Handicap- og Psykiatriudvalget (2014-2018) – Referat – 8. maj 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2014-92115               Dok.nr.: 330-2017-265961                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Børn- og Ungedirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 8. maj 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Anlægsregnskab og skema C for 20 handicapboliger og servicearealer Vejsgaard Alle (B)

2.     Anlægsregnskab og skema C for 20 handicapboliger og servicearealer Vejsgaard Alle (B)

Sagsnr.: 330-2010-94131               Dok.nr.: 330-2016-618769                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Der fremlægges anlægsregnskaber og skema C ved etablering af 20 almene handicapboliger og personalebygning på Vejsgaard Alle i Vemmelev samt anlægsregnskab for voldgiftssag om samme byggeri.
Baggrund
I perioden fra oktober 2009 til maj 2014 har byggeriet af 20 almene boliger og tilknyttet serviceareal for personale været politisk behandlet på følgende områder:
· Afsætning af anlægsbeløb
· Placering af byggeriet
· Tilsagn om støtte og godkendelse af skema A
· Godkendelse af licitationsresultat og skema B
· Godkendelse af fornyet udbud
· Beslutning om tillægsbevilling til vandafledning og anlægning af sag mod totalrådgiver
· Orientering om status for byggeriet
· Bevillingskorrektioner
Boliger og servicearealet blev taget i brug den 1. marts 2014 hvor beboerne flyttede fra det tidligere botilbud Vimarhus i Vemmelev, der efterfølgende er solgt. Det færdige byggeri består af 20 boliger, 2 fælles beboerhuse og en personalebygning.
Der kan nu fremlægges anlægsregnskab for boliger, personalebygning samt bevilling til den anlagte voldgiftssag.
Regnskab for 20 ældre-/handicapboliger incl. boligernes fællesarealer.
Det udarbejdede regnskab for de 20 boliger viser:
· En endelig anskaffelsessum for boligerne på 36.812.443 kr. incl. moms svarende til et mindreforbrug på 393 kr. Mindreforbruget er beregnet ud fra den politisk godkendte anskaffelsessum efter licitationsresultatet på 36.812.836 kr.
· Der vedlægges regnskab for boligerne som bilag 1
· Der vedlægges skema C for boligerne som bilag 2
Regnskab for servicearealerne for personale incl. vandafledning på grunden.
Det udarbejdede regnskab for servicearealerne og vandafledning viser:
· En endelig anskaffelsessum for servicearealerne samt vandafledningen på netto 14.426.047 kr. excl. moms efter modtagelse af servicearealtilskud fra staten på 800.000 kr. Sammenholdt med nettobevillingen på 14.430.910 kr. viser regnskabet et mindreforbrug på 4.863 kr.
· Der vedlægges regnskab for personalebygning og vandafledning som bilag 3
· Der vedlægges skema C for personalebygning og vandafledning som bilag 4
Der vedlægges samtidigt samlet revisorerklæring fra Ernst & Young P/S for boliger, personalebygning og vandafledning som bilag 5.
Regnskab for voldgiftssag
Det udarbejdede regnskab for voldgiftssagen viser excl. moms:
Afsat bevilling                                                                    kr.  1.000.000
Afholdte udgifter                                                               kr.  1.248.607
Merforbrug                                                                       kr.     248.607
Merforbruget vedrører de samlede omkostninger ved voldgiftssagen, herunder modpartens omkostninger som følge af at modparten fik medhold i Voldgiftsretten.
Den 5. marts 2013 orienterer totalrådgiveren Virumgaard Arkitekter (ansvarlig for alle arkitekt- og ingeniørydelser på byggeriet) byggeriets styregruppe om, at færdiggørelse af byggesagen i Vemmelev vurderes at blive væsentligt dyrere end de tidligere udmeldinger.
Der foretages på denne baggrund en juridisk vurdering, der udføres af Lett Advokater, som anbefaler, at der rejses en erstatningssag mod Virumgaard Arkitekter a/s.
Den 3. april 2013 behandles sagen i Udvalget for Handicap og Socialpsykiatri og efterfølgende i Økonomiudvalget. Der orienteres om byggeriets forventede merforbrug, og det besluttes at indlede en sag mod totalrådgiveren, Virumgaard Arkitekter a/s, og at byggeriet fortsættes.
3. september 2013 bevilger Byrådet 14.989.000 kr. til dækning af de uforudselige udgifter til at færdiggøre byggeriet og til at føre sag ved Voldgiftsretten mod Virumgaard Arkitekter a/s.
Byggeriet blev afleveret mandag den 3. februar 2014.
Voldgiftsretten afsagde kendelse i sagen den 4. januar 2016, uden mulighed for at anke.
Kendelsen frikendte Virumgaard Arkitekter a/s. Voldgiftsretten pålagde Slagelse Kommune at betale egne og Virumgaard Arkitekter a/s samt Voldgiftsrettens omkostninger til behandling af sagen.
Retligt grundlag
Lov om almene boliger §§ 91, 98 og 127 vedrørende garanti og §§ 105, 115 og 115a vedrørende etablering samt Slagelse Kommunes regler for økonomistyring vedr. anlægsregnskaber over 2,0 mi. kr.
Handlemuligheder
De fremlagte regnskaber belyser ud fra gældende regler og praksis resultaterne af anlægsprojekterne for henholdsvis boligerne, personalbygning og vandafledning samt voldgiftssagen med en sammenholdning af de givne bevillinger og de afholdte udgifter. Hertil kommer den udarbejdede, vedlagte revisionsrapport.
Med baggrund i regnskaberne og revisionsrapporterne kan Byrådet beslutte at godkende regnskaberne med tilhørende skema C. Byrådet kan også beslutte at bede om supplerende oplysninger til regnskaberne.
Vurdering
Det er administrationens vurdering at de fremlagte anlægsregnskaber med tilhørende revisionsrapport kan godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Mindreforbruget vedr. boligerne indgår i den endelige finansiering af boligerne og skal derfor ikke tilføres kassen.
Det samlede merforbrug vedr. personalebygning, vandafledning og voldgiftssag i alt 243.000 kr. foreslås finansieret af udviklingspuljen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
4.01
 
