det bliver mere kundeorienteret. Institutioner skal sikres mere valgfrihed og selvbestemmelse, end tilfældet er i dag, fx skal institutionslederen have råderet over egen servicemedarbejder(e) til udførelse af vedligehold af materiel og bygninger samt praktiske opgaver. Der skal udarbejdes nogle modeller for tildeling af personale/timeforbrug, som tager hensyn til institutionsstørrelse og den bygningsmæssige standard, hvorved også små institutioner gives reel mulighed for at kunne disponere over eget personale. Tag og fag samt udførelsen af de lovmæssige vedligeholdelsesforpligtelser skal varetages af KE.
Ny retning for Ejendomsservice
I dag udføres serviceringen af de kommunale virksomheder og bygninger ud fra et politisk besluttet SLA (Service Level Agreement), der definerer opgavefordelingen imellem Ejendomsservice og virksomhederne. Herunder også hvem der bærer det økonomiske ansvar for bygningsdele og udstyr. Dette aftalegrundlag har medført, at Ejendomsservice i nogle situationer, har måtte afvise, at udføre opgaver som virksomhederne har ønsket at prioritere.
Formålet med denne nye retning er, at sikre virksomhederne øget indflydelse på den service der ydes af Ejendomsservice. I den løbende dialog som Ejendomsservice har haft med virksomhederne, udtrykker nogle stor glæde ved, at opgaverne løses uden, at virksomheden skal bruge ledelsestid på at forholde sig til det. Andre virksomheder ser en værdi i, at have muligheden for at være med i den enkelte opgave og kunne ændre prioriteringerne løbende. Derfor lægges der op til, at begge grupper af virksomheder kan tilgodeses.
Forslagene til Ny Servicemodel er er skridt væk fra at have et SLA, som definerer rammerne for Ejendomsservice.
Model AB
På baggrund af budgetteksten er der udarbejdet to oplæg til en Ny Servicemodel, som begge giver virksomhederne valgfrihed og større indflydelse på opgaveløsningen. Den ene model (AB) giver de kommunale virksomheder to valgmuligheder:
A)   Øget indflydelse. Service, økonomi og servicepersonale styres fra Ejendomsservice. Brug af årshjul og ressourcemodel skal øge gennemsigtigheden af det arbejde der leveres, samt danne et grundlag for en forbedret dialog i mellem Ejendomsservice og virksomhederne. Dialogen styrkes via fastlagte, årlige eller halvårlige møder, samtidig med at virksomhederne får større indflydelse på hvilke opgaver, der skal løses indenfor den tilgængelige ressource.
B)   Overdragelse af råderet. Virksomheden påtager sig opgaveledelsen af servicemedarbejderen indenfor den tid, der er til rådighed ud fra en ressourcemodel.
Servicemedarbejderen er ansat hos Ejendomsservice, hvor økonomien til fx vedligehold også fortsat ligger. Ejendomsservice har en vejledende rolle og sikrer at opgaver bliver løst i forventet kvalitet og at lov og regler overholdes.
Model ABC
Den anden model (ABC) udvider med muligheden for, at virksomhederne kan få overført lønsum og medarbejder og selv forestå opgavevaretagelsen.
A)   Som ovenfor.
B)   Som ovenfor.
C)   Overdragelse af økonomi og medarbejdere. Servicemedarbejderen, ansvaret for opgaver og udførsel, samt økonomi overføres fra Ejendomsservice til virksomheden. Ejendomsservice har alene ansvar for klimaskærm og en vejledende rolle med at sikre overholdelse af lov og regler.
Ud fra budgetteksten udarbejdes en ressourcemodel, der fordeler den tid, der et til rådighed (indenfor budgetrammen) imellem virksomhederne, ud fra kriterier om virksomhedsstørrelse og bygningsmæssig standard. Ressourcemodellen vedtages politisk og danner grundlaget i alle modeller.
Servicekategorier
De opgaver som Ejendomsservice løser på virksomhederne i dag, kan opdeles i 4 kategorier af arbejdsopgaver:
1)    Sikkerhed og Klimaskærm (varetages i alle tilfælde af Ejendomsservice)
2)   Indvendig bygningsvedligehold
3)   Udendørs vedligehold
4)   Serviceopgaver
Kategori 1, Sikkerhed & Klimaskærm løses i alle tilfælde af Ejendomsservice, jf. Budgetteksten. De praktiske opgaver under hver kategori er nærmere beskrevet i Bilag 1 og 2.
Efter evt. vedtagelse fortsætter virksomhederne i (A) og kan indgå dialog vedr. overgang til (B) eller (C).
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget skal beslutte hvorvidt en ny retning for Ejendomsservice skal vedtages.
Udvalget kan vælge, at sende Model AB og/eller Model ABC i høring i MED-udvalg. Herefter behandles høringssvar og ressourcefordelingsmodel i Erhvervs- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget, med henblik på at forslaget træder i kraft 1. marts 2020.
Budget 2020-2023 har været til høring MED-udvalgene og her er der omtale af Ny Servicemodel. Da retningen og konsekvenserne ikke har været klarlagt tidligere, har der endnu ikke været foretaget høring i MED-udvalgene udover budgethøringen.
Vurdering
Center for Kommunale Ejendomme står i dag med det samlede ansvar for service til virksomhederne og for at yde et ensartet bygningsvedligehold. En af udfordringerne i dag, er at balancere fokus på, at levere mest mulig service til de kommunale virksomheder og på at fastholde tilstanden og værdien af de kommunale bygninger, hvis samlede værdi estimeres til mellem 4-6 mia. kr. Det er helt centralt, at fokus på bygningstilstand og værdi kan fastholdes. Derfor lægges der op til at der reserveres en ressource til eftersyn og servicering af klimaskærm og teknik, der således fortsat varetages af Ejendomsservice uanset valg af Servicemodel også jf. budgetteksten.
