Byrådet – Referat – 10. oktober 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Thomas Vesth oplyste, at han repræsenterer Liberal Alliance (I)

At 1: Godkendt.

Kompetence

Byrådet

 

 Beslutningstema

Byrådet skal godkende dagsordenen.

 

 Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

  1. at Byrådet godkender dagsordenen.

2. Godkendelse af Budget 2023-26 (2. behandling) (B)

Beslutning

At 1:

(Ø) stillede ændringsforslag med underændringsforslag til Budget 2023-2026:

For stemte 1: (Ø)

Imod stemte 30: (A), (V), (B), (C), (F), (D), (I), (O) og Anders Nielsen (UFP)

Forslaget bortfaldt.

 

(A) stillede ændringsforslag med underændringsforslag til Budget 2023-2026:

For stemte 8: (A)

Imod stemte 22: (V), (B), (C), (F), (I), (D), (O) og Anders Nielsen (UFP)

1 undlod at stemme: (Ø)

Forslaget bortfaldt.

 

(V), (C), (B), (F), (I), (D) og Anders Nielsen (UFP) stillede ændringsforslag til hovedforslaget.

For stemte 21: (V), (B), (C), (F), (I), (D) og Anders Nielsen (UFP)

Imod stemte 10: (A), (O) og (Ø)

Forslaget blev godkendt.

 

At 2: Godkendt med den bemærkning, at for reduktion af LAG-midler (11.1.2.03) er det, der flyttes fra Økonomiudvalget til Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget, en besparelse på 200.000 jf. ændringsforslag fra VCFBD og AN.

For stemte 30:  (V), (A), (B), (C), (F), (I), (D), (O) og Anders Nielsen (UFP)

1 undlod at stemme: (Ø)

 

At 3: Godkendt. 

 

At 4: 

(V), (C), (B), (F), (I), (D) og Anders Nielsen (UFP) stillede følgende ændringsforslag:

Udskrivningsprocenten for kommunal indkomstskat fastsættes til 25,6% fra 1. januar 2023

Udskrivningsprocenten for kommunal indkomstskat fastsættes til 26,1% fra 1. januar 2024

For stemte 21: (V), (B), (C), (F), (I), (D) og Anders Nielsen (UFP)

Imod stemte 10: (A), (O) og (Ø)

Forslaget blev godkendt.

 

At 5: Godkendt.

(Ø) undlod at stemme.

 

At 6: Godkendt.

 

At 7: Godkendt.

 

At 8: Godkendt med undtagelse af:

  • Takster vedr. pyloner, der trækkes ud med henblik på vurdering i forhold til reelle udgifter ved drift og til behandling i november.
  • Takster vedr. stadepladser trækkes ligeledes ud med henblik på en undersøgelse af, hvad der vil være en rimelig leje, og til behandling i november i Teknik- Plan og Landdistriktsudvalget.
  • Indbetaling til P-fonden med henblik på behandling i november.

Inden Budget 2024 ønsker Byrådet at få forelagt principper for regulering af takster.

 

At 9: Godkendt.

 

At 10: Godkendt.








Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkende "Budgetforlig om Budget 2023-26 af 4. september 2022" med ændringsforslag og eventuelle underændringsforslag. 

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkende teknisk/administrative ændringsforslag, statsgaranteret udskrivningsgrundlag, udskrivningsprocenten for kommunal indkomstskat, skatter, takster, bevillingsniveau samt endelig afbalancering af budgettet.  

