Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Referat – 30. august 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2021-235844                                          Åbent

Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender Dagsordenen.

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. august 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A)

Godkendt.

2. Beslutning om Trafikbestilling 2022 for lokale buslinjer (B)

2.     Beslutning om Trafikbestilling 2022 for lokale buslinjer (B)

Sagsnr.: 330-2021-14691               Dok.nr.: 330-2021-207523                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal på baggrund af drøftelsen af skitsen til Trafikbestilling 2022, på udvalgsmødet den 7. juni 2021, beslutte indholdet af Trafikbestilling 2022 for de lokale buslinjer i Slagelse kommune.

Sagens indhold

Slagelse Kommune skal én gang årligt beslutte om gældende køreplaner for de lokale buslinjer skal ændres. Kommunen skal senest ultimo oktober oplyse Trafikselskabet Movia om der ønskes ændringer til ikrafttræden ved efterfølgende køreplanskifte ultimo juni.

På baggrund af Erhvervs- og Teknikudvalgets drøftelse den 7. juni 2021 har administrationen arbejdet videre med fem forslag for beslutning om Trafikbestilling 2022. Udvalget ønskede, at der arbejdes videre med forslagene, idet der ønskes en anden løsning omkring vendepladsen i forslag 1, og om Fælledvej igen kan busbetjenes. Udvalget ønskede derudover, at der også ses på en langsigtet plan for bybusserne, eks. via ringruter.

Forslag 1 – Linje 901 Skovsø – Slagelse st. – Korsør st.

I skitsen til forslaget indgik et forslag om, at linjen føres frem til den vestlige vejadgang og op ad Elmesvinget frem til �toppen af Elmesvinget�. Her skulle så anlægges en vendeplads og stoppested i vejens sydside. Her vil bussen kunne have endestationsopholdet.

Erhvervs- og Teknikudvalget besluttede, at der ønskes en anden løsning end beskrevet i skitsen. Udvalget foreslår at ændre køreplanen i retningen fra Skovsø mod Korsør, så der umiddelbart efter ankomst til Elmesvinget køres retur mod Korsør. Det vil overflødiggøre anlæg af en busvendeplads. Til gengæld vil det medføre en række udfordringer med at bevare de nuværende bindinger/krav, som kommunen selv har forudsat for buslinjerne 901 og 902.

Derfor bør forslaget indeholde anlæg af en busvendeplads på et kommunalt ejet areal sydvest for Elmesvinget.

Forslag 2 – Linje 904 Slagelse st. – Rådyrvænget – Slagelse st.

Marievangsskolen har i nogen tid ønsket at få justeret buslinjens minuttal.

Skolens ønske er, at bussen passerer skolen i minuttal 00, når elever skal hjem fra skole om eftermiddagen. Bussen kører i dag fra skolen FØR eleverne kan være fremme ved nærmeste stoppested. Den nuværende køreplans minuttal er tilpasset tog-tiderne på Slagelse st.

Movia oplyser, at der til driften af linjerne 904 og 905 rådes der over én bus. Begge linjer kører én gang i timen. Afgangstiderne i nugældende køreplaner for begge linjer er tilrettelagt sådan, at der på Slagelse station er forbindelse til og fra tog i relation til København. Marievangsskolen betjenes af to stoppesteder: Sigurdsvej og Bagervej. Skal Marievangsskolen passeres i minuttal 00 fra omkring kl. 13:30, vil det betyde en udskydelse af afgangstiderne på såvel linje 904 som 905 med 15-20 minutter. Ændringen er mulig, men konsekvensen vil blive, at der ikke længere er korrespondance til/fra tog. Og selv om det blot er 2-3 afgange der ønskes ændret, vil det ikke være muligt at komme tilbage til afgangstider, der giver korrespondance til/fra tog.

