15. Dokumentation på Sundhedslovs- og servicelovsydelser (O)
15. Dokumentation på Sundhedslovs- og servicelovsydelser (O)
Sagsnr.: 330-2018-74373 Dok.nr.: 330-2018-599653 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
På opfordring fra udvalgsmedlem
Ann Sibbern (O) orienteres udvalget om, hvordan der dokumenteres og af hvilken
årsag, dokumentationen foregår i henholdsvis Hjemme- og sygeplejen.
Baggrund
Krav til dokumentation er
forskellig på henholdsvis Sundhedsloven og Serviceloven.
I sygeplejen dokumenteres der på
sundhedslovsydelser og i hjemmeplejen er størstedelen af ydelserne under
serviceloven og derved reglerne der hører hertil. De ydelser der er delegeret
til Hjemmeplejen fra sygeplejen hører under Sundhedsloven.
Rammerne for dokumentation
på Sundhedsloven
Sygeplejersker og social- og
sundhedsassistenter har journalføringspligt, jf. bekendtgørelse nr. 3 af 2. januar
2013 om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler (journalføring, opbevaring,
videregivelse og overdragelse m.v.).
For andet
sygeplejefagligt personale, foreligger samme dokumentationspligt, hvis en
Sundhedslovsydelse delegeres.
Sygeplejefaglige
journaler er optegnelser om sygefaglig pleje og behandling af den enkelte
patient, som foretages af sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter,
samt sygeplejefagligt personale, som ikke er autoriseret i henhold til
sundhedslovgivningen.
Formålet med
ordnede journalføring er, at sikre kontinuitet, sammenhængende patientforløb og
derved sikkerhed og kvalitet i forbindelse med pleje og behandling af
patienter, herunder behandling, der udføres på delegation.
Sygeplejefaglige
optegnelser/journaler skal bidrage til, at det sygeplejefaglige personale kan
registrere og genfinde relevante oplysninger med henblik på kommunikation både
inden for egen faggruppe og tværfagligt.
Journalen er
et vigtigt grundlag for information af patienten, herunder i forbindelse med
aktindsigt. Journalen kan endvidere have betydning i forbindelse med Sundhedsstyrelsens
tilsyn med sygeplejefaglig virksomhed og ved behandling af klage- og
erstatningssager i Patientombuddet, Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn og
Patientforsikringen.
Sygeplejefagligt personale er
ansvarligt for at journalføre deres selvstændige opgavevaretagelse.
Sygeplejefagligt personale skal endvidere journalføre delegeret behandling, som
udføres som medhjælp (delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed).
I hjemmeplejen, på plejehjem,
botilbud m.v., hvor der til daglig ikke arbejder læger, har ledelsen ansvar for
at sikre, at behandling på stedet, der udføres som medhjælp for autoriserede
sundhedspersoner, bliver journalført.
Journalføringens skal indeholde
en sygeplejefaglig journal for hver patient. Journalen skal indeholde alle
relevante oplysninger af betydning for observation, pleje og behandling af
patienten.
Ved hver
enkelt patientkontakt skal journalen i relevant omfang indeholde:
·
Oplysning om årsag til henvendelsen eller kontakten og aktuel
helbredssituation før kontakten.
·
Dato for kontakten.
·
Nødvendige observationer og oplysninger om patientens tilstand.
·
Indikation for foretagne undersøgelser samt resultatet heraf.
·
Planlagt indsats.
·
Udført pleje og behandling, herunder opgaver udført på
delegation, forebyggelsestiltag, lindring, rehabilitering, observation mv.,
herunder observation af virkning og evt. bivirkning af given behandling med
henblik på tilbagemelding til ordinerende læge.
·
Beskrivelse og vurdering af resultatet.
·
Information og undervisning af patienten.
·
Ændringer i patientens tilstand og deraf følgende revurdering af
indsatsen.
·
Indtrådte komplikationer og bivirkninger mv.
·
Henvisninger til andre sundhedspersoner og resultatet heraf.
·
Aftaler med patienten, pårørende og/eller samarbejdspartnere.
Det skal derudover
som minimum fremgå af journalføringen om den sygefaglige pleje og behandling,
at der er taget stilling til, om patienten har potentielle og/eller aktuelle
problemer inden for følgende 12 sygeplejefaglige problemområder:
·
Funktionsniveau
·
Bevægeapparat, f.eks. behov for træning, balanceproblemer og evt.
faldtendens.
·
Ernæring, f. eks. under- eller overvægtbehandling, kvalme og
opkastning.
·
Hud og slimhinder, f. eks. forandringer og lidelser fra hud,
slimhinder og andre væv – f. eks. muskler, hår og negle.
·
Kommunikation, f.eks. evnen til at gøre sig forståelig og forstå
omverdenen.
·
Psykosociale forhold, f. eks. arbejdsevne, relationer til
familie, ensomhed, livsstilsproblemer, misbrug og mestring.
·
Respiration og cirkulation, f.eks. luftvejsproblemer som åndenød,
hoste, risiko for aspiration, legemstemperatur, blodtryk og puls.
·
Seksualitet, f. eks. samlivsforstyrrelser som følge af sygdom
eller lægemidler.
·
Smerter og sanseindtryk, f.eks. akutte eller kroniske smerter og
ubehag, problemer med syn og hørelse.
·
Søvn og hvile, f.eks. faktorer som letter eller hindrer søvn og
hvile.
