1. Godkendelse af dagsorden(B)
1. Godkendelse af dagsorden(B)
Sagsnr.: 330-2018-5393 Dok.nr.: 330-2018-313051 Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at dagsorden godkendes
Beslutning i Handicaprådet
den 19. juni 2018:
Fraværende:
Morten Bach Gaardboe
Godkendt.
2. Socialpædagogisk ledsagelse(O)
2. Socialpædagogisk ledsagelse(O)
Sagsnr.: 330-2018-5393 Dok.nr.: 330-2018-317085 Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Handicaprådet skal orienteres omkring status vedr. socialpædagogisk
ledsagelse.
Thomas Knudsen og Jonna Andersen giver orientering
Baggrund
Handicaprådet orienteres omkring status vedr.
socialpædagogisk ledsagelse, hvor der både er ny lovgivning omkring tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse til ferier og præciseringer vedr. socialpædagogisk
ledsagelse på botilbud.
Retligt
grundlag
Vejledning nr. 10309 af 11.
december 2017
LBK nr. 102 af 29. januar 2018: Bekendtgørelse af lov om
social service § 85
KEN nr. 10597 af 25. september 2015: Ankestyrelsens
principafgørelse 60-15
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Handicaprådet
den 19. juni 2018:
Fraværende:
Morten Bach Gaardboe
Rådet tog orienteringen til efterretning med bemærkning om
at inddragelsen af borgerne er et centralt opmærksomhedspunkt.
Rådet blev oplyst om, at der arbejdes på en pårørendepolitik
på tværs af Center for Handicap og Psykiatri.
3. Årsrapportering Magtanvendelse 2017(O)
3. Årsrapportering Magtanvendelse 2017(O)
Sagsnr.: 330-2018-5393 Dok.nr.: 330-2018-313884 Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Handicaprådet orienteres om årsrapportering Magtanvendelse
2017 samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Børne- og
Ungeudvalget behandling heraf.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Børne- og
Ungeudvalget er hhv. 9. maj og 4. juni 2018 blevet orienteret om antal og
udvikling af magtanvendelser i år 2017 på botilbud for børn & unge og
voksne, som drives af Slagelse Kommune, samt for Slagelse Kommunes borgere med
ophold i private og udenbys botilbud.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser har der ud over
truffet beslutning om hvorvidt der skulle udarbejdes en handleplan version 3
for nedbringelse af magtanvendelser gældende for 2018-2019.
Udvalgenes beslutninger fremgår nedenfor.
Jonna Andersen deltager under punktet og præsenterer sagen.
Baggrund
Magtanvendelse er et indgreb i selvbestemmelsesretten og kan
kun benyttes overfor borgere med betydelig og varig nedsat psykisk
funktionsevne i situationer, hvor der er akut fare for alvorlig personskade.
Alle former for magtanvendelse kræver et lovgrundlag, fordi
den personlige frihed indskrænkes.
Lovgrundlaget for anvendelse af magtanvendelse på
voksenområdet reguleres af servicelovens §§ 126-129. Magtanvendelse på
børneområdet reguleres af Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge.
Formålet med lovgrundlaget er at styrke retssikkerheden både for modtageren af
offentlig omsorg og for personalet.
Magtanvendelse skal altid være undtagelsen og må aldrig
erstatte omsorg, pleje og socialpædagogisk støtte.
Magtanvendelse skal registreres på særlige skemaer og
indberettes til Socialfagligt Team, der afgør om magtanvendelsen har været
lovlig og følger op på magtanvendelserne.
Forskellige former for magtanvendelse
Reglerne omkring magtanvendelse giver hjemmel for visse
former for magtanvendelse i den offentlige omsorgsudøvelse i forskelligt og
begrænset omfang. Som eksempler kan nævnes:
Akut fastholdelse eller føren (§126), i situationer,
hvor kommunalbestyrelsen (personalet) kan træffe afgørelse om at anvende fysisk
magt i form af at fastholde eller føre en person til et andet opholdsrum, når
der er nærliggende risiko for at personen udsætter sig selv eller andre for at
lide alvorlig personskade eller forholdene i det enkelte tilfælde gør det
påkrævet. Langt størstedelen af de indberetninger om magtanvendelser som
behandles i Socialfagligt Team er akut fastholdelse eller føren.
Alarmsystemer (§ 125), for eksempel pejlesystem, der
kan anvendes til at lokalisere bortkommen person, eller døralarm, der
orienterer personalet om, at en given person forlader boligen.
