Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Referat – 12. august 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2019-277490                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget .
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 12. august 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

2.     Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2019-277492                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Der gives orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1.    Orientering fra udvalgsformanden.
2.    Orientering fra Erhvervs- og Teknikudvalget´s medlemmer.
3.    Orientering fra Administrationen.
-      Orientering om tilstand af kommunens broer.
-      Toiletter i midtbyen og i forbindelse med arrangementer / picnic.
-      Tidsplan for Kabeldepot og Gamle Rådhus.
-      Mulighed for at flytte næste udvalgsmøde fra d. 2. til den 9. september.
Indstilling
Centercheferne for Miljø, Plan og Teknik, Kommunale Ejendomme samt Kultur Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 12. august 2019:
Fraværende: 
Der er et ønske om gratis buskørsel på Sct. Michaels nat. Administration undersøger muligheder for "event" kørsel.
Der ønskes en sag op i Udvalget om toiletforhold.
Administrationen orienterede om tidsplan for Kabeldepot / det gamle Rådhus. Der ønskes en sag op i Udvalget.
Der afholdes udvalgsmøde d. 9. september kl. 12. Efterfølgende afholdes møde mellem Udvalget og Erhvervcentrets bestyrelse.
Henvendelse om støj fra chaussesten.
Orientering om løsreven ponton i færgehavnen.

3. Budgetopfølgning 3 for 2019 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

3.     Budgetopfølgning 3 for 2019 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2019-44364               Dok.nr.: 330-2019-244725                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 3 for 2019 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Erhvervs- og Teknikudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2019 at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 6,9 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 1,9 mio. kr.  Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Havne
For politikområdet forventes der et mindreforbrug på 1,8 mio. kr. på driften. Overført mindreforbrug fra 2018 er på nuværende tidspunkt ikke disponeret. Der skal dog reserveres midler til katodisk beskyttelse af havneanlæg.
For anlæg forventes et mindreforbrug 0,3 mio. kr.
Drift og Teknik
For politikområdet forventes der et mindreforbrug på 4,0 mio. kr. på driften. Afvigelsen skyldes primært forventet mindreforbrug på busdrift og vintervedligeholdelse.
For anlæg forventes et samlet mindreforbrug 1,0 mio. kr.
Det skal bemærkes at Byrådet den 24. juni har vedtaget at flytte 11,4 mio. kr. af anlægsmidlerne fra 2019 til 2020. Således at anlægsbudgetterne nu er mere i overensstemmelse med projekternes forventede forbrug i 2019.
Kommunale Ejendomme
For politikområdet forventes de forventede udgifter at balancere med det korrigerede budget for 2019.
For anlæg forventes et mindreforbrug på 0,6 mio. kr., som skyldes mindre differencer på flere anlægsprojekter.
Erhverv og Turisme
På politikområdet forventes der et mindreforbrug på 1,0 mio. kr. på driften, som primært vedrører Korsør Energipark.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik, Centerchef for Kommunale Ejendomme og Stabschef for Ledelse, Udvikling og HR anbefaler, at budgetopfølgningen godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Stabs- og centerchefer indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 3 for 2019 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 12. august 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