-243
 
 
Anlæg
4.01
 
243
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Borgere, der anvises en bolig i en af de 20 boliger vil afhængig af indtægtsgrundlag i form af kontanthjælp, førtidspension eller alderspension være berettiget til boligsikring eller boligydelse efter en individuel beregning
Indstilling
Børn- og Ungedirektør indstiller på forvaltningens vegne
1.    at anskaffelsessummen for 20 de boliger 36.812.443 kr. incl. moms godkendes
2.    at skema C for de 20 boliger godkendes
3.    at anskaffelsessummen for personalebygning og vandafledning 14.426.047 kr. excl.      moms godkendes.
4.    at skema C for personalebygning og vandafledning godkendes
5.    at regnskabet for voldgiftssagen godkendes
6.    at nettomerforbruget vedr. personalebygning, vandafledning og voldgiftssagen 243.000 kr. finansieres af udviklingspuljen.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 8. maj 2017:
Fraværende: 
At 1 | 5: Anbefales godkendt
At 6: Anbefales til ØU, at de 248.000 finansieres som tillægsbevilling af kommunens samlede uforbrugte anlægsmidler for 2017.

3. 2. Budgetopfølgning pr. 31. marts 2017 - Handicap- og Psykiatri (B)

3.     2. Budgetopfølgning pr. 31. marts 2017 - Handicap- og Psykiatri (B)

Sagsnr.: 330-2017-18325               Dok.nr.: 330-2017-174296                                          Åbent
Kompetence:
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved udgangen af marts 2017.
Handicap – og Psykiatriudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i en samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2017 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 26,810 mio. kr. og et merforbrug for anlægsudgifterne på 0,169 mio. kr. Det bemærkes, at overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2016 til 2017, som blev godkendt af Byrådet den 27. marts 2017, er indeholdt i det korrigerede budget.
Det forventede merforbrug for driftsudgifterne på 26,810 mio. kr. fordeler sig således:

Myndighed for Handicap og Psykiatri           -22,256 mio. kr.
Myndighed for Misbrug                                0,144 mio. kr.
Virksomheder                                           -4,949 mio. kr.
Øvrige områder                                          0,251 mio.kr.
Bilag 1 og bilag 1a angiver nærmere specifikation af forbruget på drifts- og anlægsudgifterne.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I kommunens kasse- og regnskabsregulativ bilag 2 er der fastsat regler om, at der gennemføres 3 årlige budgetopfølgninger pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der er 3 områder, som forventer merforbrug i 2017. Specialcenter Slagelse, VASAC Slagelse og Myndighed for Handicap og Psykiatri. Der er udarbejdet handleplaner (bilag 2, 3 og 4).
Bevilling til dækning af Projekt Bedre lys – mere liv
Center for Specialundervisning har fået projektmidler fra TrygFonden på 2,118 mio. kr. til Projekt Bedre lys – mere liv. Projektet ”Bedre lys – mere liv” understøtter Slagelse Kommunes fokus på livsmestring, som er et del af Slagelse Kommunes værdigrundlag. Ud over at understøtte borgerne i et aktivt og selvhjulpet liv, så understøtter projektet også Center for Handicap og Psykiatris vision om en høj specialisering og kvalitet i vores tilbud samt professionalisering, videreudvikling, uddannelse og forskningssamarbejde.  
Godkendelse af priser for serviceydelser på botilbud:
Hvert år beregnes priser for serviceydelser (kost, rengøringsartikler, vaskemidler) på botilbud under Center for Handicap og Psykiatri, som beboerne kan tilvælge. Byrådet skal godkende disse priser. Priserne fremgår af bilag 5.
Forslag til justering af anlægsbevillinger
En gennemgang af fagområdets anlægsbevillinger giver mulighed for følgende beslutninger:
Et afsat rådighedsbeløb til etablering af alternative plejeboliger på 0,200 mio. kr. foreslås lagt i kassen. Det oprindelige rådighedsbeløb på 1,000 mio. kr. blev i 2010 reduceret med 0,800 mio. kr. der dengang ligeledes blev tilbageført kassen. Det resterende rådighedsbeløb har således ikke relation til et aktuelt konkret projekt. Der er fortsat behov for etablering af et mindre antal alternative plejeboliger og der har i tidligere budgetår været fremlagt anlægsforslag, der ikke er blevet prioriteret ved den endelige budgetvedtagelse. Det fremgår ligeledes af handleplan til den gældende Udsatte-politik, at der er behov for etablering af alternative plejeboliger.
Den resterende bevilling på 0,248 mio. kr. til overdragelse af vejanlæg og grønne områder til grundejerforeningen i Rosenkildeparken forventes tidligst anvendt i 2018 og beløbet foreslås derfor overført til anlæg i 2018.
Byrådet besluttede den 24.april at der skulle udarbejdes en yderligere gennemgang af alle anlægsprojekter med henblik på at vurdere effekten af et anlægsstop resten af 2017. Center for Handicap og Psykiatri har ingen igangværende eller kommende anlægsprojekter, som kan stoppes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgetopfølgningen har nedenstående bevillingsmæssige konsekvenser:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
HP
2.118
 
 
 
Drift
HP
-2.118
 
 
 
Anlæg
Sted 550800
Sted 532555
-248
  -200
248
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
248
-248
 
 
Kassen
 
200
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at der gives en indtægts- og udgiftsbevilling på 2.118.000 kr. i 2017 vedrørende projekt ”Bedre lys mere liv” til Center for Specialundervisning under Center for Handicap og Psykiatri
2.    at rådighedsbeløb 0,200 mio. kr. vedr. sted 532555 Alternative plejeboliger tilføres kassen
3.    at anlægsbevilling 0,248 mio. kr. vedr. sted 550800 flyttes fra 2017 til 2018.
4.    at priserne for serviceydelser 2017 godkendes.
5.    at Budgetopfølgningen ultimo marts 2017 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget i en samlet sag for alle fagudvalg.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 8. maj 2017:
Fraværende: 
At 1-4: Anbefales godkendt.
At 5: Budgetopfølgningen godkendes og videresendes med bemærkning om, at det ikke vil være muligt for udvalget at løse de økonomiske problemer indenfor egen ramme. Udvalget ønsker tillige, at der afholdes et TEMAmøde i Byrådet inden budgetforhandlingerne | indeholdende Handicap- og Psykiatriudvalgets situation og fremtidsperspektiver.

