Byrådet – Referat – 26. september 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Ole Drost (V) var fraværende. Jytte Knuth (V) deltog som suppleant.

Borgmester Knud Vincents (V) forslog at pkt. 17 ”Initiativsag - § 18-midler” udgik af dagsordenen.

For stemte 30: (V), (C), (B), (F), (A), (D), (O) og Anders Nielsen (UFP).

Imod stemte 1: (Ø)

Med den ændring blev dagsordenen godkendt.


Kompetence

Byrådet

 

 Beslutningstema

Byrådet skal godkende dagsordenen.

 

 Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

  1. at Byrådet godkender dagsordenen.

2. Ansøgning om velfærdsaftaler (B)

Beslutning

At 1: Byrådet følger økonomiudvalgets indstilling, således at skoleområdet vælges som 1. prioritet og ældreområdet som 2. prioritet.



Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget beslutte hvilket område der skal søges ind på som 1. prioritet henholdsvis 2. prioritet.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.     at Byrådet beslutter at der søges ind på ældreområdet som 1. prioritet og skoleområdet som 2. prioritet.

Sagens indhold

I forbindelse med økonomiaftalen for 2023 indgik KL og Regeringen aftale om frisættelses af kommuner. Ønsket er at finde veje til forandring i arbejdet med velfærd inden for skoleområdet, dagtilbudsområdet og ældreområdet.

Beskæftigelsesområdet blev efterfølgende indlemmet som fagområde i projektet dog kun med plads til 4 kommuner. Ansøgningsfristen til det område var primo august. Slagelse Kommune sendte en ansøgning ind, men er ikke blevet valg ud.

Ønsker kommunen at være med i projektet på 1 af de øvrige 3 områder, skal der indgås en velfærdsaftale. KL koordinerer på tværs af kommunerne og har dialogen med Regeringen om fordelingen inden for de 3 områder. Der er ansøgningsfrist den 30. september 2022.

Forvaltningen har udarbejdet et notat for skoleområdet, dagtilbudsområdet og ældreområdet (se bilag 1-3) med en faglig vurdering af forventet udbytte ved at deltage i frisættelsesprojektet. 

For ældreområdet er der via en indgået aftale på Christiansborg fastsat en ramme for velfærdsaftalerne på ældreområdet, herunder hvilken lovgivning frisættelsen omfatter
på området, og hvilke hegnspæle, der fortsat vil gælde. Den politiske aftale er vedlagt som bilag 4.

For henholdsvis skole- og dagtilbudsområderne er der endnu ikke indgået aftale om rammerne for frisættelse.

Retligt grundlag

Økonomiaftalen 2023

Lov om velfærdsaftaler på henholdsvis Ældre, Skole og Dagtilbud.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A. Sende ansøgning til KL med ældreområdet som 1. prioritet og skoleområdet som 2. prioritet.

B. Beslutte en anden prioritering af områderne.

C. Undlade at fremsende ansøgning til KL.

Vurdering

Overordnet støtter forvaltningen tiltag, der skal finde nye veje til velfærd, og derfor er velfærdsaftalerne om frisættelse på udvalgte områder relevant at deltage i.

Det er samtidig forvaltningens vurdering, at ældreområdet er det område, hvor der kan forventes de største landvindinger til gavn for borgeren og den kernevelfærd, der ydes på det område. Samtidig er det et område, der på baggrund af demografien, forventes af være en af de store udfordringer i den nære fremtid.  

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Sagens videre forløb

Byrådet vil blive orienteret, når der er svar på ansøgningen.

Afhængig af område, der indgås velfærdsaftale på, vil det relevante fagudvalg blive involveret. 

Sagens forløb

19-09-2022 Økonomiudvalget

At 1: Økonomiudvalget indstiller til byrådets godkendelse at skoleområdet vælges som 1. prioritet og ældreområdet som 2. prioritet

Thomas Vesth (D) ønsker at følge administrationens indstilling.

 


3. Anlægsregnskab Campus (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

At 2: Godkendt.

Byrådet bemærker, at anlægsregnskaber ikke skal behandles med så stor forsinkelse. Dertil er det problematisk, at merforbrug på anlægsprojektet ikke har været behandlet i økonomiudvalget.


Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkende nedenstående anlægsregnskab for Campus, anlæg 109. 

Det samlede anlægsregnskab for Campus udviser et merforbrug på 0,161 mio. kr. i forhold til det samlede rådighedsbeløb på 65,204 mio. kr. Byrådet kan i forbindelse med godkendelse af anlægsregnskabet give en kassefinansieret tillægsbevilling på 0,161 mio. kr. til finansiering af merforbrug.

Ud af det samlede rådighedsbeløb på 65,204 mio. kr., er der frigivet 32,527 mio. kr., så der er en afvigelse mellem det afsatte rådighedsbeløb og det frigivet rådighedsbeløb på 32,677 mio. kr. 

Indstilling

Økonomi- og digitaliseringschefen indstiller,

1.     at Økonomiudvalget anbefaler overfor Byrådet at anlægsregnskabet godkendes 

2. at der godkendes en kassefinansieret tillægsbevilling på 0,161 mio. kr. til at dække  merforbruget

Sagens indhold

Når et anlægsprojekt er afsluttet, skal der aflægges et særskilt anlægsregnskab. Regnskabet skal redegøre for anlægsbevillingens anvendelse, herunder eventuelle afvigelser i økonomi og projektforudsætninger. I forbindelse med aflæggelse af regnskabet skal der tages stilling til finansiering af mer- eller mindreforbrug.

I denne sagsfremstilling fremlægges anlægsregnskab for det samlede projekt Campus. Anlægsregnskabet aflægges for det samlede rådighedsbeløb på 65,204 mio. kr. I det nedenstående er delprojekter under det samlede projekt Campus beskrevet samt forbrug samt anlægsbevillinger er fremført.

A. Bylivspulje / byliv

I projektet blev der ansat en bylivskoordinator samt afholdt udgifter til arrangementer i perioden 2014 – 18, både som en del af større arrangementer i Slagelse By f.eks. Sct. Michaels nat og enkeltstående arrangementer ved studiestart ved SDU, Indian Summer Night og Koncert i Godsbanebygningen.

Der er samlet forbrug over perioden 2014 til 2021 på 0,163 mio. kr. samt lønudgifter i perioden 2014 -2018 til Bylivskoordinator, som udgør 2,152 mio. kr. 

B. Synlighedsprojekter:

Som en del af Byrumsanalysen/Masterplanen for Campus Slagelse blev der i perioden 2015 -2021 arbejdet med synligggørelse af projekt Campus Slagelse for at understøtte ønskede effekter i forhold til synlighed, lokal opbakning og identitetsopbyggelse for Campusområdet. Det har resulteret i en række småprojekter, som alle har haft til formål at få Campusområdet til at fremstå sammenhængende og attraktivt i samarbejde med f.eks. Syddansk Universitet og Sjællands Erhvervsakademi.

Der er afholdt udgifter til synlighedsprojekter for 0,768 mio. kr.

C. Arkitektkonkurrence

I 2015 blev der gennemført en arkitektkonkurrence. Formålet var at udfolde visionsplanens hensigter fra 2013 og modtage et oplæg til en samlet udviklingsplan for Slagelse bymidte med udgangspunkt i campusområdet.

Arkitektkonkurrencen skulle desuden udstikke rammer for udvikling af et innovativt Vækst- og Vidensmiljø og studenterhus m.fl., ligesom der skulle skabes fremtidssikrede løsningsmodeller for klimasikring, ophold og byrum m.m. I dialog med Arkitektforeningen på daværende tilbud var skønnet at en arkitektkonkurrence kunne gennemføres indenfor en samlet økonomisk ramme på 1,6 mio.kr.

Der er afholdt udgifter for 1,575 mio. kr. 

D. Ny idrætshal

Der er udarbejdet et byggeprogram og et ideoplæg til Campushallen, med projekttitel – "BEVÆGELSESLAB Slagelse". I den forbindelse er der afholdt udgifter til intern bygherrerådgivning samt ekstern rådgivning. Det eksterne rådgiverteam bestod af Christensen & Co Arkitekter og Masu Planning på landskabssiden samt Rambøll A/S som ingeniører.

Pr. 24.6.2019 træffer Byrådet beslutning om at stoppe det videre arbejde med projektet.

Der er afholdt udgifter for 1,405 mio. kr. 

E. Rådgiverbistand til optimering af busterminal og parkering

Der er indgået aftale om rådgiverbistand, hvis formål var at afdække mulighederne for omdannelse af eksisterende busterminal, hvilket var en forudsætning for på et senere tidspunkt at arbejde videre med tankerne om en ny fodgænger-/cykelforbindelse med perronbetjening over jernbane, som også anbefalet i byrumsanalyse/Masterplan.

Det er afholdt udgifter for 0,410 mio. kr. 