Fastholdelse (§ 126a) m.v. for eksempel, hvis der er
nærliggende risiko for at personen udsætter sig selv eller andre for at lide
alvorlig personskade, eller hvis det må anses for en absolut nødvendighed for
at udøve omsorgspligten i personlige hygiejnesituationer.
Tilbageholdelse i bolig (§127) for eksempel, hvis der
er nærliggende risiko for at personen ved at forlade boligen/tilbuddet udsætter
sig selv eller andre for at lide væsentlig personskade.
Anvendelse af beskyttelsesmidler (§128) for eksempel
at fastspænde en person med stofseler for at hindre fald når forholdene gør
det absolut påkrævet. Der er ikke meddelt tilladelser hertil i 2010.
Optagelse i særlige botilbud uden samtykke for
eksempel hvis det er absolut påkrævet for, at personen kan få den nødvendige
hjælp, og hjælpen ikke kan gennemføres i personens hidtidige bolig.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser har tidligere
besluttet, at antallet af magtanvendelser på kommunens virksomheder samlet set
skal nedbringes, og har i den forbindelse iværksat en politisk handleplan
(version 1 i 2014 og version 2 i 2016). I henhold hertil orienteres
udvalget om udviklingen af magtanvendelser gennem hele år 2017.
Antallet af magtanvendelse i 2017
Voksenområdet
Der identificeres et fortsat fald i antallet af
magtanvendelser:
· I
2017 har der været 205 magtanvendelser på voksenområdet.
1.
at I 2016 er der i alt 300 magtanvendelser. Der er således sket et fald i
magtanvendelser på 31,7% fra 2016 – 2017.
2.
at I 2015 var der i alt 546 magtanvendelser på voksenområdet på Slagelses
tilbud.
3.
at Samlet set er der i perioden med politisk handleplan sket et fald i
antallet magtanvendelserne fra 2015-2017 på 62,5%.
Ikke tilladte magtanvendelser
Magtanvendelser vurderes i henhold til servicelovens kapitel
24. En magtanvendelse er ikke tilladt, hvis den udøves i en situation, hvor der
enten
· ikke
er fare for personskade
· alle
pædagogiske metoder ikke er afprøvet
· hvor
personalets håndtering er konfliktoptrappende
· hvor
der ikke er tale om mindsteindgreb
· handling
på formodning
· tilsidesættelse
af borgerens selvbestemmelse
Udviklingen i de ikke tilladte magtanvendelser viser, at der
har været 25 ikke tilladte magtanvendelser i 2017. Det svarer til, at 12,2 % af
magtanvendelserne er ikke tilladte. I 2016 udgjorde de ikke tilladte
magtanvendelser 13,67%.
De ikke tilladte magtanvendelser i 2017 er typisk, hvor der
ikke er fare for personskade, der skal personalet løse situationen uden
anvendelse af magt, eller hvor personalet anvender magt uden, at alle
pædagogiske muligheder er afprøvet.
Fordeling af magtanvendelserne
ACV
På voksenområdet henhører de fleste magtanvendelser under
ACV. Der har i alt været 145 magtanvendelser i 2017 mod 241 magtanvendelser i
2016.
Særligt tre borgere tegner sig for størstedelen af det
samlede antal magtanvendelser på ACV i 2017.
· Borger
x (blå) med 32 magtanvendelser. Borgeren havde i 2016 83 magtanvendelser. Denne
borger er en udenbys borger, der i 3. kvartal 2017 flytter til andet mere egnet
botilbud i anden kommune.
· Borger
Y (rød) med 27 magtanvendelser i 2017 mod 49 magtanvendelser i 2016
· Borger
Z (grøn) med 12 magtanvendelser i 2017 mod 25 magtanvendelser i 2016
På Specialcenter Slagelse har der været 28 magtanvendelser i
2017 mod 21 i 2016.
På CPUS har der været en stigning til 19 magtanvendelser i
2017 mod 6 magtanvendelser i 2016. Magtanvendelserne fordeler sig på 7 borgere.
Antallet af magtanvendelser på Slagelse borgere på udenbys
tilbud er faldet i 2017 til 13 mod til 28 magtanvendelser i 2016.
Magtanvendelserne fordeler sig på 5 borgere.
Godkendte magtanvendelser
Der er i 2017 givet tilladelse til godkendt magtanvendelse
efter § 129 – flytning uden samtykke:
· 3
flytninger efter § 129 udenbys tilbud.