 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.     at Byrådet stemmer om "Budgetforlig om Budget 2023-26 af 4. september 2022" (bilag 1) og om politiske ændringsforslag fra Ø (bilag 7), ændringsforslag fra A (bilag 6) og ændringsforslag fra VCFBD og AN (bilag 5) og eventuelle underændringsforslag

2.     at Byrådet stemmer om tekniske/administrative ændringsforslag, som angivet i bilag 3

3.     at Byrådet godkender, at skatter, tilskud og udligning budgetlægges ud fra det statsgaranterede udskrivningsgrundlag

4.     at Byrådet godkender, at udskrivningsprocenten for kommunal indkomstskat fastsættes til 26,1%

5.     at Byrådet godkender, at udskrivningsprocenten for kirkelige skatter fastsættes til 0,96%, som er indarbejdet i budget fra Slagelse-Skælskør Provsti

6.     at Byrådet godkender, at grundskyldpromillen for kommunal ejendomsskat fastsættes til 25,3 ‰

7.     at Byrådet godkender, at der opkræves dækningsafgift af offentlige statslige og regionale ejendomme svarende til beløbene i 2021, som udgør 12,65 ‰ af grundværdien samt 8,75 ‰ af forskelsværdien mellem grundværdi og ejendomsvurdering

8.     at Byrådet godkender takster, som angivet i bilag 4

9.     at Byrådet godkender, at bevillingsniveauet fastholdes uændret som netto bevillinger til fagudvalg

10.   at Økonomi- og Digitaliseringschefen bemyndiges til at foretage den endelige afbalancering af Budget 2023-26 for så vidt angår mindre tekniske afrundinger 

 
Sagens indhold

Byrådet besluttede ved 1. behandling af Budget 2023-26, at Budgetforliget af 4. september 2022 og relevante bilag skulle fremsendes til Økonomiudvalgets 2. behandling.

Materialet har været i høring i perioden 7. - 21. september 2022.

Resultatopgørelse og bevillingsoversigt er opstillet ud fra Byrådets 1. behandling af Budget 2023-26 (se bilag 2). Resultatopgørelse og bevillingsoversigt skal tilpasses, såfremt politiske ændringsforslag godkendes af Byrådet.

Følgende elementer indgår i budgetforslaget:

 

1. Politiske ændringsforslag

Der er modtaget ændringsforslag fra Ø (bilag 7), ændringsforslag fra A (bilag 6) og ændringsforslag fra VCFBD og AN (bilag 5). 

Deadline for fremsendelse af eventuelle underændringsforslag er fastsat til den 26. september 2022 kl. 12.00, hvorfor disse i givet fald vil blive fremsendt til Byrådets 2. behandling af Budget 2023-26.

 

2. Teknisk/administrative ændringsforslag

Der er udarbejdet en række teknisk/administrative ændringsforslag, som indarbejdes i budgettet (bilag 3).

 

3. Statsgaranteret udskrivningsgrundlag

Notat vedrørende statsgaranteret udskrivningsgrundlag eftersendes.

 

4. Kommunal indkomstskat  

I "Budgetforlig om Budget 2023-26 af 4. september 2022" er der indarbejdet en skattestigning på 1,0 pct. point.

Kommunen har den 19. september 2022 fået dispensation af Indenrigs- og Boligministeriet til at hæve indkomstskatten med 21,5 mio. kr., svarende til ca. 0,17 pct. uden at kommunen rammes af statslig sanktion.  

 

5. Kirkeskat, grundskyldspromille og dækningsafgift  

  • Udskrivningsprocenten for kirkelige skatter fastsættes til 0,96 %, som er indarbejdet i budget fra Slagelse-Skælskør Provsti
  • Grundskyldpromillen for kommunal ejendomsskat fastsættes til 25,3 ‰
  • Der opkræves ikke dækningsafgift af forretningsejendomme
  • Der opkræves dækningsafgift af offentlige statslige og regionale ejendomme. Denne fastsættes til 12,65 ‰ af grundværdien samt 8,75 ‰ af forskelsværdien mellem grundværdi og ejendomsvurdering

 

6. Takster

Byrådet godkender med budgettet en række takster for 2023 (bilag 4). De fremlagte takster er beregnet administrativt efter uændrede principper.

Takster, som beregnes med udgangspunkt i vedtaget budget, foreligges Byrådet ultimo året.

