6. Takstanalyse til sikring af retvisende takster i 2018 (D)
6. Takstanalyse til sikring af retvisende takster i 2018 (D)
Sagsnr.: 330-2017-62592 Dok.nr.: 330-2017-656844 Åbent
Kompetence: Handicap og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Med baggrund i den udarbejdede - Redegørelse for forventede
budgetoverskridelser i CHP i 2017 – besluttede Handicap og Psykiatriudvalget
den 10. oktober 2017 at udvalget snarest muligt skal præsenteres for en takst
analyse der skal belyse de forhold der har betydet budgetoverskridelser i 2017
til sikring af retvisende takster i 2018.
Der er nu udarbejdet en analyse, der på en række forhold kan
danne grundlag for at udvalget kan drøfte og beslutte hvilke forudsætninger
administrationen skal indarbejde i de endelige takster for 2018. De beregnede
takster vil blive kvalificeret yderligere frem mod den endelige godkendelse i
udvalgets møde den 4. december 2018.
Baggrund
En gennemgang af de konstaterede budgetoverskridelser i
virksomhederne peger på 3 forhold der er hovedårsagerne til konstaterede
budgetoverskridelser:
1. Merudgifter
vedr. enkeltborgere
2. Mindre indtægter
som følge af ledige pladser
3. Økonomisk
balance mellem serviceniveau og budgetgrundlag
4. Belysning af
virkninger for Myndigheden/køberen af de foreslåede takstændringer.
Administrationen har til fremlæggelse af denne takst analyse
fokuseret på, at de 2 økonomisk tungestvejende årsager vedr. 1) merudgifter til
enkeltborgere og 2) mindre indtægter som følge af ledige pladser er analyseret
først. Forholdet vedr. 3) økonomisk balance mellem serviceniveau og
budgetgrundlag vil blive belyst i forbindelse med fremlæggelse af de endelige
takster for 2018 til udvalgets møde den 4. december 2017
I den efterfølgende gennemgang af afsnit 1, 2 og 4 herunder
samt i de tilhørende bilag er de økonomiske beregninger vist i 2017 niveau.
Alle de omhandlede tilbud til borgere, der belyses er
omfattet af Rammeaftale mellem kommunerne i region Sjælland og Region Sjælland
med den tilhørende takstaftale, der fastlægger vilkårene for beregning af
takster.
1.Merudgifter vedr. enkeltborgere.
Ved Autisme Center Vestsjælland (ACV) ydes bo- og dagtilbud
til borgere hvor de direkte tilknyttede personaleudgifter i 2017 ikke har
kunnet dækkes af den højeste godkendte takst i 2017. Den højest godkendte takst
udgør i 2017 vedr.:
Tilbudstype | Takst kr. døgn/dag |
Aktivitets og samværstilbud Stor støtte | 577,- |
Botilbud i almen bolig § 105 – takst 4 | 3.561,- |
Botilbud § 108 – takst 4 | 3.777,- |
Der er aktuelt tale om 9 borgere. I løbet af 2017 har der
været tale om 12 borgere hvor af 3 borgere ikke mere modtager tilbud ved ACV
Personaleudgifterne har ikke kunnet dækkes som følge af 2
forhold:
· Skærpede krav vedr. personaledækning og tilrettelæggelse af
tilbuddet fra Social Tilsyn Øst omkring beboere med adfærdsmæssige problemer
herunder i forhold til medbeboerne.
· Krav vedr. personaledækning fra Arbejdstilsynet omkring beboere
med udadrettet adfærdsproblemer i forhold til sikkerhed for personalet.
For at kunne prisfastsætte en takst i de beskrevne
situationer, inden for de tilbud ACV udbyder stilles forslag om, at der fra
1.1.2018 fastsættes en takst 5 og 6 for begge typer botilbud ved ACV og to
tilsvarende højere takster end stor støtte vedr. aktivitets- og samværstilbud.
For botilbud foreslås indarbejdet 5 pladser efter
servicelovens § 108 og 5 pladser efter
almen bolig lovens § 105. De i alt 10 takstpladser konverteres fra takst 4 til
henholdsvis takst 5 og 6, således det samlede pladstal ved ACV forbliver
uændret.
En foreløbig beregning af de i alt 6 nye takster
sammenholdt med de gældende højeste takster vises herunder:
Botilbud | Gældende Takst 4 pr. døgn | Ny Takst 5 pr. døgn | Ny Takst 6 pr. døgn |
Servicelovens § 108 | 3.777 | 5.044 | 10.779 |
Almen bolig § 105 | 3.561 | 4.962 | 10.636 |
Aktivitets- og Samværstilbud | Stor støtte | Ekstra Stor støtte | Ekstra Stor støtte + |
§ 104 | 577 | 824 | 1.557 |
En nærmere beskrivelse af tilbuddene og tilhørende takster
fremgår:
· Vedr. beskrivelser af tilbuddene i bilag 1
· Vedr. 4 nye takster for botilbud i bilag 2
· Vedr. 2 nye takster for aktivitets og samværstilbud i bilag 2
De ovenfor viste nye bruttotakster indeholder
overheadudgifter efter den gældende takstaftale og er derfor højere end de i
bilag 2 viste nettotakster.