· 6
flytninger til nybygget tilbud i Slagelse Kommune
· 1
flytning til matchende tilbud inden for samme virksomhed
Børneområdet
Magtanvendelser de seneste over de seneste 3 år fordeler sig
således:
· I
2017 har der været 57 magtanvendelser
· I
2016 var der 79 magtanvendelser (31 af disse henhører under skole, så antallet
af magtanvendelser efter serviceloven udgør 48)
· I
2015 var der 172 magtanvendelser (56 af disse henhører under skole, så antallet
af magtanvendelser efter serviceloven udgør 116 magtanvendelser
· Samlet
set er der i perioden med politisk handleplan sket et fald i antallet af magtanvendelser
indenfor servicelovens område på 50,9 % (fraregnet magtanvendelser i skoleregi)
Der har således samlet været et fald i antallet fra 2015 og
til 2017, mens der ses en stigning i antallet af magtanvendelser fra 2016-2017
på 9 magtanvendelser.
Det er særligt et barn N (udenbys borger), som har 17
magtanvendelser i 2017. Socialfagligt Team er i tæt dialog med handlekommune
samt botilbud for at finde løsninger, der skal reducere antallet af
magtanvendelser.
Ikke tilladte magtanvendelser
1. januar 2017 trådte voksenansvarsloven i kraft. Det har
blandt andet den betydning, at der ikke må anvendes magt overfor børn, som ikke
er døgnanbragt på institution, men som er i aflastningstilbud. Med loven skal
magtanvendelse i institutionens interne skole ligeledes indberettes som
magtanvendelse for de børn, som er døgnanbragt.
I 2017 var der 11 ikke tilladte. 5 af disse er for
Slagelsebørn i udenbys eller private tilbud. 6 af disse magtanvendelser er i
Slagelse Kommunes tilbud.
· I
2016 var der samlet 7 ikke tilladte magtanvendelser.
· I
2015 var der 22 ikke tilladte magtanvendelser på børneområdet.
Fordeling af magtanvendelserne
ACV
På børneområdet har der været 36 magtanvendelser. 4 af disse
er ikke tilladt. 2 af de ikke tilladte er på døgntilbud (2 børn), og 2 af disse
er i aflastningstilbud (2 børn), hvor der ikke er hjemmel til at anvende magt.
På Specialcenter Slagelse har der været 2 magtanvendelser i
2017. Begge disse er ikke tilladte, da der er pågået i aflastningstilbud (1
barn). I 2016 var der ingen magtanvendelser på Specialcenter Slagelse.
Antallet af magtanvendelser på de udenbys tilbud er 5 i
2017, så uændret i forhold til 2016.
2 af disse er pågået i et aflastningstilbud (1 barn), mens
de øvrige 3 er ikke tilladte magtanvendelser overfor 3 børn.
Retligt
grundlag
· Lovgrundlaget
på voksenområdet reguleres af Lov om social service (SEL) § 126 samt § 126a-§
129 LBK nr. 102 af 29. januar 2018 og vejledning om magtanvendelse VEJ nr. 9043
af 29. januar 2018.
· Lovgrundlaget
på børneområdet er Bekendtgørelse af lov om voksenansvar for anbragte børn og
unge LBK nr. 507 af 2. maj 2015 samt vejledning om voksenansvar for anbragte
børn og unge VEJ nr. 10370 af 21. december 2016.
Handlemuligheder
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan vælge at
tage årsrapporteringen til efterretning uden at iværksætte en handleplan
version 3 for nedbringelse af magtanvendelser for 2018-2019. Eller udvalget kan
beslutte at iværksætte en ny handleplan version 3 på baggrund af
årsrapporteringen.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den politiske
handleplan version 1 (2014-2015) og version 2 (2016-2017) har spillet en
tydelig og effektiv rolle i nedbringelsen af antallet af magtanvendelser.
Handlingsplanernes fokus med nedbringelse af magtanvendelser er indarbejdet i
virksomhedernes daglige praksis med et stort fokus på forebyggelse. Virksomhederne
introducerer nyansat personale til lovgivning og praksis, og personalet har
deltaget i temadage og kurser i blandt andet etik, konfliktløsning.
Administrationen vil styrke fortsat nedbringelse af
magtanvendelser ved at:
· Styrke
dialogen med andre kommuner, hvor borgeren har mange magtanvendelser for at
sikre borgeren den rette indsats.
· Håndholdt
opfølgning på de ikke tilladte magtanvendelser med direkte dialog med borgerens
tilbud.
