Handicaprådet (2018-2021) – Referat – 19. juni 2018


1. Godkendelse af dagsorden(B)

1.     Godkendelse af dagsorden(B)

Sagsnr.: 330-2018-5393                 Dok.nr.: 330-2018-313051                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at dagsorden godkendes
Beslutning i Handicaprådet den 19. juni 2018:
Fraværende:  Morten Bach Gaardboe
Godkendt.

2. Socialpædagogisk ledsagelse(O)

2.     Socialpædagogisk ledsagelse(O)

Sagsnr.: 330-2018-5393                 Dok.nr.: 330-2018-317085                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Handicaprådet skal orienteres omkring status vedr. socialpædagogisk ledsagelse.
Thomas Knudsen og Jonna Andersen giver orientering
Baggrund
Handicaprådet orienteres omkring status vedr. socialpædagogisk ledsagelse, hvor der både er ny lovgivning omkring tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier og præciseringer vedr. socialpædagogisk ledsagelse på botilbud.
Retligt grundlag
Vejledning nr. 10309 af 11. december 2017
LBK nr. 102 af 29. januar 2018: Bekendtgørelse af lov om social service § 85
KEN nr. 10597 af 25. september 2015: Ankestyrelsens principafgørelse 60-15
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Handicaprådet den 19. juni 2018:
Fraværende:  Morten Bach Gaardboe
Rådet tog orienteringen til efterretning med bemærkning om at inddragelsen af borgerne er et centralt opmærksomhedspunkt.
Rådet blev oplyst om, at der arbejdes på en pårørendepolitik på tværs af Center for Handicap og Psykiatri.

3. Årsrapportering Magtanvendelse 2017(O)

3.     Årsrapportering Magtanvendelse 2017(O)

