Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget – Referat – 8. september 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Godkendt med bemærkning om at sagen vedr. Årsrapport for veteranstrategien (punkt 3) behandles som punkt to.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender dagsordenen. 

2. Afholdelse af temamøder i forbindelse med udarbejdelse af Beskæftigelsesplanen 2023-2024 (B)

Beslutning

At 1 til 2: Godkendt.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget. 

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan godkende afholdelse af temamøder i forbindelse med udarbejdelse af Beskæftigelsesplanen 2023-2024 og i givet fald beslutte datoer for møderne.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender afholdelse af temamøder i forbindelse med udarbejdelse af Beskæftigelsesplanen 2023-2024.
  2. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender datoer for temamøderne.

 

Sagens indhold

Administrationen påtænker at bygge Beskæftigelsesplanen 2023-2024 op om en række temaer, der vil præsenteres og drøftes med udvalget på to temamøder.

For at sikre en proces, hvor Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan bidrage med input til politiske pejlemærker og målsætninger for temaerne, anbefaler Administrationen, at der afholdes to temamøder:

Første temamøde afholdes onsdag den 12. oktober, kl. 17-19.

Andet temamøde afholdes i forlængelse af ordinært udvalgsmøde tirsdag den 8. november, kl. 19-21. 

 

Retligt grundlag

Forretningsordenen for Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget § 2, stk. 4, hvorefter udvalget kan beslutte afholdelse af temamøder.

 

Handlemuligheder

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Udvalget kan godkende de af Administrationen foreslåede datoer til temamøder.
  2. Udvalget kan vælge andre datoer til afholdelse af temamøder.
  3. Udvalget kan vælge ikke at afholde temamøder og beslutte en anden form for involvering.

 

Vurdering

Det er Administrationens vurdering, at afholdelse af to temamøder vil sikre, at udvalget får mulighed for at drøfte hvilke politiske pejlemærker og målsætninger, der skal indarbejdes i Beskæftigelsesplanen 2023-2024

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

3. Årsrapport for veteranstrategi i Slagelse Kommune 2021 (O)

Beslutning

Taget til orientering.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om årsrapport for veteranstrategi i Slagelse Kommune 2021.

 

Indstilling

 Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget tager sagen til orientering. 

 

Sagens indhold

Byrådet har på deres møde den 18. december 2017 godkendt Veteranstrategi for Slagelse Kommune. Veteranstrategien tager udgangspunkt i den nationale Veteranpolitik fra 2016.

Årsrapporten understøtter afrapportering omkring de fem strategispor, som sætter fokus på veteranerne selv, deres pårørende (spor 3) og som handler om at sikre anerkendelse af veteranernes indsats (spor 1), yderligere koordinering af indsatsen for veteraner (spor 4) og fokus på at sprede information om de tilbud (spor 2), der kan hjælpe veteranerne både internt i kommunen og i samarbejde med de mange eksterne aktører og frivillige (spor 5).

Retligt grundlag

Danmarks Veteranpolitik og Slagelse Kommunes Veteranstrategi.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

 

Vurdering

Ingen bemærkninger. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

4. Nøgletal på Beskæftigelses- og Ungeområdet 2. kvartal 2022 (O)

Beslutning

Drøftet.

Kompetence:

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget præsenteres for nøgletal for 2. kvartal 2022, og kan på den baggrund drøfte status på beskæftigelsesområdet.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

 

  1.     at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget drøfter nøgletallene for 2. kvartal 2022 på beskæftigelsesområdet.

 

Sagens indhold

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget følger hvert kvartal op på de fremlagte nøgletal. Nøgletallene er tænkt som et værktøj til en indikation af, hvordan Slagelse Kommune ligger i forhold til sammenlignelige kommuner og landsplan.

Nøgletalsrapporten er inddelt i følgende 5 overordnede temaer.

 

  1. Udvikling- alle målgrupper: Slagelse har de seneste 12 måneder oplevet et stort fald på Ressourceforløb og uddannelseshjælp ift. landsplan og sammenlignelige klyngekommuner. I samme periode har selvforsørgelses- og hjemrejseydelse set en stor stigning ift. landsplan og sammenlignelige klyngekommuner. 