· Fortsat
dialog og sparring med virksomhederne om lovgrundlaget.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Børne- og Ungeudvalget orienteres om udviklingen af
magtanvendelser i år 2017.
Årsrapporteringen forelægges ligeledes til orientering i
Handicaprådet.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
4.
at Udvalget tager orienteringen til
efterretning.
2. at Udvalget tager stilling til,
om der skal iværksættes ny handleplan
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 9. maj 2018:
Fraværende: Jimmi Jørgensen (A)
Udvalget besluttede, at der ikke iværksættes en politisk
handleplan version 3, men at indsatserne i handleplan version 2 forsættes. Der
opstilles en målsætning med fortsat reduktion af magtanvendelserne, som også
indeholder en målsætning om reduktion af de ikke tilladte magtanvendelser.
Udvalget orienteres årligt om udviklingen i antallet af
magtanvendelser.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende:
Orienteringen blev taget til efterretning.
Udvalget orienteres om anvendelse af magtanvendelse i
dagtilbud og skoler.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Handicaprådet tager orientering til efterretning
Beslutning i Handicaprådet
den 19. juni 2018:
Fraværende:
Morten Bach Gaardboe
Rådet roste den positive udvikling samt beslutningen om at
forsætte indsatserne for at nedbringe antallet af magtanvendelser. Rådet tog
herefter orienteringen til efterretning.
4. Afsluttede STU-forløb i 2016 og 2017(D)
4. Afsluttede STU-forløb i 2016 og 2017(D)
Sagsnr.: 330-2018-5393 Dok.nr.: 330-2018-313097 Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Handicaprådet skal drøfte formuleringen af en udtalelse til
Social- og Beskæftigelsesudvalget vedr. Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse
(STU).
Repræsentant fra Center
for Arbejdsmarked og Integration deltager under punktet og præsentere sagen.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget modtog på deres møde den
7. maj 2018 en orientering med opgørelse over afsluttede STU-forløb.
Sagsfremstillingen og opgørelse over afsluttede STU-forløb i
2016 og 2017 vedlægges som bilag.
Social- og
Beskæftigelsesudvalget besluttede at tage orienteringen til efterretning og bad
samtidigt om at sagen blev sendt til Handicaprådet til udtalelse i forhold til
hvordan succesraten kan forbedres.
Retligt
grundlag
Lov om ungdomsuddannelser til unge med særlige behov m.fl.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Handicaprådet drøfter formuleringen af en udtalelse til Social- og
Beskæftigelsesudvalget vedr. Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse.
Beslutning i Handicaprådet
den 19. juni 2018:
Fraværende:
Morten Bach Gaardboe
Leder Bjarne Mikkelsen fra Center for Arbejdsmarked og
Integration deltog og præsenterede sagen. Social og Beskæftigelsesudvalget har
fået udarbejde en opgørelse af i hvilket omfang borgere, der har modtaget en
STU, efterfølgende kommer i ordinær beskæftigelse og bedt Handicaprådet om en
udtalelse ifht. hvordan succesraten kan forbedres.
Handicaprådet havde en konstruktiv dialog og udtaler:
Rådet anbefaler;
At Social og Beskæftigelsesudvalget fremadrettet anvender en
bredere og mere nuanceret målemetode til at vurdere effekten af STU.
Handicaprådets anbefaling bygger på, at formålet med STU'en, jf. lov om
ungdomsuddannelse for unge med særlige behov § 1, er meget bredere end at opnå
ordinær beskæftigelse - det er primært at opnå større selvhjulpenhed og større
mulighed for at deltage aktivt i voksenlivet.
At der udarbejdes en før-og-efter måling med flere
individuelle parametre på den enkelte STU-elev, da dette vil kunne danne et
mere fyldestgørende billede af effekten af den enkeltes STU-forløb, såvel som
af den samlede effekt af STU-forløbene.
At der sættes et styrket fokus på at skabe
sammenhæng/brobygning til den vifte af tilbud, som der er i forlængelse af
STU-forløbene, således at den opbyggede viden om den enkeltes kompetencer og
motivation/drivkræft udnyttes effektivt.
5. Opfølgning på dialogmøde med Udvalget for specialiserede borgerindsatser(D)
5. Opfølgning på dialogmøde med Udvalget for specialiserede borgerindsatser(D)
Sagsnr.: 330-2018-5393 Dok.nr.: 330-2018-317292 Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Handicaprådet drøfter og følger op på rådets deltagelse i
dialogmøde med Udvalget for Specialiserede borgerindsatser.