Sagsnr.: 330-2018-5393                 Dok.nr.: 330-2018-313884                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Handicaprådet orienteres om årsrapportering Magtanvendelse 2017 samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Børne- og Ungeudvalget behandling heraf.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Børne- og Ungeudvalget er hhv. 9. maj og 4. juni 2018 blevet orienteret om antal og udvikling af magtanvendelser i år 2017 på botilbud for børn & unge og voksne, som drives af Slagelse Kommune, samt for Slagelse Kommunes borgere med ophold i private og udenbys botilbud.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser har der ud over truffet beslutning om hvorvidt der skulle udarbejdes en handleplan version 3 for nedbringelse af magtanvendelser gældende for 2018-2019.
Udvalgenes beslutninger fremgår nedenfor.
Jonna Andersen deltager under punktet og præsenterer sagen.
Baggrund
Magtanvendelse er et indgreb i selvbestemmelsesretten og kan kun benyttes overfor borgere med betydelig og varig nedsat psykisk funktionsevne i situationer, hvor der er akut fare for alvorlig personskade.
Alle former for magtanvendelse kræver et lovgrundlag, fordi den personlige frihed indskrænkes.
Lovgrundlaget for anvendelse af magtanvendelse på voksenområdet reguleres af servicelovens §§ 126-129. Magtanvendelse på børneområdet reguleres af Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge. Formålet med lovgrundlaget er at styrke retssikkerheden både for modtageren af offentlig omsorg og for personalet.
Magtanvendelse skal altid være undtagelsen og må aldrig erstatte omsorg, pleje og socialpædagogisk støtte.
Magtanvendelse skal registreres på særlige skemaer og indberettes til Socialfagligt Team, der afgør om magtanvendelsen har været lovlig og følger op på magtanvendelserne.
Forskellige former for magtanvendelse
Reglerne omkring magtanvendelse giver hjemmel for visse former for magtanvendelse i den offentlige omsorgsudøvelse i forskelligt og begrænset omfang. Som eksempler kan nævnes:
Akut fastholdelse eller føren (§126), i situationer, hvor kommunalbestyrelsen (personalet) kan træffe afgørelse om at anvende fysisk magt i form af at fastholde eller føre en person til et andet opholdsrum, når der er nærliggende risiko for at personen udsætter sig selv eller andre for at lide alvorlig personskade eller forholdene i det enkelte tilfælde gør det påkrævet. Langt størstedelen af de indberetninger om magtanvendelser som behandles i Socialfagligt Team er akut fastholdelse eller føren.
Alarmsystemer (§ 125), for eksempel pejlesystem, der kan anvendes til at lokalisere bortkommen person, eller døralarm, der orienterer personalet om, at en given person forlader boligen.
Fastholdelse (§ 126a) m.v. for eksempel, hvis der er nærliggende risiko for at personen udsætter sig selv eller andre for at lide alvorlig personskade, eller hvis det må anses for en absolut nødvendighed for at udøve omsorgspligten i personlige hygiejnesituationer.
Tilbageholdelse i bolig (§127) for eksempel, hvis der er nærliggende risiko for at personen ved at forlade boligen/tilbuddet udsætter sig selv eller andre for at lide væsentlig personskade.
Anvendelse af beskyttelsesmidler (§128) for eksempel at fastspænde en person med stofseler for at hindre fald når forholdene gør det absolut påkrævet. Der er ikke meddelt tilladelser hertil i 2010.
Optagelse i særlige botilbud uden samtykke for eksempel hvis det er absolut påkrævet for, at personen kan få den nødvendige hjælp, og hjælpen ikke kan gennemføres i personens hidtidige bolig.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser har tidligere besluttet, at antallet af magtanvendelser på kommunens virksomheder samlet set skal nedbringes, og har i den forbindelse iværksat en politisk handleplan (version 1 i 2014 og version 2 i 2016). I henhold hertil orienteres udvalget om udviklingen af magtanvendelser gennem hele år 2017.
Antallet af magtanvendelse i 2017
Voksenområdet
Der identificeres et fortsat fald i antallet af magtanvendelser:
· I 2017 har der været 205 magtanvendelser på voksenområdet.
1. at I 2016 er der i alt 300 magtanvendelser. Der er således sket et fald i magtanvendelser på 31,7% fra 2016 – 2017.
2. at I 2015 var der i alt 546 magtanvendelser på voksenområdet på Slagelses tilbud.
3. at Samlet set er der i perioden med politisk handleplan sket et fald i antallet magtanvendelserne fra 2015-2017 på 62,5%.
Ikke tilladte magtanvendelser
Magtanvendelser vurderes i henhold til servicelovens kapitel 24. En magtanvendelse er ikke tilladt, hvis den udøves i en situation, hvor der enten
· ikke er fare for personskade
· alle pædagogiske metoder ikke er afprøvet
· hvor personalets håndtering er konfliktoptrappende
· hvor der ikke er tale om mindsteindgreb
· handling på formodning
· tilsidesættelse af borgerens selvbestemmelse
Udviklingen i de ikke tilladte magtanvendelser viser, at der har været 25 ikke tilladte magtanvendelser i 2017. Det svarer til, at 12,2 % af magtanvendelserne er ikke tilladte. I 2016 udgjorde de ikke tilladte magtanvendelser 13,67%.
De ikke tilladte magtanvendelser i 2017 er typisk, hvor der ikke er fare for personskade, der skal personalet løse situationen uden anvendelse af magt, eller hvor personalet anvender magt uden, at alle pædagogiske muligheder er afprøvet.
Fordeling af magtanvendelserne
ACV
På voksenområdet henhører de fleste magtanvendelser under ACV. Der har i alt været 145 magtanvendelser i 2017 mod 241 magtanvendelser i 2016.
Særligt tre borgere tegner sig for størstedelen af det samlede antal magtanvendelser på ACV i 2017.
· Borger x (blå) med 32 magtanvendelser. Borgeren havde i 2016 83 magtanvendelser. Denne borger er en udenbys borger, der i 3. kvartal 2017 flytter til andet mere egnet botilbud i anden kommune.
· Borger Y (rød) med 27 magtanvendelser i 2017 mod 49 magtanvendelser i 2016
· Borger Z (grøn) med 12 magtanvendelser i 2017 mod 25 magtanvendelser i 2016