4. Beslutning om proces vedr. kulturinstitutioner i Korsør (B)

4.     Beslutning om proces vedr. kulturinstitutioner i Korsør (B)

Sagsnr.: 330-2019-7887                 Dok.nr.: 330-2019-321540                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal træffe beslutning om den videre proces i forhold til kulturinstitutioner i Korsør – herunder at udvikle bibliotekstilbuddet i Korsør.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget har bedt om et oplæg til en proces, der tænker evt. flytning af biblioteket ind i en større sammenhæng til gavn for købstaden. Processen skal involvere en bred gruppe af borgere og relevante interessenter i forhold til byudvikling, kultur og kulturinstitutioner i Korsør.
I denne sag fremlægges to forslag til, hvordan den videre proces kan udføres. For begge forslag er der udarbejdet et kommissorium til et §17.4-udvalg.
1.    Kultur og Kulturinstitutioner som en del af en byudviklingsproces
I byer, der lykkes med at skabe en attraktiv og levende bymidte, er synergi et afgørende element. En levende og velfungerende detailhandel, spisesteder, kulturtilbud, gode opholdsmuligheder og inspirerende events understøtter hinanden og bidrager til at skabe en oplevelsesrig by, som borgere og gæster udefra nyder at opholde sig i. Et stærkt, lokalt samarbejde i byen er vigtigt for at realisere synergierne.
I den netop gennemførte detailhandelsanalyse for Slagelse Kommune (2019) fremstår detailhandlen i Korsør Bymidte som svag. Hver gang borgerne i Korsør køber udvalgsvarer for 100 kroner, bruger de kun 39 kroner heraf i Korsørs butikker.
Masterplanen for Korsør og udviklingsplanen udarbejdet af det tidligere §17.4-udvalget rummer gode tanker om bymidten, men nu er der som sagt opstået en mulighed for at tænke kulturinstitutionerne ind på en ny måde.
I bilaget er der beskrevet en proces for et nyt §17.4-udvalg. Heraf fremgår det, at udvalget via en involverende proces med borgerne skal udarbejde et udkast til potentialeplan/bymidteplan. Det er afgørende, at både analyser og anbefalinger er klare og konkrete, så de når spadestikket dybere end de analyser, der er udført indtil nu.
Muligheden for placering af bibliotek skal indgå. Planen kan med fordel rumme forslag til handlinger, der kan realiseres her og nu samt handlinger, der kan realiseres på mellemlangt og langt sigt. Forslag til styrkelse af events og samarbejdsstrukturer blandt bymidtens aktører skal også indgå. Læs mere om succeskriterier for planen i kommissoriet.
Såfremt Kultur- og Fritidsudvalget vælger denne mulighed, skal kommissoriet i høring i Erhvervs- og Teknikudvalget og Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget, inden det sendes videre til godkendelse i Byrådet.
2.    Kultur og kulturinstitutioner i Korsør – ressourceoptimering og kvalitet i kulturtilbud
Den anden mulighed for en videre proces er at se særskilt på Kulturinstitutionerne i Korsør uden at skele til byudvikling i øvrigt. Til forskel fra Skælskør, hvor kulturmidlerne primært anvendes til kulturaktiviteter, anvendes kulturmidlerne i Korsør primært til ’bygningsmasse’. Der betales driftstilskud til Kongegaarden, By- og Overfartsmuseet, herunder også Isbådmuseet, og Minibyen. Biblioteket og Kulturhuset har deres driftsbudgetter. Hertil kommer Kommunale Ejendommes udgifter til drift af bygningerne på fæstningsområdet, Bernstorfsvej (biblioteket) og Skolegade (Kulturhuset).
Derfor giver det god mening at se på, om der ved at anvende ressourcer på en anden måde kan skabes mere kvalitet i kulturtilbuddene i Korsør.
Der er vedlagt et forslag til kommissorium, hvori der også er beskrevet en involverende proces.
Hvis Kultur- og Fritidsudvalget vælger denne mulighed, ligger det indenfor udvalgets kompetence at beslutte, om sagen skal sendes videre til ØK og BY.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper om at drive kulturtilbud og yde støtte til kulturaktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
1)    Vælge handlemulighed 1
2)    Vælge handlemulighed 2
3)    Bede om nyt oplæg
Vurdering
Kulturen er i stigende grad en driver i byudvikling, og derfor vil det være relevant at gribe muligheden for placering af biblioteket, som en del af Korsørs udvikling. Byer som Køge, Helsingør og Randers bruger alle kulturen aktivt i transformationen fra arbejder- og industriby til byer med en lidt bredere befolkningssammensætning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Hvis handlemulighed 1 vælges, skal der afsættes midler i størrelsesorden 150.000 kroner til faglig bistand både i forhold til bymidteudvikling og til procesfacilitering. Det eksakte beløb vil afhænge af indhentning af tilbud fra fagpersoner.
Konsekvenser for andre udvalg
Hvis handlemulighed 1 vælges, skal forslaget oversendes til både ETU og MPL.
Indsatsen skal ses i sammenhæng med øvrig helhedsplanlægning i kommunen.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, hvordan der skal arbejdes videre med processen vedr. kulturinstitutioner i Korsør.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. juni 2019:
Fraværende:  Anne Bjergvang (A), Stén Knuth (V)
At 1: Handlemulighed 1 anbefales, idet kommissoriet justeres, så der udpeges 4 medlemmer fra Byrådet samt 4 borgere uden særskilt foreningstilknytning o.lign.
Udvalget er enige om, at potentialeplanen skal være langsigtet.
Administrative bemærkninger:
Da Kultur- og Fritidsudvalget har valgt At 1, sendes forslaget i høring i Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 12. august 2019:
Fraværende: 
Udvalget er enig i, at se kultur og kulturinstitutioner som en del af en byudviklingsproces (samle aktiviteterne). Udvalget ønsker, at processen medtager kommunens bygningsmasse og at der hermed frigøres midler.