     

  2. Skærpet tilsyn: Slagelse Kommune er aktuelt ikke i risiko for at blive omfattet af skærpet tilsyn.

     

  3. Ungeområdet: Andel unge ml. 16-29 år på uddannelseshjælp er faldende. Dette gælder både unge, der er vurderet aktivitetsparat og uddannelsesparat.

     

  4. Ministermål: Der afventes fortsat nye tal i Jobindsats ift. at flere ledige skal opkvalificeres. Slagelse Kommune er på rette kurs til at kunne indfri de andre ministermål ved årets udgang.

     

  5. Lokale beskæftigelsesmål: Slagelse Kommunes lokale beskæftigelsesmål er for nuværende indfriet.

 

Retligt grundlag

Lov nr. 1482 af 23. december 2014 om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen.

 

Handlemuligheder

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan drøfte punktet.

 

Vurdering

Slagelse Kommunes udvikling i antal fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse ligner udviklingen på landsplan og i de sammenlignelige kommuner. Dog med betydelige udsving i de forskellige målgrupper.

Slagelse Kommune er aktuelt ikke i risiko for at blive omfattet af skærpet tilsyn og ligger til at indfri ministermålene ved årets udgang.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

5. Orientering om politiske aftaler på beskæftigelsesområdet (O)

Beslutning

Taget til orientering.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om relevante politiske aftaler, der for nyligt er indgået på beskæftigelsesområdet.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget tager sagen til orientering. 

 

Sagens indhold

I juni 2022 blev der indgået flere større politiske aftaler på beskæftigelsesområdet, som Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget her orienteres om. 

 

Aftale om helhedsorienteret indsats, 7. juni 2022

Tilbage i oktober 2018 lancerede den daværende regering det politiske udspil ”Sammen med borgeren”, hvor ønsket om en helhedsorienteret indsats første gang blev præsenteret og den 11. december 2018 blev aftale om rammerne for en helhedsorienteret indsats for borgere med komplekse problemer indgået. Denne følges nu op af aftale om udmøntningen af rammerne for lov om helhedsorienteret indsats. Aftalen, der også kaldes HOI-loven og omtales som en ny hovedlov, går på tværs af social-, sundheds-, beskæftigelses- og uddannelsesområdet.

HOI-loven bygger på i alt ti principper, der overordnet kan inddeles i tre kategorier: Borger, indsats og afgørelse samt administration.

 

Borger (princip 1, 2, 3, 4 og 6)

HOI-loven er rettet mod borgere med komplekse problemer, hvor der er risiko for flere kommunale planer og som kalder på en koordineret indsats med henblik på at borger realiserer potentialet for udvikling og progression i forhold til arbejdsmarkedet og øget livsmestring.

Hovedloven opererer med en afgrænset ”skal”-målgruppe for indsatsen og en større kan-målgruppe, som kommunen selv skal være med til at definere (princip 1). Fælles for begge målgrupper er, at borgerne skal give skriftligt samtykke til at blive omfattet af HOI-loven (princip 2). Loven sætter således borgeren for bordenden i egen sag og sigter samtidig mod at gøre op med en ukoordineret siloindsats på de forskellige velfærdsområder , da den forudsætter, at borgerne skal have én indgang i kommunen og ret til en koordineret sagsbehandling, hvor det sikres, at borgeren har kontakt med få myndighedspersoner.

HOI-loven forpligter kommunerne til at tilbyde borgerne en helhedsorienteret plan på tværs af forvaltningsområderne og med tydelighed på overblik, mål og indsatsernes varighed. Alt sammen baseret på et helhedssyn ud fra borgerens aktuelle livssituation og med afsæt i borgerens egne ønsker og eget syn på både ressourcer og barrierer (princip 3). Herudover forpligtes kommunen til for de relevante borgere at tilbyde en familieplan (princip 4).

For at sikre en enkel klageadgang for borgere, der samtykker til en helhedsorienteret indsats efter HOI-loven, skal klager behandles efter de samme grundlæggende principper som i dag (princip 6).