Baggrund
Handicaprådet var inviteret til dialogmøde med Udvalget for
Specialiserede borgerindsatser den 6. juni 2018.
Formålet med mødet var dels at få en dialog omkring proces
og involvering i udarbejdelsen af fagudvalgets politikker og dels at give
mulighed for generelt at komme med gode forslag til fagudvalget om særlige
opmærksomhedspunkter eller specifikke indsatser.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Handicaprådet drøfter og følger op på rådets deltagelse i dialogmøde med
Udvalget for Specialiserede borgerindsatser
Beslutning i Handicaprådet
den 19. juni 2018:
Fraværende:
Morten Bach Gaardboe
Rådet udvekslede erfaringer og input fra dialogmødet. Der er
enighed om, at det havde været en positiv oplevelse - der var en god og uformel
tone med plads til dialog om nye ideer og forslag.
Rådet blev oplyst om at de ville modtage en opsamling fra
dialogmødet inden sommerferien.
6. Status på budgetproces(O)
6. Status på budgetproces(O)
Sagsnr.: 330-2018-5393 Dok.nr.: 330-2018-314152 Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Handicaprådet orienteres om status på processen vedrørende
budget 2019-2022.
Handicap og Psykiatrichef Thomas Knudsen giver en
orientering om status på processen.
Baggrund
På baggrund af en orientering om budgetproces 2019-2022 på
Handicaprådets møde den 24. april 2018 besluttede Handicaprådet at holde et
ekstraordinært møde med en opfølgende status på budgetprocessen.
Proces omkring udarbejdelse af
forslag til råderumskatalog
I forbindelse med Byrådets vedtagelse af budgetproces for
2019-2022 blev det bl.a. besluttet at der skal etableres et råderumskatalog for
at give det politiske niveau et grundlag for at prioritere kommunens samlede
økonomi anderledes. Kataloget skal udarbejdes gennem en involverende proces,
der drives mest muligt ”nedefra og op”.
Det blev endvidere besluttet at ansvaret for at skabe et
råderumskatalog placeres i økonomiudvalget, da det er deres ansvar at
koordinere budgetprocessen og sikre, at der foreligger et budgetoplæg til 1.
behandling i byrådet til september 2018.
Og det blev besluttet at fagudvalgene inddrages i maj i form
af orientering og status samt evt. kort drøftelse af hovedtemaerne på eget
område.
Udarbejdelsen af selve råderumsforslagene etableres altså
gennem involvering af de decentrale ledere samt MED-organisationen,
brugerbestyrelser og andre interessenter, dog koordineret inden for hver
fagområde. Direktionen varetager den koordinerende rolle.
Retligt
grundlag
Økonomiudvalget skal, jfr. Styrelseslovens § 37, overfor
Byrådet fremsende sit forslag til kommunens årsbudget for det kommende
regnskabsår, samt budgetoverslagsårene inden den 15. september.
Økonomiudvalgets forslag til årsbudget og flerårige
budgetoverslag skal undergives 2 behandlinger i kommunalbestyrelsen med mindst
3 ugers mellemrum.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Orientering tages til efterretning
Beslutning i Handicaprådet
den 19. juni 2018:
Fraværende:
Morten Bach Gaardboe
Thomas Knudsen orienterede kort om, at processen kører efter
planen og råderumskataloget vil blive fremlagt til politisk drøftelse. Rådet er
blevet indkaldt til Handicapråds møde den 15. august 2018, hvor Høring Budget
2019-2022 vil være eneste punkt på dagsordenen.
Rådet tog orienteringen til efterretning med bemærkning om,
at DH-siden beder om at få fremsendt Center for Handicap og Psykiatris forslag
til Råderumskataloget. Handicprådet bad endvidere om bistand fra
administrationen til, i det endelige høringsmateriale, at få identificeret
forslag med særlige handicappolitiske konsekvenser på de respektive fagcentres
fagområder. Thomas Knudsen sørger for at gøre de øvrige centerchefer opmærksom
på dette.
7. Meddelelser(O)
7. Meddelelser(O)
Sagsnr.: 330-2018-5393 Dok.nr.: 330-2018-314162 Åbent
Kompetence: Handicaprådet
1: Orientering fra Rådsmedlemmer
Status på aftaler med fagudvalg
Formandskabet giver en status på henvendelser til fagudvalg
omkring besøg fra Handicaprådet.