F. Forundersøgelser (DSB grund)

Der er gennemført miljøscreening samt miljø og geotekniske undersøgelser på grunden ved Godsbanebygningen og Sdr. stationsvej 30, Slagelse.

Der er afholdt forbrug på 0,150 mio. kr.  

G. Posthus projekt 1. etape miljøsanering og renovering

Etape 1 renovering af Slagelses gamle posthus, indeholdt følgende opgaver; Miljøsanering af hele bygningen, alle etager fra kælder til og med tagetage. Ændring og ombygning af hovedindgang til bygningen, samt udskiftning af samtlige vinduer på 1.sal. Ombygning af hele 1.sal til kontormiljø, mødelokaler samt tekøkken til Slagelse erhvervscenter. Etablering af ventilationsanlæg der kunne trække hele bygningen i takt med bygningens istandsættelse.

Rådighedsbeløbet til renovering af posthus etape 1 er sammensat af 8,155 mio. kr. fra det samlede rådighedsbeløb fra Campus samt en kassefinansieret tillægsbevilling på 5 mio. kr. 

Der er afholdt udgifter for samlet 12,068 mio. kr., hvoraf 11,591 mio. kr. er til miljøsanering og renovering af posthuset etape 1, samtidigt er der afholdt 0,477 mio. kr. til for-projekt inden renovering af Posthuset 1. etape blev iværksæt. 

Se bilag 1 for delanlægsregnskab for Posthus etape 1.

H. Gangbro

Med udgangspunkt i ”Masterplan for Campus Slagelse” som blev politisk vedtaget i 2014 er der lagt op til, at Slagelse Kommune kan etablere en ny bro over jernbanen dels for at sikre en bedre kobling mellem de uudnyttede boligudviklingsområder nord for jernbanen via campusområdet til midtbyen dels for at sikre god adgang for de togrejsende til det nye campusbydel.

Der er nu etableret en gangbro over jernbanen ved Slagelse Station. Arkitektfirmaet Dissing + Weitling A/S og ingeniørfimaet Rambøll A/S har været rådgivere og Aarsleff Rail A/S var entreprenør. Anlægsarbejdet blev udført fra november 2020 til juli 2021. Der er udført kontraktlige entreprise-arbejder for 26,586 mio. kr. og grundet broens kompleksitet tillægsarbejder for 6,0 mio. kr. samt 0,970 mio. kr. til anden entreprenørarbejde. Dertil kommer øvrige anlægsudgifter på 1,389 mio. kr. og rådgivning eksternt og internt på hhv. 1,253 mio. kr. og 7,294. mio. kr.  

Ekstra regninger indeholder forhøjet honorar til rådgivning under udførelse, ekstra opfølgning af fundering. Entreprenørens største ekstra-regninger vedrører ekstra-fundering, ekstra-svejsninger og øget stålmængder. Der har ligeledes været afregning af nogle terræn-arbejder, som grænsede op til / lå på Absalons grund, men som opstod pga. broen.

De øvrige anlægsudgifter er udgifter til Byggeweb, byggeplads-skilt, Forsikringer mm.

Der er modtaget tilskud fra DSB på 6,6 mio. kr. til projektet.

Der er en samlet nettoudgift på 36,894 mio. kr. 

Se bilag 2 for delanlægsregnskab for Gangbroen. 

I. Udgifter i forbindelse med køb og salg af arealer og udvikling af Campusområdet

Der er afholdt udgifter til miljø og geotekniske undersøgelse på DSB-grunden og miljøscreening af godsbanebygningen. Udgifter til rådgivende ingeniører til projektering af p-anlæg og trafikanalyser og udgifter til ejendomsmægler i forbindelse med Køb og salg.

Entreprenørudgifter til belægninger (sten, asfalt) på kommunalt areal.

Derudover er der udarbejdet et skitseforslag til Campusstrøget.

Den 27.12019 tiltræder Byrådet et forlig med DSB i tvist omkring forureningsrelaterede omkostninger og frigiver og udbetaler 0,9 mio. kr. af Campus-midler. 

I 2020 har Slagelse Kommune betalt en udgift på 2,0 mio. kr. ekskl. moms til forureningsrelateret udgifter jf. salg til Professionshøjskolen Absalon. Økonomiudvalget har den 24. oktober 2016 godkendt vilkårene i en hensigtserklæring, hvor Slagelse Kommune reducerer salgsprisen op til 5 mio.kr. ekskl. moms ved dokumenterede nødvendige forureningsrelaterede meromkostninger. Denne udgift er afholdt i henhold til denne aftale.

Samlet er der bogført udgifter for 6,524 mio. kr. i perioden 2014 - 2022.

Køb og salg af ejendomme og arealer i relation til udvikling af campusområdet er behandlet i separate anlægsregnskaber og fremgår derfor ikke af dette anlægsregnskab. 

J. Projektledelse 

Der er afholdt lønudgifter på 2,65 mio. kr. til Projektledelse og Bylivskoordinator for perioden 2020 og 2021. 

Der er konverteret anlægsbudget til driftsbudget i 2014 på 0,650 mio. kr. hvert år i perioden 2015-2017 til projektledelse. Dette er godkendt i Byrådet den 22.12.2014.

Derudover er der 0,60 mio. kr.  Mødeaktiviteter, billede- og materialefremstilling, IT-udgifter, flytteopgave godsbanebygningen. mv.

Samlet forbrug for perioden 3,250 mio. kr. 

Nedenstående tabel viser et samlet overblik over forbruget i de ovenstående delprojekter:

Projekt 


Delprojekt

Samlet forbrug

Anlægsbevilling

 

i 1.000 kr.

 

A.

Bylivspulje

2.315

B.

Synlighedsprojekter

768

 

C.

Arkitektkonkurrence

1.576

 

D.

Ny Idrætshal / BevægelsesLAB

1.405

 

E.

Optimering af busterminal

410

F

Forundersøgelse DSB

150

 

G.

Posthusprojekt

12.068

 

H.

Gangbroen

36.893

 

I.

Omkostninger køb og salg areal og udvikling af Campusområdet 

6.524

 

J.

Projektledelse  

3.250 

 

Samlet forbrug og bevilling 

65.365

32.527

Det samlede rådighedsbeløb er 65,204 mio. kr. Der er en difference mellem forbrug og rådighedsbeløb på 0,161 mio. kr.

Differencen mellem det afsatte rådighedsbeløb og det frigivet rådighedsbeløb er 32,838 mio. kr. 

Den største afvigelse er på delprojekt gangbroen, hvor der er frigivet rådighedsbeløb på 9,900 mio. kr. og dermed en afvigelse mellem forbruget og det frigivet rådighedsbeløb på 27,0 mio. kr.

Jf. Slagelse kommunes kasse- og regnskabsregulativ skal anlægsbevillinger søges og godkendes politisk, inden der må indgås aftaler og afholdes forbrug på anlægsprojektet.

I Bilag 3 ses en oversigt over alle anlægsbevillinger, der er givet til Campus-projektet.

Retligt grundlag

Slagelse Kommunes Kasse- og regnskabsregulativ. Når et anlægsprojekt er afsluttet, skal der fremlægges et anlægsregnskab til udvalgets godkendelse. Overstiger de samlede udgifter eller indtægter 2 mio. kr. skal anlægsregnskabet godkendes af Økonomiudvalget og Byrådet.

Handlemuligheder

Økonomiudvalget kan vælge at videresende anlægsregnskabet til Byrådet på det foreliggende grundlag, eller bede om yderligere beskrivelse af hvordan anlægsrammen er anvendt.

Byrådet kan godkende anlægsregnskab og den ansøgte tillægsbevilling på det foreliggende grundlag eller bede om yderligere beskrivelse af hvordan anlægsrammen er anvendt

Vurdering

Administrationen anbefaler at Økonomiudvalget videresender anlægsregnskab til Byrådet og at Byrådet godkender anlægsregnskabet på det foreliggende grundlag og godkender en kassefinansieret tillægsbevilling på 0,161 mio. kr.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Anlægsregnskabet viser et merforbrug på 0,161 mio. kr.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

 

 

 

 

Anlæg, 109 Campus

 

161

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

161

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger 

Sagens forløb

19-09-2022 Økonomiudvalget

At 1 til 2: Indstilles til byrådets godkendelse.

Økonomiudvalget bemærker, at anlægsregnskaber ikke skal behandles med så stor forsinkelse. Dertil er det problematisk, at merforbrug på anlægsprojektet ikke har været behandlet i udvalget.


4. Proces for ny sundhedspolitik 2022 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

At 2: Byrådet igangsætter processen jf. handlemulighed D.


Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan, på baggrund af indstilling fra Sundhedsudvalget, beslutte, om der skal igangsættes en proces for udarbejdelse af en ny sundhedspolitik og i givet fald, hvilken proces der skal igangsættes. 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

 1.     at Byrådet godkender, at der igangsættes en proces for udarbejdelse af en ny  sundhedspolitik.