5. Samarbejdsaftale med Erhvervshus Sjælland (B)

5.     Samarbejdsaftale med Erhvervshus Sjælland (B)

Sagsnr.: 330-2019-57104               Dok.nr.: 330-2019-324901                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal godkende en samarbejdsaftale med Erhvervshus Sjælland.
Baggrund
Den nye lov om erhvervsfremme fra 2018, havde til hensigt at forenkle erhvervsfremmesystemet, blandt andet ved at etablere tværkommunale erhvervshuse, mens væksthusene skulle nedlægges.
Som følge af den nye lov, blev der indgået en rammeaftale mellem regeringen og KL, der fastlægger etableringen af de tværkommunale erhvervshuse, økonomi samt samarbejde og den overordnede arbejdsdeling mellem den tværkommunale indsats i erhvervshusene og indsatsen i de enkelte kommuner.
Den konkrete udmøntning af samarbejde mellem Erhvervshus Sjælland og Slagelse Kommune skal dermed suppleres med en samarbejdsaftale.
Slagelse Erhvervscenter har, i dialog med Erhvervshus Sjælland, udarbejdet et udkast til en samarbejdsaftale, som skal godkendes af Erhvervs- og Teknikudvalget.
Aftalen beskriver og rammesætter samarbejdet mellem Slagelse Erhvervscenter og Erhvervshus Sjælland.
Aftalen tager udgangspunkt i Sjællandsmodellen, hvor der tillægges en pragmatisk tilgang til grænsedragningen mellem basal og specialiseret erhvervsservice, hvilket i praksis betyder at virksomhedens behov sættes centrum. Der sættes dermed fokus på at virksomhederne får den rigtige ydelse, af høj kvalitet og på det rigtige tidspunkt, fremfor hvem der leverer ydelsen.
I udgangspunktet har Slagelse Erhvervscenter ansvaret for den basale erhvervsservice, mens Erhvervshus Sjælland har ansvaret for den specialiserede erhvervsservice.
Parterne har aftalt følgende konkrete leverancer:
Erhvervshus Sjælland:
·         9,44 procent af den samlede andel af de nationalt afrapporterede virksomhedsforløb i Slagelse kommune
·         Min 3 fælles virksomhedsaktiviteter som fx Raketvækst eller One Day (evt. i samarbejde med andre lokale aktører)
·         Løbende identifikation og henvisning af virksomheder til Slagelse Erhvervscenter
·         Aktiv udbredelse og synlighed for Slagelse Erhvervscenter til relevante virksomheder
·         Servicemål ved henvendelser via kontaktformular: Opkald til virksomhed og henvisende konsulent indenfor 48 timer, det praktiske mål er dog indenfor 24 timer
Slagelse Erhvervscenter:
·         Løbende identifikation og henvisning af virksomheder til Erhvervshus Sjælland
·         Rekruttering af virksomhedsdeltagere til min 3 fælles virksomhedsaktiviteter som fx Raketvækst eller One Day (evt. i samarbejde med andre lokale aktører)
·         Aktiv udbredelse og synlighed for Erhvervshus Sjælland i det lokale erhvervsliv
Parterne forpligter sig til i fællesskab at arbejde målrettet med at etablere sambesøg i kommunens virksomheder.
Aftalen har ingen slutdato, men kan opsiges med 3 mdr. eller bortfalde i tilfældet af at det organisatoriske set-up ændres omkring aftalepartnerne.
Retligt grundlag
Lov om Erhvervsfremme.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende det fremlagt udkast til samarbejdsaftale eller fremsætte ændringsønsker til udkastet.
Vurdering
Det er administrationens anbefaling af godkende det fremlagte udkast til samarbejdsaftale.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det fremgår af udkastet, at hver part finansierer egne aktiviteter og dermed vil en godkendelse af samarbejdsaftalen ikke have økonomiske konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender udkast til samarbejdsaftale mellem Slagelse Erhvervscenter og Erhvervshus Sjælland.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 12. august 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

