2. Skitse til Trafikbestilling 2022 for lokale buslinjer (D)
2.    Skitse til Trafikbestilling 2022 for lokale buslinjer (D)
Sagsnr.: 330-2021-14691Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Dok.nr.: 330-2021-151068Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Ã…bent
Kompetence: | Erhvervs- og Teknikudvalget |
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal drøfte skitse til
Trafikbestilling 2022 for de lokale buslinjer i Slagelse Kommune, herunder tage
stilling til, om skitseforslaget skal sendes i høring før der træffes endelig
beslutning i sagen på Erhvervs- og Teknikudvalgets møde ultimo august 2021.
Sagens indhold
Slagelse Kommune skal én gang
årligt beslutte om gældende køreplaner for de lokale buslinjer skal ændres.
Kommunen skal senest ultimo oktober hvert år oplyse Trafikselskabet Movia om
der ønskes ændringer til ikrafttræden ved førstkommende køreplanskifte.
Administrationen har som
udgangspunkt vurderet, at der ikke bør ske større ændringer af den lokale
kollektive trafik ved Trafikbestilling 2022. Det skyldes især disse forhold:
-Â Â Â Â Â
Buslinjerne 901 og 902 fik nye køreplaner
den 28. marts 2021
-Â Â Â Â Â
Fribus 1.0 (Stillinge-bussen) trådte i
kraft den 10. august 2020
-Â Â Â Â Â
Fribus 2.0 (Dalmose mv.) træder i
kraft primo/medio august 2021
Det er relativt store ændringer,
som nødvendiggør en vis stabilitet på det øvrige busnet i de næste par år.
Derfor har administrationen ikke efterlyst yderligere forslag fra borgere og
skoler, der kunne indgå i den igangværende trafikbestillingsproces.
Administrationen arbejder dog
p.t. med tre forslag til mindre ændringer. Forslagene blev drøftet med
Busborgergruppen på møde den 8. april 2021.
Forslag 1 – Linje 901 Skovsø –
Slagelse st. – Korsør st.
Forslag om at forlænge buslinjen
på alle ture fra Skovsø-rundkørslen til det nye boligområde ved Elmesvinget i
den østlige ende af Nordre Ringgade. Det foreslås at linjen føres frem
til den vestlige vejadgang og op ad Elmesvinget frem til �toppen� af Elmesvinget.
Her foreslås anlagt en vendeplads og stoppested i vejens sydside. Argumentet
for en vendeplads er, at ingen passagerer vil skulle sidde i bussen under
endestationsopholdet.
Movia er kommet med disse tilbagemeldinger om forslaget:
·       Â
Den foreslåede linjeføring formodes ikke at give anledning til
problemer, og det forudsættes at linjens fremtidige endestation bliver et
stoppested på �toppen� af Elmesvinget, hvor bussen kan holde uden at være til
gene for øvrig trafik, og hvor der kan etableres de fornødne faciliteter.
·       Â
Forlængelsen og etablering af en vendeplads vil medføre en
ankomsttid til endestationen, der er ca. 4min senere end i gældende køreplan for
linje 901 henholdsvis en afgangstid fra endestationen, der er ca. 4min
tidligere end i gældende køreplan for linje 901.
·       Â
Under forudsætning af at forlængelsen medfører yderligere ca.
25.000 påstigere pr. år (godt 1 pr. tur), kan den estimeres til et øget tilskudsbehov
på 250.000kr. i 2022 og 500.000kr. pr år i efterfølgende år.
Forslag 2 – Linje 904 Slagelse st. – Rådyrvænget –
Slagelse st.
Sammen med Marievangsskolen og Trafikselskabet Movia ses på muligheden for
eventuel minuttalsjustering af køreplanen om eftermiddagen for at tilgodese
skolens ønske om, at bussen passerer skolen i minuttal �00�.
Movia er
kommet med disse tilbagemeldinger om forslaget:
·       Â
Til driften af linjerne 904 og 905 rådes der over en bus.
