Kompetence
Klima- og Miljøudvalg.
Beslutningstema
Slagelse Kommune har modtaget et projektforslag for etablering af et fjernvarmeanlæg i Vemmelev og Forlev. Klima- og Miljøudvalget kan beslutte en betinget godkendelse af projektet.
Indstilling
Chefen for Teknik, Miljø og Erhverv indstiller,
1. at Klima- og Miljøudvalget beslutter at godkende projektforslag for et fjernvarmeanlæg i Vemmelev og Forlev med vilkår om:
- at der opnås en forpligtende starttilslutning i form af bindende kontrakter/aftaler med fjernvarmekunderne på min. 70% af varmegrundlaget inden etablering af projektet påbegyndes og
- at den samlede investeringspris ikke overstiger 181,5 mio. kr.
Dokumentation for opfyldelse af disse vilkår skal forelægges Slagelse Kommune. Hvis vilkårene ikke er opfyldt senest 2 år efter meddelelsen af nærværende projektgodkendelse, bortfalder godkendelsen.
Sagens indhold
Sagen er en opfølgning på byrådets beslutning den 28. november 2022 (punkt 8) om Fremskyndet varmeplanlægning - udlægning til borgerne.
Envafors har oplyst, at de ikke kan etablere fjernvarme i området inden 2030. Skulle der på det tidspunkt være etableret et fjernvarmenet i byen, vil det være muligt at tilkoble denne ledning til bynettet. Således er etablering af et varmeværk i Vemmelev ikke et tiltag, som umuliggør en fjernvarmeledning til Slagelse eller Korsør på et senere tidspunkt.
Lokalrådet har afholdt flere borgermøder, og borgerne har sommeren 2023 etableret et fjernvarmeselskab, Vemmelev Forlev Byvarme a.m.b.a. (VF Byvarme). Selskabet ledes af en bestyrelse, som får rådgiverbistand fra energi-rådgivningsvirksomheden E.ON.
Vemmelev Forlev Byvarme a.m.b.a. har fremsendt et projektforslag om etablering af fjernvarme i Vemmelev og Forlev. Projektforslaget blev revideret i december 2023 (bilag 1).
Projektforslaget har været sendt i høring hos forsyningsselskabet Envafors og gasselskabet Evida. Ingen af de to selskaber har bemærkninger.
Om projektet
Fjernvarmecentralen består af en 2,8 MW luft-til-vand varmepumpe, en 7 MW elkedel og en varmeakkumuleringstank på 1.500 m3, der vil få en højde på max. 20 meter. Derudover etableres et naturgasfyr som backup, der også kan brænde biogas.
I projektområdet er der ca. 1.045 varmekunder, og projektet tager udgangspunkt i, at kunder svarende til 70% af varmegrundlaget er tilsluttet projektet efter 4 år (bilag 2 - ledningstracé).
Det svarer til 552 interessetilkendegivelser fra private og 27 interessetilkendegivelser fra virksomheder. Der var pr. 12. februar 2024 indhentet tilsagn fra 560 private (svarende til 53,58%) og 2 virksomheder.
Der er på nuværende tidspunkt tale om ikke-forpligtende interessetilkendegivelser.
I projektsceneriet etableres en fjernvarmecentral på matrikel 8q. (Vemmelev by, Vemmelev 8q) lige syd for Vestmotorvejen. Grunden ejes i dag af Slagelse Kommune og er primært beliggende i landzone, delvist i byzone. Den skal købes og prisen er indregnet i projektforslaget. Da byggeriet på grunden er forholdsvis omfattende, vil det kunne udløse lokalplanpligt. Administrationen vurderer dog, at det formodentlig vil kunne klares med en landzonetilladelse. Det er dog først muligt at foretage en endelig vurdering, når der kommer en konkret ansøgning om landzonetilladelse, der viser størrelse, udformning, placering osv.
Der er blevet foretaget en teknisk-økonomisk gennemgang af projektforslaget af rådgivningsvirksomheden Niras (bilag 3) samt en økonomisk vurdering af projektøkonomi samt garantistillelse af revisionsfirmaet BDO (bilag 4).
Inden et projekt kan godkendes, skal der foretages en energimæssig, samfundsøkonomisk og miljømæssig vurdering af projektet.