Skolens ledelse oplyser, at skolebestyrelsen havde spørgsmålet om ændring af ringetider på et møde den 16. juni 2021. Det er ledelsens og bestyrelsens vurdering at ændring af ringetiderne vil give for mange strukturelle udfordringer, så der fastholdes et ønske om ændring af det faste minuttal til �00� – eller en fortsat dagligdag, hvor nogle elever må vente op til en time på bussen. Skolen har ikke oplyst, hvor mange elever der er berørt.

Forslag 3 – Linje 908 Korsør st. – Udsigten

På baggrund af borgerhenvendelser foreslår administrationen at omlægge buslinjen på strækningen mellem stoppestederne Flådestationen og Nankes Plads. Hovedformålet er at undgå den smalle vestlige del af Møllebjergvej. Det foreslås at køre ad Grevsensgade og Nygade frem til Møllebjergvej. Movia oplyser, at den foreslåede linjeføring ikke formodes at give anledning til udfordringer i forhold til kørselsgeometri. Stoppestedet Fladsken ved Korsør Lystbådehavn vil miste betjening.

Forslag 4 – Busbetjening af Fælledvej fremadrettet

Slagelse Sygehus betjenes i dag af linje 901, der passerer sygehuset ad Ingemannsvej. Der er 30min drift på hverdage i dagtimerne og 60min drift aften og i weekender.

Frem til den 5. april 2020 betjente linje 902 Sygehuset ad Fælledvej på strækningen mellem Slagelse st. og Skovsø. Her var også 30min drift på hverdage i dagtimerne og 60min drift aften og i weekender. Buslinjen blev nedlagt på delstrækningen mellem Skovsø og Vemmelev.

Buslinje 902 blev ultimo marts 2021 forlænget i hverdagsmyldretiden fra Vemmelev til Slagelse st. Den umiddelbare løsning på busbetjening af Fælledvej igen, vil være at lade buslinjen fortsætte til Slagelse Sygehus og måske til Skovsø-rundkørslen.

Forslag 5 – Langsigtet plan for busbetjeningen af Slagelse by

Under Erhvervs- og Teknikudvalgets (ETU) drøftelse af �Skitse til Trafikbestilling 2022 for lokale buslinjer� gav udvalget udtryk for et ønske om, at der ses på en langsigtet plan for bybusserne, evt. via ringlinjer. Vej og Trafik tolker ønsket derhen, at det er busbetjeningen af Slagelse by det drejer sig om. Inden der kan udarbejdes en skitse til en langsigten plan for eventuel forbedring af busbetjeningen af Slagelse by, er der nogle forhold som må belyses:

·         Er det en spare-øvelse (uændret busbetjening for færre midler)?

·         Debat med ETU for input til belysning af baggrunden for ønsket.

·         Fordele og ulemper ved den nuværende busbetjening.

·         Hvilke byområder har potentiale for en bedre busbetjening?

Bilag 1 indeholder beskrivelse af alle fem forslag til Trafikbestilling 2022.

De fem forslag blev drøftet på Busborgergruppens møde den 18. august 2021. Herunder følger en konklusion på gruppens synspunkter for hvert enkelt forslag:

Forslag 1 – Linje 901 Skovsø – Slagelse st. – Korsør st.

Busborgergruppen anbefaler, at det nye boligområde ved Elmesvinget busbetjenes ved en forlængelse af linje 901 fra Skovsø-rundkørslen til en ny vendeplads sydvest for Elmesvinget.

Forslag 2 – Linje 904 Slagelse st. – Rådyrvænget – Slagelse st.

Busborgergruppen anbefaler, at Marievangsskolens ønske om ændrede minuttal for bybuslinjen ikke imødekommes og, at forslaget IKKE indgår i Trafikbestilling 2022. Det fremgår ikke klart i tilbagemeldingen fra skolen, hvilke udfordringer et flyt af ringetiderne vil medføre.

Forslag 3 – Linje 908 Korsør st. – Udsigten

Busborgergruppen anbefaler, at forslag om omlægning af buslinjen på strækningen mellem Flådestationen og Nankes Plads godkendes og, at forslaget indgår i Trafikbestilling 2022.

