3. Energiklyngeprojektet, status og fokus (B)
3.     Energiklyngeprojektet, status og fokus (B)
Sagsnr.: 330-2016-92322               Dok.nr.: 330-2017-63274                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget orienteres om status for
 væksttiltaget. Udvalget kan pege på aktiviteter, som administrationen bør prioritere primo 2017.
Baggrund
I energiklyngeprojektet arbejder vi med følgende
 indsatsområder:
·  Facilitering
 af Energiklynge Storebælt
·  Fysisk
 tiltrækning af virksomheder, herunder understøttelse af det kombinerede brintbus/brinttankstations
 projekt
·  EMKC - etablering
 af et energi- og miljøkompetencecenter i EnergiPark Korsør
Hvor de ovenstående indsatsområder direkte handler om
 understøttelse af det politisk besluttede kommunale fokus på grøn omstilling,
 nye teknologier og brint.
Og endvidere nedenstående indsatsområder med henblik på at
 få det for Slagelse Kommune maksimalt mulige udbytte ud af
 ressourceinvesteringerne i energiklyngeprojektet som helhed:
·  Markedsføring
 af Slagelse Kommune som erhvervsparat, herunder parat til at modtage og
 understøtte nyetablerede virksomheder og arbejdet med nye teknologier
·  Samtænkning
 / koordinering af andre kommunale aktiviteter med aktiviteterne i projektet med
 henblik på værdiskabelse for både energiklyngeprojektet og de øvrige kommunale
 aktiviteter
Der arbejdes i første halvår 2017 ud fra følgende mål i
 forhold til projektrammen:
·  Gennemsigtigheden i forhold til projektets indhold og
 organisering skal på plads
For at sikre dette, arbejdes der pt. med overvejelser
 omkring, hvordan fremdriften i klyngesamarbejdet kan sikres efter projektets
 afslutning, herunder på sigt ophør af den kommunale understøttelse. Det skal
 endvidere afklares, hvilken rolle § 17, stk. 4 udvalget Grøn Fornuft fremover
 skal have i forhold til projektet, og hvordan videreformidlingen af
 informationer sikres.
Styring og ledelse af væksttiltaget
Kommissoriet for Væksttiltaget ”Energiklynge” blev godkendt
 af Økonomiudvalget ultimo 2015. Økonomiudvalget besluttede at væksttiltaget er
 forankret i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget. Det indgår i kommissoriet at
 projektledelsen varetages af Slagelse Erhvervscenter A/S.
Det samlede projekt udvikler sig løbende, og der er aktuelt
 en stor fremdrift i enkeltaktiviteterne. Der er endvidere en tæt sammenhæng med
 de indsatser, der er besluttet i Grøn Fornuft udvalget. På baggrund af bredden
 i projektet og sammenhængen med de øvrige kommunale aktiviteter, vurderes det, at
 der skal etableres en reel programlederfunktion, der er forankret i Slagelse
 Kommune. Slagelse Erhvervscenter A/S vil uændret have en væsentlig rolle i
 projektet såvel i styre– som i projektgruppe.
Den overordnede
 italesættelse af projektet
Med henblik på at kunne arbejde målrettet med
 markedsføringen af projektet, herunder færdiggøre kommunikationsstrategien,
 anbefaler kommunens kommunikationsfolk, at der fokuseres entydigt på, hvad
 projektet handler om, og hvad vi gerne vil opnå.
Administrationen anbefaler derfor, at følgende italesættes:
Energiklyngeprojektet handler om at sikre fortsat
 udvikling af Slagelse Kommune ved direkte at arbejde med erhvervsfremme og
 kompetenceudvikling. Fokus er på grøn omstilling og nye teknologier.
 Aktiviteterne baseres på videndeling og netværk. Det gør projektet unikt ikke
 kun i et nationalt men også i et internationalt perspektiv.
Som led i projektet har Slagelse Kommune og Slagelse
 Erhvervscenter A/S sammen etableret Energiklynge Storebælt, et
 erhvervssamarbejde målrettet cleantech-branchen.