6. Fremtidig drift af naturfitnesspladsen ved Bildsø Strand (B)

6.     Fremtidig drift af naturfitnesspladsen ved Bildsø Strand (B)

Sagsnr.: 330-2019-13144               Dok.nr.: 330-2019-327376                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om kommunen fremadrettet skal forestå og finansiere dele af driften af naturfitnesspladsen ved Bildsø Strand.
Baggrund
Foreningen Aktiv Natur Velvære Bildsø Skov og Strand har henvendt sig til Fritidsafdelingen for at få naturfitnesspladsen godkendt som en ”offentlig drevet plads”, hvor Aktiv Natur Velvære fortsat påtager sig pasningen af redskaberne, men hvor kommunen påtager sig ”vedligeholdelse af faldunderlaget”.
Hvad angår faldunderlaget, som jævnligt bliver vurderet af et eksternt legepladstilsyn, vil dette i fremtiden koste mellem 20.000 og 30.000 kr. for foreningen at indkøbe og fordele på pladsen. Tidligere har Entreprenørservice stået for levering af flis fra egen produktion. Entreprenørservice kan ikke længere levere gratis eller næsten gratis flis, da flisen nu bliver solgt til anden side og dermed er en del af indtægtsgrundlaget i Entreprenørservice.
Den fremtidige udgift til flis og udkørsel af 25-30 m3 flis på pladsen ønskes dækket af kommunen. Såfremt Entreprenørservice skal forestå denne opgave med indkøb, levering og fordeling af flisen vil dette årligt koste omkring 40.000 kr.
Entreprenørservice oplyser, at forskellen på foreningens motionsplads og de øvrige motionspladser i kommunen er, at de andre er politisk besluttede, mens motionspladsen i Bildsø Skov er en plads, som foreningen selv har ønsket at opføre. Det var således en forudsætning for tilladelsen til opførelsen i sin tid, at foreningen selv skulle varetage driften af pladsen efterfølgende, hvilket stadig er gældende.
Foreningen fremfører, at når deres motionsplads bliver offentligt beskrevet på kommunens hjemmeside, må det være at betragte som en offentlig plads. Til dette svarer Entreprenørservice, at pladsen er etableret på ovennævnte vilkår og ligger i en skov ejet af Slagelse Kommune. En del af aftalegrundlaget var, at alle skulle have lov til at benytte faciliteterne.
Prisoverslag på nyt underlag
Administrationen har undersøgt alternative former for faldunderlag. Fitnesspladsen er på ca. 750 kvm. og ligger inde i et skovområde i nærheden af Bildsø Kolonien. Unisport anbefaler et af følgende materialer:
·         EPDM Gummiunderlag pr. kvm. 1.150 kr.
·         Saltex Activ kunstgræs med Powerplayground faldunderlag pr. kvm. 375 kr.
Priserne er excl. moms.
,
EPDM Gummiunderlag                  1.150 kr. pr. kvm
Saltex Activ kunstgræs m. powerplayground faldunderlag     375 kr. pr. kvm
Jordarbejde og opbygning af bund
125.000
125.000
Fitnessplads 750 kvm
862.500
281.250
 
 
 
