Kompetence
Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om resultatet af Ankestyrelsens praksisundersøgelse fra april 2023 om kommuners anvendelse af reglerne om skærpet rådighedssanktion samt status herpå i Center for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
- at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget tager sagen til orientering.
Sagens indhold
Ankestyrelsens praksisundersøgelse om kommunernes anvendelse af reglerne om skærpet rådighedssanktion er den anden ud af tre praksisundersøgelser om kommuners anvendelse af reglerne om sanktioner.
Undersøgelserne er lavet for at give Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering viden om, hvordan kommunerne bruger reglerne om sanktioner efter lovændringerne, som trådte i kraft 1. januar 2020 på baggrund af ”Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger”
Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget blev orienteret om Ankestyrelsens første praksisundersøgelse på møde 2. juni 2022, pkt. 8.
Baggrund for Ankestyrelsens praksisundersøgelser
Formålet med lovændringerne var at skærpe reglerne overfor borgerne for at understøtte, at modtagere af offentlig forsørgelse står til rådighed for arbejdsmarkedet eller en indsats, der kan bringe dem tættere herpå.
Med hensigten om, at det skal have konsekvenser, hvis borgere ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet, blev det besluttet, at også aktivitetsparate borgere skulle kunne pålægges skærpet rådighedssanktion. Det blev dog gjort med fokus på at bibeholde de særlige hensyn til aktivitetsparate, fordi nogle kan have begrænsninger, der gør det særligt vanskeligt at opfylde rådighedskravene.
Denne anden praksisundersøgelse belyser udvalgte kommuners praksis i sager, hvor aktivitetsparate og jobparate kontanthjælpsmodtagere er pålagt en skærpet rådighedssanktion. Undersøgelsen har fokus på, om kommunerne tager de særlige hensyn til aktivitetsparate borgere, der skal iagttages, når en aktivitetsparat borger pålægges en skærpet rådighedssanktion.
De særlige hensyn fastslår bl.a., at det er en betingelse for at kunne give en aktivitetsparat person en skærpet rådighedssanktion, at kommunen har vurderet, om der er andre forhold end de (almindelige) rimelige grunde, som kan føre til, at den aktivitetsparate borger ikke skal stå til rådighed, herunder vurdere, om en sanktion vil fremme personens rådighed. Det er også en betingelse, at kommunen forud for en sanktion over for aktivitetsparate borgere har udtømt alle rimelige muligheder for at komme i personlig kontakt med borgeren med henblik på en vurdering af, om den aktivitetsparate borger havde en rimelig grund.
Skærpet rådighedssanktion
Skærpet rådighedssanktion er en sanktion, kommunen kan give en borger, hvis borgeren ikke opfylder sin rådighedsforpligtelse, og borgeren samtidig med sin adfærd udviser en manglende vilje til at stå til rådighed for arbejde, uddannelse, tilbud eller aktiviteter, der kan bringe borgeren tættere på arbejde mm.
Hvis en borger har fået en skærpet rådighedssanktion, vil borgeren i en periode på op til tre måneder alene få udbetalt hjælp for de dage, hvor borgeren opfylder sin rådighedsforpligtelse ved at deltage i en aktivitet. Hvis borgeren ikke møder op i aktiviteten i en hel kalendermåned, vil kommunen kunne lukke borgerens ydelsessag.
Samtidig med at kommunen træffer afgørelse om den skærpede rådighedssanktion, skal kommunen give borgeren en aktivitet, som borgeren skal møde i på alle hverdage.
Aktiviteten kan være fremmøde i et tilbud, daglige samtaler eller dagligt fremmøde i jobcenteret. Hvilken aktivitet borgeren skal tilbydes, beror på en konkret vurdering.
Praksisundersøgelsens resultater
I undersøgelsen indgik 61 sager fra 14 kommuner. Slagelse Kommune har ikke været omfattet af undersøgelsen.
Undersøgelsens hovedresultater viste, at ud af de 61 gennemgåede sager:
- Er 15% (9 afgørelser) i overensstemmelse med lovgivning og praksis.
- Ville 85% (52 afgørelser) blive ændret.
- Ville 100% (26 afgørelser) overfor aktivitetsparate være blevet ændret.
.