Erhvervsområdet EnergiPark Korsør skal sikre muligheden
 for fortsat fysisk trækning af cleantech virksomheder til Energiklynge
 Storebælt og Slagelse Kommune. EnergiPark Korsør er det fysiske
 forankringspunkt for Energiklynge Storebælt. 
Investeringerne i EnergiPark Korsør skal sikre det lokale
 fællesskab umiddelbar og ikke kun langsigtet værdi. Erhvervsområdet udformes
 derfor som et oplevelsesområde, som indgår i sammenhæng med de øvrige
 udviklingstiltag i Korsør.
Energiklynge Storebælt
Energiklyngesamarbejdet omfatter i dag ca. 10 - 12
 virksomheder i og ved Slagelse Kommune samt 22 – 25 regionale og nationale
 virksomheder.
Ressourcenetværket omkring energiklyngen omfatter de lokale
 relevante uddannelsesinstitutioner, Slagelse Erhvervscenter A/S og en lang
 række nationale og internationale samarbejdspartnere, herunder bl.a. Danmarks
 Tekniske Universitet (DTU), Teknologisk Institut (DTI), Copenhagen Capacity
 (COPCAP), 3 brancheforeninger samt 8 – 10 internationale virksomheder og
 organisationer.
Slagelse Kommune understøtter i dag faciliteringen af
 Energiklynge Storebælt. I opbygningsfasen bør kommunen fortsætte med dette og
 samtidigt løbende arbejde med at afdække muligheden for exit med henblik på
 over tid at kunne frigøre de kommunale ressourcer.
Med hensyn til klyngefaciliteringen bør der i 1. halvår 2017
 arbejdes på at etablere en samarbejdsplatform, herunder grundlaget for
 egentlige forpligtende samarbejder omkring viden og ressourcer, samt at
 aktivere netværket i relation til den fysiske tiltrækning af virksomheder.
 Ligesom der bør arbejdes med at afdække markedsmuligheder, udarbejdelse af
 strategi for ovenstående interne samt eksterne samarbejder samt den fælles
 markedsføring.
EnergiPark Korsør
Der arbejdes med etablering af grundlaget for senere salg af
 arealer, herunder vedtagelse af lokalplan for området. Pt. arbejdes der med at forberede informations- og borgermødet om
 lokalplansforslaget den 8. februar 2017 i kantinen på Dahlsvej (annonceres medio
 januar 2017).
Der arbejdes med etablering af en markedsføringsplatform for
 salg af arealer. For at sikre dynamikken i markedsføringen, vil platformen som
 udgangspunkt være webbaseret. Den primære markedsføringsindsats, i hvert fald
 på nuværende tidspunkt, forventes at ske gennem netværket omkring Energiklynge
 Storebælt. Markedsføringsplatformen vil være på plads senest ved udgangen af
 februar 2017.
Som led i klyngesamarbejdet har Slagelse Kommune fået
 mulighed for den 19. – 20. januar 2017 sammen med Selandia, Teknologisk
 Institut, EUE ApS og SK Forsyning A/S at afholde Innovations Camp 2017, hvor
 100 studerende fra Selandia bl.a. vil arbejde med EnergiPark Korsør og
 lokalplansforslaget. Slagelse Kommune vil modtage en afrapportering, som
 forventes at kunne indgå i lokalplansprocessen. Der arbejdes med at sikre
 udnyttelse af markedsføringspotentialet.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget har på sit møde den 3.
 oktober 2016 stillet spørgsmål i forhold til opstillingen af en Invelox
 vindturbine fra Sheerwind i EnergiPark Korsør. Svaret fra den ansvarlige
 virksomhed, EUE ApS, tilgår udvalget senest på mødet den 9. januar 2017.
Brintbusprojektet
Der er forhåndstilsagn til EU-støtten til projektet, og der arbejdes på at få den nødvendige
 medfinansiering på 47 mio.kr. på plads. Denne opgave
 er varetaget af virksomheden EUE ApS. Sidste
 leverance i dette aftaleforhold var mødet den 20. december 2016 med Transport-, Bygge- og Boligministeriet samt Energi-,
 Forsynings- og Klimaministeriet.