 

7. Bevillingsniveau

Byrådet skal ved behandling af årsbudgettet også fastlægge bevillingsniveauet for det kommende år. Det anbefales, at bevillingsniveauet fastholdes uændret, således at der gives en samlet netto bevilling til hvert fagudvalg. Bevillingen pr. udvalg er endvidere opdelt i nettobevillinger på serviceudgifter, overførelsesudgifter, brugerfinansierede udgifter og udgifter til medfinansiering.

 

8. Endelig afbalancering og udmøntning af Budget 2022-2025

Det anbefales, at Økonomi- og Digitaliseringschefen bemyndiges til at foretage den endelige afbalancering af Budget 2023-2026 via kassebeholdningen i de tilfælde, hvor der er tale om mindre tekniske afrundinger. 

 

9. Høringssvar

Budgetforslaget fra Byrådets 1. behandling er i perioden 7.-21. september 2022 sendt i høring i brugerbestyrelser, MED-udvalg m.v. Høringssvarene fremgår af bilag 8. 

Såfremt der kommer ændringsforslag og eventuelle underændringsforslag til fremsendte budgetforlig vil der blive iværksættes en 2. høringsrunde i perioden 28.-30. september kl. 12.00.  

 

Retligt grundlag

Af Styrelseslovens § 37 og 38 fremgår det blandt andet, at Økonomiudvalgets forslag til budget for det kommende år samt budgetoverslagsårene skal behandles to gange i Byrådet.  Fristen for endelig godkendelse af budget er den 15. oktober 2022. 


Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at Budget 2023-26 kræver en fortsat stram økonomisk styring, hvor der er fokus på, at merudgifter imødegås med kompenserende besparelser.   

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Sagen behandles i Byrådet den 10. oktober 2022 med henblik på endelig godkendelse af Budget 2023-26.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------

Administrativ bemærkning pr. 5. oktober 2022

Følgende bilag tilføjes sagen til Byrådets 2. behandling:

- Bilag 9 - Underændringsforslag fra A

- Bilag 10 - Underændringsforslag fra Ø

- Bilag 11 - Høringssvar 2. runde

- Bilag 12 - Indtægtsprognose (om statsgaranteret udskrivningsgrundlag) 

Derudover er bilag 7 Ændringsforslag fra Enhedslisten opdateret den 28.9.2022.

 

Sagens forløb

27-09-2022 Økonomiudvalget

At 1: Videresendes til byrådets behandling.

At 2: Videresendes til byrådets behandling.

At 3: Indstilles til byrådets godkendelse.

At 4: Indstilles til byrådets godkendelse.

(A)  stemte i mod og fastholder en skatteprocent på 25,1 %    

At 5: Indstilles til byrådets godkendelse.

At 6: Indstilles til byrådets godkendelse.

At 7: Indstilles til byrådets godkendelse.

At 8: Indstilles til byrådets godkendelse med undtagelse af:

  • Takster vedr. pyloner, der trækkes ud med henblik på vurdering i forhold til reelle udgifter ved drift og til behandling i november.
  • Takster vedr. stadepladser trækkes ligeledes ud med henblik på en undersøgelse af, hvad der vil være en rimelig leje og til behandling i november i Teknik- Plan og Landdistriktsudvalget.
  • Indbetaling til P-fonden med henblik på behandling i november.

Inden budget 2024 ønsker økonomiudvalget at få forelagt principper for regulering af takster.

At 9: Indstilles til byrådets godkendelse.

At 10: Indstilles til byrådets godkendelse.


3. Tids- og procesplan ved nedlæggelse af skoler (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

For stemte 21: (V), (B), (C), (F), (I), (D) og Anders Nielsen (UFP)

Imod stemte 10: (A), (O) og (Ø)

 

At 2: Godkendt.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal beslutte tids- og procesplan for nedlæggelse af skoler, herunder frist for indsigelser samt udtalelser fra skolebestyrelser ved de berørte skoler.