2.     at Byrådet beslutter, hvilken proces der skal  igangsættes for udarbejdelse af en ny sundhedspolitik.

Sagens indhold

Den gældende sundhedspolitik løber fra 2015-2025 begge år inklusiv. Den nuværende sundhedspolitik 2015-2025 er godkendt i Byrådet i 2015 (bilag 1). Byrådet besluttede at nedsætte et § 17, stk. 4-udvalg. Udvalgets formål var at fungere som et rådgivende og forberedende udvalg forud for den politiske behandling af politikken.

§ 17, stk. 4-udvalget bestod af tre politikere, daværende uddannelsesdirektør for Selandia, en repræsentant fra lokalrådene, en repræsentant fra den boligsociale helhedsplan og en repræsentant fra de praktiserende læger, samt direktør, centerchef, teamleder og konsulent fra Folkesundhed, Center for Sundhed og Ældre.

Sundhedspolitikken er med til at sætte retning og rammer for, hvordan Slagelse Kommune skal arbejde med at fremme borgernes sundhed i de kommende år. Forbedring af borgernes sundhed er ikke afgrænset til Sundhedsområdet, men går på tværs af alle fagområder fx kultur og fritid, børn og unge, handicap og psykiatri.

Sundhedspolitikken er med til at skabe en fælles forståelse af sundhed, prioriteringer og fokusområder. Væsentligt for sundhedspolitikkens fremadrettede virke er involvering af de parter, der skal være med til at fremme sundheden.

Politikken skal angive retningen for de kommende års forebyggelse og sundhedsfremmende arbejde i Slagelse Kommune. For at sikre, at politikken lever i praksis og omsættes til konkrete initiativer, kan politikken suppleres med en eller flere handleplaner.

Processen for udarbejdelse af en ny sundhedspolitik kan tilrettelægges med forskellige grader af involvering af henholdsvis det politiske niveau, medarbejdere, interesseorganisationer, råd og borgere. 

Hvornår og hvordan relevante aktører involveres kan have betydning for implementeringen og ejerskabet af sundhedspolitikken. Erfaring fra Folkesundhed og implementeringslitteratur peger generelt på, at tidlig involvering sikrer øget forståelse for sundhedspolitikken, skaber ejerskab, og øget engagement. 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Igangsætte en proces til udarbejdelse af ny sundhedspolitik
  2. Ikke igangsætte en proces til udarbejdelse af ny sundhedspolitik 

Hvis Byrådet beslutter at igangsætte en proces til udarbejdelse af ny sundhedspolitik, har Byrådet følgende handlemuligheder:

  1. Administrationen udarbejder et udkast til en ny sundhedspolitik, som kan sendes i høring i organisationen, og efterfølgende til politisk godkendelse. Denne proces kan gennemføres i løbet af efteråret 2022.
  2. Et eller flere temamøder på tværs af fagudvalgene med faglige oplæg som udgangspunkt for politisk drøftelse og prioritering. På baggrund af input fra temamøderne formulerer administrationen et udkast til en sundhedspolitik, som kan sendes i høring i organisationen, og efterfølgende til politisk godkendelse. Denne proces kan gennemføres inden sommeren 2023.
  3. Nedsætte et § 17, stk. 4-udvalg, der udarbejder et udkast til en tværgående sundhedspolitik. Udvalget kan bestå af repræsentanter for politisk niveau, medarbejdere, råd, borgere m.m. Byrådet beslutter udvalgets sammensætning og rammer for udvalgets arbejde. Udkastet kan herefter sendes i høring og efterfølgende til politisk godkendelse. Denne proces har em tidshorisont på omkring et år.
  4. Nedsættelse af arbejdsgruppe på tværs af fagområder med bred involvering af medarbejdere fra relevante fagcentre, udvalg, råd og interesseorganisationer. Arbejdsgruppen skal komme med input til sundhedspolitikkens indhold, som danner grundlag for et udkast, der kan sendes i høring i organisationen, og efterfølgende til politisk godkendelse. Denne proces kan gennemføres inden sommeren 2023.
  5. Anden proces. Hvis denne mulighed vælges, skal Sundhedsudvalget angive hvilken proces der ønskes.

Handlemulighederne kan kombineres, så der fx både er udvalg, workshops og høring i andre fagområder. 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at en ny sundhedspolitik kan sætte retning for de kommende års arbejde med at forbedre sundhedstilstanden.

Det er administrationen vurdering, at det er væsentligt tidligt i processen at involvere de parter, der skal være med til at implementere politikken, for at skabe ejerskab og forpligtigelse til politikken.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Sundhedspolitikken går på tværs af fagområder, og skal ses i sammenhæng med eksisterende politikker, som Børn- og Ungepolitikken, Idrætspolitikken, Fritidspolitikken, Integrationspolitikken, Bosætningsindsatsen, Udviklingsstrategien, Beskæftigelsesplanen og evt. kommende Ressourcepolitik.

Sagens videre forløb

Hvis Byrådet beslutter at igangsætte en proces for udarbejdelse af ny sundhedspolitik vil Sundhedsudvalget få forelagt en tids- og procesplan, der kan indstilles til Byrådets godkendelse.

Sagens forløb

05-09-2022 Sundhedsudvalget

At 1: Udvalget indstiller handlemulighed A til Byrådets godkendelse, og at der dermed igangsættes en proces for udarbejdelse af ny sundhedspolitik.

At 2: Udvalget indstiller til Byrådet, at beslutning om hvilken proces, der skal igangsættes afventer drøftelser i Byrådet. Udvalget bemærker, at udvalget ønsker en bred involvering, som kan imødeses ved valg af handlemulighed C eller D.


5. Træningsfaciliteter - Frigivelse af rådighedsbeløb (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet har ad to omgange givet tillægsbevilling til etablering af træningsfaciliteter i tilknytning til Blomstergården på tilsammen 5,5 mio. kr. Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget og Økonomiudvalget godkende frigivelse af det resterende rådighedsbeløb til etablering af træningsfaciliteter.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Byrådet godkender frigivelse af det resterende rådighedsbeløb til etablering af træningsfaciliteter.

Sagens indhold

I Byrådets budgetaftale for 2020-2023 er der afsat anlægsmidler til etablering af træningsfaciliteter i tilknytning til Blomstergården. I alt er afsat 32,4 mio. kr. i årene 2020-2022.

I Byrådets møde 31. august 2020 blev anlægsmidlerne frigivet, og licitation igangsat.

Projektet blev efterfølgende udfordret økonomisk ved licitation og ændret placering, og efter indstilling fra Forebyggelses- og Seniorudvalget samt Økonomiudvalget har Byrådet besluttet:

  • 25.01.2021 - På baggrund af licitationsresultatet en kassefinansieret tillægsbevilling på 1,8 mio. kr. til den nuværende anlægsbevilling.
  • 30.08.2021 - På baggrund af grundforhold og adkomst som følge af ændret placering en kassefinansieret tillægsbevilling på 3,7 mio. kr. til den nuværende anlægsbevilling til opførsel af Træningsfaciliteter.

Samlet er der givet tillægsbevillinger på 5,5 mio. kr. Tillægsbevillingerne er ikke frigivet.

Projektet er under opførelse, og det skal i henhold til kontrakt afleveres 30. november 2022.

Projektet forventes at holde den aftalte tid og økonomi.

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden Byrådets bevilling. 

Der er fastsat særlige regler for styring og afholdelse af udgifter/ indtægter på et anlægs-projekt. For at et anlægsprojekt kan igangsættes, skal der foreligge både en anlægsbevilling og et rådighedsbeløb. Rådighedsbeløbet viser hvor mange udgifter, der må afholdes i de enkelte budget år. Anlægsbevilling og frigivelse af rådighedsbeløb godkendes af Byrådet.

Handlemuligheder

Byrådet kan godkende frigivelse af anlægsmidlerne.

Vurdering

Administrationen vurderer, at de afsatte tillægsbevillinger er nødvendige for projektets gennemførelse.

Administrationen anbefaler, at Seniorudvalget godkender ansøgningen om frigivelse af tillægsbevillingerne.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

 

 

 

 

Anlæg

 

5.500

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

5.500

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

06-09-2022 Seniorudvalget
At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.
19-09-2022 Økonomiudvalget
At 1: Indstilles til byrådets godkendelse.

6. Godkendelse af takstblad for Slagelse Brand og Redning i Slagelse og Sorø kommuner 2022 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

 Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Beredskabskommissionen tage stilling til, om takstbladet for Slagelse Brand og Redning i Slagelse og Sorø kommuner for 2022, for så vidt angår Slagelse, skal godkendes. 