I alt
987.500
406.250
Prisen på kantafgrænsning af pladsen er uafklaret, alt afhængigt af valg af belægning.
Derudover skal kommunen sørge for etablering af adgangsforhold og evt. køreplader. Eksisterende flisunderlag skal bortskaffes eller fordeles i området.
Unisport tager i deres overslagspris forbehold for uforudsete emner/rødder i jordbunden, der vanskeliggør rydning af skovbunden. Unisport oplyser endvidere, at hverken gummibelægning eller kunstgræs er vedligeholdelsesfrie løsninger. Gummibelægning skal renses med jævne mellemrum, specielt i områder med stort løvfald, og kunstgræs skal forsynes og fejes med sand med jævne mellemrum og her også fejes ved løvfald.
Ifølge Folkeoplysningsloven er kommunen ikke forpligtet til at vedligeholde eller yde tilskud til vedligeholdelse af foreningernes egne udendørs faciliteter. Kun til lokaler, der anvendes til folkeoplysende aktiviteter. Foreningen har hidtil fået tilskud fra diverse puljer til dækning af udgifter i forbindelse med renovering af motionsredskaber m.v.
Aktiv Natur Velvære Bildsø Skov og Strands regnskab for 2018 viser et overskud på 10.386 kr. Foreningen har en egenkapital på 32.887 kr., hvor de likvide beholdninger andrager 32.287 kr. Foreningen har oplyst, at den har 62 medlemmer over 25 år.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
A)   Beslutte at finansiere opgaven med indkøb, levering og fordeling af flis fra midler på facilitetsområdet på 40.000 kr. (Entreprenørservice udfører opgaven).
B)   Beslutte at yde tilskud til foreningen, der dækker køb af flis, på 20.000-30.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen i 2019, og hvor foreningen selv står for udlægningen (faktiske afholdte udgifter).
C)   Beslutte at etablere Saltex Actic kunstgræs til en pris af 406.250 kr. Dertil kommer udgifter til kantafgrænsning, bortkørsel af nuværende flis samt sikre adgangsforhold.
D)   Beslutte at fremsende sagen til afgørelse i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget, hvor sager, der vedr. grønne områder, normalt bliver behandlet.
E)    Afvise at yde tilskud til opgaven.
Vurdering
Administrationen vurderer, at løsningen med det alternative faldunderlag har for store økonomiske omkostninger, både i anskaffelse og efterfølgende vedligeholdelse. Endvidere passer flisen bedre ind i miljøet omkring fitnesspladsen og skoven omkring den. Administrationen vurderer derfor, at den eksisterende løsning, hvor foreningen selv står for faldunderlaget, fastholdes jfr. tidligere indgået aftale. Det er ikke muligt at finansiere udgiften fra midlerne på facilitetsområdet, da disse allerede er disponeret til andre opgaver. Foreningen henvises til at ansøge Idræts- og Fritidspuljen om tilskud til dækning af faktiske afholdte udgifter i forbindelse med indkøb af flis.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Beslutter Kultur- og Fritidsudvalget at udføre opgaven omkring indkøb, levering og udlægning af flis, vil dette medføre en fast udgift på Idræts- og Fritidspuljen eller fra Fritids driftsbudget, hvilket vil betyde færre midler til andre foreninger/omprioritering af midler.
Konsekvenser for andre udvalg
Hvis Entreprenørservice skal udføre opgaven indenfor eget budget og på samme niveau som med de opgaver, der er på de kommunale motionsoaser m.v., vil dette bevirke en omprioritering af midlerne på området for tilsyn og vedligehold af eksisterende motionsoaser m.v.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget beslutter at yde tilskud til foreningen fra Idræts- og Fritidspuljen i 2019 til dækning af foreningens faktiske afholdte udgifter til indkøb og udlægning af flis.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. juni 2019:
Fraværende:  Anne Bjergvang (A), Stén Knuth (V)
At 1: Godkendt.
Sagen oversendes til Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget i forhold til fremtidig vedligeholdelse af de grønne områder.
Administrative bemærkninger:
Sagen skal behandles i Erhvervs- og Teknikudvalget, og er derfor blevet flyttet fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 12. august 2019:
Fraværende: 
Udvalget har ikke mulighed for at afsætte midler til fremtidig udlægning af flis.

7. Anvendelse af turismemidler til busdrift til Vikingfestival på Trelleborg (B)

7.     Anvendelse af turismemidler til busdrift til Vikingfestival på Trelleborg (B)

Sagsnr.: 330-2019-51085               Dok.nr.: 330-2019-285861                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal godkende anvendelse af turismemidler til busdriften til Vikingefestivallen på Trelleborg.
Baggrund
I forbindelse med afholdelse af Vikingefestivallen på Trelleborg, har der været behov for at sikre busdriften i perioden d. 13. juli 2019 til d. 21. juli 2019, hvor arrangementet fandt sted.
For at sikre busdriften til aktiviteten og dermed understøtte turisters adgang til Trelleborg i perioden, har det været nødvendigt at anvende 40.000 kr. af turismepuljen, til at dække den samlede udgift på 80.000 kr. Det resterende beløb er afholdt fra driftsbudgettet for busser.
Det er muligt at understøtte busdriften til Vikingefestivallen med midler fra Turismepuljen.
Der er umiddelbart aftalt en beløbsgrænse på 25.000 kr. for hvad Administrationen kan godkende.
Da Vikingefestivallen blev gennemført i sommerperioden og det dermed ikke var muligt at forelægge sagen for udvalget, blev støtten umiddelbart godkendt af formanden for udvalget, til endelig godkendelse i Erhvervs- og Teknikudvalget møde i august.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at støtten har været med til at sikre turisters adgang til Vikingefestivallen på Trelleborg.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Støtten finansieres fra Turismepuljen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender anvendelse af turismemidler til busdrift til Vikingefestival på Trelleborg.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 12. august 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