 

Indsats og afgørelse (princip 5)

Det er en central pointe, at HOI-loven understøtter en så bred tilbudsvifte for borgerne som muligt. HOI-loven indeholder indsatser fra både social-, beskæftigelses-, sundheds- og uddannelsesområdet og skelner mellem tre kategorier af indsatser:

  • Nye indsatser i HOI-loven (Individuel støtte, befordring og mobilitet, øvrig hjælp og hjælpemidler) – men i øvrigt er det centralt i aftalen, at der henvises til kendte og fagligt kvalitetssikrede indsatser i sektorlovgivningen fremfor, at der udvikles nye indsatser.
  • Indsatser i sektorlovgivning, som løsrives fra tilkendelseskriterierne og bevilges efter HOI-loven.
  • Indsatser i sektorlovgivning, som bevilges efter sektorlovgivningens regler.

Når kommunen træffer afgørelser om indsatser efter HOI-loven, skal kommunen sikre, at der tages hensyn til borgerens samlede og aktuelle hjælpebehov på tværs af fagområder samt at der ikke er modstridende forhold mellem de igangsatte indsatser. Det betyder, at borgerne ikke vil modtage én samlet afgørelse men flere afgørelser, der træffes løbende i takt med kommunens opfølgning på borgerens udvikling og progression.

Særligt for beskæftigelsesområdet fremgår det af aftalen, at der vil blive defineret nogle hensyn til aktivitetsparate borgere, herunder rammer for kommunens anvendelse af sanktioner for målgruppen. Herudover fremgår det, at borgere som er omfattet af HOI-loven ikke vil blive medregnet i opgørelsen af fokusmål på beskæftigelsesområdet og dermed have indflydelse på, om en kommune omfattes af skærpet tilsyn.

 

Administration (princip 7, 8, 9 og 10)

HOI-loven giver kommunerne en række frihedsgrader i forhold til organisering og hvor langt de vil gå i helhedsindsatsen (princip 8). Fx skal kommunerne selv afgrænse målgruppen ud over den definerede skal-målgruppe, ligesom kommunerne selv beslutter, om en koordinerende sagsbehandler skal have myndighedsansvar på tværs af forvaltninger. Der forestår derfor en stor opgave for kommunerne i at omstille sig og kunne tilbyde en indsats efter HOI-loven. Kommunerne vil først være forpligtede hertil to år fra ikrafttrædelsesdatoen den 1. juli 2023 (princip 7).

Da den nye lov forudsætter væsentlige ændringer, herunder nye samarbejds- og organisationsformer i kommunerne, er der dels planlagt et ambitiøst implementeringsprogram (princip 9) ligesom der undervejs vil blive evalueret både fagligt og politisk (princip 10)

 

Aftale om et nyt kontanthjælpssystem, 14. juni 2022

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget blev via mail den 14. juni 2022 orienteret om aftalen om et nyt kontanthjælpssystem. Heraf fremgik det, at der i aftalen er fokus på at gavne børnene og fastholde, at der skal være en økonomisk gevinst ved at komme i arbejde.

Med aftalen afskaffes kontanthjælpsloftet og erstattes af en indkomsttrappe, så der fortsat er en økonomisk gevinst ved at komme i arbejde og forsikre sig i dagpengesystemet. Desuden får kontanthjælpsmodtagere blandt andet et ekstra månedligt fribeløb, så det bliver mere attraktivt at tage småjobs og arbejde i bare få timer om ugen, som kan være et vigtigt springbræt til et liv med arbejde. Herudover indføres en afklaringsret for aktivitetsparate borgere over 30 år, som har været i kontanthjælpssystemet i to år eller mere. Afklaringsretten vil bl.a. bestå af en løbende årlig genvurdering samt en ret til at søge om ressourceforløb og fleksjob på det foreliggende grundlag.

Aftalen løfter med ydelsesforbedringerne 9.200 børn i kontanthjælpssystemet op over lavindkomstgrænsen og mindsker indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten. 

 

Anden delaftale om nytænkning på beskæftigelsesindsatsen, 24. juni 2022

Som led i Aftale om ret til tidlig pension (2020) (også kaldet Arne-pensionen) er det aftalt, at nytænkningen af beskæftigelsesindsatsen samlet set skal tilvejebringe en besparelse på 300 mio. kr. i 2022, 750 mio. kr. 2023 og en årlig besparelse på 1,1 mia. kr. fra 2024 og frem inden for jobcentrenes samlede indsatsområde. Den første delaftale (21. juni 2021) indfriede en besparelse på 344 mio. kr. i 2022 og 371 mio. kr. fra 2023 og frem, mens den anden delaftale indfrier den resterende del af besparelsen fra 2023 og frem.