Den nuværende samling af vedligeholdsmidler, har gjort det muligt at løfte en lang række opgaver, som er udenfor rækkevidde for den enkelte virksomhed. Der er de seneste år bl.a. udskiftet gulvbelægninger i en række daginstitutioner, som på egen hånd ville have haft svært ved løfte opgaven, med et årligt samlet vedligeholdsbudget på omkring 10.000 kr.
På samme måde medfører samlingen af medarbejdere, at der altid er en afløser, som kan tage over ved sygdom og ferie. Der er desuden en 24-timers Vagtordning, der kommer ud ved akutte fejl på bygningerne. Der er etableret et Aften/Weekend-team, som sørger for at bygningerne kan bruges til bl.a. kultur- og fritidsformål udenfor alm. åbningstid.
En decentralisering af medarbejdere fra Ejendomsservice til virksomhederne medfører mistet overblik over bygningernes tilstand, samt mindre sikkerhed for at de nødvendige bygningsrelaterede tiltag bliver udført efter gældende love og udbudsregler.
Der kan desuden trækkes på forskellige specialkompetencer i opgaveløsningen, fx indenfor vvs og el. Ligeledes har der været et generelt kompetenceløft og flere af de medarbejdere, som blev overført i 2016, har siden gennemført Ejendomsteknikeruddannelsen. En samlet enhed giver desuden mulighed for, at løfte større opgaver i forbindelse med fx eksamener og valghandlinger. Sidste år var det fx muligt at stille med 10 medarbejdere i en uge til flytteopgaver, møbelsamling og bortskaffelse, på en skole, som havde indkøbt nye skolemøbler.
Center for Kommunale Ejendomme vurderer, at Model AB giver virksomhederne mulighed for at få øget indflydelse på de bygningsrelaterede opgaver og de daglige serviceopgaver, som udføres af Ejendomsservice i deres virksomhed. Samtidig gives der mulighed for at ovenstående synergier ved en samlet Ejendomsserviceenhed fastholdes og udvikles.
Center for Kommunale Ejendomme vurderer, at Model ABC giver virksomhederne størst indflydelse og valgfrihed i forhold til den lokale opgaveløsning. Dog medfører den bl.a. også øget risiko for værditab på ejendomme, større lokal sårbarhed ved sygdom/ferier og mindre dataoverblik over vores bygninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Model AB vil medføre, at Ejendomsservicemedarbejderne i højere grad end i dag, skal aftale opgaveløsningen med forskellige virksomhedsledere og i mindre grad med egne områdeledere. Der flyttes ikke økonomi imellem Ejendomsservice og de kommunale virksomheder.
Model ABC vil medføre flytning af personale og/eller økonomi imellem Ejendomsservice og de kommunale virksomheder.
Eftersom det er kun er de største kommunale virksomheder, der vil have mulighed for at overtage et helt årsværk, vil det med stor sikkerhed medføre, at medarbejdere skal afskediges, for at kunne overføre økonomi til de virksomheder, der vælger Tilvalg C.
Konsekvenser for andre udvalg
Varetagelsen af de byggetekniske opgaver og serviceopgaver har væsentlig betydning for størstedelen af de kommunale virksomheder.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Udvalget beslutter at sende opstillede Model AB i høring i MED-udvalgene.
2.    at Høringssvar og ressourcemodel efterfølgende behandles i Erhvervs- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 14. november 2019:
Fraværende: 
Et flertal bestående af Villum Christensen (I), Flemming Erichsen (A) og Anne Bjergvang (A) ønsker, at der foretages en implementering af ny servicemodel efter model ABC, dog såldes, at der omfordeles/og tilgår en markant andel af de centrale ressourcer til de decentrale enheder. Ejendomsservice går i dialog med institutionerne straks (i indeværende år, jf. budgetaftalen) og forelægger en status for udvalget i begyndelsen af 2020. Der lægges vægt på, at institutionerne får så attraktivt et tilbud som muligt, hvorved de får en reel valgfrihed, og at der skabes rum for forskellige former for samarbejde institutionerne imellem.
Anders Koefoed (V) begærede sagen i Byrådet.
Der udarbejdes et notat om ansættelsesmæssige konsekvenser.
Beslutning i Byrådet den 25. november 2019:
Fraværende: 
(V) fremsatte ændringsforslag om, at administrationens indstilling til beslutning at 1 og 2 godkendes.
For stemte 15; (V), (O) og (B)
Imod stemte 16; (A), (F), (I) og (Ø).
Forslaget bortfaldt.
Indstilling fra Erhvervs- og teknikudvalget den 14. november 2019
"Et flertal bestående af Villum Christensen (I), Flemming Erichsen (A) og Anne Bjergvang (A) ønsker, at der foretages en implementering af ny servicemodel efter model ABC, dog således, at der omfordeles/og tilgår en markant andel af de centrale ressourcer til de decentrale enheder. Ejendomsservice går i dialog med institutionerne straks (i indeværende år, jf. budgetaftalen) og forelægger en status for udvalget i begyndelsen af 2020. Der lægges vægt på, at institutionerne får så attraktivt et tilbud som muligt, hvorved de får en reel valgfrihed, og at der skabes rum for forskellige former for samarbejde institutionerne imellem"
hertil føjer (A), (F), (I) og (Ø):
"De personalemæssige konsekvenser af ny Servicemodel er beskrevet i notat fra KE af 22.11.2019. Der gives ansættelsesgaranti, således at ingen medarbejdere i Ejendomsservice afskediges som konsekvens af omlægning til ny Servicemodel.  Den nye Servicemodel evalueres i sommeren 2021. "
Godkendt.
For stemte 16; (A), (F), (I) og (Ø)
Imod stemte; (V), (O)
(B) undlod at stemme.

