14. Udmøntning af Affaldsplan 2014-2024 i nye henteordninger for husholdningsaffald - hovedprincipper (B)
14. Udmøntning af Affaldsplan 2014-2024 i nye henteordninger for
husholdningsaffald - hovedprincipper (B)
Sagsnr.: 330-2016-10588 Dok.nr.: 330-2016-259059 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til hovedprincipperne for
basisløsningen for de fremtidige henteordninger for husholdningsaffald.
Baggrund
Byrådet godkendte den 15.
september 2014 Affaldsplan 2014-2024. Planen skal blandt andet sikre opnåelse
af statens mål om at genanvende 50 % af husholdningsaffaldet i 2022, med
særligt fokus på øget genanvendelse af de 7 såkaldte fokusmaterialer, papir,
pap, metal, plast, træ, bioaffald og glas.
For at opfylde målene i
affaldsplanen blev det besluttet at indføre nye henteordninger, hvor den
enkelte husstand sorterer i bioaffald, papir, emballageaffald og restaffald.
Det blev også besluttet, at der efterfølgende sker maskinel sortering af papir
og emballageaffald på et centralt anlæg, som AffaldPlus enten etablerer selv
eller indgår aftaler med. Bioaffald vil blive behandlet på det anlæg, som der
allerede er truffet beslutning om, at AffaldPlus etablerer. Restaffald brændes
fortsat på AffaldPlus’ forbrændingsanlæg, med mindre regeringens forslag om
liberalisering af forbrændingen er blevet et lovkrav.
Første væsentlige skridt på
vej mod udformningen af de nye henteordninger for husholdningsaffald blev taget
da Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 4. april 2016 godkendte de 4 fraktioner, som affaldet skal opdeles i:
1. Papir, karton og
pap
2. Glas, metal og
plast
3. Organisk
dagrenovation (bioaffald, kildesorteret organisk dagrenovation KOD)
4. Restaffald
Indsamlingen suppleres med
pose-på-låg ordning af batterier og batteribokse samt småt elektronikaffald.
Træ håndteres via genbrugspladserne.
Indsamling af de nye
affaldsfraktioner har følgende fordele:
1. Opfylder genanvendelsesprocenten i
Ressourcestrategien og affaldsplanerne.
2. En udvidet henteordning gør det nemt
for borgerne.
3. Sammenblanding af fokusmaterialer
sikrer få beholdere hos husholdningerne.
4. Fælles fraktionsopdeling i
AffaldPlus kommunerne sikrer fælles grundlag for behandling/afsætning.
5. Beregninger viser, at årlige
ekstraomkostninger er ca. 50-100 kr. pr. bolig.
Nu skal udvalget tage stilling
til valg og antal af beholdere, hvor tit
beholderne skal tømmes, hvor de skal placeres, tilbud om vask o.l. samt
eventuel storskraldsordning og ordning for haveaffald. Desuden skal der tages
stilling til sommerhusordning og ordning for etageejendomme og andre større
samlede bebyggelser med fælles renovation samt miljøkrav.
Derfor er der som et
overbliks-bilag til sagen udarbejdet et Debatoplæg 2016, der indeholder servicemuligheder
til en basisløsning for husholdningsaffald. Oplægget beskriver fordele og
ulemper samt økonomi.
Siden affaldsplanen blev
besluttet har Center for Teknik og Miljø i samarbejde med AffaldPlus-kommunerne
og AffaldPlus arbejdet med anbefalinger til etablering af indsamlingsordninger
fra husstandene. Vi er nået frem til at anbefale en løsning hvor hver husstand
fortsat vil kunne nøjes med to indsamlingsbeholdere (hver opdelt i to rum),
eventuelt suppleret med en storskraldsordning og en haveaffaldsordning,
etableret som en ”genbrugspladsernes henteordning”.
Som baggrundsstof er der
udarbejdet Notat af 31. maj 2016 Valg af indsamlingsordninger – baggrund og
forudsætning, der beskriver de overvejelser, der ligger til grund for
anbefalingen. Beregningerne i notatet af 31. maj 2016 viser, at det er antal
tømninger af beholdere der især er udslagsgivende for højere årlige
omkostninger.
Forslag til materiel til
affaldsløsninger for fokusmaterialer i større samlede bebyggelser fremgår af
Notat af 30. maj 2016 – herunder affaldsløsning i forhold til antal boliger.
Endelig er der udarbejdet et
baggrundsnotat af 27. maj 2016 om kildesortering versus kildeopdeling.
Det er op til hver enkelt
kommune at tage stilling til eventuel etablering af henteordninger for
storskrald og haveaffald.
Næste skridt bliver inddragelse
af lokalråd og boligforeninger med henblik på input til udformning af endeligt
oplæg til henteordninger for husholdningsaffald.
Retligt
grundlag
Bekendtgørelse nr. 1309 af
18/12/2012 om affald.
Handlemuligheder
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan anbefale principper
for en basisløsning for de fremtidige henteordninger for husholdningsaffald,
hvor der vælges med udgangspunkt i debatoplægget.
1. Valg af
beholdere og antal beholdere (bio/rest/genbrugsbeholdere)
Enten 2 stk. 2-kammerbeholdere
eller nuværende basisløsning med 2 stk. 140 liters beholdere til bioaffald og
restaffald suppleret med 1 stk. 2-kammerbeholder til papir/pap og
glas/metal/plast.