På Specialcenter Slagelse har der været 28 magtanvendelser i 2017 mod 21 i 2016.
På CPUS har der været en stigning til 19 magtanvendelser i 2017 mod 6 magtanvendelser i 2016. Magtanvendelserne fordeler sig på 7 borgere.
Antallet af magtanvendelser på Slagelse borgere på udenbys tilbud er faldet i 2017 til 13 mod til 28 magtanvendelser i 2016. Magtanvendelserne fordeler sig på 5 borgere.
Godkendte magtanvendelser
Der er i 2017 givet tilladelse til godkendt magtanvendelse efter § 129 – flytning uden samtykke:
· 3 flytninger efter § 129 udenbys tilbud.
· 6 flytninger til nybygget tilbud i Slagelse Kommune
· 1 flytning til matchende tilbud inden for samme virksomhed
Børneområdet
Magtanvendelser de seneste over de seneste 3 år fordeler sig således:
· I 2017 har der været 57 magtanvendelser
· I 2016 var der 79 magtanvendelser (31 af disse henhører under skole, så antallet af magtanvendelser efter serviceloven udgør 48)
· I 2015 var der 172 magtanvendelser (56 af disse henhører under skole, så antallet af magtanvendelser efter serviceloven udgør 116 magtanvendelser
· Samlet set er der i perioden med politisk handleplan sket et fald i antallet af magtanvendelser indenfor servicelovens område på 50,9 % (fraregnet magtanvendelser i skoleregi)
Der har således samlet været et fald i antallet fra 2015 og til 2017, mens der ses en stigning i antallet af magtanvendelser fra 2016-2017 på 9 magtanvendelser.
Det er særligt et barn N (udenbys borger), som har 17 magtanvendelser i 2017. Socialfagligt Team er i tæt dialog med handlekommune samt botilbud for at finde løsninger, der skal reducere antallet af magtanvendelser.
Ikke tilladte magtanvendelser
1. januar 2017 trådte voksenansvarsloven i kraft. Det har blandt andet den betydning, at der ikke må anvendes magt overfor børn, som ikke er døgnanbragt på institution, men som er i aflastningstilbud. Med loven skal magtanvendelse i institutionens interne skole ligeledes indberettes som magtanvendelse for de børn, som er døgnanbragt.
I 2017 var der 11 ikke tilladte. 5 af disse er for Slagelsebørn i udenbys eller private tilbud. 6 af disse magtanvendelser er i Slagelse Kommunes tilbud.
· I 2016 var der samlet 7 ikke tilladte magtanvendelser.
· I 2015 var der 22 ikke tilladte magtanvendelser på børneområdet.
Fordeling af magtanvendelserne
ACV
På børneområdet har der været 36 magtanvendelser. 4 af disse er ikke tilladt. 2 af de ikke tilladte er på døgntilbud (2 børn), og 2 af disse er i aflastningstilbud (2 børn), hvor der ikke er hjemmel til at anvende magt.
På Specialcenter Slagelse har der været 2 magtanvendelser i 2017. Begge disse er ikke tilladte, da der er pågået i aflastningstilbud (1 barn). I 2016 var der ingen magtanvendelser på Specialcenter Slagelse.
Antallet af magtanvendelser på de udenbys tilbud er 5 i 2017, så uændret i forhold til 2016.
2 af disse er pågået i et aflastningstilbud (1 barn), mens de øvrige 3 er ikke tilladte magtanvendelser overfor 3 børn.
Retligt grundlag
· Lovgrundlaget på voksenområdet reguleres af Lov om social service (SEL) § 126 samt § 126a-§ 129 LBK nr. 102 af 29. januar 2018 og vejledning om magtanvendelse VEJ nr. 9043 af 29. januar 2018.
· Lovgrundlaget på børneområdet er Bekendtgørelse af lov om voksenansvar for anbragte børn og unge LBK nr. 507 af 2. maj 2015 samt vejledning om voksenansvar for anbragte børn og unge VEJ nr. 10370 af 21. december 2016.
Handlemuligheder
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan vælge at tage årsrapporteringen til efterretning uden at iværksætte en handleplan version 3 for nedbringelse af magtanvendelser for 2018-2019. Eller udvalget kan beslutte at iværksætte en ny handleplan version 3 på baggrund af årsrapporteringen.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den politiske handleplan version 1 (2014-2015) og version 2 (2016-2017) har spillet en tydelig og effektiv rolle i nedbringelsen af antallet af magtanvendelser. Handlingsplanernes fokus med nedbringelse af magtanvendelser er indarbejdet i virksomhedernes daglige praksis med et stort fokus på forebyggelse. Virksomhederne introducerer nyansat personale til lovgivning og praksis, og personalet har deltaget i temadage og kurser i blandt andet etik, konfliktløsning.
Administrationen vil styrke fortsat nedbringelse af magtanvendelser ved at:
· Styrke dialogen med andre kommuner, hvor borgeren har mange magtanvendelser for at sikre borgeren den rette indsats.
· Håndholdt opfølgning på de ikke tilladte magtanvendelser med direkte dialog med borgerens tilbud.
· Fortsat dialog og sparring med virksomhederne om lovgrundlaget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Børne- og Ungeudvalget orienteres om udviklingen af magtanvendelser i år 2017.
Årsrapporteringen forelægges ligeledes til orientering i Handicaprådet.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
4. at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
2. at Udvalget tager stilling til, om der skal iværksættes ny handleplan
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. maj 2018:
Fraværende: Jimmi Jørgensen (A)
Udvalget besluttede, at der ikke iværksættes en politisk handleplan version 3, men at indsatserne i handleplan version 2 forsættes. Der opstilles en målsætning med fortsat reduktion af magtanvendelserne, som også indeholder en målsætning om reduktion af de ikke tilladte magtanvendelser.
Udvalget orienteres årligt om udviklingen i antallet af magtanvendelser.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende:
Orienteringen blev taget til efterretning.
Udvalget orienteres om anvendelse af magtanvendelse i dagtilbud og skoler.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Handicaprådet tager orientering til efterretning
Beslutning i Handicaprådet den 19. juni 2018:
Fraværende:  Morten Bach Gaardboe
Rådet roste den positive udvikling samt beslutningen om at forsætte indsatserne for at nedbringe antallet af magtanvendelser. Rådet tog herefter orienteringen til efterretning.

