2. Beslutning om Trafikbestilling 2022 for lokale buslinjer (B)
2.    Beslutning om Trafikbestilling 2022 for lokale buslinjer (B)
Sagsnr.: 330-2021-14691Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Dok.nr.: 330-2021-207523Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Ã…bent
Kompetence: | Erhvervs- og Teknikudvalget |
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal på baggrund af drøftelsen
af skitsen til Trafikbestilling 2022, på udvalgsmødet den 7. juni 2021,
beslutte indholdet af Trafikbestilling 2022 for de lokale buslinjer i Slagelse
kommune.
Sagens indhold
Slagelse Kommune skal én gang
årligt beslutte om gældende køreplaner for de lokale buslinjer skal ændres.
Kommunen skal senest ultimo oktober oplyse Trafikselskabet Movia om der ønskes
ændringer til ikrafttræden ved efterfølgende køreplanskifte ultimo juni.
PÃ¥ baggrund af Erhvervs- og
Teknikudvalgets drøftelse den 7. juni 2021 har administrationen arbejdet videre
med fem forslag for beslutning om Trafikbestilling 2022. Udvalget
ønskede, at der arbejdes videre med forslagene, idet der ønskes en anden
løsning omkring vendepladsen i forslag 1, og om Fælledvej igen kan busbetjenes.
Udvalget ønskede derudover, at der også ses på en langsigtet plan for
bybusserne, eks. via ringruter.
Forslag 1 – Linje 901 Skovsø –
Slagelse st. – Korsør st.
I skitsen til forslaget indgik et forslag om, at linjen
føres frem til den vestlige vejadgang og op ad Elmesvinget frem til �toppen af Elmesvinget�.
Her skulle så anlægges en vendeplads og stoppested i vejens sydside. Her vil
bussen kunne have endestationsopholdet.
Erhvervs- og Teknikudvalget besluttede, at der ønskes en
anden løsning end beskrevet i skitsen. Udvalget foreslår at ændre køreplanen i
retningen fra Skovsø mod Korsør, så der umiddelbart efter ankomst til
Elmesvinget køres retur mod Korsør. Det vil overflødiggøre anlæg af en busvendeplads.
Til gengæld vil det medføre en række udfordringer med at bevare de nuværende
bindinger/krav, som kommunen selv har forudsat for buslinjerne 901 og 902.
Derfor bør forslaget indeholde anlæg af en busvendeplads på
et kommunalt ejet areal sydvest for Elmesvinget.
Forslag 2 – Linje 904 Slagelse
st. – Rådyrvænget – Slagelse st.
Marievangsskolen har i nogen tid ønsket at få justeret
buslinjens minuttal.
Skolens ønske er, at bussen passerer skolen i minuttal 00,
når elever skal hjem fra skole om eftermiddagen. Bussen kører i dag fra skolen
FØR eleverne kan være fremme ved nærmeste stoppested. Den nuværende køreplans
minuttal er tilpasset tog-tiderne på Slagelse st.
Movia oplyser,
at der til driften af linjerne 904 og 905 rådes der over én bus. Begge linjer
kører én gang i timen. Afgangstiderne i nugældende køreplaner for begge linjer
er tilrettelagt sådan, at der på Slagelse station er forbindelse til og fra tog
i relation til København. Marievangsskolen betjenes af to stoppesteder: Sigurdsvej
og Bagervej. Skal Marievangsskolen passeres i minuttal 00 fra omkring kl.
13:30, vil det betyde en udskydelse af afgangstiderne på såvel linje 904 som
905 med 15-20 minutter. Ændringen er mulig, men konsekvensen vil blive, at der
ikke længere er korrespondance til/fra tog. Og selv om det blot er 2-3 afgange
der ønskes ændret, vil det ikke være muligt at komme tilbage til afgangstider,
der giver korrespondance til/fra tog.
Skolens ledelse oplyser, at
skolebestyrelsen havde spørgsmålet om ændring af ringetider på et møde den 16.
juni 2021. Det er ledelsens og bestyrelsens vurdering at ændring af
ringetiderne vil give for mange strukturelle udfordringer, så der fastholdes et
ønske om ændring af det faste minuttal til �00� – eller en fortsat dagligdag,
hvor nogle elever må vente op til en time på bussen. Skolen har ikke oplyst,
hvor mange elever der er berørt.