Forslag 4 – Busbetjening af Slagelse Sygehus fremadrettet (ad Fælledvej) og

Forslag 5 – Langsigtet plan for bybusserne i Slagelse by

Busborgergruppen anbefaler, at Sygehuset snarest muligt også busbetjenes ad Fælledvej. Det bør ses i sammenhæng med langsigtet plan for busbetjeningen af hele Slagelse by. Målet kunne være, at en langsigtet plan danner grundlag for Trafikbeslutning 2024 eller senere. Kommunen opfordres til at inddrage Region Sjælland i en fremadrettet busbetjening af sygehuset.

Retligt grundlag

Lov om trafikselskaber (Bekendtgørelse nr. 323 af 20/03/2015)

Loven fastlægger rammerne for den offentlige bustrafik i Danmark, dvs. trafikselskabernes opgaver, takster, rutetilladelser, passagerrettigheder, trafikinformation mv. Loven fastlægger ligeledes rammerne for kommunernes opgaver.

Handlemuligheder

Hvert enkelt af de fem forslag kan behandles individuelt. Der er ingen indbyrdes afhængighed mellem dem. Dog bør forslag 4 og 5 ses under ét.

Vurdering

Administrationen har vurderet hvert enkelt af de fem forslag.

Forslag 1 – Linje 901 Skovsø – Slagelse st. – Korsør st.

Administrationen vurderer, at det nye boligområde ved Elmesvinget allerede nu har en sådan størrelse, så busbetjening ved forlængelse af buslinjen fra Skovsø-rundkørslen vil være relevant. Forslaget vil medføre en tillægsudgift på 0,5 mio. kr. til drift og 0,5 mio. kr. til anlæg (anlæg af busvendeplads). På den baggrund anbefaler administrationen, at forslag 1 IKKE indgår i Trafikbestilling 2022.

Forslag 2 – Linje 904 Slagelse st. – Rådyrvænget – Slagelse st.

Det vurderes, at være en stor ulempe for pendlere med for lang ventetid mellem bus og tog, hvis skolens ønske imødekommes. Det er lang tid at vente ca. 23min til et tog eller en bus. Særligt når man blot skal transportere sig mellem boligen i Slagelse by og Slagelse st.

Derfor anbefaler administrationen, at forslag 2 IKKE indgår i Trafikbestilling 2022.

Forslag 3 – Linje 908 Korsør st. – Udsigten

Det vurderes, at en omlægning af buslinjen, så den smalle vestlige del af Møllebjergvej undgås, vil være til gavn for beboere på nævnte strækning. Samtidigt vil boliger langs Nygade blive bedre busbetjent. Der vil fra et nyt stoppested på Nygade være ca. 300m til det nuværende stoppested ved Lystbådehavnen. Derfor anbefaler administrationen, at forslag 3 indgår i Trafikbestilling 2022.

Forslag 4 – Busbetjening af Fælledvej fremadrettet og

Forslag 5 – Langsigtet plan for busbetjeningen af Slagelse by

Det vurderes, at behandling af forslag 4 og 5 med fordel kan udskydes til næste byrådsperiode (2022-2025). Målet kunne være, at en langsigtet plan danner grundlag for beslutning om Trafikbestilling 2024 eller senere.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Administrationen forventer, at der i 2022 bliver et merforbrug i tilskud til de lokale buslinjer på ca. 1,3 mio. kr.

Tværgående konsekvenser

Forslag 2 vil have konsekvenser for Marievangsskolen. Der har været dialog med skolen. Det fremgår af sagens indhold.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Forslag 1 drøftes i forhold til økonomien,

2.    at Forslag 2 bortfalder – køreplanen fortsætter uændret,

3.    at Forslag 3 indgår i Trafikbestilling 2022 og,

4.    at Forslag 4 og 5 ses under ét og udsættes til behandling i næste byrådsperiode.

Bilag

330-2021-249701

Bilag 1 - Forslag til Trafikbestilling 2022 for lokale buslinjer

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. august 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A)

At 1: Forslaget drøftet. Udvalget ønsker at forslag 1 udskydes, og beder administrationen undersøge alternative muligheder for betjening af området.