Indstilling

Beredskabschefen indstiller,

1.     at Byrådet godkender takstbladet for Slagelse Brand og Redning i Slagelse og Sorø kommuner for 2022 for Slagelse kommune. 

Sagens indhold

Den 18. august 2022 behandlede Beredskabskommissionen takstbladet for Slagelse Brand og Redning i Slagelse og Sorø kommuner for 2022 på deres møde. 

Under mødet blev det drøftet, hvorvidt beslutningskompetencen til at godkende taksterne rettelig lå hos Beredskabskommissionen. 

Beredskabschefen blev pålagt at afdække beslutningskompetencen med administrationen i kommunerne. 

Slagelse Brand og Redning i Slagelse og Sorø kommuner er et kommunalt samarbejde. Beredskabskommissionens kompetence er, ligesom de stående udvalgs kompetence, afledt fra de respektive byråd i Slagelse og Sorø kommuner. 

Beslutningskompetencen til at godkende takstblad for kommunens beredskab ligger således hos de respektive byråd i Slagelse og Sorø kommuner, for så vidt angår det respektive Byråds egen del. 

Takstbladet udgør en oversigt over redningsberedskabets ydelser. 

Retligt grundlag

Beredskabsloven § 9, stk. 1., som fastslår, at det kommunale beredskab hører under Byrådet.

Vejledning nr. 9688 af 26. juni 2015 om det kommunale redningsberedskabs organisation mv. 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan godkende takstbladet for Slagelse Brand og Redning i Slagelse og Sorø kommuner for Slagelse Kommune. 

  2. Byrådet kan afvise at godkende takstbladet for Slagelse Brand og Redning i Slagelse og Sorø kommuner for Slagelse Kommune. 

Vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Takstbladet har betydning for kommunens udgifter til redningsberedskabet. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

Sagens forløb

19-09-2022 Økonomiudvalget
At 1: Indstilles til byrådets godkendelse.

7. Kompetence til udførelse af skoleudviklingssamtaler (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget beslutte, at udførelse af de nye lovpligtige skoleudviklingssamtaler mellem forvaltningen og den enkelte skole delegeres til Afdeling for Skole.

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1.     at Byrådet på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget beslutter, at udførelse af de nye lovpligtige skoleudviklingssamtaler mellem forvaltningen og den enkelte skole delegeres til Afdeling for Skole (handlemulighed A)

 

Sagens indhold

Folkeskoleforligskredsen indgik den 29. oktober 2021 en politisk aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem. Intentionen i aftalen er at bidrage til en endnu stærkere kultur for evaluering og understøttelse af udviklingen i folkeskolen. 

Med aftalen følger øgede muligheder for skoler og kommuner for at arbejde på nye måder, hvor dialog og samarbejde er i højsædet, og hvor dialogen og samarbejdet er præget af tillid og engagement.

Hidtil har kommunernes og skolernes arbejde med udviklingen af skolen blandt andet omfattet arbejdet med kvalitetsrapporten hvert andet år. Kvalitetsrapporten har imidlertid været kritiseret for bl.a. at være for bureaukratisk.

Med aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem skabes derfor en ny ramme for kommunens og skolens dialog og samarbejde om udvikling af skolen.

Den nye ramme består af skoleudviklingssamtaler, der skal gennemføres minimum en gang årligt. De skal tage konkret udgangspunkt i den enkelte skoles udfordringer og udviklingsområder. Det er intentionen, at der med afskaffelsen af kvalitetsrapporten og indførelsen af skoleudviklingssamtaler skal være mindre bureaukrati og styring - og mere dialog og pædagogisk udvikling. Dermed gives bedre muligheder for at arbejde med indsatsområder, der styrker kvalitetsarbejdet på skolerne og i kommunen.

Kommunerne skal udarbejde en lokal proces inden for de af Ministeriets vedtagne rammer. Ministeriet har udgivet en vejledning, som skal understøtte implementering af skoleudviklingssamtaler i kommunerne (bilag 1). 

Det fremgår af vejledningen, at det formelt er kommunalbestyrelsen, der gennemfører skoleudviklingssamtalen, men at det i praksis ofte vil være delegeret til forvaltningen.

 

Retligt grundlag

Folkeskoleloven. Fra skoleåret 2022/23 ændres folkeskoleloven, så kvalitetsrapporter jf. § 40 a erstattes af årlige skoleudviklingssamtaler mellem skoler og kommuner.

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Kompetence til udførelse af skoleudviklingssamtaler delegeres til Afdeling for Skole.

  2. Kompetence til udførelse af skoleudviklingssamtaler delegeres til Børne- og Ungeudvalget.

  3. Udførelse af skoleudviklingssamtaler delegeres til skolebestyrelsen (Opgaven kan dog ikke delegeres fuldt ud til skolebestyrelsen, men forudsætter deltagelse af Afdeling for Skole eller politisk repræsentation). 

Vurdering

Handlemulighed A:

Afdeling for Skole har allerede påbegyndt skoleudviklingssamtaler, hvor der har været to samtaler med hver skole i skoleåret 2021/22. Ved samtalerne har deltaget skolechefen, 1-2 konsulenter, skoleledelse og evt. andre, som skolen har ønsket deltagelse af. Det har bidraget til, at Afdeling for Skole har fået en øget indsigt i og mulighed for konkret sparring med den enkelte skole. Desuden har det været muligt at tilrettelægge samtalerne fleksibelt af hensyn til skolerne og deltagerkredsen. 

På den baggrund vurderer administrationen, at det er hensigtsmæssigt, at kompetencen til udførelse af skoleudviklingssamtaler delegeres til Afdeling for Skole.

Handlemulighed B:

Skoleudviklingssamtaler en eller flere gange om året med hver skole er en opgave, der kræver forholdsmæssigt meget tid med bl.a. planlægning, forberedelse, møder og opfølgning. Desuden er det en stor fordel, at der deltager fagpersoner med viden om bl.a. pædagogik og lovgivning. I de lokale rammer vil det under alle omstændigheder være muligt at indtænke en eller flere årlige møder mellem Børne- og Ungeudvalget og skolerne. 

På den baggrund vurderer administrationen, at det ikke vil være hensigtsmæssigt, at kompetencen til udførelse af skoleudviklingssamtaler delegeres til Børne- og Ungeudvalget.

Handlemulighed C:

Der er ikke er lovhjemmel til at delegere kompetencen til udførelse af skoleudviklingssamtaler fuldt ud til skolebestyrelserne. Det vil kræve, at der er deltagelse fra Afdeling for Skole eller politisk repræsentation. I de lokale rammer vil det under alle omstændigheder være muligt med repræsentation fra skolebestyrelsen.

På den baggrund vurderer administrationen, at det ikke vil være hensigtsmæssigt, at kompetencen til udførelse af skoleudviklingssamtaler delegeres til skolebestyrelsen.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Børne- og Ungeudvalget orienteres om lokal proces for skoleudviklingssamtaler, når den er udarbejdet i et samarbejde mellem Afdeling for Skole og skolerne. 

Sagens forløb

07-09-2022 Børne- og Ungeudvalget
At 1: Godkendt

8. Regulativ for husholdningsaffald 2022 - efter høring (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Byrådet.

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget, beslutte om Udkast til Regulativ for husholdningsaffald 2022 kan godkendes eller om der skal ændres i regulativet efter høringsperioden er afsluttet.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,

1.     at handlemulighed A, at godkende Regulativ for husholdningsaffald - Udkast efter høring 2022, godkendes.

Sagens indhold

Byrådet besluttede 20. juni 2022, at sende Udkast til Regulativ for husholdningsaffald 2022 i offentlig høring fra 21. juni 2022 til 19. juli 2022.

Ved høringsperiodens udløb 19. juli 2022 var der ikke kommet nogen høringssvar.

I løbet af høringsperioden er administrationen blevet opmærksom på formuleringer i regulativet hvor en ændring/rettelse vil være hensigtsmæssigt. Der er foretaget rettelser i §20.10.  Formuleringen: "2. Borgeren og grundejeren må hele året afbrænde mindre mængder rent, tørt træ, der er affald, på særligt indrettede bålpladser" er slettet, da det beskrives i brandmyndighedens vejledning om afbrænding. I sidste linje i §20.10 er der slettet "af haveaffald", så sætningen nu lyder: "De til enhver tid gældende bestemmelser fra brandmyndighede skal overholdes ved afbrænding", da bestemmelserne fra brandmyndigheden ikke kun gælder for haveaffald. Rettelserne er foretaget i samarbejde med brandmyndigheden. Derudover er der kun foretaget mindre rettelser uden betydning for indholdet.

Alle ændringer er indarbejdet i "Regulativ for husholdningsaffald - Udkast efter høring 2022", som er bilag 1 til sagen.

Retligt grundlag

Miljøbeskyttelsesloven nr. 100 af 19. januar 2022, kapitel 6 om affald.