2. Mindreindtægter som følge af ledige pladser
Ved Specialcenter Slagelse var der 1. januar 2017 i alt 10 ledige botilbud. Aktuelt pr. 23. oktober 2017 er
der 13 ledige pladser i botilbud. Siden 1 januar 2017 er der sket i alt 14
fraflytninger, dødsfald m.v. Tilsvarende er siden 1. januar 2017 sket 11
indflytninger af nye borgere.
Efter sammenlægning af Specialcenter Øst og Vest fra 1.
januar 2017 har nu Specialcenter Slagelse i alt 240 botilbud. I samtlige 240
botilbud anvendes en såkaldt belægningsprocent på 98% ved beregning af takster.
Den anvendte belægningsprocent på 98% betyder, at der i takstberegningerne
senest for 2017 er taget højde for op til 4,8 ledige boliger inden for de 240
botilbud i løbet af et kalenderår.
Med henblik på en revurdering af belægningsprocenten, der
skal anvendes i taksterne for 2018 er udarbejdet en analyse af belægningen i
2017, samt af den aktuelle alderssammensætning af beboerne i Specialcenter
Slagelse m.m. Analysen fremgår af bilag 3.
På baggrund af analysen stilles forslag om at
belægningsprocenterne:
· I botilbud efter § 108 i Specialcenter Slagelse i 2018 fastsættes
til 95%
· I botilbud efter § 105 i Specialcenter Slagelse i 2018 fastsættes
til 95%
Belægningssituationen ved Specialcenter Slagelse’s i alt 165
pladser med aktivitets og samværstilbud efter § 104 er ikke udfordret, idet der
i disse pladser også indgår borgere der har dagtilbud ved Specialcenter
Slagelse, men ikke bor i et af de 240 botilbud, men f.eks. bor i egen bolig
uden for et botilbud.
3.Økonomisk balance mellem serviceniveau og budgetgrundlag
Sikring af økonomisk balance mellem det gældende
budgetgrundlag og det serviceniveau, der tilbydes og leveres i de enkelte
tilbud analyser frem til fremlæggelse af de endelige takster for 2018 til
udvalgets møde den 4. december 2017.
I denne analyse vil bl.a. indgå belysning af:
a) Transportudgifter - sammenhæng mellem serviceniveau og
budget herunder bortfald af beboeres betaling for transport siden 1. september
2016.
b) Mulighed for nedsættelse af enhedsomkostninger.
4.Virkning af de foreslåede takster for Myndigheden/køber
Med udgangspunkt i de foreslåede tilpasninger af taksterne i
afsnit 2 og 3 er foretaget beregning af virkningerne af takstændringerne i 2018
ud fra de aktuelt visiterede borgere til SPS.
Der er i alt 118 borgere ved SPS berørt af takst forslaget i
afsnit 3 med Slagelse Kommune som betalings kommune.
Merudgifterne vedr. de 118 borgere ved SPS vil i 2017 pris
udgøre kr. 2.600.000
Retligt
grundlag
Takstaftalen i Rammeaftale mellem kommunerne i region
Sjælland og Region Sjælland.
Reglerne for økonomistyring og ledelsestilsyn i Slagelse
Kommune.
De berørte virksomheder skal indgå nye aftaler med
Myndigheden i handlekommunerne i form af sagsopfølgning i forhold til hvert
enkelt individuelle borger for at kunne indgå aftaler om anvendelse af helt nye
takster. Når der alene er tale om en regulering af allerede aftalte takster
herunder regulering af belægningsprocenter kan driftsherren – Slagelse Kommune
– beslutte takststigningen, som der efterfølgende kan ske orientering om til
køberkommunerne.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende, at de belyste årsager og de
foreslåede løsninger indarbejdes i taksterne som grundlag for fremlæggelse af
de endelige takster for 2018 til behandling i mødet den 2. december 2018.
Udvalget kan bede administrationen belyse og beregne yderligere forhold til
brug for fastlæggelse af taksterne for 2018.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at de 2 foreslåede
ændringer vedr. takster:
· Anvendelse af en takst 5 og 6 for botilbud og aktivitetstilbud
ved ACV og
· Anvendelse af en belægningsprocent i botilbud ved SPS på 95% i
2018
vil imødegå de 2 hovedårsager til budgetoverskridelser der
er i 2017, for året 2018 og fremover.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Den foreslåede takstændring ved nedsættelse af
belægningsprocenten fra 98% til 95% betyder, at takstindtægterne i 2018 ved
Specialcenter Slagelse forøges med 5,1 mio. kr.
Konsekvenser
for andre udvalg
Der sker alene ændringer i takster vedr. tilbud til voksne
borgere, som ikke købes af andre udvalg i Slagelse Kommune
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.
at der indarbejdes en takst 5 og 6 for botilbud, samt 2 højere takster for
aktivitets- og samværstilbud ved ACV i forslag til takster for 2018
2.
at belægningsprocenten i 240 pladser i botilbud ved SPS indarbejdes med 95%
i forslag til takster for 2018.
Beslutning i Handicap- og
Psykiatriudvalget den 6. november 2017:
Fraværende:
at 1 Udvalget støtter, at der indarbejdes de foreslåede
takster,
at 2 Udvalget støtter, at belægningsprocent indarbejdes 95
%.
Udvalget ønsker, at udfordringerne med at være sælgerkommune,
hvor taksten kun kan genforhandles en gang om året, skal diskuteres i regi i
rammeaftalen.