At 2: Godkendt.

At 3: Godkendt.

At 4: Godkendt. Udvalget ønsker at sagen behandles 1. kvartal 2022.

3. Udfasning af pesticider (B)

3.     Udfasning af pesticider (B)

Sagsnr.: 330-2019-63080               Dok.nr.: 330-2021-232605                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget og Økonomiudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget og Økonomiudvalget (forpagtninger) skal træffe beslutninger om det videre arbejde med udfasning af pesticidanvendelsen på kommunalt ejede udearealer.

Sagens indhold

Byrådet besluttede den 22. marts 2021 med vedtagelse af Bæredygtighedsstrategien og tilhørende Handlingsplan, at kommunen vil udarbejde en plan for udfasning af pesticider.

Pesticider anvendes som én metode ud af flere både i Entreprenørservices og Kommunale Ejendommes drift af udearealer, og de bortforpagtede landbrugsarealer er udbudt som konventionel drift. Med undtagelse af de bortforpagtede landbrugsarealer foreslår administrationen, at pesticiderne udfases frem mod udgangen af 2022 (dvs. med fuldt gennemslag pr. 1. januar 2023), samt at administrationen i indeværende år udarbejder og fremlægger en særskilt sagsfremstilling i Økonomiudvalget med forslag til vilkår og udbud af udbudspakkerne for de bortforpagtede landbrugsarealer.

Det kræver færre behandlinger, at opnå det ønskede resultat ved brug af pesticider end ved pesticidfri drift. Hvis det nuværende serviceniveau ikke opretholdes, vil det medføre kapitalforringelse af bl.a. belægningerne, der vil skulle lægges om og udskiftes hyppigere, fordi de forskubbes og gennemtrænges af ukrudt (hvilket medfører hurtigere nedbrydning og øget risiko for faldulykker m.v.). En opretholdelse af serviceniveauet vil kræve minimum tre gange så mange årlige behandlinger og dermed resultere i større omkostninger. Hertil skal lægges en årrække med et øget CO2-udslip (på grund af øget maskinbrug og transport), men der arbejdes henimod at overgå til mere eldrevne maskiner for at reducere CO2-belastningen jf. Bæredygtighedsstrategien.

Jf. tidligere politiske beslutninger er status for brugen af pesticider som følger:

-      Fritidsområdet: Pesticider anvendt i ukrudtsbekæmpelsen er næsten udfaset fuldt ud i forbindelse med de udendørs idrætsfaciliteter, hvor forskellige metoder de seneste år er afprøvet.

-      Veje, parker og byrum: Pesticider anvendes i begrænset omfang til ukrudtsbekæmpelse på veje, i parker o.lign. ved brug af censorbaseret punktsprøjtning. Også her er der flere forsøg i gang for at finde nye effektive løsninger samt gode erfaringer med supplerende metoder.

-      Bortforpagtede landbrugsarealer: Arealerne udbydes som konventionel drift, hvor det er tilladt at anvende pesticider.

-      Området for kommunale bygninger: Pesticider anvendt i ukrudtsbekæmpelsen er primært begrænset til området for ældre- og handikapboliger. Der er undtagelsesvis anvendt pesticider ved enkelte skoler, institutioner m.v.

Retligt grundlag

�Aftale om fortsat afvikling af brugen af plantebeskyttelsesmidler på offentlige arealer� (2007). Aftalen er indgået mellem Miljøministeren, Danske Regioner og KL.

Handlemuligheder

Erhvervs- og Teknikudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget og Økonomiudvalget kan beslutte:

A.    At godkende, at pesticidanvendelsen udfases som forelagt i budgetforslag frem mod udgangen af 2022

B.    At fastlægge et andet år for udfasningen end det forelagte og dermed udsætte hele eller dele af pesticidudfasningen

C.    At forkaste det forelagte forslag til en pesticidudfasning og bede administrationen udarbejde et nyt

Vurdering

Med kapitalbevarelse for øje anbefaler administrationen, at det nuværende serviceniveau opretholdes efter udfasningen af pesticider er gennemført. Derfor anbefales udvalgene, at meromkostningerne indgår i budgetforhandlingerne for 2022-2025 med virkning fra og med 2023 og fremefter, idet der ikke er noget til hinder for at skyde processen til f.eks. 2024 og fremefter.