9. Bedre fordeling i daginstitutioner - ansøgning om dispensation (B)

9.     Bedre fordeling i daginstitutioner - ansøgning om dispensation (B)

Sagsnr.: 330-2019-28920               Dok.nr.: 330-2019-378821                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal via fagudvalget beslutte, at Slagelse Kommune på vegne af Børnehuset Nord og Børnehuset ved Storebæltsvej ansøger om dispensation fra reglerne om, at der maksimalt må optages 30% børn fra et udsat boligområde i løbet af et kalenderår.
Baggrund
Den 28. maj 2018 indgik Venstre, Liberal Alliance, Konservative, Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti ”Aftale om bedre fordeling i daginstitutioner”. Aftalen medfører, at daginstitutioner i løbet af et kalenderår højst må ny-optage 30% børn, der har bopæl i en udsat boligområde. Lovgivningen er en del af indsatserne mod parallelsamfund, og den træder i kraft den 1. januar 2020.
Den seneste opgørelse over andelen af børn med adresse i udsatte boligområder er baseret på tal fra 1. august 2019. Opgørelsen viser, at fire institutioner vil være særligt udfordrede, når lovgivningen træder i kraft.
Procentandel af børn fra de udsatte boligområder i de fire daginstitutioner pr. 1. august 2019 er:
Firkløveren (Slagelse):
1/8 2019: 71 børn, hvoraf 27 bor i Ringparken = 38%
Børnehuset Nord (Slagelse):
1/8 2019: 97 børn, hvoraf 75 bor i Ringparken = 77,3%
Loppen (Korsør):
1/8 2019: 64 børn, hvoraf 25 bor på Motalavej= 39,6%
Storebæltsvej (Korsør):
1/8 2019: 77 børn, hvoraf 48 bor på Motalavej = 62,3%
Kommunalbestyrelsen kan ansøge ministeriet om dispensation fra reglen om et maksimalt årligt optag på 30% børn fra udsatte boligområder og reglen om, at børn uden for udsatte boligområder skal tilbydes to pladser som led i opfyldelse af pasningsgarantien, hvis den ene plads er i en daginstitution, der er beliggende i et udsat område.
Dispensationerne er som udgangspunkt tidsbegrænsede for en periode i op til fem år.
Ansøgningerne skal indeholde en beskrivelse af, hvilke kriterier der søges om dispensation på baggrund af. Kriterierne er nogle helt særlige forhold, der gør det vanskeligt eller uhensigtsmæssigt for en daginstitution at følge reglerne om bedre fordeling. Som eksempler på kriterier kan nævnes:
·     At en daginstitution kan have en isoleret placering, som gør det ekstraordinært vanskeligt at tiltrække øvrige børn fra kommunen
·     At det udsatte boligområde arealmæssigt er meget stort, hvilket for eksempel kan betyde, at en relativt stor del af kommunens daginstitutioner er placeret i det udsatte boligområde, hvormed det kan være svært at fordele børn til øvrige daginstitutioner i kommunen
·     At det udsatte boligområde inden for en kort årrække ikke længere forventes at være på listen over udsatte boligområder, eller at boligområdet er lige på grænsen og derfor løbende vil hhv. falde af og komme på listen
·     At kommunalbestyrelsen allerede har en plan om tiltag, der forventes at betyde, at institutionen efter en årrække har et maksimalt nyoptag på 30 pct. børn fra et udsat boligområde i løbet af et kalenderår.
Jf. bekendtgørelsen skal det i ansøgningen også fremgå, at der arbejdes målrettet mod et maksimalt optag på 30 pct. børn fra udsatte boligområder efter dispensationsperiodens udløb.
Andre forhold kan også sandsynliggøre, at daginstitutionen forventes at kunne leve op til kravet til bedre fordeling efter dispensationsperiodens udløb. Det kan for eksempel vedrøre planlagte ændringer i boligmassen eller befolkningssammensætningen.
Endelig er det et krav til ansøgningen, at kommunalbestyrelsen eller daginstitutionen skal have iværksat eller have konkrete planer om at iværksætte tiltag i dispensationsperioden med henblik på at fremme børnenes dansksproglige kompetencer og øvrige generelle læring samt modvirke, at børnene vokser op i parallelsamfund.
Center for Børn og Unge ønsker at søge dispensation på vegne af Børnehuset Nord og Børnehuset ved Storebæltsvej. I ansøgningerne vil følgende være i fokus:
 