Affaldsaktørbekendtgørelsen nr. 938 af 20. juni 2022, kapitel 3 om kommunale affaldsregulativer og bilag 3.

Affaldsbekendtgørelsen nr. 2512 af 10. december 2021, kapitel 6 om kommunale affaldsordninger.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. at godkende Regulativ for husholdningsaffald - Udkast efter høring 2022 eller,

  2. at foreslå ændringer til Regulativ for husholdningsaffald - Udkast efter høring 2022.

Vurdering

Administrationen anbefaler at handlemulighed A besluttes, så Regulativ for husholdningsaffald - Udkast efter høring 2024 godkendes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

06-09-2022 Klima- og Miljøudvalget
Indstilles til Byrådets godkendelse.

9. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1260, boliger Smedegade 41, samt Kommuneplantillæg nr. 11 til Kommuneplan 2021 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om
Lokalplan 1260, boliger på Smedegade 41 og tillæg nr. 11 til Kommuneplan 2021 (bilag 1), skal vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af hvidbogen (bilag 2).

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Byrådet beslutter, at Lokalplan 1260, boliger på Smedegade 41 og tillæg nr. 11 til Kommuneplan 2021, vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af hvidbogen.

Sagens indhold

Byrådet besluttede på mødet den 20. juni 2022, at sende forslag til Lokalplan 1260 og nævnte kommuneplantillæg i 8 ugers offentlig høring. 

Lokalplanen giver mulighed for at opføre et nyt forhus med facade mod Smedegade samt et
baghus. Der kan etableres 12-14 lejligheder i alt, og i baghuset er der mulighed for kontorerhverv.
En eksisterende sekundær bygning er foreslået ombygget til fælleshus for bebyggelsen.
Der har i løbet af processen været en konstruktiv dialog med bygherre, og der er
med lokalplanforslaget skabt grundlag for en bebyggelse, der i sin skala og arkitektur tilpasser sig
naboejendommene imod øst. Der er tale om mindre boliger i varierende størrelser, fra 1 til 3
værelser. Der er på den måde skabt grundlag for en fortætning af bymidten, der samtidig
respekterer områdets samlede karakter og tæthed. Bygherre har desuden påvist, at
parkeringsnormen kan overholdes, og der etableres både inden- og udendørs fællesfaciliteter inden
for lokalplanområdet. Vejadgang sker via en port til Smedegade.

I høringsperioden har Slagelse Kommune modtaget 3 (4) høringssvar. Der er tale om tre forskellige afsendere, hvor den ene afsender har eftersendt supplerende bemærkninger. Det ene høringssvar påpeger en mangel på beskrivelse af 'Bilag IV'-arter i kommuneplantillægget, de øvrige omhandler lokalplanforslaget i forhold til genevirkninger for naboejendom (afstand til skel mm.) samt ønsker til regulering af forhold uden for lokalplanområdet. Høringssvarene ses i sin helhed i bilaget 'LP1260 Hvidbog'.

Høringssvarene har efter administrationens gennemgang givet anledning til et par mindre ændringer af kommuneplantillægget og lokalplanen, nemlig en tilføjelse af oplysninger om 'Bilag IV'-arter samt en præcisering om kloakering i bestemmelse §6.6 og §10.1. Ændringerne har alene til formål at præcisere indholdet og ændrer ikke ved planens intentioner. 

Det indkomne forslag om at reducere bygningslængden mod gaden, så der skabes en afstand til skel på 4 m, er et forsøg på et kompromis mellem bevaring og udvikling. I teorien vil det være muligt at reducere bygningslængden, hvis bygherre er indstillet på det. Administrationen mener dog, at hensynet til udsigt for to boligenheder ikke vejer så tungt som ønsket om at fortætte med boliger i bymidten. Desuden lægger lokalplanen op til at bygge videre på det arkitektoniske karaktertræk, der er i denne del af Smedegade i dag - med byhuse/forhuse placeret ud til fortov, fra skel til skel i hele matriklens længde. 

Retligt grundlag

Kommuneplantillæg tilvejebringes iht. planlovens § 23c. Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens
kapitel 5.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1260 og tillæg nr. 11 til Kommuneplan 2021 endeligt med de foreslåede ændringer. Dette vil skabe plangrundlag for opførelse af ny bebyggelse.
  2. Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1260 og tillæg nr. 11 til Kommuneplan 2021 endeligt, hvorfor det ikke vil være muligt at realisere bygherres ønskede byggeri.
  3. Byrådet kan vælge at foretage mindre justeringer af planen som en del af den endelige vedtagelse.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at lokalplanen og kommuneplantillægget vedtages. 

Administrationen har forståelse for bemærkningen/forslaget om at reducere bygningens længde men vurderer, at det grundlæggende ønske om at fortætte i bymidten med flere boliger og idéen om at udvide den toneangivende bebyggelsesstruktur i gaden (forhuse i hele grundens længde) bør veje tungere end hensynet til udsigt. 

Samlet set vurderer administrationen, at en vedtagelse af lokalplanen vil gøre det muligt at skabe en bebyggelse, der på én gang skaber nye boliger i Slagelse Bymidte og tilpasser sig områdets skala og karakter som helhed.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

05-09-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Indstilles til Byrådets godkendelse.

10. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1228, Etageboliger ved Bjergbygade, Slagelse (B)”

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om Lokalplan 1228 skal vedtages endeligt, med de ændringer der fremgår af hvidbogen.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Byrådet beslutter, at Lokalplan 1228 vedtages endeligt med de ændringer, som fremgår af hvidbogen.

Sagens indhold

Den 30. maj 2022 under pkt. 8 godkendte Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget at vedtage Lokalplan 1228 som forslag.

Lokalplanområdet omfatter et eksisterende forhus og sidehus af historisk værdi. Lokalplan 1228 sikrer, at det bevaringsværdige forhus bevares, samtidig med, at der skabes mulighed for etablering af et nyt baghus i op til 2½ etage til boligformål. Baghuset er tilpasset eksisterende bebyggelse i området og skal fremstå i blank mur udført i tegl af ler eller som pudsede eller vandskurede facader i jordfarver. Tage skal udføres som sadeltag med en hældning på 40-50 grader. Adgang til bebyggelsen planlægges via en svalegang orienteret mod vest, så den ikke er synlig fra Bjergbygade.

Mellem for- og baghus planlægges et fælles gårdrum med plads til parkering og fælles friareal.

Mod Bjergbygade planlægges renovation, som skal afskærmes med mur og beplantes med slyng-/klatreplanter. 

Med vedtagelsen af Lokalplan 1228 aflyses den eksisterende Lokalplan 76, som udpeger både sidehus og forhus som bevaringsværdige.

Lokalplanforslaget har været udsendt i 4 ugers offentlig høring i perioden 3. juni til 1. juli. Slagelse Kommune har modtaget 3 høringssvar, som omhandler den bevaringsværdige bebyggelse samt den nye bebyggelses udseende og placering.

Høringssvarene har givet anledning til følgende ændring i lokalplanen:

  • Den eksisterende mur mod Bjergbygade 18 skal bevares eller erstattes af en pudset mur i en højde på min. 1,8 m.

Administrationen foreslår desuden følgende ændringer i lokalplanen:

  • Ordlyden i lokalplanens § 1.4 ændres, så det indskærpes, at det bevaringsværdige forhus skal bevares. 
  • Byggefeltet flyttes ca. 1 m mod øst for at sikre den nødvendige plads til svalegang.

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1228 med de foreslåede ændringer. Derved skabes plangrundlaget for en ny etageboligbebyggelse ved Bjergbygade.
  1. Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1228 endeligt. Det vil betyde, at Lokalplan 76, der udpeger både forhus og sidehus som bevaringsværdige, stadig vil være gældende. Dermed vil det eksisterende sidehus ikke kunne nedrives, og den planlagte etageboligbebyggelse ikke kunne opføres.
  1. Byrådet kan vælge at foretage mindre justeringer af planen, som en del af den endelige vedtagelse.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at lokalplan 1228 vedtages.

Med lokalplanen skabes mulighed for en mindre fortætning centralt i Slagelse. Bebyggelsen medfører mindre ændringer til omgivelserne f.eks. i forhold til skygge, men ikke udover hvad der kan forventes ved fortætning centralt i Slagelse.

Det planlagte baghus opføres i dimensioner og materialer, der harmonerer med baghuset på naboejendommen og vurderes at kunne danne en visuelt afbalanceret afgrænsning mod klosterhaven.

Byggefeltet for det nye baghus er efter den offentlige høring blevet rykket ca. 1 m mod øst for at sikre den nødvendige plads til en svalegang på husets vestside. Naboerne i det tilstødende baghus mod nord, har i deres høringssvar givet udtryk for bekymring for de skyggegener, som det nye baghus vil forårsage. Administrationen vurderer, at flytningen af byggefeltet vil give mere skygge til det tilstødende baghus, men ikke væsentligt mere end oprindeligt planlagt. Det nye baghus vurderes at kaste skygge på en mindre del af nabohuset i tidsrummet fra kl. ca. 10 til kl. ca. 13.