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1.     at Byrådet beslutter tids- og procesplan for nedlæggelse af skoler jf. vedtaget budget 2023,  herunder frist for indsigelser samt udtalelser fra skolebestyrelser ved de berørte skoler.

2. at byrådet beslutter tids- og procesplan for nedlæggelse af Rosenkilde Skole som intern skole og overgang til at være en selvstændig specialskole, herunder frist for indsigelser samt udtalelser fra skolebestyrelsen.


Sagens indhold

Byrådet havde 1. behandling af budget 2023-26 den 5. september 2022 og har 2. behandling den 10. oktober 2022.

Af budgettet fremgår forslag om en ændret skolestruktur, der vil medføre nedlæggelse af følgende skoler:

  • Flakkebjerg Skole
  • Tårnborg Skole
  • Boeslunde Skole
  • Skælskør Skole.
  • Eggeslevmagle Skole

Der ud over nedlægges Rosenkilde Skole som intern skole og oprettes som selvstændig specialskole, hvorfor forslag til tids- og procesplan gælder også for den proces.

For Rosenkilde Skoles vedkommende har Socialudvalget den 10. august 2022 godkendt, at skolen pr. 1. januar skal være en selvstændig specialskole. Det er fortsat planen, at Rosenkilde Skole skal være en selvstændig specialskole, men på grund af regler om proces for nedlæggelse af skole og oprettelse af nyt skoletilbud, er det først muligt at realisere den 1. august 2023. Det betyder, at det af Socialudvalget besluttede tidspunkt for selvstændiggørelse af Rosenkilde Skole som specialskole rykkes fra den 1. januar 2023 til den 1. august 2023 efter behandling i Byrådet den 23. januar 2023.

Ved nedlæggelse af skole skal lovbestemt procedure følges.  

Lovbestemmelser ved nedlæggelse af folkeskoler

Det følger af lovgivningen, at en skole nedlægges, hvis en skole ophører med at have egen skolebestyrelse, egen skoleleder og eget skoledistrikt - eller henlægges under en anden skoles ledelse.

Det følger endvidere vedr. procedure ved nedlæggelse af en skole:

  • Endelig beslutning om skolenedlæggelse skal være truffet senest den 1. marts i det kalenderår, hvor nedlæggelsen skal have virkning fra august.

     

  • Før endelig beslutning om nedlæggelse skal forslag offentliggøres som minimum på kommunens og den berørte skolens hjemmeside.

     

  • Ved forslaget skal følge en kort beskrivelse, herunder om forslagets konsekvenser for den fremtidige skolestruktur.

     

  • Byrådet fremsætter en frist på mindst 8 uger for fremsættelse af indsigelser – regnet fra dato for offentliggørelse. Fristen skal være angivet ved offentliggørelsen.

     

  • Samtidig med offentliggørelsen på kommunens og den berørte skoles hjemmeside sendes forslaget til udtalelse hos skolebestyrelsen ved den berørte skole (fristen for udtalelser følger fristen for indsigelser).

     

  • Efter udløbet af fristen for indsigelser og efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen ved den berørte skole, kan Byrådet behandle forslaget endeligt.

     

  • Hvis der rettidigt er fremsat indsigelser mv. mod forslaget, kan vedtagelsen dog tidligst ske 4 uger efter udløbet af de 8 ugers frist.

 

Administrationens forslag til tids- og procesplan.

På baggrund af lovbestemmelser ved nedlæggelse af skoler, har administrationen udarbejdet forslag til tids- og procesplan.

 

Byrådsmøde

10. oktober2022

2. behandling af budgettet i Byrådet.

Byrådet fastsætter samtidig en frist på mindst 8 uger for fremsættelse af indsigelser mv. mod forslaget. Fristen regnes fra datoen for offentliggørelsen på kommunens hjemmeside og på de pågældende skolers hjemmesider.