Selvom de undersøgte sager og den høje fejlprocent kun omfatter afgørelser fra 14 ud af 98 kommuner, har Ankestyrelsen udtrykt formodning for, at tilsvarende fejl vil forekomme i andre kommuner.
De påviste fejl er typisk:
- Utilstrækkelig begrundelse for, at borgeren med sin adfærd har udvist manglende vilje til rådighed.
- At sagerne ikke er tilstrækkeligt oplyst, eller kommunen ikke har forholdt sig til, om der var andre forhold end de rimelige grunde til, at en aktivitetsparat borger ikke skulle opfylde sin rådighedsforpligtelse
- Om den skærpede sanktion ville fremme borgerens rådighed.
- Utilstrækkelig vejledning.
Slagelse Kommune
I Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration blev arbejdsgange og retningslinjer for sanktioner tilpasset efter ændringen i 2020.
I 2022 i anledning af Ankestyrelsens 1. praksisundersøgelse iværksatte jobcentret systematisk opfølgning på alle Ankestyrelsens afgørelser i kommunens sanktionssager samt Ankestyrelsens principafgørelser. På den baggrund er centrets arbejdsgange og praksis løbende tilpasset Ankestyrelsens vejledninger og praksis.
Centeret har haft særlig opmærksomhed på vejledning af borgerne, så det er tydeligt, hvad reglerne og konsekvenserne af ikke at stå til rådighed er. Derudover har der været øget fokus på tilstrækkelig oplysning af borgeres situation ved udeblivelser og kontakt med borgerne, for at sikre rette vurdering af årsagerne til udeblivelser.
Da fejlandelen i Ankestyrelsens 2. praksisundersøgelse i de undersøgte kommuner imidlertid er så markant, har Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration alligevel valgt at se på kommunens tidligere afgørelser om skærpet sanktion overfor aktivitetsparate borgere og omfanget.
Skærpet rådighedssanktion har været anvendt begrænset – særligt overfor aktivitetsparate.
Fra lovændringen 1. januar 2020 frem til nu er der i kommunen truffet 11 afgørelser om skærpet sanktion over for aktivitetsparate borgere over 30 år og 2 for aktivitetsparate under 30 år.
Ingen af afgørelserne har været påklaget til Ankestyrelsen. En borger har klaget over det tilbud, der skulle mødes ind i for at få udbetalt kontanthjælp - her fik kommunen medhold.
Det er væsentligt at bemærke, at det ikke har haft en ydelsesmæssig konsekvens for alle borgerne, der har fået skærpet sanktion. Flere er mødt fast i tilbuddene efter sanktionen og har således modtaget fuld ydelse under sanktionen.
Ved gennemgangen har Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration fundet fejl i to af sagerne. Disse sager er genoptaget af egen drift og borgerne kontaktet.
Efter 1. praksisundersøgelse og nu effektueret efter 2. praksisundersøgelse har centret etableret en fast gruppe på fire medarbejdere, der behandler alle sanktionssager. Herigennem sikres, at disse medarbejdere løbende er opdateret på lovgivning og rette anvendelse, bl.a. gennem deltagelse i onlinekurser og Ankestyrelsens undervisning i rette anvendelse af sanktionsreglerne.
For borgere under 30 år har Ungehuset haft denne organisering og arbejdsfordeling i hele perioden.
Retligt grundlag
Lov om aktiv socialpolitik § 40 a om skærpet rådighedssanktion og § 35 om vejledning og vurdering.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at et så stort omfang væsentlige fejl i deltagende kommuners sanktionssagsbehandling, nødvendiggør øget fokus på afgørelser om skærpede rådighedssanktioner i alle kommuner, uanset at resultatet er baseret på en mindre del af landets kommuner.
Arbejdsmarked, Rådgivning og Integrations mener, at Slagelse Kommune gennem den etablerede sanktionsgruppe bedst sikrer korrekt anvendelse af reglerne og dermed borgernes retssikkerhed.
Aktuelt gennemgår gruppen sammen med de faglige koordinatorer på området centrets praksis og arbejdsgange ud fra Ankestyrelsens observationer og anbefalinger i praksisundersøgelsen.
Ledelsen evaluerer i den første periode med den nye gruppe løbende arbejdet og sikrer, at medarbejderne tilbydes tilstrækkelig læring.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger.