Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Referat – 30. november 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-442202                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Punkt 19 udsat.

2. Orientering om projekt Fribussen 2.0 (O)

2.     Orientering om projekt Fribussen 2.0 (O)

Sagsnr.: 330-2020-150850             Dok.nr.: 330-2020-451042                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Erhvervs- og Teknikudvalget har i forbindelse med trafikbestilling 2020 besluttet, at nedlægge fire skolebuslinjer i kommunens landdistrikter. De nedlagte buslinjer er linje 433 (Hvilebjergskolen og Dalmose skole), 496 (Hashøjskolen og Flakkebjerg skole), 497 (Dalmose skole) og 498 (Vemmelev og Boeslunde skole), som er åbne skolebuslinjer i regi af Movia. Linjerne nedlægges i juni 2021, og overtages af kommunen fra august 2021 ifm. det nye skoleår.
Baggrunden for beslutningen er et politisk ønske om:
·         at linjerne skal erstattes af alternative transportløsninger
·         at kommunen ikke får pålagt omkostninger ifm. opsigelse af kontrakten med busoperatører, da kontrakten for skolebuslinjerne udløber den 27. juni 2021
Kommunen erstatter de fire linjer med en ny fribuslinje fra august 2021. Det overordnede formål med Fribussen er, at tilbyde et produkt som er gratis for alle og som kommer flere borgere i landdistrikterne til gavn. Et af succeskriterierne er således at generere flere målgrupper i den kollektive trafik.
Projektet gennemføres med inspiration fra forsøgsprojektet om Fribussen i Stillinge Skoledistrikt. Fribussen suppleres af en ny lukket kørselsordning for skolebørn, der er berettiget til skoletransport i henhold til folkeskoleloven.
Inddragelse
Der skelnes mellem borger/interessentinddragelse og høring.
Borger/interessentinddragelse
Borger/interessentinddragelsen har fokus på formidling om projektet og på at identificere målgrupper og behov for kollektiv transport. Der planlægges kaffemøder med lokalrådene i de 13 landsbyer og lokalsamfund, som er identificeret i området syd for Slagelse. I det omfang der ikke vil være mulighed for at afholde fysiske møder, vil det tilstræbes at tage digitale redskaber i brug. Der vil især være fokus på unges behov for transport. Der har allerede været holdt møder med skoleledere for folke- og friskoler i området.
Høring
Der planlægges en høring fra starten af februar 2021 og 3 uger frem. Høringen vil omfatte en konkret model for transport samt linjeføring til en ny Fribus. I forbindelse med høringen afholdes et større digitalt borgermøde, som har til formål at indsamle input, der kan kvalificere den foreslåede model og linjeføring. Høringssvar vil blive præsenteret for Erhvervs- og Teknikudvalget på møde i marts 2021.
I forbindelse med orienteringen deltager medarbejdere fra administrationen.
Retligt grundlag
Folkeskolelovens §26.
Bekendtgørelse nr. 665, om befordring af elever i Folkeskolen (§1-5)
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Børne- og Ungeudvalget samt Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets ressortområder.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

3. Kollektiv trafik - Flextur - implementering af særlig landtakst i Slagelse Kommune (B)

3.     Kollektiv trafik - Flextur - implementering af særlig landtakst i Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2020-154094             Dok.nr.: 330-2020-448421                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til en ny to-takstmodel for kørsel med Flextur i Slagelse Kommune, som indebærer en prisdifferentiering for kørsel i by- og landområder. 
Desuden skal Udvalget tage stilling til, hvilke byer som er omfattet af højere bytakst.
Baggrund
Flextur er en åben kørselsordning, som er et supplement til den øvrige kollektive trafik. Ordningen administreres af Movia og er aktiv fra kl. 6 – 23 alle ugens dage. Da Flextur-ordningen blev indført i Slagelse Kommune, har man besluttet sig for at tilbyde grundtaksten for interne ture i kommunen. Dermed er taksten for kørsel med flexture i dag 36 kroner pr. tur inklusive de første 10 km og dækker hele geografien i kommunen. Kilometertaksten for kørsel over 10 km er 6 kroner. Børn og unge betaler halv pris.
Siden 1. juli 2019 tilbyder trafikselskabet Movia kommunerne, at de kan tilvælge en bytakst, som indebærer at brugerbetalingen differentieres mellem by og land.
Slagelse Kommune kan vælge at fastholde grundtaksten (36 kr.) for interne rejser i kommunen eller skifte til kommunetaksten (24 kr.).
Herudover kan kommunen vælge at indføre en bytakst i en eller flere byer, der enten kan være 48 kr. eller 60 kr., begge inkl. 10 km. Bytaksten kan vælges uafhængigt af, om der er valgt kommunetakst eller grundtakst.
Differencen for by- og landkørsel er forskellig alt efter hvilken kombination af takst der vælges. Som minimum vil den være 24 kr. og maksimum 36 kr. Kilometerprisen for kørsel udover 10 km forbliver på de nuværende 6 kr. pr. km, uanset takstmodel.
Bytaksten gælder kun interne rejser i den enkelte by. Rejser mellem by og land eller mellem to byer er ikke omfattet af bytaksten. For rejser på tværs af kommuner, fx rejser mellem Kalundborg og Slagelse Kommune gælder, grundtaksten altid.
Retligt grundlag
Flextur er ikke lovpligtigt.
Handlemuligheder
Generel takst i kommunen
Udvalget kan vælge fortsat at tilbyde grundtaksten (36 kr.) for interne rejser i kommunen eller skifte til kommunetaksten (24 kr.).
Særlig takst i byer
Udvalget kan vælge at indføre en bytakst i en eller flere byer, der enten kan være 48 kr. eller 60 kr., begge inkl. 10 km.
Bytaksten kan vælges uafhængigt af, om der er valgt kommunetakst eller grundtakst. Men det er kun muligt at vælge én af bytaksterne for kommunens byer. Bytaksten vil gælde interne ture i den enkelte by, og således ikke for ture mellem byer med bytakst.
Udvalget kan frit bestemme, hvilke byer, der skal være omfattet af bytakst i Flextur. Der kan enten vælges, at alle købstæder skal være omfattet af dobbelttakster, dvs. Korsør, Slagelse, Skælskør, eller om det kun skal være nogle af de nævnte byer, der skal være omfattet af den nye takstmodel.
Vurdering
Administrationen vurderer, at kommunens købstæder er godt dækket ind med kollektive transporttilbud. I modsætning til byerne, tilbydes landdistrikterne et lavere serviceniveau i den kollektive trafik. Det vurderes, at billigere Flextur-takster udenfor købstæderne, vil fremme brugen af hele det kollektive trafik tilbud i kommunens landdistrikter, og kan bidrage positivt til udvikling af landsbyklynger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Kommunetakst:
Administrationen vurderer, at kommunetaksten i Flextur vil øge efterspørgslen i landdi-strikter med op til 20-30 %.
Bytakst:
Administrationen vurderer, at efterspørgslen af byinterne kørsler i byer med bytakst falder med op til 30-40 % ved en bytakst på 48 kr. og 40-50 % ved bytaksten på 60 kr.
Samlet konsekvens:
Det antages, at udgifter til kørsel forbliver på et sammenligneligt niveau med kørselsudgifterne til Flextur i 2019, der var 2,5 mio. kr.
Der skal påregnes med øgede udgifter til Flexhandicap for interne ture i byer med bytakst.
Følsomheden:
Takstændringen kan betyde, at udgiften til Flextur kan blive reduceret eller forøget med 100 til 200 tsd. kroner årligt.
Passagertallene bliver bl.a. påvirket af kampagner eller markedsføring.
Konsekvenser for andre udvalg
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at der indføres kommunetakst (24 kr.) for interne rejser i kommunen.
2.    at alle købstæder (Skælskør, Korsør og Slagelse) omfattes af en bytakst på 48 kr. for interne rejser i den enkelte by.
3.    at udvalgets beslutning sættes i høring i Busborgergruppe, Handicapråd, Ældreråd før der træffes endelig beslutning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
At 1: Godkendt.
At 2: Godkendt, i det skal Skælskør være landtakst.
At 3: Godkendt.

4. Fremtidig anvendelse af Løvegade 7, Slagelse (B)

4.     Fremtidig anvendelse af Løvegade 7, Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2013-61797               Dok.nr.: 330-2020-453338                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til om Løvegade 7, Slagelse skal søges frasolgt eller der skal undersøges anden kommunal anvendelse for ejendommen.
Baggrund
Ejendommen er bygget i år 1900 og er på 318 m2 erhvervsareal. Den har i en længere årrække været anvendt af byens turistkontor og Visit Vestsjælland. Ejendommen er indrettet med kontorer og møderum og er godkendt til kontor, lager og offentlig administration. Gældende offentlige ejendomsvurdering er 2,0 mio. kr.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
·         Udvalget kan vælge at fastholde ejendommen Løvegade 7, Slagelse og bede administrationen afklare eventuelle muligheder for anden kommunal anvendelse.
·         Udvalget kan vælge at frasælge ejendommen Løvegade 7, Slagelse.
Vurdering
Det vurderes at ejendommen relativt let vil kunne frasælges til erhvervsformål, boligformål eller blandet bolig og erhverv.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Udvalget beslutter at ejendommen Løvegade 7, Slagelse søges frasolgt.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