Lokalplanområdet omfatter et bevaringsværdigt forhus, som er SAVE-registreret med en middel bevaringsværdi. Med lokalplanen sikres det, at forhuset bevares og dermed fortsat vil indgå i gadeforløbet langs Bjergbygade. Det eksisterende sidehus er udpeget som bevaringsværdigt i den eksisterende Lokalplan 76. Sidehuset er dog ikke save-registreret og Museum Vestsjælland har i deres udtalelse til Slagelse Kommune ikke givet udtryk for, at sidehuset er bevaringsværdigt. Slagelse Kommune vurderer derfor, at sidehuset kan nedrives for at give plads til den nye boligbebyggelse.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

05-09-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Indstilles til Byrådets godkendelse.

11. Forslag til Lokalplan 1018A, Område til liberalt erhverv og småværksteder, Nykobbelvej – Slagelse Ø samt Kommuneplantillæg nr. 15 til Kommuneplan 2021 og tilhørende miljøscreening (B)

Beslutning

At 1 til 2: Godkendt

At 3: Godkendt med borgermøde d. 12. oktober kl. 18.30.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om Forslag til Lokalplan 1018A, Område til liberalt erhverv og småværksteder, Nykobbelvej – Slagelse Ø samt Forslag til tillæg nr. 15 til Kommuneplan 2021 og miljøscreening skal vedtages og fremlægges i 4 ugers offentlig høring.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Byrådet beslutter, at Forslag til Lokalplan 1018A med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 15 vedtages til fremlæggelse i 4 ugers offentlig høring. 

2.     at Byrådet beslutter, at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages. 

3.     at byrådet beslutter, at borgermøde afholdes på Slagelse Rådhus den 12. eller 13. oktober 2022 i tidsrummet mellem 18.30 og 20.00.

Sagens indhold

Den 30. maj 2022 besluttede Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget at igangsætte udarbejdelse af ændringer til Lokalplan 1018, Område til liberalt erhverv og småværksteder, Nykobbelvej, Slagelse. 

Lokalplanændringen og tilhørende kommuneplantillæg åbner op for nye anvendelsesmuligheder i eksisterende erhvervsområde ved Nykobbelvej. Der udpeges et nyt delområde, som giver mulighed for lagerfaciliteter.

Ændringerne og tilføjelserne i lokalplanen er markeret med gul og vedrører primært kun matr.nr. 16o, Skovsø, Slagelse Jorder, som er det nye delområde.

Udover et nyt delområde med ny anvendelsesbestemmelse og nye bestemmelser vedrørende parkeringsforhold er der ikke foretaget de store ændringer i lokalplanen. Bebyggelsen skal fortsat overholde de eksisterende bestemmelser for bebyggelsens omfang og placering samt udseende.

De nye bestemmelser vedrørende parkeringsforhold skal blandt andet sikre, at parkering af lastbiler og større varevogne samt varelevering og -afhentning foregår på egen grund og bag bebyggelsen.

Der er i forbindelse med udarbejdelsen af lokalplanen blevet udarbejdet en miljøvurderingsscreening. Der vurderes ikke at forekomme en væsentlig påvirkning af miljøet, hvorfor der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering og miljørapport.

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5. 

Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c. 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til Lokalplan 1018A, Område til liberalt erhverv og småværksteder, Nykobbelvej – Slagelse Ø med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 15 til Slagelse Kommuneplan 2021 og dermed sende det i 4 ugers offentlig høring. Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.

  2. Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Dette vil betyde, at den eksisterende lokalplan stadig er gældende. Dermed vil der ikke åbnes op for nye anvendelsesmuligheder i erhvervsområdet. 

  3. Byrådet kan vælge at foretage mindre justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 4 ugers offentlig høring.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at lokalplanforslaget vedtages og sendes i 4 ugers høring. 

Lokalplanændringen vil muliggøre et mere varieret erhvervsområde, hvilket området vurderes at kunne rumme. Bygningerne i det nye delområde 4 skal overholde de eksisterende bestemmelser for bebyggelsens udseende. Det vil betyde, at selvom der er forskellige anvendelser, vil de eksisterende erhvervsbygninger og de nye erhvervsbygninger fremstå tilnærmelsesvis harmonisk.

Siden 2008 har der ikke været interesse i den kommunale erhvervsgrund med henblik på at opføre kontor- og serviceerhverv. Vedtages lokalplanforslaget ikke, vil anvendelsesmulighederne i erhvervsområdet være begrænsede, hvorfor det derfor må forventes, at matr.nr. 16o, Skovsø, Slagelse Jorder fortsat vil stå ubebygget. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Hvis lokalplanforslaget sendes i offentlig høring, vil Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Byrådet blive forelagt en endelig lokalplan efter høringsperiodens udløb.

Sagens forløb

05-09-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

At 2: Indstilles til Byrådets godkendelse.

At 3: indstilles til Byrådets godkendelse at borgermøde afholdes d. 12. oktober kl. 18.30. 


12. Forslag til Lokalplan 1273, Ungdomsboliger ved Nytorv, Slagelse (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

(A) og (O) kunne ikke tilslutte sig indstillingen, da p-normen ikke er overholdt.

Byrådet ønsker, at det undersøges, om der er mulighed for flere p-pladser på grunden.

At 2: Godkendt.

At 3: Godkendt med borgermøde d. 12. oktober kl. 17.00.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om Forslag til Lokalplan 1273 og miljøscreening, skal vedtages og fremlægges i 4 ugers offentlig høring.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Byrådet beslutter, at Forslag til Lokalplan 1273, Ungdomsboliger ved Nytorv, Slagelse vedtages til fremlæggelse i 4 ugers offentlig høring

2.     at Byrådet beslutter, at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages

3.     at Byrådet beslutter, at borgermøde afholdes på Slagelse Rådhus d. 12. eller 13. oktober 2022 i tidsrummet mellem 18.30 og 20.00.

Sagens indhold

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede på deres møde den 6. december 2021 under pkt. 11 at igangsætte lokalplanlægningen af en ny ungdomsboligbebyggelse mellem Nytorv og Rådhuspladsen i Slagelse.

Forslag til Lokalplan 1273 giver mulighed for etablering af et nyt sidehus i baggårdsmiljøet mellem Rådhuspladsen, Nytorv og Casinotorvet. Bebyggelsen planlægges etableret i op til 4 etager med ca. 25 små boliger tiltænkt studerende. Lejlighederne planlægges opført med et nettoareal på maks. 45 m². Op til 3 lejligheder i bebyggelsen kan dog opføres på maks. 70 m², for at give mulighed for boliger til studerende med børn og unge par. Adgang til boligbebyggelsen sker fra Rådhuspladsen via en port.

Bebyggelsen planlægges opført med facader beklædt med lodretstående trælameller og store horisontale vinduesbånd, der sikrer tilstrækkeligt lysindfald i boligerne. Projektet har fået titlen "Nytorvs grønne gårdhave", da der arbejdes med at skabe en bebyggelse og gårdmiljø, der fremstår mere frodigt end det nuværende grå gårdrum. For at opnå et grønt udtryk etableres en lille gårdhave defineret af trælameller, klatreplanter og enkelte træer. Klatreplanterne etableres op af bebyggelsens facade, samt diverse hegn og skure for at begrønne væggene i rummet. Gårdhaven planlægges etableret med belægningssten, for at skabe et hyggeligt udemiljø, med fri bevægelighed for gående, samt mindre bede der skal gives en frodig karakter. Tage og overdækninger på skure og cykelparkering planlægges etableret som grønne tage med sedum.

Bebyggelsen får udover den lille gårdhave også adgang til en fælles tagterrasse med udgang fra 4. etage samt et fællesrum i eksisterende kælderlokaler.

I den sydlige del af lokalplanområdet omdannes en mindre del af et eksisterende butikslokale til 2 ungdomsboliger i ét plan.

Der etableres 4-5 parkeringspladser på terræn. Heraf er 4 parkeringspladser reserveret til beboerne i Nytorv 13B. Der etableres ingen p-pladser til ungdomsboligbebyggelsen i stedet kan bygherre indbetale til kommunens parkeringsfond eller selv etablere parkeringspladserne på et andet egnet område i nærområdet.

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.

Handlemuligheder

  1. Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til Lokalplan 1273 og dermed sende det i 4 ugers offentlig høring. Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.
  1. Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Dette vil betyde, at den planlagte ungdomsboligbebyggelse ikke kan etableres.
  1. Byrådet kan vælge at foretage mindre justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 4 ugers offentlig høring.