Hvor den første delaftale primært var målrettet forenklinger på ungeområdet (se orientering), sætter anden delaftale overordnet fokus på samtale, tilbud og administration i jobcentret.

For samtaledelen gennemføres en forenkling på A-dagpengeområdet, hvor antallet af samtaler i de første seks måneders ledighed reduceres fra ni til seks. Fra 1. januar 2024 overgår ansvaret for kontaktforløbet til a-kasserne de første tre måneder af ledighedsperioden. Det er fortsat jobcentret, der har ansvaret for at bevilge tilbud igennem hele borgerens ledighedsperiode.

Aftalen gør det endvidere muligt at afholde digitale samtaler i den første del af ledighedsperioden. Dog er der krav om, at den første samtale afholdes fysisk. Der lægges endvidere op til at smidiggøre kravene til vejledning af borgerne, bl.a. via digitale værktøjer, med henblik på at frigøre tid, øge det jobrettede fokus i samtalerne og forbedre borgernes retssikkerhed.

I tilbudsdelen afskaffes vejledning og opkvalificeringstilbud pr. 1. januar 2023 som nulstillende tilbud med henblik på at øge kommunernes brug af de virksomhedsnære indsatser, herunder lønnede timer samt ordinær uddannelse. Grænsen for, hvornår lønnede timer kan træde i stedet for et aktivt tilbud inden for rammerne af det skærpede tilsyn reduceres fra 225 timer til 100 timer.

Når det gælder administrationsdelen rummer aftalen nogle forenklingstiltag, der skal medvirke til at mindske de administrative opgaver.

Kravene til registreringer i borgernes 'Min Plan' forenkles, så jobcentrene har bedre mulighed for at planlægge opfølgningen på igangsatte indsatser. Derudover lægges der op til at undlade kravet om indhentelse af egen læges vurdering i forbindelse med sager i rehabiliteringsteamet (LÆ265).

Opfølgningen forenkles over for kommuner, der kommer i skærpet tilsyn som følge af en mangelfuld beskæftigelsesindsats. Ligeledes sænkes grænsen for, hvornår kommunerne omfattes af et skærpet tilsyn, idet kravet for andelen af personer, der skal have modtaget mindst ét aktivt tilbud i løbet af de seneste 12 måneder sænkes fra 80 til 70 pc.t. Reduktionen skal ses i sammenhæng med skærpelsen af kravene for nulstillende tilbud, jf. ovenfor.

 

Øvrige aftaler

Økonomiaftalen for 2023 indgået den 8. juni 2022. Her åbnes der op for, at fire kommuner kan indgå en velfærdsaftale på beskæftigelsesområdet. I alt 49 kommuner har vist interesse herfor, inkl. Slagelse, der har afgivet ønske herom med forbehold for politisk godkendelse i kommunalbestyrelsen. Den videre proces er endnu ikke offentliggjort, og det vides derfor ikke, hvornår udvælgelsen vil finde sted. 

 

Retligt grundlag

Aftale om rammerne for en helhedsorienteret indsats for borgere med komplekse problemer, 7. juni 2022.

Aftale om nyt kontanthjælpssystem med plads til børnene, 14. juni 2022.

Anden delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen, 24. juni 2022.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at alle tre aftaler på hver deres område vil have væsentlig indflydelse på de arbejdsgange, der er i dag i jobcentret og øvrige centre. Særligt implementeringen af hovedloven stiller krav til, at kommunen bliver endnu bedre til at arbejde på tværs af organisatoriske skel. For at kommunen om to år skal kunne tilbyde en indsats efter hovedloven, er det derfor administrationens anbefaling, at der på det administrative niveau udarbejdes en tværgående tids- og procesplan.

Da der i både den anden delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen og aftale om nyt kontanthjælpssystem er elementer, der er forligsbelagt, forudsætter en udmøntning i lovgivningen, at forligspartierne bag de berørte reformer kan tilslutte sig.