Administrationen anbefaler, at der i indeværende år udarbejdes et særskilt oplæg til udfasning af pesticidanvendelsen på bortforpagtede landbrugsarealer gennem ændrede vilkår for udbudspakkerne på området. Udbuddet forventes udbudt i januar 2022. Oplægget vil også indeholde forslag og konsekvenser ved de forskellige dyrkningsformer.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der vil være årlige meromkostninger forbundet med at opretholde det nuværende serviceniveau efter pesticidfri drift træder i kraft fra og med 2023. Det vurderes, at der er tale om 50.000 kr. på området for bekæmpelse af invasive arter, 240.000 kr. på området for asfaltveje, 1.800.000 kr. for øvrige belægninger (parker, veje, stier, byrum m.v.), 75.000 kr. på området for sportsfaciliteter og 300.000 kr. på området for udearealer til kommunale bygninger, i alt  2.465.000 kr. For alle områderne gælder, at den pesticidfri drift ikke kan håndteres inden for de nuværende driftsbudgetter uden serviceforringelse, hvorfor der er er fremsendt særskilt budgetønske for budget 2023 og fremefter.

Tværgående konsekvenser

Den beslutning, som udvalgene træffer, kan have betydning for andre afdelinger og kommunalt ejede selskaber, som benytter pesticider i deres drift.

Indstilling

Ejendomschefen og Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget godkender den foreslåede udfasning af pesticider frem mod udgangen af 2022 jf. fremsendte budgetønske.

2.    at Økonomiudvalget godkender, at administrationen udarbejder et oplæg vedr. de bortforpagtede landbrugsarealer, som indeholder udbud og udbudsvilkår om udfasning af pesticider.

Bilag

330-2021-235674

Bilag 1 - Omlægning til pesticidfri drift (uddybet)

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. august 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A)

At 1: Godkendt. Udvalget tilslutter sig indstillingen idet udvalget bemærker at der er enkelte steder, i en kort overgangsfase giver mening at anvende pesticider.

Villum Christensen (I) ønsker, at de decentrale boligenheder selv skal have lov at træffe beslutning om udfasning af brugen af pesticider.

4. Parkbåndet i Korsør Bypark - ændret udtryk (B)

4.     Parkbåndet i Korsør Bypark - ændret udtryk (B)

Sagsnr.: 330-2021-61082               Dok.nr.: 330-2021-261563                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget kan beslutte det fremtidige udtryk for �Parkbåndet� i Korsør Bypark.

Sagens indhold

Tilbage i år 2000 blev Byparken i Korsør anlagt på det tidligere baneterræn ned mod Korsør Havn. De sidste 250 meter ned mod havnefronten blev anlagt som et åbent parkbånd etableret i et tykt lag fint knust rød/grå granit, flankeret af en dobbelt lindetræ-række i begge sider (se bilag 1).

Det tykke lag knust granit kunne harves, så man undgik at ukrudt fik rodfæste. Det viste sig imidlertid hurtigt at arealet var svært at gå på, og helt umuligt at skubbe barnevogne, kørestole eller andet hen over. Derfor fjernede man størstedelen af den knuste granit, med det resultat at arealet ikke længere kunne ukrudtsbehandles med harve – i stedet er arealet gennem årene blevet sprøjtet og varmebehandlet med blandet succes.