Børnehuset Nord
Børnehuset ved
Storebæltsvej
Kriterie, der søges om dispensation på baggrund af
Som en del af udviklingsplanen for Ringparken i Slagelse står institutionens lokaler til at skulle nedrives i 2021. Institutionen vil altså ophøre med at eksistere, og der vil for forældre i det udsatte boligområde ikke længere være et oplagt førstevalg af institution.
 
I 2021 forventes en nybygget institution i samme skoledistrikt åbningsklar, og mange børn fra det udsatte boligområde vil formentlig skulle tilbydes plads i denne. På grund af den nye profil og beliggenheden længere væk fra det udsatte boligområde forventes denne institution at blive søgt af forældre både i og uden for det udsatte boligområde i samme grad. Pladsanvisningen vil derfor lettere kunne holde optaget af børn fra det udsatte boligområde under 30%.
Institutionen har en isoleret placering, som gør, at institutionen ikke er det naturlig valg for børn/familier fra andre områder i Korsør.
 
Samtidigt vil børn og familier fra det nærliggende udsatte boligområde få længere til et andet dagtilbud, som derfor heller ikke er det naturlige og oplagte valg for familierne.
Ændringer i
boligmassen og befolkningssammensætning
Som følge af udviklingsplanen for Ringparken vil andelen af almene familieboliger nedbringes til at udgøre højst 40% af alle boliger i området senest i 2030, og det er derfor forventeligt, at antallet af børn med adresse i området løbende vil falde. Da de omkringliggende institutioner fortsat har samme kapacitet, forventes andelen af indmeldte børn med adresse i området at falde.
Som følge af udviklingsplanen for Motalavej vil andelen af almene familieboliger nedbringes til at udgøre højst 40% af alle boliger i området senest i 2030, og det er derfor forventeligt, at antallet af børn med adresse i området løbende vil falde. Da de omkringliggende institutioner fortsat har samme kapacitet, forventes andelen af indmeldte børn med adresse i området at falde.
Målrettet indsats mod optag på maksimalt 30 % børn fra udsat boligområde
Der etableres samarbejde med øvrige dagtilbud i Slagelse By i forhold til at løfte opgaven med en bedre fordeling i dagtilbud. Et særligt formaliseret samarbejde etableres mellem Børnehuset Nord og Skovbørnehuset. Samarbejdet vil basere sig på udveksling af erfaring og ressourcer - herunder gensidigt praktikbesøg. Selvom Skovbørnehuset ligger tæt på Ringparken er der pt. kun indskrevet en meget beskeden andel fra netop dette område. Det er administrationens vurdering skyldes, at Skovbørnehuset er placeret på en vej, som ikke er en naturlig færdselsåre – medmindre man er på vej i Skovbørnehuset.
Øget kendskab til institutionen vil skabe øget søgning.
Børnehuset ved Storebæltsvej har fællesledelse med Børnegården Kildebakken. De to daginstitutioner skal fremadrettet have et øget fokus på sammen at løfte opgaven med en bedre fordeling i dagtilbud.
 