8. Beslutningssag: Borgerbus i Stillinge-området (B)

8.     Beslutningssag: Borgerbus i Stillinge-området (B)

Sagsnr.: 330-2019-13768               Dok.nr.: 330-2019-302373                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte om forslag til endelig ruteføring for borgerbussen i Stillinge-området skal sendes i høring.
Baggrund
På udvalgsmødet i juni blev der givet en orientering om borgerbusprojektet. Projektet er et ét- årigt forsøgsprojekt, som går ud på, at kommunen søger helt nye veje i forhold til personbefordring i landområder i Slagelse Kommune.
Der oprettes en helt ny kommunal buslinje til trafikbetjening af flere målgrupper end de nuværende åbne buslinjer, der drives af trafikselskabet Movia. De nuværende buslinjer kører primært som skolebuslinje og er tilrettelagt efter Stillinge- og Trelleborg - friskoles ringetider. Borgerbussen udvikles i samarbejde med lokale borgere. Samarbejdet er sket via borgermøder og gennem lokale foreninger og grundejerforeninger.
Formålet for projektet er, at udnytte de eksisterende ressourcer bedre og udvide det eksisterende serviceniveau.
Forvaltningen har opstillet fire succeskriterier, som er:
1.    En fordobling af passagertallet
2.    En besparelse på mindst 30 % som kan fremkomme ved at kommunen hjemtager opgaven
3.    Flere tilfredse kunder
4.    Flere målgrupper benytter bussen
Projektet er dynamisk og vil i forsøgsperioden blive løbende justeret i forhold til mulige uhensigtsmæssigheder. Der foretages en evaluering 12 mdr. efter idriftsættelsen ift. de fire succeskriterier. For at øge sandsynligheden for at projektet kan indfri ovennævnte kriterier, skal bussen bl.a. være gratis, følge en fast ruteplan og køre på faste afgangstider, som gælder alle hverdage i skoletiden.
Skolebørn med krav på transport og som ikke bliver tilgodeset af ruteføringen vil blive tilbudt alternative løsninger som eksempelvis Flekstur.
Formelt set er borgerbussen en skolebus, hvis vigtigste opgave er at transportere skolebørn til distriktsskolen i Stillinge i henhold til Folkeskoleloven. Forvaltningen bestræber sig på, at sikre samme serviceniveau for hovedparten af alle folkeskolebørnene der går på distriktsskolen i Stillinge. 
Der er afholdt to borgermøder hhv. den 19. juni og den 25. juni på Stillinge Skole. Der deltog ca. 40 borgere til hvert af møderne.
På det første borgermøde blev borgerne orienteret om den eksisterende kollektive trafik i området, projektet blev rammesat og der blev opbygget et samarbejde og udvekslet idéer med deltagerne.
På det andet borgermøde forholdte deltagerne sig til ét konkret ruteforslag, som administrationen havde udarbejdet på baggrund af inputs fra det første møde.
Der kan læses mere om de to borgermøde i vedlagte notat, bilag 1.
Ruteforslagets kendetegn
Borgerbussen trafikbetjener både nuværende og helt nye områder i Stillinge-området, herunder Stillinge skole, Hejninge, Slagelse busterminal, Havrebjerg, Bildsø og Stillinge Strand.
Buslinjen vil få syv afgange (omkørsler) alle hverdage i skoletiden.  Om morgen vil bussen køre i to retninger fra Slagelse station af hensyn til elevernes rejsetider. Om eftermiddagen kører borgerbussen i to retninger fra Stillinge skole. Køreplanen vil tage højde for skolernes ringetider om morgen og om eftermiddagen, for at undgå ventetider på skolens areal.
I mellemtiden, dvs. fra kl. 9 til 13 vil bussen køre mod uret fra Slagelse station. Linjekort til borgerbussen inkl. linjekort af eksisterende buslinjer er vedlagt sagen – se bilag 2.
Ruteforslaget til borgerbussen sendes i høring fra den 13. august til og med den 30. august og vil være tilgængelig på kommunens hjemmeside. Høringssvarene vil blive forelagt Erhvervs- og Teknikudvalget den 02. september 2019.
Retligt grundlag
Borgerbussen har hjemmel i Lov om Trafikselskaber. Bussen skal først og fremmest servicere skolebørnene på Stillinge skole, som er den primære målgruppe. Borgerbussen må ikke være indtægtsgivende for kommunen, der må derfor ikke opkræves betaling for kørsel.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at godkende, eller forkaste forslaget.
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
For at skabe økonomisk råderum til bussen foreslås det, at linjerne 438, 491 og 439 afbestilles. Linjerne kører primært som åbne skolebuslinjer og er meget omkostningstunge i kommunens busbudget.
Konsekvenser for andre udvalg
Ansvaret for befordring af folkeskolebørn som enten har krav om befordring pga. af-standskriteriet eller i forhold til udpegede trafikfarlige skoleveje, henhører under Børn– og Ungeudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at forsøgsprojektet for borgerbussen sendes i høring frem til fredag den 30. august 2019 blandt interessenterne, som har været inviteret til workshopsene.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 12. august 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