Vurdering

Lokalplanen bidrager til en fortsat fortætning af bymidten. Med bebyggelsen etableres et intimt ungdomsboligmiljø med en attraktiv beliggenhed og flere muligheder for fællesskab i de forskellige frirum tilknyttet bebyggelsen. Bebyggelsen vil med sin placering i et baggårdsmiljø og udelukkende østvendte vinduer have begrænset lysindfald. Kvaliteterne ved bebyggelsen vurderes dog at opveje ulemperne ved bebyggelse i en baggård.

Lokalplanområdet anvendes i dag som parkeringsplads for beboerne i området. Med den planlagte bebyggelse vil parkeringspladserne blive fjernet og erstattet af 4-5 p-pladser som er reserveret til beboerne i Nytorv 13B. Gårdmiljøet fremstår i dag gråt og forsømt men vil med den planlagte bebyggelse blive omdannet til et mere grønt og hyggeligt gårdrum. Bebyggelsen vil være meget lidt synlig fra omkringliggende pladser og torve.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Lokalplanområdet ligger inden for kommunens parkeringsfondsområde i Slagelse bymidte. Bygherre ønsker potentielt at etablere alle parkeringspladser til den planlagte ungdomsboligbebyggelse gennem parkeringsfonden.

Omkostningerne til etablering af parkeringspladser inden for parkeringsfondsområdet deles af bygherre og kommune, hvor hver part betaler halvdelen af omkostningerne pr. parkeringsbås. P-pladserne vurderes at have en anlægspris på 150.000 kr. pr. plads i et kommende p-hus.

Til de planlagte ca. 25 boliger med en p-norm på 0,7 p-plads pr. ungdomsbolig, vil der være behov for etablering af ca. 18 p-pladser. Dette vil medføre en medfinansiering af kommunen på ca. 1,3 mio. kr.

Kommunen skal etablere parkeringspladserne inden for en periode på 5 år. Hvis p-pladserne ikke etableres inden for denne periode, skal bygherres medfinansiering tilbagebetales.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Hvis lokalplanforslaget sendes i offentlig høring, vil Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Byrådet blive forelagt en endelig lokalplan efter høringsperiodens udløb.

Sagens forløb

05-09-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

A og O kunne ikke tilslutte sig indstillingen, da p-normen ikke er overholdt.

Udvalget ønsker en nærmere undersøgelse af muligheden for flere p-pladser på grunden.

At 2: Indstilles til Byrådets godkendelse.

At 3: indstilles til Byrådets godkendelse at borgermøde afholdes d. 12. oktober kl. 17.00.


13. Politisk mødekalender 2023 for byråd, økonomi- og fagudvalg (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med den ændring, at temamøderne planlægges i tidsrummet 14.00-16.00 og gruppemøder i tidsrummet 16.00-17.15.

Byrådet ønsker, at den nye mødeplan med samling af temamøder forud for gruppemøder og byrådsmøder evalueres i august 2023.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkende politisk mødekalender 2023.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.     at Byrådet godkender politisk mødekalender 2023, som den foreligger.


Sag
ens indhold

Administrationen foreslår, at principperne for mødeplanen justeres, så der som udgangspunkt holdes fagudvalgsmøder hver måned bortset fra juli. Erfaringerne fra det første år er, at det kan være nødvendigt for at sikre koordination og sammenhæng i forhold til tværgående sager, herunder økonomiske sager. Administrationen peger på, at møder kan aflyses, hvis der ikke er tværgående eller akutte sager til et givent møde.

Ligeledes foreslås en ændret praksis for temamøder for byrådet, således at der er afsat tid til temamøde i forbindelse med alle byrådsmøder efter følgende tidsplan:

Temamøde BY: Kl. 14:00-16:30

Gruppemøder: Kl. 16:30-17:15

Spisning: Kl. 17:15-18:00

BY møde: KL. 18:00-

Formålet med byrådets temamøder er:

  • drøftelse af emner, der går på tværs af flere udvalg.  
  • drøftelse af strategiske emner f.eks. kommuneplan, startegier, politikker og budget.
  • drøftelse af andre politiske emner, der har byrådets interesse.

I lighed med udvalgsmøderne kan temamøderne aflyses ved manglende emner eller deltagelse.

Med denne struktur planlægges der som udgangspunkt ikke tema-møder mellem fagudvalgene med mindre udvalgene selv tager initiativ til dette.

Denne mødeplan betyder et færre antal mødedage for byrådet.

Der planlægges som minimum et årligt fællesmøde mellem Økonomiudvalg og HovedMED.

I det vedhæftede bilag 1 findes udkast til politisk mødekalender 2023. 

Af planen fremgår fagudvalgsmøder henholdsvis 1. maj og 5. juni. De påvirkede udvalg kan beslutte at finde en anden mødedag dog under hensyntagen til deadlines for produktion og udsendelse af dagsordner.

Der fremlægges en selvstændig sag om budgetprocessen.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov § 2

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan godkende mødekalenderen uden ændringer

  2. Byrådet kan godkende mødekalenderen med ændringer

Såfremt byrådet beslutter ændringer i mødekalenderen, kan der være behov for supplerende koordinering af mødedatoer m.m.

Vurdering

Administrationen vurderer, at oplægget til den politiske mødekalender lever op til de præsenterede principper. Såfremt der foretages ændringer i disse principper, vil der eventuelt være behov for at opdatere mødedatoerne.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

Sagens forløb

19-09-2022 Økonomiudvalget

At 1: Indstilles til byrådets godkendelse med den ændring, at temamøderne planlægges i tidsrummet 14.00-16.00 og gruppemøder i tidsrummet 16.00-17.15.

Økonomiudvalget ønsker, at den nye mødeplan med samling af temamøder forud for gruppemøder og byrådsmøder evalueres i august 2023.

 


14. Afrapportering af status på udviklingsplanen for Ringparken i Slagelse (O)

Beslutning

At 1: Taget til efterretning.

Thomas Clausen (Ø) tog sagen til orientering.


Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet orienteres om afrapportering af status på udviklingsplanen for Ringparken i Slagelse.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Byrådet tager orienteringen om afrapporteringen af status på udviklingsplanen for Ringparken i Slagelse til efterretning. 

Sagens indhold

Som følge af ghettopakken fra 2018 er Ringparken i Slagelse, den gang defineret som et hårdt ghettoområde, underlagt kravet om, at der maks. må være 40 % almene familieboliger i Ringparken i 2030. I den forbindelse er der lavet en udviklingsplan og efterfølgende en fysisk helhedsplan, som byrådet godkendte i august 2021. Den fysiske helhedsplan tager udgangspunkt i udviklingsplanen og peger konkret på, hvilke tiltag, der skal gennemføres for at nå målet om de 40 % almene familieboliger i 2030.

Som følge af lovgivningen skal Slagelse Kommune og FOB aflevere en årlig afrapportering til Bolig- og Planstyrelsen og redegøre for status på milepæle og tidsplan angivet i udviklingsplanen for Ringparken. Afrapporteringen skal sendes til Bolig- og Planstyrelsen senest den 1. oktober 2022.

Der er udarbejdet en lokalplan, der skal muliggøre, at første fase af omdannelsen kan realiseres i henhold til udviklingsplanen milepæle, herunder at der kan opføres private ungdomsboliger i 2023. Lokalplanen forventes endeligt godkendt af byrådet i oktober 2022. Endvidere arbejdes der på at projektere nye, almene ungdomsboliger til opførelse i 2024, og der er løbende drøftelser med eksterne interessenter om mulighed for udvikling af de næste faser. På nuværende tidspunkt fastholdes tidsplanen. Afrapporteringen til Bolig- og Planstyrelsen kan ses af bilag 1 og bilag 2.  

Retligt grundlag

Lov om almene boliger. Lov om leje af almene boliger. Planloven.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Afrapporteringen af status på udviklingsplanen for Ringparken er baseret på den tilgængelig viden og indsigt i september 2022. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

Sagens forløb

19-09-2022 Økonomiudvalget

At 1: Sagen taget til efterretning.

Økonomiudvalget henstiller til FOB om at beboerinddragelsen gives et særligt fokus.



15. Afrapportering af status på udviklingsplanen for Motalavej i Korsør (O)

Beslutning

At 1: Taget til efterretning.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet orienteres om afrapportering af status på udviklingsplanen for Motalavej i Korsør.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Byrådet tager orienteringen om afrapporteringen af status på udviklingsplanen for Motalavej i Korsør til efterretning.

Sagens indhold

Som følge af ghettopakken fra 2018 er Motalavej i Korsør, den gang defineret som et hårdt ghettoområde, underlagt kravet om, at der maks. må være 58 % almene familieboliger på Motalavej i 2030. I den forbindelse er der lavet en udviklingsplan og efterfølgende en fysisk helhedsplan, som beboerne med et stort flertal har stemt igennem. Den fysiske helhedsplan tager udgangspunkt i udviklingsplanen og peger konkret på, hvilke tiltag, der skal gennemføres for at nå målet om de 58 % almene familieboliger i 2030.