Samarbejdet handler også om, at hjælpe forældre fra Motalavej til at vælge Kildebakken frem for Børnehuset på Storebæltsvej – og i den forbindelse stille sig til rådighed i forhold til at undersøge transportmuligheder.
 
 
Tiltag, der skal fremme børnenes dansksproglige kompetencer og læring
Børnehuset Nord har siden september 2018 haft fire ekstra pædagoger ansat igennem Socialministeriets pulje ”Flere pædagoger til institutioner med mange børn i udsatte positioner”. De ekstra ressourcer har gjort det muligt at etablere endnu bedre læringsmiljøer og arbejde målrettet med forældresamarbejdet og fokus på demokrati og understøttelse af børnenes læring. De ekstra midler er bevilget til og med september 2021, hvorved ordningen vil kunne køre frem til nedrivningen af den bygning, der nu huser ”Børnehuset Nord”.
Børnehuset Nord er desuden med i KL-projektet ”Fra data til forandring i praksis”, hvor der er et tæt samarbejde med distriktsskolen om at udvikle børnenes dansksproglige kompetencer.
Børnehuset ved Storebæltsvej arbejder målrettet med sprogstimulering af børnene og har et tæt samarbejde med kommunens sprogpædagoger. De pædagogiske læringsmiljøer understøtter det danske sprog, den danske kultur og de danske normer. Børnehuset ved Storebæltsvej arbejder målrettet på at mindske ulighed og på at sikre, at alle børn har gode betingelser for at lege, lære og udvikle sig.
Retligt grundlag
Dagtilbudslovens § 23, stk. 4 fastlægger, at institutioner maksimalt må ny-optage 30% børn fra udsatte boligområder.
Dagtilbudslovens § 26 a, stk. 12 fastlægger kommunernes mulighed for at ansøge om dispensation.
Bekendtgørelsens § 45, stk. 3 beskriver kravene til indholdet i dispensationsansøgninger.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte at indstille over for Byrådet, at Slagelse Kommune på vegne af Børnehuset Nord og Børnehuset ved Storebæltsvej ansøger om dispensation fra reglerne om, at der maksimalt må optages 30% børn fra et udsat boligområde i løbet af et kalenderår.
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte ikke at indstille over for Byrådet, at Slagelse Kommune på vegne af Børnehuset Nord og Børnehuset ved Storebæltsvej ansøger om dispensation fra reglerne om, at der maksimalt må optages 30% børn fra et udsat boligområde i løbet af et kalenderår.
Vurdering
Administrationen vurderer, at andelen af børn i henholdsvis Børnehuset Nord og Børnehuset ved Storebæltsvej, der har adresse i et udsat boligområde, er så høj, at der med fordel kan ansøges om dispensation. Formålet med dispensationen er at forlænge implementeringsfasen, så ændringerne kan ske gradvist. I det tilfælde vil administrationen have lettere ved at understøtte den bevægelse, der er intentionen i lovgivningen om bedre fordeling i dagtilbud:
-      Blandt forældregrupper både i og uden for de udsatte boligområder muliggøres en langsom tilpasning/holdningsændring i forhold til det at få plads i et andet dagtilbud end det nærmeste eller først prioriterede. Det tager tid at skabe nye søgemønstre blandt forældregrupper, og det vil tilgodese både forældre og administrationen, hvis kravet om bedre fordeling i dagtilbud implementeres over en periode på 5 år.
-      Bæredygtigheden for Børnehuset Nord og Børnehuset ved Storebæltsvej kan bedre sikres, hvis implementeringen sker over en årrække og sker med afsæt i, at alle forældre får øjnene op for dagtilbud uden deres umiddelbare nærområde.
-      Der vil være bedre tid til at sikre, at de omkringliggende dagtilbud langsomt overtagelse af en del af børnene fra målgruppen – herunder også, at øvrige dagtilbud tilpasser sig opgaven.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Loven om bedre fordeling i daginstitutioner vedrører indsatsen mod parallelsamfund, og sagen har derfor interesse for §17 stk. 4-udvalget Indsatsen mod parallelsamfund.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget over for Byrådet indstiller, at Slagelse Kommune på vegne af Børnehuset Nord og Børnehuset ved Storebæltsvej ansøger om dispensation fra reglerne om, at der maksimalt må optages 30% børn fra et udsat boligområde i løbet af et kalenderår.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. september 2019:
Fraværende: 
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 25. november 2019:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.

10. Udpegning af suppleant for social sagkyndigt medlem i Beboerklagenævnet og Huslejenævnet (B)

10.   Udpegning af suppleant for social sagkyndigt medlem i Beboerklagenævnet og Huslejenævnet (B)

Sagsnr.: 330-2017-53058               Dok.nr.: 330-2019-388684                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Der skal udpeges en ny suppleant for det socialt sagkyndige medlem i Beboerklagenævnet og Huslejenævnet for perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2021.
Baggrund
Da den nuværende suppleant fratræder sit job den 31. december 2019, skal der udpeges en ny suppleant. Center for Kultur, Fritid og Borgerservice, afdeling Rådgivning og Udbetaling har peget på fagspecialist Tina Kristiansen som ny suppleant. Tina Kristiansen bliver ny områdeleder i Rådgivning og Udbetaling pr. 1. januar 2020.
Retligt grundlag
Almenlejelovens §§ 96-98.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet udpeger Tina Kristiansen som suppleant for socialt sagkyndigt medlem Astrid Olsen.
Beslutning i Byrådet den 25. november 2019:
Fraværende: 
At 1 - Byrådet godkendte udpegning af Tina Kristiansen som suppleant for socialt sagkyndigt medlem Astrid Olsen.

11. Genoptagelse: Godtgørelse til medlem af ekspropriationskommissionen - ekspropriationsprocesloven (B)

11.   Genoptagelse: Godtgørelse til medlem af ekspropriationskommissionen - ekspropriationsprocesloven (B)

Sagsnr.: 330-2019-74317               Dok.nr.: 330-2019-474115                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte om, der skal ydes godtgørelse i form af diæter og/eller erstatning for tabt arbejdsfortjeneste til ikke-byrådsmedlemmer, når de er udpeget til hvervet i ekspropriationskommissionen.  
Baggrund
De statslige ekspropriations- og taksationskommissioner afgør erstatningsspørgsmål i forbindelse med statens eller koncessionerede selskabers ekspropriation af fast ejendom. Ekspropriationsprocesloven regulerer processen ved statslige ekspropriation, hvor de statslige ekspropriationskommissioner er 1. instans og de statslige taksationskommissioner er 2. instans.
Hver ekspropriationskommission består af 5 medlemmer. Formanden er en af de i lovens § 4 nævnte kommissarier ved statens ekspropriationer. Derudover er der 2 medlemmer fra en af transportministeren udfærdiget liste og 2 medlemmer fra en kommunal liste. 
Byrådet udpegede den 11. december 2017 en person til at være på listen over kommunale medlemmer af ekspropriationskommissionen. Denne person har taleret men ikke stemmeret.
Det kommunale medlem er pt. med i arbejdet omkring etableringen af gastransmissionsledningen Baltic Pipe, og har kontaktet administrationen med en forespørgsel vedr. godtgørelse. Arbejdet i forbindelse med deltagelse i ekspropriationskommissionens består i forberedelse ved at læse det ofte omfattende materiale, mødeafholdelse og efterfølgende besigtigelser. Tidsforbruget vurderes at være på mere end 4 timer pr. gang.
Byrådet har ikke før taget stilling til, om der skal ydes godtgørelse til medlemmet. 
Retligt grundlag
Ifølge styrelsesloven § 16a kan kommunalbestyrelsen beslutte, om der skal udbetales godtgørelse til et ikke-byrådsmedlem, når denne deltager i de § 16, stk. 1, litra a-f nævnte møder. Der kan besluttes, om der skal udbetales såvel diæter som erstatning for tabt arbejdsfortjeneste eller kun en af ydelserne eller ingen af ydelserne.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at beslutte, at der ydes godtgørelse i form af diæter eller tabt arbejdsfortjeneste til ikke-byrådsmedlemmer, der deltager i hvervet ved ekspropriationskommissionen.
Byrådet kan vælge at beslutte, at det ikke skal ydes godtgørelse i form af diæter eller tabt arbejdsfortjeneste til ikke-byrådsmedlemmer, der deltager i hvervet ved ekspropriationskommissionen
Beslutter byrådet at yde godtgørelse revideres diætregulativet.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der gives godtgørelse til det kommunale medlem af ekspropriationskommissionen på lige fod med de råd og nævn mv. som pt. er omfattet af Slagelse Kommunes ”Regelsæt for vederlag, diæter og godtgørelser til byrådsmedlemmer m.fl. – vedtaget februar 2018”.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Finansieres inden for den eksisterende ramme.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Administrationen indstiller,
1.    at Der ydes 2 x diæter til ikke-byrådsmedlemmer, når der sker deltagelse i ekspropriationskommissionens arbejde.
2.    at bilag b over råd, nævn mv. i Slagelse Kommunes ”Regelsæt for vederlag, diæter og godtgørelser til Byrådsmedlemmer m.fl.” opdateres i forhold til ekspropriationskommissionen. 
Beslutning i Byrådet den 28. oktober 2019:
Fraværende: 
Sagen udsat til næste byrådsmøde
Administrative bemærkninger:
Medlem af ekspropriationskommissionen oplyser, at møder i kommissionen dels omfatter længere forberedelse på grund af et omfattende sagsmateriale, dels besigtigelser med lodsejere og dernæst efterfølgende møde i kommissionen.
Konkret om tidsforbruget til allerede afholdte møder i indeværende byrådsperiode er følgende oplyst:
·         1 møde vedr. togstrækning Ottestrup/nye skinner: kl. 9.00 – 17.30
·         2 møder vedr. Baltic Pipe fra kl. 9.00-16.00 og fra kl. 9.00 – 17.00
Det følger af Regelsæt for vederlag, diæter og godtgørelser til byrådsmedlemmer m.fl. bilag a  (vedhæftet), at møder over 4 timer godtgøres med 2 x diæter. Møder under 4 timer godtgøres med 1 diæt.
Beslutning i Byrådet den 25. november 2019:
Fraværende: 
At 1 til 2 - Godkendt, at der ydes diæter til medlemmer af ekspropriationskommissionen efter de gældende retningslinjer, således at der for møder under 4 timer ydes én diæt. Beslutningen er ikke med tilbagevirkende kraft.

12. Initiativsag - Klimakommune og klimakommune Plus+ (B)

12.   Initiativsag - Klimakommune og klimakommune Plus+ (B)

Sagsnr.: 330-2019-81172               Dok.nr.: 330-2019-477550                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 17. november 2019 via sin initiativret ønsket, at Byrådet genoptager sagen om at gøre Slagelse Kommune til Klimakommune og Klimakommune Plus+ i samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening, behandlet på byrådsmødet i november 2018.
Baggrund
Sagsfremstilling fra november 2018:
På baggrund af de markante klimaforandringer i verden og lokalt foreslår Enhedslisten, at Slagelse Kommune gør en aktiv indsats for at nedbringe CO2-udslippet og tydeliggør indsatsen i samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening, som beskriver målene for en Klimakommune Plus+ således:
1.Kommunal indsatser med at fremme energirenovering i boliger, hos boligselskaber og hos virksomheder i form af konkret oplysning/facilitering/rådgivning og/eller økonomisk tilskud til energirenoveringer.
2. Klimatilpasnings-løsninger i byer: f.eks. grønne områder med regnvands-nedsivningsarealer og bassiner, vejbede, grønne tage og vægge. Klimatilpasning i det åbne land: f.eks. vådområder og skovrejsning.
3. Grønne indkøb sætter fokus på produktion og forbrugs klima- og miljøbelastning. Kommunen skal arbejde aktivt med grønne indkøb inden for de væsentligste områder af kommunens samlede indkøb.
4. Økologisk arealdrift af egen og bortforpagtede arealer og indsats over for andre aktører i kommunen. Økologisk bespisning i kommunens egen virksomhed.
5. Initiativet sigter på at få danske kommuner til at frasælge deres investeringer i fossile selskaber. Desværre har nogle kommuner investeret millioner i kul-, olie- og gasselskaber – uden at være fuldt vidende om det. En del af fossil-selskaberne modarbejder ved massiv lobbyisme den grønne omstilling, som kommuner arbejder hårdt for at fremme.
6. Compact of Mayors er verdens største samlede indsats for at måle og reducere udledningen af CO2 og klimatilpasse byerne. Initiativet blev lanceret under FNs klimatopmøde i 2015. Danmarks forbindelse til Compact of Mayors er Realdania, der støtter en af partnerne bag aftalen C40 Cities Climate Leadership Group.”
En Klimakommune kan blive til Klimakommune+ ved at opfylde to af ovenstående seks kriterier.
I forvejen er 71 af landets 98 kommuner Klimakommuner ifølge Danmarks Naturfredningsforening. Slagelse Kommune figurerer ikke på denne liste.
Seks af landets kommuner er Klimakommune Plus+.
Udgangspunktet for Slagelse Kommune er til stede. På kommunens hjemmeside er nævnt fire projekter inden for området ”Klima og bæredygtighed”: Energitjek Slagelse, Grøn Vækst i Byggeriet, Nordskoven - Skovrejsning og Projekt Rest til Ressource.
På hjemmesiden findes også omtale af et afsluttet projekt: Økologisk kost. Det er et eksempel på, at der er brug for mere sammenhæng i politikken på klimaområdet, eftersom der er køkkener og kantiner på mange af kommunens arbejdspladser, der er tildelt Det Økologiske Spisemærke for at bruge mange økologiske råvarer.
Beslutning i Byrådet den 26. november 2018:
At 1 - Forslaget sendes til Miljø-, Plan- og Landdistriksudvalget idet det samtænkes med Planstrategien og Agenda 21.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i styrelsesloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten indstiller,
1.    at Slagelse Kommune indleder samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening med det formål, at Slagelse Kommune snarest muligt bliver Klimakommune og Klimakommune Plus+.
Beslutning i Byrådet den 25. november 2019:
Fraværende: 
Sagen oversendes til budgetdrøftelserne 2021-2024.
Notatet, der har været lagt til grund for budgetdrøftelserne 2020-2023, vedhæftes som bilag til punktet.