Med kommunernes nye tilgang til fremme af biodiversitet på kommunale arealer, og med baggrund i at Slagelse Kommune i videst mulige omfang søger at afvikle brugen af sprøjtegifte, står vi over for en stor driftsmæssig udfordring på Parkbåndet. Som konsekvens heraf har Entreprenørservice over indeværende sommer foretaget en prøvehandling, og har ladet vilde urter indvandre naturligt på det forholdsvis næringsfattige areal. Det har allerede efter første sæson vist sig at være en biologisk succes, hvor mange forskellige arter har indfundet sig på Parkbåndet (se bilag 2).

Ved gennemgang af Parkbåndet viser det sig, at interessant natur har indfundet sig på arealet. Samtidig ses det, at udviklingen til et plantedækket parkbånd, spiller fint sammen med de lige linjer og det åbne arkitektoniske udtryk i området. Set i det perspektiv er der grundlag for at lade den naturlige planteindvandring fortsætte på Parkbåndet, dog med en selektiv indsats for at friholde Parkbåndet for opvækst af træer, buske og uønskede dominerende plantearter som eksempelvis bynke. Over tid vil der på det plantedækkede parkbånd kunne etableres områder med plads til leg og ophold, såfremt det ønskes.

På den del af Parkbåndet, der ligger længst væk fra havnen, er lokalplaner under udarbejdelse, herunder lokalplan for etablering af 24 seniorboliger og fælleshus. Et fremtidigt Parkbånd vil derfor under alle omstændigheder være under forandring og skulle tilpasses nye omgivelser.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

A.    Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at lade indvandringen af et naturligt plantesamfund på Parkbåndet fortsætte under forudsætning af, at Entreprenørservice fortsat plejer arealet, så det fremstår naturligt, varieret og biologisk interessant.

B.    Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at Parkbåndet skal fastholde sit oprindelige udtryk med en intensiv ukrudtsbekæmpelse. Dette vil imidlertid forudsætte en omlægning og ny opbygning af den knuste granit, hvilket Udvalget kan bede Entreprenørservice prissætte med henblik på en anlægsbevilling.

C.    Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at alternative belægningstyper, vedligehold af og etableringsudgift til disse skal undersøges.

Vurdering

Det vurderes at indvandringen af et naturligt plantesamfund på Parkbåndet med fordel kan fortsættes, hvorved der kan indhentes erfaringer med denne type omlægning til arealer med et rigt naturindhold.

Udtrykket på Parkbåndet kan om nødvendigt senere ændres til et andet, og de økonomiske omkostninger herved vil være de samme som ved en ændring på nuværende tidspunkt.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

En fortsat indvandring at et naturligt plantesamfund på Parkbåndet, med pleje arealet så det fremstår naturligt, varieret og biologisk interessant vil kunne indeholdes i de driftsmidler der i forvejen er prioriteret til Parkbåndet.

Eventuelle omlægninger af arealet og en genoptaget ukrudtsbekæmpelse vil forudsætte et behov for en anlægsudgift med tilhørende afledt drift.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget beslutter, at indvandringen af naturlige plantesamfund skal være det fremtidige udtryk for Parkbåndet.

Bilag

330-2021-262732

Bilag 1

330-2021-267309

Bilag 2

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. august 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A)

Godkendt.

5. Anlægsbevilling - frigivelse af anlægsbevilling til handicapvenlig badebro (B)

5.     Anlægsbevilling - frigivelse af anlægsbevilling til handicapvenlig badebro (B)

Sagsnr.: 330-2021-61482               Dok.nr.: 330-2021-264761                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget kan over for Byrådet anbefale, at der gives anlægsbevilling til Handicap badebro – Kongsmark, med henblik på delvis finansiering af en handicapvenlig badebro på Næsby Strand.

Sagens indhold

Byrådet besluttede på baggrund af en initiativsag den 31. maj 2021, punkt 20, at sende sagen vedrørende anlægsmidler til en handicapbadebro ved Kongsmark Strand, til drøftelse i Erhvervs- og Teknikudvalget.

Erhvervs- og Teknikudvalget drøftede sagen den 7. juni 2021 og igen den 9. august 2021, hvor det blev besluttet at arbejde videre med en løsning ved Næsby Strand, og derfor prioritere anlægsbevillingen hertil.