Forslag 3 – Linje 908 Korsør st. – Udsigten
PÃ¥ baggrund af borgerhenvendelser
foreslår administrationen at omlægge buslinjen på strækningen mellem
stoppestederne Flådestationen og Nankes Plads. Hovedformålet er at undgå den
smalle vestlige del af Møllebjergvej. Det foreslås at køre ad Grevsensgade og
Nygade frem til Møllebjergvej. Movia oplyser, at den foreslåede
linjeføring ikke formodes at give anledning til udfordringer i forhold til kørselsgeometri.
Stoppestedet Fladsken ved Korsør Lystbådehavn vil miste betjening.
Forslag 4 – Busbetjening af
Fælledvej fremadrettet
Slagelse Sygehus betjenes i dag
af linje 901, der passerer sygehuset ad Ingemannsvej. Der er 30min drift på
hverdage i dagtimerne og 60min drift aften og i weekender.
Frem til den 5. april 2020
betjente linje 902 Sygehuset ad Fælledvej på strækningen mellem Slagelse st. og
Skovsø. Her var også 30min drift på hverdage i dagtimerne og 60min drift aften
og i weekender. Buslinjen blev nedlagt på delstrækningen mellem Skovsø og
Vemmelev.
Buslinje 902 blev ultimo marts
2021 forlænget i hverdagsmyldretiden fra Vemmelev til Slagelse st. Den
umiddelbare løsning på busbetjening af Fælledvej igen, vil være at lade
buslinjen fortsætte til Slagelse Sygehus og måske til Skovsø-rundkørslen.
Forslag 5 – Langsigtet plan
for busbetjeningen af Slagelse by
Under Erhvervs- og Teknikudvalgets (ETU) drøftelse af
�Skitse til Trafikbestilling 2022 for lokale buslinjer� gav udvalget udtryk for
et ønske om, at der ses på en langsigtet plan for bybusserne, evt. via
ringlinjer. Vej og Trafik tolker ønsket derhen, at det er busbetjeningen af
Slagelse by det drejer sig om. Inden der kan udarbejdes en skitse til en langsigten
plan for eventuel forbedring af busbetjeningen af Slagelse by, er der nogle
forhold som må belyses:
·       Â
Er det en spare-øvelse (uændret busbetjening for færre midler)?
·       Â
Debat med ETU for input til belysning af baggrunden for ønsket.
·       Â
Fordele og ulemper ved den nuværende busbetjening.
·       Â
Hvilke byområder har potentiale for en bedre busbetjening?
Bilag 1 indeholder
beskrivelse af alle fem forslag til Trafikbestilling 2022.
De fem forslag blev drøftet på
Busborgergruppens møde den 18. august 2021. Herunder følger en konklusion på
gruppens synspunkter for hvert enkelt forslag:
Forslag 1 – Linje 901 Skovsø –
Slagelse st. – Korsør st.
Busborgergruppen anbefaler, at
det nye boligområde ved Elmesvinget busbetjenes ved en forlængelse af linje 901
fra Skovsø-rundkørslen til en ny vendeplads sydvest for Elmesvinget.
Forslag 2 – Linje 904 Slagelse
st. – Rådyrvænget – Slagelse st.
Busborgergruppen anbefaler, at
Marievangsskolens ønske om ændrede minuttal for bybuslinjen ikke imødekommes
og, at forslaget IKKE indgår i Trafikbestilling 2022. Det fremgår ikke klart i
tilbagemeldingen fra skolen, hvilke udfordringer et flyt af ringetiderne vil
medføre.
Forslag 3 – Linje 908 Korsør
st. – Udsigten
Busborgergruppen anbefaler, at
forslag om omlægning af buslinjen på strækningen mellem Flådestationen og
Nankes Plads godkendes og, at forslaget indgår i Trafikbestilling 2022.
Forslag 4 – Busbetjening af
Slagelse Sygehus fremadrettet (ad Fælledvej) og
Forslag 5 – Langsigtet plan
for bybusserne i Slagelse by
Busborgergruppen anbefaler, at
Sygehuset snarest muligt også busbetjenes ad Fælledvej. Det bør ses i
sammenhæng med langsigtet plan for busbetjeningen af hele Slagelse by. Målet
kunne være, at en langsigtet plan danner grundlag for Trafikbeslutning 2024
eller senere. Kommunen opfordres til at inddrage Region Sjælland i en
fremadrettet busbetjening af sygehuset.