Som følge af lovgivningen skal Slagelse Kommune og BoligKorsør aflevere en årlig afrapportering til Bolig- og Planstyrelsen og redegøre for status på milepæle og tidsplan angivet i udviklingsplanen for Motalavej. Afrapporteringen skal sendes til Bolig- og Planstyrelsen senest den 1. oktober 2022.

Der arbejdes i øjeblikket på at færdiggøre Skema A til politisk behandling, hvorefter byggearbejdet sendes i udbud med henblik på at starte første etape af omdannelsen i 2023. Grundet prioritering af ekstra tid på borgerinddragelse er tidsplanen blevet ændret en smule, så hele omdannelsen af Motalavej nu først forventes afsluttet ved udgangen af 2028. Det er fortsat planen, at Afdeling 35 skal reduceres med i alt 164 almene boliger fordelt på de fire karréer nord for Motalavej henover fire faser. Afrapporteringen til Bolig- og Planstyrelsen kan ses af bilag 1 og bilag 2.  

Retligt grundlag

Lov om almene boliger. Lov om leje af almene boliger. Planloven.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Afrapporteringen af status på udviklingsplanen for Motalavej er baseret på den tilgængelig viden og indsigt i september 2022.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

Sagens forløb

19-09-2022 Økonomiudvalget
At 1: Sagen taget til efterretning.

16. Evaluering af aftale om tilskud til kulturelle aktiviteter med Guldagergaard (O)

Beslutning

Troels Brandt (B) blev erklæret inhabil og deltog ikke i behandlingen af punktet.

 

At 1: Godkendt.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget og Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet kan på anbefaling af Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om Kulturafdelingens evaluering af aftale om tilskud til kulturelle aktiviteter med Guldagergaard 2021- 2022. 

 

Indstilling

Kultur-, Idræt- og Fritidslederen indstiller 

1.     at Byrådet tager evalueringen til orientering på anbefaling af Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.  


Sagens indhold

Internationalt Keramisk Center Guldagergaard er en erhvervsdrivende fond. Før overgangen til erhvervsdrivende fond (2021) har Slagelse Kommune bevilget midler via daværende Kultur- og Fritidsudvalg som driftstilskud, men i overgangen til Guldagergaard som erhvervsdrivende fond, er kommunens tilskud ændret til tilskud til kulturelle aktiviteter. 

Aftalen om tilskud til kulturelle aktiviteter mellem Slagelse Kommune og Fonden Guldagergaard blev godkendt af Kultur- og Fritidsudvalget 1. december 2020 - bilag 1. 

Det er indskrevet, at aftalen skal evalueres medio 2022 og forelægges Slagelse Byråd og Guldagergaards bestyrelse. Evalueringen danner baggrund for forhandling om fornyelse af aftalen. 

Evalueringen er foretaget af Kulturafdelingen og er vedlagt - bilag 2. Evalueringen forholder sig til de enkelte punkter i aftalepapiret og sammenholder dem med årsrapporten fra 2021 - bilag 3. Det er kun muligt at evaluere ud fra 2021, da årsrapport for 2022 først foreligger i 2023. 

For at opnå tilskuddet fra Slagelse Kommune er der en række aktiviteter, der skal leveres for at opnå det aftalte tilskud:

  1. Afholdelse af kulturelle og kunstneriske aktiviteter med leret som primære materialer
  2. Guldagergaard bidrager efter nærmere aftale med kunstnerisk kompetence og vision den videre udvikling af kreative uddannelsestiltag i Slagelse Kommune.
  3. Branding af Skælskør som kunstnerisk og kulturelt centrum med organisering af to årlige udstillinger eller events, som involverer Guldagergaards kunstnere og som sætter fokus på Skælskær som kunstnerisk og kulturelt centrum
  4. En til to årlige udstillinger i parken som supplement til den permanente udstilling i skulpturparken, hvortil der er adgang året rundt.
  5. Markedsføring og branding af Slagelse Kommune via samarbejder – både nationalt og internationalt. 

  Supplerende materiale i bilag til evalueringen - bilag 2. 

Retligt grundlag

Aftale om tilskud til kulturelle aktiviteter 2021 - 2022 mellem Fonden Guldagergaard og Slagelse Kommune. 

Handlemuligheder

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget og Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. At tage evalueringen til orientering.

  2. At bede administrationen om at uddybe evalueringen. 

Vurdering

Administrationen vurderer, at aktiviteterne på Guldagergaard, som fremgår af årsrapporten fra 2021 fuldt ud opfylder aftalens mål og krav.

Guldagergaard er som internationalt keramisk center en aktiv og markant kulturaktør med stort udbud af udstillinger, artist talks, oplevelsesuniverset Claytopia, talentudviklende programmer for keramikere fra hele verden.

Guldagergaard markerer sig som et kulturelt fyrtårn i Slagelse Kommune, som er i stand til at markere sig både lokalt, nationalt og internationalt.

I arbejdet omkring Studieby Slagelse er Guldagergaard en vigtig sparringspartner for Slagelse Kommune.

Lokalt er Guldagergaard med til at understøtte Skælskør som kulturcentrum, hvor især kunsthåndværket står centralt og er med til at understøtte lokale initiativer som Græskarfestivalen.

Med sine mange forskellige arrangementer og aktiviteter rammer Guldagergaard en bred målgruppe fra de specialiserede keramikere til det store publikum til de kulturnysgerrige, som ikke kender så meget til keramikkens verden.

Kulturparken er åben og gratis for alle og med podier og pavilloner, hvor der kan laves skiftende udstillinger, bliver keramikken og værkerne endnu mere tilgængelige. 

Guldagergaard bidrager til kulturel mangfoldighed og kvalitet, som understøtter ambitionerne i Slagelse Kommunes kernefortælling.  

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Tilskuddet udgjorde i 2021 og 2022 1,4 mio. kr. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

08-09-2022 Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

Indstilles til Byrådets godkendelse.


17. Initiativsag - § 18-midler

Beslutning

Sagen udgik.

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 18. september 2022 via sin initiativret ønsket, at byrådet tager stilling til sag om tilbagebetaling af § 18-midler (støtte til frivilligt socialt arbejde) til Arbejdsskadesforeningen AVS.

 

Indstilling

Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten indstiller,

1.     at det opkrævede beløb på 7.026,86 kroner tilbagebetales til Arbejdsskadesforeningen AVS

 

Sagens indhold

Sundhedsudvalget besluttede på udvalgsmødet den 8. august 2022 at afvise klage fra Kurt A. Nissen angående Slagelse kommunes inddrivelse af beløb på 7.026,86 kroner fra Arbejdsskadesforeningen AVS, som det fremgår af vedhæftede udvalgsreferat.

Beslutningen er taget på en ikke-retvisende fortolkning af grundlaget for tildelingen af § 18-midler til foreningen, idet afslaget begrundes med, at køb af it-programmer hører til foreningsdrift, men da disse programmer ifølge foreningen er nødvendige, for at foreningen som følge af loven om datasikkerhed kan udføre sin rådgivningsvirksomhed/bisiddervirksomhed, hører de til udgifter vedrørende den aktivitet, som der er søgt støtte til. Derfor bør det opkrævede beløb betales tilbage til foreningen.

Retligt grundlag

Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag for byrådet følger af §11 i styrelsesloven.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

18. Initiativsag - RGS Nordic - miljøgodkendelse

Beslutning

At 1: Godkendt, at byrådet gives en skriftlig orientering.

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 18. september 2022 via sin initiativret ønsket, at byrådet tager stilling til sag om indskærpelse af miljøgodkendelse for virksomheden RGS Nordic på Stigsnæs.

 

Indstilling

Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, indstiller,

1.     at byrådet orienteres om det videre forløb vedrørende indskærpelsen af miljøgodkendelsen for virksomheden RGS Nordic på Stigsnæs.

Sagens indhold

Før jul 2021 blev Slagelse kommune informeret om, at COD-indholdet i spildevandet fra RGS Nordic på Stigsnæs var på omkring 1000 mg per liter. I midten af februar 2022 var tallet faldet til 350-400 mg per liter. I virksomhedens miljøgodkendelse er der et krav om, at der ikke må udledes mere end 175 mg per liter. Dette blev af kommunen indskærpet over for virksomheden den 18. februar 2022 med en frist til 1. maj 2022.

Det er i byrådets og offentlighedens interesse at blive informeret om det videre forløb vedrørende virksomhedens håndtering af COD-indholdet i spildevandet, da det af hensyn til vandkvalitet, miljø, fiskebestand og mennesker er vigtigt at få begrænset og stoppet forureningen af Agersø Sund.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

19. Lukket: Modulbyggeri til Stillinge Børnehave
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
20. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.