Administrationen bemærker, at det ikke centralt er besluttet, hvordan ’Anden delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen’ skal udmøntes. Endvidere skal Administrationen bemærke, at besparelserne på beskæftigelsesområdet som følge af finansieringen af Arne-pensionen vil ramme kommuner med lave enhedspriser uligt hårdt, idet lave enhedspriser medfører en større andelsmæssig besparelse pr. capita. Som det fremgik af servicetjekket fra Mploy (nu BDO), er de samlede enhedsomkostninger i Slagelse 17 % lavere end gennemsnittet blandt 20 kommuner. Det vil derfor være en udfordring, når der i de kommende år skal findes en samlet kommunal besparelse på 1,1 mia. kr. på landsplan som følge af Arne-pensionen.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Vi kender på nuværende tidspunkt ikke de økonomiske og personalemæssige konsekvenser, der vil være forbundet med udmøntning af aftalerne. Udvalget vil derfor blive orienteret igen, når det måtte være aktuelt. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres løbende om udviklingen inden for politiske aftaler på beskæftigelsesområdet. 

6. Faste driftstilskud til kulturinstitutioner i 2021 (over 500.000 kr.) (O)

Beslutning

Taget til orientering med bemærkning om, at udvalget, i forbindelse med indgåelse af nye kontrakter, ønsker, at der i større grad skabes kobling til de centrale interessenter inden for udvalgets område (erhvervsforeninger, turistkontorer, bykontorer samt jobcentret). Endvidere ønsker udvalget at få adgang til kulturinstitutionernes regnskabsspecifikationerne i forbindelse med deres regnskabsaflæggelse.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om Kulturafdelingens godkendelse af regnskaber for kulturinstitutioner, der har fået tilskud på over 500.000 kr. fra Kulturafdelingen i 2021.

Indstilling

Kultur-, Idræts- og Fritidslederen indstiller,

1.     at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget tager sagen til orientering. 

Sagens indhold

Kommunalfuldmagtens principper for økonomisk ansvarlig forvaltning angiver, at kommunen skal føre tilsyn med institutioners anvendelse af kommunal støtte.

På kulturområdet, hvor der udbetales tilskud til diverse kulturaktiviteter, ledsages bevillingen af tilskud med krav om, at tilskudsmodtagere skal indsende regnskab med dokumentation for anvendelsen af tilskuddet.

I denne sag orienteres udvalget om godkendelse af regnskab for Guldagergaard, Vikingeborgen Trelleborg, Slagelse Musikhus, og Kongegaardsfonden, der alle har modtaget tilskud over 500.000 kr. i 2021.

Tilskuddene udgjorde i 2021:

Guldagergaard 1.400.000 kr.

Vikingeborgen Trelleborg 2.489.794 kr.

Slagelse Musikhus 3.660.000 kr.

Kongegaardsfonden 1.148.162 kr. 

Bilag 2 - 9 indeholder årsregnskab, årsberetning og ledelseserklæringer for Guldagergaard, Vikingeborgen Trelleborg, Slagelse Musikhus og Kongegaardsfonden. 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

Retligt grundlag

Slagelse Kommunens regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn beskriver, at fagudvalget skal orienteres om administrationens godkendelse af regnskaber fra selvejende institutioner, der får tilskud over 500.000 kr. 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

Vurdering

Kulturafdelingen har gennemgået regnskaberne fra Guldagergaard, Vikingeborgen Trelleborg, Slagelse Musikhus og Kongegaardsfonden.

Kommentarer til de enkelte regnskaber fremgår af bilaget - Bilag 1.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

7. Evaluering af aftale om tilskud til kulturelle aktiviteter med Guldagergaard (O)

Beslutning

Indstilles til Byrådets godkendelse.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget og Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet kan på anbefaling af Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om Kulturafdelingens evaluering af aftale om tilskud til kulturelle aktiviteter med Guldagergaard 2021- 2022. 

 

Indstilling

Kultur-, Idræt- og Fritidslederen indstiller 

1.     at Byrådet tager evalueringen til orientering på anbefaling af Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.  


Sagens indhold

Internationalt Keramisk Center Guldagergaard er en erhvervsdrivende fond. Før overgangen til erhvervsdrivende fond (2021) har Slagelse Kommune bevilget midler via daværende Kultur- og Fritidsudvalg som driftstilskud, men i overgangen til Guldagergaard som erhvervsdrivende fond, er kommunens tilskud ændret til tilskud til kulturelle aktiviteter. 