Administrationen

11. oktober 2022

 

Afdeling for Skole sikrer, at forslaget bliver offentliggjort på Slagelse Kommunes hjemmeside og på de berørte skolers hjemmesider. Ved offentliggørelse skal oplyses om fristen for indsigelser.

Forslaget skal indeholde en kort beskrivelse, herunder oplysning om forslagets konsekvenser.

 

Et medlem af Byrådet kan forlange at få offentliggjort sin afvigende mening samtidig med forslaget, tillige med en kort begrundelse.

Høringsperiode

11. oktober til 7. december 2022

kl. 12.00

Periode for at komme med indsigelser.

Samtidig sender Afdeling for Skole forslaget til udtalelse i skolebestyrelser ved de berørte skoler på vegne af Byrådet. Fristen for udtalelse fra skolebestyrelser følger fristen for indsigelser (minimum 8 uger).

Administrationen

7. december til 20. december 2022

Afdeling for Skole samler indsigelser samt udtalelser fra de berørte skolebestyrelser. Ledelsessekretariatet lægger materialet i First Agenda og orienterer Byrådet.

 

Hvis der rettidigt er fremsat indsigelser mv. mod forslaget, kan vedtagelsen dog først ske tidligst 4 uger efter udløbet af fristen (dvs. efter den 7. januar 2023).

Børne- og Ungeudvalget

11. januar 2023

 

Socialudvalget

12. januar 2023

Børne- og Ungeudvalget skal indstille beslutning vedr. skolenedlæggelser til Byrådet.

 

 

Socialudvalget skal indstille beslutning vedr. nedlæggelse af Rosenkilde Skole

 

 

Økonomiudvalget og Byrådet

23. januar 2023

 

Økonomiudvalget skal indstille beslutning om skolenedlæggelser til Byrådet.

Herefter afholdes ekstraordinært byrådsmøde, hvor Byrådet endeligt kan behandle og træffe beslutning om skolenedlæggelser.

Senest 1. marts 2023

Forslaget skal være endeligt vedtaget, hvis det skal have virkning fra skoleåret 2023/24

 

Retligt grundlag

En beslutning om ændring i skolestruktur, der indebærer skolenedlæggelse eller skolesammenlægning, skal behandles i medfør af:

- Folkeskoleloven (LBK nr. 1887 af 01/10/2021), § 24, stk. 4.

- Bekendtgørelse om proceduren ved nedlæggelse af en folkeskole (BEK nr. 700 af 23/06/2014).

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. At godkende administrationens forslag til tids- og procesplan.

     

  2. At ændre i administrationens forslag til tids- og procesplan, fx at udskyde endelig vedtagelse til Byrådsmødet den 27. februar.

 

Vurdering

Handlemulighed A:

Fordele: Forslag til tids- og procesplan er stram, men administrationen vurderer, at den er realistisk. Planen sikrer den hurtigst mulige vedtagelse, som vil være en fordel i forhold til den videre proces og implementering af beslutningen.

Ulemper: Børne- og Ungeudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet har kortere tid, end ved handlemulighed B, til at orientere sig i indsigelser og udtalelser inden endelig vedtagelse - ca. 3 uger for Børne- og Ungeudvalget og ca. 5 uger for Byrådet.

 

Handlemulighed B:

Fordele: Hvis Byrådet fx vælger at udskyde endelig vedtagelse til byrådsmødet den 27. februar, har Børne- og Ungeudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet bedre tid til at orientere sig i indsigelser og udtalelser -  ca. 7 uger for Børne- og Ungeudvalget og ca. 10 uger for Byrådet

Ulemper: Der vil gå længere tid, inden administrationen og skolerne kan igangsætte den videre proces og implementering af beslutningen frem mod skolestart i august 2023.  

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Hvis Byrådet beslutter administrationens forslag til tids- og procesplan, vil Byrådet kunne træffe endelig beslutning om nedlæggelse af skoler den 23. januar 2023.

 

4. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet skal godkende referatet.

 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

  1. at Byrådet godkender referatet.