Begge linjer kører én gang i timen. Afgangstiderne i nugældende køreplanerne
for begge linjer er tilrettelagt sådan, at der på Slagelse station er
korrespondance til henholdsvis fra tog i relation København. Marievangsskolen
betjenes af to stoppesteder, dels Sigurdsvej, der passeres i minuttal 40, dels
Bagervej, der passeres i minuttal 45.
·       Â
Skal Marievangsskolen passeres i minuttal 00 fra omkring kl.
13:30, vil det betyde en udskydelse af afgangstiderne på såvel linje 904 som
905 med 15-20 minutter. Ændringen er mulig, men konsekvensen vil blive, at der
ikke længere er korrespondance til/fra tog. Og selv om det blot er 2-3 afgange
der ønskes ændret, vil det ikke være muligt at komme tilbage til afgangstider
der giver korrespondance til/fra tog.
Administrationen vil opfordre Marievangsskolens ledelse og
bestyrelse om at genoverveje ringetidernes placering, så eleverne kan nå frem
til busafgang ved Bagervej kl. 13:45 og 14:45. Det vil sikre, at øvrige
buspassagerer, herunder pendlere, som nu vil have forbindelse til/fra tog i
relation til København.
Forslag 3 – Linje 908 Korsør st. – Udsigten
På baggrund af borgerhenvendelser foreslår
administrationen at omlægge buslinjen på strækningen mellem stoppestedet
Flådestationen og stoppestedet Nankes Plads.
Movia er
kommet med denne tilbagemelding om forslaget:
Den
foreslåede linjeføring formodes ikke at give anledning til udfordringer i
forhold til køregeometri. Stoppestedet Fladsken ved Korsør Lystbådehavn vil
miste betjening, men ved etablering af nyt stoppested et passende sted ved
krydset Grevsensgade/Nygade vil gangafstanden til lystbådehavnen være 3-400 m.
Endvidere vil omlægningen betyde, at stoppested Sygehuset, der er beliggende
vest for Nygade, vil skulle flyttes.
Bilag 1 indeholder Skitse til Trafikbestilling
2022.
Busborgergruppens synspunkter om de tre forslag:
Forslag 1 – Linje 901
Busborgergruppen bakker op om forslaget.
Forslag 2 – Linje 904
Busborgergruppen bakker op om princippet for bybuslinjer om faste minuttal og
forbindelser til og fra tog på Slagelse st. Det gælder bl.a. i dag for 904.
Forslag 3 – Linje 908 Busborgergruppen bakker op om
forslaget. Det giver god mening.
Enkelte af busborgergruppens medlemmer kom med disse
supplerende forslag:
Forslag 4
Der bør også ses på busbetjening ad Fælledvej som en del
af den samlede sygehus-busbetjening. Betjening af Fælledvej udgik, da linje 902
blev nedlagt på strækningen mellem Slagelse st. og Skovsø.
Forslag 5
Der savnes en generel plan for, hvordan nye byområder skal
betjenes med lokal kollektiv bustrafik.
Retligt grundlag
Lov om trafikselskaber (Bekendtgørelse nr. 323 af
20/03/2015)
Loven fastlægger rammerne for den offentlige bustrafik i
Danmark, dvs. trafikselskabernes opgaver, takster, rutetilladelser,
passagerrettigheder, trafikinformation mv. Loven fastlægger ligeledes rammerne
for kommunernes opgaver.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget har flere muligheder ved
behandling af sagen.
A.   Hvert enkelt af
de tre forslag kan behandles individuelt. Der er ingen indbyrdes afhængighed
mellem dem. Udvalget kan også beslutte, at andre forslag skal belyses frem mod
endelig beslutning i sagen ultimo august 2021.
B.   Endelig kan
Erhvervs- og Teknikudvalget beslutte om sagen skal sendes i offentlig høring,
så borgerne har mulighed for at komme med synspunkter om udvalgets beslutning
om skitsen til Trafikbestilling 2022. Det gælder særligt for forslag 3, hvor
nogle borgere/passagerer måske vil opleve forslaget dårligt for dem. Den viden
bør være kendt, når den endelige beslutning træffes.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der bør arbejdes videre med
forslagene i �Skitse til Trafikbestilling 2022�, så de er fuldt belyst forud
for endelig behandling den 30. august 2021.
