9. Campusstrøget, Slagelse - skitseprojekt (B)
9.     Campusstrøget, Slagelse - skitseprojekt (B)
Sagsnr.: 330-2020-146226             Dok.nr.: 330-2020-409153                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget 
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte, om det
 foreliggende skitseprojekt til fornyelse af Sdr. Stationsvej (her kaldet
 Campusstrøget), Stationspladsen og Sct. Mikkelsgade skal ligge til grund for
 den videre arbejde med udviklingen af området syd for Slagelse Station.
Baggrund
I foråret 2021 tages det nye campusbyggeri på Sdr.
 Stationsvej i brug. Dermed er en afgørende milepæl for udvikling af Campus
 Slagelse nået. Både campus-helhedsplanen fra 2014 og efterfølgende
 vinderprojektet fra arkitektkonkurrencen, Grønt Gennembrud, i 2016, har betonet
 vigtigheden af en stærk sammenkobling mellem campusområdet og bymidten. Dette
 er også indtænkt i den kommende helhedsplan ’De 12 Torve’.
Med realiseringen af campusbyggeriet, en supplerende
 broforbindelse over banen og den begyndende udvikling af Kvægtorvskvarteret er
 behovet for en stærkere kobling til bymidten nu en realitet. Samtidig er det et
 behov for at reducere den udvedkommende, gennemkørende biltrafik for at
 tilgodese trafiksikkerheden ad Sdr. Stationsvej bedst muligt – især set i lyset
 af de mange nye studerende, hvoraf de fleste vil færdes til fods og på cykel.
Administrationen har taget første skridt for at afklare,
 hvordan en renovering af Sdr. Stationsvej, Stationspladsen og Sct. Mikkelsgade
 kan styrke forbindelserne i den nordlige del af bymidten. Som resultat af det
 fremlægges vedlagte skitseprojekt. Skitseprojektet er udarbejdet i dialog med
 landskabsarkitektfirmaet Schønherr.
SKITSEPROJEKTET
Skitseprojektet giver et første bud på en mulig udformning
 af serien af byrum, der strækker sig fra Løvegade til Jernbanegade samt Sct.
 Mikkelsgade. Der foreslås et gennemgående materialevalg, der giver hele
 campusområdet et fælles, byarkitektonisk udtryk. Materialerne er inspireret af
 de mange teglstensbygninger i bymidten i almindelighed og stationsbygningen i
 særdeleshed. Desuden foreslås en genanvendelse af nogle af de nuværende
 materialer i området, f.eks. chaussésten og brosten fra Stationspladsen for
 derved at fastholde historien og noget af det nuværende udtryk. Samtidig er det
 et gennemgående træk, at der foreslås en træplantning langs hele forløbet. 
Sdr. Stationsvej betones som rygraden gennem området.
 Det trafikale hovedgreb er, at en gradvis indsnævring af kørebanen, etablering
 af vejbump i form af hævede flader og til sidst et ’shared space’ hen over
 Stationspladsen, skal sikre en reduktion af hastigheden og dermed en øget
 køretid gennem området (hvilket har til formål at flytte den uvedkommende
 trafik over på Ndr. Stationsvej). Den østlige del af Sdr. Stationsvej har
 fortsat en bredere kørebane for at sikre rimelig afvikling af trafik til
 Træskogården, lige som skitseforslaget indtænker, at der bør skabes bedre
 aflæsningsmulighed for udstyr til koncerter i Musikhuset. Indgangene til
 Campusstrøget og dermed hele campusområdet markeres med tydelige
 overgange/overkørsler.
Campustorvet er byrummet længst mod vest. Det er
 indgangsområdet til Professionshøjskolen Absalon, det er indkørsel til parkeringspladsen,
 det er forbindelsesområde mellem SDU og Absalon, og det er her den nye
 fodgængerbro lander – kort sagt et knudepunkt. Udformningen af Campustorvet er
 en del af Absalon-byggeriet. Campusstrøgprojektets opgave er at sikre den bedst
 mulige sammenkobling mellem Campustorvet og Campusstrøget.
Universitetspladsen foran SDU er næste byrum på
 vejen. Heller ikke det indgår direkte i projektet, da det ikke ejes af
 kommunen. Dog giver skitseprojektet et bud på, hvordan man kan kombinere
 parkering og SDUs ønske om mere udeareal til de studerende. De lægger samtidig
 op til, at man fremover kun har én ind-/udkørsel, centreret midt for den meget
 symmetriske bygning. Langs facaden foreslås en studiezone med forskellige
 siddemuligheder og en begrønning i form af buske og mindre træer. (Anslået
 anlægsbruttoudgift – ikke kommunal opgave: 4 mio. kr.).
Stationspladsen er det største og nok vigtigste byrum
 i forløbet og udgør et fysisk centrum for projektet. Det er her, man møder
 Slagelse og tager afsked igen. Det ligger midtvejs på Campusstrøgets forløb, og
 det er et stærkt fokuspunkt fra især Sct. Mikkelsgade. Skitseprojektet foreslår
 en fredeliggørelse i forhold til i dag, så der bliver bedre plads til mødet med
 byen og hinanden. Derfor reduceres antallet af parkeringspladser, og
 taxaholdepladser og busstop reduceres/flyttes. F.eks. skal Posthusets
 virksomheder primært betjenes fra egen p-plads i gården bag bygningen. Til
 gengæld skabes bedre parkeringsmuligheder for cykler (et delprojekt, der netop
 har opnået støtte fra Transport- og Boligministeriets Cykelpulje). Det
 byarkitektoniske greb er at lave en forsænkning i terrænet, der med vand og
 måske kunst byder velkommen (Slagelse betyder oprindeligt ’en sænkning i
 terrænet’ (Slagh + Løse)), det hele bundet sammen af en cirkulær tegl- og
 granitbelægning, der arbejder sig ud i området som ringe i vand. Hovedgrebet er
 i tråd med vinderprojektet fra arkitektkonkurrencen. Træer og siddemuligheder
 samt en række belysningsmaster udgør de vertikale elementer, der skaber rum i
 rummet.
Sct. Mikkelsgade er et vigtigt gadeforløb i forhold
 til koblingen mellem campusområdet og bymidten. Det er derfor taget med i
 skitseprojektet, selv om det som sådan kan løses som en helt selvstændig
 opgave. Schønherr foreslår en mindre reduktion i antallet af p-pladser end
 vinderprojektet ’Grønt Gennembrud’. Der foreslås derfor kantstensparkering i
 begge sider, og at kørebanen indsnævres til fordel for et bredere fortov i den
 østlige side af vejen, hvilket vil skabe bedre forbindelse til Træskogården.
 Dette styrkes yderligere af en lille kvartersplads midt på strækningen, ud for
 Valdemarsgade. Den hævede flade og en træbeplantning skaber et brud på
 forløbet, der skal bidrage til en reduktion af hastigheden og samtidig
 understrege forbindelsen ind til Træskogården via det planlagte ’Kulturbåndet’.
De enkelte delområder er yderligere beskrevet i vedlagte
 skitseprojekt, som også indeholder en række visualiseringer og referencefotos
 samt et netto-anlægsoverslag for projektet (materialer og anlægsarbejde).
OVERSLAG OG FINANSIERING
På baggrund af projektets overslag, der er nærmere beskrevet i vedlagte notat
 om økonomi, anslår administrationen, at en fuld realisering af projektet som
 beskrevet (ekskl. Universitetspladsen) vil koste 51,3 mio. kr., som
 brutto-anlægsoverslag betragtet.
Realisering af Sdr. Stationsvej Vest (Løvegade til
 Absalonsgade) og Stationspladsen anslås at koste 30,0 mio. kr. Dette arbejde
 anbefales igangsat snarest og foreslås finansieret ved hjælp af midler, der
 allerede er disponeret til hhv. campusudvikling og ’opgradering af
 infrastruktur omkring stationen’ samt medfinansiering fra hhv. DSB og via
 allerede bevilgede fondsmidler (cykelpuljen). Der synes således, jf. notatet,
 at være et tilstrækkeligt finansieringsgrundlag i perioden 2021-23 (34,1 mio.
 kr.). En færdiggørelse af projektet, med Sdr. Stationsvej Øst og Sct.
 Mikkelsgade, vil kræve en senere anlægsbevilling på ca. 18 mio. kr.
Realiseringen af Sdr. Stationsvej Vest og Stationspladsen er
 ikke afhængig af, hvornår en sådan bevilling eventuelt kan opnås – men ideelt
 set i 2022-23, så anlægsarbejdet kan udføres rationelt i forlængelse af de
 første etaper.
Alternativt kan projektet påbegyndes fra den modsatte ende –
 for at prioritere koblingen mellem campus/station og bymidten. Realisering af
 Stationspladsen, Sdr. Stationsvej Øst og Sct. Mikkelsgade anslås at koste 37,5
 mio. kr. Her er finansieringen ikke på plads, da campusmidlerne – indtil andet
 vedtages politisk – kun kan bruges på Stationspladsen. Det betyder, at der skal
 bevilges særskilte anlægsmidler til Sdr. Stationsvej Øst og Sct. Mikkelsgade.
PROCES OG PRIORITERING
Der er tale om et omfattende projekt, hvor anlægslogistik
 vil være en udfordring; man kan ikke bare lukke hele området af på én gang, men
 skal nødvendigvis realisere projektet i flere etaper over lang tid.
Der er, som det fremgår, heller ikke garanteret
 anlægsøkonomi for hele projektet.
Det er derfor nødvendigt at se på en etapeinddeling, hvor
 hver etape rummer flere faser. SWECO har forholdt sig til projektets
 anlægslogistik og vurderer, at det samlede projekt kan realiseres over en
 periode på 3 år. Det kan – meget forenklet – beskrives således:
 
Fase 1 (2021): Borgerinddragelse, rådgiverudbud, for- og hovedprojekt, politisk
 behandling, entrepriseudbud (samlet projekt)
Fase 2 (2022-23): Realisering, første faser (indledende
 ledningsrenoveringer (SK Forsyning), renovering af Sdr. Stationsvej Vest,
 Stationspladsen)
Evt. Fase 3 (2023-): Realisering, sidste faser (Sdr.
 Stationsvej Øst, Sct. Mikkelsgade – færdiggørelse vil kræve supplerende
 anlægsbevilling).
Tidsplanen har forsøgt at tilpasse sig andre projekter i
 området: Bro over jernbanen, Banedanmarks sporarbejder samt SK Forsynings
 ledningsrenoveringer.
Denne etapedeling sikrer, at der sker en opprioritering af
 trafiksikkerheden med særligt fokus på en tidlig forbedring af trafikforholdene
 tættest på uddannelsesinstitutionerne. Til gengæld nedprioriteres en styrkelse
 af forbindelsen mellem campusområdet og bymidten.
Slagelse Bymidtegruppe har på sit seneste møde drøftet sagen
 og udtrykt en anbefaling om, at koblingen mellem bymidte og campus gives høj
 prioritet.
Udvalget bliver bedt om at tage stilling til prioriteringen,
 så processen kan planlægges bedst muligt. Såfremt der ønskes en prioritering af
 koblingen mellem campusområdet og bymidten til fordel for trafikdæmpning
 omkring uddannelsesinstitutionerne, skal der laves en ny plan for
 anlægslogistikken, lige som udvalget skal tage stilling til den umiddelbart
 manglende finansiering.
Retligt
 grundlag
Det følger af de kommunalretlige grundprincipper i
 Kommunalfuldmagten, at Byrådet kan træffe beslutninger om kommunens udvikling.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan godkende skitseforslaget.