·
Viden og udvikling, f.eks. behov for information eller
undervisning, helbredsopfattelse, sygdomsindsigt, hukommelse.
·
Udskillelse af affaldsstoffer, f.eks. inkontinens, obstipation,
diarré.
Hvis en eller
flere problemområder ikke er aktuelle for den enkelte patient, skal det også
fremgå af journalen.
Journalføring
Den
sygeplejefaglige journalføring skal være entydig, systematisk, forståelig og
fremstå overskueligt af hensyn til kommunikation både inden for egen faggruppe
og med andre personalegrupper, der skal bruge journalens oplysninger i deres
pleje og behandling af patienten. Det sygeplejefaglige personale skal på baggrund
af journalen kunne redegøre for patientens tilstand, hvilke overvejelser, der
er gjort, hvilken pleje og behandling, der er planlagt, og hvilken pleje og
behandling, der er udført samt resultatet heraf.
Journalføringen
skal foregå løbende og i umiddelbar tilknytning til planlægningen og udførelsen
af den sygefaglige pleje og behandling af patienten.
Rammerne for dokumentation
på Serviceloven
God praksis omkring dokumentation
sikrer kommunikationen internt mellem fagpersonaler i samme afdeling, men også
tværfagligt på tværs af faggrupper.
I lov om offentlighed
i forvaltningen er der fastsat regler for notatpligt hos en myndighed. Det vil
sige, at i sager, hvor en kommune skal træffe en afgørelse, er kommunen
forpligtet til at dokumentere oplysninger vedrørende en sags faktiske
omstændigheder, der har betydning for sagens afgørelse.
Ved siden af notatpligten efter
offentlighedsloven følger det af god forvaltningsskik, at en myndighed i
visse tilfælde bør gøre notat. Det gælder, når hjemmeplejens medarbejdere
udøver ”faktisk forvaltningsvirksomhed”, dvs. udøver/leverer de
servicelovsydelser, som myndigheden (Visitationen) har truffet afgørelse om, at
borgerne skal have. Dette betyder i praksis, at hjemmeplejens medarbejdere har
pligt til at dokumentere borgerbesøg samt observationer og afvigelser i den elektroniske
omsorgsjournal. Notatpligten bidrager til, at det efterfølgende kan klarlægges,
hvad der er sket i en sag (dokumentationshensyn) – og bidrager endvidere til
visitationens opfølgning / revisitation. Forvaltningen skal sørge for, at der
skabes et tillidsfuldt forhold mellem borgeren og forvaltningen. Notatpligten
medvirker til at sikre gennemsigtighed, herunder at opfylde borgerens
retssikkerhed ved anmodning om aktindsigt.
Daglig praksis
I den daglige praksis i Hjemme-
og sygeplejen foregår dokumentationen på såvel Serviceloven som Sundhedsloven i
det fælles dokumentationssystem (elektronisk omsorgsjournal -EOJ).
Der er udarbejdet vejledninger i,
hvordan praksis håndteres, og der er fokus på, at nyansatte oplæres i denne
praksis, samt at sikre information til personalet, hvis der sker ændringer i
praksis.
For alle planlagte ydelser gælder
at journalføring er en del af den planlagte ydelse.
For sygeplejen gælder særligt, at
de har en koordinerende rolle i forhold til borgerforløbet og den samlede patientsikkerhed,
samt forsat ansvar for de delegerede ydelsers kvalitet. Afledt af disse
årsager, og på grund af de større krav til dokumentation på Sundhedsloven ift.
Serviceloven, så er der i sygeplejen behov for at sikre mere tid til
dokumentation end hos personaler i Hjemmeplejen, der primært arbejder med
serviceloven. Ligeledes har medarbejdere i Hjemmeplejen, der håndterer
delegerede ydelser fra sygeplejen, der kræver anvendelse af det fælles
medicinkort (FMK) afsat tid i på deres ruter til administration og
dokumentation.
Retligt
grundlag
Det er regelsat, at der skal
foretages en løbende kontrol af udførte sundhedslovsydelser og dermed også af
dokumentationen i den daglige arbejdsgang.
Håndteringen af
sundhedslovsydelser og dokumentation kontrolleres ved regelmæssige såkaldte
risikobaserede tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerhed efter gældende
målepunkter.
Relevante referencer:
BEK nr. 530 af 24/05/2018
Bekendtgørelse om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler.
VEJ nr. 9019 af 15/01/2013
Vejledning om sygeplejefaglige optegnelser.
VEJ nr. 115 af 11/12!2009
Bekendtgørelse om autoriserede sundhedspersoners benyttelse af medhjælp.
STPS: Målepunkter for tilsyn på
plejehjem, hjemmepleje, hjemmesygepleje og akutfunktioner 2018
Lov om offentlighed i
forvaltningen § 13.
VEJ nr. 9847 af 19/12-2013
Vejledning om lov om offentlighed i forvaltningen.
Handlemuligheder
Ikke relevant
Vurdering
Det er administrationens
vurdering, at der i den daglige praksis tages stilling til dokumentationskrav
og der afsættes derfor tid til denne forpligtigelse.
God praksis omkring dokumentation
sikrer kommunikationen internt mellem fagpersonaler i samme afdeling, men også
tværfagligt på tværs af faggrupper.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ikke relevant.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 6. december 2018:
Fraværende:
At 1: Udvalget tager orienteringen til efterretning med en
bemærkning om opmærksomhed på dokumentationspraksis og sammenhæng med
arbejdsglæde og driftsoptimering og ensrettet praksis.