5. Fremtidig anvendelse af Brovej 7, Slots Bjergby (B)

5.     Fremtidig anvendelse af Brovej 7, Slots Bjergby (B)

Sagsnr.: 330-2013-61797               Dok.nr.: 330-2020-453352                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til om Brovej 7, Slots Bjergby skal søges frasolgt eller ønsket om en samling hjemmeplejen på denne placering skal undersøges nærmere.
Baggrund
Slots Bjergby Daginstitution er flyttet ud af ejendommen Brovej 7, Slagelse efter færdiggørelsen af Livs- og Læringshuset. Ejendommen er på 478 m2 og fremstår som nedslidt daginstitution. Der har løbende været drøftelser med Dagtilbudsområdet om behov for at anvende ejendommen til ekstra kapacitet i forbindelse med udbygninger, fx Firkløverens etape 2. Dette har dog vist sig at kunne løses lokalt og der er derfor ikke et aktuelt behov for ejendommen som daginstitution.
Center for Sundhed og Ældre har i en periode været i dialog med Kommunale Ejendomme omkring en egnet ejendom til samling af de hjemmeplejeområder, der dækker landområderne imellem Slagelse, Korsør og Skælskør. Disse er i dag er placeret i Dalmose og Vemmelev, men er udfordret af en række problematikker bl.a. vedr. for små fysiske rammer, offentlig transportmulighed, rekruttering mm. Center for Sundhed & Ældre fremlagde derfor anlægsønske om ombygning af Brovej 7 til Budget 2021. Ønsket opnåede imidlertid ikke finansiering i denne forbindelse. Ejendommen vil til dette formål, kræve en række mindre tilpasninger og etablering af parkeringsmuligheder for omkring 30 biler og anlægsønsket var på 4,5 mio. kr.
Ved udarbejdelse af plangrundlaget i forbindelse med udvikling af Hashøjskolen til Livs- og Læringshus (Lokalplan 1190 og Kommuneplanstillæg nr. 9), er der åbnet op for at bl.a. Brovej 7 kan ændres fra offentlig institution til boligformål. Det vil således være muligt at frasælge Brovej 7 til dette formål.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
·         Udvalget kan vælge, at frasælge ejendommen Brovej 7, Slots Bjergby.
·         Udvalget kan vælge, at bede Center for Sundhed & Ældre i samråd med Center for Kommunale Ejendomme om at afklare Hjemmeplejens behov nærmere ved en sag på Forebyggelses- og Sundhedsudvalget, der beskriver de faglige og økonomiske konsekvenser ved en eventuel anvendelse af Brovej 7, Slots Bjergby.
Vurdering
Det vurderes at ejendommen relativt let kan frasælges til boligformål i et attraktivt bosætningsområde, idet lokalplanen giver mulighed for både offentligt formål og boligformål.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Driftsbudgettet for ejendommen anvendes til den øgede drift af Livs- og Læringshuset og ejendommen står derfor i tomgangsdrift. En eventuel ny anvendelse vil derfor kræve, at der etableres et driftsbudget på ca. 260.000 kr. årligt.
Konsekvenser for andre udvalg
Center for Sundhed og Ældre har en række udfordringer, der ikke umiddelbart kan løses på deres nuværende placeringer og disse problematikker bør identificeres og løses.
Et frasalg til boligformål i et attraktivt bosætningsområde, vil understøtte kommunens bosætningsstrategi.
Indstilling
Chef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Udvalget beslutter at ejendommen Brovej 7, Slots Bjergby søges frasolgt.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

6. Erhvervs- og Teknikudvalget - Anlægsportefølje 2021(-24) - Vej og Trafik (D)

6.     Erhvervs- og Teknikudvalget - Anlægsportefølje 2021(-24) - Vej og Trafik (D)

Sagsnr.: 330-2020-155483             Dok.nr.: 330-2020-455570                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte realisering af den del af de anlægsrammer der ligger inden for udvalgets politikområde ”Drift og Teknik”.
Baggrund
Nærværende sag skal give overblik over de anlægsrammer, som er givet med budget 2021(-24) og som skal realiseres af Vej og Trafik.
Erhvervs- og Teknikudvalget
1.000 kr.
2021
Inkl. ovf. fra 2020
2022
2023
2024
 
Drift og teknik
 
 
 
 
101
Cykelstier
3.000
7.000
5.000
5.000
176
Udvidelse/omprofilering af Rosenkildevej og Valmuevej
9.800
2.300
 
 
183
Udvidelse af Valmuevej (nord)
 
2.800
 
 
181
Opgradering af infrastruktur omkring Slagelse Station
2.000
8.400
7.600
 
185
Pullerter i bymidten
3.000
 
 
 
188
Parkering, Slagelse bymidte
 
25.000
25.000
 
189
Cykelstier til skoleveje
9.500
 
 
 
94
Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger
8.200
5.000
5.000
5.000
190
Trafiksikkerhed
1.000
1.000
1.000
1.000
NY
Trafiksikkerhed - særligt fokus på skoleveje/cykelstier
5.000
5.000
5.000
5.000
NY
Ramme for nødvendig infrastruktur
10.000
10.000
10.000
10.000
NY
Sammenhængende stisystem Slagelse Kommune
2.500
2.500
2.500
2.500
NY
Tilgængelighedspulje
2.000
 
 
 
 
Møllebakken, Skælskør *)
500
4.500
500
 
49
Forlængelse af Ringvejen ved Hvilebjerg
3.800
 
 
 
 
 
60.300
73.500
61.600
28.500
*) Der er i budgettet ikke afsat særskilt beløb til omprofilering af Møllebakken, Skælskør. Dog er der under Økonomiudvalget, Køb & salg af ejendomme mm. afsat 12,0 mio. kr. til ”Boligudbygning, Skælskør”. Udgiften til Møllebakken kan evt. finansieres fra denne anlægsramme.
ad 101 - Cykelstier
Administrationen vil i første kvartal 2021 fremlægge en sag for udvalget, hvor der skal træffes beslutning om en plan for etablering af cykelstier i kommunen.
ad - 176 og 183- Udvidelse/omprofilering af Rosenkildevej og Valmuevej
Planlægningen af disse anlægsarbejder er igangsat. Projekterne behandles i særskilt sag på dette udvalgsmøde.
ad 181 - Opgradering af infrastruktur omkring Slagelse station
Forberedelse af rådgiverudbud er igangsat. Der vil være fundet rådgiver til opgaven i første kvartal 2021.
ad 185 – Pullerter i bymidte (Slagelse, Korsør og Skælskør)
Projekt vedrørende etablering af pullerter i Slagelse bymidte er igangsat. Det forventes, at realiseringen af projektet udføres i foråret 2021. Drøftelser vedrørende tiltag i Korsør og Skælskør pågår.
ad 188 – Parkering, Slagelse bymidte
Dette projekt kunne meget vel udmønte sig i etablering af et parkeringshus, derfor vil det være en bygningsopgave som involverer Center for Kommunale Ejendomme. Vej og Trafik vil alene skulle varetage opgaven som ”bygherre”.
ad 189 – Cykelstier til skoleveje
Planlægning og projektering er igangsat, og der er truffet beslutning om anvendelsen af anlægsrammen til etablering af cykelsti mellem Bildsø og Kr. Stillinge. Anlægsarbejdet udføres i 2021.
ad 94 og 190 – Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger
Projekter fra 2020 som flyttes til 2021 færdiggøres. Disponeringen af den øvrige anlægsramme vil tage afsæt i kommunens reviderede trafiksikkerhedsplan for 2021.
ad NY - Trafiksikkerhed - særligt fokus på skoleveje/cykelstier
Prioritering af anlægsrammen vil ske med afsæt i en ny plan for cykelstier, sammenholdt med de undersøgelser der har været i forhold til elevers transport mellem hjem og skole (se projekt 101).
ad NY - Ramme for nødvendig infrastruktur
Disponering af denne anlægsramme behandles i særskilt sag på dette udvalgsmøde.
ad NY - Sammenhængende stisystem Slagelse Kommune
Der udarbejdes til politiskbehandling i første kvartal 2021 en oplæg til anvendelsen af denne anlægsramme.
ad NY – Tilgængelighedspulje
Anvendelsen af denne anlægsramme vil ske med afsæt i drøftelser mellem Handicaprådet og Vej og Trafik. Indledende drøftelser vil blive planlagt i første kvartal 2021. De respektive fagudvalg vil blive orienteret, når der foreligger en samlet plan for udmøntningen af den afsatte ramme.
ad Møllebakken
Med en beslutning om tilvejebringelse af anlægsramme, vil planlægning, ekspropriation, projektering og udbud kunne udføres i 2021 og anlægsarbejdet i 2022 med enkelte afsluttende arbejder i 2023.
ad 49 - Forlængelse af Ringvejen ved Hvilebjerg
Anlægsarbejdet er igangsat i 2020 og færdiggøres i foråret 2021.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter muligheden for realisering af anlægsporteføljen.
Vurdering
Med afsæt i ovenstående oversigt over anlægsaktiviteter i Vej og Trafik i de kommende år, vurderes det, at det vil være nødvendigt at området tilføres ressourcer til styring og realisering af de mange projekter.
For nuværende er der på anlægsområdet ansat 0,8 fuldtidsnormering, som ind imellem suppleres med lidt af de ressourcer der målret er ansat til trafiksikkerhedsarbejdet, så det skønnes, at der i dag er ca. én fuldtidsnormering alene til realisering af anlægsprojekter.
Erfaringer fra andre kommuner viser, at der afsættes omkring 5% af anlægsrammen til interne ydelser til realisering af anlægsarbejder, herunder rådgiverudbud, rådgiverkontakter, deltagelse i byggemøder, økonomistyring og lignende.
Af anlægsrammen til Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger er ca. 1,0 mio. kr. i dag disponeret til sagsbehandlingstimer målrettet trafiksikkerhedsarbejdet, herunder plan- og planlægningsarbejde, borgerkontakter samt sagsbehandling der relaterer sig til trafiksikkerhed.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Med beslutning om, at projekt 188 – Parkering, Slagelse bymidte, varetages af Center for Kommunale Ejendomme samt ovenstående finansiering af trafiksikkerhedsstillinger, vil den årlige gennemsnitlige anlægsramme for projekter, som skal realiseres af personale i Vej og Trafik, i budgetperioden ligge på ca. 42,5 mio. kr. Med udgangspunkt i, at anlægsrammen udmøntes indenfor en administrativ ramme på 5%, vil det være nødvendigt at der afsættes ca. 2,1 mio. kr. til projektstyring. Heraf har området i dag sagsbehandlingstimer til rådighed for ca. 0,75 mio. kr., det antages derfor, at det vil være nødvendigt at afdelingen, med anlægsportefølje i de næste fire år, tilføres ressourcer for 1,35 mio. kr. pr. år til realisering af anlægsprojekterne.
Den øgede personaleressource finansieres af den samlede anlægsramme.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Udvalget drøfter anlægsporteføljen for politikområde ”Drift og Teknik”, herunder muligheden for, at der kan disponeres midler af den samlede ramme til ansættelse af sagsbehandlere til styring af anlægsprojekter.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Drøftet.

7. Disponering af anlægsramme til nødvendig infrastruktur (B)

7.     Disponering af anlægsramme til nødvendig infrastruktur (B)

Sagsnr.: 330-2020-155483             Dok.nr.: 330-2020-451980                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal træffe beslutning om de anlægsprojekter, som skal prioriteres indenfor den i budget 2021(-24) afsatte anlægspuljen ”Ramme for nødvendig infrastruktur” for 2021 og overslagsårene. Den samlede anlægsramme er på 40 mio. kr.
Baggrund
I forbindelse med drøftelser i forhold til budget 2021(-24) har der vedrørende infrastruktur været fremført en række anlægsprojekter med ønske om tildeling af anlægsramme. Listen over disse ønsker fremgår af skemaet herunder:
Projekt
Skønnet anlægsudgifter i budgetperioden 2021(-24)
1.000 kr.
a)
Etablering af vej mellem Ndr. Ringgade og Bakkevej (adgangsvej for ny daginstitution ved Bakkevej)
9.800
b)
Rosenkildevej og Valmuevej – yderligere anlægsramme
(den skønnede merudgiften er opjusteret med 1,0 mio. kr. i forhold til det oprindelige budgetønske)
11.200
c)
Krydsombygning Smedegade/Rosenkildevej/Parkvej
8.000
d)
Stiforbindelse mellem Slagelse nordby (Ringparken) og bymidte
40.000
e)
Stibro ved Kalundborgvej – Fodsporet
29.000
f)
Mindre tilpasninger/justeringer af infrastruktur – mange små projekter
4.000
g)
Opretning af sidevejstilslutninger – mindre krydsombygninger, primært i landområdet
4.000
h)
Etablering af signalanlæg i krydset Bildsøvej/Stillingevej
4.000
i)
Sideudvidelse af Lundsgårdsvej, Dalmose
8.900
j)
Algade, Skælskør – ændring af eksisterende vejbelægning
9.000
k)
Ombygning af busterminal
3.500
Som en forudsætning for sagen og prioriteringer indgår byggemodninger eller delvis salg af kommunale arealer ikke som en anlægsinvestering, der skal finansieres af ”Ramme til nødvendig infrastruktur”. Etableringsomkostninger til vejforsyning af disse områder antages at blive finansieret via et salgsprovenu eller af kassen.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge hvilke infrastrukturprojekter, som administrationen skal arbejde videre med indenfor den afsatte anlægspulje.
Vurdering
Administrationen har følgende anbefalinger i forhold til disponeringen af de i budgetperioden afsatte 40,0 mio. kr.
Budgetår 2021-2022
Vedrørende projekt a) er det administrationens anbefaling, at der disponeres 9,8 mio. kr. til etablering af ny offentlig vej mellem Ndr. Ringgade og Bakkevej. Dette er med begrundelses i en godkendelse af lokalplan 1227, om placering af daginstitution ved Bakkevej, Slagelse, samt at der er meddelt anlægsramme årene 2021 og 2022 til etablering af daginstitutionen. Det må forventes, at anlægsperioden for vejen vil være sammenfaldende med en del af byggeperioden for daginstitutionen.
Budgetår 2022
Vedrørende projekt b) er det administrationens anbefaling, at der disponeres 11,2 mio. kr. i 2022, som tilføres den eksisterende anlægsramme for dette projekt, til udførelse af det samlede vejprojekt for Rosenkildevej (mellem indkørslen til Rosenkildeparken og Hirsevej) og Valmuevej (mellem svinget syd for Hvedevej og frem til indkørslen til boligområdet i nord, som er udlagt med lokalplan 1186).
Det har i forbindelse med udarbejdelsen af forprojektet for Rosenkildevej og Valmuevej, Slagelse vist sig nødvendigt at fremføre ønske om supplerende anlægsmidler til det samlede projekt, da projektforarbejderne har vist, at en umiddelbar vejudvidelse af eksisterende vej ikke er en mulighed, da der kun er en ringe opbygning af den eksisterende vejkasse, yderligere har afvandingsproblematikken også medført en større forventet udgift. Se særskilt sag.
Budgetår 2023
Vedrørende projekt c) anbefales det, at der afsættes midler til ombygning af de to T-kryds; Smedegade/Parkvej og Smedegade/Rosenkildevej, dette vil understøtte en realisering af den politiske beslutning om, at der reserveres areal til en mulig ombygning af krydset Smedegade/Parkvej/Rosenkildevej.
Det er vurderet, at det samlede projekt vil beløbe sig til 8,0 mio. kr.
Budgetår 2024
Vedrørende projekt h) vil administrationen af trafiksikkerheds- og fremkommelighedsmæssige årsager anbefale, at krydset i Kr. Stillingen (Bildsøvej – Stillingevej) ombygges fra et prioriteret kryds til et signalreguleret kryds. Ombygningen vil tilgodese en bedre trafikafvikling i krydset, herunder bedre krydsningsforhold for lette trafikanter. Der har indenfor de seneste 5 år været seks politiregistrerede uheld, i og omkring krydset. Det er vurderet, at etablering af signalanlæg i krydset vil beløbe sig til 4,0 mio. kr.
Vedrørende projekt k) har administrationen i dialog med relevante interessenter (pendlerrepræsentant, Movia, DSB og Banedanmark) drøftet mulighederne vedrørende en reduktion af busterminalen, og der er udarbejdet et oplæg til, hvordan den vestlige ende af busterminalen kan ombygges. Dette projekt udspringer af den aftale, som er indgået mellem DSB og Slagelse Kommune i forbindelse med købet af arealet foran godsbanebygningen. I aftalen er der indbygget en option på, at DSB vil bidrage til en eventuel ombygning af busterminalen. Hvis DSB er indforstået med principperne i det skitserede projekt, vil de være indstillet på, at bidrage med 2,5 mio. kr. af den samlede udgift til anlægsarbejdet på 6,0 mio. kr. Det vurderes dermed, at kommunens andel af det samlede projekt vil beløbe sig til 3,5 mio. kr.
Ovenstående disponeringen kan opgøres til i alt 36,5 mio. kr. Administrationen skal anbefale, at der på nuværende tidspunkt ikke foretages disponeringer for den resterende anlægsramme, da der kan opstå behov for revurdering af disponeringer i 2023 og 2024.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Administrationen har erfaret, at andre kommuner disponerer en del af anlægsrammen til intern styring af anlægsprojekter, her tales der om midler hvad der svarer til 5% af anlægsrammen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2021
2022
2023
2024
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
9.800
11.200
8.000
7.500
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
10.000
10.000
10.000
10.000
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Vedrørende projekt a), så vil det være relevant, at dette projekt fremmes af hensynet til etableringen af daginstitutionen på Bakkevej.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at 36,5 mio. kr. af anlægspuljen til nødvendig infrastruktur disponeres til følgende projekter:
a) Vej mellem Ndr. Ringgade og Bakkevej, 9,8 mio. kr. i 2021.
b) Rosenkildevej og Valmuevej – yderligere anlægsramme, 11,2 mio. kr. i 2022.
c) Krydsombygning Smedegade/Rosenkildevej/Parkvej, 8,0 mio. kr. i 2023.
h) Etablering af signalanlæg i krydset Bildsøvej/Stillingevej, 4,0 mio. kr. i 2024
k) Ombygning af busterminal, 3,5 mio. kr. i 2024.

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Udvalget ønsker, at disponere a og b, og afventer med en prioritering af øvrige projekter, herunder særligt Tårnborgvej, Næstvedvej, Algade i Skælskør samt området ved Ford-grunden.

8. Rosenkildevej / Valmuevej 4200 - Vejudvidelse - projekt (B)

8.     Rosenkildevej / Valmuevej  4200 - Vejudvidelse - projekt (B)

Sagsnr.: 330-2020-153163             Dok.nr.: 330-2020-443234                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende forprojekt for vejudvidelser på Rosenkildevej mellem Rosenkildeparken (Rosenkildevej 51) og Hirsevej samt vejudvidelser på Valmuevej mellem Hvedevej og lokalplanområde 1186 (matr. nr. 84 b, Slagelse Markjorder).
Udvalget skal yderligere træffe beslutning om projektet skal igangsættes som ét samlet projekt eller om det skal opdeles i to entrepriser.
Baggrund
I budget 2020 er der afsat budgetrammen på 12,0 mio. kr. til udvidelse og omprofilering af Rosenkildevej og en del af Valmuevej samt en budgetramme på 3,5 mio. kr. til udvidelse af Valmuevej (Nord). Dermed er der en samlet anlægsramme på 15.5. mio. kr.
Vejudvidelserne udføres med henblik på en bedre vejbetjening af området omkring de to vejstrækninger, som er blevet (og stadigvæk bliver) udbygget med nye udstykninger.
Administrationen har fået udarbejdet er forprojekt, som kan beskrives som følger.
Kørebaner udvides på Rosenkildevej og Valmuevej og der anlægges enkeltrettet cykelstier langs Rosenkildevej, en dobbeltrettet fællessti i vestlig side på Valmuevej syd som forbindes med eksisterende sti mellem idrætsanlæg. Valmuevej nord udformes som 2 minus 1 vej med fortov i østsiden. Der etableres hævet flader i krydsene Rosenkildevej-Valmuevej og Valmuevej-Hvedevej. Endvidere anlægges to krydsningsheller med torontoanlæg. En sikret krydsning på Valmuevej mellem autistboliger og Rosenparken samt en sikret krydsning på Rosenkildevej mellem Blomstergården og busstoppested. På de kommunale arealer, der berøres, opsættes der sportshegn langs Valmuevej syd, dele af gokartbane flyttes/tilpasses i Rosenkildeparken, der anlægges en fodgængerrampe ved Blomstergården. Vejbelysningen på Rosenkildevej og Valmuevej opgraderes/udvides.
Forprojektet og geotekniske undersøgelser har nu vist, at den nuværende vejopbygning er usædvanlig dårlig. Ligeledes har det vis sig umuligt at anvende eksisterende afvandingssystem og dræn til afvanding af overfladevand i den fremtidige udformning af vejene.
Dette betyder at projektet ikke kan gennemføres inden for den eksisterende anlægsramme (jf administrationens anlægsønsker, budgetproces 2021).
Ved realisering af det samlede projekt vil det være nødvendigt, at der foretages ekspropriation fra nærliggende ejendomme.
Retligt grundlag
Vejlovens kapitel 10 § 96 giver kommunen hjemmel til at ekspropriere til vejudvidelserne.
Handlemuligheder
Udvalget har følgende handlemuligheder:
1.    Vejudvidelser udføres ikke.
2.    Forprojekt for vejudvidelserne på Rosenkildevej og Valmuevej godkendes og anlægsarbejder udføres i 2021 og 2022.
Bruttobudgettet, for det samlede projekt, er i forprojektfasen skønnet til 26,7 mio. kr., hvilket er en merudgift på 11,2 mio. kr.
Der kan findes finansiering for merudgiften fra de i budgettet afsatte midler – ”Ramme til nødvendig infrastruktur”.
3.    Forprojekt for vejudvidelserne godkendes og anlægsarbejder opdeles i to entrepriser, hvor 1. entreprise (Rosenkildevej og Valmuevej, syd) udføres i 2021 og 2022 og 2. entreprise (Valmuevej, nord) udsættes.
Bruttobudgettet for 1. entreprise indeholdende Rosenkildevej og Valmuevej, syd er samlet 18,6 mio. kr. og 2. entreprise indeholdende Valmuevej, nord 8,9 mio. kr. En samlet anlægsudgift på 27,5 mio. kr.
Merudgifter i forbindelse med opdelingen af projektet i to entrepriser kan delvist forklares ved, at reducering i opgaven vil medfører højere enhedspriser. Yderligere vil opdeling af projektet i to selvstændige entrepriser, medføre øget omkostninger til for eksempel etablering af arbejdsplads to gange, to separate kvalitets- og miljødokumentationer samt øget omkostninger til landinspektør- og rådgiverhorar for henholdsvis to separate ekspropriationer, to tinglysningsprocedure, udarbejdelse af to separate udbud og indhentning af tilbud mm.
Differensen mellem det i budgettet afsatte beløb og bruttobudget for 1. entreprise vil være 3,1 mio. kr. som kan finansieres af ”Ramme til nødvendig infrastruktur”.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at forprojektet for vejudvidelserne godkendes og at anlægsarbejderne udføres som én samlet entreprise jf. handlemulighed 2
Det er med udgangspunkt i, at der på alle vejstrækninger som ligger indenfor det samlede projekt i dag pågår aktiviteter i form af udbygning af institution og boligområder. Der kan derfor opnås en god trafikbetjening af både institutioner og boliger, til gælde for mange som færdes på og omkring Rosenkildevej og Valmuevej i dag.
Yderligere vurderes det at en opdeling af projektet i to selvstændige entrepriser vil medføre øget udgifter svarende til ca. 0,8 mio. kr. som reelt ikke giver projektet nogen merværdi.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det forventes ikke at vejudvidelser kan finansieres inden for det samlede afsatte anlægsbudget på 15,5 mio. kr.
Bruttobudgettet i forprojektfasen for det samlede projekt er skønnet til 26,7 mio. kr. ekskl. moms.
Der er ikke meddelt øget driftsmidler, som følger af den fremtidige udvidelserne af den trafikale infrastruktur.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Udbygning af den primære infrastrukturen som vejbetjener blandt andet Tidselbjergområdet vil styrke udviklingsplanerne for dette område, ligeledes vil vej- og stiforhold styrke betjeningen af de kommunale institutioner i området.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at forprojekt for vejudvidelserne godkendes,
2.    at anlægsarbejdet udføres som ét samlet arbejde,
3.    at den skønnede merudgift på 11,2 mio. kr. til det samlede projekt finansieres af den i budget 2021(-24) afsatte midler – ”Ramme for nødvendig infrastruktur” for året 2022. bygning af busterminal, 3,5 mio. kr. i 2024.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
At 1, 2 og 3: Godkendt.
Der udarbejdes et oversigtskort til udvalget.

9. Campusstrøget, Slagelse - skitseprojekt (B)

9.     Campusstrøget, Slagelse - skitseprojekt (B)

Sagsnr.: 330-2020-146226             Dok.nr.: 330-2020-409153                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte, om det foreliggende skitseprojekt til fornyelse af Sdr. Stationsvej (her kaldet Campusstrøget), Stationspladsen og Sct. Mikkelsgade skal ligge til grund for den videre arbejde med udviklingen af området syd for Slagelse Station.
Baggrund
I foråret 2021 tages det nye campusbyggeri på Sdr. Stationsvej i brug. Dermed er en afgørende milepæl for udvikling af Campus Slagelse nået. Både campus-helhedsplanen fra 2014 og efterfølgende vinderprojektet fra arkitektkonkurrencen, Grønt Gennembrud, i 2016, har betonet vigtigheden af en stærk sammenkobling mellem campusområdet og bymidten. Dette er også indtænkt i den kommende helhedsplan ’De 12 Torve’.
Med realiseringen af campusbyggeriet, en supplerende broforbindelse over banen og den begyndende udvikling af Kvægtorvskvarteret er behovet for en stærkere kobling til bymidten nu en realitet. Samtidig er det et behov for at reducere den udvedkommende, gennemkørende biltrafik for at tilgodese trafiksikkerheden ad Sdr. Stationsvej bedst muligt – især set i lyset af de mange nye studerende, hvoraf de fleste vil færdes til fods og på cykel.
Administrationen har taget første skridt for at afklare, hvordan en renovering af Sdr. Stationsvej, Stationspladsen og Sct. Mikkelsgade kan styrke forbindelserne i den nordlige del af bymidten. Som resultat af det fremlægges vedlagte skitseprojekt. Skitseprojektet er udarbejdet i dialog med landskabsarkitektfirmaet Schønherr.
SKITSEPROJEKTET
Skitseprojektet giver et første bud på en mulig udformning af serien af byrum, der strækker sig fra Løvegade til Jernbanegade samt Sct. Mikkelsgade. Der foreslås et gennemgående materialevalg, der giver hele campusområdet et fælles, byarkitektonisk udtryk. Materialerne er inspireret af de mange teglstensbygninger i bymidten i almindelighed og stationsbygningen i særdeleshed. Desuden foreslås en genanvendelse af nogle af de nuværende materialer i området, f.eks. chaussésten og brosten fra Stationspladsen for derved at fastholde historien og noget af det nuværende udtryk. Samtidig er det et gennemgående træk, at der foreslås en træplantning langs hele forløbet. 
Sdr. Stationsvej betones som rygraden gennem området. Det trafikale hovedgreb er, at en gradvis indsnævring af kørebanen, etablering af vejbump i form af hævede flader og til sidst et ’shared space’ hen over Stationspladsen, skal sikre en reduktion af hastigheden og dermed en øget køretid gennem området (hvilket har til formål at flytte den uvedkommende trafik over på Ndr. Stationsvej). Den østlige del af Sdr. Stationsvej har fortsat en bredere kørebane for at sikre rimelig afvikling af trafik til Træskogården, lige som skitseforslaget indtænker, at der bør skabes bedre aflæsningsmulighed for udstyr til koncerter i Musikhuset. Indgangene til Campusstrøget og dermed hele campusområdet markeres med tydelige overgange/overkørsler.
Campustorvet er byrummet længst mod vest. Det er indgangsområdet til Professionshøjskolen Absalon, det er indkørsel til parkeringspladsen, det er forbindelsesområde mellem SDU og Absalon, og det er her den nye fodgængerbro lander – kort sagt et knudepunkt. Udformningen af Campustorvet er en del af Absalon-byggeriet. Campusstrøgprojektets opgave er at sikre den bedst mulige sammenkobling mellem Campustorvet og Campusstrøget.
Universitetspladsen foran SDU er næste byrum på vejen. Heller ikke det indgår direkte i projektet, da det ikke ejes af kommunen. Dog giver skitseprojektet et bud på, hvordan man kan kombinere parkering og SDUs ønske om mere udeareal til de studerende. De lægger samtidig op til, at man fremover kun har én ind-/udkørsel, centreret midt for den meget symmetriske bygning. Langs facaden foreslås en studiezone med forskellige siddemuligheder og en begrønning i form af buske og mindre træer. (Anslået anlægsbruttoudgift – ikke kommunal opgave: 4 mio. kr.).
Stationspladsen er det største og nok vigtigste byrum i forløbet og udgør et fysisk centrum for projektet. Det er her, man møder Slagelse og tager afsked igen. Det ligger midtvejs på Campusstrøgets forløb, og det er et stærkt fokuspunkt fra især Sct. Mikkelsgade. Skitseprojektet foreslår en fredeliggørelse i forhold til i dag, så der bliver bedre plads til mødet med byen og hinanden. Derfor reduceres antallet af parkeringspladser, og taxaholdepladser og busstop reduceres/flyttes. F.eks. skal Posthusets virksomheder primært betjenes fra egen p-plads i gården bag bygningen. Til gengæld skabes bedre parkeringsmuligheder for cykler (et delprojekt, der netop har opnået støtte fra Transport- og Boligministeriets Cykelpulje). Det byarkitektoniske greb er at lave en forsænkning i terrænet, der med vand og måske kunst byder velkommen (Slagelse betyder oprindeligt ’en sænkning i terrænet’ (Slagh + Løse)), det hele bundet sammen af en cirkulær tegl- og granitbelægning, der arbejder sig ud i området som ringe i vand. Hovedgrebet er i tråd med vinderprojektet fra arkitektkonkurrencen. Træer og siddemuligheder samt en række belysningsmaster udgør de vertikale elementer, der skaber rum i rummet.
Sct. Mikkelsgade er et vigtigt gadeforløb i forhold til koblingen mellem campusområdet og bymidten. Det er derfor taget med i skitseprojektet, selv om det som sådan kan løses som en helt selvstændig opgave. Schønherr foreslår en mindre reduktion i antallet af p-pladser end vinderprojektet ’Grønt Gennembrud’. Der foreslås derfor kantstensparkering i begge sider, og at kørebanen indsnævres til fordel for et bredere fortov i den østlige side af vejen, hvilket vil skabe bedre forbindelse til Træskogården. Dette styrkes yderligere af en lille kvartersplads midt på strækningen, ud for Valdemarsgade. Den hævede flade og en træbeplantning skaber et brud på forløbet, der skal bidrage til en reduktion af hastigheden og samtidig understrege forbindelsen ind til Træskogården via det planlagte ’Kulturbåndet’.
De enkelte delområder er yderligere beskrevet i vedlagte skitseprojekt, som også indeholder en række visualiseringer og referencefotos samt et netto-anlægsoverslag for projektet (materialer og anlægsarbejde).
OVERSLAG OG FINANSIERING
På baggrund af projektets overslag, der er nærmere beskrevet i vedlagte notat om økonomi, anslår administrationen, at en fuld realisering af projektet som beskrevet (ekskl. Universitetspladsen) vil koste 51,3 mio. kr., som brutto-anlægsoverslag betragtet.
Realisering af Sdr. Stationsvej Vest (Løvegade til Absalonsgade) og Stationspladsen anslås at koste 30,0 mio. kr. Dette arbejde anbefales igangsat snarest og foreslås finansieret ved hjælp af midler, der allerede er disponeret til hhv. campusudvikling og ’opgradering af infrastruktur omkring stationen’ samt medfinansiering fra hhv. DSB og via allerede bevilgede fondsmidler (cykelpuljen). Der synes således, jf. notatet, at være et tilstrækkeligt finansieringsgrundlag i perioden 2021-23 (34,1 mio. kr.). En færdiggørelse af projektet, med Sdr. Stationsvej Øst og Sct. Mikkelsgade, vil kræve en senere anlægsbevilling på ca. 18 mio. kr.
Realiseringen af Sdr. Stationsvej Vest og Stationspladsen er ikke afhængig af, hvornår en sådan bevilling eventuelt kan opnås – men ideelt set i 2022-23, så anlægsarbejdet kan udføres rationelt i forlængelse af de første etaper.
Alternativt kan projektet påbegyndes fra den modsatte ende – for at prioritere koblingen mellem campus/station og bymidten. Realisering af Stationspladsen, Sdr. Stationsvej Øst og Sct. Mikkelsgade anslås at koste 37,5 mio. kr. Her er finansieringen ikke på plads, da campusmidlerne – indtil andet vedtages politisk – kun kan bruges på Stationspladsen. Det betyder, at der skal bevilges særskilte anlægsmidler til Sdr. Stationsvej Øst og Sct. Mikkelsgade.
PROCES OG PRIORITERING
Der er tale om et omfattende projekt, hvor anlægslogistik vil være en udfordring; man kan ikke bare lukke hele området af på én gang, men skal nødvendigvis realisere projektet i flere etaper over lang tid.
Der er, som det fremgår, heller ikke garanteret anlægsøkonomi for hele projektet.
Det er derfor nødvendigt at se på en etapeinddeling, hvor hver etape rummer flere faser. SWECO har forholdt sig til projektets anlægslogistik og vurderer, at det samlede projekt kan realiseres over en periode på 3 år. Det kan – meget forenklet – beskrives således:

Fase 1 (2021): Borgerinddragelse, rådgiverudbud, for- og hovedprojekt, politisk behandling, entrepriseudbud (samlet projekt)
Fase 2 (2022-23): Realisering, første faser (indledende ledningsrenoveringer (SK Forsyning), renovering af Sdr. Stationsvej Vest, Stationspladsen)
Evt. Fase 3 (2023-): Realisering, sidste faser (Sdr. Stationsvej Øst, Sct. Mikkelsgade – færdiggørelse vil kræve supplerende anlægsbevilling).
Tidsplanen har forsøgt at tilpasse sig andre projekter i området: Bro over jernbanen, Banedanmarks sporarbejder samt SK Forsynings ledningsrenoveringer.
Denne etapedeling sikrer, at der sker en opprioritering af trafiksikkerheden med særligt fokus på en tidlig forbedring af trafikforholdene tættest på uddannelsesinstitutionerne. Til gengæld nedprioriteres en styrkelse af forbindelsen mellem campusområdet og bymidten.
Slagelse Bymidtegruppe har på sit seneste møde drøftet sagen og udtrykt en anbefaling om, at koblingen mellem bymidte og campus gives høj prioritet.
Udvalget bliver bedt om at tage stilling til prioriteringen, så processen kan planlægges bedst muligt. Såfremt der ønskes en prioritering af koblingen mellem campusområdet og bymidten til fordel for trafikdæmpning omkring uddannelsesinstitutionerne, skal der laves en ny plan for anlægslogistikken, lige som udvalget skal tage stilling til den umiddelbart manglende finansiering.
Retligt grundlag
Det følger af de kommunalretlige grundprincipper i Kommunalfuldmagten, at Byrådet kan træffe beslutninger om kommunens udvikling.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan godkende skitseforslaget. Dermed igangsættes næste fase, der indledes med udarbejdelsen af en detaljeret projekt- og anlægsplan, en afklaring af rådgiverudbuddet samt en planlægning og igangsætning af borgerinddragelsen i projektet. Der vil blive fremsendt anmodning om frigivelse af anlægsmidler i takt med projektets fremdrift.
Udvalget kan vælge at godkende skitseforslaget – betinget af forslag om ændringer eller yderligere belysning af emner. Projektet sendes dermed retur til fornyet bearbejdning i administrationen. Afhængig af udvalgets bemærkninger kan det samlede projektforløb blive forlænget.
Udvalget kan vælge at forkaste skitseforslaget helt, fordi man ønsker en grundlæggende anden løsning, eller fordi man ikke ønsker en udvikling af området. Det betyder, at der skal udarbejdes et nyt skitseforslag, før processen kan genoptages. Det samlede projektforløb vil med sikkerhed blive markant forøget. Eller alternativt, at der ikke gennemføres yderligere arbejder inden for projektområdet på nuværende tidspunkt.
Udvalget skal, hvis det godkender projektet helt eller betinget, samtidig tage stilling til, om man ønsker projektet gennemført med en prioritering af trafiksikkerheden omkring uddannelsesinstitutionerne, som beskrevet, eller om der i stedet ønskes en prioritering af koblingen mellem campusområdet og bymidten. Hvis sidstnævnte besluttes, skal der samtidig tages stilling til finansieringsmuligheden, fordi der som udgangspunkt ikke kan anvendes campusmidler i de projektområder, der så prioriteres.
Vurdering
Administrationen vurderer, at skitseforslaget beskriver en holdbar model for en sammenhængende byrumsløsning, der vil bidrage til campusområdets identitet og samtidig skabe bedre forhold for fodgængere og cyklister i området. Det vil, hvis det gennemføres i sin helhed, skabe en mere attraktiv forbindelse mellem campusområdet og bymidten.
Der er elementer, der kan og skal bearbejdes i det videre forløb – f.eks. møblering (herunder cykelparkering), kunst og beplantning på Stationspladsen samt en betoning af byrumselementer, der appellerer til de unge – udviklet i samråd med de studerende.
På den måde finder administrationen, at det fremlagte forslag kan godkendes og dermed fungere som et solidt grundlag for både dialog med borgere/interessenter og som grundlag for det videre projektforløb, som beskrevet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der må forventes et betydeligt internt ressourcetræk til projektledelse og andre arbejdsopgaver (f.eks. omkring trafiksikkerhed) i løbet af projektperioden på anslået tre år. Det er ikke givet, at ressourcerne kan findes inden for den nuværende bemanding. Der er dog afsat midler til indkøb af rådgivere til væsentlige dele af projektet.

Dertil kommer, som tidligere beskrevet, at der må forventes en yderligere anlægsbevilling (gerne i 2022-23), hvis projektet skal gennemføres i sin helhed.
Konsekvenser for andre udvalg
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres om sagen. Campusudvalget behandler sagen særskilt med henblik på at afgive bemærkninger til projektet.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at skitseprojektet godkendes,
2.    at udvalget i så fald drøfter og beslutter den ønskede prioritering, a) nærområdet omkring campus og dermed trafiksikkerhed for de studerende eller b) koblingen til bymidten via Sct. Mikkelsgade og Sdr. Stationsvej Øst.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
At 1: Godkendt.
At 2: Udvalget beslutter model a.
Udvalget bemærker derudover følgende:
- At der bør etableres ekstra taxiholdepladser ved Campus.
- Opmærksomhed omkring, at der fjernes p-pladser ved stationen.
- At trafikken nu rykkes til Ndr. Stationsvej.