13. Initiativsag - EU's regional- og socialfonde (B)

13.   Initiativsag - EU's regional- og socialfonde (B)

Sagsnr.: 330-2019-81186               Dok.nr.: 330-2019-477613                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 17. november 2019 via sin initiativret ønsket, at Byrådet behandler sagen om støtte fra EU’s regional- og socialfonde til aktiviteter og projekter i Slagelse kommune.
Baggrund
Kommunen.dk har den 14. november 2019 opgjort en liste over, hvor mange penge landets kommuner har fået fra EU’s regional- og socialfonde i perioden 2014-2021. Listen er udarbejdet på baggrund af oplysninger fra Erhvervsstyrelsen.
Det er i sig selv en opgave for landets kommuner at få andel i midlerne fra EU, da Danmark betaler et betydeligt større kontingent til EU, end Danmark får i tilskud fra EU’s midler. I 2018 anslås Danmarks nettobidrag til EU at have været på 8,9 milliarder kroner ifølge beregninger fra EU-Kommissionen (https://nyheder.tv2.dk/politik/2019-10-18-mette-f-kalder-det-fuldstaendig-gak-her-vil-eu-have-danmark-til-at-betale-mere?fbclid=IwAR1dnJta1sbq0kJ9SjeEZ9xaeyHOXSAjbV5M5NH54ufdSVqn59Ruif5go7E, 18.10.2019)
På listen fra Kommunen.dk med 16 kommuner i alt ligger Slagelse kommune på en andenplads med 22.523.107 kroner i tilskud fra EU’s strukturfonde i perioden 2014-2021, kun overgået af Svendborg kommune.
Tilskud fra EU’s strukturfonde er således med til at sikre regional og social udvikling, også lokalt.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i styrelsesloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, indstiller,
1.    at der til et snarligt byrådsmøde fremlægges en oversigt over støtten til aktiviteter og projekter i Slagelse kommune fra EU’s regional- og socialfonde i perioden fra 2014 til 2021.
2.    at der samtidigt fremlægges en plan for det videre arbejde med at fastholde og etablere nye projekter med støtte fra EU’s regional- og socialfonde fremover. 
Beslutning i Byrådet den 25. november 2019:
Fraværende: 
At 1 til 2 godkendt.
14. Lukket: Samlet administrationsbyggeri, prinicpbeslutninger (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
15. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

16. Initiativsag - Forurening på Sverigesvej (B)

16.   Initiativsag - Forurening på Sverigesvej (B)

Sagsnr.: 330-2019-81946               Dok.nr.: 330-2019-482545                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Ingen bemærkninger.
Baggrund
Et flertal i byrådet har igangsat arbejdet med en lokalplan vedr. etagebyggeri på Sverigesvej i 4-6 etager.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i styrelsesloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Dansk Folkeparti indstiller,
1.    at Slagelse Kommune redegør for, hvordan man vil sikre oprensning af forureningen på grunden samt sikre grundvandet fra både nuværende bygninger, hvor man har konstateret PCB og fra den tidligere losseplads, som ligger på 46.000 kvadratmeter i området.
2.    at der forinden fortsat arbejde med lokalplan udarbejdes VVM-undersøgelse til belysning af og risikoen for forurening af grundvandet.
3.    at Slagelse Kommune udarbejder en økonomisk beregning af udgifterne vedr. oprydning af det samlede areal, hvor der på vidensniveau 2 er påvist potentiel risiko for forurening af grundvandet ved påvist forekomst af olierester og tungmetaller.
4.    at Slagelse Kommune forholder sig til den risiko, der kan være forbundet med at bygge boliger på en forurenet grund og med risiko for forurening af grundvandet.
5.    at udarbejdelse af forslag til ny lokalplan indstilles indtil spørgsmål vedr. forurening er klarlagt og  behandlet i byrådet.
6.    at udarbejdelse af forslag til ny lokalplan indstilles indtil, der er skabt klarhed over de økonomiske konsekvenser og beregninger er fremlagt til behandling i byrådet.
Beslutning i Byrådet den 25. november 2019:
Fraværende: 
Jørgen Grüner (F) fremsatte ændringsforslag, hvorefter forvaltningen afdækker de i forslaget rejste spørgsmål, dog indstilles arbejdet med lokalplanforslag ikke.
For forslaget stemte 16, (A), (F), (I) og (Ø).
Imod stemte 15, (V), (O) og (B).
Ændringsforslaget blev godkendt. Forslaget fra (O) bortfaldt.