Tilbagemeldingerne fra
 ministerierne går på, at ministerierne bakker op omkring projektet, men kun kan
 frigøre den fornødne likviditet, hvis der kan skaffes politisk flertal for det
 i regeringen. Administrationen anbefaler derfor, at der arbejdes videre med
 dette, såfremt partnerne i JIVE-konsortiet vil lade Slagelse Kommune
 forblive i projektet med henblik på at finde den fornødne medfinansiering.
For at kunne sikre dette, arbejdes
 der med den fortsatte bearbejdning af ministerierne, idet den statslige støtte
 vil være afgørende for projektet. Herunder arbejdes der med at dokumentere
 kommunens eget bidrag (betaling af EUE ApS og medgået arbejdstid). Der
 arbejdes endvidere med fastholdelse af interessen hos Region Sjælland og Movia.
Det bør overvejes, om det skabte
 momentum skal udnyttes til at pege på muligheden for Slagelse Kommune som
 forankringspunkt for Danmarks nationale brintsatsning. Satsningen på
 brintbusser, og måske også brinttog kan sammen med netværket af interessenter omkring
 EMKC bruges som afsæt for dette. Det fremgik på mødet med Transport-, Bygge- og
 Boligministeriet samt Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, at der
 nationalt er fokus på at finde løsninger i forhold til grøn omstilling og tung
 offentlig transport, herunder at brint synes at være et billigere alternativ
 til el, når det kommer til togdrift.
Retligt
 grundlag
Energiklyngeprojektet er et tiltag under vækststrategien
 ”Vækst i Balance” og er som sådan af Økonomiudvalget den 19. oktober 2015
 kompetencemæssigt placeret i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget.
Erhvervsfremmeloven giver mulighed for, at kommunen støtter
 erhvervsfremme i form af generel brancherettet indsats.
Kommunalfuldmagtsprincipperne giver mulighed for, at
 kommunen anvender ressourcer med henblik på fortsat udvikling af kommunen,
 herunder markedsføring med henblik på tiltrækning af erhverv og nye borgere.
Handlemuligheder
Er indarbejdet ovenfor.
Vurdering
Er indarbejdet ovenfor.
Økonomiske
 og personalemæssige konsekvenser
Såfremt Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget beslutter at
 iværksætte aktiviteter ud over de i sagsfremstillingen angivne forslag, skal
 finansieringen af disse i givet fald også besluttes.
Konsekvenser
 for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren
 indstiller,
1.   
 at Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget drøfter status, herunder prioritering
 af projektets fremdrift.
2.   
 at Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget godkender dem ændrede styring og
 ledelse af projektet.
3.   
 at Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget beslutter, at der til udvalgets møde i
 april 2017 udarbejdes et oplæg omkring tidshorisonten og mulighederne for at
 realisere EMKC.
Beslutning i Erhvervs-,
 Plan- og Miljøudvalget den 9. januar 2017:
Fraværende: 
Villum Christensen (I)
Udsat.
Beslutning i Erhvervs-,
 Plan- og Miljøudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende: 
Godkendt.
Knud Vincents (V) ønskede at liste over de konkrete
 virksomheder jf. sagsfremstillingen tilsendes udvalget, og at udtalelse fra
 Grøn Fornuft om Energipark Korsør tilknyttes udvalgsreferat.
Flemming Erichsen (A), Steen Olsen (A) og Ali Yavuz(A) kunne
 ikke tilslutte sig indstillingen.
Et mindretal bestående af Flemming Erichsen (A), Steen Olsen
 (A) og Ali Yavuz (A) ønskede, at der afholdes et ekstraordinært udvalgsmøde
 efter fællesmøde mellem EPM og økonomiudvalget d. 10. februar.
Flemming Erichsen (A) ønskede at bilag "Notat vedr.
 Sheerwind Invelox" vedlægges referat uden anonymiseringer, alternativ at
 bilaget udgår i referatet.
Udvalget ønskede tilsendt referat af møde d. 20 dec. med
 ministerierne og administrationen.