Retligt grundlag
Lov om trafikselskaber (Bekendtgørelse nr. 323 af
20/03/2015)
Loven fastlægger rammerne for den offentlige bustrafik i
Danmark, dvs. trafikselskabernes opgaver, takster, rutetilladelser,
passagerrettigheder, trafikinformation mv. Loven fastlægger ligeledes rammerne
for kommunernes opgaver.
Handlemuligheder
Hvert enkelt af de fem forslag kan behandles individuelt.
Der er ingen indbyrdes afhængighed mellem dem. Dog bør forslag 4 og 5 ses under
ét.
Vurdering
Administrationen har vurderet hvert enkelt af de fem
forslag.
Forslag 1 – Linje 901 Skovsø –
Slagelse st. – Korsør st.
Administrationen vurderer, at det nye boligområde ved Elmesvinget
allerede nu har en sådan størrelse, så busbetjening ved forlængelse af
buslinjen fra Skovsø-rundkørslen vil være relevant. Forslaget vil medføre en
tillægsudgift på 0,5 mio. kr. til drift og 0,5 mio. kr. til anlæg (anlæg af
busvendeplads). PÃ¥ den baggrund anbefaler administrationen, at forslag 1 IKKE
indgår i Trafikbestilling 2022.
Forslag 2 – Linje 904 Slagelse
st. – Rådyrvænget – Slagelse st.
Det vurderes, at være en stor
ulempe for pendlere med for lang ventetid mellem bus og tog, hvis skolens ønske
imødekommes. Det er lang tid at vente ca. 23min til et tog eller en bus.
Særligt når man blot skal transportere sig mellem boligen i Slagelse by og
Slagelse st.
Derfor anbefaler administrationen, at forslag 2 IKKE indgår
i Trafikbestilling 2022.
Forslag 3 – Linje 908 Korsør st. – Udsigten
Det vurderes, at en omlægning af buslinjen, så den smalle
vestlige del af Møllebjergvej undgås, vil være til gavn for beboere på nævnte
strækning. Samtidigt vil boliger langs Nygade blive bedre busbetjent. Der vil
fra et nyt stoppested på Nygade være ca. 300m til det nuværende stoppested ved
Lystbådehavnen. Derfor anbefaler administrationen, at forslag 3 indgår i
Trafikbestilling 2022.
Forslag 4 – Busbetjening af
Fælledvej fremadrettet og
Forslag 5 – Langsigtet plan
for busbetjeningen af Slagelse by
Det vurderes, at behandling af forslag 4 og 5 med fordel kan
udskydes til næste byrådsperiode (2022-2025). Målet kunne være, at en
langsigtet plan danner grundlag for beslutning om Trafikbestilling 2024 eller
senere.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Administrationen forventer, at der i 2022 bliver et
merforbrug i tilskud til de lokale buslinjer på ca. 1,3 mio. kr.
Tværgående
konsekvenser
Forslag 2 vil have konsekvenser for Marievangsskolen. Der
har været dialog med skolen. Det fremgår af sagens indhold.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen
indstiller,
1.  Â
at Forslag 1 drøftes i forhold til økonomien,
2.  Â
at Forslag 2 bortfalder – køreplanen fortsætter uændret,
3.  Â
at Forslag 3 indgår i Trafikbestilling 2022 og,
4.  Â
at Forslag 4 og 5 ses under ét og udsættes til behandling i næste
byrådsperiode.
Bilag
330-2021-249701 | Bilag 1 - Forslag til Trafikbestilling 2022 for lokale
buslinjer |
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 30. august 2021:
Fraværende:Â
Flemming Erichsen (A)
At 1: Forslaget drøftet. Udvalget ønsker at forslag 1
udskydes, og beder administrationen undersøge alternative muligheder for
betjening af området.
At 2: Godkendt.
At 3: Godkendt.
At 4: Godkendt. Udvalget ønsker at sagen behandles 1.
kvartal 2022.