 Dermed igangsættes næste fase, der indledes med udarbejdelsen af en detaljeret
 projekt- og anlægsplan, en afklaring af rådgiverudbuddet samt en planlægning og
 igangsætning af borgerinddragelsen i projektet. Der vil blive fremsendt
 anmodning om frigivelse af anlægsmidler i takt med projektets fremdrift.
Udvalget kan vælge at godkende skitseforslaget – betinget af
 forslag om ændringer eller yderligere belysning af emner. Projektet sendes
 dermed retur til fornyet bearbejdning i administrationen. Afhængig af udvalgets
 bemærkninger kan det samlede projektforløb blive forlænget.
Udvalget kan vælge at forkaste skitseforslaget helt, fordi
 man ønsker en grundlæggende anden løsning, eller fordi man ikke ønsker en
 udvikling af området. Det betyder, at der skal udarbejdes et nyt skitseforslag,
 før processen kan genoptages. Det samlede projektforløb vil med sikkerhed blive
 markant forøget. Eller alternativt, at der ikke gennemføres yderligere arbejder
 inden for projektområdet på nuværende tidspunkt.
Udvalget skal, hvis det godkender projektet helt eller
 betinget, samtidig tage stilling til, om man ønsker projektet gennemført med en
 prioritering af trafiksikkerheden omkring uddannelsesinstitutionerne, som
 beskrevet, eller om der i stedet ønskes en prioritering af koblingen mellem
 campusområdet og bymidten. Hvis sidstnævnte besluttes, skal der samtidig tages
 stilling til finansieringsmuligheden, fordi der som udgangspunkt ikke kan
 anvendes campusmidler i de projektområder, der så prioriteres.
Vurdering
Administrationen vurderer, at skitseforslaget beskriver en
 holdbar model for en sammenhængende byrumsløsning, der vil bidrage til
 campusområdets identitet og samtidig skabe bedre forhold for fodgængere og
 cyklister i området. Det vil, hvis det gennemføres i sin helhed, skabe en mere
 attraktiv forbindelse mellem campusområdet og bymidten.
Der er elementer, der kan og skal bearbejdes i det videre
 forløb – f.eks. møblering (herunder cykelparkering), kunst og beplantning på
 Stationspladsen samt en betoning af byrumselementer, der appellerer til de unge
 – udviklet i samråd med de studerende.
På den måde finder administrationen, at det fremlagte
 forslag kan godkendes og dermed fungere som et solidt grundlag for både dialog
 med borgere/interessenter og som grundlag for det videre projektforløb, som
 beskrevet.
Økonomiske
 og personalemæssige konsekvenser
Der må forventes et betydeligt internt ressourcetræk til
 projektledelse og andre arbejdsopgaver (f.eks. omkring trafiksikkerhed) i løbet
 af projektperioden på anslået tre år. Det er ikke givet, at ressourcerne kan
 findes inden for den nuværende bemanding. Der er dog afsat midler til indkøb af
 rådgivere til væsentlige dele af projektet.
 
Dertil kommer, som tidligere beskrevet, at der må forventes en yderligere
 anlægsbevilling (gerne i 2022-23), hvis projektet skal gennemføres i sin
 helhed.
Konsekvenser
 for andre udvalg
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres om sagen.
 Campusudvalget behandler sagen særskilt med henblik på at afgive bemærkninger
 til projektet.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik
 indstiller,
1.   
 at skitseprojektet godkendes,
2.   
 at udvalget i så fald drøfter og beslutter den ønskede prioritering, a)
 nærområdet omkring campus og dermed trafiksikkerhed for de studerende eller b)
 koblingen til bymidten via Sct. Mikkelsgade og Sdr. Stationsvej Øst.
Beslutning i Erhvervs- og
 Teknikudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
At 1: Godkendt.
At 2: Udvalget beslutter model a.
Udvalget bemærker derudover følgende:
- At der bør etableres ekstra taxiholdepladser ved Campus.
- Opmærksomhed omkring, at der fjernes p-pladser ved
 stationen.
- At trafikken nu rykkes til Ndr. Stationsvej.