4. Afsluttede STU-forløb i 2016 og 2017(D)

4.     Afsluttede STU-forløb i 2016 og 2017(D)

Sagsnr.: 330-2018-5393                 Dok.nr.: 330-2018-313097                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Handicaprådet skal drøfte formuleringen af en udtalelse til Social- og Beskæftigelsesudvalget vedr. Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU).
Repræsentant fra Center for Arbejdsmarked og Integration deltager under punktet og præsentere sagen.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget modtog på deres møde den 7. maj 2018 en orientering med opgørelse over afsluttede STU-forløb.
Sagsfremstillingen og opgørelse over afsluttede STU-forløb i 2016 og 2017 vedlægges som bilag.
Social- og Beskæftigelsesudvalget besluttede at tage orienteringen til efterretning og bad samtidigt om at sagen blev sendt til Handicaprådet til udtalelse i forhold til hvordan succesraten kan forbedres.
Retligt grundlag
Lov om ungdomsuddannelser til unge med særlige behov m.fl.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Handicaprådet drøfter formuleringen af en udtalelse til Social- og Beskæftigelsesudvalget vedr. Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse.
Beslutning i Handicaprådet den 19. juni 2018:
Fraværende:  Morten Bach Gaardboe
Leder Bjarne Mikkelsen fra Center for Arbejdsmarked og Integration deltog og præsenterede sagen. Social og Beskæftigelsesudvalget har fået udarbejde en opgørelse af i hvilket omfang borgere, der har modtaget en STU, efterfølgende kommer i ordinær beskæftigelse og bedt Handicaprådet om en udtalelse ifht. hvordan succesraten kan forbedres.
Handicaprådet havde en konstruktiv dialog og udtaler:
Rådet anbefaler;
At Social og Beskæftigelsesudvalget fremadrettet anvender en bredere og mere nuanceret målemetode til at vurdere effekten af STU. Handicaprådets anbefaling bygger på, at formålet med STU'en, jf. lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov § 1, er meget bredere end at opnå ordinær beskæftigelse - det er primært at opnå større selvhjulpenhed og større mulighed for at deltage aktivt i voksenlivet.
At der udarbejdes en før-og-efter måling med flere individuelle parametre på den enkelte STU-elev, da dette vil kunne danne et mere fyldestgørende billede af effekten af den enkeltes STU-forløb, såvel som af den samlede effekt af STU-forløbene.
At der sættes et styrket fokus på at skabe sammenhæng/brobygning til den vifte af tilbud, som der er i forlængelse af STU-forløbene, således at den opbyggede viden om den enkeltes kompetencer og motivation/drivkræft udnyttes effektivt.