Anlægsbevillingen på 457.000 kr. giver mulighed for, at der i efteråret 2021 kan indgås aftale med en rådgiver og udarbejdes et projektforslag for badebro, handicapvenlig adgangsvej og parkering ved Næsby Strand. Herunder også igangsætte borgerinvolvering, en dispensationsansøgning i forhold til strandbeskyttelseslinjen samt klargøre et udbudsmateriale, såfremt der på budget 2022 findes midler en realisering af projektet.

Retligt grundlag

Jævnfør regler for økonomistyring og ledelsestilsyn skal Byrådet give anlægsbevilling før arbejderne igangsættes.

Handlemuligheder

Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at anbefale over for Byrådet, at der gives anlægsbevilling til projektering m.v. og at dette kan igangsættes.

Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge ikke at anbefale over for Byrådet, at der gives anlægsbevilling til projektering m.v., og derved umuliggøre at der kan udarbejdes et projekt til myndighedsbehandling og udbud.

Vurdering

Center for Miljø, Plan og Teknik anbefaler, at der gives anlægsbevilling således at den tidskrævende proces med borgerinvolvering, projektering, myndighedsgodkendelse og udbud kan igangsættes allerede i efteråret 2021.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

Drift

 

 

 

 

Anlæg nr. 236

 Drift og Teknik

457 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 Drift og Teknik

-457

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Jævnfør økonomiske og personalemæssige konsekvenser.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Det over for Byrådet anbefales, at der meddeles anlægsbevilling på 457.000 kr. til det afsatte anlægsbudget vedr. 236. Handicapbadebro - Kongsmark

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. august 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A)

Sagen udsat til budget 2022 er på plads.

6. Mulige faciliteter for dykkere i Halsskov Færgehavn (D)

6.     Mulige faciliteter for dykkere i Halsskov Færgehavn (D)

Sagsnr.: 330-2021-67790               Dok.nr.: 330-2021-270265                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget kan drøfte et oplæg fra Dansk Sportsdykkerforbund, Korsør Frømandsklub og Slagelse Sportsdykkerklub, til en forbedret anvendelse af Halsskov Færgehavn som facilitet for dykkere.

Sagens indhold

Den 15. august 2021 havde Dansk Sportsdykkerforbund, Korsør Frømandsklub og Slagelse Sportsdykkerklub inviteret til dialog på Halsskov Færgehavn. Her deltog bl.a. flere politikere, og det blev lovet at sagen blev forelagt Erhvervs- og Fritidsudvalget. Baggrunden for invitationen var ønsket om, at få etableret nogle mere sikre forhold for dykkernes brug af Halsskov Færgehavn, i takt med at området i stigende grad anvendes af flere andre brugergrupper.

I det faseopdelte oplæg, som fremgår af bilag 1, med tilhørende budgetoverslag på 2.5 mio. kr. som fremgår af bilag 2 (udarbejdet af dykkerklubberne), sigtes der mod at etablere en forbedret adgang direkte fra parkeringspladsen nærmest det nordligst beliggende færgeleje (parkeringspladsen er ejet af A/S Storebæltsforbindelsen).  Adgangsvejen ønskes for at undgå eventuelle ulykker når dykkerne, som de gør i dag, passerer wakeboardbanen.

En direkte adgang til vandet via det nordligst beliggende færgeleje, forudsætter bl.a. etablering af en adgang til vandet hen over den nyetablerede stensætning. Ud over dette foreslår dykkerklubberne supplerende etablering af faciliteter, der gør det nemmere og mere attraktivt at dykke i Halsskov Færgehavn. Her nævnes bl.a. omklædningscontainer, grejborde, belægning, belysning samt en undersøisk træningsplaform.

Retligt grundlag

Der skal træffes aftale med A/S Storebæltsforbindelsen om benyttelse af deres parkeringsplads.