9. Kollektiv trafik - Movias beregning af Slagelse Kommunes tilskudsbehovet i 2020 (O)

9.     Kollektiv trafik - Movias beregning af Slagelse Kommunes tilskudsbehovet i 2020 (O)

Sagsnr.: 330-2019-37312               Dok.nr.: 330-2019-303305                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Med afsæt i Movias bestyrelses 1.-behandling af budgettet for medlems-kommuner og -regioner orienteres udvalget om økonomien vedrørende kollektiv trafik i 2020. Orienteringen tager udgangspunkt i, at der ikke er foretaget justeringer i serviceniveauet.
Baggrund
På udvalgets møde den 3. juni 2019 blev der givet en orientering om forventede udgifter til kollektiv trafik i 2020. Med Movias bestyrelses 1.-behandling af deres budget den 26. juni 2019, er der nu udmeldt hvilke udgifter kommuner og regioner kan forvente at acontobetalingen vil beløbe sig til i 2020.
Retligt grundlag
Lov om trafikselskaber.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I overslagsåret 2020 er der i budgettet afsat 48,1 mio. kr. til kollektiv trafik.
Under forudsætning af, at der ikke foretages ændringer i kommunens ”køb” af kollektiv trafik i regi af Movia vil Slagelse Kommunes samlede omkostninger til kollektiv trafik i 2020 beløbe sig til; 56,6 mio. kr. – se nedenstående tabeller.
Uden korrigerende tiltag vil kommunen i 2020 få en merudgift på 8,5 mio. kr. Cirka 3,0 mio. kr. af merudgiften skyldes kommunens overtagelse af Region Sjælland buslinje 460 med virkning fra 1. januar 2020. Resten af merudgiften er en kombination af generelt faldende passagerindtægter i den kollektive trafik.
Forventede udgifter 2020 – Lokale buslinjer og fælleskommunale buslinjer
MOVIAs Budget 2020 for Slagelse Kommune 1. beh.
 
1.000 kr.
Lokale buslinjer – Slagelse Kommune
32.616
Overtagelse af Regionens buslinje 460 (Korsør-Skælskør)
Er indeholdt i ovenstående
Kommunes andel af buslinjer der kører i flere kommuner
7.398
Slagelse Kommunes samlede busdrift
40.014
Tilskud til fællesudgifter
5.979
Tilskud – Slagelse Kommune
45.993
Forventede udgifter 2020 – Flextur, Flexhandicap og efterregulering vedr. 2018
MOVIAs Budget 2020 for Slagelse Kommune 1. beh.
 
1.000 kr.
Flextur
2.784
Flexhandicap
5.723
Efterregulering 2018 – merudgift
2.100
Udgifter
10.607
I forbindelse med, at kommunen skal afgive trafikbestilling til Movia i oktober måned, er det muligt at meddele servicetilpasninger. Administrationen har tidligere fået undersøgt, hvilket potentiale der ligger i, at ændre betjeningen af strækningen mellem Vemmelev og Slagelse fra kvarters-drift til halvtimes-drift. Dette kan reducere kommunens årlige udgift med ca. 3,9 mio. kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 12. august 2019:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Taget til efterretning.