2: Orienteringer fra forvaltningen
Høring fra Center for Sundhed
og Ældre
Følgende sager vil komme i høring
på kommende møde:
- Kvalitetsstandard personlig
og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning
og sygepleje 2018
Orientering vedr. kontrakt på levering af briller og
læsebriller til Slagelse kommune
Slagelse kommunes nuværende kontrakt
på ovennævnte udløber 30.6.2018. Center for Økonomi – Indkøbsafdelingen har
bedt om, at Handicaprådet orienteres om, at der er indgået ny prisaftale med
optiker på levering af briller, læsebriller og tilhørende ydelser.
Tilskud til briller søges efter pensionsloven og lov om
førtidspension.
Som
pensionist kan du søge om tilskud til briller efter reglerne om udvidet
helbredstillæg.
Du skal søge
om tilskuddet, inden
du bestiller brillerne.
Ved en
ansøgning, vurderes det, om udgiften eller behandlingen er nødvendig.
Det endelige
tilskud afhænger af pensionistens tillægsprocent, og gives som et engangsbeløb.
Pensionisten får fremsendt en
skriftlig beslutning om bevilling eller afslag fra kommunen.
Info kan ses på Slagelse Kommunens
hjemmeside: Helbredstillæg
tilskud til briller
3: Orientering fra sekretariatet
Temamøde
for Handicapråd
Tilbagemelding
fra sekretariatet.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Handicaprådet
den 19. juni 2018:
Fraværende:
Morten Bach Gaardboe
Vedr. Status på aftaler med
fagudvalg
Formandskabet orienterede om at godt møde med Social og
Beskæftigelsesudvalget, hvor der nu er en Samarbejdsaftale på vej til fagudvalgets
godkendelse.
Forebyggelses- og Seniorudvalget planlægger at invitere
Handicaprådet formandskab til møde den 22. august 2018.
Børn og Ungeudvalget er i gang med at planlægge hvornår
Handicaprådets formandskab kan komme på besøg.
2: Orienteringer fra forvaltningen
Vedr. Høring fra Center for
Sundhed og Ældre
Sekretariatet orienterede om at sagerne forsat ikke er klar.
Vedr. Orientering vedr. kontrakt på levering af briller og
læsebriller til Slagelse kommune
Sekretariatet orienterede kort om sagen fra Indkøbsafdelingen.
3: Orientering fra sekretariatet
Vedr.
Temamøde for Handicapråd
Sekretariatet
orienterede kort om spændende møde, hvor der bl.a. fokus på at få indgået
samarbejdsaftaler på tværs af sektorerne.
Rådet
tog herefter orienteringerne til efterretning.
8. Eventuelt(O)
8. Eventuelt(O)
Sagsnr.: 330-2018-5393 Dok.nr.: 330-2018-314177 Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Punkter under eventuelt tages til efterretning
Beslutning i Handicaprådet
den 19. juni 2018:
Fraværende:
Morten Bach Gaardboe
Der var intet til eventuelt.
9. Udpegning af repræsentant til Lokalt Arbejdsmarkedsråd(B)
9. Udpegning af repræsentant til Lokalt Arbejdsmarkedsråd(B)
Sagsnr.: 330-2018-5393 Dok.nr.: 330-2018-325105 Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Handicaprådet skal udpege en repræsentant fra Handicaprådet
til Lokalt Arbejdsmarkedsråd.
Baggrund
Social og Beskæftigelsesudvalget har på deres møde den 4.
juni 2018 besluttet, at udvalget ønsker det Lokale Arbejdsmarkedsråd suppleret
med en repræsentant fra Handicaprådet. Sagsfremstillingen med beslutning samt
bilag med Kommissorium vedlægges som bilag.
Retligt
grundlag
I henhold til Lov om kommunernes styrelse,
LBK nr. 186, § 17, stk. 4, har Byrådet i Slagelse
Kommune den 27. oktober 2014 nedsat § 17, stk. 4-udvalget – Lokalt
Arbejdsmarkedsråd (LAR). I Byrådets beslutning er
sammensætning og antallet af rådets medlemmer fastsat
Byrådet har uddelegeret
kompetencen til udpegning af medlemmer, på baggrund af indstillinger fra
organisationerne m.v. til LAR til Beskæftigelsesudvalget,
som pr. 26 marts 2018 betegnes Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Handicaprådet udpeger en repræsentant fra Handicaprådet til Lokalt
Arbejdsmarkedsråd Slagelse Kommune.
Beslutning i Handicaprådet
den 19. juni 2018:
Fraværende:
Morten Bach Gaardboe
Handicaprådet udpegede Gitte Erichsen til Lokalt
Arbejdsmarkedsråd.