14. Udmøntning af Affaldsplan 2014-2024 i nye henteordninger for husholdningsaffald - hovedprincipper (B)
14.   Udmøntning af Affaldsplan 2014-2024 i nye henteordninger for
 husholdningsaffald - hovedprincipper (B)
Sagsnr.: 330-2016-10588               Dok.nr.: 330-2016-259059                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til hovedprincipperne for
 basisløsningen for de fremtidige henteordninger for husholdningsaffald.
Baggrund
Byrådet godkendte den 15.
 september 2014 Affaldsplan 2014-2024. Planen skal blandt andet sikre opnåelse
 af statens mål om at genanvende 50 % af husholdningsaffaldet i 2022, med
 særligt fokus på øget genanvendelse af de 7 såkaldte fokusmaterialer, papir,
 pap, metal, plast, træ, bioaffald og glas. 
For at opfylde målene i
 affaldsplanen blev det besluttet at indføre nye henteordninger, hvor den
 enkelte husstand sorterer i bioaffald, papir, emballageaffald og restaffald.
 Det blev også besluttet, at der efterfølgende sker maskinel sortering af papir
 og emballageaffald på et centralt anlæg, som AffaldPlus enten etablerer selv
 eller indgår aftaler med. Bioaffald vil blive behandlet på det anlæg, som der
 allerede er truffet beslutning om, at AffaldPlus etablerer. Restaffald brændes
 fortsat på AffaldPlus’ forbrændingsanlæg, med mindre regeringens forslag om
 liberalisering af forbrændingen er blevet et lovkrav.
Første væsentlige skridt på
 vej mod udformningen af de nye henteordninger for husholdningsaffald blev taget
 da Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 4. april 2016 godkendte de 4 fraktioner, som affaldet skal opdeles i:
1.  Papir, karton og
 pap
2.  Glas, metal og
 plast
3.  Organisk
 dagrenovation (bioaffald, kildesorteret organisk dagrenovation KOD)
4.  Restaffald
Indsamlingen suppleres med
 pose-på-låg ordning af batterier og batteribokse samt småt elektronikaffald.
 Træ håndteres via genbrugspladserne.
Indsamling af de nye
 affaldsfraktioner har følgende fordele:
1.  Opfylder genanvendelsesprocenten i
 Ressourcestrategien og affaldsplanerne.
2.  En udvidet henteordning gør det nemt
 for borgerne.
3.  Sammenblanding af fokusmaterialer
 sikrer få beholdere hos husholdningerne.
4.  Fælles fraktionsopdeling i
 AffaldPlus kommunerne sikrer fælles grundlag for behandling/afsætning.
5.  Beregninger viser, at årlige
 ekstraomkostninger er ca. 50-100 kr. pr. bolig.
Nu skal udvalget tage stilling
 til valg og antal af beholdere, hvor tit
 beholderne skal tømmes, hvor de skal placeres, tilbud om vask o.l. samt
 eventuel storskraldsordning og ordning for haveaffald. Desuden skal der tages
 stilling til sommerhusordning og ordning for etageejendomme og andre større
 samlede bebyggelser med fælles renovation samt miljøkrav. 
Derfor er der som et
 overbliks-bilag til sagen udarbejdet et Debatoplæg 2016, der indeholder servicemuligheder
 til en basisløsning for husholdningsaffald. Oplægget beskriver fordele og
 ulemper samt økonomi.
Siden affaldsplanen blev
 besluttet har Center for Teknik og Miljø i samarbejde med AffaldPlus-kommunerne
 og AffaldPlus arbejdet med anbefalinger til etablering af indsamlingsordninger
 fra husstandene. Vi er nået frem til at anbefale en løsning hvor hver husstand
 fortsat vil kunne nøjes med to indsamlingsbeholdere (hver opdelt i to rum),
 eventuelt suppleret med en storskraldsordning og en haveaffaldsordning,
 etableret som en ”genbrugspladsernes henteordning”.
Som baggrundsstof er der
 udarbejdet Notat af 31. maj 2016 Valg af indsamlingsordninger – baggrund og
 forudsætning, der beskriver de overvejelser, der ligger til grund for
 anbefalingen. Beregningerne i notatet af 31. maj 2016 viser, at det er antal
 tømninger af beholdere der især er udslagsgivende for højere årlige
 omkostninger.
Forslag til materiel til
 affaldsløsninger for fokusmaterialer i større samlede bebyggelser fremgår af
 Notat af 30. maj 2016 – herunder affaldsløsning i forhold til antal boliger.
Endelig er der udarbejdet et
 baggrundsnotat af 27. maj 2016 om kildesortering versus kildeopdeling.
Det er op til hver enkelt
 kommune at tage stilling til eventuel etablering af henteordninger for
 storskrald og haveaffald.
Næste skridt bliver inddragelse
 af lokalråd og boligforeninger med henblik på input til udformning af endeligt
 oplæg til henteordninger for husholdningsaffald.
Retligt
 grundlag
Bekendtgørelse nr. 1309 af
 18/12/2012 om affald.
Handlemuligheder
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan anbefale principper
 for en basisløsning for de fremtidige henteordninger for husholdningsaffald,
 hvor der vælges med udgangspunkt i debatoplægget.
1.  Valg af
 beholdere og antal beholdere (bio/rest/genbrugsbeholdere)
Enten 2 stk. 2-kammerbeholdere
 eller nuværende basisløsning med 2 stk. 140 liters beholdere til bioaffald og
 restaffald suppleret med 1 stk. 2-kammerbeholder til papir/pap og
 glas/metal/plast.
2.  Service –
 tømningsfrekvens
Bio/rest beholdere
Enten 14-dagstømning hele året,
 uge-tømning om sommeren eller 14-dagstømning hele året og beredskab om sommeren
 i tilfælde af længerevarende hedebølge eller ugetømning hele året som tilvalg.