Aftalen om tilskud til kulturelle aktiviteter mellem Slagelse Kommune og Fonden Guldagergaard blev godkendt af Kultur- og Fritidsudvalget 1. december 2020 - bilag 1. 

Det er indskrevet, at aftalen skal evalueres medio 2022 og forelægges Slagelse Byråd og Guldagergaards bestyrelse. Evalueringen danner baggrund for forhandling om fornyelse af aftalen. 

Evalueringen er foretaget af Kulturafdelingen og er vedlagt - bilag 2. Evalueringen forholder sig til de enkelte punkter i aftalepapiret og sammenholder dem med årsrapporten fra 2021 - bilag 3. Det er kun muligt at evaluere ud fra 2021, da årsrapport for 2022 først foreligger i 2023. 

For at opnå tilskuddet fra Slagelse Kommune er der en række aktiviteter, der skal leveres for at opnå det aftalte tilskud:

  1. Afholdelse af kulturelle og kunstneriske aktiviteter med leret som primære materialer
  2. Guldagergaard bidrager efter nærmere aftale med kunstnerisk kompetence og vision den videre udvikling af kreative uddannelsestiltag i Slagelse Kommune.
  3. Branding af Skælskør som kunstnerisk og kulturelt centrum med organisering af to årlige udstillinger eller events, som involverer Guldagergaards kunstnere og som sætter fokus på Skælskær som kunstnerisk og kulturelt centrum
  4. En til to årlige udstillinger i parken som supplement til den permanente udstilling i skulpturparken, hvortil der er adgang året rundt.
  5. Markedsføring og branding af Slagelse Kommune via samarbejder – både nationalt og internationalt. 

  Supplerende materiale i bilag til evalueringen - bilag 2. 

Retligt grundlag

Aftale om tilskud til kulturelle aktiviteter 2021 - 2022 mellem Fonden Guldagergaard og Slagelse Kommune. 

Handlemuligheder

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget og Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. At tage evalueringen til orientering.

  2. At bede administrationen om at uddybe evalueringen. 

Vurdering

Administrationen vurderer, at aktiviteterne på Guldagergaard, som fremgår af årsrapporten fra 2021 fuldt ud opfylder aftalens mål og krav.

Guldagergaard er som internationalt keramisk center en aktiv og markant kulturaktør med stort udbud af udstillinger, artist talks, oplevelsesuniverset Claytopia, talentudviklende programmer for keramikere fra hele verden.

Guldagergaard markerer sig som et kulturelt fyrtårn i Slagelse Kommune, som er i stand til at markere sig både lokalt, nationalt og internationalt.

I arbejdet omkring Studieby Slagelse er Guldagergaard en vigtig sparringspartner for Slagelse Kommune.

Lokalt er Guldagergaard med til at understøtte Skælskør som kulturcentrum, hvor især kunsthåndværket står centralt og er med til at understøtte lokale initiativer som Græskarfestivalen.

Med sine mange forskellige arrangementer og aktiviteter rammer Guldagergaard en bred målgruppe fra de specialiserede keramikere til det store publikum til de kulturnysgerrige, som ikke kender så meget til keramikkens verden.

Kulturparken er åben og gratis for alle og med podier og pavilloner, hvor der kan laves skiftende udstillinger, bliver keramikken og værkerne endnu mere tilgængelige. 

Guldagergaard bidrager til kulturel mangfoldighed og kvalitet, som understøtter ambitionerne i Slagelse Kommunes kernefortælling.  

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Tilskuddet udgjorde i 2021 og 2022 1,4 mio. kr. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

8. Gensidig orientering (O)

Beslutning

Taget til orientering.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen

  - DI’s lokal erhvervsvenlighed 2022 forventes offentliggjort den 5. september 2022. Under gensidig orientering gennemgås de væsentligste pointer fra undersøgelsen. Undersøgelsen vil blive rundsendt til udvalget så snart den er tilgængelig og tilladt at dele.

9. Input til kommende møder (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender oversigten over punkter til behandling på udvalgets kommende møder.

Sagens indhold

Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på kommende møder i Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget. 

Oversigten opdateres forud for hvert møde.

10. Presse (B)

Beslutning

Drøftet.

Kompetence 

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

11. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender referatet.