4. Orientering om Mestringsenheden (O)

4.     Orientering om Mestringsenheden (O)

Sagsnr.: 330-2017-21902               Dok.nr.: 330-2017-182490                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Orientering om opstart af Mestringsenheden
Baggrund
I forlængelse af etableringen af Mestringsenheden orienteres om sagens fremdrift, herunder opstart og proces. Myndighedschef Tine Aavang og Chefkonsulent Johannes Patursson orienterer om opstart af Mestringsenheden.
Retligt grundlag
Mestringeenheden etableres inden for Servicelovens rammer.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børn- og Ungedirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 8. maj 2017:
Fraværende: 
Orienteringen blev taget til efterretning med bemærkning om, at Handicap- og Psykiatriudvalget ønsker opfølgning vedr. Mestringsenheden ved deres udvalgsmøde den 4. september 2017.

5. Reform af serviceloven (O)

5.     Reform af serviceloven (O)

Sagsnr.: 330-2017-30438               Dok.nr.: 330-2017-283993                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Rådet orienteres om status på reformen af servicelovens voksenbestemmelser, som i krafttræder 1. januar 2018.
På mødet vil være et oplæg af Jonna Andersen, Teamleder Socialt Fagligt Team i Center for Handicap og Psykiatri.
Baggrund
Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Konservative indgik 4. november 2016 en aftale om en revision af servicelovens voksenbestemmelser.
Det fremgår af aftalen, at aftalepartierne er enige om, at hjælp efter servicelovens voksenbestemmelser i højere grad end i dag så vidt muligt skal hjælpe borgeren til positiv udvikling og hjælp til selvhjælp. Der er ligeledes enighed om, at servicelovens voksenbestemmelser på en række områder bør forenkles og afbureaukratiseres til gavn for både borger og kommune.
Der er afsat 35 mio. kr. fra satspuljen i årene 2018-2020 til at finansiere reformen.
Af aftalen fremgår at aftalepartierne er enige om en række initiativer vedrørende:
· Ændring af servicelovens formålsbestemmelser
· Tidlig, forebyggende indsats
· Regelforenkling og afbureaukratisering
· Tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse
· Øvrige forslag (hjælperordninger og data)
· Retssikkerhed (varsling/opsat virkning for afgørelsen og klageadgang for § 109- og § 110-tilbud)
· Ikrafttræden og overgangsperiode
Aftalen vedlægges som bilag
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 8. maj 2017:
Fraværende: 
Punktet udsat til udvalgets møde den 6. juni 2017.

6. Meddelelser (O)

6.     Meddelelser (O)

Sagsnr.: 330-2017-6656                 Dok.nr.: 330-2017-265978                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
1) Gensidig orientering.
2) Notat om Slagelse Kommune som sælgerkommune. Vedlagt.
3) Status på forberedelse af forslag til skæve boliger. Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget tog i sit møde den 3. april 2017 Økonomiudvalgets godkendelse den 20. februar 2017 til efterretning.
Der er efterfølgende nedsat en arbejdsgruppe der,
· skal udarbejde et skitseprojekt med tilhørende økonomiske overslag for boligernes etablering jfr. den godkendte skitse for placering på Kassebjerggårdgrunden.
· forud for udarbejdelse af skitseprojekt indgå dialog med relevante interessenter.
Der sigtes mod fremlægges at beslutningsforslag til fagudvalgets møde i august måned.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 8. maj 2017:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Orienteringerne blev taget til efterretning.

7. Eventuelt (O)

7.     Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-6670                 Dok.nr.: 330-2017-266023                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 8. maj 2017:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Intet.