5. Opfølgning på dialogmøde med Udvalget for specialiserede borgerindsatser(D)

5.     Opfølgning på dialogmøde med Udvalget for specialiserede borgerindsatser(D)

Sagsnr.: 330-2018-5393                 Dok.nr.: 330-2018-317292                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Handicaprådet drøfter og følger op på rådets deltagelse i dialogmøde med Udvalget for Specialiserede borgerindsatser.
Baggrund
Handicaprådet var inviteret til dialogmøde med Udvalget for Specialiserede borgerindsatser den 6. juni 2018.
Formålet med mødet var dels at få en dialog omkring proces og involvering i udarbejdelsen af fagudvalgets politikker og dels at give mulighed for generelt at komme med gode forslag til fagudvalget om særlige opmærksomhedspunkter eller specifikke indsatser.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Handicaprådet drøfter og følger op på rådets deltagelse i dialogmøde med Udvalget for Specialiserede borgerindsatser
Beslutning i Handicaprådet den 19. juni 2018:
Fraværende:  Morten Bach Gaardboe
Rådet udvekslede erfaringer og input fra dialogmødet. Der er enighed om, at det havde været en positiv oplevelse - der var en god og uformel tone med plads til dialog om nye ideer og forslag.
Rådet blev oplyst om at de ville modtage en opsamling fra dialogmødet inden sommerferien.

6. Status på budgetproces(O)

6.     Status på budgetproces(O)

Sagsnr.: 330-2018-5393                 Dok.nr.: 330-2018-314152                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Handicaprådet orienteres om status på processen vedrørende budget 2019-2022.
Handicap og Psykiatrichef Thomas Knudsen giver en orientering om status på processen.
Baggrund
På baggrund af en orientering om budgetproces 2019-2022 på Handicaprådets møde den 24. april 2018 besluttede Handicaprådet at holde et ekstraordinært møde med en opfølgende status på budgetprocessen.
Proces omkring udarbejdelse af forslag til råderumskatalog
I forbindelse med Byrådets vedtagelse af budgetproces for 2019-2022 blev det bl.a. besluttet at der skal etableres et råderumskatalog for at give det politiske niveau et grundlag for at prioritere kommunens samlede økonomi anderledes. Kataloget skal udarbejdes gennem en involverende proces, der drives mest muligt ”nedefra og op”.
Det blev endvidere besluttet at ansvaret for at skabe et råderumskatalog placeres i økonomiudvalget, da det er deres ansvar at koordinere budgetprocessen og sikre, at der foreligger et budgetoplæg til 1. behandling i byrådet til september 2018.
Og det blev besluttet at fagudvalgene inddrages i maj i form af orientering og status samt evt. kort drøftelse af hovedtemaerne på eget område.
Udarbejdelsen af selve råderumsforslagene etableres altså gennem involvering af de decentrale ledere samt MED-organisationen, brugerbestyrelser og andre interessenter, dog koordineret inden for hver fagområde. Direktionen varetager den koordinerende rolle.
Retligt grundlag
Økonomiudvalget skal, jfr. Styrelseslovens § 37, overfor Byrådet fremsende sit forslag til kommunens årsbudget for det kommende regnskabsår, samt budgetoverslagsårene inden den 15. september.
Økonomiudvalgets forslag til årsbudget og flerårige budgetoverslag skal undergives 2 behandlinger i kommunalbestyrelsen med mindst 3 ugers mellemrum.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orientering tages til efterretning
Beslutning i Handicaprådet den 19. juni 2018:
Fraværende:  Morten Bach Gaardboe
Thomas Knudsen orienterede kort om, at processen kører efter planen og råderumskataloget vil blive fremlagt til politisk drøftelse. Rådet er blevet indkaldt til Handicapråds møde den 15. august 2018, hvor Høring Budget 2019-2022 vil være eneste punkt på dagsordenen.
Rådet tog orienteringen til efterretning med bemærkning om, at DH-siden beder om at få fremsendt Center for Handicap og Psykiatris forslag til Råderumskataloget. Handicprådet bad endvidere om bistand fra administrationen til, i det endelige høringsmateriale, at få identificeret forslag med særlige handicappolitiske konsekvenser på de respektive fagcentres fagområder. Thomas Knudsen sørger for at gøre de øvrige centerchefer opmærksom på dette.