10. Facilitetsplan for Slagelse Kommune (O)

10.   Facilitetsplan for Slagelse Kommune (O)

Sagsnr.: 330-2016-72553               Dok.nr.: 330-2019-305946                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget og Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget og Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres om Kultur- og Fritidsudvalgets godkendelse af en facilitetsplan for Slagelse Kommune.
Baggrund
Den 4. juli 2019 besluttede Kultur- og Fritidsudvalget at godkende en facilitetsplan for Slagelse Kommune. Kommunens nye facilitetsplan rækker bredt ud, og er derfor sendt til orientering hos Erhvervs- og Teknikudvalget og Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
Kommunens nye facilitetsplan er opstået på baggrund af nye befolkningssammensætninger og nye idrætsvaner, hvilket kræver nye løsninger. Kommunens nye facilitetsplan skal overskueliggøre de behov og tiltag, som er nødvendige for at kunne følge med tidens udvikling inden for idrætslivet.
Den nye facilitetsplan skal bruges som et dialogværktøj for politikere til borgere i Slagelse Kommune. Planen skal også bruges til at skabe dialog mellem kommunen og foreningslivet samt de selvorganiserede brugere af kommunens idrætsfaciliteter.
Planen skal samtidig bruges som et arbejdsværktøj af medarbejdere internt i kommunen. Den skal skabe en bedre dialog og udnyttelse af de forskellige centres ressourcer, så der kommer de bedste resultater for foreningslivet og brugernes idrætsfaciliteter.
Facilitetsplanen skal overskueliggøre og skabe synergi mellem forskellige initiativer og indsatser på tværs af afdelingerne i kommunen i det strategiske arbejde vedrørende idrætsfaciliteterne. Planen skal være med til at sikre en større fleksibilitet, større kapacitetsudnyttelse og en mere flerfunktionel anvendelse af de eksisterende faciliteter gennem en målrettet plan for renovering, drift og større kapacitetsudnyttelse, så der i sidste ende vil komme mere idræt for samme penge.   
Hvordan planen er blevet til
Kommunens nye facilitetsplan tager sit udgangspunkt i idrætspolitikken og er blevet til på baggrund af erfaringsudveksling på tre forskellige workshops, der blev faciliteret af Danmarks Idræts Forbund. Her deltog interne fagpersoner i kommunen og medlemmer fra Slagelse Idræts Råd. Alle deltagere til de tre forskellige workshops har bidraget med forskellige forslag til målsætninger og tilhørende indsatsområder. De forskellige forslag er derefter blevet samlet og sammenskrevet til den facilitetsplan, der er vedhæftet sagsfremstillingen som bilag.
Kultur og Fritidsudvalget besluttede at sende planen i høring. Planen var i høring i perioden den 12. april til den 12. maj 2019, hvor svarende efterfølgende blev samlet. Den 4. juli godkendte Kultur- og Fritidsudvalget kommunens nye facilitetsplan med enkelte tilføjelser fra de indsendte høringssvar.
I efteråret faciliteres en workshop, hvor de involverede parter samles for at prioritere handlingerne for 2020.
Retligt grundlag
Idrætspolitikken og Kommunalfuldmagten
Handlemuligheder
Udvalgene kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at facilitetsplanen er i god tråd med Idrætspolitikken og derfor er med til at understøtte den fælles vision om, at i år 2025 skal 50 % af kommunens borgere dyrke idræt i en idrætsforening, og 75 % af kommunens borgere skal være fysisk aktive.
Administrationen vurderer, at facilitetsplanen vil være et værdifuldt værktøj til at overskueliggøre og prioritere behov og valg i forbindelse med udviklingen på facilitetsområdet. Planen vil desuden være et værdifuldt dialogværktøj, til dialogen mellem politikere og borgere i Slagelse Kommune, internt i kommunen og mellem kommunen og foreningslivet samt de selvorganiserede brugere af kommunens idrætsfaciliteter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indsatserne er prioriteret på kort og på langt sigt ift. prioriteringer og ressourcer.
Konsekvenser for andre udvalg
Den nye facilitetsplan kan potentielt afstedkomme økonomiske og politiske prioriteringer.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalgene tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 12. august 2019:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Taget til efterretning.

11. Eventuelt (D)

11.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2019-277493                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 12. august 2019:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Intet.
12. Lukket: Anlægsbevilling - Voldgiftssag på Vejsgård Allé i Vemmelev (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
13. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.