10. Anlægsregnskaber 2. halvår 2020 (B)

10.   Anlægsregnskaber 2. halvår 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2020-151270             Dok.nr.: 330-2020-436025                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs– og Teknikudvalget
Beslutningstema
Fagudvalg og Økonomiudvalg skal overfor Byrådet anbefale, at anlægsregnskaber for nedenstående anlægsprojekter over 2,0 mio. kr. godkendes.
Fagudvalget skal beslutte om anlægsregnskab under 2,0 mio. kr. kan godkendes. For anlægsprojekter, hvor bruttoudgiften er mindre end 2,0 mio. kr., skal der udfærdiges anlægsregnskab til fagudvalgets godkendelse. Regnskabet indgår herefter i en samlet anlægsoversigt over afsluttede anlægsregnskaber til Økonomiudvalget og Byrådet i forbindelse med regnskabsafslutningen.
Baggrund
Når et anlægsprojekt er afsluttet, skal der aflægges et særskilt anlægsregnskab. Regnskabet skal redegøre for anlægsbevillingens anvendelse, herunder eventuelle afvigelser i økonomi og projektforudsætninger. I forbindelse med aflæggelse af regnskabet skal der tages stilling til finansiering af mindre- eller merforbrug.
Mindreforbrug tilføres som hovedregel kassen eller overføres til andre anlægsprojekter med forventet merforbrug.
Merforbrug finansieres som hovedregel af øvrige bevillinger inden for udvalgets egen budgetramme (serviceudgifter) eller andre anlægsprojekter, hvor der forventes mindreforbrug.
Anlægsregnskaber (over 2,0 mio. kr.)
Der aflægges anlægsregnskab (over 2,0 mio. kr.) på nedenstående anlægsprojekter.
Pkt.
Nr.
Anlæg
Anlægsbudget
Forbrug
Afvigelse
 
 
A
71
Molerne Halsskov Færgehavn
12.755
12.773
-18
B
78
Rundkørsel ved Grønningen
10.630
10.810
-180
C
95
Renovering af Bymidte Korsør
12.000
11.942
58
D
99
Korsør Erhvervspark Etablering af vej
6.000
5.333
667
Beløb i 1.000 kr.
I sagens bilag kan ses en nærmere beskrivelse ift. anlægsregnskab for hver er de nævnte anlæg.
Pkt. A: Molerne Halsskov Færgehavn (71)
Der er givet en anlægsbevilling til levetidsforlængelse af moler ud for Halsskov Færgehavn.
Se bilag A.
Merforbrug på 18.000 kr.
Det anbefales, at merforbruget finansieres af anlæg 99 Korsør Erhvervspark Etablering af vej (Pkt. D).
Pkt. B: Rundkørsel ved Grønningen (78)
Den 1. juni 2015 vedtog Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget en udbygning af Krydset Sdr. Ringgade-Grønningen - E20 Vest-motorvejen samt etablering af tunnel under Grønningen. Projektet er nu gennemført med en tunnel under Grønningen, Krydset er udvidet med ekstra opmarchbaner og på motorvejsrampen er der etableret en kanalisering af trafikken. Det oprindelige lyssignal er senest blevet opdateret.
Se bilag B.
Der er et merforbrug på 180.000 kr. grundet opdatering af det oprindelige lyssignal.
Det anbefales at merforbruget finansieres af anlæg 99 Korsør Erhvervspark Etablering af vej (Pkt. D).
Pkt. C: Renovering Bymidte Korsør
I samarbejde med Korsør Bymidtegruppe har Slagelse Kommune gennemført et byforskønnelseprojekt af Korsør City-Parkering, i dag navngivet, Solens plads. I projektet er der udført en omlægning af parkeringspladser og skabt et lege-, skøjtebane, sceneområde samt en torveplads. Der er udført ny belægning på en del af pladsen og i stræderne ud fra området samt ny belysning i den centrale del af området.
Der er et mindreforbrug på 58.000 kr.
Mindreforbruget anbefales overført til eksisterende anlægsprojekt 186 ”Bymidteudvikling, torvene i de tre byer” blandet andet til udgift til flytning af container.
Pkt. D. Korsør Erhvervspark Etabling af vej (99)
Byrådet vedtog d. 29 august 2016 at bevilge 6.000.000 kr. til etablering af vejadgang for Korsør Energipark, Ejendommen Servicevej 6 og dertil hørende LAR-regnvandsafvanding med tilhørende regnvandsbassin.
Der er et mindreforbrug 667.000 kr. Det anbefales at 198.000 kr. bruges til finansiering af merbrug under pkt. A og B. og den resteredene del tilføres kassen.
Anlægsregnskaber (under 2,0 mio. kr.)
Der aflægges anlægsregnskab (under 2,0 mio. kr.) på nedenstående anlægsprojekt.
Pkt.
Nr.
Anlæg
Anlægsbudget
Forbrug
Afvigelse
 
Erhvervs- teknikudvalget
E.
204
AT-påbud lydlofter Rosenkildevej 92
250
99
151
F.
205
AT-påbud Byskovgård
400
223
177
Beløb i 1.000 kr.
Pkt. E: AT-påbud lydlofter Rosenkildevej 92F (204)
Udbedring af AT påbud i forhold til lydlofter i Ungdomsklubbens lokaler på Rosenkildevej 92 Slagelse. Der er et mindreforbrug, da det var muligt at genbruge dele af det gamle loft.
Der er et mindreforbrug på 151.000 kr., som tilføres kassen.
Pkt. F: AT-påbud Byskovgård (205)
AT- sag om at sikre tilfredsstillende akustik på daginstitution. Dette er udført. Årsagen til at beløbet afviger fra budgettet på 400.000 kr. er, at Slagelse Boligselskab har betalt en andel af byggesagen på 107.000 kr.
Der er et mindreforbrug på 177.000 kr. som tilføres kassen.
Retligt grundlag
Når anlægsprojektet er afsluttet skal der umiddelbart efter aflægges et særskilt anlægsregnskab til udvalgets godkendelse. Overstiger de samlede udgifter eller indtægter 2 mio. kr. skal anlægsregnskabet godkendes af Økonomiudvalg og Byråd.
Jf. Slagelse Kommunes Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at videresende anlægsregnskab Pkt. A. –D. til Økonomiudvalget og Byrådet på det foreliggende grundlag, eller bede om yderligere beskrivelse af hvordan anlægsrammerne er anvendt.
Udvalget kan vælge at godkende anlægsregnskabet under 2,0 mio. kr. (Pkt. E. og F.)
Vurdering
Administrationen anbefaler at udvalget videresender anlægsregnskabet over 2,0 mio. kr. Pkt. A.-D. til Økonomiudvalget og Byrådet.
Administrationen anbefaler, at udvalget godkender anlægsregnskab under 2,0 mio. kr. (Pkt. E og Pkt. F.)
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
Pkt. A.
Anlæg 71: Moler Halsskov Færgehavn
Anlæg 99: Korsør Erhvervspark Etablering af vej
 
ETU 6.1
ETU 6.2
 
 
 18
-18
 
 
Pkt. B
Anlæg 78: Rundkørsel v. Grønningen
Anlæg 99: Korsør Erhvervspark Etablering af vej
 
ETU 6.1
ETU 6.2
 
 
 180
-180
 
 
 
Pkt. C.
Anlæg 95: Renovering af bymidte Korsør
Anlæg 186: Bymidteudvikling, torvene i de te byer
 
ETU 6.2
 
ETU 6.2
 
-58
 
58
 
 
Pkt. D.
Anlæg 99: Korsør Erhvervspark Etabling af vej
 
 
ETU 6.2
 
-667
 
 
Pkt. E.
Anlæg 204: AT- påbud lydlofter Rosenkildevej 92
 
 
ETU 6.3
 
-151
 
 
Pkt.F.
Anlæg 205: At- påbud Byskovgård
 
ETU 6.3
 
-177
 
 
Finansiering
 
 
 
 
Kassen
 
797
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Anlægsregnskaberne pkt. A. til D. videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet på det foreliggende grundlag
2.    at Mindreforbrug på pkt. D. finansierer merforbruget på Pkt. A. og Pkt. B. og den resterende del tilføres kassen jf. ovenstående økonomiskema
3.    at Anlægsregnskaberne under 2 mio. kr. godkendes på det foreliggende grundlag
4.    at Mindreforbruget på pkt. E og F. tilføres kassen jf. ovenstående økonomiskema
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
At 1, 2, 3 og 4: Anbefales.