Det skal undersøges i hvilket omfang Kystdirektoratet og Søfartsstyrelsen skal godkende hhv. landanlæg og aktiviteter placeret i vandet. Endvidere bør der udarbejdes en lokalplan, der i højere grad åbner rammerne for etablering af bl.a. dykkeraktiviteter i Halsskov Færgehavn.

Handlemuligheder

Erhvervs- og Teknikudvalget kan drøfte sagen med henblik på en stillingtagen til det videre sagsforløb.

Vurdering

Der er en begrundet bekymring for dykkernes sikkerhed ved passage af wakeboardbanen.

Det vil af både praktiske og sikkerhedsmæssige hensyn være fordelagtigt, at dykkerne får direkte adgang til det nordligst beliggende færgeleje – herunder også at der etableres en adgang til at komme i vandet med dykkerudstyr.

En etablering af omklædningsfaciliteter og en undersøisk træningsplatform vil overvejende bidrage til at gøre området mere attraktivt for brugerne.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Kultur- og Fritidsudvalget har fremsat ønske om bedre faciliteter for dykkerne på forhandlingerne om budget 2022.

Tværgående konsekvenser

Fritidsafdelingen er engageret i projektet og har i sommeren 2021 foranstaltet midlertidige løsninger for både wakeboard og dykkere, således at aktiviteterne har kunnet afvikles under trygge rammer.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget drøfter nærværende sag med henblik på en stillingtagen til det videre sagsforløb.

Bilag

330-2021-271002

Bilag 1

330-2021-271004

Bilag 2

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. august 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A)

Sagen drøftet, og udvalget foreslår at der arbejdes videre med projektforslaget . Det foreslås at finansieringen sker via overskuddet fra de østvendte ramper.

7. Tilbygning af Sommerlyst, Korsør Lystskov (B)

7.     Tilbygning af Sommerlyst, Korsør Lystskov (B)

Sagsnr.: 330-2021-67793               Dok.nr.: 330-2021-274538                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte hvorvidt der kan gives fuldmagt til at søge byggetilladelse til udvidelse af kølefaciliteterne og etablering af overdækning på Sommerlyst.

Sagens indhold

Center for Kommunale Ejendomme har modtaget en forespørgsel fra lejer af Sommerlyst, Korsør Lystskov vedr. fuldmagt til at søge byggetilladelse til udvidelse af kølefaciliteterne og etablering af overdækning. Ifølge lejeaftalen fra 1962 skal �Eventuelle nye bygninger godkendes politisk�.

Såfremt fuldmagten gives, vil lejer efterfølgende skulle indhente dispensation fra Miljøstyrelsen for at foretage en erhvervsudvidelse jf. Skovlovens § 11. Herefter kan der søges byggetilladelse.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Udvalget skal beslutte hvorvidt der kan gives fuldmagt til at søge byggetilladelse.

Vurdering

Udvidelse og modernisering af kølefaciliteterne forringer ikke ejendommen eller udviklingsmulighederne i området og administrationen ser derfor ingen hindring for at fuldmagten til byggeansøgning på kommunal grund gives.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der vil ikke være økonomiske konsekvenser forbundet med beslutning i sagen.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Ejendomschefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender at der kan gives fuldmagt til at søge byggetilladelse til udvidelse af kølefaciliteterne og etablering af overdækning.

Bilag

330-2021-274579

Bilag 1 - Beskrivelse og tegninger

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. august 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A)

Godkendt.

8. Gensidig orientering (O)

8.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2021-235847                                          Åbent

Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1.    Orientering fra udvalgsformand

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer

3.    Orientering fra administrationen:

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen og Ejendomschefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres.

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. august 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A)

Anne Bjergvang (A) efterspørger en trafiktælling i Eggeslevmagle.

Udvalget efterspørger status og tidsplan på projektet på Drøsselbjergvej.

Administrationen orienterede om status på lokaler til Madspilds foreningerne i Korsør.

9. Godkendelse af referat (B)

9.     Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2021-235851                                          Åbent

Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Erhvervs– og Teknikudvalget godkender referatet.

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. august 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A)

Godkendt.