Samfundsøkonomi
I projektforslagets samfundsøkonomiske analyse sammenlignes projektet med et alternativt scenarie, hvor alle forbrugere i Vemmelev og Forlev anskaffer sig individuelle varmepumper.
Dette alternativ bliver samfundsøkonomisk 22,36 mio. kr. dyrere end projektscenariet, hovedsageligt fordi der er en stor andel af mellemstore og store varmeforbrugere, som kræver større varmepumper. Disse er dyrere i anskaffelse og kun holder i ca. 15 år, hvorefter forbrugeren skal købe en ny varmepumpe.
Administrationen vurderer, at der er usikkerhed om størrelsen af de nødvendige anlægsinvesteringer (fjernvarmerør etc.), tilslutningsbidrag til elnettet, indtægter m.v.
Der eksisterer en risikofaktor i form af en høj anlægsinvestering på 181,5 mio. kr. ift. et årligt lille varmesalg på ca. 17.500 MWh. Det betyder, at samfundsøkonomien er ret følsom over for evt. øgede anlægsomkostninger. Her medfører fx en stigning på 20% (dvs. projektet bliver ca. 36 mio. dyrere end anslået), at samfundsøkonomien bliver negativ, og projektet derfor ikke kan godkendes politisk.
Grundlæggende understøtter projektforslaget kommunens klimamål om at alle gas- og oliefyr i kommunen skal være udfaset inden 2030.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen er myndighed ift. Varmeforsyningsloven (LBK nr. 124 af 2. februar 2024 om varmeforsyning) og skal jf. lovens §4 godkende projekter, herunder etablering af nye kollektive varmeforsyningsanlæg eller udførelsen af større ændringer i eksisterende anlæg, herunder også projekter hvor områdeafgrænsninger mellem gas og fjernvarme skal ændres.
Kommunalbestyrelsen kan jf. projektbekendtgørelsen 16, stk. 5 beslutte, at scenarier hvor der anvendes naturgas, ikke anses som relevante scenarier.
Da projektforslaget er modtaget den 19. september 2023, skal den behandles ift. Projektbekendtgørelsen (BEK nr. 697 af 06. juni 2023 om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg).
Det følger af projektbekendtgørelsens § 19, at kommunalbestyrelsen forinden den kan meddele godkendelse, skal foretage en energimæssig, samfundsøkonomisk og miljømæssig vurdering af projektet. Kommunalbestyrelsen skal ved vurderingen påse, at projektet ud fra en konkret vurdering er det samfundsøkonomisk mest fordelagtige projekt.
Der kan efter projektbekendtgørelsens § 20, stk. 2 knyttes vilkår til en godkendelse vedrørende anlæggets etablering, ændring eller drift, f.eks. om tidsfrist for påbegyndelse af anlægsarbejder og tidsbegrænsning af godkendelsen, forelæggelse inden for fastsatte frister af aftaler med anlægget om energileverancer og om salg af de ydelser (opvarmet vand, damp, gas eller el), som anlægget vil producere, opnåelse af et nærmere afgrænset varmegrundlag og lavtemperaturdrift.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Administrationen vurderer, at der er tale om et projekt med en meget høj risiko. Der henvises til principiel sag på Økonomiudvalgets møde den 19. februar 2024 (punkt 2).
Godkendes projektforslaget af Klima- og Miljøudvalget, vil Vemmelev Forlev Byvarme a.m.b.a. søge om kommunegaranti for lån i Kommunekredit. Hvis ansøgning om kommunal garantistillelse modtages, vil den blive fremlagt til politisk behandling i Byrådet.
I tilfælde af en evt. rekonstruktion/konkurs, både under byggeriet og driften, vil Slagelse Kommune juridisk set ikke stå med forpligtelse til at forsyne forbrugerne i Vemmelev-Forlev med varme.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger
Sagens videre forløb
Hvis projektforslaget vedtages, og Slagelse Kommune herefter modtager en ansøgning om garantistillelse i Kommunekredit, vil en sag blive forelagt Byrådet.
Godkendes projektforslaget, vil selskabet kunne gå videre med et udbud for projektet, og priserne for både investeringer og driftsøkonomi vil kunne fastlægges.
Vemmelev-Forlev Byvarme vil begynde at indhente bindende tilmeldinger, når udbudsrunden er afsluttet og der hermed kan oplyses en eksakt pris for tilslutning til den enkelte varmekunde.