11. Slagelse Kommune - Parkeringskontrol (D)

11.   Slagelse Kommune - Parkeringskontrol (D)

Sagsnr.: 330-2013-11532               Dok.nr.: 330-2020-404259                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget har ønsket at få forelagt en sag vedrørende indeholdende hvilke muligheder der vil være i forhold til parkeringskontrol.
Baggrund
Mange af landets kommuner har valgt at udnytte muligheden om, at vejmyndigheden kan varetage parkeringskontrol.
Slagelse Kommune har endnu ikke gjort brug af denne mulighed, dermed har det fortsat været politimyndigheden, som har varetaget parkeringskontrollen. Politimyndigheden har indtil for ca. ét år siden haft én person ansat til at varetage denne funktion, og vedkommendes indsats skulle dække hele kommunen, hvilket primært gælder de tre købstæder.
Som udgangspunkt har det primært været den centrale del af Slagelse by, der blev kontrolleret. I dag er det patruljebetjente, som skulle varetage denne opgave, men oplevelsen er, at dette ikke er en prioriteret opgave.
Ved at hjemtage parkeringskontrollen vil opgaven kunne blive prioriteret og intensiveret på en helt anden måde og i overensstemmelse med de ønsker der måtte være om efterlevelse af de restriktioner som der er angivet ved skiltning i forhold til standsning og parkering.
Retligt grundlag
Færdselsloven § 122a og Bekendtgørelse 2018-06-25 nr. 877 om vejmyndighedernes parkeringskontrol.
Handlemuligheder
Kommunen kan vælge at varetage parkeringskontrollen i stedet for politiet eller bibeholde den nuværende ordning.
Hvis politiet har tilknytte personale som varetager parkeringskontrollen kan en overdragelse af opgaven til kommunen medføre, at der skal ske overdragelse af parkeringskontrollanter fra politiet til kommunen.
En overtagelse af opgaven kan ske på flere måder. Kommunen kan vælge enten at;
1.    opbygge en egentlig administration med parkeringsvagter, personale til opkrævning af udstedte parkeringsafgifter og personale til behandling af klagesager eller
2.    ansætte parkeringsvagterne, men lade den mere administrative opgave varetage af anden myndighed eller
3.    lade hele opgaven blive varetaget af anden myndighed.
Vurdering
I forbindelse med erfaringsindhentning på dette området har administrationen været i kontakt med Næstved Kommune, hvor det er besluttet, at parkeringskontrollen varetages i eget regi. Opgaven løftes her af to årsværk til parkeringskontrol og ét årsværk til administration, herunder klagesagsbehandlingen. I Næstved Kommune udstedes ca. 5.000 p-afgifter pr. år, og erfaringstal viser, at der indgår og behandles ca. 250 skriftlige klager pr. år.
Hvis egen administration ikke skal varetage opgaven er det muligt, at der kan indgås aftale med en anden myndighed til udførelse af opgave. Her er det en mulighed, at der kan indgås aftale med Aalborg Kommunes parkeringskontrol, Parkeringskontrol Nord, som i dag varetager opgaven for 23 kommuner, heraf 7 Sjællandske kommuner.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indtægter fra parkeringskontrol, som udføres af kommunale vejmyndigheder fordeles ligeligt mellem Rigspolitiet og den vejmyndighed, der udfører kontrollen.
Der er ikke afsat budgetmidler i 2021 og overslagsårene til varetagelse af parkeringskontrollen.
Udstedelse af 5.000 p-afgifter, der i henhold til Færdselsloven, for en normalafgift er fastsat til 510 kr. pr. afgift, vil medføre en indtægt på 2.550.000 kr., hvoraf 50% skal afregnes med Rigspolitiet. Dette vil medføre, at der vil være et disponibelt beløb på 1.275.000 kr. til den samlede administration af parkeringskontrollen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Udvalget drøfter sagen.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Drøftet.
Udvalget ønsker, at der kigges nærmere på Ålborg-modellen, og at det skal være udgiftsneutralt.
Henrik Brodersen (O) kan ikke tilslutte sig ønsket om parkeringskontrol.

12. Kommuneplan 2021 - forslag til retningslinjetemaet TRAFIK OG VEJE (B)

12.   Kommuneplan 2021 - forslag til retningslinjetemaet TRAFIK OG VEJE (B)

Sagsnr.: 330-2020-27731               Dok.nr.: 330-2020-404658                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal beslutte, om forslag til retningslinjetemaet ”Trafik og veje” skal godkendes.
Baggrund
Med udviklingsstrategiens endelige vedtagelse den 22. juni 2020 blev det besluttet, at der skal gennemføres en delvis revision af kommuneplanen.
Kommuneplanen er den overordnede plan for kommunens fysiske udvikling og består af tre dele:
-      Hovedstruktur (hvad vil vi?)
-      Retningslinjer (hvordan gør vi?)
-      Rammer (hvor gør vi hvad?)
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på møde den 4. maj 2020 og dernæst på mødet den 31. august 2020 proces og tidsplan for Kommuneplan 2021. Kommuneplan 2021 forventes vedtaget i august 2021.
Retningslinjerne, som beskriver principperne for arealanvendelse i kommunen, revideres med udgangspunkt i at opdatere indholdet i forhold til ajourføring, ny lovgivning og internt vedtagne planer og strategier.
Kommuneplanens retningslinjer er inddelt i 12 temaer. Denne sagsfremstilling behandler temaet ”Trafik og veje”. Under temaet ”Trafik og veje” hører retningslinjer for:
-      Havne
-      Kollektiv trafik
-      Parkering
-      Regionale forbindelser
-      Veje
-      Trafiksikkerhed og tryghed
Ved gennemgang af ovenstående retningslinjer foreslår administrationen følgende ændringer i forhold til Kommuneplan 2017:
I indledningen er der foretaget en præcisering og en opdatering i forhold til mobiltet.
Havne
Mindre sproglig tilretning. Der tilføjes en tekst i redegørelsen om, at der i planperioden arbejdes for, at en mindre del af havnearealet for Korsør Havn omkring Norvangen/Teilmanns Allé ændrer anvendelse til andre byformål.
Kollektiv trafik
Mindre sproglig tilretning af indledningen. Der tilføjes tre nye retningslinjer der har fokus på
-      at sikre effektiv kollektiv trafik til hele geografien i Slagelse Kommune under hensyntagen til den demografiske udvikling og borgernes behov.
-      lokale transportløsninger der understøtter kommunens målsætninger indenfor landdistriktsudvikling.
-      at der arbejdes for, at den kollektive bustrafik understøtter muligheden for ikke-fossile drivmidler.
Parkering
Mindre sproglig tilretning af redegørelsen i forhold til parkeringsstrategien for Slagelse Kommune, så det fremgår at det er formålet med strategien, at fastsætte krav til de forskellige parkeringsformer samt at understøtte muligheder for el-ladestandere på offentlige parkeringspladser.
Regionale forbindelser
Mindre præcisering i indledningen så Fodsporet, 3 nationale cykelruter og Sjællandsleden fremgår.
Det fremgår af redegørelsen (markeret med grøn i bilag 1), at Slagelse Kommune i samarbejde med erhvervsvirksomheder på Vestsjælland, i Region Sjælland, i Kalundborg Kommune og i Næstved kommune arbejder på, at der i Transportministeriet afsættes midler til etablering af en motorvejsforbindelse på strækningen Kalundborg – Slagelse – Næstved.
Administrationen ønsker afklaring på om der stadig pågår et politisk understøttet arbejde med at få ”Tværforbindelsen” på en kommende finanslov.
Veje
Mindre sproglig præcisering samt indarbejdelse af supplerende mål i forhold til trafiksikkerhedsrevision på større vejprojekter for at understøtte klimaindsatsen og sikre sammenhængende stisystemer til institutioner, skoler og centerområder.
Retningslinjekortet er opdateret så de enkelte vejtyper er angivet med forskellig farve.
Trafiksikkerhed og tryghed
Indledningen suppleres med tekst om at der i planperioden udarbejdes to nye sektorplaner hhv. Trafiksikkerhedsplan 2021- og en ny Cykelplan for Slagelse Kommune. Derudover foretages mindre tilretninger samt præcisering i forhold til udpegning af tryghedsfremmende tiltag.
Der tilføjes en ny retningslinje om kampagner til skoler med fokus på samarbejde om, at flere børn skal være selvtransporterende. Derudover er der mindre sproglig tilretning og præcisering af redegørelsen.
Retligt grundlag
Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4) samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende forslag til retningslinjetemaet ”Trafik og veje”.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at komme med ændringer til forslag til retningslinjetemaet ”Trafik og veje”.
Vurdering
Der er tilføjet 3 nye retningslinjer vedr. kollektiv trafik samt en ny retningslinje vedr. trafiksikkerhed og tryghed, som handler om at der lægges vægt på samarbejde med skolerne om, at flere børn skal være selvtransporterende. Derudover er der foretaget mindre sproglige tilretninger og præciseringer af retningslinjer og redegørelse ud fra, hvad der er sket, siden kommuneplan 2017 blev vedtaget.
Pågår der fortsat et politisk understøttet arbejde med at få ”Tværforbindelsen” med på en kommende finanslov er det administrationens vurdering, at teksten i redegørelsen under regionale forbindelser angående ”Tværforbindelsen” Kalundborg – Slagelse – Næstved fastholdes.
Der er foretaget en opdatering af retningslinjekortet for ”Veje” så de enkelte vejtyper angives med forskellig farve. Denne justering vurderes at give et bedre overblik over de forskellige vejtyper.
Administrationen vurderer, at revisionen af de enkelte retningslinjetemaer ikke er så væsentlige, at de skal miljøvurderes i forbindelse med miljøvurderingen af Kommuneplan 2021.
På baggrund af ovenstående anbefaler administrationen, at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender forslag til retningslinjetemaet ”Trafik og veje”.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at forslag til retningslinjetemaet ”Trafik og veje” godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Sagen genoptages efter behandling i Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Der skal arbejdes for en rundkørsel på rute 22 ved krydset i Sørby mod Dalmose.