7. Meddelelser(O)

7.     Meddelelser(O)

Sagsnr.: 330-2018-5393                 Dok.nr.: 330-2018-314162                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
1: Orientering fra Rådsmedlemmer
Status på aftaler med fagudvalg
Formandskabet giver en status på henvendelser til fagudvalg omkring besøg fra Handicaprådet.
2: Orienteringer fra forvaltningen
Høring fra Center for Sundhed og Ældre
Følgende sager vil komme i høring på kommende møde:
- Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje 2018
Orientering vedr. kontrakt på levering af briller og læsebriller til Slagelse kommune
Slagelse kommunes nuværende kontrakt på ovennævnte udløber 30.6.2018. Center for Økonomi – Indkøbsafdelingen har bedt om, at Handicaprådet orienteres om, at der er indgået ny prisaftale med optiker på levering af briller, læsebriller og tilhørende ydelser.
Tilskud til briller søges efter pensionsloven og lov om førtidspension.
Som pensionist kan du søge om tilskud til briller efter reglerne om udvidet helbredstillæg.
Du skal søge om tilskuddet, inden du bestiller brillerne.
Ved en ansøgning, vurderes det, om udgiften eller behandlingen er nødvendig.
Det endelige tilskud afhænger af pensionistens tillægsprocent, og gives som et engangsbeløb.
Pensionisten får fremsendt en skriftlig beslutning om bevilling eller afslag fra kommunen.
Info kan ses på Slagelse Kommunens hjemmeside: Helbredstillæg tilskud til briller
3: Orientering fra sekretariatet
Temamøde for Handicapråd
Tilbagemelding fra sekretariatet.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Handicaprådet den 19. juni 2018:
Fraværende:  Morten Bach Gaardboe
Vedr. Status på aftaler med fagudvalg
Formandskabet orienterede om at godt møde med Social og Beskæftigelsesudvalget, hvor der nu er en Samarbejdsaftale på vej til fagudvalgets godkendelse.
Forebyggelses- og Seniorudvalget planlægger at invitere Handicaprådet formandskab til møde den 22. august 2018.
Børn og Ungeudvalget er i gang med at planlægge hvornår Handicaprådets formandskab kan komme på besøg.
2: Orienteringer fra forvaltningen
Vedr. Høring fra Center for Sundhed og Ældre
Sekretariatet orienterede om at sagerne forsat ikke er klar.
Vedr. Orientering vedr. kontrakt på levering af briller og læsebriller til Slagelse kommune
Sekretariatet orienterede kort om sagen fra Indkøbsafdelingen.
3: Orientering fra sekretariatet
Vedr. Temamøde for Handicapråd
Sekretariatet orienterede kort om spændende møde, hvor der bl.a. fokus på at få indgået samarbejdsaftaler på tværs af sektorerne.
Rådet tog herefter orienteringerne til efterretning.

8. Eventuelt(O)

8.     Eventuelt(O)

Sagsnr.: 330-2018-5393                 Dok.nr.: 330-2018-314177                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Punkter under eventuelt tages til efterretning
Beslutning i Handicaprådet den 19. juni 2018:
Fraværende:  Morten Bach Gaardboe
Der var intet til eventuelt.

9. Udpegning af repræsentant til Lokalt Arbejdsmarkedsråd(B)

9.     Udpegning af repræsentant til Lokalt Arbejdsmarkedsråd(B)

Sagsnr.: 330-2018-5393                 Dok.nr.: 330-2018-325105                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Handicaprådet skal udpege en repræsentant fra Handicaprådet til Lokalt Arbejdsmarkedsråd.
Baggrund
Social og Beskæftigelsesudvalget har på deres møde den 4. juni 2018 besluttet, at udvalget ønsker det Lokale Arbejdsmarkedsråd suppleret med en repræsentant fra Handicaprådet. Sagsfremstillingen med beslutning samt bilag med Kommissorium vedlægges som bilag.
Retligt grundlag
I henhold til Lov om kommunernes styrelse, LBK nr. 186, § 17, stk. 4, har Byrådet i Slagelse Kommune den 27. oktober 2014 nedsat § 17, stk. 4-udvalget – Lokalt Arbejdsmarkedsråd (LAR). I Byrådets beslutning er sammensætning og antallet af rådets medlemmer fastsat
Byrådet har uddelegeret kompetencen til udpegning af medlemmer, på baggrund af indstillinger fra organisationerne m.v. til LAR til Beskæftigelsesudvalget, som pr. 26 marts 2018 betegnes Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Handicaprådet udpeger en repræsentant fra Handicaprådet til Lokalt Arbejdsmarkedsråd Slagelse Kommune.
Beslutning i Handicaprådet den 19. juni 2018:
Fraværende:  Morten Bach Gaardboe
Handicaprådet udpegede Gitte Erichsen til Lokalt Arbejdsmarkedsråd.