Beholder til genanvendelige
 materialer (kaldet Genbrugsbeholder)
Enten tømning hver 4. uge eller
 14-dagstømning.
3.  Service –
 standplads/skelløsning
Enten standplads som i dag, dvs.
 max. 20 meter fra vejskel hvor skraldebilen kan holde, eller skelløsning hvor
 affaldsbeholderne enten har fast standplads eller stilles frem til tømning på
 tømningsdagen, eller skelløsning hvor grundejer kan tilkøbe sig til standplads
 inde på grunden eller standplads max. 20 meter inde på grunden med mulighed for
 rabat ved skelløsning.
4.   Service – vask
 af beholdere (spuling)
Enten 2 årlige spulinger eller
 grundejer sørger selv for at renholde beholderne. 
 
5.  Service – poser
 til bioaffald
Enten indkøber kommunen poser til
 bioaffald, som borgerne kan hente efter behov, eller kommunen indkøber og
 omdeler poser til bioaffald, eller borgerne skal benytte egne poser.
6.  Storskrald
Enten indsamling af storskrald
 som del af genbrugspladsordningen, eller at storskrald henvises til aflevering
 på genbrugspladsen, eller at kommunen etablerer egen indsamlingsordning.
7.  Haveaffald
Enten indsamling af større
 haveaffald som del af genbrugs- og havepladsordning eller haveaffald henvises
 til aflevering på genbrugspladsen eller til kompostering på egen grund.
8.  Sommerhuse
Enten tilbydes sommerhuse
 tilsvarende ordning som normalhusstande, men med sæsontømning i 7 måneder
 gældende fra april til oktober – og med mulighed for at vælge helårstømning,
 eller der indføres fælles affaldsløsninger med affaldsøer på centrale steder i
 sommerhusområdet. Affaldsøerne nedgraves hvis det er muligt.
9.  Etageejendomme
 og andre samlede bebyggelser med fælles renovation
Der opstilles fælles større
 beholdere. Beholdere kan være nedgravet og i tilfælde af nedgravet materiel, så
 er ejerskab til materiellet enten kommunens eller grundejers.
10. Miljø
Kommunen stiller i udbud krav om
 at skraldebilerne skal benytte biogas eller brint som drivmiddel eller tillader
 alternative drivmidler.
 
Udvalget kan anbefale alternative løsninger.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø peger
 på en basisløsning med følgende hovedprincipper, der vil sikre at genanvendelsesprocenten i Ressourcestrategien og
 affaldsplanerne opfyldes:
Indsamling af fire fraktioner
 i by-, sommerhus- og landområder ved brug af to 2-kammerbeholdere, hvor
 beholderen til bio/rest tømmes hver 14. dag og hvor beholderen til
 genbrugsmaterialer tømmes hver 4. uge året rundt. Der er fast standplads max 20
 meter inde på grunden. Indsamlingen suppleres med pose-på-låg-ordning af
 batterier samt småt elektronikaffald.
Samlede
 bebyggelser/etagebebyggelser følger i princippet samme opdeling, men
 opsamlingen sker i fælles større beholdere med kun en fraktion i hver og evt. i
 beholdere med kun en materialetype, hvor det måtte være hensigtsmæssigt i
 forhold til det samlede indsamlingssystem. Beholdere kan være nedgravet.
 Kommunen ejer nedgravet materiel. Indsamlingen suppleres med batteribokse og
 bokse til småt elektronikaffald.
Husstandene
 benytter egne plastposer til bioaffald.
Indsamling
 af storskrald og haveaffald sker som del af genbrugs- og havepladsordningen.
Der
 tages endelig stilling til valg af drivmiddel til skraldebilerne i forbindelse
 med udbud, hvor der opstilles udvælgelseskriterier – herunder hvor meget at
 miljø skal vægte.
Administrationen
 vil på mødet præsentere eksempler på beholdere.
Økonomiske
 og personalemæssige konsekvenser
Indførelse af nye affaldsordninger – herunder beholderindkøb
 - er dels indeholdt i budget 2017 og 2018 og finansieres i øvrigt af
 renovationens mellemværende med kommunekassen, der pr. 31.12.2015 udgør ca.
 34,5 mio. kr.
Konsekvenser
 for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.   
 at Udvalget tager stilling til
1.1 valg af og antal beholdere
1.2 tømningsfrekvens for beholdere til bio/rest
1.3 tømningsfrekvens for genbrugsbeholder
1.4 standplads eller skelløsning for placering af beholdere
1.5 vask/spuling af beholdere
1.6 adgang til poser til bioaffald
2.   
 at Udvalget beslutter om Center for Teknik og Miljø skal arbejde videre med
 henteordning for storskrald som del af genbrugspladsordning
3.   
 at Udvalget beslutter om Center for Teknik og Miljø skal arbejde videre med
 henteordning for haveaffald som del af genbrugsplads- og havepladsordning
4.   
 at Udvalget tager stilling til ordning for etageejendomme og andre større
 samlede bebyggelser med fælles renovation – herunder om nedgravet materiale
 skal ejes af kommunen eller af grundejer
5.   
 at Udvalget tager stilling til hvilket drivmiddel til skraldebilerne som
 Center for Teknik og Miljø skal prioritere i forbindelse med udbud af
 henteordningerne for husholdningsaffald
6.   
 at Center for Teknik og Miljø arbejder videre med de valgte principper og
 serviceniveau hen imod det endelige oplæg til henteordninger for husholdningsaffald.
Beslutning i Erhvervs-,
 Plan- og Miljøudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende: 
Sagen blev drøftet.
Administrationen kommer med forslag til dato for temamøde.