13. Kommuneplan 2021 - forslag til retningslinjetemaet TURISME (B)

13.   Kommuneplan 2021 - forslag til retningslinjetemaet TURISME (B)

Sagsnr.: 330-2020-27731               Dok.nr.: 330-2020-404103                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal beslutte, om forslag til retningslinjetemaet ”Turisme” skal godkendes.
Baggrund
Med udviklingsstrategiens endelige vedtagelse den 22. juni 2020 blev det besluttet, at der skal gennemføres en delvis revision af kommuneplanen.
Kommuneplanen er den overordnede plan for kommunens fysiske udvikling og består af tre dele:
-      Hovedstruktur (hvad vil vi?)
-      Retningslinjer (hvordan gør vi?)
-      Rammer (hvor gør vi hvad?)
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på møde den 4. maj 2020 og dernæst på mødet den 31. august 2020 proces og tidsplan for Kommuneplan 2021. Kommuneplan 2021 forventes vedtaget i august 2021.
Retningslinjerne, som beskriver principperne for arealanvendelse i kommunen, revideres med udgangspunkt i at opdatere indholdet i forhold til ajourføring, ny lovgivning og internt vedtagne planer og strategier.
Kommuneplanens retningslinjer er inddelt i 12 temaer. Denne sagsfremstilling behandler temaet ”Turisme”. Under temaet ”Turisme” hører retningslinjer for:
-      Generelle retningslinjer
-      Det åbne land
-      Kysten
-      Købstæderne
-      Øerne
Endvidere indeholder retningslinjetemaet dokumentet ”Turistpolitiske overvejelser”, som skal fremgå som en del af kommuneplanen, idet ferie- og fritidsanlæg inden for kystnærhedszonen skal lokaliseres efter sammenhængende turistpolitiske overvejelser. Dokumentet er vedhæftet som bilag 2. Det giver et overblik over muligheder for overnatninger og oplevelser i det åbne land, i købstæderne, ved kysten og på øerne ud fra et turistmæssigt perspektiv. For hver af de geografiske afgrænsninger er der kort beskrevet, hvad fokus er i kommende planperiode. Endvidere er de største igangværende og kommende projekter kort beskrevet.
Ved gennemgang af ovenstående retningslinjer foreslår administrationen følgende ændringer i forhold til Kommuneplan 2017:
11.0 Generelle retningslinjer
Mindre sproglige tilretninger samt præcisering af fokus i retningslinje 11.0.3 så det fremgår, at turismen i Slagelse Kommune skal bygge videre på de eksisterende kvaliteter og potentialer.
11.1 Det åbne land
Mindre sproglig tilretning og præcisering. Retningslinje 11.1.4 er ikke aktuel og udgår. I redegørelsen opdateres tekst om Vikingeborgen Trelleborg.
Retningslinjekortet med udpegningen af turismeinstitutioner med mulighed for overnatning er opdateret.
11.2 Kysten
Mindre sproglige tilretning og præcisering. Der tilføjes to nye retningslinjer, hhv. 11.2.5 og 11.2.6, der forholder sig til mulighederne i forlængelse af sommerhusområderne. Retningslinje 11.2.5 vedrører sommerhusområder generelt og retningslinje 11.2.6 omhandler specifikt Stillinge Strand og Kobæk Strand. Eksisterende retningslinje 11.2.5 ændres til 11.2.7.
Det tilføjes i redegørelsen under afsnittet ”Overnatning”, at såfremt der i planperioden åbnes op for en ny ansøgningsrunde for udlægning af nye sommerhusområder inden for kystnærhedszonen, vil Slagelse Kommune arbejde for at kunne udlægge nye sommerhusområder eller udvide eksisterende.
I redegørelsen under afsnittet ”Kyst- og naturturisme” tilføjes, at Slagelse Kommune ønsker at styrke turismen og koncentrere udviklingen i de centre, hvor der vurderes at være potentiale og kapacitet. Kommuneplanen åbner derfor op for muligheden for etablering af mindre virksomheder og tiltag i Stillinge Strand og Kobæk Strand, der kan give mulighed for at udbygge de eksisterende servicefunktioner og turismeaktiviteter.
11.3 Købstæderne
Retningslinje 11.3.4, 11.3.5 og 11.3.6 er ikke længere aktuelle og udgår.
Retningslinjekortet med udpegningen af turismeinstitutioner med mulighed for overnatning er opdateret.
I redegørelsen under afsnittet ”Oplevelser” opdateres tekst om Slagelse som den største detailhandelsby på Vestsjælland med cafémiljø, kulturtilbud, krogede gadeforløb og pladser i forskellig størrelse. I forhold til Korsør, tilføjes tekst om det nye vandsportscenter i Halsskov Færgehavn som skal være stort og nytænkende og være med til at tiltrække mange flere besøgende til Korsør ikke mindst efter erhvervelsen af den gamle Storebæltsfærge M/F Broen som fælles ”Kulturfærge”.
11.4 Øerne
Mindre sproglig tilretning og præcisering.
I redegørelsen under ”Overnatning” tilføjes, at det skal undersøges om der er grundlag for at lave en sommerhusudstykning på Agersø.
I redegørelsen under afsnittet ”Oplevelser” opdateres teksten om øernes stedbundne potentialer for oplevelser. Herunder, at oplevelsen af at være på besøg i de autentiske lokalsamfund på øerne bliver understøttet af en samlet indsats for at udvikle turismen på øerne med fokus på formidling, understøttelse af større events samt muligheder for at skabe erhverv og flere overnatningsmuligheder.
Retligt grundlag
Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4) samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende forslag til retningslinjetemaet ”Turisme”.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at komme med ændringer til forslag til retningslinjetemaet ”Turisme”.
Vurdering
Der er tilføjet to nye retningslinjer i forhold til udviklingen af eksisterende sommerhusområder. Derudover udgår en række retningslinjer da de ikke længere er aktuelle. Der er foretaget mindre sproglige tilretninger og præciseringer i redegørelserne ud fra, hvad der er sket, siden Kommuneplan 2017 blev vedtaget.
Udpegning af turismeinstitutioner med mulighed for overnatning i det åbne land og i købstæderne er opdateret ud fra, hvad der er sket, siden Kommuneplan 2017 blev vedtaget. For det åbne land er udpegningen suppleret med Vikingeborgen Trelleborg, Arena Cirkusland, Gerlev Legepark og Panzermuseum East.
Dokumentet ”Turistpolitiske overvejelser” er udarbejdet og skal indgå som en del af retningslinjerne for turisme i Kommuneplan 2021. De turistpolitiske overvejelser skal som udgangspunkt udarbejdes for kystnærhedszonen. For at beskrive og fremhæve muligheder på tværs af kommunen, omfatter de turistpolitiske overvejelser imidlertid hele kommunen for derved at skabe sammenhæng mellem aktiviteterne i alle dele af kommunen.
Administrationen vurderer, at revisionen af de enkelte retningslinjetemaer ikke er så væ-sentlige, at de skal miljøvurderes i forbindelse med miljøvurderingen af Kommuneplan 2021.
På baggrund af ovenstående anbefaler administrationen, at Miljø-, Plan- og Landdistrikts-udvalget godkender forslag til retningslinjetemaet ”Turisme”.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at forslag til retningslinjetemaet ”Turisme” godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Sagen genoptages efter behandling i Erhvervs- og Teknikudvalget.
Steen Olsen (A) fandt ikke afsnittet om fiskeri i overensstemmelse med faktiske forhold og bør derfor revideres. Destination Sjælland orienteres.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Der skal være mere opmærksomhed omkring stier.
Ø-turisme skal samtænkes med turisme i den sydlige del af området/ kommunen.

14. Politisk mødekalender 1. halvår 2021 (B)

14.   Politisk mødekalender 1. halvår 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-458088                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Udvalget skal fastlægge møder for 1. halvår 2021.
Baggrund
Byrådet har på møde d. 26. oktober vedtaget en politisk mødekalender
På den baggrund foreslås, at udvalget holder sine møder følgende mandage kl. 8.30-
10.30.
11. januar
1. februar / primo februar *
1. marts
6. april (tirsdag)
3. maj
7. juni
*Det foreslås, at der primo februar afholdes fælles temamøde om Fribus 2.0 med Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget og Børne- og Ungeudvalget, inden udvalget sender konkret forslag i høring. Dette betyder at udvalgsmøde 1. februar skal skubbes ca. 1 uge.
Det foreslås, at der i maj afholdes fælles temamøde med Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget om budget 2022.
Retligt grundlag
Slagelse kommunes forretningsorden.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Udvalget beslutter mødeplan for 1. halvår 2021.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Dog holdes der ikke fælles temamøde. Udvalgene får det endelige forslag til kommentering inden endelig beslutning.

15. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

15.   Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-442214                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Der gives orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1.    Orientering fra udvalgsformanden.
2.    Orientering fra Erhvervs- og Teknikudvalget´s medlemmer.
3.    Orientering fra Administrationen.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik og Chefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. november 2020:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Villum Christensen (I) orienterede om møder med Lokalrådene i Stillinge Hejninge vedr. Drøsselbjergvej.
Den gule sol i Lagunen i Skælskør blev drøftet, bl.a. spørgsmålet om der kan findes andre muligheder, som tager hensyn til vådområdet det ligger i.
Anne Bjergvang (A) nævnte området stadion, der bliver brugt til materialeplads, og spurgte hvornår det reetableres.
Anne Bjergvang (A) oplyste, at ø-udvalget igen har påpeget, at toilet og venterum på Stigsnæs ikke renholdes i tilstrækkelig grad.
Henrik Brodersen (O) spurgte til følgende: Rennebjergvej, hvor de nye trafiksikkerhedsforanstaltninger giver problemer for lokale landmænd.
Foranlediget af Henrik Brodersen (O) ønskes Trafiksikkerhedsprojektet i Flakkebjerg hovedgade evalueret, da det ikke fungere efter hensigten.
Udvalget ønsker forelagt konkrete planer for M/F Broen og nedsættelse af den politiske følgegruppe, som aftalt.
Henrik Brodersen (O) oplyste, at der stadig kører tung trafik ad Næstvedvej til erhvervsområderne.
Administrationen orienterede om toiletbygningen ved Stillinge Strand.

16. Eventuelt (D)

16.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-442224                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. november 2020:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Intet at bemærke.
17. Lukket: Opkøb og udleje af areal i Boeslunde (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
18. Lukket: Ekspropriation til forlængelse af Ringvejen i Sørbymagle (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
19. Lukket: Rosenkildevej / Valmuevej 4200 - Vejudvidelse - ekspropriation (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
20. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.