2. Service –
tømningsfrekvens
Bio/rest beholdere
Enten 14-dagstømning hele året,
uge-tømning om sommeren eller 14-dagstømning hele året og beredskab om sommeren
i tilfælde af længerevarende hedebølge eller ugetømning hele året som tilvalg.
Beholder til genanvendelige
materialer (kaldet Genbrugsbeholder)
Enten tømning hver 4. uge eller
14-dagstømning.
3. Service –
standplads/skelløsning
Enten standplads som i dag, dvs.
max. 20 meter fra vejskel hvor skraldebilen kan holde, eller skelløsning hvor
affaldsbeholderne enten har fast standplads eller stilles frem til tømning på
tømningsdagen, eller skelløsning hvor grundejer kan tilkøbe sig til standplads
inde på grunden eller standplads max. 20 meter inde på grunden med mulighed for
rabat ved skelløsning.
4. Service – vask
af beholdere (spuling)
Enten 2 årlige spulinger eller
grundejer sørger selv for at renholde beholderne.
5. Service – poser
til bioaffald
Enten indkøber kommunen poser til
bioaffald, som borgerne kan hente efter behov, eller kommunen indkøber og
omdeler poser til bioaffald, eller borgerne skal benytte egne poser.
6. Storskrald
Enten indsamling af storskrald
som del af genbrugspladsordningen, eller at storskrald henvises til aflevering
på genbrugspladsen, eller at kommunen etablerer egen indsamlingsordning.
7. Haveaffald
Enten indsamling af større
haveaffald som del af genbrugs- og havepladsordning eller haveaffald henvises
til aflevering på genbrugspladsen eller til kompostering på egen grund.
8. Sommerhuse
Enten tilbydes sommerhuse
tilsvarende ordning som normalhusstande, men med sæsontømning i 7 måneder
gældende fra april til oktober – og med mulighed for at vælge helårstømning,
eller der indføres fælles affaldsløsninger med affaldsøer på centrale steder i
sommerhusområdet. Affaldsøerne nedgraves hvis det er muligt.
9. Etageejendomme
og andre samlede bebyggelser med fælles renovation
Der opstilles fælles større
beholdere. Beholdere kan være nedgravet og i tilfælde af nedgravet materiel, så
er ejerskab til materiellet enten kommunens eller grundejers.
10. Miljø
Kommunen stiller i udbud krav om
at skraldebilerne skal benytte biogas eller brint som drivmiddel eller tillader
alternative drivmidler.
Udvalget kan anbefale alternative løsninger.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø peger
på en basisløsning med følgende hovedprincipper, der vil sikre at genanvendelsesprocenten i Ressourcestrategien og
affaldsplanerne opfyldes:
Indsamling af fire fraktioner
i by-, sommerhus- og landområder ved brug af to 2-kammerbeholdere, hvor
beholderen til bio/rest tømmes hver 14. dag og hvor beholderen til
genbrugsmaterialer tømmes hver 4. uge året rundt. Der er fast standplads max 20
meter inde på grunden. Indsamlingen suppleres med pose-på-låg-ordning af
batterier samt småt elektronikaffald.
Samlede
bebyggelser/etagebebyggelser følger i princippet samme opdeling, men
opsamlingen sker i fælles større beholdere med kun en fraktion i hver og evt. i
beholdere med kun en materialetype, hvor det måtte være hensigtsmæssigt i
forhold til det samlede indsamlingssystem. Beholdere kan være nedgravet.
Kommunen ejer nedgravet materiel. Indsamlingen suppleres med batteribokse og
bokse til småt elektronikaffald.
Husstandene
benytter egne plastposer til bioaffald.
Indsamling
af storskrald og haveaffald sker som del af genbrugs- og havepladsordningen.
Der
tages endelig stilling til valg af drivmiddel til skraldebilerne i forbindelse
med udbud, hvor der opstilles udvælgelseskriterier – herunder hvor meget at
miljø skal vægte.
Administrationen
vil på mødet præsentere eksempler på beholdere.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Indførelse af nye affaldsordninger – herunder beholderindkøb
- er dels indeholdt i budget 2017 og 2018 og finansieres i øvrigt af
renovationens mellemværende med kommunekassen, der pr. 31.12.2015 udgør ca.
34,5 mio. kr.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.
at Udvalget tager stilling til
1.1 valg af og antal beholdere
1.2 tømningsfrekvens for beholdere til bio/rest
1.3 tømningsfrekvens for genbrugsbeholder
1.4 standplads eller skelløsning for placering af beholdere
1.5 vask/spuling af beholdere
1.6 adgang til poser til bioaffald
2.
at Udvalget beslutter om Center for Teknik og Miljø skal arbejde videre med
henteordning for storskrald som del af genbrugspladsordning
3.
at Udvalget beslutter om Center for Teknik og Miljø skal arbejde videre med
henteordning for haveaffald som del af genbrugsplads- og havepladsordning
4.
at Udvalget tager stilling til ordning for etageejendomme og andre større
samlede bebyggelser med fælles renovation – herunder om nedgravet materiale
skal ejes af kommunen eller af grundejer
5.
at Udvalget tager stilling til hvilket drivmiddel til skraldebilerne som
Center for Teknik og Miljø skal prioritere i forbindelse med udbud af
henteordningerne for husholdningsaffald
6.
at Center for Teknik og Miljø arbejder videre med de valgte principper og
serviceniveau hen imod det endelige oplæg til henteordninger for husholdningsaffald.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende:
Sagen blev drøftet.
Administrationen kommer med forslag til dato for temamøde.