For hvert af de tre forslag har administrationen disse
supplerende vurderinger:
Forslag 1
Forslaget vil medføre, at en del af det nuværende
endestationsophold for linje 901 med fordel vil kunne benyttes til at give det
nye boligområde ved Elmesvinget en højklasset busforbindelse til såvel Slagelse
st. som til Slagelse C. Forslaget vil have økonomiske konsekvenser.
Forslag 2
Bybussers køreplaner, herunder linje 904’s, bør have faste
minuttal hele dagen, så borgerne altid ved, hvornår bussen kører. Hertil
kommer, at der bør være den bedst mulige forbindelse med tog på DSB’s stationer
til gavn for pendlere. Møllevangsskolens ledelse og bestyrelse opfordres derfor
til at genoverveje ringetidernes placering, så såvel elever som pendlere kan
benytte busserne også fremadrettet. Forslaget vil kunne gennemføres uden
økonomiske konsekvenser for den samlede ramme for kollektiv trafik i Kommunen.
Forslag 3
Gennemføres forslaget, så vil stoppestedet Fladsken ikke
blive betjent. Administrationen er enig med Movia om, at det vil kunne lade sig
gøre at etablere nyt stoppested på Nygade, så gangafstanden til/fra Fladsken
bliver mindst mulig. Forslaget vil kunne gennemføres uden økonomiske
konsekvenser for den samlede ramme for kollektiv trafik i Kommunen.
De efterfølgende
supplerende forslag, som enkeltmedlemmer af Busborgergruppen er fremkommet med,
vil ikke blive belyst yderligere i denne sag:
Forslag 4 vil
kræve detaljerede undersøgelser af fordele, ulemper og økonomi. Eventuelle økonomiske
konsekvenser kan ikke nå at blive medtaget i budget 2022. Det vil tidligst
kunne medtages i Trafikbestilling 2023.
Forslag 5 er
ikke en del af trafikbestillingsprocessen. Center for Miljø, Plan og Teknik vil
i første omgang tage en dialog internt i centret om konkrete lokalplaner.
Forslag til Kommuneplan 2021-2033 forventes at tage højde for det, der blev
efterlyst af Busborgergruppen.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Forslag 1 vil medføre et øget årligt tilskudsbehov og anlæg
af en busvendeplads på Elmesvinget. Movia estimerer, at forslag 1 vil medføre
et øget årligt tilskudsbehov på ca. 500.000 kr. For 2022 vil forslaget kun have
halv effekt, da køreplanskiftet finder sted ultimo juni.
Hertil kommer anlæg af en busvendeplads på et passende sted
langs Elmesvinget.
Det vurderes, at den vil kunne etableres for ca. 500.000 kr.
Forslag 2 og 3 har som udgangspunkt ikke nogen
bevillingsmæssige konsekvenser. Bemærk dog, at forslag 2 vil medføre andre
konsekvenser, som beskrevet under �Sagens indhold� og �Vurdering�.
Tværgående
konsekvenser
Forslag 2 vil have konsekvenser for Marievangsskolen. Derfor
bør Børne- og Ungeudvalget udtale sig om forslaget inden Erhvervs- og
Teknikudvalget tager endelig stilling til sagen på mødet den 30. august 2021.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen
indstiller,
1.  Â
at Erhvervs- og Teknikudvalget drøfter Skitse til Trafikbestilling 2022.
Bilag
330-2021-153121 | Bilag 1 - Skitse til Trafikbestilling 2022 |
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 7. juni 2021:
Fraværende:Â
Skitse til Trafikbestilling drøftet. Udvalget ønsker at der
arbejdes videre med forslagene, idet der ønskes en anden løsning omkring
vendepladsen i forslag 1, og om Fælledvej igen kan busbetjenes. Udvalget ønsker
derudover, at der også ses på langsigtet plan for bybusserne, eks. via
ringruter.